Weer blokkade Parijs
oeren:
5,- KORTING
Iricsson behaalt eerste kwartaal winst van f 180 miljoen
SIEMENS
Schipperen tussen milieu en economie
'Grondspeculatie uit den boze9
ïtgevers mogen eigen
'usiecode hanteren
tendsfree
te wereld
aan uw voeten
J811 TP Breda
el 076-1418 00
Bemiddelingspoging bij
schippersactie mislukt
Van Rooy: 'Bedrijven niet
bedelven onder regels'
ECONOMIE
loosheid over Frans ja tegen beperken van aantal hectares oliehoudende zaden
tadase
^toshop
ECONOMIE KORT
2 SLOGGI FOR MEN SLIPS MET
iderne Flipje moest eciJ
leggen tegen NijntjeiJ
Mirkpv Mn? en
todern overblijf-
en
DONDERDAG 10 JUNI 1993
Ae
van
Mickey Mouse
en Loeki de Leeuw IJ
ik). Toch zijn de dest
ïw uitgegeven Flipje.b(
steeds verkrijgbaar.
Ie overname door Hem
.s marktonderzoek gi 1
naamsbekendheid vaj
e. Besloten is nu de J
en voortbestaan. Ook
S^^gMconcern
setje ti
tonend. Opval],
'g is Flipje op dat setje J
eeld zoals in de jarenJ
~e nieuwe FlipjeJ
als vanouds verkrt
en: door Flipje-zegels
itten jam en appelstroop]
«toonstelling in TieliSl
rado voor de ware fjjl
Volgens Schipper lopen
rland zeer veel geesm
en rond, en zijn ze zells|
'uitenland te vinden,
is onder andere een \»i
dat Ten Harmsen van
voor de in 1950 jubilei
tie van De Betuwe mi
de Vriendjes van Flij
t zoals iedere Flipje-]
was het Fruitbaasje jj
n: hij ging op stap met
juffrouw Schaap, na!
nt en Jasper Aap.
dierenvriendjes zijn in
ikmuseum De Groote S(
{te vinden. Er is ook
je ingericht voor a
me-mannetjes, zoals
fc (Gazelle-fietsen),
elinmannetje (autoband!
[elmee (Van Nelle thee-
ie).
deren die meedoen aan
irwedstrijd maken kans
iw verzamelobject te wi
rugzak in de vorm van
En met de rugzak
'blijfsetje van plastic
je de overstap naar
awe toekomst in de 21e
ar nu vanuit Breda.
f I onze verslaggever
■n - Het Zweedse telecom-
Emicatieconcern Ericsson
eeft in ket eerste kwartaal
dit jaar een winst van
miljoen kronen (f 180
joeii) behaald.
Fnrtó jaar daalde de winst bli
Rr- waar wereldwijd
verdeeld over meer dan 100 lan
den 66.000 mensen werken -
van 1,6 miljard tot 1,3 miljard
kroon (tot f 325 miljoen), een
daling van f 75 miljoen.
De orderportefeuille van het
concern, dat onder meer twee
vestigingen heeft in Rijen (Erics
son Telecommunicatie BV en
Ericcson Holding International
BV) is het eerste kwartaal van
dit jaar toegenomen met ruim 34
procent tot 17,4 miljard kroon
(f 4,3 miljard). Dat is ten opzich
te van dezelfde periode in 1992
een toename van 4,41 miljard
kroon (f 1,1 miljard).
Volgens Ericsson topman Lars
Ramqvist zijn de goede resulta
ten direct het gevolg van een
'compromisloze lange termijn
strategie, gebaseerd op forse
investeringen in technische ont
wikkelingen'. Daarnaast noemde
Ramqvist een agressievere ver
koop en strenge kostenbewa
king.
De nettoverkopen stegen in het
eerste kwartaal van dit jaar met
36 procent tot 12,8 miljard kro
nen (f 3,2 miljard). In dezelfde
periode in 1992 was dit 9,4 mil
jard kronen (f 2,3 miljard).
Ongeveer de helft van deze stij
ging is het gevolg van het vrijla
ten van de wisselkoersen. Daar
toe werd de Zweedse kroon los
gekoppeld van de Ecu.
