Eerste klanten voor Fokker 70
Dver
bedrag
nte.
Aandeelhouders moeten meer macht krijgen
Bovag: Grote oliemaatschappijen lokken ldanten naar pomp
Onzekere toekomst voor optimistische NS
HAND kort
Indonesische luchtvaartmaatschappijen bestellen vijftien toestellen
[Economie heeft Duitse
lap niet achter de rug'
Onderzoek: Japanners
zijn draken of dolfijnen
ECONOMIE kort
ECONOMIE
55
DE STEM
WOENSDAG 16 JUN11993
A5
llawi op laatste henen
Blantyre - Oppositiepartijen
(Malawi hebben dinsdag de ovetl
(winning opgeëist bij een referenJ
Idum, waar de bevolking zic]j V(J
[het eerst kon uitspreken over M
I eenpartijbewind van de preside?
Ivoor het leven Kamuzu Band
I (foto). Ze eisten dat de bejaard
I president aftreedt om plaats >J
I maken voor een coalitieregerin
I van nationale eenheid.
De voorstanders van een dem»,
cratie naar Westers model hebN
73 a 86 procent van de stemm™
behaald, volgens officieuze cijfej
van het Verenigd Democratisch
Front (UDF), die waren gei
seerd op uitslagen van meer d
de helft van het kiezerskorps,
proegd naar stembus
[te oppositiepartijen in het Japans!
I van wantrouwen tegen de regerinJ
Be regerende Liberaaldemocratiseh
jiotie, zodat er gibte kans is daL
l-ervroegde verkiezingen moet uitj
[binnen zijn eigen LDP lopen teget_
1 duidelijker wordt dat hij zijn plaij
- het eind van de huidige 2ittingspe-
verpen voor hei-vorming van hel
|nt te loodsen. Door die hervormiJ
aan de chronische corruptie en|
Ides uit Bakoe
[ssades en Westerse oliebedrijven hl
pegonnen met de evacuatie van hu
Bakoe. Zij vrezen een aanval van<
fjnov, wiens troepen, tanks en raket-|
neter van de stad bevinden.
ontmoeting van president Eltsjib^
Frankrijk, de Verenigde State'
De president noemde de toestan^
- zei vastbesloten te zijn maatregela
feigeren hun wapens neer te
I yanonze Haagse redactie
Haag - De grote oliemaat-
I schappijen onder leiding van
"'arktleider Shell lokken vrachtwa-
ens van transportbedrijven door
lj,et aanbieden van kortingen op de
I lieselprijs naar hun pompen. De
I vejne pompstations zijn hiervan de
I dupe-
,ze beschuldiging heeft een delegatie
I van de Bovag gisteren geuit tijdens een
1 «esprek met de Tweede Kamer.
Volgens de Bovag is het ministerie van
qonomische Zaken op de hoogte van
I <jeze praktijk, maar is een onderzoek
I.erover in een diepe la verdwenen. Het
ministerie van Economische Zaken zegt
echter van geen onderzoek te weten.
Tweede Kamerleden willen ophelde
ring, bleek na afloop van het besloten
gesprek.
Volgens A. Hammerstein, tot voor kort
voorzitter van de pomphouders binnen
de Bovag, worden de kortingen door de
grote maatschappijen in het gehele land
aangeboden. De transporteurs krijgen
van de maatschappijen een creditcard
of kortingskaart om bij specifiek aange
wezen pompstations met korting te tan
ken.
Als de beschuldiging correct is, moet
het ministerie van Economische Zaken
deze praktijk bestrijden, vindt PvdA-
kamerlid Van der Vaart.
Economische Zaken reageert koel op de
beschuldiging. „Als de Bovag denkt dat
de Wet Economische Mededinging
wordt geschonden moet men een klacht
indienen", zegt een woordvoerder. Vol
gens een Bovag-zegsman is de klacht
nog niet concreet omdat 'moeilijk een
vinger achter de praktijken van de
oliemaatschappijen te krijgen is.'
De Bovag-delegatie heeft de Kamerle
den op nog een andere handelwijze van
de oliemaatschappijen gewezen die ten
koste gaat van de kleine pomphouders,
met name in de grensstreek.
