KLM snoeit opnieuw na verlies
I
koninklijke Schelde Groep klautert uit dal maar vreest toekomst
Autobedi
Vrij Entre
Ijsfabriek in Oost-Europa
[oename vervoer levert luchtvaartmaatschappij geen cent winst op
MUSTERD bv
KOOP AAN:
USTERD
Ipnderzoek Rekenkamer
naar ABP en Rodamco
Luchtvaart naarstig op zoek naar geld
Sterke achteruitgang Westduitse economie
O auto's
eheel kunnen wor-
cierd.
geld nodig!
volledige garantie.
g van nieuwe en
zuto's.
s
3vr.
Volvo eigenaar
luciferfabriek
ECONOMIE KORT
1
Wall Street
02/06
03/06
allied signal
65%
651%
amer brands
33%
33'%
amertel.tel
62
61%
amoco corp
56%
56%
asarcoinc.
19%
19
bethl. steel
19%
18%
boeing co
39%
39%
can.pacific
16%
16%
chevron
88%
88%
chiquita
12%
12%
Chrysler
45%
46%
Citicorp
28%
28%
cons.edison
34
34%
digit.equipm.
44%
43%
dupont nemours
52%
52%
eastman kodak
50
50%
exxon corp
64%
64
ford motor
53
55%
gen electric
94
94
gen. motors
40%
41
goodyear
41%
40%
fiewlett-pack.
85
86%
int. bus.mach
53
53
int. tel.tel.
84%
84%
kim airlines
14%
14%
mcdonnell
68%
68
merckco.
37%
36
mobil oil
70%
70%
penn central
30
30%
philips
15%
15%
primerica
47%
46%
royal dutch
92%
92%
sears roebuck
55%
54%
sfe-south pac.
16%
16%
texaco inc.
64%
64%
united techn.
53%
53%
westinghouse
15%
15
whitman corp
13
13%
woolworth
30%
29%
Van onze verslaggever
pssingen - De Koninklijke
ïelde Groep is vorig jaar
lanks de tegenvallende
Anomie aardig uit het dal
[auterd waarin de Vlis-
Igse scheepswerf in 1991
echt was gekomen.
Het bedrijfsresultaat over 1992
was weliswaar nog negatief met
verlies van ƒ1,1 miljoen,
maai aanmerkelijk beter dan in
1991 toen nog een verlies van
ƒ8,6 miljoen werd geleden.
Dat De Schelde het boekjaar
desondanks kan afsluiten met
een winst van bijna 14 miljoen
tegen 7 miljoen in 1991 is uit
sluitend te danken aan rente die
De Schelde ontving op aanbeta
lingen op grote projecten. De
omzet bleef met 750 miljoen
nagenoeg op hetzelfde niveau.
De helft van de winst wordt in
dividend uitgekeerd. Het is voor
het eerst sinds 1981 dat dit weer
gebeurt.
Dit blijkt uit de gisteren gepu
bliceerde jaarcijfers van de Vlis-
singse scheepswerf waartoe on
der meer ook behoren Schelde
Boilers te Breda en De Schelde
Terneuzen. Onlangs lijfde De
Schelde ook de service-afdeling
van het failliete bedrijf Backer
Rueb uit Breda bij haar groep in.
Deze afdeling, waar vijftien
mensen werkten, is samenge
voegd met Schelde Boilers.
Het aantal werknemers bij De
Schelde en haar talrijke grote en
kleine dochterbedrijven bedroeg
in 1992 3554 tegen 3531 in 1991.
Hierbij dient te worden aangete
kend dat de personeelsbezetting
bij de diverse Schelde-dochters
sterk wisselde. Bij bedrijven
waar het slecht ging met de
orderportefeuille nam het aantal
arbeidsplaatsen af, bedrijven
met een behoorlijke gevulde or
derportefeuille namen extra per
soneel in dienst.
Dat beeld past trouwens bij de
ondernemingsstrategie van de
Raad van Bestuur. Door sprei
ding van activiteiten wil De
Schelde minder afhankelijk wor
den van haar kernactiviteiten, de
scheepsbouw- en reparatie in
Vlissingen en de ketelbouw, die
vooral in Goes is geconcentreerd.
