uurtwinkel niet levensvatbaar
fauropese Gemeenschap wil misstanden bij vervoer vee aanpakken
België bouwt geen nieuwe kerncentrales
Supermarktconcern Unigro verwacht binnen vijf jaar sluiting van 145 zaken:
Sedrijf uit Bunschoten
leemt DAF SP over
échten VS
|ver dumpen
Pal onterecht
Wordt Nederland straks Yupland of Ondertand?
ECONOMIE KORT
A6
I Qouwcommissaris R.
I Hij wil voor de gehele EG regels
I ,'erplicht stellen voor de rustpe-
I nodes en voor vastgestelde hoe-
I veelheden voedsel en water tij-
I Hens het vervoer van dieren.
I Bovendien wil Steichen de hoe
fentrale banken houden Franse
ïanc en Deense kroon overeind
e krant
ECONOMIE
DONDERDAG 15 JULI 1993
Va II Street
I allied signal
amer brands
|amer tel tel
amoco corp
asarco ine.
bethl steel
boeing co
can.pacific
chevron
cbiquita
Chrysler
Citicorp
cons.edison
digit equipm
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen electnc
gen motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus mach.
int. tel.tel
kim airlines
mcdonnell
merckco
mobiloil
penn central
philips
primerica
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac
texaco inc.
united techn.
Mstmghouse
whitman corp
woolworth
mi 14/0J
34% 33»
6! m
54» 54
18'/. 11»
I'V" 11»
m 37»,
1W 15»
«414 84»
10'/' 10»,
46 46»
31'/, 3|
35 36»
39% 39»,
48% 49»
51% 5«
64% 64»
50% 51»
98 98»
46 47»
40% 41»
m 78»
47% 47»
85% 86»
15 16»
70% 71»
34% 34»
71% 71»
34 34
16% 16*
52% 51»
91 91»
42% 44»
17% 17»
62 63
55% 55»
16% 15
13% 13
26% 26*
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
onbewerkt
bewerkt
24,450-25,050 per kg
280-350 per kg
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
b laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
55,00
312
2,90
3,10
1 60,00
1196
0,90
1,00
52,50
398
8,00
8,30
95,00
298
3,70 a
3,00
95,00
512
2,70
3,00
195,00
655
0,20
0,30
100,00
435
6,80
7,20
300,00
227
33,10
32,70 b
1320,00
351
13,50
12,70 b
335,00
463
1,20
0,90
340,00
361
3,00
2,60
330,00
784
0,90
0,80
335,00
302
3,00
3.0Q,
320,00
279
5,80
6,00
45,00
241
:,oo
2,50
40,00
288
0,70 a
0,80
42,50
269
2,50
2,90
35,00
395
1,80
1,80
40,00
220
5,20 b
5,20
65,00
218
0,20
0,40
65,00
220
0,60
0,30
30,00
694
0,70
1,00
30,00
349
7,80
8,10
30,00
302
4,00
4,20
30,00
227
3,70
3,30
32,50
347
1,30
1,00
35,00
241
1,80
1,50
35,00
323
4,00
*3,60
180,00
411
P
1,40
27,50
635
4,40
4,50
27,50
374
5,10
5,10
30,00
721
3,00
3,10
32,50
614
1,60
1,70
35,00
217
1,50
1,50
35,00
496
5,10
5,10
30,00
362
0,90
0,90
600,00
233
0,40
0,40
610,00
308
2,50
2,20
195,00
932
4,00
0,50
200,00
1013
6,00
3,80
210,00
228
2,10
1,50
9,30
195,00
'377
11,80 a
190,00
930
0,10 a
0,60
195,00
303
0,60
2,80 b
200,00
942
2,50
7,40 b
190,00
2949
1,70 b
3,40
195,00
233
3,40
5,50 b
200,00
1097
5,50 b
8,20 b
190,00
264
2,80 b
5,00
185,00
332
9,10
10,80
[Van onze correspondent
Jo Wijnen
Brussel - EG-landbouw-
1 jteichen gaat de soms ern
stige misstanden bij het ver-
I voer van vee in de Gemeen-
schap aanpakken.
veelheid per vrachtwagen of
treinwagon te vervoeren dieren
vastleggen en de vervoermidde
len aan bepaalde standaards
onderwerpen.
