'Waarschuwing' tegen geweld Nice gaat prat op vernieuwd Musée Matisse UIT gids an Borgersl Criminele epidemie in Amerika noopt beduchte tv-wereld tot zelfcensuur Kleinschaligheid troef op Holland Festival 1994 Nieuwe KRO-serie: 'Toen was geluk heel gewoon' Secrets niet zo'n succes GIDS D3 VRIJDAG 2 JULI 1993 pt 'gezicht', maar nu j ïere, expressieve vormgj al haar werk legt Bor,l nadruk op vorm en st.| met weglating van ail |e details. In het streetl 'Het land van Axel' g lolgende woensdag receij tch werk van Borgers J lvenals klein bronswerJ poseerde eerder in ondj Amersfoort, AperldooiJ Iterswijk. Groter werk ij Irons en glas staat ondj haar woonplaats Eerf i Brummen en in DuivenJ juli tot 1 augustus. WoenJ f en met zaterdag van 13,3)1 10 uur; vrijdagavond ookvaj lt 21.00 uur. 1 ^an onze correspondent parede Koninck Washington - Beducht dat het Congres hen dwingend zou gaan censureren, hebben de belangrijkste omroepen Amerika aangekondigd vrijwillig over te gaan tot het «even van waarschuwingen aan ouders indien tv-pro- ramma's grove geweldsscènes zullen bevatten. foor de aanvang van, alsook na eclame-onderbrekingen in, Ims of series met veel geweld lal de waarschuwing op het cherm verschijnen dat ouders i,et programma om die reden nogelijk niet geschikt achten -oor hun kinderen. Soortgelijke ■anzeggingen zullen in de pro- ammabladen verschijnen, ie omroepen ABC, CBS, NBC en ,'ox hebben dit na langdurige inderhandelingen met elkaar af- lesproken. De overeenkomst leeft voorlopig het karakter van en proef, die komend najaar jegint en minstens twee jaar zal luren. ie laatste jaren is vanuit het lerikaanse publiek steeds •achtiger protest gerezen tegen je veelheid en indringendheid fan geweldsscènes die de jeugd de VS via het tv-scherm te lerwerken krijgt. Een Ameri cans kind van elf jaar heeft in 'n prille leven gemiddeld al; 3,000 gruweldaden waarvan' lüOO moorden - veelal tot in de .1 Bloedigste details - op de televi- en van noodl sie kunnen gadeslaan. Tal van letenschappelijke studies tonen ian dat er een verband is tussen iet gespeelde tv-geweld en de fare criminaliteit in de Ameri- ;aanse samenleving. |ge fotograaf Kary Lascll ette die in de jaren vijftij |tig allerlei beroemdhedej afeerde. tall of Fame is een wan] jrie bij vier meter waaroJ ■ortretten van bezoeken |n gepind, bekende en on-l de persoonlijkheden di| hbardeerd worden tot Ijeroes'. Medewerking aj poject verlenen het Stede-I •Iuseum Bellamypark iMaria Isakson de voorna] Jijlkeuken heeft getransfot] 1 en de Alhambra Bioscoo pn serie 'Hollywood Stars] I 30 augustus. Van woensdail landag, tussen 12.00 en 17.(1 |et Stedelijk Museum is al oir™ uur geopend. Igrijkste thema in zijn werl It landschap. Zijn verbon] pid met het landschap en blijkt onder meer uit ziji ^eur voor de kleur ombel bruin). Zijn recente werk felijk warmer en poëtischer] |yn wil met zijn werk 1 bonheur' zijn, een geluks] |ger in tijden van nood. entoonstelling in Terneuzi pgezet door het Musei liette Polak in Zutphen| van Montyn bevindt ziel collecties van het Stedelijl bum in Amsterdam en Boy- [s-van Beuningen in Rotter-1 It 22 juli; tijdens kantooruren. Ihet museum 'Hulde aan Ho pï' van Bert de Keyser. To lugustus. Dinsdag tot en me nag van 10.00 tot 17.00 uur. norhall, Duinbergen. Inter] lonaal Cartoonfestival Knol] leist. Tot 12 september. Va 1)0 tot 19.00 uur. Entree 11 Geschiedenis )e vier omroepen hebben tevens fgesproken om met de filmpro- [ucenten van Hollywood, met egisseurs en met scriptschrij- ers te gaan overleggen over de hoe het tonen van geweld eperkt kan worden, zonder dat de