Beelden als 'kleicartoons' 1295 ier Een schrijfmachine van vlees en bloed Bredase kunstenares Anne Kemerink naar Parijse saloii Tentoonstelling 4Tout SimenorT in Luik vertelt bijna alles over beroemdste Belgische auteur Ie krant over de vloer. lerhout 1 dienst te Ji" Saan wij fort onze /erbouwenj Jwroom- 1 B-keuzes ?m sterk 1IJSD! destem grotegids VRIJDAG 2 JULI 1993 DEEL D Jeafort/Cottage Ihommelstoel loogkleur. Van 583,-NU WIJNKASTIN LOOGKLEUR NUL Picknickmanden er,| andere rieten nanden loot en VN* pin. 1 anaf ■Door Hans Rooseboom ■Zelf noemt Anne Kemerink-De j eeuw haar keramische beelden kléi- cartoons. „Net als bij een cartoon |kun je als het ware in één oogopslag Izien wat het is, maar er zit een [verhaal achter dat je moet kennen." Het haar 'cartoons' heeft Anne Keme rink, geboren in Breda en na lange jaren weer terug in de stad, zich weten te [onderscheiden van een paar honderd Eu ropese collega-keramisten. Haar werk is luit 600 inzendingen bekroond met een (standplaats op de Paris Art et Ateliers [Salons (PAAS), die einddeze zomer plaats [vindt in het Pare des Expositions in de franse hoofdstad. Dat het werk van Anne Kemerink in het springt te midden van veel ander jkeramisch werk, is zeker. Haar werk is polstrekt eigen en met niets anders te Welijken. De benaming 'cartoons' doet fefbreuit aan het serieuze karakter van dit |»erk. Want hier is sprake van meer dan rtoons. De beelden van Anne Kemerink feijn voorstellingen, dromen en vooral ver tellingen. [hergang [Mijn werk is eigenlijk een doorlopende loorstelling," zegt de kunstenares. „Je moet er omheen lopen en dan zie je steeds iets anders. Het is een keramische vertel ling." Het meest opmerkelijke aan de kunstwer ken in klei van Anne Kemerink is de bijna onmerkbare overgang van het twee dimensionale naar het driedimensionale. Aan de voet van ieder werk zie je een geschilderde voorstelling, die naar boven uitmondt in verschillende tastbare beeld jes. De driedimensionale voorstellingen worden als het ware geboren uit het platte vlak en ze vormen met elkaar een wonderlijke eenheid. „Ik begin met een dunne ronde vorm. Die trek ik op en dan ontstaat er iets. Het groeit onder mijn handen, ik weet nooit wat ik ga maken. Het wordt altijd iets dat kennelijk op mijn netvlies of in mijn oren is blijven hangen, zonder dat ik het wist en dat wordt dan zo'n keramische vertel ling. Onlangs kwam er iets uit en ik wist opeens wat het was. Het was een oude vrouw die ik gezien had in een piepklein tuintje. Ze kon er nauwelijks in rond draaien, maar ze stond daar zo gelukkig, met haar hark. Dat is een beeld gewor den." Anne Kemerink werd in 1950 geboren in Breda. „Ik woon pas sinds twee jaar weer hier, dus ik vind het belangrijk om erbij te vermelden dat mijn eigen naam De Leeuw is. Kemerink is de naam die ik als kunstenares gebruik. Aan het eind van de jaren zestig wilde ik naar de kunstacede- mie, maar mijn ouders vonden dat een wereld van sex en drugs en rock 'n' roll. Autodidact Ik ben grotendeels autodidact. Eerst heb ik wandkleden gemaakt, daarna heb ik de Vrije Academies gevolgd in Den Haag en in Rotterdam, o.a. portret boetseren. In 1979 ben ik met keramiek begonnen en in 1986 ben ik met mijn werk naar buiten getreden. Intussen heb ik twee vaste galeries, een in Den Haag en een in Amsterdam." Kermaische kunst zou volgens Anne Ke merink best wat serieuzer genomen mo gen worden. „Keramist vind ik een verve lend woord. Keramiek: dat betekent voor veel mensen kopjes en schoteltjes. Potten bakken. Ik noem mezelf een beeldend kunstenaar die keramische beelden maakt. Het is trouwens een wens van mij om ooit gigantisch grote dingen te ma ken." Dun Het materiaal is uiterst belangrijk voor kleikunstenaars. „Ik gebruik Franse gres en Engelse brickstone en ik werk heel dun. Ik bewerk het met terra sigillata," aldus Anne Kemerink. En dat