Kastelen openen de poorten
'Ruimte laten voor lelijkheid'
De
UIT
NOS en Veronica op
televisie in Curasao
Werchter uitverkocht
Mof
Bert Kuizenga nieuwe
koppelaar bij Tros
Tentoonste
'V
GIDS
Peter Sellars regisseert 'Pelléas et Mélisande' bij Nederlandse Opera
57-
de stem
DE STEM
VRIJDAG 28 MEI 1993
Op Tweede Pinksterdag voor
derde maal Brabantse
Kastelendag
Door een redacteur
Indrukwekkende water
burchten, sjieke landhui
zen, maar ook eenvoudige
woontorens. Op 31 mei,
tweede pinksterdag, is het
allemaal te zien tijdens de
Brabantse Kastelendag.
Zo'n twintig kastelen, landhui
zen en ruïnes, verspreid over de
hele provincie, zetten dan de
poorten open voor het publiek.
De kastelendag is opnieuw geor
ganiseerd door de Brabantse
Kastelenstichting; de Vereniging
Vrienden van Brabantse Kaste
len en Omroep Brabant.
De Brabantse Kastelendag' werd
in 1991 voor het eerst gehouden.
De organisatie telde toen 25.000
toeschouwers. Dat aantal werd
vorig jaar overtroffen, vooral
ook omdat het aantal te bezoe
ken kastelen werd uitgebreid.
Dit jaar is de lijst weer wat
langer geworden. Zo is het nu
ook mogelijk om het landgoed
De Wamberg bij Berlicum en
kasteel Tongelaer bij Mill te be
zoeken. Daar staat tegenover dat
kasteel Heeswijk in verband met
de op handen zijnde renovatie
niet te bezichtigen is. Vorig jaar
moesten veel bezoekers teleurge
steld worden omdat ze in de
veronderstelling verkeerden dat
het hele kasteel te zien zou zijn.
„Daarom blijven we dit jaar he
lemaal dicht", zegt. een woord
voerder. „Je krijgt anders alleen
maar kwaaie gezichten."
Markiezenhof
Voor de liefhebber blijft vol
doende over. In West-Brabant is
bij voorbeeld het Markiezenhof
in Bergen op Zoom te zien. Dit
laat-gotische stadspaleis, des
tijds gebouwd voor Jan II van
Glymes, is nu een museum. In
een aantal kamers is nog de
adellijke sfeer uit vroeger tijden
op te snuiven. Ook het landgoed
De Wouwse Plantage is op twee-
Het Markiezenhof in Bergen op Zoom.
de pinksterdag te bezichtigen.
De plaatselijke heemkundekring
houdt rondleidingen.
In Midden-Brabant gaan onder
meer Kasteel Dussen en Kasteel
Loon op Zand open. Beide kaste
len werden gebouwd aan het
einde van de veertiende eeuw.
Kasteel Dussen liep in de Twee
de Wereldoorlog zware averij op,
werd vervolgens gerestaureerd
en doet nu dienst als gemeente
huis. Kasteel Loon op Zand (be
ter bekend als het Witte Kasteel)
heeft een opmerkelijke bescher-
mingswal, daterend uit de Tach
tigjarige Oorlog. Het kasteel
wordt bovendien geflankeerd
door fraaie tuinen.
Kasteel Nemerlaer, langs de weg
van Haaren naar Oisterwijk,
wordt nog gedeeltelijk bewoond.
In de kelders is een horecagele
genheid, terwijl in de kasteel
boerderij stichting Het Brabants
Landschap kantoor houdt. Tij
dens de kastelendag wordt onder
meer ingegaan op de zeventien-
de-eeuwse klokkenstoel in de hal
van het kasteel. Het Brabants
Landschap vertoont ook dia's
over het landgoed rondom kas
teel Nemerlaer.
Maasbrug
In het Land van Cuijk zijn drie
kastelen te zien. Op een dode
arm van de Maas bij Boxmeer
staat waarschijnlijk al sinds de
elfde eeuw een grote burcht, die
sinds de Middeleeuwen bekend
staat als het Kasteel van Box
meer. In de kelders is een klein
museum met een overzicht van
FOTO DE STEM/BEN STEFFEN
de geschiedenis van het kasteel
en van de Congregatie van de
Zusters van Julie Postel, de eige
nares van het complex.
