De kunstcriticus als intrigant
oeras
MUZIEK
POPPODIA
EXPOSITIES
THEATER
K-wa' ^eeft naam, maar dat is dan Oi
dourger. Willem de Kooning, natuurlij
Slotconcert Filharmonie
met Alicia De Larrocha
Orgelconcert in Axel
Scaramouche in Veere
Muckey Pup in 't Beest
Herinneringen en angsten BI?
K_.
J.
1
Manifestatie in Terneuzs
Het oergevoel van Mier]
Iers te Cajun 2
Wooster Group in de
Singel in Antwerpen
GIDS
Orgelrecital in Sas
Unplugged Festival
Debuutroman van Corine Kisling met hoog soap gehalte
Nog te zien
ïkfluit
DE STEM
VRIJDAG 4 JUNI 1993
DE STEM
Pianiste Alicia De Larrocha
FOTO ARCHIEF DE STEM
HET FILHARMONISCH Orkest
van Vlaanderen verzorgt deze
week nog twee concerten. Zater
dag 5 juni is er een uitwisse
lingsconcert, als dirigente Sian
Edwards het Orchestre National
de Lille leidt in de Elisabethzaal.
Het programma vermeldt het Di
vertimento voor strijkorkest van
Bartok en het pianoconcerto nr.
2 van Saint Saens, waarbij Eli-
sabethwedstrijdlaureaat Fran-
fois-René Duchable soleert. Het
concert wordt besloten met de
negende symfonie van Sjostako-
vitsj.
Op vrijdag 11 juni verzorgt het
Filharmonisch Orkest in dezelf
de zaal o.l.v. vaste-dirigent Mu-
hai Tang het slotconcert van het
seizoen. Aan dit concert werkt
de bijna zeventig jaar oude pia-
niste Alicia De Laroccha mee.
Zij staat bekend als een voor-
I vechtster van de Spaanse mu
ziek en legde zich toe op de
vertolking van romantische mu
ziek. Zij is ook een groot Mo-
zartkenster. Zij vertolkt het pia
noconcerto nr. 27 K.V. 595 van
Mozart. Daarvoor speelt het or
kest de ouverture tot Der
Freischütz van Von Weber en het
optreden wordt besloten met de
achtste symfonie van Dvorak.
Antwerpen
In de Elisabethzaal verzorgt Het
Vlaams Kamerorkest maandag 7
juni om 20.30 uur een concert
o.l.v. vaste dirigent Walter
Proost. Gecreëerd wordt de Ele
gie voor jan van Elias Gistelinck.
Violist Pierre Amoyal speelt het
concerto in e opus 64 van Men-
delssohn-Bartholdy en als af
sluiter wordt de 3de symfonie
(Eroïca) van Ludwig van Beet
hoven verklankt.
De concerten beginnen om 20.00
uur, tenzij anders vermeld.
in D en daarna een aria uit het
Weihnachts Oratorium, de Chro
matische Fantasie en Fuga in d,
het Koraalspel Aus tiefer Not en
•het Adagio uit de Orkest Suite in
D om te eindigen met de Passa-
caglia in c.
Zaterdag 5 juni; aanvang 20.00
uur. Toegangskaarten zijn een half
uur voor aanvang verkrijgbaar aan
de kerk.
BRAM BEEKMAN, organist aan
de Sint Jacobskerk in Vlissingen,
verzorgt volgende week een or
gelrecital in de R.K. kerk in Sas
van Gent. Beekman brengt een
gevarieerd programma met wer
ken van Peeters, Bach, Duruflé,
Vierne, Franck en de Suite Goti-
que van Boëllmann. Toegangs
kaarten 7,50 (CJP/PAS65:
ƒ6,-).
Vrijdag 11 juni; aanvang 20.00
GEERT BIERLING, de jonge
virtuose organist van de Oude-
of Pelgrimvaderskerk in Rotter
dam Delfshaven verzorgt mor
gen een Bach-programma in de
Gereformeerde kerk in Axel.
Bierling is geboren in 1956 in
Rotterdam en studeerde aan de
conservatoria in Rotterdam en
Utrecht. Hij rondde vijf hoofd
vakken: orgel, piano, clavecim-
bel, kerkmuziek en beiaard, met
succes af. Op het orgelconcours
in Brugge in 1982 en 1985 was
hij winnaar en in 1989 werd hij
onderscheiden met de zilveren
medaille door de Parijse Acade
mie voor zijn verdiensten voor
de Franse orgelcultuur. Hij
'werkt regelmatig samen met het
Amadeus Ensemble en het Rot
terdams Philharmonisch Orkest.
