rders geven RDM even lucht te pomp iederlandsche Bank: Nederland in recessie spelbaar' Veteraan wil communisme terug Sea-Land terminal 'spetterend' open lacques Attali: 'Goeroe' of 'paardevlieg'? [aar enorme honger naar werk is niet zo makkelijk te stillen' ECONOMIE BRUTO BINNENLANDS PRODUKT antal bedrijven West-Brabant Z r jftoeit vijf procent Eerste nieuwe appels op veiling Kapelle 'Opvolger geen Fransmail' Vrijhandel als schone theorie ECONOMIE KORT .STEM ZATERDAG 26 JUNI 1993 A6 Juridisch is het svsteen cht, maar de concurrenl door wel verminderd meent de Consument? et benzeengehalte in rastisch omlaag moet mag voor vijf procen' een bestaan, maar de t dat de grens bij eenl moet worden gelegd Es erplus merken bewijze! ogelijk is, aldus de bom een wordt aan benzine egd om een goede verb te bevorderen. Aan de en echter grote bezwar kankerverwekkend, o uit benzine verdampt et in als je tankt, 'in enlucht (bij benzinestati in parkeergarages en kke wegen komt soms zeen voor dan de grensy van het Besluit Luchtk Benzeen voor gezond aldus Nijman tijdens r onverlet dat het toonau anse dagblad The Wall Si keer een beleggingswedsi doekte apen en professie isten heeft gehouden. Dil at het niet uitmaakt ligaties worden gekozen. „Vier apen en vier ana! en fonds. In de wedstriji georganiseerd, hebben de. hoger rendement behaald och is volgens mij niets, cf Jet zo heel veel minder euze van de beleggingspi grijkis." sterdam (anp) - Nederland is in een Usie terecht gekomen, zo valt op te jien uit het bericht van De Neder- jdsche Bank (DNB) over het eerste 'jtaal van dit jaar. een recessie is volgens de gangbare Tjtie sprake als er gedurende twee ach- 'jnvolgende kwartalen krimp optreedt in bruto binnenlands produkt (bbp), de tide van alle voortgebrachte produkten [«leverde diensten. Ij schrijft dat het bbp in de eerste drie Men van het jaar voor de tweede ach- jenvolgende maal beneden het in de di- daaraan voorafgaande periode bereikte f terecht is gekomen. De daling bedroeg (procent in de eerste drie maanden van dit jaar vergeleken met het vierde kwartaal van 1992 en 0,1 procent in het vierde kwar taal vergeleken met de voorgaande drie maanden. Die verdere verslechtering van de conjunc tuur hangt nauw samen met wat er in West-Duitsland gaande is. Daar hadden las tenverzwaringen in combinatie met de snelle toeneming van de werkloosheid een negatie ve uitwerking op het particuliere verbruik. Het particuliere verbruik in Nederland, dat vorig jaar de grootste bijdrage aan de econo mische groei leverde, is in het verslagkwar- taal kleiner geworden. Ook de situatie op de arbeidsmarkt duidt volgens DNB op een 'verdere conjuncturele afkoeling'. Wat De Nederlandsche Bank nu op papier constateert, zei topman Wellink van DNB precies een maand geleden al. „Duitse reces sie binnenkort ook hier," liet hij op 25 mei in een toespraak tot bankeconomen weten. Het gaat om import-recessie, zo lieten prompt anderen weten. Nederland kreeg als 'economische provincie van Duitsland' de kosten van de Duitse eenwording met enige vertraging terug te zien in de economie. Het herstel in de VS en Groot-Brittannië is nog te broos om dit grote geweld goed te maken. Ook de Oeso (op de jaarvergadering begin juni in Parijs) en de Europese Commissie (de Eurotop in Kopenhagen) onderstreepten de recessie in de EG en Nederland. Het Cen traal Planbureau (CPB) houdt het er voorlo pig op dat Nederland 'op de rand van de recessie balanceert.' NA DUITSLAND NU OOK NEDERLAND IN RECESSIE recessie; gedurende 2 achtereenvolgende kwartalen 125 120 115 110 Duitsland 4e kw, '92! -0,1 "X •••- i 1991 volume; 1985=100 Ver. Koninkrijk 1992 I1993 anp bron: Ned. Bank;;; onze verslaggever terdam - De Rotterdamse Droogdok Maatschappij nog een reeks van orders nodig om gerust de |(omst