DE stem gids
\T
ob Schoonen directeur NBKS
Eindhoven lonkt naar
Nationale Reisopera
Gouden Griffel 1993
gaat naar Paul Biegel
UIT GIDS
lentraal punt voor advies en informatie over beeldende kunst in Brabant
3nnebloem
anderen
IIEUWS
Gotcha!
PJ Harvey
And All Because
The Lady Loves
Van Morrison
Wadada Leo Smith
Grandmix
Gouden penseel voor Max Velthuijs
ledstrijd was een
|jd in De Stiers-
ging hier om de
lie palingen. Uit-
lillems 1,68 meter,
ens 1,68, 3. A. de
t. N. Blomme 1,16,
lom 1,16 meter. De
ling werd aan de
Jen door R. de
[50 cm. De tweede
as eveneens in De
waar ook op
j gevist. Uitslag: 1.
lelaere 3,90 meter,
phout 3,10, 3. P.
1,10, 4. W. de
[5. A. de Smet 0,61
Volgende wedstrijd
[ssen 13.00 en 17.00
't Grote Gat te
fen de Stierskreek
[ampioenschap. De
i wordt 26 juni ge-
07.00 tot 19.00
kil) 55,45, 5. WTC Al-
V) 52,84, 6, Freew-
fchoondijke) 47,00, 7.
brpe 46,82, 8. TIO
|35,04, 9 TC Breskens
l Sas van Gent 28,41.
Ürie sterritten: 1. TC
p6, 2. Wielertoerist
RTC Delta 199,18, 4.
i79,94, 5. TC Westdor-
6. Freewheel '79
tC HAS 136,05, 8. TC
(08,54, 9. TIO 108;25,
van Gent 93,12 pun-
[(1st rijd
1 schat van de surfs-
|:tocht is niet doorge-
vege de harde wind.
fin de plaats is een
dstrijd gehouden
kfvereniging Braak-
I wedstrijd is sportief
Uitslag: 1. Jan Ma-
Hoek; 2. Dimitri
3. Sander Picavet,
Irneuzen.
■en, 7. Frankie Thijs, 8
J Thijs, 10. L. Thuy. Met
Huiven;, 1478,36 mpm: 1,7
Tie Kind, 2,3 en 6. Lex
jgebroedres Van Houten,
ichuren, 9. E. Sturm, 10.
Beule.
feven Koewacht, 92 jaal-
170,95 mpm: 1,7 en 9. R.
ne, 2. O. Bonne, 3 en 10.
laansen, 4. R. de Schep-
van Hijfte, 6. Joh. de
I G. van de Heijden. Met
huiven, 1476,34 mpm: 1.
laansen, 2. Joh. de Block,
(W. Elegeert, 5. R. van
Kloosterzande, 136
1475,55 mpm: 1. René van
2 en 6. R. Mahu, 3. L.
4 en 7. combinatie
Kort, 5. W. Voet en
Jen 10. H. van Dijk, 9.
(tie Bisschop-De Waal.
fuif Sluiskil, 56 oude dui-
7,35 mpm: 1,3 en 8. J. en
1 2,4 en 9. J. du Puy, 5. O.
prs, 6. combinatie Van de
Ssse, 7. J. Harms, 10. A. de
d Vooruit Boschkapelle,
duiven, 1469,47 mpm: 1
Kerckhaert, 2. B. en J.
put, 4. A. Nicolaas, 5. F.
lar. Met 26 jaarlingen,
ïpm: 1. Th Dobbelaar, 2.
Damme, 3 en 4. R. Her-
1 de Cock.
eauroux
4495
iaal concours,
1375,49 mpm:
Suijsse, 2. A. de Wever,
Oostburg; 3. combinatie
tthem; 4 L. van de Wege,
5. J. van de Plasse, 6. A.
k, beiden Cadzand; 7. ge-
Franse, Kwadendamme;
\rens, Spui; 9. E. Ulijn,
andkerkje; 10. G, Dusar-
Groede.
