(Vier eeuwen in een atabank ock and roll met verf CULTUUR De Brabant Collectie in de universiteitsbibliotheek in Tilburg •en Bosch toont de meesters van de materie-schilderkunst Rik Zaal destem grot^gi VRIJDAG 4 JUNI 1993 \r onze redacteur Héls Rooseboom De Brabant Collectie bezit alle 'Brabantica' die sinds 15E0 in druk zijn verschenen. Dl verzameling wordt per- jltaar.vn.t aangevuld. De Bra- bant Collectie is volledig, ac- Itaetl en voor iedereen toe- Bkelijk. De collectie be- staa* uit 100.000 boeken en 1*100 afbeeldingen, en be- ÊÖijkt alle onderwerpen. M{t deze aanprijzingen treedt de (bant Collectie via folders, af- ies en een beleidsplan uit de niteit. De Brabant Collec- :etelend in de universiteits- jotheek in Tilburg, timmert de weg. Bibliothecaris is drs. Jaap Maes- B\,Wij willen veel bekender wf den. en niet alleen bij weten- ppers. Er wordt wel gezegd dat er in Brabant 20.000 moge lijke onderzoekers zijn, vooral aifeteurs, en die kennen lang ril allemaal de Brabant Collec tie". In|986 werd de enorme collectie van de hand gedaan door de alige eigenaar, het Noord- jbants Genootschap. De ver- jeling was in anderhalve1" eeuw bij eikaar gebracht. Nieu we 'eigenaar werd de provincie Noord-Brabant. De collectie werd ondergebracht in de biblio theek van de Katholieke Univer siteit Brabant in Tilburg, specia listen in automatisering. Zes jaar lang zijn bibliothecaris Jaap Maessen en zes a zeven medewerkers in Tilburg bezig geweest om de Brabant Collectie door de molen van de automati sering te halen. De hele collectie van boeken, tijdschriften, artike len, kaarten, tekeningen, foto's etc. is nu toegankelijk via de Brabant Databank. Aan de Databank kan iedere gebruiker Vragen: 'Wat is er be- Dit is de eerste aflvering in een serie over bijzondere bibliotheken, die hun schatten koesteren buiten het rumoer van de publiciteit en toch toegankelijk zijn vpor elke geïnteresseerde. kend over dit onderwerp, welke boeken zijn er, welke artikelen, welke auteurs, waar vind ik ze, en hoe krijg ik ze in handen?' Elke openbare bibliotheek in Brabant is aapgesloten op de Databank via een on line verbin ding, en ook de gemeentelijke archiefdiensten hebben die ver binding. Bezitters van een PC met modem kunnen thuis in de databank komen. De Brabant Collectie bestaat voor 60 procent uit 'Brabantica': vooral boeken, maar ook kaar ten, plattegronden en afbeeldin gen, betrekking hebbend op Bra- Bibliothecaris Jaap Maessen in de kluis, waar de kostbaarste exemplaren worden bewaard: „We zitten met onze historische afbeeldingen in een computernetwerk samen met het Centre Pompidou in Parijs en het Victoria and Albert Museum in Londen. FOTO VAN EIJNDHOVEN van particulieren", aldus Maes sen. „Zeer rijke burgers schaften zich in de 18e eeuw atlassen aan, hele series, met kaarten van de hele wereld, vaak prachtig ge kleurd. Die atlassen gingen van vader op zoon, totdat ze op een gegeven moment werden ge schonken of gelegateerd. Bij voorbeeld aan het Noord-Bra bants Genootschap, dat sinds 1837 bestaat". De oude drukken en de 700 middeleeuwse handschriften in de collectie zijn voor het publiek raadpleegbaar in een speciale ruimte, maar wel onder streng toezicht, tot camera's toe. bant. In totaal ongeveer 100.000 boeken en 12.000 afbeeldingen. Een klein gedeelte van het boe kenbezit van de Brabant Collec tie staat in de centrale hal Van de Tilburgsche Universiteitsbi bliotheek. „Hier staan recente aanwinsten, naslagwerken en genealogische boeken. Veel be zoekers kunnen hier. vinden wat ze zoeken", aldus Jaap Maessen. „De rest van de boeken, vele tienduizenden, bevinden zich in het gesloten magazijn. Die boe ken moet men dus aanvragen, Maar ze zijn voor. iedereen raad pleegbaar". Afbeeldingen De 12.000 afbeeldingen zijn op geborgen in mappen per stad en dorp. De prenten, gravures, te keningen, schilderijen en foto's zijn opgenomen vanwêge hün documentaire waarde, niet van wege artistieke