Eerste klanten voor Fokker 70 Dver bedrag nte. Aandeelhouders moeten meer macht krijgen Bovag: Grote oliemaatschappijen lokken ldanten naar pomp Onzekere toekomst voor optimistische NS HAND kort Indonesische luchtvaartmaatschappijen bestellen vijftien toestellen [Economie heeft Duitse lap niet achter de rug' Onderzoek: Japanners zijn draken of dolfijnen ECONOMIE kort ECONOMIE 55 DE STEM WOENSDAG 16 JUN11993 A5 llawi op laatste henen Blantyre - Oppositiepartijen (Malawi hebben dinsdag de ovetl (winning opgeëist bij een referenJ Idum, waar de bevolking zic]j V(J [het eerst kon uitspreken over M I eenpartijbewind van de preside? Ivoor het leven Kamuzu Band I (foto). Ze eisten dat de bejaard I president aftreedt om plaats >J I maken voor een coalitieregerin I van nationale eenheid. De voorstanders van een dem», cratie naar Westers model hebN 73 a 86 procent van de stemm™ behaald, volgens officieuze cijfej van het Verenigd Democratisch Front (UDF), die waren gei seerd op uitslagen van meer d de helft van het kiezerskorps, proegd naar stembus [te oppositiepartijen in het Japans! I van wantrouwen tegen de regerinJ Be regerende Liberaaldemocratiseh jiotie, zodat er gibte kans is daL l-ervroegde verkiezingen moet uitj [binnen zijn eigen LDP lopen teget_ 1 duidelijker wordt dat hij zijn plaij - het eind van de huidige 2ittingspe- verpen voor hei-vorming van hel |nt te loodsen. Door die hervormiJ aan de chronische corruptie en| Ides uit Bakoe [ssades en Westerse oliebedrijven hl pegonnen met de evacuatie van hu Bakoe. Zij vrezen een aanval van< fjnov, wiens troepen, tanks en raket-| neter van de stad bevinden. ontmoeting van president Eltsjib^ Frankrijk, de Verenigde State' De president noemde de toestan^ - zei vastbesloten te zijn maatregela feigeren hun wapens neer te I yanonze Haagse redactie Haag - De grote oliemaat- I schappijen onder leiding van "'arktleider Shell lokken vrachtwa- ens van transportbedrijven door lj,et aanbieden van kortingen op de I lieselprijs naar hun pompen. De I vejne pompstations zijn hiervan de I dupe- ,ze beschuldiging heeft een delegatie I van de Bovag gisteren geuit tijdens een 1 «esprek met de Tweede Kamer. Volgens de Bovag is het ministerie van qonomische Zaken op de hoogte van I <jeze praktijk, maar is een onderzoek I.erover in een diepe la verdwenen. Het ministerie van Economische Zaken zegt echter van geen onderzoek te weten. Tweede Kamerleden willen ophelde ring, bleek na afloop van het besloten gesprek. Volgens A. Hammerstein, tot voor kort voorzitter van de pomphouders binnen de Bovag, worden de kortingen door de grote maatschappijen in het gehele land aangeboden. De transporteurs krijgen van de maatschappijen een creditcard of kortingskaart om bij specifiek aange wezen pompstations met korting te tan ken. Als de beschuldiging correct is, moet het ministerie van Economische Zaken deze praktijk bestrijden, vindt PvdA- kamerlid Van der Vaart. Economische Zaken reageert koel op de beschuldiging. „Als de Bovag denkt dat de Wet Economische Mededinging wordt geschonden moet men een klacht indienen", zegt een woordvoerder. Vol gens een Bovag-zegsman is de klacht nog niet concreet omdat 'moeilijk een vinger achter de praktijken van de oliemaatschappijen te krijgen is.' De Bovag-delegatie heeft de Kamerle den op nog een andere handelwijze van de oliemaatschappijen gewezen die ten koste gaat van de kleine pomphouders, met name in de grensstreek. De marge bovenop de kale benzineprijs is in Nederland 26,18 cent voor Euro- benzine en 29,18 cent voor een liter superbenzine. In