weekend Scheuren, razen, duwen, toeteren en jagen. In de auto voel ik mij thuis. Sterker nog: mijn auto is mijn wapen! Achter het stuur kan ik mij helemaal uitleven. Andere weggebruikers worden begroet met opgestoken middelvinger. Recent onderzoek wijst op toenemend agressief gedrag op de weg. Meer dan driekwart van de weggebruikers in ons land zegt met enige regelmatig in het verkeer agressief te worden bejegend. Haalt de groeiende verkeersdrukte onze meest primitieve instincten boven? Vooral veertigers vertonen in een auto gezeten agressief verkeersgedrag 'Mooie borden langs de snelweg met pakkende teksten spreken niemand aan' de stem zaterdag 3 juli 1993 lol. Die hebben OTO WIM KOOIJMAN at met de toediening] lichaamseigen horm«| wordt ingegrepen in dtl clus van het dier, is vol| Jiebackere een slecht argui iKoeien gaven vroeger een Iter melk per dag. Door de selfJ lan bloedlijnen hebben we vatj |oe een melkfabriek ïadden we dat dan ook achtei^ moeten laten?" >Ja een studie van vier jaarl bpdracht van de EG heeft Dell [cere met een commissie van ani hooggeleerde heren de Euioi Jommissie geadviseerd om, netl de Verenigde Staten, strengj Icontroleerd het gebruik [lichaamseigen groeihormonen I Ite staan. Debackere en de zij| Ihaalden bakzeil. lAan de confrontatie met de poi I I heeft de wetenschapper een bil [gewoon bittere nasmaak ovtj houden: „De politicus is een p' Idie zich voortdurend prostituel Ik heb geen enkel respect w»ï I politiek. Vandaag zeggen ze ij morgen draaien ze 180 graden f wetenschappelijk onderhol)] voorstel is met pseudo-arg van tafel geveegd. De eerste die een Franse socialist mij 1" hearing van de EG stelde.1 welke bindingen ik had oj industrie. De arrogantie! zetel hebben ook industriëlen! mij gesproken. Maar ze Mr hier ook niet een frank achterlaten. Ik ben onafhankH De politiek heeft ons voorJ karretje willen spannen, heeft laten zien wat er van® als wetenschap ten dienste van politieke partijen. Ik de politiek." Ook in Nederland wordt vaker een pleidooi gehoudeiij de toelating van lichaam"" groeihormonen. Voorzitter f zeiaar van het Produktschap J Vee en Vlees herhaalt het i tig en ook staatssecretaris Simons van Volksgezondheid f de recentelijk een balletje op- T^T et als Debackere I Tazelaar en Simons da'j W de legalisering i. w lichaamseigen groeiWl nen het gebruik van illegale bevorderaars kan worden tefj gaan. Bovendien is, met de wj king van de wereldhandel, h® J laten op de Europese ma"' bewerkt Amerikaans vlees niet meer tegen te hóuden- staat de opvatting tegenove'J bijvoorbeeld de Consumenten"] die zegt dat de Nederlandse "T ter absoluut geen kunstmatig werkte biefstuk wil. J Debackere: „Dat is pas ecj L quatsch-argument. Dan flMX1 terugkeren naar het begin ^a" eeuw. Toen kwam er maar1 de week een klein stukje va vlees op tafel. Willen we da' 1 En je ziet hem nog eens dent j zijn steak in Washington. De Neder landse wegge bruiker maakt zich het meest frequent schuldig aan 'de waarheid zeggen, schel den en wij zen.' FOTO JACQUES PEETERS Oorlog op de weg Door Hans Bos Een recente scène op de Duitse televisie, opgeno men met een verborgen camera. Een snelle BMW met injectiemotor duwt op de linkerrijbaan een Mercedes haast van de weg, bij een snelheid van (schrik niet!) ruim tweehonderd kilometer per uur. De Mercedes gaat niet opzij (natuur lijk niet!) en de BMW haalt uitein delijk met gevaar voor eigen (en andermans) leven in via de vlucht strook. Een merkwaardig fenomeen, die pikorde in het verkeer. De auto speelt de baas over de motorrijder en