of kunsthistori sche waarde. Een 19e-eeuwse aquarrel van Terheijden zit in de collectie niet omdat het zo'n mooi schilderijtje is, maar omdat de molen er wel opstaat en de kerk nog niet. Behalve 60 procent 'zuivere Bra bantica' behelst de Brabant Col lectie voor 40 procent niet-Bra- bantica: boeken van algemeen historisch of cultureel belang, in de loop van anderhalve eeuw verzameld. Onder die niet-Brabantse collec tie valt eenverzameling van 15.000 oude drukken,boeken van vóór 1800. De allerkostbaar ste van deze oude drukken wor den bewaard in een kluis. „Dit is de enige kluis die de universiteitsbibliotheek heeft vertelt Jaap Maessen voor de ingang van dit 'heilige dtjr heili gen'. „Hij is bestemd voor onze oude drukken. Hier vind j"e dus niets specifiek Brabants, maar algemeen cultuurbezit". Binnen in de kluis loopt het water de bibliofiel in de mond. Een eerste drük van P.C. Hoofts Nederlandse Historiën, folianten van Kiliaen, Scaliger, D. Hein- sius, de grote Nederlandse hu manisten en geleerden uit de 16e en 17e eeuw. Pracht-uitgaven van Aristototeles, Plato, Xeno- fon, Vergilius. Alles op fors for maat, in wit perkament gebon den, met geribde ruggen. „Deze zou ik wel in een mooie kast, achter glas, in mijn werkkamer willen hebben", grapt Maessen. Maar ze blijven in de kluis, be veiligd tegen diefstal, brand en waterschade, in een constante (lage) temperatuur. Het aller mooiste in de kluis van de Bra bant Collectie is de verzameling atlassen, waarvan „sommige exemplaren meer dan een.metei; groot zijn. overschrijden^?*""™ atlassen zijn meest afkomstig WVC De Brabant Collectie moet het doen met 100.000 gulden per jaar voQï ...aanschaf en beheer. %geïd komt van de provincie, in daar moeten we het mee DEEL doen. Van andere zijden ontvan gen we niets. Voor bijvoorbeeld de hoognodige restauratie van de oude drukken ga ik een be roep doen op het Deltaplan Cul tuurbehoud van het ministerie van WVC. In Den Haag moeten ze maar eens beseffen dat waar devolle historische collecties zich niet alleen in Leiden Utrecht of Amsterdam bevinden, maar ook in het zuiden des lands". Het buitenland ziet het belang van de Brabant Collectie in Til burg wel in. Jaap Maessen: „Wij zitten met onze historische af beeldingen in een computernet werk samen met het Centre Pompidou in Parijs en het Victo ria and Albert Museum in Lon den. Het moet een Europese full- color beeldbank worden, een ini tiatief van de Europese Gemeen schap. Binnenkort is het dus mo gelijk om in het Centre Pom pidou op een beeldscherm te zoeken naar een afbeelding van het beleg van Breda, waarvan vervolgens een nauwkeurige weergave in kleur op het scherm verschijnt, die geprint en mee naar huis genomen kan worden" Groei De Brabant Collectie groeit da- gelijk aan. „Neem alleen de meet dan honderd heemkundige tijd schriften waarop we zijn ge abonneerd. Dat komt neer op 1400 artikelen per jaar die in het systeem worden ingevoerd. Ver der schaffen we natuurlijk alle boeken aan die nieuw verschij nen, en houden we alle lijsten van antiquariaten en veilinghui zen van Nederland bij". Behalve 'alles' over Brabant bouwt de Brabant Collectie ook een bibliotheek op van de Ne derlandse en van de algemene geschiedenis, plus een steuncol- lectie van werken over boek- er handschriftkunde. Bij de Brabant Collectie vinder zeven a acht mensen emplooi onder leiding van Jaap Maessen „Wat onze voornaamste taak is': Dat is het beheer van een prach tige collectie". De Brabant Collectie in de Uni versiteitsbiblitoheek van de KUB ft Tilburg is van maandag tot en me vrijdag geopend van 09.00 tot 21.3C uur en op zaterdag van 09.00 to 12.30 uur. 