DESTEM Sport
TOUR '93
^JlBreukink beperkt schade
IIJZEN
Jean-Paul van Poppel naar huis
5STS&' »5
idurain glorieert, Bugno wil stoppen en Chiappucci schaamt zich
TOUR 93
TOUR 93
RADIO TV
VANDAAG
p>
ïïSj|
110^129041
:AX
verzenden
100 BPS
f99,
Ifmachine
iEL "TIGHMASTER
Ie verstevigen
ÏUZE UIT 250 STUKS
pVB-GEKEURDE
EN BEDRIJFSAUTO'S
Shock
Verbond
Bikkelhard
Zware averij voor Eddy Bouwmans in eerste Alpenrit
doping blijft altijd bestaan'
Val
Circuit de France mislukt
Niet verbaasd
Ploeg Cipollini
verdient
het meest
TOUR 93
TOUR 93
4
Iedere winnaar
zijn bocht
■>C-
i
240,'- |0,.
»-«**i2s I
EXCLUSIEVE KEUKENS
NIEUWE BOSCHSTR 9
BREDA 076*229393
nr>N
DONDERDAG 15 JULI 1993
DEEL B
Zolang de voorraad strek!
J sportvelgen etc14.951
pt veel extra's45.011"
28.51
li comfstuurbekr28 51
5 stuurbekr
Idrs. Cannes 3x v.a 11951
Jesel6j
IRE 5-bak v.aƒ4'
1 5-.bak
pel ƒ11.501)
lager SE 7-persoons29.950J
iutomaat, stuurbekr. en LPG24.95IF
CLi Sedan, stuurbekr3x v.a.
sedan, 4-drs15051
Z sedan (nw. model)
1.6 GLX clipper stat.car 16.000
pel extra's 31.500.-
30 000 km
- diesel stat car stuurbekr.
|L diesel stationcar
(LX diesel 5-drs. nw model
LX turbo diesel 5-drs
fcser, 5-versn.bak
(L diesel 5-v.bak
1 4i GLi, stuurbekr
ie, stuurbekr
I L 60.000 km
ledan
LS 3-drs
riiesel, 5-drs
pS 5-drs. stationcar
5-v.bak
tstra 1.4i 30.000 km 24.950.-
|diesel stat.car 5-drs 3x v.a
3L 15.000 km Z27 „ni
3L diesel
jega 2.0i stuurbekr 3x v.
605 SV zeer veel extra's 37.500.-
I 1 9 stationcar 1
1 9 ƒ21
[1.6 GLi. va./|2
2.0 5-drs. diesel stuurbekr.
ILX automaat stuurbekr
lx Sedan
15-drs
Break
-v bak. 95.000 km
B-drs
GTi 1.7» stationcar
5-drs. Hatchback
2 2i stuurbekr
2.2i stuurbekr
|16V
farina E XLi 40.000 km 28.500.-
L 5-drs«g
B-drs.. 5-v.bak L(i
fcant stationcar 5-v.bak
3L inj Sedan .3x v.a
Variant
,rre chevalier - „Dit was het maximum dat ik kon
jrengen. Méér zat er niet in."
v Breukink probeerde zo snel mogelijk naar zijn
itel te vluchten. Maar de pers sloot hem taktisch in.
de laatste anderhalve kiloiheter van de Galibier heb
anderhalve minuut verloren. Ik reed al te lang alleen,
n Stephen Roche me niet langer kon volgen, wist ik
I ik een verloren race reed. Ik kon me aan niemand
bekken en ik had geen beschutting tegen de vrij
rkewind."
im drie-en-een-halve minuut
etappewinnaar Tony Romin-
die vlak voor zijn vluchtge-
jen Alvaro Mejia en Miguel
Jurain in Serre Chevallier fi-
lite, gleed Erik Breukink als
ide over de streep. „Ik was
ed, maar net niet goed ge-
eg," luidde de simpele verkla-
ig° „ik heb in de loop van de
en geleerd bergop niet direct
tempoversnellingen te reage-
j. Ik ken mijn lichaam vrij
ed en ik weet dat het beter is
geleidelijk een tandje bij te
Sen. Want anders loop ik de
e te blokkeren. Op de Tele-
lukte het een halve mi-
;oed te maken, op de Gali-
en ik lang dicht bij Indu-
en Rominger gebleven,
tar toen die twee gingen sa-
merken, verloor ik terrein,
t is ook logisch, want ze zijn
rallig de beste klimmers van
moment."