die denkt weer dat voetganger en fietser zich op de weg gedeisd moeten houden. Dure auto's den ken meer te mogen dan midden klassers, om over Panda's, Clio's en Suzuki's nog maar te zwijgen. Mannen voelen zich achter het stuur in verregaande mate superi eur aan vrouwen. Dat geldt in het eigen land, maar ook ver daarbui ten. Waar we hier het gezegde kennen: vrouwen achter het stuur, bloed aan de muur, roept de Itali aanse weggebruiker: donne al volante, pericolo constante. De 'aanvaller' is meestal een man nelijke automobilist van jonge of middelbare leeftijd. De aanval zélf bestaat meestal uit snijden na in halen, te weinig afstand houden, het schreeuwen van scheldwoorden en het gebruik van twee vingers: de wijsvinger richting voorhoofd en/of de, middelvinger opgestoken in de lucht. Dat blijkt uit een enquête onder 825 leden van de ANWB. De ondervraagden beoordelen als meest agressief: het snijden na in halen, over de vluchtstrook rijden, rood licht negeren, te weinig af stand houden, de laat remmen voor anderen en het niet verlenen van voorrang. Volgens de onderzoekers is het op vallend dat de ondervraagden zich zelf het meest frequent bezondigen aan gedrag (schelden, wijzen, claxonneren) waarvan men zelf re gelmatig het slachtoffer is. Als aanleiding voor agressief gedrag van anderen noemen de onder vraagden vaak het zelf (te) lang zaam rijden. Slechts zes procent van de onder vraagden is nog nooit doelwit ge weest van agressief gedrag in het verkeer, terwijl 9 procent dit vaak of zeer vaak is. Bijna zestig procent van de voorvallen vindt buiten de bebouwde kom plaats, meestal op een autosnelweg. In 86 procent van de gevallen wordt de politie niet ingelicht. 31 procent van de onder vraagden meldt gevolgen te hebben ondervonden van het voorval. Het langzaam verkeer beoordeelt het gedrag van het snelverkeer als agressiever dan het snelverkeer dat zelf doet. Gedrag van de eigen groep wordt doorgaans beoordeeld als minder agressief. Op basis van de uitslag van de enquête heeft de ANWB besloten een campagne te organiseren om het verkeersgedrag te verbeteren. Het is de hoogste tijd. Waar we op dit moment al gezamenlijk 5,5 mil joen wagens op de weg kunnen zetten, spreken we rond de eeuw- wisseling al over ruim 7 miljoen heilige koeien. Het is de vraag of we elkaar dan, gelijk een overpo- pulatie aan ratten, zonder duidelij ke aanleiding op de weg te lijf gaan. Er is opmerkelijk weinig onderzoek verricht naar (de groei van) agres siviteit in het verkeer. Wetenschap pers komen tot nu toe niet veel verder dan het noemen van de buitentemperatuur, het geslacht, stress en vermoeidheid als belang rijkste factoren die bijdragen tot agressief rijgedrag (Van Dale: 'een conflict riskerend'). Hauber komt rond 1980 nog het verst. Hij rap porteert onder meer vloeken, schreeuwen en soms wijzen naar het voorhoofd (50 procent van de ondervraagden; toeteren (20 pro cent); uitstappen en de waarheid zeggen (12,5 procent) en 'handge meen' (incidenteel). Verkeersituaties en files, opmer kingen van anderen, vrouwen ach ter het stuur, bepaalde typen auto's en hun rijstijl, stress en 'ruzie voor afgaand aan het rijden' worden genoemd als agressie-opwekkend. Hauber pleit voor een betere ver- keersopvoeding in Nederland, waarbij het accent minder op de technische en meer op de sociale kant van het verkeer komt te lig gen. In 1991 komt Wildervanck tot de conclusie dat frustratie de hoofd oorzaak vormt van agressief ge drag, terwijl de anonimiteit van de verkeersdeelnemer de drempelver lagende factor is. Het lijkt