Kastelen openen de poorten 'Ruimte laten voor lelijkheid' De UIT NOS en Veronica op televisie in Curasao Werchter uitverkocht Mof Bert Kuizenga nieuwe koppelaar bij Tros Tentoonste 'V GIDS Peter Sellars regisseert 'Pelléas et Mélisande' bij Nederlandse Opera 57- de stem DE STEM VRIJDAG 28 MEI 1993 Op Tweede Pinksterdag voor derde maal Brabantse Kastelendag Door een redacteur Indrukwekkende water burchten, sjieke landhui zen, maar ook eenvoudige woontorens. Op 31 mei, tweede pinksterdag, is het allemaal te zien tijdens de Brabantse Kastelendag. Zo'n twintig kastelen, landhui zen en ruïnes, verspreid over de hele provincie, zetten dan de poorten open voor het publiek. De kastelendag is opnieuw geor ganiseerd door de Brabantse Kastelenstichting; de Vereniging Vrienden van Brabantse Kaste len en Omroep Brabant. De Brabantse Kastelendag' werd in 1991 voor het eerst gehouden. De organisatie telde toen 25.000 toeschouwers. Dat aantal werd vorig jaar overtroffen, vooral ook omdat het aantal te bezoe ken kastelen werd uitgebreid. Dit jaar is de lijst weer wat langer geworden. Zo is het nu ook mogelijk om het landgoed De Wamberg bij Berlicum en kasteel Tongelaer bij Mill te be zoeken. Daar staat tegenover dat kasteel Heeswijk in verband met de op handen zijnde renovatie niet te bezichtigen is. Vorig jaar moesten veel bezoekers teleurge steld worden omdat ze in de veronderstelling verkeerden dat het hele kasteel te zien zou zijn. „Daarom blijven we dit jaar he lemaal dicht", zegt. een woord voerder. „Je krijgt anders alleen maar kwaaie gezichten." Markiezenhof Voor de liefhebber blijft vol doende over. In West-Brabant is bij voorbeeld het Markiezenhof in Bergen op Zoom te zien. Dit laat-gotische stadspaleis, des tijds gebouwd voor Jan II van Glymes, is nu een museum. In een aantal kamers is nog de adellijke sfeer uit vroeger tijden op te snuiven. Ook het landgoed De Wouwse Plantage is op twee- Het Markiezenhof in Bergen op Zoom. de pinksterdag te bezichtigen. De plaatselijke heemkundekring houdt rondleidingen. In Midden-Brabant gaan onder meer Kasteel Dussen en Kasteel Loon op Zand open. Beide kaste len werden gebouwd aan het einde van de veertiende eeuw. Kasteel Dussen liep in de Twee de Wereldoorlog zware averij op, werd vervolgens gerestaureerd en doet nu dienst als gemeente huis. Kasteel Loon op Zand (be ter bekend als het Witte Kasteel) heeft een opmerkelijke bescher- mingswal, daterend uit de Tach tigjarige Oorlog. Het kasteel wordt bovendien geflankeerd door fraaie tuinen. Kasteel Nemerlaer, langs de weg van Haaren naar Oisterwijk, wordt nog gedeeltelijk bewoond. In de kelders is een horecagele genheid, terwijl in de kasteel boerderij stichting Het Brabants Landschap kantoor houdt. Tij dens de kastelendag wordt onder meer ingegaan op de zeventien- de-eeuwse klokkenstoel in de hal van het kasteel. Het Brabants Landschap vertoont ook dia's over het landgoed rondom kas teel Nemerlaer. Maasbrug In het Land van Cuijk zijn drie kastelen te zien. Op een dode arm van de Maas bij Boxmeer staat waarschijnlijk al sinds de elfde eeuw een grote burcht, die sinds de Middeleeuwen bekend staat als het Kasteel van Box meer. In de kelders is een klein museum met een overzicht van FOTO DE STEM/BEN STEFFEN de geschiedenis van het kasteel en van de Congregatie van de Zusters van Julie Postel, de eige nares van het complex. Enkele kilometers naar het noor den kan in het centrum van Cuijk het Museum Ceuclum be zocht worden. Daarbij gaat het om een kerktoren die gebouwd werd aan het einde van de vijf tiende eeuw. Het museum schenkt ruimschoots aandacht aan het rijke Romeinse verleden van Cuijk. Zo zijn de resten van de oude Maasbrug te zien en van twee Romeinse forten. In Sint-Oedenrode zet Kasteel Henkenshage de deuren open. In de achttiende eeuw woonde hier de Friese