De EG-lidstaten moeten, vindt
Steichen, meer middelen krij
gen om de EG-regelgeving op
dat vlak beter te controleren.
De transporteurs van vee wor
den -verplicht bij de overheden
tevoren een precieze reisroute te
deponeren. Ook zullen ze even
tuele routewijzigingen en ver
tragingen onmiddellijk moeten
melden.
Tenslotte komt er een eenvou
dig inspectie- en registratiesys
teem door middel van een op de
veewagen aangebrachte plaat
waarop wordt aangegeven hoe
veel stuks vee op dat voertuig
geladen mogen worden.
Steichen kon gisteren nog niet
aangeven hoe de regels precies
worden toegepast en gecontro
leerd, maar hij hoopt daarover
binnenkort uitgewerkte voor
stellen aan de EG-landbouwmi-
nisters voor te leggen. „Dat gaat
overigens een moeilijke discus
sie worden", denkt de land
bouwcommissaris die er op
wijst dat in de noordelijke lid
staten veel grotere bezorgdheid
bestaat over het vervoer van
dieren dan in de zuidelijke. „Er
zijn zelfs landen die de nu voor
gestelde regels onvoldoende
vinden, terwijl er ook landen
zijn die een aanzienlijk toleran
ter vervoersysteem nastreven."
De door hem voorgestelde re
gels zijn in landen als Neder
land al min of meer van kracht.
Het probleem is evenwel dat
veevervoerders zich niet meer
aan die regels houden zodra ze
in landen rijden die een veel
minder streng toezicht op de
transporten uitoefenen of hele
maal geen regelgeving kennen.
Bovendien klagen de noordelij
ke EG-landen dat hun veever-
voeders moeilijk met hun zuide
lijke collega's kunnen concurre
ren omdat die aan hoegenaamd
geen enkele regel gebonden zijn
en hun werk derhalve veel
goedkoper kunnen doen.
De Europese Commissie wil in
een later stadium ook komen
met regels die het welbevinden
van dieren op de boerderij en op
weg naar en in de slachthuizen
zullen regelen.
Verder heeft de Europese Com
missie het gebruik van het hor
moon BST (Bovme Somatotrop-
hin) opnieuw voor een periode
van zeven jaar verboden. Het
hormoon wordt aan melkvee
toegediend om de melkproduk-
tie te bevorderen. Een koe die
BST krijgt toegediend kan van
6 tot 20 procent meer melk
produceren.
kouten - De levensmiddelengroothandel Unigro (Spar,
tper, Cirkel) zegt dat aan een verdere reorganisatie
|an de buurtwinkels niet is te ontkomen. Van de
Ingeveer 500 zaken waaraan Unigro levert, zijn er
linnen vijf jaar zeker 145 niet levensvatbaar meer. Vorig
bar gingen er al 48 dicht.
het algemeen lopen de
["lintwinkels in Nederland
«nkzij een nieuwe winkelfor-
(iie goed, maar soms zijn zij te
|bi en is er geen opvolger be-
thikbaar.
(uiting van de winkels blijft
Titer voorbehouden aan de ei-
tsaren zelf en Unigro zal aan
ïze zaken zolang mogelijk blij-
jtn leveren.
Iverigens verliest Unigro met
fee sluitingen maar weinig van
|t omzet. „Indien alle 145 zaken
t zouden zijn gesloten, zou dat
[jaarbasis 60 miljoen omzet
Éhelen", zei Unigro-topman E.
(bada Jelgersma gisteren tij-
Ter,s een persbijeenkomst. De
szet in Nederland bedroeg in
eind januari afgesloten
oekjaar 2,7 miljard op een
Itaal zakenvolume van 4,4
fjard.
■schoon Unigro de Spaanse
Tarkt, waar zij enkele super-
Jarktketens met zevenhonderd
Jkikels runt, hoog in het vaan-
heeft staan, komt Spanje
borlopig niet voor uitbreiding
aanmerking. De omzet in
fcaaje is vorig jaar met bijna 33
locent gestegen tot 714 mil-
Ka, maar de marges zijn klein.