een logische verklaring: de toenemende verkeersdichtheid op de Neder landse wegen maakt deelname tot een frustrerende bezigheid. Uit het jongste ANWB-onderzoek, uitgevoerd door het Verkeerskun dig Studiecentrum van de Rijks universiteit Groningen (VSC), blijkt dat in de ogen van maar liefst 84 procent van de onder vraagden de verkeersmentaliteit de laatste vijf jaar is verslechterd. Negentig procent acht het belang rijk tot zeer belangrijk dat er op korte termijn iets aan wordt ge daan. Het VSC onderzoekt het ver keersgedrag waar de SWOV (Stich ting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) zich bezig houdt met de meer infrastructurele kant van de zaak. Ton Dellebeke, voorlichter van de zogeheten 'Divisie mobiliteit van het korps landelijke politiedien sten' heeft een opvallende verkla ring voor de gevoelde en genoteer de stijging van de agressiviteit in het verkeer. Niet alleen de hoeveel heid auto's op de Nederlandse we gen is toegenomen, tevens het aan tal autotelefoons. Dat zorgt voor de stijging van het aantal meldingen. „Het komt wel eens voor dat weg gebruikers worden achtervolgd, uit de auto getrokken en in elkaar geslagen, of dat gedreigd wordt met wapens, maar alles bij elkaar mag dat toch geen naam hebben. De sociale controle zorgt er in ons land voor dat een verkeersovertre ding meteen via de autotelefoon wordt doorgegeven, vaak zelfs mét kenteken en bedrijfsnaam erbij. Is op de Duitse autowegen regelmatig sprake van 'Autobahnkrieg', in Ne derland beperken we ons (ook) op de weg doorgaans tot wat boze woorden en dito gebaren. De be perking van de maximumsnelheid in ons land heeft 'snel' en 'lang zaam' dichter bij elkaar gebracht, waardoor grote ongelukken wor den voorkomen. Is hard rijden en met je lichten knipperen agressief? Het is maar wat je gewend bent." „Verkeersovertredingen van ande ren lokken vaak agressie uit. Als iemand geforceerd invoegt op de autosnelweg, moet de rest van het verkeer afremmen. Dat levert spanningen op. In de supermarkt moet je ook op je beurt wachten." Een deel van het probleem is vol gens Dellebeke, die beroepshalve achttien jaar heeft doorgebracht achter het stuur van een politie- Porsche, te wijten aan het feit dat elke mannelijke automobilist zich een grote verkeersdeskundige voelt vanaf het moment dat hij het felbe geerde oranje papiertje in zijn zak heeft. Dellebeke: „Autorijden is een vak en het is moeilijk om achter het stuur twee beroepen tegelijk uit te oefenen. De vraag is in mijn ogen of automobilisten zich bewust zijn van hun agressieve gedrag. Bum- perkleven kan ook door 'haast' worden veroorzaakt. Uit eigen er varing weet ik dat je met een politiewagen vijf, zes kilometer vlak achter een automobilist kunt zitten zonder dat deze dat door heeft." „In feite is de gelatenheid van de Nederlandse automobilist opval lend groot als we naar de toename van de verkeersdrukte kijken. In het hele maatschappelijke leven is sprake van normvervaging en ver ruwing. Wie maakt zich nu nog druk over fietsen op het trottoir of een achterlicht dat niet brandt? Zelfs politiemensen rijden tegen woordig zonder gordel. Als mensen zich daar aan ergeren, is de kiem voor agressie gelegd. Dellebeke denkt dat een aanzienlijk deel van de problemen te voorkomen is door automobilisten van boven de 55 een aanvullende ver- keerscursus te geven. „Veel ouderen kennen de verkeers regels niet zoals dat eigenlijk zou moeten. Ze hebben vaak al lang hun rijbewijs en denken dat ze nooit fouten maken. Doordat ze vaak te langzaam rijden, gebeuren echter achter