DESTEM SOOrt 'Uiterlijke schijn bedriegt' fristan Hoffman voelt zich geen eendagsvlieg idukten nemer ialiteit leasen Irysler leasen |an Dorst Chrysler Geldgebrek noopt succesvolle Patrick van den Goorbergh tot stoppen De bank NOG MAAR drie jaar geleden toog het vaderlandse motorsportlegioen verwachtingsvol richting Assen. De jeugdige Jurgen van den Goorbergh had een paar dagen ervoor als opwarmertje de EK-race gewonnen en Wilco Zeelenberg, Hans Spaan en Egbert Streuer waren in staat om de TT van Assen, niet alleen in Nederland de meest aansprekende motorsport-Grand-Prix van het seizoen, naar hun hand te zetten. Het waren de nieuwe hoogtijdagen van de Nederlandse racerij. In een wereld, die meer en meer geregeerd werd door het grote geld van de multinationals, bleek ook een kikkerlandje fors tegengas te kunnen geven. NU IN 1993 met de 63e TT voor de deur (vandaag) is de euforie van toen al weer verdwenen. Zeelenberg, Spaan en de gestopte Streuer blijken het uiteindelijk toch allemaal af te leggen tegen de jongens van de dure 'sigarettenteams'. DE VERRASSEND sterk rijdende Patrick van den Goorbergh was dit jaar het enige lichtpuntje in duisternis, maar ook zijn verhaal is weinig opbeurend. Irdediging van nationale titel houdt Achterhoekse prof al weken bezig rfiuislaan 156-Breda-Tel. 076-715511 1 7 ATCDHi ZATERDAG 26 JUNI 1993 DEEL B tnek van den Goorbergh duikt stijlvol een bocht in. 'Sportief heb ik geen klagen FOTO DE STEM ize verslaggever ertijs ra - De talloze kig-size mo nies, mobiele werkplaat- en VIP-tenten, die het im- ise rennerskwartier van het ait van Drenthe vullen, er weer gelikter uit dan nr daarvoor. Het qua om- U bescheiden onderkomen Patrick van den Goor- ;h glimt even hard als dat de buren. De belangstel- boor de Aprilia-rijder is Bitot dusverre verreden 250 cc- piPrix doet hij nauwelijks onder p kopman Wilco Zeelenberg. Ie- d is het er over eens: 'Die Van den Goorbergh is aan een ijzersterk seizoen bezig.' Toch zegt de oudste van de twee racende broers (Jurgen runt een eindje verderop zijn eigen team) weinig reden tot lachen te heb ben. „Zo vanaf de buitenkant bezien, lijkt het misschien dat ik mijn zaakjes goed voor elkaar heb. Maar dat is slechts uiterlijke schijn. Schijn, die bedriegt," merkt hij gelaten op, wan neer hij in zijn tot mobiel huis omge bouwde oplegger bij komt van de eerste tijdtraining. Nu is Patrick van den Goorbergh (28) immer al een klager geweest. Iemand, die na zijn zorgeloze debuutseizoen bij Boet van Duimen, tot zijn grote ongenoegen als coureur steeds meer tijd kwijt was aan het financieel aan elkaar knopen van de eindjes, dan aan zijn grote passie: het racen zelf. Wat dat betreft is de toon en de boodschap niet nieuw. Maar de crisis is volgens hem nog nooit zo groot geweest als juist nu. Uitgerekend in het jaar waarin hij sportief gezien internationale erkenning aan het af dwingen is. „Na Assen kan ik niet meer rijden. Het geld is gewoon op. Dat is geen loze kreet, maar de harde realiteit." Schipperen „Ik heb de laatste jaren niets anders moeten doen dan schipperen en zui- nig-aan-doen. En klagen doen de meeste rijders. Maar ik wist steeds dat ik er altijd wel aan uit zou komen. Dit jaar had ik de zaken vooraf niet op een rijtje staan en moest ik er voor het eerst op gokken dat het ontbre kende deel wel zou volgen tijdens het seizoen. Het gebeurde niet en de schatting dat er slechts geld was om het tot Assen uit te zingen, is uitgeko men. Wat dat betreft heb ik wel en het een en ander geleerd in al die jaren," merkt hij zuur lachend op. Het cynisme druipt er vanaf. Hele maal als de samenwerking met Jan Huberts, manager/eigenaar van het rond Wilco Zeelenberg opgebouwde Exact-team ter sprake komt. „Ik heb dezelfde hoofdsponsor, maar de sa menwerking is slechts globaal. We hebben geen geheimen voor elkaar, maar daar houdt het ook wel mee op. Onze belangen liggen anders. Ik rijd niet voor het team. Ik rijd voor me zelf. Dat weet en respecteert Huberts ook." Realiteit De keiharde realiteit van het