rders geven RDM even lucht
te
pomp
iederlandsche Bank: Nederland in recessie
spelbaar'
Veteraan wil communisme terug
Sea-Land terminal 'spetterend' open
lacques Attali: 'Goeroe' of 'paardevlieg'?
[aar enorme honger naar werk is niet zo makkelijk te stillen'
ECONOMIE
BRUTO BINNENLANDS PRODUKT
antal bedrijven
West-Brabant
Z r jftoeit vijf procent
Eerste nieuwe
appels op
veiling Kapelle
'Opvolger geen Fransmail'
Vrijhandel als
schone theorie
ECONOMIE KORT
.STEM
ZATERDAG 26 JUNI 1993
A6
Juridisch is het svsteen
cht, maar de concurrenl
door wel verminderd
meent de Consument?
et benzeengehalte in
rastisch omlaag moet
mag voor vijf procen'
een bestaan, maar de
t dat de grens bij eenl
moet worden gelegd Es
erplus merken bewijze!
ogelijk is, aldus de bom
een wordt aan benzine
egd om een goede verb
te bevorderen. Aan de
en echter grote bezwar
kankerverwekkend, o
uit benzine verdampt
et in als je tankt, 'in
enlucht (bij benzinestati
in parkeergarages en
kke wegen komt soms
zeen voor dan de grensy
van het Besluit Luchtk
Benzeen voor gezond
aldus Nijman tijdens
r onverlet dat het toonau
anse dagblad The Wall Si
keer een beleggingswedsi
doekte apen en professie
isten heeft gehouden. Dil
at het niet uitmaakt
ligaties worden gekozen.
„Vier apen en vier ana!
en fonds. In de wedstriji
georganiseerd, hebben de.
hoger rendement behaald
och is volgens mij niets, cf
Jet zo heel veel minder
euze van de beleggingspi
grijkis."
sterdam (anp) - Nederland is in een
Usie terecht gekomen, zo valt op te
jien uit het bericht van De Neder-
jdsche Bank (DNB) over het eerste
'jtaal van dit jaar.
een recessie is volgens de gangbare
Tjtie sprake als er gedurende twee ach-
'jnvolgende kwartalen krimp optreedt in
bruto binnenlands produkt (bbp), de
tide van alle voortgebrachte produkten
[«leverde diensten.
Ij schrijft dat het bbp in de eerste drie
Men van het jaar voor de tweede ach-
jenvolgende maal beneden het in de di-
daaraan voorafgaande periode bereikte
f terecht is gekomen. De daling bedroeg
(procent in de eerste drie maanden van
dit jaar vergeleken met het vierde kwartaal
van 1992 en 0,1 procent in het vierde kwar
taal vergeleken met de voorgaande drie
maanden.
Die verdere verslechtering van de conjunc
tuur hangt nauw samen met wat er in
West-Duitsland gaande is. Daar hadden las
tenverzwaringen in combinatie met de snelle
toeneming van de werkloosheid een negatie
ve uitwerking op het particuliere verbruik.
Het particuliere verbruik in Nederland, dat
vorig jaar de grootste bijdrage aan de econo
mische groei leverde, is in het verslagkwar-
taal kleiner geworden. Ook de situatie op de
arbeidsmarkt duidt volgens DNB op een
'verdere conjuncturele afkoeling'.
Wat De Nederlandsche Bank nu op papier
constateert, zei topman Wellink van DNB
precies een maand geleden al. „Duitse reces
sie binnenkort ook hier," liet hij op 25 mei in
een toespraak tot bankeconomen weten. Het
gaat om import-recessie, zo lieten prompt
anderen weten.
Nederland kreeg als 'economische provincie
van Duitsland' de kosten van de Duitse
eenwording met enige vertraging terug te
zien in de economie. Het herstel in de VS en
Groot-Brittannië is nog te broos om dit grote
geweld goed te maken.
