n
M:
Tussen stripfiguren in Kijkduin
Harira
D3
m
DE ALLOCHTONE
KEUKEN
LM biedt jeugd
Nra voordeel
In het weekeinde van 24 en 25
juli wordt in het Limburgse
Sevenum het jaarlijkse
historisch festival van de HMT
gehouden. Een aanrader voor de
liefhebbers van trekkers en
landbouwwerktuigen uit vaders-
en grootvaderstijd. Het is voor
de veertiende keer dat de 1700
leden tellende trekkerclub HMT
deze tweedaagse tentoonstelling
houdt. In de loop der jaren is het
evenement uitgegroeid tot het
grootste in zijn genre in Europa.
Vorig jaar kwamen er ruim
zestienduizend bezoekers op af.
Historische
trekkers-festival
Sevenum
Dirk Mandemakers
is bezeten van oude
Duitse tractor
k STEM
ZATERDAG 10 JULI 1993
laantal talenten voortgebtSl
Sy Hehuat, Rudy de QUey
^japman-band om maar et
ëkeurige namen te noemen
Lisapaly, wijkraad-comj
noemt een ander facet vj
beratieve houding van de'
f Bredase Molukken-genetlll
I ben portier uitsmijter geJ
[heel wat Bredase horecazak
Ihet nu ging om problem»!
goners van het woonwa»
np, of met Surinamers, Aai
l. Turken en Marokkanen, sti
Icht Frits Lisapaly ertm
lingen. Ik heb al heel wat J
Irende conflicten opgelost
lmenten waarop het tussen
litie en die groepen tot eent
f-sten dreigde te komen. Gem
tactische opmerking. Dati
bestal genoeg."
Ie hebben de Molukkers
beds nodig om de rotzooi j
|imen," zegt Charley Siwa
nisch. „Wij zijn nog steeds]
oottroepers. Wat dat betreft is|
Igenlijk maar bar weinig ve
prd sinds onze grootouders]
4IL-militairen de kastanjes!
bt vuur mochten halen."
|e 67-jarige Joseph Pascoaij
oorzitter van de wijkraad 'De
Ijlaluku'. Zijn koosnaam in
'oom Addy', want ouden
lordt in de Molukse gemeer
f-aditioneel in ere gehouden,
en typische vertegenwoor
lan die allereerste generatie
lukkers die in 1951 door een!
Ie wending in de koloniale verh
dingen met zijn gezin per
naar Nederland werd vervoerd!
paar alle aspecten van de onto
ding aan den lijve te gaan erva
I.Wij worden behandeld als
kters zonder waarde," zegt hij j
jmotioneerd terwijl de tranen
Izijn verweerde wangen
„Wij zijn altijd ja-knikkers
Iweest. Wij hebben koningin
lderland een halve eeuw lai
Idiend. En kijk nou eens, dit is i
[loon. Maar het is afgelopen,
I geven het nu over aan de volga
generatie."
Die volgende generatie
kopje al iets minder hangen. Vil
voorzitter John Latumaerissa: „j
kunnen natuurlijk zeggen: bekijï
jullie het maar. We vieren onsfij
wel zonder jullie, hier in de
Maar dan hebben we niet zoietsj
een 'ontmoeting' met de rest
Breda. En dat hadden we noul
zo graag gewild. Dit zit ons
hoog. Na dertig jaar Molukker
Breda willen wij het publiek Ij
zien dat het juist een verrijkii
om Molukkers in Breda te hebb
„Nijpels heeft de strijd
discriminatie hoog in het vaan|
Hij laat bijna geen
voorbij gaan zonder dat
daagt Siwalette Breda uit. ..Lalj
ze dat dan maar eens gauw wa
maken."
