Beelden in een drassig park
,N W
suske wl!
haivibone
Hedendaagse sculpturen in coulissenlandschap Wolfslaar
Herstel Mondriaanhuis
nadert zijn voltooiing
Radio Drenthe populair
deelO
Veronica begint
juridische
procedure
tegen Tornado
Lost Tribe
Gianna Nannini
Fijnbesnaard
Heart Throbs
Mozarts
pianoconcerten
Kunst der Fuge
UIT GIDS
destem gids
destem
WOENSDAG 23 JUN11993
Door onze redacteur
Hans Rooseboom
Breda - Tegen het decor
van het park Wolfslaar in
Breda is vanaf zondag 27
juni een beeldententoon
stelling te zien, met heden
daagse werken die speciaal
voor dit park zijn ge
maakt.
De expositie 'Coulissen, beelden
in park Wolfslaar' wordt geo
pend door burgemeester Nijpels
van Breda. In het grillige, enigs
zins verwilderde Wolfslaar staat
werk van elf kunstenaars uit
Nederland en België.
Het is de bedoeling dat het cou
lissenlandschap van park Wolf
slaar, gelegen aan de zuidelijke
rand van Breda, vanaf dit jaar
iedere zomer het toneel wordt
van een actuele expositie van
alle vormen van sculptuur.
Achter de tentoonstelling zit de
Stichting Fundament, die na ja
renlange pogingen eindelijk een
plek voor haar activiteiten heeft
gevonden. Met de gemeente Bre
da is een gebruikersovereen
komst afgesloten voor het hele
park Wolfslaar en het histori
sche koetshuis.
„Het wordt geen beeldentuin
voor de geijkte sculptuur", zeg
gen Chris Driessen en Heidi van
Mierlo, die de tentoonstelling
hebben georganiseerd. „Er zijn
genoeg beeldentuinen in Neder
land en België, maar wij willen
ons onderscheiden als proeftuin.
Wij nodigen kunstenaars uit om
zich in deze buitenruimte te la
ten inspireren. Het park Wolf
slaar biedt hen die gelegenheid.
Het is een proeftuin voor op
drachten in de openbare ruimte.
Het park moet de inspiratie zijn.
Rondlopend met de kunstenaars
door het park kim je aan de
gezichten zien dèt het inspi
reert".
Onderzoek
Deze eerste tentoonstelling heeft
geen thema. „Je kunt zeggen dat
het park zelf het thema is. Het is
een onderzoek geweest naar het
park Wolfslaar zelf. Het is een
drassig coulissenpark. Dat dras
sige is kenmerkend voor Wolf
slaar, afgezien van het afwisse-
De manshoge bronzen 'gaper' of 'walgeF van Karei Goudsblom, op een pad in park Wolfslaar in Breda, foto de stem johan van gurp
lende, de coulissen. Die drassig
heid heeft wel beperkingen: hele
zware beelden kunnen hier niet
staan, en zware vrachtwagens,
om een sculptuur af te leveren,
kunnen er niet in. Het technisch
onderzoek van het park is mede
gedaan door de Milieudienst van
de gemeente Breda. De gemeente
is ons zeer terwille geweest".
Als toeschouwer kun je je laten
verrassen door de kunstwerken
die her en der verspreid in het
park staan opgesteld. Ze zijn als
het ware verscholen. De huisjes
en de waterputten van Rob Leij-
dekkers, de grasheuvel van Ger
ard Koek, het eilandje van Luk
van Som. Je ziet dat de entoura
ge een kunstenaar kan inspire
ren tot een werk dat in harmonie
is met de omgeving, maar ook
tot iets dat juist totaal dishar-
monieert. Dat heeft geleid tot
beelden die de enigszins ruige
romantiek van het park Wolf
slaar versterken of er juist de
spot mee drijven.
Lezingen
Organisatoren Driessen en Van
Mierlo hebben geen zorg over de
toekomst van het initiatief.
„Voor volgend jaar hebben we al
aanmeldingen van vooraan
staande namen. We bieden niet
alleen de plek en de gelegenheid,
maar ook het geld dat de kunste
naar nodig heeft voor materia
len. De beelden blijven uiteraard
eigendom van de kunstenaar
zelf".
De beelden staan er alleen 's
zomers, maar daarnaast organi
seert de Stichting Fundament
lezingen, en die gaan het hele
jaar door, met de frequentie van
ongeveer één keer per maand.
