[)AF blijft winst verwachten
voordeel
rondreinigers in problemen door te weinig aanbod vervuilde grond
IVerkoop van veertig trucks per dag Vrachtwagenmarkt blijft slecht
'Twaalf piek te veel? Okee, achtduizend lire"'
"Ruim een miljard gulden aan orders voor Brabant'
fokker Woensdrecht knapt
oestéllen Swissair op
ECONOMIE
A6
80!!
-9715
Live Switch Box
Sex 06-9745
Compensatie-opdrachten ais luchtmacht helikopters koopt van Sikorsky BlackHawk
ECONOMIE KORT
woensdag 23 juni 1993
67,30
59,90
65,80
61,40
65,60
2,40
39,20
31,60
74,80
78,80
112,90
81,10
116,40
17,50
30,10
48,80
27,50
49,20
3,60
27,80
3,00
5,60
57,80
52,10
56,30
54,20
63,00
56,90
23,80
61,00
5,10
31,50
29,10
43,10
26,50
48,50
3,60
62,20
53,50
13,80
4,10
63,80
31,00
37,00
17,90
22/06
66'/<
3314
61
56%
19%
19%
38%
16%
88%
m
45%
29%
34%
39%
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int. tel.tel.
kim airlines
mcdonnell
merck co.
mobil oil
penn central
philips
primerica
royal dutch
sears roebuck
sfe-south pac.
texaco inc.
united techn.
westmghouse
whitman corp
woolworth
Gaud
<sk
53VS
bk 61
sik si
95k 95
m
38k jffij
8w |w
ssk
«w bs
H H
'i 1»
31 36'/.
m
33 33»
"k w
«5k 46
33 93
mk 53»
im 16»
m m»
54K 54»
Wi 14»
13'/. 13»
28k 31»
onbewerkt 22,190-22,790 Mrl|
bewerkt 2US0gwt|
Zilver
onbewerkt
225-295 per kg
340 per kg
„onze redactie economie
Haag - Een aantal van
bedrijven die vervuilde
ld reinigen zit momenteel
qer werk, omdat er nau
wte aanbod is. De bedrij-
-j'waar nog wel wordt ge-
verwerken vooral ver-
jilde grond die uit het bui
end komt.
Nederlandse Vereniging van
Grondreinigingsbedrijven
(nvpg) heeft gisteren gewaar
schuwd dat de gehele bedrijfstak
in ernstige problemen komt door
falend overheidsbeleid. Volgens
haar is er sprake van trage be
sluitvorming, onvoldoende con
trole op de verwerking van ver
vuilde grond en gebrek aan geld.
Bij de vereniging zijn twaalf le
den/bedrijven aangesloten.
Maandelijks kunnen zij ongeveer
40.000 ton verontreinigde grond
verwerken. Een aantal van hen
ligt momenteel stil. Samen heb
ben zij enige tientallen werkne
mers, aldus drs. j.h.m. Struijk,
directeur van het bureau van de
vereniging.
Het grote probleem is dat veel
vervuilde grond wordt gestort,
omdat dit nog steeds goedkoper
is dan reinigen. „Vorig jaar werd
ongeveer twee miljoen ton ge
stort volgens cijfers van het mi
nisterie van Vrom. Een groot
deel daarvan was goed reinig-
baar."
Volgens de vereniging neemt het
hergebruik van niet schoonge
maakte, licht verontreinigde
grond in snel tempo toe. Vooral
provincies en gemeenten ont
trekken volgens de vereniging
stromen vervuilde grond aan
controle en toezicht door grond
banken op te zetten 'voor al dan
niet goed bedoeld hergebruik
van vervuilde grond'.
Volgens woordvoerder Stolker
van de Heidemij, een van de drie
grondreinigers op industrieter
rein Moerdijk, zit er weinig
schot in het aanbod van vuil.
„Er wordt veel geld voor de
bodemsanering uitgetrokken,
maar dat gaat vooral op aan
plannenmaken, advies en perso
neelskosten."
