IENST- G Jill 06-9292 nhet voorjaar van 1976," zegt Dorny Deen van de Catharina kreeg Nico ineens grijs en wit haar, tot zijn borstharen toe. was door de schippers gekozen om het vrijwillige achtverdelingssysteem op te helpen zetten. Het maakte hem inde een op de andere dag een oude man." En Piet Janse van Fauna: „Weet je wat het ergste is. We hebben in blokkades egen, onderhandeld, protocollen getekend en het heeft emaal geen flikker geholpen, de overheid heeft ons duveld." Schipperse Deen: „Ik kan straks naar het tzendbureau." Piet Janse: „Ze maken ons weer slaaf." en eigenwijze kijk op roei-hormonen Het is oorlog >p de snelweg et troosteloze eiland Jan Mayen stingen (m/v) 1 iMM t l - .-r-i r-i-3-- l ,;fct 'De EG wil vrije prijzen, nou dan gaan wij allemaal naar de kloten' Opnieuw staken de Nederlandse schippers. Uit wanhoop in verzet. i MATRASSEN TENBODEMS 'UKER 57 109-32-3-667 38 43 xjsendaal-Essen-Antwerpen Ze maken ►ids weer ►laaf tA-bussen een aantal ritten en or Paul de Schipper ZIE WEEKEND 2 ZIE WEEKEND 3 onderverdeeld in een aantal ZIE WEEKEND 4 de afdeling Belastingen 3 zelfstandig en is belast met iMomenteel is een start nde zaken binnen de Idersteuning c.q. begeleiding met een Me, ten behoeve van de lastgestelde waarde, inclusief leze rapporten met belasting- I procedures; laxatiebureau belast met de Iterrein van onroerende- |ed. 1.261,- bruto per maand, ien bij het hoofd van de 5) 29 33 03. van deze oproep worden iris, turenummer 93-02. irkt betere kansen bieden. |en en gehandicapten. Ilijk verzocht te solliciteren. (dredactie: Wim van Leest '"igeving: Frank Struijer H H CQ H B Opnieuw staken de Ne derlandse schippers. Uit wanhoop in verzet. Opnieuw dreigt een groep kleine zelfstandi gen defintief platge drukt te worden door de schaalver groting van de economie en Groot- Europa. Wie verwacht dat de schippers zichzelf in stilte af zullen zinken, komt bedrogen uit. „Wacht maar," zeggen ze in Ter- neuzen waar de harde kern van de Nederlandse binnenvaart zich ver zameld heeft, „wacht maar tot de centrales zonder kolen zitten en in Brabant en Limburg het licht uit gaat." „We varen vijfentwintig jaar zelf standig, nu staken we. Het is er op of eronder. Geven ze de vrachtprij zen vrij dan is het gebeurd. Dan hebben we net genoeg geld ge spaard om de inrichting van een huisje aan wal te betalen. Meer niet." Schipper Nico Deen had twee jaar geleden een appeltje voor de dorst, maar toen kapte de motor van de Catharina II ermee. Er kwam een tweedehands voor in de plaats. Weg spaarcenten. En z'n liefdevol onderhouden schip dan? Deen: „Dat zou m'n kapitaal moe ten zijn, maar bij een koude sane ring krijg ik er de oud ijzerprijs voor." Langzaam kwam deze week de particuliere binnenvaart tot stil- ZATERDAG 3 JULI 1993 DEEL E mm „Dit kan lang duren, twee of drie weken misschien." 1- - «i stand. Tijdens een vergadering in Rotterdam besloten 1500 zelfstan dige schippers dat het genoeg was. Ze voelden zich vernaggeld door de bevrachters, de opdrachtgevers van de vrije schippers. Eigenlijk is het een oud liedje. In de negentiende eeuw bescherm de een wet het bestaan van de zeilende beurtman. Pas in 1880 won de liberale gedachte en hoefde geen toestemming meer te worden gevraagd om bepaalde havenplaat sen aan te doen. In 1898 probeer den bevrachters de schippers op de Rijn een hongerloontje op te drin gen, de schippers gingen massaal in staking en de bevrachters haalden bakzeil. Maar de schipper-koopman, een sociale middenklasser, verdween en maakte plaats voor een varens man die optrad als vervoerder van andersmans goederen. Daarmee begon een aftakeling van zijn so ciale positie, een neergang die nooit meer is gestopt. Om met Dorny Deen van de Catha rina II te spreken: „Vanaf de wal zien ze ons als armoedzaaiers. Dik wijls heb ik het gevoel dat ze op me neerkijken." Met de wet op de Evenredige Vrachtverdeling (EV) maakte de regering in 1933 een eind aan de moordende prijsafbraak in de bin nenvaart. Het was in die tijd dat de vader van Piet Janse zijn zeilende tjalk inruilde voor motorscheepje. Piet, in 1943 in Terneuzen geboren, had maar een wens: varen. Vader Janse gidste in latere jaren als 'slikloods' Belgische binnen schippers over het wilde water van de Westerschelde. Hij stierf in au gustus 1963 achter het roer, tussen Hoofdplaat en