Ie groei in Spanje is er met een
jerkioosheid van 26 procent wat
In de eerste drie maanden
het lopende boekjaar be
joeg de omzetgroei maar drie
locent. Als zich een goede gele-
pheid voordoet met een gun-
tg ivinstpotentieel, zullen we
Bier niet aarzelen een nieuwe
■quisitie te doen, maar op dit
Jourat hebben wij niets op het
ff aldus de Unigro-chef.
'jië, waar vorig jaar 988
Bioen van de omzet vandaan
kwam, is eind april begonnen
met aanpassing van de vierhon
derd zaken aan de Spar-formule.
Daar wordt dit jaar een omzet
groei van rond drie procent
voorzien. De verwachting voor
het hele concern is een gelijk
resultaat te behalen, zodat even
als verleden jaar weer op rond
32 miljoen nettowinst mag wor
den gerekend.
Hoewel Unigro voorlopig haar
werkterreinen beperkt tot Ne
derland, België en Spanje is be
gin dit jaar samen met een lokale
partner een winkel in de Russi
sche stad Sint Petersburg geo
pend. Deze draait goed en zal
waarschijnlijk binnenkort door
een tweede worden gevolgd. Een
belangrijk produkt dat uit Ne
derland wordt ingevoerd is mi
neraalwater, vertelde Albada Je
lgersma. Een verdere expansie is
niet uitgesloten, maar voorlopig
niet aan de orde.
Unigro zit juridisch en financieel
nogal ingewikkeld in elkaar. Al
bada Jelgersma, die alle aande
len bezit, is eigenaar van Unigro
Beheer die op haar beurt Unigro
nv onder haar hoede heeft. Bij
Unigro Beheer is ook negentig
procent van het onroerend goed
ondergebracht. Aan het eind van
dit jaar stelt Unigro zich voor
deze verwevenheid te vereenvou
digen.
Albada Jelgersma ontkent dat
deze versimpeling iets te maken
zou hebben met een spoedige
beursgang van Unigro. „Daar
wachten we nog een paar jaar
mee tot we betere rendementen
behalen. Als het zover is, is het
denkbaar dat ik me geleidelijk
uit de zaak terugtrek. Ik hoef
niet beslist voorzitter van de
Raad van Bestuur te blijven."
JMerdam - De onrust in het Europees Monetaire Stelsel (EMS)
Ijft aanhouden.
T Franse franc staat nog steeds onder druk, terwijl als uitvloeisel
pan de Deense kroon gisteren zelfs even onder zijn bodemkoers
pk. De centrale banken van Duitsland, Denemarken en Nederland
Men op de valutamarkten ingrijpen om de koersen in het gareel
*iden.
pal de Franse franc lag gisteren onder vuur. Doordat de Franse
pale bank vanwege een nationale feestdag afwezig was op de
Ptamarkt, werd de verdediging van de Franse munteenheid
ptendeels overgelaten aan de Duitse Bundesbank. Net als maandag
F' de centrale bank in Frankfurt francs. Aan het eind van de
Wel noteerde de Franse franc (per 100) 32,945 tegenover een slot
F 32,960 op dinsdag.
pdaag vergadert de top van de Duitse Bundesbank. Men verwacht
tier niet dat die zal besluiten de Duitse rente te verlagen.
lr onje redactie economie
Jodhoven - Het voortbe-
fan van DAF Special Pro-
fös.is veilig gesteld nu het
T is overgenomen door
f an Halteren Metaal in
ik -_> Amerikaanse
enten klagen moge-
Merecht over dumping van
taf, buitenland. Buiten-
i staal is vaak twee keer zo
Amerikaans staal, blijkt
Hal? uPport van de Inferna
le! "andelscommissie van
prenigde Staten.
Wimissie vormt zich mede
ls van dit rapport een
list »Ver de strafheffingen
hk'ri^rïkaanse ministerie
ft Pe!°P buitenlands staal
gelegd.
|sa!fht'Krapport k°Pen Ame-
K 'abnkanten juist bui
lt beter is omdat de kwab-
Bunschoten.
Door de overname kunnen 165
van de 230 werknemers aan de
slag blijven. Voordat DAF SP
werd meegesleept in de val van
het moederbedrijf DAF nv werk
ten er nog 500 mensen.