Ook de Oeso (op de jaarvergadering begin
juni in Parijs) en de Europese Commissie (de
Eurotop in Kopenhagen) onderstreepten de
recessie in de EG en Nederland. Het Cen
traal Planbureau (CPB) houdt het er voorlo
pig op dat Nederland 'op de rand van de
recessie balanceert.'
NA DUITSLAND NU OOK
NEDERLAND IN RECESSIE
recessie; gedurende 2
achtereenvolgende kwartalen
125
120
115
110
Duitsland
4e kw, '92!
-0,1 "X •••-
i 1991
volume; 1985=100
Ver. Koninkrijk
1992 I1993
anp bron: Ned. Bank;;;
onze verslaggever
terdam - De Rotterdamse Droogdok Maatschappij
nog een reeks van orders nodig om gerust de
|(omst in te gaan. Maar het debacle waarop de werf
ligde af te stevenen, is voorlopig afgewend. Het
Gjf mag meewerken aan de order voor zes nieuwe
iters voor de Amsterdamse rederij Spliethoff
cons.edison
m
35%
digit equipm.
m
40%
dupont nemours
m
47
eastman kodak
50V5
50
exxon corp
65ft
65%
ford motor
50%
50
gen electric
95ft
94%
gen. motors
43%
43ft
goodyear
40%
40%
hewlett-pack.
80%
82%
int. bus.mach.
48
49%
int. tel tel
84ft
83
kim airlines
14
13%
mcdonnell
71%
72%
merck co.
36%
36%
mobil oil
74ft
74ft
penn central
33ft
32
philips
15ft
15ft
primerica
49ft
49
royal dutch
91%
92
sears roebuck
53ft
53%
sfe-south.pac.
17
17ft
texaco inc.
63ft
63
united techn.
55ft
55
westinghouse
14%
14%
whitman corp
13%
13%
woolworth
27%
27
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
onbewerkt
bewerkt
p heeft een enorme honger
twerk, die is niet zo makke-
(te stillen", zegt een woord
leer van de RDM-directie
aanleiding van de op-
vakbonden vreesden afgelo-
weken voor het voortbe-
van de werf en zijn blij
ast door het nieuwe werk.
,50
,10
,60
.40
.20
sla - Het aantal bedrijven in
s-Brabant is afgelopen jaar
vijf procent gegroeid. Dat
it uit het handelsregister van
Kamer van Koophandel in
a-Brabant, waar het aantal
arijvingen toenam met 1400
19.000.
aerkelijk daarbij is dat
sis meer ondernemers kiezen
wettelijke vorm van een
nootschap onder firma. Dat
sal groeide met een kwart tot
bi drieduizend. De grootste
(gorie blijft de eenmanszaak,
met 11.500 stabiel bleef. De
ioten vennootschap groeide
lacht procent tot 10.500.
icijfers zijn opgenomen in het
nerslag van de Kamer van
«phandel West-Brabant. Uit
toelichting blijkt dat het aan-
rontaeten per jaar tussen de
aer en ondernemend West-
lant inmiddels de.honderd-
aend is gepasseerd,
artoe horen onder meer het
strekken van uitreksels uit
Handelsregister (37.000
5) en van certificaten voor
nationaal goederenverkeer
100). Er kwamen 52.000 tele-
otjes binnen met verzoeken
inlichtingen.
22,800-23.400 per kg
25,000 per kg
230-300 par kj
340 per kg
De nieuwe orders hebben de
werf, die dit jaar 500 banen
schrapt, weer even lucht gege
ven.
RDM mag als onderaannemer
delen in de opdracht van ƒ250
miljoen, die de werven De Mer-
wede en Frysian Shipyards heb
ben binnengehaald. Het ministe
rie van economische zaken heeft
voor de opdracht steun ter waar
de van 20 miljoen verleend
boven de normale generieke
steun van 18 miljoen. De bij
dragen waren nodig om de order
niet naar Noorwegen of het Ver
re Oosten te zien verdwijnen.
