uurtwinkel niet levensvatbaar fauropese Gemeenschap wil misstanden bij vervoer vee aanpakken België bouwt geen nieuwe kerncentrales Supermarktconcern Unigro verwacht binnen vijf jaar sluiting van 145 zaken: Sedrijf uit Bunschoten leemt DAF SP over échten VS |ver dumpen Pal onterecht Wordt Nederland straks Yupland of Ondertand? ECONOMIE KORT A6 I Qouwcommissaris R. I Hij wil voor de gehele EG regels I ,'erplicht stellen voor de rustpe- I nodes en voor vastgestelde hoe- I veelheden voedsel en water tij- I Hens het vervoer van dieren. I Bovendien wil Steichen de hoe fentrale banken houden Franse ïanc en Deense kroon overeind e krant ECONOMIE DONDERDAG 15 JULI 1993 Va II Street I allied signal amer brands |amer tel tel amoco corp asarco ine. bethl steel boeing co can.pacific chevron cbiquita Chrysler Citicorp cons.edison digit equipm dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen electnc gen motors goodyear hewlett-pack. int. bus mach. int. tel.tel kim airlines mcdonnell merckco mobiloil penn central philips primerica royal dutch sears roebuck sfe-south.pac texaco inc. united techn. Mstmghouse whitman corp woolworth mi 14/0J 34% 33» 6! m 54» 54 18'/. 11» I'V" 11» m 37», 1W 15» «414 84» 10'/' 10», 46 46» 31'/, 3| 35 36» 39% 39», 48% 49» 51% 5« 64% 64» 50% 51» 98 98» 46 47» 40% 41» m 78» 47% 47» 85% 86» 15 16» 70% 71» 34% 34» 71% 71» 34 34 16% 16* 52% 51» 91 91» 42% 44» 17% 17» 62 63 55% 55» 16% 15 13% 13 26% 26* Goud onbewerkt bewerkt Zilver onbewerkt bewerkt 24,450-25,050 per kg 280-350 per kg vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend b laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 55,00 312 2,90 3,10 1 60,00 1196 0,90 1,00 52,50 398 8,00 8,30 95,00 298 3,70 a 3,00 95,00 512 2,70 3,00 195,00 655 0,20 0,30 100,00 435 6,80 7,20 300,00 227 33,10 32,70 b 1320,00 351 13,50 12,70 b 335,00 463 1,20 0,90 340,00 361 3,00 2,60 330,00 784 0,90 0,80 335,00 302 3,00 3.0Q, 320,00 279 5,80 6,00 45,00 241 :,oo 2,50 40,00 288 0,70 a 0,80 42,50 269 2,50 2,90 35,00 395 1,80 1,80 40,00 220 5,20 b 5,20 65,00 218 0,20 0,40 65,00 220 0,60 0,30 30,00 694 0,70 1,00 30,00 349 7,80 8,10 30,00 302 4,00 4,20 30,00 227 3,70 3,30 32,50 347 1,30 1,00 35,00 241 1,80 1,50 35,00 323 4,00 *3,60 180,00 411 P 1,40 27,50 635 4,40 4,50 27,50 374 5,10 5,10 30,00 721 3,00 3,10 32,50 614 1,60 1,70 35,00 217 1,50 1,50 35,00 496 5,10 5,10 30,00 362 0,90 0,90 600,00 233 0,40 0,40 610,00 308 2,50 2,20 195,00 932 4,00 0,50 200,00 1013 6,00 3,80 210,00 228 2,10 1,50 9,30 195,00 '377 11,80 a 190,00 930 0,10 a 0,60 195,00 303 0,60 2,80 b 200,00 942 2,50 7,40 b 190,00 2949 1,70 b 3,40 195,00 233 3,40 5,50 b 200,00 1097 5,50 b 8,20 b 190,00 264 2,80 b 5,00 185,00 332 9,10 10,80 [Van onze correspondent Jo Wijnen Brussel - EG-landbouw- 1 jteichen gaat de soms ern stige misstanden bij het ver- I voer van vee in de Gemeen- schap aanpakken. veelheid per vrachtwagen of treinwagon te vervoeren dieren vastleggen en de vervoermidde len aan bepaalde standaards onderwerpen. De EG-lidstaten moeten, vindt Steichen, meer middelen krij gen om de EG-regelgeving op dat vlak beter te controleren. De transporteurs van vee wor den -verplicht bij de overheden tevoren een precieze reisroute te deponeren. Ook zullen ze even tuele routewijzigingen en ver tragingen onmiddellijk moeten melden. Tenslotte komt er een eenvou dig inspectie- en registratiesys teem door middel van een op de veewagen aangebrachte plaat waarop wordt aangegeven hoe veel stuks vee