Relatie Al Homeopathische geneesmiddelen uit basis-verzekeringspakket verdwenen Voortdurende BINNENLAND Kerk (1) Kerk (2) Realist Vreemdelingen Homeopathie Gericht schot [door hoofd doodde RAF-lid .,s de stem vrijdag 2 juli 1993 de stem 'Vooral chronische patiënten de dupe' Sinds gisteren zitten ho- meopatische geneesmid delen niet meer in het basispakket van de zie kenfondsen. Inmiddels zijn de meeste fondsen de patiënten tegemoet geko men door de vergoeding voorlopig onder de aan vullende verzekering te laten vallen. Voorlopig. Maar wat dan? Van onze verslaggeefster Marja Klein Obbink „JAMMER", zegt directeur Boer van het ziekenfonds AZWZ/ZHE over het verdwijnen van homeo pathische geneesmiddelen uit het basis-verzekeringspakket. „Want wij koesteren het princi pe dat de verzekerde een zo groot mogelijke keus moet wor den geboden". „Onbegrijpelijk", zegt op zijn beurt de Bredase homeopa thische arts Lex Rutteii over het wegvallen van de vergoeding. „Ik verwacht dat vooral de chro nische patiënten hiervan de dupe zullen zijn". Eigenlijk is het heel snel gegaan. Zeker twintig jaar was de home opathie onderdeel van het basis verzekeringspakket en nu, in nog geen twee jaar na de installatie van de commissie Dunning ligt de homeopathie eruit. „Het is ongelooflijk", zegt de homeophaat Rutten, die naast zijn praktijk de pr doet van de 500 leden tellende vereniging van homeopathische Artsen in Nederland. „We hebben vanaf 1990, toen Simons de adviesaan vraag naar de Ziekenfondsraad stuurde, steeds geprobeerd met de man in discussie te komen. Er zijn zeker acht aangetekende brieven naar hem verstuurd. En pas op 23 april van dit jaar komen we in gesprek. Om even later te horen dat we eruit lig gen, waarbij er argumenten wor den gebruikt die nergens op slaan". Omgekeerd Homeopathie. Vergeleken met de reguliere geneeswijzen is de ho meopathie een soort omgekeerde geneeskunst, begrijp je uit het verhaal van Rutten. „Wij probe ren het eigen herstelmechanisme in beweging te zetten. En dat doen wij door een geneesmiddel te vinden dat bij iemand per soonskenmerken past. In feite proberen we een soort dubbel ganger op papier te vinden. Dit middel blijkt dan bij gezonde mensen de klachten te kunnen veroorzaken die ze bij de zieke mensen kunnen genezen. Eigen lijk lijkt homeopathie het meest op vaccinatie". Dat steeds meer mensen baat vinden bij deze behandelwijze blijkt uit het feit dat de homeo pathische artsen er per jaar 90.000 nieuwe patiënten bij krij gen. Ga je uit van de cijfers van het CBS dan zou (in 1990) 11,1 procent van de bevolking een homeopathische huisarts heb ben. Dit komt neer op ongeveer 1,7 miljoen Nederlanders. Groei De groei van de homeopathie is in Nederland in jaren tachtig begonnen. Rutten: „Men ging steeds meer relativeren wat de gewone geneeskunde is. Die kri tische houding heeft er ook toe geleid dat de homeopathie sa men met andere wat men noemt alternatieve geneeswijzen zelf ook weer onder vuur kwam te liggen. Op zich is dat niet erg, want daardoor zijn de slechten afgevallen, maar de hetze zoals we die de laatste jaren kennen, gaat alle perken te buiten". Hetze? „Ja, sinds de installatie van de commissie Dunning staan de kranten bol van de negatieve stukjes. De argumenten die steeds de kop opsteken is dat men niet kan verklaren hóe de homeopathie werkt en dat er geen effectiviteitsonderzoek is gedaan. Wat dat eerste betreft: „Dat men niet weet hoé een geneesmiddel werkt, is niets vreemds in de geneeskunde. Van aspirine bijvoorbeeld heeft men honderd jaar niet geweten hoe het werkt. En hier", Rutten pakt de jongste aflevering van het Tijdschrift Geneeskunde, „staat zen? Maar wij krijgen daar geen antwoord op", A. Rutten: 'Mensen zullen zich bij moeten verzekeren'. zwart op wit dat men nooit heeft geweten hoe ergotaminen, dus de ouderwetse middelen tegen migraine, waar Simons maar aan vast wil houden, werken. Dat moeten we nü pas lezen. En laatst