Weer blokkade Parijs oeren: 5,- KORTING Iricsson behaalt eerste kwartaal winst van f 180 miljoen SIEMENS Schipperen tussen milieu en economie 'Grondspeculatie uit den boze9 ïtgevers mogen eigen 'usiecode hanteren tendsfree te wereld aan uw voeten J811 TP Breda el 076-1418 00 Bemiddelingspoging bij schippersactie mislukt Van Rooy: 'Bedrijven niet bedelven onder regels' ECONOMIE loosheid over Frans ja tegen beperken van aantal hectares oliehoudende zaden tadase ^toshop ECONOMIE KORT 2 SLOGGI FOR MEN SLIPS MET iderne Flipje moest eciJ leggen tegen NijntjeiJ Mirkpv Mn? en todern overblijf- en DONDERDAG 10 JUNI 1993 Ae van Mickey Mouse en Loeki de Leeuw IJ ik). Toch zijn de dest ïw uitgegeven Flipje.b( steeds verkrijgbaar. Ie overname door Hem .s marktonderzoek gi 1 naamsbekendheid vaj e. Besloten is nu de J en voortbestaan. Ook S^^gMconcern setje ti tonend. Opval], 'g is Flipje op dat setje J eeld zoals in de jarenJ ~e nieuwe FlipjeJ als vanouds verkrt en: door Flipje-zegels itten jam en appelstroop] «toonstelling in TieliSl rado voor de ware fjjl Volgens Schipper lopen rland zeer veel geesm en rond, en zijn ze zells| 'uitenland te vinden, is onder andere een \»i dat Ten Harmsen van voor de in 1950 jubilei tie van De Betuwe mi de Vriendjes van Flij t zoals iedere Flipje-] was het Fruitbaasje jj n: hij ging op stap met juffrouw Schaap, na! nt en Jasper Aap. dierenvriendjes zijn in ikmuseum De Groote S( {te vinden. Er is ook je ingericht voor a me-mannetjes, zoals fc (Gazelle-fietsen), elinmannetje (autoband! [elmee (Van Nelle thee- ie). deren die meedoen aan irwedstrijd maken kans iw verzamelobject te wi rugzak in de vorm van En met de rugzak 'blijfsetje van plastic je de overstap naar awe toekomst in de 21e ar nu vanuit Breda. f I onze verslaggever ■n - Het Zweedse telecom- Emicatieconcern Ericsson eeft in ket eerste kwartaal dit jaar een winst van miljoen kronen (f 180 joeii) behaald. Fnrtó jaar daalde de winst bli Rr- waar wereldwijd verdeeld over meer dan 100 lan den 66.000 mensen werken - van 1,6 miljard tot 1,3 miljard kroon (tot f 325 miljoen), een daling van f 75 miljoen. De orderportefeuille van het concern, dat onder meer twee vestigingen heeft in Rijen (Erics son Telecommunicatie BV en Ericcson Holding International BV) is het eerste kwartaal van dit jaar toegenomen met ruim 34 procent tot 17,4 miljard kroon (f 4,3 miljard). Dat is ten opzich te van dezelfde periode in 1992 een toename van 4,41 miljard kroon (f 1,1 miljard). Volgens Ericsson topman Lars Ramqvist zijn de goede resulta ten direct het gevolg van een 'compromisloze lange termijn strategie, gebaseerd op forse investeringen in technische ont wikkelingen'. Daarnaast noemde Ramqvist een agressievere ver koop en strenge kostenbewa king. De nettoverkopen stegen in het eerste kwartaal van dit jaar met 36 procent tot 12,8 miljard kro nen (f 3,2 miljard). In dezelfde periode in 1992 was dit 9,4 mil jard kronen (f 2,3 miljard). Ongeveer de helft van deze stij ging is het gevolg van het vrijla ten van de wisselkoersen. Daar toe werd de Zweedse kroon los gekoppeld van de Ecu. Het concern heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in nieuwe draadloze-telefoontechnologie en verwacht op grond daarvan dit jaar nog meer winst te kun nen boeken. Ook in het laatste kwartaal van '92 was al sprake van een sterke groei van de orderontvangst. China is nu de op vier na groot ste afzetmarkt van het concern met een toename van de verkoop van 1 naar 7 procent. De vier grootste afzetmarkten voor Ericsson zijn de VS, Italië, Zwe den en Groot-Brittannië. eastman kodak 50 50 exxon corp 66/» m ford motor 54/ 54H gen. electric 93/ m gen motors 40/ 41 goodyear 38 3ay< hewlett-pack, 84 86'/i int. bus.mach. 52'/» 53 int tel tel. 83/ e kim airlines 14/ 1411 mcdonnell 68/ M merck co. 36/ m mobil oil 72 m penn central 29 M philips 14/ 14K primerica 44/ 44/ royal dutch 93/ 34/ sears roebuck 52/ 52H sfe-south.pac 16/ m texaco inc. 64 65/ united techn. 