0r
roficiat Klokkenberg
wij wensen je een
'rooz'kleurige
toekomst.
I
ïer
11 ee
ata
I
1
i
M
REGIONAAL OVERLEG ORGAAN ZIEKENHUIZEN
Brabant C
en Bosch t<
"I
DE STEM
VRIJDAG 4 JUNI 1993
De Stichting Regionaal Orgaan Ziekenhuizen is het samenwerkingsverband van de ziekenhuizen met als doel
bij te dragen aan de totstandkoming van een regionaal samenhangend beleid voor de gezondheidszorg.
pr onze redacteur
hs Rooseboom
Brabant Collectie bezit
fle 'Brabantica' die sinds
|)0 in druk zijn verschenen,
verzameling wordt per-
nent aangevuld. De Bra-
[it Collectie is volledig, ac-
el en voor iedereen toe-
kelijk. De collectie be-
fi't uit 100.000 boeken en
■000 afbeeldingen, en be-
■jkt alle onderwerpen.
deze aanprijzingen treedt de
iant Collectie via folders, af-
les en een beleidsplan uit de
.imiteit. De Brabant Collec-
;etelend in de universiteits-
iotheek in Tilburg, timmert
de weg.
Biothecaris is drs. Jaap Maes-
„Wij willen veel bekender
Bden, en niet alleen bij weten-
cftppers. Er wordt wel gezegd
|er in Brabant 20.000 moge
onderzoekers zijn, vooral
^teurs, en die kennen lang
allemaal de Brabant Collec-
■986 werd de enorme collectie
'an de hand gedaan door de
Bmalige eigenaar, het Noord-
Jbants Genootschap. De ver
teling was in anderfiafWr"
Sw bij elkaar gebracht. Nieu
we e
Noor
werd
thee]
siteil
listei
Zes
Jaap
med<
gewe|
door
serin
van ij
len,
etc.
5rab
■oor Peter Janssen
Be meesten vonden er niks aan.
Bk teer en hout en zelfs kippestro:
Beft het totaal niets meer te make,
anonieme criticus in 1956 over he.
■at het volgens hem dan wèl waj
Hest stupide vorm met verf".
p dan was Bogart nog iemand
ie echt met verf werkte, zij het
B dik dat zijn schilderijen niet
ïer te tillen waren. Zijn colle-
materie-jongens gebruikten
iter de meest vreemdsoortige
iterialen en ze bleven him
leken desondanks schilderijen
amen. Ook al moest alles er
is met dikke schroeven aan
[vestigd worden. Het spul va
derde van asfalt (Schumacher)
ft kippestront (Dubuffet), van
|e (Burri) tot prikkeldraad
je Haan) en van zand (Tapies)
ezelskaken (Wagemaker).
'or het publiek was er gele-
nheid zat om te lachen. Toen
Catalaan Tapies in 1958 op
?e Biënnale van Venetië zijn
Bjterieschilderijen liet zien,
■hg het gerucht dat de poets-
Wouwen iedere morgen een deel
ïf1"1 zijn werk moesten opvegen,
^pt zand dwarrelde er gewoon
En toen de Nederlander Jaap
igemaker zijn werk voor het
st aan den volke toonde,
ireef de eerder genoemde cri-
[ns: „De ziekte blijkt besmet-
Jjjk. Zelfs een oudere als J.
Bjgemaker, die nu eens het
H?, dan het andere zoekt,
Hagt zich aan dit miserabele
■doe'Tien jaar eerder had
Hl bezoeker in Parijs al bij een
"uoonstelling van Jean Du-
'fet in het gastenboek ge-
even: deze kunstenaar be-
'ht zich van de inhoud van
vuilnisemmer.
wai
dan
stul
De
bij
Wi;
een
kra
nelq
my:
Dui|
nin|
een
ze
ontll
war
haa
dur
kun
Dat
Fra
ten
aa
der|
dei
al
ositief
aar uiteindelijk kregen de
ptei iekunstenaars overwe-
Fd positieve reacties. Zoals
L jbssstal gaat: de eerste con-
fbtatie met iets nieuws lokt
pvijzing uit. Er waren in de
pinperiode maar een paar
pit bezorgers, en die waren
Pr het publiek niet erg over-
fgend. De positieve reacties
Be
Wa|
all.
hiell
zei.
voe
ven
we<
Ver|
ver
de
ook
bri|
de
ma:
uit]
hoi
een
tou
sel.
ten
zei:
On:
gei
ma