DE stem gids \T ob Schoonen directeur NBKS Eindhoven lonkt naar Nationale Reisopera Gouden Griffel 1993 gaat naar Paul Biegel UIT GIDS lentraal punt voor advies en informatie over beeldende kunst in Brabant 3nnebloem anderen IIEUWS Gotcha! PJ Harvey And All Because The Lady Loves Van Morrison Wadada Leo Smith Grandmix Gouden penseel voor Max Velthuijs ledstrijd was een |jd in De Stiers- ging hier om de lie palingen. Uit- lillems 1,68 meter, ens 1,68, 3. A. de t. N. Blomme 1,16, lom 1,16 meter. De ling werd aan de Jen door R. de [50 cm. De tweede as eveneens in De waar ook op j gevist. Uitslag: 1. lelaere 3,90 meter, phout 3,10, 3. P. 1,10, 4. W. de [5. A. de Smet 0,61 Volgende wedstrijd [ssen 13.00 en 17.00 't Grote Gat te fen de Stierskreek [ampioenschap. De i wordt 26 juni ge- 07.00 tot 19.00 kil) 55,45, 5. WTC Al- V) 52,84, 6, Freew- fchoondijke) 47,00, 7. brpe 46,82, 8. TIO |35,04, 9 TC Breskens l Sas van Gent 28,41. Ürie sterritten: 1. TC p6, 2. Wielertoerist RTC Delta 199,18, 4. i79,94, 5. TC Westdor- 6. Freewheel '79 tC HAS 136,05, 8. TC (08,54, 9. TIO 108;25, van Gent 93,12 pun- [(1st rijd 1 schat van de surfs- |:tocht is niet doorge- vege de harde wind. fin de plaats is een dstrijd gehouden kfvereniging Braak- I wedstrijd is sportief Uitslag: 1. Jan Ma- Hoek; 2. Dimitri 3. Sander Picavet, Irneuzen. ■en, 7. Frankie Thijs, 8 J Thijs, 10. L. Thuy. Met Huiven;, 1478,36 mpm: 1,7 Tie Kind, 2,3 en 6. Lex jgebroedres Van Houten, ichuren, 9. E. Sturm, 10. Beule. feven Koewacht, 92 jaal- 170,95 mpm: 1,7 en 9. R. ne, 2. O. Bonne, 3 en 10. laansen, 4. R. de Schep- van Hijfte, 6. Joh. de I G. van de Heijden. Met huiven, 1476,34 mpm: 1. laansen, 2. Joh. de Block, (W. Elegeert, 5. R. van Kloosterzande, 136 1475,55 mpm: 1. René van 2 en 6. R. Mahu, 3. L. 4 en 7. combinatie Kort, 5. W. Voet en Jen 10. H. van Dijk, 9. (tie Bisschop-De Waal. fuif Sluiskil, 56 oude dui- 7,35 mpm: 1,3 en 8. J. en 1 2,4 en 9. J. du Puy, 5. O. prs, 6. combinatie Van de Ssse, 7. J. Harms, 10. A. de d Vooruit Boschkapelle, duiven, 1469,47 mpm: 1 Kerckhaert, 2. B. en J. put, 4. A. Nicolaas, 5. F. lar. Met 26 jaarlingen, ïpm: 1. Th Dobbelaar, 2. Damme, 3 en 4. R. Her- 1 de Cock. eauroux 4495 iaal concours, 1375,49 mpm: Suijsse, 2. A. de Wever, Oostburg; 3. combinatie tthem; 4 L. van de Wege, 5. J. van de Plasse, 6. A. k, beiden Cadzand; 7. ge- Franse, Kwadendamme; \rens, Spui; 9. E. Ulijn, andkerkje; 10. G, Dusar- Groede. West-Zeeuws-Vlaanderen/ ren, 1266 duiven, 1375,49 1. M. Buijsse, 2. A. de beiden Oostburg; 3. com- Pevi, Ritthem; 4. L. van de Vroede; 5. J. van de Plasse, uininck, beiden Cadzand; .ijn, Waterlandkerkje; 8 en Dusarduijn jr, Groede; 10. Poorter, Souburg. boor onze redacteur Hans Rooseboom ireda - Met ingang van 1 juni is Rob Schoonen di recteur van de NBKS, de Noordbrabantse Kunst stichting. De NBKS is sinds vorig jaar gevestigd de Bredase Reigerstraat. .e NBKS is het punt in de irovincie Noord-Brabant waar dereen terecht kan voor alle Jormatie over beeldende kunst. •En dat geldt zowel voor de unstenaars als voor het pu- liek", aldus Rob Schoonen. [Zoals je voor toeristische infor- latie naar de VW gaat, en voor irood naar de bakker, zo moet je [oor beeldende kunst bij de de KS zijn", zegt de nieuwe di- icteur. „En als de NBKS dat intrale punt nog niet is, dan zal er alles aan doen om het ervan !e maken". ,ob Schoonen, geboren in 1956 Breda, heeft al een half leven in de beeldende kunst achter de ug. „Het zit van m'n kleine teen ot m'n elleboog". Hij is opgeleid ian de Academie voor beeldende orming in Tilburg. Was acht aar kunstcriticus van De Stem, ijf jaar voor De Standaard in Irussel, voor De