agveld
t slagveld overziend consta
nte Breukink dat hij niet on-
neden mocht zijn. Alex Zülle
door bijna 7 minuten, Gianni
po 7 minuten en 42 seconden
Claudio Chiappucci 8 minu-
en 49 seconden. De kleine
liaan, die gezworen had te
fen aanvallen zodra de weg
ihoog liep, was ineens weer de
ine coureur uit de eerste jaren
zijn loopbaan.
Door Jean Nelissen
mijn tranen nauwelijks bedwin
gen."
Zijn manager Davide Boifave
sprak troostende woorden.
„Zelfs Coppi had wel eens een
slechte dag." Chiappucci haalde
z'n schouders op. „Ik rijd na een
rustdag altijd slecht, onderbre
king van het ritme is het ergste
wat een organisatie mij kan aan
doen. In de eerste de beste ber
grit heb ik als klimmer de Tour
verloren en ik vind dat ik mij
diep moet schamen."
Het was een verpletterend slech
te dag voor de Italianen. Want
met Chiappucci ging wereld
kampioen Gianni Bugno ten on
der. Bleek en aangedaan stond
Bugno over zijn fiets gebogen.
„Als hiervoor geen verklaring
wordt gevonden, ga ik stoppen,"
mompelde hij. Op de vraag of hij
gaat opgeven, antwoordde
Bugno: „Met stoppen bedoel ik
mijn loopbaan beëindigen."
Stomverbaasd keken Italiaanse
verslaggevers naar hun idool.
„Dit kan toch niet?" oordeelde
Bugno, „ik ben wereldkampioen
en ik doe mijn trui schande aan.
Ik krijg onverklaarbare inzin
kingen. Ze komen geheel onver
wacht, er zijn geen voortekenen.
Op de Glandon voelde ik me zo
dat ik Fignon vroeg het
ƒ16.5 00
jissat 1.9 CL diesel stationcar,
lm, stuurbekr. 42.500.-
6.25®
ladison 5-v.bak
1.4 diesel
BEDRIJFSWAGENS
eer Wagon Van diesel
ers. bus diesel
an diesel
3R Long turbo diesel
diesel bestelwagen
12.950
f 7.500-
22.000-
7.500
'•'f2!
garantie, financiering mogelijk.
ekenen geen afleveringskosten
an 20 jaar service en kwaliteit
JTOBEDRIJF W.J. SONKE
triestraat 8-10. Goes (Poel IV).
tel. 01100-15415 -
tempo op te voeren. Want ik zag
dat Indurain alleen was, nie
mand van zijn ploeg was in de
buurt. Laurent ging op kop rij
den en weet je wie er als eerste
af moest? Ik."
De wereldkampioen had kenne
lijk een psychische shock opge
lopen. „Ik heb twee keer de
etappe op Alpe d'Huez gewon
nen. Maar sinds twee seizoenen
klim ik beneden mijn waarde. Ik
heb naar oorzaken gezocht,
maar kan er geen vinden. Als dit
niet verbetert, beëindig ik mijn
carrière. Want ik vind het verne
derend op deze manier af te
gaan."
Tony Rominger sloot op de Gali
bier een verbond met Miguel
Indurain. „Onze belangen liepen
parallel," vond de Zwitser, „ik
heb op de Telegraph en de Gali
bier geprobeerd de Spanjaard
los te rijden. Hij kraakte wel,
maar ik raakte hem niet kwijt.
