19.98' Veel mensen zijn ons vergeten' it duur. 4 RTL-4 krijgt kans op Vlaams kabelnet UIT GIDS wm That Petrol Emotion: is er leven na The Undertones? 1 010- 1 5813 I Roestende 'boom' voor ziekenhuis Roosendaal D'Ancona: Herziening zenderindeling onnodig erenoverhemd versen elke woensdag 456.97.88 lobert Ward Fernando Saunders No-Man Pianotrio's Piano solo Winterreise Acht cello's I X 54 ust met: - lakdoek kettingkast 5 jaar garantie op nikaat. t korte mouw. katoen en 45% polyester 00% katoen. Streepjes, tjes en uni. Sportieve dellen. ten: 39/40 4fl flO* 45/46. vragen wij u hieivooi uw begrip. „Ik zou tamelijk neurotisch worden, als ik elke dag van negen tot vijf zou moeten werken." Marike van der Pol, actrice DE STEM Poor Gerard van den Broek last of the true believers, voelen de leden van de Noordierse popgroep That Petrol Emotion zich. De laatste ware gelovigen. Al aren werken ze er hard voor, schrijven prima popsongs, maar het Grote Succes wil maar niet ko nen. Deels omdat zij zich aanvankelijk té Noordiers ipstelden, anderzijds om- ze te lang weg waren, is er echter toch nog van gekomen; vrijdaga vond in Breda bijvoor beeld. Voor de meeste bandleden van That Petrol Emotion is het weg- wjvende succes dubbel frustre rend. Met hun vorige groep The 'Jndertones hebben ze er immers il eens aan mogen ruiken: een explosief debuut met de single ".eenage Kicks en het album Hypnotised, toernees langs alle alen van de wereld en een uit- nnnige aanhang. Iedereen hield tan de vibrerende strot van zan- Feargal Sharkey en de band werd door heel Europa op han- ien gedragen. zoals het met The Under lines indertijd bergafwaarts ging, zo is het met That Petrol 'motion eigenlijk nooit iets ge worden. In 1983 stapte Sharkey it The Undertones om een solo- Krière te beginnen. De achter- lijvers Sean en Damian O'Neil eiReamann O'Gormain besloten a enige tijd hun eigen band op nichten en legden zich toe op iet maken van krachtige gitaar- pop. De groep wordt sindsdien tcevast bejubeld door de pers, ;aar het grote publiek laat het afweten. Halfvolle zalen en een atige plaatverkoop, en tot ermaat van ramp onlangs ook ten breuk met platenmaatschap- i!) Virgin. Sean O'Neil hield het na drie iaten voor gezien en ging op ïrmanent ouderschapsverlof. Iroer Damian en collega-gitarist teamann ploeteren nog altijd oort en leverden onlangs nog «t degelijke Fireproof ai. That Petrol Emotion: geen politieke statements meer. „Gek eigenlijk, we zijn toch best een goede band," peinst Damian O'Neill als ik hem in een Liver- pools hotel in zijn ochtendslaap stoor. De groep heeft de avond daarvoor in een kleine club in de Westengelse stad opgetreden voor een paar honderd mensen. Een van de minder goed lopende optredens van de huidige Euro pese toernee. Vergeten „We hebben pas nog in Ierland opgetreden en daar liep het te gek. Volle zalen en enthousiaste reacties van het publiek. Lon den, een paar dagen geleden, was ook goed. Ik denk dat het probleem voor een groot deel ligt in het feit dat het drie jaar geduurd heeft eer we een opvol ger voor Chemicrazy hadden. Fi reproof is een goede plaat, maar veel mensen zijn ons vergeten, vrees ik." „Er had niet langer dan een jaar tussen die twee albums in mogen liggen. We hebben vaak al veel tijd nodig om nummers te schrij ven, maar nu kregen we er ook nog dat gelazer met Virgin bij. We zijn gedumpt omdat we niet genoeg geld opbrengen." „Ons succes is hier in Engeland nooit erg groot geweest, maar vooral na het derde album, End of the millenium, dat destijds slecht