'Cobra, dat is verwondering' De dokter en de verdunde oplossingen Vogelman Corneille keert terug naar Luik De biografie van Samuel Hahnemann, vader van de homeopathie Ut SltlVI UIL/O WUtNSDAG 2 JUNI 1993 Door Sjef Kusters Doodziek was de 29-jarige schilder Corneille op 6 ok tober 1951 na de feestelij ke opening van de Cobra tentoonstelling in het Mu- sée de l'Art Moderne in Luik. Want het feestmaal dat bij gelegenheid van de vernissage door de Société Royale des Beaux-Arts was aangericht, was zo overvloedig en rijk ge weest dat de maag van de meestal straatarme en zeer karig levende kunstenaar er niet tegen bestand was. Hij weet het nog precies: „Ik was niet gewend zo'n rijke diners te nuttigen. Het viel me nogal zwaar op de maag. Ik had een buik als een ballon. Met pijn en moeite ben ik de trappen van het museum afgelopen." Cobra was in 1948 opgericht als een beweging die de van het Duitse Nazi-juk bevrijde wereld, een ander aanzien wilde geven. De kreet 'wij zijn vrij' moest ook doorklinken in de kunst die nog te zeer in vooroorlogse tradities en academische opvatttingen ge vangen zat. Net zoals zo'n veertig jaar eerder de Duitse kunstenaars van de groep Die Brücke hun inspiratie vonden in de volkskunst, zo ging Cobra te rade bij het kind. De onbedorven verwondering en nieuwsgierigheid, de spontani teit van het kind. „Dat aards paradijs van de kunst vóór de kunst", typeerde Cobra-histori cus Jean C. Lambert het eens. Rebellen Corneille: „Wij waren rebellen, vrij, we wilden niet doorgaan in de oude trant van vroeger. We zetten ons ook af tegen het for malisme en het constructivisme, want Mondriaan en zijn kornui ten vierden toen hoogtij. En het surrealisme, in de zin van Dali. Dat er ook in Cobra surrea listische dingen terecht gekomen zijn, komt omdat we het beste van die beweging gewoon gepikt hebben. Zoals de verbeelding la ten spreken. De rest verwierpen we. Cobra ging uit van de on schuld, de spontaniteit. Niets werd bedacht vooraf. Je begon gewoon en 't kwam, goed of niet goed, maar 't kwam. Steeds een open oog houden, vol verwondering en nieuwsgierig heid, dat is de goede deugd om een Cobra-schilder te worden. Geen verveelde, afstandelijke blik. Als je gaat nadenken over het hoe en waarom je iets doet, dan word je een rationalist, raak je ver af van het spontane dat noodzakelijk is om te creëren." Glorie In Nederland hadden schilders als Karei Appel, Constant en Corneille al de aanzet tot Cobra gegeven met de groepering De Experimentelen. Contacten in de Parijse kunstenaarscafés leidden tot een internationale opzet van de groep, met Belgen en Denen, tot Cobra. De naam Cobra is afgeleid van de steden Copenhagen, Brussel en Amsterdam, waar de belang- de stem tijd geboeid. Hij is een zwei en reisde tal van keren Afrika, op zoek naar nieuwe drukken en naar Afrikaa RADIO 1 heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 1330 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30 kunst, waarvan hij een gepas gieuws. VARA: 7.07 RadioJ Woens- neerd verzamelaar is. Cony verkende ook Zuid-Ameri Cobra le Retour, de terugkeer van Cobra, is het motto van de opzienbarende tentoonstelling van Cobra-schilderijen en -beelden uit de verzameling van Karei van Stuijvenberg, waarmee het prach tig verbouwde Musée d'Art Moderne in Luik heropent. Want al 42 jaar geleden, in 1951, was de rumoerige schildersbent van Cobra te gast in hetzelfde museum in Luik. Die tentoonstelling, ontworpen door de architect Aldo van Eyck, betekende ook het einde van de Cobra-beweging, die in 1948 was opgericht in het café Notre Dame Parijs. Cobra werd in Luik ontbonden. De schil ders gingen hun eigen weg. Voor een van die Cobra-schilders, Corneille, is deze tentoonstelling de tweede terugkeer naar Luik. Hij werd er in 1922 geboren, in een hooggelegen buurt, die uitkeek op de stad en de stroom, als Cornelius Guillaume van Beverloo. Zijn vader werkte als ingenieur voor de staalfa briek van Stork en was vanuit Haarlem naar de vestiging in Luik uitgezonden. Tot zijn twaalfde jaar woonde Corneille in Luik. Toen ging het gezin terug naar Nederland. „Nee, kunst was er bij ons niet in huis. Wel muziek, mijn vader speelde orgel en piano, maar dat klonk dan ook als orgel. Er hing niets aan de muren wat mij had kunnen aanmoedigen." 