eroveringslocht The Radios UIT gids we* jart Peeters en de zijnen zien zichzelf als 'half Stonès, half Beatles' aov best* ƒ198,; Antwerps Zakwoordenboek een onvolkomen werkje ieidi Berry Sarband Johnny Meijer Bakker directeur tv en radio bij de Tros Misschien verdient het aanbeveling «■v "nok de drs-titel voor leden van het vt>V©öl/ koninklijk huis erfelijk te maken". \VV Ml Max Pam, criticus de stem gids WOENSDAG 7 JUL11993 DEEL D ,95 N 'tfv 9V r fU efl-en' iV-eïa' ,dvieS?' Eindjaren tachtig zei de Belg Bart Peeters het Ne- [erlandse televisie- therm vaarwel. Hij was I bijna gepromoveerd L de nieuwe Mies Lwman, toen hij be- loot dat hij eigenlijk lie fer zelf muziek wilde laken dan muziek aan- Indigen. Hij zocht zijn leale band bij elkaar en in vormen The Radios jen van de meest popu- Le podiumacts in Bei- Me. Het Nederlandse pu- |liek is ook overstag ge- laan voor Peeters en de lijnen. De single 'She Goes Nana' werd goud en fu zijn ze bezig met een trie concerten in Neder- and. irLiesbeth Bukkems Leuven Twee dagen aan een hik heeft de Belgische band The bdios zichzelf opgesloten in de Judio. „Zes nummers voor de rauwe cd zijn klaar", verzucht Jnger/gitarist Bart Peeters, ter- Kjl hij neerploft in zijn kleed- lamer. „En nu moet ik hoogno- tg een douche zien te vinden." Jen wasmachine zou ook niet leg zijn, want Peeters giet met ra de helft van zijn kop koffie (verzijn broek. Be kleedkamer is een sombere fiimte in het al even sombere raouw Studio Manhattan in Leuven. Gelegen op een indus- beterrein, ingeklemd tussen een ledmgwarenhuis en een aantal joonhuizen, is dit de natte loom van elke liefhebber van It Vlaamse lied. In Manhattan prdt het populaire televisiepro- Jamma Tien om te zien opgeno- fen en daarom verzamelt zich fear wekelijks de Vlaamstalig ffigende crème de la crème. Ne erland blijft verschoond van dit llaanderen Muziekland, omdat e commerciële omroep VTM al len op het Belgische kabelnet Eg komen. [a, als je een hit hebt, moet je li in dit soort programma's pschijnen", verontschuldigt eters zich. „Eigenlijk horen Ie hier met eens omdat we geen jtter Vlaams zingen. Al onze mmerszijn Engels." |n ook een beetje Frans, want t reden om in Tien om te zien Jzijn. is de cover van Non non n'a change. Dit nummer dat Franse jongetjesgroep Les (PPy's begin jaren zeventig far de hoogste regionen zong, si* The Radios met derde van links Bart Peeters: 'Geheelonthouding leidt tot niets'. hebben de Radios min of meer als geintje opgenomen. Peeters: „De meeste nummers schrijven we zelf. Dit was onze vijfde toegift vorig jaar augustus bij Marktrock in Leuven. Daar is onze live-cd en -video opgeno men. Alleen gitarist Danny La- demacher - van oorsprong een francophone Brusselaar - weet eigenlijk precies wat we zingen, omdat het Frans van de rest niet erg sterk is. Maar de Walen vinden ons accent blijkbaar zo komisch, dat we nu in alle hit lijsten binnenkomen." Non non Hen n'a changé is ei genlijk een wraakactie op de vroegere directeur van de tame lijk conservatieve school van Peeters. „Ik speelde drums in het schoolorkest. Tijdens het jaar lijkse schoolfeest deden we dus dat verschrikkelijke Poppy's- liedje. Ik vond dat het wel wat meer groove kon gebruiken en ramde er stevig op los. Ik vloog meteen uit het schoolorkest en besloot toen dat ik ze dat ooit betaald zou zetten. Vandaar dat we er nu een Jimi Hendrix-uit- voering van gemaakt hebben. Of die schooldirecteur het ooit ge hoord heeft, weet ik niet. Mis schien is hij wel dood." Gefrustreerd Bart Peeters the Radios be stonden al, maar Peeters wilde meer muziek en minder televisie maken. Halverwege, de jaren tachtig was de Belg met veel succes doorgedrongen tot het Nederlandse televisiescherm als de opvolger van Willem Ruis. „Ze vroegen me al om er te komen wonen. Toen ben ik na gaan denken, want mijn land ontrouw worden, dat was te veel van het goede." Hard op