West-Zeeuws-Vlaanderen/
ren, 1266 duiven, 1375,49
1. M. Buijsse, 2. A. de
beiden Oostburg; 3. com-
Pevi, Ritthem; 4. L. van de
Vroede; 5. J. van de Plasse,
uininck, beiden Cadzand;
.ijn, Waterlandkerkje; 8 en
Dusarduijn jr, Groede; 10.
Poorter, Souburg.
boor onze redacteur
Hans Rooseboom
ireda - Met ingang van 1
juni is Rob Schoonen di
recteur van de NBKS, de
Noordbrabantse Kunst
stichting. De NBKS is
sinds vorig jaar gevestigd
de Bredase Reigerstraat.
.e NBKS is het punt in de
irovincie Noord-Brabant waar
dereen terecht kan voor alle
Jormatie over beeldende kunst.
•En dat geldt zowel voor de
unstenaars als voor het pu-
liek", aldus Rob Schoonen.
[Zoals je voor toeristische infor-
latie naar de VW gaat, en voor
irood naar de bakker, zo moet je
[oor beeldende kunst bij de de
KS zijn", zegt de nieuwe di-
icteur. „En als de NBKS dat
intrale punt nog niet is, dan zal
er alles aan doen om het ervan
!e maken".
,ob Schoonen, geboren in 1956
Breda, heeft al een half leven
in de beeldende kunst achter de
ug. „Het zit van m'n kleine teen
ot m'n elleboog". Hij is opgeleid
ian de Academie voor beeldende
orming in Tilburg. Was acht
aar kunstcriticus van De Stem,
ijf jaar voor De Standaard in
Irussel, voor De Morgen in
ient, mede-oprichter van het
unsttijdschrift Artefakten in
Uitwerpen, leraar tekenen en
andvaardigheid in Goirle. Hij
:hilderde en passant. In 1983
•ad Schoonen als kunstredac-
eur in dienst van het Brabants
lieuwsblad in Roosendaal/Ber
en op Zoom.
)oelslelling
Hier bij de NBKS zal ik niet de
rlagelijkse climax voelen, zoals
It die acht jaar heb gekend als
Journalist. In mijn huidige func
tie heb ik niet de bevrediging
van het onmiddellijke resultaat.
Jlaar wat gelijk is gebleven, is
mijn doelstelling. Ik heb als
journalist altijd de mensen zo
goed mogelijk willen bedienen
inet informatie over kunst, en
"".tijd mijn best gedaan die groep
iensen te vergroten. Als direc-
lur van de NBKS heb ik dezelf
de doelstelling".
De NBKS beschikt over docu
mentatie en informatie over 400
in Brabant werkzame kunste-
naars Van iedere kunstenaar
zijn minimaal 10 dia's met werk
aanwezig, plus alle artikelen, re-
- m
-
Rob Schoonen in het onderkomen van de Noordbrabantse Kunststichting aan de Bredase Reigerstraat.
FOTO WILLEM BLAUW
censies etc. die aan die kunste
naar zijn gewijd. Al het werk
staat bovendien op beeldplaat.
„Onze belangrijkste functie als
NBKS is ervoor te zorgen dat de
een weet wat de ander wil, en
omgekeerd", aldus Rob Schoo
nen. „Wij weten dat een bepaal
de kunstenaar een lokatie zoekt
voor een sculptuur, en wij weten
óók dat een bepaalde gemeente
op zoek is naar een beeld voor de
binnenplaats van het bejaarden
tehuis. De NBKS kan vraag en
aanbod bij elkaar brengen".
Adviseren
Een belangrijke poot van het
werk van de NBKS als provin
ciale instelling is adviseren.
