oerasmuziek bij de Biesbosch
Vluchtigheid regeert op de KunstRAI
^Televisie biedt troost'
Allerlaatste aflevering
'Allo 'Allo na tien jaar
HJIT GIDS
erneuzei
p in de
verpen
GIDS
E3
Eerste Cajun Zydeco Festival begint morgen in Raamsdonksveer
wkfluit
Onderzoek ex-IKON-directeur wijst uit:
Nooit meer 'listen carefully'
DE STEM
VRIJDAG 4 JUNI 1993
e manifestatie gescta
abielen ronddraaiend
kunstwerken
muren gehangen q|
geplaatst. De deelner
ïstenaars zijn Bert
eeuwer, Peter Clysen"
an, Anneke Kruzdlo,
ens en Monique Mart]
lag 4 juni van 19.00 tot}
iterdag 5 juni van ijq
jur; zondag 6 juni van
30 uur.
n onze verslaggever
p Trommelen
lamsdonksveer - „De oorsprong van de cajun-muziek,
.aruit de zydeco is voortgekomen, raakt mij persoon-
ic", zegt gitarist-zanger Cees Emmen, in het dagelijks
en administrateur op de Technische School Den Berg.
'et is óf jank- óf feestmuziek. Die sfeer was er bij ons
het Sandoel ook. De mensen waren arm. Ze werkten
hele week keihard in de Biesbosch. Er was veel
•driet, maar als er een feestje was, ging iedereen
emaal uit zijn bol".
ste instrumenten. Ze zongen in
hun eigen Patois-Frans, op mu
ziek die invloeden heeft van
oude walsen en Franse quadril
les, en soms zelfs Keltische trek
jes vertoont.
RIVER Zydeco Band
elt muziek afkomstig
de moerassen van
iuisiana in de Verenig-
Staten, en komt zelf
het gebied rond de al
_in drassige Biesbosch.
neon Feeling van i5 geen toeval, want
het karakter van beide
streken heeft zijn uitwer-
Ipn» gehad op het karak
ter van de mensen. En
ook al liggen Louisiana
Raamsd onksveer dui
den kilometers uit el-
r, het ha rt van de
sen die op de katoen-
ovisaties op Chinese g(
t 18 juli; tijdens horeca-i
12-17 u. do. ook 18-1
vakantie gesl. 19/7-15/11
'pt.j.
ZENDIJKE
■eekmuseum, Markt -
einturen', ceinturen i
llende culturen uit de„„-l.*™, ui™
van Liban Pollet. Mntages werkten, klop-
kd. 10-12 en 13-17 u. Jé In hetzelrae ritme als
4-17 u. (tot 7 nov.). dat van de n oeste Biesbo-
SSENEDE schwerkers uit de Veerse
ilerij Pim de Rudder
daagse Roemeense
p. vrij. t/m zo. 14-18
uni).
NTWERPEN
heepvaartmuseum - 'I
pen', de vormenrijkdoi|
Chinese scheepsbouw
10-17 u. ma. gesl.
alerie Francis van
ndersstr. - (zwarte zaal)]
ie Jacques en Renee
[den. Bob Kovel: schildf
t de Keyser: grafiek
en. Geop. do. t/m zo. 14
5 juli).
Wandelgang De Singel-
rpen en maquettes van
:t José van Hee. Geop.
14-18 u. (tot 21 juni),
tnografisch Museum
tuur, religie en keramieS
dag. 10-17 u. ma.
>n 20 mei gesl. (tot 6 juni).|
GENT
Iuseum voor Schone Ki
Neo-impressionist Th
sselberghe. Geop. dag.
ma. gesl. (tot 6 juni),
iluseum voor Hedeni
inst, Citadelpark - 'Ri
ius'. Persoonlijke eiger
en en objecten van Gentf
presenteerd in de eigen
lor de kunstenaars 1
ïrham, Ilya Kabakov.
sch en Huano Yona Pini|
dag. 9.30-17 u. ma.
juni).
