Kerkasiel is naastenliefde-exces Nieuwe-Tijdsdenken: oude ideeën in nieuw jasje Inch 99 Interkerkelijke ontwikkelingssamenwerking gebundeld [ominger: T vierkante meter GEESTELIJK LEVEN Staatssecretaris Kosto keurt houding Raad van Kerken af Franse kardinaal trotseert Vatic aan 'Uitsluiting van bevolkingsgroepen grootste probleem van deze tijd' GEESTELIJK LEVEN KORlbêtbropelke oreukink denkt liet meer Pan opgeven DE STEM WOENSDAG 21 JULI 1993 Driebergen (anp) - Kerkasiel is een „naastenliefde-ex ces". Dat vindt staatssecretaris A. Kosto van justitie. Hij reageert hiermee op secretaris W. van der Zee van de Raad van Kerken. Van der Zee maakte onlangs op een bijeenkomst in Driebergen bekend, dat de Raad van Kerken het verlenen van kerkasiel in noodgevallen voortaan gerechtvaardigd acht. De Raad van Kerken heeft haar standpunt over kerkasiel in noodgevallen vastgelegd in een verklaring. Op de bijeenkomst op Kerk en Wereld in Drieber gen had een discussie over het vreemdelingenbeleid plaats tus sen de staatssecretaris en een aantal vluchtelingenorganisa ties. Kosto verdedigde zijn beleid, waarna afgevaardigden van de Raad van Kerken en van het oecumenisch samenwerkingsver band 'Migranten zonder Ver blijfsvergunning' hierover met hem in gesprek konden gaan. In het samenwerkingsverband is een groot aantal kerkelijke en niet-kerkelijke organisaties ver tegenwoordigd, zoals Inlia (In ternationaal netwerk lokale ini tiatieven asielzoekers), lokale diakonieën, Mensen in Nood en het autonome Amsterdams Soli- dariteits Komitee Vluchtelingen (ASKV). Het beschikbaar stellen van ker ken aan asielzoekers die met uitzetting worden bedreigd, past volgens Kosto in een ontrechte samenleving. Hij daagde de voorstanders van kerkasiel dan ook uit aan te tonen, dat Neder land geen democratische rechts staat is. „Kerkasiel is gerecht vaardigd om de rechtsstaat te prikkelen", reageerde iemand uit de zaal. Hij wees erop dat ook de overheid vergissingen kan ma ken. „De geschiedenis leert dat fel verzet tegen de uitvoering van een democratische rechtsorde al tijd leidt tot een verbetering", beaamde Van der Zee later, toen Kosto niet meer aanwezig was. „Overeen paar jaar is de staats secretaris ons dankbaar voor het kerkasiel", voegde hij er aan toe. Een aantal uitspraken van Kosto had grote verontwaardiging op geroepen bij de aanwezigen. Zij besloten dan ook de staatssecre- Ds. W. van der Zee FOTO ANP taris naar aanleiding van het gesprek een brief te sturen om een aantal van hun standpunten te verhelderen. Zo wilde iemand graag bena drukt zien dat vluchtelingenor ganisaties het gehalte van de democratie juist willen verho gen. Een ander wilde een weer woord geven op de uitspraak van Kosto dat kerkasiel thuis hoort in een dictatuur. „Kerka siel is juist alleen maar mogelijk in een democratie", meende hij. Vooral het verwijt van Kosto dat de vluchtelingenorganisaties zich door emoties laten leiden, stuitte op grote weerstand. „Het is geen zaak van emotie, maar van verantwoordelijkheid", stel de iemand. „Kosto verliest de verantwoordelijkheid van de westerse wereld ten opzichte van Staatssecretaris A. Kosto DE STEM/JOHAN VAN GURP de ontwikkelingslanden uit het oog." P. Muller, voorzitter van de Werkgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken, plaatste vraagtekens bij de suggestie van Kosto dat grote immigratie leidt tot aantasting van de welvaart en van de politieke stabiliteit in ons land. Hij pleitte ervoor terug te gaan naar de oorzaken van de vluchtelingenstroom. J. van Til burg van Inlia