DESTEM Sport TOUR '93 ^JlBreukink beperkt schade IIJZEN Jean-Paul van Poppel naar huis 5STS&' »5 idurain glorieert, Bugno wil stoppen en Chiappucci schaamt zich TOUR 93 TOUR 93 RADIO TV VANDAAG p> ïïSj| 110^129041 :AX verzenden 100 BPS f99, Ifmachine iEL "TIGHMASTER Ie verstevigen ÏUZE UIT 250 STUKS pVB-GEKEURDE EN BEDRIJFSAUTO'S Shock Verbond Bikkelhard Zware averij voor Eddy Bouwmans in eerste Alpenrit doping blijft altijd bestaan' Val Circuit de France mislukt Niet verbaasd Ploeg Cipollini verdient het meest TOUR 93 TOUR 93 4 Iedere winnaar zijn bocht ■>C- i 240,'- |0,. »-«**i2s I EXCLUSIEVE KEUKENS NIEUWE BOSCHSTR 9 BREDA 076*229393 nr>N DONDERDAG 15 JULI 1993 DEEL B Zolang de voorraad strek! J sportvelgen etc14.951 pt veel extra's45.011" 28.51 li comfstuurbekr28 51 5 stuurbekr Idrs. Cannes 3x v.a 11951 Jesel6j IRE 5-bak v.aƒ4' 1 5-.bak pel ƒ11.501) lager SE 7-persoons29.950J iutomaat, stuurbekr. en LPG24.95IF CLi Sedan, stuurbekr3x v.a. sedan, 4-drs15051 Z sedan (nw. model) 1.6 GLX clipper stat.car 16.000 pel extra's 31.500.- 30 000 km - diesel stat car stuurbekr. |L diesel stationcar (LX diesel 5-drs. nw model LX turbo diesel 5-drs fcser, 5-versn.bak (L diesel 5-v.bak 1 4i GLi, stuurbekr ie, stuurbekr I L 60.000 km ledan LS 3-drs riiesel, 5-drs pS 5-drs. stationcar 5-v.bak tstra 1.4i 30.000 km 24.950.- |diesel stat.car 5-drs 3x v.a 3L 15.000 km Z27 „ni 3L diesel jega 2.0i stuurbekr 3x v. 605 SV zeer veel extra's 37.500.- I 1 9 stationcar 1 1 9 ƒ21 [1.6 GLi. va./|2 2.0 5-drs. diesel stuurbekr. ILX automaat stuurbekr lx Sedan 15-drs Break -v bak. 95.000 km B-drs GTi 1.7» stationcar 5-drs. Hatchback 2 2i stuurbekr 2.2i stuurbekr |16V farina E XLi 40.000 km 28.500.- L 5-drs«g B-drs.. 5-v.bak L(i fcant stationcar 5-v.bak 3L inj Sedan .3x v.a Variant ,rre chevalier - „Dit was het maximum dat ik kon jrengen. Méér zat er niet in." v Breukink probeerde zo snel mogelijk naar zijn itel te vluchten. Maar de pers sloot hem taktisch in. de laatste anderhalve kiloiheter van de Galibier heb anderhalve minuut verloren. Ik reed al te lang alleen, n Stephen Roche me niet langer kon volgen, wist ik I ik een verloren race reed. Ik kon me aan niemand bekken en ik had geen beschutting tegen de vrij rkewind." im drie-en-een-halve minuut etappewinnaar Tony Romin- die vlak voor zijn vluchtge- jen Alvaro Mejia en Miguel Jurain in Serre Chevallier fi- lite, gleed Erik Breukink als ide over de streep. „Ik was ed, maar net niet goed ge- eg," luidde de simpele verkla- ig° „ik heb in de loop van de en geleerd bergop niet direct tempoversnellingen te reage- j. Ik ken mijn lichaam vrij ed en ik weet dat het beter is geleidelijk een tandje bij te Sen. Want anders loop ik de e te blokkeren. Op de Tele- lukte het een halve mi- ;oed te maken, op de Gali- en ik lang dicht bij Indu- en Rominger gebleven, tar toen die twee gingen sa- merken, verloor ik terrein, t is ook logisch, want ze zijn rallig de beste klimmers van moment." agveld t slagveld overziend consta nte Breukink dat hij niet on- neden mocht zijn. Alex Zülle door bijna 7 minuten, Gianni po 7 minuten en 42 seconden Claudio Chiappucci 8 minu- en 49 seconden. De kleine liaan, die gezworen had te fen aanvallen zodra de weg ihoog liep, was ineens weer de ine coureur uit de eerste jaren zijn loopbaan. Door Jean Nelissen mijn tranen nauwelijks bedwin gen." Zijn manager Davide Boifave sprak troostende woorden. „Zelfs Coppi had wel eens een slechte dag." Chiappucci haalde z'n schouders op. „Ik rijd na een rustdag altijd slecht, onderbre king van het ritme is het ergste wat een organisatie mij kan aan doen. In de eerste de beste ber grit heb ik als klimmer de Tour verloren en ik vind dat ik mij diep moet schamen." Het was een verpletterend slech te dag voor de