Toen hebben we besloten samen
te werken. We wisten dat Bugno
en Chiappucci in grote moeilijk
heden verkeerden en we moesten
ervoor zorgen dat Breukink in de
afdaling niet kon terugkomen. Ik
wist dat Indurain mij de etappe
zou laten winnen. Ik had eigen
lijk mijn zinnen gezet op de rit
van morgen naar Isola 2000. Het
ski-oord ligt maar honderd kilo
meter van mijn woonplaats Mo
naco en daar wachten veel sup
porters op mij. Maar in de klim
van de Glandon zag ik dat
Chiappucci en Bugno slecht re
den, daarom heb ik meteen het
tempo verhoogd. Want mijn doel
is in Parijs op het podium te
staan."
In de eerste Alpen-etappe heeft
Indurain de Tour naar zijn hand
gezet. De man uit Navgrra zag
zijn rivalen in het hoge tempo
van Rominger één voor één
sneuvelen. Alleen de Colombiaan
Mejia kon volgen. „Ik hoorde op
de Galibier van mijn ploegleider
dat Breukink kort achter ons
klom. Toen heb ik Rominger
voorgesteld de laatste twee kilo
meter naar de top voluit te gaan
om Breukink kwijt te raken. We
hebben ook in de afdaling samen
alles gegeven. Daarom vond ik
het logisch dat Rominger de
etappe won, want hij heeft er het
hardste voor gewerkt. Voor de
rit was ik benieuwd of ik mijn
ritme in de bergen snel zou vin
den. Dat weet je nooit tevoren.
Op de Telegraph heb ik even een
moeilijk moment gehad, daarna
niet meer. Ik heb geluk gehad,
het was goed weer en de meeste
concurrenten hadden een slechte
dag," aldus Indurain.
Behalve aan zijn rivalen heeft
Indurain ook aan de Tour een
zware slag toegebracht. Als de
Spanjaard vandaag in de tweede
Alpenrit opnieuw zo sterk blijkt,
haalt hij de spanning uit de
ronde en blijft achter hem
slechts het duel om de tweede
plaats boeiend.
Hoe bikkelhard deze ronde is
werd gisteren nog eens beves
tigd. De Estlander Jaan Kirsu-
puu finishte de etappe met een
gemiddelde snelheid van 33 kilo
meter, het snelste gemiddelde
dat de Tour-organisatie voor de
ze rit tevoren had aangegeven.
Niettemin werd Kirsipuu uit de
strijd genomen, want... hij was te
laat binnen.
Jit Breukink eenzaam op weg naar de top van de Galibier. De
■terlandse kampioen verloor in de laatste kilometers berg-op
""1 djke minuten. foto ap
0nze verslaggever
''Chevalier - Verantwoordelijke voor de dopingcontrole
'"6 Tr*"
s our is inmiddels reeds 12 jaar dokter Patrick Nédélec,
.die periode nooit belazerd is volgens zijn zeggen. Niet
'2'jn vertrouwen in de renners nu is toegenomen.
u Van a^e üiden en zal dus °°k altijd blijven bestaan,"
art hij. Controle vindt hij nodig, maar ook meer openheid over
j' j en tiet goed is voor de sporter.
ie:®1 °°k voor duidelijker informatie naar de renners toe. Ze
iereï We^6n da* anabolica bijvoorbeeld helemaal geen sterkere
tjs ver°orzaken, maar wel vetophopingen. Dat het veel belangri-
:'o n met stress om te gaan en hun pijngrens te verleggen,
t leren niet aan pijn te denken, want pijn is een rem voor
'e prestaties," aldus Nédélec.
j 'tformatie zal doping worden teruggedrongen. „We gaan
lujranse wielerbond in het najaar weer een hele informatie-
Seleiri6 °Pzetten-" hecht ook veel waarde aan psychologische
mg, goede trainingsschema's, juiste dosering van wedstrij-
een uitgekiende voeding.
Serre Chevalier - In Saint-
Etienne-de-Cuines eindigde
gisteren de Tour voor Jean-
Paul van Poppel, 120 kilome
ter voorbij startplaats Vil-
lard-de-Lans en onderaan de
afdaling van de Col du Glan
don.