Het programma is verrassend
omdat zowel orkest- als orgel
werk van Bach gespeeld worden.
Bierling begint met het Concerto
I HET ZEEUWS-VLAAMSE en-
I semble Scaramouche verzorgt
zondag een koffieconcert in de
Grote Kerk in Veere, Scara
mouche bestaat uit Jeanette de
Caluwe (mezzosopraan), Anne
Marie Hoefeijzers (klarinet) en
Jos Verpoorten (piano).
De drie musici studeerden aan
de conservatoria van Antwer-
pen, Gent en Rotterdam en zij
I brengen afwisselende muziek uit
verschillende stijlperioden. In
Veere bestaat het programma
voor een groot deel uit werken
voor de combinatie piano, klari
net en zang, maar Scaramouche
vertolkt ook werken voor piano/
zang en piano/klarinet.
Scaramouche begint in Veere
met een Tonadilla van Granados
en brengt daarna drie liederen
van Spohr. Van de componisten
Mozart, Seiber en Schumann
worden klarinet- en zangcompo
sities gebracht en het ensemble
sluit het eerste deel af met twee
werken van Brahms.
Na de pauze, na Summertime
van Gershwin, speelt de klari-
nettiste een fantasiestuk van Ga
de en zingt de mezzo liederen
van Elgar (Sea songs) en Britten.
Tot slot wordt een viertal negro
spirituals vertolkt.
Zondag 6 juni, aanvang 11.30
uur.
ZONDAGMIDDAG is het laatste
concert van het seizoen in 't
Beest in Goes. Het is een onge
schreven wet dat het er dan
moet spetteren. Daarom is voor
j de derde keer Mucky Pup uitge-
i nodigd, oftewel: 'vier vrolijke
jongens rammen erop los'.
Pup, zes jaar geleden begonnen
in New Jersey, wordt beschouwd
als vaandeldrager van de hard
core en heeft met vallen en op
staan de grenzen van dit genre
overschreden. Dat blijkt ook op
zijn nieuwe cd, met humoris
tische titels als 'The skinheads
broke my walkman' en 'Freakin'
at the peepshow'. In het voor
programma speelt Pups Ameri
kaanse bloedbroeder Lee Way.
Zondag 6 juni; aanvang 15.30
uur.
MET HET Jazz-festival in volle
gang zijn er morgen in het Ter-
neuzense Kalashnikov heel an
dere zaken aan de hand. Vanaf
18.00 uur sluit het jongerencen
trum aan bij de heersende popt
rend met het 'Terneuzen Un-
plugged'-Festival.
Er doen in ieder geval vier bands
aan mee, eventueel aangevuld
met spontane acts: Travelling
Compagnons, Fever, The Love
Men en Band zonder Nut. Het
festival begint buiten om 18.00
uur. Bij slecht weer wordt uitge
weken naar de grote zaal van De
Triangel.
Vanaf 22.00 uur heeft Kalashni
kov nog een ijzer in het vuur.
Dan treedt de Engelse dub-
groep Dubmerge op in het kader
van hun 'New Age Holidayma-
ker'-tour. Dubmerge speelt 7
man sterk en hun geluid doet
denken aan reggae. De entree
voor het festival is gratis, voor
Dubmerge moet 6 gulden wor
den neergeteld.
Zaterdag 5 juni.
Door Johan Diepstraten
In een recent verschenen afle
vering van het literaire tijd
schrift Maatstaf (nr. 3-4) be
schrijft debutante Corine Kis
ling haar jeugdherinneringen
aan een nieuwbouwwijk nabij
Krimpen aan de IJssel. In het
wijkje Ijzerhard moet ze als
Rotterdamse puber zien te
overleven. Dat valt niet mee in
de polder waar 'schimmige fa
milies' zich aan elkaar ergeren
en waar de verhoudingen pola
riseren om niks: 'Beppie Hou
wer veegde de drollen uit de
goot naar het putje omdat ze
niet wilde dat de banden van
de Chevrolet ermee besmeurd
zouden worden.' Het verhaal is
een aaneenschakeling van mis
troostige grauwheid die nog het
meest doet denken aan de be
nepenheid in het Komrij kwar
tier van Heere Heeresma.
