[)AF blijft winst verwachten voordeel rondreinigers in problemen door te weinig aanbod vervuilde grond IVerkoop van veertig trucks per dag Vrachtwagenmarkt blijft slecht 'Twaalf piek te veel? Okee, achtduizend lire"' "Ruim een miljard gulden aan orders voor Brabant' fokker Woensdrecht knapt oestéllen Swissair op ECONOMIE A6 80!! -9715 Live Switch Box Sex 06-9745 Compensatie-opdrachten ais luchtmacht helikopters koopt van Sikorsky BlackHawk ECONOMIE KORT woensdag 23 juni 1993 67,30 59,90 65,80 61,40 65,60 2,40 39,20 31,60 74,80 78,80 112,90 81,10 116,40 17,50 30,10 48,80 27,50 49,20 3,60 27,80 3,00 5,60 57,80 52,10 56,30 54,20 63,00 56,90 23,80 61,00 5,10 31,50 29,10 43,10 26,50 48,50 3,60 62,20 53,50 13,80 4,10 63,80 31,00 37,00 17,90 22/06 66'/< 3314 61 56% 19% 19% 38% 16% 88% m 45% 29% 34% 39% dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. kim airlines mcdonnell merck co. mobil oil penn central philips primerica royal dutch sears roebuck sfe-south pac. texaco inc. united techn. westmghouse whitman corp woolworth Gaud <sk 53VS bk 61 sik si 95k 95 m 38k jffij 8w |w ssk «w bs H H 'i 1» 31 36'/. m 33 33» "k w «5k 46 33 93 mk 53» im 16» m m» 54K 54» Wi 14» 13'/. 13» 28k 31» onbewerkt 22,190-22,790 Mrl| bewerkt 2US0gwt| Zilver onbewerkt 225-295 per kg 340 per kg „onze redactie economie Haag - Een aantal van bedrijven die vervuilde ld reinigen zit momenteel qer werk, omdat er nau wte aanbod is. De bedrij- -j'waar nog wel wordt ge- verwerken vooral ver- jilde grond die uit het bui end komt. Nederlandse Vereniging van Grondreinigingsbedrijven (nvpg) heeft gisteren gewaar schuwd dat de gehele bedrijfstak in ernstige problemen komt door falend overheidsbeleid. Volgens haar is er sprake van trage be sluitvorming, onvoldoende con trole op de verwerking van ver vuilde grond en gebrek aan geld. Bij de vereniging zijn twaalf le den/bedrijven aangesloten. Maandelijks kunnen zij ongeveer 40.000 ton verontreinigde grond verwerken. Een aantal van hen ligt momenteel stil. Samen heb ben zij enige tientallen werkne mers, aldus drs. j.h.m. Struijk, directeur van het bureau van de vereniging. Het grote probleem is dat veel vervuilde grond wordt gestort, omdat dit nog steeds goedkoper is dan reinigen. „Vorig jaar werd ongeveer twee miljoen ton ge stort volgens cijfers van het mi nisterie van Vrom. Een groot deel daarvan was goed reinig- baar." Volgens de vereniging neemt het hergebruik van niet schoonge maakte, licht verontreinigde grond in snel tempo toe. Vooral provincies en gemeenten ont trekken volgens de vereniging stromen vervuilde grond aan controle en toezicht door grond banken op te zetten 'voor al dan niet goed bedoeld hergebruik van vervuilde grond'. Volgens woordvoerder Stolker van de Heidemij, een van de drie grondreinigers op industrieter rein Moerdijk, zit er weinig schot in het aanbod van vuil. „Er wordt veel geld voor de bodemsanering uitgetrokken, maar dat gaat vooral op aan plannenmaken, advies en perso neelskosten." Een andere handicap voor de grondreinigers is dat er nog te veel reinigbare grond op de vuil stortplaatsen wordt gestort. Maar omdat storten steeds duur der wordt, wordt reinigen van die grond aantrekkelijker. „Hoe wel wij zelf het restant dat over blijft na reiniging ook op gecon troleerde stortplaatsen kwijt moeten, dus dat is een moeilijk verhaal". Op Moerdijk reinigen ook atm en Heijmans Milieutechniek ver vuilde grond. liionze redactie economie üdhoven - DAF Trucks NV handhaaft de verwach- dat 1993 met een positief resultaat wordt afgeslo- Het marktaandeel is nu al iets hoger dan in