[iel Flessehalzen en alternatieve routes in een notedop Luister naar radio! I^HJJ jr is geen bete Kleintje bdverteren ïelpt snel, liogist.99 /ste afwastechnolo! |ef "Turbothermic"-droc ibare bestekschuiflai kfen van stroom en w< ifwas) en door de lai daarvan nu te profile! Miele Excellent H Een plaatsen: resultaten boeken. |en. De Slem, 076-236911 iv. extra's86 iv. extra's v.a..85 [iv. extra's88 o dsl85 s., dsl86 dsl86 dsl89 89 GL dsl86 Sedan89 bak83 irantie, financiering de stem consziment DONDERDAG 3 JUNI 1993 Een leger van tientallen miljoenen Europeanen zal de komende maanden weer de auto nemen voor de jaarlijkse zomervakantie. Een massale uittocht van veelal onwennige en vermoeide reizigers, die bovendien meestal zo snel mogelijk ter plaatse willen zijn. De kans op ongelukken is dus extra groot. En hoewel er onophoudelijk wordt gewerkt aan verbeteringen van het Europese wegennet kan die jaarlijkse volksverhuizing onmogelijk worden verwerkt zonder eindeloze files. Als het een beetje tegen zit ook nog in de brandende zon. Om die ellende te vermijden bracht onze verslaggever de meest beruchte 'flessehalzen' in kaart en verzamelde alternatieve routes. Maar het beste is natuurlijk de weekends uit voorzorg te mijden. DEEL Er gaan dit jaar meer Nederlanders dan ooit op vakantie, de wat minder toeren makende motor van de vaderlandse economie ten spijt. De ANWB verwacht een stijging van het aantal zomervakanties met 1 2 procent tot ongeveer 12 miljoen. Wel zullen er zo'n 100.000 Nederlanders meer in eigen land blijven dan vorig jaar. Hun aantal zal vermoedelijk op 5,6 miljoen uitkomen; voor het buitenland hebben 6,3 miljoen landgenoten gekozen, pim. 1% meer dan in 1992. De grootste drukte op de weg wordt voorzien voor het weekeinde van 31 juli en 1 augustus. Want ook Duitsers, Fransen, Belgen, Italianen en Engelsen zullen dan traditiegetrouw weer massaal op de weg zijn. Zowel de routes naar het oosten als die naar het zuiden zijn dan overvol. Maar drie weken eerder, op 10 juli, wordt al een minstens zo groot verkeersaanbod verwacht in Duitsland, Oostenrijk en België. Die datum valt samen met het begin van de officiële schoolvakanties in de Regio Zuid (Noord-Brabant, Limburg en Zeeland), goed Vakantiedrukte groter dan ooit Tekst Hans Veldhuis, infografiek Hugo Vermaas In verschillende vakantielanden wordt verkeersinformatie voor toeristen op speciale frequenties uitgezonden. In Duitsland gebeurt dat door de Deutschlandfunk: ieder uur na het nieuws en overdag tot 16.30 uur ook op de halve uren. Dit station zit resp. op 549,756,1269 en 1539 Kliz op de midden-en 153 of 207 Khz op de lange golf. Via het FM-zendernet wordt regionale verkeersinformatie uitgezonden, waarvan de frequenties vermeld staan op de blauw-witte borden langs de autowegen. Radio Oostenrijk 3 geeft ieder uur na de nieuwsberichten verkeersinformatie, •eventueel ook tussendoor. Afhankelijk van waar men zich bevindt gaat het om de frequenties 87,8 en 102,4 Mhz op de FM. Zwitserland: DRS-l(Duitstalig) middengolf 531 Khz en 1566Khz ieder uur. Ook Drs-2, DRS-3 en de meeste lokale radiostations geven regelmatig verkeersinformatie. Italië: Op het eerste kanaal van de RAI in het programma 'Onda Verde'. Om 13.56 uur is er een speciale uitzending in.het Engels, Duits, Frans en Spaans. ISO Radio op 103,3 FM geeft informatie over de Al Milaan - Napels. België: BRTN KAM 927 Khz/323,6 middengolf of FM 94,2) na het nieuws en tussendoor als daartoe aanleiding is. Frankrijk: France Inter (162 Khz lange golf, Europe-1183 Khz lange golf en 104,7 FM en radio Monte Carlo 218 Khz lange golf ieder uur, uitsluitend in het Frans, en op 103.1 FM (om 11.13,16.00, en 18.00 uur). Spanje kent geen speciale verkeersinformatie voor toeristen. Wel zendt Radio Costa Brava uit in het Engels, Frans en Duits op 96,3 FM. voor plm. drie miljoen vakantiegangers. Door