Door Marijke Prins
leze zomer komen acht allochto-
ie keukens aan bod. De keuze is
,evallen op acht landen waarvan
en in de afgelopen twintig jaar
irote groepen mensen naar Ne-
lerland zijn geëmigreerd,
let eerste recept komt uit Marok-
[0 en werd mij gegeven door
itiva, de moeder van Zakaria,
sin speelkameraadje van mijn
dochter. Lativa's familie komt uit
je buurt van Rabat, zelf is zij in
lederland opgegroeid. Ze vertel-
dat Harira 's avonds als voor
drecht wordt gegeten. De geuri-
en frisse soep is echter zo rijk
jan samenstelling dat hij op een
imerse avond ook als maaltijd
kan worden gegeten.
jroor vier personen
Voorbereidingstijd: 20 minuten
[coktijd: 1 uur en 10 minuten
tO gram iamsiapjes
(grote, rijpe tomaten
'middelgrote uien
I bos peterselie
IZi theelepel verse,
traspte gember
theelepel gemalen zwarte pe
rt
jut naar smaak
[eetlepels olijfolie
'bouillonblokjes en 1 liter water
\lliter gezouten vlees -
ouillon
gram macaroni
leieren
ap van een halve citroen
[m espunt kaneel
nijd het vlees in dunne, drie
entimeter lange reepjes. Ontvel
tomaten nadat ze een paar
[inuten in kokendheet water
ebben gelegen, ontdoe ze van
lm pitten en snijd het vrucht-
ees in kleine stukjes. Zeef het
jvergebleven sap en voeg dit bij
gesneden tomaten. Schil de
en en snijd ze fijn. Was de
|eterselie, schud uit en snijd de
bos in kleine stukjes (stelen
orden gebruikt).
Wit de olie in een pan en
hroei het vlees dicht, schep het
fen toe om. Roer er de geraspte
bmber doorheen en schep het
ogmaals om. Voeg dan de toma-
|ft uien, peterselie en bouillon-
okjes toe en roer een liter heet
iter erdoorheen (of de gezouten
buillon).
bat de soep een uur zachtjes
pken; strooi dan de macaroni
[de pan en laat deze in zo'n tien
«ten gaar worden. Ondertus-
r wordt het citroensap uitge-
fst en samen met de eieren
Butst tot een gladde massa.
°k de kaneel en de peper wor
st er los doorheen geklopt. Haal
deksel van de pan en zet het
ar uit. Klop met een garde het
kruide struif voorzichtig door
i. Direct heet opdienen.
al bij elkaar gedronken? Een bek]
foto wout van assent*1
|nd cent van onze catalogus. Daar»'
hebben we in de winkels
allerlei testartikelen om te Wj
hoe die in de markt ligg®;
we mogen ook weer niet te
wisselen met de cadeauco
want er zijn natuurlijk mens
voor een compleet serviesSP
en die spullen moet je
blijven leveren."
Begin jaren tachtig heeft u
Egberts onder druk van de r
serieus onderzocht het spa
teem af te schaffen. „Maar
blij dat we dat niet gedaa
ben," zegt Brouwers. .A»*
onderzoeken blijkt dat de
Izijn niets willen weten van afsc
briet van het systeem. Voor veel
Sn er is het uitknippen van de VTi
de een vast ritueel dat ze nie
het willen. Het is jezelf verwenn
per Of zoals die keurige mevr0.|Mi
(400 als ze de winkel verlaat:
ik spaar? Het is de kick dat J
het dingen voor niks kun'
ienk- Tevreden verlaat ze de W1ILS(<
aren. een kunststof koffiebewaar
pro- punten). „Voor op de boot
PM heeft haar zogenaamde
ptarieven voor Europese
Tochten verlaagd. Dat zijn ta
pen die gelden voor reizigers
met 24 jaar. Met deze lage
leven - normaal gemiddeld
F® procent lager dan het meest
Melige tarief van de lucht-
fertmaatschappij - kunnen
Mige passagiers naar zestig
[pen in twintig landen vliegen.
Rrde nieuwe verlaging zijn de
Fhrieven, afhankelijk van de
yemming, tot maximaal der-
jsprocent goedkoper geworden,
'tole voorbeelden: een enkele
F ]aar Toulouse kost 253 gul-
rMwas 366 gulden), Rome 313
Wen (was 373 gulden) en Ko-
r [legen 239 gulden (was 266
IRetourtickets kosten het
pie van een enkele reis.
N is de leeftijdsgrens voor stu-
I en die gebruik maken van
geneven gesteld op 26 jaar.
"'ttarieven kunnen als en-
reis geboekt worden; reser-
van een vliegtuigplaats
leren
^Nederland en in het bui-
,14 vanaf zeven dagen voor
[]itls tot en met de reisdatum
P met Nortwest Airlines
■en ook 'n het hoogsei-
L,:»or jeugdige reizigers een
Ij. Van 20 procent en in het
L, '®en een korting van tien
I" op vluchten naar de VS.