dramatische kracht van pro ducties eronder lijdt, let is voor het eerst in de Ame- taanse geschiedenis dat (een ieel van) de tv-amusementsin- justrie een formele overeen komst sluit om zichzelf inhoude- jjke beperkingen op te leggen en ït publiek in overweging te sven bepaalde van hun produk- ten niet te aanschouwen. Op het terrein van expliciete ixuele scènes heeft voor de Amerikaanse tv, evenals voor bioscoopfilms, altijd al een be perkend regiem gegolden, maar dat is bij wet opgelegd. Sigaret Wel houden de omroepen in de VS zich op andere gebieden aan tal van informele educatieve co des (vooral in familieseries) die nooit expliciet zijn afgesproken maar blijkbaar door evoluerende maatschappelijke opvattingen worden gedicteerd. Zo wordt er zelden nog een sigaret opgesto ken in een Amerikaanse tv-serie; vrijwel altijd doen acteurs, al zijn ze nog zo 'macho', braaf de veiligheidsriem om achter het stuur; veel vaker op het scherm dan in het ware leven wijzen jongeren die uitgaan een chauf feur aan die niet zal drinken; en tv-vrouwen en -minderheden hebben doorgaans een vooraan staande positie in de samenle ving. 25.000 moorden Maar geweld is tot dusvepre goeddeels ontsnapt aan de be reidheid van de omroepen tot zelfcensuur. Met name de lange tv-films zijn er nog van door drenkt. De criminaliteitsepide- mie in het land, waar miljoenen Amerikanen intussen persoonlijk mee zijn geconfronteerd, maakt de onbeperkte presentatie van geweld als amusement echter onhoudbaar. De VS zullen dit jaar naar schat ting zo'n 25.000 moorden tellen (tien jaar geleden was dat 18.000). Gemiddeld bevindt zich in elk Amerikaans huis 1,3 vuur wapen. Bijna één miljoen van de totaal 250 miljoen Amerikanen zit wegens een geweldsmisdrijf in het gevang. Alleen Zuid-Afri- ka kent ter wereld een hoger percentage gevangenen. De laat ste tijd is in de VS vooral de moordlust van kinderen jegens andere kinderen buiten propor tie gestegen. Veel scholen heb bekmuseum, Axel. Keramii brons van Ankie Borgers. \L— [ili tot 1 augustus. Woensds: f\VOHCl en met zaterdag van 13.00 IdH B0 uur; vrijdag ook van 191 Wie niet aan Museum-, Leidse [21.00 uur. mWaterlooplein woont, heeft dhuis, Terneuzen. Gra; v» het Holland Festival niets Jan Montyn. Tot 22 ju; «merkt. Of hij zou zelfuitvoe- pens kantooruren. 'en,i kunstenaar moeten zijn, dan had hij de halflege zalen zien. Het programma en de leer dan 200 pagina's dikke stival-almanak beloofden nog &o veel, 'meer geënsceneerde OUlSlStei 0Pl'ra's, nieuwe vormen van muziektheater, wereldpremières en grote meursveel indruk heeft het desondanks niet gemaakt. 'an van Vlijmen, componerend festivalbaas, suggereerde veel en Yporal nieuw. De Amerikaanse componist Steve Reich, de Vlaamse choreografe Anne Teresa de Keersmaeker en de on-Hollandse pnd speelt de Nederlandse ^specialist Gustav Leonai programma dat geheel op vrijdag 9 juli, wordt fe Itrument bespeelt door &nse organist Louis Thirn| speelt werken van Olivif J'ssiaen. |k in Gent worden in de ma; juli en augustus orgelrecit; rzorgd. Deze concerten vindf ce donderdag plaats in de Si' lafskathedraal. iptoe reidelstraat. De orgelrecitals .00 uur. geen festival. De hoofdsponsor van het Holland Festival had Sat voorzien. Die adverteerde met de kreet: We bezorgen ook leuke avonden. ben metaaldetectors bij de in gang moeten installeren om te verhinderen dat leerlingen vuur wapens mee naar binnen nemen. De afspraak om 'geweldswaar- schuwingen' te gaan geven is pas ha moeizaam onderhandelen en na zware druk van met name senator Paul Simon tot stand gekomen, omdat de commerciële risico's enorm zijn en