\C "Y* 'Raad van Kerken moet vaker feestje bouwen' 'Gezi Top van Kopenhagen gevangen in onmacht en moedeloosheid [bet de politfe het protest toe'0"0' n PvdA: Hereni Demonstran [tegen extrec STEM EXTRA OP MAANDAG Volle hersenpan Q LOSSE FLODDERS Kerkleiders kunnen elkaar niet vaak genoeg treffen DE STEM MAANDAG 21 JUN11993 Mijn hoofd is te klein", jammert het schoolkind met dikke fouten in zijn rekenwerk, „die sommen van het lesje konden er niet alle maal in." Eindexamenkandidaten met nét een paar hatelijke puntjes tekort zeggen: „Ik heb zó hard geleerd en toch zakken, dat komt omdat het te veel is, ik kan het niet in mijn hoofd gestampt krijgen". Zo'n zelf de soort gevoel heb ik. Een hoofd vol informatie en elke dag een nieuwe stroom feiten en gebeurtenissen, die erbij gepropt moeten worden. Ont- hou dat maar eens allemaal. De bedoeling is ook nog dat je je een mening vormt, liefst een standpunt inneemt. Want met volop media in huis en hersens in je hoofd die wer ken, kun je niet doen of je van niks weet. Dat zou makkelij ker zijn maar laf - getuige het aforisme: wie iets wil doen vindt een middel, wie niets wil doen vindt een excuus. Geen uitvluchten dus en aan het werk met de opgeslagen informatie. Nu blijft het ver schil met zo'n sommetjes- of eindexamenhoofd. Als ik kans zie de met moeite inge stampte gegevens uit mijn hersenpan op te lepelen, klopt er nauwelijks nog iets van. Welk ijverig ingestudeerd les je eigentijdse wereldgeschie denis of maatschappijleer ook, het heeft na een tijdje nooit meer dezelfde strek king. Latere gebeurtenissen gaven er meer of minder kleur aan, nieuwe gezichten belichtten ongekende facet ten. Vooral blijkt het ene brok informatie onlosmakke- lijk verknoopt geraakt met het ander - een gigantische warboel daar achter mijn voorhoord. En altijd als ik ergens begin te trekken komt een snoer gedachtenspinsel- tjes mee, van algemeen voor de hand liggende tot de meest bizarre toe. Dat heb ik niet alleen, mas sa's mensen vergaat het net zo. Wanneer op verjaardagen of' bijeenkomsten heikele onderwerpen op tafel komen herken je lotgenoten ofwel medestanders onmiddellijk aan naar binnen gerichte peins-ogen en een uitgespro ken mening. In persoonlijke ontmoeting of telefoonge sprek werkt een terloopse opmerking als codewoord, een soort 'Sesam, open u' dat de weg vrijmaakt naar het land van de vraagtekens waar de ander ook blijkt rond te dwalen. Als in een zelfhulpgroep is er opgelucht de herkenning: „O, heb jij dat ook". En binnen de kortste keren is het een driftig tegen elkaar opbieden met het 'waarom en 'hoe?' van al die raadsels, die in de denk- kanaaltjes van je hoofd blij ven wroeten en wriemelen omdat je ze niet opgelost krijgt, zoals: „Waarom lopen mensen te hoop voor dood en verderf zaaiende gevechtsvliegtuigen, die slechts als noodzakelijk kwaad zijn te toleren „Hoe kan het dat de hoog ste baas van het celibaat opeens al zijn heilige princi pes iaat varen als een getrouwde dominee zo hypo criet is zich tot priester te willen laten wijden „Waarom zijn er eest gok kasten als later de verslaving aan dat vermaak via belasting op diezelde gokkasten bestre den moet worden „Hoe is nog te volgen wie vriend, vijand, winnaar, slachtoffer is in een Europese stammenoorlog, waarbij mos lims, Serviërs, Kroaten als bij jongleren met drie balletjes om beurten omhoog of omlaag vallen „Waarom 'kan' een goed koop naamloos soort sport schoenen alleen maar als je er een 501 (spijkerbroek) en merk-T-shirt bij draagt „Hoezeer is een voetballer nog mens, wanneer een bedrijf dat 382.000 gulden investeerde de man als onroe rend goed voor anderhalf mil joen in de verkoop gooit „Hoe lang zal het duren eer op een geboortekaartje naast de naam meteen het sofi- nummer staat „Waarom lukt het nooit dit soort problemen als bj kwar tetten met vier tegelijk weg te leggen, zodat je hoofd een keer vrij raakt van vraagte kens Mr. Ch.C. van Sticumborgh Stilhouwers Heelmesterdreef 9 Blericum Weled. Gestrenge Heer, M S door John O'Mill Dank voor uw brief van 29 febr. laatsleden, waarin u vroeg naar oorsprong en betekenis van het woord 'quck-buster' dat uw naslagwerken niet vermelden. Dit Engelse woord is gevormd naar analogie van andere woorden eindigend op 'buster' zoals bijv. de twee vliegtuigbom men uit de Tweede Wereldoorlog: de blockbuster en de dambus- ter. De eerste legde met een voltreffer een hele blok huizen in puin, de tweede vernielde een stuurdam in het Ruhrgebied. Het woord 'buser' oftewel 'vernieler' is afgeleid van het werkwoord to burst (letterlijk barsten of te barsten slaan) dat in de volksmond de letter 'r' verloor. Het eerste element van uw woord, te weten 'quack' is de moderne versie van het oudere Engelse woord 'guacksalver' oftewel kwakzalver. De betekenis van guackbuster is derhalve kwakzalverij bestrijder. De oor sprong van ons woord kwak waarvan het Engels is afgeleid laat zich niet zo makkelijk achterhalen. De volksetymologie ver klaart de kwak als een onbepaalde hoeveelheid van een smeersel, zoals: een kwak boter op een snee brood. In het geval van de kwakzalver wordt dat dan een kwak zalf die pseudo geneesheer als heilzaam geneesmiddel smeerde op de plek van het lichaam waar de bedrogen patiënt voortdurend pijn regis treerde. Een bedrieger derhalve die onbevoegd de geneeskunde uitoefende. Hiermee was de kous af in de dagen van onze grootouders. In onze postmoderne tijd is het woord zo veelomvattend geworden dat ook academische opgeleide artsen door collega's als kwak zalvers worden gezien, wel bevoegd tot het uitoefenen van geneeskunst maar - in de ogen der collegiale guackbusters - pseudo geneeskunst, niet ddoor honderd testen bewezen als heilzaam zoals middelen of geneeswijzen uit de reguliere geneeskunst. In het tv-programma 'De Stelling' van januari 1993 verdedigde de geneesheer gynaecoloog: dokter C. Renckens de stelling dat alles kwakzalverij was wat niet viel onder de reguliere geneeskunde, een beschouwing die hij ook heeft te boek gesteld en gepubliceerd onder de titel: Hedendaagse Kwakzalverij „Hierin kunt u zijn mening lezen dat de homeopa thie kwakzalverij iss. Deze geneeswijze waarbij patiënten een middel ter genezing wordt verstrekt dat bij gezonde mensen de kwaal veroorzaakt waarvoor de patiënten genezing zoeken, bijv.: voetzweet ter genezing van zweetvoeten of gemalen niersteen ter voorkoming van nierstenen, mits beide geneesmid delen eerst zijn geactiveerd (van geneeskracht voorzien) door ddeskundig schudden tijdens de verdunning - hoe dunner hoe beter. Deze medische guackbuster veegt alle niet reguliere geneesmiddelen en geneeswijzen homeopathie, natuurgeneeswij zen, kruidendokters of vrouwtjes, manuele therapeuten gebeds genezers, goeroees, haptonomen, holistische genezers enz. op één hoop en dumpt die in het vuilnisvat als waardeloze kwak van alterneuten. De guackbusters zijn niet van vandaag of gisteren. In 1810 verscheen de eerste homeopaat ten tonele: Herr Doktor Hahnemann en in 1842 de eerste buster, de Amerikaan. Oliver Wendell Holmes, die in de titel van zijn boek de homeopatie al indeelde bij de hersenschimmen: „Homeopathy and its kindred Delusois". In de hoop u naar tevredenheid te hebben voorgelicht verblijf ik inmiddels met verschuldigde eerbied uw toegenegen dienaar: poU 'TKdl DE STEM P.S. In het Engels is het