>RST Clarissen: rustpunt in jachtige tijd Protestantse leraar sterker geloofopvoedend dan katholieke Mannen spelen de baas over zusters verhuizen tomwagon. ;n. Clara koos voor een leven in armoede en relativeerde daarmee het bezit van aardse goederen Lutheranen rakelen discussie 'rechtvaardige oorlog' op GEESTELIJK LEVEN DONDERDAG 1 JULI 1993 11,30 '7,50 0,00 6.40 180 5,00 a 2,40 39,70 2,10 5,30 79,40»» 13,00 1,70 16.80 19,10 30,70 1,50 7,50 0,50 3,60 27,90 3,00 5,60 58,30 52,20 56,70 54,50 63,20 57,30 cons.edison digit equipm dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen motors goodyear hewlett-pack. int bus mach. int tel.tel. kim airlines mcdonnell merck co. mobil oil penn central philips primerica royal dutch sears roebuck sfe-south pac texaco inc. united techn. westinghouse whitman corp woolworth Goud onbewerkt 22,7! bewerkt Zilver onbewerkt bewerkt 35% 35% 41% 41 47% 47 50 50% 65% 66% 51% 52% 95% 95% 44 44% 42% 42% 82 81% 49% 49% 84% 85'/, 13% 13H 73 74% 36% 35% 75% 74% 33% 32 15% 75% 52% 52 93% 92% 54 54 17% 18% 63% 63% 54% 54 14 15 13% W 27% 27 9-23,380 pen-1 24,980 pi B 24O-310perij| 350 pert)! vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 55,00 202 1,60 1,80 52,50 312 6,30 6,30 85,00 201 3,30 3,40 100,00 305 2,70 2,40 190,00 199 2,20 1,80 300,00 205 24,50 24,50 320,00 515 6,00 6,60 325,00 250 3,00 3,40 330,00 221 1,40 1,30 320,00 1003 9,50 a 9,80 a 325,00 298 6,10 6,50 305,00 200 22,00 a 21,50 335,00 200 3,50 a 3,50 310,00 765 0,40 0,40 320,00 642 2,00 1,60 305,00 295 1,40 a 1,00 310,00 341 1,50 1,40 315,00 508 2,50 b 2,20 320,00 1223 4,20 3,50 17,50 412 1,50 1.70 30,00 535 4,70 4,80 32,50 348 4,70 5,10 30,00 230 2,40 2,90 b 32,50 607 0,50 1,00 32,50 382 1,80 2,30 32,50 269 1,40 1,50 175,00 316 5,60 5,90 25,00 488 4,30 5,10 27,50 658 1,90 2,60 30,00 795 0,30 0,70 25,00 259 5,00 5,60 27,50 897 2,90 3,60 30,00 2333 1,50 1,90 27,50 561 3,80 4,20 30,00 287 2,20 2,70 32,50 409 1,20 1,60 45,00 976 0,50 0,50 20,00 459 11,50 12,20 25,00 298 8,80 9,50 35,00 707 3,90 4,10 22,50 368 11,00 11,50 30,00 1124 7,00 7,30 30,00 193 1,00 0,70 30,00 489 1,80 1,50 30,00 345 2,20 1,90 32,50 400 3,80 3,20 25,00 210 2,80 2,50 30,00 211 4,80 4,30 200,00 224 1,20 1,10 95,00 200 3,30 4,10 onder architectuur gebouwde En doen wij u een bijzonder dellijk doet besluiten om te ante Camry Customwagon. 712000 12-28200 30-38555 30-32050 Ljjmegen (anp) - Leerkrach ten op protestants-christelij- L basisscholen vinden gods dienstonderwijs belangrijker Idan leerkrachten op rooms- Ltholieke basisscholen. Tot Le conclusie komt de psy- loog drs. H.J. Zondag, die ocuj de Katholieke Universi- |tfjt in Nijmegen is gepromo- ■veerd op een onderzoek naar Ije levensbeschouwing van [onderwijsgevenden op con fessionele basisscholen. De titel van zijn proefschrift luidt: 'Een Taak met Ruimte.' Vrijwel alle onderwijsgevenden op confessionele scholen noemen zichzelf gelovig. Rooms-katho- lieken kijken vrijzinniger tegen hun geloof aan dan protestanten, die traditioneler blijken te zijn. Protestants-christelijke leer krachten vinden hun levensbe schouwing in relatie tot hun ma- hoor ANP-redacteur Henk van 't Klooster I Babberich - Het valt directeur Ids Jorna van de Francis caanse Samenwerking elke keer weer op, als hij in een [clarissenklooster is. Het leven is er langzamer dan in de ■jachtige wereld eromheen. De Clarissen zijn „zorgvuldi ger, langzamer, aandachtiger" dan anderen, met wie hij [in contact komt als directeur van het samenwerkings- Iverband van ordes, congregaties en groepen die zich ■door de H. Franciscus en de H. Clara laten inspireren. ■De 160 Clarissen in Nederland [maken zich op voor het Clara- [jaar, dat op 8 