Bij de ravitaillering na de be
klimming van de eerste de beste
berg in de ronde van dit jaar
stapte de sprinter gedesillusio
neerd in de auto van de verzor
gers. Zijn achterstand bedroeg
op dat moment reeds 22 minu
ten, terwijl er nog 84 kilometer
te gaan was naar het eindpunt in
Serre Chevalier, met zowel de
klim naar de top van de Col du
Telegraphe als die van de Col du
Galibier nog in het vooruitzicht.
Op zijn kamer in Hotel Club
Alpazur deed Van Poppel gister
avond uit de doeken waarom hij,
na ploegmakker Steven Rooks
als tweede Nederlander, de Tour'
had verlaten. Nederlands beste
sprinter was een zielig hoopje
mens, zoals hij daar zat op z'n
bed.
En zijn verhaal was kort, maar
wel duidelijk. „Het ging vandaag
niet, absoluut niet. Ik had hele
maal geen gevoel in mijn benen.
Ik snap er ook niks van, want ik
ben niet ziek of zo. Maar het is
eigenlijk vanaf het begin van de
Tour al niks met me geweest.
Gewoon onder de maat."
Van Poppel vermoedt dat zijn
val op één van de laatste dagen
van de Ronde van Spanje, waar
bij hij enkele ribben zwaar
kneusde en waardoor hij vier
weken uit de roulatie was, hem
de das heeft omgedaan. „Een
andere verklaring heb ik niet.
Half juni ben ik in de Midi Libre
pas weer op de fiets geklommen.
Het gebrek aan competitie heeft
me op het vlakke net niet opge-
Een sombere Jean-Paul van Poppel voor het vertrek.
foto de stem/ben steffen
Door Jacques Eestermans
broken, maar daardoor kwam ik
vandaag waarschijnlijk kracht te
kort om me te kunnen handha
ven in het peloton. Dat moet de
reden zijn."
De Nederlander verwees de sug
gestie dat hij er het bijltje bij
neer had gegooid vanwege de
slechte teamgeest bij Festina na
drukkelijk naar het rijk der fa
belen. Van Poppel: „Iedereen
roept dat de sfeer bij ons niet
goed zou zijn, maar dat is niet
zo. Natuurlijk, als er goed ge
presteerd wordt, voel je je an
ders. Maar dat is voor mij nog
geen reden om af te stappen. Zo
ben ik niet. Sterker, ik ken me
zelf helemaal niet zoals ik van
daag ben. Spijt heb ik niet, nog
niet. Ik denk dat de teleurstel
ling morgen pa? komt."
Ook Eddy Bouwmans was giste
ren in Serre Chevalier in mineur.
Hij liep in de eerste Alpenrit op
diverse fronten zware averij op.
Hij verspeelde niet alleen het
kopmanschap bij de ploeg Post/
Planekaert aan Charly Mottet,
maar zag ook het doel dat hij
zich had gesteld, een plaats bij
de eerste tien in het klassement,
aan zich voorbij schieten.
„Ik heb de hele dag zitten har
ken," verzuchtte de Brabander,
die vorig jaar nog als beste jon
gere uit de Tour kwam. „Al op
de Glandon liep het niet. Ik
hoopte dat het daarna wat beter
zou gaan, maar het was valse
hoop. Normaal gesproken kom
ik snel in m'n ritme, vandaag
was dat nooit het geval. Dan
houdt het op, moet je iedereen
voorbij laten gaan, dia anders
ver achter je rijden. En dat
werkt nog eens extra demorali
serend."
Naar excuses zocht Bouwmans
niet. „Ik heb gewoon onder mijn
niveau gepresteerd, althans dat
mag ik hopen. Waardoor? Ik heb
geen idee. In de eerste week had
Tijdens de afdaling van de Galibier sloten latere ritwinnaar Tony Rominger voorgronden Miguel Indurain een verbond om met
vereende krachten de concurrentie op afstand te zetten. foto afp
Door Frans Oudejans
IN DE week waarin in 1939 de
wereldkampioenschappen
wielrennen werden verreden,
viel Duitsland Polen binnen:
de Tweede Wereldoorlog was
een feit. Afgezien van de ama
teur-sprinter Jan Derksen
won niemand nog een titel:
iedereen spoedde zich naar
huis; een lange, ellendige pe
riode brak aan.