laatste.legt ze uit: „Bezonken kleiwater met kleur- Keuze in overvloed in antiek grenei 2-deurs kasten. Van 1895,- Superprijs., pigmenten. Ik polijst op de ruwe klei. Geen glazuur. Het polijsten doe ik met de achterkant van een lepeltje, dat is heel tijdrovend. Mijn manier van werken leidt bovendien tot een eenmalig bakproces. Het moet in een keer goed zijn. In de oven ontstaat dan de eiglans die al mijn werk in het eindstadium heeft." De overgang van twee- naar driedimen sionaal is het meest typerende en het meest fascinerende aan het werk van Anne Kemerink. „Ik kan anders niet kwijt wat ik wil uiten. Schilderen doe ik ook, maar het is een dimensie te weinig. Als kind al wilde ik de achterkant van de Nachtwacht zien, want die platte figuren bevredigden mij niet. Ik wilde weten hoe ze er aan de achterkant uitzagen". De PAAS-beurs in Parijs, waar de Breda se kunstenares als gevolg van een prijs vraag een gratis stand heeft gewonnen („De kleinste stand kost daar 8000 francs voor drie dagen") zou een doorbraak kunnen betekenen. Anne Kemerink hoopt althans dat dat het voordeel is van een plek op zo'n beurs. „Het is geen verkoopbeurs, maar hij is bedoeld om de laatste stand van zaken te laten zien op het gebied van design en ontwerp. Op alle gebieden. Huishoudelijk en artistiek. Op die beurs komen galerie houders uit de hele wereld, dus ik hoop een beetje op die internationale contac ten." sn) Tel. 01854-300C In het museum voor Waalse kunst in Luik loopt tot 31 oktober een f tentoonstelling over Ge- i orges Simenon, de Bel- Izon. 4/7 café de Kroo»f «Je schrijver die we- Huist, aanv. 14 u. reldberoemd werd door zijn politieromans met I in de hoofdrol commis saris Maigret. Dat Simenon in zijn jon- ge jaren aan de kost j kwam als journalist en als schrijver van eroti sche pulp en keukenmei denromans, is minder lekend bij het grote pu- iliek. i wanten en kranten. seerd. Hoewel Simenon een we reldburger was, die het grootste deel van zijn leven doorbracht in Frankrijk, de Verenigde Sta ten en Zwitserland, heeft de 'Vurige Stede' Luik haar be roemdste zoon toch min of meer voor zich opgeëist. Ondanks het feit dat Simenon na zijn twintigste zelden nog in Luik kwam, bleef er toch een band bestaan tussen de stad en de schrijver. In 1976 schonk hij al zijn manuscripten aan de universiteit van Luik, waar in het slot van Colonster aan de rand van de stad sindsdien het Fonds Georges Simenon is on dergebracht. Chronologisch Het museum voor Waalse kunst in Luik is een betonnen bunker, geklemd tussen de oude stad en de Maas. Precies aan de over kant van die Maas, in het stads deel Outremeuse, groeide Sime- mon op. Voor 'Tout Simenon' is het gebouw praktisch onher kenbaar veranderd. In een chro nologisch opgezette tentoonstel ling maakt de bezoeker kennis met Georges Simenon vanaf LI a.s. zal in de grote "DE STATIONSHER- 3 te Oosterhout t.o.v. M.H. Pieters en/of J.H. Veilingbedrijf Gelder bij Jgereedschappen kolomboren, enz. videoapp. elefoons, enz. en witgoedapp. stofzuigers, enz. tntainbikes kussens en vele UUR. KIJKUUR 12 00 UUR TIKELEN VOLLEDIGE GARANl£l |Dat hij bovendien nog [met de Duitsers collabo- jreerde, antisemitische Iteksten schreef en een ■geroutineerd rokkenja- jger was, maakt Simenon ■interessant genoeg om 14000 rrr expositieruimte [te vullen. iDoor onze correspondent (Bert Schampers ■Georges Simenon zou dit jaar ■negentig zijn geworden. De in Luik geboren schrijver overleed op 4 september 1989 in Lausan ne. Het is voor het eerst dat er leen grote overzichtstentoonstel- lling rond de auteur is georgani- De glazen kooi met de schrijfmachine. Ooit bestond het plan om Simenon onder het oog van het publiek in deze kooi een roman te laten schrijven. zijn prilste jeugd in Luik tot aan zijn dood in Zwitserland. Om het grote publiek te lokken -de organisatoren rekenen op zeker 200.000 bezoekers - zijn