het jrnemingsplan was verondersteld. Het aantal orders ijgt de laatste tijd, maar de vrachtwagenmarkt blijft gr slecht. vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/Jat en g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend i ul ul ul -ug kt jan n95 okt okt iul nov nov jul 095 o97 094 o97 iul okt o97 o97 095 o97 aug jul iul jul jul iul 52,50 376 5,40 150,00 213 1,40 155,00 277 0,80 a 185,00 213 5,50 190,00 303 2,40 195,00 463 5,00 185,00 194 0,80 185,00 306 2,20 b 85,00 232 1,70 300,00 194 21,00 b 310,00 735 12,00 315,00 533 8,00 320,00 1064 4,60 325,00 1556 2,30 330,00 215 0,90 320,00 221 15,50 b 290,00 190 43,00 280,00 219 58,00 290,00 409 0,20 300,00 264 0,30 310,00 1000 0,90 315,00 497 1,80 320,00 739 3,40 325,00 317 6,20 315,00 601 3,20 330,00 408 tè,2CT 320,00 279 9,20 310,00 237 17,50 30,00 254 1,70 65,00 335 1,40 27,50 220 0,50 97,00 2000 0,40 a 98,00 4000 0,60 a 175,00 464 3,60 135,00 996 44,00 145,00 1017 37,80 145,00 202 1,50 145,00 965 5,00 22,50 282 5,40 30,00 574 1,20 22,50 614 10,10 30,00 500 8,00 a 20,00 254 1,00 22,50 554 2,50 a 50,00 203 1,50 570,00 227 19,00 b 580,00 226 4,30 200,00 392 4,40 205,00 289 2,00 210,00 444 0,80 5,60 2,30 0,80 6,00 2,70 a 5,00 0,70 220 1,40 23,60 14,00 9,60 5,90 3,10 150 17,00 43,50 59,50 0,10 0,30 0,80 1,30 2,50 4,80 2,70 12,50 8,20 1520 2,00 1,60 0,60 025 0,45 320 43,00 37,60 1,40 4,80 520 1,10 10,10 6,80 1,10 2,40 2,50 25,50 3,00 620 320 120» Hen u alles s en/of tel. u 50 c.p.m. 26.50 contact denlOOcphm uitleg 1,-pm(toets9v. Deze meisjes willen s Bel voor adres/telefoo' nummer. 06-320.32 (100 cpm) bedrijf verkoopt nu dage iets meer dan 40 trucks, iirvan kan de helft geleverd den uit de failliete boedel die de oude daf is overgeno- De verwachting is dat na bedrij fsvakantie de produktie (ïolle toeren draait. daf-topman c. Baan leren, toen hij een bedrag van [1st 9,3 miljoen gulden- in ont- ;st mocht nemen van de iting 'Houd daf op de Dat geld - in februari op lacht door ruim 55.000 Ne- inders - wordt aan het be- verstrekt in de vorm van achtergestelde lening. Vol- p Baan gaat de emotionele aarde echter ver boven dit be- '8 rit. (fc actie 'Honderd piek voor fabriek' kwam precies op het te moment, tijdens de onder- idelmgen over de financiering de nieuwe daf Trucks nv. actie is een geweldige stimu- insgeweest, ook voor het perso- #1. Heel veel mensen hebben loipen daf op de weg te houden", aldus Baan, die de Centrale Ondernemingsraad en de Industriebond fnv uitge breid complimenteerde met het resultaat. De meer dan 55.000 deelnemers aan de actie 'Honderd Piek voor een Fabriek' krijgen in het na jaar een certificaat als bewijs van deelname. daf gaat vanaf het derde kwartaal van dit jaar rente afdragen aan de stichting. In de tweede helft van '96 start het bedrijf met aflossen. Als daf door een ander bedrijf wordt overgenomen, moet de le ning direct worden afgelost. Volgens Baan is te verwachten dat vrij snel na de bedrijfsva- kantie van daf de produktie in Eindhoven op volle kracht kan gaan draaien. Nu wordt slechts de helft van de capaciteit benut, omdat vrij veel wagens uit voor raad kunnen worden geleverd. Ook bij veel dealers staat nog behoorlijk wat voorraad. De vrachtwagenmarkt blijft onver minderd slecht. Alleen in Groot- Brittannië lijkt het iets aan te trekken. onze verslaggever loogerheide - Fokker Aircraft Services in Woensdrecht gaat maf november voor enige tijd ploegendiensten invoeren om it Fokker 100-toestellen van Swissair een onderhoudsbeurt {even. nlve de grote beurt moeten it toestellen bandbeladings- ittemen worden