De order betekent voor RDM
tweehonderdduizend uur ofwel
140 manjaren werk.
Onder het contract zou nog geen
handtekening staan. Dat is de
reden dat woordvoerder B. van
Dijk van Begemann zegt geen
mededelingen te willen doen.
J. van den Nieuwenhuyzen,
voorzitter van de Raad van Be
stuur van Begemann, zei donder
dag tijdens de aandeelhouders
vergadering dat de accountant
het voorbehoud met betrekking
tot de continuïteit van dochter
RDM had ingetrokken. De ban
ken en Begemann hebben inmid
dels RDM van een kapitaalinjec
tie van enkele tientallen miljoe
nen guldens voorzien.
Van den Nieuwenhuyzen zei
donderdag ook kansen te zien
voor levering van nieuwe Wal
rus-onderzeeërs. Het zou gaan
om internationale klanten, maar
welk land concreet in gesprek
met RDM of moeder Begemann
is, zei hij niet.
De afdeling algemene werktuig
bouw mag binnenkort een grote
order van defensie verwachten.
Het bedrijf heeft toegezegd ge
kregen dat RDM het project
M109, de modernisering van 130
Houwitzers, mag uitvoeren.
Een oudgediende van de communistische partij roept tijdens een staking in de legerstad Kharkov in de Oekraïne op terug te keren
naar de goeie ouwe tijd. Ook Kharkov gaat gebukt onder grote economische problemen. foto
Kapelle - Op de veiling in
Kapelle zijn donderdag de
eerste appels van het nieu
we seizoen aangevoerd, af
komstig van de telers P. van
Leeuwen uit 's Heer Hen
drikskinderen en J. Kole uit
Wemeldinge.
De appels van het ras Yel
low Transparent werden
verkocht voor 2,40 per
kilo. Dit jaar ging het ap
pelseizoen vier dagen eerder
van start dan in 1992, wat
eveneens een zeer vroeg ap
peljaar was.
Van onze correspondente
Rotterdam - Het grote (con-
tainer)overslagbedrijf Europe
Combined Terminals (ECT)
en Sea-Land zijn er wat trots
op dat zij samen een aanzet
mochten geven voor 'de ha
ven van de toekomst' in de
inrichting van een bijna hele
maal geautomatiseerde con-
tainerterminal op de Maas
vlakte.
Koningin Beatrix wilde gisteren
de officiële opening verrichten
van de terminal voor de ont
vangst van Sea-Land-schepen,
waarin 387 miljoen gulden is
geïnvesteerd, maar dat deed ze
niet voordat de ECT president-
directeur W. den Duik, Sea-
Land topman John P. Clancey,
de Rotterdamse burgemeester A.
Peper en minister H. Maij-Weg-
gen (Verkeer en Waterstaat) hun
trots hadden geëtaleerd.
De minister kwam alleen niet
met het gehoopte openingsca
deau dat er meer miljarden zou
den worden geïnvesteerd in de
aanleg van infrastructuur vanaf
de Maasvlakte naar het achter
land van Rotterdam. De be
windsvrouwe bleef steken in de
bekende belofte dat tot het jaar
2010 op jaarbasis 5 miljard gul
den zal worden geïnvesteerd in
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend ;p
nor onze correspondent
1 Wijnen
hssel - Ooit is hij beschre-
als de invloedrijke en
(ante goeroe die de Fran-
fpresident Francis Mitter-
ai bij de hand nam om een
;taationaal staatsman
H hem te maken. Zijn
is Jacques Attali, een
fclde, slanke, modieus
Stale man, die zijn krediet
tedeels dankte aan zijn
ïieme vriendschap met het
:aose staatshoofd.
dankte Attali trouwens
njn baan als directeur van
('Bank voor Reconstructie en
j-Bkkeling van Oost-Europa
®HD) aan, die in 1990 aan het
tier vindingrijke brein van
terrand - en derhalve waar-
%lijk aan dat van Attali
'•'-ontsproot. Toen de bank,
ae Seen mens echt nodig acht-
®aar die niettemin door Pa-
"js werd doorgedrukt, in april
haar werk aanvatte, zetel-
Httali dan ook aan het hoofd
;-aa.
