\Soi 'Falling van een Een vuist tegen de banken Spoorloc Consumentenbond treft weinig verboden stoffen aan in vlees Vooral in Belangenvereniging klanten ergert zich aan arrogant gedrag Kit-car-fanaten houden van show Beurs voor Vormgeving richt aandacht op hedendaagse ontwerpers Nederlander koopt steeds duurdere nieuwe fietsen AUTONIEUWS Van onze verslaggever Nieuwe fietsen die in Ne derland worden gekocht, worden steeds duurder. De gemiddelde prijs bedroeg vorig jaar 799 gulden. In 1990 gaf de consument 660 gulden uit voor zijn fiets. Deze ontwikkeling past in de toenemende voorkeur van de Nederlander voor kwalitatief betere en dus duurdere produkten. De fiets wordt prijziger, want comfortabeler en geavanceer der. Een vrij nieuw type fiets dat van deze ontwikkeling profiteert is de hybride, een kruising tussen sportfiets en ATB. De verkoop van nieuwe fietsen kwam vorig jaar uit op 1,3 miljoen stuks, waarmee het rekord van 1,35 miljoen in 1990 dicht werd benaderd. In het midden van de jaren tach tig zakte de verkoop in, maar sinds 1988 zit het aantal bo ven de miljoen per jaar. De verwachting is dat de verkoop dit jaar ongeveer op eenzelfde aantal zal uitkomen als in 1992. De belangstelling ging vorig jaar vooral uit naar de duur dere fiets. Zestig procent van de aankopen betrof een fiets in de prijsklasse boven de 700 gulden. Een op de vier fietsen was duurder dan duizend gul den. De trend naar betere fiet sen heeft ertoe geleid dat de gemiddelde prijs 799 gulden bedroeg. Dat blijkt uit een marktonderzoek dat is uitge voerd in opdracht van onder meer de RAI, BOVAG en Stichting Fiets. Uil de gratie De goedkopere fiets raakt steeds meer uit de gratie. Het aantal verkochte fietsen tot 449 gulden bedroeg in 1992 20 procent. Een jaar eerder maakte deze prijsklasse nog 24 procent uit van de verko pen en 48 procent in 1986. „Voor die lage bedragen is geen fiets meer te bouwen waar de consument tegen woordig om vraagt," aldus coördinator S. Stock van de Stichting Fiets. De sport- en de toerfiets mag zich als vanouds op een grote populariteit verheugen. Deze categorie is goed voor 51 pro) cent van de totale verkopen. Enkele kleinere categorieën zijn de racefiets (4 procent), de kleuterfiets (4 procent) en'de jeugdfiets (5 procent). Van alle fietsen die vorig jaar in Ne derland zijn verkocht valt 35 procent onder de categorie ATB-achtigen. Van dit seg ment kwam 14 procent voor rekening van de hybridefiets. Ontwikkeling De Nederlandse fabrikanten hebben flink bijgedragen aan de ontwikkeling van dit type fiets. De modern ogende hy bride leent zich voor verschil- lende doeleinden. Goed ge- schikt voor gebruik in de stad, maar er kan ook sportief en zo men wil 'Off the road' mee worden gereden. Met bagage is de hybride uitstekend te gebruiken voor vakantietoch- ten. Het aanbod is inmiddels zeer gevarieerd. Volgens Stock wordt het grootste deel van nieuwe fiet sen gekocht om oude te ver vangen. De gemiddelde le vensduur van een fiets be draagt tien tot twaalf jaar. Met 15.5 miljoen fietsen op 15 miljoen inwoners is Nederland nog steeds het land met de grootste fietsdichtheid ter we reld. Denemarken is een g tweede. Volgens de meest re cente berekeningen van het Amerikaanse World Watch In stitute zijn er wereldwijd het ogenblik zo'n 800 miljoen fietsen in gebruik. Dat bete! kent dat één op de zeven sonen een fiets bezit. De mees te fietsen, 300 miljoen, zijn in China te vinden. Wereldwijd worden jaarlijks ongeveer miljoen nieuwe fietsen ge] duceerd. Wie op zoek is naar origineel, hedendaags design van eigen bodem kan 30 en 31 mei terecht op de Beurs voor Vormgeving in Amsterdam. De beurs vloeit voort uit tentoonstelling De Kracht van Heden, waar werk van jonge mensen te zien is op het gebied van beeldende kunst, vormgeving en architectuur. Bredere markt