Breskens. Piet kocht met hulp van zijn moe der zijn eerste binnenvaartschip: „Ik voer met rollen staal van Bre men naar Parijs en terug met mais en tarwe. In de winter kachelden we door het ijs. Had je stukken met de motor, dan deed je een paar reisjes extra om het terug te ver dienen. Toen was het nog leuk om te varen." Hij zucht, zwijgt even: „Goede tij den, een mooi leven." Het tij keerde. In 1975 deed staatssecretaris Mi chel Van Huiten een poging de EV, een stukje crisiswetgeving, af te schaffen. De schippers blokkeerden vijf dagen de Nederlandse wateren-. Van Huiten haalde bakzeil. De EV bleef. Bevrachters met la ding voor het binnenland moesten die onveranderd via het bord op een van de schippersbeurzen aan melden, waarna de schipper zijn keus kon maken uit een reis met een gegarandeerd tarief per ver voerde ton. Piet Janse had toen net een ander schip, de Fauna. Hij voer voor Duitse opdrachtgevers: „Waar zij wilden dat je ging! Kinderen, een bruiloft, niks mee te maken schip per! Het is me gebeurd dat ze me telefonisch het contract opzegden. Ik voelde me toen een loonslaaf." Eind 1975 richtte een groep schip pers in Terneuzen de Toerbeurtver eniging Noord-Zuid op. Dat was een soort EV voor het ladingaan bod bestemd voor België en Frank rijk, maar dan vrijwillig, op basis van onderlinge solidariteit. Het ini tiatief slaagde wonderwel. De tweedeling in de binnen vaart zette door, een twee deling die we herkennen uit het boerenbedrijf, de visserij, de middenstand: de klein tjes klein en de groten groter. De schipper die durfde investeren, alle WIR-en andere potjes wist te ge bruiken, bond zich aan de bank en moest het water tot karnemelk ran selen om de hypotheek eruit te varen. In die tijd dacht Piet Janse nog even aan nieuwbouw: „Godzijdank is het niet doorgegaan." Begin januari 1979 was het weer mis. Boze, schippers blokkeerden opnieuw de vaarwegen. Janse: „We stemden voor actie. Als je meestemt, moet je ook meedoen, Verslaggevers en fotografen die destijds door hun aanwezigheid de politie van hard optreden weerhielden, worden nu met ach terdocht benaderd. vind ik. Democratie legt je die plicht op. Zo was ik in een vloek en een zucht woordvoerder en blokka deleider in Terneuzen." De schippers wilden een wettelijke Noord-Zuidregeling afdwingen, namen genoegen met het zoge naamde Protokol, maar kwamen twee jaar later, in augustus 1981, weer in actie omdat ze het gevoel kregen bedot te zijn. Nu dreigden overheid en bedrijfs leven met beslaglegging. Actielei der Nico Seine zwichtte en onder tekende in Rotterdam persoonlijk een stuk dat hij de komende tijd geen stoute dingen zou doen. Morrend beëindigden veel schip pers de blokkades. 'Seine moet op stappen' klonk het vanuit de radi cale schippersgroep in Terneuzen. Het werd ze niet in dank afgeno men. Het bestuur van Noord-Zuid wipte de militante blokkadeleider Piet Janse. Lang bleef het daarna stil in de schipperswereld. Tot 1988, het jaar van de Granaria. Het bedrijf Granaria wilde met eigen duwbakken gaan varen. De schipperswereld kookte. Minister Neelie Smit-Kroes beloofde op 18 juni op het stadhuis van Gorin- chem dat ze het EV-stelsel niet zou laten ondergraven. De vrede van Gorinchem duurde drie jaar. Tot de nacht van 10 op 11 juni 1992. Vanaf een brug bij Sint Philipsland gooiden onbekenden een emmer met koolteer over het schip van de Belgische schipper Jean de Wit. De Wit was een zwartvaarder. „Altijd zijn het de Belgen die de Noord-Zuid proberen af te bre ken," zegt Piet Janse. De acties concentreerden zich nu langs de Schelde-Rijnverbinding. In Wil lemstad richtten de schippers een provisorische beurs in. Noord-Zuid ging met de Belgen aan tafel. Even luwde het onopge loste conflict, maar al snel volgden nieuwe flankaanvallen op het Noord-Züidsysteem. Nog enkele maanden vraten de schippers hun woede op als er weer een lading buiten het bord om ging, maar het bleef broeien. En het was weer Terneuzen waar de revolte begon, een paar weken geleden toen daar een lading fosfaat voor een gulden onder de minimumprijs per ton 'buiten het bord om' werd verhandeld. Dat was de druppel. Veteraan-actieleider Piet Janse: „Er moet wat ge beuren. De EG wil vrije prijzen, nou dan gaan wij allemaal naar de kloten. Ik heb de afgelopen jaren al een paar keer een aanvul lende uitkering gehad om rond te