F® hij deed dat in grootse stijl
geheel overeenkomstig de re-
ij van de 'grandeur' die door
als De Gaulle, Pompidou
Mitterrand aan de boorden
he Seine is ontwikkeld. Dat
j stijl in de financiële wereld
"j vooral in Londen, waar zich
hoofdkantoor van de EBRD
teidt, weinig waardering ge-
'ijkt Attali merkwaardi-
®%e lange tijd te zijn ont-
P&
Jo jaar heeft de 'EBRD-heer-
r'jPPij' van Attali geduurd.
%en nam ijjj ontslag, omdat
j;2'chzelf onmogelijk had ge-
Hij had niet alleen geen
"'wsbloed, maar ook geen
voor verhoudingen. Dat
^otnag in Parijs een gepre
zen zonde zijn, in de internatio
nale financiële wereld is het een
hoofdzonde die derhalve onver
geeflijk is.
In Nederland geniet Attali een
min of meer twijfelachtige faam
omdat hij de man die destijds
de meest waarschijnlijke kandi
daat voor het ERBD-direc-
teurschap was, oud-minister
van financiën dr. Onno Ruding,
met zijn politiek ellebogenwerk
liet kennismaken. Ruding was
daarom kansloos.
Het valt niet te ontkennen dat
Jacques Attali een kleurrijk
persoon is. De nu 49-jarige in
Algiers uit een Frans-joodse
ouders geboren Attali (zijn
broer Berhard is topman van
Air France) heeft zestien boe
ken op zijn naam staan over
nogal uiteenlopende onderwer
pen. De kritieken op sommige
van zijn werken mochten dan
honend zijn, hij bereikte in
Frankrijk moeiteloos de bestsel
lerlijsten.
Waarschijnlijk had de man die
zichzelf liever als 'schrijver' dan
als 'politicus' of 'bankier' be
stempelt, het kabaal dat hij met
zijn geschriften vooroorzaakte
nog wel overleefd, ware het niet
dat hij het geld van de EBRD
wat al te gemakkelijk uitgaf.
Het begon er al mee dat de
organisatie van de EBRD traag
Den Haag - De opvolger van president Attali van de
Oost-Europabank hoeft niet automatisch een Fransman te
zijn.
Vice-premier Kok ,zei dat gisteren met nadruk, nadat hij had
aangegeven 'verrast' te zijn door het plotselinge vertrek van de
bankfunctionaris. Over eventuele kandidaten wilde Kok niet
speculeren. „Dat is te riskant."
Of oud-minister Ruding (inmiddels topman bij Citicorp) geen
geschikte opvolger zou zijn, liet de minister van Financiën in het
midden. Ruding was de Nederlandse kandidaat, die het uitein
delijk tegen Attali (vertrouweling van de Franse president
Mitterrand) moest afleggen.
Kok zelf acht zich niet geschikt voor de functie van president
van de Oost-Europabank (voor ontwikkeling en onderzoek).
Zo'n functie vereist volgens heem zeer specialistische kennis van
het bankwezen.
Attali zegt in zijn ontslagbrief dat de negatieve perscommenta
ren over de Oost-Europabank van de afgelopen maanden een
ongunstig effect begonnen te krijgen op de bank en dat hij het in
het belang van de instelling achtte om af te treden.
De positie van Attali kwam zwaar onder vuur te liggen na een
artikel in de gezaghebbende Britse krant Financial Times van 13
april. Daarin werden gedetailleerde cijfers gegeven over de
buitensporige uitgaven van de bankpresident voor vluchten met
privé-viiegtuigen en het aanbrengen van kostbaar marmer in het
hoofdkantoor.
op gang kwam en de doelstel
lingen van de bank niet werden
gehaald. Ook had Attali moeite
met de werving van gekwalifi
ceerd personeel.
