'Geluk wordt niet meer gewaardeerd' Nathalie Cole, uiteindelijk een 'grande dame' van de jazz e 'USKE V\ 'AIVIBONE C GIDS DE STEM DONDERDAG 17 JUNI 1993 Nathalie Cole: „Ik kan nu alle stijlen van rock tot klassiek aan. Variatie, dat is het mooi ste wat er bestaat". DE STEM I 'Om bij 'Unforgettable' de stem van mijn vader door de koptelefoon te horen, daar heb ik niet van geslapen. Ik kreeg geen noot uit mijn keel, alleen tranen in mijn ogen foto de stem Eindelijk is ze gewoon Natalie Cole en niet langer 'Natalie, dochter van Nat King Cole'. Al was het wel een plaat met Pap pa's repertoire die acht miljoen maal verkocht. Het gigantische succes was voor Natalie het einde van een jarenlange concurren tieslag die ze met haar (overleden) vader uitvocht en die haar ook door de wereld van drugs en duis tere mannen voerde. Maar Natalie overwon. Met een nieuwe plaat, opnieuw vol oud jazzwerk wil ze de overwinning bevestigd zien. „Al zal ik waarschijnlijk mijn hele leven moeten blijven vech ten". Door Max Steenberghe De Monaco-suite van het Londense May- fai'r-hotel heeft zulke absurde proporties dat hij in Nederland al niet meer binnen de Premie-A-regeling voor eengezinswoningen zou vallen. Het meubilair kan een middel grote antiquair van een jaartje handel voor zien. En dan die boeketten! Van zulke overdadige pracht word je vanzelf stil: Maar niet iedereen. Uit een openstaande deur klinken sappige plat-Amerikaanse vloeken. Of iemand de fucking roomservice wil bellen waar die fucking speciale gezondheidscornflakes blijven waar ze al drie fucking keer om heeft gevraagd. Maar zie: even later verschijnt geen boot werker maar een beeldschone dame in de deuropening. Natalie Cole schrijdt bevallig naar de sofa, vlijdt zich neer en giechelt: „Sorry hoor, maar ik word er gek van. Al dat reizen verpest mijn maag en ik heb vorige week al laten bellen om te zorgen dat ze mijn cornflakes in voorraad zouden hebben. Kan ik het dus weer vergeten. En je zult zien dat ze dadelijk wel vet op de rekening prijken". Ze ziet er schitterend uit. Haar uiterlijk doet een tikfout vermoeden in haar curricu lum vitae, dat 43 levensjaren turft. Dat is des te verbluffender aangezien een flink deel van die jaren dubbel, zo niet driedub bel tellen. Het leven van een artiest is op zich al slopend, maar mevrouw Cole heeft zich lange tijd tegoed gedaan aan pilletjes en poedertjes die niet bij de apotheek verkrijgbaar zijn, en ze weggespoeld met sloten drank. Niet één, maar twee keer sloot ze zich op in een afkick-kliniek. Die ruige tijden behoren tot het verleden. Ze is een grande dame van de Amerikaanse jazz geworden: van haar vorige cd Unfor gettable with love zijn wereldwijd meer dan acht miljoen exemplaren verkocht. De plaat werd bekroond met zeven Grammies (de platenversie van de Oscar), slechts één minder dan het record dat Michael Jackson ooit wegsleepte voor Thriller. Nederland zette er een Edison naast. Plannen Het plaatkopend publiek schijnt te denken dat Unforgettable Natalie's eerste cd is. Er zitten er zeker een dozijn voor. Natalie's zangcarrière begon toen ze elf was. „En zeg nou niet dat dat logisch is met zo'n vader, want dat was zeker niet het geval", klinkt het wat snibbig. „Juist omdat mijn vader zo'n gevierd zanger was, wilde ik er niets van weten. Mijn moeder, die ooit nog bij Duke Ellington zong, had ook heel andere plannen: ze wilde dat ik medicijnen zou studeren. En daar ging ik dus ook van uit." „Ondertussen speelde muziek wel een hoofdrol in ons huis en in mijn leven. Count Basie, Duke Ellington, Frankie Sinatra, iedereen zat 's avonds bij ons aan tafel. En mijn zus en ik liepen de hele dag te zingen." Op haar elfde kreeg Natalie een tape-recor der van haar vader. De volgende