'Waarschuwing' tegen geweld
Nice gaat prat op vernieuwd Musée Matisse
UIT gids
an Borgersl
Criminele epidemie in Amerika noopt beduchte tv-wereld tot zelfcensuur
Kleinschaligheid troef op
Holland Festival 1994
Nieuwe KRO-serie: 'Toen
was geluk heel gewoon'
Secrets niet zo'n succes
GIDS
D3
VRIJDAG 2 JULI 1993
pt 'gezicht', maar nu j
ïere, expressieve vormgj
al haar werk legt Bor,l
nadruk op vorm en st.|
met weglating van ail
|e details. In het streetl
'Het land van Axel' g
lolgende woensdag receij
tch werk van Borgers J
lvenals klein bronswerJ
poseerde eerder in ondj
Amersfoort, AperldooiJ
Iterswijk. Groter werk ij
Irons en glas staat ondj
haar woonplaats Eerf
i Brummen en in DuivenJ
juli tot 1 augustus. WoenJ
f en met zaterdag van 13,3)1
10 uur; vrijdagavond ookvaj
lt 21.00 uur. 1
^an onze correspondent
parede Koninck
Washington - Beducht dat het Congres hen dwingend
zou gaan censureren, hebben de belangrijkste omroepen
Amerika aangekondigd vrijwillig over te gaan tot het
«even van waarschuwingen aan ouders indien tv-pro-
ramma's grove geweldsscènes zullen bevatten.
foor de aanvang van, alsook na
eclame-onderbrekingen in,
Ims of series met veel geweld
lal de waarschuwing op het
cherm verschijnen dat ouders
i,et programma om die reden
nogelijk niet geschikt achten
-oor hun kinderen. Soortgelijke
■anzeggingen zullen in de pro-
ammabladen verschijnen,
ie omroepen ABC, CBS, NBC en
,'ox hebben dit na langdurige
inderhandelingen met elkaar af-
lesproken. De overeenkomst
leeft voorlopig het karakter van
en proef, die komend najaar
jegint en minstens twee jaar zal
luren.
ie laatste jaren is vanuit het
lerikaanse publiek steeds
•achtiger protest gerezen tegen
je veelheid en indringendheid
fan geweldsscènes die de jeugd
de VS via het tv-scherm te
lerwerken krijgt. Een Ameri
cans kind van elf jaar heeft in
'n prille leven gemiddeld al;
3,000 gruweldaden waarvan'
lüOO moorden - veelal tot in de
.1 Bloedigste details - op de televi-
en van noodl sie kunnen gadeslaan. Tal van
letenschappelijke studies tonen
ian dat er een verband is tussen
iet gespeelde tv-geweld en de
fare criminaliteit in de Ameri-
;aanse samenleving.
|ge fotograaf Kary Lascll
ette die in de jaren vijftij
|tig allerlei beroemdhedej
afeerde.
tall of Fame is een wan]
jrie bij vier meter waaroJ
■ortretten van bezoeken
|n gepind, bekende en on-l
de persoonlijkheden di|
hbardeerd worden tot
Ijeroes'. Medewerking aj
poject verlenen het Stede-I
•Iuseum Bellamypark
iMaria Isakson de voorna]
Jijlkeuken heeft getransfot]
1 en de Alhambra Bioscoo
pn serie 'Hollywood Stars]
I 30 augustus. Van woensdail
landag, tussen 12.00 en 17.(1
|et Stedelijk Museum is al oir™
uur geopend.
Igrijkste thema in zijn werl
It landschap. Zijn verbon]
pid met het landschap en
blijkt onder meer uit ziji
^eur voor de kleur ombel
bruin). Zijn recente werk
felijk warmer en poëtischer]
|yn wil met zijn werk
1 bonheur' zijn, een geluks]
|ger in tijden van nood.
entoonstelling in Terneuzi
pgezet door het Musei
liette Polak in Zutphen|
van Montyn bevindt ziel
collecties van het Stedelijl
bum in Amsterdam en Boy-
[s-van Beuningen in Rotter-1
It 22 juli; tijdens kantooruren.