in te gaan. Maar het debacle waarop de werf ligde af te stevenen, is voorlopig afgewend. Het Gjf mag meewerken aan de order voor zes nieuwe iters voor de Amsterdamse rederij Spliethoff cons.edison m 35% digit equipm. m 40% dupont nemours m 47 eastman kodak 50V5 50 exxon corp 65ft 65% ford motor 50% 50 gen electric 95ft 94% gen. motors 43% 43ft goodyear 40% 40% hewlett-pack. 80% 82% int. bus.mach. 48 49% int. tel tel 84ft 83 kim airlines 14 13% mcdonnell 71% 72% merck co. 36% 36% mobil oil 74ft 74ft penn central 33ft 32 philips 15ft 15ft primerica 49ft 49 royal dutch 91% 92 sears roebuck 53ft 53% sfe-south.pac. 17 17ft texaco inc. 63ft 63 united techn. 55ft 55 westinghouse 14% 14% whitman corp 13% 13% woolworth 27% 27 Goud onbewerkt bewerkt Zilver onbewerkt bewerkt p heeft een enorme honger twerk, die is niet zo makke- (te stillen", zegt een woord leer van de RDM-directie aanleiding van de op- vakbonden vreesden afgelo- weken voor het voortbe- van de werf en zijn blij ast door het nieuwe werk. ,50 ,10 ,60 .40 .20 sla - Het aantal bedrijven in s-Brabant is afgelopen jaar vijf procent gegroeid. Dat it uit het handelsregister van Kamer van Koophandel in a-Brabant, waar het aantal arijvingen toenam met 1400 19.000. aerkelijk daarbij is dat sis meer ondernemers kiezen wettelijke vorm van een nootschap onder firma. Dat sal groeide met een kwart tot bi drieduizend. De grootste (gorie blijft de eenmanszaak, met 11.500 stabiel bleef. De ioten vennootschap groeide lacht procent tot 10.500. icijfers zijn opgenomen in het nerslag van de Kamer van «phandel West-Brabant. Uit toelichting blijkt dat het aan- rontaeten per jaar tussen de aer en ondernemend West- lant inmiddels de.honderd- aend is gepasseerd, artoe horen onder meer het strekken van uitreksels uit Handelsregister (37.000 5) en van certificaten voor nationaal goederenverkeer 100). Er kwamen 52.000 tele- otjes binnen met verzoeken inlichtingen. 22,800-23.400 per kg 25,000 per kg 230-300 par kj 340 per kg De nieuwe orders hebben de werf, die dit jaar 500 banen schrapt, weer even lucht gege ven. RDM mag als onderaannemer delen in de opdracht van ƒ250 miljoen, die de werven De Mer- wede en Frysian Shipyards heb ben binnengehaald. Het ministe rie van economische zaken heeft voor de opdracht steun ter waar de van 20 miljoen verleend boven de normale generieke steun van 18 miljoen. De bij dragen waren nodig om de order niet naar Noorwegen of het Ver re Oosten te zien verdwijnen. De order betekent voor RDM tweehonderdduizend uur ofwel 140 manjaren werk. Onder het contract zou nog geen handtekening staan. Dat is de reden dat woordvoerder B. van Dijk van Begemann zegt geen mededelingen te willen doen. J. van den Nieuwenhuyzen, voorzitter van de Raad van Be stuur van Begemann, zei donder dag tijdens de aandeelhouders vergadering dat de accountant het voorbehoud met betrekking tot de continuïteit van dochter RDM had ingetrokken. De ban ken en Begemann hebben inmid dels RDM van een kapitaalinjec tie van enkele tientallen miljoe nen guldens voorzien. Van den Nieuwenhuyzen zei donderdag ook kansen te zien voor levering van nieuwe Wal rus-onderzeeërs. Het zou gaan om internationale klanten, maar welk land concreet in gesprek met RDM of moeder Begemann is, zei hij niet. De afdeling algemene werktuig bouw mag binnenkort een grote order van defensie verwachten. Het bedrijf heeft toegezegd ge kregen dat RDM het project M109, de modernisering van 130 Houwitzers, mag uitvoeren. Een oudgediende van de communistische partij roept tijdens een staking in de legerstad Kharkov in de Oekraïne op terug te keren naar de goeie ouwe tijd. Ook Kharkov gaat gebukt onder grote economische problemen. foto Kapelle - Op de veiling in Kapelle zijn donderdag de eerste appels van het nieu we seizoen