Johnny blijft een volksheld
SCHIJF
Verjaardag van rocker Hallyday bijna nationaal feest in Frankrijk
Louis d'Or naar Gijs
Scholten van Aschat
Cartoonfestival schenkt
een grote scheut humor
UIT gids
,aivibone
Belangrijke aanwinst voor
Noordbrabants Museum
ske wiske
I a" u iv£L £BHS
Jean Michel Jarre
Ancient Future
Michael Gettel
Alabama Kids
Grieg 150 jaar
Bad Religion
Werkmanprijs n
Karei Martens
MUZIEKRECENSIES
HET AARDIGE van The Pop
corn Makers was dat ze na het
eendagsvlieg] e Popcorn de syn
thesizer als ingeburgerd
beschouwden en zich bij mijn
weten niet meer waagden aan
uitgebreide, maar daarom niet
zinloze herhalingsoefeningen.
In het geval van de Franse syn
thesizer-bespeler Jean Michel
Jarre liggen de zaken iets genu-
nanceerder, maar hoe rijk zijn
elektronische muziek door de
jaren heen ook is geworden, hij
is niettemin vervallen in een
stijltje.
Jarres nieuwste cd heet
Chronologie. Het thema erach
ter is dat leven zich op een
chronologische manier voltrekt
en uiteindelijk een soort van
kringloop is. Dat dingen elkaar
in tijd opvolgen, benadrukt hij
nog eens extra door de num
mers op de nieuwe plaat Chro
nologie part 1 tot en met Chro
nologie part 8 waarbij part 8
uiteindelijk weer over gaat in
part 1.
Jean Michel Jarre is vooral een
spectaculair muzikant, wiens
muziek het best tot zijn recht
komt tijdens imposante shows,
waarin beeld en licht minstens
zo'n belangrijke plaats inne
men. Het is suggestieve muziek
die de luisteraar c.q. showbe
zoeker overdondert en wegrukt
uit de alledaagse werkelijkheid.
Jarres muziek lijkt futuristisch
en was dat misschien ook wel
toen hij een kleine 20 jaar gele
den voor het eerst van zich deed
spreken. Maar een handvol
muzikale stromingen verder
moet je constateren dat zijn
muziek eigenlijk heel conven
tioneel is, alleen de aankleding
is hypermodern.
Sommige motieven op Chrono
logie verschillen niet eens zo
gek veel van Popcorn of van de
thenja-muziek van een middel
matige Duitse Krimi-aflevering.
In het simpelste house-num-
mertje wordt tegenwoordig
creatiever met elektronica
omgesprongen. (Polydor)
WIM VAN LEEST
IN DE VS heb je tegenwoordig
platenlabels die zich specialise
ren in symbolische gladheid.
Onder de noemer 'wereldmu
ziek' en voorzien van een wazig
New Age-etiket wordt er
muziek gemaakt die niet veel
meer is dan lief klinkend
behang.
Uitgesproken voorbeelden
daarvan zijn Ancient Future en
Michael Gettel. Eerstgenoemde
groep heeft de nieuwe cd Asian
fusion gelardeerd met Aziati
sche klanken, althans Aziati
sche klanken die keurig zijn
ingekapseld in Westerse
muziek. De in onze oren vaak
schrille klanken van Oosterse
instrumenten zijn zo afgevlakt
dat ze amper nog opvallen en de
totaal afwijkende, moeilijke rit
mes van die Oosterse muziek
zijn ondergesneeuwd door een
Westerse beat.
Ik denk dat James Last en zijn
orkest meer van de Aziatische
ziel hadden heel gelaten, als ze
zich op muziek van de Oriënt
hadden gestort.
Michael Gettel verhaalt op de
hoes van zijn cd Skywatiching
over zijn verbondenheid met de
Indianen van Noord-Amerika
en afgaande op de hoesfoto's
verwacht je muziek die iets van
de oorspronkelijke Amerikaan
se ziel zou kunnen bevatten.