de hevig concurrerende Amerikaanse om roepen ('networks') elkaar voor geen cent plegen te vertrouwen. De networks weten steeds meer kijkers weggetrokken door ka belstations. Die laatsten doen vooralsnog niet mee aan de af spraak over tv-geweld. Waarnemers voorzien dat er nog grote spanningen tussen de om roepen kunnen ontstaan over de vraag welke programma's wel en welke niet een geweldswaar- schuwing waard zijn. Westerns en klassieke drama's bijvoor beeld kunnen gewelddadige taf- relen bevatten waarvan het arbi trair is of die nu schokkend zijn of tot immitatie door de jeugd op straat aanzetten. Volgens de ge sloten overeenkomst moet elke omroepen zelf uitmaken of ze aan haar uit te zenden produk- ties al dan niet een waarschu wend 'label' meegeeft. Trend Geen wonder dat tal van cynici denken dat de afgesproken maatregel geen of zelfs averechts effect zal hebben. Kinderen zou den juist extra kunnen worden aangetrokken door het etiket 'gewelddadig', dat dan ook eer der een soort sluikreclame zou zijn. En de waarschuwing is ge richt aan ouders, terwijl in Ame rika kinderen vaker dan in welk westers land ook alleen thuis zijn omdat beide ouders buitens huis plegen te werken. Boven dien hebben Amerikaanse kinde ren vaak al op heel jonge leeftijd op hun eigen kamer hun eigen tv-toestel. Opdrogen Optimisten echter menen dat de waarschuwingen tegen geweld dadige scènes toch effectief zul len zijn, vooral omdat die het bedrijfsleven ervan zullen weer houden in en om zulke program ma's reclame te maken. Adver teerders plegen in de VS precies te kunnen aangeven bij welke uitzendingen hun spots moeten worden uitgezonden. Omdat be drijven zich niet graag zouden willen associëren met negatief gebrandmerkte programma's, zou de financiering van het tv- geweld zo opdrogen. Overigens maakt het voorzien van geweldsfilms van een ver wittigend label in zekere zin deel uit van een trend in Amerika. Muziek-cd's waarin onbetame lijke teksten voorkomen worden intussen ook al van een waar schuwing voorzien. En op rook waren, flessen drank, milieu-on vriendelijke produkten en deu ren van bars pleegt in nogal alarmerende bewoordigen te staan dat het gebodene riskant is voor de gezondheid. ij'd JS Bach Een "week lil mP""'sl Ton de Leeuw. Nieuw werk van deze coryfeeën stond op vriiHaa Q niii wnrrlt hf V'Programma, maar nog meer oud. Het merendeel stukken van 'rdere Festivals. De Keersmaeker is immers al tien jaar huisgast in •sterdam, Reichs minimal music nog langer, rote regisseurs kondigde Van Vlijmen aan. Peter Sellars bijvoor- leld voor opera. Hij deed Pelléas et Mélisande. Het stelde niets voor. Verder dan wat aanwijzingen waar de zangers moesten staan, was hij "iet gekomen. Giorgio Strehler uit Milaan, Thomas Langhoff van het Deutsches Theater Berlin en de Roemeen Silviu Purcarete leverden toneel. Meer was het, ondanks Van Vlijmens ophef, niet. Amusant blijspelwerk, gedateerd avantgardisme en herhaling van 70-er jaren visie. Niets indrukwekkends, niets wat niet maandelijks in Groningen, Arnhem, Haarlem of Rotterdam in première gaat. Holland Festival als inspiratiebron voor tonelisten en theaterpu- de Burg in Brugge vibliek bestaat niet meer. Van Vlijmen maalt er niet om. Toneel is de orgen de internationale re- shiitpost van het festival. Een eigen programmeur daarvoor is er niet. mtaptoe plaats. Van 1 J.UU Van Vlijmen, gerespecteerd componist en weggezonden opera-inten- 00 uur is er een werve tunt. kan dat zelf wel bijhouden. Waartoe het leidt heeft aflevering ektakel te zien met oi J9<y aangetoond. Belegen spul dat de concurrentie met doorsnee