op dat voertuig geladen mogen worden. Steichen kon gisteren nog niet aangeven hoe de regels precies worden toegepast en gecontro leerd, maar hij hoopt daarover binnenkort uitgewerkte voor stellen aan de EG-landbouwmi- nisters voor te leggen. „Dat gaat overigens een moeilijke discus sie worden", denkt de land bouwcommissaris die er op wijst dat in de noordelijke lid staten veel grotere bezorgdheid bestaat over het vervoer van dieren dan in de zuidelijke. „Er zijn zelfs landen die de nu voor gestelde regels onvoldoende vinden, terwijl er ook landen zijn die een aanzienlijk toleran ter vervoersysteem nastreven." De door hem voorgestelde re gels zijn in landen als Neder land al min of meer van kracht. Het probleem is evenwel dat veevervoerders zich niet meer aan die regels houden zodra ze in landen rijden die een veel minder streng toezicht op de transporten uitoefenen of hele maal geen regelgeving kennen. Bovendien klagen de noordelij ke EG-landen dat hun veever- voeders moeilijk met hun zuide lijke collega's kunnen concurre ren omdat die aan hoegenaamd geen enkele regel gebonden zijn en hun werk derhalve veel goedkoper kunnen doen. De Europese Commissie wil in een later stadium ook komen met regels die het welbevinden van dieren op de boerderij en op weg naar en in de slachthuizen zullen regelen. Verder heeft de Europese Com missie het gebruik van het hor moon BST (Bovme Somatotrop- hin) opnieuw voor een periode van zeven jaar verboden. Het hormoon wordt aan melkvee toegediend om de melkproduk- tie te bevorderen. Een koe die BST krijgt toegediend kan van 6 tot 20 procent meer melk produceren. kouten - De levensmiddelengroothandel Unigro (Spar, tper, Cirkel) zegt dat aan een verdere reorganisatie |an de buurtwinkels niet is te ontkomen. Van de Ingeveer 500 zaken waaraan Unigro levert, zijn er linnen vijf jaar zeker 145 niet levensvatbaar meer. Vorig bar gingen er al 48 dicht. het algemeen lopen de ["lintwinkels in Nederland «nkzij een nieuwe winkelfor- (iie goed, maar soms zijn zij te |bi en is er geen opvolger be- thikbaar. (uiting van de winkels blijft Titer voorbehouden aan de ei- tsaren zelf en Unigro zal aan ïze zaken zolang mogelijk blij- jtn leveren. Iverigens verliest Unigro met fee sluitingen maar weinig van |t omzet. „Indien alle 145 zaken t zouden zijn gesloten, zou dat [jaarbasis 60 miljoen omzet Éhelen", zei Unigro-topman E. (bada Jelgersma gisteren tij- Ter,s een persbijeenkomst. De szet in Nederland bedroeg in eind januari afgesloten oekjaar 2,7 miljard op een Itaal zakenvolume van 4,4 fjard. ■schoon Unigro de Spaanse Tarkt, waar zij enkele super- Jarktketens met zevenhonderd Jkikels runt, hoog in het vaan- heeft staan, komt Spanje borlopig niet voor uitbreiding aanmerking. De omzet in fcaaje is vorig jaar met bijna 33 locent gestegen tot 714 mil- Ka, maar de marges zijn klein. Ie groei in Spanje is er met een jerkioosheid van 26 procent wat In de eerste drie maanden het lopende boekjaar be joeg de omzetgroei maar drie locent. Als zich een goede gele- pheid voordoet met een gun- tg ivinstpotentieel, zullen we Bier niet aarzelen een nieuwe ■quisitie te doen, maar op dit Jourat hebben wij niets op het ff aldus de Unigro-chef. 