dag gaf ze hem een tape terug: met nummers van Ella Fitzgerald. Nat reageerde enthousiast en liet Nelson Riddle, die juist een musical voor Cole schreef, een rol erbij verzinnen. Zodat vader en dochter even later daadwer kelijk zij aan zij op het toneel stonden. Het enthousiasme bekoelde aan beide kan ten voordat de plannen serieuzer konden worden. „Mijn moeder bleef tegen het hele idee. En ik kreeg ook bedenkingen, want mijn vader zag ons al duetten zingen. Maar als tiener voelde ik er niks voor om aan pappa's handje te lopen. Het was het begin van de sixties: ik was dol op rock 'n' roll. Mijn vader haatte dat, zodat het voor mij weer des te aantrekkelijker werd. Ik dwong hem Beatle-platen mee te nemen, want omdat ze bij dezelfde platenmaatschappij zaten kon hij ze gratis krijgen. Daar stopte hij dan wel eens een jazz-plaat tussen, maar die gaf ik terug. Waarop hij weigerde de Beatles in de huiskamer aan te horen." Zakcentje De zang raakte helemaal op de achtergrond toen haar vader in 1965 stierf aan longkan ker. Natalie gooide zich op haar schoolwerk en studeerde een paar jaar later kinderpsy chologie aan de Universiteit van Massachu setts. En daar begon ze weer te zingen in de weekeinden, om een zakcentje bij te verdie nen. „Maar bij het eerste optreden had ik moeten weten wat me de rest van mijn leven te wachten stond, want de posters riepen 'Nat King Cole's Dochter Zingt hier'. M'n naam stond er niet eens bij Van het een kwam toch het ander. Natalie zong steeds vaker, kreeg een eigen groep, ging naar andere steden, ontmoette een producer, maakte een proefopname, een eerste plaat, kreeg een contract en, tot ieders verwondering behalve de hare, wereldsucces. Het album Inseparable kreeg meteen twee Grammies en verkocht miljoe nen malen. „Zelf stond ik er niet van te kijken, ik was eerder verbaasd over de verbazing van anderen", glimlacht ze. „Ik was van platen niet anders gewend dan dat er miljoenen van verkocht werden." Natalie, inmiddels getrouwd met producer Marvin Yancy, bleek te gemakzuchtig. Ze liet zich de roem aanleunen en zwichtte voor drank en drugs. „Natuurlijk is het mijn eigen schuld", zegt ze peinzend. „Maar ik wil wel verzachtende omstandigheden aanvoeren. Succes betekende juist in die jaren dat alles mogelijk was. En helemaal als je nog jong bent. Ik had geen vader die me waarschuwde, mijn man zat in dezelfde business en ik zag geen enkele grens". „Niemand is voorbereid op een leven in de spotlights, helemaal niet van jongs af aan. Ze zouden er in Hollywood een school voor moeten maken, het je moeten leren. En zolang dat niet gebeurt krijg je excessen. De junks en de Jacksons. Want wat Michael doet is natuurlijk ook een grote vlucht". Kurk Het ging snel bergafwaarts met Natalie, en op een ochtend ontwaakte ze in een ont wenningskliniek. Dat bleek geen succes. „Het was een rijkeluisbedoening voor Hol- lywoodsterren. We moesten tweemaal daags met een psychiater praten, die ons vertelde dat we zo zielig en zo ziek waren. Na zes weken mocht ik er uit, na acht weken had ik mijn eerste fles alweer op." Natalie was inmiddels zo wijs haar gewoontes te verstoppen. De eerstvolgende plaat werd door de platenmaatschappij uit gebracht onder de jubelende titel I'm ready. „Ik heb ze nog gesmeekt om een andere titel, maar durfde niet te zeggen waarom." Twee maanden later snapten ze het, toen Natalie zich inschreef bij de Hazelden-kli- niek in Minnesota. „En dat werkte beter. Nu kreeg ik te horen dat dit mijn laatste kans was, dat ik een volgende keer zou sterven, dat ik in feite iedereen bedroog die van me hield en dat ik mezelf het meest voor het lapje hield". Natalie besefte dat en wist dejturk op de fles te duwen. Ze schoonde haar hele leven op, scheidde