Een andere handicap voor de
grondreinigers is dat er nog te
veel reinigbare grond op de vuil
stortplaatsen wordt gestort.
Maar omdat storten steeds duur
der wordt, wordt reinigen van
die grond aantrekkelijker. „Hoe
wel wij zelf het restant dat over
blijft na reiniging ook op gecon
troleerde stortplaatsen kwijt
moeten, dus dat is een moeilijk
verhaal".
Op Moerdijk reinigen ook atm
en Heijmans Milieutechniek ver
vuilde grond.
liionze redactie economie
üdhoven - DAF Trucks NV handhaaft de verwach-
dat 1993 met een positief resultaat wordt afgeslo-
Het marktaandeel is nu al iets hoger dan in het
jrnemingsplan was verondersteld. Het aantal orders
ijgt de laatste tijd, maar de vrachtwagenmarkt blijft
gr slecht.
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/Jat en
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
i
ul
ul
ul
-ug
kt
jan
n95
okt
okt
iul
nov
nov
jul
095
o97
094
o97
iul
okt
o97
o97
095
o97
aug
jul
iul
jul
jul
iul
52,50
376
5,40
150,00
213
1,40
155,00
277
0,80 a
185,00
213
5,50
190,00
303
2,40
195,00
463
5,00
185,00
194
0,80
185,00
306
2,20 b
85,00
232
1,70
300,00
194
21,00 b
310,00
735
12,00
315,00
533
8,00
320,00
1064
4,60
325,00
1556
2,30
330,00
215
0,90
320,00
221
15,50 b
290,00
190
43,00
280,00
219
58,00
290,00
409
0,20
300,00
264
0,30
310,00
1000
0,90
315,00
497
1,80
320,00
739
3,40
325,00
317
6,20
315,00
601
3,20
330,00
408
tè,2CT
320,00
279
9,20
310,00
237
17,50
30,00
254
1,70
65,00
335
1,40
27,50
220
0,50
97,00
2000
0,40 a
98,00
4000
0,60 a
175,00
464
3,60
135,00
996
44,00
145,00
1017
37,80
145,00
202
1,50
145,00
965
5,00
22,50
282
5,40
30,00
574
1,20
22,50
614
10,10
30,00
500
8,00 a
20,00
254
1,00
22,50
554
2,50 a
50,00
203
1,50
570,00
227
19,00 b
580,00
226
4,30
200,00
392
4,40
205,00
289
2,00
210,00
444
0,80
5,60
2,30
0,80
6,00
2,70 a
5,00
0,70
220
1,40
23,60
14,00
9,60
5,90
3,10
150
17,00
43,50
59,50
0,10
0,30
0,80
1,30
2,50
4,80
2,70
12,50
8,20
1520
2,00
1,60
0,60
025
0,45
320
43,00
37,60
1,40
4,80
520
1,10
10,10
6,80
1,10
2,40
2,50
25,50
3,00
620
320
120»
Hen u alles
s en/of tel.
u 50 c.p.m.
26.50
contact
denlOOcphm
uitleg
1,-pm(toets9v.
Deze meisjes willen s
Bel voor adres/telefoo'
nummer. 06-320.32
(100 cpm)
bedrijf verkoopt nu dage
iets meer dan 40 trucks,
iirvan kan de helft geleverd
den uit de failliete boedel die
de oude daf is overgeno-
De verwachting is dat na
bedrij fsvakantie de produktie
(ïolle toeren draait.
daf-topman c. Baan
leren, toen hij een bedrag van
[1st 9,3 miljoen gulden- in ont-
;st mocht nemen van de
iting 'Houd daf op de
Dat geld - in februari op
lacht door ruim 55.000 Ne-
inders - wordt aan het be-
verstrekt in de vorm van
achtergestelde lening. Vol-
p Baan gaat de emotionele
aarde echter ver boven dit be-
'8 rit.