Oorlog of geen oorlog, gesport
werd er wel degelijk. Terwijl
miljoenen stierven op slagvel
den, door bombardementen of
in concentratiekampen ging
ook het wielrennen door, soms
met beperking zoals bij de
stayers wegens gebrek aan
benzine. Maar verder!
Nemen we wat voorbeelden
uit 1943. Nu 50 jaar geleden
werd Theo Middelkamp weg-
kampioen van Nederland, de
19-jarige Rik van Steenbergen
van België, Paul Maye van
Frankrijk, Marco Ricci van
Italië, allemaal landen in oor
log. De ronde van Vlaanderen
was voor Achiel Buysse, Mil-
aan-San Remo voor Cinelli,
Parijs-Tours voor Gaudin, de
Waalse Pijl en Parijs-Roubaix
voor Marcel Kint, Luik-Baste
naken-Luik voor Depoorter.
Alleen bij de rondes zat er de
klad in. Luxemburg had nog
altijd zijn eigen tourtje, in
1943 gewonnen door Neuens,
maar de rest lag stil. Hoewel,
in Frankrijk... De Duitse be
zetter, beseffend dat sport de
mensen tevreden kon houden,
werkte in 1942 al te graag mee
toen een meeheulende krant
voorstelde weer een Tour te
organiseren. Helemaal echt
kon het niet zijn, zodat wijse
lijk de naam Circuit de France
werd bedacht, en de afstand
onderging beperkingen waar
door er slechts 8 ritten kwa
men (niet langs de kusten en
verdedigingslinies). Verder
was het zo echt als het gezien
de omstandigheden kon zijn.
Bepaald kort waren de etap
pes niet. De slotdag bracht
Dijon-Parijs over 358 kilome
ter.
Het zegt nu niet zo veel meer,
maar het parcours liep zowel
door het door Duitsland be
zette deel van Frankrijk als
door het in schijn zelfstandige
stuk, waarvan Vichy de hoofd
stad was en Pétain met de
super-verrader Laval als stro
mannen fungeerden. De ronde
trok heel wat renners aan,
grootheden uit het verleden
als Vietto, Bonduel, Lapébie
en mannen die na de oorlog
Karikatuur van Jan Lam-
brichts, de enige Nederland
se deelnemer in 1942.
foto archief de stem
zouden schitteren als Ockers,
Schotte, Sercu, Brambilla, Ca
put.
Één Nederlander nam deel,
maar niet de minste: Jan Lam-
brichs. De Limburger werd in
1938 achtste in de echte tour,
de beste prestatie van een
landgenoot tot dan en nog
lang er na. De ronde van '42
bleek niets voor hem. Net als
veel anderen staakte hij de
eerste dag de strijd, uit angst.
Langs de weg stonden vooral
boze Fransen, scheldend en
bedreigend om de collabore
rende renners te laten weten
hoe ze over hen dachten. Cir
cuit de France werd een fias
co. Vrees voor het publiek,
gebrek aan banden en ander
materiaal en vooral honger
maakten doorrijden tot een
beproeving. Uiteindelijk won
de Waal Neuville, maar zijn
naam komt niet in de statistie
ken voor. De bedoeling was in
1943 weer een circuit te orga
niseren, maar ieder animo
ontbrak. In dat jaar werd de
grote Duitse sprinter Albert
Richter te dood gebracht we
gens hulp aan joden.
ik het soms moeilijk als gevolg
van een flinke verkoudheid, die
ik had opgelopen in de Ronde
van Zwitserland, maar juist af
gelopen weekeinde en maandag
in de tijdrit ging ik voor mijn
gevoel beter draaien. Alleen heb
ik daar vandaag niks van ge
merkt. Ik moet maar hopen dat
het de komende dagen weer wat
beter gaat."
Ploegleider Walter Planekaert
was niet verbaasd over het tijd
verlies van Bouwmans. „Ik had
het wel verwacht. Je kon het
zien aankomen na de eerste
week. Eddy heeft niet de condi
tie die hij vorig jaar had. Jam
mer, want we hadden voor hem
bewust een wat minder zwaar
programma uitgestippeld in de
aanloop naar de Tour dan vorig
jaar. Het is nu te hopen dat hij
nog iets kan betekenen voor
Mottet."
