Nieuwe opera
van Townshend
Ikten
UIT gids
Moderne, muzikale Hamlet
spannend als misdaadfilm
Ex-Who-gitarist
houdt een
muzikale
speurtocht
naar de waarde
van waarheid
Ni
Tim Finn
Gershwin
Amerikaanse
strijkkwartetten
Frank Masmeijer
naar Duitse tv
Liwels, S. Sahbaz, B. Stallaari«
I L. Strijdonck, Terneuzen- t? J
fcment en C. Notschaele, Phili
te; E. van Dierendonck Slu,
V C. Eijsackers, Vogelwaar^
■Haantjes, E. van Meurs I Va
furs, P. Sanches en M, van d
leke, Axel; E. van HoeckJ
liddorpe; K. van Nielandt, Hei
Int; W. van Noort en C. va
Imoortere, Hulst; W. Roctus p
Trvaet en K. Voet, Kloosterza*'
L, W. Slabbekoorn en J. v?r
orte, Zaamslag; R. Visser"
|>ek
cretariaatsrichting: D Beumer
van Boven, A. Buitjes j'
Jemminck, R. den Deurwaarder
I J. Jansen, Terneuzen; N. Dan
laert. Hulst; S. van Esbroek"
pgelwaarde; S. Riemens, sJ
In Gent.
rije richting: M Bisschop en p
trschuren, Kloosterzande; M de
Joninck en R. Steijaert, Sas van
Cent; W. van Doom, H Erpelm.
Jc, D. Verdoorn en M. Willaert
Jxel; J. Fabry, J. Hendrikse, E
■londsmerk, R. Ooms, Terneuzen"
m.. de Koeijer, Zaamslag; R kUs|
Irs, Vogelwaarde; M. Ottjes.St"
lansteen; G. de Pooter, Hoek; E
■aes en P Verweij, Hulst; A,'de1
Eoete, Sluiskil.
IECTOR ECONOMIE KORTF
Ipleiding
Bedrijfsadministratief medewer-
lende: E. van Beek, J. Bollemari
Ll van Duivendijk, C. Krieckaart!
I. Kroeze, I. Mahu, A. Radema-'
kers en J. de Ronde, Terneuzen
R. van Beek, Vogelwaarde; b!;
bracke, Clinge; H. van Dommelen!
In E. de Koster, Kloosterzande1
den Hamer, Hoek; J. Heijdens
Sraauw; J. Neefs, Hulst; D. NijI
jnan, Philippine; C. van RegenJ
norgel, Koewacht; E. Verschaeve.l
\ardenburg; A. de Wever en S.|
üVienneke, Biervliet; B. de Zutter]
Sluis.
Secretariaatsmedewerkende: E.
|van Beek, Vogelwaarde; b!
Bracke, Clinge; H. van Dommelen]
(en E. de Koster, Kloosterzande;j
den Hamer, Hoek; J. Heijdens]j
jraauw; C. Krieckaart, J. Kroeze,
JA. Rademakers en J. de Ronde]
(Terneuzen; J. Neefs, Hulst; d!|
ÏNijman, Philippine; E. Verschae-i
Ive, Aardenburg; S. WiennekeJ
Biervliet; B de Zutter, Sluis.
I Voeding: M. den Doelder, Vogel
I waarde; M. Hamelink, Zaamslag.
Persoonlijke vezorging: J. Lute-i
I ijn, Nieuwvliet; J. van den Ouden
I en B. Weeteling, Terneuzen; J.
I Verschelling, Breskens; N. de
I Zutter, Sluis.
I Wonen doe 't zelf: J. BouwensJ
1 Zuidzande.
SECTOR DIENSTVERLENING
I EN GEZONDHEIDSZORG
Korte opleiding oriëntatie- en
schakelklas: T. Apai en P. vani
den Ende, Zaamslag; W. van Cau-|
teren, K. Rombout en P. Wlymin-
ck, Hulst; I. van Driel, Westdorpe;
L. Geelhoedt, Biervliet; I. van
Hal, Waterlandkerkje; N. Jonck-1
heere, Koewacht; R. Jonkman, T.