Museum voor Sierkunst-i
v.d. Velde, een Europees!
enaar in zijn tijd. Geop.
9.30-17.00 u. 31 mei, U
.li geop. (tot 4 aug.).
LOKEREN
Galerie De Vuyst, Kerl
omertentoonstelling
onisme en kunstbezit
sreik'. Geop. dag. 10-
18.30 u. maandagochti
insdag gesloten (tot 1
an 19/8 tot 19/9).
jehoort. In de Wooster-
waarbij gesproken tekst
gaat met zang, tapes, danq
in video- wordt deze
wachte, vrij getrouwe lez'
Tjechov geconfronteerd
lans entertainment en
iheater.
Gent
[n De Vooruit in Gent ga>
;uni het toneelstuk 'Do<
première. Het stuk woru
speeld op 4, 5, 8 t/m 12
19 juni door de Blauwe M<
Compagnie. Het is een vc
ling die aanzet tot improv
De voorstellingen in Geel
nen om 20.00 uur.
kswijk hel Sandoel.
]4 en 5 juni ontmoeten
lide culturen elkaar tij-
het eerste Cajun
leco Festival' op het
in
isdonksveer.
yeet nog dat een oom van
de jaren vijftig a ls er een
was zijn accordeon mee-
icht en op tafel ging st aan om
es te spelen. Als je cian die
lardagen van tegenwoordig
f gebeurt er helemaal niets
«r, ook al hebben de m ensen
t nu veel beter dan toen".
1st, verdriet en de accordeon
eveneens een hoofdred in
^jun en zydeco. Cajun \was
uziek van de in de achttii en-
luw uit het Canadese Acatlië
reven Franse emigrante'n,
vervolgd door Engelsen t'n
Ben uiteindelijk in Louisia -
ferecht kwamen. Ze wisten
J'joie de vivre' ondanks het
de bestaan te bewaren en
kkelden hun eigen, opzwe-
1 muziek. Accordeon, viool
1 waren de voornaam-
Zydeco ontstond toen de cajun
zich vermengde met de cultuur
van de negerslaven, en kenmerkt
zich door sterke blues-invloeden.
De viool maakte plaats voor de
saxofoon, en met name zanger/
accordeonist Clifton Chenier
ontpopte zich sinds de jaren vijf
tig als de 'King' van de zydeco.
De laatste jaren ontdekt Neder
land de swingende en goed in het
gehoor liggende zydeco, en de
groepen Captain Gumbo en
Louisiana Radio drongen door
tot het grote publiek. Zydeco
heeft weliswaar grote raakvlak
ken met de blues, maar trekt
volgens de River Zydeco Band
een breder publiek. Op 4 en 5
juni houdt een speciaal daarvoor
opgerichte stichting, gesteund
door de River Zydeco Band, in
een tent in Raamsdonksveer het
eerste Cajun-Zydeco-Festival
met Captain Gumbo, Louisiana
Radio, Check out the Zydeco, La
Blusa en uiteraard de River Zy
deco Band zelf.
Jaarlijks
„Het festival moet jaarlijks terug
gaan keren", stelt accordeonist
Jo van Strien, tevens directeur
van het Veers bedrijf Strikolith.
Onlangs werd hij vijftig, en zijn
personeel had voor die gelegen
heid niet alleen slingers opge
hangen, maar ook voor de deur
een cassettespeler gezet die de
hele dag zydeco speelde. Van
Striens hart is vol van zydeco.
„Deze eerste keer hebben we de
Nederlandse kanjers geboekt,
maar het zou leuk zijn als er
eens een Amerikaanse band naar
Raamsdonksveer kan komen, of
een groep uit Frankrijk".