aangevoerd, af komstig van de telers P. van Leeuwen uit 's Heer Hen drikskinderen en J. Kole uit Wemeldinge. De appels van het ras Yel low Transparent werden verkocht voor 2,40 per kilo. Dit jaar ging het ap pelseizoen vier dagen eerder van start dan in 1992, wat eveneens een zeer vroeg ap peljaar was. Van onze correspondente Rotterdam - Het grote (con- tainer)overslagbedrijf Europe Combined Terminals (ECT) en Sea-Land zijn er wat trots op dat zij samen een aanzet mochten geven voor 'de ha ven van de toekomst' in de inrichting van een bijna hele maal geautomatiseerde con- tainerterminal op de Maas vlakte. Koningin Beatrix wilde gisteren de officiële opening verrichten van de terminal voor de ont vangst van Sea-Land-schepen, waarin 387 miljoen gulden is geïnvesteerd, maar dat deed ze niet voordat de ECT president- directeur W. den Duik, Sea- Land topman John P. Clancey, de Rotterdamse burgemeester A. Peper en minister H. Maij-Weg- gen (Verkeer en Waterstaat) hun trots hadden geëtaleerd. De minister kwam alleen niet met het gehoopte openingsca deau dat er meer miljarden zou den worden geïnvesteerd in de aanleg van infrastructuur vanaf de Maasvlakte naar het achter land van Rotterdam. De be windsvrouwe bleef steken in de bekende belofte dat tot het jaar 2010 op jaarbasis 5 miljard gul den zal worden geïnvesteerd in vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend ;p nor onze correspondent 1 Wijnen hssel - Ooit is hij beschre- als de invloedrijke en (ante goeroe die de Fran- fpresident Francis Mitter- ai bij de hand nam om een ;taationaal staatsman H hem te maken. Zijn is Jacques Attali, een fclde, slanke, modieus Stale man, die zijn krediet tedeels dankte aan zijn ïieme vriendschap met het :aose staatshoofd. dankte Attali trouwens njn baan als directeur van ('Bank voor Reconstructie en j-Bkkeling van Oost-Europa ®HD) aan, die in 1990 aan het tier vindingrijke brein van terrand - en derhalve waar- %lijk aan dat van Attali '•'-ontsproot. Toen de bank, ae Seen mens echt nodig acht- ®aar die niettemin door Pa- "js werd doorgedrukt, in april haar werk aanvatte, zetel- Httali dan ook aan het hoofd ;-aa. F® hij deed dat in grootse stijl geheel overeenkomstig de re- ij van de 'grandeur' die door als De Gaulle, Pompidou Mitterrand aan de boorden he Seine is ontwikkeld. Dat j stijl in de financiële wereld "j vooral in Londen, waar zich hoofdkantoor van de EBRD teidt, weinig waardering ge- 'ijkt Attali merkwaardi- ®%e lange tijd te zijn ont- P& Jo jaar heeft de 'EBRD-heer- r'jPPij' van Attali geduurd. %en nam ijjj ontslag, omdat j;2'chzelf onmogelijk had ge- Hij had niet alleen geen "'wsbloed, maar ook geen voor verhoudingen. Dat ^otnag in Parijs een gepre zen zonde zijn, in de internatio nale financiële wereld is het een hoofdzonde die derhalve onver geeflijk is. In Nederland geniet Attali een min of meer twijfelachtige faam omdat hij de man die destijds de meest waarschijnlijke kandi daat voor het ERBD-direc- teurschap was, oud-minister van financiën dr. Onno Ruding, met zijn politiek ellebogenwerk liet kennismaken. Ruding was daarom kansloos. Het valt niet te ontkennen dat Jacques Attali een kleurrijk persoon is. De nu 49-jarige in Algiers uit een Frans-joodse ouders geboren Attali (zijn broer Berhard is topman van Air France) heeft zestien boe ken op zijn naam staan over nogal uiteenlopende onderwer pen. De kritieken op sommige van zijn werken mochten dan honend zijn, hij bereikte in Frankrijk moeiteloos de bestsel lerlijsten. Waarschijnlijk had de man die zichzelf liever als 'schrijver' dan als 'politicus' of 'bankier' be stempelt, het kabaal dat hij met zijn geschriften vooroorzaakte nog wel overleefd, ware het niet dat hij het geld van de EBRD wat al te gemakkelijk uitgaf. Het begon er al mee dat de organisatie