(fc actie 'Honderd piek voor
fabriek' kwam precies op het
te moment, tijdens de onder-
idelmgen over de financiering
de nieuwe daf Trucks nv.
actie is een geweldige stimu-
insgeweest, ook voor het perso-
#1. Heel veel mensen hebben
loipen daf op de weg te
houden", aldus Baan, die de
Centrale Ondernemingsraad en
de Industriebond fnv uitge
breid complimenteerde met het
resultaat.
De meer dan 55.000 deelnemers
aan de actie 'Honderd Piek voor
een Fabriek' krijgen in het na
jaar een certificaat als bewijs
van deelname. daf gaat vanaf
het derde kwartaal van dit jaar
rente afdragen aan de stichting.
In de tweede helft van '96 start
het bedrijf met aflossen.
Als daf door een ander bedrijf
wordt overgenomen, moet de le
ning direct worden afgelost.
Volgens Baan is te verwachten
dat vrij snel na de bedrijfsva-
kantie van daf de produktie in
Eindhoven op volle kracht kan
gaan draaien. Nu wordt slechts
de helft van de capaciteit benut,
omdat vrij veel wagens uit voor
raad kunnen worden geleverd.
Ook bij veel dealers staat nog
behoorlijk wat voorraad. De
vrachtwagenmarkt blijft onver
minderd slecht. Alleen in Groot-
Brittannië lijkt het iets aan te
trekken.
onze verslaggever
loogerheide - Fokker Aircraft Services in Woensdrecht gaat
maf november voor enige tijd ploegendiensten invoeren om
it Fokker 100-toestellen van Swissair een onderhoudsbeurt
{even.
nlve de grote beurt moeten
it toestellen bandbeladings-
ittemen worden gemaakt. Het
lierhouds- en reparatiebedrijf
Fokker trekt per vliegtuig
lagen uit. Vanwege de om-
van het werk moet er 24
per dag aan een Fokker 100
lien gewerkt.
X toestellen krijgen een zes-
teinspectie, een 12.000-uur-
spettie en ook nog de zwaar-
controle die er bestaat. Ook
•it het toestel ontdaan van
■•beschilderingen en opnieuw
wen," zegt Fokker-woord-
-èer l. Hoogendoorn. Het in
bouwen bandbeladingssys-
r dient om de vracht via een
Ne band het vliegtuig in te
ten rollen.
Aircraft Services denkt,
'bet verwijderen van de verf
ie buitenkant na, het karwei
mensen te kunnen kla-
Vanwege de drukke werk
lieden heeft het Woensd-
®tse bedrijf wel mensen van
«e Fokkervestigingen, zoals
""sterdam en de Drechtste-
over de vloer. Er zijn vijf
®en overgenomen die bij het
liemie wil ander
"tffiiigenbeleid
f38? - Het huidige heffin-
sd van overheid maakt
:'e chemische industrie moei-
rivesteren in milieumaat-
in fweede Kamer moet
verheid daarom bijsturen.
i *'Mrschuwing gaf bestuurs-
8- Selman van de Vereni-
js'an de Nederlandse Chemi-
ï-,rie gisteren tijdens de
jji™-,e van het 'Milieupro-
chemische industrie,
^milieuverslag van de
i„' al! chemie bevat cijfers
n,?, en lozingen van
Jlle chemische bedrijven in
"s199l°ver 06 'iaren 1985 t0t
^'•periode zijn de milieu-uit-
,!an de chemische indus-
zusterbedrijf Elmo ontslag kre
gen. „Het is logisch dat in ver
band met de ontslagen binnen
het concern gekeken is of men
sen in een andere vestiging her
plaatsbaar zijn. Het gaat niet om
grote aantallen. De mensen die
vanuit Amsterdam en de Drecht-
steden in Woensdrecht werken,
gaan later terug. Ze hebben ook
niets te maken met de opdracht
van Swissair."
