KLM snoeit opnieuw na verlies I koninklijke Schelde Groep klautert uit dal maar vreest toekomst Autobedi Vrij Entre Ijsfabriek in Oost-Europa [oename vervoer levert luchtvaartmaatschappij geen cent winst op MUSTERD bv KOOP AAN: USTERD Ipnderzoek Rekenkamer naar ABP en Rodamco Luchtvaart naarstig op zoek naar geld Sterke achteruitgang Westduitse economie O auto's eheel kunnen wor- cierd. geld nodig! volledige garantie. g van nieuwe en zuto's. s 3vr. Volvo eigenaar luciferfabriek ECONOMIE KORT 1 Wall Street 02/06 03/06 allied signal 65% 651% amer brands 33% 33'% amertel.tel 62 61% amoco corp 56% 56% asarcoinc. 19% 19 bethl. steel 19% 18% boeing co 39% 39% can.pacific 16% 16% chevron 88% 88% chiquita 12% 12% Chrysler 45% 46% Citicorp 28% 28% cons.edison 34 34% digit.equipm. 44% 43% dupont nemours 52% 52% eastman kodak 50 50% exxon corp 64% 64 ford motor 53 55% gen electric 94 94 gen. motors 40% 41 goodyear 41% 40% fiewlett-pack. 85 86% int. bus.mach 53 53 int. tel.tel. 84% 84% kim airlines 14% 14% mcdonnell 68% 68 merckco. 37% 36 mobil oil 70% 70% penn central 30 30% philips 15% 15% primerica 47% 46% royal dutch 92% 92% sears roebuck 55% 54% sfe-south pac. 16% 16% texaco inc. 64% 64% united techn. 53% 53% westinghouse 15% 15 whitman corp 13 13% woolworth 30% 29% Van onze verslaggever pssingen - De Koninklijke ïelde Groep is vorig jaar lanks de tegenvallende Anomie aardig uit het dal [auterd waarin de Vlis- Igse scheepswerf in 1991 echt was gekomen. Het bedrijfsresultaat over 1992 was weliswaar nog negatief met verlies van ƒ1,1 miljoen, maai aanmerkelijk beter dan in 1991 toen nog een verlies van ƒ8,6 miljoen werd geleden. Dat De Schelde het boekjaar desondanks kan afsluiten met een winst van bijna 14 miljoen tegen 7 miljoen in 1991 is uit sluitend te danken aan rente die De Schelde ontving op aanbeta lingen op grote projecten. De omzet bleef met 750 miljoen nagenoeg op hetzelfde niveau. De helft van de winst wordt in dividend uitgekeerd. Het is voor het eerst sinds 1981 dat dit weer gebeurt. Dit blijkt uit de gisteren gepu bliceerde jaarcijfers van de Vlis- singse scheepswerf waartoe on der meer ook behoren Schelde Boilers te Breda en De Schelde Terneuzen. Onlangs lijfde De Schelde ook de service-afdeling van het failliete bedrijf Backer Rueb uit Breda bij haar groep in. Deze afdeling, waar vijftien mensen werkten, is samenge voegd met Schelde Boilers. Het aantal werknemers bij De Schelde en haar talrijke grote en kleine dochterbedrijven bedroeg in 1992 3554 tegen 3531 in 1991. Hierbij dient te worden aangete kend dat de personeelsbezetting bij de diverse Schelde-dochters sterk wisselde. Bij bedrijven waar het slecht ging met de orderportefeuille nam het aantal arbeidsplaatsen af, bedrijven met een behoorlijke gevulde or derportefeuille namen extra per soneel in dienst. Dat beeld past trouwens bij de ondernemingsstrategie van de Raad van Bestuur. Door sprei ding van activiteiten wil De Schelde minder afhankelijk wor den van haar kernactiviteiten, de scheepsbouw- en reparatie in Vlissingen en de ketelbouw, die vooral in Goes is geconcentreerd. Saillant in dit verband is wel dat juist de scheepswerf momenteel goed in het werk zit. Dit jaar en volgend jaar kan de werf nog vooruit met de bouw van acht marine-fregatten en een bevoor radingsschip, eveneens in op dracht van de marine. Na 1994 dreigt echter een gat te vallen omdat door de Oost-West-ont- spanning nieuwe opdrachten van Defensie schaars zijn. Daarom wil De Schelde meer de markt op van de civiele scheepsbouw. Een eerste succes in dit verband was de opdracht voor de bouw van een veerboot