Vakantiegeld en risico spreiden
Lood
somii
lan
robh
Steeds meer vakantiegangers
onverzekerd naar buitenland
eisdocun:
Goedkoop
Toerist kan beter 4 van alles wat' meenemen
Gebruik van
snelwegen
kost vaak
extra geld
[utomobilist m
CONSUMENT
VAKANTIE KORl
Van 18 gulden per kwar
de stem
donderdag 3 juni 1993
■stem
Door Jan Keunen
Wie zijn vakantie in het
buitenland doorbrengt,
kan het beste geld en risico
(van verlies of diefstal)
spreiden, dus 'van alles
wat' meenemen. Er zijn te
genwoordig mogelijkheden
te over.
Voor een aantal kleinigheden
-zoals een kop koffie onderweg
en een fooitje - is 'kleingeld' in
de diverse valuta onontbeerlijk.
En wie 's avonds of in het week
einde op zijn bestemming arri
veert, moet er rekening mee hou
den dat hij op die momenten ter
plaatse niet meer aan geld kan
komen.
Nederlands geld (of ter plaatse
soms beter bekende D-Marken
of dollars) kan goede diensten
bewijzen bij het 'kopen' van geld
in landen met zwakke valuta,
zoals enkele Oosteuropese lan
den en Turkije. Daarbij is het
vanwege de hoge inflatie aan te
bevelen elke dag opnieuw wat
geld in te slaan, omdat het met
de dag goedkoper kan worden.
Cheques
Met Eurocheques kan in de
meeste Europese landen en in
niet-Europese landen rond de
Middellandse Zee in het gros van
de zaken worden betaald. Wat
grotere bedragen kunnen beter
met een Eurocheque worden be
taald. Dat is wat goedkoper
(gunstiger koers dan voor con
tant geld) en de cheques zijn
bovendien verzekerd tegen ver
lies en diefstal.
Met Eurocheques kan ook bij het
merendeel van de officiële bui
tenlandse banken gratis contant
geld worden opgenomen. Wissel
kantoren, met name in Zuid-
Frankrijk, willen nog wel eens
forse provisies van 5 a 10 gulden
in rekening brengen. Daarom al
tijd tevoren informeren of er aan
de opname kosten zijn verbon
den.
Relatief goedkoop zijn - in Ne
derland gekochte - travelers
cheques. Die zijn verzekerd te-
Geld wisselen in het buitenland blijft tijdens de vakantie een onontkoombaar ritueel. Wie echter
stap gaat, kan zichzelf wat tijd en moeite besparen.
gen verlies en diefstal en kunnen plaatst: eenzelfde als er al staat.
Het gebruik van travelers
cheques is de laatste drie jaar
explosief gestegen. Bij reizen
naar het verre buitenland be
schikt al de helft van de Neder
landers over deze cheques.
overal ter wereld worden inge
wisseld tegen contant geld. Bij
diefstal worden de gestolen tra
velers cheques snel door nieuwe
exemplaren vervangen. Trave
lers cheques in vreemde valuta
kunnen tegen een koers gekocht
worden die lager is dan die van
baar geld.
Zodra de koper zijn eerste hand
tekening op de cheque heeft ge
plaatst, is deze verzekerd tegen
verlies en diefstal. In landen als
Italië en Spanje worden de tra
velers cheques lang niet overal
aangenomen. Verzilveren bij
Franse banken kan tot twintig
franc (bijna 7 gulden) oplopen.
Vergelijken loont vaak de moei
te. Zowel in banken als bij win
kels moet in het bijzijn van de
ontvanger een tweede handteke
ning op de cheque worden ge
lijkheid om gratis geld uit bui
tenlandse geldautomaten met
het Maestro- of Cirrus-vignet te
trekken of op een buitenlands
postkantoor op te halen.
Pinnen
Bij Eurocheques hoort een Euro
pasje met pin-code. Daarmee
kan ook in het buitenland gratis
.'goedkoop' geld worden opgeno
men bij banken of uit geld-auto-
maten. Bij het halen van geld op
banken en postkantoren en bij
betalingen met Eurocheques
moet naast het pasje vaak een
paspoort worden overlegd.