Enkele kilometers naar het noor
den kan in het centrum van
Cuijk het Museum Ceuclum be
zocht worden. Daarbij gaat het
om een kerktoren die gebouwd
werd aan het einde van de vijf
tiende eeuw. Het museum
schenkt ruimschoots aandacht
aan het rijke Romeinse verleden
van Cuijk. Zo zijn de resten van
de oude Maasbrug te zien en van
twee Romeinse forten.
In Sint-Oedenrode zet Kasteel
Henkenshage de deuren open. In
de achttiende eeuw woonde hier
de Friese dichter Willem van
Haren, vertrouweling van de
Oranjes. Na een ingrijpende ver
bouwing in de negentiende eeuw
doet het kasteel nu middeleeuws
aan, compleet met torentjes en
kantelen. In de jaren vijftig werd
het slot gerestaureerd en kreeg
het (gedeeltelijk) een museum
functie.
Ruïnes
De ruïnes van het Groot-Kasteel
van Deurne trekken jaarlijks ook
heel wat belangstellenden. Het
kasteel werd aan het einde van
de Tweede Wereldoorlog onher
stelbaar verwoest. Het Dinghuis
is een overblijfsel van de vroege
re voorburcht. Aan de overkant
van de weg ligt de woontoren
van het Klein-Kasteel van Deur
ne, dat particulier bewoond
wordt.
Eén van de grootste trekpleisters
is het Kasteel Helmond, dat rond
1400 gebouwd werd als vierkan
te waterburcht met ronde hoek
torens. Omstreeks 1920 werd het
kasteel ingrijpend verbouwd om
als gemeentehuis te kunnen die
nen. Tegenwoordig is het een
museum. Tijdens de kastelendag
is er de expositie 'Getekend en
Verzameld' te zien, samengesteld
uit de collectie van het Arnhem
se Gemeentemuseum.
In de omgeving van Eindhoven
zijn ook nog de kastelen in Ge-
mert, Geldrop en Heeze te zien.
Voor de meeste kastelen en
burchten moet entree worden
betaald, meestal een rijksdaal
der. Enkele kastelen zijn gratis,
maar er zijn er ook waar vijf
gulden voor betaald moet wor
den.
Alle informatie over de kastelen
is te vinden in een speciale fol
der, die voor 1,25 gulden te koop
is bij alle Brabantse VW-kanto-
ren.
Werchter - Het Belgische popfestival Torhout/Werchter is tot op
de laatste kaart uitverkocht. Dit betekent dat binnen een maand
120.000 tickets over de toonbank gingen. Het dubbelfestival (3
juli in Torhout, 4 juli in Werchter) is acht keer eerder in haar
18-jarige bestaan op voorhand uitverkocht geraakt, maar nog
nooit zo snel. Ook Pinkpop ging dit jaar binnen recordtijd door
haar (60.000) tickets heen.
'Nederland en Duitsland, dat
gaat niet samen. Niet voor de
Duitsers, want die bekommeren
zich niet om ons. Zij hebben
grensgebied genoeg. Wijzelf
vinden dat het niet kan. Duit
sers zijn arrogant, dominant en
oorlogszuchtig. Dat vindt de
jeugd tenminste. Een onderzoek
van Clingendael wees het uit.
Een paar jaar eerder had een Duits onderzoek van het Allensbach
Institut hetzelfde beeld opgeleverd. Het moet dus kloppen.
Van iemand boven de veertig is zo'n vijandgevoel te begrijpen. Die
generatie heeft zelf de oorlog meegemaakt of van ouders, onderwij
zers en Lou de Jong voldoende over de bezetting gehoord. Gezeur
over gestolen fietsen, in beslag genomen radio's en arbeidsinzet. Dat
maakt zo'n leeftijdsgroep kregelig en misschien zelfs wraakzuchtig.
Maar 20-jarigen luisteren die dan ook nog naar opa en oma?
Nauwelijks. Het Duitsland-beeld heeft ook weinig met 40-45 van
doen. Het bestond al lang voor de oorlog, zelfs in de vorige eeuwen.
Het komt uit de tijd toen Duitsland één, groot en belangrijk begon te
tvorden. De kleine muis die haar buurman olifant vreest.
Verbazing daarom dat heel intellectueel en kunstzinnig Nederland
boos werd toen het Amsterdamse Goethe Instituut zijn bibliotheek
dreigde te moeten sluiten. Een Duits propaganda-instrument minder,
het had heel denkend Nederland tot vreugde moeten zijn. Maar het
Goethe Instituut op de Herengracht is nauwelijks moffisch.
Goethe Instituten zijn er over de hele wereld. Het hoofdkantoor zit in
München. Het is een semi-staats-instelling voor de export van Duits
an de Duitse cultuur.