Morgen in ient, mede-oprichter van het unsttijdschrift Artefakten in Uitwerpen, leraar tekenen en andvaardigheid in Goirle. Hij :hilderde en passant. In 1983 •ad Schoonen als kunstredac- eur in dienst van het Brabants lieuwsblad in Roosendaal/Ber en op Zoom. )oelslelling Hier bij de NBKS zal ik niet de rlagelijkse climax voelen, zoals It die acht jaar heb gekend als Journalist. In mijn huidige func tie heb ik niet de bevrediging van het onmiddellijke resultaat. Jlaar wat gelijk is gebleven, is mijn doelstelling. Ik heb als journalist altijd de mensen zo goed mogelijk willen bedienen inet informatie over kunst, en "".tijd mijn best gedaan die groep iensen te vergroten. Als direc- lur van de NBKS heb ik dezelf de doelstelling". De NBKS beschikt over docu mentatie en informatie over 400 in Brabant werkzame kunste- naars Van iedere kunstenaar zijn minimaal 10 dia's met werk aanwezig, plus alle artikelen, re- - m - Rob Schoonen in het onderkomen van de Noordbrabantse Kunststichting aan de Bredase Reigerstraat. FOTO WILLEM BLAUW censies etc. die aan die kunste naar zijn gewijd. Al het werk staat bovendien op beeldplaat. „Onze belangrijkste functie als NBKS is ervoor te zorgen dat de een weet wat de ander wil, en omgekeerd", aldus Rob Schoo nen. „Wij weten dat een bepaal de kunstenaar een lokatie zoekt voor een sculptuur, en wij weten óók dat een bepaalde gemeente op zoek is naar een beeld voor de binnenplaats van het bejaarden tehuis. De NBKS kan vraag en aanbod bij elkaar brengen". Adviseren Een belangrijke poot van het werk van de NBKS als provin ciale instelling is adviseren. Schoonen: „Wij kunnen een ge meente vertellen dat ze een kunstcommissie moeten instel len, en hoe ze die moeten samen stellen. De NBKS wil best aan wezig zijn tijdens een raadsver gadering. Of we adviseren een gemeente die geen cultuurnota heeft hoe ze die moeten opstel len. Wij kunnen bedrijven ver tellen hoe een opdracht aan een kunstenaar in zijn werk gaat, hoe subsidieregelingen in elkaar zitten, enzovoort". Het moet de gewoonste zaak van de wereld worden, zo vindt Schoonen, dat een gemeente die kunst wil aanschaffen niet op eigen houtje gaat rondneuzen, maar gericht gaat zoeken, en dan natuurlijk aan de hand van de NBKS, die daarvoor alle ken nis en informatie in huis heeft. Kwaliteit „Waarom zouden bedrijven of N est-Zeeuws-Vlaanderen ag 17 juni de jaarlijkss ekent een gezellig dagje op gehandicapten uit de regio deskundige begeleiding een it jaar met het motorschip r. Dit moderne passagiers- vervoeren van zieken en cht uitgenodigd. Een groo' een pastor, een deskundige ie Rode Kruiskolonne, vaart van Radio Delta de gasten I elde in de richting Antwer' I 1 vanuit de handelshaven in weer aan wal te gaan. EEN GROTE friet met, drie open ruggetjes en een zak chips. Zo vet en vunzig onge veer klinkt de nieuwe Gotcha! Knallende drums, klef pluk- werk van bassist Bone en sme rige gitaarakkoorden maken van Gotcha' Gotcha! Gotcha! een van de meest swingende soulfunk-platen sinds tijden. Nummers als Naked, Bonesong en Red Hot Momma laten horen dat de groep uit Amsterdam heel goed geluisterd heeft naar Funkadelic, de Chilli Peppers en Mother's Finest, om maar eens wat Amerikaanse equiva lenten te noemen. In het rusti ger werk zorgen de melodieuze zanglijnen en het jammerende Hammond-orgeltje van Bart van Poppel dat de spanning erin blijft. Zo houdt een toch vrij ingetogen nummer als He roine je hand toch bij de volu meknop. Live zijn de acht Ajax-suppor- ters zo'n beetje de drukste en zelfs irritantste muzikanten die er rondlopen, op plaat is het allemaal wat gestructureerder. Hoewel, met Stronger than Ajax, save da