kkooi eeltijc HET BUIKJE V CAROL NE'/T Het totalitaire spook waart nog steeds rond in de ex-Sovjetuni Een overval staat in het geheugen van de slachtoffers gegrifd iTentenkai loop voor de Er is nog hulp DE STEM JE STEM De pil BINNENLAND BUITENLAND L 0pZetten van tentenkampen ■in de praktijk minder snel lealiseerd dan het lijkt. Zo is Itoestemming van de gemeente Lig Voordat dat groene licht lis kunnen dagen of weken Istrijken. Opvang in tenten ge kirde eerder in Nederland. In T verleden is gebruik gemaakt _h tenten van de Vierdaagse in ONTHULLENDEFOTgSl [hetzaltoch n DE STEM Op geen punt heb ben de wegen in de Rooms Katholieke Kerk zich zozeer gescheiden als ten aanzien van 'de pil'. De geschiedenis is bekend. Op 25 juli 1968 verscheen de encycliek Humanae Vitae, waarin paus Paulus VI elke vorm, van kunstmatige anti conceptie categorisch ver bood. Vandaag de dag maalt de grote meerderheid van de katholieke echtparen daar niet om. Het gebruik van voorbehoedmiddelen is voor hen de gewoonste zaak van de wereld. Van de weeromstuit, zo lijkt wel, heeft het celibataire leerambt zich de afgelopen 25 jaar steeds harder vastgebeten in dat verbod. Zelfs als mid del in de strijd tegen aids kan het condoom geen enkele ge nade vinden in pauselijke en andere leerambtelijke ogen. Pogingen van theologen of zelfs bisschoppen om het ver bod ter discussie te stellen, werden tot nu toe, waar mo gelijk, steeds harder afge straft. Dieptepunt - of hoogtepunt, het is maar hoe je het be kijkt - was een paar jaar gele den het optreden van mgr. Carlo Caffarra, hoofd van het Pauselijk Instituut voor Hu welijk en Gezin in Rome. Zich tegen het pauselijk leer gezag aanschurkend, verkon digde hij dat anticonceptie ge lijk stond aan moord, in elk geval althans getuigde van een moorddadige, tegen het leven gerichte mentaliteit. Maar, wonder, o wonder, na 25 jaar vertoont zich de eerste duidelijke scheur in het cleri- caal-leerambtelijke bolwerk tegen de pil. Zoals gebruike lijk via een omweg, want vrees voor vermeend gezags verlies verhindert de hoogste kerkleiding om gemaakte fou ten ooit toe te geven. De enige correctiemethode is om fouten en misrekeningen zo lang dood te zwijgen tot de tands des tijds zijn werk heeft gedaan, om vervolgens te doen of er nooit iets aan de hand is geweest. De omweg loopt deze keer over het jezuïetentijdschrift Civilta Cattolica dat in Rome wordt uitgegeven. Aan het Vaticaan worden elke keer vóór verschijning de druk proeven ter correctie voorge legd. weet onze correspon dent in Rome. Dat geeft dus aan het recente artikel van moraaltheoloog Giacomo Pe- rico s.j. een veel groter ge wicht. Hij betoogt erin, dat de pil geoorloofd is als zelfverde digingsmiddel tegen zwanger schap door verkrachting. Hij heeft hierbij oorlogssitua ties op het oog zoals nu in Bosnië. Maar pater Perico herinnert ook aan de missie zusters die in de zestiger jaren in turbulente delen van Afri ka de pil kregen. Dit feit heeft het Vaticaan nooit willen toe geven. Nu heeft het voor het eerst, zij het officieus, zijn categorische nee tegen de pil teruggenomen door een uit zondering te erkennen. Na 25 jaar wordt het moreel juist genoemd, dat vrouwen zich in tijden van groot gevaar voor gewelddadige schending van hun lichaam aan een mogelij ke zwangerschap proberen te onttrekken door een voorbe hoedmiddel. Voor ieder weldenkend mens heeft moraaltheoloog Perico s.j. met officieuze instemming van het Vaticaan alleen maar een wagenwijd openstaande deur ingetrapt. Misschien vol gen er nog wel meer. Want lopen vrouwen alleen in oor logssituaties gevaar om ver kracht te worden? Een vraag voor voortgaande casuïstiek, toch? En wat te zeggen van Perico's standpunt dat de 'wet van opening naar het leven' die inherent is aan de ge slachtsdaad, alleen voor de liefdesdaad tussen twee echt genoten geldt? Dat biedt per spectief voor al die vrouwen die zich, bijvoorbeeld in de macho-cultuur van Latijns- Amerika, vaak gedwongen voelen. Casuïstiek kan het on denkbare mogelijk maken, leert haar geschiedenis. 