weg om de nieuwe Mies Bouwman te worden, besloot hij eind jaren tachtig de Gooise ma tras vaarwel te zeggen en zich volledig op de muziek te storten. „Ik raakte ook lichtjes gefrus treerd. Er is nogal een verschil of je moet zeggen „Hier komen de..." en dan van het podium af moet, of dat je zelf aangekon- -digd wordt en daarna gewoon muziek mag maken." Peeters is niet helemaal uit beeld verdwe nen: bij de BRTN doet hij sinds twee jaar De Droomfabriekeen televisieprogramma waarin har- tewensen van Belgen in vervul ling gaan. Voor zijn Radios ging Peeters op zoek naar de ideale muzikanten. „Ik wilde mensen die hun klas sieken kennen en zeker niet zelf solozanger zijn. De ideale band voor mij is er eentje waarin iedere muzikant zijn eigen in breng heeft, half Stones half Beatles. Dat zijn The Radios nu. Een band die graag het spelletje van de popmuziek speelt en groep wil zijn. De muziek? Dat is een huwelijk tussen romantiek en psychedelica: het mooie ruige met een romantisch randje." Peeters wist waar hij wilde be ginnen: „Als eerste belde ik het idool mijner jeugd: gitarist Dan ny Lademacher. Ik wist dat de band waarin hij speelde-Her man Broods Wild Romance - juist gesplit was. Zenuwachtig belde ik Danny in Amsterdam. Ik mocht komen en speelde wat nummers voor. Gelukkig zei hij dat hij wel trek had om mee te spelen." Broers Na Lademacher wilde Peeters de soul in zijn band. „Ik hou van soul en dat betekent voor mij FOTO ARCHIEF DE STEM meer dan James Brown. Soul is ook dat speciale timbre, dat zwarte geluid. Bij de Radios moesten dus per se mensen met Afrikaanse roots." Hij kwam uit bij de broers Ro bert en Ronny Mosuse. „Ze zijn half Zaïrees, half Belgisch en waren bezig met een aantal ei gen projecten." De broers zingen nu allebei in The Radios, terwijl Ronny ook de bas voor zijn reke ning neemt en Robert de percus sie. Drummer is Marc Bonne, die achter Rob de Nijs vandaan werd geplukt, en Alain van Ze veren is de toetsenist. Peeters: „Dat is de beste van heel België. Hij speelt alles en wat het meest belangrijke is: hij kan ook ge woon goed op een echte piano spelen." De eerste cd No Television van de Radios was meteen kassa: zeven hits. Peeters: „Toch was dat niet de cd die ik bedoelde, aangezien er al een hoop num mers af waren voordat de defini tieve band bestond. Aan de tweede cd The Sound of Music hebben alle leden meegewerkt met het schrijven." Explosie Het voorlopig hoogtepunt voor de groep was Marktrock in Leu ven. „Ergens in augustus vorig jaar stonden we daar voor zo'n 15.000 mensen. Ons bestaans recht bestaat uit de lire-concerten. Dat zegt ons meer dan de verkoopcijfers van de cd's. Wanneer we met z'n allen op het podium staan, ge beurt er iets: de band explodeert gewoon. Dat het werkt, bleek toen we in het voorprogramma van Brian Adams in Budapest stonden. Die mensen hadden geen flauw benul wie de Radios waren. Al bij het eerste nummer stond het complete stadion op z'n kop. We gaan nu ook naar Duitsland en beginnen aan een serie concerten in Nederland." Worden de Radios de nieuwe Clouseau? Peeters valt van ver ontwaardiging bijna uit zijn stoel. „Nee, je kunt ons daar niet mee vergelijken. Dat merk je goed nu die Clouseau-jongens Engels zijn gaan zingen. Zij ma ken muziek met een Amerikaans tintje, terwijl die van ons veel Britser is." Stekker „Wij doen opk weinig moeite voor onze fans. We hebben geen last van het zit-mijn-haar-wel- goed-fenomeen. We zeggen geen 'nee' als iemand ons om een handtekening vraagt, maar we gaan niet alvast de zaal in met fotokaarten terwijl er nog een andere band staat te spelen." Een woord waarvan Peeters över zijn nek gaat, is unplugged. „We hebben bij onze nieuwste single in Nederland SOS To An Angel niet voor niets de term the for bidden word version gebruikt. Zo'n Eric Clapton is toch ge woon plugged. Als je de stekker uit z'n microfoon trekt, hoor je niets. Pas