day is de anar chie weer een beetje terug: uw favoriete Ajax-wedstrijdver- slag nu ook op cd. (Ariola) GERARD VAN DEN BROEK POLLY J. Harvey en haar band verrasten vorig jaar de wereld roet het sfeervolle debuutalbum Dry. Ze werd terecht opge werkt door de organisatoren van Pinkpop die op het laatste moment nog een opengevallen plaatsje moesten vullen. Te recht, ook al kon het festival- publiek de weerbarstige gitaar- poëzie van PJ destijds maar amper waarderen op de vroege middag. Vlak voor Pinkpop '93 is ook het tweede album van de Britse groep verschenen, Rid of me, roet weer even hoekige als ei genzinnige songs. Het is geen simpele recht-op-en-neer pop muziek die PJ Harvey ons voor- zet- Het is melancholiek Gotcha: vet en vunzig. FOTO ARCHIEF DE STEM (Missed), agressief (Rid of me), wanhopig (Legs), of gewoon ge- covered, zoals het felle Highway '61 Revisited van Bob Dylan. Wel is de totaalsound een stuk ruiger geworden doordat het gitaarwerk meLr op de voor grond staat. De refreintjes bij voorbeeld worden een stuk har der ingezet dan op het introver te Dry. Daarmee gaat Polly vrolijk mee in de vaart der volkeren en met de huidige gi taar-revival. Maar ongetwijfeld zullen veel mensen weer moeite hebben met dit Britse buiten beentje. (Island/BMG) GVDB NICKY RUSHTON en Rachel Collins, samen alweer enige ja ren het gitaarduo And All Be cause The Lady Loves, zetten op hun nieuwste cd Sister Bridget de lijn voort die zij eerder uitzetten op Centred en Sugar Baby Love: zoetgevoois de samenzang en 'lief wegtok- kelende' gitaartjes. Weliswaar is er deze keer meer bas en drums aanwezig, waar door het geluid wat voller wordt, maar verder is het muzi kaal en tekstueel van hetzelfde laken een pak. Zo is er ook deze keer weer veel klein mensen leed te beluisteren: slaande echtgenoten, bedriegende en liegende venten, maar ook veel verliefdheid, dromen en idea len. Kortom: voor wie er niet genoeg van kan krijgen. (Roun- dabout/Boudisque) GVDB TIJDENS ZIJN laatste concert- toer hier liet Van Morrison al merken dat hij een periode doormaakt, waarin blues en R B een belangrijke plaats in nemen. Op het podium uitte zich dat in een bijna jaren zestig-achtige speelwijze. Op de nieuwe plaat Too long in exile zijn genoemde genres weliswaar in een iets gepolijstere vorm aanwezig, maar de intensiteit is er niet minder om. Met voor Vans doen veel covers van onder meer Lonely avenue van Doc Pomus en Good Mor ning little school girl van Son ny Boy Williamson en een ma gistraal duet met John Lee Hooker in de eigen klassieker Gloria legt hij een deel van zijn muzikale wortels bloot. De blues is ook zeer nadrukkelijk aanwezig in Bigtime operators, een nummer dat verhaalt over Vans bittere ervaringen met platenfirma's. Daarnaast is er de inmiddels bekende Mor- rison-soul in uitgesponnen, me lodieuze stukken. De teksten zijn dit keer wat aardser, al is de mystiek wel aanwezig in nummers als In the forest, Till we get the healing done en het op muziek gezette gedicht Be fore the world was made van W.B. Yeats. Candy Dulfer lijkt inmiddels een vaste gast op Morrison pla ten te gaan worden. Ze is op alt sax in flink wat nummers aan wezig. Van slaat haar kwalitei ten kennelijk hoog aan, want hij heeft haar verkozen boven vaste blazers als Pee Wee Ellis en Steve Gregory. Een nog be langrijkere plaats wordt inge nomen door Georgie Fame die met zijn Hammond-orgel aan veel nummers een stuwende sixties-swing geeft. John Lee Hooker doet zoals gezegd mee in Gloria (zowel op gitaar als als zanger) en hij doet samen met Morrison ook de zang in Wasted Years. Too long in exile is Van Mor risons zoveelste magistrale plaat. Je