van de EBRD traag Den Haag - De opvolger van president Attali van de Oost-Europabank hoeft niet automatisch een Fransman te zijn. Vice-premier Kok ,zei dat gisteren met nadruk, nadat hij had aangegeven 'verrast' te zijn door het plotselinge vertrek van de bankfunctionaris. Over eventuele kandidaten wilde Kok niet speculeren. „Dat is te riskant." Of oud-minister Ruding (inmiddels topman bij Citicorp) geen geschikte opvolger zou zijn, liet de minister van Financiën in het midden. Ruding was de Nederlandse kandidaat, die het uitein delijk tegen Attali (vertrouweling van de Franse president Mitterrand) moest afleggen. Kok zelf acht zich niet geschikt voor de functie van president van de Oost-Europabank (voor ontwikkeling en onderzoek). Zo'n functie vereist volgens heem zeer specialistische kennis van het bankwezen. Attali zegt in zijn ontslagbrief dat de negatieve perscommenta ren over de Oost-Europabank van de afgelopen maanden een ongunstig effect begonnen te krijgen op de bank en dat hij het in het belang van de instelling achtte om af te treden. De positie van Attali kwam zwaar onder vuur te liggen na een artikel in de gezaghebbende Britse krant Financial Times van 13 april. Daarin werden gedetailleerde cijfers gegeven over de buitensporige uitgaven van de bankpresident voor vluchten met privé-viiegtuigen en het aanbrengen van kostbaar marmer in het hoofdkantoor. op gang kwam en de doelstel lingen van de bank niet werden gehaald. Ook had Attali moeite met de werving van gekwalifi ceerd personeel. De EBRD startte officieel in april 1991 met een kapitaal van 8,3 miljard dollar. De bank zou zich gaan bezighouden met de herstructurering en privatise ring van Oost- en Midden-Eu ropa, alsmede met het opzetten van een financiële en fysieke infrastructuur in die landen. Attali pakte de zaken in menig opzicht met een stijlvolle voort varendheid aan. Totdat in april van dit jaar zich plotseling een onweer van onthullingen boven het hoofd van Mitterrands be schermeling ontlaadde. Het En gelse dagblad Financial Times schreef dat Attali maar liefst 300 miljoen dollar had uitgege ven voor het inrichten en aan kleden van de bank. Dat was twee keer zoveel als hij aan projecten in Midden- en Oost- Europa had besteed. Zo was Attali op zeker ogenblik tot de bevinding gekomen dat het Travertine-marmer waar mee het hoofdkantoor van de EBRD aan de Exchange Square in Londen zo omstandig was 'gestoffeerd', niet representatief genoeg was, en dus vervangen moest worden door Carrara, Hetgeen, spijts de vele miljoe nen die dat kostte, per omgaan de gebeurde. Intussen sprong Attali zelf nog al losjes met de chequeboeken om. Alleen al in 1992 maakte hij 27 vluchten met een speciaal gehuurd zakenvliegtuig van een hem bevriende Franse onderne ming naar zulke uiteenlopende bestemmingen als Moskou, Jerusalem, Ankara, Helsinki en Sevilla, hetgeen meer dan een miljoen gulden kostte. Attali Die onthullingen, die bij de aandeelhouders van de EBRD zeer slecht vielen, waren het begin van Attali's einde. Enkele dagen geleden lieten hoge EBRD-functionarissen weten dat ze menigmaal waren misleid over wijzigen die Attali in de top van de bank wilde aanbren gen. En op de dag van zijn ontslag - gisteren,- onthulde de Financial Times dat Attali zich twee keer had laten betalen voor een vlucht naar Tokio waar hij een redevoering had gehouden waarvoor hij, tegen de regels van de bank in, 30.000 foto ap dollar toucheerde. Attali deed datgene wat onver mijdelijk was geworden: hij diende zijn ontslag in. De ver nederde 'schrijver' zal nu weer van zijn ideeën moeten gaan leven. Of de val van Jacques Attali algemeen wordt betreurd, is in tussen aan de groots mogelijke twijfel onderhevig. Misschien heeft alleen Frangois Mitter rand oprecht verdriet over het vertrek