DESTEM gldS Onderzoek naar de smartlap Jerney Kaagman vertrekt als voorzitter van BV Pop UIT GIDS Sprundelse dook in geschiedenis en achtergrond van 4het bezongen leed' \l/ Extra uitzending l\os| over briefkaartenactie Rembrandts verven zijn nog steeds een mysterie deelD Zelden wordt de ik-figuur bezongen Kunst en theater IN BEELD ISUSKE W hambone WJBcrriB^, 2/BR J „Iemand die zijn vak goed verstaat, brengt meer op. De goede mensen zyn altyd het goedkoopst" Leen Hoogvliet, directeur supermarkt I.DESTEM DINSDAG 22 JUNI 1993 Van onze verslaggeefster Hélène Schenk In september komt er een pakket op de markt dat mensen in de gelegen heid stelt hun eigen smartlap te schrijven. Onthoud dat 'ik hou van jou' bij voorkeur eindigt op 'en blijf je trouw', dat haren in smartlappen niet grijs, maar zilver zijn en dat u kwistig dient te strooien met cli chés. Dus als de zon schijnt gaat het goed en als het regent niet. „Een smartlap is een lied waarin het her kenbare leed uit het dagelijks leven cen traal staat. Vaak wordt in de smartlap het verdriet van een ander bezongen. „Zodat je lekker kunt meezingen, zonder verscheurd te worden door innerlijke pijn," vertelt Peggy Olislaegers (26), Sprundelse van ge boorte en thans woonachtig in Utrecht. Zij is een van de mensen die in opdracht van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en het Instituut voor Kunstzinnige Vorming onderzoek deed naar de smartlap. Van avond is ze te zien bij de NCRV op Neder land 1 in het programma 'De tijd staat even stil', dat deze keer gaat over het levenslied. Een kenmerk van het levenslied is dat herkenbare dingen uit het dagelijks leven centraal staan. De smartlap gaat daarente gen over het herkenbare leed. De geschiede nis van de smartlap voert terug naar de Middeleeuwen. Minstrelen zongen hun lie deren in kastelen en trokken later naar marktpleinen. Ze hielden een grote stoffen lap op (de smartlappen) waarop plaatjes stonden, zodat de hele toegestroomde goe gemeente het lied ook visueel kon volgen. Als de minstreel bij plaatje vier was aanbe land en zong over de doodzieke vrouw die door haar echtgenoot was verlaten, konden de mensen al zien dat ze, och arme, dood zou gaan aan het eind. De minstreel werd een soort nieuwslezer, die de mensen nieuwtjes bracht in een aangedikte vorm. Hij waarschuwde voor gevaren die op hen afkwamen. Cultuur De smartlap is een wezenlijk onderdeel van onze cultuur. Zo wezenlijk, dat een onder zoek op zijn plaats was. Olislaegers: „We hebben onderzoek gedaan naar wat een smartlap is en wat de kenmerken van een smartlap zijn. Verder is er een doe-het-zelf- pakket ontwikkeld en we hebben een voor stelling ontwikkeld van drie kwartier, die eveneens in september in première gaat." In die voorstelling brengt Olislaegers, die sa men met Victor Frederik het duo De Desi- rees vormt, verschillende genres ten gehore, zodat het publiek een idee krijgt hoeveel verschillende sdorten smartlappen er zijn. Over enkele maanden komt ook een cd van het duo uit. Olislaegers: „We hebben voor het onder zoek liederen beluisterd en veel naar Ne derland Muziekland gekeken. Zo hebben we een aantal kenmerken benoemd. Smart lappen gaan vaak over het verdriet van een ander. Zelden word de ik-figuur bezongen. „De zangeres Hanny vormt daarop een uitzondering. Meestal gaat het over de jongen die zijn pappie verloor, of de eenza me zwerver die wegkwijnde in de goot blablabla." De melodie van doorsnee smartlap, zo ont dekten de onderzoekers, blijft goed in het geheugen van de luisteraar hangen. De ■teksten zijn voorspelbaar en doorspekt met clichés. Het edelmetaal doet het goed in de smartlap. Harten zijn nooit goed, maar immer van goud. Er worden in de gemid delde smartlap ook veel vergelijkingen ge trokken. Je bent zo mooi als „„„„of zo gestoord alsVaak worden kleuren ge noemd om de sfeer te beschrijven. De lucht is blauw, het gras groen en de jurk rood. Genres „We hebben ook een aantal genres ont dekt," zegt de Sprundelse. „De onbereikba re liefde, de definitief beëindigde liefde, de truckersliederen, de vakantieliederen. Ver der zagen we een aantal stijlkenmerken, zoals