Schoonen: „Wij kunnen een ge
meente vertellen dat ze een
kunstcommissie moeten instel
len, en hoe ze die moeten samen
stellen. De NBKS wil best aan
wezig zijn tijdens een raadsver
gadering. Of we adviseren een
gemeente die geen cultuurnota
heeft hoe ze die moeten opstel
len. Wij kunnen bedrijven ver
tellen hoe een opdracht aan een
kunstenaar in zijn werk gaat,
hoe subsidieregelingen in elkaar
zitten, enzovoort".
Het moet de gewoonste zaak van
de wereld worden, zo vindt
Schoonen, dat een gemeente die
kunst wil aanschaffen niet op
eigen houtje gaat rondneuzen,
maar gericht gaat zoeken, en
dan natuurlijk aan de hand van
de NBKS, die daarvoor alle ken
nis en informatie in huis heeft.
Kwaliteit
„Waarom zouden bedrijven of
N est-Zeeuws-Vlaanderen
ag 17 juni de jaarlijkss
ekent een gezellig dagje op
gehandicapten uit de regio
deskundige begeleiding een
it jaar met het motorschip
r. Dit moderne passagiers-
vervoeren van zieken en
cht uitgenodigd. Een groo'
een pastor, een deskundige
ie Rode Kruiskolonne, vaart
van Radio Delta de gasten I
elde in de richting Antwer' I
1 vanuit de handelshaven in
weer aan wal te gaan.
EEN GROTE friet met, drie
open ruggetjes en een zak
chips. Zo vet en vunzig onge
veer klinkt de nieuwe Gotcha!
Knallende drums, klef pluk-
werk van bassist Bone en sme
rige gitaarakkoorden maken
van Gotcha' Gotcha! Gotcha!
een van de meest swingende
soulfunk-platen sinds tijden.
Nummers als Naked, Bonesong
en Red Hot Momma laten horen
dat de groep uit Amsterdam
heel goed geluisterd heeft naar
Funkadelic, de Chilli Peppers
en Mother's Finest, om maar
eens wat Amerikaanse equiva
lenten te noemen. In het rusti
ger werk zorgen de melodieuze
zanglijnen en het jammerende
Hammond-orgeltje van Bart
van Poppel dat de spanning
erin blijft. Zo houdt een toch
vrij ingetogen nummer als He
roine je hand toch bij de volu
meknop.
Live zijn de acht Ajax-suppor-
ters zo'n beetje de drukste en
zelfs irritantste muzikanten die
er rondlopen, op plaat is het
allemaal wat gestructureerder.
Hoewel, met Stronger than
Ajax, save da day is de anar
chie weer een beetje terug: uw
favoriete Ajax-wedstrijdver-
slag nu ook op cd. (Ariola)
GERARD VAN DEN BROEK
POLLY J. Harvey en haar band
verrasten vorig jaar de wereld
roet het sfeervolle debuutalbum
Dry. Ze werd terecht opge
werkt door de organisatoren
van Pinkpop die op het laatste
moment nog een opengevallen
plaatsje moesten vullen. Te
recht, ook al kon het festival-
publiek de weerbarstige gitaar-
poëzie van PJ destijds maar
amper waarderen op de vroege
middag.
Vlak voor Pinkpop '93 is ook
het tweede album van de Britse
groep verschenen, Rid of me,
roet weer even hoekige als ei
genzinnige songs. Het is geen
simpele recht-op-en-neer pop
muziek die PJ Harvey ons voor-
zet- Het is melancholiek
Gotcha: vet en vunzig.
FOTO ARCHIEF DE STEM
(Missed), agressief (Rid of me),
wanhopig (Legs), of gewoon ge-
covered, zoals het felle
Highway '61 Revisited van Bob
Dylan.