dichter Willem van Haren, vertrouweling van de Oranjes. Na een ingrijpende ver bouwing in de negentiende eeuw doet het kasteel nu middeleeuws aan, compleet met torentjes en kantelen. In de jaren vijftig werd het slot gerestaureerd en kreeg het (gedeeltelijk) een museum functie. Ruïnes De ruïnes van het Groot-Kasteel van Deurne trekken jaarlijks ook heel wat belangstellenden. Het kasteel werd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog onher stelbaar verwoest. Het Dinghuis is een overblijfsel van de vroege re voorburcht. Aan de overkant van de weg ligt de woontoren van het Klein-Kasteel van Deur ne, dat particulier bewoond wordt. Eén van de grootste trekpleisters is het Kasteel Helmond, dat rond 1400 gebouwd werd als vierkan te waterburcht met ronde hoek torens. Omstreeks 1920 werd het kasteel ingrijpend verbouwd om als gemeentehuis te kunnen die nen. Tegenwoordig is het een museum. Tijdens de kastelendag is er de expositie 'Getekend en Verzameld' te zien, samengesteld uit de collectie van het Arnhem se Gemeentemuseum. In de omgeving van Eindhoven zijn ook nog de kastelen in Ge- mert, Geldrop en Heeze te zien. Voor de meeste kastelen en burchten moet entree worden betaald, meestal een rijksdaal der. Enkele kastelen zijn gratis, maar er zijn er ook waar vijf gulden voor betaald moet wor den. Alle informatie over de kastelen is te vinden in een speciale fol der, die voor 1,25 gulden te koop is bij alle Brabantse VW-kanto- ren. Werchter - Het Belgische popfestival Torhout/Werchter is tot op de laatste kaart uitverkocht. Dit betekent dat binnen een maand 120.000 tickets over de toonbank gingen. Het dubbelfestival (3 juli in Torhout, 4 juli in Werchter) is acht keer eerder in haar 18-jarige bestaan op voorhand uitverkocht geraakt, maar nog nooit zo snel. Ook Pinkpop ging dit jaar binnen recordtijd door haar (60.000) tickets heen. 'Nederland en Duitsland, dat gaat niet samen. Niet voor de Duitsers, want die bekommeren zich niet om ons. Zij hebben grensgebied genoeg. Wijzelf vinden dat het niet kan. Duit sers zijn arrogant, dominant en oorlogszuchtig. Dat vindt de jeugd tenminste. Een onderzoek van Clingendael wees het uit. Een paar jaar eerder had een Duits onderzoek van het Allensbach Institut hetzelfde beeld opgeleverd. Het moet dus kloppen. Van iemand boven de veertig is zo'n vijandgevoel te begrijpen. Die generatie heeft zelf de oorlog meegemaakt of van ouders, onderwij zers en Lou de Jong voldoende over de bezetting gehoord. Gezeur over gestolen fietsen, in beslag genomen radio's en arbeidsinzet. Dat maakt zo'n leeftijdsgroep kregelig en misschien zelfs wraakzuchtig. Maar 20-jarigen luisteren die dan ook nog naar opa en oma? Nauwelijks. Het Duitsland-beeld heeft ook weinig met 40-45 van doen. Het bestond al lang voor de oorlog, zelfs in de vorige eeuwen. Het komt uit de tijd toen Duitsland één, groot en belangrijk begon te tvorden. De kleine muis die haar buurman olifant vreest. Verbazing daarom dat heel intellectueel en kunstzinnig Nederland boos werd toen het Amsterdamse Goethe Instituut zijn bibliotheek dreigde te moeten sluiten. Een Duits propaganda-instrument minder, het had heel denkend Nederland tot vreugde moeten zijn. Maar het Goethe Instituut op de Herengracht is nauwelijks moffisch. Goethe Instituten zijn er over de hele wereld. Het hoofdkantoor zit in München. Het is een semi-staats-instelling voor de export van Duits an de Duitse cultuur. De regering in Bonn had besloten dat de Goethe organisatie eens wat beter op de middelen moest letten. München inventariseerde hoeveel boeken er per plaatselijk instituut te leen werden gevraagd. Als gevolg moesten 27 bibliotheken over de hele wereld dicht. Amsterdam zat daarbij. In Amsterdam haalt niemand de laatste Grass of eerste Böll bij het Goethe Instituut. Daar zijn de openbare en