Italianen. Want met Chiappucci ging wereld kampioen Gianni Bugno ten on der. Bleek en aangedaan stond Bugno over zijn fiets gebogen. „Als hiervoor geen verklaring wordt gevonden, ga ik stoppen," mompelde hij. Op de vraag of hij gaat opgeven, antwoordde Bugno: „Met stoppen bedoel ik mijn loopbaan beëindigen." Stomverbaasd keken Italiaanse verslaggevers naar hun idool. „Dit kan toch niet?" oordeelde Bugno, „ik ben wereldkampioen en ik doe mijn trui schande aan. Ik krijg onverklaarbare inzin kingen. Ze komen geheel onver wacht, er zijn geen voortekenen. Op de Glandon voelde ik me zo dat ik Fignon vroeg het ƒ16.5 00 jissat 1.9 CL diesel stationcar, lm, stuurbekr. 42.500.- 6.25® ladison 5-v.bak 1.4 diesel BEDRIJFSWAGENS eer Wagon Van diesel ers. bus diesel an diesel 3R Long turbo diesel diesel bestelwagen 12.950 f 7.500- 22.000- 7.500 '•'f2! garantie, financiering mogelijk. ekenen geen afleveringskosten an 20 jaar service en kwaliteit JTOBEDRIJF W.J. SONKE triestraat 8-10. Goes (Poel IV). tel. 01100-15415 - tempo op te voeren. Want ik zag dat Indurain alleen was, nie mand van zijn ploeg was in de buurt. Laurent ging op kop rij den en weet je wie er als eerste af moest? Ik." De wereldkampioen had kenne lijk een psychische shock opge lopen. „Ik heb twee keer de etappe op Alpe d'Huez gewon nen. Maar sinds twee seizoenen klim ik beneden mijn waarde. Ik heb naar oorzaken gezocht, maar kan er geen vinden. Als dit niet verbetert, beëindig ik mijn carrière. Want ik vind het verne derend op deze manier af te gaan." Tony Rominger sloot op de Gali bier een verbond met Miguel Indurain. „Onze belangen liepen parallel," vond de Zwitser, „ik heb op de Telegraph en de Gali bier geprobeerd de Spanjaard los te rijden. Hij kraakte wel, maar ik raakte hem niet kwijt. Toen hebben we besloten samen te werken. We wisten dat Bugno en Chiappucci in grote moeilijk heden verkeerden en we moesten ervoor zorgen dat Breukink in de afdaling niet kon terugkomen. Ik wist dat Indurain mij de etappe zou laten winnen. Ik had eigen lijk mijn zinnen gezet op de rit van morgen naar Isola 2000. Het ski-oord ligt maar honderd kilo meter van mijn woonplaats Mo naco en daar wachten veel sup porters op mij. Maar in de klim van de Glandon zag ik dat Chiappucci en Bugno slecht re den, daarom heb ik meteen het tempo verhoogd. Want mijn doel is in Parijs op het podium te staan." In de eerste Alpen-etappe heeft Indurain de Tour naar zijn hand gezet. De man uit Navgrra zag zijn rivalen in het hoge tempo van Rominger één voor één sneuvelen. Alleen de Colombiaan Mejia kon volgen. „Ik hoorde op de Galibier van mijn ploegleider dat Breukink kort achter ons klom. Toen heb ik Rominger voorgesteld de laatste twee kilo meter naar de top voluit te gaan om Breukink kwijt te raken. We hebben ook in de afdaling samen alles gegeven. Daarom vond ik het logisch dat Rominger de etappe won, want hij heeft er het hardste voor gewerkt. Voor de rit was ik benieuwd of ik mijn ritme in de bergen snel zou vin den. Dat weet je nooit tevoren. Op de Telegraph heb ik even een moeilijk moment gehad, daarna niet meer. Ik heb geluk gehad, het was goed weer en de meeste concurrenten hadden een slechte dag," aldus Indurain. Behalve aan zijn rivalen heeft Indurain ook aan de Tour een zware slag toegebracht. Als de Spanjaard vandaag in de tweede Alpenrit opnieuw zo sterk blijkt, haalt hij de spanning uit de ronde en blijft achter hem slechts het duel om de tweede plaats boeiend. Hoe bikkelhard deze ronde is werd gisteren nog eens beves tigd. De Estlander Jaan Kirsu- puu finishte de etappe met een gemiddelde snelheid van 33 kilo meter, het snelste gemiddelde dat de Tour-organisatie voor de ze rit tevoren had aangegeven. Niettemin werd Kirsipuu uit de strijd genomen, want... hij