De kunstcriticus als intrigant oeras MUZIEK POPPODIA EXPOSITIES THEATER K-wa' ^eeft naam, maar dat is dan Oi dourger. Willem de Kooning, natuurlij Slotconcert Filharmonie met Alicia De Larrocha Orgelconcert in Axel Scaramouche in Veere Muckey Pup in 't Beest Herinneringen en angsten BI? K_. J. 1 Manifestatie in Terneuzs Het oergevoel van Mier] Iers te Cajun 2 Wooster Group in de Singel in Antwerpen GIDS Orgelrecital in Sas Unplugged Festival Debuutroman van Corine Kisling met hoog soap gehalte Nog te zien ïkfluit DE STEM VRIJDAG 4 JUNI 1993 DE STEM Pianiste Alicia De Larrocha FOTO ARCHIEF DE STEM HET FILHARMONISCH Orkest van Vlaanderen verzorgt deze week nog twee concerten. Zater dag 5 juni is er een uitwisse lingsconcert, als dirigente Sian Edwards het Orchestre National de Lille leidt in de Elisabethzaal. Het programma vermeldt het Di vertimento voor strijkorkest van Bartok en het pianoconcerto nr. 2 van Saint Saens, waarbij Eli- sabethwedstrijdlaureaat Fran- fois-René Duchable soleert. Het concert wordt besloten met de negende symfonie van Sjostako- vitsj. Op vrijdag 11 juni verzorgt het Filharmonisch Orkest in dezelf de zaal o.l.v. vaste-dirigent Mu- hai Tang het slotconcert van het seizoen. Aan dit concert werkt de bijna zeventig jaar oude pia- niste Alicia De Laroccha mee. Zij staat bekend als een voor- I vechtster van de Spaanse mu ziek en legde zich toe op de vertolking van romantische mu ziek. Zij is ook een groot Mo- zartkenster. Zij vertolkt het pia noconcerto nr. 27 K.V. 595 van Mozart. Daarvoor speelt het or kest de ouverture tot Der Freischütz van Von Weber en het optreden wordt besloten met de achtste symfonie van Dvorak. Antwerpen In de Elisabethzaal verzorgt Het Vlaams Kamerorkest maandag 7 juni om 20.30 uur een concert o.l.v. vaste dirigent Walter Proost. Gecreëerd wordt de Ele gie voor jan van Elias Gistelinck. Violist Pierre Amoyal speelt het concerto in e opus 64 van Men- delssohn-Bartholdy en als af sluiter wordt de 3de symfonie (Eroïca) van Ludwig van Beet hoven verklankt. De concerten beginnen om 20.00 uur, tenzij anders vermeld. in D en daarna een aria uit het Weihnachts Oratorium, de Chro matische Fantasie en Fuga in d, het Koraalspel Aus tiefer Not en •het Adagio uit de Orkest Suite in D om te eindigen met de Passa- caglia in c. Zaterdag 5 juni; aanvang 20.00 uur. Toegangskaarten zijn een half uur voor aanvang verkrijgbaar aan de kerk. BRAM BEEKMAN, organist aan de Sint Jacobskerk in Vlissingen, verzorgt volgende week een or gelrecital in de R.K. kerk in Sas van Gent. Beekman brengt een gevarieerd programma met wer ken van Peeters, Bach, Duruflé, Vierne, Franck en de Suite Goti- que van Boëllmann. Toegangs kaarten 7,50 (CJP/PAS65: ƒ6,-). Vrijdag 11 juni; aanvang 20.00 GEERT BIERLING, de jonge virtuose organist van de Oude- of Pelgrimvaderskerk in Rotter dam Delfshaven verzorgt mor gen een Bach-programma in de Gereformeerde kerk in Axel. Bierling is geboren in 1956 in Rotterdam en studeerde aan de conservatoria in Rotterdam en Utrecht. Hij rondde vijf hoofd vakken: orgel, piano, clavecim- bel, kerkmuziek en beiaard, met succes af. Op het orgelconcours in Brugge in 1982 en 1985 was hij winnaar en in 1989 werd hij onderscheiden met de zilveren medaille door de Parijse Acade mie voor zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Hij 'werkt