Ihet museum 'Hulde aan Ho
pï' van Bert de Keyser. To
lugustus. Dinsdag tot en me
nag van 10.00 tot 17.00 uur.
norhall, Duinbergen. Inter]
lonaal Cartoonfestival Knol]
leist. Tot 12 september. Va
1)0 tot 19.00 uur. Entree 11
Geschiedenis
)e vier omroepen hebben tevens
fgesproken om met de filmpro-
[ucenten van Hollywood, met
egisseurs en met scriptschrij-
ers te gaan overleggen over de
hoe het tonen van geweld
eperkt kan worden, zonder dat
de dramatische kracht van pro
ducties eronder lijdt,
let is voor het eerst in de Ame-
taanse geschiedenis dat (een
ieel van) de tv-amusementsin-
justrie een formele overeen
komst sluit om zichzelf inhoude-
jjke beperkingen op te leggen en
ït publiek in overweging te
sven bepaalde van hun produk-
ten niet te aanschouwen.
Op het terrein van expliciete
ixuele scènes heeft voor de
Amerikaanse tv, evenals voor
bioscoopfilms, altijd al een be
perkend regiem gegolden, maar
dat is bij wet opgelegd.
Sigaret
Wel houden de omroepen in de
VS zich op andere gebieden aan
tal van informele educatieve co
des (vooral in familieseries) die
nooit expliciet zijn afgesproken
maar blijkbaar door evoluerende
maatschappelijke opvattingen
worden gedicteerd. Zo wordt er
zelden nog een sigaret opgesto
ken in een Amerikaanse tv-serie;
vrijwel altijd doen acteurs, al
zijn ze nog zo 'macho', braaf de
veiligheidsriem om achter het
stuur; veel vaker op het scherm
dan in het ware leven wijzen
jongeren die uitgaan een chauf
feur aan die niet zal drinken; en
tv-vrouwen en -minderheden
hebben doorgaans een vooraan
staande positie in de samenle
ving.
25.000 moorden
Maar geweld is tot dusvepre
goeddeels ontsnapt aan de be
reidheid van de omroepen tot
zelfcensuur. Met name de lange
tv-films zijn er nog van door
drenkt. De criminaliteitsepide-
mie in het land, waar miljoenen
Amerikanen intussen persoonlijk
mee zijn geconfronteerd, maakt
de onbeperkte presentatie van
geweld als amusement echter
onhoudbaar.
De VS zullen dit jaar naar schat
ting zo'n 25.000 moorden tellen
(tien jaar geleden was dat
18.000). Gemiddeld bevindt zich
in elk Amerikaans huis 1,3 vuur
wapen. Bijna één miljoen van de
totaal 250 miljoen Amerikanen
zit wegens een geweldsmisdrijf
in het gevang. Alleen Zuid-Afri-
ka kent ter wereld een hoger
percentage gevangenen. De laat
ste tijd is in de VS vooral de
moordlust van kinderen jegens
andere kinderen buiten propor
tie gestegen. Veel scholen heb
bekmuseum, Axel. Keramii
brons van Ankie Borgers. \L—
[ili tot 1 augustus. Woensds: f\VOHCl
en met zaterdag van 13.00 IdH
B0 uur; vrijdag ook van 191 Wie niet aan Museum-, Leidse
[21.00 uur. mWaterlooplein woont, heeft
dhuis, Terneuzen. Gra; v» het Holland Festival niets
Jan Montyn. Tot 22 ju; «merkt. Of hij zou zelfuitvoe-
pens kantooruren. 'en,i kunstenaar moeten zijn,
dan had hij de halflege zalen
zien. Het programma en de
leer dan 200 pagina's dikke
stival-almanak beloofden nog
&o veel, 'meer geënsceneerde
OUlSlStei 0Pl'ra's, nieuwe vormen van muziektheater, wereldpremières en grote
meursveel indruk heeft het desondanks niet gemaakt.
'an van Vlijmen, componerend festivalbaas, suggereerde veel en
Yporal nieuw. De Amerikaanse componist Steve Reich, de Vlaamse
choreografe Anne Teresa de Keersmaeker en de on-Hollandse
pnd speelt de Nederlandse
^specialist Gustav Leonai
programma dat geheel
op vrijdag 9 juli, wordt fe
Itrument bespeelt door
&nse organist Louis Thirn|
speelt werken van Olivif
J'ssiaen.
|k in Gent worden in de ma;
juli en augustus orgelrecit;
rzorgd. Deze concerten vindf
ce donderdag plaats in de Si'
lafskathedraal.
iptoe
reidelstraat.