Duitsland is die aan zienlijk lager: slechts 15 cent. „Het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland wordt dus niet alleen door een hogere accijns veroorzaakt", con stateert CDA-kamerlid Paulis. De Bovag vindt dat de grote oliemaat schappijen kleine pomphouders moeten compenseren voor het verlies dat zij hebben geleden door de invoering van een accijns van 25 cent in 1991, het zogeheten kwartje van Kok, Een eigen enquête heeft de Bovag geleerd dat 55 pomphouders in de grensstreek een omzetdaling hebben van gemiddeld 17 procent. Bij het uitblijven van een financiële vergoeding zouden' ruim 20 pomphouders moeten sluiten. De Bovag vindt dat de overheid de grote maatschappijen moet dwingen tot het betalen van financiële vergoeding aan de kleine pomphouders. „We heb ben niet de indruk dat het ministerie van Financiën een uiterste krachtsin spanning heeft verricht", aldus H. Bruin, manager afdeling externe betrekkingen van Bovag. De Tweede Kamer lijkt niet genegen het ministerie van Financiën onder druk te zetten. „Dit lijkt op een fonds a la de aardbeving bij Roermond. Maar die parallel gaat hier niet op", aldus Van Rey (WD). „Zo'n fonds kan de overheid niet afdwingen. Dat moeten marktpar tijen zelf oplossen", zegt Van der Vaart (PvdA). pdriessen uit hotel [essen van Economische Zaken en d bezoek aan Zuid-Afrika vergeze i hotel in Kaapstad moeten verlate was uitgebroken. De brand ontstc de vierde verdieping, jrd letsel opgelopen. Alle hotelgast leëvacueerd. Minister Andriessen i T toen veiligheidsfunctionarissen 1 pten. akers met referendum [lent Leonid Kravtsjoek heeft toegi nde mijnwerkers, om een referen I Maar het parlement kon het daan |t de kwestie doorverwezen naar e Imier Leonid Koetsjma waarschuw Jting over twee dagen als de stal I werknemers in 200 kolenmijnen i |en zich aangesloten bij de nu al f [aldus de tv-zender Ostankino. 1 ligt in de Donbass, in het overwei Isen bewoonde oosten van het land. I I de prijsverhogingen, maar stellen c Bionale autonomie en een vertrouw Pent. jrdanen in nood beter i buiten de EG waar geen Nederland fen raakt, kan vanaf 1 juli een beroejj een vertegenwoordiger uit elk ander |or deze wederzijdse consulaire bijstan^ afgesproken dat hun burgers die consulaat van een ander EG-lai [unnen krijgen als de eigen onderdanen zaken als beroving, overlijden, ziekta Aken consulaten zullen door hun min»-] Izaken over de taakuitbreiding worde» tehuis voor daklozen i een tehuis voor daklozen in het Duit*j aan zes mensen, onder wie tw* st. negen mensen gewond raakten. Zesenl ?n tijdelijk in een school ondergebracjjH lwassen slachtoffers waren zo erns j ke identificatie niet mogelijk was. d werd gezocht in nalatigheid. fan onze verslaggever IParijs - De Fokker 70 is gisteren op de luchtvaartshow Ivan Parijs officieel gelanceerd met de verkoop van [vijftien toestellen aan twee Indonesische luchtvaart- I-aatschappijenBovendien werden nog eens vijf opties vastgelegd. Fokker is men bijzonder [opgetogen over de transacties, |ct betekenen dat het van de e broer Fokker 100 afgeleide 1 nu in serieproduktie kan i genomen. |ltt is de eerste grote order in |let zo moeilijke jaar 1993. Tot i toe waren dit jaar slechts |(r,e Fokker 100's en twee Fok- iO's verkocht. De vliegtuig- ■bouvver moest vanwege de liialaise in de markt 2200 banen ■schrappen. ■Het vinden van de eerste klant Ivoor de Fokker 70 was in die een hele klus. De lance- l in april moest worden uit- eld. Fokker-topman E. toom hoopte op de lucht- van Bourgette bij maar durfde zich daar [tietop vast te leggen. Fokker is in dat streven toch geslaagd. 