Vakantiegeld en risico spreiden Lood somii lan robh Steeds meer vakantiegangers onverzekerd naar buitenland eisdocun: Goedkoop Toerist kan beter 4 van alles wat' meenemen Gebruik van snelwegen kost vaak extra geld [utomobilist m CONSUMENT VAKANTIE KORl Van 18 gulden per kwar de stem donderdag 3 juni 1993 ■stem Door Jan Keunen Wie zijn vakantie in het buitenland doorbrengt, kan het beste geld en risico (van verlies of diefstal) spreiden, dus 'van alles wat' meenemen. Er zijn te genwoordig mogelijkheden te over. Voor een aantal kleinigheden -zoals een kop koffie onderweg en een fooitje - is 'kleingeld' in de diverse valuta onontbeerlijk. En wie 's avonds of in het week einde op zijn bestemming arri veert, moet er rekening mee hou den dat hij op die momenten ter plaatse niet meer aan geld kan komen. Nederlands geld (of ter plaatse soms beter bekende D-Marken of dollars) kan goede diensten bewijzen bij het 'kopen' van geld in landen met zwakke valuta, zoals enkele Oosteuropese lan den en Turkije. Daarbij is het vanwege de hoge inflatie aan te bevelen elke dag opnieuw wat geld in te slaan, omdat het met de dag goedkoper kan worden. Cheques Met Eurocheques kan in de meeste Europese landen en in niet-Europese landen rond de Middellandse Zee in het gros van de zaken worden betaald. Wat grotere bedragen kunnen beter met een Eurocheque worden be taald. Dat is wat goedkoper (gunstiger koers dan voor con tant geld) en de cheques zijn bovendien verzekerd tegen ver lies en diefstal. Met Eurocheques kan ook bij het merendeel van de officiële bui tenlandse banken gratis contant geld worden opgenomen. Wissel kantoren, met name in Zuid- Frankrijk, willen nog wel eens forse provisies van 5 a 10 gulden in rekening brengen. Daarom al tijd tevoren informeren of er aan de opname kosten zijn verbon den. Relatief goedkoop zijn - in Ne derland gekochte - travelers cheques. Die zijn verzekerd te- Geld wisselen in het buitenland blijft tijdens de vakantie een onontkoombaar ritueel. Wie echter stap gaat, kan zichzelf wat tijd en moeite besparen. gen verlies en diefstal en kunnen plaatst: eenzelfde als er al staat. Het gebruik van travelers cheques is de laatste drie jaar explosief gestegen. Bij reizen naar het verre buitenland be schikt al de helft van de Neder landers over deze cheques. overal ter wereld worden inge wisseld tegen contant geld. Bij diefstal worden de gestolen tra velers cheques snel door nieuwe exemplaren vervangen. Trave lers cheques in vreemde valuta kunnen tegen een koers gekocht worden die lager is dan die van baar geld. Zodra de koper zijn eerste hand tekening op de cheque heeft ge plaatst, is deze verzekerd tegen verlies en diefstal. In landen als Italië en Spanje worden de tra velers cheques lang niet overal aangenomen. Verzilveren bij Franse banken kan tot twintig franc (bijna 7 gulden) oplopen. Vergelijken loont vaak de moei te. Zowel in banken als bij win kels moet in het bijzijn van de ontvanger een tweede handteke ning op de cheque worden ge lijkheid om gratis geld uit bui tenlandse geldautomaten met het Maestro- of Cirrus-vignet te trekken of op een buitenlands postkantoor op te halen. Pinnen Bij Eurocheques hoort een Euro pasje met pin-code. Daarmee kan ook in het buitenland gratis .'goedkoop' geld worden opgeno men bij banken of uit geld-auto- maten. Bij het halen van geld op banken en postkantoren en bij betalingen met Eurocheques moet naast het pasje vaak een paspoort worden overlegd. Girobetaalkaarten met de bijbe horende giromaatpas plus pin code bieden eveneens de