Een idealist in de Vlaamse letteren Waai MUZIEK EXPOSITIES MUZIEK Simenon: schrijfmachine van vlees en bloed Criminele epic GIDS Gaudeamus-winnaars op Festival Nieuwe Muziek Andy Tielman in Vlissingen Muziekafee in C adz and-B ad Organist Verpoorten concerteert Beachpop voor Aids Fonds Jos Vandeloo klaagt in De Vogelvrouw andermaal mistoestanden aan Keramiek en brons van Borgers 'Hall of Fame' Geluksbrenger in tijden van nooi s« Lvond Leyers, iVliClllClS OL OOUiSlStCl^™''5. nieuwe vormen van muziekthe DE STEM VRIJDAG 2 JULI 1993 HET Festival Nieuwe Muziek in Middelburg gaat morgen zijn tweede week in. 's Middags om 16.00 uur speelt Middelburger Arnold Marinissen een thuiswedstrijd in de Kloveniersdoelen. Marinissen, lid van Slagwerkgroep Den Haag, voert werk uit van onder anderen Richard Rijnvos (Stalker), Brian Ferneyhough (Bone Alphabet) en John Cage (Composed Improvisation). Opnieuw slagwerk, in combinatie met zang van de sopraan Jannie Pranger, wordt 's avonds om 21.00 uur uitgevoerd door Johan Faber. Op het Abdijplein brengen ze Silk Road van Tan Dun en drie composities van Xenakis. In de Kloveniersdoelen is vanaf 22.00 uur Afro-Caraïbische jazz te horen, door Fra Fra Sound. Dit is een zevenmans-formatie gebaseerd op op Surinaamse slagwerktradities: de Paramaribop. De twee volgende concerten in de Kloveniersdoelen worden gegeven door prijswinnaars van het Gaudeamus concours 1993. Op zondag 4 juli speelt de Poolse pianiste Aleksandra Krzanowska vanaf 21.00 uur en op woensdag 7 juli is het vanaf 20.30 uur de beurt aan de Indonesische pianist Ananda Sukarlan. Michael Nyman en het Xenakis Ensemble studeren van donderdag 8 tot en met zaterdag 10 juli diverse composities in. De repetities, in de Kloveniersdoelen en in de Oostkerk, zijn openbaar en gratis toegankelijk. Nyman zelf speelt op 8 juli om 20.30 uur de compositie The Piano in de Kloveniersdoelen. De avond daaropvolgend leidt hij samen met Graham Fitkin vijf pianisten, onder wie Krzanowska, Sukarlan en Kyoko Hashimoto in werk van hemzelf en van Fitkin. Andy Tielman Indorock en Rock Roll. foto archief de stem band Band Stand brengt hij nu rustiger muziek: Humperdinck- achtige meedeiners en rock roll met nostalgische elementen. Tielman speelt in de Cosmo in Vlissingen. In het voorprogram ma spelen een aantal Zeeuwse bands, achtereenvolgens zijn dat: de Band van Jan Blok, Ron- ny Flohr van de vroegere forma tie Javeline, John Caljouw, Rudi de Queljoe en Ronald Heart in de pauze. Daarna is het de beurt aan Andy en the Band Stand. Vrijdag 9 juli. Aanvang 20.00 uur. IN DE jaren zestig hadden The Tielman Brothers diverse hits, waaronder de single 'Rock little baby of mine'. De Indische jon gens oogstten vooral veel succes in Duitsland bij de daar geleger de Amerikaanse troepen. In de sfeer van Bill Haley en Elvis Presley werden de Tielman Brothers de vertegenwoordigers van de Indo-rock. Een van de broers, Andy Tiel man, staat nog steeds op het podium. Met zijn begeleidings- 'VOOR onze leeftijd is hier nooit wat te doen' hoorde R. Clyncke uit Cadzand regelmatig van dertigplussers. Om daar zowel voor die categorie dorpsgenoten als voor de toeristen verandering in te brengen, riep hij het 'Muziekafee' in het leven. In de loop van het seizoen vinden er in Badhotel de Wielingen diverse optredens plaats. Gedurende elk weekend, vanaf vandaag tot eind augustus, is er een muzikale activiteit. Het spits wordt afgebeten door een kwartet uit Tilburg. Vier studenten van het conservatorium brengen dit weekeinde jazz uit de jaren '50, met contrabas, trompet en akoestische gitaren. Voor de komende weken staan onder meer soul, een bluesband en opnieuw een jazzconcert op de rol. [3 Vrijdag 2 tot en met zondag 4 juli; van 20.00 tot 01.00 uur. JOS VERPOORTEN is als vaste organist verbonden aan de Kerk in Sas van Gent. Hij is docent aan de Zeeuwse Muziekschool en verzorgt menig orgel- en clave- cimbelrecital. Ook is hij een veelgevraagd begeleider van ko ren. Hij speelt volgende week in de Lutherse kerk in Middelburg in de serie orgelrecitals die het accent legt op de authentieke uitvoeringspraktijk. Verpoorten begint met de Fantasia van Tele- mann en de Ciaconna van De Neuville. Daarna volgen enkele koraalbewerkingen van Butt- stedt en Kittel en het concert wordt afgerond met de Trioso nate II in c en de Passacaglia in c van J.S. Bach. Vrijdag 9 juli. Aanvang 20.30 uur. o Lois Lane Op het havenplateau van Burghsluis nabij Renesse vindt zaterdag een popfestival plaats. Vanaf 11.45 uur tot omstreeks 22.30 uur zijn er die dag concerten van The Juke Joints, Rodi Dean, Candy Dulfer, Gotcha!Lois Lane, The Scene en De Dijk. Het festivalterrein gaat om 10.00 uur open. De toegangsprijs bedraagt 27,50. Kinderen tot 12 jaar betalen een tientje entreegeld. De opbrengst komt ten goede aan het Aids Fonds. Door Johan Diepstraten Aan het einde van de nieuwe roman De Vogelvrouw van Jos Vandeloo komt de hoofdper soon tot de conclusie dat de twintigste eeuw een tijdperk is 'vol agressie, geweld, onmense lijkheid en vereenzaming.' Het is de eeuw van de gifstortplaat sen, de radioactiviteit, de hon ger in Afrika, de uitroeiing van de Koerden, het neo-fascisme, de vreemdelingenhaat en het ontstaan van aids. De eenent- wintisgte eeuw zal 'met nieuwe problemen en andere kwalen' worden uitgebreid. De sociale bewogenheid van Vandeloo is niet nieuw in zijn werk. Zij is rechtstreeks terug te voeren op zijn jeugdervarin gen. Hij groeide op in Zonho ven, een dorp in de Belgisch- Limburgse mijnstreek. Zijn va der was mijnwerker en later mijnopzichter. De maatschap pelijke situatie van die bevol kingsgroep was verre van flo rissant. Vandeloo ondervond de armoe de en toentertijd moet de wil zijn ontstaan om zich tegen onrecht uit te spreken. Hij heeft in zijn nieuwe roman meteen al het leed van de we reld op zijn schouders geno men. Zijn inmiddels omvangrijke oeuvre is één aanklacht tegen de misstanden. Al in 1960 wees hij op de mogelijke gevaren van kernenergie in zijn roman Het gevaar. Aardig in dit verband is dat hij als eerste de mogelijk heid beschreef om slachtoffers met beenmerg te behandelen, wat na de ramp in Tsjernobyl daadwerkelijk gebeurde. Politiek pamflet De Vogelvrouw is weliswaar een roman, maar vooral een politiek pamflet tegen het Vlaamse milieubeleid. Afvalba- ronnen omzeilen met slimme trucs de wetten, op stortplaat sen wordt nauwelijks gecontro leerd, chemisch afval wordt ge woon overal geloosd. Vele pagi na's gebruikt Vandeloo om te bewijzen dat de verantwoorde lijke instanties de greep op de gebeurtenissen zijn kwijtge raakt door ondeskundigheid, corruptie, gebrek aan kennis en mankracht. Deze directe stellingname in De Vogelvrouw is nieuw in het werk van Vandeloo. Tot heden was er eerder sprake van een subtiel sociaal engagement, maar nu is hij achter zijn tafel gaan zitten om werkelijk de waarschuwende vinger te hef- Jos Vandeloo: Ieder mens moet zijn illusies prijsgeven en het is belangrijk om dat zonder bitterheid te doen. foto marcel bekken fen. Er is geen schrijver in de Nederlandstalige literatuur