Het concern heeft de laatste
jaren fors geïnvesteerd in nieuwe
draadloze-telefoontechnologie
en verwacht op grond daarvan
dit jaar nog meer winst te kun
nen boeken. Ook in het laatste
kwartaal van '92 was al sprake
van een sterke groei van de
orderontvangst.
China is nu de op vier na groot
ste afzetmarkt van het concern
met een toename van de verkoop
van 1 naar 7 procent. De vier
grootste afzetmarkten voor
Ericsson zijn de VS, Italië, Zwe
den en Groot-Brittannië.
eastman kodak
50 50
exxon corp
66/» m
ford motor
54/ 54H
gen. electric
93/ m
gen motors
40/ 41
goodyear
38 3ay<
hewlett-pack,
84 86'/i
int. bus.mach.
52'/» 53
int tel tel.
83/ e
kim airlines
14/ 1411
mcdonnell
68/ M
merck co.
36/ m
mobil oil
72 m
penn central
29 M
philips
14/ 14K
primerica
44/ 44/
royal dutch
93/ 34/
sears roebuck
52/ 52H
sfe-south.pac
16/ m
texaco inc.
64 65/
united techn.
52/ 52/
westinghouse
15 15
whitman corp
13/ 13/
woolworth
28/ 28/
Goud
onbewerkt
21,520-22,120 perl
bewerkt
23,720 pert
Zilver
onbewerkt
220-290 perl
bewerkt
330 pert
/an onze correspondent
(0 Voordouw
ijs - De Franse boeren hebben hun vertrouwen in de
(ering-Balladur opgezegd.
wamen gisteren tot de eerste
jjcs nadat minister van Bui-
[andse Zaken Alain Juppé
rand namens Frankrijk
Ibeperking van het aantal
Topese hectares aan oliehou-
|de zaden (soja, koolzaad en
Jiebloemen) accepteerde,
ïrmee kwam na acht maan-
jt fei verzet een einde aan het
isolement binnen de
ipese gemeenschap. Het is
lelijk dat in de komende
jen het verkeer in Frankrijk
worden gehinderd door
Hes van de boeren,
jjjej Franse isolement dreigde uit
ipen op economische sancties
de zijde van de Amerikanen.
staat tegenover dat de
■ring nu rekening moet hou-
met de nodige acties van de
Ie van de boeren.
Biet districtskantoor van Jup-
'in Parijs kwam het gisteren al
fiotsingen tussen de politie en
levoerende jonge boeren,
ie hadden het kantoor in het
itiende arrondissement 'kool-
geschilderd. Alle Fran-
boerenbonden, behalve de
pSEA, hebben opgeroepen tot
les. De radicale Coordination
fale wil hiermee het verst
Binnen enkele dagen wil
Jjbond. net als vorig jaar een
itorblokkade van Parijs uit
ren.
Tijdens de verkiezingscampagne
van dit voorjaar bleek dat de
conservatieven, toen nog in de
oppositie, niets van het voorstel
wilden weten.
Toch was duidelijk dat Frank
rijk zich moest zien te bevrijden
uit zijn isolement. Al direct na
zijn aantreden stelde premier
Bahadur 500 miljoen gulden
beschikbaar voor de landbouw.
In Brussel kregen de Fransen
voor elkaar dat de braaklegpre-
mie met 27 procent wordt ver
hoogd.
De Coordination Rurale zag de
bui al hangen. „De regering gaat
capituleren. Maar we zijn niet te
koop." Eenzelfde houding
bestaat nu bij de socialistisch
georiënteerde Confédération
Paysanne en de jonge boeren
bond CNJA. Alleen de grootste
van de boerenbonden, de
FNSEA, wil pas een oordeel vel
len, zodra duidelijk is wat Frank
rijk doet met de hele landbouw-
paragraaf uit het voorakkoord
over de GATT.