Volgens ir. M. Mayer, directeur
van DAF SP, is de doelstelling
om de onderneming voort te zet
ten bereikt. Hij spreekt van
blijdschap maar wel met een
rouwrandje, gezien het banen
verlies. Ook de Industriebond
FNV en de Unie BLHP reageer
den verheugd. Zij moeten met de
nieuwe eigenaar wel nog in de
slag over herziening van de ar
beidsvoorwaarden.
DAF SP heeft zwaar te lijden
van de teruggang van de defen
sie-markt. Toen het moederbe
drijf DAF nv uitstel van betaling
aanvroeg, bleef DAF SP geen
andere mogelijkheid dan op 4
februari dat voorbeeld te volgen.
Door de langdurige surséance
periode is DAF SP steeds verder
afgekalfd, zegt Mayer. Er kwa
men steeds minder orders binnen
met als gevolgde dat er steeds
minder basis overbleef. Het re
sultaat dat nu is bereikt is vol
gens Mayer het best haalbare.
i De kerncentrale bij Doel is volgens de directie uitermate veilig.
Van onze verslaggever
Jan van de Ven
Doel (B) - België heeft geen plannen
om nieuwe kerncentrales te bouwen.
Met de bestaande kan zestig procent
van de behoefte aan elektriciteit wor
den gedekt.
De centrales Doel 1 en 2 hebben in hun
bestaan al 100 miljard kilowattuur aan het
lichtnet geleverd. Een mijlpaal, die door
Electrabel wordt aangegrepen om hoog op
te geven van de veiligheid van beide cen
trales.
Dat België niet aan uitbouw van het aantal
centrales begint, komt door het beleid van
de overheid. De overheid vindt gas een
prima brandstof om stijging van de vraag
naar stroom op te vangen. De werknemer?
van stroomproducent Electrabel respecte
ren de politieke besluitvorming, maar zijn
desondanks van mening meer heel goedko
pe (kern)energie te kunnen leveren. Zonder
dat de veiligheid van het land in gevaar
komt.
De centrales Doel 1 en 2 zijn in 1975
stroom gaan leveren. Behalve kleine sto
ringen hebben de centrales geen calamitei
ten gehad. Gedurende hun produktieve
leven hebben ze voor tachtig of meer
procent gewerkt.
Een hele prestatie, vindt de directie. Zij
schrijft het ongestoorde werken toe aan
eigen beleid, dat op de eerste plaats op
veiligheid is gericht. Directeur W. De Roo-
vere geeft beide centrales een levensduur
van nog minstens 20 jaar.
Volgens De Roovere worden de centrales,
naast de twee feestvarkens zijn er nog Doel
3 en 4, bij de tijd gehouden. Er gaat meer
geld zitten in onderhoud en in investerin
gen dan in personeelskosten. De Roovere
acht de levensduur eigenlijk onbeperkt,
maar op elk moment stop te zetten. De
regering heeft het recht kerncentrales stil
te leggen.
Technici bezig met het herladen
van de open reactor van Doel 1.
Ze vallen sowieso stil tijdens de tienjaar
lijkse controlebeurt. Vernieuwingen wor
den dan niet mèèr aangebracht als tijdens
de voortdurende aanpassingen. „Het mees
te werk zal op den duur het vervangen van
kabels zijn. Stroomkabels slijten." Machi
nes komen niet aan slijten toe. Ze worden
vervangen zodra er een nieuw type op de
markt komt. De 'kuip', het hart van de
centrale waarin de splijtstofelementen
hangen, doet veertig jaar of langer dienst.
Dat is ook een beetje afhankelijk van
ontwikkelingen in de wetenschap. Elektro
nica doorloopt de boekhoudkundige af
schrijvingsperiode niet eens. Zo snel gaan
de ontwikkelingen.
Hoe veilig Doel is gemaakt blijkt al tijdens
het passeren van de toegangshekken. Bo
venop stevig, niet te beklauteren, gaas zijn
draden met een soort van scheermesjes
gespannen. Gewoon prikkeldraad zou te
simpel zijn. Geen muis of demonstrant
komt er binnen.
Eenmaal binnen scheppen directeur en
kaderleden van Doel 1 en 2 op over ringen
van veiligheidssystemen rond gebouwen
met splijtstofelementen. Er hoeft maar iets
te gebeuren en binnen de korste keren
heeft het grondig opgeleide personeel de
zaak onder controle.