Beu
Van Strien en Emmen spelen al
een kwart eeuw met elkaar in
diverse bands, onder andere de
Formatie River en de Riverside
Seven. Ze werden het spelen van
Top 40 repertoire op bruiloften
De River Zydeco Band met instrumenten, inclusief wasbord.
en partijen beu. „En ik wilde al
twintig jaar zydeco maken. Af
en toe speelden we wel eens een
zydeco-mix tijdens optredens en
dat sloeg altijd aan. Anderhalf
jaar geleden hebben we de
knoop doorgehakt en zijn we als
River Zydeco Band gaan oefe
nen", zegt Van Strien.
pe accordeon is altijd Van
Striens favoriete instrument ge
weest. „Het is een simpel instru
ment, en ik heb er ook mijn
muzikale opleiding op gehad. In
mijn hart ben ik altijd accordeo
nist gebleven, ondanks de komst
van het orgel en later de synthe
sizer. 'In de accordeon, en zeker
in de zydeco, kun je je ziel
kwijt".
Kroegen
De groep bestaat uit zes leden:
Jo van Strien, Cees Emmen,
drummer Frits Loonen, bassist
Rinus Fens, saxofonist Martin
van Biesen en sologitarist en
zanger Johan van de Kieboom.
Even belangrijk is de vaste ge
luidsman Kees van Halderen. De
River Zydeco Band speelt ge
middeld twee keer per week. De
laatste tijd erg veel in de regio,
met de bedoeling het festival te
promoten.
Maar ook buiten de regio weet
de groep de weg te vinden. Bin-
ce Up'.
FOTO
PAtl'l
'.roordeeld is tot het bui-
i, hoort van Nederland
iets. Er bestaat natuurlijk
|ilomroep. maar die is in
e vallei nauwelijks te
igen. Dus hoe het staat
sschop Bomers, mevrouw
ties in verhoor of Feyenoord
V ontgaat de vaderlander
buitenlands nieuws is
'ezen.
Branse krant wil nog wel iets kwijt over het gevaar van 'drogues'
'erfide rol die Hollanders daarin sp'elen, maar wat minister
Ballin daarvan vindt of zelfs 'monsieur le président' Piet
[erf wordt nooit vermeld.
in de Nederlandse Roomse Kerk, de Franse collega kijkt daar
m op. „Dat is toch al jaren zo.Het nieuws dat er nu sinds
len een verse oorlog woedt, verrast hen. „Ik dacht dat het
voor Rome afgeschreven was.
Jrfaf Rijkaard en Gullit het bij Milaan niet meer zien zitten, is
Reder land en misschien Italië geen nieuws. Twee oude tot hun
tersjaren naderende vedetten die op een lager niveau nog een
itkerinkje bij elkaar willen ballen, wie ligt daar wakker van?
ra Krajicek, toch goed voor een handvol overwinningen in
moet het doen met een regeltje in de uitslagen.
Jjand bestaat niet buiten Nederland. Van Mulisch hebben nu een
'ttitsers gehoord, maar een poort op de vaderlandse letteren is
fee niet geopend. Een Hollander met een Duitse naam, die een
vertellen kan, dat bewijst toch dat het eigenlijk alleen Duitsers
schrijven kunnen.Hermans woonde jaren in Parijs. Geen
die zijn werk heeft opgemerkt. Reve, ingezetene van een
v Voor zijn buren blijft hij die vreemde die huis na huis
IW. Komrij als dorpsoudste in Portugal. Geen letter is van hem
'ortugees vertaald.
-Appel, die heeft naam, maar dat is dan ook geen Batavier. Hij
■Idburger. Willem de Kooning, 'natuurlijk van oorsprong
'"aar zijn faam heeft hij van de States. Even Hollands als de
Ybilts.
land heeft geen plaats op de wereldkaart. Behalve als je France
V<e aanzet. Daar, achter elkaar Nederlander na Nederlander,
tap van Zweden, Mengelberg of Krebbers, Peter Schat, Van
'nof Loevendie, maar barokspecialisten, 'authentieke' muzi-
°rhggen, als dirigent en op fluit. Geen Hans Vonk, Edo de
jof Lukas Vis, maar de blokfluitschool. Een heel programma
van Hauwen. Geen Emmy Verhey, Christiaan B or of Ronald
lam, van dat soort heeft Frankrijk zelf genoeg. Maar Ton
,ans, Gustav Leonhardt en Anner Bijlsma.
frgeen Chapelle Royale bestaat, is oude muziek in Frankrijk
jem voor Vlamingen en Nederlanders. Aan de broers Herre-
wordt een uitzending gewijd. Net als aan de Bach-vereniging
i an Veldhoven. Guy de Mey, Stanley Hoogland en Jaap der
driemaal in een week geprogrammeerd.
