Reveil Matin op toppunt roem failliet Van boekhouder tot chef-équipe :en in het itoernoo uws KORT Negentig jaar geleden begon de Tonr de France in een café in het gehucht Montgeron lijft winnen mo gestuit tnatletiek loosterzande ïme TTEN SPORT Patrick Lefevere smeedde van Italiaanse en Belgische vedetten hecht team IDe Wielingen houdt vrijdag 3 I Zeeuwse pupillencompetitie I die meetelt voor de compel limer een 1000 meter op hej tn gehouden op het sportpark Istburg en beginnen om 11,35 her' houdt zaterdag in Kloos. In een trimloop voor de jeugd i de middag met een loop over geven om 13.15 uur. Om 13,35 tan start. De 42 kilometer eB Jcht keer een ronde van 5,215 lat er maximaal acht personej bat mogen er overigens ooi Ving kwamen er 21 teams bij Jeen zevental teams uit Imeente' van Hontenisse. lis de aflossingsmarathon kan Jein in Kloosterzande. - Groot Verzet houdt vrijdag 2 hn kermiskoers voor trimmers |rs starten om 17.30 uur voor Dm 18.30 uur vertrekken de 1 de boeg hebben en om 19.45 ners, die strijd gaan leveren Ld MARTIN DE JAEGER uit plaats ptoernooi dat dit keer door! mixed-categorie opnieuw geraert/De Ridder - De Jonge/Ha rebout 12-3, Jonkman/Kaars - Smit/Van Steenbergen 6-4,Piëta Lammertijn - Van de Staal/Ba 10-4. Vrouwendubbel: Vervaet/De Vries Kamphorst/De Raaff 12-1. Van Griek/Nijsten - Vink/De Rijk 18- Nouwen/Gobben - Van de Zand1 Van Woerkens 16-1, Mulder/Ollebi - De Ruyter/Wigman 11-2. Mixed poule H: Van de Sande/Va de Sande - De Vries/Guilliet 8 Van de Sande/Van de Sande - Gei Wouters 7-5, Van de Sande/Vand Sande - Nouwen/Baay 9-4. MANNEN Cl: eerste ronde: Niek de Koster Michael Pieters 6-2 6-0. C2: eerste ronde: Gino d'Hont Rudy Martens w.o., Nino van ii Starre - Rinke van Remortel Jean-Paul de Bakker - Kjeld vam Vijver 7-5 6-2, Werner Crombeen Elmer Lie 6-2 6-3; tweede ronde Reggie van de Berg - Jurgen Bakker 3-6 6-4 6-3. Dl: eerste ronde: Rob Schurinck Dennis van Hoecke 6-3 6-4, Ab Zeeuw - Eelco van Hoecke 6-7 8 6-2. E: eerste ronde: Flip van Aalst Emiel Verheijden 7-6 6-4, Eric Tui mel - Paul Brandt 6-1 6-2. DUBBEL C2: tweede ronde: Hiensch/Schurii - d'Honrt/Lapidaire 3-6 6-3 6-4. Dl: tweede ronde: Antheura Heyndrickx - Van Alem/Thans 6-2 6-2. VROUWEN C: eerste ronde: Lester Bergen negouwen - Sophie van Dierenda ck 6-4 7-5. DUBBEL Dl: eerste ronde: De Nijs/Nijssen Laureijns/Sanderse 6-4 6-3, Gr« newoud/Van Dorsselaer - De Mü sschalk/Scheele 7-6 7-5. MIXED Dl: eerste ronde: Scheele/Brandt Blanckaert/Knibeler 6-4 1-6 6-3. D2: tweede ronde: De Smit/Heijirë - Coenen/Agterhuis 6-0 6-3. >oi van de tennisvereniging ka jn serie goede prestaties voortjf het Reinaert-toernooi na status, resulterend in toernooi opmars voort. -categorieën actief. In de C2-klas en in twee sets Kjeld van de Vijl ook in de Dl-lichting na Werner Crombeen van Game Hij lijkt weinig hinder meer elopen blessure, die hem in de fini oopte tot overgave, er Bergen Henegouwen met 6-4 lonck. In het dubbel Dl versloeg Nijs/Lilian Nijssen in een tweeset# e. Het tweede geplaatste mixed-i ad het niet eenvoudig tegen Marl® maar won uiteindelijk in drie mannen Dl, Joop Antheunis/® pas na drie sets voorbij Pim iet vrouwenteam van Animo is ioo, de kampioen van het distó an het district Zeeland in Terneuzi et Limburgse Susteren, moest het' jke titelstrijd aantreden in Groenl# rouwen niet ten onrechte als twee' 3-0-overwinning van dat team. „T< iet enkele