De knallen van de Lanz Bulldog
Door Jan van Zuilen
Boeren zijn er zoveel
niet meer in Neder
land. Mensen die affi
niteit hebben met het
boerenbedrijf des te
meer en juist zij, de
kinderen van boeren die zelf geen
boer meer konden of wilden wor
den, vormen de trouwste fans van
het historisch trekkerfestival. Voor
hun is een bezoek aan Sevenum een
feest van herkenning. Ze herbele
ven er hun eigen jonge jaren, stre
len de neus van een veertig jaar
oud Deutzje, planten hun eigen
kroost op het ijzeren panzadel en
zeggen dan: „Kijk, jongen. Daar
reed pappa vroeger op".
Opa glimlacht weemoedig bij de
herinnering dat die pochende vader
van nu nog een kleine uk was en
tussen zijn knieën verwoed aan de
versnellingspook wrikte.
De populariteit van Sevenum, en
überhaupt de populariteit van het
verzamelen van oude trekkers,
heeft veel te maken met de speciale
band die een boer met zijn trekker
heeft.
De trekker is zijn statussymbool.
Zo trots als een vertegenwoordiger
op zijn Opel Vectra is, een aanko
mend manager snoeft over de pres-
mogen. Waar bestuurders van mo
derne tractoren met een veelvoud
aan pk's, tandenknarsend de trek
kracht door hun vingers voelden
wegglippen, zwoegde de Bulldog
door. Steeds wanneer je dacht dat
hij het op zou geven, joeg het
vliegwiel de zuiger nog net weer
door de compressie. Elke nieuwe
rookwolk uit de knalpot, bracht de
sleepwagen weer dichter bij de
meet.
Harold van Baardwijk (links) en Dirk Mandemakers met hun trots: Lanz Bulldogs-trekkers.
taties van zijn Audi 80, zo'n band
heeft zijn boer met zijn trekker.
Nog eerder dan een boer zijn zoon
melken leert of een biet van een
aardappel te onderscheiden, zet hij
hem op zijn schoot achter het stuur
van zijn trekker. En het manneke
kan nog niet lopen of opa doet hem
al zijn eerste traptrekker cadeau,
uiteraard een replica van het merk
dat op de boerderij zijn onmisbare
diensten bewijst.
Het restaureren van oude trekkers,
soms volstaat een opknapbeurt,
heeft de laatste vijftien jaar een
enorme vlucht genomen. Het meest
geliefd zijn tractoren uit de jaren
veertig en vijftig, niet toevallig de
periode dat de trekker zijn intrede
deed op het boerenbedrijf. Geen
trekker van voor 1960 eindigt meer
op de schroothoop. De vraag over
treft het aanbod. Het gevolg daar
van is dat de laatste tijd ook jonge
re trekkers, in het bijzonder uit de
jaren 1960-1965, gewilde verzame
laarsobjecten zijn geworden.
Het hoogst aangeschreven staan
oude Amerikanen en de Duitse
Lanz Bulldogs. Samengaan doen
die twee nauwelijks. Bezitters van
een Amerikaanse Case, Allis-Chal-
mers, Massey Harris, Farmall of
Olivier sprekend smalend over een
klapperbus als ze een Bulldog be
doelen. Andersom heten Amerika
nen neerbuigend een petroleumstel
op wielen te zijn.
Dirk Mandemakers uit
Sprang-Capelle is er zich
van bewust dat hij zich als
bestuurslid van de HMT en
mede-organisator van het festival
diplomatiek moet uit drukken, ten
einde geen collega-verzamelaars
tegen de haren in te strijken, maar
diep in zijn hart is hij het met
laatstgenoemde kwalificatie wel
eens. „Ik heb zelf ook petroleum-
trekkers gehad. Ik kon er niet mee
overweg. Ik kon ze niet eens aan de
praat houden".
Het moge duidelijk zijn, Mandema
kers, een bouwvakker van boeren
afkomst, verzamelt Bulldogs en
dan uitsluitend de originele van
Heinrich Lanz. Het motor-concept
van de Bulldog, de één-cylinder
gloeikop, die de tractor het type
rende hondekop uiterlijk geeft, is
namelijk op grote schaal geeopi-
eerd.