Maar Gettel is dus gewoon een
muzikale zeur die de inspiraties
van prairies en sierra's heeft
vertaald in landerige stukken
die niet eens bij een moderne
cowboy-film passen, laat staan
dat ze ook maar ergens associa
ties oproepen met Indianen.
Witte man spreekt in hoestekst
met gespleten tong. Ugh.
Beide platen zijn uit op het
Narada-label en die firma is
gespecialiseerd in dit soort
gepolijste, prachtige geprodu
ceerde muzikale nietszeggend-
Het is wellicht als stevige pop
bedoeld, maar waar dat recept
op vroeger werk als No Control
een perfecte mix van pop en
punk opleverde, is bij Recipe
For Hate de geest eruit. Jam
mer, maar het leven gaat ver
der. (Epitaph/Semaphore)
GERARD VAN DEN BROEK
DE KORTSTE weg tussen twee
punten volgt geen rechte lijn,
maar maakt een slalom-bewe
ging. Deze wijsheid leren we
van de hoestekst van Drowsy
Driver, het debuutalbum van de
Noordnederlandse Alabama
Kids, die het op hun beurt
ongetwijfeld hebben opgedaan
bij de autorit van een optreden
naar huis. De mens rijdt nooit
in een rechte lijn, is de gedach
te, maar slingert continu. Zeker
de slaperige (drowsy) mens ach
ter het stuur.
Dit thema en ook de onscherpe
hoesfoto's sluiten prima aan bij
de muziek: sfeervolle, bijna psy
chedelische gitaarnoise, die
- toegegeven - niet zozeer uit
blinkt in originaliteit alswel in
uitvoering. Er klinkt inderdaad
her en der Neil Young of
Dinosaur Jr. door, en op andere
momenten benadert de muziek
weer het zwijmelige van Swell
of Pavement. Maar door het
solide spel en bovendien door
de lengte van de nummers (zes
stuks in 45 minuten) krijgt de
muziek iets hypnotiserends.
(Schemer/Semaphore)
GVDB
'MAG NOOIT uitgevoerd wor
den!', noteerde Edvard Grieg in
1864 op het manuscript van zijn
eerste symfonie, voordat hij het
werk afdroegaan de biblio
theek van zijn geboortestad
Bergen. Niet uitvoeren, wel
bewaren: alsof de 21-jarige
Grieg wist dat hij de nationale
trots van Noorwegen zou wor
den, en een van de grote namen
in de muziekgeschiedenis.
Dat was geen onterechte ver
wachting: al op 15-jarige leef
tijd was de veelbelovende Grieg
uit Noorwegen vertrokken om
aan het conservatorium in Leip
zig te studeren, waar in die
jaren (1858-1862) de geest van
Mendelssohn en Schumann nog
volop rondwaarde.
Griegs eerste (en enige) symfo
nie is inderdaad erg schuman-
nesk, maar voor de goede orde:
de muziek is buitengewoon
mooi, goed gecomponeerd, zeer
de moeite waard om naar te
luisteren, en verdient zeker uit
voering - ook al vond de compo
nist het zelf niet. Maar aan de
andere kant: hij heeft het
manuscript ook niet vernietigd.
Edward Grieg werd op 15 juni
1843 geboren, dat was gisteren
op de kop af 150 jaar geleden.
Bij zo'n jubileum kun je een
stroom van nieuwe cd-opnamen
verwachten, en vooral Deutsche
Grammophon heeft zich op
Grieg gestort. Een bloemlezing
uit dat aanbod maakt duidelijk
welke ontwikkeling Grieg als
componist heeft doorgemaakt,
en wat zijn sterke punten zijn.
Als jonge ambitieuze componist
wilde Grieg zijn krachten meten
met de grote klassieke vorm:
symfonie, sonate, strijkkwartet,
vioolsonate, pianoconcert. Hij
beoefende die genres allemaal,
met meer dan middelmatig
talent. Maar al heel snel kwam
hij erachter dat daar zijn kracht
niet lag. Sfeer, stemming,
impressie, alles neergezet in een
paar minuten muziek: perfecte
miniaturen in klank, zo zal
Edvard Grieg blijven bestaan.