driesetters, maar Groen# adden twee Cl-speelsters en dat me' rster Pia Vos. renkeler-N. Moons 6-0, 6-4, C. Struvs-j 6-3, 6-0, G. Vultink-C. Nijsten 6-0, ten 6-0, 6-4, Avezaat/Vultmk-Nijstenf' DONDERDAG 1 JUL11993 Boor Jean Nelissen Montgeron - Woensdag 1 juli 1903 is een uitzonder lijk warme dag. In de cam pagne ten zuiden van Pa rijs stijgt de zinderende hitte al vroeg op aan de horizon. Rond twaalf uur in de middag heerst in de doorgaans rustieke her berg Reveil Matin in het gehucht Montgeron, een ongewone drukte. Mannen met grote petten op het hoofd en indrukwekkende snor ren. gekleed in lange, zwarte broeken en truien met lange mouwen, plaatsen hun racefiet sen tegen de muur van het café en tekenen in de gelagkamer de presentielijst bij een indrukwek kende man met een enorme, wit te snor, gekleed in een gene raalsuniform, monsieur Abran. Hij is de officiële starter van de eerste Tour de France. Hond het middaguur zijn enkele honderden nieuwsgierigen voor het café samengestroomd om een blik te werpen op de zestig avon turiers, die de moed hebben op gebracht aan een krankzinnige onderneming te beginnen: in zes etappes door Frankrijk fietsen. Over nauwelijks begaanbare we gen met karresporen en verra derlijke kuilen en voor een groot deel in het donker. Vooral 's nachts is het rijden over de on verlichte wegen uiterst gevaar lijk en eigenlijk onverantwoord. Lokroep Maar de zucht naar roem en de lokroep van het geld heeft deze zestig coureurs naar het café Reveil Matin gevoerd. Met trots publiceerde het organiserende sportdagblad l'Auto van direc teur-hoofdredacteur Henri Des- grange dat het prijzengeld voor de eerste Tour de France 20.000 francs zal bedragen, 3000 francs voor de winnaar, 2000 francs voor de nummer twee, meer dan 1000 francs voor de etappewin naars. Het valt niet mee deze bedragen in de tegenwoordige tijd te plaatsen. Volgens een indicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek zouden 20.000 Franse francs van 1903 nu ongeveer 150.000 gulden waard zijn. In 1903 verdiende een arbeider in de nijverheidsindustrie 20 cent per uur. Hij werkte gemiddeld tien uur per dag en zes dagen in de week. Zijn maandloon be droeg bijna 53 gulden. De win naar van de eerste etappe van Harijs (Montgeron) naar Lyon kan omgerekend 11.400 gulden verdienen. Een vermogen in die tijd. En de eindwinnaar van de eerste Tour kan rekenen op on geveer 45.000 gulden. Hij is dus meteen een rijk man, want de belastingdruk in die dagen be droeg slechts 7.5 procent. En 45.000 gulden betekent negentig jaarsalarissen van de arbeider in de nijverheidsindustrie. grote inspanningen kan leveren. Monsieur Abran neemt nog even het reglement door. Het is verbo den onderweg voedsel en drank aan te nemen, behalve op de officiële controleplaatsen. Het is verboden te stoppen voor café's en hotels op de route. Het is verboden van fiets te verwisse len, tenzij op de controleplaat sen. Dagelijks zullen duizend controleurs erop toezien dat de renners zich aan het reglement houden. Historisch Om drie uur in de middag ver zoekt monsieur Abran de ren ners zich buiten voor het Reveil Matin op te stellen. Niemand van de aanwezigen heeft er .een idee van dat zij getuigen zijn van een historisch moment en dat de Tour de France zal uitgroeien tot een van 's werelds grootste sportevenementen, met jaarlijks 10 tot 20 miljoen toeschouwers langs het parcours en 100 mil- joeh