De regering in Bonn had besloten dat de Goethe organisatie eens wat
beter op de middelen moest letten. München inventariseerde hoeveel
boeken er per plaatselijk instituut te leen werden gevraagd. Als gevolg
moesten 27 bibliotheken over de hele wereld dicht. Amsterdam zat
daarbij. In Amsterdam haalt niemand de laatste Grass of eerste Böll
bij het Goethe Instituut. Daar zijn de openbare en academische
bibliotheken voor.
In Amsterdam heeft het Goethe Instituut een andere rol. Het is
voornamelijk een informatie- en documentatiecentrum. Zodra er
iemand in Cleve zucht, staat heel Nederland op zijn kop. De
haat-liefde-verhouding maakt dat wat er in Duitsland gebeurt hier
meer telt dan in Barcelona. Journalisten, onderzoekers en theatervolk
hangen direct aan de bel. Willen fotokopieën, telefoonnummers en
verwijzingen naar literatuur.
De verontwaardiging had succes. Duitse en Nederlandse media
protesteerden. De net aangetreden Goethe-president in München, een
vroegere kunstboss uit Frankfurt, begreep het signaal. De bezuiniging
terugdraaien kon hij niet, maar geld bij zakenvriendjes lospeuteren
was voor hem geen probleem. Daimler-Benz, de producent van
Mercedes en de moeder van Dasa, was het willige slachtoffer. 60.000
Gulden als 'Wiedergutmachung' voor de slechte pers die de Fokker
affaire had opgeleverd, bleek een peuleschil.
Maar het geld werd slechts gegarandeerd voor één jaar. Wat daarna?
Wil Mercedes blijvend af van de naam een auto te zijn voor
opgeklommen aannemers en zwart zakendoende veehandelaren of
als occasion voor kroegbazen en pooiers? Mercedes niet langer als
het symbool voor arrongantie, dominantie en oorlogszucht?
Niemand weet het. Wel dat de Duitsers zich nu ongerust maken over
het beeld dat in het nabuurland van hun bestaat. Begin juni roept het
Bundespresseamt in Bonn alle deskundigheid bijeen om het pro
bleem te lijf te gaan. Misschien dat een liefdesverklaring zin heeft,
maar dan wel één met een lief, klein en bescheiden stemmetje.
Door Niels Swinkels
Regisseur Peter Sellars is
vooral bekend van zijn om
streden ensceneringen van
Mozart-opera's. Cosi fan Tut
te liet hij spelen in een ham
burgertent, Le nozze di Figa
ro in Manhattan en Don Gio
vanni liet hij cocaine snuiven.
Daarnaast maakte hij ensce
neringen van hedendaagse
opera's van John Adams,
Nixon in China en Death of
Klinghoffer. Nu regisseert hij
Pelléas et Mélisande van
Claude Debussy bij De Ne
derlandse Opera, met in de
orkestbak het Rotterdams
Philharmonisch orkest onder
leiding van de jonge Britse
dirigent Simon Rattle (38).
Alles wat Peter Sellars (35) doet
en denkt, is bepaald door de
beelden van samenleving waar
uit hij voortkomt: Amerika. Er
zijn mensen die vinden dat hij de
opera's van Mozart geweld aan
deed. En dat hij zich bij voor
beeld eerst maar eens in de we
reld van Lorenzo Da Ponte, Mo-
zarts librettist moest verdiepen
voordat hij met de regie begon.
„Deze opera's, grote dingen uit
het verleden, zijn er niet uitslui
tend voor ons om te bewonde
ren", zegt Sellars. „Ze zijn er om
te gebruiken; om iets duidelijk te
maken. Opera's zijn niet zomaar
een of andere schat uit het verle
den, die uitsluitend over hun
eigen periode gaan. Ze gaan over
hoe mensen zijn, leven, over de
dingen waar iedereen zich elke
dag weer druk om maakt.
Toen Mozart ze schreef, was hij
helemaal niet geïnteresseerd in
een bepaald soort kant aan de
mouw van iemands kostuum. Hij
componeerde opera's omdat hij
geïnteresseerd was in mensen en
in wat ze doen. Je kunt een
produktie maken waarin Don
Giovanni cocaïne snuift die ui
termate onbenullig is. Of een
met oude kostuums en kroon
luchters die even onbenullig is.