nog... op het huisartsen congres, werd gemeld dat slecht vijf procent van de huisartsenge- neeskunde bewezen kan wor den". Maar dat is niet het ergste, rpeent Rutten. „Dat de homeo pathische geneesmiddelen wor den afgewezen omdat er geen wetenschappelijke basis voor zou zijn, dat is nu echt flauwe kul. Men gebruikt argumenten zoals ze te pas komen. Zo is er in '91 in een Engels tijdschrift (op vallend trouwens dat dit niet in een Nederlands tijdschrift was opgenomen) een artikel versche nen over het onderzoek van de universiteit van Maastricht naar de kwaliteit van de onderzoeken FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP naar het effect van homeopathie. De conclusie is dat 80 procent van een slechte kwaliteit is. Voor veel tegenstanders stopt het hier. Maar wat blijkt nu van de overi ge 20 procent, die van goede kwaliteit is? Daaruit blijkt dat van de 22 onderzoeken waar het dn om gaat, er 15 een positief resultaat opleveren". Onze vraag richting Simons is steeds: wanneer is nu iets bewe- Middelen Komt bij, vervolgt Rutten, dat het de homeopathische genezers ontbreekt aan de middelen en de mankracht om zelf goed onder zoek te doen, simpelweg omdat de homeopathie niet geïnte greerd is in de gezondheidszorg. Rutten: „Als wij iets willen tes ten hebben wij wel specialisten nodig die mee willen werken, maar omdat niemand van de specialisten volgens de homeo pathie werkt, krijgen we nie mand. Het is het verhaal van de kip en het ei. In Engeland ligt dat anders. Daar is de homeopa thie geïntegreerd in de gezond heidzorg. Ook in de ziekenhui zen zijn homeopathische artsen. Trouwens de hele Britse konink lijke familie wordt behandeld door homeopathische artsen". Om 'Den Haag' tegemoet te ko men - want er moet tenslotte bezuinigd worden op de genees middelen - hebben de home opathische belangenorganisaties voorgesteld om de homeopa thische zelfhulpmiddelen (die je dus zonder recept bij drogist en apotheek kunt halen) uit het ver strekkingenpakket te laten. Dat zou een besparing van 40 pro cent opleveren, oftewel 80 mil joen gulden. Rutten: „Maar Si mons heeft daar niet op gerea geerd. Integendeel, hij heeft be sloten alles maar te schrappen". En wat de consequenties zijn? Rutten weet het wel: „In ieder geval zullen de mensen zich moeten bijverzekeren. Omdat de maatregel toch heel onverwacht kwam, zullen de meeste zieken fondsen de vergoeding nog even in de aanvullende verzkering houden". Chronisch zieken En dan zijn er de chronisch zieken. Juist deze mensen heb ben veel baat van de homeopa thie, zegt Rutten. Zoals de men sen en kinderen met infecties aan de luchtwegen, degenen met darminfecties en ook met reuma tische aandoeningen. Ook op mensen met angsten en depres sies hebben homeopathische middelen een gunstig effect. Rutten: „Deze mensen, dus de chronisch zieken zijn per defini tie minder draagkrachtig. Als zij zich aanvullend moeten gaan verzekeren scheelt ze dat toch weer een paar tientjes per jaar". En dan zijn er nog degenen die straks voor de eerste keer met de homeopathie in aanraking, ko men en daar helemaal niet» verzekerd zijn. Wat gaat het] kosten? Rutten: „Het ha helemaal vanaf hoe arts is die de middelen schrijft. Een goed arts, met] goede homeopathische oplet] zal in één keer het middel dat bij de persoon past. D iemand al voor zes tot gulden klaar zijn. Maar et] ook de zogenaamde dun complexmiddelen, die veelt den voorgeschreven bij overgangsklachten en reu sche klachten. Die kosten; zo'n 50 tot 60 gulden en daar] je dan maar een paar mee." „Dat is een van de redt] waarom we er bij het minist op aandringen om de homeo thische middelen te registre Want als je ze kunt kun je ze ook limiteren. Als] fabrikant dan met iets nieutj de markt komt zal hij tocht ten aantonen waarom het; nieuws is en hoe het werkt.] zoals in de reguliere farmaciij Lijken de homeopathische langenorganisaties in 'Denl tegen dovemansoren te pn] de ziekenfondsen komen