woord gucksalver teruggesnooid tot guack. Bij ons heeft zich naast de zalver nog een denker ontwikkeld. In het werkwoord Kwakdenken is de betekenis van kwak (hoeveelheid) verschoven naar „waan". „De kerken nemen hun eigen Raad van Kerken niet serieus genoeg", zegt dr. T. Brattinga van de St. Willibrordvereniging. „Niet waar!", zegt dr. H. van Munster, meer dan 20 jaar lid van de Raad geweest. „In een Raad van Kerken is de Rooms- Katholieke Kerk te veel", verzekert ir. J. van der Graaf van de Gerefor meerde Bond in de her vormde kerk. Kortom, de Raad van Kerken in Ne derland bestaat 25 jaar. Notities bij het jubileum. Door onze redacteur Jan Bouwmans WAT DE Raad van Kerken in Nederland in de toekomst alle maal nog mag aanpakken, ze moet in elk geval vaker een feestje bouwen. Pater dr. H. van Munster rekent feestjes voor de raadsleden tot de belangrijkere prioriteiten van de Raad, die op 21 juni haar 25-jarig bestaan viert. De oud-secretaris-generaal van het Rooms-Katholiek Kerkge nootschap weet ernst altijd lichtvoetig te brengen. Maar va ker feesten tot oecumenische prioriteit verheffen, is dat niet al te luchthartig, ja, badinerend wellicht? Nee, Van Munster meent het. Persoonlijke banden smeden tussen de leiders van de kerkgenootschappen acht hij heel belangrijk. Hij spreekt uit ervaring. Meer dan twintig jaar heeft hij immers namens de katholieke kerk zitting gehad in de Raad van Kerken. Hij herinnert zich nog als de dag van gisteren de overgang van prinses Irene van de Nederland- 'se Hervormde Kerk naar de rooms-katholieke. Hij was toen een naaste medewerker van kar dinaal Alfrink, die de prinses opnieuw zou dopen. „Kardinaal Alfrink wist niet wie hij in de hervormde kerk moest bellen om daarover te praten. Hij wist to taal niet hoe die hervormde kerk in elkaar zat." Primeur De Raad van Kerken bestond toen nog niet. Die werd op 21 juni 1968 opgericht. Met een wereldprimeur. Als eerste ter wereld werd een rooms-katho lieke kerkprovincie volwaardig lid van een nationale Raad van Kerken. Van het begin af verving Van Munster Alfrink bijna al tijd. Later was hij als secretaris generaal van het katholieke kerkgenootschap vast lid van de Raad. Hij is dat tot zijn pensioen in 1990 gebleven. Voor hem staat de grootste ver diensté van de jubilerende Raad buiten kijf: kerkleiders treffen elkaar daar en praten er met elkaar over wat de kerken aan gaat. Kerkleiders kunnen elkaar bij wijze van spreken niet vaak genoeg ontmoeten. Vooral ook informeel. „Ze hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar ze moeten elkaar goed kennen, met elkaar kunnen praten, elkaar als serieuze christenen ervaren, niet alleen met hun hoofd zeggen dat het zo is, maar het aan elkaar ervaren dat het werkelijk zo is", aldus Van Munster. Hechte ban den smeden tussen mensen die beleidsverantwoordelijkheid dragen in de kerken: daar zijn 23 januari 1968: kardinaal B. Alfrink (rechts) overhandigt aan ds. P. Visser, voorzitter van de Generale Synode van Gereformeerde Kerken, de pen waarmee hij zojuist de erkenning van de protestantse doop heeft getekend. foto anp feestjes goed voor, maar ook congressen en andersoortige bij eenkomsten. De Raad van Kerken telt na 25 jaar 10 lidkerken, 3 gastleden en 2 leden met een waarnemerssta tus. Drie stromingen laten de Raad nog altijd volledig links liggen: de confessioneel-gerefor meerde flank in het protestantis me, de meeste evangelicalen en de pinkstergroepen. Op de keeper beschouwd is de Raad van Kerken een ietwat merk waardig orgaan. Als orgaan van de aangesloten kerken spreekt ze toch zelden namens die kerken. Dat zet buitenstaanders nog ge regeld op het verkeerde been. De