Saillant in dit verband is wel dat
juist de scheepswerf momenteel
goed in het werk zit. Dit jaar en
volgend jaar kan de werf nog
vooruit met de bouw van acht
marine-fregatten en een bevoor
radingsschip, eveneens in op
dracht van de marine. Na 1994
dreigt echter een gat te vallen
omdat door de Oost-West-ont-
spanning nieuwe opdrachten van
Defensie schaars zijn. Daarom
wil De Schelde meer de markt
op van de civiele scheepsbouw.
Een eerste succes in dit verband
was de opdracht voor de bouw
van een veerboot voor de veer
dienst Vlissingen-Breskens.
In een toelichting op de jaarcij
fers constateert de Raad van
Bestuur echter wel zuur dat het
op de markt voor de civiele
scheepsbouw moeilijk concurre
ren is tegen werven die met
behulp van overheidssubsidie op
de been worden gehouden.
Dat geldt volgens De Schelde
met name voor de werven in de
voormalige DDR, die met goed
keuring van de EG, miljarden
marken steun uit Bonn hebben
gekregen en daardoor ver onder
de kostprijs kunnen werken.
Door deze in ogen van De Schel
de oneerlijke concurrentie, ge
voegd bij de economische reces
sie, zal het resultaat over 1993
waarschijnlijk weer verslechte
ren, vreest de Raad van Bestuur,
die er voor waarschuwt dat dit
weieens aanleiding kan zijn voor
vermindering van het aantal ar
beidsplaatsen.
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
onbewerkt
bewerkt
21,230-21,830 per.;
23,430 perk;t
340 perk;!
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
bieden
ex claim
gedaan/bieden
ex dividend
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
'an onze redactie economie
Amsterdam - De KLM heeft in het afgelopen boekjaar,
lat op 31 maart werd afgesloten, een verlies geleden van
'562 miljoen gulden. Dit bedrag staat tegenover een
rinst van 125 miljoen een jaar eerder. Een verdere
Kerking van de kosten moet de KLM er weer boven op
■pen.
I gedaan en bieden ex dividend
55,00
52,50
45,00
85,00
90,00
140,00
180,00
185,00
180,00
80,00
85,00
95,00
95,00
75,00
80,00
85,00
295,00
305,00
310,00
305,00
310,00
315,00
320,00
305,00
310,00
290,00
300,00
305,00
310,00
320,00
370,00
370,00
380,00
65,00
20,00
25,00
25,00
27,50
25,00
25,00
27,50
30,00
104,00
145,00
145,00
160,00
30,00
570,00
560,00
570,00
316
137
143
150
120
143
235
273
308
246
339
200
110
429
317
539
215
318
385
527
229
1154
186
322
471
702
162
253
126
125
244
128
117
150
285
165
145
218
252
125
330
194
202
319
1019
286
291
127
1,00
3,80
1,00
8,70
2,00
0,90
1,50
5,80
5,80 a
3,20
1,30
0,60 a
2,20
1,30
3,00
6,00
12,10
4,00
1,70
6,50 b
4,10
2,20
1,30
2,30
5,00 a
1,00
2,50
4,00
6,40
14,00 a
6,00 b
13,00
9,00
2,20
d| forse duikeling in de rode
cijfen werd vooral veroorzaakt
door een verlies van 388 mil
joen op deelnemingen in onder
ander, het Amerikaanse North
west Airlines en het Franse Air
pral, welk belang de KLM
iddels van de hand heeft ge
daan. Een plus van 58 miljoen
op het resultaat kwam uit de
^joop van een DC 10, een
Eng 747-200 en twee Boeing
737-200 straalvliegtuigen.
HklM heeft vorig jaar met een
afechr.jving van 305 miljoen
op de deelneming in North West
de oorspronkelijke investering
400 miljoen dollar in deze
itvaartmaatschappij in zijn
^ïel afgeschreven. Verdere
verliezen van Northwest druk
ken nu niet meer op de KLM-cij-
fers.
H problemen van de Neder
landse maatschappij zijn niet
uniek. In zijn toelichting legde
president-directeur P. Bouw de
nadruk op de malaise in het
internationale luchtverkeer dat
in een felle concurrentiestrijd
verwikKild is. Eerder dit jaar
schatte de KLM-topman de ge-
oso zameniijke verliezen in de inter-
2.30 nationale luchtvaart in 1992 op
dertien miljard gulden.
