Nieuwe opera van Townshend Ikten UIT gids Moderne, muzikale Hamlet spannend als misdaadfilm Ex-Who-gitarist houdt een muzikale speurtocht naar de waarde van waarheid Ni Tim Finn Gershwin Amerikaanse strijkkwartetten Frank Masmeijer naar Duitse tv Liwels, S. Sahbaz, B. Stallaari« I L. Strijdonck, Terneuzen- t? J fcment en C. Notschaele, Phili te; E. van Dierendonck Slu, V C. Eijsackers, Vogelwaar^ ■Haantjes, E. van Meurs I Va furs, P. Sanches en M, van d leke, Axel; E. van HoeckJ liddorpe; K. van Nielandt, Hei Int; W. van Noort en C. va Imoortere, Hulst; W. Roctus p Trvaet en K. Voet, Kloosterza*' L, W. Slabbekoorn en J. v?r orte, Zaamslag; R. Visser" |>ek cretariaatsrichting: D Beumer van Boven, A. Buitjes j' Jemminck, R. den Deurwaarder I J. Jansen, Terneuzen; N. Dan laert. Hulst; S. van Esbroek" pgelwaarde; S. Riemens, sJ In Gent. rije richting: M Bisschop en p trschuren, Kloosterzande; M de Joninck en R. Steijaert, Sas van Cent; W. van Doom, H Erpelm. Jc, D. Verdoorn en M. Willaert Jxel; J. Fabry, J. Hendrikse, E ■londsmerk, R. Ooms, Terneuzen" m.. de Koeijer, Zaamslag; R kUs| Irs, Vogelwaarde; M. Ottjes.St" lansteen; G. de Pooter, Hoek; E ■aes en P Verweij, Hulst; A,'de1 Eoete, Sluiskil. IECTOR ECONOMIE KORTF Ipleiding Bedrijfsadministratief medewer- lende: E. van Beek, J. Bollemari Ll van Duivendijk, C. Krieckaart! I. Kroeze, I. Mahu, A. Radema-' kers en J. de Ronde, Terneuzen R. van Beek, Vogelwaarde; b!; bracke, Clinge; H. van Dommelen! In E. de Koster, Kloosterzande1 den Hamer, Hoek; J. Heijdens Sraauw; J. Neefs, Hulst; D. NijI jnan, Philippine; C. van RegenJ norgel, Koewacht; E. Verschaeve.l \ardenburg; A. de Wever en S.| üVienneke, Biervliet; B. de Zutter] Sluis. Secretariaatsmedewerkende: E. |van Beek, Vogelwaarde; b! Bracke, Clinge; H. van Dommelen] (en E. de Koster, Kloosterzande;j den Hamer, Hoek; J. Heijdens]j jraauw; C. Krieckaart, J. Kroeze, JA. Rademakers en J. de Ronde] (Terneuzen; J. Neefs, Hulst; d!| ÏNijman, Philippine; E. Verschae-i Ive, Aardenburg; S. WiennekeJ Biervliet; B de Zutter, Sluis. I Voeding: M. den Doelder, Vogel I waarde; M. Hamelink, Zaamslag. Persoonlijke vezorging: J. Lute-i I ijn, Nieuwvliet; J. van den Ouden I en B. Weeteling, Terneuzen; J. I Verschelling, Breskens; N. de I Zutter, Sluis. I Wonen doe 't zelf: J. BouwensJ 1 Zuidzande. SECTOR DIENSTVERLENING I EN GEZONDHEIDSZORG Korte opleiding oriëntatie- en schakelklas: T. Apai en P. vani den Ende, Zaamslag; W. van Cau-| teren, K. Rombout en P. Wlymin- ck, Hulst; I. van Driel, Westdorpe; L. Geelhoedt, Biervliet; I. van Hal, Waterlandkerkje; N. Jonck-1 heere, Koewacht; R. Jonkman, T. Timmner, D. Vergracht en M.| Wijffels, Terneuzen; M. Laplante, Kloosterzande; J. van Overloop, Nieuw-Namen; J. Wiersma, Hoek; A. de Witte, IJzendijke. Korte oplleidng bejaardenhelpen-J de: J. Boogaard en S. Dekker,) Schoondijke; I. Buijs, Breskens;| W. Janssens, Graauw; C. van Lae-j re, Hulst; B. Steltjes, Terneuzen. Korte opleiding assistent civieh dienst: I. Suy, Koewacht. Korte opleiding gezinshelpende: J. van den Branden, Sluiskil; M.l Broekhoven, Terneuzen; C. Ver-U duijn, Groede. KllVelen MDGO-activiteitenbegeleiding: j Y. Cambier en P. van Driel, Ter neuzen; M. Mortier, St.-Jansteen;] D. Wille, Biervliet. MDGO-agogisch werk (semi) re> sidentieel werk: E. van den Abee-1 le en N. Versloot, Sluiskil; J. Adriaanse, M. van Hecke, A. He- ij ens en A. ten Hoor, Sas van Gent; H. Baert, Koewacht; B. vanj Bendegem, Axel; S. van der Bent, j A. Geluk, M. Reuser en L. de Vos, Terneuzen; J. Bom en M. de Sut-i ter, Oostburg; S. van Looij, St.