rskorpsen, blaaskapellen J vaderlands werk niet aankan. owkorpsen, waaronder Van Vlijmen is moderne-muziekspecialist. Dus in die sector zou het isveerkorps uit Friesland Wn moeten zijn. Maar ook daar slechts oud nieuws. Als ontdekkin- 't Halsen Skolekoips uit INO gen presenteert hij Bernstein, Goebaidoelina en Henryk Górecki. pgen Kaaiten kosten 40t - Leonard Bernstein thema van het Festival van Zeeuws Vlaanderen ïbune) en „00 Bfr (over - torn;/aar, Sofia Goebaidoelina bekend van vorige Holland Festivals aatsen). Ze zijn voorat1 en Górecki het succesnummer van de Britse klassieke top tien van de ïjgbaar bij de StedeliJ] afeebpen maanden. lenst voor Toerisme en op 1 i&recki zorgde voor de ene kleine rimpeling in de recensentenvijver ond zelf aan de kassa in «fe het hele Festival veroorzaakt heeft. 'Is zijn muziek makkelijk in "et gehoor liggende commerciële Schund of moet die serieus Wfiomen worden?' Dat zijn derde symfonie het tot hit-status gebracht el'. pleitte tegen hem. Dat het jaren geduurd heeft voor iemand zijn werk ontdekte, was een prae. p"r Górecki's derde symfonie liep het publiek daarom en masse uit. VConcertgebouw zat vol. De in muziek geïnteresseerden wilden Wfnu eens uitmaken of het net als bij Satie en Part ging om serieus kiemen werk of om puur effectbejag. bleek het eerste. Górecki weet verdraaid goed waar en wanneer mhföeCl 'e Struiken, maar dat maakt zijn werk nog geen 1 rek <ende meter-fdmmuziek. Hij is vakman en beseft dus terdege kaalheid, instrumentatie en contrast te weeg kunnen brengen, ^fervlakkig wordt hij nooit. Daarvoor beheerst hij het metier te 's "Is bij Van het Reve. Die eindigt zijn religieus gedicht 'Graf te Wiuwhuis' met de alles omkerende regel 'Dat Koninkrijk van U, wel, wordt dat nog wat?' Niemand verweet hem naar Mb<"ding hiervan commerciële clownerie. Het was het juiste alles 'Meruit halende woord op de juiste plek. ''publiek was enthousiast, eerde Górecki met een majestueus PP nis en dankte hem voor de mooie avond. Maar één zo'n avond De Franse kunstenaar Henri Matisse (1869-1954) was een wa re zwerver. Hij verhuis de vele malen, in Frank rijk en naar plaatsen buiten zijn geboorte land. Een van de weini ge constanten in zijn le ven was Nice, de statige badplaats aan de Cóte d'Azur. Matisse arri veerde er toevallig in 1917. Hij bleef er, met tal van onderbrekingen, wonen tot aan zijn dood in 1954. Nice eert zijn beroemde inwoner nu met een volledig ver nieuwd museum. Het vergrote Musée Matisse werd vorige week geo pend door Frankrijk's cultuurminister Jacques Toubon. Een impressie. Door Henk van Weert 'Gejaagd door de wind' kwam hij naar Nice. Henri Matisse was al lang een gevierd schil der, toen hij in 1917 in de chique, door Engelsen en Rus sen aanbeden badplaats neer streek. De mistral had hem uit Marseille verjaagd. „De wind bezorgde me een bronchitis", zo verklaarde hij zijn vertrek uit de havenstad, „en ik ging naar Nice om daar van te herstellen. Maar het bleef maar regenen in Nice, een maand aan een stuk. Het was zo erg dat ik besloot ook Nice de rug toe te keren. Maar juist op de dag dat ik zou vertrek ken, zette de wind op. De mis tral verjoeg de wolken en het werd fantastisch weer. Ik be sloot toch te blijven. En ik ben er praktisch mijn hele leven blijven wonen". Matisse werd, zoals zoveel schilders voor en na hem, ge pakt door het licht van de Mid dellandse Zee. Hij werd echter geen echte Nigois. De noorde ling uit de buurt van St.