In dat verband heeft Juppé gis
teren verklaard dat het accepte
ren van het hoofdstuk over de
oliehoudende zaden los staat van
een eventueel goedkeuren van de
hele landbouwparagraaf tussen
de Verenigde Staten en de Euro
pese gemeenschap.
fl
wijk (anp) - Het kabinet
ivaardt de door de vereni-
jg De Nederlandse Dag-
rs (NDP) ontworpen
■ode voor dagbladconcentra-
6es. Dat blijkt uit een brief
'ar. minister D'Ancona
?VC) en staatssecretaris
ar Rooy (Economische
fcn) over het persbeleid
de Tweede Kamer.
.Nederlandse Vereniging van
irnalisten (NVJ) heeft daar
(ADVERTENTIE)
vk vonge koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
t gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex d»wdeno
I gedaan en bieden ex diw
95,00
474
0,90
70,00
682
1,00
180,00
405
2,60
185,00
1884
0,50
185,00
483
1,80
185,00
479
3,00
175,00
316
0,15 a
180,00
626
0,50
80,00
615
1,70
305,00
1788
5,90
310,00
2373
2,20
315,00
836
0,60
320,00
1192"
0,20 a
305,00
355
8,50 b
310,00
464
5,30
315,00
481
3,00
310.00
361
10,00
300,00
350
0,40
305,00
747
0,80
310,00
1938
2,40
315,00
1199
5,70 b
320,00
294
10,30 a
300,00
412
1,50
305,00
283
2,50
310,00
676
4,10
310,00
280
8,30
230,00
419
0,40 a
310,00
264
11,00
290,00
416
9,20
45,00
250
1,20
30,00
250
1,80
107,00
4000
0,70 a
109,00
5000
0,40 a
170,00
245
0,60
165,00
1006
5,60
170,00
1095
2,20
175,00
416
0,70
170,00
242
4,50
175,00
379
2,30
155,00
560
17,00 a
175,00
800
4,00
135,00
309
36,90
160,00
410
20,10
170,00
687
3,00
30,00
945
0,90
25,00
677
7,70
20,00
500
1,30
25,00
479
3,30
570,00
283
4,30
570,00
255
4,40
0,20
0,30
1,00
2,90
6,80'l
1,00
1,608
2,70
6,80
0,30
10,00
8,80
1,508
0,35
2,90
8,4011
4,50
2,00
7,00
6,00
40,20
23,00
1,60
0,90
7,7011
1,20
3,10
7,00
2,80
"et de Siemens N92
"lo-telefoon ligt vanuit
lee| Nederland de
Lere'd aan uw voeten.
•n dankzij de unieke
'EMale full duplex
lar|dsfree is gelijktijdig
Preken en luisteren de
^oonste zaak van de
"ereld.
VOor advies en informatie:
laa9dijk 117-119
Een lid van de Belgische 'groene' partij Ecolo ontvouwt een spandoek met daarop 'We houden van Brussel, deze stad gaat kapot
aan grondspeculatie'. De actie richt zich tegen de strategie om oude gebouwen te slopen en de grond vervolgens duur te verkopen.
Het spandoek is vastgemaakt op het dak van een verlaten klooster dat tegenover het gebouw van het Europees Parlement staat.
FOTO EPA
woensdag afwijzend op gerea
geerd. Die vindt dat er een wet
telijke regeling moet komen in
plaats van de door de NDP ont
worpen zelfregulering.
De door NDP ontworpen rege
ling bevat een verbod op dag
bladconcentraties die leiden tot
een marktaandeel van éénderde
of meer van de totale oplage van
de dagbladenmarkt in Neder
land. Dat verbod kan worden
opgeheven door een verklaring
van geen bezwaar, die moet wor
den afgegeven door een onaf
hankelijke commissie voor dag
bladconcentraties. Die kan een
dergelijke verklaring slechts ver
lenen als de aangemelde concen
tratie de daadwerkelijke mede
dinging op de Nederlandse dag
bladenmarkt niet belemmert.
Bij de beoordeling moet de com
missie met een groot aantal cri
teria rekening houden. Het gaat
daarbij onder meer om behoud
van de pluriformiteit en de keu
zemogelijkheden op korte en
middellange termijn voor de
lezers op de dagbladmarkt.