voor de veer dienst Vlissingen-Breskens. In een toelichting op de jaarcij fers constateert de Raad van Bestuur echter wel zuur dat het op de markt voor de civiele scheepsbouw moeilijk concurre ren is tegen werven die met behulp van overheidssubsidie op de been worden gehouden. Dat geldt volgens De Schelde met name voor de werven in de voormalige DDR, die met goed keuring van de EG, miljarden marken steun uit Bonn hebben gekregen en daardoor ver onder de kostprijs kunnen werken. Door deze in ogen van De Schel de oneerlijke concurrentie, ge voegd bij de economische reces sie, zal het resultaat over 1993 waarschijnlijk weer verslechte ren, vreest de Raad van Bestuur, die er voor waarschuwt dat dit weieens aanleiding kan zijn voor vermindering van het aantal ar beidsplaatsen. Goud onbewerkt bewerkt Zilver onbewerkt bewerkt 21,230-21,830 per.; 23,430 perk;t 340 perk;! vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten bieden ex claim gedaan/bieden ex dividend gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend 'an onze redactie economie Amsterdam - De KLM heeft in het afgelopen boekjaar, lat op 31 maart werd afgesloten, een verlies geleden van '562 miljoen gulden. Dit bedrag staat tegenover een rinst van 125 miljoen een jaar eerder. Een verdere Kerking van de kosten moet de KLM er weer boven op ■pen. I gedaan en bieden ex dividend 55,00 52,50 45,00 85,00 90,00 140,00 180,00 185,00 180,00 80,00 85,00 95,00 95,00 75,00 80,00 85,00 295,00 305,00 310,00 305,00 310,00 315,00 320,00 305,00 310,00 290,00 300,00 305,00 310,00 320,00 370,00 370,00 380,00 65,00 20,00 25,00 25,00 27,50 25,00 25,00 27,50 30,00 104,00 145,00 145,00 160,00 30,00 570,00 560,00 570,00 316 137 143 150 120 143 235 273 308 246 339 200 110 429 317 539 215 318 385 527 229 1154 186 322 471 702 162 253 126 125 244 128 117 150 285 165 145 218 252 125 330 194 202 319 1019 286 291 127 1,00 3,80 1,00 8,70 2,00 0,90 1,50 5,80 5,80 a 3,20 1,30 0,60 a 2,20 1,30 3,00 6,00 12,10 4,00 1,70 6,50 b 4,10 2,20 1,30 2,30 5,00 a 1,00 2,50 4,00 6,40 14,00 a 6,00 b 13,00 9,00 2,20 d| forse duikeling in de rode cijfen werd vooral veroorzaakt door een verlies van 388 mil joen op deelnemingen in onder ander, het Amerikaanse North west Airlines en het Franse Air pral, welk belang de KLM iddels van de hand heeft ge daan. Een plus van 58 miljoen op het resultaat kwam uit de ^joop van een DC 10, een Eng 747-200 en twee Boeing 737-200 straalvliegtuigen. HklM heeft vorig jaar met een afechr.jving van 305 miljoen op de deelneming in North West de oorspronkelijke investering 400 miljoen dollar in deze itvaartmaatschappij in zijn ^ïel afgeschreven. Verdere verliezen van Northwest druk ken nu niet meer op de KLM-cij- fers. H problemen van de Neder landse maatschappij zijn niet uniek. In zijn toelichting legde president-directeur P. Bouw de nadruk op de malaise in het internationale luchtverkeer dat in een felle concurrentiestrijd verwikKild is. Eerder dit jaar schatte de KLM-topman de ge- oso zameniijke verliezen in de inter- 2.30 nationale luchtvaart in 1992 op dertien miljard gulden. 