belangrijke momenten uit zijn leven en scènes uit zijn Maigret- boeken levensecht uitgebeeld met decors, geluiden, geuren en attributen. Het begint al bij het betreden van het museum. De bezoeker wordt door een donkere gang met klinkers en tramrails ge leid, waar straatgeluiden te ho ren zijn van het Luik van Sime non. Door een tramstel heen kom je in een kleine ruimte terecht, vanwaar het met de lift naar de vierde verdieping gaat, het vertrekpunt voor de reis door het leven van Georges Si menon. Spookhuis Het is een wat vreemde manier om een expositie binnen te rol len. De donkere gang met de tram roept de sfeer op van het spookhuis op de kermis. De ge heimzinnigheid prikkelt de nieuwsgierigheid. De route op de vierde verdie ping begint met de jeugdjaren van Simenon, zijn ouders en zijn schooltijd. Toen bleek dat zijn vader ongeneeslijk ziek was, moest de jonge Georges de school verlaten om te gaan wer ken. Het notitieboekje in het vitrine kastje herinnert aan zijn loop baan als journalist bij de con servatieve krant La Gazette de Liège, waar Georges Simenon als 16-jarige in dienst kwam. Op de tentoonstelling is de werkkamer van de hoofdredac teur van de Gazette nagebouwd. Het ruikt er naar boenwas, op de zware houten werktafel staat een Remington typemachine. Maakte Simemon aanvankelijk slechts berichtjes over doodge reden honden en andere onge lukken, al snel werd hij de vaste columnist, die een hoekje op de voorpagina mocht volschrijven. De Gazette publiceerde ook ze ventien antisemitische artikelen van Simenon. De stukken han gen op de expositie, zonder enig commentaar. In Luik leert Simenon Régine Renchon kennen, de schilderes voor wie Simenon het koos naampje Tigy bedacht en wie hij in december 1922 naar de kunststad Parijs vertrok om er zich te vestigen. Om den brode schreef Simenon onder verschil lende pseudoniemen in een hoog tempo keukenmeidenromans. Kleine boekjes - voorlopers van de pocket - die in Luik keurig naast elkaar in een van de meer dan vierhonderd glazen kastjes hangen. VERVOLG OP DE VOLGENDE PAGINA Simenons schrijfmachine als verslaggever bi] la Gazette de Liège, een Remington Standard 10. Wat is uw favoriete boek? 'Ferdi Duuk' van Gambrowitz. Vanwege de vervorming en de vertekening waarin de werkelijkheid benaderd wordt. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? 'Het kabinet van dokter Galigar'. Omdat ie zo ontzet tend spannend is en vanwege de integratie van beel dende kunst en film. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? Dat was afgelopen weekeinde in de Grote Kerk in Veere: de tweejaarlijkse overhandiging van de laurea ten aan kunstenaars. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? 'Het Requiem' van Verdi. Dat vind ik heel bijzondere muziek. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Dat is een schilderij van Eugène Brands. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? De openingsceremonie van het Festival Nieuwe Muziek afgelopen zaterdagavond in Middelburg. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Ik kijk heel weinig televisie. Ik zet wel films op video. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Een kunstenaar met wie ik wel eens van gedachten zou willen wisselen is Youp van 't Hek. Maar dan moet je het kaarslicht vervangen door een potje bier en geen Buckler. Ik deel zijn levensvisie. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? Mensen met bekrompen, negatieve of angstaanjagende ideeën. Maar de naam van de bekende botterik wil me niet te binnen schieten. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Ach, er is zoveel. Zeeuwen moeten nu naar het Festival Nieuwe Muziek en je bent niet in Zeeland geweest als je de wandtapijten niet hebt gezien. Een aanrader vind ik ook de nieuwe Hamlet van het Zuidelijk Toneel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17