was te laat binnen. Jit Breukink eenzaam op weg naar de top van de Galibier. De ■terlandse kampioen verloor in de laatste kilometers berg-op ""1 djke minuten. foto ap 0nze verslaggever ''Chevalier - Verantwoordelijke voor de dopingcontrole '"6 Tr*" s our is inmiddels reeds 12 jaar dokter Patrick Nédélec, .die periode nooit belazerd is volgens zijn zeggen. Niet '2'jn vertrouwen in de renners nu is toegenomen. u Van a^e üiden en zal dus °°k altijd blijven bestaan," art hij. Controle vindt hij nodig, maar ook meer openheid over j' j en tiet goed is voor de sporter. ie:®1 °°k voor duidelijker informatie naar de renners toe. Ze iereï We^6n da* anabolica bijvoorbeeld helemaal geen sterkere tjs ver°orzaken, maar wel vetophopingen. Dat het veel belangri- :'o n met stress om te gaan en hun pijngrens te verleggen, t leren niet aan pijn te denken, want pijn is een rem voor 'e prestaties," aldus Nédélec. j 'tformatie zal doping worden teruggedrongen. „We gaan lujranse wielerbond in het najaar weer een hele informatie- Seleiri6 °Pzetten-" hecht ook veel waarde aan psychologische mg, goede trainingsschema's, juiste dosering van wedstrij- een uitgekiende voeding. Serre Chevalier - In Saint- Etienne-de-Cuines eindigde gisteren de Tour voor Jean- Paul van Poppel, 120 kilome ter voorbij startplaats Vil- lard-de-Lans en onderaan de afdaling van de Col du Glan don. Bij de ravitaillering na de be klimming van de eerste de beste berg in de ronde van dit jaar stapte de sprinter gedesillusio neerd in de auto van de verzor gers. Zijn achterstand bedroeg op dat moment reeds 22 minu ten, terwijl er nog 84 kilometer te gaan was naar het eindpunt in Serre Chevalier, met zowel de klim naar de top van de Col du Telegraphe als die van de Col du Galibier nog in het vooruitzicht. Op zijn kamer in Hotel Club Alpazur deed Van Poppel gister avond uit de doeken waarom hij, na ploegmakker Steven Rooks als tweede Nederlander, de Tour' had verlaten. Nederlands beste sprinter was een zielig hoopje mens, zoals hij daar zat op z'n bed. En zijn verhaal was kort, maar wel duidelijk. „Het ging vandaag niet, absoluut niet. Ik had hele maal geen gevoel in mijn benen. Ik snap er ook niks van, want ik ben niet ziek of zo. Maar het is eigenlijk vanaf het begin van de Tour al niks met me geweest. Gewoon onder de maat." Van Poppel vermoedt dat zijn val op één van de laatste dagen van de Ronde van Spanje, waar bij hij enkele ribben zwaar kneusde en waardoor hij vier weken uit de roulatie was, hem de das heeft omgedaan. „Een andere verklaring heb ik niet. Half juni ben ik in de Midi Libre pas weer op de fiets geklommen. Het gebrek aan competitie heeft me op het vlakke net niet opge- Een sombere Jean-Paul van Poppel voor het vertrek. foto de stem/ben steffen Door Jacques Eestermans broken, maar daardoor kwam ik vandaag waarschijnlijk kracht te kort om me te kunnen handha ven in het peloton. Dat moet de reden zijn." De Nederlander verwees de sug gestie dat hij er het bijltje bij neer had gegooid vanwege de slechte teamgeest bij Festina na drukkelijk naar het rijk der fa belen. Van Poppel: „Iedereen roept dat de sfeer bij ons niet goed zou zijn, maar dat is niet zo. Natuurlijk, als er goed ge presteerd wordt, voel je je an ders. Maar dat is voor mij nog geen reden om af te stappen. Zo ben ik niet. Sterker, ik ken me zelf helemaal niet zoals ik van daag ben. Spijt heb ik niet, nog niet. Ik denk dat de teleurstel ling morgen pa? komt." Ook Eddy Bouwmans was giste ren in Serre Chevalier in mineur. Hij liep in de eerste Alpenrit op diverse fronten zware averij op. Hij verspeelde niet alleen het kopmanschap bij de ploeg Post/ Planekaert aan Charly Mottet, maar zag ook het doel dat hij zich had gesteld, een plaats bij de eerste tien in