Dat het nog treuriger kan be
wijst Corine Kisling nu met
haar debuutroman Tangen
waarin wijk 7 van het fictieve
stadje Ruistrecht aan het spoor
de eigenlijke hoofdrol speelt.
Hier kan de dorpsgek Marie
nog stinken naar zweet en alco
hol, haar rok gewoon op straat
optillen en een straal urine op
de stoep laten kletteren. Hier
speelt zich ook het drama af
van een demente man die we
kenlang zijn dode vrouw be
waakt, door de buren buitenge
sloten wordt en vervolgens met
blote handen het tuindeurraam
inslaat waardoor hij in coma
raakt en overlijdt.
Het is in deze wijk 7 waar
'Jopie van de volkstuintjes' al
les wat leeft op de rails legt om
de treinen 'te eten te geven'.
Een schoolmeisje raakt in ver
wachting, de Reus van
Ruistrecht sterft onder ver
dachte omstandigheden en
daarmee zijn alleen enkele ge
beurtenissen opgesomd die
hooguit zijdelings ter sprake
komen in de roman.
Persiflage
Tangen is verdeeld in drie grote
hoofdstukken met de originele
titels 'Aanhoudend koel voor de
■tijd van het jaar', 'Wisselend
bewolkt' en 'Opklaringen met
hier en daar een bui'. Inder
daad, een zonnestraal krijgt in
Tangen geen kans zoals dat het
geval is in alle realistische ro
mans met kleinburgerlijke
hoofdpersonen. Dit debuut dat
de zomer van 1965 beschrijft,
ruikt naar de spruitjeslitera-
Corine Kisling
tuur uit de jaren zeventig. Het
verschil is dat Corine Kisling
hierop een persiflage lijkt te
hebben gemaakt. De lezer
vraagt zich af op de laatste
pagina of de schrijfster met
deze moderne zedenschets toe
vallig ook nog een bedoeling
had. Nee, geen maatschappij
kritisch boek, maar de lezer
amuseren, dat moet haar hoog
ste doel zijn geweest.
De roman is opgedragen aan
Paul Verhuyck die met De
doodbieren en Moord door ge
boorte hetzelfde type literatuur
heeft geschreven. Veel persona
ges in een kleine gemeenschap,
veel verwikkelingen en veel
modern leed. Ook in Tangen
figureren zo'n veertig persona
ges van wie het merendeel niet
eens een uiterlijke beschrijving
meekrijgt. Het is warempel
goed opletten, want het per
spectief wisselt per kort hoofd
stuk en pas na zo'n honderd
pagina's is duidelijk hoe de
'verhoudingen liggen.
Wraak
Corine Kisling gaat ervan uit
dat romanpersonages interes
sant zijn als er iets aan man-
FOTO STEFAN VERHUYCK
keert. Eén van de dragende
figuren in Tangen is de kunst
criticus Felix Brunot die zijn
vermogende vrouw in de steek
heeft gelaten, maar haar finan
cieel nog steeds uitbuit. Voor
dat Felix zich tot de Griekse
beginselen bekeert -Reve
moest nog met Teigetje hand in
de hand de kerk in- en gaat
samenwonen met Robbie, ver
leidt hij de vrouwen van kun
stenaars die hij moet bespre
ken.
Eén ervan weigert op zijn
avances in te gaan. De wraak
van de criticus is een zeer nega
tieve recensie, waarop de kun
stenaar een einde aan zijn leven
maakt. Zo'n intrigant als deze
Felix is niemand ooit tegenge
komen. 'Het wordt tijd dat de
echte schuldige eens met de last
blijft zitten,' overweegt de we
duwe halverwege de roman. Zij
wordt bijgestaan door Felix'
jongere broer, een pastoor nota
bene 'die zich inzet voor de
vredesbeweging'. Alleen al deze
verhaallijn geeft aan dat Tan
gen een hoog soap-opera ge
halte heeft. In televisievorm
moet deze roman goed zijn voor
een aantal spectaculaire afleve
ringen. Het tijdsbeeld dat nu
volledig ontbreekt, voegt een
scenarioschrijver er wel in.