iets later te vertrekken of een extra ATV- of snipperdag op te nemen kan die drukte worden vermeden. De beste reisdagen zijn dinsdag, woensdag en donderdag. Ook de weekends in de rest van de maand juli laten met name wat Duitsland en Oostenrijk betreft een topdrukte zien; dat geldt ook voor de weekends van 7,14 en 21 augustus. Voor de zuidelijke richtingen wordt in diezelfde periodes 'zeer druk verkeer' verwacht. Want Frankrijk blijft voor de Nederlander met 1,7 miljoen Nederlanders het belangrijkste vakantieland, gevolgd door Duitsland met 900.000 landgenoten. Het Oostblok is nog weinig aantrekkelijk. Maar Tsjechië en Slowakije krijgen samen 200.000 Nederlanders te verwerken die eveneens via de Duitse en Oostenrijkse wegen zullen reizen. Wie dit jaar voor Italië heeft gekozen moet vrijwel gedurende de hele maand augustus met een topdrukte rekening houden, met inbegrip van de doordeweekse dagen. B E L G I E Hamburg Drukke wegen en knelpunten: H|E25/A26 Luik - Bastogne - Arlon, lïW E40/A10 Brussel richting Oostende tussen Aalter en Jabbeke, 13a E42/A27 Verviers - Sankt Vith bij Francorchamps en Malmédy, J23 E411/A4 Brussel - Namen - Luxemburg en Rondwegen bij de grote steden. Alternatieve routes: Voor de E40: volg de oranje/groene omleidingsborden. Voor de R1 bij Antwerpen: maak gebruik van de tweede ringweg R2 (wegwijzers TOL volgen) en rij vervolgens via de N49 richting kust Voor de E411/A4: de oude verbindingsweg N4via iyiarche-en-Famenne. Belangrijke wegen Drukke wegen en knelpunten Drukke wegen en knelpunten: ITTl Al Hamburg - Bremen - Osnabriick - Dortmund - Keulen, 03 A2 Hannover - Berlijn, 03 A3 Frankfurt - Würzburg - Neurenberg, 03 A4 Eisenach - Chemnitz - Dresden, A5 Frankfurt - Karlsruhe - Basel (tussen Heidelberg en Offenburg), [ijg A6 Ludwigshafen - Heilbron, Qg A7 Hamburg - Hannover - Kassei - Würzburg (ter hoogte van de grote steden en op het stuk tussen Salzgitter en Bad Hersfeld), 03 A7/B309 Kempten - Pfronten aan het eind van deze Autobahn en in de dorpskernen. 00 A8 Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg (ter hoogte van Kirchheim en tussen München en Salzburg), fïnn A9 Neurenberg - Berlijn, 00 AIO rondweg Berlijn, 00 A99 rondweg München, 00 Snelwegen rond Keulen en Grensposten met Polen en Tsjechië. Alternatieve routes: In Duitsland bestaat een simpel systeem van alternatieve wegen. Men dient daarvoor vanaf een Autobahn het desbeteffende nummer van een blauwe omleidingsbord te volgen. Voor de A3 bijvoorbeeld U3, waarbij de U staat voor Umleitung. Via (meestal) Bundesstrassen komt men dan elders op de voorgenomen Autobahnroute terug. A3 Würzburg - Neurenberg: vanaf knooppunt Biebelried via de A7 naar knooppunt Feuchtwangen en vandaar de A6 richting Neurenberg. Ook de nieuwe route via de A70/A73 over Schweinfurt en Bamberg is een goed alternatief nu deze route voor het grootste deel is opgeleverd als snelweg. A9/A8 Neurenberg - München - Salzburg: de zogenaamde Blauwe Route Neurenberg - Regensburg - AA Straubing - Eggenfelden - Burghausen - Freilassing - Salzburg. A7 Kassei - Hannover. A7/B309 Ulm - Kempten - Pfronten: Kempten - Marktoberdorf - grensovergang Füssen (rode route). A8 Karlsruhe - Stuttgart - München: bij overbelasting van de A8 wordt op het knooppunt Walldorf ten zuiden van Heidelberg een omleidings route aangegeven. Het gaat daarbij om de A6 via Heilbron naar Neurenberg en vervolgens via de A73 naar de A9 richting München. FRANKRIJK Drukke wegen en knelpunten.' 