Timmner, D. Vergracht en M.|
Wijffels, Terneuzen; M. Laplante,
Kloosterzande; J. van Overloop,
Nieuw-Namen; J. Wiersma, Hoek;
A. de Witte, IJzendijke.
Korte oplleidng bejaardenhelpen-J
de: J. Boogaard en S. Dekker,)
Schoondijke; I. Buijs, Breskens;|
W. Janssens, Graauw; C. van Lae-j
re, Hulst; B. Steltjes, Terneuzen.
Korte opleiding assistent civieh
dienst: I. Suy, Koewacht.
Korte opleiding gezinshelpende:
J. van den Branden, Sluiskil; M.l
Broekhoven, Terneuzen; C. Ver-U
duijn, Groede. KllVelen
MDGO-activiteitenbegeleiding: j
Y. Cambier en P. van Driel, Ter
neuzen; M. Mortier, St.-Jansteen;]
D. Wille, Biervliet.
MDGO-agogisch werk (semi) re>
sidentieel werk: E. van den Abee-1
le en N. Versloot, Sluiskil; J.
Adriaanse, M. van Hecke, A. He-
ij ens en A. ten Hoor, Sas van
Gent; H. Baert, Koewacht; B. vanj
Bendegem, Axel; S. van der Bent, j
A. Geluk, M. Reuser en L. de Vos,
Terneuzen; J. Bom en M. de Sut-i
ter, Oostburg; S. van Looij, St.-
Jansteen; A. van Swaal, Hoek; P.
Verbrugge, Hengstdijk; N. Ver-j
sloot, Sluiskil; J. de Vos, Heikant.
MDGO-verzorging: R. Gerres,
Zuiddorpe; J. Gijsel, J. de Jongej
en G. van Langevelde, Axel; E.
Jonkheijm en M. de Poorter, Vo-
felwaarde; S. Martens, IJzendij-j
e; C. van Overloop, Hulst; B. de.
Poorter en C. van de Waart, St.-
Jansteen; F. de Putter, Zaamslag;,
M. Schipper en M. van Wijck,
Terneuzen.
boos 200 gr. 1-1 154 1-2 138-
Zwarte bes 500 gr. 1-1 128 I-j
104. St. Hubertus kg 1-1 1444 i'i
116. Opal kg 1-1 267 1-2 227.
Klasse II. Stanza kg II-1 190 U-
180. St. Hubert kg II-1 63 H-2
- Opal kg II-2 80. Kavel. Rode be
500 gr. I 90-140. Rondom 500 gr. i
120. Rotet 500 gr. I 60-90. Rosetw
500 gr. I 120. Stanza 500 gr-1 Wj
0 Framboos 200 gr. I l™"*.
3 Schonemann 200 gr. I 150 G'e
Glova 200 gr. I 140-150. KruisW
200 gr. I 190-220. Witte bes
gr. I 70-90. Bramen 150 gr
110-140, 200 gr I 120-150. OPM
I, kg I 170-260. Klasse II.
6 kg II 200-230, 500 gr. II 50.
d Lake kg II 180. Rondom kgH18ï
Rosetta kg II 210. Kruisbes kg
180-240. Morellen kg II 25°"J'n
Opal kg II 90. Bramen 200 gr.
70. Schonemann 200 gr. It 80.
presentaties door verschillend
Axelse sportverenigingen.
tervereniging De Kleppert]
schaakvereniging Landau,
sportscholen Delta (ju»°)
Henk de Wee (aerobics), de o
letgroep Bessels en schutte
gilde Willem Teil. Woensdag -
juli werken middenstand
ambulante handel samen
houden een Kramenmarkt-
Donderdag 22 juli staat in
teken van de jeugd. ^°°reen
basisschoolleerlingen is er
stoeptekenwedstrijd. In P°
jes van vier kunnen de JeUf
gen hun creativiteit botvi
vanaf 14.00 uur op Pane ?nnor.