13 ,00: - Sil:'W nettowinst KLIVI in miljoenen guldens 1.00 3,80 1,00 8.50 2.10 0,60 1,70 5,20 5,20 2,901 120 0,20 2,10 1,30 2,80 6,10 12,201 4,(0 1,60 6,70 4,201 2,20 1,20 2,10 4,50 pend tot 19.30 uur vrijdag ,0' g tot 17.30 uur. MADE - TEL. 01626-833*' i JAAR STAAT MUSTERD ME' iTEIT VOOR U KLAAR" 3950 7500 5500 3500 4750 4250 ƒ2250 5950 7250 1950 6950 2750 ƒ3000 5950 500 .239 t.o. 19u. anc. VW Golf VW Golf aut. Renault 5 Opel Ascona 84 en Opel Kadett D Mitsubishi Colt Seat Marbella Mitsubishi Coria Volvo 340 gas Toyota Starlet Toyota Corolla Hyundai Pony XP Opel Manta Honda Shuttle Ford Orion 4d. Verder div. inruil® Alles APK gekeurd. Fin. mogelijk. Oostej' 47, Breda, 076-140892 Van onze Haagse redactie Den Haag - De Algemene Rekenkamer moet een on- iprzoek instellen naar de I omstreden samenwerking van het Algemeen Burger lijk Pensioenfonds met Ro- damco. Tje Tweede Kamer wil op die Banier de informatie boven water halen die het ABP-be- Stuc: en de 'het kabinet niet (.wollen verstrekken. Eporzitter Reijnen van het BSP-bestuur meent dat de Hamer mondeling voldoende •5 geïnformeerd. Het contract nissen ABP en Rodamco wil «ebnen niet aan de Tweede Kamer verstrekken. „De tus sen partijen overeengekomen SjÈrtrnjwelijkheid verhindert ons het contract aan u aan te Beher. schreef Reijnen aan d| Kamercommissie voor Fi- Bciën. nige zorgen isteren heeft interim-mana- p ]hr. mr. F. Sickinghe de per laten weten dat hij ige zorgen heeft over de toe- Bmstige bestuursstructuur het ABP, dat met een ver- W?L van 170 miljard het op na grootste pensioenfonds 'fr wereld is. Het ABP wordt op 1 januari 1996 geprivatiseerd. Sickinghe vreest dat de overheid, als werkgever, niet in staat zal zijn zwaargewichten te vinden die toezicht kunnen houden op het ABP. Sickinghe meent dat bij zo'n groot pensioenfonds als het ABP topondernemers nodig zijn, die het klappen van de zweep kennen. Die heeft de overheid niet in huis. De Tweede Kamer deelt in meerderheid de zorg van Sickinghe wel, maar wil af wachten hoe minister Dales de privatisering van het ABP gaat regelen. In de Tweede Kamer bestaat er geen ver schil van mening over dat'het ABP moet worden geprivati seerd en zoveel als mogelijk hetzelfde moet gaan opereren als de pensioenfondsen in de marktsector. Angst Ook aan werknemerskant is niet iedereen gerust op de toe komstige rol van de overheid in het ABP. Bij de ambtena- rencentrales bestaat de angst dat de werkgever zich teveel opstelt als politieke gezags drager met een zware verant woordelijkheid voor het alge meen belang en te weinig als echte werkgever. Die strijd, met daaraan gekop peld steeds lagere tarieven, bete kende voor de KLM bijvoorbeeld dat van de 15 procent toename van het aantal reizigers over het vorige boekjaar geen stuiver winst over bleef. Ook van de valutacrisis heeft de KLM een forse tik meegekregen. Zo werd de negen procent daling van de gemiddelde opbrengst in het lijndienstvervoer voor de helft veroorzaakt door de nadeli ge ontwikkelingen van een aan tal valutakoersen. De totale vervoersinkomsten na men desondanks met zes procent toe tot ruim 7 miljard. Dat was vooral te danken aan een aan zienlijke toename van de charte rinkomsten bij Transavia. Op de toekomst durfde Bouw gisteren nog niet vooruit te lo pen. Een ding staat voor hem echter vast: „Wil de KLM de toekomst kunnen financieren dan moet er winst gemaakt wor den." Het herstel van de winst zal volgens Bouw voor een aan zienlijk deel gevonden moeten worden in een verdere verlaging van de kosten. Dit jaar nog wordt gemikt op een besparing van een kleine 400 miljoen. Dat moet lukken door het aan scherpen van de al gestarte ope ratie 'Concurrerend Kostenni veau'. Die heeft inmiddels geleid tot een produktiviteitsverhoging van 24 procent en een verlaging van de kostprijs per eenheid van 9 procent. Of aanscherping bete kent dat er ook meer gedwongen ontslagen zullen vallen, kon Bouw nog niet zeggen. Maar niet alleen lagere kosten moeten de KLM er weer boven op helpen. De kaarten worden verder gezet op een verbetering van de marktpositie en een ver sterking van de klantenbinding. Onder het motto 'U vraagt, wij vliegen' wil de KLM haar pro- dukt meer gaan aanpassen aan de wensen van de passagier. Een eventuele samenwerking met Austrian Airlines, SAS en Swissair moet tot een verdere kostenverlaging leiden. Als het goed is, zijn de besprekingen hierover binnen enkele maanden afgerond. Een produktielijn in de nieuwste ijsfa briek van Unilever in Oost-Europa. Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelencon cern borduurt in het Hongaarse Veszprem verder op de ijsactiviteiten van de Hon gaarse staatszuivelonderneming VMTV die het concern vorig jaar overnam. In het bedrijf wordt 5000 liter ijs per uur gepro duceerd. Behalve ijs produceert en verkoopt Unile ver in Oost-Europa ook margarine, thee, wasmiddelen en persoonlijke verzorgings- produkten. „Vooral de potentie van de Oosteuropese markt op de lange termijn is voor Unilever interessant", zegt J. Berner, Unilever-directeur voor Centraal- en Oost-Europa. Momenteel stelt de omzet in de regio volgens Berner nog niet zo veel voor, circa 500 miljoen dollar, iets meer dan één procent van de totale concernver koop. De Oosteuropese markt telt enkele hon derden miljoenen consumenten. foto anp Amstelveen - In tijden van economische teruggang wordt de luchtvaart altijd ge confronteerd met haar zwak ke kant: de bedrijfstak is in toenemende mate niet in staat om investeringen op te hoesten uit de eigen midde len. Waarschijnlijk zijn de gezamen lijke luchtvaartmaatschappijen in staat om slechts 160 van de 400 miljard dollar (veertig pro cent) uit eigen middelen op te brengen die tot het jaar 2000 nodig zijn voor aanschaf van nieuwe vliegtuigen. Ook de KLM worstelt met dat probleem. Volgens president-di recteur P. Bouw is het van het grootste belang dat de winstge vendheid wordt hersteld. Anders zijn er straks geen kapitaalver schaffers meer te vinden die geld in de onderneming willen steken. Wereldwijd wordt met vliegen maar bar weinig verdiend. Om het rendement van de luchtvaart in de Westerse wereld te vergro ten, werden vooral de laatste jaren de investeringen in vlie gend materieel steeds meer ge daan door lease-bedrijven die meer vertrouwen van de banken genoten dan de luchtvaartmaat schappijen zelf. Inmiddels zijn de banken een illusie armer. Er staan duizend vliegtuigen geparkeerd in de Amerikaanse Mojave-woestijn waaronder vele gloednieuwe die één vlucht hebben gemaakt: van de fabriek naar de Mojave. De gekte die tot dat gigantische overschot heeft geleid, is vooral gevoed door de lease-bedrijven. Er werd gedurende de jaren tachtig lustig geïnvesteerd in vliegtuigen, maar nu het slecht gaat komt de klap des te harder 'aan. Voor de luchtvaartmaatschap pijen bleken de lease-maat schappijen een uitkomst. Het gaf niet alleen meer flexibiliteit (je kunt de huur van een vliegtuig snel opzeggen om er een ander, nog mooier toestel te huren) maar het was vooral belasting technisch aantrekkelijk. KLM-topman Bouw foto anp Ook de KLM bedacht construc ties waarbij door het economisch en juridisch eigendom via een leaseconstructie uit elkaar te trekken en in verschillende lan den onder verschillende belas tingregimes onder te brengen, enorme bedragen konden wor den bespaard op investeringen in vliegtuigen. Daardoor kwam geld vrij dat weer kon worden gebruikt voor andere investeringen: deelne mingen in buitenlandse lucht vaartmaatschappijen en in pe perdure reserveringssystemen. Inmiddels is ook duidelijk hoe veel risico die buitenlandse deel nemingen kunnen opleveren. De KLM heeft op twee deelnemin gen, in het Amerikaanse North west en het Franse Air Littoral een miljard gulden verloren. De