1 klanten zijn gevonden in sië, een van oudsher goe- markt voor Fokker. Het e vliegverkeer daar heeft grote vlucht genomen door oplevende economie. Het is belangrijk bij het jort in de archipel. Inclu- I de nieuwe orders telt het 1130 Fokkers: 30 F27's, 65 U's. 20 Fokker 100's en nu dus (5 Fokker 100's. e eerste klant voor de Fokker Sempati Air, de snelst private luchtvaart- iappij van het land. Het drijf bestelde 10 Fokker 7O's nog eens optie op 5 tetellen. In de uitvoering van jfeipati krijgt het vliegtuig 74 plaatsen. De afleveringen aan Jfcpati beginnen in maart ■95. Jtlita Air Service, dat zich heeft 1 op ongeregelde lucht posten ten behoeve van de Naesche staatsoliemaatschap- pPertamina, bestelde 5 toestel- s De leveringen vinden plaats "1), '96 (2) en'97(1). De Fokker 70 werd op de locatie Woensdrecht ontwikkeld. Het toestel is een ingekorte versie van de Fokker 100. Het aantal stoelen ligt tussen de 70 en 80. Daarmee moet het het gat opvul len tussen de Fokker 100, met inderdaad circa honderd stoelen, en het tubroprop-toestel Fokker 50, met een overeenkomend aan tal zetels. Fokker investeerde 350 mil joen in het toestel. Voor de vleu gel werd 2,40 meter uit de romp van de F100 gehaald, in het staartstuk verdween 2,20 meter. Begin april doorstond het toestel de luchtdoop. Het toestel zal worden gebouwd op dezelfde assemblagelijnen als de Fokker 100. Fokker wil vanaf 1995 vijf tien Fokker 70's per jaar produ ceren. Met het in produktie brengen van de 70 heeft Fokker de eerste belangrijke stap genomen naar de vliegtuigfamilie rond de Fok ker 100. De Nederlandse vlieg tuigbouwer wil aan de boven kant van de markt een Fokker 130 creëren. Waarnemers zien daarbij overigens het probleem ontstaan, dat moederconcern Dasa in Airbus-verband met de in ontwikkeling zijnde Airbus 319 een concurrent in eigen huis haalt. Het aanbieden van een Fokker 100-familie is volgens het Nederlandse bedrijf een belang rijk marketing-instrument. Pilo ten kunnen zonder enig pro bleem van het ene in het andere toestel overstappen. Daaardoor kunnen toestellen flexibeler worden ingezet. Bij een kleiner aanbod van passagiers, kan met een kleiner toestel worden gevlo gen, wat de kosten drukt. Ook zaken als onderhoud en het aan houden van onderdelenvoorra- den kunnen goedkoper geschie den. Gistermiddag werd een Fokker 70 alvast voorzien van het logo van Pelita Air Service. Deze Indonesische luchtvaartmaatschappij en haar collega Sempati Air kochten gisteren 15 Fokker 70-toestellen. foto dijkstra Wermeer - Voorzitter J. van den Akker van de metaalwerk- F®s denkt dat de Nederlandse economie 'de Duitse klap' pi! niet helemaal achter de rug heeft. dit gisteren in Zoeter- M bij de presentatie van het «■verslag van de FME, de I, tersorganisatie in de f™l- en elektrotechnische •lustrie. r situatie is in vrijwel alle Van zi'n bedrijfstak zo dat het vorig jaar door voorspelde werkgele- produkten en produktieproces- sen, waarvoor veel meer onder- zoeks- en ontwikkelingsinspan ningen nodig zijn. Daarnaast moet de exportmarkt worden verbreed, met name in de rich ting van Zuidoost-Azië, China en Japan. Van onze redactie economie Utrecht - De Nederlandse Spoorwegen zijn optimistisch over hun toekomst. Ondanks een verlies van 192 miljoen gulden in 1992 en een te verwachten verlies van 50 miljoen in 1993, denken de Spoorwegen de financiële problemen te kunnen oplossen. „We krijgen het lek nog niet helemaal boven water, maar het ligt inmiddels iets hoger", aldus president-directeur R. den Besten gis teren