tekenvellen. Een jury tie
deelt het resultaat en er
In de laatste meters voel ik het
kokhalzen al opkomen"
Jean-Paul van Poppel, wielrenner
destem gids
jofMax Steenberghe
to hoor, er was niks aan
hand. Goed, hij is in het
jeden verslaafd ge-
y, flink verslaafd, oké,
erg verslaafd zelfs,
r heroïne, drank en/of
Maar dat hij de
[jtste drie, vier jaar niets
zich heeft laten horen
jat omdat hij eerst een
ontje kreeg en omdat hij
jarna zijn pols brak toen
jij van zijn fiets lazerde.
iee keer achttien maan-
Kj oponthoud dus, maar
presenteert Pete
liwnshend vol trots zijn
ieuwste project: de opera
jc hoderelict.
t presenteren gebeurt met
ue. Twee handjesvol journa-
i werden over de wereld bij
fear geplukt en uitgenodigd
Londen Townshend te
knoeten, een korte uitleg aan
jaren en, als Pete er zin in
hem wat nader aan de tand
[weien.
ia: gebeurt er: Townshend ont-
ons met gitaar in de aan
lig" „Jullie hebben je huiswerk
weer niet gedaan, en om te
irkomen dat je niks snapt van
[.geen ik wil zeggen, zal ik het
sk maar helemaal spelen. Ik
l; het gerepeteerd met een
iep, maar mijn schoonzus
roet in het eten door net
[een baby te krijgen, waardoor
i generale kunnen hou-
s.Dus doe ik het maar in mijn
ptje, un-fucking-plugged.
'i zie: de man pakt een wulps-
vormde spaanse gitaar en
ut aan het spelen.
klemaal alleen is hij niet: twee
peurs en een actrice keuvelen
sen elk van de zestien songs.
Moderelict is dan ook geen
pone plaat, zelfs geen gewone
Vk-opera, maar een soort
iel. „Een mengeling van
plaat en theater", zal
xmshend later zelf zeggen,
verhaal is deels autobiogra-
i. Centraal staat de hatelijke
J Ruth, die het leven van de
loholische ex-superster Ray
Als lid van The Who
sloeg hij meer dan 25
jaar geleden elke avond
zijn gitaren in stukken
tegen de versterkers,
speelde hij zijn gehoor
naar de knoppen door de
oorverdovende volumes,
sloopte hij hotelkamers
en raakte hij verslaafd
aan alles wat zwaarder
was dan een aspirientje.
Nu is hij mede-uitgever
bij het gerenommeerde
Faber Faber, vader
van drie kinderen en le
verde hij zojuist zijn
vierde opera af. Pete
Townshend is niet kapot
te krijgen.
High verpest met cynische com
mentaren. Zijn manager Rastus
biedt haar een deel van de op
brengst als ze Ray uit zijn crea
tieve winterslaap kan halen.
En dat lukt haar via brieven,
waarin ze als 14-jarig meisje
advies vraagt aan Ray. Deze be
gint onmiddellijk een repertoire
voor haar te schrijven. Ruth ont
maskert hem als een vies oud
mannetje, maar Ray had het
spelletje allang door. En vraagt
zich af wat er toch van de hip-
pie-idealen als onbeperkt ver
trouwen en broederliefde over is.
„Het zijn eigenlijk drie halve
projecten die ik in elkaar heb
gevlochten", vertelt Townshend
later. „Een ruwe versie van het
verhaal stamt uit 1989 en zou
een boek moeten worden. Maar
ik legde het opzij om eerst een
plaat te maken. Net toen die af
was, brak ik mijn pols en ik had
geen zin een plaat uit te brengen
als ik dat werk niet zelf zou
kunnen spelen."
„Na de revalidatie vond ik de
plaat niet goed meer. Ik miste
iets. En ook dat boek miste iets.
Het was wachten op de nacht
dat ik het gouden idee kreeg om
ze te combineren."
Het derde project is veel ouder.