Girobetaalkaarten met de bijbe
horende giromaatpas plus pin
code bieden eveneens de moge-
Creditcards
Creditcards raken steeds meer in
zwang. Eurocard (Mastercard),
Visa, American Express en Di
ners Club zijn wereldwijd de
meest geaccepteerde. Na de za
kenman heeft nu ook de toerist
het gemak ontdekt van 'even een
handtekening zetten' bij betalin
gen en Tater' pas betalen. Vooral
in de Verenigde Staten is het
leven zonder creditcard niet
meer denkbaar. Houders van die
cards hoeven geen borg te beta
len voor een huurauto; hun hotel
wordt gegarandeerd vastgehou-
met pin-pasjes of credit cards op
FOTO AP
den, ook al arriveren ze nog zo
laat in de avond. Wie in Neder
land zijn reis met een creditcard
betaalt, krijgt over het algemeen
een gratis aanvullende reisverze
kering, maar reisbureaus en
banken blijken in de praktijk
niet altijd betaling met credit
cards te accepteren.
De credit card heeft wel zijn
beperkingen. Op de eerste plaats
is het 'merk' van belang. De
kaarten, die zijn uitgegeven door
American Express en Diners
Club, worden wereldwijd op on
geveer drie miljoen adressen ge
accepteerd. Dat lijkt veel, maar
over de hele wereld zijn er meer
dan tien miljoen bedrijven, die
Eurocard en Visa als betaalmid
del aannemen. De kans op 'ja' is
bij deze laatste 'merken' dus
ruim drie keer zo groot. In de
meeste vakantielanden kunnen
Nederlanders redelijk tot goed
terecht met Euro- en Visacards.
De exclusieve vakantiegast, die
een minder gangbaar land be
zoekt, doet er echter verstandig
aan zich niet op zijn credit card
te verlaten, want daar zal de
acceptatiegraad als regel niet
groot zijn.
Ongeveer 2,5 miljoen landgeno
ten beschikken over een Euro- of
Visacard; American Express en
Diners Club hebben samen rond
de 300.000 kaarthouders. Euro-
cards worden uitgegeven door
het gros van de banken en door
organisaties als Centraal Beheer,
de KLM, de KNAC, Mercedes-
Benz en The Society Shop; Visa
cards door de Verenigde Spaar
bank (VSB) en de Credit Lyon-
nais Bank en door organisaties
als de ANWB (voor de meer dan
een miljoen IRK-abonnees),
BMW, ELF, Holland Internatio
nal, de Nederlandse Skivereni
ging, Ohra, Zilveren Kruis en het
Wereld Natuurfonds.
Extra kosten
Een Eurocard/Mastercard- of
een Visa-logo op de zuil van een
benzinestation of op een winkel
ruit geeft aan, dat er ter plaatse
met zo'n kaart kan worden afge
rekend. In een aantal gevallen
- vooral bij tankstations - is het
mogelijk, dat er een bedragje
(twee kwartjes a een gulden)
extra in rekening wordt ge
bracht voor deze betaalwijze.
Wordt de kaart niet geaccep
teerd, dan kan de kaarthouder
meestal in de buurt wel bij een
bank of geldautomaat met het
EM- of Visa-logo terecht voor
contanten. Een dure methode,
want in die gevallen wordt ach
teraf vaak 2 a 3 procent van het
opgenomen bedrag in rekening
gebracht met een minimum van
een tientje.
Voor creditcards moet een jaar
lijkse bijdrage worden betaald;
het loont de moeite om bij diver
se banken naar de voordeligste
methode te informeren. Daarbij
moet wel rekening worden ge
houden met de grootte van het
maandkrediet. Dat kan van
kaart tot kaart verschillen.
Door Rien van der Steen
Rijden over auto- en snel
wegen is lang niet overal
gratis.
In Nederland worden we
geacht daar wegenbelasting
voor te betalen, in Duits
land is er nog steeds discus
sie over invoering van tol op
de Autobahnen en in Frank
rijk, Zwitserland, Italië,
Spanje, Portugal, Grieken
land en Oostenrijk gelden al
jaren toltarieven.
Italië is tamelijk pittig met zijn
tarieven. Een rit over de Au
tostrada del Sole van Milaan
naar Rome kost bijna 44.000
Lire (48,50 gulden). En de reis
Bologna-Rimini komt op 8.500
Lire, bijna een tientje. Een ca
ravan kost een paar duizendjes
extra.