25 Jaar na dato blijkt Huma nae Vitae het pauselijk gezag meer kwaad dan goed te heb ben gedaan. Verdedigers van de encycliek stellen dat zij in haar ware bedoelingen nog nooit goed is begrepen. Het komt mij voor dat de ency cliek een verkeerd middel voorschrijft om het door haar gestelde doel te bereiken. Dat doel is in wezen: de geslachts daad moet als iets heiligs, sa craals, bovenaards beleefd en gesteld blijven worden. Zo sa cramenteel hoeft het echter van de meeste niet-celibataire katholieken niet. Zijn er nog mensen die zich om hun medemens bekommeren? Gelukkig wel. Een fijn staaltje van hulpverlening, gistermorgen op de stoep van een grootwinkelbedrijf in de binnenstad van Breda. Een oude man zakt plotseling in elkaar. Omstanders schrikken, een van hen, zelf ook niet meer een van de jongsten, snelt toe. „Help eens een handje, mensen, we kunnen deze man niet zo maar laten liggen", zegt hij gebiedend. Drie anderen komen nu ook in actie, een vierde belt om een ambulance. Een vijfde haalt een stoel, een zesde loopt om een deken. Drie minuten later is de ambulance ter plekke. Vermoedelijk een beroerte, nog weer luttele minuten later ligt de oude man in een ziekenhuisbed. Prima werk. De mooiste beloning zou zijn als de oude man er weer snel bovenop is. (JvZ) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-36850, fax 01640-40731 Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Afdeling Lezerscontact ®06-0226116 (gratis). Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per halfjaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginneken- weg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur S 076-236442, zondag van 18.30 tot 20.30 uur S 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. DE GEHEIME LIEI FRITS BOLKESTEIh VRIJDAG 9 JULI 1993 'Dat gevoel van angst blijft' Langzamerhand lijkt het een kwestie van lijdzaam afwachten. Welk postkantoor of welke bank is er morgen aan de beurt? Al maandenlang wordt West- Brabant geteisterd door een golf van overvallen op banken en postkantoren. In Breda, Oosterhout, Te- teringen, Made, Wouwse Plantage, Bavel. Er lijkt geen einde aan te komen. Deze week werd bekend dat bankovervallen, roofovervallen en straatroof de samenleving jaarlijks 300 miljoen gulden kosten. Maar wie praat er over de emotionele schade van het personeel? Wat gebeurt er met je als je minutenlang recht in de loop van een revolver hebt gekeken? Van onze verslaggeefster Biet Pijnappels Een wetenschappelijk onderzoe ker tekende onlangs uit de mon den van gedetineerde overvallers de volgende citaten op: „Ja, en dan zeggen ze: 'Het per soneel gaat er psychisch onder door.' Ja, ik bedoel, als ze na een overval vragen 'God, zijn jullie geschrokken?', dan willen die mensen allemaal wel interessant doen, en dan zijn ze allemaal verschrikkelijk geschrokken. Er zullen heus wel mensen bij zijn die geschrokken zijn, maar dat dat echt zo ingrijpend is als de rechterlijke macht doet voorko men, nee, dat kan er bij mij niet zo in." Zijn collega-overvaller: „Ik zet daar mijn vraagtekens achter, de geestelijke schade. Als je later die getuigenverklaringen leest van die mensen, nou ze maken er wild-westverhalen van." Wat je een