die zijn politieke boodschap zo ventileert als Vandeloo nu doet. Ook hij weet sinds zijn debuut De muur dat de wereld niet verandert door de woorden van schrijvers, dichters en denkers, maar strijdvaardiger dan ooit gaat hij de uitdaging aan. Hoop 'Soms spelen ze hooguit de rol van smaakmakers in de samen leving, een enkele keer zetten ze de mensen aan het denken,' overweegt de hoofdpersoon in De Vogelvrouw.Deze hoop is de motor voor het schrijver schap van Vandeloo en het moest maar eens keer duidelijk worden gezegd. Het wereldbeeld is in de loop der jaren bij Vandeloo niet ver anderd - er is weinig harmonie en weinig hoop op de toe komst - en het zijn altijd de zelfde karakteriseringen die ge bruikt kunnen worden om de hoofdpersonen te beschrijven die in zijn wereld figureren. Ook in De Vogelvrouw is de dragende figuur, de milieuin specteur Ramses Bess, angstig, onzeker, ontredderd en vereen zaamd. Als leraar op een mid delbare school kan hij het niet bolwerken. Zijn huwelijk met Annabeth loopt op een fiasco uit. De verhouding met de oudere collega Liesbeth mis lukt en wat overblijft is zijn nieuwe werk in dienst van het milieu en zijn verhouding met Titia. In haar woonkamer houdt zij tropische vogels, van daar de titel De Vogelvrouw. Wat de romanpersonages in de verschillende romans bindt, is hun geloof in illusies, en daar mee zijn ze onverbeterlijke ide alisten. In De vogelvrouw heeft Vandeloo zijn ideeën daarover nog eens keurig samengevat. 'Voor een mens zijn illusies on misbaar,' denkt de hoofdper soon, 'maar illusies hebben één groot nadeel. Geleidelijk verla ten ze me; in het begin had ik er duizenden, nu is de hoop kleiner geworden. Hoe langer ik leef, hoe meer ik ervan zal verliezen, terwijl het dilemma juist is dat ik zonder illusies niet kan blijven leven.' Riviertje Het zijn de woorden van mi lieuinspecteur Bess, maar wie de autobiografie van Vandeloo kent, weet dat dit de levensop vatting van de schrijver zelf is. Ieder mens moet zijn illusies prijsgeven, vertelde Vandeloo eens in een interview, en het is belangrijk om dat zonder bit terheid te doen. 'Ik denk dat we in het leven op een riviertje zitten. Je vaart tussen twee oevers, de oever van de verbit tering en de oever van de zelf ingenomenheid. Je moet probe ren in het midden te blijven, ver van beide gevaarlijke din gen verwijderd.' Hiermee is precies het spanningsveld aan gegeven waarin zijn personages leven. De Vogelvrouw lijkt een roman met een willekeurige aaneen schakeling van gebeurtenissen en relaties, maar aan het einde blijkt dat vele passages zich spiegelen aan het voorafgaan de. Als milieuinspecteur komt Ramses Bless in aanraking met mensen die hem vroeger het leven zuur maakten op de mid delbare school. Na zo'n drie honderd pagina's is hij verlost van zijn angsten en hij rekent af met zijn frustraties en obses sies. Ramses ontwikkelt zich tot 'een mens van goede wil', om even in de Vlaamse litera tuurtraditie te blijven, of zoals Vandeloo zelf zegt 'een man van te veel en overdreven nobe le gevoelens. Een idealist in moeilijkheden, omdat ik niet anders ben en niet anders kan zijn?' Summier Zo uitgebreid en duidelijk als hij de politieke' en psychologi sche onderdelen heeft uitge werkt, zo summier doet hij dat met betrekking tot de speur tocht van de hoofdpersoon naar zijn ouders. Ramses Bess is na zijn geboorte onmiddellijk door zijn moeder afgestaan en opge groeid in een klooster en later bij pleegouders. Haast autis tisch leefde hij in een geïsoleer de wereld en in totale