loy r Geschiedenis videoclip op expositie Amsterdam Kunstraad moet oordelen over de WVC-nieuwbouw II ep negen elname gentschap ntrum voor in Bergen' :1vs Ockersen zocht legendarische filmster èn zijn paard op in de States IN BEELD UIT GIDS NIEUWS tichting reda Fotograf ica Eikoh Hosoe Over Japan Songfestival beperkt aantal deelnemers Jazzmusicus Mario Bauza gestorven Amsterdam (anp) - Bijna 18 jaar geleden lanceerde de Britse popgroep Queen de eerste officiële videoclip. Het filmpje ontstond niet zozeer omdat de muzikanten met een kunstzinnig filmpje hun produkt wilden verkopen. De reden was heel anders: de leden van Queen hadden een belastingschuld in Engeland en wilden daarom de Britse bodem mijden. Bovendien was het nummer nogal lang en vreesde de band dat de 'mini-opera' niet op de radio zou worden gedraaid. Het „ei van Columbus" werd daarom gevonden in een knap gemaakt filmpje. Het was 1975 en de eerste video-clip was geboren. Het nummer 'Bohemian Rhap sody' werd - dankzij de video clip? - een groot succes en stond wekenlang op de eerste plaats in de hitparades. Met het filmpje sloeg de groep twee vliegen in één klap: ook de tijdrovende tournee langs de verschillende tv-studio's was niet langer nodig. Op een tentoonstelling in een Van de pas gerestaureerde za len van de voormalige Sleep- inn in Amsterdam is vanaf 10 juli tot en met 9 januari 1994 een tentoonstelling te zien over de nog zo korte geschie denis van de videoclip. Eind september wordt de verbouw de Sleep-inn herdoopt in Are na. Minister D'Ancona van WVC verricht de officiële ope ning. Begin eeuw De tentoonstelling is chrono logisch opgebouwd en geeft een overzicht van de muzikale filmpjes vanaf het begin van de eeuw tot heden. De presen tatie is getiteld 'World of Clips', en was vorig jaar zomer in het Museum of Moving Image in Londen te zien. Daarna reisde de tentoonstel ling naar Glasgow. Voor Amsterdam is de ten toonstelling vertaald en deels aangepast aan de Nederlandse situatie. Dat betekent dat er bijvoorbeeld een groot aantal videoclips is van Nederlandse bands en zangers als Candy Dulfer, The Nits, Claw Boys Claw, De Dijk, Doe Maar en Fatal Flowers. Dierentuin De eerste Nederlandse video clip staat volgens de Neder landse tentoonstellingsmakers trouwens op naam van Shock ing Blue. Die lardeerden het succesnummer 'Venus' in 1969 met beelden uit de Haagse dierentuin. Bezoekers kunn- nen het geluid bij de videclips via een soort stofzuigerslan gen - als alternatieve koptele foon - horen. In het midden van de tentoon stelling zijn ook videoclips van het popstation MTV te zien. De geschiedenis van de clip is tenslotte onlosmakelijk verbonden met dit televisie- popstation. MTV-News pre sentatrice Lisa L'Anson opent dan ook de tentoonstelling. Beeld-jukebox Voor de meeste video-clip-kij kers is de tentoonstelling geen echte 'eye-opener'. Daarvoor is de geschiedenis nog te kort. Interessant zijn wel de eerste beeld-jukeboxen die rond 1940 in Amerika verschenen. Introductie ervan in de jaren vijftig in Europa werd geen succes. Misschien, zo suggere ren de makers van de.t en toon stelling, omdat het beeld niet altijd synchroon liep met het geluid. Zo kon het gebeuren dat wanneer je een liedje van Elvis wilde horen en zien, je wèl de echte Elvis hoorde zin gen, maar op beeld een nep- Elvis zag playbacken. De beeld-jukebox - scopitone ge naamd - sloeg niet aan. De variant van de jaren negentig erop, een laser jukebox, heeft geen problemen met het syn chroon lopen. De bezoekers van de tentoonstelling kunnen er naar hartelust mee progra meren. Shocking Blue maakte in 1969 de eerste Nederlandse videoclip met het succesnummer Venus. FOTO STEM JOHAN VAN GURP Den Haag (anp) - De Bond van Nederlandse Architecten (BNA) wil dat de Raad voor de Kunst zich uitspreekt over de nieuwbouw voor het ministerie van volksgezondheid, welzijn en cultuur (WVC) in Den Haag. De Bond is bijzonder boos dat de opdracht naar de Amerikaan Mi chael Graves is gegaan 'zonder competitie en zonder een publiek debat'. Het inschakelen van bui tenlandse architecten mag niet te gemakkelijk ten koste gaan van goede kansen voor hun Ne derlandse collega's, aldus de FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Cliffhanger. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Indecent proposal. 20 u. Cliffhanger. 20 u. Loaded weapon I. 20 u. The assassin. 20 u. Alive. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Indecent proposal. - Alhambra 2 20 u. Cliffhanger. - Alhambra 3 20 u. Oeroeg. - Alhambra 4 20 u. Alive. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Cliffhanger. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Splitting heirs. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Mad doc and glory. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. bond in een brief aan de Raad voor de Kunst. De huidige gang van zaken wordt ook in strijd geacht met de Architectuurnota, die minis ter D'Ancona van WVC met haar collega Alders van VROM heeft uitgebracht. -Queliin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. - Queliin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Super Mario Bros. - Quel lm III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. 3 Ninjas. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Loaded Weapon 1. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. - Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Hellraiser 3: hell on earth. - Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. - Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dragon. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Indecent proposal. 20 u. Alive. 20 u. Falling down. - Memling 14.30 en 20 u. Cliffhanger. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Loaded weapon 1. KNOKKE - Casino van Knokke 21 u. Single white female. Burkunk, 74, wed v ast. liet REKKEN - Touw- eniging Driewegen en wedstrijd, waaraan loegen deelnamen. Uit- Frans de Boevere, t; 2. V. Parijs, Eede; i. Bierlviet; 4. Driewe- Harinkje, Biervliet. IX vind het steeds weer verrassend "dat mensen met hoge inkomens zo gedreven zjjn naar méér" J. Simons, staatssecretaris DESTEM pdS es 200 gr. 90. Zwarte bes 20, 500 gr. 90-110. Bra- 50 gr. 120-200, 200 gr Opal kg 60-410, Ontario -330. Czar kg 150-220. kg 130. Kavel appelen, 90 op I 47, 80-90 I 5g 46-56. Mantet 70-80 I 4o', I 15-18. Industrieappelen cht fruit. Kavel. Rode bes 180-190 Ontario kg H 120, g II 40-180. St.-Hubert kg chonemann 200 gr. II100. dam - De aardappelter- urs is tot medio september loten. tlschot raai bij het Amsterdams jn, eiste gisteren negen Je maanden voorwaarde- n op Zoom. De man zou; al op een postagentschap' am hierbij om het leven. n staat vast dat T. van te n op de hoogte was van de al. De man zelf verklaarde oeval aanwezig geweest te Volgens een reclasserings- ort is T. zwakbegaafd en aan een oor. De man kwam r met justitie in aanraking, vertegenwoordiger van het baar ministerie kon geen 'aring geven voor het lange sverloop van de gerechtelijke cedure. Wel zag mr. Kool- 'jn in die omstandigheid aan- ing de eis te matigen. „Als niet zo'n oude zaak was eest, had ik meer gevraagd de de procureur-generaal, man die de beheerder van het tagentschap heeft neergesto is tot twee jaar cel plus tbsi oordeeld. Een tweede dader eeg net als T. in eerste aanlef en maanden cel waarvan drie orwaardelijk opgelegd, itspraak 21 juli. 