bij de presentatie van de jaarcijfers. De Spoorwegen moeten vanaf 2000 volledig zelfstandig kunnen werken. Nu krijgen ze nog een overheidssubsidie van ongeveer 1,5 miljard. Het Rijk zal weliswaar blijven beta len voor het aanleggen en onderhouden van de rail-infrastructuur (jaarlijks 1,05 mil jard), maar de exploitatie van de lijnen moet winstgevend worden. De huidige subsidies voor de tekorten in de exploitatie (450 miljoen) worden dan ook vanaf volgend jaar stelselmatig afgebouwd. NS hebben in maart een ingrijpende reorga nisatie aangekondigd. Daarbij moet in 1998 een blijvende besparing van 350 miljoen worden bereikt. Zeker 3.500 banen moeten verdwijnen. Tegelijkertijd wordt bekeken welke lijnen efficiënter kunnen rijden. Er zijn ook plannen de conducteur op de stoptrein te vervangen door controleteams, zoals die in de metro actief zijn. Verder wordt geschrapt in de dunbezette treindien sten. De Spoorwegen zijn er echter van overtuigd dat de reiziger weinig hinder zal ondervin- Den Besten. FOTO ANP den van mogelijke ingrepen in de diensten. „Het stroomlijnen van de dienstregeling brengt een kostenvermindering met zich mee, zonder dat de reiziger er veel van merkt", zegt Den Besten. Al het optimisme ten spijt, zitten er flinke adders onder het gras, zegt Den Besten. Hij gaat er van uit dat de overheid na de verzelfstandiging van de NS zeker 200 mil joen wil steken in onrendabele lijnen. Het kabinetsvoorstel komt niet verder dan 60 miljoen. Ook stelt het kabinet voor de staatsgarantie met ingang van 1994 af te schaffen. Als dat gebeurt kunnen de verlieslijdende NS bij geen enkele bank aankloppen voor krediet en moeten alle mooie toekomstplannen direct in de ijskast. Voorts moeten de kosten van het autorijden in de pas lopen met de jaarlijkse tariefverho gingen (geschat op 6 procent). Gebeurt dat niet, dan zullen steeds meer treinreizgers voor de auto kiezen en loopt de verzelfstan diging van NS uit op een flop. Inmiddels rollen de toekomstscenario's over de directietafel. In een interne notitie waar schuwt G. Hammer, de toekomstige direc teur van het NS-Reizigersbedrijf, ervoor de resultaten van dit belangrijkste bedrijfson derdeel tussen 1993 en 1998 met nog eens 770 miljoen te verbeteren. De hoofddirectie erkent het bestaan van het toekomstscenario, maar wil er niet op voor uitlopen, nu de onderhandelingen met minis ter Maij nog moeten worden gevoerd De Vervoersbond FNV deelt het optimisme van de Spoorwegen bepaald niet. „Ik zie niet meer hoe ze het bestaande aanbod kunnen blijven bieden, zeker als je dat toekomstsce nario van Hammer in acht neemt. Er zal veel harder worden gesneden dan tot nu toe is verteld", voorspelt bestuurder W. Korteweg van de FNV-bond. De reizigersvereniging Rover is vooral ont stemd over het schrappen van onrendabele treindiensten. Ze kijkt met grote zorgen vooruit naar het dienstrooster in 1994. Rover is er van overtuigd dat het uitdunnen van bepaalde diensten de NS op termijn veel klanten kost, zeker als hetzelfde gebeurt in het stads- en streekvervoer. (FME I st dan voor ening. tn Iaat weten. Kortom, wie 'n hoge rent to opnamevrijheid wil, opent vandaag n°£ Postbank Kapitaalrekening. /oor meer informatie of voor de f°^ aalrekening belt u Clantenservice Giro- uil/ n, (020) 591 82 20. POSTBAN >ij de Postbank. «dsverlies over 1992 en teamen naar boven is bij- teil J Jï^geversorganisatie hield dit jaar nog rekening met •Wgelegenheidsverlies van 20.000 maar gaat nu n 25.000 arbeidsplaatsen. J laar leverde de FME (bijna wijven; 270.000 werk- j' JI aan 160 bedrijven