-Quen- tin verlegde zijn werkterrein nimmer definitief naar het zui den. Matisse woonde voorna melijk in de wintermaanden aan de Cöte d'Azur. In Nice was hij ook bepaald niet honkvast. Zijn rusteloos heid trok een spoor door de stad, dat nu nog te volgen is. Matisse verhuisde van hotel naar hotel aan de kilometers lange boulevard. Daar schilder de hij veel van zijn bekende interieurs - al dan niet met mo del - die uitzicht bieden op de zee. Hotel Beau-Rivage bij voorbeeld, had Matisse enige tijd als gast en herinnert de passant nog steeds aan die pe riode. Het hotellogo is ontleend aan een bekend bladmotief in het latere werk van Matisse. Steenworp De kunstenaar bewoonde ook een pand dat uitziet op de sfeervolle groente- en vismarkt in de oude stad en hij bracht lange tijd door in het chique stadsdeel Nice-Cimiez. Daar eindigde in 1954 zijn leven. Matisse was geen publiek fi guur. Tijdens de oorlog woonde hij enige tijd in het nabij gele gen Vence. Adrien Maeght, conservator van de befaamde Collection Maeght in St.-Paul de Vence, heeft Matisse gekend. „In 1943 woonde hij enige tijd in Vence. Mijn vader en moe der, die kunst verzamelden, kenden hem redelijk goed. Hij heeft portretten van mijn moe der gemaakt. Ik was een jonge tje van 14 en ik bracht regel matig boodschappen bij hem thuis. Matisse was geen ge meenzame, beminnelijke man. Hij kwam niet veel onder de mensen, in tegenstelling tot ie mand als Pierre Bonnard, die echt met de lokale bevolking optrok. Een en al vriendelijk heid, Bonnard, ook tegen de jeugd. Ik herinner me Matisse als een oude man, die genoeg aan zichzelf had. Een eenzame professeur, dat was het beeld dat de bevolking van Vence van hem had", herinnert Adrien Maeght zich. Museum Nice en de Franse staat hebben kosten noch moeite gespaard om die professeur een post- huum eerbetoon te bezorgen. Nice had al langer een perma nente expositie van Matisse- werken, maar die mocht eigen lijk weinig naam hebben. De tentoonstelling was bescheiden van omvang en was onderge bracht in een weinig represen tatief gebouw. Deze oude villa is de afgelopen jaren, met veel geld en veel vertraging, her schapen in een moderne ten toonstellingsruimte, die groten deels onder het maaiveld gele gen is. Nice heeft hoge verwachtingen van dit museum. Het moet een trekker van formaat worden, die het enigszins ingezakte toe risme kan doen opleven. Het gaat Nice toeristisch namelijk niet meër zo naar den vleze. Als gevolg van de devaluatie van de lire komen Italiaanse toeristen nog maar mondjesmaat naar de dure Cöte d'Azur. Het imago van de stad is de afgelopen jaren ook geschonden door het corruptieschandaal rond de vo rige burgemeester, Jacques Mé- décin, die zich miljoenen uit de w g.J De tentoonstelling bevat ook een voorstudie van La Danse. stadskas toegeëigend heeft. Het feit dat Nice een bolwerk van de ultra-rechtse politicus Le Pen is, werkt ook niet echt in het voordeel van de stad. De plaatselijke promotors rea liseren zich ook dat 'zon en zee' tegenwoordig een formule is, die onvoldoende werkt. Dus moest er een flinke scheut cul tuur toegevoegd worden. Die scheut is het Musée Matisse. Henri Matisse was een veelzij dig en ongelooflijk produktief kunstenaar. Schilderijen, teke ningen, gravures, beelden, boe killustraties, tapijten, glas-in- loodwerk, keramiek: Matisse's werkterrein was schier onbe grensd. Zijn werk is in de breedte in ruime mate terug te vinden in de 18 vertrekken van het Musée Matisse. Het ten toon gestelde is divers en varieert van een schilderij uit de bekende Oda- lisque-serie tot de stoel van de meester uit zijn appartement atelier in hotel Régina. De meeste van de 68 schilderijen zijn tussen de jaren twintig en vijftig gemaakt. Het zijn wer ken die Matisse lange