Op de knietjes met W.G. van de Hulst
m
UIT GIDS
Een 4padscheet9 is eei
strontje in het Tilbörg
Theaterfestival **93 in
Den Haag en Antwerp?]
m
X M
2 izbfV
Karin Bloemen
werkt aan show
over mannen
Faillissement
was een
keerpunt
Tentoonstelling
over schrijver
van kinderboeken
SSL Ww worn
'ambone
L
DE STEM
bi STEM
ZATERDAG 10 JULI 1993
Waanzinnig zangerig mens9
Door Anja van den Akker
„Hier zit ze altijd", zegt de ober en
biedt alvast een stoel aan, kenne
lijk rekening houdend met enige
vertraging. Dat valt mee. Ineens is
ze er. Blond en groot. Met een
wulps gebaar en dikke knipoog
richting ober laat Karin Bloemen
(32) haar jas aannemen. 'Daaaank
je wel....hoe heet je ook al weer? O
ja, Roland. Dat vind ik wel pas
sen."
Eerst een sigaret. En koffie.
Voor de middag is ze meest
al nog niet bijster wakker.
Maar eenmaal op dreef,
barst Karin Bloemen van de ener
gie. Een talent dat te groot is voor
een hokje. Ze zingt, gélmt, acteert,
danst en creëert. Wordt ze soms
niet moe van zoveel gaven in één
mens.
„Soms bekruipt me dat gevoel wel
ja. Als ik oude foto's bekijk. Dan
denk ik: heb ik dat allemaal ge
daan? En wanneer was dat dan?
Het geheugen blijkt soms zó selec
tief, dat je je te pletter schrikt als
je bepaalde beelden terugziet. Vaak
word ik voor iets gevraagd. Dan
word ik enthousiast en ga ik het
doen. Misschien is dat wel mijn
manco. Op het moment dat ik er
gens mee bezig ben, vind ik het
altijd te gek. En dan geef ik ook
alles. En achteraf houd ik mijn
mond erover. Het is een trekje van
me dat ik soms dingen gewoon
verzwijg."
Karin Bloemen (32) ontving in 1983
de Pisuisseprijs, schitterde in de
musicals 'De zoon van Louis Da
vids', 'Hadjememaar' en 'Mimi Cri-
mi'. Kreeg de Pall Mali Export
Prijs, zat in cabaretgroep Purper,
Vara's Nachtshow, 'De Kip en het
Ei' (Tros) en 'De Vereenigde Alge-
meene' (Vara) en trok afgelopen
theaterseizoen door het land met
'Karin Bloemen in Concert'.
Dat laatste begon als produktio-
neel tussendoortje na het financieel
debacle van haar managementsbu-
reau Pérukel en Klaus. De grote
show 'Onverbloemd', bedoeld als
opvolger van het succesvolle 'Bosje
Bloemen' en begroot op 1,2 miljoen
gulden, was de mist ingegaan.
Karin Bloemen zat financieel aan
de grond.
„Op het moment dat je geen centen
hebt, kom je op een heel ander
creatief vlak terecht. Ik heb dat
faillissement zien aankomen. Maar
ik'ben niet het type dat zich slacht
offer gaat zitten voelen. Je moet
wat je overkomt zien te wenden.
Dat faillissement was zo'n keer
punt. Ik zet dan meteen de knop
om. Ga strijden. Praten, bij elkaar
Karin Bloemen: „Ik kan het beste nadenken als ik mijn oorbellenlaadje opruim.
FOTO DIJKSTRA
blijven, beslissen. Ik ben dan het
trekpaard van de grote kar."
'In Concert' werd een succes. „Het
was veel zang, ja. Ik ben ook een
waanzinnig zangerig mens. Ik ben
een muzikaal artiest. Een theater
mens, dat muziek als onderstroom
nodig heeft. Muziek is mijn motor."