De Lanz Bulldog is de Harley Da
vidson onder de trekkers. Het
neusje van de zalm en bij zijn leven
al een legende. Net als bij de Har
ley Davidson is het voor de liefheb
bers voornamelijk een kwestie van
de 'sound of the machine'.
Dirk Mandemakers weet uit erva
ring dat hij buitenstaanders het
makkelijkst kan overtuigen door
een van zijn vijf Bulldogs te star
ten.
Dat is niet simpel een kwestie van
een contactsleutel omdraaien. Een
Bulldog start je niet, een Bulldog
breng je tot leven en daar moet je
ruim de tijd voor nemen. Wat bij
een moderne dieselmotor een gloei-
spiraal in luttele seconden doet,
daar heeft Mandemakers een gas
brander en een aansteker bij nodig.
„Een oom van me deed het vroeger
met een bussel stro en een doosje
lucifers. Ik vind dit echter toch wat
veilliger."
Bij een koude start van de Bulldog
moet de eylinderkop minstens tien
minuten lang met de gasbrander
worden voorverwarmd, net zo lang
tot hij roodgloeiend is. Dan kan het
starten beginnen, nog steeds niet
met de contactsleutel, zelfs niet
met een slinger. Het starten dient
te gebeuren door met kracht het
grote vliegwiel aan de zijkant van
de tractor heen en weer te draaien.
„Je schommelt hem als het ware
aan de praat. Met het vliegwiel
beweeg je de zuiger op en neer om
compressie op te bouwen."
Al pratend voegt Mandemakers de
daad bij het woord. Als hij het
vliegwiel tenslotte na een laatste
ruk, los laat, slaat het hard genoeg
terug om de zuiger door de com
pressie te schieten. De knalpot van
de Bulldog, die de afmetingen heeft
van de schoorsteen van een stoom
locomotief, kucht een wolk witte
rook uit. Proestend en schuddend
komt de trekker tot leven. Het
gekuch gaat over in regelmatig da
verende knallen.
„Geluidje hè," schreeuwt Mande-
makers glunderend. Zelfs wanneer
hij na enige minuten, als de motor
warm genoeg is, de gashandle in de
laagste stand zet, is het voeren van
een gesprek onbegonnen werk.
De Bulldog die Mandemakers aan
de praat heeft gebracht is er een
van na 1950. Die heeft een speciaal
handvat aan het vliegwiel zitten.
foto de stem johan van gurp
Voor die tijd was dat in de ogen
van de sobere Duitse makers van
de Lanz Bulldog overbodige luxe.
Toen werd het stuurrad gebruikt
om het vliegwiel rond te draaien.
„Een hachelijk karweitje," weet
Mandemakers, want hij heeft er
zelf ook nog twee die hij zo moet
starten. „De kunst is om het stuur
op tijd uit het vliegwiel te trekken.
Als je te laat bent, gaat het mee
draaien. Maar omdat het niet mooi
ronddraait, vliegt het er met ge
weld af als de motor op toeren is.
Dan kun je maar één ding doen,
maken dat je zo ver mogelijk uit de
buurt komt."
De verslaggever komt bij Mande-
makers niet weg zonder een eindje
op de Bulldog te rijden. Met het
zweet in de handen neemt hij
plaats op het zadel, achter het
stuur ter grootte van een scheeps-
rad. De koppeling trapt verrassend
licht in, de versnellingspook ter
lengte van een hockeystick, zwab
bert van spatbord naar spatbord,
maar kraakt gek genoeg niet.
Langzaam ploffend, schuddend op
zijn grote wielen, komt de Bulldog
in beweging. Als het gas er op gaat,
verandert het goedmoedige ploffen
in steeds vinniger knallen.
Je voelt bij elke knal uit de uitlaat
een deining in de rug. Ook dat is
des Bulldogs eigen. Iedere explosie
in de ruim tien liter metende cylin
der is een daalder waard. Het is de
ultime kracht van een lange-slag-
motor.
Synchronisatie van de versnel
lingsbak is de Bulldog vreemd. Te
rugschakelen is onmogelijk, waar
schuwt Mandemakers. Het geeft
niet. De Bulldog heeft bij elk toe
rental voldoende trekkracht ter be
schikking. Afslaan doet-ie alleen
als hij geen brandstof krijgt.