Grieg was in drie genres goed:
orkestmuziek, pianomuziek en
liederen. Als je een keus moest
maken komen de liederen waar
schijnlijk als nummer één uit de
bus. Grieg staat als liedcompo
nist op het hoge plan van Schu
bert en Schumann. Een niet
gering aandeel in de charme
van deze liederen heeft de zacht
glijdende klank van de Noorse
taal. Een hoogtepunt zijn
Griegs liederen uitgevoerd door
Anne Sofie van Otter, al eerder
op deze plaats toegejuicht.
Het cd-aanbod dat dit jaar ver
schijnt wordt grotendeels volge
speeld door Skandinavische
musici. Het fabeltje dat ze daar
in het noorden koele kikkers
zijn wordt ontkracht door de
prachtige warme orkestklank
van het Gotenburgs Symfonie
Orkest. En natuurlijk is Griegs
muziek op zich al een reservoir
van warmte, tederheid en har
monische schoonheid.
Op twee cd's kunnen we kennis
maken met een aantal volstrekt
onbekende dramatische werken
van Grieg. Deze typisch 19e-
eeuwse produkten zijn voor
onze oren wel erg achterhaald,
maar ook hier geldt dat er bij
vlagen juweeltjes te voorschijn
komen.
Een van de beste pianisten van
de jongste generatie is toevallig
een Noor. Leif Ove Andsnes
(geboren 1970), al een paar jaar
bezig aan een opmerkelijke car
rière, is gescjiapen voor de
interpretatie van de werken van
zijn landgenoot. Andsnes laat
overtuigend horen hoeveel meer
Grieg in zijn element was in de
kleine Lyrische Stücke dan in
de vroege Pianosonate.
Edvard Grieg:
Symfonie, Symfonische Dansen.
Filh. Orkest van Bergen o.l.v. Dmit
ri Kitajenko. Virgin
Pianosonate, Poëtische Toon
beelden, Albumbladen, Lyrische
Stücke. Leif Ove Andsnes (piano).
Virgin
Landkjenning, Olav Trygvason
(werken voor solisten, koor en
orkest). Peer Gynt Suites I en II.
DG
Liederen met orkest, De Berg-
heks, Aan een kloosterpoort in het
zuiden, Bergliot (symfonische dra
ma's). DG
Uit Holbergs tijd, Twee elegische
melodieën, Twee melodieën,
Twee Noorse melodieën. DG
Liederen. Anne Sofie von Otter
(mezzo), Bengt Forsberg (piano).
DG
HANS ROOSEBOOM
heid. Hoed je ervoor! (Narada
Equinox, VIA Records)
WVL
'GEVARIEERDER DAN ooit'
luidde de belofte voor Recipe
for hate, de nieuwste plaat van
de Californische punkpop-for
matie Bad Religion.
Die belofte komt uit, maar een
onverdeeld succes is het niet.
Na een ouwerwets rampestamp-
begin met het titelnummer
komt de variatie om de hoek
kijken. Pop (American Jesus),
country Man With A Mission),
funk (All Good Sol- diers), rock
(Watch It Die), ballads (Struck
A Nerve) en uiteindelijk nog een
rijtje punknummertjes.
Keuze te over dus en precies
daarop loopt het geheel een
beetje stuk. De snelle punk is
door de groep ooit gevatter
neergezet en de andere
muziekstijlen hebben de heren
nog niet echt onder de knie. Te
vaak klinken de refreintjes te
zeikerig en te flauw, ook al
staat er een rij gitaarversterkers
op de achtergrond te blaffen.