Haar volgende show zal over man
nen gaan. En relaties. „Het geheim
is dat de ideale relatie niet be
staat." Die creërende fase vindt ze
het leukst. „Je hebt duizenden ge
dachten en je weet zelf nog niet
welke kant het op schiet. En ineens
heb je één grap. En rond die grap
kan een hele conférence ontstaan
van tien minuten. Ik werk heel erg
intuïtief, zo leef ik ook."
De telefoon gaat. „Je meent het.
Voor mij?", vraagt ze ober Roland
verbaasd. Om er met een zwoele
stem aan toe te voegen: 'Oh, dat
vind ik toch zó interessant. Tele
foon tijdens een gesprek. Maar het
is vast gewoon mijn moeder."
De zojuist bestelde cappuccino
wordt geserveerd. Door Roland. De
zwoelste stem van Bloemen komt
uit een onpeilbare diepte omhoog.
„Ze blikt veelbetekenend op en
fluistert: „Dank je wel, Roland."
Is dit de manier waarop Bloemen
graag met mannen omgaat? En vat
ten die dat dan niet verkeerd op?
Ze lacht. Voluit en sympathiek.
Verbaast zich wat over deze vraag.
„Als mannen dét uitstralen, doe ik
er nog een schepje bovenop. Dan
krijgen ze de volle laag. Mijn intuï
tie zegt me dat ik zó duidelijk ben
ik mijn spel, dat mannen weten
wanneer ze te ver gaan. Ik houd
niet van het lieve vrouwtje spelen.
Ik ben impulsief. Soms zie ik ie
mand met waanzinnig rare handen.
Van die prachtige eelthanden bij
voorbeeld. Dan zeg ik rustig: mag
ik effe voelen? Vaak is dat dan nét
het stuk van hun lijf dat ze altijd
wegstoppen. Ieder mens heeft iets
specifieks. Dat vind ik intrigerend.
Ik probeer, misschien een rare ei
genschap, te bevestigen dat het niet
erg is. Dat dat hen juist bijzonder
maakt."
„Eigenheid van mensen vind ik
heel belangrijk. Ik probeer dat al
tijd op te zoeken. En wat mannen
betreft: Ik denk niet vanuit sex,
maar vanuit contact. Ik kijk altijd
in ogen. Ik vind niets zo vervelend
als dat mensen me niet aankijken.
Maar van een 'Popje zullen we
neuken-blik' word ik heel agres
sief. Dan ben ik héél sterk en héél
duidelijk. Nee, dat heeft niks te
maken met mijn verleden."
„Iedereen weet van mijn jeugd en
de incest door mijn stiefvader",
vertelt ze geduldig. „Maar ik pro
beer te vermijden dat alles gerela
teerd wordt aan iets dat 18 jaar
geleden is afgerond. De eerste 15
jaar van mijn leven hebben iets in
werking gezet waardoor ik op mijn
huidige kracht gekomen ben. Als je
op 14- of 15-jarige leeftijd beslist:
tot zover en niet verder, ik heb
waarde en recht op geluk, succes,
liefde... Dan kom je op een andere
energie te zitten. Daar heb ik heel
veel kracht uitgeput. De jaren
daarvoor voelde ik me zo machte
loos. Ik kon niet doen wat mijn
gevoel me ingaf.
Die geestkracht gaf haar ook het
lef openlijk op het toneel over
incest te praten. „Ik wou u wat
vragen, alsjeblieft. Zouden alle me
neren nooit hun piemel willen ste
ken in een zevenjarig kind."
Het is diezelfde energie die haar er
bovenop hielp toen haar zus met
twee van de drie kinderen in 1989
omkwam bij een brand. Karin
wierp zich op als stiefmoeder van
het overgebleven jongetje.
Vaak is dat nauwelijks te combine
ren met haar werk. „Gelukkig kan
ik erg snel schakelen. Van thuis
naar het toneel en andersom. Ik
kan ook reacties uitstellen. Hoe ik
me ontlaad? Door op te ruimen!