In Frankrijk moet voor een trip
over de Al via Lille per motor
of auto naar Parijs 50 francs
(zo'n vijftien gulden) betaald
worden. Met caravan komt
daar acht gulden bij. De route
Parijs-Lyon kost een kleine 35
gulden.
Vignetten
De Zwitserse overheid belast
sinds 1 januari 1985 het rijden
op de Nationalstrassen (N-we-
gen) met motorvoertuigen (dus
ook motorfietsen) en aanhang
wagens.
Wie met auto en caravan naar
Zwitserland gaat of via dat
land naar Italië rijdt moet twee
vignetten aanschaffen, die
goed zichtbaar aan de binnen
kant van de ruit geplakt wor
den. Die blijven een heel kalen
derjaar geldig.
Eén vignet kost 37 gulden en is
verkrijgbaar bij de ANWB, de
KNAC en het Zwitsers Ver
keersbureau. Aan de Zwitserse
grens zijn twee aparte rijstro
ken voor auto's ohne of mit
vignet. Het vignet daar aan
schaffen kan, maar kost wel
een paar gulden meer.
Wie met de motor gaat, heeft
maar één vignet nodig, ook al
heeft de motor een aanhanger
of een zijspan. En voor de
volledigheid: zonder vignet
naar Zwitserland kan ook, mits
de N-strassen gemeden wor
den. De Zwitserse douane en
In Europa kost het rijden op een tolweg gemiddeld een
dubbeltje per kilomter.
FOTO ARCHIEF DE STEM
politie houdt streng in de gaten
wie zonder vignet op de Natio-
nalstrasse rijdt. En een bon
komt op minstens 126 gulden
en daar komt de gedwongen
aanschaf van een vignet bij.
In Griekenland moeten auto
mobilisten tol betalen op de
belangrijke autosnelwegen.
Voor het traject Athene-Ko-
rinthe is het tarief 400 drach
men (2,90 gulden), voor auto's
met caravan geldt het dubbele.
Het hoogste bedrag is 700
drachmen voor de route Ko-
rinthe-Tripoli via de tunnel
Artemission.
In Spanje gelden toltarieven op
de 3.000 kilometer autowegen.
Over het algemeen worden per
100 kilometer circa 1.000 pes
etas (14 gulden) in rekening
gebracht.
De autoweg over de Brenner
(Tirol-Italië) kost per auto 130
Oostenrijkse Schilling, onge
veer 20 gulden. De rit via de
Felbertauern-tunnel (Salzburg/
Oost-Tirol)kost 180 Schilling
(100 met de motor), de weg
naar Gerlos (Salzburg-Tirol)
kost 80 Schilling (50 met de
motor), de Grossglockner 280
Schilling, de Karawankentun-
nel 135, de Pyhrn-autoroute
met de tunnels Gleinalm en
Bosruck in totaal 200 Schilling
en de Tauern-route (Salzburg
en Karinthië) 190 Schilling.
Op de tolwegen van Frankrijk,
Spanje en Italië kan meestal
met een creditcard betaald
worden. Maar korte stukken
tolweg dient de vakantieganger
af te rekenen met contant geld.
Vaak gebeurt dat met een
muntenautomaat. Wie dan
geen pasmunt bij zich heeft
maar alleen papieren geld, die
moet in de rij gaan staan voor
de ene kassa die open is voor
dit doel.
De gebruiker van een tolweg
betaalt per traject. De trajec
ten houden op als de tolweg
het gebied van een grote stad
bereikt. Dan blijft de weg een
tijdlang van dezelfde kwaliteit,
maar is tolvrij. Bij het verlaten
van de stadse sferen begint een
nieuwe traject.
In heel Europa ligt het tarief
voor de tolwegen gemiddeld op
ruim een dubbeltje per kilome
ter. Er zijn, vooral in Frank
rijk, variaties. Bepaalde tolwe
gen zijn duurder dan de ande
re. In Italië betaalt men nog
een tarief naar het gewicht van
het voertuig. Auto's met aan
hanger of kampeerauto's beta
len meestal een hoger tarief,
dat kan tot het dubbele op
lopen.