'7 niet bij beroemde specialisten. In onverstaanbare tongval
|?f" lieve ontdekking gepresenteerd: Anneke Uidtenbosch en
Wlessér Als het programma minuten aan de gang is, wordt het
r on,buld: het onmiskenbare geluid van een jeugdige Lieuwe
mafir dan tien jaar terug. Aan het klavecimbel zijn echtgenote
f Utdtenbosch. In Nederland zelden nog gehoord, in Frankrijk
e ederlandse waar van jaren her nog een dankbaar
■Proditkt. Een remedie voor onze teruglopende economie?
Amsterdam - De KunstRAI,
de negende editie alweer, is
de plaats waar de markt van
de hedendaagse kunst zicht
baar wordt. Daar is het dat
kunstenaars, galeriehou
ders, critici en kopers elkaar
ontmoeten, in vijf dagen
tijd, in één grote hal in het
RAI-complex. „Een jambo
ree" noemde Rudy Fuchs
van het Stedelijk Museum
de KunstRAI in zijn ope
ningstoespraak.
En inderdaad, naast het beoog
de commerciële belang, is er
ook sprake van een uitgelaten
manifestatie waar iedereen
naar iedereen kijkt en zijn best
doet om gezien te worden. De
wereld van de beeldende kunst
in Nederland is klein, zowel
naar financiële reikwijdte als
naar artistieke betekenis.
Er zijn nu 77 Nederlandse gale
ries aanwezig en 12 buiten
landse en die geven een redelij
ke overzicht van wat er zich
aan ontwikkelingen op de Ne
derlandse markt voordoet. En
dat is niet veel. Het beeld dat
de KunstRAI van de vorige ja
ren opleverde, is in wezen on
gewijzigd gebleven. Daar zijn
geen artistieke veranderingen
van beduidende kwaliteit bij
gekomen. Dezelfde namen, de
zelfde soorten werk. Er is een
grote diversiteit aan middelma
tige kwaliteit, zonder dat van
een dominante stijl of opvat
ting sprake is.
Het actuele beeld van de Ne
derlandse kunst is dat van een
bonte verzameling eenlingen,
die weining onderlinge relatie
vertonen. Wat ontbreekt is een
overeenkomst in denken en
verbeelding die voert naar ver
dieping en bijgevolg naar in
houdelijk overtuigender kunst.
Veel van wat nu te zien is, is
luchtig en oppervlakkig. Daar
bij valt op, dat een aantal be
langrijke individuele kunste
naars die de de afgelopen jaren
internationaal sterk de aan
dacht hebben getrokken afwe
zig zijn: Mariene Dumas, For-
tuyn/O'Brien, Niek Kemps.
Waar wel aanwezigen als Rob
Scholte, René Daniëls en Henk
Visch verloren gaan in de veel
heid van mindere goden.
Betaalbaar
Het accent ligt sterk op betaal
bare kunst, en daarmee lijken
de galeries zich nadrukkelijk te
richten op een breed publiek.
Dat relatief lage prijsniveau is
typisch voor de Nederlandse
markt, niet alleen nu er sprake
is van een economische reces
sie, dat was tien jaar geleden
ook al zo. Men zou in Neder
land schrikken van de prijzen
die op de beurzen van Frank-
m. io n:
■irmridi
Een zwart geschilderd houten been van Ludwig Vandervelde
stelt de verhouding aan de orde tussen kunst als concrete
weergave van de werkelijkheid en kunst als idee.
furt en Keulen voor eigentijdse
kunst gelden.