augustus wordt I geopend met een door de KRO- [televisie rechtstreeks uitgezon- Iden eucharistieviering vanuit het fklooster in het Brabantse stadje gen, het oudste clarissen klooster in Nederland. |De zusters herdenken dat Clara jaar geleden in Assisi werd Igeboren. Evenals Franciscus was [zij van rijke afkomst. In de nacht [van 19 maart 1212 ontvluchtte [zij haar ouderlijk huis om als |volgelinge van St. Franciscus te n leven. Zij stichtte het |klooster San Damiano in Assisi, [waar zij tot haar dood in 1253 [leefde. Er zijn nu ongeveer 118.000 clarissen, die in 780 [kloosters wonen. [Stripboekje [De komende tijd zullen de Cla rissen onder meer een stripboek- I je uitgeven over het leven van J Clara. Er zijn twee catechese- [projecten ontwikkeld en er ver- schijnt een Nederlandse verta- l van een biografie van Clara. |De franciscaanse muziekgroep l'Pipelare' voert een meditatief [muziekspel over Clara op. Ver ifier komt er een mobiele ten toonstelling, die aan kerken en I instellingen wordt uitgeleend. De kloosters presenteren hun ei- [gen activiteiten. Zo houdt het [klooster 'De Bron' in Nijmegen I dit najaar een aantal bezinnings- bijeenkomsten, waarin de ge- schriften van Clara centraal [staan. De belangstelling daar- voor is groot, heeft zuster Maria [van 'De Bron' al gemerkt. Zij twijfelt er niet aan dat Clara ook [voor mensen van deze tijd een inspiratiebron kan zijn. Clara r koos voor een leven in armoede f en relativeerde daarmee het be- I zit van aardse goederen. Zij laat .zien waar het werkelijk in het [leven om gaat. [Zusterschap j' Zuster Margreet van het klooster in Megen meent, dat mensen van f nu van Clara vooral kunnen le- i ten hoe belangrijk het is „dat de I Heer in het leven centraal staat I.en dat men God zoekt". Ook Clara's keuze voor het delen van j haar leven met andere vrouwen I en haar nadruk op 'zusterschap', 6e gezamenlijke verantwoorde- hjkheid van de zusters voor het leven in hun klooster, kunnen de wensen van nu inspireren. Aan veel mensen hoeft de bete kenis van Clara niet te worden I uitgelegd. Zij hebben de weg naar een Clarissenklooster al- lang gevonden. De kloosters in nier van onderwijs geven be langrijker dan hun katholieke collega's. Op protestantse basisscholen wordt meer gebeden en meer over God gepraat dan op katho lieke basisscholen, stelt Zondag. Volgens de promovendus komt dat doordat protestantse leer krachten meer geloofsbevorde- rend bezig zijn. Katholieke on derwijzers willen de kinderen wel leren dat er „meer is tussen hemel en aarde", maar proberen niet op te voeden tot een gods dienstige levensbeschouwing. Zondag stelt dat onderwijsge venden op protestants-christelij ke basisscholen nauwelijks con flicten over het godsdienstonder wijs hebben met hun bestuur. Ze weten vrij exact wat van hen verwacht wordt en houden daar rekening mee. Katholieke onder wijsgevenden hebben vaak grote conflicten met de bisschop, die het uiteindelijke „bevoegde ge zag" van katholieke scholen uit maakt. „De missionaire strategie van het episcopaat heeft gefaald, nu blijkt dat de meeste katho lieke leerkrachten zich van de bisschop distantiëren," conclu deert Zondag. Vanuit het conflict met de bis schop verklaart Zondag de eigen invulling van het godsdienston derwijs op katholieke basisscho len. „De onderwijsgevenden wil len hun zeggenschap niet uit handen geven aan de bisschop. Door hun eigen conflict hebben leerkrachten weinig zin geloofs- bevorderend met de kinderen om te gaan." Uit het onderzoek van Zondag is gebleken dat ouders een te klei ne rol spelen in het vaststellen van de manier waarop godsdien stonderwijs wordt gegeven. De meeste onderwijsgevenden op confessionele