bij- i, [reorf?anisaties- Er gin- L.Mrijven failliet. Deze «Heling zet dit jaar tot nu telF'Ze'Van ^en Akker. w het vierde kwartaal i™ Stoeiden de proble- branche. In het bij- K,,i"e basismetaal (Hoog- -transportmiddelensec- lu be elektrotechnische tliJi warnen de prijzen te staan, ajy® "epen door de con- neergang extra hard K" e toeh al structureel itmljjL ,uat'e 'n de bedrijfstak, lid 'li j te 'age winstgevend- F om/ Vette 'aren verdiende fcmer 8'5 Procent °P „^testeerde vermogen; net e rente op een bank aar met veel meer daarvoor ligt vol- en Akker in betere Van onze redactie economie Rotterdam - De aandeelhou ders zijn toe aan wat meer macht in 'hun' ondernemin gen. De tijd dat ze alleen maar in aanmerking kwamen voor koerswinst en dividend en voor de rest hun mond moesten hou den is voorbij. Dit is de conclusie van een congres dat gisteren in de Rot terdamse Erasmusuniversiteit was gewijd aan de machtsver houdingen in de Nederlandse vennootschap. De aandeelhou ders zouden het weer voor het zeggen moeten krijgen, zoals in de tijd voordat het 'structuur regime' werd ingevoerd. Door dit structuurregime, dat sinds 1971 bestaat, deelt in de grote Nederlandse ondernemin gen (met meer dan 100 werkne mers en meer dan 25 miljoen gulden eigen vermogen) de Raad van Commissarissen de lakens uit. Deze Raad benoemt zichzelf (door 'co-optatie') èn de directie/Raad van Bestuur. De feitelijke eigenaren van het bedrijf, de aandeelhouders, kunnen daar praktisch onmoge lijk tussen komen. In deze constructie is het niet ondenkbaar dat aandeelhou ders die samen de meerderheid of zelfs 100 procent van de aandelen bezitten geen enkele invloed hebben op het beleid van het management van het bedrijf. Recent voorbeeld is de Noor Torstein Hagen, die zelfs met de steun van Algemene Vergadering van Aandeelhou ders multinational Nedlloyd niet op een andere (in zijn ogen betere) koers kon brengen. „Ik heb daar veel geld mee verlo ren, maar ik heb er veel van geleerd" vertelde de ex- grootaandeelhouder gisteren aan het congres. Hagen heeft zich te pletter gelopen tegen die 'vrijwel onneembare veste' die de struc tuurvennootschap volgens prof. W. Slagter is. Maar dat de aan deelhouders daar nu mee zitten, is ook hun eigen schuld, meen de deze emeritus hoogleraar. „Aandeelhoudersvergaderingen Hagen werden vroeger vaak gslecht bezocht. Beslissingen werden genomen door een klein aantal toevallige aandeelhouders die soms hoger scoorden in leeftijd dan in deskundigheid." De structuurregeling die er toen uit de bus kwam, is typisch foto anp Nederlands. Goed dat die er was, meende VVD-leider Bol- kestein, want zij heeft 'op een in Europa unieke wijze' geleid tot een betere verstandhouding tussen de factoren kapitaal en arbeid. „Maar ook wie de ver diensten erkent, moet zich onderhand afvragen of dat structuurregime de dynamise ring van onze economie, nodig in het licht van de internationa le uitdagingen waar wij voor staan, voldoende bevordert. Een blijvende frustratie van de macht van de aandeelhouder is volgens Bolkestein en ook R. de Haze Winkelman van de Vere niging van Effectenbezitters niet goed voor ons bedrijfsle ven, dat zelf steeds internatio- naler wordt en zich steeds meer moet meten met buitenlandse concurrenten die dat structuur regime niet kennen. Prof. H. Ophof tenslotte bepleitte de invoering van een nieuw, verzwakt, structuurregi me waarin de aandeelhouders de leden van de oppermachtige Raad van Commissarissen zou den kunnen benoemen en ont slaan, met een recht van aanbe veling van de commissarisen zelf en van de