moge- Creditcards Creditcards raken steeds meer in zwang. Eurocard (Mastercard), Visa, American Express en Di ners Club zijn wereldwijd de meest geaccepteerde. Na de za kenman heeft nu ook de toerist het gemak ontdekt van 'even een handtekening zetten' bij betalin gen en Tater' pas betalen. Vooral in de Verenigde Staten is het leven zonder creditcard niet meer denkbaar. Houders van die cards hoeven geen borg te beta len voor een huurauto; hun hotel wordt gegarandeerd vastgehou- met pin-pasjes of credit cards op FOTO AP den, ook al arriveren ze nog zo laat in de avond. Wie in Neder land zijn reis met een creditcard betaalt, krijgt over het algemeen een gratis aanvullende reisverze kering, maar reisbureaus en banken blijken in de praktijk niet altijd betaling met credit cards te accepteren. De credit card heeft wel zijn beperkingen. Op de eerste plaats is het 'merk' van belang. De kaarten, die zijn uitgegeven door American Express en Diners Club, worden wereldwijd op on geveer drie miljoen adressen ge accepteerd. Dat lijkt veel, maar over de hele wereld zijn er meer dan tien miljoen bedrijven, die Eurocard en Visa als betaalmid del aannemen. De kans op 'ja' is bij deze laatste 'merken' dus ruim drie keer zo groot. In de meeste vakantielanden kunnen Nederlanders redelijk tot goed terecht met Euro- en Visacards. De exclusieve vakantiegast, die een minder gangbaar land be zoekt, doet er echter verstandig aan zich niet op zijn credit card te verlaten, want daar zal de acceptatiegraad als regel niet groot zijn. Ongeveer 2,5 miljoen landgeno ten beschikken over een Euro- of Visacard; American Express en Diners Club hebben samen rond de 300.000 kaarthouders. Euro- cards worden uitgegeven door het gros van de banken en door organisaties als Centraal Beheer, de KLM, de KNAC, Mercedes- Benz en The Society Shop; Visa cards door de Verenigde Spaar bank (VSB) en de Credit Lyon- nais Bank en door organisaties als de ANWB (voor de meer dan een miljoen IRK-abonnees), BMW, ELF, Holland Internatio nal, de Nederlandse Skivereni ging, Ohra, Zilveren Kruis en het Wereld Natuurfonds. Extra kosten Een Eurocard/Mastercard- of een Visa-logo op de zuil van een benzinestation of op een winkel ruit geeft aan, dat er ter plaatse met zo'n kaart kan worden afge rekend. In een aantal gevallen - vooral bij tankstations - is het mogelijk, dat er een bedragje (twee kwartjes a een gulden) extra in rekening wordt ge bracht voor deze betaalwijze. Wordt de kaart niet geaccep teerd, dan kan de kaarthouder meestal in de buurt wel bij een bank of geldautomaat met het EM- of Visa-logo terecht voor contanten. Een dure methode, want in die gevallen wordt ach teraf vaak 2 a 3 procent van het opgenomen bedrag in rekening gebracht met een minimum van een tientje. Voor creditcards moet een jaar lijkse bijdrage worden betaald; het loont de moeite om bij diver se banken naar de voordeligste methode te informeren. Daarbij moet wel rekening worden ge houden met de grootte van het maandkrediet. Dat kan van kaart tot kaart verschillen. Door Rien van der Steen Rijden over auto- en snel wegen is lang niet overal gratis. In Nederland worden we geacht daar wegenbelasting voor te betalen, in Duits land is er nog steeds discus sie over invoering van tol op de Autobahnen en in Frank rijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal, Grieken land en Oostenrijk gelden al jaren toltarieven. Italië is tamelijk pittig met zijn tarieven. Een rit over de Au tostrada del Sole van Milaan naar Rome kost bijna 44.000 Lire (48,50 gulden). En de reis