wild-west-verhaal noemt... De 34-jarige Martin uit Bergen op Zoom schaamt zich niet voor de brok die, maanden na de overval, nog in zijn keel schiet. Toen, op die ellendige, donkere vrijdagavond, 9 decem ber vorig jaar, gooide hij zich na de overval jankend op de motor kap van zijn auto. „Na sluitingstijd reed ik zoals altijd met de opbrengst van de winkel, ruim achtduizend gul den, naar de bank. Het regende en het was hartstikke donker. Ik stapte uit de auto en liep naar de kluis, toen ik opeens snelle voet stappen achter me hoorde. Op het moment dat ik omkeek, stond er iemand naast me die iets in mijn zij duwde en riep: 'Cassette!' Het klonk heel kort en krachtig. In die ene tel dacht ik: 'Het is gebeurd.' De gedachte aan mijn vrouw en kinderen schoot door mijn hoofd. Het eni ge wat ik zag was donker haar en een ding in zijn handen. Ik denk dat het een mes was. Toen kreeg ik een duw, ik schoof on deruit en in mijn val nam hij de cassette mee. Ik lag op de grond en huilde. Dat was het enige wat ik kon. Huilen." Totaal ontredderd was 'ie. Hij krabbelde weer overeind en ren de naar de auto's, die voor een stoplicht wachtten. Sloeg op de ruiten en riep: „Help me! Help me!" Niemand reageerde. Hij rende naar zijn eigen auto en viel huilend op de motorkap. Stapte toen in en reed als een blinde dolleman naar het politie bureau. Keek niet naar links of naar rechts. 'Daar moet ik heen', dacht ik steeds. 'Daar is het veilig'. Ik heb op de ruiten staan bonzen en schreeuwde: 'Laat me asjeblief binnen!'" Even valt hij stil. Slikt: „Ik ben nog nooit zo over mijn toeren geweest." Een overval duurt meestal niet langer dan tien minuten. Tien minuten waarin veel ge schreeuwd en gedreigd wordt. Gebleken is dat fysiek geweld, vastbinden, trappen en slaan, minder voorkomt dan verbaal geweld. Zelden worden er slachtoffers meegenomen, gegij zeld, met een vuurwapen be schoten of met een mes gestoken. Maar desondanks, wat gaat er in die tijd in de slachtoffers om? Ruim de helft van de slachtoffers voelt zich enorm machteloos en geschrokken. Zo blijkt uit het onderzoeksrapport 'Slachtoffers van bankovervallen' van het In stituut voor Psychotrauma. Eén op de drie is zeer verrast of bang. Eén op de vier voelt zich erg verward. Eén op de vijf er vaart doodsangst of veel ver driet. •„Als me wat overkomt, ben ik weg", riep de drieëntwintigjari- ■f, 'o ^ERVOLG VAN VOORPAGINA imegen- ,A [nister D Ancona hoopt dit L vooral op kleine gemeenten I een tentenkamp voor kleine Lallen asielzoekers willen op- an onze verslaggever nsterdam - Werknemers Ie in deeltijd werken moeten |zelfde rechten krijgen als (erknemers met een volledi- werkweek. Maar per cao hn de regeling voor over- jerk of onregelmatig werk Irschillend uitpakken voor lerknemers met een volle brkweek en deeltijdwer- fers. it is de uitkomst van het over- r dat werkgevers- en werkne- érsorganisaties de afgelopen [gen in de Stichting van de 'beid voerden over maatrege- ter bevordering van het deel- lwerk. De uitkomst zal als een ibeveling worden voorgelegd in cao-onderhandelaars. Bo- indien wordt minister De Vries in Sociale Zaken, die de Stich- ng om advies had gevraagd ier deeltijdwerk, aangeraden af zien van wettelijke maatrege- ri om deeltijdwerk te bevorde rt De sociale partners geloven it ze met de aanbeveling aan cao-onderhandelaars een con (AD VER ONTRO Een bankoverval duurt meestal slechts tien minuten. ge Karin uit Bergen op Zoom toen ze een paar jaar geleden op een bijkantoortje van een bank ging werken. Wat ze vreesde, gebeurde ook. Op maandagoch tend 9 november vorig jaar. „De bank was net een halfuurtje open. Mijn baas