scholen wisten ab soluut niet hoe ouders tegen godsdienstonderwijs aankijken. Inspraak van ouders, bijvoor beeld via de medezeggenschaps raad, is „uiterst slecht geregeld". „Omdat de ouders in de eerste plaats voor de leerlingen verant woordelijk zijn is het noodzake lijk dat onderwijsgevenden hun kennis over de opvattingen van de ouders vergroten. In een mo derne samenleving hoort consen sus over godsdienstonderwijs ge formuleerd te worden door de direct betrokkenen: de ouders. Het kan niet zo zijn dat de persoonlijke opvattingen van de leerkracht het oriëntatiepunt zijn voor het meer of minder geloofsbevorderend lesgeven," waarschuwt de Nijmeegse pro movendus besturen van confes sionele basisscholen. Megen, Nijmegen en Babberich hebben altijd wel gasten. De meeste gasten in Nijmegen zijn protestant of buitenkerkelijk. De protestanten hebben ontdekt dat de Reformatie de waarde van het kloosterleven ten onrechte heeft veronachtzaamd. Protestanten Maria verwijst ook naar het ini tiatief van de predikante A. van der Pers om de mogelijkheden voor de oprichting van een pro testants beschouwend vrouwen klooster te onderzoeken. Boven dien staan protestanten onbe- vangener tegenover het klooster leven dan katholieken, is de er varing van de zusters. In Megen melden zich opvallend veel jongeren die op zoek zijn naar de zin van het leven, aldus de zusters Margreet en Berna- dette. Meestal gaat het om indi viduen, maar jaarlijks wordt ook de 'Heilige Club' uit Delft wel kom geheten, ouders van mid delbare scholieren die in Megen waren geweest. Toen hun kind enthousiast terugkeerde, wilden zij ook wel eens de sfeer bij de Clarissen proeven. De club komt sindsdien jaarlijks naar het stad je om over het geloof te praten. Gasten worden niet zomaar tot het klooster toegelaten. Mensen die er vakantie willen houden of met psychische problemen kam pen, dienen elders hun heil te zoeken. Van de gasten wordt verwacht dat zij het leefritme van de zusters zoveel mogelijk overnemen. De zusters leggen een zwaar accent op gebed en meditatie. Er wordt zwijgend ge werkt en gegeten. Alleen de ANP-nieuwslezer(es) mag de stilte verstoren, want de zusters willen wel graag van het wereld gebeuren op de hoogte blijven. Toen de zusters Maria, Magdale- na, Bernadette en Margreet in traden, waren de Clarissenkloos ters nog echte slotkloosters. Er stond 'slot' op de deuren, er waren tralies tussen de gebeds ruimte van de kloosterlingen en de kapel voor de 'gewone' men- Het leven is er langzamer sen en mannen mochten het klooster niet in. De zusters kwa men nooit buiten het klooster, behalve als zij als buitenzuster belast waren met het contact met de wereld buiten het kloos ter. Slot In de jaren '60 werd dit alles langzamerhand afgeschaft. Hoe wel zij het er allen mee eens waren, heeft geen van de zusters er spijt van dat zij de tijd van het slotklooster nog hebben mee gemaakt. Het slot bood gebor genheid, zegt Margreet. Zuster Magdalena uit Babberich heeft achter het slot het grote belang van meditatie ontdekt. De buitenwacht dacht dat de zusters naar contact met de bui tenwereld smachtten. Een der zusters vertelt hoe omstanders zeiden „Wat zullen die blij zijn dat ze eens buiten kunnen ko men", toen Clarissen bij een brand in paniek hun klooster ontvluchtten. In maart 1990 werd in het Bra bantse dorp Elshout een klooster geopend van Clarissen die de tralies en het slot hebben ge handhaafd. De overige Clarissen in Nederland hebben niet veel contact met deze ordegenotes, die op twee na uit de Verenigde Staten afkomstig zijn. Maar ze hebben er geen moeite mee dat de zusters in Elshout voor een andere levenswijze kiezen. Vergrijzing Sommige