52/ 52/ westinghouse 15 15 whitman corp 13/ 13/ woolworth 28/ 28/ Goud onbewerkt 21,520-22,120 perl bewerkt 23,720 pert Zilver onbewerkt 220-290 perl bewerkt 330 pert /an onze correspondent (0 Voordouw ijs - De Franse boeren hebben hun vertrouwen in de (ering-Balladur opgezegd. wamen gisteren tot de eerste jjcs nadat minister van Bui- [andse Zaken Alain Juppé rand namens Frankrijk Ibeperking van het aantal Topese hectares aan oliehou- |de zaden (soja, koolzaad en Jiebloemen) accepteerde, ïrmee kwam na acht maan- jt fei verzet een einde aan het isolement binnen de ipese gemeenschap. Het is lelijk dat in de komende jen het verkeer in Frankrijk worden gehinderd door Hes van de boeren, jjjej Franse isolement dreigde uit ipen op economische sancties de zijde van de Amerikanen. staat tegenover dat de ■ring nu rekening moet hou- met de nodige acties van de Ie van de boeren. Biet districtskantoor van Jup- 'in Parijs kwam het gisteren al fiotsingen tussen de politie en levoerende jonge boeren, ie hadden het kantoor in het itiende arrondissement 'kool- geschilderd. Alle Fran- boerenbonden, behalve de pSEA, hebben opgeroepen tot les. De radicale Coordination fale wil hiermee het verst Binnen enkele dagen wil Jjbond. net als vorig jaar een itorblokkade van Parijs uit ren. Tijdens de verkiezingscampagne van dit voorjaar bleek dat de conservatieven, toen nog in de oppositie, niets van het voorstel wilden weten. Toch was duidelijk dat Frank rijk zich moest zien te bevrijden uit zijn isolement. Al direct na zijn aantreden stelde premier Bahadur 500 miljoen gulden beschikbaar voor de landbouw. In Brussel kregen de Fransen voor elkaar dat de braaklegpre- mie met 27 procent wordt ver hoogd. De Coordination Rurale zag de bui al hangen. „De regering gaat capituleren. Maar we zijn niet te koop." Eenzelfde houding bestaat nu bij de socialistisch georiënteerde Confédération Paysanne en de jonge boeren bond CNJA. Alleen de grootste van de boerenbonden, de FNSEA, wil pas een oordeel vel len, zodra duidelijk is wat Frank rijk doet met de hele landbouw- paragraaf uit het voorakkoord over de GATT. In dat verband heeft Juppé gis teren verklaard dat het accepte ren van het hoofdstuk over de oliehoudende zaden los staat van een eventueel goedkeuren van de hele landbouwparagraaf tussen de Verenigde Staten en de Euro pese gemeenschap. fl wijk (anp) - Het kabinet ivaardt de door de vereni- jg De Nederlandse Dag- rs (NDP) ontworpen ■ode voor dagbladconcentra- 6es. Dat blijkt uit een brief 'ar. minister D'Ancona ?VC) en staatssecretaris ar Rooy (Economische fcn) over het persbeleid de Tweede Kamer. .Nederlandse Vereniging van irnalisten (NVJ) heeft daar (ADVERTENTIE) vk vonge koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend t gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex d»wdeno I gedaan en bieden ex diw 95,00 474 0,90 70,00 682 1,00 180,00 405 2,60 185,00 1884 0,50 185,00 483 1,80 185,00 479 3,00 175,00 316 0,15 a 180,00 626 0,50 80,00 615 1,70 305,00 1788 5,90 310,00 2373 2,20 315,00 836 0,60 320,00 1192" 0,20 a 305,00 355 8,50 b 310,00 464 5,30 315,00 481 3,00 310.00 361 10,00 300,00 350 0,40 305,00 747 0,80 310,00 1938 2,40 315,00 1199 5,70 b 320,00 294 10,30 a 300,00 412 1,50 305,00 283 2,50 310,00 676 4,10 310,00 280 8,30 230,00 419 0,40 a 310,00 264 11,00 290,00 416 9,20 45,00 250 1,20 30,00 250 1,80 107,00 4000 0,70 a 109,00 5000 0,40 a 170,00 245 0,60 165,00 1006 5,60 170,00 1095 2,20 175,00 416 0,70 170,00 242 4,50 175,00 379 2,30 155,00 560 17,00 a 175,00 800 4,00 135,00 309 36,90 160,00 410 20,10 170,00 687 3,00 30,00 945 0,90 25,00 677 7,70 20,00 500 1,30 25,00 479 3,30 570,00 283 4,30 570,00 255 4,40 0,20 0,30 1,00 2,90 6,80'l 1,00 1,608 2,70 6,80 0,30 10,00 8,80 1,508 0,35 2,90 8,4011 