ondernemings raad. Hagen was daar ook wel voor te vinden. „Als dat zou kunnen, dan koop ik weer aan delen Nedlloyd." Amsterdam - Japanners zijn 'draken', onvoorspelbare, vuurspuwende en sterke monsters, of 'dolfijnen', zeer intelligente, geheimzinnige en overal aanwezige schepsels. Deze betitelingen hebben de inwoners van het land van de rijzende zon gekregen van deelnemers aan een onderzoek dat het reclamebureau McCann-Erickson heeft gehouden onder bedrijven en consumenten in Europa naar de beeldvorming van Japan en Japanners. Ook worden de Japanners aangeduid met 'za kelijke vijanden' en 'imata- tors' en 'verbeteraars'. Boven dien zijn zij 'louter op winst uit'. De conclusie van het onder zoek is volgens het bureau even duidelijk als onmisken baar: Japanse bedrijven in Europa hebben te maken met een belabberd imago. Over het algemeen blijkt uit het onder zoek dat sprake is van een groot gebrek aan kennis over Japan en de Japanners, dat tot uitdrukking komt in - vooral onbewuste - vooroordelen. Samenwerking randstedelijke dagbladen Rijswijk - De Haagsche Courant, Het Parool en het Rotterdams Dagblad hebben in principe overeenstemming bereikt over redactionele samenwerking. De kranten willen volgend jaar beginnen met één parlementaire redactie, heeft D. Toet, adjunct-hoofdredacteur van de Haagsche Courant, gisteren bevestigd. Behalve over samenwerking in Den Haag spreken de drie Randstedelijke avondbladen met elkaar over de gezamenlij ke inzet van journalisten bij grote evenementen als de Olympi sche Spelen en het WK Voetbal. Ook algemene kopij-uitwisse ling en een gezamenlijk correspondentennet in het buitenland worden in de toekomst wellicht mogelijk. Volgens Toet moeten de plannen nog nader worden uitgewerkt. Zo is nog niet duidelijk wat de personele gevolgen van de samenwerking zijn. Consumentenprijzen VS iets omhoog Washington - De consumentenprijzen in de Verenigde Staten zijn in mei met 0,1 procent gestegen, heeft het Amerikaanse ministerie van handel bekendgemaakt. In april stegen de prijzen nog met 0,4 proeent. Met uitzondering van de sterk schomme lende prijzen van energie en voedsel bedroeg de prijsstijging in mei 0,2 procent. Dit percentage kwam in maart uit op 0,4.De prijsstijging over mei valt mee, want er was over het algemeen verwacht dat de prijzen met 0,2 procent omhoog zouden gaan. Hogere prijzen voor voedsel en medische voorzieningen werden de afgelopen maand enigszins gecompenseerd door lagere ener gieprijzen. Bemiddelingsbureau voor fruit op komst Nijmegen - De Nederlandse fruitveilingen zijn het er formeel over eens dat er een landelijk bemiddelingsbureau voor hard- fruit moet komen. Dat zou op 1 oktober van start moeten gaan. De veilingen hebben nu de intentie uitgesproken een dergelijk bureau op te richten. Een projectgroep bereidt de zaken verder voor waarna in september het definitieve besluit volgt. Bananenwagens mogen weg uit Portugal Lissabon - De Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die meer dan een week hebben vastgezeten in Portugal met een lading bananen, mogen uit dat land vertrekken. De Portugese minister van binnenlandse zaken heeft dat gisteren rond het middaguur laten weten aan de Nederlandse ambassadeur in Lissabon. Afgelopen weekend waren de wagens al gelost. Desondanks mochten ze nog niet vertrekken, tenzij ze een borgsom van 165.000 gulden zouden betalen. Na een gesprek met de Neder landse ambassadeur Nieman heeft de Portugese minister van binnenlandse zaken die eis laten varen. Opnieuw meer winst voor Weekbladpers Amsterdam Weekbladpers