Met de beurs wil de organisatie - bestaande uit het Vormge- vingsinstituut en Stichting Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst - onderstrepen dat vormgeving bredere markt nodig heeft. Voor beginnende ontwerpers is hel moeilijk een produkt in serie te laten produceren en te distribueren. Veel produkten van vormgevers blijven vaak steken in prototypes. De beurs brengt de ontwerpen van zo'n 45 hedendaagse vormgevers onder de aandacht van bedrijven en publiek. Kleding, mode-accessoires, sieraden, industriële ontwerpen, kleine meubelen, keramiek, glas, textiel en grafische vormgeving zullen te koop worden aangeboden. De vormgevers bieden produkten aan die in serie zijn gemaakt, eventueel aangevuld met een beperkt aantal unica. De prijzen van de produkten variëren van vijftien tot maximaal zeshonderd gulden. Alleen de meubelen en andere grote interi- eurprodukten zullen duurder zijn. Er is onder meer werk te koop van Stasha Chimbur (hoeden), Leone Cuppen (meubels), Kris Hendriksen (kleding), Miriam van Kuppenveld (meubels), Gem Kingdom (sieraden), Richard Hut ten (meubels), Ruud van der Peijl (kleding), True Fa' (ondermode) en Gert-Jan Leusink (meubels). Inkopers van bedrijven zijn zondagochtend welkom. Het publiek kan van tot 20 uur naar binnen. Lokatie: De Kompaszaal van het Open Havenmuseum, Loods 6/KNSM-laan 143 te Amsterdam (Havens Oost). oldtimer." In Nederland is het langzamer hand praktisch onmogelijk ge worden een kenteken te krijgen voor een zelfbouwauto. De Stichting Kit Car Belangen in Raamsdonksveer bemiddelt zelfs om een buitenlands ken teken aan te vragen voor zo'n kitcar. Bij een felblauw gespoten voer tuig, dat eens een Kever ge weest moet zijn, zit een buikige Duitser op de maat van keihar de muziek op zijn campingstoel te deinen. Die middag heeft hij meegedaan aan de buggycross. Maar er zijn ook nog snelheids- en behendigheidsproeven en een rally. De kit-car-enthou- siasten worden zelfs nog op het gemeentehuis ontvangen. Zo'n kit wordt in Engeland de poor man's sportcar genoemd. De bezitters zijn er minstens net zo trots op als de rijkaards die achteloos een Ferrari of/en een Rolls op de inrit parkeren En ze besteden er in elk geval veel meer aandacht aan. „Kijk," zegt Jean-Marie Stu- lens: „Deze Baja wint overal veel prijzen. Bijna het hele on derstel is verchroomd." In Zutendaal draaide bet weekeinde alles om mode en namaak. Echt dure auto's wa ren er niet. Maar alles vergaap te zich aan wat het had kunnen zijn. „En het is ook een ver broederende hobby," weet Walther Kippers, perschef van de Belgian Kit Car Club „Want in onze vereniging wen ken Walen en Vlamingen heel goed samen. Dat kunnen we van de politiek niet zeggen." Glimmende koplampen, ver chroomde motorblokken, cara vans en terrastafels. Het Zu- tendaalse treffen gaf de aan blik van een gemotoriseerde camping. Met de uitgelaten sfeer van een schoolreisje. Terwijl de trouwe Santi Barbara-kijker bij RTL zich van geen kwaad be wust is, zitten de sterre: uit deze Amerikaanse soap privé behoorlijk irj de nesten. Nadat New World Entertainment o| langs besloot na ruim acht jaar te stoppen mei Santa Barbara, hebben de meeste hoofdrolspe lers nog steeds geen nieuw werk gevonden. Door Anja van den Akker „Je valt in een gat. Ma ja, dat hoort bij het lev* van een actrice"', aldus e ietwat aangeslagen Rob Mattson, al sinds 1985 zien als de doortrapte C na DeMott. Ze geeft t dat het wat onwezenlijk „Buitenlandse journalist zoals jullie vragen om e interview en wülen foto| WOj krijgen fanmail uit hel® wereld. En tegelijke tijd.' loop je hier werklo rorid. Producer Paul Rauch, die e uitgesproken geirriteerde indr maakt en nauwelijks tot zinni uitspraken te bewegen lijl geeft NBC de schuld, het coi merciële tv-station dat Sar Barbara in de VS uitzond. D zat wat kijkcijfers