Lezingen, symposia en congres
sen zijn naast de exposities de
andere 'poot' waarop Funda
ment rust. De lezingen worden
overigens steeds uitgegeven. Dit
jaar gaan ze over het maat
schappelijk isolement waarin de
hedendaagse beeldende kunst al
dan niet verkeert.
De tentoonstelling 'Coulissen' in
park Wolfslaar duurt van 27 juni tot
en met 29 augustus. Deelnemende
kunstenaars: Walter Bartelings,
Siegfried Bekkers, Frank Bezemer,
Tom Claassen, Piet Dirkx, Karei
Goudsblom, Han Janselijn, Gerard,
Koek, Rob Leijdekkers, Rudy Luij-
ters, Luk van Soom. De eerstvol
gende Wolfslaar Lezing is op zon
dag 4 juli in de Villa Klein Wolf
slaar, om 14.30 uur. Spreker is
Jaap Kruithof, hoogleraar filosofie
in Gent, over het thema 'De plaats
en de functie van de visuele artis
tieke expressie in een beschaving
in crisis'. Op 29 augustus spreekt
de directeur van het Museum voor
Hedendaagse Kunst Antwerpen
(MuhkA), Flor Beks. Voor de lezin
gen dient men te reserveren:
076-227168 (11.00-14.00 uur).
Hilversum (anp) - De
Veronica Omroep Orga
nisatie is een juridische
procedure begonnen te
gen Tornado bv. Het ho
ren van betrokkenen, on
der wie Rob Out en Lex
Harding, door de rech-
ter-commissaris moet
meer duidelijkheid geven
over de verdeling van de
winst na verkoop van de
aandelen van RTL/Vero-
nique, het huidige RTL 4.
Tornado investereerde in
1989 miljoenen guldens in
RTL/Veronique. Het geld
daarvoor werd beschikbaar
gesteld door Veronica. Een
jaar later werd het aandeel
met forse winst verkocht.
Veronica meent thans dat
het aanspraak kan maken
op een provisie van 2,5 mil
joen gulden. Tornado wei
gert echter dat geld plus een
rente van enige tonnen over
te maken.
Volgens een woordvoerster
van de omroep moet aller
eerst duidelijk worden wel
ke afspraken er in het verle
den zijn gemaakt. Zowel
oud-bestuurders, de voor
malige top van Veronica als
de CLT-directie, het moe
derbedrijf van RTL 4, wor
den door de rechter-com-
missaris gehoord. De uit
komst van deze zogenoemde
verzoekschriftprocedure is
bepalend voor eventuele
verdere juridische actie.
Veronica hangt nog een
straf boven het hoofd voor
betrokkenheid bij de op
richting van RTl/Veronique.
De afdeling rechtspraak van
de Raad van State zal eind
volgende maand bepalen of
Veronica een zendtijdver
bod van enige weken mag
worden opgelegd.
HARDCORE HIP-HOP jazz
chromatic dance music. Zo
noemen de leden van Lost Tri
be de muziek op hun titelloze
debuut. Heel vrij vertaald bete
kent het dat je muziek voorge
schoteld krijgt die een menge
ling is van funk a la Sly Stone
en James Brown, ruig gitaar-
werk, rap en geïmproviseerde
jazz. Het geheel, moet je toch
vooral als jazzrock omschrij
ven.
Lost Tribe bestaat uit twee gi
taristen, een saxofonist, een
drummer en een bassist. Het
zijn betrekkelijk jonge muzi
kanten en de biografie van de
groep doet het voorkomen alsof
Lost Tribe iets spectaculair
nieuws heeft bedacht. Dat is
natuurlijk niet het geval.
Soortgelijke muziek kwam je
vroeger al tegen op Miles Da
vis-platen en op langspelers
van de Brecker Brothers. Dat
neemt niet weg dat Lost Tribe
een lekkere plaat heeft ge
maakt die door Walter Becker
(ex-Steely Dan) ietwat onder
koeld is geproduceerd.
Lost Tribe heeft het eigen ge
luid zelf voorzien van het label
dance music, maar ik denk toch
dat de groep zijn aanhang eer
der zal moeten zoeken in de
hoek van de progressieve jazz
liefhebbers dan bij de hardco-
re-fans. Het is in ieder geval
toegankelijke jazzrock die ruig
blijft waar fusion-groepen als
Steps Ahead glad dreigen te
worden. (Windham Hill Jazz,
RCA)
WIM VAN LEEST
DE ITALIAANSE zangeres
Gianna Nannini komt zo'n
beetje om het jaar met een
nieuwe langspeler. Haar
nieuwste heet X forza e X amo-
re wat zoveel wil zeggen als
Vanwege kracht en vanwege
liefde.
