DESTEM gldS
Onderzoek naar de smartlap
Jerney Kaagman vertrekt als voorzitter van BV Pop
UIT GIDS
Sprundelse dook in geschiedenis en achtergrond van 4het bezongen leed'
\l/
Extra uitzending l\os|
over briefkaartenactie
Rembrandts verven zijn
nog steeds een mysterie
deelD
Zelden wordt
de ik-figuur
bezongen
Kunst en theater
IN BEELD
ISUSKE W
hambone
WJBcrriB^,
2/BR J
„Iemand die zijn vak goed verstaat,
brengt meer op. De goede mensen zyn
altyd het goedkoopst"
Leen Hoogvliet, directeur supermarkt
I.DESTEM
DINSDAG 22 JUNI 1993
Van onze verslaggeefster Hélène Schenk
In september komt er een pakket op
de markt dat mensen in de gelegen
heid stelt hun eigen smartlap te
schrijven. Onthoud dat 'ik hou van
jou' bij voorkeur eindigt op 'en blijf
je trouw', dat haren in smartlappen
niet grijs, maar zilver zijn en dat u
kwistig dient te strooien met cli
chés. Dus als de zon schijnt gaat het
goed en als het regent niet.
„Een smartlap is een lied waarin het her
kenbare leed uit het dagelijks leven cen
traal staat. Vaak wordt in de smartlap het
verdriet van een ander bezongen. „Zodat je
lekker kunt meezingen, zonder verscheurd
te worden door innerlijke pijn," vertelt
Peggy Olislaegers (26), Sprundelse van ge
boorte en thans woonachtig in Utrecht. Zij
is een van de mensen die in opdracht van
het Nederlands Centrum voor Volkscultuur
en het Instituut voor Kunstzinnige Vorming
onderzoek deed naar de smartlap. Van
avond is ze te zien bij de NCRV op Neder
land 1 in het programma 'De tijd staat even
stil', dat deze keer gaat over het levenslied.
Een kenmerk van het levenslied is dat
herkenbare dingen uit het dagelijks leven
centraal staan. De smartlap gaat daarente
gen over het herkenbare leed. De geschiede
nis van de smartlap voert terug naar de
Middeleeuwen. Minstrelen zongen hun lie
deren in kastelen en trokken later naar
marktpleinen. Ze hielden een grote stoffen
lap op (de smartlappen) waarop plaatjes
stonden, zodat de hele toegestroomde goe
gemeente het lied ook visueel kon volgen.
Als de minstreel bij plaatje vier was aanbe
land en zong over de doodzieke vrouw die
door haar echtgenoot was verlaten, konden
de mensen al zien dat ze, och arme, dood
zou gaan aan het eind. De minstreel werd
een soort nieuwslezer, die de mensen
nieuwtjes bracht in een aangedikte vorm.
Hij waarschuwde voor gevaren die op hen
afkwamen.
Cultuur
De smartlap is een wezenlijk onderdeel van
onze cultuur. Zo wezenlijk, dat een onder
zoek op zijn plaats was. Olislaegers: „We
hebben onderzoek gedaan naar wat een
smartlap is en wat de kenmerken van een
smartlap zijn. Verder is er een doe-het-zelf-
pakket ontwikkeld en we hebben een voor
stelling ontwikkeld van drie kwartier, die
eveneens in september in première gaat." In
die voorstelling brengt Olislaegers, die sa
men met Victor Frederik het duo De Desi-
rees vormt, verschillende genres ten gehore,
zodat het publiek een idee krijgt hoeveel
verschillende sdorten smartlappen er zijn.
Over enkele maanden komt ook een cd van
het duo uit.
Olislaegers: „We hebben voor het onder
zoek liederen beluisterd en veel naar Ne
derland Muziekland gekeken. Zo hebben
we een aantal kenmerken benoemd. Smart
lappen gaan vaak over het verdriet van een
ander. Zelden word de ik-figuur bezongen.
„De zangeres Hanny vormt daarop een
uitzondering. Meestal gaat het over de
jongen die zijn pappie verloor, of de eenza
me zwerver die wegkwijnde in de goot
blablabla."