regelmatig samen met het Amadeus Ensemble en het Rot terdams Philharmonisch Orkest. Het programma is verrassend omdat zowel orkest- als orgel werk van Bach gespeeld worden. Bierling begint met het Concerto I HET ZEEUWS-VLAAMSE en- I semble Scaramouche verzorgt zondag een koffieconcert in de Grote Kerk in Veere, Scara mouche bestaat uit Jeanette de Caluwe (mezzosopraan), Anne Marie Hoefeijzers (klarinet) en Jos Verpoorten (piano). De drie musici studeerden aan de conservatoria van Antwer- pen, Gent en Rotterdam en zij I brengen afwisselende muziek uit verschillende stijlperioden. In Veere bestaat het programma voor een groot deel uit werken voor de combinatie piano, klari net en zang, maar Scaramouche vertolkt ook werken voor piano/ zang en piano/klarinet. Scaramouche begint in Veere met een Tonadilla van Granados en brengt daarna drie liederen van Spohr. Van de componisten Mozart, Seiber en Schumann worden klarinet- en zangcompo sities gebracht en het ensemble sluit het eerste deel af met twee werken van Brahms. Na de pauze, na Summertime van Gershwin, speelt de klari- nettiste een fantasiestuk van Ga de en zingt de mezzo liederen van Elgar (Sea songs) en Britten. Tot slot wordt een viertal negro spirituals vertolkt. Zondag 6 juni, aanvang 11.30 uur. ZONDAGMIDDAG is het laatste concert van het seizoen in 't Beest in Goes. Het is een onge schreven wet dat het er dan moet spetteren. Daarom is voor j de derde keer Mucky Pup uitge- i nodigd, oftewel: 'vier vrolijke jongens rammen erop los'. Pup, zes jaar geleden begonnen in New Jersey, wordt beschouwd als vaandeldrager van de hard core en heeft met vallen en op staan de grenzen van dit genre overschreden. Dat blijkt ook op zijn nieuwe cd, met humoris tische titels als 'The skinheads broke my walkman' en 'Freakin' at the peepshow'. In het voor programma speelt Pups Ameri kaanse bloedbroeder Lee Way. Zondag 6 juni; aanvang 15.30 uur. MET HET Jazz-festival in volle gang zijn er morgen in het Ter- neuzense Kalashnikov heel an dere zaken aan de hand. Vanaf 18.00 uur sluit het jongerencen trum aan bij de heersende popt rend met het 'Terneuzen Un- plugged'-Festival. Er doen in ieder geval vier bands aan mee, eventueel aangevuld met spontane acts: Travelling Compagnons, Fever, The Love Men en Band zonder Nut. Het festival begint buiten om 18.00 uur. Bij slecht weer wordt uitge weken naar de grote zaal van De Triangel. Vanaf 22.00 uur heeft Kalashni kov nog een ijzer in het vuur. Dan treedt de Engelse dub- groep Dubmerge op in het kader van hun 'New Age Holidayma- ker'-tour. Dubmerge speelt 7 man sterk en hun geluid doet denken aan reggae. De entree voor het festival is gratis, voor Dubmerge moet 6 gulden wor den neergeteld. Zaterdag 5 juni. Door Johan Diepstraten In een recent verschenen afle vering van het literaire tijd schrift Maatstaf (nr. 3-4) be schrijft debutante Corine Kis ling haar jeugdherinneringen aan een nieuwbouwwijk nabij Krimpen aan de IJssel. In het wijkje Ijzerhard moet ze als Rotterdamse puber zien te overleven. Dat valt niet mee in de polder waar 'schimmige fa milies' zich aan elkaar ergeren en waar de verhoudingen pola riseren om niks: 'Beppie Hou wer veegde de drollen uit de goot naar het putje omdat ze niet wilde dat de banden van de Chevrolet ermee besmeurd zouden worden.' Het verhaal is een aaneenschakeling