De EBRD startte officieel in
april 1991 met een kapitaal van
8,3 miljard dollar. De bank zou
zich gaan bezighouden met de
herstructurering en privatise
ring van Oost- en Midden-Eu
ropa, alsmede met het opzetten
van een financiële en fysieke
infrastructuur in die landen.
Attali pakte de zaken in menig
opzicht met een stijlvolle voort
varendheid aan. Totdat in april
van dit jaar zich plotseling een
onweer van onthullingen boven
het hoofd van Mitterrands be
schermeling ontlaadde. Het En
gelse dagblad Financial Times
schreef dat Attali maar liefst
300 miljoen dollar had uitgege
ven voor het inrichten en aan
kleden van de bank. Dat was
twee keer zoveel als hij aan
projecten in Midden- en Oost-
Europa had besteed.
Zo was Attali op zeker ogenblik
tot de bevinding gekomen dat
het Travertine-marmer waar
mee het hoofdkantoor van de
EBRD aan de Exchange Square
in Londen zo omstandig was
'gestoffeerd', niet representatief
genoeg was, en dus vervangen
moest worden door Carrara,
Hetgeen, spijts de vele miljoe
nen die dat kostte, per omgaan
de gebeurde.
Intussen sprong Attali zelf nog
al losjes met de chequeboeken
om. Alleen al in 1992 maakte hij
27 vluchten met een speciaal
gehuurd zakenvliegtuig van een
hem bevriende Franse onderne
ming naar zulke uiteenlopende
bestemmingen als Moskou,
Jerusalem, Ankara, Helsinki en
Sevilla, hetgeen meer dan een
miljoen gulden kostte.
Attali
Die onthullingen, die bij de
aandeelhouders van de EBRD
zeer slecht vielen, waren het
begin van Attali's einde. Enkele
dagen geleden lieten hoge
EBRD-functionarissen weten
dat ze menigmaal waren misleid
over wijzigen die Attali in de
top van de bank wilde aanbren
gen. En op de dag van zijn
ontslag - gisteren,- onthulde de
Financial Times dat Attali zich
twee keer had laten betalen
voor een vlucht naar Tokio
waar hij een redevoering had
gehouden waarvoor hij, tegen
de regels van de bank in, 30.000
foto ap
dollar toucheerde.
Attali deed datgene wat onver
mijdelijk was geworden: hij
diende zijn ontslag in. De ver
nederde 'schrijver' zal nu weer
van zijn ideeën moeten gaan
leven.
Of de val van Jacques Attali
algemeen wordt betreurd, is in
tussen aan de groots mogelijke
twijfel onderhevig. Misschien
heeft alleen Frangois Mitter
rand oprecht verdriet over het
vertrek van een man die door
vijanden en kwaadsprekers ooit
is weggezet als een 'jaloerse
paardevlieg'.
Bretonse tuinders
hebben deze week
handelaren uit hun
streek gedreigd met acties als
zij Belgische of Nederlandse
tomaten en komkommers op
de markt wagen te brengen.
Buitenlandse aanvoer is vol
gens hen de oorzaak van de
prijsafbraak voor hun produk
ten.
Het is maar een incidentje in
een lange reeks - het ene
erger dan het andere - die er
op duidt dat de ene Europese
markt niet altijd tot ieders
genoegen aan het groeien is.
Als het binnen Europa al zo
moeilijk gaat met de vrijhan
del, dan laten de moeilijkhe
den met andere handelsblok
ken in de wereld zich raden.
Daaraan is dan ook geen ge
brek. Deze week was het bij
voorbeeld raak voor de Euro
pese staalindustrie, die uitein
delijk dan toch te maken
krijgt met krasse Amerikaan
se strafheffingen.