'jië, waar vorig jaar 988 Bioen van de omzet vandaan kwam, is eind april begonnen met aanpassing van de vierhon derd zaken aan de Spar-formule. Daar wordt dit jaar een omzet groei van rond drie procent voorzien. De verwachting voor het hele concern is een gelijk resultaat te behalen, zodat even als verleden jaar weer op rond 32 miljoen nettowinst mag wor den gerekend. Hoewel Unigro voorlopig haar werkterreinen beperkt tot Ne derland, België en Spanje is be gin dit jaar samen met een lokale partner een winkel in de Russi sche stad Sint Petersburg geo pend. Deze draait goed en zal waarschijnlijk binnenkort door een tweede worden gevolgd. Een belangrijk produkt dat uit Ne derland wordt ingevoerd is mi neraalwater, vertelde Albada Je lgersma. Een verdere expansie is niet uitgesloten, maar voorlopig niet aan de orde. Unigro zit juridisch en financieel nogal ingewikkeld in elkaar. Al bada Jelgersma, die alle aande len bezit, is eigenaar van Unigro Beheer die op haar beurt Unigro nv onder haar hoede heeft. Bij Unigro Beheer is ook negentig procent van het onroerend goed ondergebracht. Aan het eind van dit jaar stelt Unigro zich voor deze verwevenheid te vereenvou digen. Albada Jelgersma ontkent dat deze versimpeling iets te maken zou hebben met een spoedige beursgang van Unigro. „Daar wachten we nog een paar jaar mee tot we betere rendementen behalen. Als het zover is, is het denkbaar dat ik me geleidelijk uit de zaak terugtrek. Ik hoef niet beslist voorzitter van de Raad van Bestuur te blijven." JMerdam - De onrust in het Europees Monetaire Stelsel (EMS) Ijft aanhouden. T Franse franc staat nog steeds onder druk, terwijl als uitvloeisel pan de Deense kroon gisteren zelfs even onder zijn bodemkoers pk. De centrale banken van Duitsland, Denemarken en Nederland Men op de valutamarkten ingrijpen om de koersen in het gareel *iden. pal de Franse franc lag gisteren onder vuur. Doordat de Franse pale bank vanwege een nationale feestdag afwezig was op de Ptamarkt, werd de verdediging van de Franse munteenheid ptendeels overgelaten aan de Duitse Bundesbank. Net als maandag F' de centrale bank in Frankfurt francs. Aan het eind van de Wel noteerde de Franse franc (per 100) 32,945 tegenover een slot F 32,960 op dinsdag. pdaag vergadert de top van de Duitse Bundesbank. Men verwacht tier niet dat die zal besluiten de Duitse rente te verlagen. lr onje redactie economie Jodhoven - Het voortbe- fan van DAF Special Pro- fös.is veilig gesteld nu het T is overgenomen door f an Halteren Metaal in ik -_> Amerikaanse enten klagen moge- Merecht over dumping van taf, buitenland. Buiten- i staal is vaak twee keer zo Amerikaans staal, blijkt Hal? uPport van de Inferna le! "andelscommissie van prenigde Staten. Wimissie vormt zich mede ls van dit rapport een list »Ver de strafheffingen hk'ri^rïkaanse ministerie ft Pe!°P buitenlands staal gelegd. |sa!fht'Krapport k°Pen Ame- K 'abnkanten juist bui lt beter is omdat de kwab- Bunschoten. Door de overname kunnen 165 van de 230 werknemers aan de slag blijven. Voordat DAF SP werd meegesleept in de val van het moederbedrijf DAF nv werk ten er nog 500 mensen. Volgens ir. M. Mayer, directeur van DAF SP, is de doelstelling om de onderneming voort te zet ten bereikt. Hij spreekt van blijdschap maar wel met een rouwrandje, gezien het banen verlies. Ook de Industriebond FNV en de Unie BLHP reageer den verheugd. Zij moeten met de nieuwe eigenaar wel nog in de slag over herziening van de ar beidsvoorwaarden. DAF SP heeft zwaar te lijden van de teruggang van de defen sie-markt. Toen het moederbe drijf DAF nv uitstel van betaling aanvroeg, bleef DAF SP geen andere mogelijkheid dan op 4 februari dat voorbeeld te volgen. Door de langdurige surséance periode is DAF SP steeds verder