31 Rondweg Parijs, 33 A6 Parijs - Beaune (vooral tussen Chalon-sur-Saöne en Lyon en tot juni voor de Fourvièretunnel in Lyon), 1|A7 8eaune - Orange tussen Lyon en Vienne, jjj A9 Orange - Spaanse grens ter hoogte van Montpellier, Narbonne en voor de grensovergang, O AIO Parijs - Bordeaux tussen Parijs en Ablis en ter hoogte van Bordeaux, BA11 Ablis- Nantes omgeving Chartres en Nantes en A31 Luxemburg - Beaune Ivoor de aansluiting met de A6). Alternatieve routes: Voor de route Al - A6: de vorig jaar geopende A26. Door de ontsluiting van het stuk tussen Chalon-sur-Marne en Troyes is een snel en prettig alternatief ontstaan voor de altijd drukke rondwegen om Parijs. Ter hoogte van Arras dienen daarvoor de borden A26 (Reims, Lyon) te worden gevolgd. Voor de Boulevard Périphérique: A86 ten oosten van Parijs. Voor de Fourvièretunnel: A46N en A46S, de nieuwe oostelijke rondweg van Lyon. Het laatste deel hiervan, tussen de A42 en de A43, zal medio juni worden geopend. Voor verkeer met bestemming Auvergne: A71/N9 Orleans - Clermont Ferrand, vervolgens de A75 St.Flour - St. Chély-d'Apcher. In het algemeen kunnen tevens de bekende Bis-routes worden gevolgd, die vaak ook nog door mooie natuurgebieden lopen. Ze worden met grote groene borden met bis of een gele pijl aangegeven. Met name is het vrijdags tussen 15 en 22 uur druk rond Parijs en 's zaterdags van 10 tot 14 uur op de wegen in Zuid-Frankrijk. Op zondagen ligt de grootste drukte rond de grote steden tussen 16 en 20 uur. Drukke wegen en knelpunten: 3JN1/N12/N6 in de omgeving-Bern, m N2 Basel - Luzern - Gotthard - Chiasso (tussen Belchen/Süd en het Harkingerkreuz en ter hoogte van de St. Gotthardtunnel), ss N9 Lausanne - Sion (op de rondweg van Lausanne en tussen Vevey en Chexbres), 2JN13 Bellinzona - Sargans, Grensovergangen Thonex en Bardonnex (met Frankrijk), Chiasso (Italië) en Basel (Duitsland). Alternatieve routes richting Italië: Basel - Bern - Vevey - Martigny - St. Gotthardtunnel (aan te raden voor bestemmingen langs de Italiaanse Ligurakust en de Franse Cote d'Azur). Basel - Zürich - Chur - San Bemardinotunnel - Bellinzona. Bern - Spiez - Kandersteg - Lötschberg - Simplon autotreinverbindingen - Iselle - Locarno. Drukke wegen en knelpunten: ■nieuwe Autobahn Salzburg - Linz - Wenen, ■Wenen - Parndorf (ter hoogte van deze laatste stad en aansluitend op de B10 richting Budapest), HP Salzburg - Villach (bij Tauerntunnel en Duitse grens), Kufstein - Landeck - Innsbruck (omgeving Kufstein en ter hoogte van de Perjentunnel), Eg? Innsbruck - Brenner, g|l Rondweg Wenen, |g38 Pyhrnpassbundesstrasse tussen Kirchdorf en de A9, J^46 Ennstalbundesstrasse (bij Schladming en Gröbming), ■4 Fernpasroute en Grensovergangen Berg, Drasenhofen en Wullowitz naar Tsjechië en Heiligenkreuz, Klingenbach en Nickelsdorf naar Hongarije. Alternatieve routes: A12 Inntaldreieck - Kufstein - Innsbruck: 1) Holzkirchen - Achenpas - aansluitend A12 (voor auto's met caravan is in zuidelijke richting ruime ervaring noodzakelijk en in noordelijke richting zelfs af te raden). 2)München - Garmisch - Mittenwald - Telfs (in beide richtingen voor auto's met caravan af te raden). A10 Salzburg - Tauerntunnel - Spittal: 1) Siegsdorf - Lofer - Bruck - Tauem - autotreintunnel - Spittal/Drau (in beide richtingen af te raden voor auto's met caravan). 2) Siegsdorf - Lofer - Mittersill - Felbertauerntunnel - Lienz - Spittal/Drau. Grensovergang Klingenbach (richting Balatonmeer) en Deutschkreuz. Andere alternatieve routes zijn Plöckenpas, Tlmmelsjochpas en Grossklockner-Hochalpenstrasse (niet geschikt voor auto's met caravan). I ITALIË Drukke wegen en knelpunten: IH Al Milaan - Rome - Napels (tussen Modena en Bologna en tussen Rome en Napels), |0| A3 Napels - Salerno, IE1 A4 Milaan -Triëst, IB A6 Turijn - Savona, IH A10 Ventimiglia - Genua, m A11 Florence - Pisa, BEI A12 Genua - Livorno, [g A14 Bologna - Ancona (vooral tussen Bologna en Rimini), HEI Rondwegen Milaan en Napels, itil Wegen rond de noordelijke meren en Ml Grensovergangen Brennero en Chiasso. Om de drukte te ontwijken: de meest gunstige reistijden in Italië liggen tussen 11 en 17 uur of tijdens de nachtelijke uren. Salerno GP MTSVERDRiE1 ?t 01662-26^

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19