Deze KunstRAI heeft een iets
ander gezicht in vergelijking
met vorig jaar. Het veel ge
wraakte beeldenplein in het
centrum van de beurs is ver
dwenen. Verdwenen is ook de
hoofdsponsor. Was het in 1992
De Lage Landen die zich als
hoofdsponsor terug trok, dit
jaar is het de firma Triple P.
die ophoudt met de sponsoring
van de beurs. De RAI zelf
treedt nu als geldschieter op,
een tijdelijke oplossing voor de
smalle basis onder de Kunst
RAI.
Nieuw is de ruimte voor bijzon
dere manifestaties die gelegen
heid hebben gekregen zich te
presenteren. Het doet deugd te
zien hoe Breda Fotografica de
kans heeft zich zo in het cen
trum van de kunstwereld te
presenteren. Vorig jaar voor het
eerst georganiseerd door De
Beyerd, op verschillende loka-
ties in Breda. Dit jaar zal het
internationale fotofestival
plaats vinden van 6 juli t/m 19
september op 15 plaatsen in
Breda. De twee hoofdthema's
zullen zijn 'Japanse fotografie
in heden en verleden' en 'Foto
grafie en computer'.
Nieuw zijn ook de solostands,
extra presentatieruimten voor
individulele kunstenaars die
door een speciale commissie
zijn geselecteerd. Tot de uitver
korenen horen Hans van der
Ban (Weteringgalerie) van wie
centraal in het Bredase Igna-
tiusziekenhuis een beeld staat,
en Ko Aarts van Galerie Steven
Lingbeek in Arnhem.
Aarts diende zich vorig jaar
aan als een nieuw geluid, een
van de weinige op de beurs, en
werd op deze plaats uitvoerige
besproken. Zijn talent is er
kend; behalve in zijn solostand
is zijn werk ook te zien in de
stand van de Steendrukkerij uit
Amsterdam, en zodoende is hij
opvallend aanwezig. Maar wat
minstens zo opvallend is, zijn
recent werk ziet er eigenlijk
hetzelfde uit als wat een jaar
geleden wat bescheidener werd
getoond. Een talent dat zich
dus niet verder heeft verdiept
en zich niet verder heeft ont
wikkeld. Hetzelfde geldt voor
Suzan Drummen die enkel ja
ren geleden met grote, perspec-
tievisch gemanipuleerde ruim
ten enorm de aandacht trok en
wier prijzen snel stegen. Wat ze
nu toont is op dezelfde leest
geschoeid, het blijft eenzelfde
manier van schilderen die bij
herkenning op een truc begint
te lijken.
Stil
Temidden van die golf aan
luchtige kunst is er hier en daar
ook stiller werk te zien, kunst
die zich minder gemakkelijk
geeft. Dat is bijvoorbeeld het
geval in Galerie Tom Mole
naars uit Breda die abstract
werk op papier toont van Piet
Oosthoek. Rasters van kaars
rechte lijnen die verschillen in
de afstand die ze tot elkaar
hebben zodat een verschillende
graad van dichtheid ontstaat.
Het is het soort werk in de stijl
van Jan Schoonhoven, met dit
verschil dat Oosthoek de series
van lijnen niet vrij uit de hand
maakt. Het is werk op papier
dat het moet hebben van aan
dacht en stilte, en niet van
sensatie.
Eigen bestaan
De interessantste stand, als het
gaat om hedendaagse kunst van
een grotere inhoud, is die van
Galerie Ardi Poels uit Maas
tricht. Hier geen snelle Kun-
stRAI-kunst maar objecten die
een zeer eigen bestaan leiden,
waarbij de vorm sterk gedic
teerd wordt door een inhoud
die tot beschouwing aanzet.
Ardi Poels toont twee beelden
van Thomas Grünfeld, vormen
die puur plastisch zijn, waar
van het materiaal geabstra
heerd is tot een idee zodat de
vraag niet meer belangrijk is
van welk materiaal het beeld
precies gemaakt is. Zoals het
ook niet meer relevant is de
vraag te stellen naar de concre
te betekenis van deze vorm.