- Jansteen; A. van Swaal, Hoek; P. Verbrugge, Hengstdijk; N. Ver-j sloot, Sluiskil; J. de Vos, Heikant. MDGO-verzorging: R. Gerres, Zuiddorpe; J. Gijsel, J. de Jongej en G. van Langevelde, Axel; E. Jonkheijm en M. de Poorter, Vo- felwaarde; S. Martens, IJzendij-j e; C. van Overloop, Hulst; B. de. Poorter en C. van de Waart, St.- Jansteen; F. de Putter, Zaamslag;, M. Schipper en M. van Wijck, Terneuzen. boos 200 gr. 1-1 154 1-2 138- Zwarte bes 500 gr. 1-1 128 I-j 104. St. Hubertus kg 1-1 1444 i'i 116. Opal kg 1-1 267 1-2 227. Klasse II. Stanza kg II-1 190 U- 180. St. Hubert kg II-1 63 H-2 - Opal kg II-2 80. Kavel. Rode be 500 gr. I 90-140. Rondom 500 gr. i 120. Rotet 500 gr. I 60-90. Rosetw 500 gr. I 120. Stanza 500 gr-1 Wj 0 Framboos 200 gr. I l™"*. 3 Schonemann 200 gr. I 150 G'e Glova 200 gr. I 140-150. KruisW 200 gr. I 190-220. Witte bes gr. I 70-90. Bramen 150 gr 110-140, 200 gr I 120-150. OPM I, kg I 170-260. Klasse II. 6 kg II 200-230, 500 gr. II 50. d Lake kg II 180. Rondom kgH18ï Rosetta kg II 210. Kruisbes kg 180-240. Morellen kg II 25°"J'n Opal kg II 90. Bramen 200 gr. 70. Schonemann 200 gr. It 80. presentaties door verschillend Axelse sportverenigingen. tervereniging De Kleppert] schaakvereniging Landau, sportscholen Delta (ju»°) Henk de Wee (aerobics), de o letgroep Bessels en schutte gilde Willem Teil. Woensdag - juli werken middenstand ambulante handel samen houden een Kramenmarkt- Donderdag 22 juli staat in teken van de jeugd. ^°°reen basisschoolleerlingen is er stoeptekenwedstrijd. In P° jes van vier kunnen de JeUf gen hun creativiteit botvi vanaf 14.00 uur op Pane ?nnor. tekenvellen. Een jury tie deelt het resultaat en er In de laatste meters voel ik het kokhalzen al opkomen" Jean-Paul van Poppel, wielrenner destem gids jofMax Steenberghe to hoor, er was niks aan hand. Goed, hij is in het jeden verslaafd ge- y, flink verslaafd, oké, erg verslaafd zelfs, r heroïne, drank en/of Maar dat hij de [jtste drie, vier jaar niets zich heeft laten horen jat omdat hij eerst een ontje kreeg en omdat hij jarna zijn pols brak toen jij van zijn fiets lazerde. iee keer achttien maan- Kj oponthoud dus, maar presenteert Pete liwnshend vol trots zijn ieuwste project: de opera jc hoderelict. t presenteren gebeurt met ue. Twee handjesvol journa- i werden over de wereld bij fear geplukt en uitgenodigd Londen Townshend te knoeten, een korte uitleg aan jaren en, als Pete er zin in hem wat nader aan de tand [weien. ia: gebeurt er: Townshend ont- ons met gitaar in de aan lig" „Jullie hebben je huiswerk weer niet gedaan, en om te irkomen dat je niks snapt van [.geen ik wil zeggen, zal ik het sk maar helemaal spelen. Ik l; het gerepeteerd met een iep, maar mijn schoonzus roet in het eten door net [een baby te krijgen, waardoor i generale kunnen hou- s.Dus doe ik het maar in mijn ptje, un-fucking-plugged. 'i zie: de man pakt een wulps- vormde spaanse gitaar en ut aan het spelen. klemaal alleen is hij niet: twee peurs en een actrice keuvelen sen elk van de zestien songs. Moderelict is dan ook geen pone plaat, zelfs geen gewone Vk-opera, maar een soort iel. „Een mengeling van plaat en theater", zal xmshend later zelf zeggen, verhaal is deels autobiogra- i. Centraal staat de hatelijke J Ruth, die het leven van de loholische ex-superster Ray Als lid van The Who sloeg hij meer dan 25 jaar geleden elke avond zijn gitaren in stukken tegen de versterkers, speelde hij zijn gehoor naar de knoppen door de oorverdovende volumes, sloopte hij hotelkamers en raakte hij verslaafd aan alles wat zwaarder was dan een aspirientje. Nu is hij mede-uitgever bij het gerenommeerde Faber Faber, vader