van mis troostige grauwheid die nog het meest doet denken aan de be nepenheid in het Komrij kwar tier van Heere Heeresma. Dat het nog treuriger kan be wijst Corine Kisling nu met haar debuutroman Tangen waarin wijk 7 van het fictieve stadje Ruistrecht aan het spoor de eigenlijke hoofdrol speelt. Hier kan de dorpsgek Marie nog stinken naar zweet en alco hol, haar rok gewoon op straat optillen en een straal urine op de stoep laten kletteren. Hier speelt zich ook het drama af van een demente man die we kenlang zijn dode vrouw be waakt, door de buren buitenge sloten wordt en vervolgens met blote handen het tuindeurraam inslaat waardoor hij in coma raakt en overlijdt. Het is in deze wijk 7 waar 'Jopie van de volkstuintjes' al les wat leeft op de rails legt om de treinen 'te eten te geven'. Een schoolmeisje raakt in ver wachting, de Reus van Ruistrecht sterft onder ver dachte omstandigheden en daarmee zijn alleen enkele ge beurtenissen opgesomd die hooguit zijdelings ter sprake komen in de roman. Persiflage Tangen is verdeeld in drie grote hoofdstukken met de originele titels 'Aanhoudend koel voor de ■tijd van het jaar', 'Wisselend bewolkt' en 'Opklaringen met hier en daar een bui'. Inder daad, een zonnestraal krijgt in Tangen geen kans zoals dat het geval is in alle realistische ro mans met kleinburgerlijke hoofdpersonen. Dit debuut dat de zomer van 1965 beschrijft, ruikt naar de spruitjeslitera- Corine Kisling tuur uit de jaren zeventig. Het verschil is dat Corine Kisling hierop een persiflage lijkt te hebben gemaakt. De lezer vraagt zich af op de laatste pagina of de schrijfster met deze moderne zedenschets toe vallig ook nog een bedoeling had. Nee, geen maatschappij kritisch boek, maar de lezer amuseren, dat moet haar hoog ste doel zijn geweest. De roman is opgedragen aan Paul Verhuyck die met De doodbieren en Moord door ge boorte hetzelfde type literatuur heeft geschreven. Veel persona ges in een kleine gemeenschap, veel verwikkelingen en veel modern leed. Ook in Tangen figureren zo'n veertig persona ges van wie het merendeel niet eens een uiterlijke beschrijving meekrijgt. Het is warempel goed opletten, want het per spectief wisselt per kort hoofd stuk en pas na zo'n honderd pagina's is duidelijk hoe de 'verhoudingen liggen. Wraak Corine Kisling gaat ervan uit dat romanpersonages interes sant zijn als er iets aan man- FOTO STEFAN VERHUYCK keert. Eén van de dragende figuren in Tangen is de kunst criticus Felix Brunot die zijn vermogende vrouw in de steek heeft gelaten, maar haar finan cieel nog steeds uitbuit. Voor dat Felix zich tot de Griekse beginselen bekeert -Reve moest nog met Teigetje hand in de hand de kerk in- en gaat samenwonen met Robbie, ver leidt hij de vrouwen van kun stenaars die hij moet bespre ken. Eén ervan weigert op zijn avances in te gaan. De wraak van de criticus is een zeer nega tieve recensie, waarop de kun stenaar een einde aan zijn leven maakt. Zo'n intrigant als deze Felix is niemand ooit tegenge komen. 