Prententieloos
Daarmee is niet gezegd dat
Tangen een matig debuut is,
ook al is de karaktertekening
marginaal en de literaire ver
beelding domweg afwezig. Co
rine Kisling is de zoveelste re-
presentante van een nieuwe
pretentieloze richting in de li
teratuur die de laatste jaren
aan het opkomen is. Is het
toeval dat met name deze jonge
schrijversgeneratie, geboren in
de jaren zestig en opgegroeid
met een beeldcultuur, zoveel
Goede tijden, slechte
tijden-structuren in hun werk
aanbrengen?
Literatuur is één van de moge
lijkheden om een verhaal te
vertellen en het schrijven van
een roman is niet meer dan een
aardige vrijetijdsbesteding.
Niks geen geploeter over obses
sies die verbeeld moeten wor
den, niks geen hoge idealen
over 'de taak van een schrijver'.
Boodschappen doen ze bij Al-
bert Heyn en literatuur is er
niet voor om welke boodschap
dan ook over te brengen.
Suspense
Het kan al lang geen toeval
meer zijn dat op zijn minst een
kwart van de tegenwoordige
debutanten zoveel suspense in
hun werk stoppen. Ook in Tan
gen is er sprake van een moord
(op een padvinder) en net als in
de debuten die de laatste
maanden op deze pagina zijn
besproken, is het thrillerach
tige gedeelte zo weinig verras
send uitgewerkt.
De Corine Kislings, -om haar
maar even als prototype te
nemen- zijn geen schrijvers
die uren naar een zin turen om
de juiste formule- ring te be
denken. Van de consument,
want dat is hij, wordt alleen
verwacht dat hij leest wat er
staat en het is vooral niet de
bedoeling dat hij langer stil
staat bij een passage dan de
exacte duur om die te bevatten.
Tangen heeft een gemiddelde
leessnelheid van zo'n vijftig,
zestig pagina's per uur, onge
veer het dubbele van een 'ge
wone' literaire roman. Dat zegt
voldoende. Dit debuut is aar
dig, sympathiek, maar o zo
vrijblijvend.
Corine Kisling: 'Tangen'. Uitg.
Arbeiderspers, prijs 34,90.
Door Muriel Boll
De Tsjechische Olga Krijt gaf
jarenlang Nederlands aan de
Universiteit van Praag. Ze
heeft veel Nederlandse kinder
boeken in het Tsjechisch ver
taald, nu heeft ze zelf een kin
derboek geschreven, 'Gevaar
lijk geheim'. De titel ruikt naar
spanning en avontuur, maar
wie dat verwacht, komt bedro
gen uit. Gevaarlijk geheim
slaat op het feit dat het tot voor
een paar jaar gevaarlijk was
voor Tsjechen om familie te
hebben in het vrije Westen. Dat
kon je je carrière kosten.
Daarom heeft Anka's vader in
het boek zijn broer, die in Ne
derland woont, doodgezwegen.
Dat ze een neef heeft, hoort
Anka onverwacht van haar
grootmoeder, als ze vertelt dat
ze zo graag een neef zou willen
hebenn, net als Annejet uit het
boekdat ze leest.
Anka leest veel, kinderen in
boeken beleven altijd zo veel.
Haar eigen leven vindt ze maar
saai. Dan valt de Berlijnse
Muur en worden de politieke
verhoudingen veel makkelijker.
Anka gaat een week bij haar
familie in Voorburg logeren, bij
haar droomneef. Madurodam,
de kermis, cola, frieten, Anka
wordt gefêteerd alsof ze jarig
is. Jan blijkt een echte neef en
dat is veel beter dan een 'hele
bende boekenneefjes en vrien
dinnetjes'.
Je leest wat grote indruk heeft
gemaakt op Olga Krijt toen ze
zelf voor het eerst in ons land
was: 'De anatomische les' van
Rembrandt, het vieren van ver
jaardagen. Maar echt spannend
is het verhaal nergens. Anka is
een jaar of elf, maar de ge
sprekken die ze met haar vrien
dinnetje Jitka heeft, lijken nau
welijks op die van elf-jarigen.
Oorlog
Ook Rita Verschuur schreef een
boek op basis van eigen herin
neringen, 'Hoe moet dat nu met
die papillotten'. Eerder publi
ceerde ze kinderboeken onder
de naam Rita Törnqvist, de
naam van haar man. Voor haar
nieuwste boek gebruikte ze
haar meisjesnaam, omdat het
haar eigen jeugdherinneringen
zijn.