van drie kinderen en le verde hij zojuist zijn vierde opera af. Pete Townshend is niet kapot te krijgen. High verpest met cynische com mentaren. Zijn manager Rastus biedt haar een deel van de op brengst als ze Ray uit zijn crea tieve winterslaap kan halen. En dat lukt haar via brieven, waarin ze als 14-jarig meisje advies vraagt aan Ray. Deze be gint onmiddellijk een repertoire voor haar te schrijven. Ruth ont maskert hem als een vies oud mannetje, maar Ray had het spelletje allang door. En vraagt zich af wat er toch van de hip- pie-idealen als onbeperkt ver trouwen en broederliefde over is. „Het zijn eigenlijk drie halve projecten die ik in elkaar heb gevlochten", vertelt Townshend later. „Een ruwe versie van het verhaal stamt uit 1989 en zou een boek moeten worden. Maar ik legde het opzij om eerst een plaat te maken. Net toen die af was, brak ik mijn pols en ik had geen zin een plaat uit te brengen als ik dat werk niet zelf zou kunnen spelen." „Na de revalidatie vond ik de plaat niet goed meer. Ik miste iets. En ook dat boek miste iets. Het was wachten op de nacht dat ik het gouden idee kreeg om ze te combineren." Het derde project is veel ouder. Het heette Lighthouse, stamt uit 1970 en was bedoeld als opvol ger voor Tommy. Ik was erg gegrepen door elektronica en be gon een workshop m t honderd menseri. Bedoeling was zoveel mogelijk gegevens van deze per sonen te verzamelen: afmetin gen, prestaties, IQ, alles wat in cijfers te vatten was. Die cijfers werden in een computer gestopt, waarin ook bepaalde composito rische regels zaten. Een en ander met elkaar gecombineerd leverde een song op basis-van elk per soon. De mens is muziek gewor den." „En mijn filosofie was dat als deze mensen het goed met elkaar konden vinden, in harmonie leefden, dat je dan ook al die songs tegelijk moest kunnen spe len zonder dat het een kakofonie zou worden. Dat laatste bleek niet waar, wel zijn er een hoop songs gemaakt. Eentje daarvan werd een Who-hit: Baba O'Riley. Anderen kwamen op latere Who- platen terecht en een stuk of vier duiken hier op." Hobby „Door Psychoderelict loopt nog zo'n oude hobby van mij: virtual reality. Het meisje weet Ray te interesseren door te beginnen over Gridlife, het Netwerk-le ven. Het gebruikt dezelfde com putergestuurde pakken en hel men die we nu kennen als virtual reality. Deze worden in Gridlife aan elkaar gekoppeld en de com puter stuurt zo mensen naar een totale vrede. Dat wordt uiter aard misbruikt en uiteindelijk blijkt de overheersende kracht en macht in muziek te liggen: de trillingen van de kosmos." „En nu vervat ik al die thema's in een speurtocht naar de waar de van waarheid, en naar over eenkomsten in machtsgebruik en machtsmisbruik in bepaalde re laties: de ster en zijn publiek, de artiest en de manager, de media en het publiek, en natuurlijk man en vrouw." Townshend is vast van plan Psy choderelict tot leven te wekken. Pete Townshend: „Ik ben nooit zo geïnteresseerd geweest in The Who als groep, meer in muziek en projecten.foto ap In september begint een tournee in de VS om via Engeland in Europa uit te komen. „Ik moet wel in Amerika starten, omdat ik daar het geld bij elkaar hoop te krijgen. Want het gaat nogal wat kosten. De dialogen worden met videoprojecties, filfnfragmenten en animaties verduidelijkt, en alles krijgt een deels psychede lisch, deels seienee-fietion-saus- je over zich." Projecten Natuurlijk zijn er vragen over een Who-reünie. Maar Townshend is „niet geïnteres seerd in The Who. Die tijd is geweest. Ik geef wel veel om de geschiedenis van de groep, bin nenkort komt een verzamelbox