zou kunnen beweren dat hij het zich dit keer muzi kaal wat makkelijker heeft ge maakt, maar daar waar het voorspelbaar zou kunnen wor den heeft hij er zoveel intensi teit in gestopt dat het gewoon zalig is om ernaar te luisteren. Als het een beetje mee zit, wordt de nieuwe versie van Gloria ook nog eens een dikke hit. Ik was even bang dat veel vuldige airplay misschien gauw tot verveling zou kunnen lei den, maar nee, natuurlijk niet. Het was en is ook in deze nieuwe uitvoering een nummer met eeuwigheidswaarde. (Poly- dor) WIM VAN LEEST WADADA LEO Smith is een rastafari en hij maakte in 1978 voor ECM de elpee Divine love. Sindsdien werd op dat label niets meer van hem vernomen. Smith is er nu terug met de cd Kuiture jazz. Het is een plaat die de moeite waard is, want Smith laat een opvallende men geling horen van jazz, blues, reggae en Afrikaanse klanken. Bovendien mengt hij de wester se trompet en harmonica met typische Afrikaanse instrumen ten als de duimpiano en trom mels en voegt hij er ook nog eens het Japanse snaarinstru ment koto en een Japanse bam boefluit aan toe. Wadada Leo Smith heeft zijn cd in zijn eentje volgespeeld en in vier nummers is hij ook als zanger te horen. Die zangstuk ken zijn beslist de moeite waard, want Smith zorgt met zijn rokerige stemgeluid voor een intieme, bluesy sfeer die heel lekker in het gehoor ligt. Kuiture jazz is een uiterst avontuurlijke plaat. Smith tast als het ware de grenzen van blaasinstrumenten af en lar deert zijn muzikale belevenis sen met spaarzaam, maar ui terst functioneel percussiespel. Zo nu en dan doet de plaat een beetje aan huisvlijt van een geluidenfreak denken, maar Kuiture jazz is toch meer dan dat; je wordt als luisteraar be trokken in een spannend luis- teravontuur vol ongehoorde klanken. (ECM) WVL WAT krijg je als je een Bul gaars dameskoor, een symofo- nie-orkest een postmodern in dustrieel slagwerkersensemble samen laat spelen? Dan krijg je Grandmix, een ongehoorde ver smelting van klanken die haaks op elkaar lijken te staan. Eind mei vorig jaar speelden op een Frans festival het Orchestre Philharmonique de Pays de la Loire, het vocaal en instrumen taal ensemble Traika uit Plov div en de slagwerks Les Tam bours du Bronx samen. Dat samenspel gebeurde ge deeltelijk geïmproviseerd, want van een aantal stukken was geen partituur beschikbaar, waardoor de uitvoerende muzi kanten aangewezen waren op de aanwijzingen van de diri gent. Het resultaat van de onderne ming was overdonderend. Al leen al de combinatie van or kest en die typisch Bulgaarse dameszang is uiterst indrin gend, maar als daar ook nog eens Les Tambours du Bronx aan toegevoegd worden dan hoor je ineens Engelse sleutels op lege oliedrums slaan of las apparaten muziek maken. Voeg daar ook nog eens wat synthe sizers en typische Bulgaarse in strumenten bij en je hebt een soort muzikale Toren van Ba- bel. En toch is Grandmix, de cd die de muziek van die twee geden kwaardige dagen van vorig jaar mei bevat, fantastisch om naar te luisteren. Het is alsof Ravel, Varese, Xenakis en Zappa alle maal tegelijk uit je speakers knallen. Zeven stukken lang val je van de ene verbazing in de andere. Grandmix bevat ook nog eens vijf stukken van Les Tambours du Bronx alleen. Qua opzet zijn die nummers nog extremer, maar het totaal overdonderen de van de Grandmix-formule wordt uiteraard niet gehaald. (FNAC, Play It Again Sam) WVL WOENSDAG 2 JUNI 1993 DEEL gemeenten die kunst willen aan schaffen, dat via de NBKS doen, en niet via een commercieel be- middelings- of verhuurbureau zoals er tegenwoordig een hoop zijn? Het antwoord is simpel: kwaliteit. Bovendien is ons as sortiment veel