De marge bovenop de kale benzineprijs
is in Nederland 26,18 cent voor Euro-
benzine en 29,18 cent voor een liter
superbenzine. In Duitsland is die aan
zienlijk lager: slechts 15 cent. „Het
prijsverschil tussen Nederland en
Duitsland wordt dus niet alleen door
een hogere accijns veroorzaakt", con
stateert CDA-kamerlid Paulis.
De Bovag vindt dat de grote oliemaat
schappijen kleine pomphouders moeten
compenseren voor het verlies dat zij
hebben geleden door de invoering van
een accijns van 25 cent in 1991, het
zogeheten kwartje van Kok, Een eigen
enquête heeft de Bovag geleerd dat 55
pomphouders in de grensstreek een
omzetdaling hebben van gemiddeld 17
procent. Bij het uitblijven van een
financiële vergoeding zouden' ruim 20
pomphouders moeten sluiten.
De Bovag vindt dat de overheid de
grote maatschappijen moet dwingen tot
het betalen van financiële vergoeding
aan de kleine pomphouders. „We heb
ben niet de indruk dat het ministerie
van Financiën een uiterste krachtsin
spanning heeft verricht", aldus H.
Bruin, manager afdeling externe
betrekkingen van Bovag.
De Tweede Kamer lijkt niet genegen het
ministerie van Financiën onder druk te
zetten. „Dit lijkt op een fonds a la de
aardbeving bij Roermond. Maar die
parallel gaat hier niet op", aldus Van
Rey (WD). „Zo'n fonds kan de overheid
niet afdwingen. Dat moeten marktpar
tijen zelf oplossen", zegt Van der Vaart
(PvdA).
pdriessen uit hotel
[essen van Economische Zaken en d
bezoek aan Zuid-Afrika vergeze
i hotel in Kaapstad moeten verlate
was uitgebroken. De brand ontstc
de vierde verdieping,
jrd letsel opgelopen. Alle hotelgast
leëvacueerd. Minister Andriessen i
T toen veiligheidsfunctionarissen 1
pten.
akers met referendum
[lent Leonid Kravtsjoek heeft toegi
nde mijnwerkers, om een referen
I Maar het parlement kon het daan
|t de kwestie doorverwezen naar e
Imier Leonid Koetsjma waarschuw
Jting over twee dagen als de stal
I werknemers in 200 kolenmijnen i
|en zich aangesloten bij de nu al f
[aldus de tv-zender Ostankino.
1 ligt in de Donbass, in het overwei
Isen bewoonde oosten van het land. I
I de prijsverhogingen, maar stellen c
Bionale autonomie en een vertrouw
Pent.
jrdanen in nood beter
i buiten de EG waar geen Nederland
fen raakt, kan vanaf 1 juli een beroejj
een vertegenwoordiger uit elk ander
|or deze wederzijdse consulaire bijstan^
afgesproken dat hun burgers die
consulaat van een ander EG-lai
[unnen krijgen als de eigen onderdanen
zaken als beroving, overlijden, ziekta
Aken consulaten zullen door hun min»-]
Izaken over de taakuitbreiding worde»
tehuis voor daklozen
i een tehuis voor daklozen in het Duit*j
aan zes mensen, onder wie tw*
st.
negen mensen gewond raakten. Zesenl
?n tijdelijk in een school ondergebracjjH
lwassen slachtoffers waren zo erns j
ke identificatie niet mogelijk was.
d werd gezocht in nalatigheid.
fan onze verslaggever
IParijs - De Fokker 70 is gisteren op de luchtvaartshow
Ivan Parijs officieel gelanceerd met de verkoop van
[vijftien toestellen aan twee Indonesische luchtvaart-
I-aatschappijenBovendien werden nog eens vijf opties
vastgelegd.
Fokker is men bijzonder
[opgetogen over de transacties,
|ct betekenen dat het van de
e broer Fokker 100 afgeleide
1 nu in serieproduktie kan
i genomen.
|ltt is de eerste grote order in
|let zo moeilijke jaar 1993. Tot
i toe waren dit jaar slechts
|(r,e Fokker 100's en twee Fok-
iO's verkocht. De vliegtuig-
■bouvver moest vanwege de
liialaise in de markt 2200 banen
■schrappen.
■Het vinden van de eerste klant
Ivoor de Fokker 70 was in die
een hele klus. De lance-
l in april moest worden uit-
eld. Fokker-topman E.
toom hoopte op de lucht-
van Bourgette bij
maar durfde zich daar
[tietop vast te leggen. Fokker is
in dat streven toch geslaagd.