Bij een ander populair tijdverdrijf
onder boeren en boerezoons, de
trekkertrek-wedstrijd, heeft de
Bulldog sterke staaltjes laten zien
van zijn enorme uithoudingsver-
andemakers is zijn hobby
ooit begonnen met het
restaureren van een afge-
dankte Tsjechische Zetor,
het merk waar hij op de ouderlijke
boerderij mee opgroeide. Hij knap
te ook nog andere merken op, maar
uiteindelijke ruilde hij toch alles in
voor Bulldogs. „Eigenlijk nog het
meest vanwege het show-element.
Ik heb het op het historische festi
val vaak genoeg gezien. Daar staan
dan schitterende Amerikanen, zo
mooi dat ook mij het water in de
mond loopt, maar waar staan de
mensen het langst stil? Bij een
Bulldog. Met geen enkele andere
trekker maak je zo de blits als met
een Bulldog."
Behalve dat hij beresterk was,
blonk de Lanz ook uit door zijn
technische eenvoud en zijn duur
zaamheid. Dat was ook het uit
gangspunt toen de Lanz-fabriek in
Mannheim in 1921 begon met de
produktie van gloeikop-trekkers.
De Lanz moest grof gezegd een
trekker zijn waarmee de meest
lompe boer nog kon lezen en schrij
ven. „Anders hoort ie niet op een
boerderij thuis."
Niettemin is Lanz al sinds 1960
definitief verleden tijd. Het merk
ging kapot aan eigen succes. Door
de duurzaamheid van een Lanz,
creëerde de fabriek geen vervan-
gingsmarkt. Bovendien werd te
lang geteerd op de succesvolle
gloeikop-motor. Toen Lanz ten
lange leste ook met moderne, stille
re en zuinigere dieselmotoren op de
proppen kwam, was het te laat.
Overname in 1956 door het Ameri
kaans/Canadese merk John Deere
rekte het bestaan van Lanz nog tot
1960.
Maar mede dankzij de duurzaam
heid en het eenvoudige onderhoud
zijn er nauwelijks Lanz-tractoren
op de schroothoop beland. De
meeste zijn gerestaureerd. Het is
met kop en schouders de populair
ste oude trekker in ons land. Hoe
veel er precies zijn, is niet bekend.
„Meer in elk geval dan er ooit in
ons land zijn verkocht," weet Man
demakers wel.
Een ongerestaureerd exemplaar is
in Europa nauwelijks meer te vin
den. „Eerst zijn alle boerenschuren
in Nederland en Duitsland uitge-
pluist. Toen daar niets meer te
vinden was, zijn België en Frank
rijk uitgekamd. Tegenwoordig
moet je voor een origineel exem
plaar ver buiten Europa zijn." Van
de vijf Bulldogs, die hij zelf heeft,
komen er twee uit Zuid-Frankrijk
en twee uit Zuid-Afrika.
Het gevolg van een en ander is wel
dat de Bulldog onbetaalbaar begint
te worden. Een bedreiging voor de
hobbiysten, meent Mandemakers.
„Laatst was ik op een tentoonstel
ling in Duitsland. Daar heb ik
prijskaartjes van 45.000 DM aan
een Lanz zien hangen. Dat is voor
iemand die plezier beleeft aan het
opknappen en in stand houden van
zo'n trekker niet meer op te bren
gen."
Het historisch festival is zaterdag 24
juli open van 11.00 tot 18.00 uur en
zondag 25 juli van 10.00 tot 18.00 uur.
Het terrein in Sevenum is goed
bewegwijzerd.
In 'Verder Landinwaarts' treft u
uitgaanstips aan op toeristisch en
cultureel gebied.
Kijkduin - Kijkduin is zaterdag en
zondag het trefpunt voor liefheb
bers van strips. Tussen 13.00 en
17.00 uur lopen Suske en Wiske,
Ollie B. Bommel en de Troetelbeer
tjes er levensgroot rond. Ook kun
nen bezoekers er Sjors en Sjimmie
en de Ninja Turtles tegen het lijf
lopen. Er is verder een stripmarkt,
een clownsorkest speelt er en kin
deren kunnen zich laten schmin
ken.