Door Jan Keunen
Het percentage Nederlandse
vakantiegangers, dat zonder
reisverzekering naar het bui
tenland vertrekt, is in drie
jaar tijd gestegen van tien tot
dertig. Het percentage zaken
lieden en vakantiegangers,
dat meteen maar een verze
kering voor een heel jaar af
sluit, is daarentegen gestegen
tot vijftien.
Een reisverzekering is een mast;
een bewering die meer is dan een
verkooppraatje van hoofd mar
keting W. van Tiel van de Euro-
peesche. Ook de andere grote
verzekeraars - ANWB-dochter
Unigarant, Elvia en Schlencker -
beklemtonen de noodzaak van
zo'n verzekering. Vooral met het
oog op medische kosten. Het is
onverantwoord onbetaalbare re
keningen te riskeren voor een
paar gulden per dag of voor
tussen de honderd en tweehon
derd gulden per vakantie per
huishouden.
Ziekenfondsen
Er zijn mensen, die zich uit ge
loofsovertuiging niet verzekeren;
er zijn vakantiegangers die het
doodeenvoudig vergeten en er
zijn buitenlandgangers, die zich
een aantal tientjes willen bespa
ren. Het gros van de niet-verze-
kerden echter denkt in alle op
rechtheid verzekerd te zijn via
ziekenfonds of ziektekostenver
zekering of via de maatschappij,
met wier creditcard ze de vakan
tie hebben betaald.
Ziekenfondsen en particuliere
ziektekostenverzekeringen beta
len echter in nogal wat gevallen
maar een deel van de medische
kosten, omdat ze zich bij hun
uitkeringen baseren op Neder
landse normen. Daarmee kun je
in sommige landen aardig uit de
voeten, maar in een aantal ande
re landen als Zwitserland en de
VS liggen de kosten veelal dui
zenden guldens hoger en wordt
er vaak pas hulp geboden als
artsen en ziekenhuizen de zeker
heid hebben, dat hun honora
rium direct en voor de volle
honderd procent wordt overge
maakt.
De verzekering, die creditcard
maatschappijen hun kaarthou
ders aanbieden, is in het gros
van de gevallen ook verre van
toereikend. Bovendien stoot me
nigeen zijn neus als hij zijn ge
boekte vakantie met zijn credit
card wil betalen, voorwaarde
voor een 'gratis' reisverzekering.
Reisbureaus, die toch al niet met
al te grote marges werken, voe
len er namelijk, vaak niets voor
om nog eens minimaal drie pro
cent af te staan voor provisie
aan de creditcardmaatschappij
en accepteren de cards eenvou
dig niet.
Duiken
Wie gaat duiken of andere bij
zondere (gevaarlijke) sporten
gaat doen, moet rekenen op
extra toeslagen. Sommige spor
ten kunnen zelfs niet altijd of
overal worden verzekerd. Va
kantiegangers doen er daarom
goed aan tevoren duidelijk te
informeren of hun ziekenfonds
of ziektekostenverzekeraar de
medische risico's in het te bezoe
ken vakantieland voor de volle
honderd procent dekt en of de
sport, die ze gaan beoefenen ook
verzekerd is.
De voorwaarden van de diverse
maatschappijen kunnen onder
ling wel eens iets verschillen; de
meeste kunnen volgens Van Tiel
echter wel een verzekering op
maat leveren.
Voor een gemiddelde reisverze
kering met werelddekking is ie
mand bij de Europeesche 3,75
gulden per dag kwijt. Dat bete
kent voor een drieweekse vakan
tie van twee personen 163,50
gulden (inclusief poliskosten).
Voor eén jaarrond-verzekering
rekent deze maatschappij inclu
sief de poliskosten 232,50 gulden
voor twee personen. Een jaarver
zekering is dus relatief erg goed
koop en geeft bovendien ook
dekking op dat tripje naar de
Vogelenmarkt in Antwerpen, de
Kerstmarkt in Düsseldorf of
voor een bungalowweekje in ei
gen land, waarvoor geen mens
zich ooit verzekert.
Voor 32,50 gulden extra kan ie
mand zich bij de Europeesche
verzekeren voor automobilisten
hulp. Die verzekering dekt ook
de meegenomen caravan of boot,
terwijl de Internationale Reis-
en Kredfietbrief (IRK) van de
ANWB alleen de auto dekt.