4,50 2,00 7,00 6,00 40,20 23,00 1,60 0,90 7,7011 1,20 3,10 7,00 2,80 "et de Siemens N92 "lo-telefoon ligt vanuit lee| Nederland de Lere'd aan uw voeten. •n dankzij de unieke 'EMale full duplex lar|dsfree is gelijktijdig Preken en luisteren de ^oonste zaak van de "ereld. VOor advies en informatie: laa9dijk 117-119 Een lid van de Belgische 'groene' partij Ecolo ontvouwt een spandoek met daarop 'We houden van Brussel, deze stad gaat kapot aan grondspeculatie'. De actie richt zich tegen de strategie om oude gebouwen te slopen en de grond vervolgens duur te verkopen. Het spandoek is vastgemaakt op het dak van een verlaten klooster dat tegenover het gebouw van het Europees Parlement staat. FOTO EPA woensdag afwijzend op gerea geerd. Die vindt dat er een wet telijke regeling moet komen in plaats van de door de NDP ont worpen zelfregulering. De door NDP ontworpen rege ling bevat een verbod op dag bladconcentraties die leiden tot een marktaandeel van éénderde of meer van de totale oplage van de dagbladenmarkt in Neder land. Dat verbod kan worden opgeheven door een verklaring van geen bezwaar, die moet wor den afgegeven door een onaf hankelijke commissie voor dag bladconcentraties. Die kan een dergelijke verklaring slechts ver lenen als de aangemelde concen tratie de daadwerkelijke mede dinging op de Nederlandse dag bladenmarkt niet belemmert. Bij de beoordeling moet de com missie met een groot aantal cri teria rekening houden. Het gaat daarbij onder meer om behoud van de pluriformiteit en de keu zemogelijkheden op korte en middellange termijn voor de lezers op de dagbladmarkt. In de brief aan de Kamer noemt het kabinet de voorgestelde code een acceptabele vorm van zelfre gulering. Daaraan wordt wel de nadrukkelijke voorwaarde ver bonden dat alle dagbladuitge vers, inclusief hun moedermaat schappijen, zich daadwerkelijk aan deze code zullen binden. De NDP verwacht dat dat zeker het geval zal zijn. Autobranche tegen lastenverzwaringen Amsterdam (anp) - De autob ranche-organisaties RAI en Bovag vinden het niet terecht dat minister Alders versneld het spitsvignet wil invoeren en de accijns op autobrandstoffen wil verhogen. De minister roept na het verschijnen van de derde Nationale Milieuverkenning onmiddellijk om lastenverzwa ringen, terwijl geenszins duide lijk is dat deze ook tot verminde ring van schadelijke stoffen lei den, aldus RAI en Bovag. RAI en Bovag wijzen er op dat vooral een hogere groei wordt voorzien van het goederenver voer over de weg. Het heeft geen zin daarop te reageren met ver hoging van de benzine-accijns en het spitsvignet, omdat deze ™aatregelen vooral het perso- nautovervoer treffen. Die groep voldoet wel aan de milieu doelstellingen van de overheid dankzij de invoering van de geregelde drieweg-katalysator, stellen zij. Rotterdam (anp) - De binnenschippers zijn woensdag boos weggelopen van een vergadertafel bij het Gemeente lijk Havenbedrijf in Rotterdam. Dat had zich ingespannen te bemiddelen in het tussen schippers en het Belgische bedrijf Prayon gerezen conflict over lading die niet via de schippersbeurs was gegaan. De schippers beraden zich volgens een woordvoerder op nieuwe acties. Het Havenbedrijf zegde dinsdagavond laat toe alles te zullen doen om verdere escalatie van het conflict te voorkomen. De binnenschippers waren echter boos dat alleen een advocaat en niet een directielid van Prayon aanwezig was. Het Havenbedrijf zegt dat tevoren aan de schippers te hebben gemeld. De schippers hielden dinsdag bij een overslagbedrijf in de Rotterdamse haven twaalf uur lang het dek van een bulkcarrier bezet om te voorkomen dat de ruimen opengingen en de lading fosfaat in duwbakken werd gestort. Die duwbakken, van een Belgische reder, zijn buiten de schippersbeurs om gecontrac teerd. Het fosfaat komt over zee in zowel Terneuzen als Rotterdam aan. Vandaaruit wordt het vervoerd