In de brief aan de Kamer noemt
het kabinet de voorgestelde code
een acceptabele vorm van zelfre
gulering. Daaraan wordt wel de
nadrukkelijke voorwaarde ver
bonden dat alle dagbladuitge
vers, inclusief hun moedermaat
schappijen, zich daadwerkelijk
aan deze code zullen binden. De
NDP verwacht dat dat zeker het
geval zal zijn.
Autobranche tegen
lastenverzwaringen
Amsterdam (anp) - De autob
ranche-organisaties RAI en
Bovag vinden het niet terecht
dat minister Alders versneld het
spitsvignet wil invoeren en de
accijns op autobrandstoffen wil
verhogen. De minister roept na
het verschijnen van de derde
Nationale Milieuverkenning
onmiddellijk om lastenverzwa
ringen, terwijl geenszins duide
lijk is dat deze ook tot verminde
ring van schadelijke stoffen lei
den, aldus RAI en Bovag.
RAI en Bovag wijzen er op dat
vooral een hogere groei wordt
voorzien van het goederenver
voer over de weg. Het heeft geen
zin daarop te reageren met ver
hoging van de benzine-accijns
en het spitsvignet, omdat deze
™aatregelen vooral het perso-
nautovervoer treffen. Die
groep voldoet wel aan de milieu
doelstellingen van de overheid
dankzij de invoering van de
geregelde drieweg-katalysator,
stellen zij.
Rotterdam (anp) - De binnenschippers zijn woensdag
boos weggelopen van een vergadertafel bij het Gemeente
lijk Havenbedrijf in Rotterdam. Dat had zich ingespannen
te bemiddelen in het tussen schippers en het Belgische
bedrijf Prayon gerezen conflict over lading die niet via de
schippersbeurs was gegaan.
De schippers beraden zich volgens een woordvoerder op nieuwe
acties.
Het Havenbedrijf zegde dinsdagavond laat toe alles te zullen
doen om verdere escalatie van het conflict te voorkomen. De
binnenschippers waren echter boos dat alleen een advocaat en
niet een directielid van Prayon aanwezig was. Het Havenbedrijf
zegt dat tevoren aan de schippers te hebben gemeld.
De schippers hielden dinsdag bij een overslagbedrijf in de
Rotterdamse haven twaalf uur lang het dek van een bulkcarrier
bezet om te voorkomen dat de ruimen opengingen en de lading
fosfaat in duwbakken werd gestort. Die duwbakken, van een
Belgische reder, zijn buiten de schippersbeurs om gecontrac
teerd. Het fosfaat komt over zee in zowel Terneuzen als
Rotterdam aan. Vandaaruit wordt het vervoerd naar Engis, de
vestigingsplaats van Prayon bij Luik.
Vorige week al voerden de schippers twee dagen actie bij
Terneuzen om te voorkomen dat een lading fosfaat in duwbak
ken werd gestort. Die duwbakken hebben inmiddels Engis nog
altijd niet bereikt omdat zij bij de sluis van Kwaatmechelen in
het Belgische Albertkanaal door Belgische schippers worden
tegengehouden.
Zoetermeer (anp) - De druk van de administratieve lasten
mag voor de bedrijven niet verder toenemen. Als door nieuwe
regels die druk groter wordt, dient elders een verlichting
plaats te vinden.
Dat zei staatssecretaris Van
Rooy van economische zaken
toen zij gisteren in Zoetermeer
het rapport 'Kleinschalig Onder
nemen 1993' van het Econo
misch Instituut voor het Mid
den- en Kleinbedrijf in ont
vangst nam.
Van Rooy vindt dat bij het
opstellen van allerlei regels meer
rekening moet worden gehouden
met de effecten die dat heeft
voor het bedrijfsleven. De diver
se ministeries zijn nu al ver
plicht om aan nieuwe regelge
ving een zogeheten bedrijfseffec-
tentoets toe te passen.
Uit het EIM-rapport blijkt dat
de ondernemers 'opmerkelijk
optimistisch' zijn over de
komende twee jaar. Bijna de
helft van 603 ondervraagde
ondernemers verwacht dat de
omzet zal groeien, eenderde ver
wacht een gelijkblijvende omzet
en één op de zes verwacht een
krimpende omzet. Een kwart
voorziet groei van het personeel,
de helft denkt dat het perso
neelsbestand gelijk blijft en nog
geen tien procent verwacht
inkrimping.