televisiekijkers in tachtig landen. Om precies zestien minuten over drie op 1 juli 1903 steekt mon sieur Abran een gele vlag in de lucht (geel is het papier waarop 1' Auto wordt gedrukt) en slaat Reglement Geen wonder dat alle groten van de rond de eeuwwisseling snel ontluikende wielersport op de weg die het publiek stormender hand verovert, zich op deze woensdag 1 juli 1903 in de ge lagkamer van Reveil Matin mel den. Daar is Maurice Garin, bij genaamd de 'Kleine schoorsteen veger' uit Lens. De zoon van een arme Italiaanse emigrant uit de vallei van Aosta. Garin heeft bijna alle grote klassiekers in die tijd gewonnen. In 1897 en 1898 Parijs-Roubaix, in 1901 Parijs- Brest-Parijs over 1208 kilometer en in 1902 Bordeaux-Parijs. Daar zijn Leon Georget, Joseph Fischer, eveneens winnaar van Bordeaux-Parijs en Hippolyte Aucouturier. Half twee in de middag: mon sieur Abran fluit op zijn vingers en verzoekt de renners zich klaar te maken voor de start. Hij deelt mee dat in verband met werk zaamheden aan de weg de offi ciële start 600 meter verder in de richting van Draveil gegeven zal worden. Maurice Garin zit aan een tafel tje in Reveil Matin nog rustig een sigaret te roken. Hij is al 32 jaar, maar nog geenszins versle ten. Een man van weinig woor den en met een donkere blik in de ogen. Hij staat erom bekend dat hij onmenselijk kan lijden en urenlang zonder drinken en eten IK tl Ui 27 JUIN 1953 dan met de vlag naar beneden. De zestig dapperen zetten zich in beweging, in hun midden fietst de eerste wedstrijdleider Géo Levèvre, als journalist aan l'Au to verbonden en de man, die zijn directeur Henri Desgrange advi seerde de Tour de France te houden, zestig kilometer mee. Daarna zal hij de trein naar Lyon nemen waar de finish van de eerste etappe is gepland. In Montgeron keert spoedig de rust weer. In het gehucht voltrekt zich het leven verder in het trage tempo zoals elders op het slui merende Franse platteland. Veranderd Donderdag is het negentig jaar geleden dat het Reveil Matin als eerste permanence van de Tour de France fungeerde. De wereld is veranderd. Op 17 december 1903, nog geen half jaar na de eerste Tour de France, maakten de broers Wilbur en Orville Wright bij Kitty Hawk in North Carolina met hun tweedekker de eerste gemotoriseerde vliegtocht. Het begin van een revolutie, die de wereld zou verkleinen en toe gankelijk maken. Twee wereld oorlogen en het atomare tijdperk verder heeft de Tour de France als de zwaarste fysiologische be proeving en als anachronisme in het technocratische tijdperk alle stormen overleefd en is zelfs po pulairder dan ooit. De helden van het eerste uur zijn allen dood. Henri Desgrange stierf op 16 augustus 1949 na een lange lijdensweg op 75-jarige leeftijd in zijn villa in Beauvallon, de winnaar van de eerste Tour Maurice Garin over leed op 19 februari 1956 in Lens. Hij was toen 85 jaar. Maar het Reveil Matin in Montgeron be staat nog altijd. Gesloten Negentig jaar na de start van de eerste Tour bouwt zich, op weg naar het historische café, een zekere spanning op. We hebben Parijs verlaten via de Porte Dorée en passeren het Bois de Vincennes waar Jan Janssen in 1968 op de Piste Municipale als eerste Nederlander de Tour won. Via de Route National nummer 6 rijden we de campagne binnen tot aan het Bos van Senart. Montgeron ligt op 19 kilometer van hartje Parijs, van de Champs Elysées. Het gehucht is in negen tig jaar uitgegroeid tot een plaats waar nu 21.600 mensen wonen. Als we de Route Natio nal nummer 6 verlaten ligt daar, prominent op een kruising, aan de rand van Montgeron het Re veil Matin. Een om een hoek geplooid gebouw, opgetrokken uit Meuliere-stenen. Het café restaurant-hotel blijkt gesloten. Aan de deur hangt een bordje: 'Gesloten wegens vakantie.' Aan een muur zijn marmeren gedenkstenen bevestigd. 