Wel is de totaalsound een stuk
ruiger geworden doordat het
gitaarwerk meLr op de voor
grond staat. De refreintjes bij
voorbeeld worden een stuk har
der ingezet dan op het introver
te Dry. Daarmee gaat Polly
vrolijk mee in de vaart der
volkeren en met de huidige gi
taar-revival. Maar ongetwijfeld
zullen veel mensen weer moeite
hebben met dit Britse buiten
beentje. (Island/BMG)
GVDB
NICKY RUSHTON en Rachel
Collins, samen alweer enige ja
ren het gitaarduo And All Be
cause The Lady Loves, zetten
op hun nieuwste cd Sister
Bridget de lijn voort die zij
eerder uitzetten op Centred en
Sugar Baby Love: zoetgevoois
de samenzang en 'lief wegtok-
kelende' gitaartjes.
Weliswaar is er deze keer meer
bas en drums aanwezig, waar
door het geluid wat voller
wordt, maar verder is het muzi
kaal en tekstueel van hetzelfde
laken een pak. Zo is er ook deze
keer weer veel klein mensen
leed te beluisteren: slaande
echtgenoten, bedriegende en
liegende venten, maar ook veel
verliefdheid, dromen en idea
len. Kortom: voor wie er niet
genoeg van kan krijgen. (Roun-
dabout/Boudisque)
GVDB
TIJDENS ZIJN laatste concert-
toer hier liet Van Morrison al
merken dat hij een periode
doormaakt, waarin blues en R
B een belangrijke plaats in
nemen.
Op het podium uitte zich dat in
een bijna jaren zestig-achtige
speelwijze. Op de nieuwe plaat
Too long in exile zijn genoemde
genres weliswaar in een iets
gepolijstere vorm aanwezig,
maar de intensiteit is er niet
minder om.
Met voor Vans doen veel covers
van onder meer Lonely avenue
van Doc Pomus en Good Mor
ning little school girl van Son
ny Boy Williamson en een ma
gistraal duet met John Lee
Hooker in de eigen klassieker
Gloria legt hij een deel van zijn
muzikale wortels bloot. De
blues is ook zeer nadrukkelijk
aanwezig in Bigtime operators,
een nummer dat verhaalt over
Vans bittere ervaringen met
platenfirma's. Daarnaast is er
de inmiddels bekende Mor-
rison-soul in uitgesponnen, me
lodieuze stukken. De teksten
zijn dit keer wat aardser, al is
de mystiek wel aanwezig in
nummers als In the forest, Till
we get the healing done en het
op muziek gezette gedicht Be
fore the world was made van
W.B. Yeats.
Candy Dulfer lijkt inmiddels
een vaste gast op Morrison pla
ten te gaan worden. Ze is op alt
sax in flink wat nummers aan
wezig. Van slaat haar kwalitei
ten kennelijk hoog aan, want
hij heeft haar verkozen boven
vaste blazers als Pee Wee Ellis
en Steve Gregory. Een nog be
langrijkere plaats wordt inge
nomen door Georgie Fame die
met zijn Hammond-orgel aan
veel nummers een stuwende
sixties-swing geeft. John Lee
Hooker doet zoals gezegd mee
in Gloria (zowel op gitaar als
als zanger) en hij doet samen
met Morrison ook de zang in
Wasted Years.
Too long in exile is Van Mor
risons zoveelste magistrale
plaat. Je zou kunnen beweren
dat hij het zich dit keer muzi
kaal wat makkelijker heeft ge
maakt, maar daar waar het
voorspelbaar zou kunnen wor
den heeft hij er zoveel intensi
teit in gestopt dat het gewoon
zalig is om ernaar te luisteren.
Als het een beetje mee zit,
wordt de nieuwe versie van
Gloria ook nog eens een dikke
hit. Ik was even bang dat veel
vuldige airplay misschien gauw
tot verveling zou kunnen lei
den, maar nee, natuurlijk niet.
Het was en is ook in deze
nieuwe uitvoering een nummer
met eeuwigheidswaarde. (Poly-
dor)
WIM VAN LEEST
WADADA LEO Smith is een
rastafari en hij maakte in 1978
voor ECM de elpee Divine love.
Sindsdien werd op dat label
niets meer van hem vernomen.