deelneming van 800 miljoen gulden in Northwest is momen teel boekhoudkundig volledig afgeschreven, maar blijft volgens de KLM strategisch van groot belang. De deelneming geeft KLM als enige maatschappij uit Europa onbeperkt toegang tot de Amerikaanse markt waar bijna de helft van al het wereld lucht vervoer plaats vindt. Maar het heeft wel drie jaar geduurd voor de VS met Neder land een 'open luchtvaart-ak koord' sloten, waarin de VS de beperkingen aan de landings rechten voor Nederlandse maat schappijen ophieven. Pas toen konden de netwerken van KLM en Northwest zo met elkaar wor den verbonden dat er inderdaad een luchtvaartmaatschappij ont stond met een thuismarkt in Eu ropa èn de VS. Helaas was intussen echter de hevigste tarievenoorlog ontstaan uit de geschiedenis van de bur gerluchtvaart. De diepere oorzaak daarvan houdt direct verband met het chronische geldtekort in de we reldluchtvaart. Tot 1978 regelde in de VS de federale overheid wie waar tegen welke prijs mocht vliegen en hield zo een aantal luchtvaartbedrijven in stand. Na 1978 werd die regule ring opgeheven en ontstond vrije concurrentie in een markt met overcapaciteit. Vorig jaar besloot een Texaanse cowboy, Robert Crandall, die de baas is bij American Airlines, dat het tijd was voor een duel 'at high noon'. Hij wilde het wanke le Northwest (en nog enkele an deren waaronder Continental en TWA) afschieten met een niet te evenaren prijsstunt. De wankele bedrijven vielen nog net niet om, maar de hele luchtvaart kwam in een neerwaartse spiraal, ver sneld door een toch al sluime rende recessie. De vliegtarieven stonden voor jaar 1992 dus al onder druk, maar American ontketende een prijzenoorlog en die oorlog breidde zich al snel uit tot de intercontinentale routes en zo werden ook de Europese maat schappijen er in betrokken. In Europa is de luchtvaart net als in de rest van de wereld buiten de VS echter nog niet ontdaan van alle economische beperkingen. Nationale protectie viert hier nog hoogtij. Daarom was de KLM er als de kippen bij om te investeren in een markt die wel vrij werd: de Amerikaan se. De directie vindt dat je alleen door ver voorop te lopen in een 'vechtindustrie', zoals KLM-di- recteur Bouw het noemt, kunt voorkomen dat anderen je onder de voet lopen, (anp) Stockholm - De noodlij dende autofabrikant Vol vo gaat zich bezighouden met totaal andere zaken. Na een akkoord met de overheid krijgt Volvo de be schikking over de consu- mentenproduktendi visie van de Zweedse holding Procordia. Via een aande lenruil met de staat, die eveneens aandelen in de houdstermaatschappij heeft, kan Volvo binnenkort de beschikking krijgen over het bekende Swedish Match (lucifers), Pripps-bier, mi neraalwaterproducent Ram- losa en diepvriesvoedselfa- brikant Felix. Tot nu toe waren Volvo en de Zweedse staat grootaan deelhouders van de holding Procordia, één van de grote re conglomeraten in Zwe den. Procordia wordt nu ge splitst in twee delen. De ene divisie zal zich bezighouden met de gezondsheidszorg en farmacie. Volvo krijgt op termijn de gehele controle over de voedsel- en consu- mentenproduktensector. De deal is bij analisten op scepsis gestuit. „Autofabri kanten moeten auto's blij ven produceren", zegt een deskundige. Internationaal elektronisch betaalsysteem Lausanne - Nog dit jaar kunnen bezitters van een bankpin- of Euro-pas internationaal betalen, zij het op bescheiden schaal. Dat wordt mogelijk gemaakt door Europay, een samenwer kingsverband van Europese banken op het gebied van betalings verkeer. Vanaf de zomermaanden is het voor Nederlanders mogelijk om in Spanje bij enkele bedrijven