afgekalfd, zegt Mayer. Er kwa men steeds minder orders binnen met als gevolgde dat er steeds minder basis overbleef. Het re sultaat dat nu is bereikt is vol gens Mayer het best haalbare. i De kerncentrale bij Doel is volgens de directie uitermate veilig. Van onze verslaggever Jan van de Ven Doel (B) - België heeft geen plannen om nieuwe kerncentrales te bouwen. Met de bestaande kan zestig procent van de behoefte aan elektriciteit wor den gedekt. De centrales Doel 1 en 2 hebben in hun bestaan al 100 miljard kilowattuur aan het lichtnet geleverd. Een mijlpaal, die door Electrabel wordt aangegrepen om hoog op te geven van de veiligheid van beide cen trales. Dat België niet aan uitbouw van het aantal centrales begint, komt door het beleid van de overheid. De overheid vindt gas een prima brandstof om stijging van de vraag naar stroom op te vangen. De werknemer? van stroomproducent Electrabel respecte ren de politieke besluitvorming, maar zijn desondanks van mening meer heel goedko pe (kern)energie te kunnen leveren. Zonder dat de veiligheid van het land in gevaar komt. De centrales Doel 1 en 2 zijn in 1975 stroom gaan leveren. Behalve kleine sto ringen hebben de centrales geen calamitei ten gehad. Gedurende hun produktieve leven hebben ze voor tachtig of meer procent gewerkt. Een hele prestatie, vindt de directie. Zij schrijft het ongestoorde werken toe aan eigen beleid, dat op de eerste plaats op veiligheid is gericht. Directeur W. De Roo- vere geeft beide centrales een levensduur van nog minstens 20 jaar. Volgens De Roovere worden de centrales, naast de twee feestvarkens zijn er nog Doel 3 en 4, bij de tijd gehouden. Er gaat meer geld zitten in onderhoud en in investerin gen dan in personeelskosten. De Roovere acht de levensduur eigenlijk onbeperkt, maar op elk moment stop te zetten. De regering heeft het recht kerncentrales stil te leggen. Technici bezig met het herladen van de open reactor van Doel 1. Ze vallen sowieso stil tijdens de tienjaar lijkse controlebeurt. Vernieuwingen wor den dan niet mèèr aangebracht als tijdens de voortdurende aanpassingen. „Het mees te werk zal op den duur het vervangen van kabels zijn. Stroomkabels slijten." Machi nes komen niet aan slijten toe. Ze worden vervangen zodra er een nieuw type op de markt komt. De 'kuip', het hart van de centrale waarin de splijtstofelementen hangen, doet veertig jaar of langer dienst. Dat is ook een beetje afhankelijk van ontwikkelingen in de wetenschap. Elektro nica doorloopt de boekhoudkundige af schrijvingsperiode niet eens. Zo snel gaan de ontwikkelingen. Hoe veilig Doel is gemaakt blijkt al tijdens het passeren van de toegangshekken. Bo venop stevig, niet te beklauteren, gaas zijn draden met een soort van scheermesjes gespannen. Gewoon prikkeldraad zou te simpel zijn. Geen muis of demonstrant komt er binnen. Eenmaal binnen scheppen directeur en kaderleden van Doel 1 en 2 op over ringen van veiligheidssystemen rond gebouwen met splijtstofelementen. Er hoeft maar iets te gebeuren en binnen de korste keren heeft het grondig opgeleide personeel de zaak onder controle. Beveiliging gaat zelf zover, dat aardbevin gen, neerstortende vliegtuigen, overlopen de Schelde, ontploffingen bij chemische industrie in de omgeving en het vrijkomen van wolken giftige gassen geen invloed hebben op de veiligheid van de centrales, die gewoon doorgaan met de produktie van stroom of zonder gevaar worden stilgelegd. De dreiging van enorme koeltorens voor een groot achterland, ongelukken