'jw „et" het oog op morgen. EO: 0.02 'inksterconferentie. 2.02 Mag ik ,ven' 3 02 Van Nederlandse bo- jem4.02 EO's country-uur. 02-7.00 Wakker op weg „Maar de kwaliteit van de be« _angs de lijn, sport en muziek. 23.07 jes en maskers die de mensen ~n mn"">n Fn nn' bijvoorbeeld de Dogon, Mali, maken is minder, omdat het loof, de overtuiging in de king ervan ook minder is. Vei lijk het met madonna's uit Middeleeuwen. Die hebben geweldig intense uitstraling, dat er een honderd procent nerlijk geloof in steekt, zichtbaar wordt." Jungle Slechts zelden komen de Al kaanse beelden die Cornei atelier bevolken letterlijk in RADIO 2 :lk heel uur nieuws. VOO: 7.04 Ook ioeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u kerkt 11 04 Anita. 12.04 Het is maar >en spelletje. 14.04 Terug in de tijd. 15.04 Nederland muziekland. EO: 17 04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek- <el horizontaal. EO: 19.04 Country rail 20.04 Nederland zingt: EO's jinq in. 20.30 Gospelpodium. 22.04 'raise op woensdag. 23.04-24.00 ake it Easy RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 werk voor. Ze zijn in het atel jreakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami en hun présence geeft de schil kracht en moed. Alsof ze h zeggen: je hebt maar weinig dig om tot een sterke vorm komen. „Het geeft me een gevoel, al die beelden om heen. Dat werk heeft ook zt enorme plastische kwaliteit Als ik beeldhouwer was, zou 'er een complex van krijgen, verdomd goed steekt dat in kaar. Ze kunnen niet lezen jen. 1104 Baas van de dag. VARA: 12 04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. tKN: 15.04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin- ;eldekinkel. NOS: 18.04 De ivondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip magazine. 'PRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.02 ROS Nachtwacht. VARA: 2.02 Zo ne AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM schrijven, die Afrikaanse ho ^teve^en ^Het''middag4 snijders, maar zo drukken zich uit, op z'n mooist, subliei concert: Hohe Messe, Bach. 16.00 De Nederlanden. Liederen voor mezzo-sopraan en piano. AVRO: - r, 17 00 Jacco's keus. 18.04 Kleine In maart vorig jaar is Corne 19 00 0pera magazine. 20.02 terug naar Afrika geweest, v de een paar maanden geleden uitgezonden televisiefilm Afrikaanse gezicht van Com le. „Een zeer vermoeiende maar ook opwindend. Afrika een droomwereld voor me. weet dat je er heel weeldi kunt leven, maar dat is niksn i Corneille bij de door hem beschilderde vleugel. WÊKWm De vogel als mythisch symbool op een vier-kleuren litho. FOTO ARCHIEF DE STEM Corneille signeert. „Weelderig leven, dat is niks voor mij." FOTO ANP rijkste oprichters van Cobra vandaan kwamen, zoals de De nen Asger Jorn en Carl Henning Pedersen, de Belg Christian Dot- remont, en de Nederlanders Ka- rel Appel, Constant en Corneille. Cobra hield, als beweging, in 1951 op te bestaan, 'omdat wij het beste van onszelf gegegeven hadden. Je kunt beter in volle glorie verdwijnen, dan verslap pen. Het was wel een collectieve beweging, met een eigen tijd schrift en manifesten, en we hebben heel veel aan elkaar ge had, want Cobra functioneerde heel heftig. Maar het was ook een groep individualisten, schil ders en dichters. We kwamen bij elkaar, hitsten elkaar op en dat was in die tijd, dat je het ver domd moeilijk had, ook noodza kelijk om overeind te kunnen blijven. Maar op zeker moment was ieder van ons rijp om zijn eigen weg te gaan. En met die tentoonstelling in Luik namen de Cobra-schilders afscheid van elkaar. Ik heb nu nog maar wei nig kontakten met de anderen.' Liften Corneille vertelt hoe de Cobra kunstenaars moesten ploeteren om