vergetel- heid. Het lukt hem om zijn moeder op te sporen, maar afgezien van een zeldza me wraakactie, hoort de lezer er niets over. Met De Vogelvrouw heeft Van deloo een soort samenvatting van zijn oeuvre geschreven. De roman is een compilatie van zijn levensopvattingen, ver werkt in een méér dan onder houdend verteld verhaal. Jos Vandeloo: De Vogelvrouw. Uitgeverij Manteau. Prijs: 34,90. Vervolg van vorige pagina Georges Simenon moet een on gelooflijke geilaard zijn ge weest. Wel tienduizend vrou wen heeft hij gehad, beweert hij. De betaalde liefde in het bordeel had zijn voorkeur, maar ook in huis liep hij de wiegende achterwerken achter na en vergreep zich aan het vrouwvolk als het hem uit kwam. In zijn 'Intieme memoi res' heeft Simenon daarover trouwens een boekje open ge daan. Wat de vrouwen van Simemon betreft staat de Luikse tentoon stelling vooral stil bij zijn twee wettelijke echtgenotes en zijn huishoudster Teresa, die hem tot zijn dood in 1989 verzorgde. Maar Simenon had bijvoor beeld ook een stormachtige verhouding met de zangeres Jo sephine Baker. Op de expositie is haar kleedkamer in een thea ter aan de Champs Elysées na gebouwd. Het verhaal gaat dat Simenon 'zelfs een tijdschrift rond 'la Baker' wilde opzetten, maar dat plan strandde na het nulnummer. Wel vulde hij in die mondaine Parijse periode kolommen met erotische pulp. Maigret Ook al schreef Simenon meer dan 200 romans en daarnaast nog novellen en autobiografi sche werken, zijn naam is toch vooral verbonden met die van de Parijse politiecommissaris Maigret. De man met hoed, pijp en trenchcoat is volgens een door Simemon zelf gecreëerde mythe geboren in Delfzijl. De schrijver was daar in de late jaren twintig beland, toen hij op reis met zijn boot in Delfzijl motorpech kreeg. In 1931 si tueert Simenon zijn 'Moord in Holland' precies in Delfzijl, het stadje dat hij op zijn eerdere reis zo goed had verkend. In Delfzijl staat trouwens een standbeeld voor Maigret. Simenon schreef 76 Maigret- romans. Het plot, het draaiboek zeg maar, krabbelde hij steeds op een enveloppe. Die tref woorden gebruikte hij dan om het uiteindelijke manuscript te tikken op een kleine zwarte schrijfmachine. Simenon ging daarbij heel geconcentreerd te werk, de luiken van zijn werk kamer gesloten en een bordje 'niet storen' aan de deurklink. Met behulp van stadsplatte gronden, telefoonboeken en toeristische gidsen ontstonden in hoog tempo zijn Maigret- verhalen. Steeds schreef hij ze ven dagen achter elkaar, om zijn werk dan gedurende de volgende drie dagen na te le- 550 miljoen Het werk van Simenon is ver schenen in meer dan 40 landen en meer dan 50 talen. Wereld wijd zijn 550 miljoen exempla ren verkocht. Maakte hij voor de Maigrets gebruik van zijn schrijfmachine, al zijn andere werken schreef hij met de scherp geslepen gele Caran d'Ache potloden. De vers ge stopte Bruyère-pijpen lagen al tijd binnen handbereik. Gemiddeld schreef Simenon tachtig bladzijden per dag. Als hij een ochtend had zitten wer ken, verlangde hij naar een vrouw. „Op zo'n middag vol stond het tapijt...", schrijft Freddy Derwahl in een boekje over de Luikse jaren van Ge orges Simenon. Maar liefst 55 films zijn er gemaakt van Simenons boeken. De tentoonstelling in Luik hangt vol met affiches van die films. Ook zijn er de foto's van alle acteurs die ooit Maigret vertolkten. Onder hen ook Jan Teulings - die hier Teulinck heet - en ene Bruce Kees, waar mee Kees Brusse wordt be doeld. Op 'Tout Simenon' is onder meer de gang van het politiebu reau aan de Quai