met cen trales in de Verenigde Staten en Rusland doen de mannen van Doel niet van hun stoel vallen. „We ontvangen heel veel groe pen uit Nederland, tot uit Amsterdam. Jullie mogen niet in de eigen kerncentra les. Jammer, een bezoek zou afkeer van kerncentrales en kernenergie geringer doen zijn." Een litanie over de zegeningen van het produkt hoort erbij. Kernenergie stoot geen zwavel en kolendamp de lucht in zoals fossiele brandstoffen. Stroom uit Doel is veel goedkoper dan stroom van conventionele centrales. Electrabel houdt dus de stroomprijs voor het modale gezin laag. Doel 1 en 2 (samen 800 megawatt) hebben in hun bestaan 360 ton splijtstof gebruikt, waarvan 18 ton verbruikt. Aan hoog radio actief afval kwam er 20 ton vrij en aan middelmatig radioactief afval 1.000 tot 1.500 kubieke meter. Om een gelijke produktie van 100 miljard kilowattuur van een kolencentrale te krij gen zijn 1.600.000 vrachtwagens van 25 ton steenkolen (40 miljoen ton) nodig. Een kerncentrale stoot schone stoom uit. De kolencentrale gooit er grote hoeveelheden as, vliegas, kolendamp, zwavel uit. De mannen van Doel vinden gewone centrales daarom grote milieuvervuilers. Delft - In het rapport 'Toe komstbeelden Mobiliteit in een duurzame samenleving' presenteert het Centrum voor Energiebesparing en Schone Technologie vier 'karikatu ren' van een samenleving met een duurzaam verkeers- en vervoerssysteem. Dit zijn Yupland, Rustland, Landland en Ondertand. Het Centrum is van mening dat er niet één maar meerdere duurza me toekomsten mogelijk zijn. Welke het uiteindelijk zal wor den is afhankelijk van de keuzes die nu gemaakt worden. Het rapport is opgesteld in op dracht van het ministerie van Verkeer en had als uitgangspunt: duurzame ontwikkeling van mo biliteit. Deze duurzaamheid houdt in dat de verzuring, de C02-uitstoot en het gebruik van fossiele brandstoffen van het vervoer naar 10 tot 20 procent van het huidige niveau wordt teruggebracht. Om dit te bereiken moet een aantal zaken ter discussie wor den gesteld, zoals de ruimtelijke ordening, de technische kenmer ken van het vervoerssysteem en de snelheid van verkeer en ver voer. Het Centrum voor Energie besparing heeft een aantal van deze keuzes gemaakt en gekeken welk type maatschappij die tot gevolg hebben. Variant één kreeg de naam Yu pland. Hier zijn de huidige trends in produktie en ruimtelij ke ordening doorgetrokken met strikte randvoorwaarden ten aanzien van milieubehoud. Goe derenvervoer heeft absolute prioriteit, veelal met geavan ceerde systemen. In Yupland hebben alleen de bevoordeelden - de yuppen - een auto. De yullen, oftewel de minder be deelden, moeten zich te voet, per fiets of de bus verplaatsen. In Ondertand wordt het vervoer en verkeerssysteem ondergronds ontwikkeld. Alleen ambulance diensten en invaliden beschik ken over auto's. In Landland daarentegen gaat men uit van een quotering van kilometers. De beschikbare mobiliteit wordt dan ondergebracht in verhandel bare milieurechten. Kleine af standen zouden fietsend en lo pend afgelegd moeten worden. Langere afstanden per pus of energie-efficiënte auto's. In Rustland wordt de snelheid van het verkeers- en vervoers systeem gehalveerd. Door de la gere snelheden wordt lopen, fiet sen en varen weer aantrekkelij ker en hierdoor kan het gemoto riseerde verkeer afnemen. 