Raad is na 25 jaar ook nog altijd niet onomstreden. Ir. J. van der Graaf, secretaris en spreekbuis van de Gereformeerde Bond in de hervormde kerk: „Wij (bon ders) zijn niet voor een oecume nische verbondenheid met de Rooms-Katholieke Kerk. Voor een rechtgeaard protestant is de katholieke kerk in een Raad van Kerken te veel. Maar dat kun je ook wel van nog een paar andere kerken in de Raad zeggen." Alibi Kritiek op de Raad van Kerken, wie heeft die niet! Er. zijn er voor wie de Raad weinig meer is dan een gemanceerde politieke partij of vakbond door haar stellingna- me in sociale, maatschappelijke en politieke kwesties. Voor an deren is die betrokkenheid op de wereld juist het belangrijkste. Want de kerken bestaan toch niet omwille van zichzelf, maar voor het heil van de wereld. Weer anderen zien dit echter als een alibi voor het onvermogen van de kerken om op hun eigen lijke terrein met elkaar te verke ren: het terrein van geloof en theologie. Of neem de kritiek op de manier waarop de kerken met hun eigen raad omspringen. Maar hoe je het ook wendt of keert, de Raad van Kerken is niet meer weg te denken uit kerkelijk Nederland. Wat was indertijd ook weer pre cies de bedoeling? Dr. H. Fiolet, in 1968 betrokken bij de oprich ting en van 1970 tot 1985 alge meen secretaris van de Raad: „Het grote ideaal van de nieuwe Raad van Kerken was, dat ze, anders dan haar voorlopers, geen vrijblijvende club zou zijn van hobbyisten, van idealisten die de oecumene een goed hart toedroe gen. Heel uitdïukkelijk was het de bedoeling dat de kerken lid werden van de Raad, dat de beleidsfiguren van de kerken zit ting in de Raad zouden nemen en dat de beslissingen die in de Raad genomen zouden worden, bindend zouden zijn voor de ker ken. Dat wil niet zeggen dat de Raad van Kerken boven de ker ken stond en gezag had over de kerken, maar dat de kerken de uitspraken en besluiten van de Raad als bindend voor zichzelf zouden accepteren en in hun eigen geloofsgemeenschap zou den uitvoeren. De verantwoorde lijkheid bleef dus duidelijk bij de kerken zelf liggen, maar niet vrijblijvend." Teleurstellend De praktijk is anders geworden. Voor Fiolet teleurstellend. Voor dr. T. Brattinga van de St. Willi- brordvereniging reden om te zeggen dat de kerken hun eigen Raad niet serieus genoeg nemen. Zijn vereniging is zowel advies orgaan van de bisschoppen inza ke oecumene als 'actiegroep' om de oecumene onder rooms- katholieken te bevorderen. Door de schuld van de kerken is de Raad van Kerken de afgelopen 25 jaar volgens Brattinga te veel een apart lichaam geworden, weer een orgaan erbij. Terwijl de Raad in de woorden van haar huidige algemene secretaris ds. W. van der Zee juist niet iets boven of naast de kerken, maar een belangrijke draad tussen de kerken behoort te zijn. Maar wat wil je, zegt Brattinga, als de kerken standpunten van hun Raad opvatten als „ook een standpunt, maar het onze kan wel anders zijn". Dat verzwakt de oecumenische dimensie van de Raad. „Niet serieus genoeg? Wat is ge noeg?", werpt dr. Van Munster tegen. Hij bekijkt het duidelijk anders. De Raad wordt wel de- genlijk serieus genomen. De ker ken fietsen er niet doorheen. Maar de Raad is nu eenmaal geen superkerk die de lidkerken is op kan leggen. Van Munster bevestigt dat de Raad zelden namens de kerken spreekt. De kerken worden geacht uitspra ken van de Raad tot de hunne te maken. Is dat niet vrijblijvend? Van Munster: „Het is een manier die heel goed gewerkt heeft. En ook in de naaste toekomst is het de enige manier die kan werken. Daarom dus een goede." Ir. Van der Graaf is met die vrijblijvendheid erg ingenomen. Hij heeft ook meer op de Raad tegen