Bologna-Rimini komt op 8.500 Lire, bijna een tientje. Een ca ravan kost een paar duizendjes extra. In Frankrijk moet voor een trip over de Al via Lille per motor of auto naar Parijs 50 francs (zo'n vijftien gulden) betaald worden. Met caravan komt daar acht gulden bij. De route Parijs-Lyon kost een kleine 35 gulden. Vignetten De Zwitserse overheid belast sinds 1 januari 1985 het rijden op de Nationalstrassen (N-we- gen) met motorvoertuigen (dus ook motorfietsen) en aanhang wagens. Wie met auto en caravan naar Zwitserland gaat of via dat land naar Italië rijdt moet twee vignetten aanschaffen, die goed zichtbaar aan de binnen kant van de ruit geplakt wor den. Die blijven een heel kalen derjaar geldig. Eén vignet kost 37 gulden en is verkrijgbaar bij de ANWB, de KNAC en het Zwitsers Ver keersbureau. Aan de Zwitserse grens zijn twee aparte rijstro ken voor auto's ohne of mit vignet. Het vignet daar aan schaffen kan, maar kost wel een paar gulden meer. Wie met de motor gaat, heeft maar één vignet nodig, ook al heeft de motor een aanhanger of een zijspan. En voor de volledigheid: zonder vignet naar Zwitserland kan ook, mits de N-strassen gemeden wor den. De Zwitserse douane en In Europa kost het rijden op een tolweg gemiddeld een dubbeltje per kilomter. FOTO ARCHIEF DE STEM politie houdt streng in de gaten wie zonder vignet op de Natio- nalstrasse rijdt. En een bon komt op minstens 126 gulden en daar komt de gedwongen aanschaf van een vignet bij. In Griekenland moeten auto mobilisten tol betalen op de belangrijke autosnelwegen. Voor het traject Athene-Ko- rinthe is het tarief 400 drach men (2,90 gulden), voor auto's met caravan geldt het dubbele. Het hoogste bedrag is 700 drachmen voor de route Ko- rinthe-Tripoli via de tunnel Artemission. In Spanje gelden toltarieven op de 3.000 kilometer autowegen. Over het algemeen worden per 100 kilometer circa 1.000 pes etas (14 gulden) in rekening gebracht. De autoweg over de Brenner (Tirol-Italië) kost per auto 130 Oostenrijkse Schilling, onge veer 20 gulden. De rit via de Felbertauern-tunnel (Salzburg/ Oost-Tirol)kost 180 Schilling (100 met de motor), de weg naar Gerlos (Salzburg-Tirol) kost 80 Schilling (50 met de motor), de Grossglockner 280 Schilling, de Karawankentun- nel 135, de Pyhrn-autoroute met de tunnels Gleinalm en Bosruck in totaal 200 Schilling en de Tauern-route (Salzburg en Karinthië) 190 Schilling. Op de tolwegen van Frankrijk, Spanje en Italië kan meestal met een creditcard betaald worden. Maar korte stukken tolweg dient de vakantieganger af te rekenen met contant geld. Vaak gebeurt dat met een muntenautomaat. Wie dan geen pasmunt bij zich heeft maar alleen papieren geld, die moet in de rij gaan staan voor de ene kassa die open is voor dit doel. De gebruiker van een tolweg betaalt per traject. De trajec ten houden op als de tolweg het gebied van een grote stad bereikt. Dan blijft de weg een tijdlang van dezelfde kwaliteit, maar is tolvrij. Bij het verlaten van de stadse sferen begint een nieuwe traject. In heel Europa ligt het tarief voor de tolwegen gemiddeld op ruim een dubbeltje per kilome ter. Er zijn, vooral in Frank rijk, variaties. Bepaalde tolwe gen zijn duurder dan de ande re. In Italië betaalt men nog een tarief naar het gewicht van het voertuig. Auto's met aan hanger of kampeerauto's beta len meestal een hoger tarief, dat kan tot het dubbele op lopen. Door Jan Keunen Het percentage Nederlandse vakantiegangers, dat zonder reisverzekering naar het bui tenland vertrekt, is in drie jaar tijd gestegen van tien tot dertig. Het