„Ja echt. Afwassen, strijken, tafel
doen, boodschappies, tutten, kleren
recht hangen, schoenen poetsen.
Hele aardse dingen. Ik kan het
beste nadenken als ik mijn oorbel-
lenlaadjes opruim. Ik heb ooit eens
mijn Luxaflex met een theedoek
staan schoonmaken. Eén voor eén.
Karin Bloemen staat te boek als
een extravagante theaterdame.
Maar daarachter schuilt een emo
tioneel, soms wat onzekere vrouw
die vooral aardig gevonden wil
worden. „Neem nou een tv-inter-
view. Dan voel ik me alijd een
beetje verantwoordelijk voor een
Totdat alles weer glansde. Toen
was het goed."
leuke sfeer. Dan zit de theater
vrouw Bloemen op de stoel. En al
stelt iemand een rotvraag, dan durf
ik niet te zeggen: Man houd toch je
kop. Wat een rotvraag is? Of ik
koketteer met mijn grote borsten
bijvoorbeeld. Ik voel me lekker in
mijn lijf. En als dat niet blijkt te
kloppen met hoe het eruit ziet, dan
kan ik daar niks aan doen." Ze
grinnikt.
We hebben het plots over beha's.
Grote beha's, wel te verstaan. Dat
er zo weinig leuks te koop is en al
helemaal niet in Nederland. „Voor
mooie grote beha's moet je naar
Amerika", spreidt Bloemen haar
vakkennis op dit gebied tentoon.
Ze gluurt ondeugend de lege zaak
rond. En voor ik het in de gaten
heb tovert ze een vuurrood kanten
exemplaar te voorschijn. „Leuk
hè". Ik knik instemmend.
Door Jeroen Ansink
Bij het horen van de naam
W.G. van de Hulst zullen
velen met vertedering te
rugkijken naar de eigen
jeugd. In de bijna honderd kinder
boeken die deze hervormde onder
wijzer schreef, schiep hij een we
reldje van veiligheid, altijd lief,
waarin de calvinistische moraal de
dwalenden vaak weer op het rechte
pad bracht. Niet voor niets kent
men in het protestantse noorden de
uitspraak: het (katholieke) zuiden
heeft dan wel het 'joie de vivre' en
kent de geneugten des levens, maar
wij hebben W.G. van de Hulst!
Aan deze W.G. (voluit Willem Ger-
rit) van de Hulst, die leefde van
1879 tot 1963, wijdt het Letterkun
dig Museum in Den Haag tot en
met 24 oktober een bescheiden ten
toonstelling. Verschillende soorten
boeken, schoolboekjes, jongens- en
meisjesboeken en de serie 'voor
onze kleinen' worden geëxposeerd,
alsmede een aantal originele illus
traties - waarvan in augustus nog
het grootste deel moet komen -
van T. Bottema, J.H. Isings, S.
Schroder en W.G. van de Hulst Jr.
Ook het meer religieus getinte
werk, zoals de kinderbijbel 'bij-
belsche vertellingen voor onze
kleintjes' komt aan bod.
„Het bijzondere aan W.G. van de
Hulst is dat hij zelf altijd kind is
gebleven," vertelt Saskia van der
Knaap, die de tentoonstelling heeft
ingericht. „Hij kon zich inleven in
hoe het is om klein te zijn en hij
gebruikte geen grote mensentaal
door te dreigen met hel en verdoe
menis."
W.G. van de Hulst en zijn kleindochter Rozemarijntje. 'Hij is zelf
altijd kind gebleven.' foto f. van der werf
Hoewel de boeken van Van de
Hulst een duidelijk protestantse in
slag hebben, stelde hij aan het
verkondigen van de evangelische
boodschap niet de hoogste priori
teit. 'Het goede kinderboek is veel
eer en veel meer het boek van de
kunstenaar dan van de pedagoog',
luidde één van zijn stellingen op
het congres 'Boek en Jeugd' van 2
en 3 november 1951. Maar ook:
'Het levensware, litterair en psy
chologisch verantwoorde kinder
boek kan, als echo van het eigen
hart, het best de strijd voeren tegen
de vervlakking en tot zegen zijn; -
ook voor later leven.' De protes
tantse levensbeschouwing dus op
een goede tweede plaats.