Groep (tijdschriften, waaronder Vrij Nederland, boeken) heeft vorig jaar de winst opnieuw zien stijgen. Netto was er een winst van 5,2 miljoen tegen 4,3 miljoen in 1991. Ook voor 1993 verwacht de directie een winststijging. De omzet gaf vorig jaar een stijging te zien van 116 miljoen naar 154 miljoen. De toeneming met 32,6 procent kan voor een groot deel worden verklaard uit de in 1991 en 1992 overgenomen bedrijven NieuwsTribune en Zwijsen Holding. Autonoom was er een groei van 7 procent. BMW stapt in catering München - Het Duitse autoconcern BMW heeft een dochteron derneming opgericht die zich gaat bezighouden met het verzor gen van maaltijden voor bedrijven, hotels, tentoonstellingen en beurzen. De onderneming krijgt een kapitaal van 200.000 mark. Op welke omzet wordt gemikt is nog niet duidelijk.BMW hoopt met Bavaria Catering Service GmbH te kunnen profiteren van de ontwikkelingen van de laatste tijd. Steeds meer ondernemin gen laten de verzorging van maaltijden voor hun personeel over aan bedrijven van buitenaf.De eigen personeelsrestaurants van BMW blijven buiten de nieuwe dochteronderneming,maar zullen wel gebruik maken van de kennis en de inkoop en de bereiding van de maaltijden door Bavaria Catering. Brazilië pakt inflatie aan Brasilia - Met overheidsbezuinigingen en de versnelde uitvoe ring van privatiseringen wil Brazilië de inflatie te lijf gaan en zijn economische groei stimuleren. Het grootste land van Latijns-Amerika ziet af van controle op de prijzen en het deviezenverkeer, blijkt uit de maatregelen die de Braziliaanse minister van economische zaken, Fernando Henrique Cardoso, gisteren heeft bekendgemaakt. Sinds 1980 is dit het tiende plan dat de economie van Brazilië moet stabiliseren. De voorgaande plannen hebben niet veel uitgericht, want het land verkeert in een diepe recessie. De inflatie bedraagt ongeveer dertig procent per maand. Kleiner handelsoverschot Japan Tokyo - Het overschot op de handelsbalans van Japan is in mei voor het eerst sinds 28 maanden kleiner geworden. Het Japanse ministerie van financiën maakte gisteren bekend dat het over schot in mei 7,72 miljard dollar heeft bedragen, veel minder dan het record van 13,78 miljard dollar dat Japan in maart aan zijn buitenlandse handel overhield. In vergelijking met mei vorig jaar nam het tekort ook af, zij het maar heel wenig. Toen boekte Japan een overschot van 7,73 miljard dollar. Overschot goederenbalans toegenomen Den Haag - In het tweede kwartaal is het overschot in het goederenverkeer met het buitenland met twee miljard dollar gestegen tot vijf miljard ten opzichte van het eerste kwartaal. Deze stijging is voornamelijk toe te schrijven aan een daling van de waarde van de import, blijkt uit het overzicht van de Nederlandse betalingsbalans dat het ministerie van financiën gisteren bekendmaakte. De stijgende lijn die begin 1992 was ingezet, werd hierdoor vastgehouden. Corporaties hebben bouwgrond tekort De Bilt - Na de bouwondernemers, klagen nu ook de woningcor poraties over een nijpend tekort aan aantrekkelijke plaatsen om huizen neer te zetten. Het NCIV, de christelijke koepelorganisa tie van de corporaties, heeft uit een peiling onder zijn leden begrepen dat door het tekort bouwprogramma's voor 1993 in de knel komen. Volgens de organisatie staan er voor dit jaar 48.700 nieuwe woningen op stapel. Onder meer door een lage rente stand is er zelfs geld genoeg voor het bouwen van 89.000 huizen. De corporaties laten echter weten niet in staat te zijn om extra te bouwen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5