'Het wordt tijd dat de echte schuldige eens met de last blijft zitten,' overweegt de we duwe halverwege de roman. Zij wordt bijgestaan door Felix' jongere broer, een pastoor nota bene 'die zich inzet voor de vredesbeweging'. Alleen al deze verhaallijn geeft aan dat Tan gen een hoog soap-opera ge halte heeft. In televisievorm moet deze roman goed zijn voor een aantal spectaculaire afleve ringen. Het tijdsbeeld dat nu volledig ontbreekt, voegt een scenarioschrijver er wel in. Prententieloos Daarmee is niet gezegd dat Tangen een matig debuut is, ook al is de karaktertekening marginaal en de literaire ver beelding domweg afwezig. Co rine Kisling is de zoveelste re- presentante van een nieuwe pretentieloze richting in de li teratuur die de laatste jaren aan het opkomen is. Is het toeval dat met name deze jonge schrijversgeneratie, geboren in de jaren zestig en opgegroeid met een beeldcultuur, zoveel Goede tijden, slechte tijden-structuren in hun werk aanbrengen? Literatuur is één van de moge lijkheden om een verhaal te vertellen en het schrijven van een roman is niet meer dan een aardige vrijetijdsbesteding. Niks geen geploeter over obses sies die verbeeld moeten wor den, niks geen hoge idealen over 'de taak van een schrijver'. Boodschappen doen ze bij Al- bert Heyn en literatuur is er niet voor om welke boodschap dan ook over te brengen. Suspense Het kan al lang geen toeval meer zijn dat op zijn minst een kwart van de tegenwoordige debutanten zoveel suspense in hun werk stoppen. Ook in Tan gen is er sprake van een moord (op een padvinder) en net als in de debuten die de laatste maanden op deze pagina zijn besproken, is het thrillerach tige gedeelte zo weinig verras send uitgewerkt. De Corine Kislings, -om haar maar even als prototype te nemen- zijn geen schrijvers die uren naar een zin turen om de juiste formule- ring te be denken. Van de consument, want dat is hij, wordt alleen verwacht dat hij leest wat er staat en het is vooral niet de bedoeling dat hij langer stil staat bij een passage dan de exacte duur om die te bevatten. Tangen heeft een gemiddelde leessnelheid van zo'n vijftig, zestig pagina's per uur, onge veer het dubbele van een 'ge wone' literaire roman. Dat zegt voldoende. Dit debuut is aar dig, sympathiek, maar o zo vrijblijvend. Corine Kisling: 'Tangen'. Uitg. Arbeiderspers, prijs 34,90. Door Muriel Boll De Tsjechische Olga Krijt gaf jarenlang Nederlands aan de Universiteit van Praag. Ze heeft veel Nederlandse kinder boeken in het Tsjechisch ver taald, nu heeft ze zelf een kin derboek geschreven, 'Gevaar lijk geheim'. De titel ruikt naar spanning en avontuur, maar wie dat verwacht, komt bedro gen uit. Gevaarlijk geheim slaat op het feit dat het tot voor een paar jaar gevaarlijk was voor Tsjechen om familie te hebben in het vrije Westen. Dat kon je je carrière kosten. Daarom heeft Anka's vader in het boek zijn broer, die in Ne derland woont, doodgezwegen. Dat ze een neef heeft, hoort Anka onverwacht van haar grootmoeder, als ze vertelt dat ze zo graag een neef zou willen hebenn, net als Annejet uit het boekdat ze leest. Anka leest veel, kinderen in boeken beleven altijd zo veel. Haar eigen leven vindt ze maar saai. Dan valt de Berlijnse Muur en worden de politieke verhoudingen veel makkelijker. Anka gaat een week bij haar familie in Voorburg logeren, bij haar droomneef. Madurodam, de kermis, cola, frieten, Anka wordt gefêteerd alsof ze jarig is. Jan blijkt een echte neef en dat is veel beter dan een 'hele bende boekenneefjes en vrien dinnetjes'. Je leest wat grote indruk heeft gemaakt op Olga Krijt toen ze zelf voor het eerst in ons land was: 'De anatomische les' van Rembrandt, het vieren van ver