1 klanten zijn gevonden in
sië, een van oudsher goe-
markt voor Fokker. Het
e vliegverkeer daar heeft
grote vlucht genomen door
oplevende economie. Het
is belangrijk bij het
jort in de archipel. Inclu-
I de nieuwe orders telt het
1130 Fokkers: 30 F27's, 65
U's. 20 Fokker 100's en nu dus
(5 Fokker 100's.
e eerste klant voor de Fokker
Sempati Air, de snelst
private luchtvaart-
iappij van het land. Het
drijf bestelde 10 Fokker 7O's
nog eens optie op 5
tetellen. In de uitvoering van
jfeipati krijgt het vliegtuig 74
plaatsen. De afleveringen aan
Jfcpati beginnen in maart
■95.
Jtlita Air Service, dat zich heeft
1 op ongeregelde lucht
posten ten behoeve van de
Naesche staatsoliemaatschap-
pPertamina, bestelde 5 toestel-
s De leveringen vinden plaats
"1), '96 (2) en'97(1).
De Fokker 70 werd op de locatie
Woensdrecht ontwikkeld. Het
toestel is een ingekorte versie
van de Fokker 100. Het aantal
stoelen ligt tussen de 70 en 80.
Daarmee moet het het gat opvul
len tussen de Fokker 100, met
inderdaad circa honderd stoelen,
en het tubroprop-toestel Fokker
50, met een overeenkomend aan
tal zetels.
Fokker investeerde 350 mil
joen in het toestel. Voor de vleu
gel werd 2,40 meter uit de romp
van de F100 gehaald, in het
staartstuk verdween 2,20 meter.
Begin april doorstond het toestel
de luchtdoop. Het toestel zal
worden gebouwd op dezelfde
assemblagelijnen als de Fokker
100. Fokker wil vanaf 1995 vijf
tien Fokker 70's per jaar produ
ceren.
Met het in produktie brengen
van de 70 heeft Fokker de eerste
belangrijke stap genomen naar
de vliegtuigfamilie rond de Fok
ker 100. De Nederlandse vlieg
tuigbouwer wil aan de boven
kant van de markt een Fokker
130 creëren. Waarnemers zien
daarbij overigens het probleem
ontstaan, dat moederconcern
Dasa in Airbus-verband met de
in ontwikkeling zijnde Airbus
319 een concurrent in eigen huis
haalt.
Het aanbieden van een Fokker
100-familie is volgens het
Nederlandse bedrijf een belang
rijk marketing-instrument. Pilo
ten kunnen zonder enig pro
bleem van het ene in het andere
toestel overstappen. Daaardoor
kunnen toestellen flexibeler
worden ingezet. Bij een kleiner
aanbod van passagiers, kan met
een kleiner toestel worden gevlo
gen, wat de kosten drukt. Ook
zaken als onderhoud en het aan
houden van onderdelenvoorra-
den kunnen goedkoper geschie
den.
Gistermiddag werd een Fokker 70 alvast voorzien van het logo van Pelita Air Service. Deze Indonesische luchtvaartmaatschappij
en haar collega Sempati Air kochten gisteren 15 Fokker 70-toestellen. foto dijkstra
Wermeer - Voorzitter J. van den Akker van de metaalwerk-
F®s denkt dat de Nederlandse economie 'de Duitse klap'
pi! niet helemaal achter de rug heeft.
dit gisteren in Zoeter-
M bij de presentatie van het
«■verslag van de FME, de
I, tersorganisatie in de
f™l- en elektrotechnische
•lustrie.
r situatie is in vrijwel alle
Van zi'n bedrijfstak zo
dat het vorig jaar door
voorspelde werkgele-
produkten en produktieproces-
sen, waarvoor veel meer onder-
zoeks- en ontwikkelingsinspan
ningen nodig zijn. Daarnaast
moet de exportmarkt worden
verbreed, met name in de rich
ting van Zuidoost-Azië, China
en Japan.
Van onze redactie economie
Utrecht - De Nederlandse Spoorwegen
zijn optimistisch over hun toekomst.