des Orfèvres in Parijs nagebouwd. Het is de vertrouwde omgeving van com missaris Maigret, in wiens bu reau de bezoeker een blik kan werpen. We zien de pijpen op het werkblad, stukken stok brood en een leeg glas bier. Alsof de commissaris even weg is en zo weer terugkomt om zijn onderzoek naar een moord ver der te zetten. Om even bij de decors te blij- Georges Simenon: veelschrij ver, collaborateur, rokkenja ger. foto anp ven. Er is een rechtszaal, een plaats die nauw verbonden is met Maigret. Datzelfde geldt voor de autopsieruimte met be tegelde muren. Er ligt een lijk onder een laken en het ruikt er naar het desinfectiemiddel for maline. De decors maken de Simemon- tentoonstelling tot een spekta kel. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de glazen kooi met de typemachine, die op een pla teau ronddraait. Het verhaal gaat dat in zijn jonge Parijse periode, toen Simenon nog een onbekende broodschrijver was, hij de opdracht had aangeno men om in die kooi, voor het oog van het publiek, in drie dagen tijd een roman te schrij ven. Het plan ging uiteindelijk niet door, vanwege de kritiek van collega-schrijvers. De expositie maakt duidelijk dat Simenon een keiharde za kenman was, dat hij grote voorschotten eiste en steeds be tere contracten van zijn uitge vers. Misschien verdiende hij nog het meest aan de filmrech ten. Voor geld had hij alles over. Tijdens de Tweede We reldoorlog, toen Simenon in Frankrijk vertoefde, stuurde hij zelfs een ariërverklaring naar de Duitse bezetter, om maar ongestoord verder te kunnen werken. In de biografie van Pierre As- souline wordt de mythe ontra felt dat Simenon een verzets held zou zijn geweest, zoals hij zelf zijn publiek heeft willen laten geloven. Volgens Assouli- ne was Simemon gewoon een collaborateur, had hij sympa thieën voor de Waalse fascisti sche beweging Rex en maakte hij zelfs deel uit van een moordcommando van Rex dat in 1944 Charleroi onveilig maakte. Om aan huisarrest - vanwege de vermeende collaboratie - in Frankrijk te ontsnappen, koos Simenon voor een vrijwillige ballingschap in de Verenigde Staten, waar hij in de Nieuwe Wereld zijn carrière frank en vrij kon uitbouwen. De reis door het leven van Simenon eindigt op deze ten toonstelling in de brasserie Dauphine, een decor van een Parijs' café waar écht iets kan worden gedronken. In dezelfde ruimte wordt de bezoeker over stelpt met Simenon-prullaria, van wijnen, stropdassen en ak- tentassen tot bureauleggers, potlooddozen en vulpennen. Restaurants in Luik hebben speciale Maigret-menu's, er zijn wandelingen en conferen ties. Te veel om op te noemen. Een kenner zei bij de officiële opening toch wat teleurgesteld te zijn na het zien van 'Tout Simenon'. „De tentoonstelling veronderstelt toch de nodige voorkennis over de schrijver. Als je niets van Simenon weet, heb je er weinig aan." Toch is het juist de bedoeling van de organisatoren, die twee jaar geleden al eens uitpakten met de grote Hergé-tentoon- stelling in Welkenraedt, om ook mensen die weinig over Sime non weten aangenaam bezig te houden. Wat dat betreft zijn de decors en de orginele attributen van de schrijver handige hulp middelen om de wereld van Simenon en Maigret te leren kennen. 