de tweede stem en het parlando, iemand praat over de muziek heen." Weet Nederland eigenlijk wat een smartlap is en worden niet alle liederen op een smarthoop gegooid? Olislaegers: „Iedereen hanteert een andere definitie. De een vindt het afschuwelijk. De ander zegt dat het over verdriet gaat. Een derde antwoordde: de Zangeres zonder Naam. Weer een ander zei: Dat zijn alle liederen waar ik ontroerd door raak. Voor mij is het een lied over verdriet waarin je lekker kunt meegaan, meegalmen, zonder jezelf daarin te verlie zen. Er zit altijd een zekere afstand in. Je wordt er ontroerd van, maar weer niet zo erg dat je je na zo'n lied een uur op het toilet hoeft terug te trekken." Volgens Olislaegers is vooral de Zangeres Zonder Naam populair geweest in de homo scène. „Vermoedelijk heeft dat te maken met het feit dat ze over leed zingt en de doorsnee homoseksueel heeft toch heel wat te verwerken. En de manier waarop dat leed dan verpakt is in die liederen. Dat slaat aan." Het smartlappenduo De Desirees: Peggy Olislaegers en Victor Frederik. foto hans withoos Bussum (anp) - De BV Pop, de vakbond voor popmuzi kanten, krijgt een nieuw ge zicht. Jerney Kaagman (45) neemt vandaag, dinsdag, na negen jaar afscheid als voor zitter van de belangenorgani satie. In augustus wordt de benoeming van een opvolger verwacht. Kaagman, bekend als zangeres van de Nederlandse popgroep Earth Fire, heeft het te druk met haar werk voor het vorig jaar opgerichte Radio Noordzee Nationaal. Verder vindt zij het hoog 'tijd dat een muzikant die vaker optreedt, de belangen van de musici gaat verdedigen. „Met Earth Fire heb ik per jaar zo'n 30 optredens. Dat is te weinig om nog precies aan te voelen wat de problemen zijn waar muzikanten mee kampen," zegt de Haagse die op haar zes tiende al in de popbizz verzeild raakte. Zij heeft de gitariste Andrea Steinmetz van The Nas ty Girls bij de bond voorgedra gen als haar opvolger. Jerney Kaagman was in 1984 een van de ongeveer tien muzi kanten die de BV (belangenver eniging) Pop oprichtten. Een vakbond voor muzikanten was tot dan toe een ongekend feno meen. Het selecte groepje musici wilde namens de muzikanten in Nederland een gesprekspartner vormen voor bijvoorbeeld de overheid, boekingskantoren en platenmaatschappij en. Schijnwerpers Op het moment dat een voorzit ter moest worden gekozen, keek iedereen richting Jerney. „Ik stond al in de schijnwerpers en bij een dergelijke club is het belangrijk om een bekend per soon aan het roer te hebben," zegt ze. Binnen de kortste tijd was de Earth Fire-zangeres het boeg beeld voor de BV. In de media trad zij naar buiten als de spreekbuis van musicerend Ne derland. „Jerney, kun je me hel pen?" klonk het vaak wanneer zij thuis werd opgebeld door een muzikant in problemen. Ze geeft een voorbeeld van die moeilijkheden: „Een groep maakt in een studio opnamen en heeft met de eigenaar afgespro ken dat er voorlopig niets voor hoeft te worden betaald. Later blijkt dat die eigenaar met de banden naar de platenmaat schappij is gegaan en die opna me heeft verkocht. Het is ge beurd! Vroeger adviseerde ik een brief te schrijven. Sinds we zijn aangesloten bij de Kunstenbond verwijs ik naar een jurist." De taak van de BV Pop was en is tweeledig: aan de ene kant het opkomen voor in de knel geraak te muzikanten, aan de andere kant het mee-bepalen van het (pop)muziekbeleid in Nederland. In 1984 woedde bijvoorbeeld al een kleine twintig jaar de dis cussie over het invoeren van een 'auteursrecht' voor de uitvoeren de muzikant. In tegenstelling tot andere landen in Europa, kende Nederland dat (samen met Bel gië) niet. „Toen we met de BV Pop begon nen, werd daarover overleg ge voerd door mensen die niet zelf in de popmuziek werkzaam wa ren. Een overleg dus zonder de genen waar het om ging. Als ik als Jerney Kaagman had aange klopt, had ik niks in te brengen gehad. Maar als voorzitter van de BV Pop, met een achterban van honderen muzikanten na tuurlijk wel," zegt de zangeres. Bewezen De vakbond heeft op het beleids gebied haar nut bewezen: begin juli wordt de Wet op de naburige rechten van kracht. Daarin is vastgelegd