breder. Hoeveel kunstenaars heeft een galerie of kunstuitleen in zijn stal? Veer tig? Wij hebben alle Brabantse kunstenaars, een stuk of 400. En bovendien kunnen wij veel meer doen aan begeleiding. Wij kun nen met het bedrijf op bezoek naar de kunstenaars, en wij kun nen wat vaker met de directeur om de plek lopen waar het werk moet komen". Presentatie De NBKS is geen vakvereniging voor kunstenaars en geen belan- genbehartigingsorganisatie. „Maar ik zie het wel als mijn taak om Brabantse kunstenaars ook buiten Brabant bekend te maken. Er zitten namelijk ver domd goeie kunstenaars in Bra bant. Ik ga dus zeker nauw sa menwerken met mijn zusteror ganisaties in andere provincies en in België". In het NBKS-pand in Breda is op de benedenverdieping perma nent hedendaagse kunst te zien. „Dat is onze presentatie. De NBKS is geen galerie, wij hou den geen exposities. In onze ruimte hier beneden is een per manente presentatie van alle kunstenaars die wij in documen tatie hebben, een steeds wisse lende staalkaart". Die presentatie van Brabantse kunstenaars is voor iedereen toe gankelijk: de tentoonstellinsg- ruimte van de NBKS is van dinsdag tot en met zondag iedere middag geopend. Toekomst Rob Schoonen is overigens niet helemaal gerust op de toekomst. „Allerlei vakken worden op school afgeschaft. Zoals kunst geschiedenis en creatieve vor ming. Ik vrees voor de toekomst. Ik zie het als mijn taak daar iets aan te doen. Zonder kunst is het leven namelijk niet leefbaar. Mensen worden dagelijks gecon fronteerd met kunst, op straat, in de bus. Maar zonder het te beseffen. Dat besef wil ik ze bijbrengen. Kunst is geen doel op zich, kunst is een middel. Een positief middel om mensen te leren zien en te leren denken". Door Henk van Weert Eindhoven - Er is een lobby gaande, die wil dat de nieuwe Nationale Reisopera in de toekomst in Eindhoven geves tigd wordt. Deze nieuwe operavoorziening vindt voorlopig in Enschede onderdak, maar de beoogd artistiek directeur Guus Mostart wil op den duur verhuizen naar een meer centrale plek in Nederland. Daarbij kijkt hij onder meer naar Eindhoven. Fons Bruins, directeur van de Eindho- vense Stadsschouwburg, juicht dit plan toe. De Nationale Reisopera komt in de plaats van operagezelschap Forum, dat opgeheven wordt. Forum was een reisgezelschap, evenals Opera Zuid in Maastricht. Beide gezelschappen zorgen ervoor dat in de provincies opera te zien is. De Nederlandse Opera speelt namelijk alleen in Amsterdam. Guus Mostart: „We starten in Enschede, waar ook Forum gevestigd was. Maar het is niet rationeel om in Enschede te blijven. Enschede ligt nogal excentrisch. Dat is hoogst ongeluk kig, als je naar reiskosten en dergelijke kijkt. Daarom oriënteren we ons op een betere vestigingsplaats. Een aantal gemeenten is geïnteresseerd. Eindhoven ja, maar ook Utrecht bijvoorbeeld. Echt concreet is er nog niets, we zijn nog slechts bezig met het inventariseren van mogelijkheden. Eindhoven heeft ons wel iets te bieden. De schouwburg wil op den duur een middenzaal bouwen. Dat past bij ons. Maar ook de aanwezigheid van Het Brabants Orkest speelt 'een rol, plus het feit dat er met het Zuidelijk Toneel een goed toneelgezelschap aanwezig is. Dat alles schept in Eindhoven een goed artistiek klimaat, waarin we ons wel thuis zouden kunnen voelen". Amsterdam (anp) - De Gouden Griffel 1993 -de prijs voor het beste kinderboek- is toegekend aan Paul Biegel (1925) voor het boek 'Nachtverhaal'. Het Gouden Penseel 1993 -de prijs voor het best geïllustreerde kinderboek- gaat naar Max Velthuijs (1923) voor de illustraties in zijn boek 'Kikker in de kou'. Voor dat boek won hij ook een Zilveren