Smith is er nu terug met de cd
Kuiture jazz. Het is een plaat
die de moeite waard is, want
Smith laat een opvallende men
geling horen van jazz, blues,
reggae en Afrikaanse klanken.
Bovendien mengt hij de wester
se trompet en harmonica met
typische Afrikaanse instrumen
ten als de duimpiano en trom
mels en voegt hij er ook nog
eens het Japanse snaarinstru
ment koto en een Japanse bam
boefluit aan toe.
Wadada Leo Smith heeft zijn
cd in zijn eentje volgespeeld en
in vier nummers is hij ook als
zanger te horen. Die zangstuk
ken zijn beslist de moeite
waard, want Smith zorgt met
zijn rokerige stemgeluid voor
een intieme, bluesy sfeer die
heel lekker in het gehoor ligt.
Kuiture jazz is een uiterst
avontuurlijke plaat. Smith tast
als het ware de grenzen van
blaasinstrumenten af en lar
deert zijn muzikale belevenis
sen met spaarzaam, maar ui
terst functioneel percussiespel.
Zo nu en dan doet de plaat een
beetje aan huisvlijt van een
geluidenfreak denken, maar
Kuiture jazz is toch meer dan
dat; je wordt als luisteraar be
trokken in een spannend luis-
teravontuur vol ongehoorde
klanken. (ECM)
WVL
WAT krijg je als je een Bul
gaars dameskoor, een symofo-
nie-orkest een postmodern in
dustrieel slagwerkersensemble
samen laat spelen? Dan krijg je
Grandmix, een ongehoorde ver
smelting van klanken die haaks
op elkaar lijken te staan.
Eind mei vorig jaar speelden op
een Frans festival het Orchestre
Philharmonique de Pays de la
Loire, het vocaal en instrumen
taal ensemble Traika uit Plov
div en de slagwerks Les Tam
bours du Bronx samen.
Dat samenspel gebeurde ge
deeltelijk geïmproviseerd, want
van een aantal stukken was
geen partituur beschikbaar,
waardoor de uitvoerende muzi
kanten aangewezen waren op
de aanwijzingen van de diri
gent.
Het resultaat van de onderne
ming was overdonderend. Al
leen al de combinatie van or
kest en die typisch Bulgaarse
dameszang is uiterst indrin
gend, maar als daar ook nog
eens Les Tambours du Bronx
aan toegevoegd worden dan
hoor je ineens Engelse sleutels
op lege oliedrums slaan of las
apparaten muziek maken. Voeg
daar ook nog eens wat synthe
sizers en typische Bulgaarse in
strumenten bij en je hebt een
soort muzikale Toren van Ba-
bel.
En toch is Grandmix, de cd die
de muziek van die twee geden
kwaardige dagen van vorig jaar
mei bevat, fantastisch om naar
te luisteren. Het is alsof Ravel,
Varese, Xenakis en Zappa alle
maal tegelijk uit je speakers
knallen. Zeven stukken lang
val je van de ene verbazing in
de andere.
Grandmix bevat ook nog eens
vijf stukken van Les Tambours
du Bronx alleen. Qua opzet zijn
die nummers nog extremer,
maar het totaal overdonderen
de van de Grandmix-formule
wordt uiteraard niet gehaald.
(FNAC, Play It Again Sam)
WVL
WOENSDAG 2 JUNI 1993
DEEL
gemeenten die kunst willen aan
schaffen, dat via de NBKS doen,
en niet via een commercieel be-
middelings- of verhuurbureau
zoals er tegenwoordig een hoop
zijn? Het antwoord is simpel:
kwaliteit. Bovendien is ons as
sortiment veel breder. Hoeveel
kunstenaars heeft een galerie of
kunstuitleen in zijn stal? Veer
tig? Wij hebben alle Brabantse
kunstenaars, een stuk of 400. En
bovendien kunnen wij veel meer
doen aan begeleiding. Wij kun
nen met het bedrijf op bezoek
naar de kunstenaars, en wij kun
nen wat vaker met de directeur
om de plek lopen waar het werk
moet komen".