naar Engis, de vestigingsplaats van Prayon bij Luik. Vorige week al voerden de schippers twee dagen actie bij Terneuzen om te voorkomen dat een lading fosfaat in duwbak ken werd gestort. Die duwbakken hebben inmiddels Engis nog altijd niet bereikt omdat zij bij de sluis van Kwaatmechelen in het Belgische Albertkanaal door Belgische schippers worden tegengehouden. Zoetermeer (anp) - De druk van de administratieve lasten mag voor de bedrijven niet verder toenemen. Als door nieuwe regels die druk groter wordt, dient elders een verlichting plaats te vinden. Dat zei staatssecretaris Van Rooy van economische zaken toen zij gisteren in Zoetermeer het rapport 'Kleinschalig Onder nemen 1993' van het Econo misch Instituut voor het Mid den- en Kleinbedrijf in ont vangst nam. Van Rooy vindt dat bij het opstellen van allerlei regels meer rekening moet worden gehouden met de effecten die dat heeft voor het bedrijfsleven. De diver se ministeries zijn nu al ver plicht om aan nieuwe regelge ving een zogeheten bedrijfseffec- tentoets toe te passen. Uit het EIM-rapport blijkt dat de ondernemers 'opmerkelijk optimistisch' zijn over de komende twee jaar. Bijna de helft van 603 ondervraagde ondernemers verwacht dat de omzet zal groeien, eenderde ver wacht een gelijkblijvende omzet en één op de zes verwacht een krimpende omzet. Een kwart voorziet groei van het personeel, de helft denkt dat het perso neelsbestand gelijk blijft en nog geen tien procent verwacht inkrimping. Ruim vier op de tien ondernemers verwacht een stij gend rendement, één op de zes een daling. Van de exporterende bedrijven verwacht ruim de helft dat de uitvoer de komende twee jaar zal toenemen. Door onze redacteur Hans van den Broek Het ambitieuze milieubeleid van het kabinet staat onder zware druk. Het vrachtverkeer groeit onrustbarend en het energiegebruik, alle indrukwek kende besparingsplannen ten spijt, blijft stijgen. Met als gevolg: een zwaardere belasting voor het milieu. Radicale oplos singen - hoe wenselijk ook uit milieuoogpunt - zijn politiek onhaalbaar. Zeker nu Neder land ondergedompeld dreigt te worden in een nieuwe economi sche recessie. Het Rijksinstituut voor Volks gezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) presenteerde dinsdag onder de titel 'derde Nationale Milieuverkenning' een inventa risatie van het milieubeleid. Zijn oordeel: het kabinet boekt wel enige vooruitgang, maar nog onvoldoende. De ambities lijken te hoog gegrepen, met name op het terrein van ener giegebruik en vervoer. Het schipperen tussen milieu en economie staat het waarmaken van die ambities in de weg. Het effect van de maatregelen uit het Nationaal Milieubeleids plan is overschat, en er zijn eenvoudigweg nog te weinig maatregelen genomen. Een enkel voorbeeld: om het verkeer aan banden te leggen wilde het kabinet de kosten van het auto rijden fors verhogen, maar dat gebeurde slechts mondjesmaat. De auto is immers nog steeds de heilige koe. Milieuminister Alders (PvdA) erkende dinsdag ruiterlijk dat extra maatregelen nodig zijn om de doelstellingen van het kabinet te halen. Maar Alders heeft het niet alleen voor het zeggen. Zo is het terugdringen van het groeiend energiegebruik een verantwoordelijkheid van minister Andriessen (Econo mische Zaken). Hij komt op voor de belangen van het bedrijfsleven. Andriessen voelt niets voor dwangmaatregelen. Energiebesparing op basis van vrijwilligheid prima, maar extra heffingen zijn bij hem uit den boze. Behalve energie baart het groeiend (vracht-)wagenpark het kabinet veel zorgen. Verkeer zit in de portefeuille van minis ter Maij. Zij staat voor de moei lijke opgave de maatschappelij ke weerstanden tegen de aan pak van de auto het hoofd te bieden. Dat verzet vertaalt zich bovendien soms in een weerbar stige houding van de Tweede Kamer ten opzichte van ingrij pende prijsmaatregelen. Het RIVM-rapport dient