De melodie van doorsnee smartlap, zo ont
dekten de onderzoekers, blijft goed in het
geheugen van de luisteraar hangen. De
■teksten zijn voorspelbaar en doorspekt met
clichés. Het edelmetaal doet het goed in de
smartlap. Harten zijn nooit goed, maar
immer van goud. Er worden in de gemid
delde smartlap ook veel vergelijkingen ge
trokken. Je bent zo mooi als „„„„of zo
gestoord alsVaak worden kleuren ge
noemd om de sfeer te beschrijven. De lucht
is blauw, het gras groen en de jurk rood.
Genres
„We hebben ook een aantal genres ont
dekt," zegt de Sprundelse. „De onbereikba
re liefde, de definitief beëindigde liefde, de
truckersliederen, de vakantieliederen. Ver
der zagen we een aantal stijlkenmerken,
zoals de tweede stem en het parlando,
iemand praat over de muziek heen."
Weet Nederland eigenlijk wat een smartlap
is en worden niet alle liederen op een
smarthoop gegooid? Olislaegers: „Iedereen
hanteert een andere definitie. De een vindt
het afschuwelijk. De ander zegt dat het
over verdriet gaat. Een derde antwoordde:
de Zangeres zonder Naam. Weer een ander
zei: Dat zijn alle liederen waar ik ontroerd
door raak. Voor mij is het een lied over
verdriet waarin je lekker kunt meegaan,
meegalmen, zonder jezelf daarin te verlie
zen. Er zit altijd een zekere afstand in. Je
wordt er ontroerd van, maar weer niet zo
erg dat je je na zo'n lied een uur op het
toilet hoeft terug te trekken."
Volgens Olislaegers is vooral de Zangeres
Zonder Naam populair geweest in de homo
scène. „Vermoedelijk heeft dat te maken
met het feit dat ze over leed zingt en de
doorsnee homoseksueel heeft toch heel wat
te verwerken. En de manier waarop dat
leed dan verpakt is in die liederen. Dat
slaat aan."
Het smartlappenduo De Desirees: Peggy Olislaegers en Victor
Frederik. foto hans withoos
Bussum (anp) - De BV Pop,
de vakbond voor popmuzi
kanten, krijgt een nieuw ge
zicht. Jerney Kaagman (45)
neemt vandaag, dinsdag, na
negen jaar afscheid als voor
zitter van de belangenorgani
satie. In augustus wordt de
benoeming van een opvolger
verwacht.
Kaagman, bekend als zangeres
van de Nederlandse popgroep
Earth Fire, heeft het te druk
met haar werk voor het vorig
jaar opgerichte Radio Noordzee
Nationaal. Verder vindt zij het
hoog 'tijd dat een muzikant die
vaker optreedt, de belangen van
de musici gaat verdedigen.
„Met Earth Fire heb ik per
jaar zo'n 30 optredens. Dat is te
weinig om nog precies aan te
voelen wat de problemen zijn
waar muzikanten mee kampen,"
zegt de Haagse die op haar zes
tiende al in de popbizz verzeild
raakte. Zij heeft de gitariste
Andrea Steinmetz van The Nas
ty Girls bij de bond voorgedra
gen als haar opvolger.
Jerney Kaagman was in 1984
een van de ongeveer tien muzi
kanten die de BV (belangenver
eniging) Pop oprichtten. Een
vakbond voor muzikanten was
tot dan toe een ongekend feno
meen. Het selecte groepje musici
wilde namens de muzikanten in
Nederland een gesprekspartner
vormen voor bijvoorbeeld de
overheid, boekingskantoren en
platenmaatschappij en.
Schijnwerpers
Op het moment dat een voorzit
ter moest worden gekozen, keek
iedereen richting Jerney. „Ik
stond al in de schijnwerpers en
bij een dergelijke club is het
belangrijk om een bekend per
soon aan het roer te hebben,"
zegt ze.
Binnen de kortste tijd was de
Earth Fire-zangeres het boeg
beeld voor de BV. In de media
trad zij naar buiten als de
spreekbuis van musicerend Ne
derland. „Jerney, kun je me hel
pen?" klonk het vaak wanneer
zij thuis werd opgebeld door een
muzikant in problemen.
