De ateliergeheimen Japan wil toeslaan op Antwerpen 93 CULTUUR 1 Wereldmuziekconcours Kerkrade: 29 landen 'üll.f'l"'1 P f.T Antwerpen Cees van Overbeek voorzitter KOV destem grote gids \/di in An no n/ici 1 VRIJDAG 28 MEI 1993 DEEL D Peter Paul Rubens: oefenmateriaal verstopt in 'cantoor'. Door Paul Kokke In 1919 deed Gustav Falck, conservator van het Koninklijk Prentenkabinet in Kopenhagen, een opmerkelijke vondst: in de collectie van het kabinet be vond zich een zevental porte feuilles met zo'n vijfhonderd 17e eeuwse tekeningen. Negenenzeventig daarvan waren be schreven met een soort geheimschrift. De meeste van die vijfhonderd teke ningen vertoonden opmerkelijke stilis tische overeenkomsten, die deden den ken aan de tekeningen en schilderijen van de grootmeester van de Vlaamse Barok, Peter Paul Rubens. Maar de tekeningen waren niet van zijn hand, dat stond vast. Maar van wie dan wel? Wie was het die zijn krijt en pen liet voeren door de onzichtbare hand van Rubens? Men wist dat het antwoord op die vragen kon worden gevonden in de ontcijfering van dat rare krabbel schrift op die negenenzeventig teke ningen. De teksten bleken in het Ne derlands te zijn geschreven. De inhoud was niet altijd even interessant. Maar opmerkelijk genoeg waren er twee zin nen die regelmatig in die tekstjes te rugkeerden: 'Dit hebbe ick oock vant cantoor gehaalt' en 'Dese hebbe ik oock gehaelt vant cantoor van Rubens'. Spion De schrijver bleek de maker van ruim de helft van de vijfhonderd tekenin gen. Willem Panneels, leerling van Peter Paul Rubens en tegelijkertijd een spion', die Rubens' ateliergeheimen kopieerde en meenam. Want het groot ste deel van Panneels' tekeningen wa ren kopieën van werken van zijn mees ter. De verzameling uit het Kopenha- gense prentenkabinet gaat nu door het leven als 'Rubens Cantoor', de kast of kamer van Rubens. Een selectie uit de Deense verzameling is nu naar het Antwerpse Rubenshuis gehaald voor de gelijknamige tentoon stelling 'Rubens Cantoor', die verwe ven is met de vaste collectie van het Rubenshuis zelf. Zo hangen de werken van kopiist en gekopieerde gebroeder lijk naast elkaar en zijn ze met elkaar te vergelijken. Soms lijkt kunsthistorisch onderzoek eerder meer vragen op te werpen dan te beantwoorden. In het geval van de Panneels-tekeningen tasten de kunst historici op een aantal punten nog steeds in het duister. Want waarom schreef Panneels op zijn kopieën in een geheimschrift dat ook gebruikt werd door de diplomaten in die tijd? Was het een stiekemerd, die iets deed waar zijn leermeester absoluut niets van mocht weten? Die gebruik maakte van diens afwezigheid, wanneer Rubens zijn di plomatieke reizen maakte naar Parijs en Londen? Rubens zelf maakte op 3 augustus 1626 in een brief aan een Italiaanse vriend gewag van een geheim 'cabinet', waar hij vertrouwelijke gegevens opsloeg. Zo meldde hij te beschikken over gege vens over een perpetuum mobile, die hij bewaarde 'nel mio studiolo secreto', in zijn geheime studio. Vermoed wordt nu dat het 'cantoor' waar Panneels over spreekt, die 'studiolo secreto' is. De tekeningen die Rubens in zijn 'can toor' bewaarde, waren voornamelijk studies van antieke sculpturen en re- naissance-voorbeelden. Hij gebruikte die studies voor zijn schilderijen en tapijtontwerpen. Misbruik Wanneer Willem Panneels zijn kopieën maakte, is nog immer onduidelijk. In eerste instantie concludeerden onder zoekers dat zij waren ontstaan tussen 1628 en 1630, toen Rubens in het buitenland vertoefde en Panneels als huisbewaarder optrad. Maar inmiddels staat vast dat een aantal vóór 1628 is ontstaan. Feit is dat Rubens in 1630 met Panneels brak. Maar waarom is niet duidelijk. Was hij vertoornd, ont