hun werk te .laten zien, in Denemarken, Luik of Brussel. „Nee, dan werd geen verhuiswa gen besteld om het hele zaakje op te halen. De doeken werden afgespannen en opgerold, de spieramen uit elkaar geslagen tot bundels hout. En dan stond je, in de winter in sneeuw en hagel, ijskoud, met een grote rol doeken onder de ene en een vracht hout onder de andere arm langs de weg te liften. Tot een vrachtauto je meenam. Maar, we kwamen er en ook nog altijd op tijd", lacht hij met voldoening. Ook de reizen die Corneille al vroeg ondernam, naar Noord- Afrika (Tunis, in het spoor van Klee) en Algiers, maakte hij lif tend, over stoffige wegen, „want de paar centen die je te verteren had, had je hard nodig voor eten en verf. Een buskaartje was veel te duur." „Het was een harde tijd, ja, maar als je behept bent met een ide aal, altijd bezig wil zijn, dan valt de armoede wel te dragen, want je hebt geen tijd om te piekeren. Net zoals de liefde die je ook alle ellende kan doen vergeten. Je treedt buiten je zelf, je bent anders dan." De tentoonstelling in Luik in 1951 was vrij uitgebreid, door Christian Dotremont georgani seerd. Corneille: „Ik weet dat we er zelfs nog werken bij hadden gehaald van de beeldhouwer en schilder Alberto Giacometti en van de schilder Juan Miro, als een hommage aan deze al oudere collega's." Kraai AI als kind koos Cornelius van Beverloo voor de kunstenaars- naam Corneille, wat in het Frans kraai betekent. „Ik tekende als kind al veel en dan zet je er je roepnaam onder. Dat was Cor- nie, later heb er Corneille van gemaakt. Ja, ik ben een vogel man. Vogels en vrouwen zijn de vaste motieven van zijn veel kleurige werk. Corneille woont sinds november 1950 in Parijs bij de sjieke Place FOTO ANP des Vosges. In de wijk Le Ma rais, tussen het Centre Pompidou en het Musée Picasso heeft de 71-jarige schilder een van zijn ateliers, waar hij vrijwel dage lijks aan het werk is, soms tien uur per dag, en waar hij zijn gasten ontvangt. Ook op andere plekken in Parijs en in Italië heeft hij ateliers. Dat in Le Ma rais is volgestouwd met een gi gantische verzameling Afrikaan se beelden, het beeldend geweten van deze kunstenaar. Zijn schil dersleven lang is Corneille geob sedeerd door de vrouw en haar erotische uitstraling, en door vo gels als mythische symboolwe zens die voor hem spannende tekeningen in het luchtruim schrijven. „De vlucht van de vogel tekent lijnen op het blau we vel papier van de hemel die ik kan zien." Zwerver Corneille haalde al vroeg crea tieve impulsen uit de magische oerkracht van de Afrikaanse kunst die hij had ontdekt via het werk van de schilder Paul Klee. Die kunst heeft hem sinds hij in 1948 zijn eerste Afrikaanse beeldje cadeau kreeg gefasci neerd. Een houten beeldje waar1 van, op last van missionarissen, de penis was afgehakt Het exotische heeft Corneille al- Vulpen Boos reageert Corneille steeds op de kritiek die hij ei „Nou, Raoul Dufy en Rol Delaunay, geen kleine jong ïiR7'7a7hartri753'Berïcht toch, hebben behangpapier maakt. Waarom ook niet. kunt toch beter zo'n mooie ci zo'n sombere zwarte stat pen", wijst hij op mijn Peliki „Maar die kritiek kwam alli uit Nederland. Jaloezie denk anders niks." Corneille laat trots een van laatste werken zien, het affi aaeditie. AVRO: 12.07 Radiojour- iaal NCRV: 17.05 Hier en Nu. 19.04 er en Nu/Praatradio. NOS: 20.04 RADIO 4 Dm 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Vieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04 Vlusica sacra. 9.00 Muziek voor iljoenen. 11.00 Ochtendconcert: roniers van onze eeuw met om 10.02 Radio Filharm. Ork. en Gr. Kmroepkoor met tenor en bas; ca 1.30 Arditti Kwartet; 23.00-24.00 Jazzspectrum I RADIO 5 Ik heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en cheepsvaartberichten. 7.05 1008 mij. Ik houd meer van het ra AM IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 en het harde, de jungle E0:9 °?.VrqUvy-ziJn. stad. New York is het groot oerwoud. En pas op, Pariji ook een harde stad hoor." RO: 10.02 Postbus 900 10.10 Ge- :ondheid, een zorg. 11.02 MA/ op lerhaling. 