stemde daar van harte mee in: „Met welk recht proberen we mensen uit ons land te weren als we niets doen in het land van herkomst?", vroeg hij zich af. Verder wierp Muller de vraag op of de kerken niet prin cipieel voorstander moeten zijn van een verruiming van het im migratiebeleid, waarbij de gren zen ook worden opengesteld voor economische vluchtelingen. Prioriteit Van der Zee voelde daar niet veel voor. Verruiming van de humanitaire gronden waarop een asielzoeker kan worden toe gelaten, heeft wat hem betreft prioriteit boven „een theoreti sche discussie of Nederland principieel immigratieland moet zijn". „Een elektrische stoel met een fluwelen zitting", zo typeerde hij het grenshospitium Schiphol Oost, dat hij vier jaar geleden met een delegatie van de Raad van Kerken bezocht. Eind mei staat er weer een bezoek op het programma. Na dat bezoek zul len concrete acties tegen het vreemdelingenbeleid van Kosto worden geformuleerd. Lyon (afp/rtr) - De aarts bisschop van Lyon, Al- bert Decourtray, heeft drie rooms-katholieke 'traditionalisten' tot priester gewijd. Daarmee heeft hij het Vati- caan getrotseerd en riskeert hij excommunicatie. Het was voor het eerst sinds het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) dat een Franse rk kerkleider verboden tra ditionele Latijnse riten ge bruikte bij de wijding van geestelijken. De kardinaal, die alom ge respecteerd wordt als een van de liberale gewetens van de kerk, rechtvaardigde de wijding als verzoening tussen rooms-katholieken. „In plaats van in Zwitser land gewijd te worden door een Duitse bisschop, wilden ze dat het hier gebeurde door een Fransman", aldus Decourtray. „Wat is daar zondig aan?" De traditionalisten zijn vol gelingen van de inmiddels overleden aartsconservatie ve bisschop Marcel Lefêbvre, die door Rome buiten de kerk werd gezet omdat hij traditionalistische geestelijken wijdde. De drie door Decourtray gewijde priesters maken deel uit van de broedergemeenschap van St. Petrus, die in 1988 werd opgericht door de traditio nalisten die na de excom municatie van Lefêbvre niet met Rome wilden breken. De orde heeft ook aanhan gers in Oostenrijk, Zwitser land en de Verenigde Sta ten. Lefêbvre had grote aanhang onder conservatieven die ongelukkig waren met be sluiten van het Tweede Va ticaanse Concilie, zoals de afschaffing van de Latijnse mis en de dialoog met ande re geloven. Utrecht (anp) - De economische, culturele en politieke uitslui ting van bevolkingsgroepen dreigt volgens minister Pronk van ontwikkelingssamenwerking het belangrijkste probleem van deze tijd te worden. Over de grenzen van landen heen staat de mensheid voor een beslissende keuze tussen enerzijds rigide, gesloten ideologische systemen waarin geen ruimte wordt gelaten voor andere meningen, en anderzijds de overtuiging van anderen. Pronk zei dit tijdens de oprich tingsbijeenkomst van de inter kerkelijke organisatie OIKOS in Utrecht. Oikos is het Griekse woord voor huis dat zowel in oecumene als in economie is te rug te vinden. OIKOS is ont staan uit een fusie van IKVOS (Interkerkelijk Vormingswerk Ontwikkelingssamenwerking) en OSACI (Oecumenisch Studie- en Actiecentrum voor Investerin gen). Beide organisaties werkten al nauw samen en zijn sinds januari 1988 in hetzelfde pand aan de Mariahoek in Utrecht gevestigd. De economische uitsluiting houdt volgens Pronk in dat de rijken, zowel in het Noorden als in het Zuiden, geen relatie meer hebben met de armen. De armen worden niet meer nodig geacht als arbeidskracht of consument. De bijstandstrekker