Het heette Lighthouse, stamt uit
1970 en was bedoeld als opvol
ger voor Tommy. Ik was erg
gegrepen door elektronica en be
gon een workshop m t honderd
menseri. Bedoeling was zoveel
mogelijk gegevens van deze per
sonen te verzamelen: afmetin
gen, prestaties, IQ, alles wat in
cijfers te vatten was. Die cijfers
werden in een computer gestopt,
waarin ook bepaalde composito
rische regels zaten. Een en ander
met elkaar gecombineerd leverde
een song op basis-van elk per
soon. De mens is muziek gewor
den."
„En mijn filosofie was dat als
deze mensen het goed met elkaar
konden vinden, in harmonie
leefden, dat je dan ook al die
songs tegelijk moest kunnen spe
len zonder dat het een kakofonie
zou worden. Dat laatste bleek
niet waar, wel zijn er een hoop
songs gemaakt. Eentje daarvan
werd een Who-hit: Baba O'Riley.
Anderen kwamen op latere Who-
platen terecht en een stuk of vier
duiken hier op."
Hobby
„Door Psychoderelict loopt nog
zo'n oude hobby van mij: virtual
reality. Het meisje weet Ray te
interesseren door te beginnen
over Gridlife, het Netwerk-le
ven. Het gebruikt dezelfde com
putergestuurde pakken en hel
men die we nu kennen als virtual
reality. Deze worden in Gridlife
aan elkaar gekoppeld en de com
puter stuurt zo mensen naar een
totale vrede. Dat wordt uiter
aard misbruikt en uiteindelijk
blijkt de overheersende kracht
en macht in muziek te liggen: de
trillingen van de kosmos."
„En nu vervat ik al die thema's
in een speurtocht naar de waar
de van waarheid, en naar over
eenkomsten in machtsgebruik en
machtsmisbruik in bepaalde re
laties: de ster en zijn publiek, de
artiest en de manager, de media
en het publiek, en natuurlijk
man en vrouw."
Townshend is vast van plan Psy
choderelict tot leven te wekken.
Pete Townshend: „Ik ben nooit zo geïnteresseerd geweest in The Who als groep, meer in muziek
en projecten.foto ap
In september begint een tournee
in de VS om via Engeland in
Europa uit te komen. „Ik moet
wel in Amerika starten, omdat ik
daar het geld bij elkaar hoop te
krijgen. Want het gaat nogal wat
kosten. De dialogen worden met
videoprojecties, filfnfragmenten
en animaties verduidelijkt, en
alles krijgt een deels psychede
lisch, deels seienee-fietion-saus-
je over zich."
Projecten
Natuurlijk zijn er vragen over
een Who-reünie. Maar
Townshend is „niet geïnteres
seerd in The Who. Die tijd is
geweest. Ik geef wel veel om de
geschiedenis van de groep, bin
nenkort komt een verzamelbox
uit, waar ik trots op ben. Ook
praat ik met Roger Daltrey over
mogelijk nieuwe projecten, maar
dat zal geen nieuwe Who wor
den. Ik ben nooit zo geïnteres
seerd geweest in de groep, meer
in muziek en projecten als con
cept-elpees."
Een brutale collega sneert wat
over het overjarige imago van de
term concept-elpee. „Tja, het is
ouderwets, maar dit is niet mijn
eerste hoor, jongeman. Ik heb er
zelfs al een stuk of dertien ge
maakt, waaronder de allereerste
roek-opera voordat je denkt dat
ik ook dat heb gepikt. Tommy
wordt op dit moment nog steeds
opgevoerd op Broadway, het is
al geruime tijd uitverkocht. Bin
nenkort gaat een andere opera,
The Iron Mask, in het West End
lopen en ik ben ook bezig om
Lighthouse opgevoerd te krijgen.
In feite zit je nu tegenover
Andrew Lloyd Webber."
mooie prijzen te winnen-
muziek is er die avond
luisteren met het optreden
3t Woody and The Sidemen-
dag 23 juli is de Spetterdag
>n spetterende koopjes e
r avonds het optreden \'an
jn light Zone en een la<
e- nenoptocht om 20.30 uui
;n het Sydlowski-plein en Gj
Ie dag 24 juli de slotdag
een feestmarktdag-
Volks*
DE ontwikkeling van soul
jïythm blues naar funk
t een aantal mensen een
'slaggevende rol gespeeld.