Griffel. Velthuijs is de eerste tekenaar die het Gouden Penseel voor de derde maal wint. De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) heeft dat dinsdag bekendgemaakt. De jury kende twee Zilveren Penselen en negen Zilveren Grif fels toe. Daarnaast werd aan zestien titels een eervolle ver melding verleend, de Vlag en Wimpel. Op 8 oktober worden de Griffels en Penselen uitgereikt op de Frankfurter Buchmesse. Die dag is geheel gewijd aan het Nederlandstalige kinderboek. Het Nederlandse taalgebied staat centraal op de komende boekenbeurs. Prijswinnaar Biegel heeft al veel kinderboeken geschreven. Zijn eerste grote succes was 'Het Sleutelkruid' dat in 1965 werd uitgeroepen tot 'Kinderboek van het Jaar', de voorloper van de Gouden Griffel. In 1972 kreeg Biegel de Gouden Griffel voor 'De Kleine Kapi tein'. Een jaar later ontving hij de Staatsprijs voor kinder- en jeugdliteratuur voor zijn gehele oeuvre. Zilveren Griffels werden hem in 1972, 1974, 1982 en 1988 toegekend voor respectievelijk 'De Twaalf rovers', 'Het olifan tenbeest', 'Haasvoorjaar' en 'De rode prinses'. In 1991 won Biegel FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Junglebook. 20 u. The distinguished gentleman. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Loaded weapon 1. 20 u. Sommersby. 20 u. Nowhere to run. 20 u. Fortress. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Ferngully. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Falling down. - Alhambra 2 14 u. Junglebook. 20 u. Sommersby. - Alhambra 3 14 en 20 u. Loaded weapon. - Alhambra 4 14 en 20 u. Nowhere to run. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Forever young. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The miracle. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Peter's friends. -Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. -Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Ambassades Club 1-14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Passenger 57. -Ambassades Club 3-14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Ambassades Club 4 -14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under siege. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 en 20 u. Alive. 14.30 u. Chaplin. Paul Biegel foto anp de Libris Wouterje Pieterse Prijs voor zijn boek 'Anderland'. Ook Max Velthuijs won diverse prijzen voor zowel zijn illustra ties als zijn boeken. Vorig jaar nog kreeg hij de Gouden Griffel èn een Zilveren Penseel voor 'Kikker en het vogeltje'. Het Gouden Penseel won hij ook in 1977 voor 'Het goedige monster en de rovers' en in 1986 voor 'Klein-Mannetje vindt het ge luk'. In 1990 werd hem een Zil veren Griffel toegekend voor 'Kikker is verliefd'. De boeken waarin de kikker de hoofdrol speelt, verschijnen sinds 1989. 20 u. Passenger 57. 20 u. Daens. 14.30 u. Junglebook. - Memling 14.30 en 20 u. Indecent proposal. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Falling down. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Falling down. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hellraiser 3. 20 en 22.30 u. Reservoir dogs. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Indecent proposal. 14.30. 17, 20 en 22.30 u. The assassin. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Passenger 57. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sommers by. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The distinguished gentleman. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive. 20 en 22.30 u. Jennifer 8. 22.30 u. Nowhere to run. 14.30 en 17 u. Jungle book (Ned. versie). 20 u. Daens.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17