en ik hoorden plotseling piepende autobanden. Ik zag een grijze auto de stoep oprijden. We wisten meteen dat er iets ging gebeuren. Mijn baas trok me van de stoel en sleurde me mee. Voor ik het in de gaten had, zat ik op de wc, met de deur op slot. Ik keek nog of ik door het wc-raampje kon klimmen, maar nee hoor, dat lukte niet. Ik zat zo stil mogelijk, durfde bijna geen adem te halen, doodsbang dat ze me zouden horen. Het was idioot, aan de ene kant hoorde ik de overvallers schreeuwen en al les kort en klein slaan, terwijl ik door het wc-raampje schoolkin deren hoorde gillen. Toen waren ze plotseling weg. Ik hoorde dat het stil was, maar ik was verstijfd van schrik. Mijn baas zei, heel rustig: 'Het is goed, doe de deur maar open', maar ik durfde niet. Het was heel vreemd. Heel akelig." De eerste week na de overval wist ze nauwelijks dat ze leefde. Alles ging langs haar heen. „Je ziet mensen, je herkent ze, maar je leeft in een andere wereld. Je hebt geen emoties, geen gevoel, je bent helemaal leeg. Dat kun je niet uitleggen. Maar geloof me, zoiets wens je je ergste vijand nog niet toe." De heftige emoties die slachtof fers bij een overval voelen, resul teren vaak in psychische trau ma's. Uit het onderzoek 'Slacht offers van bankovervallen' bleek dat èèn op de drie geïnterview den last had van ernstige ver werkingsproblemen. Die kunnen zich uiten in slapeloze nachten, hoofdpijn, nachtmerries, prik kelbaarheid, depressiviteit. Martin herkent het. De weken na de overval was hij kort aange bonden. Gaf de kinderen regel matig een snauw en de hond een trap. „Mijn vrouw zei dan: 'Moet dat nou?"' De angst speelde hem parten. „Plotseling, in een paar secon den, blijkt dat er mensen rondlo pen die je van de wereld kunnen helpen," vertelt hij emotioneel. „Dan word je doordrongen van het feit dat het in een flits ge beurd kan zijn." Hij is er door veranderd. Selectiever geworden in de omgang met mensen. „Hij (de overvaller, red.) heeft me mijn spontaniteit afgepakt. Dat is zijn schuld. 'Misselijke kwal', denk ik soms, 'dat heb jij ge daan'." Toch ziet hij nog wel een positie ve kant. Hij, zijn vrouw en de kinderen staan elkaar sinds de overval meer na dan ooit tevo ren. Ze praten veel. Ruzies moe ten onmiddellijk uitgepraat wor den. „Vroeger liep ik wel eens weg voor een conflict. Nu zeg ik: praten! Dat is een positieve ver andering. maar ik ben boos dat iemand anders die verandering heeft veroorzaakt. Ik had dat liever zelf willen uitzoeken." Noch de man die Martin van de cassette beroofde, noch de over vallers van de bank waar Karin werkte, zijn tot nu gearresteerd. Het kost vooral Karin moeite dat te accepteren. „Ik heb nog steeds hoop dat ze gepakt worden. Ze hebben mij wat aangedaan, ze verdienen het om lang achter de tralies te zitten. Ze hebben me veranderd. Vandaag leef je, mor gen kan het afgelopen zijn. Ik kijk nu anders tegen het leven aan. Het gevoel van veiligheid is weg. Ik ben eerder bang, angstig. Als ik een vreemd geluid hoor, slaat mijn hart een paar keer over." Sinds Karin deelnam aan een gespreksgroep van het Buro Slachtofferhulp en het Riagg in Roosendaal, speciaal voor slachtoffers van overvallen in een werksituatie, voelt ze zich beter. De opluchting was toen lotgenoten haar problemen herkenden. J heel veel van me kunnen: ten. We gaven elkaar tipsl beter met die angst om k gaan. Van iemand die hel heeft meegemaakt, veel eerder aan." Martin was lid van spreksgroep. „Ik kon er praten in mijn omgeving, de mensen begrijpen jet: Op een dag zei de bui 'Ben je daar nou nog mee En een kennis zei op 'Die achterlijke, die hebbei| pakken gehad.' Ze