stemd omdat Panneels misbruik had gemaakt van zijn vertrouwen? Dat is nog maar de vraag. Het was immers gebruik in de kunstenaarsate liers ten tijde van de zestiende en zeventiende eeuw dat leerlingen het werk van hun meester kopieerden. Enerzijds omdat ze op die manier konden studeren op diens technieken, van de andere kant was er ook sprake van een commercieel belang. De mees ter kon op die manier gemakkelijk voorzien in de vraag naar zijn werk. Want soms moest de gemiddelde kunstliefhebber in die dagen zich al tevreden stellen met slechts een kopie in plaats van het origineel. Lijnen Misschien dat Rubens zich wilde ont doen van een leerling die minder geta lenteerd was dan in eerste instantie Een van de anatomische studies van Peter Paul Rubens: linkervoorarm in twee posities. leek. Want ook Rubens moet het zijn opgevallen dat het talent van Willem Panneels bescheiden was. De gelijk soortige tekeningen van Panneels die op deze tentoonstelling naast die van Rubens hangen, tonen aan dat Pan neels weliswaar een bekwaam kopiist was, maar zeker geen ware artiest. Zijn lijnen missen het raffinement van Rubens, die juist tekende zonder lijn- voering; zijn schaduwen zijn donkere, zware moppen terwijl die van Rubens een eindeloze schakering van grijze, rode en bruine tinten vertonen. De originele tekening van de befaamde Torso van Belvedere door Rubens ten opzichte van de gelijknamige kopie van Panneels spreekt wat dat aangaat boekdelen. Briefje Het mysterie-Panneels is nog steeds niet opgelost. De meest beklemmende vraag is waarom hij in dat rare ge heimschrift notities op de bladen aan bracht. De samenstellers van deze ten toonstelling hebben zo hun vermoe dens: misschien was Willem Panneels toch niet zo schurkachtig als je in eerste instantie zou denken. Misschien was het juist wel discretie die hem deed besluiten de bron voor zijn kopie- en geheim te houden, al was het maar om te voorkomen dat anderen te weten zouden komen wat er in het atelier van Rubens allemaal omging. Het blijft gissen. En misschien was Rubens ook heel wat minder gentle- man-like dan wordt verondersteld door 'huisbewaarder' Panneels na be wezen diensten met een koel en lullig aanbevelingsbriefje simpel te ontdoen. Slechts de helft van de vijfhonderd tekeningen uit het Kopenhagense prentenkabinet zijn gemaakt door Panneels. De overige zijn gemaakt door andere leerlingen en door Rubens' grote tijdgenoten als Anthonie Van Dyck. Een aantal daarvan is eveneens op deze tentoonstelling te zien. Want ook van Van Dyck is het bekend dat hij met graagte uit het atelier van Rubens kopieerde. Aansluitend op deze tentoonstelling toont het Rockox-huis in Antwerpen een selectie Rubens-grafiek. Het is een beetje een misplaatste term, Rubens grafiek, want voor zover bekend heeft de kunstenaar zelf nooit gegraveerd. Maar degenen die dat werk voor hem uitvoerden, voelden Rubens' adem steeds in hun nek. Hij stond erop dat de graveerders werkten zoals het hem voor ogen stond. Daarom wordt in kunsthistorische zin die grafiek wel degelijk als die van Rubens be schouwd. De graveurs die voor Rubens werkten, waren o.a. Lucas Vorsterman, Paul Pontius en de gebroeders Bols- wert. Voor deze tentoonstelling zijn de wer ken gekozen die deels zijn vervaardigd in opdracht van Nicolaas Rockox, bur gemeester van Antwerpen en vriend van Rubens. Hij was de eigenaar van het zestiende eeuwse pand waar nu de tentoonstelling plaats vindt. Het Rockox-huis is nu eigendom van de Kredietbank, de sponsor van deze ten toonstelling. 'Rubens Cantoor', tentoonstelling in het Rubenshuis, Wapper 9-11, Antwerpen. Di-zo 10-17 uur. Tot 27 juni. 