academische bibliotheken voor. In Amsterdam heeft het Goethe Instituut een andere rol. Het is voornamelijk een informatie- en documentatiecentrum. Zodra er iemand in Cleve zucht, staat heel Nederland op zijn kop. De haat-liefde-verhouding maakt dat wat er in Duitsland gebeurt hier meer telt dan in Barcelona. Journalisten, onderzoekers en theatervolk hangen direct aan de bel. Willen fotokopieën, telefoonnummers en verwijzingen naar literatuur. De verontwaardiging had succes. Duitse en Nederlandse media protesteerden. De net aangetreden Goethe-president in München, een vroegere kunstboss uit Frankfurt, begreep het signaal. De bezuiniging terugdraaien kon hij niet, maar geld bij zakenvriendjes lospeuteren was voor hem geen probleem. Daimler-Benz, de producent van Mercedes en de moeder van Dasa, was het willige slachtoffer. 60.000 Gulden als 'Wiedergutmachung' voor de slechte pers die de Fokker affaire had opgeleverd, bleek een peuleschil. Maar het geld werd slechts gegarandeerd voor één jaar. Wat daarna? Wil Mercedes blijvend af van de naam een auto te zijn voor opgeklommen aannemers en zwart zakendoende veehandelaren of als occasion voor kroegbazen en pooiers? Mercedes niet langer als het symbool voor arrongantie, dominantie en oorlogszucht? Niemand weet het. Wel dat de Duitsers zich nu ongerust maken over het beeld dat in het nabuurland van hun bestaat. Begin juni roept het Bundespresseamt in Bonn alle deskundigheid bijeen om het pro bleem te lijf te gaan. Misschien dat een liefdesverklaring zin heeft, maar dan wel één met een lief, klein en bescheiden stemmetje. Door Niels Swinkels Regisseur Peter Sellars is vooral bekend van zijn om streden ensceneringen van Mozart-opera's. Cosi fan Tut te liet hij spelen in een ham burgertent, Le nozze di Figa ro in Manhattan en Don Gio vanni liet hij cocaine snuiven. Daarnaast maakte hij ensce neringen van hedendaagse opera's van John Adams, Nixon in China en Death of Klinghoffer. Nu regisseert hij Pelléas et Mélisande van Claude Debussy bij De Ne derlandse Opera, met in de orkestbak het Rotterdams Philharmonisch orkest onder leiding van de jonge Britse dirigent Simon Rattle (38). Alles wat Peter Sellars (35) doet en denkt, is bepaald door de beelden van samenleving waar uit hij voortkomt: Amerika. Er zijn mensen die vinden dat hij de opera's van Mozart geweld aan deed. En dat hij zich bij voor beeld eerst maar eens in de we reld van Lorenzo Da Ponte, Mo- zarts librettist moest verdiepen voordat hij met de regie begon. „Deze opera's, grote dingen uit het verleden, zijn er niet uitslui tend voor ons om te bewonde ren", zegt Sellars. „Ze zijn er om te gebruiken; om iets duidelijk te maken. Opera's zijn niet zomaar een of andere schat uit het verle den, die uitsluitend over hun eigen periode gaan. Ze gaan over hoe mensen zijn, leven, over de dingen waar iedereen zich elke dag weer druk om maakt. Toen Mozart ze schreef, was hij helemaal niet geïnteresseerd in een bepaald soort kant aan de mouw van iemands kostuum. Hij componeerde opera's omdat hij geïnteresseerd was in mensen en in wat ze doen. Je kunt een produktie maken waarin Don Giovanni cocaïne snuift die ui termate onbenullig is. Of een met oude kostuums en kroon luchters die even onbenullig is. Het decor en de enscenering doen er niet toe. Je kunt het in elke periode plaatsen die je wilt, want theater is uiteindelijk een metafoor. Wat er wel toe doet is: zijn de mensen en wat ze doen, herkenbaar. Opera is net als het echte leven. Ik ben niet geïnte resseerd in opera's die nergens op slaan. Daarom maak ik pro- dukties die wèl ergens op slaan. Shakespeare opvoeren in histori sche kostuums voegt in drama tisch opzicht niets toe. Drama ontstaat op het moment dat wij met elkaar praten, niet daarvoor Opera-regisseur Peter Sellars. en niet daarna. Drama bestaat