De overige overgebleven Neder
landers kwamen, uitgezonderd
Gerrit de Vries, Maarten den
Bakker en John van den Akker,
binnen in de laatste groep, ruim
voor het verstrijken van de tijds
limiet, maar wel met meer dan
een half uur achterstand op win
naar Rominger. Danny Nelissen
en Rob Mulders, beiden niet he
lemaal fit, waren niet in moei
lijkheden geweest. Mulders, die
last heeft van bronchitis: „Het
ging vandaag beter dan gisteren
tijdens de training. Bergop had
ik nauwelijks problemen met
mijn ademhaling, gek genoeg tij
dens de afdalingen wel." Nelis
sen, wiens rug gisteravond werd
gekraakt, klaagde alleen over
slechte benen. „Ik voelde al tij
dens de eerste klim dat ik geen
goede dag had. Daarom ben ik
meteen mijn eigen tempo gaan
rijden en dat heb ik makkelijk
vol kunnen houden. Maar mijn
rug heeft me vandaag geen par
ten gespeeld."
Serre Chevalier - De ploeg
van Mario Cipollini en Johan
Museeuw heeft tot en met de
tijdrit rond het Lac de Madi-
ne het meeste verdiend. Het
tweetal, dat in totaal vier
dagen de gele trui in bezit
had, bezorgde GB-MG in tien
dagen het grootste gedeelte
van de 105.865 gulden aan
prijzengeld.
Goede tweede is de formatie van
Erik Breukink. De coureurs van
ONCE fietsten 86.780 gulden
bijeen. De ploeg van Peter Post,
Novémail, is de derde met 78.210
gulden aan inkomsten. De ren
ners van Raas inden tot en met
maandag bijna 35.000 gulden,
TVM iets minder.
Amaya, de formatie waarvoor
Tom Cordes rijdt, lijdt honger.
De ploeg verdiende amper 2000
gulden. In totaal werd ongeveer
750.000 gulden aan prijzengeld
uitgekeerd.
TELEVISIE
10.00-16.30 Eurosport: Tour de
France, 10e etappe (herh). Aansl.:
Rechtstreeks verslag 11e
(berg)etappe Serre Chavalier-Isola
2000 (180km)
10.30-16.20 Nederland 3: Tour de
France, lie etappe Serre-Chevalier-
Isola 2000
10.30-16.20 BRT 2: Sport extra/
Tour de France, 1 le etappe
16.30-17.00 Duitsland 3/WDR Tour
de France
18.50-19.23 Nederland 3 Tour de
France, lie etappe
22.00-22.30 BRT 2: Tour-journaal
22.00-23.00 Eurosport: Tour de
France, samenvatting 11e etappe
RADIO
Radio I: 14.00-17.00 Radio Tour de
France
Radio I: 22.05-23.00 Avondetappe
DONDERDAG ^1^1 ETAPPE
15 JULI U IJ 180 km
SERRE CHEVALIER
ISOLA 2000
SERRE CHEVALIER
Brianfon*^
ik IZOARD
estrer^
x),
Jausiers (4^
80NETTE
St-Etienne-de-Tinée
ISOLA 2000
Isola'
ISOLA 2000
ISOLA 2000
A
Serre Chevalier - De slot
klim over 14,7 kilometer,
van het dorpje Isola (op 920
meter) naar Isola 2000,
waar vandaag de finishlijn
is getrokken, telt 29 boch
ten. Elke curve heeft van
het plaatselijke comité de
naam gekregen van een
vooraanstaand winnaar uit
de Tour-geschiedenis.
Twee landgenoten delen in
de eer: Jan Janssen kreeg
bocht 18, Joop Zoetemelk
bocht 24. Laurent Fignon,
Stephen Roche, Pedro Del-
gado en Miguel Indurain
zijn de enigen, die tijdens de
elfde etappe per fiets door
hun eigen bocht snijden.