dat de muzikant recht heeft op een vergoeding, telkens wanneer een opname wordt uitgevoerd of uitgezon den. Om dit administratief te regelen is de SENA (Stichting ter Exploitatie van NAburige rechten) in het leven geroepen. Verder zijn met de organisatie voor auteursrechten Buma/ Stemra gesprekken gaande over het administratieve samenwer king. Hoe hoog de vergoedingen voor de muzikanten gaan wor den, is nog niet bekend. Een belangrijke impuls voor het werk van de muzikantenbond was het opgaan in de Kunsten bond FNV ongeveer drie jaar geleden. Daarmee kregen Jerney en de haren in één klap de beschikking over een uitgebreide adminstratie en nog veel belang rijker: een legertje rechtsgeleer den. „We hebben meteen gevraagd of de juristen voor ons alle proble men waar popmuzikanten mee kampen konden bekijken," zegt Jerney. „Zo zijn onder meer standaardcontracten geformu leerd voor muzikanten die met platenmaatschappijen in zee gaan." Mede door toedoen van de BV Pop dienen boekingskan toren tegenwoordig een vergun ning te hebben om muzikanten te laten optreden. Een museum moet in beweging zijn. Als wat we gemakshalve de vaste collectie noemen, echt vast is geworden, vloeit het leven uit het museum weg en wordt het een dooie ruimte waar altijd dezelfde dingen op dezelfde plaats te zien zijn. De collectie, het hart van het mu seum, moet in beweging zijn door uitbreiding en inkrimping (waarom zou een museum ei genlijk ook niet mogen verko pen?), door herschikking en herwaardering. Museum Boymans-van Beunin- gen in Rotterdam nodigt om de paar jaar een gastconservator uit om een tentoonstelling sa men te stellen uit de hele mu seumcollectie. Het zijn de vreemde ogen die nieuwe din gen zien. Die oude, bekende objecten in een nieuw verband plaatsen met als verrassend re sultaat dat het object waarvan we dachten alles te weten, toch nieuwe betekenissen prijsgeeft. Boymans laat zich zelf dus om de paar jaar overhoop halen om vitale impulsen te ontvangen. Dit jaar gebeurt het overhoop halen heel letterlijk. Robert Wilson is het museum binnen gevaren om de vaste collectie op nieuwe manier te tonen. En dat levert geen conventionele enscenering, die van het mu seum een theater maakt. Wilson (Waco, Texas, 1941) ontwerpt en regisseert interna tionale theaterprodukties. De hele wereld is zijn werkterrein. Met een vaste staf medewerkers beweegt hij zich in een niet aflatend tempo van Rotterdam naar Berlijn voor de regie van een toneelstuk, naar New York voor een workshop met Tom door Frits de Coninck Waits, naar Milaan waar de Scala zijn opera Faustus op het repertoire heeft genomen. En zovoort. Beroemd werd hij on der andere met de opera 'Ein stein on the Beach' uit 1976 die ook in Nederland te zien was. Het was een samenwerking met de minimal music-componist Philip Glass, waarbij de ensce nering, kostumering, choreo grafie en muziek nauw aanslo ten bij wat zich in de beeldende kunst aandiende als minimal art. Robert Wilson heeft volkomen de vrije hand gekregen in het opbouwen van zijn installatie. Net zo goed als voor hem de kunsthistoricus Harald Szee- mann zijn gang mocht gaan wat uitmondde in de presenta tie A-historische klanken in 1989. Szeemann trok nieuwe sporen dwars door de kunstge schiedenis en laadde de beken de beelden, meubels en schilde rijen met nieuwe betekenissen in een verhelderend verband. Daarna was de uitnodiging voor de Britse cineast Peter Greenway met zijn tentoonstel ling The Physical Self. Een overdonderend succes, omdat aan de hand van de collectie en dus door de ogen van de kunst geschiedenis, een visie werd ge geven op het menselijk lichaam. Robert Wilson heeft gekozen voor een opbouw van zijn in stallatie die ogenschijnlijk kunsthistorisch gevoed is, maar in werkelijkheid de modelle ring is van het lichaam. Hij heeft de grote zaal op de eerste verdieping in drieën gesplitst en aan elk deel een titel ver schaft die refereert aan de klas sieke genres uit de schilderij kunst: Portrait, Still Life en Landscape. Wat hij onder de naam Portrait presenteert is de collectie. In meters hoge, meta len rekken en afgeschermd met kippegaas wordt een