werd onthaald, hebben we foto steve double hard voor ons bestaan moeten knokken. Er waren geen singles, er waren geen million-sellers en dus kost je alleen maar geld voor zo'n maatschappij. En in een harde business als de platenwe- reld lig je na een tijdje dan gewoon buiten." That Petrol Emotion richtte haar eigen label op, Koogat, waarbij vooralsnog alleen het eigen werk wordt uitgebracht. Damian: „Om andere bands te doen, heb ben we voorlopig nog geen geld. Maar zo'n eigen label opent wel heel nieuwe perspectieven. We zijn nu met andere maatschap pijen in Europa en Australië in contact gekomen voor de distri butie van Fireproof en komen om die reden nu ook in heel andere plaatsen om te spelen." Zo brengt het Nederlandse pla tenlabel Play It Again Sam de groep voor het eerst sinds lange tijd weer in ons land, „We heb ben met The Undertones wel eens in Nederland gespeeld en met de Petrols een enkele keer," zegt Damian. „Dus ik weet ei genlijk niet wat ik kan verwach ten. We doen maar wat we altijd doen: er met alle energie invlie gen. Waar we optreden, is afhan kelijk van waar de plaat is uitge bracht. Daarom komen we bij voorbeeld helemaal niet in Duitsland. En daarom gaan we wel naar Australië, maar weer niet naar Amerika. We hebben er de kosten van Fireproof onder tussen wel uit, maar we zouden nog een goede deal in Amerika kunnen gebruiken om de boel een tijdje aan de gang te hou den." Simpel De nummers op Fireproof zijn voor het merendeel afkomstig van drummer Ciaran McLaug hlin. Damian: „Het is misschien inderdaad een beetje vreemd dat een drummer de nummers schrijft, maar Ciaran is behalve een goede drummer ook een heel goede gitarist. Hij zegt steeds dat hij als drummer onderge waardeerd wordt, maar ik denk dat hij uiteindelijk het liefst als de songschrijver van That Petrol Emotion wordt gezien." „Vroeger schreef Sean, mijn broer, de meeste nummers. Zijn songs waren bewonderenswaar dig simpel en melodieus. Toen Reamann en Ciaran nummers gingen schrijven, werd de mu ziek wat gecompliceerder. Het was nog steeds pop en ook nog steeds heel toegankelijk, maar er slopen meer invloeden binnen. Rap, soul, hardcore... Als je met meerdere mensen wat doet, krijg je ook meer afwisseling." Zelf heeft Damian O'Neil zijn naam onder twee nummers mo gen zetten, al beschouwt hij zichzelf meer als gitarist: „Ik ben niet zo'n bijster goede song schrijver. Ik geef de nummers van Ciaran liever een vette gi st Vaardeke 74. s Raamsdonksveer rh., Wagenb., Made en O'houi. ■219916 of 01621-12406. ANTOORRUIMTE TERS9teBREDA kbaar iciliteiten lid en voorzien van systeemplafond aturen, zonwering, c.v., ptember I993 jurkondities. Inlichtingen: oven, Rotterdam en Utrecht. ROBERT WARD dook een paar jaar geleden op uit het niets, nadat het decennia lang leek alsof hij van de aardbodem ver dwenen was. Met de cd Fear no tml pakte hij de muzikale draad op die hij in het begin van de laren zestig als platenmakend artiest had laten vallen. Destijds deed hij voor het eerst van zich spreken als gitarist in The Falcons, de groep waarmee Wilson Pickett zijn eerste suc- tessen vierde. Na wat singlesuc- resjes onder eigen naam begon Ward met de Ohio Untoucha- een groep die later zou uitgroeien tot de zeer succesvol le The Ohio Players. 