Gianna Nannini is iemand die
in muzikaal opzicht beperkt is.
Ze' moet het vooral hebben van
haar ruige stemgeluid en omdat
daaraan in het verleden veel
vuldig rockmuziek gekoppeld
werd,, zit er een zekere mate
van gelijkvormigheid in haar
werk. Daarbij moet je niet uit
het oog verliezen dat ze als
zangeres in Italië met haar
compromisloze teksten baan
brekend werk heeft verricht
voor de vrouwenbeweging. Om
de boodschap over te brengen
had ze die rock nodig.
Op haar vorige studio-cd Scan-
dalo was al iets van een muzi
kale kentering hoorbaar en die
heeft zich op X forza e X amore
doorgezet. De obligate rock is
nog wel aanwezig, maar ze laat
ook horen dat ze nieuwe muzi
kale paden bewandelt. Of
nieuw, in een nummer als Ma-
remma grijpt ze terug naar de
oude Italiaanse liedtraditie,
maar het misstaat haar zeker
niet.
In andere stukken als Principe
azzurro en Per forza e per amo
re is ze experimenteier bezig en
lijkt ze aansluiting te zoeken
bij progressieve continetale
zangeressen als Alice en Jo Le-
maire.
Er is sprake van een zekere
muzikale rijping en die komt
Gianna Nannini in artistiek op
zicht zeker ten goede. De vraag
is echter of er een markt voor is
die vergelijkbaar is met die die
ze had als 'rockzangeres'. Ik zie
het tamelijk conservatief inge
stelde jeugdige Italiaanse pu
bliek nog niet met haar die
ommezwaai maken. (Polydor)
WVL
DE ZOMER is begonnen, de
examens zijn achter de rug en
de feesten staan gepland. Nu de
muziek nog. De Schagense pla
tenmaatschappij Semaphore
heeft daartoe een flinke partij
stevige gitaarmuziek uitge
bracht; voor geslaagden én ge-
zakten het ware afreageren.
In het aanbod bevindt zich
vooral veel debuutwerk. Kings
Of Wig van de Amerikaanse
band Three Car Garage bij
voorbeeld. De groep brengt
zeer melodieuze hardcore met
zinnige teksten en afgewerkte
composities, opgenomen met de
bekwame hulp van leden van
Urge Overkill en Bongwater.
Hoewel het tempo er voortdu
rend goed in zit op deze plaat,
is er genoeg afwisseling om het
ruim een uur spannend te hou
den.
Het Canadese King Cobb
Steelie doet op haar gelijkna
mige debuutalbum een poging
grunge met funk te vermengen.
Helaas slagen de heren daar
maar deels in. De composities
zijn te weinig boeiend om die
- op zich interessante - mix tot
een geslaagd eind te brengen.
Het is het allemaal nét niet.
Heel wat aangenamer is de
snelle en melodieuze hardcore
op Palomino Pizza van de Au
stralische Cosmic Psychos. De
groep uit Melbourne behoorde
ooit -samen met de veel be
roemdere The Saints - tot de
toonaangevende clubacts in
'down under Australia'. Met
dit, inmiddels zesde, album
wordt nu ook een gooi naar
Europees succes gedaan. De
plaat klinkt wat iel, maar is
compositorisch sterk genoeg
om staande te blijven. Werke
lijk prachtig is de cover van
L7's Shove.
The Beautiful Authentic Zoo
Gods lijken op hun album
Birth een beetje de weg kwijt.
Terwijl de ene gitarist frivole
songstructuren neerzet, trekt
de andere een speedmetal-
muur op en doet de zanger een
poging Axl Rose van Guns 'n'
Roses te imiteren. Een ratjetoe
waar derhalve niemand raad
O)
8
e
8
8
a
mee weet.
Een veel gevoeliger snaar treft
bij mij het Amerikaanse punk
trio Rancid. Hun titelloze de-
buut-langspeler staat vol punk
zoals we die lange tijd niet
meer gehoord hebben: hard,
kort en snel. Niks geen toege
vingen aan de commercie in de
hoop de nieuwe gitaar-belofte
te worden, maar ouderwets
recht-voor-zijn-raap. Een voor
deel ten opzichte van de vroe
gere punk is de technische
vooruitgang: zo magertjes als
destijds de Sex Pistols klonken,
zo vet klinkt het anno 1993.