Een beeld van Grünfeld neemt
een duidelijke en eigen plaats
in onze ruimte, terwijl het zich
naar zijn concrete verschijning
aan het aardse lijkt te onttrek
ken.
Been
Het beeld van de jonge Belg
Ludwig Vandevelde stelt vlijm
scherp de verhouding aan de
orde tussen kunst als concrete
weergave van de werkelijkheid
en kunst als idee. Zijn beeld is
een houten been, zwart geschil
derd opdat de kijker niet auto
matisch dat wat hij ziet koppelt
aan dat wat hij kent. Een men
senbeen ziet er immers zo niet
uit. Toch kiest Vandevelde een
ons bekend voorkomende vorm,
juist om aan het idee te raken
van het voorwerp als een waar
de op zich zelf. Zo'n beeld
onderzoekt de grens tussen
werkelijkheid en verbeelding,
het gebied bij uitstek van de
kunst.
Tot en met zondag 6 juni in de
Amstelhal van de RAI. Open van
10.00-18.00 uur.
Leiden (anp) - De televisie kan wel degelijk vertroostend
werken. Ondanks dat de meeste kijkers - encritici - denker
dat dat niet zo is. Zo blijkt uit het onderzoek 'De troost van
televisie' van voormalig IKON-directeur Wim Koole die daar
op 17 juni aan de Universiteit van Leiden op hoopt te
promoveren.
FOTO WILLEM BLAUW
nenkort speelt men zelfs op een
dag van een Belgische Harley
Davidson club. Kroegen hebben
de voorkeur van Van Strien.
„Wij staan graag tussen het pu
bliek. Zydeco is muziek die je
aan moet voelen. Het swingt
heerlijk, en als muzikant moet je
dan tussen de mensen staan".
Emmen: „Pas nog speelden we in
het Ontmoetingscentrum in
Raamsdonk, gewoon naast de
bar. Pas dan kun je feest ma
ken".
Uit het onderzoek van Koole
blijkt dat de tv vooral bevrij
dend werkt. Dat geldt dan zowel
voor gebeurtenissen die onver
mijdelijk waren, zoals bij voor
beeld de dood, als voor gebeurte
nissen die wel te vermijden wa
ren.
Zo kunnen kijkers die te maken
hebben gehad met een onvermij
delijke gebeurtenis zich emotio
neel vereenzelvigen met mensen
die iets soortgelijks hebben erva
ren. Als voorbeeld geeft Koole
onder meer een documentaire
over doodgeboren baby's. Veel
ouders voelden zich getroost om
dat in de documentaire duidelijk
werd dat ook andere ouders te
maken kregen met de onder
schatting van het verdriet, met
name door de omgeving.
Vermijdbare gebeurtenissen roe
pen vaak schuld- en schaamte
gevoelens op. Een tv-programma
kan er voor zorgen dat de kijker
die daar onder gebukt gaat een
ander gezichtspunt krijgt. Als
voorbeeld geeft Koole een docu
mentaire over een idealistisch
arts die vroeg in zijn studenten
tijd lid wordt van de NSDAP en
eindigt als stafarts in het con
centratiekamp Auschwitz. De
man pleegde zelfmoord. Na uit
zending van de documentaire
belde een kijker die als vrijwilli
ger had meegedaan aan de poli
tionele acties in Indonesië en die
dat op latere leeftijd onbegrijpe
lijk vond. Door de documentaire
zag hij die keuze in een ander
licht. Hij kon nu de omstandig
heden die hem daartoe brachten
beter overzien.
Koole vergelijkt verder de reac
ties van bijna 1300 kijkers op
vier tv-programma's over ver
driet en rouw. Veel kijkers ble
ken na afloop van de uitzendin
gen aan het denken te zijn gezet,
of over het programma na te
praten. Dat helpt bij de verwer
king van pijnlijke gebeurtenis
sen, en werkt dus vertroostend,
aldus Koole.