Het boek begint op de eerste
dag van de orlog als Rita vier
jaar is en het eindigt gelijk met
de oorlog. In korte stukjes no
teert Verschuur haar herinerin-
gen, die te plaatsen zijn in de
omgeving van Bloemendaal. Ze
ziet zichzelf weer fietsen met
haar moeder, op haar eigen
rode, piepende fiets, en ze voelt
de angst. Zouden piepende fiet
sen niet worden afgepakt door
de Duitsers?
Nog angstiger en raadselachti
ger zijn de ruziestemmen die ze
's nachts hoort uit de slaapka
mer van haar ouders. Een
scheiding volgt uiteindelijk en
later trouwt haar vader op
nieuw. Op de huwelijksdag wil
Rita er mooi uitzien, met pijpe-
krullen. Haar moeder zette al
tijd papillotten in, hoe moet dat
nu?
Mooi weergegeven is de angst
om haar nieuwe moeder. Tante
Ank zal toch niet gaan lijken
op de stiefmoeder van Sneeuw
witje?
De oorlog speelt een rol op de
achtergrond, direct gevaar is er
nergens. Er is minder te eten, je
hoort de soldaten marcheren,
Rita kan niet naar school, maar
de gebeurtenissen hebben voor
al betrekking op Rita's directe
omgeving, thuis en bij haar
grootouders, waar ze in de tuin
de turkwaasjes zoekt tussen de
gewone steentjes. Elke keer
heeft ze ze allemaal in een fles
verzameld en toch vindt ze bij
elk bezoek weer nieuwe turk
waasjes in de tuin. Een raadsel
als het leven zelf.
Israel
Het zijn mooie, poëtisch be
schreven fragmenten, als inge
lijste schilderijtjes, maar de
herinneringen blijven voor de
lezer op eenafstand. Directe
emotie voel je niet. Die voel je
wel bij het lezen van 'Awia's
zomer' van de Israëlische
schrijfster Gila Almagor. Uit
haar verhaal wordt boven alles
duidelijk hoe lang een oorlog
kan duren.
Het verhaal over het tien-jarige
meisje Awia speelt in Israel in
de jaren vijftig. Awia woont in
een tehuis, haar moeder kan
niet voor haar zorgen, doordat
ze jaren in een inrichting heeft
/Tv
v
lï"
ij-/--Ti!
kt;- '7:,r
W/li' 'i.J j~*- - -hf-,F'i""-'j&S/
-ut
i/
Tekening van René Pullens in 'Awia's zomer'.
doorgebracht. Moeder was ver
zetsstrijder in Polen, kwam in
een concentratiekamp terecht
en dat kun je nu nog zien aan
het nummer op haar arm.
Awia kent haar vader, naar wie
ze vernoemd is, niet. Hij over
leed voor haar geboorte. Aan de
brieven van haar moeder kan
Awia zien dat het steeds beter
met moeder gaat. Dan komt de
dag dat Awia voor de zomer
naar huis kan, maar het gaat
niet goed. Haat moeder knipt
Awia's hoofd helemaal kaal,
omdat ze luizen heeft en dus
wordt Awia voor kaalkop uit
gescholden.
Gewoon kindergeluk zit er voor
Awia niet in, geen muziek, geen
dansen, geen zorgende moeder
en geen vader. In stilte ver
denkt Awia de nieuwe buur
man ervan dat hij haar vader
is. Je voelt de onzekerheid
schrijnen. Awia moet vooral
zorgen dat haar moeder zich
niet van streek maakt, maar
ondanks haar oplettendheid
lukt dat niet. Nieuwe hysteri
sche woede-aanvallen volgen
en Awia moet weer terug naar
het tehuis.
Het is een ontroerend verhaal,
vooral omdat Almagor zo sober
laat zien hoe een kinderziel
geblutst kan raken. Aan de an
dere kant laat het ook zien hoe
sterk en volwassen kinderen
kunnen zijn. Het lukt Awia en
haar moeder niet om samen
verder te gaan, de oorlog blijft
ertussen zitten.
Olga Krijt: 'Gevaarlijk geheim'.
Uitg. Leopopld, prijs f 24,90.
Rita Verschuur: 'Hoe moet dat
nu nu met die papillotten?'. Uitg.
Van Goor, prijs 22,50.
Gila Almagor: 'Awia's zomer'.
Uitg. Elzenga, prijs 22,90. Alle
boeken vanaf 10 jaar.