Fokker Aircraft Services krijgt
dit jaar waarschijnlijk nog meer
werk. De toestellen, die na inbe
slagname door banken bij nood
lijdende vliegmaatschappijen
zijn neergezet bij Fokker te
Woensdrecht, worden waar
schijnlijk op korte termijn ver
kocht. Onder meer aan Chinese
en Engelse bedrijven. Tevoren
moet Fokker Aircraft Services ze
nog helemaal bedrijfsklaar ma
ken. „Maar zover is het nog
niet," zegt Hoogendoorn. „Eerst
moeten we de handtekeningen
onder de contracten zien."
Het bedrijf heeft tevens mensen
uit andere Fokkervestigingen,
zoals amsterdam en de Drecht-
steden over de vlier
Televisieschermen vertonen de waar uit de failliete Begemann-boedel.
FOTO COR VIVEEN
Veiling Backer en Rueb in Turfschip ontaardt in vrolijke bende
De Begemann-dochters Backer
en Rueb en Begemann Staalbouw
zijn gisteren in het Turfschip
uitgevent. Heb Amsterdamse vei
linghuis Troostwijk hanteerde
daar de faillissementshamer. Ma
chines en gereedschap gingen
grif over in de handen van een
internationaal maar vooral vro
lijk gestemd koperspubliek. La
chen bij het sterfhuis.
Van onze verslaggever
Peter Schouten
hier en daar in de zaal zitten droefge-
stemde ex-werknemers van de beide be
drijven. Een enkeling doet pogingen nog
iets binnen te halen van het gereedschap
waarmee hij jaren gewerkt heeft. Een
ander zit er alleen maar om erbij geweest
te zijn. Zoals je naar een begrafenis gaat.
Veilinghuis Troostwijk is helemaal inge
richt op dit soort verkopingen. In de zaal
verspreid staan een stuk of tien televisie
schermen. Die tonen bij elk lotnummer een
kleurendia van het stuk gereedschap dat
onder de hamer gaat. Een razendsnelle
computer zorgt ervoor dat de biedingen
meteen in zes verschillende valuta op het
scherm worden geprojecteerd.
Veel kopers uit België, Frankrijk en Duits
land die dit moderne spel van loven en
bieden kennelijk gewend zijn. Ze zijn uit
gerust met zaktelefoons en raadplegen
soms tijdens het veilen nog vlug even het
thuisfront. Om vervolgens toe te slaan. Of
stoicijns voor zich uit te kijken, ook al
prijst de veilingmeester zijn waar nog zo
enthousiast aan.
Zo gaat er van alles onder de hamer door,
borstboormachines met magneetstatief,
bladzaagmachines, pneumatische schroe-
vedraaiers, buizenlassers, een plaatwals,
kasten, slijp-, schuur- en buigmachines,
rondsnij-apparaten, moeraanzet-machines,
laskolommen, brandblussers, heftrucks,
krui- en steekwagens. Soms zichtbaar door
de tand des tijd aangevreten, af en toe ook
splittertjenieuw. Allemaal gereedschap
waarmee Bredanaars in de afgelopen jaren
vakwerk hebben afgeleverd, een stukje van
hun leven.
De kopers lijken zich daar weinig om te
bekommeren. Voor hen is het handel. En
ook de veilingmeester geeft nauwelijks
blijk van enige piëteit voor de herkomst
van de geveilde waar. „Je gaat met mij
toch geen ruzie maken om een geeltje, hè?
Zet dat nummer toch op je pet, dan hoef je
het niet elke keer omhoog te steken. Je
vindt twaalf piekies te veel voor die
schroevedraaier? Okee, je mag hem hebben
voor achtduizend Lire. Wat zeg je? Je zat
naar een bekende te zwaaien? Dat doe je
toch niet, op een veiling naar een bekende
zwaaien. Dat kost je goudgeld."