Exact- team is volgens de Bredanaar, dat alle geld en aandacht in eerste instantie naar Zeelenberg gaan. Aankloppen bij Huberts om meer geld, had dan ook geen zin. „'Ik kan niks doen', meer zegt hij niet. Huberts zelf komt immers ook geld tekort." „Klopt," bitst de baas. „De resultaten vallen tot dusverre tegen. Als team hebben we voor nog geen gulden reclame gemaakt. Ik heb dus niets te verkopen naar sponsors toe," zegt de man, die hoopte gedurende het seizoen het budget rond te krijgen. Volgens Hu berts maakt hij met Zeelenberg wel het jaar vol. De terugkeer van Zeelenberg naar het team van Huberts was voor Van den Goorbergh een behoorlijke streep door de rekening. In het eerste jaar had hij van doen met de Spanjaard Puig, maar nadat Zeelenberg misluk te bij Lucky Strike, wist Huberts niet hoe snel hij zijn oogappel moest te rughalen. „Puig bracht voor een groot gedeelte zijn eigen sponsoring mee en na mijn goede prestaties van vorig jaar, hoopte ik op een betere onder steuning van het team. Dat ik bij voorbeeld iets meer naar voren ge schoven zou worden als de Neder landse kopman. Met Zeelenberg erbij, kon ik dat dus wel vergeten." Resultaten Aan de resultaten ligt hij tot dusverre ook dit jaar niet. „Je zou misschien mogen verwachten dat er nu voor mij meer budget komt. Maar zo werkt het niet. Dit is al het tweede jaar dat ik er bij Exact zo maar wat bij hang. De realiteit is dat ik na Assen niet meer rijd. Komt natuurlijk ook omdat de gehele Nederlandse racerij in de pro blemen zit. Ik ben echt niet de enige." Sportief gezien is hij wel de enige die niets te mopperen heeft. „Het heeft niet altijd honderd procent meegeze ten, wat me enkele kampioenspunten heeft gekost, maar het gaat niet echt verkeerd. Qua rijden word ik nog steeds beter. Ik stuur met meer zelf vertrouwen en ga wat gemakkelijker naar de grens toe." De financiële problemen verdringen de successen echter naar de achter grond. „Ik kan er in ieder geval niet echt van genieten," verzucht hij. Het vergemakkelijkt wel het besluit om na Assen het boeltje in te pakken. „Ik schat dat ik slechts dertig procent van mijn tijd bezig ben met het eigenlijke racen. Veel te weinig toch. Het vinden van sponsorgeld is er in al die jaren nooit gemakkelijker op geworden. Met enkele tienduizenden guldens kom je er niet meer. Het gaat om tonnen. Vindt die maar eens in dit landje." wker commerciële ondersteuning). 1/groepsleider particulieren), C. de Roover Terciële ondersteuning), r kas/balie), P.A.S. van Eijl directeur Jbmens (medewerker kas/balie), ]ker kas/balie). F. Sijnesael (cliëntenadviseur togelijkheden. Van een te- :ening-courant tot maatwerk itructies. kan een onderneming me gebalanceerde financiering* ir financiële slagvaardig^® gebied fciook. ionaal zakendoen vlRO, als een van de grootste ter wereld, geeft maxifflal' uning bij zaken in het buiten a specialisten op het g<' tenlands betalingsverkeer nedewericing van de speciale onal Desks. >k in het buitenland: op ital buitenlandse ABN AM"" is de Dutch Desk te vinden. met Nederlandssprekende ten, die de cliënten ter en daad bijstaan. sheer en verzekeren en is werk voor specialisten- heeft ABN AMRO haar ken- het gebied van verzekert' ld in een landelijk netw® ialisten. :nwerking met het kantoor Kerkdreef zorgen de ervoor dat de verzekering® aansluiten op de actue isico's. "Vincent Bos «t- Furieus reageerden ze in Groen- f de manier waarop de etappezege B Tristan Hoffman in de Ronde van Kserland vorige week was afgeschil- s Moeder Hoffman, vriendin Vera en i hondstrouwe fans vonden dat de Mr meer waardering verdiende dan 'Pmerking dat hij had geprofiteerd vakantiedagje van het peloton, •maakt hij zich er minder druk om. 