gemaakt. Het lierhouds- en reparatiebedrijf Fokker trekt per vliegtuig lagen uit. Vanwege de om- van het werk moet er 24 per dag aan een Fokker 100 lien gewerkt. X toestellen krijgen een zes- teinspectie, een 12.000-uur- spettie en ook nog de zwaar- controle die er bestaat. Ook •it het toestel ontdaan van ■•beschilderingen en opnieuw wen," zegt Fokker-woord- -èer l. Hoogendoorn. Het in bouwen bandbeladingssys- r dient om de vracht via een Ne band het vliegtuig in te ten rollen. Aircraft Services denkt, 'bet verwijderen van de verf ie buitenkant na, het karwei mensen te kunnen kla- Vanwege de drukke werk lieden heeft het Woensd- ®tse bedrijf wel mensen van «e Fokkervestigingen, zoals ""sterdam en de Drechtste- over de vloer. Er zijn vijf ®en overgenomen die bij het liemie wil ander "tffiiigenbeleid f38? - Het huidige heffin- sd van overheid maakt :'e chemische industrie moei- rivesteren in milieumaat- in fweede Kamer moet verheid daarom bijsturen. i *'Mrschuwing gaf bestuurs- 8- Selman van de Vereni- js'an de Nederlandse Chemi- ï-,rie gisteren tijdens de jji™-,e van het 'Milieupro- chemische industrie, ^milieuverslag van de i„' al! chemie bevat cijfers n,?, en lozingen van Jlle chemische bedrijven in "s199l°ver 06 'iaren 1985 t0t ^'•periode zijn de milieu-uit- ,!an de chemische indus- zusterbedrijf Elmo ontslag kre gen. „Het is logisch dat in ver band met de ontslagen binnen het concern gekeken is of men sen in een andere vestiging her plaatsbaar zijn. Het gaat niet om grote aantallen. De mensen die vanuit Amsterdam en de Drecht- steden in Woensdrecht werken, gaan later terug. Ze hebben ook niets te maken met de opdracht van Swissair." Fokker Aircraft Services krijgt dit jaar waarschijnlijk nog meer werk. De toestellen, die na inbe slagname door banken bij nood lijdende vliegmaatschappijen zijn neergezet bij Fokker te Woensdrecht, worden waar schijnlijk op korte termijn ver kocht. Onder meer aan Chinese en Engelse bedrijven. Tevoren moet Fokker Aircraft Services ze nog helemaal bedrijfsklaar ma ken. „Maar zover is het nog niet," zegt Hoogendoorn. „Eerst moeten we de handtekeningen onder de contracten zien." Het bedrijf heeft tevens mensen uit andere Fokkervestigingen, zoals amsterdam en de Drecht- steden over de vlier Televisieschermen vertonen de waar uit de failliete Begemann-boedel. FOTO COR VIVEEN Veiling Backer en Rueb in Turfschip ontaardt in vrolijke bende De Begemann-dochters Backer en Rueb en Begemann Staalbouw zijn gisteren in het Turfschip uitgevent. Heb Amsterdamse vei linghuis Troostwijk hanteerde daar de faillissementshamer. Ma chines en gereedschap gingen grif over in de handen van een internationaal maar vooral vro lijk gestemd koperspubliek. La chen bij het sterfhuis. Van onze verslaggever Peter Schouten hier en daar in de zaal zitten droefge- stemde ex-werknemers van de beide be drijven. Een enkeling doet pogingen nog iets binnen te halen van het gereedschap waarmee hij jaren gewerkt heeft. Een ander zit er alleen maar om erbij geweest te zijn. Zoals je naar een begrafenis gaat. Veilinghuis Troostwijk is helemaal inge richt op dit soort verkopingen. In de zaal verspreid staan een stuk of tien televisie schermen. Die tonen bij elk lotnummer een kleurendia van het stuk gereedschap dat onder de hamer gaat. Een razendsnelle computer zorgt ervoor dat de biedingen meteen in zes verschillende valuta op het scherm worden geprojecteerd. Veel kopers uit België, Frankrijk en Duits land die dit moderne spel van loven en bieden kennelijk gewend zijn. Ze zijn uit gerust met zaktelefoons en raadplegen soms