percentage zaken lieden en vakantiegangers, dat meteen maar een verze kering voor een heel jaar af sluit, is daarentegen gestegen tot vijftien. Een reisverzekering is een mast; een bewering die meer is dan een verkooppraatje van hoofd mar keting W. van Tiel van de Euro- peesche. Ook de andere grote verzekeraars - ANWB-dochter Unigarant, Elvia en Schlencker - beklemtonen de noodzaak van zo'n verzekering. Vooral met het oog op medische kosten. Het is onverantwoord onbetaalbare re keningen te riskeren voor een paar gulden per dag of voor tussen de honderd en tweehon derd gulden per vakantie per huishouden. Ziekenfondsen Er zijn mensen, die zich uit ge loofsovertuiging niet verzekeren; er zijn vakantiegangers die het doodeenvoudig vergeten en er zijn buitenlandgangers, die zich een aantal tientjes willen bespa ren. Het gros van de niet-verze- kerden echter denkt in alle op rechtheid verzekerd te zijn via ziekenfonds of ziektekostenver zekering of via de maatschappij, met wier creditcard ze de vakan tie hebben betaald. Ziekenfondsen en particuliere ziektekostenverzekeringen beta len echter in nogal wat gevallen maar een deel van de medische kosten, omdat ze zich bij hun uitkeringen baseren op Neder landse normen. Daarmee kun je in sommige landen aardig uit de voeten, maar in een aantal ande re landen als Zwitserland en de VS liggen de kosten veelal dui zenden guldens hoger en wordt er vaak pas hulp geboden als artsen en ziekenhuizen de zeker heid hebben, dat hun honora rium direct en voor de volle honderd procent wordt overge maakt. De verzekering, die creditcard maatschappijen hun kaarthou ders aanbieden, is in het gros van de gevallen ook verre van toereikend. Bovendien stoot me nigeen zijn neus als hij zijn ge boekte vakantie met zijn credit card wil betalen, voorwaarde voor een 'gratis' reisverzekering. Reisbureaus, die toch al niet met al te grote marges werken, voe len er namelijk, vaak niets voor om nog eens minimaal drie pro cent af te staan voor provisie aan de creditcardmaatschappij en accepteren de cards eenvou dig niet. Duiken Wie gaat duiken of andere bij zondere (gevaarlijke) sporten gaat doen, moet rekenen op extra toeslagen. Sommige spor ten kunnen zelfs niet altijd of overal worden verzekerd. Va kantiegangers doen er daarom goed aan tevoren duidelijk te informeren of hun ziekenfonds of ziektekostenverzekeraar de medische risico's in het te bezoe ken vakantieland voor de volle honderd procent dekt en of de sport, die ze gaan beoefenen ook verzekerd is. De voorwaarden van de diverse maatschappijen kunnen onder ling wel eens iets verschillen; de meeste kunnen volgens Van Tiel echter wel een verzekering op maat leveren. Voor een gemiddelde reisverze kering met werelddekking is ie mand bij de Europeesche 3,75 gulden per dag kwijt. Dat bete kent voor een drieweekse vakan tie van twee personen 163,50 gulden (inclusief poliskosten). Voor eén jaarrond-verzekering rekent deze maatschappij inclu sief de poliskosten 232,50 gulden voor twee personen. Een jaarver zekering is dus relatief erg goed koop en geeft bovendien ook dekking op dat tripje naar de Vogelenmarkt in Antwerpen, de Kerstmarkt in Düsseldorf of voor een bungalowweekje in ei gen land, waarvoor geen mens zich ooit verzekert. Voor 32,50 gulden extra kan ie mand zich bij de Europeesche verzekeren voor automobilisten hulp. Die verzekering dekt ook de meegenomen caravan of boot, terwijl de Internationale Reis- en Kredfietbrief (IRK) van de ANWB alleen de auto dekt. Voor aanhangers in welke vorm dan ook moet bij de ANWB