Voor aanhangers in welke vorm
dan ook moet bij de ANWB
extra worden betaald. De premie
is ongeveer gelijk aan die van
abonnees op de IRK, maar die
moeten wel lid van de ANWB
zijn en dat kost ook nog eens
34,25 gulden per jaar.
Deze handige koppelverkoop
heeft de ANWB in de loop der
jaren meer dan een miljoen IRK-
houders opgeleverd. Die weten
vaak niet eens, dat er andere
hulpcentrales zijn - zoals de al
dertien jaar bestaande Europee-
sche-dochter SOS International,
Eurocross en SAS - die volgens
SOS-directeur drs. R. Padt nage
noeg dezelfde voertuig- en
rechtshulp verlenen bij schade,
ongeval of diefstal in het buiten
land.
In tegenstelling tot de ANWB
verstrekken die centrales welis
waar geen kredietcoupons ter
waarde van 1.620 gulden, een
autohuurcoupon van rond de
1.800 gulden en een (IRK-Visa-
)creditcard met een bestedingsli
miet van 2.500 gulden per
maand, maar vraag is of dat in
deze tijd nog wel nodig is. Ie
mand, die goed voorbereid met
vakantie gaat, beschikt intussen
immers ook zelf wel over een
creditcard of over andere midde
len om aan 'noodgeld' te komen.
Een reisverzekering is een ver
plicht nummer, omdat daarmee
tal van problemen kunnen wor
den opgelost (althans betaald),
waarmee de méns tijdens de va
kantie te maken kan krijgen,
Een automobilistenhulpverzeke-
ring is een zeer nuttige aanvul
ling, omdat die voorziet in mate
riële hulp bij problemen met
auto, motor, caravan of plezier
vaartuig; of die nu ontstaan zijn
door aanrijding, diefstal, pech,
ziekte of andere fysieke proble
men.
SOS International werkt volgens
Padt in opdracht van diverse
verzekeringsmaatschappijen
(waarvan de Europeesche en In
terpolis de grootste zijn), ban
ken, ziektekostenverzekeraars,
autoverzekeraars en leasemaat
schappijen. Verzekerden met
problemen kunnen 7 dagen per
week 24 uur per dag de centrale
in Amsterdam bellen, waar spe
cialisten onmiddellijk zorgen
voor personenhulp en materiële
hulp en desgewenst service en
informatie verlenen.
'Ingebouwd'
Automobilistenhulpverzekerin-
gen zijn in sommige autoverze
keringen ingebouwd. In andere
gevallen zijn ze vaak voor enkele
tientjes af te sluiten bij de auto
verzekeraars en ook de verstrek
kers van reisverzekeringen bie
den deze nuttige aanvullende
verzekeringen aan. Wie alleen
vanwege zo'n verzekering lid
van de ANWB is - en dus van
andere ANWB-diensten geen ge
bruik maakt - kan goedkoper bij
andere verzekeraars terecht.
Hieronder en op dezelfde plaats op de volgende pagina treft J
praktische reis- en vakantietips aan.
Nieuwe autowegen in Spanje
Zeven nieuwe weggedeelten zijn dit voorjaar in gebruik
men in Spanje. Het zijn: de rondweg rond Gerona, van
autoweg N-340 het gedeelte tussen Totana en Puerto Li
breras, de N-IH één rijstrook in beide richtingen van
rondweg van Arganda, het laatste gedeelte van de autoi
tussen Burgos en Tordesillas, het laatste gedeelte van
autoweg tussen Pontevedra en Tuy, het autoweggedeelte tus
Jaraicejo en Trujillo en het gedeelte tussen L'Alcudia en sj
van de Levante-autoweg.
ANWB heeft volop brochures
De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB geeft I
geen andere organisatie een groot aantal praktische publikal
uit voor vakantiegangers. Daaronder - tegen betaling - wegl
kaarten, accommodatiegidsen, grote en kleine reisgidsen. Ejl
(voor leden) gratis uitgaven: routekaarten, landenbrochuresl
brochures rond een thema.
Voorbeelden daarvan zijn: 'Op vakantie met kleine kindeij
'Aanrijding en boetes in het buitenland', 'Vakantie met cara!
of vouwwagen', 'Kamperen met de tent' en 'Veilig en zs|
kamperen'.