13 ,00: -
Sil:'W
nettowinst KLIVI
in miljoenen guldens
1.00
3,80
1,00
8.50
2.10
0,60
1,70
5,20
5,20
2,901
120
0,20
2,10
1,30
2,80
6,10
12,201
4,(0
1,60
6,70
4,201
2,20
1,20
2,10
4,50
pend tot 19.30 uur vrijdag ,0'
g tot 17.30 uur.
MADE - TEL. 01626-833*'
i JAAR STAAT MUSTERD ME'
iTEIT VOOR U KLAAR"
3950
7500
5500
3500
4750
4250
ƒ2250
5950
7250
1950
6950
2750
ƒ3000
5950
500
.239 t.o.
19u.
anc.
VW Golf
VW Golf aut.
Renault 5
Opel Ascona 84 en
Opel Kadett D
Mitsubishi Colt
Seat Marbella
Mitsubishi Coria
Volvo 340 gas
Toyota Starlet
Toyota Corolla
Hyundai Pony XP
Opel Manta
Honda Shuttle
Ford Orion 4d.
Verder div. inruil®
Alles APK gekeurd.
Fin. mogelijk. Oostej'
47, Breda, 076-140892
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De Algemene
Rekenkamer moet een on-
iprzoek instellen naar de
I omstreden samenwerking
van het Algemeen Burger
lijk Pensioenfonds met Ro-
damco.
Tje Tweede Kamer wil op die
Banier de informatie boven
water halen die het ABP-be-
Stuc: en de 'het kabinet niet
(.wollen verstrekken.
Eporzitter Reijnen van het
BSP-bestuur meent dat de
Hamer mondeling voldoende
•5 geïnformeerd. Het contract
nissen ABP en Rodamco wil
«ebnen niet aan de Tweede
Kamer verstrekken. „De tus
sen partijen overeengekomen
SjÈrtrnjwelijkheid verhindert
ons het contract aan u aan te
Beher. schreef Reijnen aan
d| Kamercommissie voor Fi-
Bciën.
nige zorgen
isteren heeft interim-mana-
p ]hr. mr. F. Sickinghe de
per laten weten dat hij
ige zorgen heeft over de toe-
Bmstige bestuursstructuur
het ABP, dat met een ver-
W?L van 170 miljard het op
na grootste pensioenfonds
'fr wereld is.
Het ABP wordt op 1 januari
1996 geprivatiseerd. Sickinghe
vreest dat de overheid, als
werkgever, niet in staat zal
zijn zwaargewichten te vinden
die toezicht kunnen houden op
het ABP. Sickinghe meent dat
bij zo'n groot pensioenfonds
als het ABP topondernemers
nodig zijn, die het klappen
van de zweep kennen. Die
heeft de overheid niet in huis.
De Tweede Kamer deelt in
meerderheid de zorg van
Sickinghe wel, maar wil af
wachten hoe minister Dales de
privatisering van het ABP
gaat regelen. In de Tweede
Kamer bestaat er geen ver
schil van mening over dat'het
ABP moet worden geprivati
seerd en zoveel als mogelijk
hetzelfde moet gaan opereren
als de pensioenfondsen in de
marktsector.
Angst
Ook aan werknemerskant is
niet iedereen gerust op de toe
komstige rol van de overheid
in het ABP. Bij de ambtena-
rencentrales bestaat de angst
dat de werkgever zich teveel
opstelt als politieke gezags
drager met een zware verant
woordelijkheid voor het alge
meen belang en te weinig als
echte werkgever.
Die strijd, met daaraan gekop
peld steeds lagere tarieven, bete
kende voor de KLM bijvoorbeeld
dat van de 15 procent toename
van het aantal reizigers over het
vorige boekjaar geen stuiver
winst over bleef.
Ook van de valutacrisis heeft de
KLM een forse tik meegekregen.
Zo werd de negen procent daling
van de gemiddelde opbrengst in
het lijndienstvervoer voor de
helft veroorzaakt door de nadeli
ge ontwikkelingen van een aan
tal valutakoersen.
De totale vervoersinkomsten na
men desondanks met zes procent
toe tot ruim 7 miljard. Dat was
vooral te danken aan een aan
zienlijke toename van de charte
rinkomsten bij Transavia.
Op de toekomst durfde Bouw
gisteren nog niet vooruit te lo
pen. Een ding staat voor hem
echter vast: „Wil de KLM de
toekomst kunnen financieren
dan moet er winst gemaakt wor
den." Het herstel van de winst
zal volgens Bouw voor een aan
zienlijk deel gevonden moeten
worden in een verdere verlaging
van de kosten. Dit jaar nog
wordt gemikt op een besparing
van een kleine 400 miljoen.