Edvard Grieg foto virgin
„Iemand die zjjn vak goed verstaat,
brengt meer op. De goede mensen zijn
altijd het goedkoopst"
L. Hoogvliet, supermarkt-directeur
Door onze correspondent
Wilko Voordouw
Parijs - Heel Frankrijk
heeft gisteren, dinsdag 15
juni, een verjaardag
gevierd, die de status had
van een nationaal feest.
Toen werd namelijk de
bekendste Franse rocker,
Johnny Hallyday, vijftig
jaar. En de wat grijzende
rockster beklimt, om
Abraham te vieren, deze
week drie keer een gigan
tisch podium in het Parijse
Pare des Princes. Voor
omstreeks 200.000 perso
nen zet hij de deuren
wagenwijd open voor het
minst intieme verjaardags
feestje van Frankrijk.
Je kan in Frankrijk geen televi
sieprogramma bekijken, geen
krant of tijdschrift openslaan,
geen radio aanzetten of ze heb
ben het er over: Johnny Hally
day is een halve eeuw jong. Zijn
haar is iets dunner geworden,
maar ze zijn nog altijd even
wild. Vrijwel alle bladen maken
gewag van de 33 jaar, dat John
ny al een soort woordvoerder is
van de Amerikaanse cultuur in
Frankrijk. Rock, yéyé, mashpo-
tatoes, twist, zelfs een beetje
hippy, zware motoren, blues en
wat dies meer zij. Samen met
zijn collega Eddy Mitchell (die
zich overigens tot de blues heeft
beperkt) heeft hij de afgelopen
jaren als een vertegenwoordiger
gefungeerd van alles wat maar
aan cultuur uit Amerika kon
overwaaien. Sterker nog: hij
heeft die kunst 'verfranst' en
zelfs voor de meest verstokte
cultuurchauvinist aanvaardbaar
gemaakt.
Aan het begin van de zestiger
jaren wist niemand wat nu pre
cies te doen met de gitaarspelen
de jongen met een engelachtig
gezicht, openstaand shirt en met
een strakke pantalon aan.
Opvallend was wel dat het jonge
Franse volkje met enthousiasme
reageerde op de felle heupbewe
gingen van Jean-Philippe Smet,
zoon van een Frangaise en een
Belgische artiest, die in zijn eer
ste interviews liet weten dat hij
farmerszoon was uit '1e middle-
west'. De toenmalige zwart-wit
televisie filmde tijdens een
optreden, en zag Johnny Hally
day buikdansend, heupwiegend
en kronkelend neergaan, terwijl
de fans compleet uit hun dak
gingen.
Schokkend
In het Parijs van die dagen was
dat schokkend. Een zanger zon
der das of strik die zulke lege
teksten zong en dergelijke obsce
ne gebaren maakte! De televisie
journaals hadden eigenlijk
alleen maar oog voor de knok
partijen die bij een Johnny-con
cert hoorden. De vragen die de
zanger werden gesteld waren
bijna die van een politie-ver-
hoor.
Maar Johnny veranderde. Direct
na zijn eerste gróte successen
trad hij op in smoking. „De rock
is veranderd," zo preekte Hally
day voor de camera. Wat niet
veranderde, waren de heups
wings. Critici hadden het nog
altijd over een „ontsnapte aap
uit de dierentuin van Vincen-
nes." Sommigen gingen zelfs zo
ver hem te zien als een „gevaar
ontsnapt uit een psychiatrische
inrichting." Johnny trekt zich
niets van dit soort kritiek aan.
„Ik ben simpel gebleven in een
gecompliceerd tijdperk. Mijn
kunst komt van de straat en ik
heb een volksziel."
Inkomsten
Na de yé-yé volgen de twist en
de mash-potatoes. Johnny past
zich perfect aan de zich opeen
volgende stromingen aan. Zijn
privé-leven - hij is getrouwd met
Sylvie Vartan - is een wekelijkse
bron van inkomsten voor bladen
als Paris-Match en andere popu
laire kranten. Tot 1968. Dan
wordt het even moeilijk voor de
Franse nationale rocker. De flo-
wer-power valt hem aan vanwe
ge zijn 'lege teksten'. Johnny
vertolkt een felle tegenaanval.