Ze geeft een voorbeeld van die
moeilijkheden: „Een groep
maakt in een studio opnamen en
heeft met de eigenaar afgespro
ken dat er voorlopig niets voor
hoeft te worden betaald. Later
blijkt dat die eigenaar met de
banden naar de platenmaat
schappij is gegaan en die opna
me heeft verkocht. Het is ge
beurd! Vroeger adviseerde ik een
brief te schrijven. Sinds we zijn
aangesloten bij de Kunstenbond
verwijs ik naar een jurist."
De taak van de BV Pop was en is
tweeledig: aan de ene kant het
opkomen voor in de knel geraak
te muzikanten, aan de andere
kant het mee-bepalen van het
(pop)muziekbeleid in Nederland.
In 1984 woedde bijvoorbeeld al
een kleine twintig jaar de dis
cussie over het invoeren van een
'auteursrecht' voor de uitvoeren
de muzikant. In tegenstelling tot
andere landen in Europa, kende
Nederland dat (samen met Bel
gië) niet.
„Toen we met de BV Pop begon
nen, werd daarover overleg ge
voerd door mensen die niet zelf
in de popmuziek werkzaam wa
ren. Een overleg dus zonder de
genen waar het om ging. Als ik
als Jerney Kaagman had aange
klopt, had ik niks in te brengen
gehad. Maar als voorzitter van
de BV Pop, met een achterban
van honderen muzikanten na
tuurlijk wel," zegt de zangeres.
Bewezen
De vakbond heeft op het beleids
gebied haar nut bewezen: begin
juli wordt de Wet op de naburige
rechten van kracht. Daarin is
vastgelegd dat de muzikant
recht heeft op een vergoeding,
telkens wanneer een opname
wordt uitgevoerd of uitgezon
den. Om dit administratief te
regelen is de SENA (Stichting
ter Exploitatie van NAburige
rechten) in het leven geroepen.
Verder zijn met de organisatie
voor auteursrechten Buma/
Stemra gesprekken gaande over
het administratieve samenwer
king. Hoe hoog de vergoedingen
voor de muzikanten gaan wor
den, is nog niet bekend.
Een belangrijke impuls voor het
werk van de muzikantenbond
was het opgaan in de Kunsten
bond FNV ongeveer drie jaar
geleden. Daarmee kregen Jerney
en de haren in één klap de
beschikking over een uitgebreide
adminstratie en nog veel belang
rijker: een legertje rechtsgeleer
den.
„We hebben meteen gevraagd of
de juristen voor ons alle proble
men waar popmuzikanten mee
kampen konden bekijken," zegt
Jerney. „Zo zijn onder meer
standaardcontracten geformu
leerd voor muzikanten die met
platenmaatschappijen in zee
gaan."
Mede door toedoen van
de BV Pop dienen boekingskan
toren tegenwoordig een vergun
ning te hebben om muzikanten
te laten optreden.
Een museum moet in beweging
zijn. Als wat we gemakshalve
de vaste collectie noemen, echt
vast is geworden, vloeit het
leven uit het museum weg en
wordt het een dooie ruimte
waar altijd dezelfde dingen op
dezelfde plaats te zien zijn. De
collectie, het hart van het mu
seum, moet in beweging zijn
door uitbreiding en inkrimping
(waarom zou een museum ei
genlijk ook niet mogen verko
pen?), door herschikking en
herwaardering.
Museum Boymans-van Beunin-
gen in Rotterdam nodigt om de
paar jaar een gastconservator
uit om een tentoonstelling sa
men te stellen uit de hele mu
seumcollectie. Het zijn de
vreemde ogen die nieuwe din
gen zien. Die oude, bekende
objecten in een nieuw verband
plaatsen met als verrassend re
sultaat dat het object waarvan
we dachten alles te weten, toch
nieuwe betekenissen prijsgeeft.
Boymans laat zich zelf dus om
de paar jaar overhoop halen om
vitale impulsen te ontvangen.
Dit jaar gebeurt het overhoop
halen heel letterlijk. Robert
Wilson is het museum binnen
gevaren om de vaste collectie
op nieuwe manier te tonen. En
dat levert geen conventionele
enscenering, die van het mu
seum een theater maakt.