Luidruchtig
Er is nog een ander soort aasgieren afgeko
men op de lijkenlucht van de overleden
Begemann-dochters. Dat zijn de expedi
teurs en de transporteurs die op de bonne
fooi naar Breda zijn gekomen in de zeker
heid dat daar kopers rondlopen die op stel
en sprong een paar zware machines ver
voerd moeten krijgen. Bij de ingang al
klampen ze iedereen aan. „Gaat u machi
nes kopen? Moeten die vanavond nog ver
voerd worden?"
Het is een luidruchtig volkje, die vervoer
ders. Ze doen niet mee aan het spel van
loven en bieden, maar volgen het met meer
dan gewone belangstelling. „Die mof veilt
op'die grote-plaatwalsrerst zeventig mille
en daarna mijnt hij er zelf nog eens twaalf
ruggen bovenop", roept een van hen ver
baasd in onvervalst plat Amsterdams.
Dat komt hem op een berisping van de
veilingmeester te staan. „Wilt u daar aan
de kant alstublieft rustig blijven?" De
Amsterdammer reageert onverstoord: „Zal
ik jullie eens een bak vertellen?" De vei
lingmeester houdt wel van een verzetje:
„Nou vooruit, vlug eentje dan." De zaal
wordt daarna op een ongelooflijk gore mop
getracteerd (een die zich op fatsoenlijk
krantepapier niet laat herhalen) en ligt
daarna vijf minuten in katzwijm. De vei
lingmeester incluis.
Gebrauchsanweisung
Zo gaat dat de hele dag door. Negentien
honderd kavels, terwijl er 's middags om
drie uur pas zo'n achthonderd geveild zijn.
„Dat wordt twee uur vannacht", zegt g.
Schriek van het Turfschip bezorgd. „Want
alles moet er in een dag uit."
Heel veel van de Bredase staalbouw-boe-
del verdwijnt naar het buitenland. Dat
wordt bij het verstrijken van de dag wel
duidelijk. Een Duitser koopt een wals.
Onmiddellijk daarna verschijnt op de tv-
schermen een kast met toebehoren. „Die
müssen Sie auch kaufen", zegt de veiling
meester in steenkolen-Duits. „Anders kön-
nen Sie die Wals überhaupt nicht benüt-
zen. Eine Gebrauchsanweisung geht auch
noch dabei."
De Duitser lacht. Hij heeft het begrepen en
steekt bij achthonderd gulden zijn nummer
omhoog.
;,5—sen van 472 miljoen in
•"in in miljoen gul-
h Uitgaande van af-
ovorf, bedrijfstak met
'■mm gemaakt over
''2niw 'ln8en voor het
dei, zu"en die investerin-
pfoceme?de jaren no8 25 tot
listri! §er uitvallen. De
v«! ^'°et ^an we^ voldoen-
hen om die investerin-
|hinnen doen.
Door Henny Zetteler
Tilburg - Het bedrijfsleven in
Noord-Brabant kan uiteinde
lijk wel voor een bedrag van
1,228 miljard gulden aan
compensatie-order? verwach
ten als de Nederlandse rege
ring besluit tot aankoop dit
jaar van 17 Sikorsky Black
Hawk helikopters. Die ver
wachting spreekt de Ameri
kaanse helikopterbouwer uit
in een rapport aan het minis
terie van Economische Za
ken. Die 1,2 miljard zouden
dan compensatie-orders zijn.
In totaal zou dat 'uitstralingsef
fect' 1,283 miljard voor heel
Nederland kunnen zijn. Het is
voor het eerst dat Sikorsky dit
cijfer opvoert.
Bij deze cijfers gaat het in be
langrijke mate nog om inschat
tingen van 'Sikorsky Aircraft',
want met de aanschaf van de 17
toestellen is sec een bedrag ge
moeid van 200 ^jiiljoen dollar
360 miljoen). Onlangs ver
klaarde Sikorsky-topman d.
Rondeau dat het bedrijf tegen
over de order harde compensa
tie-orders zou zetten tot 120
procent of 430 miljoen.