niet. Over angst willen praten." Vergeten zal hij nooit, wi tin zeker. „Die ervaring, voel van angst, dat is er blijft er. Maar je moet zorgen dat het je leven heerst." Als hij in de kranten 'weer een overval en w( overval', vliegen zijn onmiddellijk naar het „Dan denk ik, die rots hebben het weer gefl® meer mensen die met lens rond zullen lopen, niet mogen gebeuren." rssrs- De namen van de w den zijn op hun verzoekgefir Door Rob Vunderink JELTSIN HEERST in Mos kou, Kravtsjoek in Kiev en Aliëv is terug van weg ge weest in Bakoe. In elf van de vijftien voormalige Sovjet republieken maken commu nisten de dienst uit. „Zie je wel dat er niets veran dert", luidt een veel gehoorde klacht in Rusland en omstreken. Zeven jaar na het begin van Gorbatsjovs perestrojka en an derhalf jaar na het uiteenvallen van de Sovjetunie is het voor de meeste Russen nog steeds on mogelijk om naar het buiten land te reizen, een winkeltje te openen of land te kopen. Als Ivan al genoeg geld heeft, gooien wetgever of bureaucratie wel roet in het eten. Toch houdt de klacht geen steek. Ex-communist Jeltsin is aan de macht omdat het volk hem tot president heeft geko zen. Hetzelfde geldt voor ex- communist Brazauskas in Li touwen, die het startsein gaf voor de onafhankelijksstrijd toen hij in december 1989 zijn partij losmaakte van de Com munistische Partij van de Sov jetunie. De recente terugkeer van ex-communist Aliëv in de Azerbajdzjaanse top viel goed bij een groot aantal inwoners van de hoofdstad Bakoe. „Toen Aliëv hier aan de macht was, hadden we eten in overvloed", zei een oude vrouw met heim wee naar de Brezjnev-tijd. De klacht houdt al helemaal geen steek, omdat de oude lei ders op geen enkele manier be zig zijn het lijk van het marxis- me-leninisme op te graven. De ideologie zal hun een worst zijn. Zij willen vóór alles twee din gen: macht en orde. Zij hebben daarvoor een basis nodig, als mede rust en een zekere mate van welvaart. De basis voor rust en orde was de Communistische Partij, die in de Sovjetunie helemaal geen politieke partij was: zij was de staat zelf. Partijmensen maak ten de dienst uit in Moskou, op de ministeries, in de regio's en. steden, zelfs in de bedrijven. Gemeenteraden en andere sov jets, maar ook fabrieksdirecties, waren slechts in naam de baas. Trouwens, de sovjets werden bevolkt door partijleden. In middels zijn de Sovjetunie en de •partij verdwenen, maar op de oude posten zitten nog steeds veel oude partijbonzen. Met die mensen kunnen teruggekeerde leiders als Aliëv goed zaken doen. De oude machtsstructuur is nog goeddeels aanwezig. Op die manier hebben de oude ap- parattsjiki een pré boven de democratische nieuwlichters, die niet over een politieke structuur beschikken en in de meeste gevallen geen greep op de macht weten te krijgen. Jon ge politici beschikken simpel weg niet over de contacten om de bureaucratie in te palmen. De apparattsjiki beseffen dat je met de oude ideologie geen monden kunt vullen. De kame leons, die in de partij steeds op tijd van kleur verschoten, pas sen zich in Azerbajdzjan en Centraal-Azië moeiteloos aan de geest des tijds. Op hun. schappen hebben Lenins verza melde werken plaats gemaakt voor de Koran. Westerse inves teringen zijn welkom. Leve het kapitalisme! Menig bedrijf wordt geleid door een oude par- tijrot. „Onze staat is niet communis tisch", verklaarde de nieuwe Tadzjiekse leider Rachmonov, ook al een ex-communist, on langs voor zijn parlement. „Wij bouwen een democratische, we reldlijke staat en houden ons aan de wet." Rachmonovs boodschap is be drieglijk. Het communisme mag dan zijn afgeschreven, maar het