woont om de hoek, maar je gaat niet met hem om. Mensen sluiten elkaar ook om culturele redenen uit. Pronk ver wees hierbij naar de etnische zuiveringen in Bosnië-Herceg- ovina, maar ook in landen als Kenya en Cambodja worden minderheden gediscrimineerd. Ten slotte noemde de minister de politieke uitsluiting: politici zijn niet meer geïnteresseerd in het lot van sommige groepen in de samenleving. Pronk constateerde dat normen en waarden voedsel geven aan het uitsluiten van bevolkings groepen. Zonder het pleidooi van collega's als Hirsch Ballin voor herstel van het waardenbesef in de samenleving te herhalen, ver oordeelde hij het dat mensen Minister drs. J. Pronk op werkbezoek in Indonesië FOTO ARCHIEF DE STEM zich maar al te graag niets aan anderen gelegen laten liggen. Het verwerven van bezit wordt belangrijker geacht dan inspan ningen om de wereld te verbete ren. Ook de samenleving draagt aan de problemen bij, aldus de mi nister. Zij heeft niet meer de capaciteit veranderingen te ver werken doordat zij verbrokkelt. Pronk wil zijn beleid „herijken". Het beleid van Ontwikkelingssa menwerking is de afgelopen ja ren al veranderd. Er is meer aandacht gekomen voor de posi tie van de allerarmsten en het behoud van het milieu in de Derde Wereld. Ook is het beleid „politieker" geworden, wat tot gevolg had dat Indonesië de ont wikkelingsrelatie met Nederland verbrak. Maar welke gevolgen de uitsluiting van bevolkings groepen voor zijn beleid moet hebben, weet Pronk nog niet. Wel staat voor hem vast dat de omschrijving van begrippen als natie en internationale rechtsor de moet worden herzien. Afdelingen De nieuwe organisatie OIKOS kent drie afdelingen: onderzoek, vorming en campagnes. Bij de afdeling onderzoek werken de drie vroegere medewerkers van OSACI. In de afdeling vorming zijn de tien vormingswerkers van IKVOS ondergebracht, die in vijf regio's actief zijn (Noord- Nederland, Oost-Nederland, Midden-Nederland, Zuid-Hol land en Zuidoost-Nederland). Iets meer dan de helft van de begroting wordt betaald door negen kerken, waaronder de drie grote kerken. De rest wordt ge subsidieerd door de Nationale Commissie Ontwikkelingsstrate gie (NCO). Baarn (anp) - In het christelijke Nieuwe- Tijdsdenken komen ideeën uit de traditionele theologie in een nieuw jasje terug. Net als in het traditionele geloof is het leven van nu in het Nieuwe-Tijdsdenken ondergeschikt aan later, aan elders. En zoals men vroeger ge loofde dat God met alles een bedoeling had, krijgt ook in de New-Agebeweging alles zin. Werkloosheid, de dood van een kind, ernstige ziekte: iedere ervaring in dit leven heb je volgens de Nieüwe-Tijdsdenkers bewust of onbewust zelf gekozen om - in een volgend leven - verder te kunnen groeien. Yolanda Vóórhaar, hervormd pre dikante te Brummen, heeft hier grote bezwaren tegen. Ze schrijft dat in de bundel 'Hier beneden is het - beschouwingen over geloof in New Age'. Ervaringen als de dood van een kind vindt ze niet zinvol, maar „godgeklaagd". Doodgaan is voor haar geen „openbloeien naar God", maar een inbreuk op het leven. In de opvatting van de Nieuwe-Tijdsdenkers dat een mens vele levens heeft en in die lange reeks moet groeien naar het Licht, proeft ze „een miskenning van de uniciteit van ieder mens als eenheid van lichaam en geest." Het gaat volgens Vóórhaar „om dit unieke, onher haalbare leven, hier en nu." Onderscheid Ze vermoedt dat een concentratie op ieders indivi duele ontwikkeling in het Nieuwe-Tijdsdenken rijke westerlingen, de belangrijkste aanhangers van de New-Agebeweging, heel