geleden hebben we een echt stekkerloos concert in hart je Amsterdam gegeven. In een platenzaak van Vanessa's man bleek de p.a. kapot te zijn. Wij zouden daar optreden en hebben dat ook gedaan voor driehon derd man, zonder geluidsappa ratuur. Je kon een speld horen vallen. Dat is pas unplugged." Seks De muziek van de Radios is niet echt hyper-gevoelig. Het zijn vrolijke rockliedjes waarin geen greintje grunge te ontdekken is. „Zo'n Animal Nitrade van Suede vind ik fantastisch. Maar al dat gezanik van die eendagsbandjes in muziekbladen als Q en The Face over seksuele geheelont houding waardoor ze geïnspi reerd worden tot betere songs. Als overtuigd levensgenieter zou ik willen zeggen: integendeel, geheelonthouding leidt tot niks." (INFORMATIE LIJN. Hebt u nog vragen, bel da" tussen 9:00 15:00 uur: 03451-11948' UZIEK DIE tegen de ver- nikking in de weg weet te pinden naar een groter publiek, Is vaak de muziek die de meeste Inhoud heeft. Zangeres Heidi Perry is in ieder geval er een ftgesproken voorbeeld van, Pan! op het moment dat Enge land hol stond met uit punk en iew wave voortgekomen rock, Tram zij met muziek van bijna p paar decennia eerder op de poppen. jneidi Berry is een romantische F'ger/songwriter in de traditie Bas figuren als Nick Drake, Randy Denny en Tim Buckley. Thar teksten zijn visionair en poëtisch, haar muziek is folk- P'ig en vooral lieflijk, r Berry debuteerde in 1987 |?et de ep Firefly en is nu met Pe naar haar zelf vernoemde cd Vletdi Berry aan haar derde Pgspeler toe. Die plaat staat I™ met prachtige luister-folk. r nummers lang laat ze horen P' dit specifieke genre nog al- I ld uiterst bekoorlijk kan klin- Wen. Up"' S zang is helder en haar ["geleiders verrichten uitste- na werk Opvallend is dat de la nMen op een uitzondering F allemaal jonge gasten zijn |'o niettemin prachtige folk l„rzet'en- L)ie ene uitzonde- Er 15 bassist Danny Thompson El" vroeger bij Pentangle speel- KL®1 meedeed op platen van E,\ennyenBuckIey- L t °errji is een hele mooie Sat e het niet moet hebben L aanwijsbare hoogtepunten, JVan «en constant kwalita- fgain°Sam)'VeaU <4AD'P!ay WIM VAN LEEST fat Mears fAT MEARS was achteraf toch niet zo tevreden over haar begin vorig jaar verschenen tweede cd Hard choices. De plaat liet in vergelijking met haar succes volle debuut-plaat There goes the rainbow een meer country- achtig geluid horen. Dat was kennelijk commercieel gezien niet zo'n goede zet, want Pat was juist met ruige bluesrock zo succesvol geweest op de Euro pese podia. Omdat met Hard choices dat succes niet gecontinueerd kon worden, is alsnog besloten om die plaat terug te trekken en hem in ietwat gewijzigde vorm opnieuw uit te brengen. Zodoende verscheen onlangs de cd Hard candy met daarop vijf nummers in dezelfde versie als waarin ze op Hard choices ston den, vier stukken van die vorige plaat werden opnieuw opgeno men, een compositie van There goes the rainbow werd overge daan en er werd een nieuw nummer aan toegevoegd. Begrijpen doe ik het niet hele maal, want met Hard choices was eigenlijk niets mis. De plaat leek mij een logische stap in de artistieke ontwikkeling van een goede zangeres. Maar kennelijk is commerciëel succes belangrijker en dus hebben we nu te maken met een gedeelte lijk nieuwe plaat. Hard candy ligt veel meer in het verlengde van There goes the rainbow en op zich is er niets mis met de manier waarop de plaat nu klinkt. De vraag is echter of het succes nu wel zal komen, want wie op zo'n manier de eigen artistieke integriteit op het spel zet of het op zijn minst erop doet lijken dat er mee te schipperen valt, die doet zichzelf en dus ook het publiek geen goed. Het was volgens mij veel slim mer geweest om gewoon een hele nieuwe plaat te maken. (Silenz Records) WVL HET VANUIT Duitsland opere rende ensemble Sarband houdt van het vermengen van Oosterse en Westerse muziek. Daarbij gaat het vooral