het klassement, aan zich voorbij schieten. „Ik heb de hele dag zitten har ken," verzuchtte de Brabander, die vorig jaar nog als beste jon gere uit de Tour kwam. „Al op de Glandon liep het niet. Ik hoopte dat het daarna wat beter zou gaan, maar het was valse hoop. Normaal gesproken kom ik snel in m'n ritme, vandaag was dat nooit het geval. Dan houdt het op, moet je iedereen voorbij laten gaan, dia anders ver achter je rijden. En dat werkt nog eens extra demorali serend." Naar excuses zocht Bouwmans niet. „Ik heb gewoon onder mijn niveau gepresteerd, althans dat mag ik hopen. Waardoor? Ik heb geen idee. In de eerste week had Tijdens de afdaling van de Galibier sloten latere ritwinnaar Tony Rominger voorgronden Miguel Indurain een verbond om met vereende krachten de concurrentie op afstand te zetten. foto afp Door Frans Oudejans IN DE week waarin in 1939 de wereldkampioenschappen wielrennen werden verreden, viel Duitsland Polen binnen: de Tweede Wereldoorlog was een feit. Afgezien van de ama teur-sprinter Jan Derksen won niemand nog een titel: iedereen spoedde zich naar huis; een lange, ellendige pe riode brak aan. Oorlog of geen oorlog, gesport werd er wel degelijk. Terwijl miljoenen stierven op slagvel den, door bombardementen of in concentratiekampen ging ook het wielrennen door, soms met beperking zoals bij de stayers wegens gebrek aan benzine. Maar verder! Nemen we wat voorbeelden uit 1943. Nu 50 jaar geleden werd Theo Middelkamp weg- kampioen van Nederland, de 19-jarige Rik van Steenbergen van België, Paul Maye van Frankrijk, Marco Ricci van Italië, allemaal landen in oor log. De ronde van Vlaanderen was voor Achiel Buysse, Mil- aan-San Remo voor Cinelli, Parijs-Tours voor Gaudin, de Waalse Pijl en Parijs-Roubaix voor Marcel Kint, Luik-Baste naken-Luik voor Depoorter. Alleen bij de rondes zat er de klad in. Luxemburg had nog altijd zijn eigen tourtje, in 1943 gewonnen door Neuens, maar de rest lag stil. Hoewel, in Frankrijk... De Duitse be zetter, beseffend dat sport de mensen tevreden kon houden, werkte in 1942 al te graag mee toen een meeheulende krant voorstelde weer een Tour te organiseren. Helemaal echt kon het niet zijn, zodat wijse lijk de naam Circuit de France werd bedacht, en de afstand onderging beperkingen waar door er slechts 8 ritten kwa men (niet langs de kusten en verdedigingslinies). Verder was het zo echt als het gezien de omstandigheden kon zijn. Bepaald kort waren de etap pes niet. De slotdag bracht Dijon-Parijs over 358 kilome ter. Het zegt nu niet zo veel meer, maar het parcours liep zowel door het door Duitsland be zette deel van Frankrijk als door het in schijn zelfstandige stuk, waarvan Vichy de hoofd stad was en Pétain met de super-verrader Laval als stro mannen fungeerden. De ronde trok heel wat renners aan, grootheden uit het verleden als Vietto, Bonduel, Lapébie en mannen die na de oorlog Karikatuur van Jan Lam- brichts, de enige Nederland se deelnemer in 1942. foto archief de stem zouden schitteren als Ockers, Schotte, Sercu, Brambilla, Ca put. Één Nederlander nam deel, maar niet de minste: Jan Lam- brichs. De Limburger werd in 1938 achtste in de echte tour, de beste prestatie van een landgenoot tot dan en nog lang er na. De ronde van '42 bleek niets voor hem. Net als veel anderen staakte hij de eerste dag de strijd, uit angst. Langs de weg stonden vooral boze Fransen, scheldend en bedreigend om de collabore rende renners te laten weten hoe ze over hen dachten. Cir cuit de France werd een fias co. Vrees voor het publiek, gebrek aan banden en ander materiaal en vooral honger maakten doorrijden tot een beproeving. Uiteindelijk won de Waal Neuville, maar zijn naam komt niet in de statistie ken voor. De bedoeling was in 1943 weer een circuit te orga