Het decor en de enscenering
doen er niet toe. Je kunt het in
elke periode plaatsen die je wilt,
want theater is uiteindelijk een
metafoor. Wat er wel toe doet is:
zijn de mensen en wat ze doen,
herkenbaar. Opera is net als het
echte leven. Ik ben niet geïnte
resseerd in opera's die nergens
op slaan. Daarom maak ik pro-
dukties die wèl ergens op slaan.
Shakespeare opvoeren in histori
sche kostuums voegt in drama
tisch opzicht niets toe. Drama
ontstaat op het moment dat wij
met elkaar praten, niet daarvoor
Opera-regisseur Peter Sellars.
en niet daarna. Drama bestaat
maar in één tijd en dat is de
tegenwoordige tijd."
Evenwicht
„In drama bestaat er altijd een
evenwicht, met de voorstelling
aan de ene en het publiek aan de
andere kant. Da Ponte kende
zijn publiek, en schreef voor hen,
op briljante wijze. Maar nu, 200
jaar later, is dat evenwicht ver
schoven. Het publiek is niet
meer hetzelfde als dat in de tijd
van Mozart en Da Ponte. Dus
moet je de andere kant verande
ren, om het evenwicht in stand
te houden.
Ik ben degene die de aanpassin
gen moet maken. En dus kijk ik
wat Da Ponte deed om bepaalde
signalen naar het publiek te stu
ren, en wat die signalen nü moe
ten zijn om dezelfde boodschap
naar een nieuw publiek te stu
ren. Ik doe waarschijnlijk meer
historisch onderzoek dan men
sen die traditionele produkties
doen, omdat ik moet weten hoe
zijn wereld in elkaar stak."
Democratisch
„Opera is voor mij een van de
meest vooruitstrevende vormen
van kunst. Het mooie ervan is
dat er ruimte is voor veel ver
schillende ideeën. Het is geen
dictatuur, maar heeft democrati-
FOTO HOLLAND FESTIVAL
sche kracht. Dat Simon een idee
heeft, (Simon Rattle, de dirigent
van Pelléas et Mélisande), de
zanger er een heeft, en ik ook.
En we voeren ze allemaal tege
lijk uit. Het is net een functio
ning society, een samenleving,
waar degene die het gordijn
opent, die het licht doet, het
decor schildert, de hoboist en de
zanger allemaal samenwerken.
Hoe kunnen al die mensen sa
menwerken aan een groot pro
ject en elkaar niet afmaken? Ie
dereen moet buiten zijn eigen
vakgebied kunnen treden en dat
is heel interessant. Simon weet
veel meer van muziek dan ik ooit
zal weten. Maar ik weet weer
meer over drama dan Simon ooit
zal weten. Dus we moeten elkaar
kunnen vertrouwen."
„Ik heb een probleem met de
cultus van schoonheid in de
klassieke muziek industrie. Dat
alles maar klinkt zoals Kiri Te
Kanawa. Het grootste deel van
deze muziek is niet geschreven
om vierentwintig uur per dag
mooi te zijn. De muziek moest
een heel scala aan emoties uit
drukken, en schoonheid was er
daar één van. Je moet dus ruimte
laten voor lelijkheid in de klas
sieke muziek. Veel Mozart was
lelijk, veel Debussy was grof. Er
werd tegen geprotesteerd toen
het nieuw was. Dat gaat alle
maal verloren als een dirigent
Bert Kuizenga
FOTO DIJKSTRA
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Bert Kuizenga, vooral bekend geworden als
onvermurwbare verzekeringsman uit de populaire 'Foutje,
bedankt'-reclamespotjes, treedt in de voetsporen van
Carry Tefsen. Hij gaat vanaf vandaag het koppelprogram,
ma 'Blind Date' presenteren, dat de Tros voorheer:
uitzond onder de noemer 'Op goed geluk'.
De presentator maakt ook deel
uit van de redactie. Hij vindt
het zeer plezierig mee te kun
nen denken en praten over de
invulling van het programma.
'Blind Date' moet onder het
bewind van Kuizenga sponta
ner worden. „Meer improvisa
tie erin. De kandidaten mogen
van mij alles zeggen. Het is
veel minder- vastgelegd dan
voorheen. De kandidaten krij
gen niet meer alles voorge
kauwd. Ik hou van verrassing,
een beetje brutaal zijn. Ik rea
geer zelf ook op vragen en
antwoorden van de kandida
ten. Ik kan doorvragen of
commentaar geven. 'Blind Da
te' moet spannende televisie
opleveren."