Dat moet lukken door het aan
scherpen van de al gestarte ope
ratie 'Concurrerend Kostenni
veau'. Die heeft inmiddels geleid
tot een produktiviteitsverhoging
van 24 procent en een verlaging
van de kostprijs per eenheid van
9 procent. Of aanscherping bete
kent dat er ook meer gedwongen
ontslagen zullen vallen, kon
Bouw nog niet zeggen.
Maar niet alleen lagere kosten
moeten de KLM er weer boven
op helpen. De kaarten worden
verder gezet op een verbetering
van de marktpositie en een ver
sterking van de klantenbinding.
Onder het motto 'U vraagt, wij
vliegen' wil de KLM haar pro-
dukt meer gaan aanpassen aan
de wensen van de passagier.
Een eventuele samenwerking
met Austrian Airlines, SAS en
Swissair moet tot een verdere
kostenverlaging leiden. Als het
goed is, zijn de besprekingen
hierover binnen enkele maanden
afgerond.
Een produktielijn in de nieuwste ijsfa
briek van Unilever in Oost-Europa. Het
Brits-Nederlandse voedingsmiddelencon
cern borduurt in het Hongaarse Veszprem
verder op de ijsactiviteiten van de Hon
gaarse staatszuivelonderneming VMTV
die het concern vorig jaar overnam. In het
bedrijf wordt 5000 liter ijs per uur gepro
duceerd.
Behalve ijs produceert en verkoopt Unile
ver in Oost-Europa ook margarine, thee,
wasmiddelen en persoonlijke verzorgings-
produkten. „Vooral de potentie van de
Oosteuropese markt op de lange termijn is
voor Unilever interessant", zegt J. Berner,
Unilever-directeur voor Centraal- en
Oost-Europa. Momenteel stelt de omzet in
de regio volgens Berner nog niet zo veel
voor, circa 500 miljoen dollar, iets meer
dan één procent van de totale concernver
koop.
De Oosteuropese markt telt enkele hon
derden miljoenen consumenten.
foto anp
Amstelveen - In tijden van
economische teruggang
wordt de luchtvaart altijd ge
confronteerd met haar zwak
ke kant: de bedrijfstak is in
toenemende mate niet in
staat om investeringen op te
hoesten uit de eigen midde
len.
Waarschijnlijk zijn de gezamen
lijke luchtvaartmaatschappijen
in staat om slechts 160 van de
400 miljard dollar (veertig pro
cent) uit eigen middelen op te
brengen die tot het jaar 2000
nodig zijn voor aanschaf van
nieuwe vliegtuigen.
Ook de KLM worstelt met dat
probleem. Volgens president-di
recteur P. Bouw is het van het
grootste belang dat de winstge
vendheid wordt hersteld. Anders
zijn er straks geen kapitaalver
schaffers meer te vinden die geld
in de onderneming willen steken.
Wereldwijd wordt met vliegen
maar bar weinig verdiend. Om
het rendement van de luchtvaart
in de Westerse wereld te vergro
ten, werden vooral de laatste
jaren de investeringen in vlie
gend materieel steeds meer ge
daan door lease-bedrijven die
meer vertrouwen van de banken
genoten dan de luchtvaartmaat
schappijen zelf.
Inmiddels zijn de banken een
illusie armer. Er staan duizend
vliegtuigen geparkeerd in de
Amerikaanse Mojave-woestijn
waaronder vele gloednieuwe die
één vlucht hebben gemaakt: van
de fabriek naar de Mojave.
De gekte die tot dat gigantische
overschot heeft geleid, is vooral
gevoed door de lease-bedrijven.
Er werd gedurende de jaren
tachtig lustig geïnvesteerd in
vliegtuigen, maar nu het slecht
gaat komt de klap des te harder
'aan.
Voor de luchtvaartmaatschap
pijen bleken de lease-maat
schappijen een uitkomst. Het gaf
niet alleen meer flexibiliteit (je
kunt de huur van een vliegtuig
snel opzeggen om er een ander,
nog mooier toestel te huren)
maar het was vooral belasting
technisch aantrekkelijk.