uit, waar ik trots op ben. Ook praat ik met Roger Daltrey over mogelijk nieuwe projecten, maar dat zal geen nieuwe Who wor den. Ik ben nooit zo geïnteres seerd geweest in de groep, meer in muziek en projecten als con cept-elpees." Een brutale collega sneert wat over het overjarige imago van de term concept-elpee. „Tja, het is ouderwets, maar dit is niet mijn eerste hoor, jongeman. Ik heb er zelfs al een stuk of dertien ge maakt, waaronder de allereerste roek-opera voordat je denkt dat ik ook dat heb gepikt. Tommy wordt op dit moment nog steeds opgevoerd op Broadway, het is al geruime tijd uitverkocht. Bin nenkort gaat een andere opera, The Iron Mask, in het West End lopen en ik ben ook bezig om Lighthouse opgevoerd te krijgen. In feite zit je nu tegenover Andrew Lloyd Webber." mooie prijzen te winnen- muziek is er die avond luisteren met het optreden 3t Woody and The Sidemen- dag 23 juli is de Spetterdag >n spetterende koopjes e r avonds het optreden \'an jn light Zone en een la< e- nenoptocht om 20.30 uui ;n het Sydlowski-plein en Gj Ie dag 24 juli de slotdag een feestmarktdag- Volks* DE ontwikkeling van soul jïythm blues naar funk t een aantal mensen een 'slaggevende rol gespeeld. Stone en George Clinton belangrijk werk, maar de ®pulsen die James Brown en Toussaint aan het genre Wn hadden, zeker op de rest be popmuziek, een nog gro- «e invloed. wel Brown als Toussaint *®kten bij de ontwikkeling ®hun funk dankbaar gebruik Precies de juiste muzikan- ro ,'ames Brown waren dat "t JB Horns, bij Allen Tous- was het zijn huisorkest feters. Die Meters voorza- Jtüet alleen Toussaint en zijn '«meling Lee Dorsey van 'berende begeleiding op pla- ®aar ze waren ook onder k? naaiR succesvol. De groep -Z1jn glorietijd in de eerste '«van de jaren '70 met klas- |e ®§sPelers als Rejuvena- en Fire on the bayou. f» T^e legendary Meters the JB Horns zijn li- ifc/?amen te Horen van de begeleidingsbands samen. °Pnamen werden in '91 in het Zwitserse Aar- 4„ge?aakt en deze cd is de U e uit een serie van vier. i u ,no§ ®aar de helft van •int t s van de partij is, -K, toetsenist Art Neville zit 'others bij de Neville sjn superdrummer Jo- doet ook leph '7 superttri Zig Modeliste Puike muziek van Tim Finn. niet meer mee. Ze zijn respec tievelijk vervangen door David Torkanowsky en David Russel Batiste Jr. Gitarist Leo Nocentelli en bas sist George Porter jr. zijn er gelukkig nog wel en samen met Maceo Parker (alt sax), Fred Wesley (trombone) en Pee Wee Ellis (tenorsax) zetten ze op deze live-cd muziek die, afge zien van een klein beetje verba le meligheid tussen de nummers door, klinkt als een klok. De typische New Orleans-funk van The Meters blijkt door de jaren heen onaangetast te zijn. Al luisterend kom je tot de conclu sie dat er na The Meters nog maar amper funk met een der gelijke intensiteit is gemaakt. Nummers als People say, Fire on the bayou en Africa krijgen heerlijke lange uitvoeringen, waarin het typische Meters-ge- luid perfect samengaat met het blaaswerk van de JB Horns. Er is daar in Zwitserland fantas tische live-muziek ontstaan en ik kijk dan ook reikhalzend uit naar die drie volgende platen. (Lakeside, Dureco) WIM VAN LEEST DE SOLO-carrière van Tim Finn kende destijds in '83 een vliegende start. Met nummers als Fraction too much friction en Through the years van zijn elpee Escapade had hij plotse ling hits, een weelde die hij voordien met zijn toch uitste kende groep Split Enz amper had gekend. De tweede solo-plaat Canoe was minder succesvol. Daarna werd het stil rondom Tim Finn en pas in '89 deed hij weer van zich spreken met Tim Finn. Dat