[iel
Flessehalzen en alternatieve routes in een notedop
Luister
naar
radio!
I^HJJ
jr is geen bete
Kleintje
bdverteren
ïelpt snel,
liogist.99
/ste afwastechnolo!
|ef "Turbothermic"-droc
ibare bestekschuiflai
kfen van stroom en w<
ifwas) en door de lai
daarvan nu te profile!
Miele Excellent H
Een
plaatsen:
resultaten boeken.
|en. De Slem, 076-236911
iv. extra's86
iv. extra's v.a..85
[iv. extra's88
o dsl85
s., dsl86
dsl86
dsl89
89
GL dsl86
Sedan89
bak83
irantie, financiering
de stem consziment
DONDERDAG 3 JUNI 1993
Een leger van tientallen miljoenen Europeanen zal de komende maanden weer de auto nemen voor de jaarlijkse zomervakantie.
Een massale uittocht van veelal onwennige en vermoeide reizigers, die bovendien meestal zo snel mogelijk ter plaatse willen zijn. De kans op ongelukken is dus extra groot.
En hoewel er onophoudelijk wordt gewerkt aan verbeteringen van het Europese wegennet kan die jaarlijkse volksverhuizing onmogelijk worden verwerkt zonder eindeloze files.
Als het een beetje tegen zit ook nog in de brandende zon.
Om die ellende te vermijden bracht onze verslaggever de meest beruchte 'flessehalzen' in kaart en verzamelde alternatieve routes.
Maar het beste is natuurlijk de weekends uit voorzorg te mijden.
DEEL
Er gaan dit jaar meer Nederlanders dan ooit op vakantie, de wat minder
toeren makende motor van de vaderlandse economie ten spijt. De ANWB
verwacht een stijging van het aantal zomervakanties met 1 2 procent tot
ongeveer 12 miljoen. Wel zullen er zo'n 100.000 Nederlanders meer in eigen
land blijven dan vorig jaar. Hun aantal zal vermoedelijk op 5,6 miljoen
uitkomen; voor het buitenland hebben 6,3 miljoen landgenoten gekozen, pim.
1% meer dan in 1992.
De grootste drukte op de weg wordt voorzien voor het weekeinde van 31 juli
en 1 augustus. Want ook Duitsers, Fransen, Belgen, Italianen en Engelsen
zullen dan traditiegetrouw weer massaal op de weg zijn. Zowel de routes
naar het oosten als die naar het zuiden zijn dan overvol.
Maar drie weken eerder, op 10 juli, wordt al een minstens zo groot
verkeersaanbod verwacht in Duitsland, Oostenrijk en België. Die datum valt
samen met het begin van de officiële schoolvakanties in de Regio Zuid
(Noord-Brabant, Limburg en Zeeland), goed
Vakantiedrukte
groter dan ooit
Tekst Hans Veldhuis, infografiek Hugo Vermaas
In verschillende
vakantielanden wordt
verkeersinformatie voor
toeristen op
speciale frequenties
uitgezonden.
In Duitsland gebeurt dat
door de Deutschlandfunk:
ieder uur na het nieuws en
overdag tot 16.30 uur ook op
de halve uren. Dit station zit
resp. op 549,756,1269 en
1539 Kliz op de midden-en
153 of 207 Khz op de lange
golf. Via het FM-zendernet
wordt regionale
verkeersinformatie
uitgezonden, waarvan de
frequenties vermeld staan
op de blauw-witte borden
langs de autowegen.
Radio Oostenrijk 3 geeft
ieder uur na de
nieuwsberichten
verkeersinformatie,
•eventueel ook tussendoor.
Afhankelijk van waar men
zich bevindt gaat het om de
frequenties 87,8 en 102,4
Mhz op de FM.
Zwitserland:
DRS-l(Duitstalig)
middengolf 531 Khz en
1566Khz ieder uur. Ook
Drs-2, DRS-3 en de meeste
lokale radiostations geven
regelmatig
verkeersinformatie.
Italië: Op het eerste kanaal
van de RAI in het
programma 'Onda Verde'.
Om 13.56 uur is er een
speciale uitzending in.het
Engels, Duits, Frans en
Spaans. ISO Radio op 103,3
FM geeft informatie over de
Al Milaan - Napels.
België: BRTN KAM 927
Khz/323,6 middengolf of FM
94,2) na het nieuws en
tussendoor als daartoe
aanleiding is.
Frankrijk: France Inter (162
Khz lange golf, Europe-1183
Khz lange golf en 104,7 FM
en radio Monte Carlo 218
Khz lange golf ieder uur,
uitsluitend in het Frans, en
op 103.1 FM (om 11.13,16.00,
en 18.00 uur).
Spanje kent geen speciale
verkeersinformatie voor
toeristen. Wel zendt Radio
Costa Brava uit in het
Engels, Frans en Duits op
96,3 FM.
voor plm. drie miljoen vakantiegangers. Door iets later te vertrekken of een
extra ATV- of snipperdag op te nemen kan die drukte worden vermeden. De
beste reisdagen zijn dinsdag, woensdag en donderdag.
