Sunset Boulevard' nu al een hit 'Vacances du cinéma' en Filmzomer 1993 Ninja Turtles nu in Japan UIT GIDS >r Sea grond in gemengde persreacties op nieuwe musical van Andrew Lloyd Webber [ten Zeeland in censuur H Britse 'wezen' op boot gezet naar Australië Architect Borek Sipek krijgt ontwerpprijs )den wapens ïfietser gewond T? a a a v -j a a ral a a a a a s a TV-drama vanavond op BBC Initiatief Prins Bernhard Fonds verspilden hun moeite I hodige schade te heb- toorzaakt, vonden 2j, Idcassette, die echter I |d bleek te bevatten. Ingemannen werden in i tht van dinsdag 00 ag gestoord toen zij in. I in een auto in Groede gingen zij er vandoor b Terneuzen. Daar ie politie hen aan op de lij Sluiskil. Bij controle I zij in bezit van een Imes, een ploertendoder 1 hoeveelheid inbrekers- figen. Zij werden voor I ingesloten in het poli. Jau in Oostburg. iobilist J. M. wilde dins-1 ]ind op de Leeuwenlaan neuzen zijn auto keren. |j had hij bromfietser D niet in de gaten, die I dat moment passeerde. Snrijding was het gevolg. I bmfietser werd voor on- Ik overgebracht naar lihuis De Honte. ■emann 200 gr. I 152-180, Ibes 200 gr. I 160-180 500 gr. 180. Witte bes 200 gr. I 60. Ie bes 200 gr. I 60 500 gr. I llO. Bramen 150 gr. 11 lOO 200 gr. I 150. Opal kg I [>t. Huber kg I 140-150. Czar 10-130. Kavel appelen. Vista 170-80 I 29 60-70 I 18. Jona- 70-80 I 68. Golden Deli- 180-90 I 62 70-80 II 53-58. Earliest 70-80 I 90 60-701 J 55-60 I 18-19 Kavel. Rode |g II 160-220. Stanza kg n ■Morellen kg II 270. Pruim Ir ind. II 25. Het is ontzettend jammer dat er in Nederland geen serieuze televisiekiritek toestaat." Hans Keiler, tv-maker de stem gids DONDERDAG 15 JULI 1993 DEEL D Lnden (rtr/dpa) - De nieuwe, vele miljoenen kostende Lsical 'Sunset Boulevard' van Andrew Lloyd Webber ijs deze week voor een publiek van beroemdheden en iterren ten doop gehouden met een glitterende première Lis Londen lang niet meer had meegemaakt. Maar de kensenten bereidden de show, ondanks een uitsteken- fjecast en fraaie enscenering, een gemengde ontvangst. lethouder drs. R. Smit tie- en Havenschap agen voor Seaport bo, gespecialiseerd in op- fslag van containers. praat nog met andere [[stellenden, maar namen cteur Rodewijk nog fgeven. de kans van slagen va jort Moerdijk te verg [■den de oostelijke instee bij Seaport en een deel i Hollandsch Diep bijna Ier dieper. Dat gaat J.OOO en 750.000 gulden kosten. Onlangs zei mil [j-Weggen eraan mee te betalen. Als de haven jte is, kunnen er schepen diepgang van maximaal 8,1j |ter Seaport aandoen. Nuisi iimale diepgang 7,80 meter.J de realisering van Se erdijk is een bedrag van nabij veertig miljoen loeid. De eerste fase slokt? teveer tien miljoen op. pject wordt aangelegd door d nbinatie Heijmans/Hollands Innemings Maatschappij |rd Werkendam. IHM-vo De Geus hoopt het pip medio oktober te /eikomen. |sten van Omroep Zf ifdredacteur/directeur te heffen. Zoals ge«4 ziekbed dat de pubM[ fn over de eigen proble® lie de zaak wel volop in n -ief, verwachten niet dat juding van Feij zal verandert ijn bevel tot censuur spree ior zich, vinden ze. De m gisteren: „De toonzet in je brief laat zien dat anier waarop je het person gemoet treedt, sinds het v I ■hijnen van het GITP-raPP™ et is veranderd." Leihard et bevel tot censuur is kj'! ingekomen, zo blijkt. Dej°, J disten schrijven: „We vp j t een ongewenste inmengmë e journalistieke uitoefening is beroep. Het aan de 10I elegd worden voor welk o erp dan ook raakt de ker ns vak." halen vervolgens he L« rammastatuut van de on1 J Let zijn vertrouwde recept van Lantische liedjes die de toe- [chouwer bijblijven, geloofwaar- e dialogen en een adembene- Cgd toneelbeeld, lijkt 'Sunset Ljlevard' een zware concurrent Ie zullen worden van andere hit- Lws van Lloyd Webber als Kats' en 'Phantom of the Opera', |ie overal ter wereld reeds vele in lopen. Talloze beroemdhe id uit de