KLM-topman Bouw foto anp
Ook de KLM bedacht construc
ties waarbij door het economisch
en juridisch eigendom via een
leaseconstructie uit elkaar te
trekken en in verschillende lan
den onder verschillende belas
tingregimes onder te brengen,
enorme bedragen konden wor
den bespaard op investeringen in
vliegtuigen.
Daardoor kwam geld vrij dat
weer kon worden gebruikt voor
andere investeringen: deelne
mingen in buitenlandse lucht
vaartmaatschappijen en in pe
perdure reserveringssystemen.
Inmiddels is ook duidelijk hoe
veel risico die buitenlandse deel
nemingen kunnen opleveren. De
KLM heeft op twee deelnemin
gen, in het Amerikaanse North
west en het Franse Air Littoral
een miljard gulden verloren.
De deelneming van 800 miljoen
gulden in Northwest is momen
teel boekhoudkundig volledig
afgeschreven, maar blijft volgens
de KLM strategisch van groot
belang. De deelneming geeft
KLM als enige maatschappij uit
Europa onbeperkt toegang tot de
Amerikaanse markt waar bijna
de helft van al het wereld lucht
vervoer plaats vindt.
Maar het heeft wel drie jaar
geduurd voor de VS met Neder
land een 'open luchtvaart-ak
koord' sloten, waarin de VS de
beperkingen aan de landings
rechten voor Nederlandse maat
schappijen ophieven. Pas toen
konden de netwerken van KLM
en Northwest zo met elkaar wor
den verbonden dat er inderdaad
een luchtvaartmaatschappij ont
stond met een thuismarkt in Eu
ropa èn de VS.
Helaas was intussen echter de
hevigste tarievenoorlog ontstaan
uit de geschiedenis van de bur
gerluchtvaart.
De diepere oorzaak daarvan
houdt direct verband met het
chronische geldtekort in de we
reldluchtvaart. Tot 1978 regelde
in de VS de federale overheid
wie waar tegen welke prijs
mocht vliegen en hield zo een
aantal luchtvaartbedrijven in
stand. Na 1978 werd die regule
ring opgeheven en ontstond vrije
concurrentie in een markt met
overcapaciteit.
Vorig jaar besloot een Texaanse
cowboy, Robert Crandall, die de
baas is bij American Airlines,
dat het tijd was voor een duel 'at
high noon'. Hij wilde het wanke
le Northwest (en nog enkele an
deren waaronder Continental en
TWA) afschieten met een niet te
evenaren prijsstunt. De wankele
bedrijven vielen nog net niet om,
maar de hele luchtvaart kwam in
een neerwaartse spiraal, ver
sneld door een toch al sluime
rende recessie.
De vliegtarieven stonden voor
jaar 1992 dus al onder druk,
maar American ontketende een
prijzenoorlog en die oorlog
breidde zich al snel uit tot de
intercontinentale routes en zo
werden ook de Europese maat
schappijen er in betrokken.
In Europa is de luchtvaart net
als in de rest van de wereld
buiten de VS echter nog niet
ontdaan van alle economische
beperkingen. Nationale protectie
viert hier nog hoogtij. Daarom
was de KLM er als de kippen bij
om te investeren in een markt
die wel vrij werd: de Amerikaan
se. De directie vindt dat je alleen
door ver voorop te lopen in een
'vechtindustrie', zoals KLM-di-
recteur Bouw het noemt, kunt
voorkomen dat anderen je onder
de voet lopen, (anp)
Stockholm - De noodlij
dende autofabrikant Vol
vo gaat zich bezighouden
met totaal andere zaken.
Na een akkoord met de
overheid krijgt Volvo de be
schikking over de consu-
mentenproduktendi visie
van de Zweedse holding
Procordia. Via een aande
lenruil met de staat, die
eveneens aandelen in de
houdstermaatschappij
heeft, kan Volvo binnenkort
de beschikking krijgen over
het bekende Swedish Match
(lucifers), Pripps-bier, mi
neraalwaterproducent Ram-
losa en diepvriesvoedselfa-
brikant Felix.
Tot nu toe waren Volvo en
de Zweedse staat grootaan
deelhouders van de holding
Procordia, één van de grote
re conglomeraten in Zwe
den. Procordia wordt nu ge
splitst in twee delen. De ene
divisie zal zich bezighouden
met de gezondsheidszorg en
farmacie. Volvo krijgt op
termijn de gehele controle
over de voedsel- en consu-
mentenproduktensector.