het] tegemoet. Zo zegt directeut] Boer van het ziekenfcf AZWZ/ZHE het 'jammer' te] den dat de homeopathische] neesmiddelen uit het basisj ket verdwijnen. „Wij weten] ze omstreden zijn, maar wij J nen dat we de verzekerde: een zo groot mogelijke moeten geven. En of het 1 Soms wel, hoewel we daar®] onderzoek naar hebben gedaif Ongeveer drie procent van] verzekerden bij de AWZW/Z1 gebruikt homeopathische troposofische geneesmiddel®! de opgave van Boer. Dat i 15.000 verzekerden. Goed 2,5 miljoen gulden op jaarbai Om hen tegemoet te komen i den die geneesmiddelen nu] dergebracht in de aanvullej verzekering, zoals eerder al i de homeopathische consulten] beurde. Zeker 90 tot 95 prot van de ziekenfondverzekei heeft zo'n aanvullende ver; ring. De overgangsperiode duurt I januari. „Daarna moeten we] kijken of we een premieve; ging moeten doorvoeren", Boer. Uitgaande van die miljoen zou dat neerkomen een premieverhoging van tot vier gulden per maand t] de aanvullende verzekering, komt neer op een verdubbe] van de premie. Dus of dat 1 baar is? Ik betwijfel het". In De Stem van 25 juni j.l. haalt Jan Bouwmans weer eens lekker uit naar de door hem zo verfoeide paus die geprotesteerd heeft tegen o.a. het publiceren van onjuiste cijfers, gebruikt door bepaal de media inzake de' afschu welijke seksmisdaden van zo'n 400 priester in de VS. Sensatiescheppers maakten 10% van 1%. Net als in de bedroevende affaire rond de nobele mgr. Bar schaart Êouwmans zich ook nu weer bij de smerigste modder- gooiers. Goede journalisten vertellen en zoeken de waarheid. Om trent de betreffende misdadi ge priesters verwijst de paus naar het evangelie waar staat: 'Het ware beter dat de ergernisgevers met een mo lensteen om de hals in zee werden gegooid'. Dat ver zweeg Bouwmans. Dat het er bij gesleepte celibaat totaal niets met seksueel wangedrag te maken heeft blijkt o.a. uit de affaire Epe en andere der gelijks gevallen. Het is dan ook geen wonder dat het overgrote deel van de Stem- lezers meer belangstelling hebben voor de belevenissen van Suske en Wiske en Boes dan voor de slooppogingen van'Jan Bouwmans. Rucphen P.O. Marijnissen. Het mag een goede zaak ge noemd worden wanneer een krant als De Stem en haar redacteur geestelijk leven zo duidelijk en onomwonden stelling nemen tegen de als maar voortdurende hypocre- sie van het Vaticaan, dat tel kens opnieuw weer tracht de eigen straat schoon te vegen door tal van onverkwikkeÜij- ke zaken, die het daglicht niet mogen zien, in de grote kerkelijke doofpot te stoppen. Als de paus zelf berichten over seksueel misbruik van parochianen door priesters afdoet met sensatieberichten over schandalen, die een ge vaar voor de moraal zijn, dan vraag je je af welke moraal hij hier eigenlijk bedoelt. De moraal van de institutionele kerk is in ieder geval al zo dikwijls niet weinig onbe trouwbaar gebleken, dat alle geloofwaardigheid van de R.K. kerk tot een nulpunt is gereduceerd. Wat steeds duidelijker blijkt, Lezersi °P De Stem' Brieve.. '^^ar deze rubriek te korten en te h nef sii CC «tonufy,'XX7niet LU factie het m jde is dat bisschoppen en pries ters niet minder slachtoffer zijn en worden van tal van wetten en voorschriften de menselijke sexualiteit betref fende, waaraan het bestuur van deze kerk in haar zelfge noegzaamheid (gelovig zelf- verstaan van de kerk noemt men dit in Roomsche kringen) tegen alles en iedereen star blijft vasthouden. Zijn de be werkers van seksueel mis bruik binnen de kerk immers ook niet, evenals de slachtof fers, die zij maken, de dupe van smadelijk onrecht en van afbreuk aan menselijke inte griteit, hen door de kerk aan gedaan? Zelfs een bisschop Bar van Rotterdam, wie toch geen seksueel misbruik kan worden verweten, is goed be zien evenzeer slachtoffer van een rigide seksuele moraal van de kerk als zijn collega bisschop Sanchez van Santa Fe, wiens (onverantwoorde lijkheid niettemin onverlet blijft. Hoe zeer de seksuele moraal van