goed uitkomt. „De roep om gerechtigheid die vanuit de bijbelse verhalen op ons afkomt, zit ons veel te dicht op onze huid en onze portemonnee". Vóórhaar maakt onderscheid tussen de brede New Age-beweging, die staat voor een nieuwe religieus- filosofische opleving, die zich op tal van terreinen beweegt en vaak anti-kerkelijk is, en het Nieuwe- Tijdsdenken of Nieuwe-Tijds christelijk denken, dat vooral binnen of aan de rand van de kerken invloed heeft of wil krijgen. Enkele exponenten van de laatste stroming zijn IKON-radiopastor Hans Stolp, de remonstrantse predikante Joanne Klink, pater Karei Douven en psychologe Aleid Schilder, die wel de „Hoge Priesteres van het christelijk Nieuwe-Tijdsden ken" wordt genoemd. Zij stellen dit denken voor als een noodzakelijke vernieuwing van het chris tendom, dat zonder meer zou kunnen worden geïntegreerd binnen de christelijke traditie. Concurrentie Kerkelijk vormingswerker Harm Dane betoogt in dezelfde bundel dat New Age zo'n opschudding heeft veroorzaakt binnen de kerken, omdat de beweging in de westerse wereld voor het eerst levensbeschouwelijke concurrentie van buiten het christendom betekent. Het Nieuwe-Tijdsdenken blijkt grote aantrekkingskracht te bezitten voor mensen binnen en buiten de kerk. „Dat confronteert de kerken onontkoombaar met de noodzaak weer eens naar buiten toe onder woorden te brengen waar het in het christelijk geloof om gaat", constateert Dane. Hij vindt het een winst van de New-Agebeweging dat deze christenen ertoe dwingt „in termen en begrippen die voor buitenstaanders toegankelijk en relevant zijn" te verwoorden waar het hun in geloven om gaat. Onder de christelijke Nieuwe-Tijdsdenkers bevin den zich volgens IKON-programmamaakster Mary Michon veel gereformeerden en katholieken, die de kerk, maar niet het geloof verlaten hebben. Zij zijn ongeveer vijftig jaar en vaak middle class. Velen van hen hebben al vanaf hun kinderjaren kritiek op de kerk en op de manier van geloofsbeleving. Crisis Een deel van hen vond tijdens of na een zware geestelijke crisis of ernstige ziekte geen troost, bemoediging of verlichting in het reguliere pasto raat, hulpverlening en geneeskunde. „Via pende len, channeling, helderzienden, regressietherapeu ten en acupuncturisten wandelden zij als het ware een spirituele, nieuwe en andere wereld en werke lijkheid binnen, die van de esoterie. Er brak een Nieuw Tijd voor hen aan." Deze bevindingen beschrijft Michon in het boek 'In de zwevende hemel', naar de gelijknamige televi sieserie over esoterie die de IKON kortgeleden uitzond. Ze baseert zich op de reacties van 150 mensen met een christelijke/kerkelijke achter grond en interesse in New Age op een advertentie in de krant en op de reacties van anderen die zij tijdens het maken van het programma tegenkwam. Geen eenheid De Nieuwe-Tijdsbeweging kent geen structuur of organisatievorm, constateert zij. Mensen die bezig zijn in het christelijke Nieuwe-Tijdsdenken, nieu we spiritualiteit en esoterie, vormen absoluut geen eenheid en geen groepsverband met eigen leefre gels, ge- en verboden en vaste leiding. Er is nauwelijks sprake van een concept. De 'leer' vindt zijn basis vanuit ervaringen, verhalen, belevenis sen, gecombineerd met de eeuwenlange verketter de esoterische traditie van mystiek en gnostiek. De goede boodschap van de kerk aan de New-Age beweging zou volgens psycholoog Peter Kamp- schuur kunnen zijn dat de aarde haar waarde heeft en dat het „hier moet gebeuren". Hij werd voor 'In de zwevende hemel' geïnterviewd als christen en