maar in één tijd en dat is de tegenwoordige tijd." Evenwicht „In drama bestaat er altijd een evenwicht, met de voorstelling aan de ene en het publiek aan de andere kant. Da Ponte kende zijn publiek, en schreef voor hen, op briljante wijze. Maar nu, 200 jaar later, is dat evenwicht ver schoven. Het publiek is niet meer hetzelfde als dat in de tijd van Mozart en Da Ponte. Dus moet je de andere kant verande ren, om het evenwicht in stand te houden. Ik ben degene die de aanpassin gen moet maken. En dus kijk ik wat Da Ponte deed om bepaalde signalen naar het publiek te stu ren, en wat die signalen nü moe ten zijn om dezelfde boodschap naar een nieuw publiek te stu ren. Ik doe waarschijnlijk meer historisch onderzoek dan men sen die traditionele produkties doen, omdat ik moet weten hoe zijn wereld in elkaar stak." Democratisch „Opera is voor mij een van de meest vooruitstrevende vormen van kunst. Het mooie ervan is dat er ruimte is voor veel ver schillende ideeën. Het is geen dictatuur, maar heeft democrati- FOTO HOLLAND FESTIVAL sche kracht. Dat Simon een idee heeft, (Simon Rattle, de dirigent van Pelléas et Mélisande), de zanger er een heeft, en ik ook. En we voeren ze allemaal tege lijk uit. Het is net een functio ning society, een samenleving, waar degene die het gordijn opent, die het licht doet, het decor schildert, de hoboist en de zanger allemaal samenwerken. Hoe kunnen al die mensen sa menwerken aan een groot pro ject en elkaar niet afmaken? Ie dereen moet buiten zijn eigen vakgebied kunnen treden en dat is heel interessant. Simon weet veel meer van muziek dan ik ooit zal weten. Maar ik weet weer meer over drama dan Simon ooit zal weten. Dus we moeten elkaar kunnen vertrouwen." „Ik heb een probleem met de cultus van schoonheid in de klassieke muziek industrie. Dat alles maar klinkt zoals Kiri Te Kanawa. Het grootste deel van deze muziek is niet geschreven om vierentwintig uur per dag mooi te zijn. De muziek moest een heel scala aan emoties uit drukken, en schoonheid was er daar één van. Je moet dus ruimte laten voor lelijkheid in de klas sieke muziek. Veel Mozart was lelijk, veel Debussy was grof. Er werd tegen geprotesteerd toen het nieuw was. Dat gaat alle maal verloren als een dirigent Bert Kuizenga FOTO DIJKSTRA Van onze rtv-redactie Hilversum - Bert Kuizenga, vooral bekend geworden als onvermurwbare verzekeringsman uit de populaire 'Foutje, bedankt'-reclamespotjes, treedt in de voetsporen van Carry Tefsen. Hij gaat vanaf vandaag het koppelprogram, ma 'Blind Date' presenteren, dat de Tros voorheer: uitzond onder de noemer 'Op goed geluk'. De presentator maakt ook deel uit van de redactie. Hij vindt het zeer plezierig mee te kun nen denken en praten over de invulling van het programma. 'Blind Date' moet onder het bewind van Kuizenga sponta ner worden. „Meer improvisa tie erin. De kandidaten mogen van mij alles zeggen. Het is veel minder- vastgelegd dan voorheen. De kandidaten krij gen niet meer alles voorge kauwd. Ik hou van verrassing, een beetje brutaal zijn. Ik rea geer zelf ook op vragen en antwoorden van de kandida ten. Ik kan doorvragen of commentaar geven. 'Blind Da te' moet spannende televisie opleveren." De morgen 38 jaar wordende Kuizenga (getrouwd en vader van vier kinderen) beschikt over de nodige camera-erva ring. Na de afronding van zijn toneel- en acteursopleiding was hij te zien in een groot aantal tv-programma's, recla mes, film- en theaterproduk- ties. Zo vertolkte Bert rollen in series als 'Zeg eens AAA', 'Mag het iets meer zijn', 'Goede tijden, slechte tijden', 'Villa Borghese', '12 Steden, 13 ongelukken' en 'Vrouwen- vleugel'. Fervente bioscoopbe zoekers kwamen hem tegen in films als 'Tip van de sluier', 'Ciske de Rat', 'Flodder' en 'Honneponnetje'. In het thea ter oogstte hij lof met produk ties van onder meer theater groep Discus en het Shafty. theater. Buitenkans De Tros ziet in Bert Kuizenga een talentvolle presentator 'met een geheel eigen ka ter'. Eerder werkte Kuizenga voor het Amsterdamse kabel station Salto TV en was hij strikken voor bedrijfs- beurspresentaties. 