komen. Zo zijn er veel. Geen won der dat er 1500 man naar Rotter dam gingen om in opstand te ko men. De Fransen waren er ook. Ze weten, dat als onze toerbeurt weg valt, zij ook naar de bliksem gaan. Nooit eerder was er zoveel eenheid. Zelfs de christelijke bond CBOB doet mee, voor het eerst." Achttien procent van het Neder lands goederenvervoer vindt plaats per binnenschip. Particuliere schippers en rederij-schepen ver voeren met elkaar 250 miljoen ton. Daarvoor zouden per jaar negen miljoen ritten per vrachtauto nodig zijn. Een binnenschip van 50 meter lengte heeft een vervoerscapaciteit van .45 vrachtauto's of ongeveer 30 spoorwegwagons. Nederland telt 4600 binnenvaart schepen. Het overschot aan scheepsruimte en de wachttijden op de beurzen zorgen voor de misè re in de binnenvaart. De overcapa citeit wordt geschat op 400.000 ton scheepsruimte. Dat betekent dat 10 procent van de schepen moet ver dwijnen. Het gemiddeld bruto-jaar inkomen van de zelfstandige schipper en zijn vrouw ligt op 35.000 gulden. Ze maken daarvoor weken van 40 tot 60 uur, de wachtdagen voor de beurs niet meegerekend. Op de in ternationale Rijnvaart worden we ken van zestig tot tachtig uur ge maakt. Op die route varen vaak de grotere schepen. „En de grote schulden," aldus Piet Janse, die al twaalf jaar niet op vakantie is geweest. Nuchter redenerend zou er voor de binnenvaart een goede toekomst moeten zijn. Immers, waar het wegvervoer verzandt in files is er op de vaarwegen nog capaciteit over. Vaarwegen zijn goedkoper in onderhoud dan snelwegen. De wettelijk geregelde EV en de vrijwillige Noord-Zuid verdelen de armoe, dat wil zeggen de pijn van de over capaciteit. Iedere schipper moet wachten om wat te verdienen, tien dagen tot twee drie weken, maar iedereen komt aan de beurt en vaart dan voor een gegarandeerde prijs. De wachttijden worden snel langer. Lagen er twee jaar geleden 300 schepen werkloos te wachten, nu zijn dat er duizend. Ondertussen meren de schippers naast elkaar af bij de verzamel plaatsen, zoals in Terneuzen. Daar is de lichtjolige sfeer van vorige acties en blokkades verdwenen. Angst, achterdocht, wantrouwen, verbittering en ingehouden aggres- FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE siviteit domineren nu het optreden van de schippers met op de achter grond het risico van een dreigend isolement. Wantrouwen tegenover politiek die bij de rechtlijnige schippers de in druk heeft achtergelaten dat een jawoord uit Den Haag minder hou vast biedt dan een anker. Het verleden tekende veel krassen op de schippersziel. Wantrouwen ook tegenover lokale autoriteiten. Piet Janse: „Ooit maakten we af spraken met de politie. Toen ver slaggevers, die voortdurend bij ons waren, even hun hielen lichtten, mepte de ME erop. Dat zijn we niet vergeten." Angst is er voor verladers die be slag op de schepen kunnen leggen als ze gehinderd worden bij het bevrachten van 'zwartvaarders.' Verslaggevers en fotografen die destijds door hun aanwezigheid de .politie van hard optreden weerhiel den, worden nu met achterdocht benaderd. Er is nauwelijks nog een actievoerende 'schipper te vinden die frontaal op de foto wil, ook niet nu er gewoon gestaakt wordt. „Wel schepen, geen mensen," luidt het devies. De woordvoerders van de schippers zijn gehard in de strijd: Ger Veu- ger, Nico Deen, Nico Seine. Ook Seine is er'weer, de man die in 1981 week voor de druk. Dat ne men ze hem in Terneuzen nog steeds kwalijk. Moet er straks lan delijk gestemd worden over de ac ties, dan willen de Terneuzense schippers met hun grote concentra tie schepen meer invloed hebben onder het motto. „Als er gepraat gaat worden, niet meer over ons, maar met ons." „Varen?," zegt Jopie, de vrouw van Piet Janse, „er is niks meer aan." „Dit kan lang duren," peinst Jopie uitkijkend over de rijen schepen, „twee of drie weken misschien." „Dan sturen ze de ME op ons af," zegt Piet Janse grommend, „boeren kunnen de trekkers tot op het Bin nenhof rijden, maar schippers krij gen met de lange lat. Dat is Neder land." Noord-Zuidbestuurder Nico Deen is wel kaal, maar niet meer zo wit als destijds. Hij voegt er vastbera den toe: „We houden vol, tot cen trales zonder kolen zitten, tot de lichten uitgaan." Piet Janse: „Dan zal de minister alles zeggen wat we willen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 29