bisschoppen en het Va- ticaan lijken een terugkeer naar de oude tijd als een oplossing voor de vergrijzing in de kloos ters te beschouwen, maar het klooster in Elshout oefent maar weinig aantrekkingskracht op de Nederlanders uit, weet Maria. Zoals in elke religieuze orde in Nederland wordt de gemiddelde FOTO ANP leeftijd van de clarissen steeds hoger. Alleen de kloosters in Me gen en Nijmegen (resp. 26 en 18 zusters) hebben een redelijk nor male leeftijdsverdeling. In Me gen zijn drie zusters in opleiding en in Nijmegen één. De meeste vrouwen treden in, als ze rond 25 jaar zijn. Vrouwen ouder dan veertig jaar worden in de regel niet meer tot de opleiding toege laten. Niet alleen zou de leef- Ilanz (Kipa) - „Religieuze vrouwen worden, afhankelijk van wat de hiërarchie het beste uitkomt, de ene keer tot de geestelijken en de andere keer tot de leken gerekend. Men kan ons naar behoefte indelen, afhankelijk van welk potentieel versterkt moet worden." Dat zei de dominica nes Raphaela Gasser tijdens een lezing op de jaarvergade ring van de Vereniging van Zwitserse oversten in Ilanz. Met het thema 'Vrouw - orde - kerk' wilde de studiebijeenkomst ertoe bijdragen dat broederlijk samenleven van vrouwelijke en mannelijke religieuzen in dezelfde orde een einde maakt aan ondergeschiktheid van de ene groep aan de andere. Mannen bepalen niet alleen de „positie" van vrouwelijke religieuzen, ze hebben ook concreet zeggenschap over hun leven. Zelfs een eigen overste kan alleen worden gekozen onder voorzitterschap van een bisschop of een andere man. „Dat is voor ons het meest vernederend", zei zuster Raphaela. Ze wees erop dat in veel vrouwengemeenschappen de regels tot in details door mannen van de Curie zijn vastgesteld. Regels Al in de dertiende eeuw zijn de regels vastgesteld, waarbij wouwenkloosters op slot gingen, zo zei zuster Zoe Maria Isenring uit Ingenbohl. Het klooster werd toen een gevangenis. Ter illustratie citeerde ze: „De wouw heeft een zwakke natuur en heeft behoefte aan bijzondere bescherming. De wouw is een gevaar voor de man. Daarom moet ze opgesloten worden." Veel vrouwelijke religieuzen zijn zich er tegenwoordig van bewust dat ze gediscrimineerd worden. Op de studiebijeenkomst bleek dat in vele gemeenschappen de zusters hun eigen spiritua liteit verzorgen, in plaats van de zorg daarvoor aan een geestelijk leidsman over te laten. Veel ordes kennen wouwelijke en mannelijke gemeenschappen, zoals de franciscaanse en de dominicaanse beweging. Op vele plaatsen leven zij broederlijk samen. Zuster Rafaela zag daarin „een profetisch teken voor een bevrijdende vernieuwing in de verhoudingen tussen man en vrouw in kerk en samenleving." Kristiansand (epd-anp) - De lutherse kerkleider dr. Gunnai Staalsett heeft onlangs de discussie over de 'rechtvaardige oorlog' nieuw leven ingeblazen. Hij sprak zich niet alleen uit voor een militaire interventie in Bosnië-Hercegovina, maai pleitte ook voor een 'rechtvaardige oorlog' tegen barbarij en volkerenmoord. tijdsverdeling er nog verder door verslechteren, maar ook hebben zulke vrouwen al zoveel levens ervaring, dat een omschakeling naar een beschouwend leven te groot is, zegt Maria. E» wordt zwijgend gewerkt, wol keren van schapen uit eigen stal en bessenstruiken in de moestuin afschermen tegen vogels foto anp Dat secretaris Staalsett tijdens de bestuursvergadering van de Lutherse Wereldfederatie (LWF) in het Noorse Kristiansand deze oproep deed, wekte verbazing. In 1987 stelde hij de (lutherse) kerken voor de leer van de recht vaardige oorlog definitief af te zweren. Twee jaar geleden zette de LWF een studieprogramma op over het thema rechtvaardige oorlog. Dit zou uiteindelijk