Stone en George Clinton
belangrijk werk, maar de
®pulsen die James Brown en
Toussaint aan het genre
Wn hadden, zeker op de rest
be popmuziek, een nog gro-
«e invloed.
wel Brown als Toussaint
*®kten bij de ontwikkeling
®hun funk dankbaar gebruik
Precies de juiste muzikan-
ro ,'ames Brown waren dat
"t JB Horns, bij Allen Tous-
was het zijn huisorkest
feters. Die Meters voorza-
Jtüet alleen Toussaint en zijn
'«meling Lee Dorsey van
'berende begeleiding op pla-
®aar ze waren ook onder
k? naaiR succesvol. De groep
-Z1jn glorietijd in de eerste
'«van de jaren '70 met klas-
|e ®§sPelers als Rejuvena-
en Fire on the bayou.
f» T^e legendary Meters
the JB Horns zijn li-
ifc/?amen te Horen van de
begeleidingsbands samen.
°Pnamen werden in '91 in
het Zwitserse Aar-
4„ge?aakt en deze cd is de
U e uit een serie van vier.
i u ,no§ ®aar de helft van
•int t s van de partij is,
-K, toetsenist Art Neville zit
'others
bij de Neville
sjn superdrummer Jo-
doet ook
leph '7 superttri
Zig Modeliste
Puike muziek van Tim Finn.
niet meer mee. Ze zijn respec
tievelijk vervangen door David
Torkanowsky en David Russel
Batiste Jr.
Gitarist Leo Nocentelli en bas
sist George Porter jr. zijn er
gelukkig nog wel en samen met
Maceo Parker (alt sax), Fred
Wesley (trombone) en Pee Wee
Ellis (tenorsax) zetten ze op
deze live-cd muziek die, afge
zien van een klein beetje verba
le meligheid tussen de nummers
door, klinkt als een klok. De
typische New Orleans-funk van
The Meters blijkt door de jaren
heen onaangetast te zijn. Al
luisterend kom je tot de conclu
sie dat er na The Meters nog
maar amper funk met een der
gelijke intensiteit is gemaakt.
Nummers als People say, Fire
on the bayou en Africa krijgen
heerlijke lange uitvoeringen,
waarin het typische Meters-ge-
luid perfect samengaat met het
blaaswerk van de JB Horns. Er
is daar in Zwitserland fantas
tische live-muziek ontstaan en
ik kijk dan ook reikhalzend uit
naar die drie volgende platen.
(Lakeside, Dureco)
WIM VAN LEEST
DE SOLO-carrière van Tim
Finn kende destijds in '83 een
vliegende start. Met nummers
als Fraction too much friction
en Through the years van zijn
elpee Escapade had hij plotse
ling hits, een weelde die hij
voordien met zijn toch uitste
kende groep Split Enz amper
had gekend.
De tweede solo-plaat Canoe
was minder succesvol. Daarna
werd het stil rondom Tim Finn
en pas in '89 deed hij weer van
zich spreken met Tim Finn. Dat
was een tamelijk zware, maar
niettemin prachtige plaat,
waarop hij zijn diepste ziele-
roerselen blootlegde.
Veel meer dan artistieke erken
ning leverde het echter niet op.
Het leek dan ook niet meer dan
logisch dat Tim toetrad tot
Crowded House, de inmiddels
behoorlijk succesvolle band van
broer Neil Finn. Samen maak
ten ze de cd Woodface, veruit de
beste popplaat van de laatste
jaren.
Een prachtige muzikale toe
komst lag in het verschiet, maar
Tim besloot tijdens de eerste de
beste toernee toch maar weer
uit Crowded House te stappen.
Hij ging weer op de solo-toer en
de cd Before After is zijn
eerste teken van leven.