tijdens het veilen nog vlug even het thuisfront. Om vervolgens toe te slaan. Of stoicijns voor zich uit te kijken, ook al prijst de veilingmeester zijn waar nog zo enthousiast aan. Zo gaat er van alles onder de hamer door, borstboormachines met magneetstatief, bladzaagmachines, pneumatische schroe- vedraaiers, buizenlassers, een plaatwals, kasten, slijp-, schuur- en buigmachines, rondsnij-apparaten, moeraanzet-machines, laskolommen, brandblussers, heftrucks, krui- en steekwagens. Soms zichtbaar door de tand des tijd aangevreten, af en toe ook splittertjenieuw. Allemaal gereedschap waarmee Bredanaars in de afgelopen jaren vakwerk hebben afgeleverd, een stukje van hun leven. De kopers lijken zich daar weinig om te bekommeren. Voor hen is het handel. En ook de veilingmeester geeft nauwelijks blijk van enige piëteit voor de herkomst van de geveilde waar. „Je gaat met mij toch geen ruzie maken om een geeltje, hè? Zet dat nummer toch op je pet, dan hoef je het niet elke keer omhoog te steken. Je vindt twaalf piekies te veel voor die schroevedraaier? Okee, je mag hem hebben voor achtduizend Lire. Wat zeg je? Je zat naar een bekende te zwaaien? Dat doe je toch niet, op een veiling naar een bekende zwaaien. Dat kost je goudgeld." Luidruchtig Er is nog een ander soort aasgieren afgeko men op de lijkenlucht van de overleden Begemann-dochters. Dat zijn de expedi teurs en de transporteurs die op de bonne fooi naar Breda zijn gekomen in de zeker heid dat daar kopers rondlopen die op stel en sprong een paar zware machines ver voerd moeten krijgen. Bij de ingang al klampen ze iedereen aan. „Gaat u machi nes kopen? Moeten die vanavond nog ver voerd worden?" Het is een luidruchtig volkje, die vervoer ders. Ze doen niet mee aan het spel van loven en bieden, maar volgen het met meer dan gewone belangstelling. „Die mof veilt op'die grote-plaatwalsrerst zeventig mille en daarna mijnt hij er zelf nog eens twaalf ruggen bovenop", roept een van hen ver baasd in onvervalst plat Amsterdams. Dat komt hem op een berisping van de veilingmeester te staan. „Wilt u daar aan de kant alstublieft rustig blijven?" De Amsterdammer reageert onverstoord: „Zal ik jullie eens een bak vertellen?" De vei lingmeester houdt wel van een verzetje: „Nou vooruit, vlug eentje dan." De zaal wordt daarna op een ongelooflijk gore mop getracteerd (een die zich op fatsoenlijk krantepapier niet laat herhalen) en ligt daarna vijf minuten in katzwijm. De vei lingmeester incluis. Gebrauchsanweisung Zo gaat dat de hele dag door. Negentien honderd kavels, terwijl er 's middags om drie uur pas zo'n achthonderd geveild zijn. „Dat wordt twee uur vannacht", zegt g. Schriek van het Turfschip bezorgd. „Want alles moet er in een dag uit." Heel veel van de Bredase staalbouw-boe- del verdwijnt naar het buitenland. Dat wordt bij het verstrijken van de dag wel duidelijk. Een Duitser koopt een wals. Onmiddellijk daarna verschijnt op de tv- schermen een kast met toebehoren. „Die müssen Sie auch kaufen", zegt de veiling meester in steenkolen-Duits. „Anders kön- nen Sie die Wals überhaupt nicht benüt- zen. Eine Gebrauchsanweisung geht auch noch dabei." De Duitser lacht. Hij heeft het begrepen en steekt bij achthonderd gulden zijn nummer omhoog. ;,5—sen van 472 miljoen in •"in in miljoen gul- h Uitgaande van af- ovorf, bedrijfstak met '■mm gemaakt over ''2niw 'ln8en voor het dei, zu"en die investerin- pfoceme?de jaren no8 25 tot listri! §er uitvallen. De v«! ^'°et ^an we^ voldoen- hen om die investerin- |hinnen doen. Door Henny Zetteler Tilburg - Het bedrijfsleven in Noord-Brabant