Wilson (Waco, Texas, 1941)
ontwerpt en regisseert interna
tionale theaterprodukties. De
hele wereld is zijn werkterrein.
Met een vaste staf medewerkers
beweegt hij zich in een niet
aflatend tempo van Rotterdam
naar Berlijn voor de regie van
een toneelstuk, naar New York
voor een workshop met Tom
door Frits de Coninck
Waits, naar Milaan waar de
Scala zijn opera Faustus op het
repertoire heeft genomen. En
zovoort. Beroemd werd hij on
der andere met de opera 'Ein
stein on the Beach' uit 1976 die
ook in Nederland te zien was.
Het was een samenwerking met
de minimal music-componist
Philip Glass, waarbij de ensce
nering, kostumering, choreo
grafie en muziek nauw aanslo
ten bij wat zich in de beeldende
kunst aandiende als minimal
art.
Robert Wilson heeft volkomen
de vrije hand gekregen in het
opbouwen van zijn installatie.
Net zo goed als voor hem de
kunsthistoricus Harald Szee-
mann zijn gang mocht gaan
wat uitmondde in de presenta
tie A-historische klanken in
1989. Szeemann trok nieuwe
sporen dwars door de kunstge
schiedenis en laadde de beken
de beelden, meubels en schilde
rijen met nieuwe betekenissen
in een verhelderend verband.
Daarna was de uitnodiging
voor de Britse cineast Peter
Greenway met zijn tentoonstel
ling The Physical Self. Een
overdonderend succes, omdat
aan de hand van de collectie en
dus door de ogen van de kunst
geschiedenis, een visie werd ge
geven op het menselijk
lichaam.
Robert Wilson heeft gekozen
voor een opbouw van zijn in
stallatie die ogenschijnlijk
kunsthistorisch gevoed is, maar
in werkelijkheid de modelle
ring is van het lichaam. Hij
heeft de grote zaal op de eerste
verdieping in drieën gesplitst
en aan elk deel een titel ver
schaft die refereert aan de klas
sieke genres uit de schilderij
kunst: Portrait, Still Life en
Landscape. Wat hij onder de
naam Portrait presenteert is de
collectie. In meters hoge, meta
len rekken en afgeschermd met
kippegaas wordt een overvloed
aan voorwerpen getoond in een
op het oog willekeurige verhou
ding tot elkaar.
Duizenden dingen zijn naast en
boven elkaar in de schappen
gezet. De kelders zijn geopend
en tonen de dingen zoals ze
daar staan en hangen, de din
gen zoals ze zijn. Porseleinen
beeldjes uit de Romantiek
naast antiek glas naast een pik
houweel naast een landschap
van Schelfhout naast een ver
zameling koffiepotten naast...
enz. En alles in en belichting
die het kunstobject als ding
scherp laat uitkomen, een licht
dat het ding een zekere trans
parantie verleent zonder dat
een betekenis wordt opgedron
gen. Wat je hier ziet is de vaste
collectie uit het depot, de
grondslag van het museum, let
terlijk waar het museum op
staat. De benen dus. Dat is ook
het beeld waarmee Wilson deze
eerste ruimte van de presenta
tie aanduidt.
En vervolgens klimt de kijker
op naar de romp en het hoofd
en volgt de weg van de verbeel
ding, de weg van de theatrale
Duizenden dingen zijn naast en boven elkaar in de schappen
gezet. foto jannes linders
enscenering waar je deelgenoot
van wordt. Wat in de afdeling
Portrait wordt getoond, is een
geweldige uitstalling van
kunstvoorwerpen die tot louter
ding zijn teruggebracht. Som
mige ken je, van tentoonstellin
gen in Boymans in de loop der
jaren, sommige hebben al vele
jaren het depot niet meer verla
ten.
Wat in ieder geval nieuw is, is
dat je met het kunstobject dat
alleen nog maar ding is en dus
ontdaan is van zijn artistieke
en kunsthistorische context,
geen verhouding aangaat. Alsof
ineens de warmte ontbreekt en
de irritatie toeslaat om zoveel
dingen in ogenschijnlijk zinloos
verband. Maar kennelijk is de
ze fase nodig om de oude, be
kende notaties af te leggen, om
de geest vrij te maken en te
treden in de tweede wereld die
Still Life heet.