Afgaande op die plaat mag je
veronderstellen dat het Tim
goed gaat, want Before After
is een puike plaat geworden,
zijn beste tot nog toe. In verge
lijking met de wat melancholi
sche vorige solo-plaat klinkt
Finn nu optimistischer, vrolij
ker haast, al blijft er bij hem in
de teksten toch vaak iets zon
derlings doorschemeren.
Voor zijn doen heeft Tim Finn
veel met anderen samenge
werkt. In love with it all en
Strangeness and charm schreef
hij samen met zijn broer, Per
suasion (de eerste single) werd
samen met Richard Thompson
gemaakt en Many's the time (in
Dublin) heeft bijdragen van Ho
thouse. Flowers-zanger Liam
O'Maonlai en de Noordierse
tekstschrijver Andy White.
Muzikaal wijkt Tim Finn niet
eens zo gek ver af van het
Crowded House-geluid. Zijn
aanpak is wat steviger en zijn
muziek hier en daar wat moder
ner, al hoor je soms ook de
weelderige muziek van Split
Enz terug.
Nummers als Hit the ground
running, In love with it all en
Persuasion zijn magnifieke
popsongs en ook de rest van het
materiaal is van een dusdanig
niveau dat je met Before after
een popplaat in huis haalt die
zowel in de breedte als in de
diepte enorm rijk en vooral
mooi is. (Capitol)
WVL
De opera Porgy and Bess wordt
nooit in zijn geheel uitgevoerd.
De populariteit van George
Gerswhins meesterwerk is ge
baseerd op een sterk verkorte
versie. Die versie trekt over de
wereld, en die versie is ook
verfilmd.
De verkorte Porgy and Bess is
eigenlijk niet meer dan een aan
eenschakeling van 'tophits':
Summertime, I got Plenty o'
Nuttin', Bess You is my Woman
now, It aint necessarily so, I'm
on my way.
Vlak na de première in 1935
schreef Gershwin zelf een suite
met Porgy and Bess-materiaal,
bestemd voor de concertzaal,
gearrangeerd voor piano en or
kest. Voor deze zelden of nooit
gespeelde suite gebruikte Gers
hwin veel thema's uit de instru
mentale tussenspelen en de
klankschilderende passages, die
dus uit de uitvoeringspraktijk
van Porgy and Bess verdwenen
zijn.
Hoe goed je de opera ook denkt
te kennen, deze suite bigdt tal
van verrassingen. Zoals een
prachtige fuga, een 'hurricane'
en een indrukwekkende muzi
kale schildering van de vecht
partij tussen Porgy en Crown.
Ook een paar toppers zijn in de
suite opgenomen, zoals
Summertime, in het mooiste ar
rangement dat ik er ooit van
hoorde - van Gershwin zelf dus.
Van dit nummer bestaan zo on
afzienbaar veel versies (vaak af
schuwelijk verminkt), dat het
een verademing is om de enige
echte te horen, in al zijn harmo
nische rijkdom en subtiliteit.
Met volle overtuiging speelt het
Chicago Symphony Orchestra
onder leiding van James Levine
deze muziek van hun landge
noot. Levine speelt tevens de
pianosolo, waarmee dit Gers-
hwinstuk begint. Eerst denk je
te maken hebben met een soort
pianoconcert, maar al snel
wordt het een kwestie van het
orkest alleen. Deze 'All Gers
hwin cd' wordt gecompleteerd
met de Rhapsody in Blue, Cu
ban Overture en An American
in Paris. (DG)
HANS ROOSEBOOM
De archaïserende trend in het
hedendaagse klassieke compo
neren is duidelijk te horen op de
cd 'American Contemporaries'.
Het Emerson Strijkkwartet uit
de VS speelt strijkkwartetten
van John Harrison (1987), Ri
chard Wernick (1990) en Gun-
ther Schuller (1986).