'nt-Maartensdijk - Tholen ijgt een plaatsje in de Stich- g A4 Zoomweg-Noord. De ge- eente hamert al jaren op aan- van een goede verbindingsas ssen Rotterdam en Antwerpen et name het gebrek aan com- unicatie over de wegverbin- ng werd door Tholen betreurd de Stichting zitten verder de "estbrabantse gemeenten Ber- n op Zoom, Halsteren, Steen- rgen, Fijnaart/Heijningen en inteloord/Prinsenland. Ook d< rabants-Zeeuwse Werkgevers- ereniging is bij het overleg be- okken. evestigde stichting Woon- ei capten voor West-Brabant st een activiteitencentrum ei lichamelijk gehandicapten :en bedrag van ongeveer straks niet meer helemaal naa Breda. „Dat is belangrijk," vind Kuijstermans. „Eigenlijk moetei lichamelijk gehandicapten voo dergelijke voorzieningen nie langer dan een half uur of uit® lijk drie kwartier in de auU1 zitten." Vanwege het stukje Zeeland: de stichting bij het verzorging gebied trekt, ligt Bergen 1 Zoom naar de mening van Ku termans wat centraler dan K sendaal. Vandaar dat Bergen Zoom als vestigingsplaats is I kozen. Toestemming Het nieuwe activiteitencen komt aan de Billrothstraat wooncentrum op de plaats het schoolgebouw aan de Houtenstraat. Voor de j het activiteitencentrurn he stichting al toestemming van ministerie. De komende wordt al de grond ge Kuijstermans verwacht oa van het jaar de schop de 8 in kan. Het plan voor het woonce- staat bovenaan de pr°v planning en wordt nog te B keuring aan het minister geboden. Kuijstermans dat de goedkeuring komt "k dusdanig tijdstip dat bouw van het wooncentrui^ worden begonnen als he teitencentrum klaar is. een tri1! aal Anja van den Akker slimste paard van het e doek staat 40 jaar na cog steeds fier over- Trigger, het legenda- Je paard van de we- eeroemde zingende boy Roy Rogers, prijkt st in het Roy Rogers- am te Californië. „Ik hem gewoon niet be ien", vertelt de inmid- ..-jarige cowboy aan er Thys Ockersen die iTolijke documentaire het fenomeen Rogers ie. De film is van- j (Nederland 3, 20.26 te zien bij de NOS. 45-jarige Ockersen was rajarig jongetje al volledig a van de in 1911 als Leo- Slye geboren Roy Rogers, met zijn vriendjes zat hij „iedere zondagmiddag in acoop ademloos naar de itingen van zijn 'Rooi b' te staren, de onkreuk- die met één simpel t aan alle onrecht in itreld een eind maakte, rsen toont hoe hij ten tijde j! Suezcrisis, de Hongaarse ad en Brigitte Bardot ge- van een oude Rogersfilm sii Trigger'. peurtocht naar de hoogbe- iè Rogers en zijn tweede gaiote Dale Evans, voert vele ooggetuigen. Tot zijn a verbazing treft Ockersen kleindochter van Rogers, |y Petersen, aan in Amster- waar zij al meer dan tien woont. Samen halen ze her- op aan de trouwe Roy Rogers en zijn vrouw Dale Evans, hier in gezelschap van collega-zingende-cowboy Gene Autry (rechts). isen reist af naar smith in Ohio, waar jaar- en festival voor cowboyfa- i wordt gehouden en waar ikplaatjes en T-shirts grif te hand gaan. Hij praat met ce Lyden, die altijd in de im van Rogers heeft ge ld. „Voor mij was er nooit mooie vrouw en ik won ook ser een gevecht. Daarom is leuk dat mijn ego nu eens wordt gestreeld. Dat de mensen hier mijn naam kennen." Geen kus Ook Ruth Terry was een tegen speelster van Rogers. Nee, ge kust heeft ze hem nooit. „Alleen het paard Trigger", lacht ze. Cle- da Rogers, de zus van Roy, toont het huis dat de familie vroeger eigenhandig heeft gebouwd in Duck Run en waar Rogers deels opgroeide. William Witney tenslotte, de re gisseur die 27 films met Roy Rogers heeft opgenomen, weet nog als de dag van gisteren dat Trigger stierf. Kort voor zijn dood was hij nog bij het dier. „Trigger was een fantastisch paard. Daar kon je alle trucs mee doen", zegt hij geëmotio neerd. Ook praat Ockersen met de 'Dusty', een zoon van Rogers, die cowboymuziek speelt om de familielegende levend te houden. En dan komt het moment suprème, de ontmoeting met Roy Rogers zelf en zijn vrouw Dale Evans. Rogers blijkt een voor de camera hoogst aimabele man, nog steeds even slank als vroe ger, uiteraard in cowboytenue. Samen met de onafscheidelijke Dale is hij iedere dag te vinden in het Roy Rogers Museum te Californië, waar zijn paard staat vereeuwigd. „Ik heb Dale ge vraagd om me op Trigger te zetten als ik dood ben, zodat de mensen mij ook kunnen bekij ken", grapt hij. Liedjes Het is opmerkelijk dat de 90 bioscoopfilms van Roy Rogers, die nagenoeg alle met