jaardagen. Maar echt spannend is het verhaal nergens. Anka is een jaar of elf, maar de ge sprekken die ze met haar vrien dinnetje Jitka heeft, lijken nau welijks op die van elf-jarigen. Oorlog Ook Rita Verschuur schreef een boek op basis van eigen herin neringen, 'Hoe moet dat nu met die papillotten'. Eerder publi ceerde ze kinderboeken onder de naam Rita Törnqvist, de naam van haar man. Voor haar nieuwste boek gebruikte ze haar meisjesnaam, omdat het haar eigen jeugdherinneringen zijn. Het boek begint op de eerste dag van de orlog als Rita vier jaar is en het eindigt gelijk met de oorlog. In korte stukjes no teert Verschuur haar herinerin- gen, die te plaatsen zijn in de omgeving van Bloemendaal. Ze ziet zichzelf weer fietsen met haar moeder, op haar eigen rode, piepende fiets, en ze voelt de angst. Zouden piepende fiet sen niet worden afgepakt door de Duitsers? Nog angstiger en raadselachti ger zijn de ruziestemmen die ze 's nachts hoort uit de slaapka mer van haar ouders. Een scheiding volgt uiteindelijk en later trouwt haar vader op nieuw. Op de huwelijksdag wil Rita er mooi uitzien, met pijpe- krullen. Haar moeder zette al tijd papillotten in, hoe moet dat nu? Mooi weergegeven is de angst om haar nieuwe moeder. Tante Ank zal toch niet gaan lijken op de stiefmoeder van Sneeuw witje? De oorlog speelt een rol op de achtergrond, direct gevaar is er nergens. Er is minder te eten, je hoort de soldaten marcheren, Rita kan niet naar school, maar de gebeurtenissen hebben voor al betrekking op Rita's directe omgeving, thuis en bij haar grootouders, waar ze in de tuin de turkwaasjes zoekt tussen de gewone steentjes. Elke keer heeft ze ze allemaal in een fles verzameld en toch vindt ze bij elk bezoek weer nieuwe turk waasjes in de tuin. Een raadsel als het leven zelf. Israel Het zijn mooie, poëtisch be schreven fragmenten, als inge lijste schilderijtjes, maar de herinneringen blijven voor de lezer op eenafstand. Directe emotie voel je niet. Die voel je wel bij het lezen van 'Awia's zomer' van de Israëlische schrijfster Gila Almagor. Uit haar verhaal wordt boven alles duidelijk hoe lang een oorlog kan duren. Het verhaal over het tien-jarige meisje Awia speelt in Israel in de jaren vijftig. Awia woont in een tehuis, haar moeder kan niet voor haar zorgen, doordat ze jaren in een inrichting heeft /Tv v lï" ij-/--Ti! kt;- '7:,r W/li' 'i.J j~*- - -hf-,F'i""-'j&S/ -ut i/ Tekening van René Pullens in 'Awia's zomer'. doorgebracht. Moeder was ver zetsstrijder in Polen, kwam in een concentratiekamp terecht en dat kun je nu nog zien aan het nummer op haar arm. Awia kent haar vader, naar wie ze vernoemd is, niet. Hij over leed voor haar geboorte. Aan de brieven van haar moeder kan Awia zien dat het steeds beter met moeder gaat. Dan komt de dag dat Awia voor de zomer naar huis kan, maar het gaat niet goed. Haat moeder knipt Awia's hoofd helemaal kaal, omdat ze luizen heeft en dus wordt Awia voor kaalkop uit gescholden. Gewoon kindergeluk zit er voor Awia niet in, geen muziek, geen dansen, geen zorgende moeder en geen vader. In stilte ver denkt Awia de nieuwe buur man ervan dat hij haar vader is. Je voelt de onzekerheid schrijnen. Awia moet vooral zorgen dat haar moeder zich niet van streek maakt, maar ondanks haar oplettendheid lukt dat niet. Nieuwe hysteri sche woede-aanvallen volgen en Awia moet weer terug naar het tehuis. Het is een ontroerend verhaal, vooral omdat Almagor zo sober laat zien hoe een kinderziel geblutst kan raken. Aan de an dere kant laat het ook zien hoe sterk en volwassen kinderen kunnen zijn. Het lukt Awia en haar moeder niet om samen verder te gaan, de oorlog blijft ertussen zitten. Olga Krijt: 'Gevaarlijk geheim'. Uitg. Leopopld, prijs f 24,90. Rita Verschuur: 'Hoe moet dat nu nu met die papillotten?'