Ruim vier op de tien
ondernemers verwacht een stij
gend rendement, één op de zes
een daling. Van de exporterende
bedrijven verwacht ruim de helft
dat de uitvoer de komende twee
jaar zal toenemen.
Door onze redacteur
Hans van den Broek
Het ambitieuze milieubeleid
van het kabinet staat onder
zware druk. Het vrachtverkeer
groeit onrustbarend en het
energiegebruik, alle indrukwek
kende besparingsplannen ten
spijt, blijft stijgen. Met als
gevolg: een zwaardere belasting
voor het milieu. Radicale oplos
singen - hoe wenselijk ook uit
milieuoogpunt - zijn politiek
onhaalbaar. Zeker nu Neder
land ondergedompeld dreigt te
worden in een nieuwe economi
sche recessie.
Het Rijksinstituut voor Volks
gezondheid en Milieuhygiëne
(RIVM) presenteerde dinsdag
onder de titel 'derde Nationale
Milieuverkenning' een inventa
risatie van het milieubeleid.
Zijn oordeel: het kabinet boekt
wel enige vooruitgang, maar
nog onvoldoende. De ambities
lijken te hoog gegrepen, met
name op het terrein van ener
giegebruik en vervoer. Het
schipperen tussen milieu en
economie staat het waarmaken
van die ambities in de weg.
Het effect van de maatregelen
uit het Nationaal Milieubeleids
plan is overschat, en er zijn
eenvoudigweg nog te weinig
maatregelen genomen. Een
enkel voorbeeld: om het verkeer
aan banden te leggen wilde het
kabinet de kosten van het auto
rijden fors verhogen, maar dat
gebeurde slechts mondjesmaat.
De auto is immers nog steeds de
heilige koe.
Milieuminister Alders (PvdA)
erkende dinsdag ruiterlijk dat
extra maatregelen nodig zijn
om de doelstellingen van het
kabinet te halen. Maar Alders
heeft het niet alleen voor het
zeggen. Zo is het terugdringen
van het groeiend energiegebruik
een verantwoordelijkheid van
minister Andriessen (Econo
mische Zaken). Hij komt op
voor de belangen van het
bedrijfsleven. Andriessen voelt
niets voor dwangmaatregelen.
Energiebesparing op basis van
vrijwilligheid prima, maar
extra heffingen zijn bij hem uit
den boze.
Behalve energie baart het
groeiend (vracht-)wagenpark
het kabinet veel zorgen. Verkeer
zit in de portefeuille van minis
ter Maij. Zij staat voor de moei
lijke opgave de maatschappelij
ke weerstanden tegen de aan
pak van de auto het hoofd te
bieden. Dat verzet vertaalt zich
bovendien soms in een weerbar
stige houding van de Tweede
Kamer ten opzichte van ingrij
pende prijsmaatregelen.
Het RIVM-rapport dient als
bouwsteen voor het tweede
Nationaal Milieubeleidsplan,
dat eind dit jaar het licht moet
zien. Uit de eerste politieke
reacties valt op te maken dat
Alders voor nieuwe doelstellin
gen hoe dan ook niet hoeft te
rekenen op steun van een
Kamermeerderheid. CDA en
WD pleiten eerder voor 'een
tandje minder': voer de
bestaande plannen, liefst in
fasen, uit. Niet meer, en niet
minder, stelt de Kamer.
Het invoeren van 'prijsprikkels'
(accijnsverhogingen, energie
heffingen) mag, maar op uit
drukkelijke voorwaarde dat
andere landen in de Europese
Gemeenschap zich daarbij aan
sluiten. Een eenzijdige Neder
landse invoering van, bijvoor
beeld, een door Alders bepleite
energieheffing leidt volgens de
meeste politici zonder twijfel
tot banenverlies. Want bedrij
ven krijgen dan met kosten te
maken die hun concurrenten in
andere landen niet hebben.