Uit deze kwartetten blijkt dat
Amerikaanse componisten net
als hun collega's in Europa zich
in toenemende mate laten lei
den en inspireren door vormen
uit het verleden. Harrison, Wer
nick en Schuller staan stevig in
de traditie van het strijkkwartet
(Haydn, Beethoven). John Har
rison laat zich zelfs inspireren
door de periode daarvóór: de
barok. Zijn kwartet begint met
een lange vioolsolo die heen en
weer zwalkt tussen 1700 en
1990. (DG)
HR
George Gershwin: onbekende suite
foto archief de stem
WOENSDAG 14 JULI 1993 DEEL
KRO-tv met regie van Dirk Tanghe
Door Marjan Mes
„De vraag is: wil ik dood of wil ik leven?" Deze eigenzinnige
vertaling van Johan Boonen van het beroemde 'to be or not to
be' valt te beluisteren in de eigentijdse versie van Shakespea-
res 'Hamlet' door de jonge Vlaamse regisseur Dirk Tanghe. De
KRO-televisie zendt er een verfilmde bewerking van uit op
woensdag 25 augustus.
Wie altijd dacht dat 'Hamlet' te
moeilijk was en daarom maar
nooit naar de schouwburg ging,
zal aangenaam verrast zijn bij
het zien van de choreografische
en bijna cartoonachtige enscène-
ring van Dirk Tanghe, de
36-jarige Belg, die nog altijd als
een wonderkind van het Vlaamse
toneel geldt nadat hij al heel
jong naam had gemaakt met
glasheldere, zeer toegankelijke
bewerkingen van klassieke stuk
ken.
Zijn 'Hamlet' is even spannend
als een misdaadfilm en even mu
zikaal en beweeglijk als een bal
let. Eerder bewerkte Tanghe op
eenzelfde manier 'Romeo en
Julia', als een gestileerde 'West
Side Story'. Met weglating van
veel tekst en met het accent op
de zinnen die hij belangrijk
vindt. Met grote bewegende en
sembles in moderne kostuums in
donkere kleuren en met enerve
rende, harde muziek die de han
deling ondersteunt als bij een
film.
Het filmische krijgt in de televi
sie-adaptatie van Tanghes felle,
staalharde montage van 'Ham
let' een belangrijke functie. Tele
visieregisseur Berend Boudewijn
heeft met de jonge Vlaming sa
mengewerkt om diens elementai
re Shakespeare-bewerking als
een speelfilm shot voor shot op
te bouwen.
Deze televisie-'Hamlet' is opge
nomen in de monumentale bur
gerzaal en het trappenhuis van
het Hilversumse raadhuis van
architect Dudok en voor een deel
in de zaal van de Utrechtse
Stadsschouwburg, eveneens van
Dudok. Er werd voor deze koele,
tijdloze omgeving gekozen om
dat die aansluit bij de interpre
tatie van het stuk, die modern en
klassiek verenigt. Volgens Bou
dewijn krijgt de verfilmde 'Ham
let' door deze lokatie iets 'ont-
werkelijkends'.
Slaan
Tanghes regie is heel fysiek.
Hamlet en Ophelia slaan elkaar.
Hamlet mishandelt zijn moeder,
die hij het zo vreselijk kwalijk
neemt dat zij zo kort na de dood
van haar echtgenoot met diens
broer trouwde. Die broer is de
moordenaar van Hamiets vader.
Stemmen in het hoofd van de
jonge Deense prins zeggen hem
dat hij deze moord moet wreken.
Hij wordt geestelijk een ander
mens (waanzin, zegt men) die
een bedreiging vormt voor het
koninklijk huis.
De acteur Wim Danckaert speelt
Hamlet als een vaak lacherig
jongmens dat woedend verzet
pleegt. Marie-Louise Stheins
lijkt als Ophelia het meest nog
op een obstinate tiener. De be
roemde waanzin-scène wordt
door haar woordloos gespeeld.
Dat is tekenend voor een regie
van Dirk* Tanghe, het weglaten
van hele lappen tekst. Daarte
genover stelt hij strakke, rit
misch gemonteerde scènes waar
bij de emotionele momenten ge
raffineerd zijn gedoseerd.