de R.K. kerk het produkt is van misleid en misleidend denken, mede onder invloed van deze strenge celibaats verplichting, komt meer en meer in de openbaarheid. Met zulk moreel geweld menselij ke seksualiteit willen beteu gelen (onderdrukken) dan wel trachten te sublimeren kan op de lange duur niet anders dan tot grote schade en schande voor de kerk zelf en juist die leden leiden, die in opzet slechts bedoeld hebben deze kerk en mensen te die nen. Hebben zij evenwel niet al te zeer eigen ontoereikend heid onderschat en zijn zij niet voorbijgegaan aan de werkelijkheid van mensen van vlees en bloed, waar zij, hun wijding(en) ten spijt, on ontkoombaar deel van uit blijven maken? Het ongehuwd zijn omwille van het rijk der Hemelen heeft Christus nooit als een verplichting, voor al zijn vol gelingen-bedoeld; doch alleen voor hen, die het kunnen be vatten en er naar kunnen le ven zonder onder zo'n leef wijze gebukt te gaan of er ernstig door gefrustreerd te geraken. Wie dat als vrijwilli ge aankan, zal er zijn eigen geluk en dat van anderen mee kunnen bereiken. Helaas zien we in deze kerk en in deze tijd maar al te vaak het ver woestende tegendeel. Breda A.W. van Mil In het NRC/Handelsblad van 8 mei 1976 stond het inter view wat redacteur H.A. Berkhout had met de oud-mi- nister-president Willem Drees Sr. Over de in Neder land verblijvende buitenlan ders - en dat waren er veel minder dan thans - zei hij: „Natuurlijk kan men niet plotseling al die (buiten landse) arbeiders verplichten te vertrekken, dat zou on menselijk zijn. Dat moet in categoriëen en naar de tijd, dat ze hier zijn geweest. Men moet ze ook nog schadever goeding geven, al is daar kri tiek op geweest. Het is anders met diegenen die hier zonder vergunning zijn, dat zijn er tienduizenden. In plaats van te zeggen, die moeten alle maal weg, waartoe men volle dig het recht heeft, zegt men nee, laat velen blijven. Na tuurlijk, we hebben voor alle mensen verplichtingen, maar toch grotere, meer directe verplichtingen tegenover de eigen bevolking." Ik heb deze historische uit spraak van de alom gewaar deerde Willem Drees Sr. vol ledig geciteerd, om geen mis verstand te laten ontstaan over wat hij bedoelde. In het betreffende interview deed de heer Drees nog meer belang rijke uitsprak: - het uitgave nbeleid is uit de hand gelo pen; - loonmatiging is nood-, zakelijk (in 1976!); - de kos ten voor de bedrijven zijn te hoog; - verruiming van het begrip passende arbeid is een dringende noodzaak; - er zou bijna geen werkeloosheid zijn, als de Nederlanders het werk weer zouden gaan doen, dat ze door buitenlanders la ten doen; - de grootste zorg betreft het 'arbeidsongeschikt verklaren'. In 1993 heeft de Tweede Ka mer allerlei commissies no dig, waaronder zelfs een zwa- mm 4 Paus Johannes Paulus II re enquête-commissie, om vast te stellen wat de oude heer Drees in 1976 in een interview al keurig op een rijtje zette. Hij ging daarbij verder dan Bolkestein in 1993 durfde te gaan. Met deze uit spraken zou dr. Drees uitste kend passen in de gelederen van de politieke partij Realis ten Nederland, en niemand zal het wagen de heer Drees te beschuldigen van racisme. Zelfs de redactie niet van de dagbladen die zo snel het woord racist uit de pen laten vloeien. De heer Drees was meer een praktiserend realist met een groot sociaal gevoel, dan een socialist, die blinde lings wil vasthouden aan de uitgezette koers. Putte M.G. Gerts Tijdens de algemene leden vergadering van Vluchtelin genwerk Nederland van af gelopen zaterdag 26 juni, hield de voorzitter Jan Nico Scholten, zoals dat gebruike lijk is, een toespraak. Hij blikte terug op de afgelopen bestuursperiode van 3 jaar en plaatste deze tegen de achter grond van de ontwikkelingen in Europa en de toenemende stroom vluchtelingen in de wereld. „Na de val van de muur, heerst er in Europa wanorde en onrust", zei hij. Ook de politieke verdragen die op dit moment genomen worden om Europa