'Hier voor het Reveil Matin vond op 1 Foto Raymond Potteau voor de Reveil Matin, waar op 1 juli 1903 de eerste Tour de France van start ging. De start van de allereerste Ronde van Frankrijk op de stoep van de Reveil Marin. foto archief de stem juli 1903 de start van de eerste Tour de France plaats.' En een andere gedenksteen vermeldt dat er op 27 juni 1953 de vijftigste Tour is gevierd. Onmiskenbaar is het gebouw nauw verbonden met de geschiedenis van 's we relds grootste wielerronde. Tien minuten later arriveert, zo als afgesproken monsieur Ray mond Potteau (79), de eigenaar. Hij heeft vlak na de oorlog Re veil Matin gekocht van zijn schoonouders. En hij heeft de beroemde herberg verbouwd tot een restaurant-hotel met twintig kamers en twee sterren in de Michelin Guide. Monsieur Pot teau is humeurig. Hij heeft ei genlijk geen zin in een gesprek over zijn fameuze Reveil Matin. Hij weigert een kop koffie te drinken in een naburig café en klaagt over zijn gezondheid, die sinds twee jaar bergafwaarts Besmeurd gaat. Na enig aandringen voert hij ons over een uitgesleten trap naar de cave, de kelderruimte. „Hier hebben Maurice Garin en de an deren zich in 1903 verkleed", zegt hij. Een muffe geur omringt ons. Het is nauwelijks voor te stellen dat in dit gat de helden van het eerste uur hun laatste voorbereidingen troffen. Raymond Potteau wijst de gedenkplaten op de gevel van de Reveil Matin aan. foto de stem Door Jan Seuren Foetz - De transfer van Belgisch kam pioen Johan Museeuw naar de Itali aanse ploeg GB-MG werd in het begin van het seizoen met angst en beven tegemoet gezien. Er waren immers voorbeelden genoeg van buitenlandse renners, die in de Italiaanse ploegen het kopmanschap met de campionissi- mi moesten delen en naar het tweede plan verdrongen werden. Meest mar kante voorbeeld was de samenwerking tussen Francesco Moser en Roger de Vlaeminck, toen de Belg in zijn wed strijd Parijs-Roubaix door de werel duurrecordhouder tot knecht werd ge degradeerd. De GB-MG-ploeg beheerste echter volledig het voorseizoen. De vedetten Museeuw, Cipollini en Ballerini werkten voorbeeldig samen en de ploegleiding is er alles aan gelegen om die lijn in de Tour door te trekken. De man achter de successen is de Belgische ploegleider Patrick Lefevere uit het Westvlaamse Oostrozebeke. Lefevere wimpelt alle complimenten weg. „Het is eigenlijk helemaal niet zo verwon derlijk om vedetten uit twee totaal ver schillende landen tot elkaar te brengen. Maar het is wel enigszins verbazendwek- kend dat het snel tussen de renners heeft geklikt. Johan Museeuw heeft zich geen moment als Belgisch kampioen of als de nummer zeven van de wereldranglijst in onze ploeg gepresenteerd. Hij trok in de ronde van de Middellandse Zee de sprint aan voor Cipollini, die meteen bereid bleek tot een wederdienst. Er zijn geen moment problemen geweest." Blokken De manier waarop de ploeg de voorjaars wedstrijden beheerste deed denken aan de hechte blokken in de periode van Rik