Beveiliging gaat zelf zover, dat aardbevin
gen, neerstortende vliegtuigen, overlopen
de Schelde, ontploffingen bij chemische
industrie in de omgeving en het vrijkomen
van wolken giftige gassen geen invloed
hebben op de veiligheid van de centrales,
die gewoon doorgaan met de produktie van
stroom of zonder gevaar worden stilgelegd.
De dreiging van enorme koeltorens voor
een groot achterland, ongelukken met cen
trales in de Verenigde Staten en Rusland
doen de mannen van Doel niet van hun
stoel vallen. „We ontvangen heel veel groe
pen uit Nederland, tot uit Amsterdam.
Jullie mogen niet in de eigen kerncentra
les. Jammer, een bezoek zou afkeer van
kerncentrales en kernenergie geringer
doen zijn."
Een litanie over de zegeningen van het
produkt hoort erbij. Kernenergie stoot
geen zwavel en kolendamp de lucht in
zoals fossiele brandstoffen. Stroom uit
Doel is veel goedkoper dan stroom van
conventionele centrales. Electrabel houdt
dus de stroomprijs voor het modale gezin
laag.
Doel 1 en 2 (samen 800 megawatt) hebben
in hun bestaan 360 ton splijtstof gebruikt,
waarvan 18 ton verbruikt. Aan hoog radio
actief afval kwam er 20 ton vrij en aan
middelmatig radioactief afval 1.000 tot
1.500 kubieke meter.
Om een gelijke produktie van 100 miljard
kilowattuur van een kolencentrale te krij
gen zijn 1.600.000 vrachtwagens van 25
ton steenkolen (40 miljoen ton) nodig. Een
kerncentrale stoot schone stoom uit. De
kolencentrale gooit er grote hoeveelheden
as, vliegas, kolendamp, zwavel uit. De
mannen van Doel vinden gewone centrales
daarom grote milieuvervuilers.
Delft - In het rapport 'Toe
komstbeelden Mobiliteit in
een duurzame samenleving'
presenteert het Centrum voor
Energiebesparing en Schone
Technologie vier 'karikatu
ren' van een samenleving met
een duurzaam verkeers- en
vervoerssysteem.
Dit zijn Yupland, Rustland,
Landland en Ondertand. Het
Centrum is van mening dat er
niet één maar meerdere duurza
me toekomsten mogelijk zijn.
Welke het uiteindelijk zal wor
den is afhankelijk van de keuzes
die nu gemaakt worden.
Het rapport is opgesteld in op
dracht van het ministerie van
Verkeer en had als uitgangspunt:
duurzame ontwikkeling van mo
biliteit. Deze duurzaamheid
houdt in dat de verzuring, de
C02-uitstoot en het gebruik van
fossiele brandstoffen van het
vervoer naar 10 tot 20 procent
van het huidige niveau wordt
teruggebracht.
Om dit te bereiken moet een
aantal zaken ter discussie wor
den gesteld, zoals de ruimtelijke
ordening, de technische kenmer
ken van het vervoerssysteem en
de snelheid van verkeer en ver
voer. Het Centrum voor Energie
besparing heeft een aantal van
deze keuzes gemaakt en gekeken
welk type maatschappij die tot
gevolg hebben.
Variant één kreeg de naam Yu
pland. Hier zijn de huidige
trends in produktie en ruimtelij
ke ordening doorgetrokken met
strikte randvoorwaarden ten
aanzien van milieubehoud. Goe
derenvervoer heeft absolute
prioriteit, veelal met geavan
ceerde systemen. In Yupland
hebben alleen de bevoordeelden
- de yuppen - een auto. De
yullen, oftewel de minder be
deelden, moeten zich te voet, per
fiets of de bus verplaatsen.
In Ondertand wordt het vervoer
en verkeerssysteem ondergronds
ontwikkeld. Alleen ambulance
diensten en invaliden beschik
ken over auto's. In Landland
daarentegen gaat men uit van
een quotering van kilometers. De
beschikbare mobiliteit wordt
dan ondergebracht in verhandel
bare milieurechten. Kleine af
standen zouden fietsend en lo
pend afgelegd moeten worden.