te be schermen tegen vluchtelin gen, bracht Scholten ter spra ke. Dit zette me ernstig aan het denken. Ik vroeg me bij deze toespraak plots af: Wat was die vrede van na de Tweede Wereldoorlog eigen lijk waard? Kon die niet enkel bestaan omdat er ook een vijand was, namelijk: het communisme (Het Rode Ge vaar)? Met andere woorden: kan onze vrede of beschaving niet enkel bestaan als er ook een vijand is? En als dat zo is, is er dan niet eerder sprake van een valse vrede, in plaats van werkelijke vrede en ge rechtigheid? Wat mij betreft worden deze gedachten bevestigd door de manier waarop wij, de poli tiek voorop, met het vluchte lingen-vraagstuk omgaan en de negatieve beeldvorming die hierover ontstaat. Wordt hier niet een nieuwe vijand gecreëerd, waardoor onze schijnvrede en welvaart kan blijven bestaan? Cijfers spre-, ken deze beeldvorming in ho ge mate tegen. Deze werden trouwens ook genoemd in het televisieprogramma NOVA, ook afgelopen zaterdag. Van de 30 tot 40 miljoen vluchte lingen die erop de hele wereld zijn, wordt 86% opgeno men door de directe buurlan den. Slechts 8 komt in Europa terecht, waarvan weer een heel klein gedeelte in Nederland. Ik vraag me dan af: zouden we ons niet moeten schamen om dit vraagstuk als een probleem en bedreiging te zien? We leven in een boeiende tijd, waarin de gevolgen zichtbaar zijn van enerzijds het ver dwijnen van het communisme als natuurlijke vijand van het kapitalistische Westen en an derzijds van dit kapitalisti sche systeem zelf. Het gevolg van de economische orde van het kapitalisme is dat de ma teriële kloof tussen het rijke Noorden en arme Zuiden blijft bestaan of zelfs groter wordt. Armoede is zelden een FOTO AP basis voor politiek evenwicht. Als ons Westers kapitalisme mede-oorzaak is van de ar moede in de wereld zijn wij mede-verantwoordelijk voor de politieke onrust in landen waaruit vele mensen vluch ten. Elke dag komen er zo'n 2700 vluchtelingen bij. De hand in eigen boezem steken is niet ons sterkste punt. De opstelling van het Westen is nog steeds: wij zijn goed, an deren hebben het gedaan. Zij moeten veranderen, niet wij. Zoals ik reeds zei: het lijkt er zelfs op als we met z'n allen hard bezig zijn na de val van de Berlijnse muur een nieuwe vijand te ?oeken. Wil er echt iets veranderen en verbete ren, dan is het noodzakelijk uit te gaan van andere stand punten dan zelfbehoud en een kapitalistisch systeem dat is gebaseerd op eigenbelang en egoïsme. Echte vrede kan slechts bestaan als ieder mens welkom is! Als de vreemde ling geen bedreiging meer is, maar een verrijking en uitda ging. Wat dat betreft kunnen we nu kiezen voor het zoeken naar werkelijke vrede en rechtvaardigheid of het vast houden aan een valse vrede, die gebttSéèrd is op illusi] waarbij een zelfgecreeè# vijand noodzakelijk is. Tilburg T. Ribbens Hiermee wil ik even reage: op het artikel van dr. Pa; man, z'n zoveelste ten nade] van de homeopathie. Ik vra] me af of de heer Paa alléén wetenschappelijk wei leest dat de homeopathie: kraakt omdat 't niet 'wetei schappelijk' bewijsbaar grijpbaar' is. Eenzijdig tuur is overal te vinden. hij ook wel eens met men die er gebruik van maken e met collega's die ermee wd ken? Dan zou hij zeker wel] hoeveel mensen daar baat I hebben en hoe diep de hou opathie op iemand in werken om van daaruit genezen. Het voorbeeld van de kinc ren is zeer schraal gezocht: zelfs een vraagteken er achter plaatsen bij het resiij taat dat te zien was. Als homeopathie erkenning zouden de ziekenhuizen der vol zijn en minder m< cijnen bebruikt worden, zullen medicijnen nodig blij ven maar veel en veel minde De homeopathie geneest- werkt op de 'gehele' mens, altopathie neemt 'n onderde eruit om te behandelen waa door van de ene klacht in andere gevallen wordt. Zij| artsen als Paalman bang ot dat ze de gevolgen niet wille zien? Met de erkenning de ziektekosten omlaag maar op deze manier worde degenen die al twijfelen hel] maal