Ondanks een verlies van 192 miljoen gulden
in 1992 en een te verwachten verlies van 50
miljoen in 1993, denken de Spoorwegen de
financiële problemen te kunnen oplossen.
„We krijgen het lek nog niet helemaal boven
water, maar het ligt inmiddels iets hoger",
aldus president-directeur R. den Besten gis
teren bij de presentatie van de jaarcijfers.
De Spoorwegen moeten vanaf 2000 volledig
zelfstandig kunnen werken. Nu krijgen ze
nog een overheidssubsidie van ongeveer 1,5
miljard. Het Rijk zal weliswaar blijven beta
len voor het aanleggen en onderhouden van
de rail-infrastructuur (jaarlijks 1,05 mil
jard), maar de exploitatie van de lijnen moet
winstgevend worden.
De huidige subsidies voor de tekorten in de
exploitatie (450 miljoen) worden dan ook
vanaf volgend jaar stelselmatig afgebouwd.
NS hebben in maart een ingrijpende reorga
nisatie aangekondigd. Daarbij moet in 1998
een blijvende besparing van 350 miljoen
worden bereikt. Zeker 3.500 banen moeten
verdwijnen. Tegelijkertijd wordt bekeken
welke lijnen efficiënter kunnen rijden.
Er zijn ook plannen de conducteur op de
stoptrein te vervangen door controleteams,
zoals die in de metro actief zijn. Verder
wordt geschrapt in de dunbezette treindien
sten.
De Spoorwegen zijn er echter van overtuigd
dat de reiziger weinig hinder zal ondervin-
Den Besten.
FOTO ANP
den van mogelijke ingrepen in de diensten.
„Het stroomlijnen van de dienstregeling
brengt een kostenvermindering met zich
mee, zonder dat de reiziger er veel van
merkt", zegt Den Besten.
Al het optimisme ten spijt, zitten er flinke
adders onder het gras, zegt Den Besten. Hij
gaat er van uit dat de overheid na de
verzelfstandiging van de NS zeker 200 mil
joen wil steken in onrendabele lijnen. Het
kabinetsvoorstel komt niet verder dan 60
miljoen.
Ook stelt het kabinet voor de staatsgarantie
met ingang van 1994 af te schaffen. Als dat
gebeurt kunnen de verlieslijdende NS bij
geen enkele bank aankloppen voor krediet
en moeten alle mooie toekomstplannen
direct in de ijskast.
Voorts moeten de kosten van het autorijden
in de pas lopen met de jaarlijkse tariefverho
gingen (geschat op 6 procent). Gebeurt dat
niet, dan zullen steeds meer treinreizgers
voor de auto kiezen en loopt de verzelfstan
diging van NS uit op een flop.
Inmiddels rollen de toekomstscenario's over
de directietafel. In een interne notitie waar
schuwt G. Hammer, de toekomstige direc
teur van het NS-Reizigersbedrijf, ervoor de
resultaten van dit belangrijkste bedrijfson
derdeel tussen 1993 en 1998 met nog eens
770 miljoen te verbeteren.
De hoofddirectie erkent het bestaan van het
toekomstscenario, maar wil er niet op voor
uitlopen, nu de onderhandelingen met minis
ter Maij nog moeten worden gevoerd
De Vervoersbond FNV deelt het optimisme
van de Spoorwegen bepaald niet. „Ik zie niet
meer hoe ze het bestaande aanbod kunnen
blijven bieden, zeker als je dat toekomstsce
nario van Hammer in acht neemt. Er zal veel
harder worden gesneden dan tot nu toe is
verteld", voorspelt bestuurder W. Korteweg
van de FNV-bond.
De reizigersvereniging Rover is vooral ont
stemd over het schrappen van onrendabele
treindiensten. Ze kijkt met grote zorgen
vooruit naar het dienstrooster in 1994. Rover
is er van overtuigd dat het uitdunnen van
bepaalde diensten de NS op termijn veel
klanten kost, zeker als hetzelfde gebeurt in
het stads- en streekvervoer.
(FME
I
st dan voor
ening.
tn Iaat weten. Kortom, wie 'n hoge rent
to opnamevrijheid wil, opent vandaag n°£
Postbank Kapitaalrekening.
/oor meer informatie of voor de f°^
aalrekening belt u
Clantenservice Giro- uil/
n, (020) 591 82 20. POSTBAN
>ij de Postbank.