zeer wei nig geld in recordtijd werden gemaakt, nog steeds zo tot de verbeelding spreken, evenals de ruim 100 tv-westerns. Zelf zegt hij daarover: „Misschien wel omdat God het zo heeft gewild. Ik heb nooit anders gedaan dan mezelf gespeeld." In ieder geval zullen de onvergetelijke liedjes die het duo Rogers-Evans heeft vertolkt aan de wereldfaam heb ben bijgedragen. „Nu ga ik iets doen wat jullie op het witte doek nooit hebben ge zien", belooft Dale ondeugend. Ze kust haar echtgenoot publie kelijk op zijn wang en dan sa men zingen ze nog één maal: 'Happy Trails'. door Frits de Coninck £j ie tweede uitvoering van ;een traditie moet worden, ®la Fotografiea, komt vooral •fast aan de orde die te a heeft met Japan en met computer. Die twee gebie- hebben althans een opval- 'ie plaats in het programma. naast wordt in de diverse lieke ruimtes in Breda die [weidende kunst ten dienste aandacht besteed aan iaagse Nederlandse foto- en aan actuele interna- We verschijnselen. Of je dit fal nu moet aankondigen J het in beeld brengen van •nationale stromingen, is P de vraag. De weidse titel [spijt moet je vaststellen dat ;faen duidelijk en kritisch faht van internationale «Hingen geen sprake is. fa wel is, is een reeks van salaries die de actuele foto van beeldende kunst [fan. Foto's van indivi- kunstenaars die vanuit fan oog en opvatting F de werkelijkheid kijken. hun techniek en foto L, jheid ensceneren en ma- Si!1 tot een beeld dat in [[Scheid de zichtbare wer- faid te boven gaat. Dat Soms schitterende resul- °P. maar ook foto's die svoel geven dat je ze al gezien hebt. Breda Fotografiea in de Plaats belangrijk maakt, (re. zomer in Breda en i-ffanders in Nederland de O hoogwaardig niveau als orm wordt tentoonge- ^at er inzaSe wordt ,„.i n Jn wat op fotogebied nS met oomputertech- 'iT; Dat laatste gebeurt in «.['[fa workshops, lezin- k. het tonen van de artis- ■faltaten. Breda Foto- Het hoofdgerecht van het fotofestival is werk van de Japanse fotograaf Eikoh Hosoe. «jk l f grafica, nauw verweven met De Beyerd en aangedreven door Sonja Herst, is een open plat vorm voor de foto dat van grote betekenis is. Het hoofdgerecht van het foto festival is het overzicht van het werk van Eikoh Hosoe, de meest vooraanstaande levende fotograaf in Japan. Geboren in 1933 en dus getuige van de breuklijn tussen het keizerlijke, gesloten Japan en de moderne kapitalistische metamorfose. De retrospectieve tentoonstel ling 'Meta', ingericht aan het Chasséveld (waarom wordt de toegang zo schamel aangege ven?), toont 166 foto's uit drie decennia en verdeeld over tien hoofdstukken. In 'Ordeal by ro ses' toont Hosoe de auteur Yukio Mishima en het geeste lijke landschhap van zijn boe ken. Agressie, verwijzingen naar droom en dood, valse Sa moerai-heroïek, lijden en mar telaarschap. Mishima zelf sprak over de foto's van Hosoe als over de naakte mens die te maken heeft met een schaamte loze wereld die zonder eer is. De ultieme consequentie van dat mensbeeld was voor de schrijver de zelfdoding. De reeks 'Embrace' bestaat uit fo to's van naakte lichamen, of liever van delen daarvan, die zo uitgelicht worden dat ze een graad van abstractie krijgen. Hosoe reduceert het lichaam tot zuivere vorm, eigenlijk tot architectonische vorm, in span nende combinatie met de sen sualiteit van de huid. In zes foto's van Japanse vrouwen in kimono laat hij de vrouwen zo poseren dat hun persoon lang zaam wegvalt en de kimono overblijft. Met de camera ont werpt hij een choreografie van de kimono, op een zo subtiele manier dat het vanzelf spreekt dat de aandacht verblijdt van persoon naar vorm. Al die waarnemingen komen uit één geest, één oog, één camera, het bindend element van zo'n over zichtstentoonstelling. Het is een schitterende tentoonstel ling die je laat doordringen in aspecten van het Japanse leven, in voortdurend bewustzijn van het medium fotografie. In dezelfde ruimte aan het Chasséveld zijn