in de toeristische sector te betalen, in de loop van het jaar volgen Italië, Oostenrijk, België en Duitsland. „We hebben in eerste instantie ons gericht op landen waarheen de meeste toeristen vanuit Nederland, Duitsland en België gaan", zegt C. de Smet, directeur bij Europay. „Nederland volgt in het voorjaar 1994. Dan kunnen buitenlanders ook in Nederland bepaalde aankopen en dienstverlening elektronisch betalen." Ondernemers krijgen bijscholing btw Den Haag - Circa zevenduizend ondernemers die nog niet in staat zijn hun btw-opgave voor grensoverschrijdende transacties foutloos in te vullen, krijgen van 14 tot en met 25 juni huisbezoek van een belastingambtenaar. Die geeft bijscholing op veel voorkomende fouten. Tot 1 mei zijn door de Belasting dienst 30.000 btw-formulieren terugontvangen van de eerste lichting. Daarvan waren er 15.000 blanco, omdat de betreffende ondernemers in het eerste kwartaal niet hadden deelgenomen aan internationaal handels- en dienstenverkeer. In het restant zaten veel fouten, die door de ambtenaren vaak zelf zijn gecorrigeerd, eventueel na een telefoontje met de afzender. Veel voorkomende fouten zijn: een onjuist btw-identificatienummer van de handelspartner, een foute landencode, ontbrekende bedragen, vergeten te totaliseren en vermelding van bedragen in buitenlandse valuta. Nederland kan miljard lenen bij EIB Brussel - De Europese Investeringsbank (EIB) in Luxemburg heeft een bedrag van 1,1 miljard gulden in petto voor de financiering van grote projecten in Nederland. Het bedrag is niet officieel voor Nederland gereserveerd, maar staat wel op een interne lijst van de EIB. De Europese Investeringsbank heeft in totaal 11 miljard gulden beschikbaar om uitvoering te geven aan het zogeheten 'groei-initiatief', dat de Europese regerings leiders vorig jaar in Edinburgh namen. Het ministerie van financiën heeft in maart een lijst van grote infrastructurele projecten bij de bank ingediend. Daarop prijken onder meer de tweede Benelux-tunnel, de Calandtunnel, materiaal voor de Hoge Snelheidslijn, de Betuwelijn en de opslag van kernafval. Mogelijk wordt de Westerschelde Oeververbinding eraan toege voegd. Maandag valt een besluit over de toekenning van leningen. EG: Vermindering Japanse auto-export Brussel - De Europese Commissie wil opnieuw met Japan onderhandelen over een verdere verkleining van de Japanse auto-uitvoer naar de Europese Gemeenschap vanwege de terug lopende verkopen. Volgens een woordvoerder in Brussel zijn er in de EG in eerste vier maanden van dit jaar 17,8 procent minder kentekenbewijzen afgegeven vergeleken met dezelfde periode van 1992. Begin april werd afgesproken dat Japan zijn auto-export naar de EG dit jaar met 9,4 procent zou verminde ren tot 1.089.000 stuks. De partijen waren er van uitgegaaan dat de autoverkoop in de EG met 6,5 procent zou verminderen tot 13.030.000 stuks. Effectenbezit grote beleggers toegenomen Den Haag - De pensioenfondsen en de zeven grootste verzeke ringsconcerns zagen de waarde van hun beleggingen in de eerste drie maanden van dit jaar stijgen met 19,7 miljard gulden (3,2 procent) tot 641,6 miljard gulden. Van de stijging is 15,8 miljard het gevolg van groei van effectenbezit. De grootste waardestij ging deed zich voor bij de verzekeringsmaatschappijen De waarde van de effecten nam met 6,9 procent toe tot 245,9 miljard gulden. De beleggingen in obligaties stegen met 5,7 miljard gulden tot 138 miljard, die in aandelen met 8,3 tot 107,9. Aan hypothecaire leningen stond eind maart 61,3 miljard gulden uit (900 miljoen meer). De beleggingen in onderhandse leningen namen