In de allerlaatste 'compensatie-
aanbieding' aan Economische
Zaken komt Sikorsky met bere
keningen die op basis van ver
wachtingspatronen en uitstra
lingseffecten uitkomen op een
toegevoegde Nederlandse waar
de van 1,22 miljard voor Bra
bant en 1,28 voor heel Neder
land.
In plaats van de BlackHawk van
Sikorsky kan de Nederlandse re
gering straks echter ook kiezen
voor de Frans Eurocopter, die
gebouwd wordt door een joint
venture van de Duitse vliegtuig
bouwer Dasa, eigenaar van Fok
ker en onderdeel van het concern
Daimler-Benz, en de Franse
branchegenoot Aérospatiale.
De lobby om de miljoenenorder
is achter de schermen in alle
hevigheid losgebarsten. Euroco
pter zegt dat naast de volledige
compensatie van tenminste 100
procent van het contractbedrag
'Air Inter' bereid is tot de aan
koop van vijf Fokker-100 toe
stellen van elk 24 miljoen dollar
(ƒ45.6 miljoen). Premier Lub
bers zou daar recentelijk tijdens
zijn onderhoud met de Franse
president Mitterrand over heb
ben gesproken.
Sikorsky heeft op zijn beurt be
rekend dat in dat laatste geval
de toegevoegde waarde voor Ne
derland slechts 17 procent be
draagt, of ruim 20 miljoen dollar
38 miljoen). Dat is, aldus Si
korsky in zijn rapport, het ge
volg van het feit dat Fokker voor
de assemblage van de f-100 voor
het overgrote deel afhankelijk is
van de levering van onderdelen
uit het buitenland. Sikorsky
heeft die gegevens ontleend aan
officiële informatie van Fokker
Aircraft bv.
Het bedrag aan door Sikorsky
verwachte 'toegevoegde waarde'
van toekomstige orders, dat ove
rigens wordt uitgesmeerd over
10 tot 15 jaar, voor Brabant zou
als volgt worden opgesplitst:
Fokker Woensdrecht 641.4
miljoen, Philips Eindhoven/Acht
270 miljoen, daf sp Geldrop
19,7 miljoen, het Tilburgse au
tomatiseringsbedrijf Mas/ipa,
dat Sikorsky heeft uitgekozen
als coördinatiepunt voor in Ne
derland uit te zetten compensa
tieorders 110 miljoen, en ver
der nog eens 175 miljoen gul
den voor nieuwe vestigingen van
Amerikaanse bedrijven in Til
burg.
Voor diverse compensatieorders
elders in Brabant zou 11,7 mil
joen beschikbaar zijn. Het gaat
hier om de bedrijven Axxiflex
Tilburg 1 miljoen voor ver
vaardiging gereedschappen),
Frencken Eindhoven 7 miljoen
voor het maken van gietmallen)
en Topps Tilburg 3 miljoen
voor assemblage en testen van
motoren).
Het belangrijkste element in de
samenwerkingsovereenkomst
tussen Sikorsky, Philips, Mas/
ipa en het Nationaal Lucht- en
Ruimtevaartlaboratorium nlr
is de integratie van Sikorsky's
Intelligent Maintenance Aiding
(ima), een geavanceerd 'intelli
gent' onderhoudsprogramma
voor hoog-technologische pro-
dukten, en Philips' cd-i-techno-
logie.
Mas/ipa zal deze documentatie-
technologie verder ontwikkelen
in nauwe samenwerking met
Philips. Bij het doorgaan van de
order zou voor het Eindhovens
bedrijf een geheel nieuwe markt
voor de cd-i-technologie dagen.
De Tweede Kamer zal voor de
zomer nog geen besluiten nemen
over de aanschaf van de nieuwe
helikopters. De Kamer wacht
nog op een brief waarin het
ministerie van Defensie aangeeft
of de helikopters niet alleen als
transport- maar ook als bewa
pende helikopter kunnen funge
ren. Deze brief wordt pas begin
juli verwacht. Staatssecretaris
Frinking (cda, Defensie) wil in
tussen wel de gesprekken voort
zetten met mogelijke leveran
ciers, waaronder Sikorsky, over
technische aspecten en leve
ringsvoorwaarden van een lichte
transporthelikopter.