betreft al 1 ruimte tijd op de bodem en wili dus liever iets winstgevends" programmeren, meldt hij knb rig. „In deze economische recess voeren de tv-stations een keiha de competitiestrijd!. Santa Ba bara heeft nooit de' hoogste kij' Door Marjan Mes Door het onverwachte comJ ciële succes van zijn thir 'Spoorloos' raakte de carl van de 60-jarige in Parijs g ren Nederlander George Sir!»' plotseling in een stroomvers| ling. Hollywood nodigde uit om van 'Spoorloos' Amerikaanse versie te regl ren, met Jeff Bridges en Kt Sutherland in de hoofdro) 'The Vanishing' is inmiddeï"- Amerika in première gegaarus] Een ander rechtstreeks ge; van het succes van 'Spoor: (die de actrice Johanna Steege de Europese Film] opleverde) was de verfilr Van onze filmredactie Getergd door zijn kleurloze ven en het toenemende gev trekt de nette kantoorman! FENS (Michael Douglas) 'Falling Down' als een stier ten strijde tegen de stt verder oprukkende verloede| in Los Angeles. De onderdrukte agressie keurige burgerman barst hij in de Californische n weer eens vast komt te zitte, een file, op weg naar zijn vrouw en zijn jarige dochtei Door een klein incident in Koreaanse winkel raakt volgens zo van de kook de zaak kort en klein slaat vai los dat: I DE STEM CONSUMENT DONDERDAG 27 MEI 1993 Den Haag (anp) - Onderzoek van de Consumentenbond heeft aange toond dat in het rund- en varkens vlees dat in Nederland te koop is, nauwelijks stoffen voorkomen die er niet in thuishoren. Uit 200 stukken runder- en varkens vlees die de onderzoekers bestudeerden, kwamen slechts drie verdachte mon sters tevoorschijn. Maar dat wil vol strekt niet zeggen dat in de Nederland se vleesindustrie geen verboden midde len worden gebruikt, zo benadrukt de bond. De resultaten van het onderzoek zijn dinsdag gepubliceerd in de Consu mentengids. De Consumentenbond onderzocht in to taal 43 runder- en kalfslevers op de aanwezigheid van het verboden verster kende middel clenbuterol. Verder wer den 60 stukken rund- en kalfsvlees op verboden groeihormonen onderzocht en 97 stukken varkensvlees en -lever op de aanwezigheid van bepaalde antibiotica. In één runderlever troffen de onderzoe kers 16 microgram clenbuterol aan, twee varkenslevers bevatten sporen van de groeibevorderaar carbadox. Bij con sumptie zouden deze stoffen overigens geen gevaar hebben opgeleverd, zegt de bond. Hoewel het gebruik soms wettelijk is toegestaan, waarschuwt de Consumen tenbond voor het gebruik van legale groeibevorderaars, zoals carbadox. Sommige van deze stoffen kunnen scha delijk voor mens en dier zijn. Daarom vindt de bond dat de lijst met deze middelen drastisch moet worden inge perkt. Resten ervan komen namelijk via de mest in de bodem en het grondwater terecht. Bovendien kan overvloedig ge bruik ervan tot resistentie leiden. De consumentenorganisatie concludeert verder dat de geringe vondsten niet representatief zijn voor het gebruik van groeibevorderaars, antibiotica en spier- versterkers in de Nederlandse vleessec tor. Dat komt omdat de meeste veehou ders weten dat ze tijdig met de toedie ning moeten stoppen, opdat deze mid delen bij de slacht niet worden aange troffen. De Consumentenbond wijst er op dat in de vleessector zelf een percen tage van enkele tientallen wordt ge noemd. Overheidscontroles tonen per centages van 7 tot 12 aan. Het Produktschap Vee en Vlees, het Bedrijfschap Slagersbedrijf en het Voorlichtingsbüreau Vlees onderschrij ven deze stellingname dinsdag in een gezamenlijke verklaring volkomen. De organisaties vinden met de Consumen tenbond dat er een eind moet komen aan het gebruik van groeibevorderende middelen in de veehouderij. De Consumentenbond en het Produkt schap Vee en Vlees bepleiten in dit verband zwaardere straffen tegen vee houders die deze middelen blijven toe dienen. Om een vermindering te