met 2,5 miljard gulden af tot 249,3 miljard. De waarde van onroerende goederen nam met bijna 1 procent toe tot 58,7 miljard. De waarde van de overige beleggingen steeg met bijna een kwart tot 26,3, Philips investeert in China Eindhoven - Philips gaat samen met de Hongkongse onderne ming Lippo investeren in China. De twee bedrijven hebben daartoe onder de naam Valen een joint venture (op 50-50 basis) opgericht. Als eerste investering heeft Valen voor 14,5 miljoen dollar (ƒ26 miljoen) een belang van 46 procent genomen in een beeldbuizenfabriek in Nanjing. De overige 54 procent zijn in handen van de onderneming China National Huadong Electron Tube Factory. Philips en Lippo doen geen mededelingen over de omvang van de activiteiten die de investeringsmaatschappij wil gaan ontplooien. Philips heeft al een tiental joint ventures in China met lokale ondernemingen. Kandidaat voor DAF Special Products Eindhoven - Het Zwitserse industriële concern Liebherr Inter national heeft via zijn Duitse luchtvaart-dochter interesse getoond in DAF Special Products. Het in Bulle gevestigde bedrijf, bekend als producent van bouw- en graafmachines, heeft belangstelling voor de luchtvaart-tak van het in surséance van betaling verkerende DAF-onderdeel. Woordvoerder Böhm van Liebherr bevestigt dat er contacten zijn met Special Products. „We bekijken of we via onze Duitse luchtvaart-dochter Aero Technik tot samenwerking kunnen komen, mogelijk met een financiële deelneming." 'Verzekering tegen schade aardbeving' Den Haag - Een groot aantal brandverzekeraars in Nederland overweegt de mogelijkheid te scheppen voor eenv erzekering tegen schade door aardbeving of overstroming van binnenwate ren. Tot nu toe is zo'n verzekering niet mogelijk. De verzeke raars houden volgens het voorstel dat gisteren tijdens de vergadering van het Verbond voor Verzekeraars is gepresen teerd, voor dergelijke schadegevallen maximaal 50 miljoen beschikbaar. Zij tekenen hierbij aan dat slechts een beperkt deel van de schade gedekt kan worden omdat bij een aardbeving of overstroming van enige omvang de totale schade al snel meer dan 50 miljoen bedraagt. Wiesbaden - De economie in het westen van Duitsland is in het eerste kwartaal van dit jaar sterk achteruitgegaan. Het bruto binnenlands produkt, het totaal aan produceerde goederen en geleverde diensten, was in die periode 3,2 procent kleiner dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Het is de sterkste achteruitgang sinds het eerste kwartaal van 1975, heeft het Duitse bureau vor de statistiek gisteren laten weten. Ten opzichte van de laatste drie maanden van vorig jaar bedroeg de vermindering 1,5 procent. De percentages zijn gecorrigeerd voor seizoensinvloeden. Het is het vierde achtereenvolgende kwartaal dat de Westduitse economie achteruit is gegaan. De recessie is duidelijk te merken op de arbeidsmarkt. Er waren in het eerste kwartaal van dit jaar' 348.000 mensen minder aan het werk dan een jaar eerder. De vermindering - van 1,2 procent - is sinds 1983 niet zo groot geweest. Het aantal werklozen steeg met 21,5 procent. In alle sectoren van de Westduitse economie was er sprake van achteruitgang, behalve in de handel met het buitenland. De investeringen in kapitaalgoederen gingen met 14,8 procent het sterkst achteruit. Dit dalingsper centage werd voor het laatst geregistreerd in de eerste helft van 1974, kort na de eerste oliecrisis. Alleen het overschot in de handel met het buiten land nam toe, en wel met 14.6 procent. Dat kwam overigens doordat de import sterker afnam dan de export.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7