Wereldomroep
informeert
dagelijks
'Nieuwslijn Europa'. Dit is het
dagelijkse nieuws- en actuali
teitenprogramma van Radio
Nederland Wereldomroep.
Hierin worden luisteraars
geïnformeerd over onder meer:
het Nederlandse en internatio
nale nieuws, het Europees
Weerbericht, de ANWB-
alarmoproepen en het over
zicht uit de dagbladen.
OP reis gaat naar het buitenland,
ft er verstandig aan enkele voor-
'smaatregelen op 'medisch' vlak te
is er een reisdocument voor medicij-
Igebruikers. Die kunnen in het bui-
land een problemen ondervinden als
iders en pillen voor drugs worden
[gezien Met dit medicijnendocument
de vakantieganger 'bewijzen' dat
medicijnen zijn die hij bij zich heeft
dat het niet gaat om drugs.
»t document heeft nog meer doelein-
Als de reiziger in een 'vreemd' land
iet ziekenhuis terechtkomt, kunnen
Bagagevoorschriften EG soepeler
Vakantiegangers hoeven weinig rekening meer te houden J
beperkende maatregelen voor hun bagage nu de grenzen tus
de EG-lidstaten voor het goederenverkeer zijn verdwenen!
wordt aan de grenzen ook geen 'vaste' controle meer gehon]
op de bagage.
De enige voorwaarde die geldt, is dat de spullen die J
vakantieganger bij zich heeft, voor eigen gebruik zijn. 1
betekent dat een toerist geen onbeperkte hoeveelheden tabl
artikelen of alcoholhoudende dranken kan inkopen in een
waar die goedkoper zijn.
Om dit soort activiteiten te voorkomen, controleert de doul
via steekproeven de bagage. De doorsnee vakantieganger!
niet gemakkelijk te veel drank of tabak bij zich hebber. I
flessen wijn en 800 sigaretten worden nog altijd als
gebruik gezien. Alleen voor Denemarken gelden andere, laj
grenzen.
Reizigers die via Oostenrijk of Zwitserland naar bij voortel
Italië rijden - terug geldt natuurlijk hetzelfde - moeten erf
rekening mee houden dat deze beide landen niet tot dej
behoren. In die landen gelden andere bagagevoorschriften.
Aanbetaling loont moeite
Wie maar enigszins de kans heeft (aan)betalingen voor buit
landse vakantiedoeleinden (hotel, bungalow, vervoer) ter plai
te verrichten, moet dat zeker niet laten, want geld overmi
via een Nederlandse bank is een stuk duurder.
Autogordel in Noorwegen
De boetes bij het niet gebruiken van de verplichte autogoi
zijn in Noorwegen onlangs verhoogd tot 500 NOK (ongeveer
gulden) per overtreding.
Deze boete geldt ook als andere veiligheidsmaatregelen
worden getroffen. Bij voorbeeld als ouders hun kind niet in
veiligheidszitje vervoeren of indien een motorrijder geen
bruik maakt van een veiligheidshelm.
Reiswijzer voor gehandicapten
Mensen met een loophandicap die met vakantie willen, km
praktische tips vinden in de brochure 'Reiswijzer gehandit
ten' die wordt uitgegeven door de ANWB en de Sticht
Informatievoorziening Gehandicapten Nederland.
De tips hebben betrekking op onder andere het kiezen van
vakantiebestemming, het vervoer er naar toe en eventuele 1
en verzorging tijdens de vakantie. De brochure is bedoeld t
r Rien van der Steen
it merendeel van de Ne-
srlandse toeristen gaat
g steeds per auto naar
e vakantiebestemming,
meeste daarvan hebben
behoefte aan loodvrije
benzine en daarom is het
nuttig te weten waar die
niet) verkrijgbaar is.
tó de Westeuropese landen is het
tegenwoordig geen probleem
meer aan de pomp loodvrije ben
zine te krijgen. Bovendien kun
nen veel meer auto's op loodvrij'
rijden dan veel eigenaren zelf
:en. Minstens de helft van de
bde benzine die getankt
irdt, kan zelfs vervangen wor-
mensen die alleen, begeleid of in een groep met vakantie wil rien door loodvrij. Want niet
meer dan een procent of tien van
de Nederlandse auto's is zo ge
bouwd dat loodhoudende benzi-
In de uitgave is tevens een overzicht opgenomen van
ties die groepsvakanties voor gehandicapten organiseren.