Muziek
Opgegroeid met opera en lief
hebber van rap en pop maakt
Tanghe vooral ook zeer muzikale
voorstellingen, die zelfs nog
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Cliffhanger.
14 u. Junglebook.
HULST
De Koning van Engeland
14 u. Bambi.
14 u. en 20 u. Loaded weapon I.
20 u. Indecent proposal.
20 u. Cliffhanger.
20 u. The assassin.
20 u. Falling down.
TERNEUZEN
- Luxor
14 u. Jungle Book.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 u. en 20 u. Indecent proposal.
- Alhambra 2
14 u. en 20 u. Cliffhanger.
- Alhambra 3
14 u. Bambi.
20 u. Oeroeg.
- Alhambra 4
14 u. Champions.
20 u. Alive.
ANTWERPEN
-Rex 12, 14. 16.30, 19 en 21.30 u.
Cliffhanger.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Splitting heirs.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Mad doc and glory.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
De Vlaamse regisseur Dirk
Tanghe maakte samen met Be
rend. Boudewijn een televisie
versie van zijn succesvolle
'Hamlet'-bewerking van het
vorige seizoen. Op 25 augustus
vertoont de KRO deze verfilmr
de Shakespeare.
foto archief de stem
swingen bij klassieke muziek.
Hij heeft er een heel nieuw pu
bliek mee weten te bereiken, dat
voorheen helemaal niet naar de
schouwburg ging. Dat bleek
vooral ook bij zijn 'Hamlet', die
het vorige seizoen werd gespeeld
door het NTG in de Gentse
schouwburg. Avond aan avond
stroomde het theater vol, iets dat
het NTG in zijn 25-jarig bestaan
nog nooit was gebeurd.
Tanghe wordt door de critici
oppervlakkig effectbejag verwe
ten en daar schuilt wel enige
waarheid in. Maar hij is ook een
meester in het monteren van
esthetische, onmiddellijk aan
sprekende scènes met een hoog
amusementsgehalte. Decors en
belichting zijn altijd eenvoudig
maar zeer uitgekiend, met een
geraffineerd gevoel voor kleur
en compositie.
Lange uren
Tanghes werkwijze bij de repeti
ties is bijna therapeutisch. Hij
praat tevoren lange uren met
iedere speler afzonderlijk en
geeft die de ruimte om met ui
terst persoonlijke improvisaties
tot een'rolinvulling te komen.
Zo mocht ieder hoofdrolspeler in
'Hamlet' (waarin alle hoofdper
sonages dood gaan) zijn eigen
dood enscèneren. „Acteurs zijn
voor mij kinderen op een zol
der", aldus de regisseur. „Die
denken ook niet na, die geven
zich direct en zonder voorbe
houd over aan het fysieke spel."
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Frank Masmeijer
heeft gisteren een jaarcon
tract gesloten met het* Duitse
ZDF voor een grote amuse
mentsshow op tv die hij in
1994 gaat presenteren.
De titel ervan staat nog niet
vast, maar zeker is dat de show
iedere dinsdagavond óp prime
time wordt uitgezonden. Als de
eerste zes afleveringen aanslaan,
volgen er dat jaar nog zo'n vijf
tien.
Masmeijer maakt de opnamen
van Dinges dit jaar nog ai. Daar
na starten de voorbereidingen in
Duitsland.
u. Alive.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
-Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Super Mario Bros.
-Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. 3 Ninjas.
-Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Loaded Weapon 1
-Metro II 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Indecent proposal.
- Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Falling down.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Jennifer 8.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Hellraiser 3: hell on
earth.
- Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en
20.30 u. Scent of a woman.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Dragon.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 u. Volere Volare.
14.30 u. en 20 u. Indecent propo
sal.
14.30 u. en 20 u. Alive.
20 u. Falling down.
- Memling
14.30 en 20 u. Cliffhanger.
- Van Eyk
14.30 .en 20 u. Loaded weapon 1.
KNOKKE
- Casino van Knokke
21 u. Dracula.