kritisch sympathisant van de New-Agebeweging. Eerst is er volgens hem zelfbezinning noodzakelijk „maar daarna moet er ook weer een actieve en creatieve bijdrage zijn aan het maatschappelijk leven of aan de evolutie op de aarde als geheel." Wisselwerking De kerk kan volgens Kampschuur op haar beurt van de New-Agebeweging leren open te staan voor wat mensen zelf ervaren, onafhankelijk van aller lei dogma's en voorschriften. „Het zou nog een stap verder zijn, wanneer de kerk zelf mensen verder helpt om zich open te stellen voor bijvoor beeld de directe ervaring van Gods aanwezigheid." Om de wisselwerking tussen kerk en New Age te stimuleren zou de kerk volgens hem New Age-cur- sussen in huis moeten halen. Een tendens in die richting is er al. „Het is inmiddels in ieder geval al zover dat niet alleen kerkbezoekers zich in New Age verdiepen. Sommige pastoors en dominees maken zich ook vertrouwd met het gedachten- goed." J N T O O R D El I frarnsingel 88-Breda-Tel. Religieuze tegenbeweging in VS Washington (rns) - Voor het eerst sinds de burgerrechten!», ging in de jaren '60 proberen de protestantse, katholiek! joodse kerken en gemeenschappen tot een gezamenlijk sj punt over een urgente kwestie te komen. Als de poging sij dan komt er een gematigde tegenhanger van de conserval 'Religious Right'-beweging. Het onderwerp is ditmaal niet de rassenscheiding, maart algemeen welzijn van de gehele bevolking. Geen rnJ demonstraties, maar een bewustwordingsproces in 2 5 0.00j| meenten, parochies en synagoges. Tijdens een gezamenlijke bijeenkomst van de besturen vai Amerikaanse Raad van Kerken, de Amerikaanse bisschor» conferentie en de Synagogeraad van Amerika is het docu; 'Een oproep voor een consensus over het algemeen welzijn] Call to the Common Ground for the Common Good) j i ceerd. Er moet een openbare discussie komen over het al welzijn. Uitgangspunt daarbij moet het lot van de zwakste! de samenleving zijn. Het initiatief is genomen in een tijd waarirj 30 miljoen Ameril nen geen ziektenkostenverzekering hebben, het aantal mei* onder armoedegrens ondanks de economische groei niet J de werkloosheid hoog blijft en er sprake is van een wijdverbl wantrouwen in de economie en de politiek. Het document legt onder meer de nadruk op de prioriteit v de armen; de basisbehoeften (werk, huisvesting, ondeni betaalbare gezondheidszorg); rechtvaardige herstructurej van de sociale zekerheid; en respect voor een pluralistw samenleving (tegen racisme, antisemitisme en alle andere I men van discriminatie). Helft Amerikanen neemt bijbel letterlijk Princeton (rns) - Bijna de helft van de volwassen Amerikai (49 procent) ziet de bijbel als het woord van God, dat letteïl genomen dient te worden. Dat blijkt uit een recent Gallup- derzoek, gebaseerd op telefonische interviews met een repres tatieve groep van 500 tieners van 13 tot 17 jaar en 1| volwassenen. In 1963 had nog twee op de drie volwal Amerikanen een fundamentalistische bijbelvisie. 39 Procent van alle tieners zegt de bijbel van kaft tot I letterlijk te nemen, maar de tieners boven de 15 jaar geloven in mindere mate. Terwijl 45 procent van de tieners tussen 13i 15 jaar de bijbel letterlijk neemt, geldt dit slechts voor 3 procent van de tieners vanaf 16 jaar. 46 Procent van de jongeren en 49 procent van de volwassej ziet de bijbel daarentegen als het geïnspireerde woord van( dat soms figuurlijk opgevat moet worden. Voor 14 procent j de jongeren en 16 procent van de volwassenen is de bijbel i meer dan een oud boek met fabels, legenden, geschiedenis] morele opvattingen die door mensen op schrift zijn gesteld Iets meer dan de helft van de tieners (52 procent) gelooft] mensen in de loop van miljoenen jaren zijn ontstaan uit minq wezens, maar dat dit proces door God is geleid. 