. Uitg. Van Goor, prijs 22,50. Gila Almagor: 'Awia's zomer'. Uitg. Elzenga, prijs 22,90. Alle boeken vanaf 10 jaar. ZEVEN beeldende kunstenaars houden tijdens het jazzfestival in Terneuzen een kunstmanifesta tie. Het is een initiatief van Ben Huisman. In zijn atelier aan het Molenzicht (een zijstraat van de Noordstraat) worden beelden, objecten en schilderijen tentoon gesteld. Op de plaats waar vroeger de wieken van de in 1932 afdgebro- ken molen wentelden, zullen tij dens de manifestatie de mobielen ronddraai^ overige kunstwerken aan de muren gehangen] straat geplaatst. De i" de kunstenaars zijn Bert j] Jan Breeuwer, Peter ClySf1 Huisman, Anneke Kruzdj] Lemmens en Monique Mar Vrijdag 4 juni van 19.00 toT uur; zaterdag 5 juni van ijl 18.30 uur; zondag 6 juni vil tot 18.30 uur. LOUISE MIERAS schildert met gevoel, bijna instinctmatig. Een echte eigen stijl heeft zij niet ontwikkeld, zij houdt van afwis seling en verwerkt in haar schil derijen haar ideeën over de na tuur en de mensen. Haar kleurenpalet is warm en afwisselend en in de serie die zij maakte naar aanleiding van haar reis door Afrika maakt zij zelfs gebruik van aardkleuren. In café Soif aan het Bellamypark in Vlissingen wordt zondag 6 juni een expositie geopend van haar werken, die besproken wor den door Willem Enzinck die zijn beschouwing omlijst met onze verslaggever >p Trommelen (amsdonksveer - „De oorsprong laruit de zydeco is voortgekomen zegt gitarist-zanger Cees Emn /en administrateur op de Technisc jet is óf jank- óf feestmuziek. Die l het Sandoel ook. De mensen war hele week keihard in de Bies] fdriet, maar als er een feestje lemaal uit zijn bol". 'African Feeling' Mieras. improvisaties op Chinese{| Tot 18 juli; tijdens 1 horeca-] AARDENBURG - Galerichel, Weststr. - 'Kant en zilder,: Hedendaags kant van Jo sé van Pamelen en oude kant uit haar collectie.. Geop. vrij. t/m ma. 14-17 u. (tot 11 juli). AXEL -Streekmuseum - Louis Wie mes: beelden uit gasbeton. Geop. woe. t/m za. 13.30-17 u. (tot 4 juli). BRESKENS - VSB-Bank - Zeegezichten van Lotte Kim. Tijd. openingstijden (tot 2 juli). CLINGE - Galerie Esprit, Gravenstr. - Michael Jepkes: grafiek. Jan van Wilgenbrug: keramische sculp turen Wim Bakker: schilde rijen. Geop. do. t/m zo. 13.30-17.30 u. do. ook 19-21 u. (tot 7 juni). GOES - Museum voor Zuid- en Noord-Beveland, Landschappen en stillevens van P.C. Wonder- gem (f1974). Geop. di. t/m vrij. 13-17 en za. 13-16 u. (tot 4 juli). HULST -Streekmuseum - 'Reinaert in onze streken'. Geop. ma. t/m za. 14-17 u. in aug. ook zo. (tot 6 sept.). - Galerie Rattenfanger - Aqua rellen van Liesbeth Huser. Foto's van Wim Krull en grafiek van Rian Krull. Geop. do. t/m ma. 13.30-17.30 u. (tot 11 juli). MIDDELBURG - Zeeuws Museum - Leen Quist: keramiek rond het thema 'Noor delijke Traditie'. Geop. di. t/m vrij. 10-17 u. za. t/m ma. 13.30-17 u. ma. gesl. (tot 9 aug.). - Zeeuwse Bibliotheek