In wat men dus ook als de romp
van de tentoonstelling kan be
schouwen, heeft Wilson tien
flinke kabinetten gebouwd
waarin een beeld en of een
schilderij op toneelmatige ma
nier getoond worden. Het is de
effectvolle belichting die elk
kabinet tot een eigen wereld
maakt, waarin het beeld of het
schilderij van op iets grotere
afstand zichtbaar is. Een beeld
van een zittende vrouw van de
vorige-eeuwer Maillol, badend
in sferisch licht op een vloer
van zand. Een portret van Pyke
Koch, in een landschap van
gebroken glas. Een dierstille-
ven van de zeventiende eeuwer
Jan Weenix, achteloos in een
aluminium container geplaatst.
Elk kabinet een eigen wereld,
een eigen mise-en-scène. Vijf
kabinetten aan elke kant, links
en rechts doorsneden door een
breedte-as in de vorm van een
nauwe doorkijk op TL-sculptu-
ren van Dan Flavin. In deze
wereld van Robert Wilson waar
kunstlicht zo'n essentiële rol
speelt, krijgt het werk van de
minimal art-kunstenaar Flavin
een intimiteit die het nog nooit
gehad heeft. Alles loopt uit op
het hoogtepunt, Landscape.
Een gesloten wereld waar de
bezoeker aarzelend binnen
treedt.
Het is de weg van de duisteris
naar het licht, naar het toneel-
licht wel te verstaan. Eenmaal
doorgedrongen in het bouwsel
van Wilson sta je oog in oog
met een groot, breed toneel
waarop de danseres van Degas
staat, in een illusoir landschap
waarin verder alleen reptielen
te zien zijn. Klaar om de danse
res in de kuiten te bijten. Maar
de reptielen bijten niet en de
danseres danst niet.
Het is het licht dat beweegt
waardoor landschappen zich
lijken te vermenigvuldigen en
de ruimte uiteen valt. Versterkt
door atonale muziek die aan
zwelt tot stormgeluid, als om
een aanval aan te kondigen.
Maar het zijn enkel lucht en
tijd die veranderen, het is de
kunst die blijft.
Robert Wilson in Museum Boy- -
mans-van Beuningen in Rotter
dam, tot 12 juli.
Amsterdam (anp) - De Nos
zendt dinsdagavond (vanaf
18.20 uur, Nederland 3) een
speciaal ingelast televisie
programma uit over de
briefkaartenactie 'Ik ben
woedend' van de Break-
fastclub van Radio 3. Dat
heeft Han Peekei Produk-
ties bekendgemaakt.
Meer dan. een miljoen mensen
hebben de afgelopen weken
meegedaan aan de actie, die
woensdag wordt afgesloten.
Met de kaarten hebben ze
kenbaar gemaakt een einde te
willen aan de rassenhaat en de
gewelddadigheden jegens bui
tenlanders. De actie startte
naar aanleiding van de moord
op vijf Turkse mensen in ii
Duitse Solingen.
In het programma wordt i.
hele actie van begin tot eind I
gevolgd. Het is een registratie I
van wat zich de afgelopen we. I
ken heeft afgespeeld in Neder-1
land en Duitsland. Het is geen I
programma geworden met een
anti-Duitse sfeer. In de inter-1
views komt naar voren
steeds meer mensen zich zor-1
gen maken over het groeiende I
racisme, niet alleen in Duits-
land maar ook in andere Ian-1
den.
Het programma, gemaakt door I
Han Peekei Produkties, is be-1
langeloos aan de Nos aaiu.
boden. Tientallen omroepmën-1
sen hebben er belangeloos a
meegewerkt, aldus het pro-1
duktiebedrijf.
Door Anja van den Akker
In een poging de fabelachtige
schildertechniek van Rem
brandt te analyseren, heeft
een aantal gerenommeerde
kunsthistorici sinds 1968 de
handen ineengeslagen.