'oor het grote succes kwam, stapte Ward echter op vanwege ruzie en verdween in de anonimiteit. Nog even was hij '■erug als sessiegitarist voor Mo town en hij speelde mee op Temptations-platen ten tijde van Papa was a rolling stone. Nadien werd niets meer van Item vernomen. Tot aan Fear no ®il dus, een monumentale 'laat, waarop de tijd stil leek te 'ebben gestaan. Er er stond Pure, onaangetaste rhythm 'lues op die naadloos aansloot Wards werk uit de jaren zestig. fear no evil was een magistrale P'aat en het leverde Robert 'lard na al die jaren eindelijk tie erkenning op die hij verdien de. Bovendien sloot hij een con tort af voor meer platen en daarvan is de pasverschenen cd %t/im of the people de eerste, "te plaat gaat gewoon verder *aar Fear no evil ophield. Ward ■aat opnieuw fantastische mooie 8 B horen, alsmede een paar Jponerende gospelnummers. Meer nog dan op de vorige plaat «mt de gitarist Robert Ward 'P de voorgrond en dat is niet zomaar een gitarist, maar een "an die destijds driftig experi menteerde met de elektrische Kaar en Magnatone-verster- ers en die grote invloed had op 'et spel van mensen als Jimi uendrix en Lonnie Mack. Wards gitaarspel flonkert op Vm of the people in een Jdetal instrumentals. herinnering aan The •alcons staat I found a love op e Plaat, het nummer waarmee Wilson Pickett destijds door brak. Wards versie is prachtig en dat geldt ook voor de twaalf andere nummers, waarvan Ro bert er 11 schreef en waarvan er een paar, zoals de magistrale rocker I do what i want, uit vroeger tijden dateren. Zelden worden er tegenwoordig nog R B-platen gemaakt die zo authentiek, of sterker nog, zo volmaakt natuurlijk klinken. Rhythm of the people is nog krachtiger dan Fear no evil. Wie echte soulmuziek een warm hart toedraagt, mag deze plaat niet missen. (Black Top, Munich Records) WIM VAN LEEST FERNANDO SAUNDERS is zo'n muzikant die jarenlang in de schaduw van anderen heeft gewerkt en daardoor tamelijk onopgemerkt is gebleven. Als bassist verdiende hij zijn sporen bij onder anderen Lou Reed, Stevie Winwood, Jan Hammer, Mahavishnu Or chestra, Jimmy Page en Eric Clapton. Daarneest deed hij produktiewerk voor onder meer Lou Reed en Marianne Faith- full. Fernando Saunders is bo vendien een van de eerste muzi kanten geweest die zich aan de zogeheten fretloze basgitaar waagden. Nu pas acht hij de tijd rijp voor een eerste solo-plaat en die is er dus in de vorm van The Spin. Dat is aantrekkelijke plaat ge worden met toch wat minder rock dan je op grond van de namen met wie Saunders in het verleden samenwerkte, had kunnen verwachten. The Spin is een tamelijk romantisch, met Robert Ward: volmaakt natuurlijk. foto archief de stem flink wat soulachtige ballads en hier en daar wat ruiger werk. Saunders heeft zijn nummers instrumentaal schitterend vormgegeven en al is hij als zanger geen topper, toch weet hij met zijn vertolkingen te boeien. Omdat hij composito risch veel in zijn mars heeft, is The Spin ondanks zijn wat in getogen sfeer een uiterst boeiende plaat geworden die veel composities bevat die we later nog op andermans platen zullen tegenkomen. (A M) WVL HET BRITSE trio No-Man de buteerde in 1991 met de cd Lovesighs. Op die plaat en op de daaraan voorgaande singles was een hele opmerkelijke men geling van romantiek, hiphop en dance te horen. Hier en daar deed het aan Pet Shop Boys en heel af en toe aan Depeche Mode denken. Nu is er de langverwachte op volger Loveblows lovecries en in beperkte oplage is die cd samen met de voorganger ver pakt. Dat dubbel-pakket maakt het mogelijk om de platen di rect met elkaar te vergelijken en dan valt op dat het avontuurlij ke van de debuutplaat op Love blows lovecries ontbreekt. Al luisterend bekruipt je zo nu en dan het gevoel dat No-Man in de toekomst wel eens een heel vervelend