kan uiteinde lijk wel voor een bedrag van 1,228 miljard gulden aan compensatie-order? verwach ten als de Nederlandse rege ring besluit tot aankoop dit jaar van 17 Sikorsky Black Hawk helikopters. Die ver wachting spreekt de Ameri kaanse helikopterbouwer uit in een rapport aan het minis terie van Economische Za ken. Die 1,2 miljard zouden dan compensatie-orders zijn. In totaal zou dat 'uitstralingsef fect' 1,283 miljard voor heel Nederland kunnen zijn. Het is voor het eerst dat Sikorsky dit cijfer opvoert. Bij deze cijfers gaat het in be langrijke mate nog om inschat tingen van 'Sikorsky Aircraft', want met de aanschaf van de 17 toestellen is sec een bedrag ge moeid van 200 ^jiiljoen dollar 360 miljoen). Onlangs ver klaarde Sikorsky-topman d. Rondeau dat het bedrijf tegen over de order harde compensa tie-orders zou zetten tot 120 procent of 430 miljoen. In de allerlaatste 'compensatie- aanbieding' aan Economische Zaken komt Sikorsky met bere keningen die op basis van ver wachtingspatronen en uitstra lingseffecten uitkomen op een toegevoegde Nederlandse waar de van 1,22 miljard voor Bra bant en 1,28 voor heel Neder land. In plaats van de BlackHawk van Sikorsky kan de Nederlandse re gering straks echter ook kiezen voor de Frans Eurocopter, die gebouwd wordt door een joint venture van de Duitse vliegtuig bouwer Dasa, eigenaar van Fok ker en onderdeel van het concern Daimler-Benz, en de Franse branchegenoot Aérospatiale. De lobby om de miljoenenorder is achter de schermen in alle hevigheid losgebarsten. Euroco pter zegt dat naast de volledige compensatie van tenminste 100 procent van het contractbedrag 'Air Inter' bereid is tot de aan koop van vijf Fokker-100 toe stellen van elk 24 miljoen dollar (ƒ45.6 miljoen). Premier Lub bers zou daar recentelijk tijdens zijn onderhoud met de Franse president Mitterrand over heb ben gesproken. Sikorsky heeft op zijn beurt be rekend dat in dat laatste geval de toegevoegde waarde voor Ne derland slechts 17 procent be draagt, of ruim 20 miljoen dollar 38 miljoen). Dat is, aldus Si korsky in zijn rapport, het ge volg van het feit dat Fokker voor de assemblage van de f-100 voor het overgrote deel afhankelijk is van de levering van onderdelen uit het buitenland. Sikorsky heeft die gegevens ontleend aan officiële informatie van Fokker Aircraft bv. Het bedrag aan door Sikorsky verwachte 'toegevoegde waarde' van toekomstige orders, dat ove rigens wordt uitgesmeerd over 10 tot 15 jaar, voor Brabant zou als volgt worden opgesplitst: Fokker Woensdrecht 641.4 miljoen, Philips Eindhoven/Acht 270 miljoen, daf sp Geldrop 19,7 miljoen, het Tilburgse au tomatiseringsbedrijf Mas/ipa, dat Sikorsky heeft uitgekozen als coördinatiepunt voor in Ne derland uit te zetten compensa tieorders 110 miljoen, en ver der nog eens 175 miljoen gul den voor nieuwe vestigingen van Amerikaanse bedrijven in Til burg. Voor diverse compensatieorders elders in Brabant zou 11,7 mil joen beschikbaar zijn. Het gaat hier om de bedrijven Axxiflex Tilburg 1 miljoen voor ver vaardiging gereedschappen), Frencken Eindhoven 7 miljoen voor het maken van gietmallen) en Topps Tilburg 3 miljoen voor assemblage en testen van motoren). Het belangrijkste element in de samenwerkingsovereenkomst tussen Sikorsky, Philips, Mas/ ipa en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium nlr is de integratie van Sikorsky's Intelligent Maintenance Aiding (ima), een geavanceerd 'intelli gent' onderhoudsprogramma voor hoog-technologische pro- dukten, en Philips' cd-i-techno- logie. Mas/ipa zal deze documentatie- technologie verder