theater-, film- en Televisiewereld waren toege- jtroomd om in het Adelphi-thea- i: de eerste opvoering te zien. ll twintig jaar geleden, bij het van het lied 'Memory', Lloyd Webber het idee van il-versie van de film- Billy Wilder uit vijftig over de door vergeten diva Norma uit de periode van de film. De oudere actrice in haar weelderige villa aan Boulevard in Los Angeles ihaar eigen wereld en droomt, gesteund door haar jonge jeliefde, de scenario-schrijver Gillis (gespeeld door Kevin inderson), van een comeback op iet witte doek. In de film wer- p de rol van de oude ster en de pnge bewonderaar gespeeld Gloria Swanson en William an waarin staat dat word'Jj eginselen van onafhar l V.U-- 'I zerkt volgens de journaljs^j mketfj eid en betrouwbaarheid A J olgens wordt een fragme I et redactiestatuut gelicn1 A n sprake is van het tot J rengen van het grondrec rijheid van meningsji S J iet maken van onafnan^J itzendingen door het sign an geestelijke, eco»0 0 ulturele, recreatieve en ctiviteiten in de provinc' wers wensen: een spannende handeling, indrukwekkende to neelbeelden en een regie waarin op slimme wijze het procédé van filmscenes is verwerkt. Maar het oor en oog worden vooral gesto len door Lloyd Webbers muziek en Patti LuPone als hoofdrolver tolkster. Lloyd Webber, die vorig jaar om zijn verdiensten tot ridder werd geslagen en nu 'Sir Andrew' is, heeft met liederen als het ro mantische 'With one look', nu al een hit van Barbra Streisand, en de mambo 'This Time next year' zonder twijfel nieuwe hits ge schreven. Patti LuPone, die als Norma Desmond haar jonge ge liefde Joe Gillis in de schaduw speelt, is de perfecte keuze voor de rol van de vroegere filmster. Zij kan niet alleen zingen en dansen, maar vult de rol ook emotioneel in. Moeiteloos slaagt zij erin de nodige nuancering van ware menselijke vertwijfe ling te vervlechten door het an derszins dik opgelegde en onech te, theatrale optreden van Nor- ma. Sir Andrew Lloyd Webber en zijn vrouw Madeleine bij de première van Sunset Boulevard'. ondanks een vijftien mil- gulden kostende produktie, verbazingwekkende ensce- en schitterende kos- een indringende ver door hoofdrolspeelster ;i LuPone waren de Londen- critici niet geheel overtuigd t de show - Lloyd Webbers lfde musical - de opgeklop- verwachtingen waarmaakt, 's Times noemde de musical ihtig om naar te kijken, s betoverend om te horen, en verdient, meer dan het meeste i Lloyd Webbers werk, dat eeuw blijft worden uitge- de Daily Telegraph uitte I over de sentimentele uit- l van de pittige oorspron- flijke film en zei dat de muziek, 1 in de eerste akte, bij de uwer niet blijft hangen. t rde kop 'Tweede deel redt fshow van wegzinken in zons- (Sunset)', schreef Te- riticus Charles Spen- t „Indien de show van iemand dan Lloyd Webber zou zou ik de kansen niet hoog latten. Zoals het er nu bij- it heeft hij het waarschijnlijk a, maar het is maar bijzon- Ei nipt. groep speciaal overgevlogen foei uit New York, onder wie {Broadway Butcher' genoem- jfransent Frank Rich, zag de als voorvertoning voor f première in Los Angeles in Hun kritieken waren !8 met beschikbaar. Londense musical-wereld een succes ook wel weer Pniken. Ironisch genoeg werd t®Bs bekend dat de Ameri- wse musical 'City of Angels', Jop Broadway talloze prijzen I» "acht heeft gesleept, voor- FS wordt beëindigd. Het stuk fr-maar vijf maanden gelopen f st™ent voor de producenten verlies van 5,5 miljoen gul let teleurstellende bekorten looptijd van zijn musical trim love' had Andrew F c Webber voor 'Sunset Bou- J opnieuw kosten noch rif ^jaard. De componist e dialogen schrijven door f ^narist Don Black in sa- t a lnS met de met een Os- Ikw u cheiden auteur Chris- K» amPton- De voormalige «an de Royal Shakespeare i pany, Trevor Nunn, tekende e regie en John Napier 6 enscenering voor zijn u 8- Het Adelphi-theater L ?,°,r de voorstelling door fc'l^e1bber ^gekocht en L„ ®°dernste technische ap- pur voorzien. low ,!fyestenngen lijken de it all» meer dan waard, en ltd Bien10lndat; de voorstelling TOsePtember is uitver- l 5,eF al voor twaalf mil- ksc* d ?arten is verkocht, lendevar<f is een fasci- ift f! ,usical-theater. Het er alias wat toeschou- 'The cook, the thief, his wife and her lover' van Peter Greenaway te zien tijdens de Filmzomer 1993. FOTO ARCHIEF DE STEM Van onze filmredactie 'The one and the eight' is een Chinese speelfilm die vanavond en morgenavond te zien is in Filmhuis Concordia in Breda als onderdeel van het zomerpro- gramma 'Les vacances du ciné ma'. Het is een debuut van Zhang Junzhao uit 1984, die met Chen Kaige en Zhang Yimou tot de zogenaamde Vijfde Generatie van Chinese filmregisseurs be hoort; de cineasten die na de Culturele Revolutie opkwamen en eerst in eigen land verboden waren. 'The one and eight' speelt zich af tijdens de Chinees-Japanse oor log. Een Chinese commandant wordt ten onrechte veroordeeld en gevangen gezet met acht ban dieten. Samen vormen ze een gevechtsgroep die er weinig or thodoxe methoden op nahoudt. 'La plage des enfants perdus' van de Marokkaanse regisseuse Jilali Ferhati wordt hervertoond op zaterdag en maandag. Het is het tragische verhaal van een jonge vrouw die zwanger raakt van een passerende taxichauf feur en dat schandaal wanhopig probeert te verbergen. 'Summer at grandpa's' van de veel gelauwerde Taiwanese ci neast Hou Hsiao-Hsien uit 1984 is voor Breda een primeur en draait op dinsdag en woensdag in Filmhuis Concordia. De ge beurtenissen worden bekeken door de ogen van twee kinderen, een broertje en zusje die vanuit de stad naar hun grootvader op het platteland gaan voor de zo mervakantie. De Bredase Cinésol-bioscoop be gint vandaag aan de derde- week van de Filmzomer 1993, het pro gramma met dagelijks een ander bioscoopsucces. Vandaag en morgen draait de "absurde Franse komedie 'Delicatessen'. Achter eenvolgens worden vertoond: 'Dances with wolves', het india- nenepos van Kevin Costner in de oorspronkelijke vier uur durende versie (zaterdag), 'The Commit ments' van Alan Parker over een Ierse soulband (zondag), 'Falling in love' met Robert de Niro en Meryl Streep (maandag), de prachtig uitziende, macabere metafoor 'The cook, the thief, his wife and her lover' van Peter Greenaway (dinsdag) en 'Hus bands and wives', de ongepolijs te, briljante tragi-komedie over het aflopen van een huwelijk door Woody Allen (woensdag). m a y_ m LU LLi - P.. Van onze filmredactie Michelangelo, Raphael, Leonar do en Donatello... Tot voor kort golden zij nog als de belang rijkste Italiaanse Renaissance kunstenaars. De schoolgaande jeugd weet inmiddels echter niet beter of het betreft gemas kerde pizza-etende schildpad den. Het viertal vrienden vormt im mers de Teenage Mutant Ninja Turtles, krijgshaftige mormels die miljoenen kinderen over de hele wereld in hun ban houden. De door tekenaars Kevin East man en Peter Laird bedachte stripfiguurtjes groeiden uit tot ware helden van de Amerikaan se jeugd, hoe lelijk ook. De makers werden er schatrijk van omdat ze zo slim waren geweest om hun rechten nooit te verkopen. Na strips en teken films verscheen in 1990 de eer ste bioscoopfilm rond de schild padachtige gedrochten en werd Nina Turtles vinden in de derde aflevering van 'Teenage Mutant Ninja Turtles een gouden scepter die hen in het 17e eeuwse n doet belanden. pnm roi i imdia d,„-t De Japan doet belanden. meteen een gigantisch succes. Alleen al in de Verenigde Sta ten bracht de film 138 miljoen dollar op. Het onvermijdelijke vervolg, 'The Secret of the Ooze', deed het ondanks zijn milieu-bood schap ook nog goed met 78 miljoen. Dus moest er ook nog een derde aflevering komen. 