Verenigd in de Stichting Foun
dation Rembrandt Research Pro
ject trachten zij met behulp van
verfmonsters en computers, ja
zelfs met steun van de chemische
industrie, antwoord te geven op
de brandende vraag: waaruit
stelde Rembrandt de verf voor
zijn schilderijen samen? Waar
aan ontlenen zijn schilderijen
hun ongeëvenaarde uitstraling?
De Amsterdamse cineast Jeroen
Visser legde deze verwoede po
gingen vast in een interessante
documentaire, getiteld 'Rem
brandt en zijn verven', vanavond
te zien bij de NOS (Nederland 3,
21.23 uur).
Eerst moesten de deskundigen
precies vaststellen wat wel en
niet tot het echte Rembrandt-
oeuvre kan worden gerekend.
Dat werd vastgelegd in het drie
delige Corpus Rembrandt. Daar
na volgde een intensieve analyse
van door de grote meester ver
werkte materialen. Met name het
bindmiddel dat hij voor zijn ver
ven gebruikte, vervult een sleu
telrol in het mysterie.
Het meest voorkomende bind
middel in die tijd was lijnzaado-
K
ff
Rembrandts eerste meesterwerk: 'Tobias beschuldigt Anna
het stelen van een bokje'. fotoani
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Sommersby.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Stay tuned.
20 u. Falling down.
20 u. Loaded weapon 1.
20 u. Passenger 57.
20 u. Alive.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Oeroeg.
- Alhambra 2
20 u. Falling down.
- Alhambra 3
20 u. Stay tuned.
- Alhambra 4
20 u. Loaded weapon.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Falling down.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Mad doc and glory.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Pet sematary two.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
-Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21'
u. The piano.
-Quellin II - 14, 16.30,19 a'1'
u. Candy man. .„.nn,
- Quellin IH - 14, 15.45 en
Jungle Book.
19 en 21.30 u. Peter's friends.
-Metro I 14, 16.30, 19 en
Indecent proposal. 91 3
-Metro II - 14, 16.30, 19 en Ll
u. Dragon. 913
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en -
U-AliVe' ,A ifiJ*
- Ambassades Club 1 - I4,
19 en 21.30 u. Jennifer 8.
-Ambassades Club 2 - I4»
19 en 21.30 u. Forever yow
zo. di. do.). The Body#12
ma. woe.). 17 1501
- Ambassades Club 3 - l4-
20.30 u. Scent of a woman.
-Ambassades Club 4 - l4'
19 en 21.30 u. Passenger
zo. di. do.). Under Siege
woe.).
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Alive.
20 u. Malcolm X.
20 u. Jennifer 8.
- Memling
20 u. Indecent proposal.
- Van Eyk
20 u. Falling down.
57 w
lie dat door middel van win'dml
lens werd gewonnen. Dat waf
vermengd met pigment
krijt uit Engeland en gele aan
uit Italië. Het verwerken vandil
kleurstoffen was vaak een z
en precies werkje.
Als we tegenwoordig de lid]
eeuwse receptuur volgen, von
zover die juist wordt geïnterp)
teerd, komen de deskundige^
vaak uit op een papje dat si
inzakt. Terwijl de verven val
Rembrandt veel elastischer zijil
Of dat nu komt door de toevnf
ging van gemalen glas, de li
relgrootte van het gemalen pigj
ment of de wijze van opl
niemand die het precies weet.
Engelengeduld
Met engelengeduld draaien i
onderzoekers de tijd terug tol dl
17de eeuw; met behulp vann
lens malen zij de pigmenten, di«j
zij vermengen met biologist!
lijnzaad. Want dat benadert he|
beste de originele grondstof
Het is opmerkelijk dat een le|
deskundigen, uitgerust met d
modernste apparatuur die mil
j oenen kleuren kan onderschei]
den, niet in staat is tot i
perfecte analyse van het klei,
renpalet dat Rembrandt terM
schikking had. Terwijl er in zi
tijd slechts zo'n vijftien pigmesj
ten in omloop waren, tegen zo^
2000 nu.
RADIO 1
FH heel uur en 7,30, 8.30, 12.30,
1330, '7.30,18.30 en 06.30 Nieuws.