De orgelrecitals
.00 uur.
geen festival. De hoofdsponsor van het Holland Festival had
Sat voorzien. Die adverteerde met de kreet: We bezorgen ook
leuke avonden.
ben metaaldetectors bij de in
gang moeten installeren om te
verhinderen dat leerlingen vuur
wapens mee naar binnen nemen.
De afspraak om 'geweldswaar-
schuwingen' te gaan geven is pas
ha moeizaam onderhandelen en
na zware druk van met name
senator Paul Simon tot stand
gekomen, omdat de commerciële
risico's enorm zijn en de hevig
concurrerende Amerikaanse om
roepen ('networks') elkaar voor
geen cent plegen te vertrouwen.
De networks weten steeds meer
kijkers weggetrokken door ka
belstations. Die laatsten doen
vooralsnog niet mee aan de af
spraak over tv-geweld.
Waarnemers voorzien dat er nog
grote spanningen tussen de om
roepen kunnen ontstaan over de
vraag welke programma's wel en
welke niet een geweldswaar-
schuwing waard zijn. Westerns
en klassieke drama's bijvoor
beeld kunnen gewelddadige taf-
relen bevatten waarvan het arbi
trair is of die nu schokkend zijn
of tot immitatie door de jeugd op
straat aanzetten. Volgens de ge
sloten overeenkomst moet elke
omroepen zelf uitmaken of ze
aan haar uit te zenden produk-
ties al dan niet een waarschu
wend 'label' meegeeft.
Trend
Geen wonder dat tal van cynici
denken dat de afgesproken
maatregel geen of zelfs averechts
effect zal hebben. Kinderen zou
den juist extra kunnen worden
aangetrokken door het etiket
'gewelddadig', dat dan ook eer
der een soort sluikreclame zou
zijn. En de waarschuwing is ge
richt aan ouders, terwijl in Ame
rika kinderen vaker dan in welk
westers land ook alleen thuis
zijn omdat beide ouders buitens
huis plegen te werken. Boven
dien hebben Amerikaanse kinde
ren vaak al op heel jonge leeftijd
op hun eigen kamer hun eigen
tv-toestel.
Opdrogen
Optimisten echter menen dat de
waarschuwingen tegen geweld
dadige scènes toch effectief zul
len zijn, vooral omdat die het
bedrijfsleven ervan zullen weer
houden in en om zulke program
ma's reclame te maken. Adver
teerders plegen in de VS precies
te kunnen aangeven bij welke
uitzendingen hun spots moeten
worden uitgezonden. Omdat be
drijven zich niet graag zouden
willen associëren met negatief
gebrandmerkte programma's,
zou de financiering van het tv-
geweld zo opdrogen.
Overigens maakt het voorzien
van geweldsfilms van een ver
wittigend label in zekere zin deel
uit van een trend in Amerika.
Muziek-cd's waarin onbetame
lijke teksten voorkomen worden
intussen ook al van een waar
schuwing voorzien. En op rook
waren, flessen drank, milieu-on
vriendelijke produkten en deu
ren van bars pleegt in nogal
alarmerende bewoordigen te
staan dat het gebodene riskant is
voor de gezondheid.
ij'd JS Bach Een "week lil mP""'sl Ton de Leeuw. Nieuw werk van deze coryfeeën stond op
vriiHaa Q niii wnrrlt hf V'Programma, maar nog meer oud. Het merendeel stukken van
'rdere Festivals. De Keersmaeker is immers al tien jaar huisgast in
•sterdam, Reichs minimal music nog langer,
rote regisseurs kondigde Van Vlijmen aan. Peter Sellars bijvoor-
leld voor opera. Hij deed Pelléas et Mélisande. Het stelde niets voor.
Verder dan wat aanwijzingen waar de zangers moesten staan, was hij
"iet gekomen.
Giorgio Strehler uit Milaan, Thomas Langhoff van het Deutsches
Theater Berlin en de Roemeen Silviu Purcarete leverden toneel. Meer
was het, ondanks Van Vlijmens ophef, niet. Amusant blijspelwerk,
gedateerd avantgardisme en herhaling van 70-er jaren visie. Niets
indrukwekkends, niets wat niet maandelijks in Groningen, Arnhem,
Haarlem of Rotterdam in première gaat.