als bouwsteen voor het tweede Nationaal Milieubeleidsplan, dat eind dit jaar het licht moet zien. Uit de eerste politieke reacties valt op te maken dat Alders voor nieuwe doelstellin gen hoe dan ook niet hoeft te rekenen op steun van een Kamermeerderheid. CDA en WD pleiten eerder voor 'een tandje minder': voer de bestaande plannen, liefst in fasen, uit. Niet meer, en niet minder, stelt de Kamer. Het invoeren van 'prijsprikkels' (accijnsverhogingen, energie heffingen) mag, maar op uit drukkelijke voorwaarde dat andere landen in de Europese Gemeenschap zich daarbij aan sluiten. Een eenzijdige Neder landse invoering van, bijvoor beeld, een door Alders bepleite energieheffing leidt volgens de meeste politici zonder twijfel tot banenverlies. Want bedrij ven krijgen dan met kosten te maken die hun concurrenten in andere landen niet hebben. Maar het vergt een langdurige, uiterst omzichtige milieudiplo- matie voordat alle EG-landen op één lijn zitten. Als het al ooit zo ver komt. Nederland kan niet veel anders dan lobbyen in Europa, en in eigen land door gaan met het uitvoeren van 'na tionale' milieumaatregelen zoals afvalpreventie, de aanpak van mest, het tegengaan van verdroging en bodemsanering. Op deze terreinen kan het kabi net bescheiden resultaten boe ken. Maar het RIVM waar schuwt: „De te verwachten resultaten van het beleid zijn omgeven met tal van onzeker heden". Succesjes op onderde len (bijvoorbeeld verzuring en vermesting) kunnen alleen gehaald worden als alle daar voor noodzakelijke maatregelen uitgevoerd worden. Ook als dat gebeurt, kunnen onzekerheden toch nog roet in het eten gooien. Het RIVM noemt onder andere: onzeker heid rond de bevolkingsgroei, de groei van de economie, gedragsverandering van bur gers, uitvoering en handhaving van milieumaatregelen en ver anderingen in produktieproces- sen. „Al deze onzekerheden kunnen ertoe leiden dat de geraamde vermindering van de milieubelasting (voor veel stof fen 50 tot 60 procent) tientallen procenten lager kan uitvallen." Het kabinet heeft met zijn ambitieuze milieubeleid hoog ingezet. Maar bij zoveel onze kerheden is de haalbaarheid op z'n zachtst gezegd twijfelachtig. Het uitblijven van voldoende aansprekende resultaten kan op termijn leiden tot een afkalvend maatschappelijk draagvlak. Dan zou het kabinet weer terug bij af zijn. Fors jaarverlies Iberia Madrid - De Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia heeft vorig jaar een verlies geleden van 34,8 miljard peseta (f 508 miljoen) ondanks een aanzienlijke verbetering in de bezettingsgraad van haar vliegtuigen. De waardevermindering van de nationale munteenheid heeft de maatschappij meer dan tien miljard peseta (f 146 miljoen) gekost. Het resultaat is daardoor nauwe lijks beter dan het verlies van 35,9 miljard peseta in 1991 De omzet groeide met 5,9 procent tot 326,1 miljard peseta (f 4,75 miljard) en het aantal vervoerde passagiers met 5,7 procent tot 14,95 miljoen. De beladingsgraad van de vliegtuigen ging omhoog van 62,5 tot 66,5 procent. Dat was vooral te danken aan een goede bezetting van binnenlandse vluchten tijdens de Olympische Spelen in Barcelona en de wereldtentoonstelling in Sevilla. Sutherland topman GATT Gèneve - De Ier Peter Suther land (zie foto) is gisteren benoemd tot directeur-gene raal van de Algemene Over eenkomst inzake Tarieven en Handel (GATT). Hij volgt de 60-jarige Zwitser Arthur Dunkel op, die de functie sinds 1980 bekleedde en eind deze maand opstapt. De GATT is een akkoord over regels voor de internationale handel dat is ondertekend door 111 landen. Het secretariaat in Genève ziet toe op de naleving van de afspraken en arbitreert bij conflicten. Sutherland (47) is van huis uit advocaat. Hij was van 1985 tot 1989 lid van de Europese Commissie voor concurrentiezaken. Op het ogenblik is hij bestuursvoorzitter van Allied Irish Banks. Minder