De Reiswijzer is gratis af te halen bij ANWB-kantoren eni
voor 3,50 gulden besteld worden bij de Stichting Inform;!
voorziening Gehandicapten Nederland in Utrecht, teleil
030-316416.
ne no
of het
gevei
moto:
heeft.
Een
verre,
dat s:
katal;
ren.
VOO]
mock
heid
katal
laten
het c
door
oostt
lood\
vaka
ruggi
tomo
zijn
1992
het z
dat c
Handig boekje: 'Wijs op reis'
Adviezen en tips voor reizigers die naar het buitenland
zijn te vinden in de uitgave 'Wijs op reis'. Deze jaarlij!
publikatie wordt uitgegeven door het ministerie van Buit
landse Zaken. In de brochure is korte, praktische informal»
vinden over bij voorbeeld paspoorten, verzekeringen, alarms
trales, Garantiefonds Reisgelden, betaalmiddelen, medicijn
malaria, aids, belastingzaken, criminaliteit in het buitenla
gebruiken in andere culturen, ambassades en consulaten c«
Wereldomroep.
'Wijs op reis' kan ook goede diensten bewijzen bij de voorbe
ding van een reis. Zo staan er adressen in van 56 buitenlan
toeristenbureaus die in Nederland informatie verschaffen i'
hun land. De brochure vermeldt verder 'nuttige adressen' op!
gebied van werkvakanties, gezondheid, verzekeringen en
komsten Schiphol.
De brochure is op de bekende 'Postbus 51-adressen' verkii
baar.
Vakantie en verzekering
Het Bureau Voorlichting Verzekering heeft een folder
met de titel 'Vakantie en Verzekering', met nuttige tips
vakantiegangers. De folder bevat informatie over onderwerf
als reis- en annuleringsverzekering, de auto en de caravan.
Ook wordt aangegeven hoe schade thuis en onderweg
mogelijk voorkomen kan worden. De folder is aan te vrag®
het Bureau Voorlichting Verzekering, Postbus 990, 2501 CZ"
Haag.
Itaüë is een stuk goedkoper
Nederlandse toeristen naar Italië kunnen dit jaar tenn#
eenderde meer doen met hun gulden dan verleden jaar
koopkracht van de gulden is hard, de Lire is gedevalueerd 0
inflatie in Italië is onder 5 procent gebleven.
Voor 1 gulden krijgt men nu plm. 890 lires, 260 meer'
verleden jaar. Volgens dr. Carlo Colaneri, directeur van»
Italiaans Verkeersbureau in Amsterdam, zal dat ko#f
maanden zeker te merken zijn aan het aantal bezoekers.
Hoog scoren dit jaar een culturele rondreis langs stede»'
Milaan,'Parma, Ravenna, Bologna, Florence en Rome, Zuid-1'-
lië met Sicilië en Sardinië. Dit laatste eiland is een uitstek'1!
bestemming voor de sportieve vakantieganger en de watersp1
ter.
van
nac
dra
een
schi
leer
moe
ken
gele
de
gul<
Overnachten in Neder
land. De prijsverschillen
zijn groot. Ze schomme
len tussen achttien gul
den per nacht (drie man
op een Formule 1-kamer
in Kerkrade) tot 18 gul
den per persoon per
kwartier (voor een een
zame kortslaper in Hil-
ton-Schiphol). Die tarie
ven vormen overigens
geen enkele garantie
voor een portemonnee
loos aanschuiven aan de
ontbijtbar. Afhankelijk
van de formule wordt
voor het ochtendboter
hammetje ook nog eens 6
tot 25 gulden in reke
ning gebracht.
Door Jan Keunen
Niet alleen buitenlandse vakan- p
tiegangers, maar ook zaken
mensen, vaderlandse feestvier- G.
ders, vroege monteurs, dagjes- vi.
mensen en -gezinnetjes hebben zo
wel eens behoefte aan een hotel, lo]
De verscheidenheid is groot in mi
dit land met zijn drieduizend vel
hotels. Het enorme aanbod is' do
echter niet toegespitst op de le
vraag. Die richt zich in meer- ov
derheid op een overnachting ho
Da1
kar
ju
bai
wel
WOl
je
der
noj;
tru
is
mn
nie