'Rubensgrafiek', tentoonstelling in het Rockoxhuis, Keizerstraat 10-12, Antwer pen. Di-zo 10-17 uur. Tot 27 juni. Voor beide tentoonstellingen geldt een en dezelfde toegangsprijs. Door onze correspondent Bert Schampers Antwerpen - Het wil nog niet zo lukken met de Japanse cultuur in Europa. Het oude continent kent Japan vooral als economische grootmacht, producent van auto's en audio-apparatuur. Maar af gezien van enkele bij ons be kende cineasten, is het Wes- 'cn nauwelijks vertrouwd met de Japanse literatuur, ®uziek, dans en videokunst. ;ïn 10 tot en met 19 juni zijn de Spanners daarom nadrukkelijk aanwezig in de Europese cultu re hoofdstad Antwerpen, ^"ogtepunt is het sluitstuk op juni, op en langs de Schelde. Met drums en free jazz wordt JUet alleen de aandacht geves- hgd op de hedendaagse Japanse Muziek, het concert op zaterdag avond vormt ook de inleiding van een gigantisch vuurwerk in de Edo-traditie. Edo is een ver wijzing naar het Tokyo van vóór 1867. Voor dit vuurwerk worden op nieuw grote belangstelling ver wacht. Tijdens het openings weekeinde van Antwerpen 93 was een Franse vuurwerkspecia list uitgenodigd. Maar zijn 'hori zontaal' spektakel kon slechts door een deel van de naar schat ting 300.000 toeschouwers wor den waargenomen. Dit half mislukte vuurwerk leid de tot felle discussies. De Ant werpse burgemeester Cools ver weet artistiek leider Eric Anto- nis van Antwerpen 93 geen be roep te hebben gedaan op plaat- Videotoren selijke specialisten. Dit 'eigen vuurwerk eerst' schoot dan ver volgens Antonis weer in het ver keerde keelgat. Bij de presentatie van het Japan se programma zei Antonis dat dit nieuwe vuurwerk op 19 juni niet moet worden gezien als een revanche voor het openings weekeinde. „De Japanners bren gen high-tech vuurwerk, het is eigenlijk een verlengstuk van wat er eind maart te zien was." De Japanse organisatoren heb ben overigen wel een beroep ge daan op een Antwerps bedrijf. Zij beloven een uur lang onop houdelijk vuurwerk, 'tot wel 250 meter hoog'. Het mag zelfs rege nen, zolang het maar niet stormt. 0 ET Een week lang, van 10 tot 19 juni, staat in de hal van het o. van Europa 1993 een videotoren met 25 beeld schermen en 25 camera's. Die registreren treinreizigers en an dere passanten. De camera's stu ren hun informatie naar compu ters, die deze omzetten in totaal nieuwe beelden. Zo kan het ge beuren dat de argeloze treinrei ziger zichzelf terugziet in een maanlandschap of dat een Vlaamse familie op het beeld verschijnt in traditionele Japan se kledij. Tijdens de Japanse week is er verder een tentoonstelling van hyperrealistische airbrush- kunst, treedt het Tokyo Symp hony Brass Quintet op en zijn er twee uitvoeringen van de Buyo- dans met de première van Perso nal Phase, dat speciaal voor Antwerpen 93 werd gemaakt. Kaifu Vertegenwoordigers van de Eu ropese Gemeenschap en Japan praten tijdens een symposium over de Oost-Westcultuur. Onder de genodigden en sprekers is ook de Japanse oud-premier Kaifu, die in 1991 met de toenmalige EG-voorzitter Nederland een Kerkrade (anp) - Met 230 harmonieën, fanfares en brassbands uit 29 landen be leeft Kerkrade van 1 tot en met 25 juli zijn grootste We reldmuziekconcours sinds 40 jaar. In totaal nemen 14.000 muzikanten aan het spectakel deel, van wie de helft uit het buitenland komt. Dit heeft het bestuur van het Wereld muziekconcours (WMC) maandag in Kerkrade be kendgemaakt. Het concours wordt iedere vier jaar gehouden, dit jaar is dat voor de twaalfde maal. Nieuw dit jaar is dat in de hoogste categorie, de zogenaamde con certafdeling, ook brassbands uit komen. Voor het eerst zal Kerk rade ook gasten uit Australië, Finland en Letland ontvangen. Verspreid over de hele stad wor den diverse evenementen geor ganiseerd, zoals