's Zomers gelden be perkte openingstijden. por Peter Janssen meesten vonden er niks aan. Schilders die behalve verf bk teer en hout en zelfs kippestront gebruikten? „Met kunst heelt het totaal niets meer te maken", schreef een boze, maar |onieme criticus in 1956 over het werk van Bram Bogart. het volgens hem dan wèl was? „Rock and roll in zijn feest stupide vorm met verf". En dan was Bogart nog iemand die echt met verf werkte, zij het zo dik dat zijn schilderijen niet met!' te tillen waren. Zijn colle- B materie-jongens gebruikten jhter de meest vreemdsoortige pterialen en ze bleven hun :ken desondanks schilderijen men. Ook al moest alles er met dikke schroeven aan vestigd worden. Het spul va- rde van asfalt (Schumacher) kippestront (Dubuffet), van (Burri) tot prikkeldraad 'e Haan) en van zand (Tapies) jezelskaken (Wagemaker). ■or het publiek was er gele- Rnheid zat om te lachen. Toen Catalaan Tapies in 1958 op Biënnale van Venetië zijn Ttterieschilderijen liet zien, g het gerucht dat de poets- luwen iedere morgen een deel Jn zijn werk moesten opvegen. Jri zand dwarrelde er gewoon En toen de Nederlander Jaap B&gemaker zijn werk voor het aan den volke toonde, ireef de eerder genoemde cri- ijb „De ziekte blijkt besmet- Bjjk Zelfs een oudere als J. ■gemaker. die nu eens het K, dan het andere zoekt, 'agt zich aan dit miserabele _J°o Tien jaar eerder had •P bezoeker in Parijs al bij een ■toonstelling van Jean Du- ■j'ri in het gastenboek ge- ■hrc'.en: deze kunstenaar be- 1 zich van de inhoud van T vuilnisemmer. ■ositief V>;' uiteindelijk kregen Bwiekunstenaars o *ud positieve reacties. Hpt meestal gaat: de eerste con- R"' '"Ue met iets nieuws lokt ■rijzing uit. Er waren in de Kmperiode maar een paar Izorgers. en die waren Jpr het publiek niet erg over- ■gond. De positieve reacties de overwe- Zoals waren veel minder beeldend dan de scheldtirades en ook een stuk minder begrijpelijk. De criticus Piet Begeer schreef bijvoorbeeld over het werk van Wim de Haan: „Dit werk heeft een positief gerichte, evocatieve kracht, het brengt mij op origi nele wijze in contact met het mysterie". Duitsland vormde bij de erken ning van de materiekunstenaars een uitzondering. Daar werden ze vrijwel meteen enthousiast onthaald. Maar in Duitsland waren ze dan ook aan een in haalmanoeuvre bezig. Niemand durfde het aan een moderne kunstuiting ontaard te noemen. Dat was een naziwoord. Ook in Frankrijk en de Verenigde Sta ten werd de ontvangst zoetjes aan steeds warmer. Alleen Ne derland bleef lang achter. Re den waarom iemand als Bogart al snel uit ons land vertrok en niet meer terugkwam. Belemmerd Waarom haalden ze zich dat allemaal op de hals? Waarom hielden ze zich niet bij verf? Ze zeiden dat ze zich belemmerd voelden door dit materiaal. Bo vendien was verf altijd iets ge weest dat eigenlijk niet bestond. Verf op een schilderij was geen verf maar een voorstelling. En de materieschilders wilden verf ook wel eens puur als verf ge bruiken. 'Dit is een klodder ro de verf en verder niks'. Op die manier. Maar als hout beter uitkwam, dan gebruikten ze hout. En anders wel zand, of cement, as, asfalt, ijzer, plastic, touw, teer, stenen, papier, zaag sel, veren, bladeren, leer, bot ten, haar, leem, lood, stro, ja zelfs gemalen kippestront. Ons krijgen ze natuurlijk ner gens meer mee van de sokken, maar het is goed voor te stellen 'Le desert aride' uit 1960 van Jaap Wagemakers. dat het onvoorbereide publiek hier in de jaren vijftig geschokt op reageerde. De schilderijen stelden helemaal niets voor en ze verwezen alleen maar naar zichzelf en naar die vreemde materialen. Dat werd tenminste gezegd. Maar helemaal waar is dat natuurlijk niet. Een deel van het werk van Wim de Haan, Alberto Burri en Jean Fautrier verwijst duidelijk naar de Tweede Wereldoorlog. Toen de ze laatste portretten van gefu silleerde gijzelaars uit de oorlog liet zien, schilderijen met een uiterst ruw oppervlak, schreef André Malraux: „Het doek is niet alleen maar symbool, het draagt zelf de sporen van het lijden". Waarom deze tentoonstelling, waarom nu en waarom hier? Het Noordbrabants Museum heeft zich nooit speciaal om materieschilders bekommerd. Het bemoeit zich zelfs uitslui tend met moderne kunst als die betrekking