hen de meeste onge lukken. Het zijn vaak de oudere verkeersdeelnemers die de meeste agressie opwekken," zegt Dellebe ke. Jan Schouten en Victoria de Kleine zijn bij de ANWB verantwoordelijk voor het VSC-onderzoek naar agressie in het verkeer. Het plan hiervoor, afkomstig van de afdeling Limburg van de ANWB, is begin 1992 in de bondsraad met een staande ovatie ontvangen. Volgens Schouten blijkt uit het onderzoek zonneklaar dat het aan tal weggebruikers dat last heeft van agresief gedrag, de laatste ja ren aanzienlijk is gegroeid. „Ern stige gevallen van agressie doen zich in ons land gelukkig niet vaak voor. Het verkeergedrag loopt pa rallel met de maatschappelijke ont- wikkeling. We springen ongeduldi ger met elkaar om. Weggebruikers voelen zich in toenemende mate 'ongelukkig' in het verkeer. Zitten voortdurend in spanning omdat anderen geen rekening met hen houden. Ze voelen zich het slacht offer van egoïstisch verkeersgedrag van medeweggebruikers." Volgens de ANWB-onderzoekers heeft de enquête, kostprijs ruim twee ton, bevestigd dat agressief verkeersgedrag in ons land een ge voel van onveiligheid oproept. „Mooie borden langs de snelweg met pakkende teksten spreken nie mand aan. We moeten in verder gaand onderzoek zeer gericht bo ven water krijgen wie zich nu pre cies aan agressief gedrag schuldig maakt en op welke wijze. Een voet ganger of fietser ergert zich op een totaal andere manier aan een auto mobilist dan een bromfietser," zo zegt Schouten. De ANWB zou het een goede zaak achten als automobi listen een voortgezette rij opleiding of regelmatig te rugkerende herhalingscursussen zouden volgen. „Daarmee kunnen we begrip kweken voor medeweg gebruikers en zó agressief gedrag proberen te voorkomen. Het is een illusie om dat in de basisopleiding mee te nemen. Dan zijn automobi listen te veel gericht op de techniek van het rijden," zegt De Kleine. Inmiddels heeft de ANWB de 5000e cursist verwelkomd bij een speciale rijvaardigheidscursus voor mensen boven de vijftig. Volgens de ANWB moet voortgezet en representatief onderzoek de om vang van wangedrag op de Neder landse wegen in kaart brengen. Voordat de bond van start gaat met een meerjarige actie op nationale schaal wil ze immers weten tot wie ze zich moet richten. Daarnaast wil de ANWB meer zicht krijgen op de oorzaken van agressief gedrag. Het voorgenomen vervolgonder zoek gaat bijna een half miljoen kosten. Dat bedrag dient te worden opgehoest door het ministerie van verkeer en waterstaat. Schouten; „Gezien het grote aantal klachten van verkeersdeelnemers kan de mi nister er nauwelijks omheen." De Kleine: „Hoe voller de wegen, hoe groter de ergernis. Bredere we gen? Die lopen ook ooit vol. Met bredere wegen schep je een grotere vraag. Agressie is het neveneffect van onze volle wegen. Om gedrag te veranderen, moet echter een maatschappelijk draagvlak be staan. Een actie tegen alcohol in het verkeer is zinloos als maat schappelijk geen trend bestaat om toch al minder te drinken." Schouten: „Ridderlijk gedrag kom je op de weg nauwelijks meer te gen. Het is: ik eerst! Grote auto's en vrachtwagens némen voorrang en vormen daardoor een bedreiging voor het overige verkeer. De snel-' heidsmaniak ziet een 'slak' voor zich. Ook dat wekt agressie op." „Agressief gedrag is geen probleem van de Randstad. We zien het in het hele land en ook buiten onze grenzen. Het is niet alleen de jeugd die zich daar aan schuldig maakt. Het is de midden-veertiger die op de weg op zijn strepen staat."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 31