van haar echtgenoot, herkreeg zeggenschap over haar zaken en haar zoon Robbie. Die heeft inmiddels te kennen gegeven ook de muziek in te willen, als drummer. „Nee, ik ben er niet op tegen. Ik weet dat het niet tegen te houden is en eerlijk gezegd vind ik het te gek", lacht ze met de trotse lach die voorbehouden is aan ouders. Het lijkt moeilijk om in het nog altijd door cocaïne ondergesneeuwde Hollywood een opgroeiende zoon in toom te houden. Temeer als die voorbeelden te over heeft hoe zijn moeder de beest uithing. Natalie ziet er geen enkel probleem in. „Ik heb hem meteen na mijn afkicken verteld wat er met me aan de hand was, al zal hij het toen niet helemaal hebben gesnapt. Hij was daarna snel verveeld door alle roddels. Hij vraagt zich af waarom ze het altijd over drugs hebben en er zelden over zingen, terwijl hij me altijd ziet zingen en nooit ziet spuiten. Als hij vijftien is, gaan we er nog eens over praten. En ik hoop, nee ik denk, dat hij mijn waarschuwingen beter aanneemt omdat ik het allemaal zelf heb meegemaakt. Ik weet waar ik het over heb". „Iedereen vraagt altijd naar die tijd, maar verwacht dan ook dat je in twee zinnen een jarenlang lijden verklaart. Dat kan niet en daarom praat ik er liever niet over. Ook omdat praten nog steeds moelijk valt. Ik ben van plan om er een boek over te schrijven, om het geheel in het juiste per spectief te zetten". „Eenmaal een alcoholist, altijd een alcoho list, luidt een gezegde en dat klopt. Licha melijk lijk je het snel achter je te hebben, maar psychisch ben je er lang niet over heen". Haastig: „Maar zie dit niet als zeuren of zielig doen, ik prijs mezelf elke dag gelukkig, anderen die het meemaakten zijn dood of lijken dood". Gage Een ander gevecht dat Natalie bleef voeren was dat tegen het imago van haar overleden vader. „Van het begin af aan zei iedereen dat succes voor mij erg makkelijk kwam met zo'n bekende naam. Vergeet het maar. Hij dwarsboomde me omdat ik volgens hem het verkeerde repertoire koos, maar ieder een vergeleek me later ook met hem. 'Ze zingt wel aardig, maar haar vader klinkt mooier' las ik dan de volgende dag. Als een zaaleigenaar me dat durfde te zeggen, vroeg ik of ik ook dezelfde gage kon krijgen als pappa". „Ook raadde iedereen me aan om zijn materiaal op te nemen. In het begin van mijn carrière peinsde ik er niet over omdat ik het flauwe songs vond. Een tiental jaren geleden, toen ik begon in te zien dat het toch wel erg goed materiaal was, durfde ik het niet aan omdat ik dacht nooit in zijn voetsporen te passen". Natalie zette haar muzikale carrière voor zichtig opnieuw op de rails met onduidelij ke platen als Everlasting waarop ze werk zingt van Burt Bacharach, Bruce Spring steen en Nat Adderly. En toen, jawel, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, begon ze alsnog aan Het Plan: een verzamelaar met pappa's hits. „Uiteindelijk wist ik dat ik zijn last mijn hele leven met me mee zou dragen, ze zouden me altijd met hem blij ven vergelijken. Toen draaide ik het om: If you can't beat them, join them." Boud gesproken, maar Natalie durfde het toch niet alleen. Oom Ike, die destijds piano speelde, klom ook nu weer gchter de toet sen, broer Kelly diepte de arrangementen uit historische archieven op en zus Tim was continu aanwezig voor moral support die met name tegen mamma Cole in stelling werd gebracht. „Want zij vond het aanvan kelijk heiligschennis", klinkt het bedacht zaam. „Maar ik geloof dat ze het nu, na al het succes, wel leuk vindt". Posthuum Succes had het project zeker. Unforgettable with love vloog over de toonbank en Nata lie kon een prijzenkastje laten timmeren om de vele trofeeën in op te bergen. Opvallend ste van de 22 werkjes is het titelnummer Unforgettable: door technische truukjes zingt Natalie een posthuum duet met haar vader. En ook op de clip staan vader en dochter door digitale opschoning van film beelden opeens naast elkaar te croonen. „Dat was een enge ervaring", bekent ze. „Vooral bij de eerste nummers had ik het idee dat hij, vanaf een wolkje of zo, over mijn schouder meekeek. En hoewel ik in het begin erg onzeker was, overtuigde mijn familieleden me van de kwaliteit en kreeg ik zelf ook het gevoel dat hij moest glimla chen. Dat sterkte me voor de rest van de plaat. Maar Na het overstelpende succes heeft Natalie opnieuw een cd met klassiekers uit de fifties opgenomen. Op Take a look staan werkjes als I wish you love van Charles Trenet, I'm beginning to see the light van Harry James en Duke Ellington, As time goes by uit Casablanca, Cry me a river, Too close for comfort en, weer van pappa, Let there be love. Mooi werk, daar niet van. Maar is de keuze wel verstandig? Unforgettable zal ze nooit kunnen overtreffen. „Never say never", zegt ze. Serieuzer: „Juist daarom doe ik het. Achteraf zeggen veel kritikasters dat het succes van Unforgettable weer deels op het conto van mijn vader staat, het was zijn materiaal. Met deze plaat wil ik voor eens en altijd bewijzen dat deze stijl mij een handschoen. En daarmee bewijs ii tevens dat ik als vocaliste De hele cd handelt over één thema: tij bevat allemaal liefdesliedjes. In haar vrij! tijd besteedt Cole veel tijd aan liefdadig heidswerk, onder meer ten behoeve van aids- en kankerpatiëntjes. Ze voelt blijk baar niet de behoefte die boodschappen ook muzikaal uit te dragen. „Nee", klinkt he! heel beslist. „Die dingen houd ik geschei den. En eigenlijk vallen ze ook onder hel thema liefde. Dat is nog steeds het beste medicijn voor de menselijke geest. En ei zijn vreselijk veel soorten liefde. Ik bezing ze allemaal: verliefd zijn, onbeantwoorde liefde, afgewezen liefde, voorbijgegane lief de, pijnlijke liefde, geestelijke liefde en lichamelijke liefde". Pijn Veel van de liefdes die Natalie opsomt heeft ze zelf meegemaakt. Veel hebben haar pijn gedaan. Kwam de pijn weer terug toen ze de cd opnam? Ze peinst. „Niet echt. Ik heb het allemaal achter de rug, verwerkt op mijn eigen manier. En ik ben blij, nee, drinkbaar dat ik die dingen heb meege maakt. Het geeft mijn interpretaties diepte- Ik kan me de pijn nog herinneren en p® daar wel uit, maar dat doet nu geen pijn meer. Ik heb een scheiding doorgemaakt, ben geliefden kwijtgeraakt, heb ouders ver loren en mijn eigen tragedies Maar daar ben ik overheen g „Dat wil ik nog meer wil uitdragen, dat wordt heden ten dage onders> Geluk wordt niet meer gewaardeerd, of® ieder geval ondergewaardeerd. Het publi® is daar erg dubbel in. Als een art» gelukkig is, verveelt dat. Een ongelukkig' j artiest verveelt ook. Ik merk dat ik oir" wachte steun krijg, nu ik over alles hen. Toen ik gewoon gelukkig was vond® ze me oninteressant en verwend. Toen ik de put zat was ik een zeur. Nu zien ze u' wel zitten". „Als ik terugkijk op mijn leven schaam me niet. Ja, ik heb fouten gemaakt, maan8 heb toch ook de kracht gehad om er over heen te komen. Trots is daar niet het ju® woord voor, ik ben weer dankbaar voor» ik heb meegemaakt. Ik ben er sterker door, „Ik zou het ook niet hebben willen missen Pijn is pijn, en dat is voor een artiest W een aparte ervaring, een bron. Pijn snlj? diep en wreed, het is een sterke emotie- als je in staat bent om die emotie in kracht ook vorm te geven in een beet houwwerk, neer kunt zetten op een st' linnen, in woorden, of in zang, dan merk) dat die werken het publiek heel d» aanspreken. Dat raakt de mensen W dan andere emoties. Drit is-ware kunst'. RADIO 1 heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, (Is,II 17 30,18.30 en 06.30 Nieuws. In 107 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo. iinl Dingen die gebeuren. AVRO: W Radiojournaal. KRO: 20.04 onbewolkt, 20 graden. AVRO: 22.04 r, 5 de oren. NOS: 23.07 Met het OP morgen. VPRO: 0.04-7.00 Nacht van Omeros(live) RADIO 2 ÓJ heel uur nieuws. NCRV: 7.04 cnndemorgen Nederland. (Met om 753 Woord onderwegl 9.04 Wie „'„Pt waar Willem Wever woont? X Muziek bij de koffie. 