Holland Festival als inspiratiebron voor tonelisten en theaterpu-
de Burg in Brugge vibliek bestaat niet meer. Van Vlijmen maalt er niet om. Toneel is de
orgen de internationale re- shiitpost van het festival. Een eigen programmeur daarvoor is er niet.
mtaptoe plaats. Van 1 J.UU Van Vlijmen, gerespecteerd componist en weggezonden opera-inten-
00 uur is er een werve tunt. kan dat zelf wel bijhouden. Waartoe het leidt heeft aflevering
ektakel te zien met oi J9<y aangetoond. Belegen spul dat de concurrentie met doorsnee
rskorpsen, blaaskapellen J vaderlands werk niet aankan.
owkorpsen, waaronder Van Vlijmen is moderne-muziekspecialist. Dus in die sector zou het
isveerkorps uit Friesland Wn moeten zijn. Maar ook daar slechts oud nieuws. Als ontdekkin-
't Halsen Skolekoips uit INO gen presenteert hij Bernstein, Goebaidoelina en Henryk Górecki.
pgen Kaaiten kosten 40t - Leonard Bernstein thema van het Festival van Zeeuws Vlaanderen
ïbune) en „00 Bfr (over - torn;/aar, Sofia Goebaidoelina bekend van vorige Holland Festivals
aatsen). Ze zijn voorat1 en Górecki het succesnummer van de Britse klassieke top tien van de
ïjgbaar bij de StedeliJ] afeebpen maanden.
lenst voor Toerisme en op 1 i&recki zorgde voor de ene kleine rimpeling in de recensentenvijver
ond zelf aan de kassa in «fe het hele Festival veroorzaakt heeft. 'Is zijn muziek makkelijk in
"et gehoor liggende commerciële Schund of moet die serieus
Wfiomen worden?' Dat zijn derde symfonie het tot hit-status gebracht
el'. pleitte tegen hem. Dat het jaren geduurd heeft voor iemand zijn
werk ontdekte, was een prae.
p"r Górecki's derde symfonie liep het publiek daarom en masse uit.
VConcertgebouw zat vol. De in muziek geïnteresseerden wilden
Wfnu eens uitmaken of het net als bij Satie en Part ging om serieus
kiemen werk of om puur effectbejag.
bleek het eerste. Górecki weet verdraaid goed waar en wanneer
mhföeCl 'e Struiken, maar dat maakt zijn werk nog geen
1 rek <ende meter-fdmmuziek. Hij is vakman en beseft dus terdege
kaalheid, instrumentatie en contrast te weeg kunnen brengen,
^fervlakkig wordt hij nooit. Daarvoor beheerst hij het metier te
's "Is bij Van het Reve. Die eindigt zijn religieus gedicht 'Graf te
Wiuwhuis' met de alles omkerende regel 'Dat Koninkrijk van U,
wel, wordt dat nog wat?' Niemand verweet hem naar
Mb<"ding hiervan commerciële clownerie. Het was het juiste alles
'Meruit halende woord op de juiste plek.
''publiek was enthousiast, eerde Górecki met een majestueus
PP nis en dankte hem voor de mooie avond. Maar één zo'n avond
De Franse kunstenaar
Henri Matisse
(1869-1954) was een wa
re zwerver. Hij verhuis
de vele malen, in Frank
rijk en naar plaatsen
buiten zijn geboorte
land. Een van de weini
ge constanten in zijn le
ven was Nice, de statige
badplaats aan de Cóte
d'Azur. Matisse arri
veerde er toevallig in
1917. Hij bleef er, met
tal van onderbrekingen,
wonen tot aan zijn dood
in 1954. Nice eert zijn
beroemde inwoner nu
met een volledig ver
nieuwd museum. Het
vergrote Musée Matisse
werd vorige week geo
pend door Frankrijk's
cultuurminister Jacques
Toubon. Een impressie.
Door Henk van Weert
'Gejaagd door de wind' kwam
hij naar Nice. Henri Matisse
was al lang een gevierd schil
der, toen hij in 1917 in de
chique, door Engelsen en Rus
sen aanbeden badplaats neer
streek. De mistral had hem uit
Marseille verjaagd.