overvloed aan voorwerpen getoond in een op het oog willekeurige verhou ding tot elkaar. Duizenden dingen zijn naast en boven elkaar in de schappen gezet. De kelders zijn geopend en tonen de dingen zoals ze daar staan en hangen, de din gen zoals ze zijn. Porseleinen beeldjes uit de Romantiek naast antiek glas naast een pik houweel naast een landschap van Schelfhout naast een ver zameling koffiepotten naast... enz. En alles in en belichting die het kunstobject als ding scherp laat uitkomen, een licht dat het ding een zekere trans parantie verleent zonder dat een betekenis wordt opgedron gen. Wat je hier ziet is de vaste collectie uit het depot, de grondslag van het museum, let terlijk waar het museum op staat. De benen dus. Dat is ook het beeld waarmee Wilson deze eerste ruimte van de presenta tie aanduidt. En vervolgens klimt de kijker op naar de romp en het hoofd en volgt de weg van de verbeel ding, de weg van de theatrale Duizenden dingen zijn naast en boven elkaar in de schappen gezet. foto jannes linders enscenering waar je deelgenoot van wordt. Wat in de afdeling Portrait wordt getoond, is een geweldige uitstalling van kunstvoorwerpen die tot louter ding zijn teruggebracht. Som mige ken je, van tentoonstellin gen in Boymans in de loop der jaren, sommige hebben al vele jaren het depot niet meer verla ten. Wat in ieder geval nieuw is, is dat je met het kunstobject dat alleen nog maar ding is en dus ontdaan is van zijn artistieke en kunsthistorische context, geen verhouding aangaat. Alsof ineens de warmte ontbreekt en de irritatie toeslaat om zoveel dingen in ogenschijnlijk zinloos verband. Maar kennelijk is de ze fase nodig om de oude, be kende notaties af te leggen, om de geest vrij te maken en te treden in de tweede wereld die Still Life heet. In wat men dus ook als de romp van de tentoonstelling kan be schouwen, heeft Wilson tien flinke kabinetten gebouwd waarin een beeld en of een schilderij op toneelmatige ma nier getoond worden. Het is de effectvolle belichting die elk kabinet tot een eigen wereld maakt, waarin het beeld of het schilderij van op iets grotere afstand zichtbaar is. Een beeld van een zittende vrouw van de vorige-eeuwer Maillol, badend in sferisch licht op een vloer van zand. Een portret van Pyke Koch, in een landschap van gebroken glas. Een dierstille- ven van de zeventiende eeuwer Jan Weenix, achteloos in een aluminium container geplaatst. Elk kabinet een eigen wereld, een eigen mise-en-scène. Vijf kabinetten aan elke kant, links en rechts doorsneden door een breedte-as in de vorm van een nauwe doorkijk op TL-sculptu- ren van Dan Flavin. In deze wereld van Robert Wilson waar kunstlicht zo'n essentiële rol speelt, krijgt het werk van de minimal art-kunstenaar Flavin een intimiteit die het nog nooit gehad heeft. Alles loopt uit op het hoogtepunt, Landscape. Een gesloten wereld waar de bezoeker aarzelend binnen treedt. Het is de weg van de duisteris naar het licht, naar het toneel- licht wel te verstaan. Eenmaal doorgedrongen in het bouwsel van Wilson sta je oog in oog met een groot, breed toneel waarop de danseres van Degas staat, in een illusoir landschap waarin verder alleen reptielen te zien zijn. Klaar om de danse res in de kuiten te bijten. Maar de reptielen bijten niet en de danseres danst niet. Het is het licht dat beweegt waardoor landschappen zich lijken te vermenigvuldigen en de ruimte uiteen valt. Versterkt door atonale muziek die aan zwelt tot stormgeluid, als om een aanval aan te kondigen. Maar het zijn enkel lucht en tijd die veranderen, het is de kunst die blijft. Robert Wilson in Museum Boy- - mans-van Beuningen in Rotter dam, tot 12 juli. Amsterdam (anp) - De Nos zendt dinsdagavond (vanaf 18.20 uur, Nederland 3) een speciaal ingelast televisie programma uit over de briefkaartenactie 'Ik ben woedend' van de Break- fastclub van Radio 3. Dat heeft Han Peekei Produk- ties bekendgemaakt. Meer dan. een miljoen mensen hebben de afgelopen weken meegedaan aan de actie, die woensdag wordt afgesloten. Met de kaarten hebben ze kenbaar gemaakt een einde te willen aan de rassenhaat en de gewelddadigheden jegens bui