'Spaanse vliegvelden voordelig' Den Haag - Spaanse luchthavens berekenen reizigers de gun stigste prijzen in belastingvrije winkels. Dat concludeert Konsu- menten Kontakt in een onderzoek naar de prijzen van tax free-artikelen op acht belangrijke Europese luchthavens. Schip hol is een goede tweede, maar nog altijd gemiddeld 14 procent duurder dan de vliegvelden in Spanje. KK verzamelde de prijzen van een pakket van de populaire belastingvrije artikelen: rookwaren, alcoholische dranken en cosmetica. In het algemene prijspeil constateerde de consumentenorganisatie geen grote verschillen. Voor individuele produkten lopen de prijzen soms tientallen procenten uiteen. Tussen de tax free-prijzen op Schiphol en de prijzen in Nederlandse winkels gaapt een verschil van 42 procent, becijferde KK. Volgens het onderzoek zijn de belastingvrije winkels in Londen (Heathrow) en Kopen hagen relatief de duurste. BIB signaleert kapitaalvlucht uit GOS Bazel - Kapitaalvlucht zet de netto-toestroom van geld naar de landen van de voormalige Sovjetunie onder druk. Terwijl leningen en giften uit het Westen naar het Gemenebest van Onafhankelijke Staten stromen, zetten de landen van het GOS geld op Westerse banken. Daar staat het veiliger dan wanneer zij het lokaal investeren of uitlenen. De kapitaalvlucht uit het GOS blijkt uit het rapport van de Bank voor Internationale Betalingen (BIB) over het tweede halfjaar van 1992. De vorde ringen van Westerse banken op het GOS namen in die periode toe met drie miljard dollar tot 56,7 miljard dollar. Tegelijkertijd namen de tegoeden van de GOS-landen in het Westen toe met 5,5 miljard dollar, een sterkere groei dan ooit tevoren. Heel Oost-Europa stond voor 92,4 miljard dollar in het krijt bij Westerse banken, 1,8 miljard dollar meer dan in de voorgaande periode. Minimumloon Rusland omhoog Moskou - Het minimumloon in Rusland gaat omhoog van 4275 tot 7740 roebel 15,- heeft het Russische parlement besloten. Volgens parlementariërs is het niet meer mogelijk om rond te komen van het huidige minimum. De prijs van een basispakket goederen en diensten is in de afgelopen drie maanden verdub beld. Regeringsfunctionarissen hadden zich tegen de verhoging gekant. Zij beweren dat Rusland zich hiermee zelf in de vingers snijdt. Hogere lonen leiden tot inflatie en een hoger begrotings tekort. Daardoor blijft het economisch herstel langer uit. 'Industrie wacht tekort chemici' Leidschendam - De chemische industrie krijgt vanaf 1996 te kampen met een tekort aan chemici. Dat wordt met name veroorzaakt door een inhaalvraag die ontstaat als volgend jaar de economie weer aantrekt. Dat meldt de gisteren verschenen uitgave van het tijdschrift van de Vereniging van de Nederland se Chemische Industrie (VNCl). De voorspelling is afkomstig van VNCI-directeur drs. P. Noordervliet. Volgens ruwe schattingen bestaat tot 1996 nog een overschot aan academisch geschoolde scheikundigen, stelt Noordervliet. De chemie heeft momenteel, vanwege de slechte gang van zaken in deze bedrijfstak, zo'n dertig procent minder chemici nodig om vertrekkende medewer kers te vervangen dan normaal. De behoefte aan vers bloed bedraagt nu 410 tot 450 mensen per jaar. De komende jaren zal bij het opleven van de economie echter een inhaalvraag ontstaan. Maar zelfs bij de huidige geringe behoefte aan chemici al zal volgens Noordervliet na 1996 een tekort ontstaan. Dat komt mede doordat het aantal studenten dat voor chemie kiest sterk is teruggelopen. Nederlander directeur filiaal EBRD Amsterdam - De Nederlander drs. J. Margés wordt directeur van het kantoor van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) in