Maar het vergt een langdurige,
uiterst omzichtige milieudiplo-
matie voordat alle EG-landen
op één lijn zitten. Als het al ooit
zo ver komt. Nederland kan niet
veel anders dan lobbyen in
Europa, en in eigen land door
gaan met het uitvoeren van 'na
tionale' milieumaatregelen
zoals afvalpreventie, de aanpak
van mest, het tegengaan van
verdroging en bodemsanering.
Op deze terreinen kan het kabi
net bescheiden resultaten boe
ken. Maar het RIVM waar
schuwt: „De te verwachten
resultaten van het beleid zijn
omgeven met tal van onzeker
heden". Succesjes op onderde
len (bijvoorbeeld verzuring en
vermesting) kunnen alleen
gehaald worden als alle daar
voor noodzakelijke maatregelen
uitgevoerd worden.
Ook als dat gebeurt, kunnen
onzekerheden toch nog roet in
het eten gooien. Het RIVM
noemt onder andere: onzeker
heid rond de bevolkingsgroei,
de groei van de economie,
gedragsverandering van bur
gers, uitvoering en handhaving
van milieumaatregelen en ver
anderingen in produktieproces-
sen. „Al deze onzekerheden
kunnen ertoe leiden dat de
geraamde vermindering van de
milieubelasting (voor veel stof
fen 50 tot 60 procent) tientallen
procenten lager kan uitvallen."
Het kabinet heeft met zijn
ambitieuze milieubeleid hoog
ingezet. Maar bij zoveel onze
kerheden is de haalbaarheid op
z'n zachtst gezegd twijfelachtig.
Het uitblijven van voldoende
aansprekende resultaten kan op
termijn leiden tot een afkalvend
maatschappelijk draagvlak.
Dan zou het kabinet weer terug
bij af zijn.
Fors jaarverlies Iberia
Madrid - De Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia heeft vorig
jaar een verlies geleden van 34,8 miljard peseta (f 508 miljoen)
ondanks een aanzienlijke verbetering in de bezettingsgraad van
haar vliegtuigen. De waardevermindering van de nationale
munteenheid heeft de maatschappij meer dan tien miljard
peseta (f 146 miljoen) gekost. Het resultaat is daardoor nauwe
lijks beter dan het verlies van 35,9 miljard peseta in 1991
De omzet groeide met 5,9 procent tot 326,1 miljard peseta (f 4,75
miljard) en het aantal vervoerde passagiers met 5,7 procent tot
14,95 miljoen. De beladingsgraad van de vliegtuigen ging
omhoog van 62,5 tot 66,5 procent. Dat was vooral te danken aan
een goede bezetting van binnenlandse vluchten tijdens de
Olympische Spelen in Barcelona en de wereldtentoonstelling in
Sevilla.
Sutherland topman GATT
Gèneve - De Ier Peter Suther
land (zie foto) is gisteren
benoemd tot directeur-gene
raal van de Algemene Over
eenkomst inzake Tarieven en
Handel (GATT). Hij volgt de
60-jarige Zwitser Arthur
Dunkel op, die de functie
sinds 1980 bekleedde en eind
deze maand opstapt. De GATT
is een akkoord over regels
voor de internationale handel
dat is ondertekend door 111
landen. Het secretariaat in
Genève ziet toe op de naleving
van de afspraken en arbitreert
bij conflicten.
Sutherland (47) is van huis uit
advocaat.
Hij was van 1985 tot 1989 lid van de Europese Commissie voor
concurrentiezaken. Op het ogenblik is hij bestuursvoorzitter van
Allied Irish Banks.
Minder gespaard in eerste kwartaal
Den Haag - Particulieren spaarden in de eerste drie maanden
van dit jaar bij spaarinstellingen 2,6 miljard gulden. In dezelfde
periode van het vorig jaar was dit 2,8 miljard gulden. In de
eerste drie kwartalen van vorig jaar was eveens sprake van een
daling, in het vierde kwartaal van een lichte toename. Volgens
het CBS, dat de cijfers woensdag bekendmaakte, duiden de
eerste resulaten van dit jaar nog niet op herstel van de
spaarmarkt.