tijd bij zich hield en door hem, of zijn weduwe, nagelaten zijn aan de stad. Een van de bekendste is het kleine 'La petite pianiste' uit 1924. Voorstudies Het museum heeft een speciale zaal gewijd aan de Chapelle du Rosaire in Vence, die door Ma tisse ingericht is. Te zien zijn voorstudies, macquettes en en kele blauw-gele glas-in-lood ramen, die zo typerend zijn voor deze kapel. De tentoon stelling bevat verder onder meer voorstudies voor La Dan se, de grote wandschildering die Matisse voor een Ameri kaanse opdrachtgever maakte, reliëfs, bronzen beelden uit de Jeannett-serie, een enorm aan tal tekeningen en een hoeveel heid aquatinten. Maar, gemeten naar de diepte, is de verzameling zeker niet dè Matisse-collectie die Nice en de Franse staat met veel tam-tam pretenderen te bieden. De echte topwerken uit Matisse's oeuvre ontbreken. Musée Matisse, 164 avenue des Arènes, Nice-Cimiez. Gratis toe gankelijk. Openingstijden: 11.00-19.00 uur, dinsdag gesloten. Amsterdam (anp) - In de programmering van het Holland Festival 1994 komt bijzondere nadruk te liggen op kleinschalige produkties. Het gaat daarbij om zogenoem de 'kameropera's', onder anderen van Wolfgang Rihm, Rob Zuidam en van de Chinese componisten Xiao-Song Qu en Guo Wenjing. Dat heeft de organisatie van het Holland Festival bekendgemaakt. Voorts zal in samenwerking met een aantal Europese theaters Heiner Müllers toneelstuk „Philoktetus" worden geproduceerd met onder anderen de Amerikaanse acteur Ron Vawter en met Jan Ritsema als regisseur. Het Nederlands Danstheater komt met nieuwe choreografieën van Hans van Manen en Jiri Kylian op het thema Mondriaan, in verband met het Mondriaan-jaar. Van onze verslaggever Hilversum - In de jaren '50 was 'The Honeymooners' een razend populair, komisch tv-programma in de Verenigde Staten. In de studio's van John de Mol te Hilversum wordt momenteel hard gewerkt aan de opnamen van de Nederlandse variant van deze tv-hit; 'Toen was geluk heel gewoon'. De laatste jaren is vanuit het Amerikaanse publiek steeds krachtiger protest gerezen tegen de veelheid en indringendheid van geweldsscènes die de jeugd in de VS via het tv-scherm te verwerken krijgt. foto archief de stem Gerard Cox en Sjoerd Pleijsier drukken er stevig hun stempel op. Zij hebben zich laten inspi reren door een aantal van de 39 afleveringen. Daaruit hebben ze een fundament betrokken, waar op ze voort konden bouwen. Zo kwam een ingrijpende bewer king tot stand, die veel verder gaat dan de droge vertaling. 'Toen was geluk heel gewoon', dat verwijst naar het Cox-liedje '1948', telt twaalf afleveringen. Begin 1994 zendt de KRO de komische reeks uit. De schrijvers Cox en Pleijsier nemen ook hoofdrollen voor hun rekening: Jaap Kooiman en Siem Stokvis. Hun echtgenoten in de serie (Nellie en Zus) zijn Joke Bruijs en Mouna Goeman Borghesius. Cox en Bruijs vorm den ook in een vorige KRO-co- medy een getrouwd stel: in 'Vreemde Praktijken', eveneens geregisseerd door Zdenek Kraus. Het succes van de oorspronkelij ke Amerikaanse versie is te ver klaren omdat er herkenbare per sonages werden vertoond in her kenbare situaties. De personen waren niet rijk, maar probeer den een steeds betere levensstan daard te bereiken. Dat ging ge paard met grootspraak, hoog moed en plannetjesmakerij, die leidde tot complicaties. Maar uiteindelijk overwon de liefde. Een kusje, en de lucht was weer geklaard. Touwtje In de Nederlandse variant zijn Jaap en Nellie Kooiman een kleine twintig jaar getrouwd. Ze wonen in een Rotterdamse flat. Hun bovenburen Siem en Zus Stokvis zijn hun beste vrienden. Ze lopen vaak bij elkaar