Een voorbeeld van hoe Van de
Hulst de christelijke moraal in zijn
werk wist te verwerken is te vinden
in het boekje 'Kleine Zwerver', deel
21 uit de reeks 'voor onze kleinen'.
Het verhaal is geschreven vanuit
het perspectief van het hondje Bel-
lo, dat van een hondenleven op een
schip terecht komt bij het zorgza
me meisje Beppie. De eerste avond
dat hij in haar kamer mag slapen
ontdekt hij iets raars:
'Kijk nou!...Bep pie gaat op haar
knie en zit ten vóór haar bed. Ze
vouwt haar han den sa men op de
de ken: ze doet haar o gen dicht...
Waar bm doet ze dat?
Waar om springt ze ook niet gauw
in dat lek ke re bed, net als ik in
mijn kistje?
Ze zit heel stil. En ze zégt wat, heel
zacht.
Niet te gen moe der. Niet te gen
mij.
Te gen wie dan
Ik weet het niet.
Ik kan niet goed ver staan, wat ze
zegt... Op eens hoor ik ook mijn
naam noe men: „Bel lo".
En Bep pie is echt blij; dat hoor
ik wel.
Wat raar toch.
Nee, daar be grijp ik niets, hé le
maal niets van.
Moe der wacht, heel stil. Ik ook.
Dan zegt Bep pie: „A men!"
Dan staat ze op; blij.
„Persoonlijk heb ik altijd over die
christelijke verwijzingen heen gele
zen," zegt Saskia, „ook al heb ik op
een protestants-christelijke school
gezeten. De boekjes van Van de
Hulst zijn gewoon zo levendig ge
schreven dat die boodschap er ook
niet meer toe doet. En moralis
tisch? Ik denk dat je daar bijna niet
omheen kunt in een kinderboek.
Maar het zou oneerlijk zijn om dat
alleen aan Van de Hulst toe te
schrijven, het boek 'Wij zijn weg
werpkinderen' van Thea Beekman
is ook moralistisch. Daarin wordt
erop gewezen dat je kinderen niet
mag discrimineren als hun ouders
toevallig gescheiden zijn."
Van de Hulst is voor heel veel
mensen de eerste kennismaking.ge-
weest met de wereld van het lezen.
Alleen al bij zijn belangrijkste uit
gever Callenbach uit Nijkerk zijn
er zo'n zeven miljoen Van de Hulst-
boeken gedrukt, en zijn werk
wordt nog steeds verkocht.
Ook voor kinderen uit andere lan
den is Van de Hulst toegankelijk
geworden. Zijn werk is vertaald in
het Noors, Deens, Zweeds, Duits,
Engels, Esperanto, Bahasa Indone
sia, Fries, en zelfs in het Japans.
Omdat Van de Hulst zo'n oerneder-
landse schrijver is, heeft dit af en
toe geleid tot grappige situaties. Zo
is het heel onwerkelijk om te zien
dat een illustratie van een typisch
Hollands tafereel als een gracht
met herenhuizen in een boek staat
dat je van achter naar voor moet
lezen en waar alleen maar Japanse
karakters in staan. En in het Fries
is bijvoorbeeld de titel 'Van Bob,
Bep en Brammetje' veranderd in
'Van Jolle, Jeltsje en Janneman'.
Soms wordt zelfs van de originele
tekst afgeweken om de Nederland
se gebruiken wat toe te lichten. In
Zuid-Afrika, bijvoorbeeld, is niet
algemeen bekend wat klompen
zijn, zoals blijkt uit een citaat uit
een Afrikaanse uitgave van 'Het
Zwarte Poesje' oftewel 'Die Swart
Katjie':
„Klein Santjie sukkel om vinnig te
hardloop, want die sneeu lê dik op
die grond. En omdat Santjie in
Holland woon, dra sy natuurlik
houtskoene, 'n Mens noem die
skoene ook 'klompe'."