Wegenwacht
De ondervraagde kijkers gaven
overigens aan nauwelijks ge
bruik te willen maken van de
telefonische opvang die omroe
pen vaak na aangrijpende tv-
programma's bieden. Maar die
zelfde kijkers vinden wel dat die
opvang er moet zijn. Koole
noemt dit het 'wegenwacht-ef
fect'. Niemand wil de wegen
wacht bellen omdat dat betekent
dat je pech hebt, maar iedereen
is er van overtuigd dat de we
genwacht er moet zijn.
Uniek
Koole wijst tenslotte ,op de unie
ke manier waarop ingrijpende
gebeurtenissen in Nederland op
tv worden gebracht. Hij ziet de
Nederlandse televisie als meele
vend intermediair'. De Neder
landse tv besteedt veel en op
veel manieren aandacht aan de
persoonlijke menselijke reacties,
aldus Koole, die als voorbeeld de
Bijlmerramp noemt. Hij piert
voor een breder onderzoek om
internationaal de aandacht te
vestigen op deze dimensie van
het fenomeen tv.
De Britse acteurs Gordon Kaye en Carmen Silvera als René en
Edith. FOTO ANP
Van onze verslaggever
Het zal even wennen zijn: nooit meer de vertrouwde inleiden
de woorden 'Listen carefully...', nooit meer messages die
klinken als massages. Aan de Britse komische serie 'Allo 'Allo
komt onverbiddelijk een eind. Vanavond (Nederland 2, 21.09
uur) valt op de Nederlandse tv het doek.
Na tien jaar hilarisch Tweede-
Wereldoorlogje-spelen zijn de
schrijvers zo ongeveer uitgeput
en vonden de acteurs het ook
welletjes. Er zat voor hen weinig
anders op dan de slotaflevering
te wijden aan de onvermijdelijke
bevrijding. Voor het Franse ver
zet in Nouvion breken rustiger
tijden aan.
De allerlaatste aflevering zet een
punt achter de maffe belevenis
sen van verzetsleidster Michelle,
cafébaas René Artois en zijn
zanglustige echtgenote Edith, de
diensters Yvette, Maria en Mimi,
monsieur Leclerc, Edith's bedle
gerige moeder Fanny en hun
1 FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. The distinguished
- gentleman.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Loaded weapon 1.
- 19.30 en 22 u. Sommersby.
19.30 en 22 u. Nowhere to run.
- 19.30 en 22 u. Passenger 57.
19.30 u. Daens.
- 22 u. Fortress.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Daens.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Falling down.
-- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Sommersby.
- Alhambra 3
- 19 en 21.30 u. Loaded weapon.
- Alhambra 4
I 19 en 21.30 u. Nowhere to run.
-■ ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
- Sommersby.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
- 21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 - 14, f6.30, 19 en 21.30
- u. Forever young.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
- Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
I u. Tango.
- Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
Duitse tegenpolen: kolonel Von
Strohm, Herr Flick, Von Sr.nall-
hausen en - niet te vergeten -
Helga.
De bevrijding wordt op een bij
zondere wijze gevierd. Yvetl'e
verandert in een zeemeermin
René duikt op als Neptunus. En
Edith gaat als Venus schuil in
een enorme schelp. De Duitse
kolonel scharrelt als een krab
rond.
Voor de fans die geen afscheid
kunnen nemen van 'Allo 'Allo
begint de Tros van voren af aan.
Vanaf 2 juli wordt de komische
reeks, die zeventig afleveringen
telt, herhaald.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
-Quellin II 14, 15.45 en 17.30 u
Junglebook.
19 en 21.30 u. Consenting adults.
-Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Peter's friends.
16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 li.
Eng. versie The jungle book.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Alive.
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Mad dog and glory.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Under siege.
-Ambassades Club 2 - 14, 1715 en
20.30 u. Scent of a woman.
-Ambassades Club 3 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. The bodyguard.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Passenger 57.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 en 22.30 u. Alive.
20 en 22.30 u. Jennifer 8.
20 en 22.30 u. Passenger 57.
- Memling
20 en 22.30 u. Indecent proposal.
- Van Eyk
20 en 22.30 u. Falling down.