12.02 Jong tegenover >ud vice versa. 12.50 Postbus 900. 13.10 Damokles. 14.02 Glas in lood. 15.02 Camera obscura. RVU: 16.02 De schatkamer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 RPF.KRO: 18.02 Be- inning. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actulaiteiten in het Turks. 19.50 le jaren kreeg op zijn ontw Nieuws en actualiteiten in het Ma voor enkele kleurige vulpeni rokkaans en Berbers. 20.40 Actuali teiten in het Chinees. TELEAC: 21.00 Ta rlat ic nnu tvnisch NhI Frans voor bedrijf en beroep. 21.30 „ja, aai is nou typiscn iveo Njaum Bllmer|iik wetboek. 22.00 lands. Ik heb er veel gein gehad. Je krijgt er bedragje voor en een hand pennen, en dan roept iedere Corneille is commercieel. In tijd dat ik die pen ontwoi heb, had ik meer kunnen veri nen met het maken van schilderij", foetert hij. Nieuw Burgerlijk Wetboek. 22.00 _onsument en milieu. 22.30 Geld een effectenhandel. EO: 23.00-24.00 Het interview I OMROEP BRABANT Ik heel uur en 07.30 ANP-nieuws, evolgd door Brabants nieuws en actualiteiten (behalve 08.00 en 13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51 'eerman Johan Verschuuren. 7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32 Brabants nieuws en actualiteiten. 3.34 Muziek, Brabantse produkties. 07 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank. oer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse 1 jrodukties. 14.07 Muziekkiosk. 15.07 tieve pen maken, in plaats 1 Vluziekkiosk. 16.07 De heerlijkheid. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.00 ieuws en actualiteiten. 7.32 Re gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.50-8.00 De agenda. 12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.15 Het weer in de provincie. 12.32 voor de European Youth Olj Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 pics in Valkenswaard dit ji 5trefjc®'9f,n 12.55-13.00 De agen- f)P nrranisntnren warpn anrt da' 16 00 Het Kanaal door Zaeland- De orgamsatoren waren apei 17 00 Nieums en actua|jteiten 1715 dat de beroemde Corneille. Het weer in de provincie. 17.32 opdracht aanvaardde. „En^Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35 was er erg verguld mee. Ik v( het prachtig dit te mogen dt Misschien ben ik een ni man", zegt de Cobra-kun naar. loed Zeeuws. 17.55-18.00 De agen da Door Pieter Lomans God is dood, meende Friedrich Nietzsche en hij schreef het op. De filosoof die er met een moker hamer vrolijk op los filosofeerde, ontzag niets en niemand. Ook God niet, want waarom zou je iemand moeten ontzien die niet bestaat? God was volgens Nietz sche een verzinsel, de mens stond er in werkelijkheid alleen voor. Zogenaamde goddelijke richtlij nen, zoals wederzijds respect en medelijden, waaraan mensen zich onderwerpen om te kunnen samenleven, maakten de mensen zelf. Daar kwam geen God aan te pas. Dat meteen iedereen zich in die gedachte van Nietzsche kon vinden, nou nee. Het besef om zonder God verder te moeten, legt een zware verantwoordelijkheid op de mens heid. Als er geen God meer is, kun nen we niet langer terugvallen op een hogere instantie die ons vertelt wat we moeten doen. De mensheid staat net als Rémy alleen op de wereld. Ongeveer honderd jaar na Nietz- sches mokerslag walst de Franse filosoof Michel Foucault met een tank ook de mens zelf nog even plat. De mens is dood, verkondigt Fou cault. De mens die zelfstandig zin geeft aan zijn leven, de autonome, mens die zelfstandig wil, denkt en doet is een mythe, een trucje waar mee we onszelf om de tuin leiden. Dat trucje werkt blijkbaar heel goed, want we blijven er hardnekkig in geloven. Maar in de praktijk klopt er niets van. De enige zekerheid die de moderne mens tegenwoordig nog heeft, is zijn lichaam. Dat is het 'ding' dat loopt en doet en leert en denkt. Het idee dat er een 'ik' is dat het voor het zeggen heeft, moeten we volgens Foucault definitief achter ons laten. Na de