bandje zou kunnen worden dat verstrikt is geraakt in de eigen sound. Zo ver is het nog niet, want Loveblows Lovecries bevat genoeg aardige momenten om nog onderhou dend te kunnen zijn, al blijft een lichte teleurstelling over heersen. Het drietal zou er goed aan doen om Pet Shop Boys-imita ties achterwege te laten, want No-Man slaagt er geen moment in om die diepgang ook maar te benaderen. (One Little Indian Records, Play It Again Sam) WVL JOSEPH HAYDN deed alles in veelvoud. Meer dan honderd symfonieën, meer dan 80 strijk kwartetten, en ook zijn pianot rio's scoren aardig: een stuk of vijftig. Vier zijn er op cd gezet door het Amerikaanse Arden Trio. Haydns Trio's zijn 'klas sieke' muziek pur sang, in de engere zin des woords. In de snelle slotdelen gaat de compo nist steevast op de humoris tische toer. Het Arden Trio pakt deze lichtvoetigheid uitstekend op. Hier worden vier Haydn- trio's kundig en aangenaam op gediend. (Canal Grande) De pianotrio's van Ludwig van Beethoven zijn andere kost. De eerste drie trio's (Beethovens opus 1) gingen in première in 1795, hetzelfde jaar dat Haydn zijn laatste trio's schreef. De oude meester (63) was bij die première van Beethoven (25) aanwezig. Beethoven wilde met zijn opus 1 een steen in de vijver gooien. Zijn revolutionaire geaardheid plus een stroom van geniale gedachten stonden er borg voor dat die opzet lukte. Het Chung Trio heeft het Trio opus 1 nr. 1 uitgekozen voor een cd, die wordt gecompleteerd door het veel latere Trio opus 70 nr. 1 (Geister Trio), waarin Beetho ven pas echt revolutionair te werk ging. Onberispelijke uit voeringen. (EMI) HANS ROOSEBOOM OP HET label Canal Grande zijn twee cd's verschenen met hoogtepunten uit het pianowerk van Mendelssohn en Schumann. Sumiko Nagaoka geeft een gave vertolking van Schumanns gro te, grillige Sonate opus 14 - in de herziene verziene uit 1853. In dit Concert zonder orkest bereikt Schumann nagenoeg het ideaal dat hem voor ogen moet hebben gestaan. Deze sonate, een van de belangrijkste werken uit de Duitse Romantiek, en los daarvan een partituur vol tech nische valkuilen, voetangels en klemmen, wordt door Nagaoka (en de opnametechnici) feilloos neergezet. Dat feilloze geldt natuurlijk ook voor Rian de Waal, die de Men- delssohn-cd voor zijn rekening neemt. Hoofdgerecht op het me nu zijn hier de Variations Sérieuses, een werk waarin Mendelssohn alles heeft gestopt wat hem tot een groot compo nist maakt, en alles waarmee een pianist kan schitteren. De Waal grijpt die kans, ook in een aantal losse stukken, waaronder twee Preludia en Fuga's. (Canal Grande). HR MAX VAN Egmond zingt prachtig en haarzuiver, zonder pathos, bijna parlando. Hij is nog altijd onze beste bariton, maar Die Winterreise van Schu bert brengt hij veel te monter, te olijk bijna. Terwijl het hier toch niet om een schalkse ba- rokcantate gaat maar om een desolate voettocht door de sneeuw, om uitzichtloze een zaamheid. Prachtig gezongen, deze liede rencyclus, maar interpretatief een misser. Wie dat niets kan schelen maar alleen van Van Egmonds stem wil genieten: prima. Dan krijg je ook nog de ietwat bleke fortepiano van be geleider Jos van Immerseel ca deau. (Channel Classics) HR IBERISCHE EN Latijnsameri- kaanse zwoelheid, nachten vol zware tropische geuren: dat klinkt op de cd van het Cello Octet 'Conjunto Iberico'. Acht cello's, als dat niet romantisch is... De cd bevat louter werk van Spaanse, Portugese en Brazili aanse componisten uit deze eeuw, en is ronduit heerlijk om naar te luisteren. HR WOENSDAG 26 MEI 1993 DEEL D taar-riff mee. We zijn op Fire proof sowieso terug naar het wat ruigere gitaarwerk gegaan. Che micrazy was veel gladder, heel clean, terwijl we live juist een stuk ruiger spelen. En aangezien we Fireproof bijna live hebben ingespeeld..." „Chemicrazy is geproduceerd door Scott Litt en die heeft eer der R.E.M. gedaan. Hij heeft ons diezelfde cleane sound gegeven, alleen is het R.E.M.