'Tout Simenon' tot 31 oktober in het Musée de l'Art Wallon, Féron- strée 86, Luik, dagelijks geopend van 10 tot 19 uur, behalve op maandag. Toegangsprijs 280 frank; korting voor jongeren, be jaarden en groepen. Voor meer informatie: tel. (09 32) 41 210909. IN vrijwel al het werk van Ankie Borgers (1946) is de mens haar grote inspiratiebron. Zij volgde onder meer een opleiding aan de Akademie voor Beeldende Kun sten in Arnhem en aanvankelijk specialiseerde zij zich in het por tret-boetseren. In opdracht maakte zij veel kinderportretten. Daarna stapte zij over op brons- gieten, waarbij vooral de uit beeldingsmogelijkheden van het materiaal haar erg aanspraken. Die periode werd gevolgd door een van werken in cement, met als gevolg dat haar vormen mo- numentaler en gestyleerder wer den. Sinds kort is daar ook keramisch werk bijgekomen, weer terug naar het 'gezicht', maar nti een vrijere, expressieve vorni| ving. In al haar werk legt B gers de nadruk op vorm en ruktuur, met weglating van leidende details. In het strei museum 'Het land van Axel' vanaf volgende woensdag re« keramisch werk van Borgers Zij exposeerde eerder in onj andere Amersfoort, Aperldoc en Winterswijk. Groter werk staal, meer in beek, in Brummen en in Duivt Van 7 juli tot 1 augustus. Woi, dag tot en met zaterdag van ij tot 17.00 uur; vrijdagavond ook 19.00 tot 21.00 uur. DE REEKS tentoonstellingen in het centrum voor hedendaagse kunst de Watertoren in Vlissin- gen/Oost Souburg begint mor gen met 'Hall of Fame', een samenwerkingsproject van Auke Bergsma, fotograaf en beeldend kunstenaar en vier collega-kun stenaars uit Zweden: Hannelore Rap, Maria Isakson, Per Lind- gren en Johan Westin. Centrale thema's van de foto-in stallaties zijn: beroemdhëden, het beroemd zijn, de weg naar de top en weer retour. Het idee voor het project ontstond op een van de reizen die Auke Bergsma maakte in Zweden, waar hij de van drie bij vier meter waai 50 portretten van bezoek worden gepind, bekende en bekende persoonlijkheden gebombardeerd worden tot cal Heroes'. Medewerking het project verlenen het Stei lijk Museum Bellamypark waar Maria Isakson de vooi lige stijlkeuken heeft getransli meerd en de Alhambra Biosci die een serie 'Hollywood Sta draait. DE STEM /an onze correspondent /larc de Koninck Washington - Beducht dat het zien, evenals klein bronswej ,ou gaan censureren, hebben de 711 pvnncziprHp pprHpr in Amerika aangekondigd vrijwi wreven van waarschuwingen aar en vvixitciöwija.. vjiulci wei'k*3cv 11 v staal, brons en glas staat om jramma s grove geweldsscènes zt haar woonplaats Ei foor de aanvang van, alsook na Ams •eclame-onderbrekingen in, bios ilms of series met veel geweld perk al de waarschuwing op het dat cherm verschijnen dat ouders iet programma om die reden 83-j.^ «„g™, K,,, u tea» sirstsBc ontmoette die in de jaren vijf? uiiuiiucut uie ill ue jcuen vil[[ „„11 en zestig allerlei beroemdhei anzegglJlf a™ versohünen fotografeerde. [rammabladen verschijnen^ The Wall of Fame is een wa )e omroepen ABC, CBS, NBC en ox hebben dit na langdurige nderhandelingen met elkaar af- esproken. De overeenkomst eeft voorlopig het karakter van ■en proef, die komend najaar egint en minstens twee jaar zal luren. laatste jaren is vanuit het Lmerikaanse publiek steeds rachtiger protest gerezen tegen e veelheid en indringendheid an geweldsscènes die de jeugd de VS via het tv-scherm te J w< tat a t5rptcrpt17t/' ,r. tn« „14.1- IN ARTISTIEK opzicht is Jan Montyn (Oudewater, 1924) auto didact. Voordat hij zich in 1953 toelegde op de etstechniek, te kende en schilderde hij ook veel. Stylistisch gezien is hij niet on der te brengen in een bepaalde richting of stroming in de beel dende kunst. Zijn inspiratie put hij onder andere uit zijn reizen naar Oost-Azië. Hij heeft heel zijn leven al gereisd en doet dat nog steeds. In het stadhuis van Terneuzen is momenteel een tentoonstelling te zien van zo'n veertig werken, uitsluitend grafiek, die Montyn maakte van 1960 tot heden. Het Watertoren, Vlissingen. 