'Teenage Mutant Ninja Turtles 3', die het een stuk minder goed deed in Amerika. Deze derde Turtle-film gaat vandaag in een aantal Nederlandse bioscopen draaien. De Newyorkse tv-verslaggeef- ster April O'Neill (Paige Turco) bezoekt voordat ze met vakan tie gaat nog even haar vrienden, Splinter de Wijze Rat en de vier Turtles. Voor ieder van hen heeft ze een cadeautje meege bracht, waaronder een geheim zinnige scepter. Wanneer zij de inscriptie voorleest, verdwijnt ze plotseling en belandt in het 17e eeuwse, feodale Japan. De Turtles schrikken zich een hoedje wanneer op de plaats van hun verdwenen vriendin plotseling de 17e eeuwse Japan se prins Kenshin verschijnt. Ze begrijpen er niets van, maar Donatello weet raad. En zo ma ken de Ninja Turtles een reis door de tijd naar het 17e eeuw se Japan om April terug te vinden. In samoerai-uitmonste ring leveren ze strijd met de vijand en beleven avonturen die met „.crhouden aan humor en spanning. Prins Kenshin is de zoon van dictator Norinaga, die verbiedt dat hij naar prinses Mitsu toe gaat. Haar troepen proberen Norinaga te verdrijven, maar Kenshin wordt gevangen geno men en teruggebracht naar zijn vader, die bezoek krijgt van een Engelse wapenhandelaar, die hem geweren probeert te verko- FOTO COLUMBIA PICTURES pen. Ook de prins vindt een gouden scepter en leest de in scriptie- Net als in de vorige films zitten er acteurs achter de schildpad- pakken verborgen. Via een draadloze telefoonverbinding worden hun bewegingen ge stuurd. De mimiek van de schildpadden wordt met af standsbediening geregeld. De speciale effecten zijn derhalve weer niet van de lucht, maar de verrassing is er natuurlijk al lang af. 'Teenage Mutant Ninja Turtles 3' draait in Mignon in Breda. Door onze*correspondent Bob van Huët London - De emoties onder Britse televisiekijkers zullen naar verwachting hoog oplopen wanneer de BBC van avond het op ware gebeurtenissen gebaseerde drama 'The Leaving of Liverpool' (Het vertrek uit Liverpool) uitzendt. Deze door de Australische televisie gemaakte film vertelt het tragische verhaal van twee Liverpoolse kinderen die in de jaren vijftig op de boot naar Australië werden gezet in het kader van het beruchte 'Kinder Migratie Program ma'. Tot 1967 werden grote aantal len Britse wezen en kinderen uit tehuizen overgebracht naar charitatieve instellingen in de uithoeken van het voor malige Britse imperium. Be doeling van deze sinds de 18e eeuw bestaande traditie was Canada, Australië en andere overzeese gebiedsdelen te be volken met het 'goede Britse ras'. De kinderemigratie be reikte een hoogtepunt in de jaren 1947-50. Oorlogswezen van vier jaar en jonger werden getranspor teerd, maar ook kinderen die om uiteenlopende redenen aan het toezicht van hun ouders waren onttrokken. Aan hen werd verteld dat hun ouders dood waren. Ouders die later navraag deden kregen meestal te horen dat hun kroost door een andere familie was ge adopteerd en nu gelukkig was. In werkelijkheid hadden zeer vele geëxpatrieerde kinderen traumatische ervaringen in de overzeese tehuizen van katho lieke broederorders en chari tatieve verenigingen die voor hen zouden zorgen. Vele klaagden later honger te heb ben geleden, te zijn verwaar loosd, mishandeld of seksueel misbruikt. De uitvoering van het Child Migration Program ma was in handen van de Britse overheid, geholpen door gerespecteerde organisaties als Barnados, de Katholieke Kerk en het Leger des Heils. Wat er mis kon gaan met dui zenden migratiekinderen werd voor het eerst boven water gehaald door Margaret Hum- preys, een sociaal werkster in Nottingham. Ze werd gecon fronteerd met een hartver scheurende brief van een Au stralische vrouw die haar fa milie zocht. De vrouw, inmid dels in de veertig, schreef dat ze als kind van vier op een boot was gezet. Margaret Humphreys trok het onwaar schijnlijk klinkende verhaal na en ontdekte het 'schande lijke geheim van de verloren Britse kinderen', zoals The In dependent het Migratie Pro gramma noemde. Dit leidde tot de oprichting