van Looy, Eddy Merckx, Freddy Maertens en de Raieigh-ploeg van Peter Post. Patrick Lefevere is er in geslaagd om van vedetten uit verschillende landen en met sterke uiteenlopende karakters tot een hechte eenheid te smeden. Die prestatie dwingt bewondering af en wordt met afgunst door de concurrentie bekeken. „Het is niet de eerste keer dat ik ploeglei der van een profploeg ben", vertelt Patrick Lefevere in het Luxemburgse Foetz waar hij zich bij zijn ploeg tijdens de ronde van Luxemburg heeft gevoegd. „Van 1978 tot eind 1980 werkte ik als ploegleider bij de Belgische ploeg Mare Zeepcentrale. Toen de sponsor stopte, zou ik boekhouder wor den bij het bedrijf. Maar die functie heb ik gecombineerd met een job bij de Capri- Sonne-ploeg van Walter Godefroot. Ik heb Cees Priem nog geholpen met de organisa tie bij TVM, vervolgens heb ik Godefroot bijgestaan met het opzetten van de Wein- mann-ploeg. Daarna heb ik een contract getekend voor het ASS-bureau van Noël Demeulenaere. Van beroep ben ik eigenlijk boekhouder, ik ben slechts parttime in dienst. Ik werd in eerste instantie aange trokken als assistent-ploegleider bij GB- MG. Maar de wielersport slokt steeds meer tijd van mij op." Methode De vraag is hem al talloze malen gesteld: bestaat er een methode Lefevere? De Bel gische ploegleider met de zachte stem, kan een lach niet onderdrukken. De reeks van successen zijn volgens hem tot stand geko men omdat er wederzijds respect is tussen renners en ploegleiding. De tijd dat de renners gewillig gehoorzaamden, is allang voorbij. De huidige generatie coureurs wil volgens Lefevere weten waarom bepaalde opdrachten moeten worden uitgevoerd. „Toen ik 25 was, ben ik gestopt met wielrennen", zegt Patrick Lefevere. „Als amateur ging het nog wel, maar bij de beroepsrenners viel het tegen. Na vier seizoenen ben ik er mee gestopt. Ik was fysiek niet sterk genoeg om een goede prof te worden. En ik had nooit veel zin om te trainen. Uiteindelijk ben ik voor boekhou der gaan studeren en heb ik een cursus in de computerbranche gevolgd. Het is best leuk als je door iedereen een goede ploeg leider wordt beschouwd. Maar als de ploeg niet volgens verwachting presteert, krijg je ook kritiek. Werken met meerdere vedet ten in één ploeg is niet altijd even gemak kelijk. Maar als de organisatie goed is, hebben de renners niets te klagen." Niemand weet nog hoe het feest- vertoon op zondag 25 juli zal verlopen? Dan start de laatste etappe van de Tour de France met finish op de Champs Elysées in Parijs vóór het Reveil Matin in Montgeron. Daar waar negen tig jaar geleden alles begonnen is. Maar het café is gesloten. Advocaten hebben het laatste woord in het geschil. „Ik kan er ook niets aan doen", zegt Ray mond Potteau, „ons café is op het hoogtepunt van zijn roem failliet. Onze naam is te grabbel gegooid. Nu er straks honderden journalisten voor de deur staan met de televisie erbij moet ons dit overkomen. Erger kon de historie niet besmeurd worden." Herinnering „Souvenirs, monsieur?" Ray mond Potteau lacht schamper. „Alles hebben ze gestolen, als je je rug gedraaid had werden fo to's van de muren geroofd", zegt hij, „toeristen kwamen uit alle landen, vooral uit België, Italië en Holland. Maar ook uit Ameri ka. Ze wilden allemaal het Re veil Matin zien waar de Tour begonnen is. Nu hebben wij al leen nog onze herinnering." Hij strompelt naar boven en klopt een paar