heeft op de eigen provincie. Maar het museum re kent het zich ook tot taak regel matig verschijnselen in de kunst te laten zien. En materieschil derkunst is weer actueel aan het worden. Dat merk je aan de handel, zegt directeur Margriet van Boven. Bij de voorbereidingen bleek dat van alle negen kunstenaars een oeuvre-catalogus op stapel staat en van elk van hen ook een grote tentoonstelling. Niet alleen de handel, maar ook het museale circuit heeft de mate riekunst herontdekt. Dus werd het voor Den Bosch ook heel legitiem. Wie zijn nu de mees ters van de materie? Dat is de vraag die het museum met deze tentoonstelling wil beantwoor den. De keus was moeilijk. Er zijn veel kunstenaars met materie in de weer geweest. Het museum koos daarom voor mensen die zich over een lange periode con sequent met materie-schilder kunst bezighielden. En dat zijn deze negen. Hart Het hart van de tentoonstelling wordt gevormd door de drie Nederlandse kunstenaars. Van elk van hen zijn een stuk of vijftien werken te zien, waarbij niet hele clusters zijn genomen, maar geprobeerd is juist een ontwikkeling zichtbaar te ma ken. Van ieder van de buiten landers worden vier werken ge toond, met uitzondering van Burri, die met eentje is verte genwoordigd. Burri verdomt het om mee te doen aan groepsten toonstellingen, en ook langs an dere wegen was het bijna onmo gelijk om aan werk van hem te komen. Het is al met al een indrukwek kende tentoonstelling gewor den. Die lood- en loodzware verfstapelingen van Bogart, die fraai gecomponeerde hout- en leisteenformaties van Wagema ker en - voor mij een ontdek king - de emotioneel geladen panelen van De Haan. 'Meesters der Materie - materie schilderkunst in een internationaal perspectief', Noorbrabants Mu seum, Verwerstraat 41 Den Bosch, tot en met 22 augustus, dinsdag tot en met vrijdag 10.00 tot 17,00, weekeinde en feestdagen 12.00 tot 17.00 uur. radiomaker Wat is uw favoriete boek? Ik lees regelmatig in de verzamelde verhalen van Tsjechov. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? Alle Amerikaanse zwart-wit films uit de jaren '40, vooral die van Ernst Lubitsch en dan speciaal 'To be or not to be' uit 1942. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? Dat was een klein tentoonstellinkje van de fotograaf Hans Aarsman in boekhandel De Verbeelding in Am sterdam naar aanleiding van het feit dat hij een prachtig boek heeft uitgegeven. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? De laatste cd van Docter John 'Going back to New Orleans'. Dat is een prachtige hommage aan New Orleans, een soort toernee door de muzikale geschiede nis van de afgelopen 140 jaar. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Ik heb sinds mijn verhuizing bijna uitsluitend mooie plekjes, maar nog veel schilderijen en grafieken zitten in dozen. Op mijn werkkamer hangt een mooie teke ning van de Groningse schilder Jan Wiegers, een portret van Hendrik Werkman. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? De laatste VARA-matinee in het Concertgebouw, de opera van meneer Borodin 'Forst Igor' onder leiding van Valery Gergiev. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Voor geen enkel, maar ik programmeer de video voor Jiskefet. Dat komt weer terug. Ik kijk vrijwel uitslui tend naar nieuws en NOVA-achtige programma's. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Door Marthe Gellhorn. Omdat ik dat de beste journa liste ter wereld vind en zij lijkt mij een hele aangename praatster. Voor haar zou ik onmiddellijk op het vlieg veld naar Wales stappen. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? Marcel van Dam. Omdat het een cultuurbarbaar is. Oh God, die zou het nog wel eens kunnen worden ook. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Ze zouden de boeken van Marthe Gellhorn met verza melde reportages moeten lezen: 'The face of war' en 'View from the ground'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 31