Langere afstanden per pus of
energie-efficiënte auto's.
In Rustland wordt de snelheid
van het verkeers- en vervoers
systeem gehalveerd. Door de la
gere snelheden wordt lopen, fiet
sen en varen weer aantrekkelij
ker en hierdoor kan het gemoto
riseerde verkeer afnemen.
'Spaanse vliegvelden voordelig'
Den Haag - Spaanse luchthavens berekenen reizigers de gun
stigste prijzen in belastingvrije winkels. Dat concludeert Konsu-
menten Kontakt in een onderzoek naar de prijzen van tax
free-artikelen op acht belangrijke Europese luchthavens. Schip
hol is een goede tweede, maar nog altijd gemiddeld 14 procent
duurder dan de vliegvelden in Spanje. KK verzamelde de prijzen
van een pakket van de populaire belastingvrije artikelen:
rookwaren, alcoholische dranken en cosmetica. In het algemene
prijspeil constateerde de consumentenorganisatie geen grote
verschillen. Voor individuele produkten lopen de prijzen soms
tientallen procenten uiteen. Tussen de tax free-prijzen op
Schiphol en de prijzen in Nederlandse winkels gaapt een
verschil van 42 procent, becijferde KK. Volgens het onderzoek
zijn de belastingvrije winkels in Londen (Heathrow) en Kopen
hagen relatief de duurste.
BIB signaleert kapitaalvlucht uit GOS
Bazel - Kapitaalvlucht zet de netto-toestroom van geld naar de
landen van de voormalige Sovjetunie onder druk. Terwijl
leningen en giften uit het Westen naar het Gemenebest van
Onafhankelijke Staten stromen, zetten de landen van het GOS
geld op Westerse banken. Daar staat het veiliger dan wanneer
zij het lokaal investeren of uitlenen. De kapitaalvlucht uit het
GOS blijkt uit het rapport van de Bank voor Internationale
Betalingen (BIB) over het tweede halfjaar van 1992. De vorde
ringen van Westerse banken op het GOS namen in die periode
toe met drie miljard dollar tot 56,7 miljard dollar. Tegelijkertijd
namen de tegoeden van de GOS-landen in het Westen toe met
5,5 miljard dollar, een sterkere groei dan ooit tevoren. Heel
Oost-Europa stond voor 92,4 miljard dollar in het krijt bij
Westerse banken, 1,8 miljard dollar meer dan in de voorgaande
periode.
Minimumloon Rusland omhoog
Moskou - Het minimumloon in Rusland gaat omhoog van 4275
tot 7740 roebel 15,- heeft het Russische parlement besloten.
Volgens parlementariërs is het niet meer mogelijk om rond te
komen van het huidige minimum. De prijs van een basispakket
goederen en diensten is in de afgelopen drie maanden verdub
beld. Regeringsfunctionarissen hadden zich tegen de verhoging
gekant. Zij beweren dat Rusland zich hiermee zelf in de vingers
snijdt. Hogere lonen leiden tot inflatie en een hoger begrotings
tekort. Daardoor blijft het economisch herstel langer uit.
'Industrie wacht tekort chemici'
Leidschendam - De chemische industrie krijgt vanaf 1996 te
kampen met een tekort aan chemici. Dat wordt met name
veroorzaakt door een inhaalvraag die ontstaat als volgend jaar
de economie weer aantrekt. Dat meldt de gisteren verschenen
uitgave van het tijdschrift van de Vereniging van de Nederland
se Chemische Industrie (VNCl). De voorspelling is afkomstig van
VNCI-directeur drs. P. Noordervliet. Volgens ruwe schattingen
bestaat tot 1996 nog een overschot aan academisch geschoolde
scheikundigen, stelt Noordervliet. De chemie heeft momenteel,
vanwege de slechte gang van zaken in deze bedrijfstak, zo'n
dertig procent minder chemici nodig om vertrekkende medewer
kers te vervangen dan normaal. De behoefte aan vers bloed
bedraagt nu 410 tot 450 mensen per jaar. De komende jaren zal
bij het opleven van de economie echter een inhaalvraag
ontstaan. Maar zelfs bij de huidige geringe behoefte aan chemici
al zal volgens Noordervliet na 1996 een tekort ontstaan. Dat
komt mede doordat het aantal studenten dat voor chemie kiest
sterk is teruggelopen.