huizen verder in de Avenue Jean Jaurais op num mer 30 op verveloze luiken. „Hier woont Lucienne Robin", zegt hij, „ze heeft zestig jaar in het Reveil Matin gewerkt." Een oud vrouwtje opent de luiken. „Lucienne, hebben ze niet alles gestolen?", vraagt Raymond Pot teau. „Alles, monsieur", mom pelt het vrouwtje, „maar het was toch een romantische tijd. Met' die mooie kostuums van de he ren en de lange kledij en grote hoeden van de dames. En de coureurs, prachtige kerels waren het, groot en sterk en altijd zo hongerig." foto de stem Haar duizend rimpels toveren een lach op haar gezicht. Ray mond Potteau wordt plotseling wat vriendelijker. „Kom mee naar mijn huis. Ik kan niet zo veel vertellen, want ik heb stil aan mijn geheugen verloren. Mijn hoofd is leeg, maar Ray- monde, mijn vrouw, weet meer details." Centrum De ouders van Raymonde koch ten het Reveil Matin in de jaren twintig. Raymonde, een pittig dametje ondanks haar 81 jaren, staat in de keuken. „De cou reurs, monsieur? Als kind heb ik er honderden gezien. Ons café was het centrum van de wieler sport in de streek. U weet waar om destijds de eerste Tour de France in ons Reveil Matin ge start is? Rond de eeuwwisseling begonnen alle wielerwedstrijden in de regio in Reveil Matin. Er yverden biefstukken en frites ge bakken, we maakten grote sala des voor ze en de coureurs kon den zich bij ons wassen. Het café was ook een halte van Le Cour- rier de Lyon. De postkoets uit Lyon verwisselde bij ons van paarden. Naast het café was de paardestal, op de eerste verdie ping sliepen de koetsiers. U weet toch dat er destijds twee zijn vermoord. Overvallen door rovers, die geld en goud meena men. l'Attaque du Courrier de Lyon. Er is nog een toneelstuk over geschreven." Haar vader heeft lange tijd vriendschappelijk banden met Henri Desgrange onderhouden. „We hebben nog vele vrienden uit die tijd. Vroegere coureurs, waarvan sommigen het ver ge schopt hebben. Jacques Marinel- li is nu burgemeester van Melun, hier zestig kilometer verder." Marinelli reed tussen 1948 en 1954 zes keer de Tour. Hij was aanwezig in het Reveil Matin toen er in 1953 de vijftigste ronde werd gevierd. Failliet Dan blijkt waarom monsieur Potteau aanvankelijk van geen interview wilde weten. „Het café is failliet", zegt hij, „ik heb het een jaar geleden verhuurd aan een kerel, die er een janboel van gemaakt heeft. Slechte keuken, slechte verzorging. Er kwam op het laatst niemand meer. Al onze klanten heeft hij weggejaagd. En nu is hij met de noorderzon vertrokken. We krijgen nog veel geld van hem. We hebben een advocaat ingeschakeld. U heeft gezien dat hij een bordje op de deur heeft gehangen: 'Gesloten wegens vakantie'." Hij lacht smalend: „Het zal een lange va kantie worden." In Montgeron is inmiddels een expositie ingericht van tekenin gen, schilderijen en foto's over de Tour de France en een andere van postzegels, die het thema fiets belichten. Er wordt een ral ly gehouden voor historische au to's. In de eerste Tour reed im mers een Mercedes van Daimler uit Stuttgart mee, een van de weinige, die gered werd uit de grote brand bij Daimler in 1903. Madame Saubat van de culturele dienst van de mairie in Montge ron: „Wij kunnen deze histori sche gebeurtenis toch niet zo maar voorbij laten gaan?" Ze zwijgt over de situatie rond het Reveil Matin. „Een treurige ge schiedenis."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 11