'Blind Da te' beschouwt hij als een boeiende klus. In eerste ii stantie staan er dertien afleve ringen van 'Blind Date' op rol. „Ik ken het werken voor camera natuurlijk en gez mijn achtergrond denk ik dit programma aan te kunnen. Uiteraard zie ik het als een grote uitdaging om een vrouw als Carry Tefsen op te vol Daarnaast is het concept van 'Blind Date' heel sterk. Het ii voor mij een buitenkans", zegl hij over zijn nieuwe job. „I heb er echt zin in." ('Blind Date', Nederland 2,20.25 uur) het alleen maar mooi maakt." Sellars heeft zich jarenlang be zig gehouden met regulier thea ter, maar hield daar op een gege ven moment mee op omdat het hem te triviaal was, en sociaal minder belangrijk dan opera. „Opera speelt zich altijd af in het grootste theater van de stad, in de buurt van het gemeente huis. Dat is zo hier in Amster dam, dat is zo in San Francisco, het is overal hetzelfde. Opera is een official activity. Met in het publiek de machtsstruc tuur van de samenleving, die je rechtstreeks kunt benaderen. Je staat niet ergens op de stoep met een protestbord te zwaaien, maar je hebt direct contact. Met diplomaten, directeuren van al lerlei belangrijke bedrijven, ambtenaren, staatslieden. Daar naast heb je het gewone publiek, tot en met die helemaal te gekke mensen op de laagste rangen. Een geweldige dwarsdoorsnede van de bevolking. Je hebt een gebouw dat een complete maat schappij in zich heeft." Aids De opera Pelléas et Mélisande van Claude Debussy dateert uit 1902 en werd gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk uit 1892 van de Franse symbolist Maurice Maeterlinck (1862-1949). Peter Sellars situeert de opera in een setting die doet denken aan Ma- libu, de rijke buurt van Los Angeles, in een villa die eind vijftiger, begin zestiger jaren ge bouwd lijkt. Toen modern, maar nu hopeloos ouderwets. „Dit is een opera waarin de helft van de mensen doodgaat of op sterven ligt. Hoe ga je daar mee om, hoe kun je daar mee leven? Jonge mensen, wier leven tra gisch en vroeg wordt afgesne den. Bijna onvermijdelijk te in terpreteren als een verwijzing naar de Aids-epidemie. Onder huids zit er dat zeker in. Je voelt dat de muziek aan een dergelijke emotie beantwoordt. De opera gaat ook over een bepaalde so ciale onrust, een nieuw fin de siècle bewustzijn van: waar gaat deze maatschappij naar toe? Precies wat Maeterlinck aan het eind van de vorige eeuw ook voelde. In die zin is het een eigentijdse opera. Het beschrijft een zieke samenleving, die mo dern bedoeld is, maar het is een bejaard soort modernisme." De opera Pelléas et Mélisande van Claude Debussy gaat op 1 juni bij De Nederlandse Opera in première, als opening van het Holland Festival '93. Regie: Peter Sellars. Volgende voorstellingen op 4, 8, 11, 16, 18, 23 juni om 19.30 uur en op 13 en 20 juni om 13.30 uur. Amsterdam/Willemstad (anp) - Binnenkort, waarschijn! vanaf 1 augustus, zullen op de lokale zender Telecurayao Willemstad ingeblikte programma's van de NOS en Verom worden uitgezonden. Het hoofd van het televisiestation, Stel Oosterhof, bevestigde dat met de NOS een overeen!