dan alleen het lidmaat schap van de katholieke en som mige andere kerken. Haar sterk horizontale koers, zoals hij het noemt. De bijbel heeft alles te maken met het maatschappelijke leven, daar niet van. Maar dan moet een Raad van Kerken over maatschappelijke, sociale en po litieke kwesties ook bijbels spre ken, de bijbelse dimensie aanrei ken. „De Raad moet niet op een lijn uitkomen waarop gezamen lijke vakbonden of politieke par tijen ook kunnen uitkomen. Te vaak spelen andere bronnen een rol bij het spreken van de Raad van Kerken. Het moderne le vensgevoel, het denken vanuit de mens in plaats vanuit de bijbel." Conflict Voor de Gereformeerde Bond hoeft de Raad van Kerken in zijn huidige vorm en opzet dus niet. De rest van de hervormde kerk denkt daar anders over, maar kan de bond niet zonder meer negeren. Vandaar de hervormde druk op de organisatie van de tweede Nederlandse Kerkendag vorig jaar in Amersfoort om het programma zo op te zetten dat de Gereformeerde Bond zichzelf kon toestaan eraan mee te doen. Een bron van conflict voor de Raad van Kerken is de afgelopen jaren Israël en de Palestijnen gebleken. De Raad betoont ten principale een dubbele solidari teit, zowel met Israël als met het Palestijnse volk. Clubs als het Overlegorgaan Joden en Christe nen (OJEC) en Christenen voor Israël blijven de Raad verwijten ten aanzien van Israël in gebreke te blijven en zich door de Pales tijnen in de luren te laten leggen. Aan de bron van dit conflict ligt de zogeheten Israëltheologie die vooral in protestantse kring op geld doet. 'Schoenmaker, blijf bij je leest!' is de ondertoon van het regelma tig terugkerend verwijt aan de Raad, dat ze zich te veel met de samenleving bemoeit en te wei nig bezig is met echt kerkelijke en theologische hangijzers. De critici vermoeden er vaak wat sarcastisch bij dat de Raad waarschijnlijk wel meteen zou kunnen ophouden als ze zich zou beperken tot kerkelijke en theo logische zaken, omdat succes bij voorbaat uitgesloten lijkt. Maar deze critici hebben ongelijk. Al thans, de Raad van Kerken gaat geen theologisch of kerkelijk vraagstuk uit de weg. En in het verleden zijn op dit gebied zelfs klinkende successen geboekt. Dr. Fiolet: „We zijn gekomen tot wederzijdse erkenning van de doop. Daarna is er overeenstem ming bereikt over het kerkelijke gemengde huwelijk welke ver klaring door alle kerken is aan vaard. Toen zouden we verder gaan met intercommunie en ambt, maar dat heeft het een voudig niet gehaald." Binnenskamers Nee, het ging zeker Rome alle maal te vlug en niet alleen de oecumene in Nederland. Anno 1993 zegt dr. Brattinga: „Er zijn genoeg punten, ook geloofspun ten, waarover gezegd kan wor den dat de kerken het er met elkaar over eens zijn. De Raad van Kerken moet het lef hebben om rond te bazuinen waar de kerken het met elkaar eens zijn. Dat blijft te veel binnenska mers." De Raad van Kerken doet regel matig van zich spreken, (w lopen jaren was ze de dr kracht achter het zo. Conciliair Proces. Dat Wis» brede actie om christened alle gezindten bewust te 5 van en warm te krijgen v grote vraagstukken van tijd: arm-rijk, oorlog-vr^J milieu. Het leidde niet alletj twee nationale Kerkend»' maar ook tot 'De arme kaïiJ Nederland', de campagne i. de nieuwe armoede. de kopstukken van d. tieke partijen en de vakbewS is standaard geworden, maand nog zat een delegati de Raad aan tafel met I. kopstukken als partijleide:| vice-premier Wim Kok, 1 Alders, tweede partijvoc Vreeman en vier PvdA-K den om van gedachten te len over duurzame ontwik) Die zorg heeft De maand ook geïnspireerd t. pastorale brief 'Landbouw voedsel en milieu'. De toekomst van de Brattinga