in vertwijfeling bracht. Waar blijft trouwens iede] vrijheid? Worden velen doemd medicijnen te gaangt bruiken of betalen we de kenfondskosten als een extra] tje erbij? In deze tijd waar veel mensen bewust bezig zij met alle soorten alternatief geneeswijze - ik ben me wust dat er ook daar veel l' onder het koren zit, maar een zet van waarheid - vi ik de artikelen van Paalm' erg conservatief en kortzic tig, hij zou instens wat me open kunnen staan en luis! ren naar de andere kant. D' zou zeker wat prettiger over] komen en van meer wijshe getuigen. Breda Ria v.d. Wens L jzen Israëlische agent buigt zich c [schietpartij. Duits fVan onze correspondent [Frans Wijnands jonn - Eén dood RAF-lid ma [angst los dan een horde vrij ro misten. Minister Seiters van Binnen- me1 landse Zaken heeft de aanhou- ding van de al jaren gezochte nie RAF-leden Wolfgang Grams en ver Birgit Hogefeld een succes in de dat strijd tegen het terrorisme ge- noemd. °e 'Maar de vreugde over de aan- de houding is inmiddels stukken de iminder geworden. Grams werd Ho, ter plekke geëxecuteerd, of hij val moet zelfmoord hebben ge- Gri pleegd. En Hogefeld heeft vanuit nee haar cel een klacht tegen de toe overheid ingediend wegens for| smaad. Zij zou, volgens de eerste !s d berichten, geschoten hebben op rite de man van de GSG 7-eenheid k°r, die bij de actie op het stationne- Mil tje van Bad Kleinen om het leven de [kwam. tro,j Het zal Birgit Hogefeld niet haar wo in vrijheidsstelling opleveren, ziel [maar ze maakt vanuit een 'un- eel1 [derdog-positie' duidelijk dat nog var èrg veel onduidelijk is over de Zo schietpartij in Bad Kleinen. .naJ [Als die actie veertien dagen te- voc [voren al werd voorbereid, dan Gri [moet er bedenkelijk veel fout tioi [zijn gelopen, meent het socialis- Pra [tische Bondsdaglid Wilfried dal 'enner. Hij eist het aftreden van die [de federale procureur-generaal we [Alexander von Stahl, die zich tijc verj Jonn - Een gericht, van zéér dichtbij afgevuurd schot door de slaap heeft RAF-lid Wolfgang Jrams afgelopen zondag ge- jdood. I Voor de justitie in Schwerin, in de deelstaat Mecklenburg-Voor- pommeren, staat dat onomstote lijk vast. Zij baseert zich op een gerechtelijke lijkschouwing. De raag is alleen, wie het fatale schot heeft afgevuurd. Grams zelf wellicht, toen hij merkte dat er'geen ontsnappen meer moge lijk was, of een lid van de spe ciale commando-eenheid GSG 7 van de Duitse politie? 'leutrale buitenlandse deskundi gen zullen worden ingeschakeld om te achterhalen met welk wa pen Grams werd gedood toen hij [op het perronnetje van Bad Klei- cen in Mecklenburg-Voorpom- oeren lag, omringd door gewa pende politiemannen. Grams vas een van de meest gezochte leden van de extreem-linkse Ro te Armee Fraktion, de RAF. me: fotJ pol hei De del geit is blij aai ga] of WO hu zo< in, me bh All] eff kil DiJ va: en me da: ree zu de: gre zo< 'ze zij rei Het explosieve mengsel van religieuze tegenstellingen, onbuigzaam nationalisme, de minderheden-kwestie en een grote dosis economische malaise heeft nu ook de relatie tussen Albanië en Griekenland vergiftigd. Zoals vaker op de Balkan was een klein vonkje, de uitwijzing van een Griekse priester, de aanleiding voor een explosie, die sommige commentatoren al tot de conclusie heeft gebracht dat na Bosnië een nieuwe brandhaard is opgelaaid. Maar voorlopig is het een woor denstrijd waarin Tirana en Athene niet voor elkaar onder doen. Een demonstratie van Grieken voor de Albanese ambassade in Athene beschrijft het ministerie van buitenlandse zaken in Tira na als 'een ernstige fascistische provocatie'. Het collega-minis terie in Athene deed een duit in het zakje door de tegen de mas sale uitzetting protesterende Albanese president Berisha te beledigen. „Berisha bezigt taal uit een ander tijdperk", riep de woordvoerder van minister Andreas Papaconstantinou. Ernstiger zijn de verwijten over

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 4