Ook de weekends in de rest van de maand juli laten met name wat Duitsland
en Oostenrijk betreft een topdrukte zien; dat geldt ook voor de weekends van
7,14 en 21 augustus. Voor de zuidelijke richtingen wordt in diezelfde periodes
'zeer druk verkeer' verwacht.
Want Frankrijk blijft voor de Nederlander met 1,7 miljoen Nederlanders het
belangrijkste vakantieland, gevolgd door Duitsland met 900.000 landgenoten.
Het Oostblok is nog weinig aantrekkelijk. Maar Tsjechië en Slowakije krijgen
samen 200.000 Nederlanders te verwerken die eveneens via de Duitse en
Oostenrijkse wegen zullen reizen. Wie dit jaar voor Italië heeft gekozen moet
vrijwel gedurende de hele maand augustus met een topdrukte rekening
houden, met inbegrip van de doordeweekse dagen.
B E L G I E
Hamburg
Drukke wegen en knelpunten:
H|E25/A26 Luik - Bastogne - Arlon,
lïW E40/A10 Brussel richting Oostende tussen Aalter en Jabbeke,
13a E42/A27 Verviers - Sankt Vith bij Francorchamps en Malmédy,
J23 E411/A4 Brussel - Namen - Luxemburg en
Rondwegen bij de grote steden.
Alternatieve routes:
Voor de E40: volg de oranje/groene omleidingsborden.
Voor de R1 bij Antwerpen: maak gebruik van de tweede ringweg R2
(wegwijzers TOL volgen) en rij vervolgens via de N49 richting kust
Voor de E411/A4: de oude verbindingsweg N4via iyiarche-en-Famenne.
Belangrijke wegen
Drukke wegen en
knelpunten
Drukke wegen en knelpunten:
ITTl Al Hamburg - Bremen - Osnabriick - Dortmund - Keulen,
03 A2 Hannover - Berlijn,
03 A3 Frankfurt - Würzburg - Neurenberg,
03 A4 Eisenach - Chemnitz - Dresden,
A5 Frankfurt - Karlsruhe - Basel (tussen Heidelberg en Offenburg),
[ijg A6 Ludwigshafen - Heilbron,
Qg A7 Hamburg - Hannover - Kassei - Würzburg (ter hoogte van de
grote steden en op het stuk tussen Salzgitter en Bad Hersfeld),
03 A7/B309 Kempten - Pfronten aan het eind van deze Autobahn en in
de dorpskernen.
00 A8 Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg (ter hoogte van
Kirchheim en tussen München en Salzburg),
fïnn A9 Neurenberg - Berlijn,
00 AIO rondweg Berlijn,
00 A99 rondweg München,
00 Snelwegen rond Keulen en
Grensposten met Polen en Tsjechië.
Alternatieve routes:
In Duitsland bestaat een simpel systeem van alternatieve wegen. Men
dient daarvoor vanaf een Autobahn het desbeteffende nummer van
een blauwe omleidingsbord te volgen. Voor de A3 bijvoorbeeld U3,
waarbij de U staat voor Umleitung. Via (meestal) Bundesstrassen komt
men dan elders op de voorgenomen Autobahnroute terug.
A3 Würzburg - Neurenberg: vanaf knooppunt Biebelried via de A7 naar
knooppunt Feuchtwangen en vandaar de A6 richting Neurenberg. Ook
de nieuwe route via de A70/A73 over Schweinfurt en Bamberg is een
goed alternatief nu deze route voor het grootste deel is opgeleverd als
snelweg.
A9/A8 Neurenberg - München - Salzburg: de zogenaamde Blauwe
Route Neurenberg - Regensburg - AA Straubing - Eggenfelden -
Burghausen - Freilassing - Salzburg.
A7 Kassei - Hannover.
A7/B309 Ulm - Kempten - Pfronten: Kempten - Marktoberdorf -
grensovergang Füssen (rode route).
A8 Karlsruhe - Stuttgart - München: bij overbelasting van de A8 wordt
op het knooppunt Walldorf ten zuiden van Heidelberg een omleidings
route aangegeven. Het gaat daarbij om de A6 via Heilbron naar
Neurenberg en vervolgens via de A73 naar de A9 richting München.
FRANKRIJK
Drukke wegen en knelpunten.'
31 Rondweg Parijs,
33 A6 Parijs - Beaune (vooral tussen Chalon-sur-Saöne en Lyon en tot
juni voor de Fourvièretunnel in Lyon),
1|A7 8eaune - Orange tussen Lyon en Vienne,
jjj A9 Orange - Spaanse grens ter hoogte van Montpellier, Narbonne
en voor de grensovergang,
O AIO Parijs - Bordeaux tussen Parijs en Ablis en ter hoogte van
Bordeaux,
BA11 Ablis- Nantes omgeving Chartres en Nantes en
A31 Luxemburg - Beaune Ivoor de aansluiting met de A6).