Tentoonstelling 'W.G. van de Hulst,
schrijver van kinderboeken
(1879-1963)'. Te zien tot en met 24
oktober in het Letterkundig
Museum te Den Haag. Geopend:
dinsdag tot en met zaterdag van 10
tot 17 uur, op zon- en feestdagen
van 13 tot 17 uur.
Door Peter Schouten
„MIJN oog doet zeer. Kijk eens even of er misschien
vuiltje inzit". Ik heb het snel gezien. „Een padscheet"
ik. „Die is over een paar dagen weer verdwenen", voj
er geruststellend aan toe.
Mijn vrouw, van Haagse her
komst, kijkt me vol afgrijzen
aan. „Een wat??!" Ik leg haar
uit dat een 'padscheet' een
kleine ontsteking aan het oog
lid is. „En dat heet een pad
scheet??! Ja, in Tilburg zeker."
We kijken in Van Dale, we
zoeken in Kramer, we slaan er
voor de zekerheid ook nog
even de Koenen-Endepols op
na. Geen padscheet. Dan kijk
ik in 'Mèn Tilbörgs Wöorde-
boek' van Henk van Rijen,
juist dezer dagen uitgegeven
door Gianotten. De inkt is nog
nat. En warempel, op pagina
139 staat het: padscheet zn -
klein gezwel aan het ooglid,
strontje, gerstekorrel.
En zo lees ik daarna als ex-
Kruikezeiker dat nieuwe Til-
burgse woordenboek in één
adem uit. En met gemengde
gevoelens. Een mengeling van
nostalgie, heimwee, chauvinis
me en herkomst-schaamte.
Hoe kom ik er in hemelsnaam
bij om te denken dat 'pad
scheet' in een normaal woor
denboek te vinden is?
Het TilburgS' dialect is door
Van Rijen keurig alfabetisch
en lexicografisch gerangschikt
in dik tweehonderd pagina's.
Eén groot feest van herken
ning voor lezers die, net als ik,
ooit in Tilburg gewoond
ben. Voor alle anderen
het hier om een onoplu
en onontwarbare puzzel.)
de fonetiek, de fysiologie,
klankkleur van het Till
laten zich nu eenmaal nu
vastleggen in gedrukte kj
ters. Dat geldt voor
en elk dialect, dat geldt J
kwadraat voor het 'TilbjJ
Zo is 'pösje' het verklei»!
van 'pöst' en het
'puistje'. Maar 'kösje' ij
verkleinwoord van 'Is
betekent dus 'kostje', j
'zun kösje scharrele'. Wie
soms hele subtiele versch
in klankkleur niet kent 01
hij ze vroeger niet heeft 1
uitspreken door bruuu
zusse, die beleeft aantal
van Henk van Rijen
wat minder plezier.
De klanken lijken op J
nauwelijks enige venj
schap te hebben. Maar»;
tong zitten ze vaak zo dicl
elkaar dat verwisseling
betekenis voor de hand
Zoals in het bekende Tilt
se mopje: 'Witte gij hoeg
Tilbörgs mèske kunt 1
miejauwe? Nèè. Hoe dan!
vraogde gewoon: gaode
meej mèn naor bed? Dan
,ze: meej jou??!'
Van onze kunstredactie
Het Theaterfestival 1993 wordt van 26 augustus tot e
september in Den Haag gehouden en van 2 tot ent
september in Antwerpen. Het is de zevende aflevering
evenement dat inmiddels een vaste traditie is geworden?
Nederlands-Vlaamse toneelbestel.