De deal is bij analisten op
scepsis gestuit. „Autofabri
kanten moeten auto's blij
ven produceren", zegt een
deskundige.
Internationaal elektronisch betaalsysteem
Lausanne - Nog dit jaar kunnen bezitters van een bankpin- of
Euro-pas internationaal betalen, zij het op bescheiden schaal.
Dat wordt mogelijk gemaakt door Europay, een samenwer
kingsverband van Europese banken op het gebied van betalings
verkeer. Vanaf de zomermaanden is het voor Nederlanders
mogelijk om in Spanje bij enkele bedrijven in de toeristische
sector te betalen, in de loop van het jaar volgen Italië,
Oostenrijk, België en Duitsland. „We hebben in eerste instantie
ons gericht op landen waarheen de meeste toeristen vanuit
Nederland, Duitsland en België gaan", zegt C. de Smet,
directeur bij Europay. „Nederland volgt in het voorjaar 1994.
Dan kunnen buitenlanders ook in Nederland bepaalde aankopen
en dienstverlening elektronisch betalen."
Ondernemers krijgen bijscholing btw
Den Haag - Circa zevenduizend ondernemers die nog niet in
staat zijn hun btw-opgave voor grensoverschrijdende transacties
foutloos in te vullen, krijgen van 14 tot en met 25 juni
huisbezoek van een belastingambtenaar. Die geeft bijscholing
op veel voorkomende fouten. Tot 1 mei zijn door de Belasting
dienst 30.000 btw-formulieren terugontvangen van de eerste
lichting. Daarvan waren er 15.000 blanco, omdat de betreffende
ondernemers in het eerste kwartaal niet hadden deelgenomen
aan internationaal handels- en dienstenverkeer. In het restant
zaten veel fouten, die door de ambtenaren vaak zelf zijn
gecorrigeerd, eventueel na een telefoontje met de afzender. Veel
voorkomende fouten zijn: een onjuist btw-identificatienummer
van de handelspartner, een foute landencode, ontbrekende
bedragen, vergeten te totaliseren en vermelding van bedragen in
buitenlandse valuta.
Nederland kan miljard lenen bij EIB
Brussel - De Europese Investeringsbank (EIB) in Luxemburg
heeft een bedrag van 1,1 miljard gulden in petto voor de
financiering van grote projecten in Nederland. Het bedrag is
niet officieel voor Nederland gereserveerd, maar staat wel op
een interne lijst van de EIB. De Europese Investeringsbank heeft
in totaal 11 miljard gulden beschikbaar om uitvoering te geven
aan het zogeheten 'groei-initiatief', dat de Europese regerings
leiders vorig jaar in Edinburgh namen. Het ministerie van
financiën heeft in maart een lijst van grote infrastructurele
projecten bij de bank ingediend. Daarop prijken onder meer de
tweede Benelux-tunnel, de Calandtunnel, materiaal voor de
Hoge Snelheidslijn, de Betuwelijn en de opslag van kernafval.
Mogelijk wordt de Westerschelde Oeververbinding eraan toege
voegd. Maandag valt een besluit over de toekenning van
leningen.
EG: Vermindering Japanse auto-export
Brussel - De Europese Commissie wil opnieuw met Japan
onderhandelen over een verdere verkleining van de Japanse
auto-uitvoer naar de Europese Gemeenschap vanwege de terug
lopende verkopen. Volgens een woordvoerder in Brussel zijn er
in de EG in eerste vier maanden van dit jaar 17,8 procent
minder kentekenbewijzen afgegeven vergeleken met dezelfde
periode van 1992. Begin april werd afgesproken dat Japan zijn
auto-export naar de EG dit jaar met 9,4 procent zou verminde
ren tot 1.089.000 stuks. De partijen waren er van uitgegaaan dat
de autoverkoop in de EG met 6,5 procent zou verminderen tot
13.030.000 stuks.
Effectenbezit grote beleggers toegenomen
Den Haag - De pensioenfondsen en de zeven grootste verzeke
ringsconcerns zagen de waarde van hun beleggingen in de eerste
drie maanden van dit jaar stijgen met 19,7 miljard gulden (3,2
procent) tot 641,6 miljard gulden. Van de stijging is 15,8 miljard
het gevolg van groei van effectenbezit. De grootste waardestij
ging deed zich voor bij de verzekeringsmaatschappijen De
waarde van de effecten nam met 6,9 procent toe tot 245,9
miljard gulden. De beleggingen in obligaties stegen met 5,7
miljard gulden tot 138 miljard, die in aandelen met 8,3 tot 107,9.