Het verschil tussen inleggingen en terugbetalingen kwam in het
eerste kwartaal van dit jaar uit op 700 miljoen gulden, tegen 1,3
miljard in 1992. De bijgeschreven rente, die ook tot de
besparingen wordt gerekend, bedroeg in het eerste kwartaal 1,9
miljard gulden (1,5 in het eerste kwartaal van 1992. Het
spaartegoed nam in het eerste kwartaal toe tot 209,3 miljard
gulden, waarvan 152,1 op spaarrekeningen en -bankboekjes en
57,2 miljard op deposito's.
Geen besluit over produktie Fokker 70
Amsterdam - Hoewel de Raad van Commissarissen van Fokker
gisteren heeft vergaderd over het in produktie nemen van de
nieuwe Fokker 70, is hierover nog geen definitieve beslissing
genomen. Pas als er solide orders zijn, wordt besloten het
vliegtuig in produktie te nemen. Onderhandelingen met enkele
klanten zijn in een vergevorderd stadium.
De bedoeling is dat de eerste order wordt bekendgemaakt
tijdens de luchtvaartsalon op Le Bourget bij Parijs, die morgen
begint. De Fokker 70 is een verkorte versie van de Fokker 100.
Het vliegtuig is geschikt voor 70 tot 80 passagiers.
Tankvaartreders bepleiten sloop tankers
Rotterdam - Om de crisis in de binnentankvaart tegen te gaan,
pleiten de reders in het Centraal Bureau voor de Rijn- en
Binnenvaart (CBRB) ervoor 8 procent van de bestaande vloot
door middel van sloop uit de vaart te halen. De vraag naar het
vervoer van minerale olieprodukten stagneert en de recessie in
de chemie dupeert ook de tankvaart. Daarbij komt dat er de
afgelopen drie, vier jaar maar tegen de 20.000 ton is gesloopt,
terwijl er ruim 90.000 ton nieuw aan de vloot is toegevoegd.
Het CBRB wil nu bij de Europese Commissie bepleiten middelen
ter beschikking te stellen om de overcapaciteit aan te pakken.
Dat kan, menen de reders, omdat door de EG beschikbaar
gesteld geld voor een eerdere sloopregeling, versneld is afbe
taald.
Pfaff schrapt duizenden banen
Kaiserslautern - De Duitse fabrikant van naaimachines Pfaff
heeft besloten tot een ingrijpende sanering om de produktiekos-
ten omlaag te brengen en zo uit de rode cijfers te komen. Het
aantal arbeidsplaatsen wordt in de periode tot eind maart 1994
verminderd van 6.100 tot 4.200. De hardste klappen vallen bij
de vestigingen in Kaiserslautern en Karlsruhe.
Volgens bestuurslid Norbert Obry liggen de produktiekosten 35
procent boven het niveau van concurrenten in het Verre Oosten
en Zuid-Amerika. Daardoor is de afzet flink ingezakt. Het
verlies van Pfaff is vorig jaar opgelopen van 24 miljoen mark tot
71 miljoen mark bij een omzet van 943 miljoen mark.
Geen loonsverhoging bij Hoogovens
IJmuiden - De 16.000 werknemers van het noodlijdende staal
concern Hoogovens IJmuiden krijgen tot 1 april 1994 geen
loonsverhoging. Geen enkele werknemer zal bovendien in een
hogere salarisschaal terechtkomen. Dat hebben de vakbonden
en de directie van Hoogovens IJmuiden afgesproken.
De 'nullijn' bij Hoogovens is nodig wegens de tegenvallende
resultaten. Vorig jaar werd al bekend dat als gevolg hiervan
2.300 banen bij het staalconcern moeten verdwijnen.
(ADVERTENTIE)
(en 5,- korting op 3 Sloggi Basis Slips en Sloggi Luxe Slips Jiy
voor dames). Sloggi for Men Slips zijn gemaakt van sloppier
96% fijn katoen en 4% lycra* Ook na eindeloos wassen
blijven ze perfect in vorm. Zit goed blijft goed. 1 M 3
Aanbiedng tot 1 juk 1993 'GedepfandefemertrvanDii^ont.