moeten c eens meer samen gaan j „Neem een probleem me. Dat is niet het prob één kerk, maar van allekej Dat moet een kerk dus nietj oppakken, maar direct 1 Raad doorschuiven. Daar zi op te hameren." „De Raad", meent pater t Munster, „zou efficiënter J nen werken. Kijk, de 1 niet alleen die maandelijkJ eenkomst van kerkleiders, 1 ook de secties en hun pen. Ik denk dat in die sectil werkgroepen de samenwsj van de kerken beter toll recht zou kunnen zijn eigenlijk bedoeld alss; werkingsverband waarin j kerk haar deskundigen verschillende terreinen brengt." Twee belangrijkeki ties moet de Raad volgen Munster bovenaan haar a zetten. Dat is het grote profil dat Nederland feitelijk een 1 ticulturele samenleving is, worden, maar waaraan dal derlanders nog niet g En dat is de zedelijke verbid ling. „Wij zijn verbrokkeld^ raakt over onze zedelijke q tingen. Daardoor is er g lijke kracht meer. De Raat de gezamenlijke kerken 1 helpen om voor buitensta op een begrijpelijke manie spreken over wat de bron zedelijkheid is." Serieus Voor dr. Fiolet zou 1 Kerken zich nog eens 1 goed moeten bezinnen over Ij eigenlijke opzet. En de lidid zouden hun oude afspraak] rieus moeten nemen dat ze i| Raad zouden komen tot f schappelijk leven, gemei pelijk getuigen en gemei pelijke dienst. „Het meer mogelijk moeten zijn] synodes of bisschoppenrad tie bijeenkomen zonder das met de anderen overleg te t ben. Geen enkele kerk kant als een Robinson Crusoêopf eigen eilandje leven. Dat te allemaal nog veel te veel. f' mene gaat niet om de wij van de kerken, maar nieuwing van de kerk. - gezamenlijke vernieuwing! de eenheid van de kerken! gen." pen Haag (anp) - Premier Lubbers heeft nog steeds niet besloten of de toekomstcon ferentie donderdag in Wil lemstad al dan niet doorgaat. pe Rijksvoorlichtingsdienst „11 alleen kwijt dat het 'over leg nog steeds gaande is' en bat 'lopende het overleg' geen mededelingen worden ge- I tyeordvoerders van Lubbers wil- hé 1 jen niet nader uitleggen welke pr partijen bij de onderhandelingen Ee „ver de voortgang van de tweede k<^ yan onze Haagse redactie Den Haag - Alleen werklozen zijn, zouden geen gelegenheii gezinshereniging of gezinsvo: PvdA. Morgen behandelt de Tweede Kamer een voorstel van het ka binet om de regels voor gezins hereniging en gezinsvorming te wijzigen. Het kabinet wil dat voortaan alleen toestaan als de aanvrager een inkomen uit lega le arbeid heeft. Een half jaar geleden bereikten PvdA en CDA een compromis. De nu voorgestelde regels maken het voor buitenlanders van bui ten de EG (en ook voor Neder landers) moeilijker om kinderen of partner uit het buitenland naar ons land te halen. Een onderdeel van de nieuwe regels vindt PvdA-Kamerlid Apostolou, na nadere bestude- ring, moeilijk uitvoerbaar. „In 'januari hebben we ingestemd met de grote lijnen van de nieu we regeling. Toen heb ik gezegd [dat het voorstel van het kabinet [een goede basis is voor een ge sprek in de Kamer. Daar blijf ik [bij." [Hij vindt dat de uitvoerbaarheid (van de nieuwe regels slecht is. [Het kabinet heeft een ingewik kelde regeling bedacht waarbij j sommige groepen werklozen wel len andere niet in aanmerking IVERVOLG VAN VOORPAGINA (De andere dëmöhstranten liepen binnen het uur hun route langs Korte en Lange Voorhout, Lange Vijverberg en Kneuterdijk. In een hoek naast de Hofvijver de poneerden zij hun bloemen, voor t een deel met opzet geknakt, als 'est vol symboliek. Naar ei- zeggen geïntimideerd door [de aanwezige politie verliep hun [protest in grote rust. Alleen op [de terugtocht werd herrie ge- Waakt en werd gegild. Vlak voor Prinsjesdag willen de jongeren groepen nog eenmaal massaal in [Den Haag demonstreren. Teruggekomen bij het Centraal Station verzamelden de demon stranten zich bij de trap naar het zalencentrum. De Spoorwegpoli tie bevestigde na onderzoek dat de CP'86 daar vergaderde; de bijeenkomst was aangemeld on der een, andere naam. Gehuld in deinden met de leus 'Eigen Volk kerst waren ook leden van Bel gisch extreem-rechts, het Vlaams Blok, aanwezig. 