-effect bij ons altijd uitgebleven, ha-ha! De Last of the true believers op Fireproof, dat zijn wij dus." Politiek Die titel zou echter ook met gemak kunnen slaan op de poli tieke ideeën van de Petrols. Want al wonen ze alweer een tijdje in Londen, hun roots ligt nog steeds in Derry, Noord-Ier- land. En dat ze dat nooit onder stoelen of banken hebben gesto ken, heeft de groep bijna de kop gekost. Damian: „The Undertones waren juist om hun Iers-zijn beroemd. We waren veel met politiek be zig, zowel op onze platen als in interviews. En ook met That Pe trol Emotion waren we in het begin niet te beroerd om te pas en te onpas onze republikeinse ideeën in het rond te strooien. Zo van: Jullie Engelsen moeten Noord-Ierland uit en liefst van daag nog." „Dat is ons op een gegeven mo ment opgebroken. We kregen te horen dat radiostations onze muziek niet meer draaiden om dat we anti-Brits waren. Pas toen Sean weg was, zijn we gestopt met die politieke state ments. Noord-Ierland hielp het toch niet en ons zat het alleen maar in de weg." „Tegenwoordig speelt dat alle maal veel minder. In Engeland is men de commotie van toen al weer vergeten en in Ierland inte resseert het ze niet. Het komt nu op de muziek aan en met Fire proof geldt voor ons: zwemmen of verzuipen. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat half slachtige gedoe." That Petrol Emotion, vrijdag 28 mei in Para, Breda. Aanvang: 21.00 uur. Voorprogramma: Thundermug uit Breda. Het beeld van Bert Pompe heeft een plaatsje gekregen in de tuin van het ziekenhuis in Roosendaal. foto cor viveen Roosendaal - Voor het Franciscus Ziekenhuis in Roosen daal staat sinds gisteren een zes meter hoog kunstwerk. Het is een boom van corten-staal, vervaardigd door Bert Pompe uit Eindhoven. Het werk werd gistermorgen per speciaal transport over de weg vanuit Stramproy (bij Weert) naar Roosendaal ge bracht. Ter plaatse tilde een kraanwagen het gevaarte op de klaarstaande fundering. Het betonnen fundament wordt nog met aarde en gras bedekt, zodat de boom uit de aarde lijkt te groeien. Het beeld is aangekocht door de commissie 'Rondom Kunst' van het Franciscus. Aanlei ding is het 25-jarig bestaan van het ziekenhuis. Over twee weken wordt ook bij de 'bui tenpoli' in Oudenbosch een kunstwerk onthuld, van de hand van Jacqueline Verhulst. De boom van Pompe ziet er nu nog maagdelijk uit. „Maar als 't één keer regent is-ie morgen bruin", aldus Pompe, die in dustrieel ontwerper is. Het materiaal corten-staal is zoda nig dat er een permanente roestkleur ontstaat, zonder dat de roest aan het staal vreet. Brussel (anp) - De Vlaamse minister van cultuur, Hugo Weckx, heeft dinsdag de Vlaamse regels voor distributier van kabel-tv zo gewijzigd, dat het Nederlandstalige RTL-4 toe.