totalitarisme allerminst. Geen leider zal daar openlijk voor uitkomen, maar zeer onlangs verbood Rachmonov nog vier oppositiepartijen die vorig jaar aan de macht waren, maar uit eindelijk de machtsstrijd verlo ren. Ook in Kazachstan, Oezbe kistan en de rest van Centraal- Azië geldt een verbod op be paalde politieke partijen. Pers vrijheid heerst hier evenmin. De leiders in Centraal-Azië hebben de ideologie niet nodig om hun regime te schragen. Het totalitaire karakter van het communisme sloot uitstekend aan op de oeroude, strikt hië rarchische cultuur die inheems is in vele andere Aziatische lan den, zoals China en Zuid-Ko- rea. De oude bestuurstradities overleefden de val van het com munisme moeiteloos. In Moskou spelen aanverwante problemen. „Ik ben geen demo craat", verklaarde Jeltsin ooit. Hij legde uit dat je, als je car rière maakt in de Communisti-, sche Partij, geen democraat kan zijn. Wel zei hij democratie een schone zaak te vinden. Daarom laat ik me adviseren door jonge mensen die meer van democra tie snappen, aldus Jeltsin. De goede bedoelingen van 's lands eerste democratisch geko zen president sluiten een terug keer naar het totalitarisme ook in Rusland niet uit. Toen de laatste dictator - de Commu nistische Partij - in 1991 de macht verloor, had het land er vijf eeuwen van zorgvuldig op gebouwd Grootrussisch totali tarisme opzitten. Daartegen steekt anderhalf jaar democra tie wel heel magertjes af. De kuiperijen en andere streken waarvan Rusland zich geduren de de eeuwenlange expansiepo litiek bediende, heeft Moskou uiteraard in een, twee jaar niet afgeleerd. In de voormalige wingewesten gebeuren vreemde dingen. Toen het Russische le sts i ger wegtrok uit Azerbajl? kwamen de achtergebleves' pens terecht bij de rebel B seinov in plaats van het Az® jdzjaanse leger. Waarom?11 daag is Hoeseinov zowel mier als minister van De® en ex-Politburolid Aliëv nemend president. Ook de Russische rol in roept vragen op. Toen re® de anti-Russische P' Gamsachoerdia verdrej mochten zij op de symp» van het Russische nen. Nu zijn ook de anti-B' sche rebellen verdreven. I» lisi. zwaait de ex-com®1" Sjevardnadze de scepter, oud vriendje van die tijdens de aug— 1991 samen met Jeltsin M te Huis van Moskou veri Sjevardnadze mag nu e® lossing zoeken voor de oorft Abchazië op een manier®1; alleen voor Tbilisi, ®a" voor Moskou aanvaardbaar De communisten zijn ter» communisme hebben z'l verklaard, maar het totah» spook waart nog steeds r® de voormalige Sovjetunie 'ETS NIEUWS te melden van c telegramstijl zou het verloop 'pontmoetingen van de zeven eergegeven. Uiteraard product '°op van weer een mislukte laar dat was camouflage. De b aai en eindigden voortdurenc B9even dat de interne tegen; eteidheid om samen te werken e top in Tokyo heeft die resi r9'e industrielanden hebben |t'9szins op gang weten te bre ts zou worden met dit zeven j "dplaats Punta del Este begon ®t voornemen is om de tc ^beteren waarvoor importtar ,roetd' Hoewel nog veel barri li,® op totstandkoming rór« bl' de Gatt-onderhand< frul tand Trade) betrokken lam in?,! ,.et succes(je) van Tokyo is delijk was dat na zoveel mis ijke industrielanden het zich r )p 'ront van de hele wereld opr '®uwe Amerikaanse preside .betekenis gespeeld. Zijn i/po 'd or|i concessies te )nn ^pann'9e Japan over de str i/ilio ude rijke landen hun e >"!n, beschermen, krijgen ar »en op die markten a je- nd®ring in de huidige situat "ereld °m te bli'ven Wa1 lirt? ?et- dansen bieden aan an :Uli„ s'wten. Een vrije markt we :ekor ?8 '®iders van de aan r n|et uit het oog hebben ve tii

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2