„Ze hebben lang haar maar kor
te ideeën". Met andere woorden:
daar waar haar zit, bevinden
zich geen hersens. De verzoening
- hoe kan het anders - komt als
Johnny de Franse versie van
'San Francisco' zingt.
Kameleon
Als een kameleon veranderde de
zanger van stijl. In Parijs vragen
velen zich nu af hoe de 'Johnny-
grunge' er uit zal zien. De moto
ren, Saint-Tropez, gigantische
rock-concerten met duizenden
toeschouwers, Johnny Hallyday
doet het allemaal. Hij is een
authentieke Franse ster. Zijn
huwelijksperikelen zijn aange
naam leesvoer, zijn nieuwe pla
ten verdwijnen er bijna bij in het
niet. Ten onrechte. Want iedere
nieuwe 'Johnny' zorgt ervoor dat
het Franse publiek opnieuw ken
nis maakt met een zanger („Ik
ben zanger. Punt uit. Ik heb
verder nergens een mening
over.") die uitermate professio
neel en sympathiek is.
Blunders
Zijn complete verzameling stu
dio-werk: - 40 cd's, zijn even
zovele bewijzen. Van tijd tot tijd
is Johnny ook acteur en maakt
hij reclame voor koffie om zijn
belastingschuld te betalen. Zijn
blunders zijn fameus. Het is ook
daarom dat de Franse versie van
Spitting Image, Les Guignols de
l'Info hem regelmatig opvoert.
Maar dat neemt niet weg dat het
publiek van Johnny houdt, ster
ker nog; dat in hem een echte
volksheld wordt geëerd. Vandaar
ook dat bij de drie verjaardags
concerten, komende vrijdag-,
zaterdag- en zondagavond bijna
200.000 mensen naar het Pare
des Princes komen om Johnny te
zien in een decor dat even gigan
tisch is als het talent van de
artiest. 120 Meter lang, 31 meter
hoog, met wolkenkrabbers,
Amerikaanse auto's, Harley
Davidsons. En Johnny, natuur
lijk. Met een heupswing die iets
aan kracht, maar nog niet aan
intensiteit heeft ingeboet.
Vijftig jaar oud is Johnny Hallyday nu, maar hij gaat gfewoon door met optreden.
WOENSDAG 16 JUNI 1993
Van onze kunstredactie
Den Bosch - Het Noordbrabants Museum in Den Bosch
heeft voor 400.000 gulden het schilderij 'Minerva beten,
gelt Pegasus' van de Vlaamse barokschilder Jan Boeck.
horst gekocht.
Het museum heeft niet eerder zo'n hoog bedrag neergeteld voor
een kunstwerk, aldus directeur drs. M. van Boven.
Boeckhorst (1604-1668) was een leerling van Rubens, evenals de I
Bosschenaren Theodoor van Thulden en Abraham van Diepen,
beeck en de uit Bergen op Zoom afkomstige Thomas Willeboirts.
Het museum bezit al werken van deze kunstenaars.
De aankoopprijs kon worden opgebracht door steun van
Vereniging Rembrandt en de provincie Noord-Brabant.
Amsterdam (anp) - De acteur Gijs Scholten van Aschat i
enige genomineerd voor de Louis d'Or, de belangrijk
toneelprijs van Nederland. Dat blijkt uit het overzicht vand
nominaties voor de verschillende toneelprijzen van de Vereni
ging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties in Neder|
land.
De Vereniging nomineert in twee
ronden, zogeheten tranches. In
de eerste tranche werd niemand
genomineerd voor de prijs voor
de beste mannelijke hoofdrol, in
de tweede tranche uitsluitend
Scholten van Aschat. Hij viel op
door zijn rollen van Steef en Les
in Decadence van Steven Berk-
hoff, onder regie van Johan
Doesburg bij Het Nationale
Toneel.