ontwikkelen in nauwe samenwerking met Philips. Bij het doorgaan van de order zou voor het Eindhovens bedrijf een geheel nieuwe markt voor de cd-i-technologie dagen. De Tweede Kamer zal voor de zomer nog geen besluiten nemen over de aanschaf van de nieuwe helikopters. De Kamer wacht nog op een brief waarin het ministerie van Defensie aangeeft of de helikopters niet alleen als transport- maar ook als bewa pende helikopter kunnen funge ren. Deze brief wordt pas begin juli verwacht. Staatssecretaris Frinking (cda, Defensie) wil in tussen wel de gesprekken voort zetten met mogelijke leveran ciers, waaronder Sikorsky, over technische aspecten en leve ringsvoorwaarden van een lichte transporthelikopter. Fusie Sterpolis met Interpolis Arnhem - De Arnhemse verzekeraar Sterpolis fuseert met de veel grotere collega Interpolis in Tilburg. Het samengaan leidt niet tot een verlies van arbeidsplaatsen, aldus de verzekeraars. Sterpolis verwacht juist het aantal medewerkers verder uit te breiden. De fusie moet nog voor 1 september een feit zijn. De twee verzekeraars werken al zo'n drie jaar samen en willen die samenwerking verbreden. Toename uitvoer Nederlandse cacaoboter Amsterdam - Nederlandse bedrijven waren vorig jaar goed voor zo'n dertig procent van de wereldexport van cacaoboter- en poeder. Dat staat in het verslag van de Nederlandse Cacao- en Cacaoproducentenvereniging (nccv) over 1992. De uitvoer van cacaoboter nam toe van f 703,6 tot f 728,4 miljoen. ,De poederexport verminderde licht van f 250,2 tot f 249,5 miljoen. Er ging voor f 876,7 miljoen chocolade over de grens, tegen een waarde van f 808,0 miljoen in 1991. Amsterdam bleef de belangrijkste haven ter wereld voor cacao. Zij behan delt twintig procent van de wereldoogst. In de cacao- en chocoladesector zijn bedrijven actief als Baronie, Bensdorp, Droste, Verkade en Cacao de Zaan. Kropman Breda in 1994 naar nieuw pand Breda - Het Bredase installatiebedrijf Kropman bv verhuist begin volgend jaar naar een nieuw pand aan de Ettensebaan. Het huidige pand is volgens de Bredase vestigingsleider ir. j. Vervoorn te klein geworden. Kropman bv is een landelijk opererend installatiebedrijf met zes vestigingen en vijfhonderd mensen in dienst. In 1979 vestigde het bedrijf zich in Breda. Het nieuwe gebouw wordt een kantoorpand met magazijnen van vijfduizend kubieke meter op een terrein van 2200 vierkante meter. Kropman heeft onder meer meegewerkt aan de nieuw bouw van het Ignatius Ziekenhuis. In het huidige orderpakket zit onder meer het Agro Business Center. Zwaar verlies verzekeraar Lloyd's Londen - Het verlies van Lloyd's of London, de grootste verzekeringsmarkt ter wereld, is opgelopen van 2,06 miljard pond in 1989 tot 2,92 miljard pond (f 8,2 miljard) in 1990. Het is het grootste verlies in het 306-jarige bestaan van Lloyd's. De jaarcijfers worden pas drie jaar na dato gepubliceerd na afhandeling van alle claims. De cijfers werden dinsdag bekendgemaakt op de jaarlijkse vergadering van de leden ('names')ongeveer 30.000 welgestelden die met hun persoonlijke vermogen garant staan voor verzeke ringsrisico's. De 'names' hebben jarenlang kunnen profiteren van flinke winsten, maar in 1988 leed Lloyd's voor het eerst in 21 jaar verlies. Dat bedroeg 510 miljoen pond. De daaropvolgen de twee jaren ging het steeds verder bergafwaarts als gevolg van een ongewoon groot aantal rampen Eurotumiel moet weer van banken lenen Amsterdam - Eurotunnel, de exploitant van de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië, stapt volgend jaar op nieuw naar de banken. De onderneming heeft