Art=Start Museum. Project van Ko de Jonge. Nieuwe reeks' kunstboekjes van oa. Michael Fox, Gaglione, Johan van Gelu- we en Rolf Glasmeier. Geop. ma. 17.30-21 u. di. t/m vrij. 10-21, za. 10-13 u. (tot 9 juni). -SBK, Kuiperspoort - Sander Littel: schilderijen. Geop. di. t/m za. 13-17 u. (tot 4 juli). VLISSINGEN - Café Soif - (vanaf 6/6) Louise Mieras: schilderijen. Geop. tijd. horeca-uren (tot 18 juli). -Kunstuitleen - Installatie van Martin Zwennis. Geop. woe. t/m RIVER Zydeco Band pelt muziek afkomstig de moerassen van luisiana in de Verenig- l,Staten, en komt zelf het gebied rond de al |n drassige Biesbosch. i.s geen toeval, want ka rakter van beide eken heeft zijn uitwer- gehad op het karak- f van de mensen. En al liggen Louisiana ïa amsdonksveer dui dden kilometers uit el- het hart van de sen die op de katoen- ntages werkten, klop- In hetzelfde ritme als van de noeste Biesbo- chwerkers uit de Veerse ■kswijk hef Sandoel. 4 en 5 juni ontmoeten eide culturen elkaar tij- s het eerste Cajun eco Festival' op het ireplein in .msdonksveer. vrij. 12-17 u. do. ook li ivm. vakantie gesl. 19/7- 26 sept.). IJZENDIJKE -Streekmuseum, Markt op ceinturen', ceinturen schillende culturen uit di tie van Liban Pollet werkd. 10-12 en 13-17 u zo. 14-17 u. (tot 7 nov.). ASSENEDE -Galerij Pim de Ruddet dendaagse Roemeense Geop. vrij. t/m zo. 14-11 21 juni). ANTWERPEN - Scheepvaartmuseum schepen', de vormenrijke de Chinese scheepsbouw dag. 10-17 u. ma. dec.). - Galerie Francis van Reyndersstr. - (zwarte lippe Jacques en Ren«^ beelden. Bob Kovel: schil: no§ dat een °orn van Bert de Keyser: grafiek il"1 de laren Wjftig als er een Onlangs jecten. Geop. do. t/m zo.l K was zÜn accordeon mee- personee (tot 5 juli) rac"t en °P ta^el ging st aan om "es te spelen. Als je cian die iardagen van tegenwoordig B gebeurt er helemaal niets eer, ook al hebben de m ensen ste insti hun eig( ziek oude w£ les, en i jes verto Zydeco zich ver van de n zich dooi De viool saxofoon accordec ontpopti tig als d De laats land de gehoor groepen Louisian tot het heeft we ken met volgens een brei juni houi opgerichl door de een tent eerste met Cap Radio, Cl Blusa en deco Ban Jaarlijli „Het fest gaan kei Jo van 1 van het -Wandelgang De Singel werpen en maquettes van tect José van Hee. Geop, zo. 14-18 u. (tot 21 juni). - Etnografisch Museum v beter dan toen natuur, religie en kerai op. dag. 10-17 u. ma. 1 en 20 mei gesl. (tot 6 jui GENT - Museum voor Schone l| - Neo-impressionist Ti Rysselberghe. Geop. da u. ma. gesl. (tot 6 juni). - Museum voor Hede Kunst, Citadelpark )vous'. Persoonlijke eij men en objecten van Geit gepresenteerd in de eigen] door de kunstenaars Durham, Ilya Kabakov, Visch en Huano Yona op. dag. 9.30-17 u. ma. 27 juni). - Museum voor Sierkunslj ry v.d. Velde, een Euro] stenaar in zijn tijd. Geop zo. 9.30-17.00 u. 31 mei,l| juli geop. (tot 4 aug.). LOKEREN -Galerie De Vuyst, Kt Zomertentoonstelling sionisme en kunstbezit ii| bereik'. Geop. dag. II 14-18.30 u. maandago* dinsdag gesloten (tot l'i van 19/8 tot 19/9) verdriet en de accordeon in eveneens een hoofdred in ijun en zydeco. Cajun uvas Juziek van de in de achttii en- luw uit het Canadese Acadië :ven Franse emigranten, ■ervolgd door Engelsen é>n en uiteindelijk in Louisia - •echt kwamen. Ze wisten [joie de vivre' ondanks het bestaan te bewaren en keiden hun