tot een wij ziging van de lutherse belijdenis moeten leiden. In artikel 16 van de Confessio Augustana staat: 'Christenen mogen handel drij ven, rechtspraak plegen en ook rechtvaardige oorlogen voeren'. Augustinus De leer van de rechtvaardige oorlog is in de vierde eeuw opge steld door kerkvader Augusti nus. Oorlog is alleen toegestaan als deze door het wettig gezag is uitgeroepen en als er een 'goede intentie' achter zit. Andere voor waarden zijn dat er een goed resultaat van verwacht kan wor den, dat alle diplomatieke mid delen uitgeput zijn en dat de oorlog niet het karakter van pu re vergelding heeft. De oorlog mag niet buitensporig zijn en moet binnen zekere proporties blijven. Afgezien van de 'historische vre- deskerken', zoals de doopsgezin den, begonnen de meeste kerken pas aan de leer van de recht vaardige oorlog te twijfelen, na dat de atoombom boven Hiroshi ma en Nagasaki was afgewor pen. Bij de oprichting in 1948 te Amsterdam sprak de Wereldraad van Kerken uit dat „er naar de wil van God geen oorlog mag zijn," Kernwapens Tijdens de kernwapendiscussie in de jaren '80 wilden de christe nen in de toenmalige DDR „om wille van de geloofwaardigheid van de kerken" dat het omstre den artikel werd gewijzigd. Op oecumenische bijeenkomsten en Kirchentagen werd gepleit voor de afschaffing van het instituut oorlog. Tijdens de Golfoorlog dook de leer van de rechtvaardige oorlog weer op toen president Bush bij de overwegend christelijke be volking van Amerika steun voor de 'bevrijding van Koeweit' zocht. Steun kreeg hij niet van paus Johannes Paulus II die na het uitbreken van de oorlog „met kracht erop wees dat oorlog geen geschikt middel is om conflicten tussen naties op te lossen. Dat is het nooit geweest en dat zal het nooit zijn." Maar de paus maak te duidelijk dat hij geen pacifist was. „Wij willen geen vrede tot elke prijs." Veroordeeld De algemene vergadering van de Wereldraad van Kerken die tij dens de Golfoorlog in de Austra lische hoofdstad Canberra plaatsvond, hield zich uitvoerig met het oorlogsvraagstuk bezig. Op de slotdag werd eerst de theologische en militaire recht vaardiging van militair geweld veroordeeld, maar deze uit spraak werd enkele uren later herroepen. Het aanvankelijk aangenomen voorstel was afkomstig van de Duitse theoloog dr. Konrad Rai ser, die vorig jaar tot secretaris generaal werd benoemd. Door dit besluit zouden de lidkerken van de Wereldraad zich afkeren van de ethische rechtvaardiging van de oorlog in de richting van een rechtvaardige vrede. In te genstelling tot de Wereldbond van Hervormde en Gereformeer de Kerken (WARC) en de LWF heeft de Wereldraad zich dit jaar uitgesproken tegen militair in grijpen in Bosnië-Hercegovina. Twijfel Die oorlog in het voormalige Joegoslavië heeft binnen de ker ken de twijfel over het pacifisme weer aangewakkerd, ook in de kerkelijke vredesbeweging. Mient Jan Faber van het Inter kerkelijk Vredesberaad, dat ove rigens nooit volstrekt geweldloos is geweest, is voor beperkt mili tair geweld in de strijd tussen de Serviërs, Kroaten en Bosnische moslims. Ook de vorige voorzit ter van het IKV, Ien van den Heuvel, die zich altijd als princi pieel pacifiste heeft beschouwd, zei kortgeleden dat militaire steun aan de Bosniërs geoorloofd is. De kerken kunnen de ethische vragen over rechtvaardiging van militair ingrijpen niet ontlopen, zei Staalsett in Kristiansand. Voor Bosnië gaf hij meteen het antwoord erbij. Luther heeft bij de uitleg van het vijfde gebod (gij zult niet doden) gezegd: „Wie achteloos aan een sterven de voorbijloopt maar wel de middelen heeft hem te helpen, die doodt hem."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7