was een tamelijk zware, maar niettemin prachtige plaat, waarop hij zijn diepste ziele- roerselen blootlegde. Veel meer dan artistieke erken ning leverde het echter niet op. Het leek dan ook niet meer dan logisch dat Tim toetrad tot Crowded House, de inmiddels behoorlijk succesvolle band van broer Neil Finn. Samen maak ten ze de cd Woodface, veruit de beste popplaat van de laatste jaren. Een prachtige muzikale toe komst lag in het verschiet, maar Tim besloot tijdens de eerste de beste toernee toch maar weer uit Crowded House te stappen. Hij ging weer op de solo-toer en de cd Before After is zijn eerste teken van leven. Afgaande op die plaat mag je veronderstellen dat het Tim goed gaat, want Before After is een puike plaat geworden, zijn beste tot nog toe. In verge lijking met de wat melancholi sche vorige solo-plaat klinkt Finn nu optimistischer, vrolij ker haast, al blijft er bij hem in de teksten toch vaak iets zon derlings doorschemeren. Voor zijn doen heeft Tim Finn veel met anderen samenge werkt. In love with it all en Strangeness and charm schreef hij samen met zijn broer, Per suasion (de eerste single) werd samen met Richard Thompson gemaakt en Many's the time (in Dublin) heeft bijdragen van Ho thouse. Flowers-zanger Liam O'Maonlai en de Noordierse tekstschrijver Andy White. Muzikaal wijkt Tim Finn niet eens zo gek ver af van het Crowded House-geluid. Zijn aanpak is wat steviger en zijn muziek hier en daar wat moder ner, al hoor je soms ook de weelderige muziek van Split Enz terug. Nummers als Hit the ground running, In love with it all en Persuasion zijn magnifieke popsongs en ook de rest van het materiaal is van een dusdanig niveau dat je met Before after een popplaat in huis haalt die zowel in de breedte als in de diepte enorm rijk en vooral mooi is. (Capitol) WVL De opera Porgy and Bess wordt nooit in zijn geheel uitgevoerd. De populariteit van George Gerswhins meesterwerk is ge baseerd op een sterk verkorte versie. Die versie trekt over de wereld, en die versie is ook verfilmd. De verkorte Porgy and Bess is eigenlijk niet meer dan een aan eenschakeling van 'tophits': Summertime, I got Plenty o' Nuttin', Bess You is my Woman now, It aint necessarily so, I'm on my way. Vlak na de première in 1935 schreef Gershwin zelf een suite met Porgy and Bess-materiaal, bestemd voor de concertzaal, gearrangeerd voor piano en or kest. Voor deze zelden of nooit gespeelde suite gebruikte Gers hwin veel thema's uit de instru mentale tussenspelen en de klankschilderende passages, die dus uit de uitvoeringspraktijk van Porgy and Bess verdwenen zijn. Hoe goed je de opera ook denkt te kennen, deze suite bigdt tal van verrassingen. Zoals een prachtige fuga, een 'hurricane' en een indrukwekkende muzi kale schildering van de vecht partij tussen Porgy en Crown. Ook een paar toppers zijn in de suite opgenomen, zoals Summertime, in het mooiste ar rangement dat ik er ooit van hoorde - van Gershwin zelf dus. Van dit nummer bestaan zo on afzienbaar veel versies (vaak af schuwelijk verminkt), dat het een verademing is om de enige echte te horen, in al zijn harmo nische rijkdom en subtiliteit. Met volle overtuiging speelt het Chicago Symphony Orchestra onder leiding van James Levine deze muziek van hun landge noot. Levine speelt tevens de pianosolo, waarmee dit Gers- hwinstuk begint. Eerst denk je te maken hebben met een soort pianoconcert, maar al snel wordt het een kwestie van het orkest alleen. Deze 'All Gers hwin cd' wordt gecompleteerd met de Rhapsody in Blue, Cu ban Overture en An American in Paris. (DG) HANS ROOSEBOOM De archaïserende trend in het