* daarvoor is getekend en met Veronica een intentieverklarii is gesloten. beperkte mate programma's n de Antillen en Aruba, aldus' woordvoerder. De programma's van Veroni en NOS zullen op band word aangeleverd. Het Curapaosesl tion zal als tegenprestatie verzoek beelden leveren aan twee Nederlandse zendgertf tigden. Programma's als 'All you Need is Love', de Top 40 en andere eigen Veronica-produkties kunnen dan ook door de Curacaoënaars worden bekeken. Het Commissa riaat voor de Media, die op de hoogte is gesteld, moet zijn goedkeuring nog verlenen. Ook de NOS wil programma's beschikbaar stellen aan Curasao. Het gaat dan om uitzendingen van het tien-uur-Journaal, het sportjournaal, Nova, Den Haag Vandaag, Binnenlandse Zaken en Van Gewest tot Gewest. Ook kunnen live-programma's wor den uitgeleverd, die dan wel een paar dagen later worden uitge zonden omdat de programma's per vliegtuig worden overge bracht. De NOS levert al in Ook is het de bedoeling' produktie van tv-progran® samenwerking van de g»< komt. Het uitwisselen van kt nis en training van medewerkt van de zender is eveneens doel. Dat laatste doet Ver» sinds kort ook met Mos! waar in samenwerkingsverbal een radiostation wordt FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Distinguished gent leman. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Loaded weapon 1. 19.30 en 22 u. Sommersby. 19.30 en 22 u. Nowhere to run. 22 u. Forever young. 19.30 en 22 u. Fortress. 19.30 u. Distinguished gentleman. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. A few good men. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. Daens. 20 u. Scent óf a woman. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Falling down. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Sommersby. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Loaded weapon. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. Nowhere to run. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Falling down. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Forever young. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The miracle. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The piano. -Quellin n - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Peter's friends. -Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. -Metro I - 14, 16.30, 19 en21-30 Indecent proposal. -Metro H - 14, 16.30, 19 en21 u. Alive. Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21 u. Sommersby. - Ambassades Club 1 - 14, l®- 19 en 21.30 u. The distinguish gentleman. -Ambassades Club 2 - 14, 1®- 19 en 21.30 u. Passenger 57 -Ambassades Club 3 - 14, 19 en 21.30 u. The bodyguai -Ambassades Club 4 - 14, 1® 19 en 21.30 u. Under siege. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 en 22.30 u. Alive. 20 en 22.30 u. Chaplin. 20 en 22.30 u. Passenger 57 - Memling 20 en 22.30 u. Indecent propose - Van Eyk 20 en 22.30 u. Falling down. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. down. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. TheP^ 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hel*"' 3. 20 en 22.30 u. Reservoir dogs 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In<^ proposal. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. assassin. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Pass 14.30, 17, 20 en 22.30 u. SomD>® by- 14.39, 17, 20 en 22.30 u- distinguished gentleman. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive- 20 en 22.30 u. Jennifer 8. 22.30 u. Nowhere to run. 14.30 en 17 u. Jungle book V versie). 20 u. Daens. Joden met sternn de St.A Door John van Miltenburg Je was goed of je was De oorlog betekende i tair geweld, onderd king, razzia's op jo honger, onderduiken, laboratie of verzet. Eei to-tentoonstelling in Legermuseum te Deli een tegelijk versch boek over 'Fotografi bezettingstijd' rekene met het stereotype b De grijze tinten var bezettingsjaren in belicht. f Van een algemeen fotogri verbod was geen sprake, graferen was wel riskant, als het ging om zaken d Duitsers onwelgevallig w r< t T U **i ift 4* ft i 4 t 4J* 4 f* Si 4 U r f r e r f, V - 4 (f f f 4/ Z't 4*W x 4 4 fr*. f 'f V <44 Jt.' //f Zit4 <yj t f 4% i i 't fj f i i' y De eerste bladzijde i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22