'Hall of Fame': Foto-installaties van Au ke Bergsma, Hannelore Rap, Ma ria Isakson, Per Lindgren en Jo han Westin. Tot 30 augustus. Woensdag tot maandag van 12.00 tot 17.00 uur. Binnenplaats Stadhuis, Vlissin gen. 'Aboriginal Collection': schilderijen van Kees van Leeu wen. Tot 1 oktober. Maandag tot zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. MUHKA, Antwerpen. 'Retro spectieve van Belgische Video installaties' en op het dakterras Tot 30 augustus. Van woe„,#erwerkeI\ kri^.> Een ,An}fri" tot maandag, tussen 12.00 en 17 aans kind van elf jaar heeft in uur. Het Stedelijk Museum is alt z'n prille leven gemiddeld al* 10.00 uur geopend. 13.000 gruweldaden waarvan' 8000 moorden - veelal tot in de bloedigste details - op de televi- ie kunnen gadeslaan. Tal van etenschappelijke studies tonen belangrijkste thema in zijn w®an dat er een verband is tussen is het landschap. Zijn verbs et gespeelde tv-geweld en de denheid met het landschap en 'are criminaliteit in de Ameri- aarde blijkt onder meer uit 1 aanse samenleving, voorkeur voor de kleur oml (een bruin). Zijn recente werk '„..„hipdenis duidelijk warmer en poëtisch 'Cscmeaeras Montyn wil met zijn werk 1 'e vier omroepen hebben tevens 'porte bonheur' zijn, een gelul [gesproken om met de filmpro- brenger in tijden van nood. ucenten van Hollywood, met De tentoonstelling in Terneui >gisseurs en met scriptschrij- is opgezet door het Musei ïrs te gaan overleggen over de Henriette Polak in Zutphi raag hoe het tonen van geweld Werk van Montyn bevindt zi eperkt kan worden, zonder dat in de collecties van het StedéBe dramatische kracht van pro- lucties eronder lijdt, let is voor het eerst in de Ame- aanse geschiedenis dat (een iel van) de tv-amusementsin- trie een formele overeen- imst sluit om zichzelf inhoude- jke beperkingen op te leggen en it publiek in overweging te iven bepaalde van hun produk- in niet te aanschouwen, ip het terrein van expliciete uele scènes heeft voor de Museum in Amsterdam en mans-van Beuningen in Roti dam. Tot 22 juli; tijdens kantoorurei Sig Wel VS tal des nooi maa maa won zeld ken vrijt zijn veili stuu dan j°ni feur tv-vi hebl staa vinp 25 Maa goec reid zelft tv-f drer mie Amt mee de gew onh Del ting (tier 18.0 ine! wap tota zit in h ka perc ste moe and tie IVrko- tp vipri van het museum 'Hulde aan 6 1 kusaï' van Bert de Keyser. 30 augustus. Dinsdag tot en zondag van 10.00 tot 17.00 uui| Humorhall, Duinlsprgen. Int nationaal Cartoo'nfestival Kn ke-Heist. Tot 12 september. 10.00 tot 19.00 uur. Entree l| Bfr. Streekmuseum, Axel. Keraiti en brons van Ankie Borgers. 7 juli tot 1 augustus. Woens tot en met zaterdag van 13.01 17.00 uur; vrijdag ook van IS Mie niet aan Museum-, Leidse tot 21.00 uur. ofWaterlooplein woont, heeft Stadhuis, Terneuzen. Gil van het Holland Festival niets van Jan Montyn. Tot 22 j Kcmerkt. Of hij zou zelf uitvoe- Tijdens kantooruren. r""' kunstenaar moeten zijn, .aan had hij de halflege zalen mzien. Het programma en de Peer dan 200pagina's dikke wstn al-almanak beloofden nog T if 1 1 OO I zo veel, 'meer geënsceneerde DE BEKENDE (ex-)televisiepre- sentator Jo Röpcke is het nog niet verleerd. Morgenavond pre senteert hij geen films, maar de avond van de uitreiking van de Prijs voor Verdienste 1993 in het Casino Knokke. Ter gelegenheid van dit evenement geeft de for matie Leyers, Michiels Soul- sister een concert tijdens