Wie nu nog op zijn eindexa-
menfeest Michael Jackson durft
te draaien, dient onmiddellijk
zijn diploma in te leveren.
GERARD VAN DEN BROEK
EEN NIEUWE plaat van Toni
Childs? Zangeres Rose Carlotti
van de Britse band The Heart
Throbs zingt inderdaad met
diezelfde keelstem, maar verder
O
foto polvdor
heeft de muziek van The Heart
Throbs meer weg van Siouxi
The Banshees: eenvoudige en
toegankelijke new wave-pop
met een fel zingende voor
vrouw.
Was de vorige plaat Jubilee
Twist nog een stuk 'liever', op
Vertical Smile keert de groep
terug naar het ruigere geluid
van het debuut Cleopatra Grip.
Tussen haakjes dan wel, want
bij deze vier Britten is een
gitaar die een beetje vervormd
al heftig. Een n'et bandje voor
een net feestje. (One Little In
dian/Play It Again Sam)
GVDB
HET KAMERORKEST Anima
Eterna is een van de nieuwste
loten aan de stam van de oude
muziek-beoefening, en het is
een aanwinst op dat terrein.
Met drie pianoconcerten van
Mozart geeft het ensemble een
overtuigend visitekaartje af.
Anima Eterne staat dan ook
onder leiding van Mare Des-
trubé, en deze violist heeft/had
zitting in (houdt u vast) het
Orkest van de Achttiende
Eeuw, The English Consort, the
Academy of Antient Music, het
Leonhardt Consort, het Ricer-
car Ensemble en Tafelmusik
Toronto (en naast al deze oude
uitvoeringspraktijken is Des-
trubé ook een drukbezet 'mo
dern' violist).
Je kunt je soms afvragen of het
wijs is om de oude-uitvoerings-
praktizeerders op Mozart los te
laten, maar in het geval van
Anima Eterna is er geen twijfel
mogelijk: dit is erg mooi. Luis
ter eens naar de inzet van het
Andante uit het pianoconcert
KV 414. Warm, ademend, emp-
findlich zoals Mozart het wilde,
en vooral: zeer professioneel.
Hoofdrolspeler in dit geheel is
overigens Antwerpenaar Jos
van Immerseel, die een alles
zins acceptabel klinkende for
tepiano bespeelt, hoewel het
nooit echt móói wordt - zoals
oude strijk-instrumenten wél
mooi klinken. Het zij zo. De
fortepiano is een grootheid
waar we allang niet meer om
heen kunnen. (Channel Clas
sics)
HANS ROOSEBOOM
BACH SCHREEF zijn Kunst
der Fuge niet voor een speciaal
instrument. Het staat iedereen
vrij deze partituur te verklan
ken zoals hem goeddunkt. Er
zijn dus uitvoeringen op clave-
cimbel, door strijkorkest of
-kwartet, op een moderne con
certvleugel, zelfs op accordeon.
Maar het meest voor de hand
ligt toch een interpretatie op
het orgel, dat tenslotte Bachs
eigen geliefde instrument was.
De nieuwste opname is die van
Marie-Claire Alain op een mo
dern orgel (1975), namelijk dat
van de St-Maarten te Mase-
vaux (Haut-Rhin). Vroeger
moest je om een orgel te horen
inderdaad een kerk betreden,
en het schijnt dat veel mensen
die vroeger gedwongen naar de
kerk moesten, daaraan een
aversie tegen de klank van het
orgel hebben overgehouden.
Tegenwoordig is de kerk gere
duceerd tot een neutraal cd-
doosje dat elke ecclesiastische
bijsmaak ontbeert.
Het orgel als pure muziek en
verder niets. Het orgel als het
ideale medium voor de monu
mentale architectuur van Die
Kunst der Fuge. Om uren naar.
te luisteren. (Erato)
HR
Piet Mondriaan met een olieverfschilderij in 1938. fotoap
Amersfoort (anp) - De restauratie van het Mondriaanhuis,
gevestigd in het Amersfoortse pand waar de beroemde
schilder (.1872-1944) werd geboren, zal in november
helemaal klaar zijn. Vrijdag is het al feest aan de
Kortegracht 11, als het hoogste punt van de verbouwing
wordt bereikt en initiatiefnemers Cis en Leo Heijdenrijk
van Prins Bernhard een Zilveren Anjer krijgen voor hun
inzet.
Het Mondriaanhuis krijgt een
belangrijke functie in het
Mondriaanjaar (1994), dat
verder onder meer wordt ge
markeerd met een tentoonstel
ling in het Haags Gemeente
museum.