van een man die door vijanden en kwaadsprekers ooit is weggezet als een 'jaloerse paardevlieg'. Bretonse tuinders hebben deze week handelaren uit hun streek gedreigd met acties als zij Belgische of Nederlandse tomaten en komkommers op de markt wagen te brengen. Buitenlandse aanvoer is vol gens hen de oorzaak van de prijsafbraak voor hun produk ten. Het is maar een incidentje in een lange reeks - het ene erger dan het andere - die er op duidt dat de ene Europese markt niet altijd tot ieders genoegen aan het groeien is. Als het binnen Europa al zo moeilijk gaat met de vrijhan del, dan laten de moeilijkhe den met andere handelsblok ken in de wereld zich raden. Daaraan is dan ook geen ge brek. Deze week was het bij voorbeeld raak voor de Euro pese staalindustrie, die uitein delijk dan toch te maken krijgt met krasse Amerikaan se strafheffingen. De Europese staalindustrie heeft zich, zo is nu vastge steld, schuldig gemaakt aan dumping, dat wil zeggen dat op de exportmarkt lagere ver koopprijzen worden gehan teerd dan op de thuismarkt. Een deel van de verklaring schuilt in de valutaverhoudin gen. In de periode waarover nu uitspraken zijn gedaan, was de dollarkoers erg laag in verhouding tot de Europese munten. Staalfabrikanten in Europa hebben dat wissel koersnadeel eenvoudig voor hun rekening genomen om hun klanten in de VS niet kwijt te raken. De vraag is of daarmee de Amerikaanse markt is verstoord, want dat zou definitieve anti-dumping- maatregelen rechtvaardigen. Het misbaar dat de staalfabri kanten in Europa over deze kwestie maken, moet intussen met een korreltje zout wor den genomen. Tenslotte geldt ook voor handelsconflicten: wie zonder zonden is, werpe de eerste steen. Dat kwam deze week nog de Tsjechische minister van han del en industrie Dlouhy hier duidelijk maken. Nederland moet maar eens wat strenger worden voor 'verwende groe pen als boeren en staalarbei- ders', vindt hij. Want terwijl de Amerikanen de Europese staalindustrie afknijpen, pro beert 'Brussel' de toestroom van goedkoop staal uit Oost- Europa in te dammen. De Berlijnse Muur is intussen vervangen door tariefmuren en quotaregelingen die een werkelijke integratie van Oost- en West-Europa voor lopig tegenhouden. Wat voor staal geldt, gaat op voor landbouwprodukten. textiel, auto's computers en nog veel meer. Vrijhandel be staat niet en de eindeloze on derhandelingen daarover zijn een schimmenspel waarachter talloze andere processen schuil gaan. Het overzichtelij ke beeld dat de formele be sprekingen in het kader van de GATT (de wereldwijde overeenkomst over tarieven en handel) oproepen, bestaat niet. In werkelijkheid is spra ke van een wirwar van afspra ken tussen landen onderling. De vraag is of het anders kan. Elk land heeft zijn 'verwende' groepen en overal eisen eco nomische sectoren 'bescher ming' van hun overheid tegen wat zij als valse concurrentie beschouwen. Het gaat dan niet meer om de redelijkheid van zulke verlangens, maar om de ruimte die de politiek heeft om die druk te negeren. Zo verklaart de economische neergang in Europa tegelijk de groeiende weerstand van Franse tuinders tegen toma ten uit het Westland en de zorg van IJmuidense arbei ders over staal uit Tsjechië. Het hemd blijft dus nader dan de rok, ook in de wereldhan del. De wereld als geheel wordt er niet beter van, inte gendeel: de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling becijferde dat de wereldhandel bij een drastische vermindering van handelstarieven in de komen de tien jaar met 195 miljard dollar per jaar zou kunnen toenemen. Maar dat is, net als vrijhandel, voorlopig schone theorie. de verbetering van de infrastruc tuur in Nederland. Daarna kreeg de Koningin de gelegenheid haar instructie 'kraanmeester, ik wil u vragen met lossen te beginnen' te