„De wind bezorgde me een
bronchitis", zo verklaarde hij
zijn vertrek uit de havenstad,
„en ik ging naar Nice om daar
van te herstellen. Maar het
bleef maar regenen in Nice, een
maand aan een stuk. Het was
zo erg dat ik besloot ook Nice
de rug toe te keren. Maar juist
op de dag dat ik zou vertrek
ken, zette de wind op. De mis
tral verjoeg de wolken en het
werd fantastisch weer. Ik be
sloot toch te blijven. En ik ben
er praktisch mijn hele leven
blijven wonen".
Matisse werd, zoals zoveel
schilders voor en na hem, ge
pakt door het licht van de Mid
dellandse Zee. Hij werd echter
geen echte Nigois. De noorde
ling uit de buurt van St.-Quen-
tin verlegde zijn werkterrein
nimmer definitief naar het zui
den. Matisse woonde voorna
melijk in de wintermaanden
aan de Cöte d'Azur.
In Nice was hij ook bepaald
niet honkvast. Zijn rusteloos
heid trok een spoor door de
stad, dat nu nog te volgen is.
Matisse verhuisde van hotel
naar hotel aan de kilometers
lange boulevard. Daar schilder
de hij veel van zijn bekende
interieurs - al dan niet met mo
del - die uitzicht bieden op de
zee. Hotel Beau-Rivage bij
voorbeeld, had Matisse enige
tijd als gast en herinnert de
passant nog steeds aan die pe
riode. Het hotellogo is ontleend
aan een bekend bladmotief in
het latere werk van Matisse.
Steenworp
De kunstenaar bewoonde ook
een pand dat uitziet op de
sfeervolle groente- en vismarkt
in de oude stad en hij bracht
lange tijd door in het chique
stadsdeel Nice-Cimiez. Daar
eindigde in 1954 zijn leven.
Matisse was geen publiek fi
guur. Tijdens de oorlog woonde
hij enige tijd in het nabij gele
gen Vence. Adrien Maeght,
conservator van de befaamde
Collection Maeght in St.-Paul
de Vence, heeft Matisse gekend.
„In 1943 woonde hij enige tijd
in Vence. Mijn vader en moe
der, die kunst verzamelden,
kenden hem redelijk goed. Hij
heeft portretten van mijn moe
der gemaakt. Ik was een jonge
tje van 14 en ik bracht regel
matig boodschappen bij hem
thuis. Matisse was geen ge
meenzame, beminnelijke man.
Hij kwam niet veel onder de
mensen, in tegenstelling tot ie
mand als Pierre Bonnard, die
echt met de lokale bevolking
optrok. Een en al vriendelijk
heid, Bonnard, ook tegen de
jeugd. Ik herinner me Matisse
als een oude man, die genoeg
aan zichzelf had. Een eenzame
professeur, dat was het beeld
dat de bevolking van Vence van
hem had", herinnert Adrien
Maeght zich.
Museum
Nice en de Franse staat hebben
kosten noch moeite gespaard
om die professeur een post-
huum eerbetoon te bezorgen.
Nice had al langer een perma
nente expositie van Matisse-
werken, maar die mocht eigen
lijk weinig naam hebben. De
tentoonstelling was bescheiden
van omvang en was onderge
bracht in een weinig represen
tatief gebouw. Deze oude villa
is de afgelopen jaren, met veel
geld en veel vertraging, her
schapen in een moderne ten
toonstellingsruimte, die groten
deels onder het maaiveld gele
gen is.
Nice heeft hoge verwachtingen
van dit museum. Het moet een
trekker van formaat worden,
die het enigszins ingezakte toe
risme kan doen opleven. Het
gaat Nice toeristisch namelijk
niet meër zo naar den vleze. Als
gevolg van de devaluatie van de
lire komen Italiaanse toeristen
nog maar mondjesmaat naar de
dure Cöte d'Azur. Het imago
van de stad is de afgelopen
jaren ook geschonden door het
corruptieschandaal rond de vo
rige burgemeester, Jacques Mé-
décin, die zich miljoenen uit de
w
g.J
De tentoonstelling bevat ook een voorstudie van La Danse.
stadskas toegeëigend heeft. Het
feit dat Nice een bolwerk van
de ultra-rechtse politicus Le
Pen is, werkt ook niet echt in
het voordeel van de stad.
De plaatselijke promotors rea
liseren zich ook dat 'zon en zee'
tegenwoordig een formule is,
die onvoldoende werkt. Dus
moest er een flinke scheut cul
tuur toegevoegd worden. Die
scheut is het Musée Matisse.