Fusie Sterpolis met Interpolis
Arnhem - De Arnhemse verzekeraar Sterpolis fuseert met de
veel grotere collega Interpolis in Tilburg. Het samengaan leidt
niet tot een verlies van arbeidsplaatsen, aldus de verzekeraars.
Sterpolis verwacht juist het aantal medewerkers verder uit te
breiden. De fusie moet nog voor 1 september een feit zijn. De
twee verzekeraars werken al zo'n drie jaar samen en willen die
samenwerking verbreden.
Toename uitvoer Nederlandse cacaoboter
Amsterdam - Nederlandse bedrijven waren vorig jaar goed voor
zo'n dertig procent van de wereldexport van cacaoboter- en
poeder. Dat staat in het verslag van de Nederlandse Cacao- en
Cacaoproducentenvereniging (nccv) over 1992.
De uitvoer van cacaoboter nam toe van f 703,6 tot f 728,4
miljoen. ,De poederexport verminderde licht van f 250,2 tot f
249,5 miljoen. Er ging voor f 876,7 miljoen chocolade over de
grens, tegen een waarde van f 808,0 miljoen in 1991. Amsterdam
bleef de belangrijkste haven ter wereld voor cacao. Zij behan
delt twintig procent van de wereldoogst. In de cacao- en
chocoladesector zijn bedrijven actief als Baronie, Bensdorp,
Droste, Verkade en Cacao de Zaan.
Kropman Breda in 1994 naar nieuw pand
Breda - Het Bredase installatiebedrijf Kropman bv verhuist
begin volgend jaar naar een nieuw pand aan de Ettensebaan.
Het huidige pand is volgens de Bredase vestigingsleider ir. j.
Vervoorn te klein geworden. Kropman bv is een landelijk
opererend installatiebedrijf met zes vestigingen en vijfhonderd
mensen in dienst. In 1979 vestigde het bedrijf zich in Breda.
Het nieuwe gebouw wordt een kantoorpand met magazijnen van
vijfduizend kubieke meter op een terrein van 2200 vierkante
meter. Kropman heeft onder meer meegewerkt aan de nieuw
bouw van het Ignatius Ziekenhuis. In het huidige orderpakket
zit onder meer het Agro Business Center.
Zwaar verlies verzekeraar Lloyd's
Londen - Het verlies van Lloyd's of London, de grootste
verzekeringsmarkt ter wereld, is opgelopen van 2,06 miljard
pond in 1989 tot 2,92 miljard pond (f 8,2 miljard) in 1990. Het is
het grootste verlies in het 306-jarige bestaan van Lloyd's. De
jaarcijfers worden pas drie jaar na dato gepubliceerd na
afhandeling van alle claims.
De cijfers werden dinsdag bekendgemaakt op de jaarlijkse
vergadering van de leden ('names')ongeveer 30.000 welgestelden
die met hun persoonlijke vermogen garant staan voor verzeke
ringsrisico's. De 'names' hebben jarenlang kunnen profiteren
van flinke winsten, maar in 1988 leed Lloyd's voor het eerst in
21 jaar verlies. Dat bedroeg 510 miljoen pond. De daaropvolgen
de twee jaren ging het steeds verder bergafwaarts als gevolg van
een ongewoon groot aantal rampen
Eurotumiel moet weer van banken lenen
Amsterdam - Eurotunnel, de exploitant van de Kanaaltunnel
tussen Frankrijk en Groot-Brittannië, stapt volgend jaar op
nieuw naar de banken. De onderneming heeft in de tweede helft
van 1994 geld nodig om de rente van eerdere leningen te
betalen. Hoe groot het bedrag is dat Eurotunnel nodig heeft,
wilde bestuursvoorzitter Morton van Eurotunnel niet zeggen.