naar binnen via 'het touwtje door de brievenbus'. Jaap werkt al veer tien jaar als buschauffeur, zijn vriend werkt enthousiast in het riool. Jaap wil graag hogerop zodat wat luxe haalbaar wordt: een telefoon, een tv of een villa. Zijn pogingen om indruk te maken op zijn baas mislukken. In al zijn snode plannen wordt Jaap terzij de gestaan door Siem. Nellie blijft de nuchterheid zelve. Ze kan haar man nauwelijks op an dere gedachten brengen. Samen met Zus relativeert ze de gedra gingen van de mannen. Gerard Cox en Joke Bruijs spelen in 'Toen was geluk heel gewoon' weer een echtpaar, zoals ze dat eerder deden in 'Vreemde Praktijken'. foto vnu Van onze verslaggever 'Secrets', de 65-delige maxiserie die momenteel gelijktijdig loopt bij RTL4 en de BRT, is geen groot succes. Het aantal kijkers blijft ver achter bij de verwachtingen, zeker gezien het gunstige tijdstip, namelijk prime time. De BRT heeft daarom besloten de lotgevallen van de familie Strickland in Monte Carlo te verschuiven naar een vroeger tijdstip, te weten 18.35 uur. Die wijziging gaat maandag 5 juli in. Ingeklemd tussen het succesvolle 'The Bold and the Beautiful' en 'Buren' hoopt de directie van de Vlaamse omroep dat het handjevol Secrets-fans zal blijven 'hangen'. RTL4, waar de kijkcijfers blijven steken op zo'n 3 procent (420.000 kijkers), ziet vooralsnog geen reden het avondprogramma om te gooien. „Het totale cijfer over de avond verdeeld is goed", aldus een woordvoerder die toegeeft dat men er meer van had verwacht. Amerikaanse series als 'The Fresh Prince of Bei-Air', 'Beverly Hills 90210' en 'Home Improvement' scoren respectievelijk 11, 10 en 6 procent van de kijkers. FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Cliffhanger. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Cliffhanger. 19.30 en 22 u. Falling down 19.30 en 22 u. Loaded weapon 1. 19.30 en 22 u. The Assassin 19.30 en 22 u. Alive. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Body of evidence. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. Sommersby. 20 u. The distinguished gentleman. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Cliffhanger. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Falling down. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Oeroeg. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. Alive. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. - Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Splitting heirs. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Mad doc and glory. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Odeon 4 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman - Quellin I 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. -Quellin II 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Super Mario Bros. - Quellin III - 14, 16 30, 19 en 21.30 u. 3 Ninjas. -Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u Loaded Weapon 1. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. - Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dragon. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Ambassades Club 2 - 14, 16 30, 19 en 21.30 u. Pet sematary two. - Ambassades Club 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 4-14, 16.30, 19 en 21.30 u. Hellraiser 3. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u. Bambi. 14.30, 20 en 22.30 u. Alive. 20 en 22.30 u. Falling down. 14.30, 20 en 22.30 u. The favour, the watch and the very big fish. - Memling 20 en 22.30 u Indecent proposal. - Van Eyk 14.30, 20 en 22.30 u. Loaded wea pon 1.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19