dit gala van de Knokse Persclub. Bijgestaan door een keur van instrumentalisten en zangeres Gale Robinson brengen ze er hun programma 'Simple Rule'. Dat is ook de titel van de laatste cd van deze Belgische groep, die het uitstekend doet in binnen- en buitenland, het nummer 'Bro ken' van de cd was als clip reeds te zien op MTV. In april tourde de groep mee als voorprogram ma van Sting. De muziek van Jan Leyers en Paul Michiels is een combinatie van pop en soul, tegenwoordig licht aanleunend bij de rhythm blues. Orgel In de Antwerpse OLV kathe draal wordt in samenwerking met Antwerpen 93 een reeks or gelconcerten verzorgd. Van- isseursveel indruk heeft het desond avond speelt de Nederlandse ft1 va." vliimen< componerend festival rokspecialist Gustav Leon: een programma dat geheel gewijd J.S. Bach. Een week ter, op vrijdag 9 juli, wordt instrument bespeelt door Franse organist Louis Thi Hij speelt werken van Messiaen. Ook in Gent worden in de m: den juli en augustus orgelreci verzorgd. Deze concerten vind elke donderdag plaats in de S] Baafskathedraal. Taptoe Op de Burg in Brugge morgen de internationale kamtaptoe plaats. Van 19. 23.00 uur is er een wervels spektakel te zien met orH marskorpsen, blaaskapellen showkorpsen, waaronder Pasveerkorps uit Friesland het Halsen Skolekorps uit No wegen. Kaarten kosten 400 (tribune) en 200 Bfr. (oven plaatsen). Ze zijn vooraf krijgbaar bij de Stedelij Dienst voor Toerisme en op avond zelf aan de kassa ii| Breidelstraat. De orgelrecitals beginnen 20.00 uur. Leyers, Michiels Soulsister. ral nieuw. De Amerikaanse compon toreografe Anne Teresa de Keersmaek iponist Ton de Leeuw. Nieuw werk t programma, maar nog meer oud. H ■dere Festivals. De Keersmaeker is im •sterdam, Reichs minimal music nog ■ote regisseurs kondigde Van Vlijmen 'ld voor opera. Hij deed Pelléas et M 'rder dan wat aanwijzingen waar de z 't gekomen. 'orgio Strehler uit Milaan, Thomas L ■eater Berlin en de Roemeen Silviu Pi is het, ondanks Van Vlijmens ophef, iateerd avantgardisme en herhaling v 'rukwekkends, niets wat niet maande larlem of Rotterdam in première gaat. 't Holland Festival als inspiratiebron ek bestaat niet meer. Van Vlijmen ma iitpost van het festival. Een eigen pro 'n Vlijmen, gerespecteerd componist T, kan dat zelf wel bijhouden. Waart '3 aangetoond. Belegen spul dat de c 'er/ands werk niet aankan, n Vlijmen is moderne-muziekspeciaT 'er moeten zijn. Maar ook daar slecht, presenteert hij Bernstein, Goebaido nard Bernstein thema van het Festiv jaar, Sofia Goebaidoelina bekend Górecki het succesnummer van de B 'dopen maanden. 1recki zorgde voor de ene kleine rim het hele Festival veroorzaakt heeft, t gehoor liggende commerciële Schun omen worden?' Dat zijn derde symf 'fi. pleitte tegen hem. Dat het jaren ge 'k ontdekte, was een prae. 'r Górecki's derde symfonie liep het 't Concertgebouw zat vol. De in muzi nu eens uitmaken of het net als bij 'emen werk of om puur effectbejag. F bleek het eerste. Górecki weet verdr le gebruiken, maar dat maak 'kkende meter-filmmuziek. Hij is va' kaalheid, instrumentatie en contrast ervlakkig wordt hij nooit. Daarvoo 'd. J 's els bij Van het Reve. Die eindigt fauwhuis' met de alles omkerende reg m!i We^' wor^t dat nog wat?Niema f leiding hiervan commerciële clowne Wperuit halende woord op de juiste ple "It publiek was enthousiasteerde Gór P aus en dankte hem voor de mooie takt geen festival. De hoofdsponsor v I, v°orzien. Die adverteerde met de :e avonden. foto filipc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18