hedendaagse klassieke compo neren is duidelijk te horen op de cd 'American Contemporaries'. Het Emerson Strijkkwartet uit de VS speelt strijkkwartetten van John Harrison (1987), Ri chard Wernick (1990) en Gun- ther Schuller (1986). Uit deze kwartetten blijkt dat Amerikaanse componisten net als hun collega's in Europa zich in toenemende mate laten lei den en inspireren door vormen uit het verleden. Harrison, Wer nick en Schuller staan stevig in de traditie van het strijkkwartet (Haydn, Beethoven). John Har rison laat zich zelfs inspireren door de periode daarvóór: de barok. Zijn kwartet begint met een lange vioolsolo die heen en weer zwalkt tussen 1700 en 1990. (DG) HR George Gershwin: onbekende suite foto archief de stem WOENSDAG 14 JULI 1993 DEEL KRO-tv met regie van Dirk Tanghe Door Marjan Mes „De vraag is: wil ik dood of wil ik leven?" Deze eigenzinnige vertaling van Johan Boonen van het beroemde 'to be or not to be' valt te beluisteren in de eigentijdse versie van Shakespea- res 'Hamlet' door de jonge Vlaamse regisseur Dirk Tanghe. De KRO-televisie zendt er een verfilmde bewerking van uit op woensdag 25 augustus. Wie altijd dacht dat 'Hamlet' te moeilijk was en daarom maar nooit naar de schouwburg ging, zal aangenaam verrast zijn bij het zien van de choreografische en bijna cartoonachtige enscène- ring van Dirk Tanghe, de 36-jarige Belg, die nog altijd als een wonderkind van het Vlaamse toneel geldt nadat hij al heel jong naam had gemaakt met glasheldere, zeer toegankelijke bewerkingen van klassieke stuk ken. Zijn 'Hamlet' is even spannend als een misdaadfilm en even mu zikaal en beweeglijk als een bal let. Eerder bewerkte Tanghe op eenzelfde manier 'Romeo en Julia', als een gestileerde 'West Side Story'. Met weglating van veel tekst en met het accent op de zinnen die hij belangrijk vindt. Met grote bewegende en sembles in moderne kostuums in donkere kleuren en met enerve rende, harde muziek die de han deling ondersteunt als bij een film. Het filmische krijgt in de televi sie-adaptatie van Tanghes felle, staalharde montage van 'Ham let' een belangrijke functie. Tele visieregisseur Berend Boudewijn heeft met de jonge Vlaming sa mengewerkt om diens elementai re Shakespeare-bewerking als een speelfilm shot voor shot op te bouwen. Deze televisie-'Hamlet' is opge nomen in de monumentale bur gerzaal en het trappenhuis van het Hilversumse raadhuis van architect Dudok en voor een deel in de zaal van de Utrechtse Stadsschouwburg, eveneens van Dudok. Er werd voor deze koele, tijdloze omgeving gekozen om dat die aansluit bij de interpre tatie van het stuk, die modern en klassiek verenigt. Volgens Bou dewijn krijgt de verfilmde 'Ham let' door deze lokatie iets 'ont- werkelijkends'. Slaan Tanghes regie is heel fysiek. Hamlet en Ophelia slaan elkaar. Hamlet mishandelt zijn moeder, die hij het zo vreselijk kwalijk neemt dat zij zo kort na de dood van haar echtgenoot met diens broer trouwde. Die broer is de moordenaar van Hamiets vader. Stemmen in het hoofd van de jonge Deense prins zeggen hem dat hij deze moord moet wreken. Hij wordt geestelijk een ander mens (waanzin, zegt men) die een bedreiging vormt voor het koninklijk huis. De acteur Wim Danckaert speelt Hamlet als een vaak lacherig jongmens dat woedend verzet pleegt. Marie-Louise Stheins lijkt als Ophelia het meest nog op een obstinate tiener. De be roemde waanzin-scène wordt door haar woordloos gespeeld. Dat is tekenend voor een regie van Dirk* Tanghe, het weglaten van hele lappen tekst. Daarte genover stelt hij strakke, rit misch gemonteerde scènes waar bij de emotionele momenten ge raffineerd zijn gedoseerd. Muziek Opgegroeid met opera en lief hebber van rap en pop maakt Tanghe vooral ook zeer muzikale voorstellingen, die zelfs nog FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Cliffhanger. 