Het Mondriaanhuis en een er
bij getrokken schoolgebouw
gaan functioneren ais exposi-
tieruimte (met als voornaam
ste onderwerp de ontwikke
ling van de kunstenaar Mond
riaan) en documentatiecen
trum (dat reeds voor het pu
bliek geopend is). Er is ook
nog een 'wintertuin' (foyer en
restaurant).
Het documentatiecentrum be
staat uit een databank en de
verzameling van de Stichting
Mondriaanhuis: zo'n 4000
boeken, tijdschriften, catalogi,
recensies, brieven, foto's, affi
ches, videofilms, cassettes en
maquettes. Het bijeen brengen
daarvan is een nog steeds lo
pend proces.
Er zijn geen herinneringen
aan Mondriaan in de vorm van
zijn wieg, zijn schoolrapport
of zijn schildersezel. Volgens
de Stichting Mondriaanhuis
„heeft het weinig zin om aan
de hand van persoonlijke be
zittingen de betekenis van de
ze schilder voor de cultuur
van de 20e en 21e eeuw te
illustreren." Niet alleen
Mondriaan zal aandacht krij
gen in het huis, ook worden
een tijdsbeeld en werk van
tijdgenoten getoond.
Het geboortehuis van Mond
riaan werd enkele jaren gele
den aangekocht door de
Vriendenkring Mondriaan, De
restauratie kost in totaal twee
miljoen gulden, waarvan drie
kwart uit subsidies werd be
kostigd. Vijf ton is door de
vrienden bijeen gebracht. De
financiering voor de inrichting
en andere materialen is nog
niet rond.
Hilversum (anp) - Radio Drenthe is onbetwist de be
beluisterde regionale omroep van Nederland. Binnen het eige
luistergebied haalt de omroep een luisterdichtheid van
procent, goed voor een marktaandeel van 36 procent,
blijkt uit de jongste cijfers van de afdeling kijk- en luisteron
derzoek van de NOS.
De regionale omroepen blijken de toenemende concurrentie
commerciële radiostations te kunnen weerstaan. Gemeten over
gehele land haalden de regionale omroepen in maart en april ef
gemiddelde luisterdichtheid van 4,3 procent, evenveel als in
voorjaar van 1992. Goed voor een dagbereik van 2,2 mil]#1
luisteraars.
Bij een meting november vorig jaar was er onder invloed
commerciële stations sprake van een duidelijke teruggang. De me®
omroepen hebben daarna luisteraars teruggewonnen. Dat ge'1
echter niet voor Radio Noord, Radio Rijnmond en Radio Noo»
Holland. Zij blijven luisteraars verliezen.
De regionale omroep in Noord-Holland is met een luisterdicM®
van 1,6 procent en een marktaandeel van slechts 7 procent
slechtst beluisterde omroep. Verder blijkt uit de cijfers dat Om®
Zeeland, die eind vorig jaar de belangstelling zag stijgen naar®
luisterdichtheid van 7,5 procent, met een luisterdichtheid van
procent weer terug is op het niveau van een jaar geleden.
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Junglebook.
20 u. Sommersby.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Stay tuned.
20 u. Falling down.
20 u. Sommersby.
20 u. Alive.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Oeroeg.
- Alhambra 2
14 u. Junglebook.
20 u. Falling down.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Stay tuned.
- Alhambra 4
14 u. Loaded weapon.
20 u. Apres la guerre.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Falling down.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Mad doc and glory.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Pet sematary two.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
-Quellin I - 14, 16.30, 19. en 2"
u. The piano. «13
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en2'
u. Candy man. .„on
- Quellin HI - 14, 15.45 en 1W
Jungle Book.
19 en 21.30 u. Peter's friends-
-Metro I 14, 16.30, 19 en
Indecent proposal. »ij
-Metro II - 14, 16.30, 19 en
u. Dragon. oi,3
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en
u. Aliye. Ig,J
- Ambassades Club 1 -
19 en 21.30 u. Jennifer 8.
-Ambassades Club 2 - (vri
19 en 21.30 u. Forever
zo. di. do.). The Bodygdara
ma. woe.). l7i$
- Ambassades Club 3
20.30 u. Scent of a woman-
- Ambassades Club 4 -
19 en 21.30 u. Passenger o
zo. di. do.). Under Siege P-
woe.).
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 en 20 u. Alive.
14.30 u. Malcolm X.
14.30 en 20 u. Jennifer
20 u. Daens.