1 ezeten in de hal scandeerden de jongeren leuzen als 'Nazi's paus, 'Oprotten' en 'Weg met ascisten'. Omdat voor de trein- Eigenlijk staan er maar drie echt belangrijke punten op de agenda van de Europese top die van daag en morgen in Kopenhagen wordt gehouden: de werkloos heid, de EG-relaties met de Oost- en Centraaleu- ropese landen en de Gatt. Maar meer nog dan in Edinburgh de vorige keer, ligt het belang van het topgesprek waar schijnlijk in wat niet op de agenda staat. Door onze correspondent Jo Wijnen DAT DE Europese leiders de volgende week een rooskleurig beeld van Europa zullen ophan gen, kan nauwelijks worden aangenomen. Daarvoor ziet het er te slecht uit met Europa, met de economieën van de lidstaten, met de Europese integratie en met de Verdragen van Maas tricht die dreigen stuk te lopen op malaise en neergang. Nog deze week heeft Brussel de groeivoorspellingen andermaal in negatieve zin bijgesteld. Het groeipercentagte komt op minus 0.5 procent uit, terwijl er voor het volgend jaar een groei van hooguit 1.2 procent is voorzien. Intussen klimt de werkloosheid in de EG snel naar de 18 miljoen (11 procent van de beroepsbe volking). Wat dat laatste betreft: EG- commissievoorzitter Jacques Delors zou maar al te graag een discussie ten pricipale over dat vraagstuk voeren. Maar de rege ringsleiders, gevangen in doem en somberte, willen daar -om politieke redenen natuurlijk - niet aan. Delors zou zijn opvattingen over wat er in Europa echt gaande is natuurlijk graag aan de grote klok willen hangen. Want hij is ervan overtuigd dat het met de werkloosheid niet meer echt goed komt, zelfs al wordt een zeer acceptabel groeipercentage van om en nabij de 3.5 bereikt, wat overigens niet eerder dan in 1996 het geval zal zijn. Voor Delors staat dan ook de welvaartstaat op het spel. Euro pa is - in tegenstelling tot vorige recessies- plotseling een geval apart geworden. Opeens wreken zich de hoge arbeidskosten, de enorme kosten van de sociale zekerheid, het onbeheersbaar ziekteverzuim, het gebrek aan arbeidsmobiliteit. Meer dan de helft van de werk lozen blijft langer dan een jaar zonder werk. Gevolg: steeds meer in de knoei rakende natio nale begrotingen. Nevengevolg: steeds minder kans dat mooie plannen als de economische en monetaire unie - waarvoor een grote mate van economische convergentie is vereist - op de lange baan worden geschoven. Geen wonder dat oud-EG-com- missaris Etienne Davignon, top man de Generale Maatschappij, de grootste holding van België, fel heeft uigehaald. Hij heeft de EG 'een timide houding' verwe ten. De zwakke kanten van Europa zijn het afgelopen half jaar in ruime mate geëtaleerd. De vala- tumarkten zijn in feite nooit tot rust gekomen nadat vorig jaar pond en lire door de EMS-vloer zakten. Nu begint het er zelfs 'steeds meer op te lijken dat de Duitse mark eraan moet geloven, het boegbeeld van niet alleen de Duitse, maar ook de Europese kracht. Als Europa niet langer kan drij ven op de economische en finan ciële dadendrang van de bonds republiek, moet er in feite een nieuw Europa worden uitege- vonden. Want het Europa dat we nu kennen bestaat bij gratie van de 'harde kern' die door een economisch sterk Duitsland en door een onaantastbare mark wordt gevormd. Pogingen de economie een 'boost' te geven