10 Proc gelooft dat God in dat proces geen enkele rol heeft procent van de jongere tieners en 30 procent van de oud] tieners gelooft dat God de mens heeft geschapen. Zwitserse kerken lopen langzaam leeg Bern (epd) - In het Reformatieland bij uitstek, Zwitserlaj verliest de traditionele Evangelische Kerk steeds meer lei Tussen 1980 en 1990 liep het ledental met 75.000 terug tot j miljoen. Daarmee is nu nog 40 procent van de Zvvitsf bevolking van de Evangelische Kerk. In 1980 was dat nog! procent. Dit blijkt uit gepubliceerde cijfers van de volkstelling uil lül De teruggang van de Rooms-Katholieke Kerk was veel kleii van 47,6 naar 46,1 procent. Van de buitenlanders in Zwitserl] is bijna driekwart rooms-katholiek. Daarentegen groeiden de kleinere kerken van 2,9 naar procent. Ook de moslimgemeenschap nam toe. Het aa moslims verdrievoudigde tot 152.000 oftewel 2,2 procent, aantal mensen die geen lid van een kerk zijn, verdubbeld^sij 1980 tot 7,4 procent. Raden van Kerken blijven het oneens Amsterdam (anp) - De Raad van Kerken in Nederland ver schilt van mening met de ME- CC (Raad van Kerken uit het Midden-Oosten) over de plaats van het joodse volk in de christelijke theologie. Dit bleek tijdens een vijfdaagse gezamenlijke conferentie op Cyprus, aldus prof. dr. D.C. Mulder, die de Nederlandse delegatie leidde. „We zijn het niet met elkaar eens geworden, maar hebben elkaar wel beter begrepen", zegt Mulder, oud-voorzitter van de Raad. Hij spreekt van een „moeilijke" bijeenkomst. Het begrip 'joodse volk' heeft voor beide partijen een totaal andere inhoud. Nederlandse theologen denken daarbij aan de jodenvervolg en aan de christelijke theologie na Auschwitz. De christenen] het Midden-Oosten denken aan de staat Israël, dat de recht] van de Palestijnen bedreigt en dat Libanon is binnengevallen.] Verder bleek er een verschil van mening over de christoli (leer over Christus) te bestaan. Nederlanders willen de christo gie opnieuw overdenken in het licht van de gesprekken met] joodse volk. Voor de gesprekspartners uit het Midden-Oost staat de christologie al sinds de grote concilies uit de een eeuwen vast. Zij vonden het „vreemd" dat men op basis" gesprekken met joden de opvattingen over Christus wijzigt. De Nederlandse delegatie is er wel in geslaagd duidelijk maken dat er in Nederland niet op één manier over Israël W gedacht. Het beeld van de christenen uit het Midden- wordt vooral gevormd door evangelische activiteiten alsj Christelijke Ambassade in Jeruzalem en het Hollanddorp, f" initiatief van de Christenen voor Israël op door Israël gebied is gebouwd. Verder dachten de gesprekspartners dat| de Nederlandse theologie totaal geen plaats voor de Palestijn was. j Op hun beurt zijn de Nederlanders tijdens de conferentie onj de indruk gekomen van de verhalen over het lijden van Palestijnen, aldus Mulder. Ook vindt hij het opmerkelijkc christenen uit het Midden-Oosten belangstelling voor zo n Kiq landje als Nederland hebben. Het is volgens Mulder de bedoeling de gesprekken met de MMj voort te zetten. Op basis van de conferentie op Cyprus woraj een gezamenlijk memorandum opgesteld. Dit zal met een sv] van Ucko uitgangspunt voor de volgende ontmoeting zijn. Theologie-opleidiiigen Arnhem (anp) - De orde van de Dominicanen ziet af va"| oprichting van een theologisch instituut, dat