'bTOor spookt de strijd om het Ne- :®ds kampioenschap al te veel door 'hoofd. Hoffman (23) koestert Limburg, ■ttssen heeft een speciaal plekje in zijn gekregen. In die plaats verwierf de «dels van Groenlo naar Winterswijk «de renner immers nationale bekend- J had het bij zijn debuut bij de profs oaar gepresteerd om de nationale top- achter zich te houden. Erik Breukink, Ji®mer bij uitstek, werd op meer dan _®inuut gereden. Dat wilden de fans EEN jaar geleden peinsden de wielerfans in Groenlo er niet over om massaal naar Meerssen te gaan waar de nationale kampioenschappen wielrennen werden afgewerkt. Natuurlijk volgden ze nauwgezet de verrrichtingen van Tristan Hoffman en hadden ze veel vertrouwen in diens capaciteiten. Maar met een plaats op het podium, laat staan op het hoogste schavot, hielden de fans absoluut geen rekening. HET wielertalent uit de Achterhoek snoerde in zijn eerste profjaar de critici de mond door Nederlands kampioen te worden. Nu, 52 weken later, is hij erop gebrand het peloton te bewijzen dat de titel geen toevalstreffer was. De verdediging morgen van zijn nationale trui in Meerssen houdt hem al weken bezig. ZIJN supporters trouwens ook. Ze zullen dit keer in Limburg massaal van zich laten horen. Bij de huldiging van Hoffman in 5® zong de uitzinnige menigte luid- 4 «Breukink, Breukink, alles is vorbei." ifffoa T® was die zondag absoluut niet van pgaan met de gedachte dat hij het in tiirg wel eventjes zou maken. Zelfs toen gewonnen positie lag, zag hij zich nog 111 het rood-wit-blauwe shirt van de laat lopen. „Ik heb er steeds rekening len dat ze me zouden teruggepak- rtT6mB na tien kilometer al mee in een jj' rciaar alleen met het idee dat de tiu 10nSens onze ploeg (waaronder •■an Theunisse, red) het karwei later 'ken." luien t1100'1 durven geloven dat ik zou iL 'treeg gaandeweg wel meer ver- j.jj®. Zeker toen ik van de speaker «at Siemons en Breukink al op een •zaten. Maar honderd meter voor de len u 'k no§ dat ze me zouden achter haar dat gebeurde niet." !o Hoffman juichend over de finish hij voor wielergekte in Groenlo 1 u r'^ een huldiging op touw werd Gsm ene *eest v°lgde op het andere. Efm er van- Na de huldiging door eente Groenlo ben ik weer naar Limburg gegaan. Daar hadden we een vouw wagen staan. Het was de enige manier om afstand te nemen." Rust De renner had behoefte aan rust. Hij wilde zich immers terdege voorbereiden op het naseizoen. Dat lukte. Hoffman won twee ritten in de Ronde van de Toekomst. Daar mee was hij van het imago af een eendags vlieg te zijn. Hoewel die kwalificatie hem nooit echt dwars heeft gezeten. „Waarom ook. Ik heb in Meerssen gewoon goed gere den. Ik was in vorm die dag. Ik had ook niet het gevoel dat ik steeds die trui moest bewijzen. Zo rijd ik dit seizoen ook niet. Ik ben profcoureur en doe aan wedstrijden mee om te winnen. Daar betaalt de ploeg mij voor." Om dit seizoen nog beter voor de dag te kunnen komen, zat Hoffman de afgelopen winter meer uren op de fiets. Hij gaf zijn part-time baan in een confectie-atelier op om zich helemaal op de wielersport te con centreren. Hij was continu bezig. De ene keer meldde hij zich in de zaal voor kracht trainingen; de andere keer haalde hij zijn speciale crossfiets voor de dag voor ritjes door het bos. Hij voelde zich er lekker bij. Hij prefereert volgend seizoen een identieke voorbereiding. De weergoden trokken echter een lelijke streep door zijn oefenprogramma. Hoffman vluchtte voor de regenbuien, stapte het vliegtuig in en vervolgde zijn trainingen op het zonovergoten Tenerife. Op het eiland beklom hij dagelijks de Pico de Teide, een 'pukkel' van ruim drieduizend meter. „De reis moest ik weliswaar zelf betalen, maar ik heb er veel aan gehad. Het was een nuttige voorbereiding op het seizoen. De conditie was aanmerkelijk beter dan in voor gaande jaren. Dat kon ik in de voorjaars klassiekers wel merken. Ik zat goed in mijn vel, de koersen verliepen beter. Alleen was dat nog te weinig in de uitslagen terug te vinden. Het kan altijd beter." Overwinningen bleven in het voorjaar ach terwege. „Toch reed ik goed. Maar dat had bijna niemand in de gaten. We hebben binnen de ploeg in de klassiekers de troef Capiot uitgespeeld. In de finales is hij sneller dan ik. We hebben voor hem gekoerst. Ik heb er geen moeite mee voor een ander te rijden, al knaagde het wel