ZEVEN beeldende kunstenaars
houden tijdens het jazzfestival in
Terneuzen een kunstmanifesta
tie. Het is een initiatief van Ben
Huisman. In zijn atelier aan het
Molenzicht (een zijstraat van de
Noordstraat) worden beelden,
objecten en schilderijen tentoon
gesteld.
Op de plaats waar vroeger de
wieken van de in 1932 afdgebro-
ken molen wentelden, zullen tij
dens de manifestatie
de mobielen ronddraai^
overige kunstwerken
aan de muren gehangen]
straat geplaatst. De i"
de kunstenaars zijn Bert j]
Jan Breeuwer, Peter ClySf1
Huisman, Anneke Kruzdj]
Lemmens en Monique Mar
Vrijdag 4 juni van 19.00 toT
uur; zaterdag 5 juni van ijl
18.30 uur; zondag 6 juni vil
tot 18.30 uur.
LOUISE MIERAS schildert met
gevoel, bijna instinctmatig. Een
echte eigen stijl heeft zij niet
ontwikkeld, zij houdt van afwis
seling en verwerkt in haar schil
derijen haar ideeën over de na
tuur en de mensen.
Haar kleurenpalet is warm en
afwisselend en in de serie die zij
maakte naar aanleiding van
haar reis door Afrika maakt zij
zelfs gebruik van aardkleuren.
In café Soif aan het Bellamypark
in Vlissingen wordt zondag 6
juni een expositie geopend van
haar werken, die besproken wor
den door Willem Enzinck die
zijn beschouwing omlijst met
onze verslaggever
>p Trommelen
(amsdonksveer - „De oorsprong
laruit de zydeco is voortgekomen
zegt gitarist-zanger Cees Emn
/en administrateur op de Technisc
jet is óf jank- óf feestmuziek. Die
l het Sandoel ook. De mensen war
hele week keihard in de Bies]
fdriet, maar als er een feestje
lemaal uit zijn bol".
'African Feeling'
Mieras.
improvisaties op Chinese{|
Tot 18 juli; tijdens 1
horeca-]
AARDENBURG
- Galerichel, Weststr. - 'Kant en
zilder,: Hedendaags kant van Jo
sé van Pamelen en oude kant uit
haar collectie.. Geop. vrij. t/m
ma. 14-17 u. (tot 11 juli).
AXEL
-Streekmuseum - Louis Wie
mes: beelden uit gasbeton. Geop.
woe. t/m za. 13.30-17 u. (tot 4
juli).
BRESKENS
- VSB-Bank - Zeegezichten van
Lotte Kim. Tijd. openingstijden
(tot 2 juli).
CLINGE
- Galerie Esprit, Gravenstr. -
Michael Jepkes: grafiek. Jan van
Wilgenbrug: keramische sculp
turen Wim Bakker: schilde
rijen. Geop. do. t/m zo.
13.30-17.30 u. do. ook 19-21 u.
(tot 7 juni).
GOES
- Museum voor Zuid- en
Noord-Beveland, Landschappen
en stillevens van P.C. Wonder-
gem (f1974). Geop. di. t/m vrij.
13-17 en za. 13-16 u. (tot 4 juli).
HULST
-Streekmuseum - 'Reinaert in
onze streken'. Geop. ma. t/m za.
14-17 u. in aug. ook zo. (tot 6
sept.).
- Galerie Rattenfanger - Aqua
rellen van Liesbeth Huser. Foto's
van Wim Krull en grafiek van
Rian Krull. Geop. do. t/m ma.
13.30-17.30 u. (tot 11 juli).
MIDDELBURG
- Zeeuws Museum - Leen Quist:
keramiek rond het thema 'Noor
delijke Traditie'. Geop. di. t/m
vrij. 10-17 u. za. t/m ma.
13.30-17 u. ma. gesl. (tot 9 aug.).
- Zeeuwse Bibliotheek
Art=Start Museum. Project van
Ko de Jonge. Nieuwe reeks'
kunstboekjes van oa. Michael
Fox, Gaglione, Johan van Gelu-
we en Rolf Glasmeier. Geop. ma.
17.30-21 u. di. t/m vrij. 10-21,
za. 10-13 u. (tot 9 juni).
-SBK, Kuiperspoort - Sander
Littel: schilderijen. Geop. di. t/m
za. 13-17 u. (tot 4 juli).