Nederlander directeur filiaal EBRD
Amsterdam - De Nederlander drs. J. Margés wordt directeur
van het kantoor van de Europese Bank voor Wederopbouw en
Ontwikkeling (EBRD) in Moskou. Hij komt daarmee terecht in
de top van de Oost-Europabank. Zijn functie is nieuw: de bank
gaat decentraler werken. Het kantoor in Moskou wordt een van
de belangrijkste regiokantoren. Margés gaat per 1 augustus aan
het werk bij de bank. Nu is hij nog directeur Management en
Budget van de Navo in Brussel. Hij is geworven via een
Zwitserse headhunter.
Chinese economie groeit te snel
Peking - De economische groei in China gaat veel te snel. Er
ontstaat spanning tussen verschillende economische sectoren.
Die conclusie heeft het Chinese Bureau voor de Statistiek
getrokken uit de winstcijfers voor de Chinese industrie. De
winst is in de eerste vijf maanden van het jaar met 110 procent
gestegen tot 51,3 miljard yuan 17,5 miljard). De omzet was
veertig procent groter dan in dezelfde periode van vorig jaar op
1,104 biljoen yuan 376,5 miljard). Uit de cijfers blijkt dat de
hervormingen in de Chinese staatsbedrijven zoden aan de dijk
hebben gezet. Veel van de 357.000 bedrijven waren tot voor kort
zwaar verliesgevend en pleegden een zware aanslag op de
Chinese schatkist.
Forse boete minister Andriessen
Den Haag - Het ministerie van
Economische Zaken bestu
deert de uitspraak van het
College van het Beroep voor
het bedrijfsleven, waarin mi
nister Andriessen (foto) ver
oordeeld wordt tot het betalen
11 miljoen gulden schadever
goeding aan het Zuidholland
se energiebedrijf EZH.
Andriessen moet de helft beta
len van de voorbereidingskos-
ten die 'EZH heeft gemaakt
voor de bouw van een derde
elektriciteitscentrale op de
Maasvlakte.
De minister haalde een streep door die derde centrale. EZH
(samen met de andere in de SEP samenwerkende stroombedrij
ven in Nederland) had op dat moment 21,9 miljoen in de
voorbereiding gestoken.
Het College vindt overigens dat Andriessen de derde centrale
terecht heeft afgeblazen (er dreigde een overschot aan stroom).
Roermond wil De Limburger houden
Roermond - Het college van b en w van Roermond heeft
gistermiddag een dringend beroep gedaan op de directie van de
VNU-dagbladengroep om af te zien van haar plan de hoofd
vestiging Roermond van het dagblad De Limburger op te heffen.
De aanstaande fusie tussen De Limburger in Maastricht en Het
Dagblad voor Noord-Limburg in Venlo heeft geleid tot het
voornemen van de VNU-directie om de nieuwe krant over niet
meer dan twee hoofdvestigingen in genoemde plaatsen te laten
beschikken. Volgens het college van Roermond leidt uitvoering
van dit plan tot groot verlies aan arbeidsplaatsen in deze stad.
Dat zal hard aankomen omdat de werkloosheid in Roermond
thans ongeveer 16 procent bedraagt; het landelijk gemiddelde
ligt op 10 procent.
Japan: auto-export naar EG beperken
Brussel - Japan is bereid om zijn auto-export naar de Europese
Gemeenschap dit jaar extra te beperken, maar niet zoveel als
Brussel zou willen. Tokyo is niet zo pessimistisch als de
Europese Commissie, die voor dit jaar rekent op een verminde
ring van de autoverkoop van 15 a 16 procent ten opzichte van
1992. Dit zei R. Verrue, een van de onderhandelaars die namens
de Gemeenschap de afgelopen drie dagen in Brussel onderhan
delingen heeft gevoerd met ambtenaren van het Japanse minis
terie van Internationale Handel en Industrie. Voor een nieuwe
gespreksronde is nog geen datum vastgesteld. De onderhande
lingen vonden plaats op verzoek van de Europese Commissie in
het licht van de tegenvallende autoverkoop in de Gemeenschap.