tenlanders. De actie startte naar aanleiding van de moord op vijf Turkse mensen in ii Duitse Solingen. In het programma wordt i. hele actie van begin tot eind I gevolgd. Het is een registratie I van wat zich de afgelopen we. I ken heeft afgespeeld in Neder-1 land en Duitsland. Het is geen I programma geworden met een anti-Duitse sfeer. In de inter-1 views komt naar voren steeds meer mensen zich zor-1 gen maken over het groeiende I racisme, niet alleen in Duits- land maar ook in andere Ian-1 den. Het programma, gemaakt door I Han Peekei Produkties, is be-1 langeloos aan de Nos aaiu. boden. Tientallen omroepmën-1 sen hebben er belangeloos a meegewerkt, aldus het pro-1 duktiebedrijf. Door Anja van den Akker In een poging de fabelachtige schildertechniek van Rem brandt te analyseren, heeft een aantal gerenommeerde kunsthistorici sinds 1968 de handen ineengeslagen. Verenigd in de Stichting Foun dation Rembrandt Research Pro ject trachten zij met behulp van verfmonsters en computers, ja zelfs met steun van de chemische industrie, antwoord te geven op de brandende vraag: waaruit stelde Rembrandt de verf voor zijn schilderijen samen? Waar aan ontlenen zijn schilderijen hun ongeëvenaarde uitstraling? De Amsterdamse cineast Jeroen Visser legde deze verwoede po gingen vast in een interessante documentaire, getiteld 'Rem brandt en zijn verven', vanavond te zien bij de NOS (Nederland 3, 21.23 uur). Eerst moesten de deskundigen precies vaststellen wat wel en niet tot het echte Rembrandt- oeuvre kan worden gerekend. Dat werd vastgelegd in het drie delige Corpus Rembrandt. Daar na volgde een intensieve analyse van door de grote meester ver werkte materialen. Met name het bindmiddel dat hij voor zijn ver ven gebruikte, vervult een sleu telrol in het mysterie. Het meest voorkomende bind middel in die tijd was lijnzaado- K ff Rembrandts eerste meesterwerk: 'Tobias beschuldigt Anna het stelen van een bokje'. fotoani FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Sommersby. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Stay tuned. 20 u. Falling down. 20 u. Loaded weapon 1. 20 u. Passenger 57. 20 u. Alive. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Oeroeg. - Alhambra 2 20 u. Falling down. - Alhambra 3 20 u. Stay tuned. - Alhambra 4 20 u. Loaded weapon. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Mad doc and glory. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Pet sematary two. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. -Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21' u. The piano. -Quellin II - 14, 16.30,19 a'1' u. Candy man. .„.nn, - Quellin IH - 14, 15.45 en Jungle Book. 19 en 21.30 u. Peter's friends. -Metro I 14, 16.30, 19 en Indecent proposal. 91 3 -Metro II - 14, 16.30, 19 en Ll u. Dragon. 913 Sinjoor - 14, 16.30, 19 en - U-AliVe' ,A ifiJ* - Ambassades Club 1 - I4, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Ambassades Club 2 - I4» 19 en 21.30 u. Forever yow zo. di. do.). The Body#12 ma. woe.). 17 1501 - Ambassades Club 3 - l4- 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 4 - l4' 19 en 21.30 u. Passenger zo. di. do.). Under Siege woe.). BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Alive. 20 u. Malcolm X. 20 u. Jennifer 8. - Memling 20 u. Indecent proposal. - Van Eyk 20 u. Falling down. 57 w lie dat door middel van win'dml lens werd gewonnen. Dat waf vermengd met pigment krijt uit Engeland en gele aan uit Italië. Het verwerken vandil kleurstoffen was vaak een z en precies werkje. Als we tegenwoordig de lid] eeuwse receptuur volgen, von zover die juist wordt geïnterp) teerd, komen de deskundige^ vaak uit op een papje dat si inzakt. Terwijl de verven val Rembrandt veel elastischer zijil Of dat nu komt door de toevnf ging van gemalen glas, de li relgrootte van het gemalen pigj ment of de wijze van opl niemand die het precies weet. Engelengeduld Met engelengeduld draaien i onderzoekers de tijd terug tol dl 17de eeuw; met behulp vann lens malen zij de pigmenten, di«j zij vermengen met biologist! lijnzaad. Want dat benadert he| beste de originele grondstof Het is opmerkelijk dat een