KRO' 7.07 Echo. 9.05 Dingen die
oebeuren (M/V). NCRV: 12.07 Hier,
en Nu (12.45 Aandacht voor agrari-
sche actualiteiten). V00: 14.051
Uleuwsradio.TROS: 19.04 Interak-
tief. 20.04 Klantenservice. V00:
22.04 Veronica sportradio. NOS. I
23 07 Met het oog op morgen. VA
RA: 0.04 For the record. 2.02 Geen
tijd. 5.02-7.00 Ochtendhumeur
RADIO 2
EU heel uur nieuws. AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04
Het beleg van Hilversum. EO: 14.04
De gouden greep. 15.04 Formule 2.
17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
kel horizontaal AVRO: 19.04 Ander
mans veren. 20.04 Album. 22.04 Li
melight. 23.04-24.00 Bluefunk 'n
soul
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvïtami-1
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO:
17.04 Rinkeldekinkel. NOS. 18.04 De
Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7.
AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa
65 TROS: 0.04 TROS Nachtwacht.
VARA: 2.00 Zone. AKN: 4.02-6.00f
Pyjama FM
RADIO 4
om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00-
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met Freek Simon. 9.00 Muziek
voor miljoenen. 11.00 Ochtendcon
cert (1|. 12.10 Ochtendconcert 13.04
De klassieke top 10 en nieuwe klas
sieke cd's. 14.00 Middagconcert;
Romeo et Juliette, opera van Ber-i
lioz. NCRV: 16.00 De Nederlanden.
17.00 Leger des Heilskwartier. 17.15
Muziek in vrije tijd.NCRV: 18.04 Ge
loven in muziek. 18.30 Orgelconcert.
19.00 Klassiek in vogelvlucht. 20.02
Holland Festival Historisch 3:|
Falstaff, opera van Verdi. Concert
gebouw Ork. met koor en sol. EO:
22.30 Orgelbespeling. 23.00 De ora
toria van G.F. Handel. 23.30-24.00
Songs of praise
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. N0S:|
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Marjokel
Roorda in gesprek; 9.45 Instituut
Schreuders; 10.02 Ontmoetingen in
de natuur met Gied Jaspars; 10.42
De jazz van Pete Felleman; 11.021
Ischa; 12.02 De omgekeerde we
reld; 13.10 Aardse zaken; 14.02 Pas
sages Passanten; 15.02 Boeken;
16.02 Stenen des aanstoots: 16.20
Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT.
PP: 17.50 PvdA.KRO/RKK: 18.00 Tot
uw dienst. EO: 19.00 Waar waren
we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws
en actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 ActualH
teiten in het Chinees. TELEAC: 21.0:
Frans voor bedrijf en beroep. 21.30]
Moshi moshi, Japanse taal. 22.00
Como vai, Portugees voor begin
ners. 22.30 Identiteit en geschiede
nis. VPRO: 23.00-24.00 Het paradijs
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 ANP-nieuws,|
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten (behalve 08.00
13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.511
Weerman Johan Verschuuren!
1.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32
Brabants nieuws en actualiteiten
9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank
1107 Van harte. 12.53 Bericht voor
boer en tuinder. 12.55-13.0C
Nieuwsoverzicht, 13.32 Brabant;
nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse
produkties. 14.07 Muziekkiosk. 15.07
Prikbord. 17.45 De agenda
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.0C
Nieuws en actualiteiten. 7.32 Rel
gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 Drf
dag van... 7.50-8.00 De agenda
12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.1!
Het weer in de provincie. 12.33
Regionaal nieuwsoverzicht. 12.39
Gesprek van de week. 12.55-13.0j
De agenda. 16.00 Gefeliciteerd'J
17.00 Nieuws en actualiteiten. 17.1!
Het weer in de provincie. 17.31
Regionaal nieuwsoverzicht. 17.3|
vogels, vissen en Piet Smeerpoets
17.55-18.00 De agenda
1 1 r"tl --- 1.^-
Dus is hetirnu schuld dal tk mil dal
J* nujnaarop metje iekuaaken
gffjnnnen. Ik hei verse koffie
O
O