De morgen 38 jaar wordende
Kuizenga (getrouwd en vader
van vier kinderen) beschikt
over de nodige camera-erva
ring. Na de afronding van zijn
toneel- en acteursopleiding
was hij te zien in een groot
aantal tv-programma's, recla
mes, film- en theaterproduk-
ties.
Zo vertolkte Bert rollen in
series als 'Zeg eens AAA',
'Mag het iets meer zijn',
'Goede tijden, slechte tijden',
'Villa Borghese', '12 Steden,
13 ongelukken' en 'Vrouwen-
vleugel'. Fervente bioscoopbe
zoekers kwamen hem tegen in
films als 'Tip van de sluier',
'Ciske de Rat', 'Flodder' en
'Honneponnetje'. In het thea
ter oogstte hij lof met produk
ties van onder meer theater
groep Discus en het Shafty.
theater.
Buitenkans
De Tros ziet in Bert Kuizenga
een talentvolle presentator
'met een geheel eigen ka
ter'. Eerder werkte Kuizenga
voor het Amsterdamse kabel
station Salto TV en was hij
strikken voor bedrijfs-
beurspresentaties. 'Blind Da
te' beschouwt hij als een
boeiende klus. In eerste ii
stantie staan er dertien afleve
ringen van 'Blind Date' op
rol.
„Ik ken het werken voor
camera natuurlijk en gez
mijn achtergrond denk ik dit
programma aan te kunnen.
Uiteraard zie ik het als een
grote uitdaging om een vrouw
als Carry Tefsen op te vol
Daarnaast is het concept van
'Blind Date' heel sterk. Het ii
voor mij een buitenkans", zegl
hij over zijn nieuwe job. „I
heb er echt zin in."
('Blind Date', Nederland 2,20.25
uur)
het alleen maar mooi maakt."
Sellars heeft zich jarenlang be
zig gehouden met regulier thea
ter, maar hield daar op een gege
ven moment mee op omdat het
hem te triviaal was, en sociaal
minder belangrijk dan opera.
„Opera speelt zich altijd af in
het grootste theater van de stad,
in de buurt van het gemeente
huis. Dat is zo hier in Amster
dam, dat is zo in San Francisco,
het is overal hetzelfde.
Opera is een official activity. Met
in het publiek de machtsstruc
tuur van de samenleving, die je
rechtstreeks kunt benaderen. Je
staat niet ergens op de stoep met
een protestbord te zwaaien,
maar je hebt direct contact. Met
diplomaten, directeuren van al
lerlei belangrijke bedrijven,
ambtenaren, staatslieden. Daar
naast heb je het gewone publiek,
tot en met die helemaal te gekke
mensen op de laagste rangen.
Een geweldige dwarsdoorsnede
van de bevolking. Je hebt een
gebouw dat een complete maat
schappij in zich heeft."
Aids
De opera Pelléas et Mélisande
van Claude Debussy dateert uit
1902 en werd gebaseerd op het
gelijknamige toneelstuk uit 1892
van de Franse symbolist Maurice
Maeterlinck (1862-1949). Peter
Sellars situeert de opera in een
setting die doet denken aan Ma-
libu, de rijke buurt van Los
Angeles, in een villa die eind
vijftiger, begin zestiger jaren ge
bouwd lijkt. Toen modern, maar
nu hopeloos ouderwets.
„Dit is een opera waarin de helft
van de mensen doodgaat of op
sterven ligt. Hoe ga je daar mee
om, hoe kun je daar mee leven?
Jonge mensen, wier leven tra
gisch en vroeg wordt afgesne
den. Bijna onvermijdelijk te in
terpreteren als een verwijzing
naar de Aids-epidemie. Onder
huids zit er dat zeker in. Je voelt
dat de muziek aan een dergelijke
emotie beantwoordt. De opera
gaat ook over een bepaalde so
ciale onrust, een nieuw fin de
siècle bewustzijn van: waar gaat
deze maatschappij naar toe?
Precies wat Maeterlinck aan het
eind van de vorige eeuw ook
voelde. In die zin is het een
eigentijdse opera. Het beschrijft
een zieke samenleving, die mo
dern bedoeld is, maar het is een
bejaard soort modernisme."
De opera Pelléas et Mélisande
van Claude Debussy gaat op 1
juni bij De Nederlandse Opera in
première, als opening van het
Holland Festival '93. Regie: Peter
Sellars. Volgende voorstellingen
op 4, 8, 11, 16, 18, 23 juni om
19.30 uur en op 13 en 20 juni om
13.30 uur.