Moskou. Hij komt daarmee terecht in de top van de Oost-Europabank. Zijn functie is nieuw: de bank gaat decentraler werken. Het kantoor in Moskou wordt een van de belangrijkste regiokantoren. Margés gaat per 1 augustus aan het werk bij de bank. Nu is hij nog directeur Management en Budget van de Navo in Brussel. Hij is geworven via een Zwitserse headhunter. Chinese economie groeit te snel Peking - De economische groei in China gaat veel te snel. Er ontstaat spanning tussen verschillende economische sectoren. Die conclusie heeft het Chinese Bureau voor de Statistiek getrokken uit de winstcijfers voor de Chinese industrie. De winst is in de eerste vijf maanden van het jaar met 110 procent gestegen tot 51,3 miljard yuan 17,5 miljard). De omzet was veertig procent groter dan in dezelfde periode van vorig jaar op 1,104 biljoen yuan 376,5 miljard). Uit de cijfers blijkt dat de hervormingen in de Chinese staatsbedrijven zoden aan de dijk hebben gezet. Veel van de 357.000 bedrijven waren tot voor kort zwaar verliesgevend en pleegden een zware aanslag op de Chinese schatkist. Forse boete minister Andriessen Den Haag - Het ministerie van Economische Zaken bestu deert de uitspraak van het College van het Beroep voor het bedrijfsleven, waarin mi nister Andriessen (foto) ver oordeeld wordt tot het betalen 11 miljoen gulden schadever goeding aan het Zuidholland se energiebedrijf EZH. Andriessen moet de helft beta len van de voorbereidingskos- ten die 'EZH heeft gemaakt voor de bouw van een derde elektriciteitscentrale op de Maasvlakte. De minister haalde een streep door die derde centrale. EZH (samen met de andere in de SEP samenwerkende stroombedrij ven in Nederland) had op dat moment 21,9 miljoen in de voorbereiding gestoken. Het College vindt overigens dat Andriessen de derde centrale terecht heeft afgeblazen (er dreigde een overschot aan stroom). Roermond wil De Limburger houden Roermond - Het college van b en w van Roermond heeft gistermiddag een dringend beroep gedaan op de directie van de VNU-dagbladengroep om af te zien van haar plan de hoofd vestiging Roermond van het dagblad De Limburger op te heffen. De aanstaande fusie tussen De Limburger in Maastricht en Het Dagblad voor Noord-Limburg in Venlo heeft geleid tot het voornemen van de VNU-directie om de nieuwe krant over niet meer dan twee hoofdvestigingen in genoemde plaatsen te laten beschikken. Volgens het college van Roermond leidt uitvoering van dit plan tot groot verlies aan arbeidsplaatsen in deze stad. Dat zal hard aankomen omdat de werkloosheid in Roermond thans ongeveer 16 procent bedraagt; het landelijk gemiddelde ligt op 10 procent. Japan: auto-export naar EG beperken Brussel - Japan is bereid om zijn auto-export naar de Europese Gemeenschap dit jaar extra te beperken, maar niet zoveel als Brussel zou willen. Tokyo is niet zo pessimistisch als de Europese Commissie, die voor dit jaar rekent op een verminde ring van de autoverkoop van 15 a 16 procent ten opzichte van 1992. Dit zei R. Verrue, een van de onderhandelaars die namens de Gemeenschap de afgelopen drie dagen in Brussel onderhan delingen heeft gevoerd met ambtenaren van het Japanse minis terie van Internationale Handel en Industrie. Voor een nieuwe gespreksronde is nog geen datum vastgesteld. De onderhande lingen vonden plaats op verzoek van de Europese Commissie in het licht van de tegenvallende autoverkoop in de Gemeenschap.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7