Vlissingen - De expositie 'Scheeps
bouw bij de Schelde' is tot en met
26 september te zien in het Stede
lijk Museum Vlissingen, Bel-
lamypark 19 in Vlissingen. Deze
tentoonstelling geeft een beeld van
de schepen die gebouwd zijn op de
scheepswerf 'De Schelde', die sinds
1875 in Vlissingen gevestigd is.
Ook wordt gereedschap tentoonge
steld waaraan de bezoeker de ont
wikkeling van het produktieproces
in de scheepsbouw vanaf de Twee
de Wereldoorlog kan zien.
Enkhuizen - 'Zuiderzeecultuur' is
de vijfde permanente tentoonstel
ling in het binnenmuseum van het
Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.
Bezoekers worden er geconfron
teerd met cultuuruitingen zoals die
nog altijd rond het IJsselmeer aan
getroffen worden: klederdrachten,
beschilderd meubilair, souvenirs,
Marker 'kijkhuisjes'. Ook zijn de
ontwikkelingen van die cultuur te
zien, onder invloed van het ver
dwijnen van de visserij, toenemen
de industrialisatie en de opkomst
van het toerisme.
Slagharen - In het Zomertheater
van Ponypark Slagharen treden
van 11 juli tot en met 15 augustus
iedere dag bekende artiesten op.
Het zijn: Hanny (zondag), Grant
Forsyth (maandag), Peter Koele-
wijn (dinsdag), Frank en Mirella
(woensdag), Maywood donderdag),
Appie en Flappie (vrijdag) en Den-
nie Christian (zaterdag). Ze treden
allen drie keer per dag op, om
12.00 uur, 13.30 uur en 15.00 uur.
De optredens zijn voor bezoekers
van het park gratis toegankelijk.
Zwolle - Klederdrachten van de
Noord-West Veluwe staan zater
dagmiddag centraal tijdens een
show in de tuin van het provinciaal
Overijssels Museum in Zwolle. Tij
dens de show is de ontwikkeling
van de klederdracht, van kleurrijk
tot voornamelijk zwart, goed te
zien. Ook de klederdracht van kin
deren is te zien in het museum aan
de Voorstraat/Melkmarkt.
Den Haag - Een grote Lego-ten
toonstelling is nog tot en met 26
september te zien in de expositie
ruimte van Madurodam. Op deze
tentoonstelling zijn onder meer te
zien oldtimers, een kasteel, treinen
en 'Lego uit de oude doos'. Er zijn
modellen van Duplo, Lego, Lego
System en Lego Technic te bekij
ken. Bezoekers van Maduordam
hebben gratis toegang tot (le expo
sitie.
Amsterdam - 'Kerkzilver uit de
Gouden eeuw' is de titel van een
tentoonstelling van liturgische
voorwerpen uit Amsterdamse
schuilkerken. De voorwerpen zijn
van 10 juli tot 10 oktober in Mu
seum Amstelkring Ons' Lieve Heer
op Solder aan de Oudezijds Voor
burgwal te bewonderen. Ons' Lieve
Heer op Solder is een huiskerkje
uit 1661 waar tot 1887 de RK
gemeenschap van dit deel van de
stad naar de kerk ging.
Amsterdam - In de Artoteek-Noord
zijn van 13 t/m 30 juli werken van
volwassenen met een verstandelijk
handicap te zien. Het onderwerp
van de expositie, die bestaat uit
schilderijen, tekeningen en linosne-
des, is 'Dieren in beeld'.
Haarlem - 'Uit de schaduwen van
gisteren' heet de nieuwe tentoon
stelling die t/m 26 september in de
Verweyhal in Haarlem plaatsvindt.
Kunst uit de vroeg-moderne perio
de van de Nederlandse kunstge
schiedenis - globaal 1880-1945 -
vormt het onderwerp van deze pre
sentatie. De expositie bestaat uit
75 schilderijen, aquarellen, prenten
en tekeningen.
Haaren - Het jeugdcircus II Grigio
verzorgt van zaterdag 17 juli tot en
met zondag 1 augustus in het Bra
bantse Haaren 20 voorstellingen.
Er werken 80 jeugdige artiesten
aan mee, in leeftijd variërend van 4
tot en met 15 jaar. De voorstellin
gen worden gegeven in manege
'Het Edele Ros'. II Grigio bestaat
32 jaar.
In Kijkduin heb je dit weekeinde kans om een levensgrote Ollie B.
Bommel tegen het lijf te lopen. tekening maarten toonder