aan me dat ik zelf geen goede uitslagen kon neerzetten. Soms over weeg je voor jezelf te gaan rijden. Maar dat kan natuurlijk niet." Hoffman maakte in Spanje zijn debuut in een grote internationale etappekoers. Cees Priem had kennelijk hoge verwachtingen, want na de laatste rit in de Vuelta verklaar de de ploegbaas dat hij teleurgesteld was in Hoffman. De coureur zou te weinig initiatie ven hebben ontplooid. Zelf meent Hoffman dat hij in Spanje Juist goed gereden heeft. „In de bergen moest ik afzien. Maar in de vlakke ritten heb ik me in de finales goed geweerd. Ik zat er steeds bij", reageert hij op de uitlatingen van Priem. Wellicht was de ploegbaas geïrriteerd. Hij had er een reden voor. In het voorjaar zat het TVM bepaald niet mee. Overwinningen bleven immers uit en de renners werden na elkaar ziek. „De sfeer in de ploeg is altijd goed geweest. Niemand heeft getwijfeld. We wisten dat de overwinningen zouden ko men." Zelf droeg Hoffman een steentje bij aan de misère van zijn ploeg. Hij kwam in de Belgische wedstrijd Binche-Doornik-Binche zwaar ten val. Hoffman ging onderuit toen hij de eindspurt wilde inzetten. Op honderd, meter voor de finish sloeg de ketting door. Hij vloog over de kop en kwam in de dranghekken terecht. Een twee centimeter diepe en twintig centimeter lange wond aan de binnenkant van het dijbeen was het pijnlijke gevolg van de tuimeling. Met 28 hechtingen kon hij naar huis. De artsen schreven hem twee weken rust voor. De ploegleiding van TVM ging er eind mei vanuit dat Hoffman voor de Ronde van Zweden weer opgelapt zou zijn. De renner zelf had geen zin in een trip naar het noorden. Hij zocht zijn heil liever in Zwit serland. Pas op het allerlaatste moment kreeg hij zijn zin en werd zijn naam toege voegd aan de deelnemerslijst voor de ronde door het land van Willem Teil. Het bleek achteraf een juiste wissel. Hoff man schreef in Interlaken de derde etappe op zijn naam. Het was zijn eerste grote zege in het buitenland, zijn tweede van dit sei zoen. Het peloton had hem volgens insiders in de kaart gespeeld door een vakantiedag op te nemen. Hoffman weerlegt de kritiek ten dele. „In de eerste kilometers heeft het peloton echt volop geprobeerd het gat dicht te rijden. Toen dat niet lukte, hebben de meeste ploegen inderdaad gas teruggeno men. Maar dat doet geen afbreuk aan de zege. Ik had in de finale het goede wiel te pakken en reed als een speer naar de meet. Wat er dan geschreven wordt, zegt me niet zoveel. Ik heb een zege te pakken. Daar gaat het om. Priem was er ook hartstikke blij mee." Alert Hij heeft niet lang genoten van de zege. Zijn gedachten dwaalden toch steeds af naar Meerssen. „Ik ben niet zenuwachtig en slaap goed. Maar ik denk toch veel aan het Neder lands kampioenschap. De jongens plagen me er mee. Ik vertrdk zondag om de trui te verdedigen en dan zie ik wel waar het schip strandt. Je moet ook een tikkeltje geluk hebben. Het heeft geen zin op zo'n dag een coureur speciaal in de gaten te houden. Iedere renner is een concurrent. Ik ga niet letten op mannen als Breukink of Rooks. Ze Tristan Hoffman: al weken met verdediging van nationale wegtitel bij de profs bezig. FOTO DE STEM/BEN STEFFEN kunnen wel een slechte dag hebben. Om goed te presteren, moet je alert zijn. Mee gaan als er demarrages zijn. Ik denk daar vooraf nooit over na." Hoffman kan in Limburg goed uit de voeten. Hij verklaarde anderhalf jaar geleden dat Alpe d'Huez niets voor hem was. „Maar de Limburgse heuvels kom ik nog wel over. Het parcours ligt me wel. Het is alleen jammer dat de voorbereiding op het NK door die valpartij in België in de war is geschopt. Ik heb twee weken niets gedaan. Dat kan ik merken. Ik ben toch een coureur die veel kilometers moet maken om in vorm te ko men. Daarom kwam deze Ronde van Zwit serland me goed uit. Het liep goed. Ik rustte veel. Het was, een zware ronde maar voor mij een goede voorbereiding op de wedstrijd in Meerssen. Want zondag moet het weer ge beuren."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 15