De opening van de oeververbinding, die aanvankelijk was
voorzien voor deze zomer, is uitgesteld tot begin volgend jaar.
Daardoor loopt de onderneming inkomsten mis. Bovendien zal
de tunnel direct nair de opening slechts gedeeltelijk kunnen
wogleivgëbruikt. maanden zal'^sl alïeetii vracïrttrans-
port'mogelijk zijn, whëmft in het) voorjaar het passagiersvervoer
^vih.'^grtöjpeinen In de tweede~heKt ;va'n 1994
1 volgen de reizigerstreinen. De inkomsten zullen wel voldoende
zijn om de operationele kosten te dekken, aldus Morton.
Fortis praat over deelname in ASLK
Utrecht - Bank-verzekeraar Fortis, het samenwerkingsverband
van Amev/vsb en de Belgische bank ag, is met aslk
besprekingen begonnen over een 'significante' participatie van
Fortis in de Belgische staatsonderneming de Algemene Spaar
en Lijfrente Kas (aslk). De besprekingen vinden plaats op
basis van exclusiviteit, heeft een woordvoerder van aslk
dinsdag verklaard.
Mochten de gesprekken niet vlotten dan zal aslk ook andere
partijen uitnodigen. De onderhandelingen moeten, zo wil de
Belgische overheid, voor het einde van het jaar resultaat hebben
opgeleverd. Over de omvang van het belang heeft noch Fortis
noch aslk nadere medelingen gedaan. De Belgische regering
heeft als onderdeel van haar privatiseringsprogramma maxi
maal 49 procent te koop aangeboden.
Russische kompels vrezen massa-ontslag
Moskou - Russische mijnwerkers hebben zich dinsdag fel verzet
tegen een mogelijk besluit van president Boris Jeltsin om de
prijzen van steenkool met ingang van 1 juli los te laten. Zij
vrezen dat veel mijnen als gevolg van de maatregel hun poorten -
moeten sluiten. Dat zal leiden tot een massaal verlies van
arbeidsplaatsen. Volgens Vladimir Katalhikov, woordvoerder
van verontruste mijnwerkers in Rostov, zal de helft van de
Russische mijnen het zonder overheidssteun niet overleven.
In rusland zijn sinds september 1992 de prijzen voor steenkool
niet meer gestegen, ondanks de hoge inflatie in Rusland. Het
ministerie van financiën heeft echter al laten weten dat daaraan
een eind moet komen, wil de staatsschuld niet nog verder
oplopen. In een reactie op de maatregel hebben mijnwerkers
gedreigd met burgerlijke ongehoorzaamheid.
Investeerders laten noorden links liggen
Groningen - Groningen, Friesland en Drenthe hebben vorig jaar
geen enkele nieuwe vestiging van een buitenlands bedrijf op hun
grondgebied mogen begroeten. Dat staat in het jaarverslag van
de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (nom) dat vandaag
wordt gepubliceerd. Bij de presentatie van het vorige jaarver-,
slag liet nom-manager drs. e.m. Jansen nog weten te rekenen
op de komst van twee tot vijf bedrijven.
De directie wijt de 'uiterst geringe score' aan de verslechterde
economische situatie en de concurrentie van andere regio's. In
1991 wist de nom twee buitenlandse bedrijven binnen te halen.
De nom is een door de overheid opgerichte investerings- en
ontwikkelingsmaatschappij die door aankoop van aandelen of
verstrekking van (achtergestelde) leningen tijdelijk steun ver
leent aan ondernemingen die de economie in de regio versterken.
(ADVERTENTIE)
Een dubbelpak Fotohome
(beste koop!) kleurenfilms
met 2 x 36 opnamen kost
u slechts f 15.-.
Daarbij ontvangt
u nü 2 x f 1.50
korting op ontwik
kelen en afdrukken.
Dealeradressen?
Bel (010) 434 44 22.
ji