le| deskundigen, uitgerust met d modernste apparatuur die mil j oenen kleuren kan onderschei] den, niet in staat is tot i perfecte analyse van het klei, renpalet dat Rembrandt terM schikking had. Terwijl er in zi tijd slechts zo'n vijftien pigmesj ten in omloop waren, tegen zo^ 2000 nu. RADIO 1 FH heel uur en 7,30, 8.30, 12.30, 1330, '7.30,18.30 en 06.30 Nieuws. KRO' 7.07 Echo. 9.05 Dingen die oebeuren (M/V). NCRV: 12.07 Hier, en Nu (12.45 Aandacht voor agrari- sche actualiteiten). V00: 14.051 Uleuwsradio.TROS: 19.04 Interak- tief. 20.04 Klantenservice. V00: 22.04 Veronica sportradio. NOS. I 23 07 Met het oog op morgen. VA RA: 0.04 For the record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendhumeur RADIO 2 EU heel uur nieuws. AVRO: 7.04 Sugar in the morning. 9.04 Arbeids vitaminen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04 Het beleg van Hilversum. EO: 14.04 De gouden greep. 15.04 Formule 2. 17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek- kel horizontaal AVRO: 19.04 Ander mans veren. 20.04 Album. 22.04 Li melight. 23.04-24.00 Bluefunk 'n soul RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvïtami-1 nen. 11.04 Baas van de dag. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS. 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa 65 TROS: 0.04 TROS Nachtwacht. VARA: 2.00 Zone. AKN: 4.02-6.00f Pyjama FM RADIO 4 om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00- Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor gen met Freek Simon. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Ochtendcon cert (1|. 12.10 Ochtendconcert 13.04 De klassieke top 10 en nieuwe klas sieke cd's. 14.00 Middagconcert; Romeo et Juliette, opera van Ber-i lioz. NCRV: 16.00 De Nederlanden. 17.00 Leger des Heilskwartier. 17.15 Muziek in vrije tijd.NCRV: 18.04 Ge loven in muziek. 18.30 Orgelconcert. 19.00 Klassiek in vogelvlucht. 20.02 Holland Festival Historisch 3:| Falstaff, opera van Verdi. Concert gebouw Ork. met koor en sol. EO: 22.30 Orgelbespeling. 23.00 De ora toria van G.F. Handel. 23.30-24.00 Songs of praise RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. N0S:| 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Marjokel Roorda in gesprek; 9.45 Instituut Schreuders; 10.02 Ontmoetingen in de natuur met Gied Jaspars; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.021 Ischa; 12.02 De omgekeerde we reld; 13.10 Aardse zaken; 14.02 Pas sages Passanten; 15.02 Boeken; 16.02 Stenen des aanstoots: 16.20 Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 PvdA.KRO/RKK: 18.00 Tot uw dienst. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 ActualH teiten in het Chinees. TELEAC: 21.0: Frans voor bedrijf en beroep. 21.30] Moshi moshi, Japanse taal. 22.00 Como vai, Portugees voor begin ners. 22.30 Identiteit en geschiede nis. VPRO: 23.00-24.00 Het paradijs OMROEP BRABANT Elk heel uur en 07.30 ANP-nieuws,| gevolgd door Brabants nieuws en actualiteiten (behalve 08.00 13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.511 Weerman Johan Verschuuren! 1.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32 Brabants nieuws en actualiteiten 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank 1107 Van harte. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.0C Nieuwsoverzicht, 13.32 Brabant; nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.07 Muziekkiosk. 15.07 Prikbord. 17.45 De agenda 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.0C Nieuws en actualiteiten. 7.32 Rel gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 Drf dag van... 7.50-8.00 De agenda 12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.1! Het weer in de provincie. 12.33 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.39 Gesprek van de week. 12.55-13.0j De agenda. 16.00 Gefeliciteerd'J 17.00 Nieuws en actualiteiten. 17.1! Het weer in de provincie. 17.31 Regionaal nieuwsoverzicht. 17.3| vogels, vissen en Piet Smeerpoets 17.55-18.00 De agenda 1 1 r"tl --- 1.^- Dus is hetirnu schuld dal tk mil dal J* nujnaarop metje iekuaaken gffjnnnen. Ik hei verse koffie O O

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 16