Alternatieve routes:
Voor de route Al - A6: de vorig jaar geopende A26. Door de ontsluiting
van het stuk tussen Chalon-sur-Marne en Troyes is een snel en prettig
alternatief ontstaan voor de altijd drukke rondwegen om Parijs. Ter
hoogte van Arras dienen daarvoor de borden A26 (Reims, Lyon) te
worden gevolgd. Voor de Boulevard Périphérique: A86 ten oosten van
Parijs.
Voor de Fourvièretunnel: A46N en A46S, de nieuwe oostelijke rondweg
van Lyon. Het laatste deel hiervan, tussen de A42 en de A43, zal medio
juni worden geopend.
Voor verkeer met bestemming Auvergne: A71/N9 Orleans - Clermont
Ferrand, vervolgens de A75 St.Flour - St. Chély-d'Apcher.
In het algemeen kunnen tevens de bekende Bis-routes worden
gevolgd, die vaak ook nog door mooie natuurgebieden lopen. Ze
worden met grote groene borden met bis of een gele pijl aangegeven.
Met name is het vrijdags tussen 15 en 22 uur druk rond Parijs en 's
zaterdags van 10 tot 14 uur op de wegen in Zuid-Frankrijk. Op zondagen
ligt de grootste drukte rond de grote steden tussen 16 en 20 uur.
Drukke wegen en knelpunten:
3JN1/N12/N6 in de omgeving-Bern,
m N2 Basel - Luzern - Gotthard - Chiasso (tussen Belchen/Süd en het
Harkingerkreuz en ter hoogte van de St. Gotthardtunnel),
ss N9 Lausanne - Sion (op de rondweg van Lausanne en tussen Vevey
en Chexbres),
2JN13 Bellinzona - Sargans,
Grensovergangen Thonex en Bardonnex (met Frankrijk), Chiasso
(Italië) en Basel (Duitsland).
Alternatieve routes richting Italië:
Basel - Bern - Vevey - Martigny - St. Gotthardtunnel (aan te raden voor
bestemmingen langs de Italiaanse Ligurakust en de Franse Cote
d'Azur).
Basel - Zürich - Chur - San Bemardinotunnel - Bellinzona.
Bern - Spiez - Kandersteg - Lötschberg - Simplon
autotreinverbindingen - Iselle - Locarno.
Drukke wegen en knelpunten:
■nieuwe Autobahn Salzburg - Linz - Wenen,
■Wenen - Parndorf (ter hoogte van deze laatste stad en
aansluitend op de B10 richting Budapest),
HP Salzburg - Villach (bij Tauerntunnel en Duitse grens),
Kufstein - Landeck - Innsbruck (omgeving Kufstein en ter
hoogte van de Perjentunnel),
Eg? Innsbruck - Brenner,
g|l Rondweg Wenen,
|g38 Pyhrnpassbundesstrasse tussen Kirchdorf en de A9,
J^46 Ennstalbundesstrasse (bij Schladming en Gröbming),
■4 Fernpasroute en
Grensovergangen Berg, Drasenhofen en Wullowitz naar Tsjechië
en Heiligenkreuz, Klingenbach en Nickelsdorf naar Hongarije.
Alternatieve routes:
A12 Inntaldreieck - Kufstein - Innsbruck:
1) Holzkirchen - Achenpas - aansluitend A12 (voor auto's met
caravan is in zuidelijke richting ruime ervaring noodzakelijk en in
noordelijke richting zelfs af te raden).
2)München - Garmisch - Mittenwald - Telfs (in beide richtingen
voor auto's met caravan af te raden).
A10 Salzburg - Tauerntunnel - Spittal:
1) Siegsdorf - Lofer - Bruck - Tauem - autotreintunnel - Spittal/Drau
(in beide richtingen af te raden voor auto's met caravan).
2) Siegsdorf - Lofer - Mittersill - Felbertauerntunnel - Lienz -
Spittal/Drau.
Grensovergang Klingenbach (richting Balatonmeer) en
Deutschkreuz. Andere alternatieve routes zijn Plöckenpas,
Tlmmelsjochpas en Grossklockner-Hochalpenstrasse (niet
geschikt voor auto's met caravan).
I
ITALIË
Drukke wegen en knelpunten:
IH Al Milaan - Rome - Napels (tussen
Modena en Bologna en tussen Rome en Napels),
|0| A3 Napels - Salerno,
IE1 A4 Milaan -Triëst,
IB A6 Turijn - Savona,
IH A10 Ventimiglia - Genua,
m A11 Florence - Pisa,
BEI A12 Genua - Livorno,
[g A14 Bologna - Ancona (vooral tussen Bologna en Rimini),
HEI Rondwegen Milaan en Napels,
itil Wegen rond de noordelijke meren en
Ml Grensovergangen Brennero en Chiasso.
Om de drukte te ontwijken: de meest gunstige reistijden in Italië liggen
tussen 11 en 17 uur of tijdens de nachtelijke uren.
Salerno
GP
MTSVERDRiE1
?t 01662-26^