14 u. Junglebook. HULST De Koning van Engeland 14 u. Bambi. 14 u. en 20 u. Loaded weapon I. 20 u. Indecent proposal. 20 u. Cliffhanger. 20 u. The assassin. 20 u. Falling down. TERNEUZEN - Luxor 14 u. Jungle Book. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. en 20 u. Indecent proposal. - Alhambra 2 14 u. en 20 u. Cliffhanger. - Alhambra 3 14 u. Bambi. 20 u. Oeroeg. - Alhambra 4 14 u. Champions. 20 u. Alive. ANTWERPEN -Rex 12, 14. 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. - Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Splitting heirs. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Mad doc and glory. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 De Vlaamse regisseur Dirk Tanghe maakte samen met Be rend. Boudewijn een televisie versie van zijn succesvolle 'Hamlet'-bewerking van het vorige seizoen. Op 25 augustus vertoont de KRO deze verfilmr de Shakespeare. foto archief de stem swingen bij klassieke muziek. Hij heeft er een heel nieuw pu bliek mee weten te bereiken, dat voorheen helemaal niet naar de schouwburg ging. Dat bleek vooral ook bij zijn 'Hamlet', die het vorige seizoen werd gespeeld door het NTG in de Gentse schouwburg. Avond aan avond stroomde het theater vol, iets dat het NTG in zijn 25-jarig bestaan nog nooit was gebeurd. Tanghe wordt door de critici oppervlakkig effectbejag verwe ten en daar schuilt wel enige waarheid in. Maar hij is ook een meester in het monteren van esthetische, onmiddellijk aan sprekende scènes met een hoog amusementsgehalte. Decors en belichting zijn altijd eenvoudig maar zeer uitgekiend, met een geraffineerd gevoel voor kleur en compositie. Lange uren Tanghes werkwijze bij de repeti ties is bijna therapeutisch. Hij praat tevoren lange uren met iedere speler afzonderlijk en geeft die de ruimte om met ui terst persoonlijke improvisaties tot een'rolinvulling te komen. Zo mocht ieder hoofdrolspeler in 'Hamlet' (waarin alle hoofdper sonages dood gaan) zijn eigen dood enscèneren. „Acteurs zijn voor mij kinderen op een zol der", aldus de regisseur. „Die denken ook niet na, die geven zich direct en zonder voorbe houd over aan het fysieke spel." Van onze rtv-redactie Hilversum - Frank Masmeijer heeft gisteren een jaarcon tract gesloten met het* Duitse ZDF voor een grote amuse mentsshow op tv die hij in 1994 gaat presenteren. De titel ervan staat nog niet vast, maar zeker is dat de show iedere dinsdagavond óp prime time wordt uitgezonden. Als de eerste zes afleveringen aanslaan, volgen er dat jaar nog zo'n vijf tien. Masmeijer maakt de opnamen van Dinges dit jaar nog ai. Daar na starten de voorbereidingen in Duitsland. u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. -Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Super Mario Bros. -Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. 3 Ninjas. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Loaded Weapon 1 -Metro II 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Hellraiser 3: hell on earth. - Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dragon. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u. Volere Volare. 14.30 u. en 20 u. Indecent propo sal. 14.30 u. en 20 u. Alive. 20 u. Falling down. - Memling 14.30 en 20 u. Cliffhanger. - Van Eyk 14.30 .en 20 u. Loaded weapon 1. KNOKKE - Casino van Knokke 21 u. Dracula.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 15