«dsverlies over 1992 en
teamen naar boven is bij-
teil J
Jï^geversorganisatie hield
dit jaar nog rekening met
•Wgelegenheidsverlies van
20.000 maar gaat nu
n 25.000 arbeidsplaatsen.
J laar leverde de FME (bijna
wijven; 270.000 werk-
j' JI aan 160 bedrijven bij-
i, [reorf?anisaties- Er gin-
L.Mrijven failliet. Deze
«Heling zet dit jaar tot nu
telF'Ze'Van ^en Akker.
w het vierde kwartaal
i™ Stoeiden de proble-
branche. In het bij-
K,,i"e basismetaal (Hoog-
-transportmiddelensec-
lu be elektrotechnische
tliJi warnen de prijzen
te staan,
ajy® "epen door de con-
neergang extra hard
K" e toeh al structureel
itmljjL ,uat'e 'n de bedrijfstak,
lid 'li j te 'age winstgevend-
F om/ Vette 'aren verdiende
fcmer 8'5 Procent °P
„^testeerde vermogen; net
e rente op een bank
aar met veel meer
daarvoor ligt vol-
en Akker in betere
Van onze redactie economie
Rotterdam - De aandeelhou
ders zijn toe aan wat meer
macht in 'hun' ondernemin
gen.
De tijd dat ze alleen maar in
aanmerking kwamen voor
koerswinst en dividend en voor
de rest hun mond moesten hou
den is voorbij.
Dit is de conclusie van een
congres dat gisteren in de Rot
terdamse Erasmusuniversiteit
was gewijd aan de machtsver
houdingen in de Nederlandse
vennootschap. De aandeelhou
ders zouden het weer voor het
zeggen moeten krijgen, zoals in
de tijd voordat het 'structuur
regime' werd ingevoerd.
Door dit structuurregime, dat
sinds 1971 bestaat, deelt in de
grote Nederlandse ondernemin
gen (met meer dan 100 werkne
mers en meer dan 25 miljoen
gulden eigen vermogen) de
Raad van Commissarissen de
lakens uit. Deze Raad benoemt
zichzelf (door 'co-optatie') èn
de directie/Raad van Bestuur.
De feitelijke eigenaren van het
bedrijf, de aandeelhouders,
kunnen daar praktisch onmoge
lijk tussen komen.
In deze constructie is het niet
ondenkbaar dat aandeelhou
ders die samen de meerderheid
of zelfs 100 procent van de
aandelen bezitten geen enkele
invloed hebben op het beleid
van het management van het
bedrijf. Recent voorbeeld is de
Noor Torstein Hagen, die zelfs
met de steun van Algemene
Vergadering van Aandeelhou
ders multinational Nedlloyd
niet op een andere (in zijn ogen
betere) koers kon brengen. „Ik
heb daar veel geld mee verlo
ren, maar ik heb er veel van
geleerd" vertelde de ex-
grootaandeelhouder gisteren
aan het congres.
Hagen heeft zich te pletter
gelopen tegen die 'vrijwel
onneembare veste' die de struc
tuurvennootschap volgens prof.
W. Slagter is. Maar dat de aan
deelhouders daar nu mee zitten,
is ook hun eigen schuld, meen
de deze emeritus hoogleraar.
„Aandeelhoudersvergaderingen
Hagen
werden vroeger vaak gslecht
bezocht. Beslissingen werden
genomen door een klein aantal
toevallige aandeelhouders die
soms hoger scoorden in leeftijd
dan in deskundigheid."
De structuurregeling die er toen
uit de bus kwam, is typisch
foto anp
Nederlands. Goed dat die er
was, meende VVD-leider Bol-
kestein, want zij heeft 'op een
in Europa unieke wijze' geleid
tot een betere verstandhouding
tussen de factoren kapitaal en
arbeid. „Maar ook wie de ver
diensten erkent, moet zich
onderhand afvragen of dat
structuurregime de dynamise
ring van onze economie, nodig
in het licht van de internationa
le uitdagingen waar wij voor
staan, voldoende bevordert.
Een blijvende frustratie van de
macht van de aandeelhouder is
volgens Bolkestein en ook R. de
Haze Winkelman van de Vere
niging van Effectenbezitters
niet goed voor ons bedrijfsle
ven, dat zelf steeds internatio-
naler wordt en zich steeds meer
moet meten met buitenlandse
concurrenten die dat structuur
regime niet kennen.