onafhankeüj de kerkelijke overheid zou zijn. Het aantal theologiestudenten is de. laatste jaren zozeer men dat het „niet voor de hand ligt een alternatieve °Plel beginnen", aldus de nieuwe provinciaal van de orde, Pate °j D. van Ooijen. De orde heeft bovendien onvoldoende fina middelen om zo'n instituut in stand te houden. Het kapittel (beleidsvergadering) van de Nederlandse pro stelde enkele jaren gele jell» den een commissie in, die de mogelijkheden van een n 1 opleiding zou moeten onderzoeken. De dominicanen i zich bezorgd over de „groeiende en fnuikende" bisschoppen op de rooms-katholieke theologische oplel1 AJ Nederland, waardoor steeds minder terecht dreigde te ^1 van een „vrije, bevrijdende en geëngageerde theologie .1 „technocratisch doorgevoerde" bezuinigingen van het ro van Onderwijs op de theologische opleidingen waren de canen een doorn in het oog. Dr.D. Mulder FOTO Al ijorra - De melkcoöperatie jalt Tony Rominger twee m Unalige boekhouder ('Ik h uit het Zwitserse kanton 1 fiscale vluchtelingen gev t domicilie gekozen in Mon; vrouw Brigitte is op de overgekomen en miljo- J7ominger doet inkopen in fax-vrije Andorra. In tegen- tot Miguel Indurain kan i er "ongestoord winkelen. „Ik Ulij dat ik niet word lastig Ben," zegt Rominger. „Hier gelukkig geen Zwitserse jorters." inger houdt niet van over all aandacht voor zijn per- j.Hij is professional en weet [publiciteit bij zijn vak hoort. Lr ik heb er zelf nooit be gaan gehad," zegt hij. moeid tie hoek van de straat in het L Ordino regelt een in een Bood jasje geklede politieman, Lophoudelijk driftig op een e blaast, het verkeer. Boven ringende Pyreneeëntoppen rven wolken. Af en toe t de zon door. Het is tame- 1 in Andorra. jian die als enige het sportie- Ament in de tachtigste Tour I France nog kan redden, de straat over naar zijn IComa. „Geen toepasselijke ivoor mij," zegt Rominger. gehoopt de afgelopen lit in een soort coma te val- want ik kwam hier zeer ieid aan. Maar dat slapen ote hoogte valt niet mee. In ishad ik er in mijn trainings- op 2200 meter hoogte ook t hotel wacht zijn lijfarts e Michele Ferrari op hem. aliaanse biochemicus, uit :oemde school van profes- Francesco Conconi aan de rsiteit van Ferrara, is sinds a jaar de arts van Rominger. bieren het niet," zegt dokter „Normaal gesproken il Tony zeker tot het einde f ie ronde voldoende energie n om de dagelijkse inspan- ii te verwerken. We hebben [tóls hard gewerkt. Hij heeft bezetene zes uur per dag ind, we waren er drie we- [inonze verslaggever Massana - Erik isukink peinst er voor- fpig niet over om uit de four te verdwijnen. De een knieblessure ge ogde Nederlander, die, 'maandag na de eerste ®PPe in de Pyreneeën aan twijfelde of hij J^aat zou zijn Parijs te dacht gisteren op rustdag in Andorra ¥r wel dat hij het eind- in de Franse hoofd- zou kunnen berei- ®i opgeven denk ik in elk M niet," [jet Breukink Wen na een korte trai- Bstocht door een mini mie weten. „Of de knie 't het morgen in de rit Eiifi ry Souion niet io,en- maar daar ga ik «vanuit." ukink nam de afgelopen ëen iets andere hou- 5 aan op zijn fiets om _TOie, die hij een dag ue start van de ronde ®eerde bij een valpartij Involg van een aanrij met een auto, zovee for w ute ontzien- „Daar iat 'k °P een ar"ler s 'n het gewricht piji Jto," aldus Breukinl Jn- Maandag had weselijk veel last va: ty nistdag komt wat d: 6- voor mij precies oj let m afwachten ho 1 Pr °vFen ëaat- Maar lom.es aan doen om I aa„ te makên. Dat bi Plicht*"Z6^ en ^°e

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 6