van de Child Migrants Trust, een organisatie die sinds 1986 al enige honderden Australi sche 'weeskinderen' heeft her enigd met him familie. Soms hadden Britse ouders zelf hun kinderen overgedragen aan de sociale dienst, zoals het trieste geval van de alleenstaande en alcoholverslaafde Schotse moeder. Margaret Humpreys beschikt inmiddels over een kantoor in Melbourne en kreeg behalve belangrijke financiële hulp een hoge onderscheiding voor haar werk van de Australische autoriteiten. Achtereenvolgen de Britse regeringen hebben zich daarentegen altijd zeer terughoudend getoond om verantwoordelijkheid te er kennen, laat staan bijstand te geven om de morele schade, te repareren. 'The Leaving of Liverpool' maakte vorige jaar in Austra lië grote emoties los. Vele dui zenden 'emigratie-kinderen' belden Humpreys' stichting waarbij talloze gruwelverha len bovenkwamen over slechte behandeling. Velen herkenden hun eigen verhaal in de lotge vallen van de 14-jarige Lily O'Mara en haar Liverpoolse vriendje Bert. Meer dan 5000 'Australische' Britten zoeken momenteel naar hun familie. 'The Leaving of Liverpool', BBC 1,22.30 uur) Van onze kunstredactie Amsterdam - De Prins Bernhard Fonds-prijs voor toegepaste kunsten en bouwkunst 1993 is toegekend aan dr. ir. Borek Sipek, de Praagse architect en vormgever die sinds 1983 in Nederland werkt. Het is de eerste keer dat het Prins Bernhard Fonds een bij zondere prijs voor toegepaste kunst en architectuur toekent. Ditmaal werd een kunstenaar bekroond die zich vooral bezig houdt met interieur-architec tuur. Het is de bedoeling dat eens in de twee jaar een andere categorie zal worden bekroond. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 100.000 gulden. Daarvan mag een kwart door de winnaar naar eigen inzicht wor den besteed, de resterende 75.000 gulden gaan in overleg met het Prins Bernhard Fonds naar projecten op zijn werkter rein. De prijs wordt aan Sipek toege kend voor 'zijn ruimtelijke ar chitectonische ontwerpen, waar van in Nederland onder meer woonhuizen, winkels, restau rants en kantoorinrichtingen zijn gerealiseerd'. De jury prijst in Sipek de 'intimiteit en de zorgvuldig geregisseerde' samen hang van zijn interieurs. Het werk stelt een internationaal voorbeeld, dat door zijn eigen zinnigheid vrijwel niet kan wor den nagevolgd'. Borek Sipek is momenteel ver antwoordelijk architect voor het herstel van het Burcht-complex in zijn geboortestad Praag. Geldgebrek dwingt hem daarbij tot bescheidenheid. Sipek is voornemens het hele bedrag van zijn prijs aan dit project te be steden. Verder ontwerpt hij meubels, glaswerk, keramische gebruiksvoorwerpen en objecten in metaal. De prijs zal op 21 oktober in de Nieuwe Kerk in Amsterdam door Prins Bernhard worden uit gereikt. FILMS HULST - De Koning van Engeland 14 u. Bambi. 20 u. Indecent proposal. 20 u. Cliffhanger. 20 u. Loaded weapon 1. 20 u. The assassin. 20 u. Mo'Money. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. - Rex-Club 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Splitting heirs. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Mad doc and glory. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. -Quellin U - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Super Mario Bros. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. 3 Ninjas. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Loaded Weapon 1. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21,30 u. Falling down. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Hellraiser 3: hell on earth. -Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dragon. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Indecent proposal. 20 u. Alive. 20 u. Falling down. - Memling 14.30 en 20 u. Cliffhanger. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Loaded weapon 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17