extra worden betaald. De premie is ongeveer gelijk aan die van abonnees op de IRK, maar die moeten wel lid van de ANWB zijn en dat kost ook nog eens 34,25 gulden per jaar. Deze handige koppelverkoop heeft de ANWB in de loop der jaren meer dan een miljoen IRK- houders opgeleverd. Die weten vaak niet eens, dat er andere hulpcentrales zijn - zoals de al dertien jaar bestaande Europee- sche-dochter SOS International, Eurocross en SAS - die volgens SOS-directeur drs. R. Padt nage noeg dezelfde voertuig- en rechtshulp verlenen bij schade, ongeval of diefstal in het buiten land. In tegenstelling tot de ANWB verstrekken die centrales welis waar geen kredietcoupons ter waarde van 1.620 gulden, een autohuurcoupon van rond de 1.800 gulden en een (IRK-Visa- )creditcard met een bestedingsli miet van 2.500 gulden per maand, maar vraag is of dat in deze tijd nog wel nodig is. Ie mand, die goed voorbereid met vakantie gaat, beschikt intussen immers ook zelf wel over een creditcard of over andere midde len om aan 'noodgeld' te komen. Een reisverzekering is een ver plicht nummer, omdat daarmee tal van problemen kunnen wor den opgelost (althans betaald), waarmee de méns tijdens de va kantie te maken kan krijgen, Een automobilistenhulpverzeke- ring is een zeer nuttige aanvul ling, omdat die voorziet in mate riële hulp bij problemen met auto, motor, caravan of plezier vaartuig; of die nu ontstaan zijn door aanrijding, diefstal, pech, ziekte of andere fysieke proble men. SOS International werkt volgens Padt in opdracht van diverse verzekeringsmaatschappijen (waarvan de Europeesche en In terpolis de grootste zijn), ban ken, ziektekostenverzekeraars, autoverzekeraars en leasemaat schappijen. Verzekerden met problemen kunnen 7 dagen per week 24 uur per dag de centrale in Amsterdam bellen, waar spe cialisten onmiddellijk zorgen voor personenhulp en materiële hulp en desgewenst service en informatie verlenen. 'Ingebouwd' Automobilistenhulpverzekerin- gen zijn in sommige autoverze keringen ingebouwd. In andere gevallen zijn ze vaak voor enkele tientjes af te sluiten bij de auto verzekeraars en ook de verstrek kers van reisverzekeringen bie den deze nuttige aanvullende verzekeringen aan. Wie alleen vanwege zo'n verzekering lid van de ANWB is - en dus van andere ANWB-diensten geen ge bruik maakt - kan goedkoper bij andere verzekeraars terecht. Hieronder en op dezelfde plaats op de volgende pagina treft J praktische reis- en vakantietips aan. Nieuwe autowegen in Spanje Zeven nieuwe weggedeelten zijn dit voorjaar in gebruik men in Spanje. Het zijn: de rondweg rond Gerona, van autoweg N-340 het gedeelte tussen Totana en Puerto Li breras, de N-IH één rijstrook in beide richtingen van rondweg van Arganda, het laatste gedeelte van de autoi tussen Burgos en Tordesillas, het laatste gedeelte van autoweg tussen Pontevedra en Tuy, het autoweggedeelte tus Jaraicejo en Trujillo en het gedeelte tussen L'Alcudia en sj van de Levante-autoweg. ANWB heeft volop brochures De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB geeft I geen andere organisatie een groot aantal praktische publikal uit voor vakantiegangers. Daaronder - tegen betaling - wegl kaarten, accommodatiegidsen, grote en kleine reisgidsen. Ejl (voor leden) gratis uitgaven: routekaarten, landenbrochuresl brochures rond een thema. Voorbeelden daarvan zijn: 'Op vakantie met kleine kindeij 'Aanrijding en boetes in het buitenland', 'Vakantie met cara! of vouwwagen', 'Kamperen met de tent' en 'Veilig en zs| kamperen'. Wereldomroep informeert dagelijks 'Nieuwslijn