VLISSINGEN
- Café Soif - (vanaf 6/6) Louise
Mieras: schilderijen. Geop. tijd.
horeca-uren (tot 18 juli).
-Kunstuitleen - Installatie van
Martin Zwennis. Geop. woe. t/m
RIVER Zydeco Band
pelt muziek afkomstig
de moerassen van
luisiana in de Verenig-
l,Staten, en komt zelf
het gebied rond de al
|n drassige Biesbosch.
i.s geen toeval, want
ka rakter van beide
eken heeft zijn uitwer-
gehad op het karak-
f van de mensen. En
al liggen Louisiana
ïa amsdonksveer dui
dden kilometers uit el-
het hart van de
sen die op de katoen-
ntages werkten, klop-
In hetzelfde ritme als
van de noeste Biesbo-
chwerkers uit de Veerse
■kswijk hef Sandoel.
4 en 5 juni ontmoeten
eide culturen elkaar tij-
s het eerste Cajun
eco Festival' op het
ireplein in
.msdonksveer.
vrij. 12-17 u. do. ook li
ivm. vakantie gesl. 19/7-
26 sept.).
IJZENDIJKE
-Streekmuseum, Markt
op ceinturen', ceinturen
schillende culturen uit di
tie van Liban Pollet
werkd. 10-12 en 13-17 u
zo. 14-17 u. (tot 7 nov.).
ASSENEDE
-Galerij Pim de Ruddet
dendaagse Roemeense
Geop. vrij. t/m zo. 14-11
21 juni).
ANTWERPEN
- Scheepvaartmuseum
schepen', de vormenrijke
de Chinese scheepsbouw
dag. 10-17 u. ma.
dec.).
- Galerie Francis van
Reyndersstr. - (zwarte
lippe Jacques en Ren«^
beelden. Bob Kovel: schil: no§ dat een °orn van
Bert de Keyser: grafiek il"1 de laren Wjftig als er een Onlangs
jecten. Geop. do. t/m zo.l K was zÜn accordeon mee- personee
(tot 5 juli) rac"t en °P ta^el ging st aan om
"es te spelen. Als je cian die
iardagen van tegenwoordig
B gebeurt er helemaal niets
eer, ook al hebben de m ensen
ste insti
hun eig(
ziek
oude w£
les, en i
jes verto
Zydeco
zich ver
van de n
zich dooi
De viool
saxofoon
accordec
ontpopti
tig als d
De laats
land de
gehoor
groepen
Louisian
tot het
heeft we
ken met
volgens
een brei
juni houi
opgerichl
door de
een tent
eerste
met Cap
Radio, Cl
Blusa en
deco Ban
Jaarlijli
„Het fest
gaan kei
Jo van 1
van het
-Wandelgang De Singel
werpen en maquettes van
tect José van Hee. Geop,
zo. 14-18 u. (tot 21 juni).
- Etnografisch Museum v beter dan toen
natuur, religie en kerai
op. dag. 10-17 u. ma.
1 en 20 mei gesl. (tot 6 jui
GENT
- Museum voor Schone l|
- Neo-impressionist Ti
Rysselberghe. Geop. da
u. ma. gesl. (tot 6 juni).
- Museum voor Hede
Kunst, Citadelpark
)vous'. Persoonlijke eij
men en objecten van Geit
gepresenteerd in de eigen]
door de kunstenaars
Durham, Ilya Kabakov,
Visch en Huano Yona
op. dag. 9.30-17 u. ma.
27 juni).
- Museum voor Sierkunslj
ry v.d. Velde, een Euro]
stenaar in zijn tijd. Geop
zo. 9.30-17.00 u. 31 mei,l|
juli geop. (tot 4 aug.).
LOKEREN
-Galerie De Vuyst, Kt
Zomertentoonstelling
sionisme en kunstbezit ii|
bereik'. Geop. dag. II
14-18.30 u. maandago*
dinsdag gesloten (tot l'i
van 19/8 tot 19/9)
verdriet en de accordeon
in eveneens een hoofdred in
ijun en zydeco. Cajun uvas
Juziek van de in de achttii en-
luw uit het Canadese Acadië
:ven Franse emigranten,
■ervolgd door Engelsen é>n
en uiteindelijk in Louisia -
•echt kwamen. Ze wisten
[joie de vivre' ondanks het
bestaan te bewaren en
keiden hun eigen, opzwe-
muziek. Accordeon, viool
tangel waren de voornaam-
personeel
heid niet
hangen,
een cassf
hele da
Striens
„Deze eei
Nederlan
maar het
eens een
Raamsdoi
een groep
Beu
Van Strie
een kwar
diverse b;
Formatie
Seven. Ze
Top 40 re
Veroordeeld is tot het bui-
jd, hoort van Nederland
■ie/s. Er bestaat natuurlijk
gdomroep, maar die is in
rre vallei nauwelijks te
'gen. Dus hoe het staat
'■schop Bomers, mevrouw
in verhoor of Feyenoord
V ontgaat de vaderlander
buitenlands nieuws is
tyezen.