- gang kan krijgen tot het Vlaamse kabelnet. De aanpassing is een uitvloeisel van een vonnis van het Europees Hof in Luxemburg, dat het Vlaamse kabeldecreet in strijd met de Europese mediaregels acht. Tot nu toe is de Vlaamse Televi sie Maatschappij (VTM) de enige commerciële zender in Vlaande ren. VTM beschikt bovendien over het reclame-monopolie in het kapitaalkrachtige Vlaande ren. Die zender was tot voor kort geheel in handen van Vlaamse uitgeversmaatschappijen. Maar in de afgelopen maanden heeft de Nederlandse uitgeversmaat schappij VNU (ook uitgever van De Stem) telkens aandelen ver worven tot een totaal belang van 44,3 procent. VNU heeft echter ook een aan zienlijk belang in RTL-4 en het is daarom de vraag of de Haar lemse uitgeverij er nog brood in ziet dat RTL-4 gaat concurreren met VTM. Een woordvoerder van RTL-4 sprak dinsdagavond van een po sitieve ontwikkeling, maar hij wilde niet zeggen of de zender in Vlaanderen op de kabel gaat zodra alle barrières zijn wegge nomen. Wel herinnerde hij aan de uitspraak van de moeder maatschappij CLT dat RTL in principe altijd belangstelling heeft gehad voor verspreiding in een zo groot mogelijk Neder landstalig gebied. Van onze verslaggever Den Haag - Minister D'Ancona van WVC heeft gisteren besloten de uitspraak van het Commissariaat voor de Media te schorsen, dat de samenwerking van Tros en Veronica met de EO op Nederland 2 dient te worden herzien. negatieve gevolgen vandien voor het marktaandeel. In een reactie noemde NOS- voorzitter Max de Jong gisteren het standpunt van het Commis sariaat onaanvaardbaar. Het da gelijks bestuur van de NOS wil 'onverkort en in hoog tempo' op de ingeslagen weg verder met de intensieve samenwerking van de omroepen per net. Voorzitter Max de Jong acht het onverant woord de klok twee jaar terug te zetten. Hij weet zich nu gesteund door D'Ancona, die veel waarde hecht aan de samenwerking per net en de besluiten die de NOS daartoe heeft genomen. De uitspraak van het Commissariaat doorkruist haar visie. Het Commissariaat voor de Me dia had deze week in een brief aan het NOS-bestuur aangege ven voor het seizoen 1994/95 een nieuwe zenderindeling te willen. De huidige samenwerking tussen de publieke omroepen is volgens het Commissariaat in strijd met het algemeen belang, omdat twee van de drie bespelers van Nederland 2 (Tros en Veronica) af willen van nummer drie: de Evangelische Omroep. Tros en Veronica vroegen het Commissariaat begin januari de zendernetindeling onverbindend te verklaren, omdat de signatuur van de EO te veel van hen ver schilt. Daardoor kan er niet goed worden samengewerkt, met alle FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Junglebook. 20 u. Distinguished gentleman. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sommersby. 20 u. Nowhere to run. 20 u. Distinguished gentleman. 20 u. Scent of a woman. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Sommersby. - Alhambra 2 14 en 20 u. Nowhere to run. - Alhambra 3 14 u. Passenger 57. 20 u. Milou en Mai. - Alhambra 4 14 u. junglebook. 20 u. Daens. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Forever young. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The miracle. -Odeon 4 - 14, 16.30. 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. -Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Passenger 57. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Peter's friends. -Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. - Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. -Metro n - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under siege. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 en 20 u. Passenger 57. 14.30 u. Junglebook. 20 u. Daens. 20 u. The crying game. 14.30 u. Champions. - Mending 14.30 en 20 u. Indecent proposal. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Alive.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17