gespaard in eerste kwartaal Den Haag - Particulieren spaarden in de eerste drie maanden van dit jaar bij spaarinstellingen 2,6 miljard gulden. In dezelfde periode van het vorig jaar was dit 2,8 miljard gulden. In de eerste drie kwartalen van vorig jaar was eveens sprake van een daling, in het vierde kwartaal van een lichte toename. Volgens het CBS, dat de cijfers woensdag bekendmaakte, duiden de eerste resulaten van dit jaar nog niet op herstel van de spaarmarkt. Het verschil tussen inleggingen en terugbetalingen kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 700 miljoen gulden, tegen 1,3 miljard in 1992. De bijgeschreven rente, die ook tot de besparingen wordt gerekend, bedroeg in het eerste kwartaal 1,9 miljard gulden (1,5 in het eerste kwartaal van 1992. Het spaartegoed nam in het eerste kwartaal toe tot 209,3 miljard gulden, waarvan 152,1 op spaarrekeningen en -bankboekjes en 57,2 miljard op deposito's. Geen besluit over produktie Fokker 70 Amsterdam - Hoewel de Raad van Commissarissen van Fokker gisteren heeft vergaderd over het in produktie nemen van de nieuwe Fokker 70, is hierover nog geen definitieve beslissing genomen. Pas als er solide orders zijn, wordt besloten het vliegtuig in produktie te nemen. Onderhandelingen met enkele klanten zijn in een vergevorderd stadium. De bedoeling is dat de eerste order wordt bekendgemaakt tijdens de luchtvaartsalon op Le Bourget bij Parijs, die morgen begint. De Fokker 70 is een verkorte versie van de Fokker 100. Het vliegtuig is geschikt voor 70 tot 80 passagiers. Tankvaartreders bepleiten sloop tankers Rotterdam - Om de crisis in de binnentankvaart tegen te gaan, pleiten de reders in het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) ervoor 8 procent van de bestaande vloot door middel van sloop uit de vaart te halen. De vraag naar het vervoer van minerale olieprodukten stagneert en de recessie in de chemie dupeert ook de tankvaart. Daarbij komt dat er de afgelopen drie, vier jaar maar tegen de 20.000 ton is gesloopt, terwijl er ruim 90.000 ton nieuw aan de vloot is toegevoegd. Het CBRB wil nu bij de Europese Commissie bepleiten middelen ter beschikking te stellen om de overcapaciteit aan te pakken. Dat kan, menen de reders, omdat door de EG beschikbaar gesteld geld voor een eerdere sloopregeling, versneld is afbe taald. Pfaff schrapt duizenden banen Kaiserslautern - De Duitse fabrikant van naaimachines Pfaff heeft besloten tot een ingrijpende sanering om de produktiekos- ten omlaag te brengen en zo uit de rode cijfers te komen. Het aantal arbeidsplaatsen wordt in de periode tot eind maart 1994 verminderd van 6.100 tot 4.200. De hardste klappen vallen bij de vestigingen in Kaiserslautern en Karlsruhe. Volgens bestuurslid Norbert Obry liggen de produktiekosten 35 procent boven het niveau van concurrenten in het Verre Oosten en Zuid-Amerika. Daardoor is de afzet flink ingezakt. Het verlies van Pfaff is vorig jaar opgelopen van 24 miljoen mark tot 71 miljoen mark bij een omzet van 943 miljoen mark. Geen loonsverhoging bij Hoogovens IJmuiden - De 16.000 werknemers van het noodlijdende staal concern Hoogovens IJmuiden krijgen tot 1 april 1994 geen loonsverhoging. Geen enkele werknemer zal bovendien in een hogere salarisschaal terechtkomen. Dat hebben de vakbonden en de directie van Hoogovens IJmuiden afgesproken. De 'nullijn' bij Hoogovens is nodig wegens de tegenvallende resultaten. Vorig jaar werd al bekend dat als gevolg hiervan 2.300 banen bij het staalconcern moeten verdwijnen. (ADVERTENTIE) (en 5,- korting op 3 Sloggi Basis Slips en Sloggi Luxe Slips Jiy voor dames). Sloggi for Men Slips zijn gemaakt van sloppier 96% fijn katoen en 4% lycra* Ook na eindeloos wassen blijven ze perfect in vorm. Zit goed blijft goed. 1 M 3 Aanbiedng tot 1 juk 1993 'GedepfandefemertrvanDii^ont.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7