berei ken, heeft het bestuur van het produkt schap deze maand een bijzondere veror dening aangenomen. Die maakt het mo gelijk een hele stal dieren af te keuren, zodra er enkele positief worden bevon den. Verder heeft het produktschap in de kalverbranche en in de rundersector een systeem opgezet, waardoor con sumptievlees beter wordt gecontroleerd. Zo valt al ongeveer 90 procent van het Nederlandse kalfsvlees onder dit sys teem en zijn veehouders in de runder sector in toenemende mate bereid aan gecontroleerde projecten mee te wer ken. In navolging van de varkensb ranche, werkt het produktschap in de rundersector aan een methode van inte grale ketenbeheersing. Door Rien van der Steen 'Mosterd erbij? En mayonai se?' Het frietkot draait op volle toeren. Zuurkool met worst tussen een druipend broodje. „Vanavond wordt het hier pas gezellig," weet een Belg. „Met z'n allen in de sporthal. Eerst een warm eetmaal en dan de hele avond onder mekaar." Het Belgische plaatsje Zuten daal in de buurt van Genk was het afgelopen weekeinde het domein van de 'zelfbouwers'. Enkele honderden eigenaars van buggy's en kit-cars kwa men daar voor het eerst in Europees verband bij elkaar. Veel Belgen, een handjevol Ne- Deze 'Porsche' Speedster is een kitcar, gebouwd voor een bedrag van circa 45.000 gul den. FOTO VAN ASSENDELFT derlanders en vooral veel Duit sers. Ook enkele Zwitsers en Oostenrijkers. Nostalgie? Nee, de meesten willen voor een betaalbaar be drag zelf een opvallende auto in elkaar zetten. Ze kopen het onderstel van een oude auto en sleutelen daar in twee jaar tijd een vaak vreemdsoortig model op. Veelal onderstellen van VW Kevers, maar soms ook Fords of Renaults. En er zijn bedrij ven die daar complete 'kits' voor maken. Een uit polyester opgetrokken sportauto die als twee druppels water lijkt op een Porsche 956 komt in totaal op 45.000 gulden. Dan zit er maar een pietepeuterig motor tje in, maar dat mag de pret niet drukken. Want bij kit-cars gaat het om de show. Chroom Jongensdromen. Van polyester, chroom en spetterend spuit werk. De kit-cars staan er veel meer om naar te kijken dan om ermee te rijden. Jean-Marie Stulens weet er alles van: „We trekken veel rond. Weekends naar Zwitserland en Duitsland om samen te praten over onze hobby. De auto's gaan er op een trailer naar toe. Ja, in Nederland zijn de keuringsei sen nogal streng, hé. In België gaat dat allemaal wat makke lijker. We kopen een onderstel dat minstens 25 jaar oud is. Dan hoeft de auto die erop gebouwd wordt niet meer ge keurd te worden. Kijk ginds, die Porsche Speedster. Daar is vier maanden aan gewerkt. Een plaatje toch? Kost onge veer 900.000 francs. Het is ook altijd gezellig op die treffens. Ontspannen publiek, vaak met hele gezinnen. We hebben hier in Zutendaal een ideale locatie. Veel ruimte, een grote sport hal." De kit-car-fanatici zeggen dat hun hobby in wezen weinig geld kost. „Als we zo'n voer tuig klaar hebben is de waarde vaak twee keer zo hoog als het geld dat we eraan uitgeven. En de verzekering kost weinig. Ongeveer 200 gulden. Want hier in België is zo'n buggy een Hybride wint snel aan populariteit „Van al die die niki zijn die die zwijgen Frank Theys, regist Door onze redacteur Paul de Schipper Amsterdam - „De ellende is begonnen toen we ons loonzakje inleverden. Van die tijd af hebben we ons door de banken in gijzeling laten nemen en verloren we de macht over ons eigen geld. Banken zijn klassiek ondoor zichtig. En wie controleert ze? Niemand die het tegen de banken durft op te nemen." Financieel adviseur R. Hilgers om uit Amsterdam durft dat wel. Hilgersom is een van de initia tiefnemers van de vorige week opgerichte Belangenvereniging voor Cliënten van Banken en Verzekeraars (BCVB). Het gaat om een bond van mensen die zich ergeren aan arrogant ge drag van banken en