door een snelle afronding van de Gatt-bespre- kingen over het vrijmaken van de wereldhandel, leiden uitgere kend in Europa, en meer in het bijzonder in Frankrijk, schip- Dode moslims in de straten van Sarajevo. De Europese Gemeenschap is zichzelf in politiek opzicht tegengekomen in het Bosnische conflict. foto epa breuk. En die ander 'boost', die door het in Edinburgh besloten economisch groei-initiatief moet worden gevormd, is door de neergang achterhaald en slechts een druppel op een gloeiende plaat geworden. Intussen is de Gemeenschap, zeker in politiek opzicht, zich zelf tegengekomen in het Joego- slavisch conflict. Wat er na de Golfoorlog nog aan politieke eenheid en slagkracht was over gebleven, is in diplomatieke val kuilen van Bosnië en Kroatië getuimeld. Het ergste is mis schien nog dat het algemeen falen van Europa als op zichzelf staande politieke entiteit, geen enkele repercussie heeft. Rege ringen vallen niet op Joegosla vië, ministers worden niet heen gezonden omdat ze het aan de politieke fronten verbruid heb ben. Ook de Europese integratie is geen regeringscrisis waard. Kopenhagen wordt ook de top van de schrikbeelden: het toene mend racisme, de opmars van rechts, de politieke versplinte ring, het groeiend ongeloof in de democratie als politieke remedie, het geweld, de algemeen heer sende moedeloosheid. Het zijn onderwerpen die regeringslei ders liever niet bespreken, ook al omdat ze uiteindelijk raken aan hun eigen geloofwaardigheid. Intussen hebben de Britten 'Maastricht' nog steeds niet geratificeerd, al valt dat wellicht spoedig te 'verwachten. De vraag is alleen, wat een geratificeerd 'Maastricht' op dit ogenblik kan betekenen. De politieke u in 'Maastricht' is voorzie- voorlopig niet veel meer dj rookgordijn zijn dat missaris Hans van de straks mag optrekken, algemeen heersende 01® aan het oog te ontrek economisch en monetaW] van 'Maastricht' zal vas op de strenge criteria die® zijn gesteld. Want met de® ge begrotingstekorten ;"- schulden en inflatiecijfer5 dat stuk van de Euwpe^J gratie alleen maar naar worden geschoven, een 1 weegs de volgende eeuw® Toch zullen de Europese volgende week pogen h®1 gezicht op te zetten. demonstratie van moe heid, lokt nieuwe moedeiw uit. Dat kan vooral aan J® nomisch front fataal i een demonstratie van onw optimisme kan evenzeer zijn, omdat dat als exte dienen de zich ophopend blemen onbesproken te I Of de leiders in Kopenj" delijk tot de ontdekking komen dat zijzelf gevanL,t ten, mag niet worden Het gebrek aan in*3 vernieuwingsdrang, f1 moed en slagkracht 1 onrustbarend groot z> politieke topontmoe® den nu eenmaal niet dat soort dingen toe te l' Pe informatie a«J COMMOTIE neemt 01 pnaire Wijkertunnel. Het afgel 'aa9denbankje zittende mini ivran 'n dr'e brieven de Tweed. 'OoiT8n d'e beer waren gestel l dat Maii de Kamer I v T,a over het contract voor de i gemene Rekenkamer is na v tegenaanval gegaan. Het 0 bon 5n van Ma'ï - die elkae Van ,i en zijn om te twijfele| Ven 9ewraakte notitie van d Kamerdebat dat dinsdai ernst) d zal bren9en is lf N«nQ -f dan minister-presidei lubberd" Persconferentie de bralrtnL m de oppositie 0 Van ri i toe te passen die vroi PJe katholieke kerk. v8n hafrnis yan Lubbers die me niet tf e?e 'ocident naar het ar Den uf l De Kamer verkeer, dat Ha 9.beschouwd als een evenoa Scbu'd van Maij nog voorbuig om de Düife1"9 te "emen. stel niVs 'ntussen wel dat de griiDan n bet uiterste middel (leeft a'. PvdA z't zelf tot 0' coalitie ~9e?n enkele behoefte Woe ister te fungeren. H "veinio richter b,Ükt dat Maij lies zou k IT °Pzitten. Zelfs ^nde kabinet" V°°r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2