Prof. H. Ophof tenslotte
bepleitte de invoering van een
nieuw, verzwakt, structuurregi
me waarin de aandeelhouders
de leden van de oppermachtige
Raad van Commissarissen zou
den kunnen benoemen en ont
slaan, met een recht van aanbe
veling van de commissarisen
zelf en van de ondernemings
raad. Hagen was daar ook wel
voor te vinden. „Als dat zou
kunnen, dan koop ik weer aan
delen Nedlloyd."
Amsterdam - Japanners zijn 'draken', onvoorspelbare,
vuurspuwende en sterke monsters, of 'dolfijnen', zeer
intelligente, geheimzinnige en overal aanwezige schepsels.
Deze betitelingen hebben de
inwoners van het land van de
rijzende zon gekregen van
deelnemers aan een onderzoek
dat het reclamebureau
McCann-Erickson heeft
gehouden onder bedrijven en
consumenten in Europa naar
de beeldvorming van Japan en
Japanners.
Ook worden de
Japanners aangeduid met 'za
kelijke vijanden' en 'imata-
tors' en 'verbeteraars'. Boven
dien zijn zij 'louter op winst
uit'.
De conclusie van het onder
zoek is volgens het bureau
even duidelijk als onmisken
baar: Japanse bedrijven in
Europa hebben te maken met
een belabberd imago. Over het
algemeen blijkt uit het onder
zoek dat sprake is van een
groot gebrek aan kennis over
Japan en de Japanners, dat tot
uitdrukking komt in - vooral
onbewuste - vooroordelen.
Samenwerking randstedelijke dagbladen
Rijswijk - De Haagsche Courant, Het Parool en het Rotterdams
Dagblad hebben in principe overeenstemming bereikt over
redactionele samenwerking. De kranten willen volgend jaar
beginnen met één parlementaire redactie, heeft D. Toet,
adjunct-hoofdredacteur van de Haagsche Courant, gisteren
bevestigd. Behalve over samenwerking in Den Haag spreken de
drie Randstedelijke avondbladen met elkaar over de gezamenlij
ke inzet van journalisten bij grote evenementen als de Olympi
sche Spelen en het WK Voetbal. Ook algemene kopij-uitwisse
ling en een gezamenlijk correspondentennet in het buitenland
worden in de toekomst wellicht mogelijk. Volgens Toet moeten
de plannen nog nader worden uitgewerkt. Zo is nog niet
duidelijk wat de personele gevolgen van de samenwerking zijn.
Consumentenprijzen VS iets omhoog
Washington - De consumentenprijzen in de Verenigde Staten
zijn in mei met 0,1 procent gestegen, heeft het Amerikaanse
ministerie van handel bekendgemaakt. In april stegen de prijzen
nog met 0,4 proeent. Met uitzondering van de sterk schomme
lende prijzen van energie en voedsel bedroeg de prijsstijging in
mei 0,2 procent. Dit percentage kwam in maart uit op 0,4.De
prijsstijging over mei valt mee, want er was over het algemeen
verwacht dat de prijzen met 0,2 procent omhoog zouden gaan.
Hogere prijzen voor voedsel en medische voorzieningen werden
de afgelopen maand enigszins gecompenseerd door lagere ener
gieprijzen.
Bemiddelingsbureau voor fruit op komst
Nijmegen - De Nederlandse fruitveilingen zijn het er formeel
over eens dat er een landelijk bemiddelingsbureau voor hard-
fruit moet komen. Dat zou op 1 oktober van start moeten gaan.
De veilingen hebben nu de intentie uitgesproken een dergelijk
bureau op te richten. Een projectgroep bereidt de zaken verder
voor waarna in september het definitieve besluit volgt.
Bananenwagens mogen weg uit Portugal
Lissabon - De Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die meer
dan een week hebben vastgezeten in Portugal met een lading
bananen, mogen uit dat land vertrekken. De Portugese minister
van binnenlandse zaken heeft dat gisteren rond het middaguur
laten weten aan de Nederlandse ambassadeur in Lissabon.