- Memling
14.30 en 20 u. Indecent
14.3(fen 20 u. Falling do*"'
f
«RADIO 1
K heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
,(,30 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Mipuws. VARA: 7.07 Radio I
Woensdageditie. AVRO: 12.07 Ra-
ïjoiournaal. NCRV: 17.07 Hier en
uu 19.04 Hier en Nu/Praatradio.
NOS' 20.04 Langs de lijn, sport en
uzlek. 23.07 Met het oog op mor
ion, EO: 0.02 Voor wie niet slapen
ïan 1.02 Zingen in de nacht. 2.02
ne verandering. 3.02 Gospels van
)oen. 4.02 De ochtendmix. 5.02-7.00
Wakker op weg
RADIO 2
éj heel uur nieuws. V00: 7.04 Ook
ooeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
werkt. 11 04 Anita. 12.04 Het is maar
-en spelletje. 14.04 Terug in de tijd.
1504 Nederland muziekland. EO:
1704 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
t,e| horizontaal. EO: 19.04 Country
rail 20.04 Nederland zingt: Samen
jingen in... 20.30 Nederland zingt:
Licht op jongerenkoren. 21.04 Go-
-jelpodium compilatie. 22.04 Praise
0p woensdag. 23.04-24.00 Take it
easy
RADIO 3
gk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami-
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12 04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN: 15.04 Popsjop (I en II). V00:
17.04 Rinkeldekinkel. N0S: 18.04 De
Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7.
NCRV: 20.04 Paperclip magazine.
VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04
TROS Nachtwacht. VARA: 2.00 Zo
ne. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
Musica sacra 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert I.
Ris Majesties Sagbutts and Cor-
netts, diverse koren en sol. II. Festi
val Ensemble met koor en sol. 13.04
Stemmen. EO: 14.00 Het middag
concert: Muz. voor koor, orgel en
trompet. 16.00 De Nederlanden: Re
sidentie Ork. AVRO: 17.00 Jacco's
keus.18.04 Kleine zaal: Emerson
String Quartet. 19.00 Opera magazi
ne. 20.02 Avondconcert: Kon. Con
certgebouw Ork. met bas.
23.00-24 00 Jazzspectrum
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. EO: 9.02 Vrouw-zijn.
KRO: 10.02 Postbus 900 10.10 Ge
zondheid, een zorg. 11.02 M/V op
herhaling. 12.02 Grijs en groen.
12.50 Postbus 900. 13.10 Damokles.
14.02 Glas in lood. 15.02 Camera
obscura. RVU: 16.02 De schatka
mer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP:
17.50 Groen Links. KRO/RKK: 18.02
Ter bezinning. EO: 19.00 Waar wa
ren we ook alweer? NOS: 19.15
Nieuws en actulaiteiten in het
Turks. 19.50 Nieuws en actualitei
ten m het Marokkaans en Berbers.
20.40 Actualiteiten in het Chinees.
TELEAC: 21.00 Frans voor bedrijf en
beroep. 21.30 Nieuw Burgerlijk
Wetboek. 22.00 Consument en mi
lieu. 22.30 Geld- en effectenhandel.
EO: 23.00-24.00 Het interview
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 AN P-nieuws,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten (behalve 08.00 en
13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51
Weerman Johan Verschuuren.
7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32
Brabants nieuws en actualiteiten.
i8.34 Muzieló Brabantse produkties.
9.07 Muziekkjdsk. .10.07 Draai-bank.
11.07 Van lysftèt 12.53 Bericht voor
boer en tuinder. 12.55-13.00
Nieuwsoverzicht. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse
produkties. 14.07 Muziekkiosk. 16.00
De heerlijkheid. 17.45 De agenda.
17.55-18 00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.00
Nieuws en actualiteiten. 7.32 Re
gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
dag van... 7.50-8.00 De agenda.
12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.15
Het weer in de provincie. 12.32
Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35
Streekeigen. 12.55-13.00 De agen
da. 16.00 Het Kanaal door Zeeland.
17.00 Nieuws en actualiteiten. 17.15
Het weer in de provincie. 17.32
Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35
Goed Zeeuws. 17.55-18.00 De agen-
Mie schippers keken in verrukking
w rmjri schoonheid en luisterden
ytotmf no or mt/n prochtife stem.
17/ 1 do, dol moet ieueldif feu
lïQ J ,11, -LJLJ=:
-j/
i
naakt hel extra pikant
I'irminnen zón 'in Kun ie
twen ue zullen tuten
Ëff.' VUA/HEBR
"AM&oNEx, WAT&AA