Henri Matisse was een veelzij
dig en ongelooflijk produktief
kunstenaar. Schilderijen, teke
ningen, gravures, beelden, boe
killustraties, tapijten, glas-in-
loodwerk, keramiek: Matisse's
werkterrein was schier onbe
grensd.
Zijn werk is in de breedte in
ruime mate terug te vinden in
de 18 vertrekken van het Musée
Matisse. Het ten toon gestelde
is divers en varieert van een
schilderij uit de bekende Oda-
lisque-serie tot de stoel van de
meester uit zijn appartement
atelier in hotel Régina. De
meeste van de 68 schilderijen
zijn tussen de jaren twintig en
vijftig gemaakt. Het zijn wer
ken die Matisse lange tijd bij
zich hield en door hem, of zijn
weduwe, nagelaten zijn aan de
stad. Een van de bekendste is
het kleine 'La petite pianiste'
uit 1924.
Voorstudies
Het museum heeft een speciale
zaal gewijd aan de Chapelle du
Rosaire in Vence, die door Ma
tisse ingericht is. Te zien zijn
voorstudies, macquettes en en
kele blauw-gele glas-in-lood
ramen, die zo typerend zijn
voor deze kapel. De tentoon
stelling bevat verder onder
meer voorstudies voor La Dan
se, de grote wandschildering
die Matisse voor een Ameri
kaanse opdrachtgever maakte,
reliëfs, bronzen beelden uit de
Jeannett-serie, een enorm aan
tal tekeningen en een hoeveel
heid aquatinten.
Maar, gemeten naar de diepte,
is de verzameling zeker niet dè
Matisse-collectie die Nice en de
Franse staat met veel tam-tam
pretenderen te bieden. De echte
topwerken uit Matisse's oeuvre
ontbreken.
Musée Matisse, 164 avenue des
Arènes, Nice-Cimiez. Gratis toe
gankelijk. Openingstijden:
11.00-19.00 uur, dinsdag gesloten.
Amsterdam (anp) - In de programmering van het Holland
Festival 1994 komt bijzondere nadruk te liggen op
kleinschalige produkties. Het gaat daarbij om zogenoem
de 'kameropera's', onder anderen van Wolfgang Rihm,
Rob Zuidam en van de Chinese componisten Xiao-Song
Qu en Guo Wenjing. Dat heeft de organisatie van het
Holland Festival bekendgemaakt.
Voorts zal in samenwerking met een aantal Europese theaters
Heiner Müllers toneelstuk „Philoktetus" worden geproduceerd
met onder anderen de Amerikaanse acteur Ron Vawter en met
Jan Ritsema als regisseur. Het Nederlands Danstheater komt
met nieuwe choreografieën van Hans van Manen en Jiri Kylian
op het thema Mondriaan, in verband met het Mondriaan-jaar.
Van onze verslaggever
Hilversum - In de jaren '50 was 'The Honeymooners' een
razend populair, komisch tv-programma in de Verenigde
Staten. In de studio's van John de Mol te Hilversum wordt
momenteel hard gewerkt aan de opnamen van de Nederlandse
variant van deze tv-hit; 'Toen was geluk heel gewoon'.
De laatste jaren is vanuit het Amerikaanse publiek steeds krachtiger protest gerezen tegen de veelheid en indringendheid van
geweldsscènes die de jeugd in de VS via het tv-scherm te verwerken krijgt. foto archief de stem
Gerard Cox en Sjoerd Pleijsier
drukken er stevig hun stempel
op. Zij hebben zich laten inspi
reren door een aantal van de 39
afleveringen. Daaruit hebben ze
een fundament betrokken, waar
op ze voort konden bouwen. Zo
kwam een ingrijpende bewer
king tot stand, die veel verder
gaat dan de droge vertaling.
'Toen was geluk heel gewoon',
dat verwijst naar het Cox-liedje
'1948', telt twaalf afleveringen.
Begin 1994 zendt de KRO de
komische reeks uit.
De schrijvers Cox en Pleijsier
nemen ook hoofdrollen voor hun
rekening: Jaap Kooiman en Siem
Stokvis. Hun echtgenoten in de
serie (Nellie en Zus) zijn Joke
Bruijs en Mouna Goeman
Borghesius. Cox en Bruijs vorm
den ook in een vorige KRO-co-
medy een getrouwd stel: in
'Vreemde Praktijken', eveneens
geregisseerd door Zdenek Kraus.