Aan hypothecaire leningen stond eind maart 61,3 miljard gulden
uit (900 miljoen meer). De beleggingen in onderhandse leningen
namen met 2,5 miljard gulden af tot 249,3 miljard. De waarde
van onroerende goederen nam met bijna 1 procent toe tot 58,7
miljard. De waarde van de overige beleggingen steeg met bijna
een kwart tot 26,3,
Philips investeert in China
Eindhoven - Philips gaat samen met de Hongkongse onderne
ming Lippo investeren in China. De twee bedrijven hebben
daartoe onder de naam Valen een joint venture (op 50-50 basis)
opgericht. Als eerste investering heeft Valen voor 14,5 miljoen
dollar (ƒ26 miljoen) een belang van 46 procent genomen in een
beeldbuizenfabriek in Nanjing. De overige 54 procent zijn in
handen van de onderneming China National Huadong Electron
Tube Factory. Philips en Lippo doen geen mededelingen over de
omvang van de activiteiten die de investeringsmaatschappij wil
gaan ontplooien. Philips heeft al een tiental joint ventures in
China met lokale ondernemingen.
Kandidaat voor DAF Special Products
Eindhoven - Het Zwitserse industriële concern Liebherr Inter
national heeft via zijn Duitse luchtvaart-dochter interesse
getoond in DAF Special Products. Het in Bulle gevestigde
bedrijf, bekend als producent van bouw- en graafmachines,
heeft belangstelling voor de luchtvaart-tak van het in surséance
van betaling verkerende DAF-onderdeel.
Woordvoerder Böhm van Liebherr bevestigt dat er contacten
zijn met Special Products. „We bekijken of we via onze Duitse
luchtvaart-dochter Aero Technik tot samenwerking kunnen
komen, mogelijk met een financiële deelneming."
'Verzekering tegen schade aardbeving'
Den Haag - Een groot aantal brandverzekeraars in Nederland
overweegt de mogelijkheid te scheppen voor eenv erzekering
tegen schade door aardbeving of overstroming van binnenwate
ren. Tot nu toe is zo'n verzekering niet mogelijk. De verzeke
raars houden volgens het voorstel dat gisteren tijdens de
vergadering van het Verbond voor Verzekeraars is gepresen
teerd, voor dergelijke schadegevallen maximaal 50 miljoen
beschikbaar. Zij tekenen hierbij aan dat slechts een beperkt deel
van de schade gedekt kan worden omdat bij een aardbeving of
overstroming van enige omvang de totale schade al snel meer
dan 50 miljoen bedraagt.
Wiesbaden - De economie in het westen van
Duitsland is in het eerste kwartaal van dit
jaar sterk achteruitgegaan.
Het bruto binnenlands produkt, het totaal aan
produceerde goederen en geleverde diensten, was
in die periode 3,2 procent kleiner dan in de eerste
drie maanden van vorig jaar.
Het is de sterkste achteruitgang sinds het eerste
kwartaal van 1975, heeft het Duitse bureau vor de
statistiek gisteren laten weten. Ten opzichte van de
laatste drie maanden van vorig jaar bedroeg de
vermindering 1,5 procent. De percentages zijn
gecorrigeerd voor seizoensinvloeden.
Het is het vierde achtereenvolgende kwartaal dat
de Westduitse economie achteruit is gegaan. De
recessie is duidelijk te merken op de arbeidsmarkt.
Er waren in het eerste kwartaal van dit jaar'
348.000 mensen minder aan het werk dan een jaar
eerder. De vermindering - van 1,2 procent - is
sinds 1983 niet zo groot geweest. Het aantal
werklozen steeg met 21,5 procent.
In alle sectoren van de Westduitse economie was er
sprake van achteruitgang, behalve in de handel
met het buitenland.
De investeringen in kapitaalgoederen gingen met
14,8 procent het sterkst achteruit. Dit dalingsper
centage werd voor het laatst geregistreerd in de
eerste helft van 1974, kort na de eerste oliecrisis.
Alleen het overschot in de handel met het buiten
land nam toe, en wel met 14.6 procent. Dat kwam
overigens doordat de import sterker afnam dan de
export.