Presentatie
De NBKS is geen vakvereniging
voor kunstenaars en geen belan-
genbehartigingsorganisatie.
„Maar ik zie het wel als mijn
taak om Brabantse kunstenaars
ook buiten Brabant bekend te
maken. Er zitten namelijk ver
domd goeie kunstenaars in Bra
bant. Ik ga dus zeker nauw sa
menwerken met mijn zusteror
ganisaties in andere provincies
en in België".
In het NBKS-pand in Breda is
op de benedenverdieping perma
nent hedendaagse kunst te zien.
„Dat is onze presentatie. De
NBKS is geen galerie, wij hou
den geen exposities. In onze
ruimte hier beneden is een per
manente presentatie van alle
kunstenaars die wij in documen
tatie hebben, een steeds wisse
lende staalkaart".
Die presentatie van Brabantse
kunstenaars is voor iedereen toe
gankelijk: de tentoonstellinsg-
ruimte van de NBKS is van
dinsdag tot en met zondag iedere
middag geopend.
Toekomst
Rob Schoonen is overigens niet
helemaal gerust op de toekomst.
„Allerlei vakken worden op
school afgeschaft. Zoals kunst
geschiedenis en creatieve vor
ming. Ik vrees voor de toekomst.
Ik zie het als mijn taak daar iets
aan te doen. Zonder kunst is het
leven namelijk niet leefbaar.
Mensen worden dagelijks gecon
fronteerd met kunst, op straat,
in de bus. Maar zonder het te
beseffen. Dat besef wil ik ze
bijbrengen. Kunst is geen doel
op zich, kunst is een middel. Een
positief middel om mensen te
leren zien en te leren denken".
Door Henk van Weert
Eindhoven - Er is een lobby gaande, die wil dat de nieuwe
Nationale Reisopera in de toekomst in Eindhoven geves
tigd wordt. Deze nieuwe operavoorziening vindt voorlopig
in Enschede onderdak, maar de beoogd artistiek directeur
Guus Mostart wil op den duur verhuizen naar een meer
centrale plek in Nederland. Daarbij kijkt hij onder meer
naar Eindhoven. Fons Bruins, directeur van de Eindho-
vense Stadsschouwburg, juicht dit plan toe.
De Nationale Reisopera komt in de plaats van operagezelschap
Forum, dat opgeheven wordt. Forum was een reisgezelschap,
evenals Opera Zuid in Maastricht. Beide gezelschappen zorgen
ervoor dat in de provincies opera te zien is. De Nederlandse
Opera speelt namelijk alleen in Amsterdam.
Guus Mostart: „We starten in Enschede, waar ook Forum
gevestigd was. Maar het is niet rationeel om in Enschede te
blijven. Enschede ligt nogal excentrisch. Dat is hoogst ongeluk
kig, als je naar reiskosten en dergelijke kijkt. Daarom oriënteren
we ons op een betere vestigingsplaats. Een aantal gemeenten is
geïnteresseerd. Eindhoven ja, maar ook Utrecht bijvoorbeeld.
Echt concreet is er nog niets, we zijn nog slechts bezig met het
inventariseren van mogelijkheden. Eindhoven heeft ons wel iets
te bieden. De schouwburg wil op den duur een middenzaal
bouwen. Dat past bij ons. Maar ook de aanwezigheid van Het
Brabants Orkest speelt 'een rol, plus het feit dat er met het
Zuidelijk Toneel een goed toneelgezelschap aanwezig is. Dat
alles schept in Eindhoven een goed artistiek klimaat, waarin we
ons wel thuis zouden kunnen voelen".
Amsterdam (anp) - De Gouden Griffel 1993 -de prijs voor het
beste kinderboek- is toegekend aan Paul Biegel (1925) voor
het boek 'Nachtverhaal'. Het Gouden Penseel 1993 -de prijs
voor het best geïllustreerde kinderboek- gaat naar Max
Velthuijs (1923) voor de illustraties in zijn boek 'Kikker in de
kou'. Voor dat boek won hij ook een Zilveren Griffel.