verzeke raars. Een ongenoegen dat in brede kring is ontstaan na de opgelegde invoering van tarie ven voor zakelijk en particulier betalingsverkeer. De BCBV wil in eerste instantie via het ledental een vuist gaan vormen. Die leden krijgen infor matie over hun rechten en moge lijkheden via een nieuwsbrief. Ook zal de BCBV zich toeleggen op onafhankelijke voorlichting over financiële zaken: dus een antwoord op de vraag waar en hoe je het best kan sparen of wat de beste hypotheekkeus is. Hilgersom verwijt de banken willekeur en een arrogante hou ding: „Je brengt er je geld heen en je moet vervolgens smeken om informati& qyer jouw eigen- dom." Hij vindt het begrijpelijk dat veel mensen de indruk krijgen dat hun geld wel welkom is, maar zijzelf niet. Ondoorzichtig Zelf afkomstig uit het bankwe zen laat Hilgersom niet na te wijzen op de goede kanten van ons banksysteem: „Het apparaat is perfect, het beste van Europa, maar het is absoluut te ondoor zichtig." Ten aanzien van verzekeraars is Hilgersom milder, omdat 'die via tussenpersonen tenminste nog communiceren met het publiek.' In de visie van de nieuwe belan genvereniging moeten de banken zich opstellen als een soort fi nanciële Albert Heijn met 'een keur aan overzichtelijke produk ten en prijzen en offertes zoals ook verzekeraars die hanteren.' Zelf deed hij onderzoek naar de verschillende spaarmogelijkhe- den in Nederland. Een beetje verbijsterd ontdekte hij dat onze spaarmogelijkheden veel weg hebben van de wasmiddelen-in dustrie, dat wil zeggen: veel merknamen voor produkten die zich verder nauwelijks van el kaar onderscheiden. Sparen is voor de banken dé grote markt. Als fenomeen is sparen nog niet eens zo oud. Een Schotse domi nee begon er ooit mee rond 1850. Arbeiders legden wekelijks een deel van hun loon bij hem in. Tegen minimale rente maar het was altijd beter dan interen bij de plaatselijke pub. Volksspaarkassen Lang nog legden we in Neder land het overschot van ons weekgeld op een van de planken van het kabinet tot ook hier de volksspaarkassen in stad en dorp verschenen, vaak niet meer dan achterkamertjes met een houten tafel en een brandkast. De boek houder uit de buurt had er in de avonduren een leuke bijverdien ste aan. Het was vertrouwd, overzichtelijk, toegankelijk en voor iedereen controleerbaar. Rente? Ach, 2 of 3 procent op een boekje, wat maakte dat uit in een inflatieloos tijdperk. Er waren ook andere financiële instellingen: de handelsbanken. Die dateerden in Nederland uit de zestiende en zeventiende eeuw. In statige Amsterdamse grachtenpanden beheerden ze het geld dat Hollandse kooplie den verdienden met haring vangst, Indië-reizen en slaven- transport. Dat laatste was, cy nisch bekeken, een vroegere, wat macabere vorm van zwart geld witwassen. De handelsbanken belegden, ga ven leningen en speelden buiten het zicht van het volk het spel van het grote geld. Jan Modaal kwam er bij die grachtenban kiers niet in, gewoon omdat hij geen geld had. Eigenlijk bleef onze financiële wereld overzichtelijk tot het be gin van de jaren '60. Tot die tijd potte de Nederlandse burger zijn geld bij kantoortjes van de Raif- feisenbank, de Boerenleenbank of soortgelijke instellingen. De handelsbanken ontdekten in die jaren echter de goedgevulde sok van zuinig Nederland. Consumentgericht Zakenbanken als AMRO, ABN en NMB gingen zich consument- gericht opstellen. Gedwongen door de stijgende kredietbehoef te gingen ze op jacht naar het geld van de burgerij en bouwden een uitgebreid kantorennet. Al leen de ABN al stichtte in totaal 500 kantoren. Iedereen moest ter plekke bediend kunnen worden en de nieuwe geworven schare bankklanten vond dat wel best. Met die peperdure financiële in- Initiatiefnemer R. Hilgersom van de Belangenvereniging voor Cliënten van Banken en Verzekeraars verwijt de banken