Europa'. Dit is het dagelijkse nieuws- en actuali teitenprogramma van Radio Nederland Wereldomroep. Hierin worden luisteraars geïnformeerd over onder meer: het Nederlandse en internatio nale nieuws, het Europees Weerbericht, de ANWB- alarmoproepen en het over zicht uit de dagbladen. OP reis gaat naar het buitenland, ft er verstandig aan enkele voor- 'smaatregelen op 'medisch' vlak te is er een reisdocument voor medicij- Igebruikers. Die kunnen in het bui- land een problemen ondervinden als iders en pillen voor drugs worden [gezien Met dit medicijnendocument de vakantieganger 'bewijzen' dat medicijnen zijn die hij bij zich heeft dat het niet gaat om drugs. »t document heeft nog meer doelein- Als de reiziger in een 'vreemd' land iet ziekenhuis terechtkomt, kunnen Bagagevoorschriften EG soepeler Vakantiegangers hoeven weinig rekening meer te houden J beperkende maatregelen voor hun bagage nu de grenzen tus de EG-lidstaten voor het goederenverkeer zijn verdwenen! wordt aan de grenzen ook geen 'vaste' controle meer gehon] op de bagage. De enige voorwaarde die geldt, is dat de spullen die J vakantieganger bij zich heeft, voor eigen gebruik zijn. 1 betekent dat een toerist geen onbeperkte hoeveelheden tabl artikelen of alcoholhoudende dranken kan inkopen in een waar die goedkoper zijn. Om dit soort activiteiten te voorkomen, controleert de doul via steekproeven de bagage. De doorsnee vakantieganger! niet gemakkelijk te veel drank of tabak bij zich hebber. I flessen wijn en 800 sigaretten worden nog altijd als gebruik gezien. Alleen voor Denemarken gelden andere, laj grenzen. Reizigers die via Oostenrijk of Zwitserland naar bij voortel Italië rijden - terug geldt natuurlijk hetzelfde - moeten erf rekening mee houden dat deze beide landen niet tot dej behoren. In die landen gelden andere bagagevoorschriften. Aanbetaling loont moeite Wie maar enigszins de kans heeft (aan)betalingen voor buit landse vakantiedoeleinden (hotel, bungalow, vervoer) ter plai te verrichten, moet dat zeker niet laten, want geld overmi via een Nederlandse bank is een stuk duurder. Autogordel in Noorwegen De boetes bij het niet gebruiken van de verplichte autogoi zijn in Noorwegen onlangs verhoogd tot 500 NOK (ongeveer gulden) per overtreding. Deze boete geldt ook als andere veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Bij voorbeeld als ouders hun kind niet in veiligheidszitje vervoeren of indien een motorrijder geen bruik maakt van een veiligheidshelm. Reiswijzer voor gehandicapten Mensen met een loophandicap die met vakantie willen, km praktische tips vinden in de brochure 'Reiswijzer gehandit ten' die wordt uitgegeven door de ANWB en de Sticht Informatievoorziening Gehandicapten Nederland. De tips hebben betrekking op onder andere het kiezen van vakantiebestemming, het vervoer er naar toe en eventuele 1 en verzorging tijdens de vakantie. De brochure is bedoeld t r Rien van der Steen it merendeel van de Ne- srlandse toeristen gaat g steeds per auto naar e vakantiebestemming, meeste daarvan hebben behoefte aan loodvrije benzine en daarom is het nuttig te weten waar die niet) verkrijgbaar is. tó de Westeuropese landen is het tegenwoordig geen probleem meer aan de pomp loodvrije ben zine te krijgen. Bovendien kun nen veel meer auto's op loodvrij' rijden dan veel eigenaren zelf :en. Minstens de helft van de bde benzine die getankt irdt, kan zelfs vervangen wor- mensen die alleen, begeleid of in een groep met vakantie wil rien door loodvrij. Want niet meer dan een procent of tien van de Nederlandse auto's is