niseren, maar ieder animo ontbrak. In dat jaar werd de grote Duitse sprinter Albert Richter te dood gebracht we gens hulp aan joden. ik het soms moeilijk als gevolg van een flinke verkoudheid, die ik had opgelopen in de Ronde van Zwitserland, maar juist af gelopen weekeinde en maandag in de tijdrit ging ik voor mijn gevoel beter draaien. Alleen heb ik daar vandaag niks van ge merkt. Ik moet maar hopen dat het de komende dagen weer wat beter gaat." Ploegleider Walter Planekaert was niet verbaasd over het tijd verlies van Bouwmans. „Ik had het wel verwacht. Je kon het zien aankomen na de eerste week. Eddy heeft niet de condi tie die hij vorig jaar had. Jam mer, want we hadden voor hem bewust een wat minder zwaar programma uitgestippeld in de aanloop naar de Tour dan vorig jaar. Het is nu te hopen dat hij nog iets kan betekenen voor Mottet." De overige overgebleven Neder landers kwamen, uitgezonderd Gerrit de Vries, Maarten den Bakker en John van den Akker, binnen in de laatste groep, ruim voor het verstrijken van de tijds limiet, maar wel met meer dan een half uur achterstand op win naar Rominger. Danny Nelissen en Rob Mulders, beiden niet he lemaal fit, waren niet in moei lijkheden geweest. Mulders, die last heeft van bronchitis: „Het ging vandaag beter dan gisteren tijdens de training. Bergop had ik nauwelijks problemen met mijn ademhaling, gek genoeg tij dens de afdalingen wel." Nelis sen, wiens rug gisteravond werd gekraakt, klaagde alleen over slechte benen. „Ik voelde al tij dens de eerste klim dat ik geen goede dag had. Daarom ben ik meteen mijn eigen tempo gaan rijden en dat heb ik makkelijk vol kunnen houden. Maar mijn rug heeft me vandaag geen par ten gespeeld." Serre Chevalier - De ploeg van Mario Cipollini en Johan Museeuw heeft tot en met de tijdrit rond het Lac de Madi- ne het meeste verdiend. Het tweetal, dat in totaal vier dagen de gele trui in bezit had, bezorgde GB-MG in tien dagen het grootste gedeelte van de 105.865 gulden aan prijzengeld. Goede tweede is de formatie van Erik Breukink. De coureurs van ONCE fietsten 86.780 gulden bijeen. De ploeg van Peter Post, Novémail, is de derde met 78.210 gulden aan inkomsten. De ren ners van Raas inden tot en met maandag bijna 35.000 gulden, TVM iets minder. Amaya, de formatie waarvoor Tom Cordes rijdt, lijdt honger. De ploeg verdiende amper 2000 gulden. In totaal werd ongeveer 750.000 gulden aan prijzengeld uitgekeerd. TELEVISIE 10.00-16.30 Eurosport: Tour de France, 10e etappe (herh). Aansl.: Rechtstreeks verslag 11e (berg)etappe Serre Chavalier-Isola 2000 (180km) 10.30-16.20 Nederland 3: Tour de France, lie etappe Serre-Chevalier- Isola 2000 10.30-16.20 BRT 2: Sport extra/ Tour de France, 1 le etappe 16.30-17.00 Duitsland 3/WDR Tour de France 18.50-19.23 Nederland 3 Tour de France, lie etappe 22.00-22.30 BRT 2: Tour-journaal 22.00-23.00 Eurosport: Tour de France, samenvatting 11e etappe RADIO Radio I: 14.00-17.00 Radio Tour de France Radio I: 22.05-23.00 Avondetappe DONDERDAG ^1^1 ETAPPE 15 JULI U IJ 180 km SERRE CHEVALIER ISOLA 2000 SERRE CHEVALIER Brianfon*^ ik IZOARD estrer^ x), Jausiers (4^ 80NETTE St-Etienne-de-Tinée ISOLA 2000 Isola' ISOLA 2000 ISOLA 2000 A Serre Chevalier - De slot klim over 14,7 kilometer, van het dorpje Isola (op 920 meter) naar Isola 2000, waar vandaag de finishlijn is getrokken, telt 29 boch ten. Elke curve heeft van het plaatselijke comité de naam gekregen van een vooraanstaand winnaar uit de Tour-geschiedenis. Twee landgenoten delen in de eer: Jan Janssen kreeg bocht 18, Joop Zoetemelk bocht 24. Laurent Fignon, Stephen Roche, Pedro Del- gado en Miguel Indurain zijn de enigen, die tijdens de elfde etappe per fiets door hun eigen bocht snijden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 9