Het succes van de oorspronkelij
ke Amerikaanse versie is te ver
klaren omdat er herkenbare per
sonages werden vertoond in her
kenbare situaties. De personen
waren niet rijk, maar probeer
den een steeds betere levensstan
daard te bereiken. Dat ging ge
paard met grootspraak, hoog
moed en plannetjesmakerij, die
leidde tot complicaties. Maar
uiteindelijk overwon de liefde.
Een kusje, en de lucht was weer
geklaard.
Touwtje
In de Nederlandse variant zijn
Jaap en Nellie Kooiman een
kleine twintig jaar getrouwd. Ze
wonen in een Rotterdamse flat.
Hun bovenburen Siem en Zus
Stokvis zijn hun beste vrienden.
Ze lopen vaak bij elkaar naar
binnen via 'het touwtje door de
brievenbus'. Jaap werkt al veer
tien jaar als buschauffeur, zijn
vriend werkt enthousiast in het
riool.
Jaap wil graag hogerop zodat
wat luxe haalbaar wordt: een
telefoon, een tv of een villa. Zijn
pogingen om indruk te maken op
zijn baas mislukken. In al zijn
snode plannen wordt Jaap terzij
de gestaan door Siem. Nellie
blijft de nuchterheid zelve. Ze
kan haar man nauwelijks op an
dere gedachten brengen. Samen
met Zus relativeert ze de gedra
gingen van de mannen.
Gerard Cox en Joke Bruijs spelen in 'Toen was geluk heel
gewoon' weer een echtpaar, zoals ze dat eerder deden in
'Vreemde Praktijken'. foto vnu
Van onze verslaggever
'Secrets', de 65-delige maxiserie die momenteel gelijktijdig
loopt bij RTL4 en de BRT, is geen groot succes. Het aantal
kijkers blijft ver achter bij de verwachtingen, zeker gezien het
gunstige tijdstip, namelijk prime time.
De BRT heeft daarom besloten de lotgevallen van de familie
Strickland in Monte Carlo te verschuiven naar een vroeger tijdstip,
te weten 18.35 uur. Die wijziging gaat maandag 5 juli in. Ingeklemd
tussen het succesvolle 'The Bold and the Beautiful' en 'Buren' hoopt
de directie van de Vlaamse omroep dat het handjevol Secrets-fans
zal blijven 'hangen'.
RTL4, waar de kijkcijfers blijven steken op zo'n 3 procent (420.000
kijkers), ziet vooralsnog geen reden het avondprogramma om te
gooien. „Het totale cijfer over de avond verdeeld is goed", aldus een
woordvoerder die toegeeft dat men er meer van had verwacht.
Amerikaanse series als 'The Fresh Prince of Bei-Air', 'Beverly Hills
90210' en 'Home Improvement' scoren respectievelijk 11, 10 en 6
procent van de kijkers.
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. Cliffhanger.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Cliffhanger.
19.30 en 22 u. Falling down
19.30 en 22 u. Loaded weapon 1.
19.30 en 22 u. The Assassin
19.30 en 22 u. Alive.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Body of evidence.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Sommersby.
20 u. The distinguished gentleman.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Cliffhanger.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Falling down.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Oeroeg.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. Alive.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Falling down.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Splitting heirs.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Mad doc and glory.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Alive.
-Odeon 4 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman
- Quellin I 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
-Quellin II 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Super Mario Bros.
- Quellin III - 14, 16 30, 19 en 21.30
u. 3 Ninjas.
-Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u
Loaded Weapon 1.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Indecent proposal.
- Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Dragon.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Jennifer 8.
-Ambassades Club 2 - 14, 16 30,
19 en 21.30 u. Pet sematary two.
- Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en
20.30 u. Scent of a woman.
-Ambassades Club 4-14, 16.30,
19 en 21.30 u. Hellraiser 3.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 u. Bambi.
14.30, 20 en 22.30 u. Alive.
20 en 22.30 u. Falling down.
14.30, 20 en 22.30 u. The favour,
the watch and the very big fish.
- Memling
20 en 22.30 u Indecent proposal.
- Van Eyk
14.30, 20 en 22.30 u. Loaded wea
pon 1.