willekeur en een arrogante houding: „Je brengt er je geld heen en je moet vervolgens smeken om informatie over jouw eigendom. FOTO MARCEL BEKKEN frastructuur wisten de klassieke zakenbanken 12 procent van 's lands private spaarkapitaal aan te trekken. De rest bleef bij traditionele volkspaarbanken. De Frieslandbank bijvoorbeeld, een bank die zich tot de jaren '80 niet waagde aan zakelijke kre dietverlening, maar die onder tussen, verhoudingsgewijs, wel de rijkste bank van Nederland werd. En de combinatie van Raiffeisen- en Boerenleenbank, de huidige Rabobank die anno 1993 50 procent van sparend Nederland aan zich heeft gebon den. De banken staken in de jaren '60 ook de koppen bij elkaar en boden het publiek het betaalge- mak van een giraal circuit aan. Zo kon je via deze 'bankierscen trale' geld van de AMRO naar de ABN overmaken. Tegelijkertijd, maakten de ban ken zich meester van het loon zakje van de Nederlandse werk nemer. Vriendelijker gezegd: de Nederlander liet zich soepel overhalen zijn geld aan de bank toe te vertrouwen. Wat was er nou makkelijk er dan je salaris op een bankrekening te laten storten. 200 Miljard Op dit moment is de sparende Nederlandse burger goed voor 200 miljard gulden. De helft van die sok met geld wordt beheerd door de Rabobank. Toen de zakenbanken drie de cennia geleden omschakelden naar het volksbankieren, hoef den ze weinig meer te doen dan de salarisrekening beheren en een paar simpele spaarvormen aanbieden: vast of niet vast, ver traagd of niet vertraagd op vraagbaar. Het rentepercentage diende als knuffel en roede. Een hypotheek was in die jaren nog nauwelijks weggelegd voor de gewone man. De supermarkt van hypotheekvormen, consumptief krediet en vakantiereizen zoals we de bank nu kennen, is nau welijks twintig jaar oud. Volgens Van Hilgersom hebben de banken met het uitbreiden van hun markt en hun dure, vaak extravagante kantoren hun eigen probleem geschapen. „Die infrastructuur kost handenvol geld: veel kantoren, veel perso neel. Om die kosten te dekken gaan banken saneren en fuseren en moeten er mensen uit. Ze gaan samen en dat gaat gepaard met een nog grotere macht." Kan een belangenvereniging van boze bankklanten een tegen macht vormen? „Niet onmiddellijk, maar in de toekomst wel. Wat let ons om straks in Londen te lenen of in Bonn te bankieren als dat vrien delijker en goedkoper is?" Verzekeraars Hilgersom voorziet dat de ban ken in toenemende mate de ver zekeraars op hun weg zullen vin den. Die gaan steeds meer in bankzaken. Stad Rotterdam Verzekering heeft daar de Stad Rotterdam Bank voor opgericht en de AMEV heeft de VSB. „Het is de vraag of alle banken van nu het zullen redden. De grote mis schien wel, banken zoals de ABN-AMRO. Die hebben zit vlees en wachten gewoon af." Hilgersom meent dat de banken zich laten leiden door angst en daarom weigeren contact te ma ken met het publiek. Hij noemt het 'bancaire hyperventilatie': „Ze zouden eerst eens moeten vragen wat de cliënt wil. Wat je bij de banken ziet is alleen maar eenrichtingsverkeer. Het glas van het loket is een zwijgende barrière tussen bank en publiek. Dat publiek hebben ze nodig voor geld, maar het publiek is geen partij. Wij moeten wél par tij worden, omdat er iets danig mis is. Je weet niet wat er met je centen gebeurt. Nu krijg je nog één keer in de week een af schrift, maar wat let ze om dat één keer per maand te sturen of desnoods één keer per jaar? Een cheque kost nu een paar kwart jes. Dat kan willekeurig ver hoogd worden. Nu is het dit en dan weer dat en waar is het eind. De angst dat we niet weten waar we met de banken aan toe zijn, dat is de basis van die algemene onvrede." Het adres van de Belangenver eniging voor Cliënten van Banken en Verzekeraars is postbus 3923, 1001 AS Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22