om muziek uit de middeleeuwen en uit de Ba rok, maar ook hedendaagse mu ziek staat op het repertoire. Op de cd Music of the emperors staat muziek zoals die geklon ken zou kunnen hebben aan de hoven van respectievelijk Fre- derik II (1194-1250) in Palermo op Sicilië en van Timur Leng (1370-1405) in Samarkand. Van beide vorsten is bekend dat het grote kunstliefhebbers wa ren en dat hun hoven verzamel plaatsen waren van kunstenaars uit alle windstreken. Ook muzi kanten troffen er elkaar en dat moet destijds opmerkelijke klanken opgeleverd hebben. In de Siciliaanse muziek van te genwoordig tref je trouwens nog steeds oriëntaalse invloeden aan, getuige bijvoorbeeld de composities van Franco Battia- to. Sarband brengt op Music of the Heidi Berry: bekoorlijk. emperors muziek ten gehore die ten tijde van of kort na de regeerperiode van genoemde vorsten werd gemaakt. Een deel van die muziek is via overleve ring bewaard gebleven, een an der deel werd in manuscripten voor het nageslacht bewaard. De gezongen teksten dateren ook uit die tijd, de tekst van FOTO PLAY IT AGAIN SAM Dolce lo mio drudo werd zelfs door Frederik II geschreven. Music of the emperors is een indrukwekkende plaat. Sar band laat horen een uitstekend ensemble te zijn en de stukken die ten gehore worden gebracht, maken duidelijk dat het muzi kale peil destijds aan de hoven in Palermo en Samarkand enorm hoog was. Tenslotte hoor je op deze plaat hoe de muziek van Oost en West destijds el kaar beïnvloed moeten hebben. (Jaro, Via Records) WVL Johnny Meijer is alweer ander half jaar dood, maar de roem van de 'knoppenmaestro' lijkt duurzaam. Opnamen van lang geleden zijn inmiddels uitge bracht op enkele cd's. Behalve heruitgaven is er ook één origi nele, Body and Soul. Niet lang voor zijn overlijden werd Meijer naar de studio van Dureco ge haald om met door hem zelf uitgezochte begeleiders een reeks nummers vast te leggen. De 78-jarige mocht ook het re pertoire kiezen. Ook nu bleek zijn originaliteit: naast de twee doorwrochte muzikanten Jac ques Schols (bas) en John En gels (drums) koos hij vibrafonist Frits Landesbergen. Zeker gezien de leeftijd van de topmusicus is het een verras send overzicht geworden van wat Johnny Meijer allemaal mooi vond. Het titelnummer is het langste van de 16. Verder is een mengsel van tophits als The Girl from Ipanema of China Boy, nummers uit de negro-tra- ditie (Lonesome Road), van El lington Don't get arounden Earl Hines. Meijer tovert het tot een heel eigen soort muziek, swingend en jazzy. Zijn eigen compositie Bagpipe Boogie ein digt als een doedelzak; in zijn bewerking Modern Bach horen we overweldigende orgelklan ken. De drie begeleiders maken zich vol eerbied ondergeschikt aan de oude meester en zo hoort het ook. (Dureco) FRANS OUDEJANS Omslag van het boekje. Door Jace van de Ven Je moet nogal 'nen dieke nek' hebben om een boekje over het Antwerps dialect, een dialect dat je zelf niet spreekt, af te durven kraken. En dat terwijl een caféganger, een echte Sinjoor, die je het boekje liet inkijken, je verzekerde dat er heel grappige uitdrukkingen in staan en dat hij het zeker zou aanschaffen. Maar wat je moet je dan als journalist, als je eerlijk meent toch iets onder handen te hebben dat niet deugt? Je baseert je oordeel natuurlijk niet helemaal op niets. Er zijn de laatste jaren nogal wat boeken over dialect verschenen, al dan niet met veel pretentie. Weten schappelijke of volkse verzame lingen van streekeigen woorden en uitdrukkingen. Een heel leuk exemplaar is bijvoorbeeld 'Dè's Biks' van Jan Naaijkens over het Hilvarenbeekse dialect. Het boekje met Antwerpse woor den en Antwerps idioom ver scheen in heel België en Neder land tegelijk. Terecht waar schijnlijk, want als er één dialect buiten zijn gebruikersgebied be kend is dan is het wel het 'Ant- waarps'. Er zijn Antwerpse lied jeszangers en theatergroepen, Antwerpse