11.04 pYpin nubliek. 12.04 Vakantie-maga- 5,8 (Met om 13.04 NCRV's Hier en Mn) 14 04 G'oud en Nieuw. 15.04 Reislustig, reislastig. 16.04 Disco- am lets anders- E0: 17-04 S Ie mensen. VPRO: 18.04 Ekkel horizontaal. TROS: 19.04 Poster. K Music all in. 21.04 Voor wie „raag luisteren wil. 22.30 Coulissen. 23.04-24.00 Sesjun RADIO 3 ÉI heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen 11.04 Baas van de dag. VARA: 1204 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN 15 04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin- keldekinkel. NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV' 20.04 Paperclip magazine. VPRO:' 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM RADIO 4 óm 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem ming. 9.02 Muziek voor miljoenen. 1100 Het ochtendconcert. I. The Academy of the Begynhof met fluit. II. Radio Symf. Ork. 13.04 Klassiek op verzoek. VARA: 14.00 Middag concert: Uit VARA's matinee archief: Capriccio Stravagante met sol 15.20 Pianist Emil Gilels speelt Beethoven en Weber. 16.00 De Nederlanden: Willem en Guillaume Landré. KRO: 17.00 Zin in muziek. 18.04 KRO Klassiek. 19.30 Het orgel. NOS: 20.02 Holland Fetsival 1993. Groot Omroepkoor en Radio Symf. Ork. met sol. KRO: 22.30-24.00 Lau- date RADIO 5 Elk heel uur Vm 18.00 Nieuws. NOS: 645-6.50 Mededelingenrubriek met iid weerbericht en I scheepsvaartberichten. 7.05 1008 M. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden, TROS: 9.02 TROS Perspectief. 10.02 De duvel is oud. RVU: 11.02 Kleur bekennen. FELEAC: 12.02 Faros (12.30-12.50 Opkomst van het Verre Oosten). NOS: 13.10 NOS-Bijlage. 14.02 Een leven lang. NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 CDA. I0S: 18.02 Achtergrondpro gramma: 18.02 Nederlands: 18.20 Arabisch; 18.40 Turks. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualitei- m het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. VOO: 21.00 Club Veronica trend. TELEAC: 22.00 Knoop in je( zakdoek. 22.30 De geheugencursus vanTeleac. 23.00-23.30 Faros. Herh. 23.30-24.00 Bonjour tout Ie monde I OMROEP BRABANT Elk heel uur en 07.30 ANP-nieuws, I door Brabants nieuws en actualiteiten (behalve 08.00 en 13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51 Weerman Johan Verschuuren. 7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32| Brabants nieuws en actualiteiten. 9,07 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank. 11.07 Van harte. 12.00 Brabants! nieuws, actualiteiten en service.; 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 13.32] s nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.07| Muziekkiosk. 16.07 Tussen Amster dam en Brussel. 17.45 De agenda 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht I OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.00 Nieuws en actualiteiten. 7.32| Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.50-8.00 De agenda 12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.1Ï Het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35| ie kust en te keur. 12.55-13.00 De agenda. 16.00 Een vak apart. 17.0C Nieuws en actualiteiten. 17.15 Hei weer in de provincie. 17.32 Regio naai nieuwsoverzicht. 17.35 Zet u maar. 17.55-18.00 De agenda OOK I/A *'W£Af SCHOON MA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 26