Er zijn twaalf Nederlandse en
Vlaamse toneelvoorstellingen ge
selecteerd uit het aanbod van
het afgelopen seizoen. Tien
daarvan zullen zowel in Den
Haag als in Antwerpen worden
heropgevoerd. De uitverkoren
voorstellingen zijn: 'All for Love'
door De Blauwe, Maandag Com
pagnie, 'Celibaat' van Theater-
Teater, 'Friedrichswald' van De
Trust, 'Gewoon ingewikkeld'
door STAN, 'Count your bles
sings' van Gerardjan Rijnders
door Toneelgroep Amsterdam,
'Decadence' van Steven Berkoff
door Het Nationale Toneel, 'De
Meid/Open huwelijk' van Her
man Heijermans en Dario Fo
door Het Vervolg, 'Olivetti' van
ZATERDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. Cliffhanger.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. Bambi.
19.30 en 22 u. Indecent proposal.
19.30 en 22 u. Cliffhanger.
19.30 u. Falling down.
14, 19.30 en 22 u. Loaded weapon
1.
19.30 en 22 u. The assassin.
22 u. Alive.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Body of evidence.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Sommersby.
20 u. The distinguished gentleman.
14 u. Junglebook.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Indecent propo
sal.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Cliffhanger.
- Alhambra 3
14 en 19 u. Bambi,
21.30 u. Oeroeg.
- Alhambra 4
14 en 19 u. Champions.
21.30 u. Alive.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Cliffhanger.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Splitting heirs.
- Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Mad doc and glory.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Alive.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Super Mario Bros.
- Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. 3 Ninjas.
-Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Loaded Weapon 1.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Indecent proposal.
-Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Falling down.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Jennifer 8.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Hellraiser 3: hell on
earth.
-Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en
20.30 u. Scent of a woman.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Dragon.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 20 en 22.30 u. Indecent
proposal.
14.30, 20 en 22.30 u. Alive.
Theater Malpertuis,
wicht, onbelangrijk: von
door De Trust en 'Verre
den' van Alan Ayckbonri
Toneelgroep Amsterdam.
Naast de yoorstellingenj
teert het Theaterfestival e
rallelprogramma met lei
stellingen, discussies,
komsten en jeugdtheater!
Begin augustus verschijt)
gratis festivalmagazine i
alle produkties staan be
ven. De lokaties zijn de K(
lijke Schouwburg, Theali
het Spui en het Trusttta
Den Haag en in Antw
theater deSingel.
20 en 22.30 u. Falling down
14.30 u. Volere Volare.
- Memling
14.30, 20 en 22.30 u. Cliffhal
- Van Eyk
14.30, 20 en 22.30 u. LoaliJ
pon 1.
ZONDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Junglebook.
19 en 21.30 u. Cliffhanger.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45 en 16.15 u. Bambi.
13.45, 16.15, 19 en 21.30»
cent proposal.
13.45, 16.15, 19 en 21.30")
fhanger.
16.15 en 21.30 u. Falling^*
13.45, 16.15 en 19 u. Loade|
pon 1.
13.45, 19 en 21.30 u. Thea^
19 en 21.30 u. Alive.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Nowhere to run.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Sommersby.
20 u. The distinguished ge"!
14 u. Junglebook.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Inde
sal.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Cliffhang«|
-Alhambra 3
14 en 19 u. Bambi.
21.30 u. Oeroeg.
- Alhambra 4
14 en 19 u. Champions.
21.30 u. Alive.
ANTWERPEN
Zie zaterdag.
RADIO 1
EI heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
f 16 30, 17.30. 18.30 en 06.30
TROS: 7.07 Nieuwsshow,
fï07 Aktua. NOS: 14.05 Radio Tour
lp France 1993. EO: 17.07 Tijdsein.