Amsterdam/Willemstad (anp) - Binnenkort, waarschijn!
vanaf 1 augustus, zullen op de lokale zender Telecurayao
Willemstad ingeblikte programma's van de NOS en Verom
worden uitgezonden. Het hoofd van het televisiestation, Stel
Oosterhof, bevestigde dat met de NOS een overeen!*
daarvoor is getekend en met Veronica een intentieverklarii
is gesloten.
beperkte mate programma's n
de Antillen en Aruba, aldus'
woordvoerder.
De programma's van Veroni
en NOS zullen op band word
aangeleverd. Het Curapaosesl
tion zal als tegenprestatie
verzoek beelden leveren aan
twee Nederlandse zendgertf
tigden.
Programma's als 'All you Need is
Love', de Top 40 en andere eigen
Veronica-produkties kunnen
dan ook door de Curacaoënaars
worden bekeken. Het Commissa
riaat voor de Media, die op de
hoogte is gesteld, moet zijn
goedkeuring nog verlenen.
Ook de NOS wil programma's
beschikbaar stellen aan Curasao.
Het gaat dan om uitzendingen
van het tien-uur-Journaal, het
sportjournaal, Nova, Den Haag
Vandaag, Binnenlandse Zaken
en Van Gewest tot Gewest. Ook
kunnen live-programma's wor
den uitgeleverd, die dan wel een
paar dagen later worden uitge
zonden omdat de programma's
per vliegtuig worden overge
bracht. De NOS levert al in
Ook is het de bedoeling'
produktie van tv-progran®
samenwerking van de g»<
komt. Het uitwisselen van kt
nis en training van medewerkt
van de zender is eveneens
doel. Dat laatste doet Ver»
sinds kort ook met Mos!
waar in samenwerkingsverbal
een radiostation wordt
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. Distinguished gent
leman.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Loaded weapon 1.
19.30 en 22 u. Sommersby.
19.30 en 22 u. Nowhere to run.
22 u. Forever young.
19.30 en 22 u. Fortress.
19.30 u. Distinguished gentleman.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. A few good men.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Daens.
20 u. Scent óf a woman.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Falling down.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Sommersby.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Loaded weapon.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. Nowhere to run.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Falling down.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Forever young.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The miracle.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Scent of a woman.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The piano.
-Quellin n - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Peter's friends.
-Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 20 en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en21-30
Indecent proposal.
-Metro H - 14, 16.30, 19 en21
u. Alive.
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21
u. Sommersby.
- Ambassades Club 1 - 14, l®-
19 en 21.30 u. The distinguish
gentleman.
-Ambassades Club 2 - 14, 1®-
19 en 21.30 u. Passenger 57
-Ambassades Club 3 - 14,
19 en 21.30 u. The bodyguai
-Ambassades Club 4 - 14, 1®
19 en 21.30 u. Under siege.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 en 22.30 u. Alive.
20 en 22.30 u. Chaplin.
20 en 22.30 u. Passenger 57
- Memling
20 en 22.30 u. Indecent propose
- Van Eyk
20 en 22.30 u. Falling down.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
down.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. TheP^
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hel*"'
3.
20 en 22.30 u. Reservoir dogs
14.30, 17, 20 en 22.30 u. In<^
proposal.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
assassin.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Pass
14.30, 17, 20 en 22.30 u. SomD>®
by-
14.39, 17, 20 en 22.30 u-
distinguished gentleman.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive-
20 en 22.30 u. Jennifer 8.
22.30 u. Nowhere to run.
14.30 en 17 u. Jungle book V
versie).
20 u. Daens.
Joden met sternn de St.A
Door John van Miltenburg
Je was goed of je was
De oorlog betekende i
tair geweld, onderd
king, razzia's op jo
honger, onderduiken,
laboratie of verzet. Eei
to-tentoonstelling in
Legermuseum te Deli
een tegelijk versch
boek over 'Fotografi
bezettingstijd' rekene
met het stereotype b
De grijze tinten var
bezettingsjaren in
belicht.
f
Van een algemeen fotogri
verbod was geen sprake,
graferen was wel riskant,
als het ging om zaken d
Duitsers onwelgevallig w
r<
t T
U **i
ift 4* ft i 4 t
4J* 4 f*
Si 4 U r f r
e
r f,
V - 4 (f f
f 4/ Z't
4*W x
4 4 fr*. f 'f
V
<44 Jt.' //f
Zit4
<yj
t f 4% i
i 't fj f i i'
y
De eerste bladzijde i