De directies hebben voor de
Theo d'Or, de prijs voor de beste
vrouwelijke hoofdrol, vier actri
ces genomineerd: Beppie Nelis-
sen (Apachendans), Anne-Wil
Blankers (Bobby Fischer is alive
and lives in Pasadena), Sacha
Bulthuis (Groot en klein) en
Ingeborg Elzevier ('n Doos vol
kruimels).
Ook voor de Arlecchino, de
voor de beste mannelijke l
moet later dit jaar de definiti'eij
beslissing vallen. Genominej
zijn Khaldoun el Mecky (Fried:
richswald), Kees Coolen (e\
eens Friedrichswald) en
Launspach (Overgewicht, onbe
langrijk, vormeloos). Launspaci
is nu ook bekend uit de
Oeroeg.
De strijd om de Colombina n
de beste vrouwelijke bijrol g;
tussen Anneke Blok (twee n
Friedrichswald en Overgewirl
onbelangrijk, vormeloos)
Chris Thijs (Moortje).
De prijsuitreiking vindt
op 5 september in de Koninkij|
Schouwburg in Den Haag.
RADIO 1
Pik heel our en 7.30, 8.30, 12.30,
1930 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Radio I Woens-
riaqeditie. AVRO: 12.07 Radiojour
naal NCRV: 17.07 Hier en Nu. 19.04
Her en nu/Praatradio. NOS: 20.04
Langs de lijn, sport en muziek. 23.07
Met het oog op morgen. EO: 0.02
\loor wie niet slapen kan. 1.02 Zin
nen in de nacht. 2.02 Mag ik even?
302 Van Nederlandse bodem. 4.02
EO's country-uur. 5.02-7.00 Wakker
op weg
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. VOO: 7.04 Ook
ooeiemorgen 9.04 Muziek terwijl u
werkt. 11.04 Anita. 12.04 Het is maar
een spelletje. 14.04 Terug in de tijd.
1504 Nederland muziekland. EO:
17 04 Alle mensen. VPRO: 18.04
Ekkel horizontaal. EO: 19.04 Country
trail 20.04 Nederland zingt: EO's
sing in. 20.30 Nederland zingt: Licht
op jongerenkoren. 21.04 Gospelpo-
dium. 22.04 Praise op woensdag.
23.04-24.00 Take it easy
RADIO 3
I Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
akfast-club. 9.04 Arbeidsvitami-
I nen. 11-04 Baas van de dag. VARA:
1204 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
MN: 15,04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin-
I keidekinkel. NOS: 18.04 De
[avondspits. EO: 19.04 Spoor 7.
I NCRV 20.04 Paperclip magazine.
VPR0: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04
I Nachtwacht. VARA: 2.02 Zone.
IaKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM
I RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
|Musica sacra. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert.
13.04 Stemmen. EO: 14.00 Het mid
dagconcert: Liederen voor mezzo
sopraan en piano. 16.00 De Neder
landen: Residentie Ork. AVRO: 17.00
jacco's keus. 18.04 Kleine zaal.
|19.00 Opera magazine. 20.02 Pio-
iers van onze eeuw met om ca.
100 Radio Filharm. Ork. en Gr.
Omroepkoor met sopraan en
[spreekstem; ca21.30 Pioniers-serie
f23 00-24.00 Jazzspectrum
Van onze verslaggever
Eindhoven - In het Muziek
centrum in Eindhoven kan
van 4 juli tot en met 4 augus
tus het achtste Nederlands
.Cartoonfestival bezocht wor
den. Het thema is 'telecom
municatie'. Er zijn 2000 car
toons ingestuurd uit 49 lan
den. Leden van de Neder
landse Cartoonistenvereni
ging zijn druk bezig om voor
de tentoonstelling uit die
2000 humoristische tekenin
gen de honderd beste uit te
kiezen.