Jon-18 10 Echo. NOS: 19.04 Tegen-
70 04 Northsea Jazz Festival
?«B AVRO/NCRV/NOS/VOO: 22.04
avondetappe. NOS: 23.07 Met
Set oog op morgen. AVRO: 0.04
Êfsv listening 2.02 AVRO Nacht
dienst. 6.02-7.00 Van-nacht naar
morgen
RADIO 2
SI heel uur nieuws VARA: 7.04
Intro 9 64 De tweede ronde. 12.04
«tniik'ers met koppen. 14.04 Uitge-
Nrht 16-04 Happy hour. 17 04 Ophef
n uertier Na 18 uur Elk heel uur
nieuws. 19 04 Voor wie niet kijken
"il NOS: 22.04 Podium van de Ne
derlandse lichte muziek. 23.04-24.00
The Bands
RADIO 3
FlI heel uur nieuws. V00: 6.02 Ook
ooeiemorgen. 8.04 Goud van oud.
10 04 D'Rob of d'ronder. 12.04 Evers
in 'het wild 14-04 De Nederlandse
Top 40. 17.04 Rinkeldekinkel. NOS:
1804 De avondspits. VOO: 19.04
Rave radio KRO' 20.04 Leldsekade
li„e VARA' 22.04 Twee meter de
avond in VOO: 0.04 Shock radio.
2 02-6.00 Oh, wat een nacht
RADIO 4
óm 700. 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor
den.. 8 04 Fion musicali. 9.00 Pick
up 10.00 Caroline. 11.00 Kurhaus-
concert: A Walter Boeykens B
Pianomuz. 12.00 Platenzaak - Zo-
mereditie NOS: 14.00 Het middag
concert: Wozzeck, opera van M.
Gurlitt. Berliner Symphoniker o.l.v.
Gerd Albrecht met sol. Aansl De
Nederlanden, pianomuz. VPRO:
17.02 Het witte doek. 18.04 De wan
delende tak: Chhanda Dhara. 19.00
De koffer. 20.00 Nieuws. 20.02-24.00
North Sea Jazzfestival 1993
J RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6 45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. EO 705
Opo doro. 8.08 Zeggus. 8.30 Ronduit
magazine. NOS: 8.55 Waterstanden.
EO: 9.02 Vrouw-zijn. 10.02 De muzi
kale fruitmand. 11.02 Het interview.
12.02 Meer dan een lied alleen...!
12.45 Vragen naar de weg. 13.11 De
verandering. NOS: 14.02 Start. 14.30
NOS Taal. 15.02 De schrijftafel.
TROS. 16.02 Finale. NOS: 17.10 Ra
dio UIT KZG: 17.45 7e Dags Adven
tisten NCRV: 18.02 Rondom het
woord. 18.30 Voor de eerste dag.
NOS: 19.00 Homonos. 19.30 Nieuws
in het Turks, Marokkaans en Chi
nees 19.45 Onder de groene linde.
20 00 Nieuws. EO: 20.02 Jubilate.
20.30 Laat ons de rustdag wijden.
21.15 Reflector. 21.35 Praise klas
siek. 22.00 Een ontmoeting.
23.00-24.00 Zaterdagavonduur
I OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 9.00
Brabants nieuws. 9.07 Op stelten,
vanaf 9.30 De Boekenboom. 10.00
Brabants nieuws. 10,07 Actualitei
ten en De krant in Brabant en
weerman Johan Verschuuren.
1020 De Brabantse agenda. 11.00
Brabants nieuws. 11.07 Van harte.
12.00 Brabants nieuws. 12.07-13.00
Muziek beneden de Moerdijk.
17.00-18.00 Omroep Brabant Sport
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. -
10.00-13.00 Dag week! 16 00-18.00
Omroep Zeeland Sport
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 17.15 en 20 u. 1
proposal.
14.30, 17.15 en 20 u. Pi*
20 u. Falling down.
14.30 en 17.15 u. Volere vo
- Memling
14.30, 17.15, 20 en
fhanger.
- Van Eyk
14.30, 17.15 en 20 u. L<®[
pon 1.
Monta hier ue^Jk hou hel leger /7j
Ïmvm Btnrtn
«vut veem ais cu\
Wh, p/iob enen
luiten sosne en
"tasusmó re
"ut meien.
Heb rk dat alle
maal veroorzaakt
Hel rs nooit mtin
I*
IET