De Europese staalindustrie
heeft zich, zo is nu vastge
steld, schuldig gemaakt aan
dumping, dat wil zeggen dat
op de exportmarkt lagere ver
koopprijzen worden gehan
teerd dan op de thuismarkt.
Een deel van de verklaring
schuilt in de valutaverhoudin
gen. In de periode waarover
nu uitspraken zijn gedaan,
was de dollarkoers erg laag in
verhouding tot de Europese
munten. Staalfabrikanten in
Europa hebben dat wissel
koersnadeel eenvoudig voor
hun rekening genomen om
hun klanten in de VS niet
kwijt te raken. De vraag is of
daarmee de Amerikaanse
markt is verstoord, want dat
zou definitieve anti-dumping-
maatregelen rechtvaardigen.
Het misbaar dat de staalfabri
kanten in Europa over deze
kwestie maken, moet intussen
met een korreltje zout wor
den genomen. Tenslotte geldt
ook voor handelsconflicten:
wie zonder zonden is, werpe
de eerste steen.
Dat kwam deze week nog de
Tsjechische minister van han
del en industrie Dlouhy hier
duidelijk maken. Nederland
moet maar eens wat strenger
worden voor 'verwende groe
pen als boeren en staalarbei-
ders', vindt hij. Want terwijl
de Amerikanen de Europese
staalindustrie afknijpen, pro
beert 'Brussel' de toestroom
van goedkoop staal uit Oost-
Europa in te dammen. De
Berlijnse Muur is intussen
vervangen door tariefmuren
en quotaregelingen die een
werkelijke integratie van
Oost- en West-Europa voor
lopig tegenhouden.
Wat voor staal geldt, gaat op
voor landbouwprodukten.
textiel, auto's computers en
nog veel meer. Vrijhandel be
staat niet en de eindeloze on
derhandelingen daarover zijn
een schimmenspel waarachter
talloze andere processen
schuil gaan. Het overzichtelij
ke beeld dat de formele be
sprekingen in het kader van
de GATT (de wereldwijde
overeenkomst over tarieven
en handel) oproepen, bestaat
niet. In werkelijkheid is spra
ke van een wirwar van afspra
ken tussen landen onderling.
De vraag is of het anders kan.
Elk land heeft zijn 'verwende'
groepen en overal eisen eco
nomische sectoren 'bescher
ming' van hun overheid tegen
wat zij als valse concurrentie
beschouwen. Het gaat dan
niet meer om de redelijkheid
van zulke verlangens, maar
om de ruimte die de politiek
heeft om die druk te negeren.
Zo verklaart de economische
neergang in Europa tegelijk
de groeiende weerstand van
Franse tuinders tegen toma
ten uit het Westland en de
zorg van IJmuidense arbei
ders over staal uit Tsjechië.
Het hemd blijft dus nader dan
de rok, ook in de wereldhan
del. De wereld als geheel
wordt er niet beter van, inte
gendeel: de Organisatie voor
Economische Samenwerking
en Ontwikkeling becijferde
dat de wereldhandel bij een
drastische vermindering van
handelstarieven in de komen
de tien jaar met 195 miljard
dollar per jaar zou kunnen
toenemen.
Maar dat is, net als vrijhandel,
voorlopig schone theorie.
de verbetering van de infrastruc
tuur in Nederland.
Daarna kreeg de Koningin de
gelegenheid haar instructie
'kraanmeester, ik wil u vragen
met lossen te beginnen' te geven,
waarop de ontvanger in karakte
ristiek Rotterdams antwoordde:
'ik hoor u luid en duidelijk; we
kunnen beginnen'.
Maar net als de ECT-top wist de
kraanmachinist dat de geavan
ceerde techniek nog niet opti
maal werkt. Pas begin herfst
verwacht ECT dat alle handelin
gen op de Sea-Landterminal,
waar gepland, gecomputeriseerd
uitgevoerd kunnen worden.