Behalve deze honderd cartoons
over telecommunicatie, zijn er
nog zo'n 150 andere cartoons te
zien. Het gaat om een selectie uit
de zeven voorgaande cartoonfes
tivals in Nederland. Ook worden
tekeningen geëxposeerd van de
bekende Franse cartoonist/fil-
mer/schilder Roland Topor en
van de 12 jaar geleden overleden
Eindhovense cartoonist Ton
Smits. Deze genoot in de zestiger
jaren grote bekendheid in Ame
rika.
Tenslotte presenteren de veer
tien bekendste politieke teke
naars in ons land een van li
politieke prenten uit 1992.
Het Cartoonfestival is dai
geopend van 11-18 uur.
ƒ2,50. Tijdens de expositie is
catalogus 'Telecommunicatie'Ir
cartoons) voor 14,90 verkrijgbsi
Amsterdam (anp) - De
Werkmanprijs voor
vormgeving is dit jaar I'M
kend aan Karei Martensi
krijgt de prijs van 15.(1
den voor zijn vormgeving:
zeven afleveringen van'
tijdschrift OASE.
Voorts zijn twee aanmoe#
prijzen van elk 7.500 gulden:
gekend. Kees Hubers ontvt
de aanmoedigingsprijs
vormgeving voor zijn vol
ving van drie afleveringen
het tijdschrift NOX.
De tekenaar Wasco krijgt
aanmoedigingsprijs ilM
voor zijn illustraties in
Comix, Apenootjes, Het f'
Dat Kon Spinnen, Uit het'
derbare Leven van KRNSP»
Mosselman en Meneer Ola-Ki
J RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
luitgebreid weerbericht en
icheepsvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
'Vaterstanden. EO: 9.02 Vrouw-zijn.
kRO: 10.02 Postbus 900 (1). 10.10
Gezondheid, een zorg. 11.02 MA/ op
herhaling. 12.02 Grijs en groen.
(12,50 Postbus 900 13.10 Damokles.
«W Glas in lood. 15.02 Camera
bbscura. RVU: 16,02 De schatka-
per. NOS: 17.10 Radio UIT. PP-
(17.50 RPF. KR0/RKK18.02-19.00 Ter
pezinning, met om 18.02 De fasci-
e. 18.30 Daar word ik stil van.
19.00 Waar waren we ook
weer? NOS: 19.15 Nieuws en
fcctulaiteiten in het Turks. 19.50
ïieuws en actualiteiten in het
farokkaans en Berbers. 20.40
dualiteiten in het Chinees.
ELEAC: 21.00 Frans voor bedrijf en
eroep. 21.30 Nieuw Burgerlijk
Vetboek. 22.00 Consument en
hilieu. 22.30 Geld- en effectenhan-
60:23.00-24.00 Het interview
I OMROEP BRABANT
heel uur en 07.30 ANP-nieuws,
/olgd door Brabants nieuws en
dualiteiten Ibehalve 08.00 en
1.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51
feerman Jqhan Verschuure'n.
55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8 32
I o. n'euws en actualiteiten.
34 Muziek, Brabantse produkties
07 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank.
|.07 van harte. 12.53 Bericht voor
en tuinder 12.55-13 00
euwsoverzicht. 13.32 Brabants
fjWS\ '3 34 Muziek, Brabantse
odukties. 14.07 Muziekkiosk. 1607
1 heerlijkheid. 17.45 De agenda.
1.55-18.00 Nieuwsoverzicht
„OMROEP ZEELAND
NP-nieuws: Zie Radio 1. 7.00
leuws en actualiteiten. 7 32
igionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
InnKr"'' 7.50-8.00 De agenda.
N'euws en actualiteiten. 12.15
F weer in de provincie. 12.32
«taal nieuwsoverzicht. 12 35
feen. 12.55-13.00 De agen-
'nn a? Kanaal door Zeeland.