festivals voor blaasorkesten, jazzparades, diri gentenconcours, alsmede optre dens van kamermuziekensem- bles en van slagwerkgroepen. De organisatoren verwachten di keer zeker meer dan 200.001 betalende bezoekers en tijden de weekeinden een half miljoei dagjesmensen. Het WMC vergt een uitgave vai circa 3,5 miljoen gulden, waar van het grootste part uit entree gelden bekostigd moet worden Verder uit subsidies van de ge meente, het ministerie van wvi en de provincie Limburg plu nog donaties van sponsorendi bedrijven. Gedurende het hele concours ge ven beroepsorkesten galaconcer ten, onder meer het Concertge bouworkest uit Amsterdam, he Rotterdams Filharmonisch Or kest, het Limburgs Symfonie Or kest, het Russisch St. Petersburj Symfonie Orkest en de Poolsi Staatsopera. Bij wijze van ouverture wordt oj 5 juni een concours voor orkes ten van 25 muziekscholen ge houden. Dit zal voor de laast keer gebeuren. De stichtinj WMC is namelijk van plan on vanaf 1996 een speciaal Wereld muziekconcours te gaan opzet ten voor jeugdharmonieën ei fanfares. Kerkrade verwacht 14.000 muzikanten. foto archief de steiv plechtige verklaring onderteken de om de culturele betrekkingen tussen de Gemeenschap en Ja pan te verbeteren. In Antwerpen zei de Japanse organisator van de culturele week dat sinds de ondertekening van de verklaring er eigenlijk geen zichtbare resultaten zijn geweest van dat voornemen. „Ie dereen kent Japan als economi sche grootmacht, maar daarmee houdt het ook zo'n beetje op", aldus woordvoer Kogi van de organisatie Human Being. Het symposium en de Japanse culturele bijdrage aan Antwer pen 93 moeten daarom een brug slaan tussen Oost en West, zo is althans de bedoeling. Met het door de Japanners uitgegeven en in het Nederlands vertaalde pro gramma-foldertje wil dat nog niet zo lukken. Dat staat, on danks de professionele inzet, alle high-tech en de financiële steun van overheden en sponsors, vol hinderlijke tikfouten. Wat is uw favoriete boek? Ik ben heel erg geïnteresseerd in politieke geschiede nissen. Zo ben ik op dit moment bezig in een boek over Edgar Hoover. Dat boek geeft inzicht in de invloed van de FBI op de politiek en het is boeiend geschreven. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? Ik houd van 'My Fair Lady', maar ook van 'Watergate' én films van Pasolini. 'The Day Of The Jackal' vind ik ook een erg goede film. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? We zijn een week of vier geleden naar een congres in Praag geweest. Daar hebben we nogal wat tentoonstel lingen en historische gebouwen gezien. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? Het dubbelvioolconcert van Bach, dat vind ik zo fantastisch mooi. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Twee etsen van moderne kunstenaars. Die hebben we vorig jaar in Boedapest gekocht. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Dat was ook in Praag. We zijn naar de opera 'Rigo'letto' geweest in het Staatstheater. Erg leuk. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Voor geen een en als ik iets opneem, is het een film. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Door de wereldberoemde violist Yehudi Menuhin. Ik zou ontzettend veel over hem zelf willen weten, vooral over zijn periode als wonderkind. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? Henny Huisman. Omdat ik vind dat hij bij de televisie moet blijven. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Ze zouden moeten leren bridgen. Ik heb heel veel moeite gedaan om het te leren en het is een heel boeiend samenspel. Dat element spreekt me ook het meest aan: samen met iemand iets opbouwen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19