Velthuijs is de eerste tekenaar
die het Gouden Penseel voor de
derde maal wint. De Stichting
Collectieve Propaganda van het
Nederlandse Boek (CPNB) heeft
dat dinsdag bekendgemaakt.
De jury kende twee Zilveren
Penselen en negen Zilveren Grif
fels toe. Daarnaast werd aan
zestien titels een eervolle ver
melding verleend, de Vlag en
Wimpel. Op 8 oktober worden de
Griffels en Penselen uitgereikt
op de Frankfurter Buchmesse.
Die dag is geheel gewijd aan het
Nederlandstalige kinderboek.
Het Nederlandse taalgebied
staat centraal op de komende
boekenbeurs.
Prijswinnaar Biegel heeft al veel
kinderboeken geschreven. Zijn
eerste grote succes was 'Het
Sleutelkruid' dat in 1965 werd
uitgeroepen tot 'Kinderboek van
het Jaar', de voorloper van de
Gouden Griffel.
In 1972 kreeg Biegel de Gouden
Griffel voor 'De Kleine Kapi
tein'. Een jaar later ontving hij
de Staatsprijs voor kinder- en
jeugdliteratuur voor zijn gehele
oeuvre. Zilveren Griffels werden
hem in 1972, 1974, 1982 en 1988
toegekend voor respectievelijk
'De Twaalf rovers', 'Het olifan
tenbeest', 'Haasvoorjaar' en 'De
rode prinses'. In 1991 won Biegel
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Junglebook.
20 u. The distinguished gentleman.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Loaded weapon 1.
20 u. Sommersby.
20 u. Nowhere to run.
20 u. Fortress.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Ferngully.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Falling down.
- Alhambra 2
14 u. Junglebook.
20 u. Sommersby.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Loaded weapon.
- Alhambra 4
14 en 20 u. Nowhere to run.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Falling down.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Forever young.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The miracle.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Scent of a woman.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Peter's friends.
-Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 20 en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Indecent proposal.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Alive.
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sommersby.
-Ambassades Club 1-14, 16.30,
19 en 21.30 u. The distinguished
gentleman.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Passenger 57.
-Ambassades Club 3-14, 16.30,
19 en 21.30 u. The bodyguard.
-Ambassades Club 4 -14, 16.30,
19 en 21.30 u. Under siege.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 en 20 u. Alive.
14.30 u. Chaplin.
Paul Biegel foto anp
de Libris Wouterje Pieterse Prijs
voor zijn boek 'Anderland'.
Ook Max Velthuijs won diverse
prijzen voor zowel zijn illustra
ties als zijn boeken. Vorig jaar
nog kreeg hij de Gouden Griffel
èn een Zilveren Penseel voor
'Kikker en het vogeltje'. Het
Gouden Penseel won hij ook in
1977 voor 'Het goedige monster
en de rovers' en in 1986 voor
'Klein-Mannetje vindt het ge
luk'. In 1990 werd hem een Zil
veren Griffel toegekend voor
'Kikker is verliefd'. De boeken
waarin de kikker de hoofdrol
speelt, verschijnen sinds 1989.
20 u. Passenger 57.
20 u. Daens.
14.30 u. Junglebook.
- Memling
14.30 en 20 u. Indecent proposal.
- Van Eyk
14.30 en 20 u. Falling down.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Falling
down.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The piano.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hellraiser
3.
20 en 22.30 u. Reservoir dogs.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Indecent
proposal.
14.30. 17, 20 en 22.30 u. The
assassin.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Passenger
57.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sommers
by.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
distinguished gentleman.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive.
20 en 22.30 u. Jennifer 8.
22.30 u. Nowhere to run.
14.30 en 17 u. Jungle book (Ned.
versie).
20 u. Daens.