Nieuws en actualiteiten. 17.15
™ee[ m provincie. 17.32
jgionaal nieuwsoverzicht. 17.35
led Zeeuws. 17.55-18.00 De agen-
NED
AK
17.53 Nie
den
18.00 Jou
18.15 Ses
18.33 Jeu
18.43 Het
19.01 <IKQ|
zine
19.33 Gez
19.53 PP:
20.00 Jou
20.25 Not
mini
doo
geld
te n
pikk
gee
22.06 Je z
rie
23.02 Thiri
23.53 Jour
NEDI
EO
13.00 Nieii
den
16.00 Jour
16.07 Littl
16.56 Een
17.22 Petei
17.28 Wee!
17.30 Tijd:
17.55 PP:
18.00 Jourlf
18.18 Ik wi
18.45 Dieri
19.13 High,
19.41 De si
20.16 Pete
20.25 Olie
ong
21.03 Reu:
gerei
22.08 Tijdi
BELGIË
16.25 Vacatui
16.45 Nouba
zine
17.40 Countei—
18.30 Ce soir,
18.50 Step by
19.15 Clip dyn
19.30 Nieuws
20.05 Homefrc
21.00 Good
docume
teiten
1939
21.55 Grand
22.45 Laatste
23.00 24 H surfl
23.05 Le coeu
BELGIE
19.30 Nieuws
20.00 Challem
21.40 Laatste
DUITSL
06.00 Morgenr
visie
09.00 Tagesscrl
09.03 Dallas, s
09.45 T'ai chfl
schaduw
10.00 Tagesscfl
10.03 Orte derfl
drei Ann
ge
10.45 Info Arbsfl
11.00 TagesscB
11.03(H) Die
ersten B
film uit If
12.30 Echt tierifl
12.55 Pressesc I
13.00 Tag ess cl I
13.05 Mittagsm I
13.45 Wirtschajl
14.00 Tagesscfl
14.02 Sesamsti' I
.14.30 Spuk vori«
serie
15.00 TagesscH
15.03 Ping PonÉi
15.30 Die Bucfl
mentairefl
meisjesbi
malige Dl
16.00 Tagesscfl
16.03 Talktaglifl
16.30 Medisch 9
kenhuissi I
17.00 TagesscH 1
17.05 punkt 5 pH
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Junglebook.
20 u. Nowhere to run.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Loaded weapon 1.
20 u. Sommersby.
20 u. Nowhere to run.
20 u. Passenger 57.
20 u. Alive.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Oeroeg.
- Alhambra 2
14 en 20 u. Palling down.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Loaded weapon.
- Alhambra 4
14 u. Junglebook.
20 u. Sommersby.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30
Falling down.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Mad doc and glory.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
- Odeon 3 - Week van de spannen
de film.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Candy man.
-Quellin III - 14, 15.45 en 17.30 u.
Jungle Book.
19 en 21.30 u. Peter's friends.
-Metro I 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Indecent proposal.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Dragon.
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en!
u. Alive.
- Ambassades Club 1 - 14,1'
19 en 21.30 u. Jennifer 8.
- Ambassades Club 2 - 14»1
19 en 21.30 u. Forever yow
zo. di". do.). The
ma. woe.).
- Ambassades Club 3 - 14» 1'1
20.30 u. Scent of a woman.
-Ambassades Club 4 - l*i.{
19 en 21.30 u. Passenger
zo. di. do.). Under Siege v*
woe.).
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 en 20 u. Alive.
14.30 u. Malcolm X.
14.30 en 20 u. Jennifer 8.
20 u. Daens.
- Memling
14.30 en 20 u. Indecent pr°l
- Van Eyk
14.30 en 20 u. Falling^'
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u f
14.30, 17, 20 en
snatchers.
20 en 22.30 u.
22.30 u. Toys.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
down.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. -
14.30,17 en 22.30 u.
20 en 22.30 u. Reservoir
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
proposal.
14.30, 17, 20 en 22.3*
assassin.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.^1
by.
20 u. The distinguished
14.30, 17, 20 en 22,30u.M,
14.30 en 17 u. Jungle W
versie).
20 u. Daens.
met aantrekken Blijven vt