eigen, opzwe- muziek. Accordeon, viool tangel waren de voornaam- personeel heid niet hangen, een cassf hele da Striens „Deze eei Nederlan maar het eens een Raamsdoi een groep Beu Van Strie een kwar diverse b; Formatie Seven. Ze Top 40 re Veroordeeld is tot het bui- jd, hoort van Nederland ■ie/s. Er bestaat natuurlijk gdomroep, maar die is in rre vallei nauwelijks te 'gen. Dus hoe het staat '■schop Bomers, mevrouw in verhoor of Feyenoord V ontgaat de vaderlander buitenlands nieuws is tyezen. behoort. In de Wooster; -waarbij gesproken tekstj gaat met zang, tapes, w en video- wordt deze wachte, vrij getrouwe le Tjechov geconfronteerd pans entertainment ei theater. DE WOOSTER Group bekleedt al 15 jaar een vooraanstaande positie in de ontwikkeling van de nieuwe theaterdramaturgie. De invloed van de groep op theatermakers in Vlaanderen en Nederland 'is groot. Wooster werd in 1981 geïntroduceerd door het Kaaitheater en werkt sinds enkele jaren samen met het kunstencentrum de Singel in Antwerpen. In de Singel speelt de groep op 9, 10, 11 en 12 juni om 20.00 uur en 13 juni om 17.00 uur 'Brace Up'. Aan de basis van 'Brace Up' ligt Anton Tjechovs 'Drie Zusters', in een nieuwe vertaling van Paul Schmidt, die ook tot de cast Gent In De Vooruit in Gent gz juni het toneelstuk 'anse krant wil nog wel iets kwijt over hei 'erfide rol die Hollanders daarin sp'elen, Ballin daarvan vindt of zelfs 'monsieur ■er/ wordt nooit vermeld. in de Nederlandse Roomse Kerk, de Fran Vfl/; op. Dat is toch al jaren zo.Het nieu\J en een verse oorlog woedt, verrast hen. en voor Rome afgeschreven was. at Rijkaard en Gullit het bij Milaan niet i Nederland en misschien Italië geen nieuv tersjaren naderende vedetten die op een l 'ttkerinkje bij elkaar willen ballen, wie lig. Krajicek, toch goed voor een handvol j moet het doen met een regeltje in de uitst and bestaat niet buiten Nederland. Van i uitsers gehoord, maar een poort op de cc niet geopend. Een Hollander met een, vertellen kan, dat bewijst toch dat het ei e schrijven kunnen.Hermans woonde ja an die zijn werk heeft opgemerkt. Reve orp. Voor zijn buren blijft hij die vreen première. Het stuk W' speeld op 4, 5, 8 t/m 12 J 19 juni door de Blauwe" Compagnie. Het is een« ling die aanzet tot impro]j De voorstellingen in G1 nen om 20.00 uur. 'Vmp(!»K"mri' dorpsoudste in Portugal. The Wooster Group brengt 'Brace Up'. foto pi1 ortugees vertaald. 'rbüt"^ faam ^eeft hij van de States. '■and heeft geen plaats op de wereldkaart, ae aanzetDaar, achter elkaar Nederland- tap van Zweden, Mengelberg of Krebberi n "t Eoevendie, maar barokspecialisten, Bruggen, als dirigent en op fluit. Geen i Eu kas Vis, maar de blokfluitschool. van Hauwen. Geen Emmy Verhey, Chi '■am, van dat soort heeft Frankrijk zelf gè tans, Gustav Leonhardt en Anner Bijlsn\ r geen Chapelle Royale bestaat, is oude em voor Vlamingen en Nederlanders. A M. ,e,e"'f ótzending gewijd. Net als aan\ van Veldhoven. Guy de Mey, Stanley M Rr hul? e'nacd m een week geprogramri met bij beroemde specialisten. In ol e ontdekking gepresenteerd: Ann\ he' Pr°gramma minuten aar onthuld: het onmiskenbare geluid van t, maar dan tien jaar terug. Aan het klaved idtenbosch. In Nederland zelden nog ,nZT,rdse waar van jaren her nog ee produkt. Een remedie voor onze terugloi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 32