behoort. In de Wooster;
-waarbij gesproken tekstj
gaat met zang, tapes, w
en video- wordt deze
wachte, vrij getrouwe le
Tjechov geconfronteerd
pans entertainment ei
theater.
DE WOOSTER Group bekleedt
al 15 jaar een vooraanstaande
positie in de ontwikkeling van
de nieuwe theaterdramaturgie.
De invloed van de groep op
theatermakers in Vlaanderen en
Nederland 'is groot. Wooster
werd in 1981 geïntroduceerd
door het Kaaitheater en werkt
sinds enkele jaren samen met het
kunstencentrum de Singel in
Antwerpen.
In de Singel speelt de groep op 9,
10, 11 en 12 juni om 20.00 uur en
13 juni om 17.00 uur 'Brace Up'.
Aan de basis van 'Brace Up' ligt
Anton Tjechovs 'Drie Zusters', in
een nieuwe vertaling van Paul
Schmidt, die ook tot de cast
Gent
In De Vooruit in Gent gz
juni het toneelstuk
'anse krant wil nog wel iets kwijt over hei
'erfide rol die Hollanders daarin sp'elen,
Ballin daarvan vindt of zelfs 'monsieur
■er/ wordt nooit vermeld.
in de Nederlandse Roomse Kerk, de Fran
Vfl/; op. Dat is toch al jaren zo.Het nieu\J
en een verse oorlog woedt, verrast hen.
en voor Rome afgeschreven was.
at Rijkaard en Gullit het bij Milaan niet i
Nederland en misschien Italië geen nieuv
tersjaren naderende vedetten die op een l
'ttkerinkje bij elkaar willen ballen, wie lig.
Krajicek, toch goed voor een handvol j
moet het doen met een regeltje in de uitst
and bestaat niet buiten Nederland. Van i
uitsers gehoord, maar een poort op de
cc niet geopend. Een Hollander met een,
vertellen kan, dat bewijst toch dat het ei
e schrijven kunnen.Hermans woonde ja
an die zijn werk heeft opgemerkt. Reve
orp. Voor zijn buren blijft hij die vreen
première. Het stuk W'
speeld op 4, 5, 8 t/m 12 J
19 juni door de Blauwe"
Compagnie. Het is een«
ling die aanzet tot impro]j
De voorstellingen in G1
nen om 20.00 uur.
'Vmp(!»K"mri' dorpsoudste in Portugal.
The Wooster Group brengt 'Brace Up'.
foto pi1
ortugees vertaald.
'rbüt"^ faam ^eeft hij van de States.
'■and heeft geen plaats op de wereldkaart,
ae aanzetDaar, achter elkaar Nederland-
tap van Zweden, Mengelberg of Krebberi
n "t Eoevendie, maar barokspecialisten,
Bruggen, als dirigent en op fluit. Geen i
Eu kas Vis, maar de blokfluitschool.
van Hauwen. Geen Emmy Verhey, Chi
'■am, van dat soort heeft Frankrijk zelf gè
tans, Gustav Leonhardt en Anner Bijlsn\
r geen Chapelle Royale bestaat, is oude
em voor Vlamingen en Nederlanders. A
M. ,e,e"'f ótzending gewijd. Net als aan\
van Veldhoven. Guy de Mey, Stanley M
Rr hul? e'nacd m een week geprogramri
met bij beroemde specialisten. In ol
e ontdekking gepresenteerd: Ann\
he' Pr°gramma minuten aar
onthuld: het onmiskenbare geluid van t,
maar dan tien jaar terug. Aan het klaved
idtenbosch. In Nederland zelden nog
,nZT,rdse waar van jaren her nog ee
produkt. Een remedie voor onze terugloi