in de tweede helft van 1994 geld nodig om de rente van eerdere leningen te betalen. Hoe groot het bedrag is dat Eurotunnel nodig heeft, wilde bestuursvoorzitter Morton van Eurotunnel niet zeggen. De opening van de oeververbinding, die aanvankelijk was voorzien voor deze zomer, is uitgesteld tot begin volgend jaar. Daardoor loopt de onderneming inkomsten mis. Bovendien zal de tunnel direct nair de opening slechts gedeeltelijk kunnen wogleivgëbruikt. maanden zal'^sl alïeetii vracïrttrans- port'mogelijk zijn, whëmft in het) voorjaar het passagiersvervoer ^vih.'^grtöjpeinen In de tweede~heKt ;va'n 1994 1 volgen de reizigerstreinen. De inkomsten zullen wel voldoende zijn om de operationele kosten te dekken, aldus Morton. Fortis praat over deelname in ASLK Utrecht - Bank-verzekeraar Fortis, het samenwerkingsverband van Amev/vsb en de Belgische bank ag, is met aslk besprekingen begonnen over een 'significante' participatie van Fortis in de Belgische staatsonderneming de Algemene Spaar en Lijfrente Kas (aslk). De besprekingen vinden plaats op basis van exclusiviteit, heeft een woordvoerder van aslk dinsdag verklaard. Mochten de gesprekken niet vlotten dan zal aslk ook andere partijen uitnodigen. De onderhandelingen moeten, zo wil de Belgische overheid, voor het einde van het jaar resultaat hebben opgeleverd. Over de omvang van het belang heeft noch Fortis noch aslk nadere medelingen gedaan. De Belgische regering heeft als onderdeel van haar privatiseringsprogramma maxi maal 49 procent te koop aangeboden. Russische kompels vrezen massa-ontslag Moskou - Russische mijnwerkers hebben zich dinsdag fel verzet tegen een mogelijk besluit van president Boris Jeltsin om de prijzen van steenkool met ingang van 1 juli los te laten. Zij vrezen dat veel mijnen als gevolg van de maatregel hun poorten - moeten sluiten. Dat zal leiden tot een massaal verlies van arbeidsplaatsen. Volgens Vladimir Katalhikov, woordvoerder van verontruste mijnwerkers in Rostov, zal de helft van de Russische mijnen het zonder overheidssteun niet overleven. In rusland zijn sinds september 1992 de prijzen voor steenkool niet meer gestegen, ondanks de hoge inflatie in Rusland. Het ministerie van financiën heeft echter al laten weten dat daaraan een eind moet komen, wil de staatsschuld niet nog verder oplopen. In een reactie op de maatregel hebben mijnwerkers gedreigd met burgerlijke ongehoorzaamheid. Investeerders laten noorden links liggen Groningen - Groningen, Friesland en Drenthe hebben vorig jaar geen enkele nieuwe vestiging van een buitenlands bedrijf op hun grondgebied mogen begroeten. Dat staat in het jaarverslag van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (nom) dat vandaag wordt gepubliceerd. Bij de presentatie van het vorige jaarver-, slag liet nom-manager drs. e.m. Jansen nog weten te rekenen op de komst van twee tot vijf bedrijven. De directie wijt de 'uiterst geringe score' aan de verslechterde economische situatie en de concurrentie van andere regio's. In 1991 wist de nom twee buitenlandse bedrijven binnen te halen. De nom is een door de overheid opgerichte investerings- en ontwikkelingsmaatschappij die door aankoop van aandelen of verstrekking van (achtergestelde) leningen tijdelijk steun ver leent aan ondernemingen die de economie in de regio versterken. (ADVERTENTIE) Een dubbelpak Fotohome (beste koop!) kleurenfilms met 2 x 36 opnamen kost u slechts f 15.-. Daarbij ontvangt u nü 2 x f 1.50 korting op ontwik kelen en afdrukken. Dealeradressen? Bel (010) 434 44 22. ji

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7