Afgelopen weekend waren de wagens al gelost. Desondanks
mochten ze nog niet vertrekken, tenzij ze een borgsom van
165.000 gulden zouden betalen. Na een gesprek met de Neder
landse ambassadeur Nieman heeft de Portugese minister van
binnenlandse zaken die eis laten varen.
Opnieuw meer winst voor Weekbladpers
Amsterdam Weekbladpers Groep (tijdschriften, waaronder Vrij
Nederland, boeken) heeft vorig jaar de winst opnieuw zien
stijgen. Netto was er een winst van 5,2 miljoen tegen 4,3
miljoen in 1991. Ook voor 1993 verwacht de directie een
winststijging. De omzet gaf vorig jaar een stijging te zien van
116 miljoen naar 154 miljoen. De toeneming met 32,6 procent
kan voor een groot deel worden verklaard uit de in 1991 en 1992
overgenomen bedrijven NieuwsTribune en Zwijsen Holding.
Autonoom was er een groei van 7 procent.
BMW stapt in catering
München - Het Duitse autoconcern BMW heeft een dochteron
derneming opgericht die zich gaat bezighouden met het verzor
gen van maaltijden voor bedrijven, hotels, tentoonstellingen en
beurzen. De onderneming krijgt een kapitaal van 200.000 mark.
Op welke omzet wordt gemikt is nog niet duidelijk.BMW hoopt
met Bavaria Catering Service GmbH te kunnen profiteren van
de ontwikkelingen van de laatste tijd. Steeds meer ondernemin
gen laten de verzorging van maaltijden voor hun personeel over
aan bedrijven van buitenaf.De eigen personeelsrestaurants van
BMW blijven buiten de nieuwe dochteronderneming,maar
zullen wel gebruik maken van de kennis en de inkoop en de
bereiding van de maaltijden door Bavaria Catering.
Brazilië pakt inflatie aan
Brasilia - Met overheidsbezuinigingen en de versnelde uitvoe
ring van privatiseringen wil Brazilië de inflatie te lijf gaan en
zijn economische groei stimuleren. Het grootste land van
Latijns-Amerika ziet af van controle op de prijzen en het
deviezenverkeer, blijkt uit de maatregelen die de Braziliaanse
minister van economische zaken, Fernando Henrique Cardoso,
gisteren heeft bekendgemaakt. Sinds 1980 is dit het tiende plan
dat de economie van Brazilië moet stabiliseren. De voorgaande
plannen hebben niet veel uitgericht, want het land verkeert in
een diepe recessie. De inflatie bedraagt ongeveer dertig procent
per maand.
Kleiner handelsoverschot Japan
Tokyo - Het overschot op de handelsbalans van Japan is in mei
voor het eerst sinds 28 maanden kleiner geworden. Het Japanse
ministerie van financiën maakte gisteren bekend dat het over
schot in mei 7,72 miljard dollar heeft bedragen, veel minder dan
het record van 13,78 miljard dollar dat Japan in maart aan zijn
buitenlandse handel overhield. In vergelijking met mei vorig
jaar nam het tekort ook af, zij het maar heel wenig. Toen boekte
Japan een overschot van 7,73 miljard dollar.
Overschot goederenbalans toegenomen
Den Haag - In het tweede kwartaal is het overschot in het
goederenverkeer met het buitenland met twee miljard dollar
gestegen tot vijf miljard ten opzichte van het eerste kwartaal.
Deze stijging is voornamelijk toe te schrijven aan een daling van
de waarde van de import, blijkt uit het overzicht van de
Nederlandse betalingsbalans dat het ministerie van financiën
gisteren bekendmaakte. De stijgende lijn die begin 1992 was
ingezet, werd hierdoor vastgehouden.
Corporaties hebben bouwgrond tekort
De Bilt - Na de bouwondernemers, klagen nu ook de woningcor
poraties over een nijpend tekort aan aantrekkelijke plaatsen om
huizen neer te zetten. Het NCIV, de christelijke koepelorganisa
tie van de corporaties, heeft uit een peiling onder zijn leden
begrepen dat door het tekort bouwprogramma's voor 1993 in de
knel komen. Volgens de organisatie staan er voor dit jaar 48.700
nieuwe woningen op stapel. Onder meer door een lage rente
stand is er zelfs geld genoeg voor het bouwen van 89.000 huizen.
De corporaties laten echter weten niet in staat te zijn om extra
te bouwen.