dood van God en de dood van Samuel Hahnemann: slechte ge zondheid, liefde voor de natuur de mens, kunnen we vanaf nu alleen nog maar op ons lichaam vertrou wen. Het lichaam is God geworden. Filosofen zijn vaak rare jongens (zèl- den meisjes of vrouwen) met vreem de uitspraken, maar in dit geval is de gedachte zo gek nog niet. Nooit eerder in de menselijke geschiedenis is de vraag naar medische verzorging en gezondheid zo groot geweest als nu. Voeding, sport, kleding, leefstijl; het lijkt allemaal meer en meer te worden afgestemd op een gezond lichaam. Elk kwaaltje, iedere minie me afwijking wordt opgespoord en zo spoedig mogelijk verholpen. De gezondheidszorg bezwijkt bijna on der de ongelooflijk grote vraag naar gezondheid. Die toegenomen vraag is niet alleen terug te vinden bij de officiële, regu liere gezondheidzorg, maar ook bij de meer alternatieve instellingen zo als de homeopathie. Vorig jaar gaven de Nederlanders in totaal honderd miljoen gulden uit aan homeopati- sche medicijnen, een flinke stijging ten opzichte van het jaar daarvoor. De Koninklijke Vereniging ter Be vordering der Homeopathie (KVBH) heeft becijferd dat meer dan vier miljoen mensen regelmatig gebruik maken van homeopatische medicij nen, en een ander opmerkelijk gege ven: ondanks het feit dat er vanuit de wetenschappelijke wereld zeer sterk getwijfeld wordt aan de effec tiviteit en werkzaamheid van de ho meopatische medicijnen, staat meer dan de helft van de huisartsen er toch positief tegenover. Omstreden De homeopathie is eigenlijk al vanaf het allereerste moment van haar ont staan een omstreden tak aan de geneeskundige boom. Wie de biogra fie van Trevor M. Cook over de grondlegger en vader van de homeo pathie, Christian Friedrich Samuel Hahnemann, leest, kan nauwelijks tot een andere slotsom komen. Maar het waren niet alleen de uitgangs punten en methoden van Hahne- manns homeopathie, waarop de me dische stand uiterst argwanend en soms zelfs uitgesproken vijandig reageerden. Ook de figuur van Hah nemann riep bij veel mensen nogal wat wrevel op. Trevor M. Cook, Hahnemanns bio graaf, is op verschillende manieren bij de homeopathie betrokken. Aan vankelijk was hij researchmedewer- ker van een gangbaar farmaceutisch bedrijf, later werd hij president van een bedrijf dat homeopatische ge neesmiddelen maakt. Hij is ook uit gever, auteur, vermaard spreker en warm pleitbezorger van de homeo pathie. Dat kan verklaren waarom de biografie van Hahneman af en toe net iets te opgeklopt en te gepolijst overkomt. Cook stelt Hahnemann bijvoorbeeld als volgt aan ons voor: „In zijn lange, door zorgen gekwelde, stormachtige leven had deze tragische, koppige, ondoorgrondelijke hervormer ge vochten tegen corruptie en onwe tendheid van een onverdraagzame en reactionaire medische vakwereld. Hij had laster en verachting verdra gen tijdens zijn zoeken naar een meer humane en natuurlijker wijze, van behandeling dan de barbaarse praktijken van die dagen, toen meer mensen bezweken aan hun behande ling dan aan hun ziekte, om eindelijk op zijn oude dag temidden van voortdurende controversen tot een zekere rust te komen en de dank baarheid te verdienen van de nog komende generaties." Iets minder had ook gemogen. Leipzig De eerste 'wapenfeiten' uit het leven van Hahnemann zijn in zekere zin al veelbetekenend. Hij komt ter wereld op 10 april 1755, nog net voor mid dernacht. Maar in het kerkregister van zijn geboorteplaats Meissen in Saksen, Duitsland, wordt 11 april 'als geboortedatum genoteerd en ver valt de tweede 'h' van zijn naam. Weinig zaken in Hahnemanns leven zullen zich zonder problemen vol trekken. Als vijftienjarige wordt hij door zijn vader naar Leipzig gestuurd, waar hij in een kruidenierszaak geld voor het gezin moet gaan verdienen. Maar Samuel houdt het daar niet uit en binnen de kortste keren zit hij weer in Meissen. Daar mag hij naar school. Vijf jaar later keert de ijveri ge leerling met een zwakke gezond heid terug naar Leipzig voor een