geven, waarop de ontvanger in karakte ristiek Rotterdams antwoordde: 'ik hoor u luid en duidelijk; we kunnen beginnen'. Maar net als de ECT-top wist de kraanmachinist dat de geavan ceerde techniek nog niet opti maal werkt. Pas begin herfst verwacht ECT dat alle handelin gen op de Sea-Landterminal, waar gepland, gecomputeriseerd uitgevoerd kunnen worden. Austrian Airlines verwacht zwaar verlies Wenen - De nationale Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines, onderhandelingspartner van de KLM, zal dit jaar een verlies uit normale bedrijfsuitoefening lijden van 700 miljoen schilling (f 110 miljoen). Dat is het slechtste resultaat uit de geschiedenis van Austrian Airlines. Volgens topman Bammer liggen de lage transatlantische tarie ven en de prijzenslag in Europa aan het te verwachten verlies ten grondslag. Austrian leed vorig jaar een verlies van 437 miljoen schilling (f 70 miljoen). Austrian is naast KLM, Swissair en SAS, één van de partners in het beoogde samenwerkingsverband Alcazar, waarin de vier maatschappijen uiteindelijk tot een fusie zouden moeten over gaan. Bedrijfsleven: bezwaar tegen duurder gas Amersfoort - De Vereniging Krachtwerktuigen, die de energie- belangen van bedrijven en instellingen behartigt, vindt dat er geen goede argumenten zijn om de aardgasprijs te verhogen, zoals Gasunie per 1 januari van plan is. Een bedrijf dat bijvoorbeeld 10 miljoen kubieke meter per jaar verbruikt, is bij een prijsverhoging met 3,5 cent 220.000 gulden meer kwijt. Krachtwerktuigen vindt de koppeling van de gasprijs aan de stookolieprijs achterhaald. Stookolie is geen alternatief meer; er is sprake van een gasmonopolie. Afzet boeken stagneert Amsterdam - Nederlanders kochten vorig jaar samen 27,9 miljoen boeken. Dat zijn er 350.000 minder dan in 1991. De omzet steeg met 1,3 procent. Dat is beduidend minder dan de algemene prijsstijging (inflatie) die in 1992 3,7 procent bedroeg. Dat maakt de Koninklijke Vereniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels bekend in haar jaarverslag. De omzetstijging bleef het afgelopen jaar evenwel minder achter bij de algemene prijsstijging dan in 1991. Toen groeide de omzet slechts met 0,5 procent terwijl de inflatie vier procent bedroeg. Alleen in de jaren 1988 en 1989 steeg de omzet sterker dan de inflatie zodat sprake was van reële groei. Nederland vraagt dinsdag extra EG-geld Den Haag - Premier Lubbers, vice-premier en minister van Financiën Kok en staatssecretaris Van Rooy van Economische Zaken reizen dinsdag naar Brussel om te pleiten voor meer EG-steun aan Nederland. Tijdens dat bezoek zal de Nederlandse delegatie bij de Europese Commissie nadrukkelijk de aandacht vestigen op de economi sche problemen in Nederland. Nederland wil in de jaren 1994-1999 zo'n 9 miljard gulden uit de EG-structuurfondsen, onder andere voor de regio's Midden-Gel derland, Noord-, Midden- en Zuid-Limburg, Zuidoost-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen. Ook moet er geld komen voor programma's ter bestrijding van de werkloosheid. Bouw houdt weinig rekening met milieu Amsterdam - De Nederlandse bouw houdt onvoldoende reke ning met het milieu. Dat blijkt uit een rapport van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) over de milieuzorg op bouwbedrijven. De overheid heeft alle bedrijven in Nederland verplicht om in 1995 een eigen milieuplan gereed te hebben. In de bouw is daar nog lang geen sprake van, zo concludeert het EIB. Een derde van de ruim 7.500 hoofdaannemers weet niet eens dat het in 1995 een milieuplan moet hebben. Met name de kleine bouwbe drijven blijven in gebreke. Volgens het EIB laten bouwbedrijven hun milieubeleid nog grotendeels bepalen door de normen en regels die de overheid stelt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7