Austrian Airlines verwacht zwaar verlies
Wenen - De nationale Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij
Austrian Airlines, onderhandelingspartner van de KLM, zal dit
jaar een verlies uit normale bedrijfsuitoefening lijden van 700
miljoen schilling (f 110 miljoen). Dat is het slechtste resultaat
uit de geschiedenis van Austrian Airlines.
Volgens topman Bammer liggen de lage transatlantische tarie
ven en de prijzenslag in Europa aan het te verwachten verlies
ten grondslag. Austrian leed vorig jaar een verlies van 437
miljoen schilling (f 70 miljoen).
Austrian is naast KLM, Swissair en SAS, één van de partners in
het beoogde samenwerkingsverband Alcazar, waarin de vier
maatschappijen uiteindelijk tot een fusie zouden moeten over
gaan.
Bedrijfsleven: bezwaar tegen duurder gas
Amersfoort - De Vereniging Krachtwerktuigen, die de energie-
belangen van bedrijven en instellingen behartigt, vindt dat er
geen goede argumenten zijn om de aardgasprijs te verhogen,
zoals Gasunie per 1 januari van plan is. Een bedrijf dat
bijvoorbeeld 10 miljoen kubieke meter per jaar verbruikt, is bij
een prijsverhoging met 3,5 cent 220.000 gulden meer kwijt.
Krachtwerktuigen vindt de koppeling van de gasprijs aan de
stookolieprijs achterhaald. Stookolie is geen alternatief meer; er
is sprake van een gasmonopolie.
Afzet boeken stagneert
Amsterdam - Nederlanders kochten vorig jaar samen 27,9
miljoen boeken. Dat zijn er 350.000 minder dan in 1991. De
omzet steeg met 1,3 procent. Dat is beduidend minder dan de
algemene prijsstijging (inflatie) die in 1992 3,7 procent bedroeg.
Dat maakt de Koninklijke Vereniging ter bevordering van de
belangen des Boekhandels bekend in haar jaarverslag. De
omzetstijging bleef het afgelopen jaar evenwel minder achter bij
de algemene prijsstijging dan in 1991. Toen groeide de omzet
slechts met 0,5 procent terwijl de inflatie vier procent bedroeg.
Alleen in de jaren 1988 en 1989 steeg de omzet sterker dan de
inflatie zodat sprake was van reële groei.
Nederland vraagt dinsdag extra EG-geld
Den Haag - Premier Lubbers, vice-premier en minister van
Financiën Kok en staatssecretaris Van Rooy van Economische
Zaken reizen dinsdag naar Brussel om te pleiten voor meer
EG-steun aan Nederland.
Tijdens dat bezoek zal de Nederlandse delegatie bij de Europese
Commissie nadrukkelijk de aandacht vestigen op de economi
sche problemen in Nederland.
Nederland wil in de jaren 1994-1999 zo'n 9 miljard gulden uit de
EG-structuurfondsen, onder andere voor de regio's Midden-Gel
derland, Noord-, Midden- en Zuid-Limburg, Zuidoost-Brabant,
Zeeuws-Vlaanderen. Ook moet er geld komen voor programma's
ter bestrijding van de werkloosheid.
Bouw houdt weinig rekening met milieu
Amsterdam - De Nederlandse bouw houdt onvoldoende reke
ning met het milieu. Dat blijkt uit een rapport van het
Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) over de
milieuzorg op bouwbedrijven.
De overheid heeft alle bedrijven in Nederland verplicht om in
1995 een eigen milieuplan gereed te hebben. In de bouw is daar
nog lang geen sprake van, zo concludeert het EIB. Een derde
van de ruim 7.500 hoofdaannemers weet niet eens dat het in
1995 een milieuplan moet hebben. Met name de kleine bouwbe
drijven blijven in gebreke. Volgens het EIB laten bouwbedrijven
hun milieubeleid nog grotendeels bepalen door de normen en
regels die de overheid stelt.