televisieseries en zelfs -uit het begin van deze eeuw - een grammatica van het Antwerps. Tel daarbij de 'Ollan- ders' die het Antwerps met har de 'ch' trachten te imiteren en de meutes Hollandse toeristen die dagelijks de Scheldestad bezoe ken en van wie een deel denkt dat daar alles mag, en je doel- Hilversum (anp) - De Tros heeft Fred Bakker (52) benoemd tot opvolger van Cees den Daas, directeur televisie en radio. Hij zal in het voorjaar van 1994 de taken van Den Daas overnemen. Bakker was tot begin jaren tach tig hoofd pr en pers van de Tros. Daarna werd hij directeur van het Genootschap voor Reclame. De afgelopen jaren was hij actief als communicatie-adviseur en interim-manager in het bedrijfs leven en de zakelijke dienstver lening. FILMS GOES - Grand Theater 14 u, junglebook. 20 u. Cliffhanger. HULST - De Koning van Engeland 14 u. Bambi. 20 u. Cliffhanger 20 u. Falling down. 14 en 20 u. Loaded weapon 1. 20 u. The assassin. 20 u. Alive. TERNEUZEN - Luxor Theater 14 u. Junglebook. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Cliffhanger. - Alhambra 2 14 u. Bambi. 20 u. Falling down. - Alhambra 3 14 en 20 u. Oeroeg. - Alhambra 4 14 u. Stay tuned. 20 u. Alive. ANTWERPEN - Rex - 12, 14. 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. - Rex-Club 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Splitting heirs. - Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby groep bestrijkt zowat de hele Benelux. Volgens het woord vooraf zijn de lemma's opgebouwd uit tref woord, uitspraak, betekenis, ver taling. Dat klinkt heel mooi, maar als dat dan resultaten op levert als 'balatum (ballatoem) vloerbedekking (soort linoleum)' of 'chambrette (sjambret) klein slaapkamertje op een slaapzaal (van een kostschool) dat afgeslo ten is met een gordijn' of zelfs 'stoeltjeszetster, oude vrouw die de stoelen in de kerk rechtzet' dan heeft dat toch met typisch Antwerps niets te maken. Ik denk dat de vrouw die de stoelen in de stadsfeestzaal rechtzet, niet anders zal worden genoemd. Zeveren Een woord als stoeltjeszetster heeft dan nog te maken met een plaatselijk kerkelijk gebruik, maar wat moet ik met woorden als 'sunlightzeep', 'op zwier gaan', 'zeveren', 'spuit', 'pikken', 'pas', 'pensionaat' of 'nagel', die op een enigzins Antwerpse uit spraak na - maar welke streek heeft zijn eigen tongval niet - precies hetzelfde betekenen als overal elders. Ook de Antwerpse uitdrukkin gen die in het voorwoord van het boekje aangekondigd worden, zijn slechts mondjesmaat te vin den. Ik herinner mij van mijn vele bezoeken aan Antwerpen vaak veel typerender gezegdes gehoord te hebben dan ik in het zakwoordenboek tegenkwam. De indruk die na het doorblade ren van het boekje blijft hangen is dan ook: onvolkomen, opper vlakkig en onvolledig en een mooi dialect als het Antwerps onwaardig. Claire van Putten: Antwerps Zak woordenboek. Uitg. Nijgh Van Ditmar/Dedalus, prijs 19,90. -Odeon 2 •- 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Mad doc and glory. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. -Quellin I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Super Mario Bros. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. 3 Ninjas. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Loaded Weapon 1. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dragon. - Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. - Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Pet sematary two. Anfbassades Club 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 4-14, 16.30, 19 en 21.30 u. Hellraiser 3, BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u. Bambi. 14.30 en 20 u. Alive. 20 u. Falling down. 14.30 en 20 u. The favour, the watch and the very big fish. - Mending 20 u. Indecent proposal. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Loaded weapon 1.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19