de foto's te zien die met computertechnologie tot stand zijn gekomen. In ieder geval hele mooie beelden die de ruimte zoeken tussen fantasie en zichtbare werkelijkheid en de grenzen daarvan steeds la ten verschuiven. Het idee dat je naar foto's kijkt, bestaat am per. De prenten zijn veel meer resultaat van monteren, men gen, programmeren, gericht op een beeld, dan van kijken. Zijn de computerafdrukken dan ei genlijk nog foto's? Een vorm van beeldende kunst is deze computertechnologie in elk ge val, een eigentijds medium met een enorm beeldend potentieel. In De Beyerd een diverse aan dacht voor fotografie die Japan als onderwerp heeft, ook van de hand van niet-Japanners. Mooie, romantische beelden van het eigentijdse industriële leven door het camera-oog van Akidihe Tamura. Beelden van de stad, de haven, het transport en het asfalt in stemmig licht waardoor dat wat associatie oproept met kilte en leegheid en opgeladen wordt met een zeker sentiment. In een wereld waar de mens uit weggefoto- grafeerd is, wordt door belich ting het menselijke voelbaar gemaakt. Patrick Nagatani en Andree Tracey gebruiken de foto als simulatiespel van de nucleaire ramp. Een angstvisioen dat in Japan werkelijkheid werd, maar dat als fotografische me tafoor op een algemener niveau wordt getild, waardoor het net zo goed met ons te maken heeft. Van Jean Ruiter geënsceneerde foto's. Grote, krachtige beelden van een wereld die gemonteerd is uit tal van bestaande vormen die tesamen een magisch-rea- listische werkelijkheid verbeel den. Heel bijzonder zijn de stereo foto's die in een aparte donkere cabine getoond worden in klei ne kijkkastjes. Allemaal plaat jes van rond de eeuwwisseling van het dagelijkse leven in Ja pan. Het antwoord op de nieuwsgierigheid toendertijd in het westen naar kiekjes uit die vreemde, oosterse wereld. Met typisch dat oog zijn de foto's gemaakt. Ze tonen ons de mooie buitenkant van het alle daagse Japan, althans dat wat de westerse fotografen daar voor hielden. De foto's zijn in ruimtelijk perspectief geprojec- tèerd, zodat je dat sensationele gevoel krijgt in die voorbije wereld binnen te treden. Breda Fotografiea op 15 loka- ties in Breda, t/m 19 sept. Amsterdam (anp) - Het Eurovi sie Songfestival staat vanaf vol gend jaar niet meer open voor alle landen die eraan willen deelnemen. De European Broad casting Union (EBU) heeft beslo ten het aantal landen dat een liedje inzendt, tot 25 te beper ken. Daartoe wordt een roulatiesys teem ingevoerd. Het is voor het eerst in het 38-jarig bestaan van het Eurovisie Songfestival dat een dergelijke maatregel wordt genomen. Ook dit jaar deden 25 landen mee aan de zang-wed strijd. Tot de landen die volgend jaar niet mogen meedoen, behoren België, Luxemburg, Cyprus, De nemarken, Israël, Turkije en Slo venië. Zij moeten hun plaats afstaan aan nieuwkomers als de Russische Federatie, Roemenië, Polen, Litouwen, Slowakije, Hongarije en Estland. Het Eurovisie Songfestival komt in 1994 uit het Ierse Dublin. Half mei won de Ierse Niamh Ka- vanagh in een thuiswedstrijd in het plaatsje Millstreet met het liedje „In your eyes". De EBU maakte bekend de maatregel met tegenzin te heb ben genomen. De unie gaat ertoe over omdat het aantal landen dat aan de wedstrijd kan mee doen explosief is gegroeid, nu ook de Oost-Europese landen kunnen deelnemen. New York (dpa) - De Cubaanse jazzmusicus Mario Bauza, een van de voorbereiders van de 'Af- ro-Cuban jazz' of 'Cubop' is zon dag op 82-jarige leeftijd overle den in New York. Bauza over leed aan de gevolgen van kan ker, deelde zijn Duitse platenfir ma maandag mee. De bandleider, trompettist, saxofonist en klarinettist beïn vloedde onder anderen Dizzy Gillespie en Ella Fitzgerald. Gil lespie verrijkte onder diens in vloed de Bebop met Latijnsame- rikaanse elementen. Zo ontstond de Cuban-bop. DINSDAG 13 JULI 1993 DEEL D

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 15