studie geneeskunde aan de universi teit. Zijn tweede bezoek aan de stad bevalt hem evenmin en na een ver blijf van een jaar vertrekt hij in 1776 naar Wenen. Daar wordt, in tegen stelling tot Leipzig, ook praktisch onderwijs in de geneeskunde gege ven. De voortdurende geldnood drijft hem in 1777 naar Hermann- stadt waar hij als bibliothecaris en huisarts bij de gouverneur van Transsylvanië, baron Samuel von Brukenthal, in dienst treedt. In 1779 sluit hij zijn studie af aan de univer siteit van Erlangen. Cook: „Samuel Hahnemann was nu vierentwintig jaar oud, een bleke, kleine maar rechtoplopende jonge man met een tengere lichaamsbouw en een adelaarsprofiel, een smalle gebogen neus en dunnend blond haar. Hij bezat een briljante geest en combineerde als filoloog een uitzon derlijke natuurwetenschappelijke bekwaamheid met een flair voor ta len. Hij was ernstig van aard en gevoelig, praktisch, fel, onafhanke lijk en intens religieus en koesterde grote sympathie voor de natuur en voor zijn vaderland." Symptomen Dan volgen jaren waarin Hahne mann diep teleurgesteld raakt in de heersende medische praktijk, die volgens hem kwakzalverij en onmen selijkheid hoog in het vaandel voert. Hij leert zijn eerste vrouw Johanna Küchler kennen, met wie hij in de loop der jaren tien kinderen zal krijgen. Ook verschijnen schoorvoe tend de eerste aanzetten tot de ho meopathische geneeskunst. In 1796 schrijft Hahnemann: „Om een ziekte te genezen moeten we geneesmidde len zoeken die overeenkomstige symptomen in een gezond menselijk lichaam kunnen teweegbrengen." Dat worden geneesmiddelen, die be staan uit sterk verdunde oplossin gen. Zo sterk verdund, zeiden en zeggen de tegenstanders, dat de op geloste stof in de meeste gevallen niet of nauwelijks meer in de oplos sing kan worden aangetroffen en daarmee dan ook haar werkzaam heid verliest. Hettstedt, Dessau, Gommern, Dres den, Lockwitz, Leipzig, Gotha, Mol- schleben, Stötteritz, Mulhausen, Py- rmont, Hamburg, het is slechts een greep uit de enorme hoeveelheid plaatsen waar het gezin Hahnemann zich voor korte of wat langere tijd vestigt. Enerzijds gedwongen door geldgebrek, anderzijds op de hielen gezeten door de medische stand, die niet zelden lastercampagnes tegen Hahnemann en zijn homeopathi* voert. Maar wanneer hij zich in 1821 iiL Köthen vestigt breekt het zonnetffiMQC Si 1A/ISKE door. Hahnemann mag er zijn neeskunst vrijwel onbelemmerd uit oefenen, zijn geldnood wordt minder en de homeopathie begint naam tt krijgen, hoewel het er binnen nieuwe club - mede door toedoen van Hahnemann - soms onbehoorlijk en rancuneus aan toegaat. Ik bef in honfer tt krt/fen, limb/k Dar is ten ristiunnt Vraagtekens Wanneer Hahnemanns vrouw ril 1830 sterft, breekt er een duistert! periode aan, vol met vraagtekensf Vraagtekens, waarop ook b Cook vaak geen bevredigend ant-| woord weet te geven. Op 8 oktober! 1834 duikt ineens mademoiselle Maf rie Mélanie d'Hervilly in Köthen opl Binnen vier maanden trouwt df| bijna tachtigjarige Hahnemann haar, zeer tegen de wil van de twe<| dochters die nog bij hun vader inwo-l nen. Hahneman gaat met Mélaiï»! naar Parijs, verandert zijn testameril ten gunste van haar en begint weer! een praktijk, hoewel hij daarm«| nadrukkelijk gestopt was. Jaren later reist Amalie naar Pariji om haar stervende vader te bezoe-| ken, maar Mélanie laat haar niet t hem. Cook: „Mélanie's gedrag vand'l volgende paar dagen was zelfs irt| vreemder. Ze kreeg verlof van f' politie het lichaam van haar echtgtl noot maximaal veertien dagen thrii te houden. Ze plaatste geen overliji densadvertentie, maakte niet beka'l wanneer de begrafenis zou plaat?! vinden, en nodigde niemand uit di bij te wonen. Samuel Hahnemaril werd begraven in een algemene gr»'| kelder op de Montmartre begraaf plaats op 11 juli 1843." Trevor M. Cook: 'Samuel HaluTj mann, het fascinerende levensverhij van een buitengewoon arts'. Uitg. H meovisie, prijs f 39,00

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18