zo ge bouwd dat loodhoudende benzi- In de uitgave is tevens een overzicht opgenomen van ties die groepsvakanties voor gehandicapten organiseren. De Reiswijzer is gratis af te halen bij ANWB-kantoren eni voor 3,50 gulden besteld worden bij de Stichting Inform;! voorziening Gehandicapten Nederland in Utrecht, teleil 030-316416. ne no of het gevei moto: heeft. Een verre, dat s: katal; ren. VOO] mock heid katal laten het c door oostt lood\ vaka ruggi tomo zijn 1992 het z dat c Handig boekje: 'Wijs op reis' Adviezen en tips voor reizigers die naar het buitenland zijn te vinden in de uitgave 'Wijs op reis'. Deze jaarlij! publikatie wordt uitgegeven door het ministerie van Buit landse Zaken. In de brochure is korte, praktische informal» vinden over bij voorbeeld paspoorten, verzekeringen, alarms trales, Garantiefonds Reisgelden, betaalmiddelen, medicijn malaria, aids, belastingzaken, criminaliteit in het buitenla gebruiken in andere culturen, ambassades en consulaten c« Wereldomroep. 'Wijs op reis' kan ook goede diensten bewijzen bij de voorbe ding van een reis. Zo staan er adressen in van 56 buitenlan toeristenbureaus die in Nederland informatie verschaffen i' hun land. De brochure vermeldt verder 'nuttige adressen' op! gebied van werkvakanties, gezondheid, verzekeringen en komsten Schiphol. De brochure is op de bekende 'Postbus 51-adressen' verkii baar. Vakantie en verzekering Het Bureau Voorlichting Verzekering heeft een folder met de titel 'Vakantie en Verzekering', met nuttige tips vakantiegangers. De folder bevat informatie over onderwerf als reis- en annuleringsverzekering, de auto en de caravan. Ook wordt aangegeven hoe schade thuis en onderweg mogelijk voorkomen kan worden. De folder is aan te vrag® het Bureau Voorlichting Verzekering, Postbus 990, 2501 CZ" Haag. Itaüë is een stuk goedkoper Nederlandse toeristen naar Italië kunnen dit jaar tenn# eenderde meer doen met hun gulden dan verleden jaar koopkracht van de gulden is hard, de Lire is gedevalueerd 0 inflatie in Italië is onder 5 procent gebleven. Voor 1 gulden krijgt men nu plm. 890 lires, 260 meer' verleden jaar. Volgens dr. Carlo Colaneri, directeur van» Italiaans Verkeersbureau in Amsterdam, zal dat ko#f maanden zeker te merken zijn aan het aantal bezoekers. Hoog scoren dit jaar een culturele rondreis langs stede»' Milaan,'Parma, Ravenna, Bologna, Florence en Rome, Zuid-1'- lië met Sicilië en Sardinië. Dit laatste eiland is een uitstek'1! bestemming voor de sportieve vakantieganger en de watersp1 ter. van nac dra een schi leer moe ken gele de gul< Overnachten in Neder land. De prijsverschillen zijn groot. Ze schomme len tussen achttien gul den per nacht (drie man op een Formule 1-kamer in Kerkrade) tot 18 gul den per persoon per kwartier (voor een een zame kortslaper in Hil- ton-Schiphol). Die tarie ven vormen overigens geen enkele garantie voor een portemonnee loos aanschuiven aan de ontbijtbar. Afhankelijk van de formule wordt voor het ochtendboter hammetje ook nog eens 6 tot 25 gulden in reke ning gebracht. Door Jan Keunen Niet alleen buitenlandse vakan- p tiegangers, maar ook zaken mensen, vaderlandse feestvier- G. ders, vroege monteurs, dagjes- vi. mensen en -gezinnetjes hebben zo wel eens behoefte aan een hotel, lo] De verscheidenheid is groot in mi dit land met zijn drieduizend vel hotels. Het enorme aanbod is' do echter niet toegespitst op de le vraag. Die richt zich in meer- ov derheid op een overnachting ho Da1 kar ju bai wel WOl je der noj; tru is mn nie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20