Meerderheid tegen Betuwelijn
CITO»
•eden
Slachtoffer van aanslag op snelweg blijkt topman grote xtc-bende
I )e!re|yci
Nederlandse bevolking wijst volgens enquête bovengrondse goederenlijn af:
DE STEM
Kerk en open
'Recordpoging' Oekels blijkt mediademonstratie
'De kerk heeft gelukkige priesters nodig'
Werkgeversboete voor
wao'er wordt verzacht
A2i de stem
BINNENLAND
COMMENTAAR
'Stop de jacht
op trekvogels'
Sleepkabel van
2,5 milimeter
doorsnee trekt
500 kilo omhoog
BINNENLAND KORT
ZATERDAG 22 MEI 1993
A3
FOTODPA
azilie
Ie mogelijkheid moeten
m zich vóór of tegen de
kelijkheid uit te spre-
ar zal hij binnenkort
p van enkele bevriende
ntsleden een verzoek
enen.
het Congres echter ge-
;rd wordt door afge-
den uit de arme delen
zilië, maakt het pleidooi
rx voor een referendum
rans.
nen met zijn plan zou
;in van het einde van
betekenen. De drie zui-
deelstaten vormen sa-
■t Sao Paulo de kip met
en eieren. De regio staat
voor bijna 70 procent
federale belastinginkom-
elooft dat hij later dit
er succes kan boeken. In
stelt het Congres de uit
amraende .grondwet ter
ie. Een steen des aan-
ls de oververtegenwoor-
van gedeputeerden uit de
rme delen van Brazilië.
Ie bank genomen heeft
iticus uit het rijke zui-
n keer zoveel stemmen
om als parlementslid ge-
te worden, als een collega
verpauperde noorden,
wanneer het systeem in
is gebracht en meer zui
gen in de parlements-
mogen plaatsnemen,
stem van de zwijgende
erheid uit het zuiden
lank vinden", filosofeert
elangrijkste voor hem is
Pampa-republiek vanaf
ag in de steigers staat,
[maar op mijn woorden,
■derale bolwerk zit nu al
iet scheuren. Het uiteen
van Brazilië is slechts
iwestie van tijd."
Amsterdam (anp) - De politie heeft
de identiteit vastgesteld van de man
die donderdagmiddag dood werd
aangetroffen in een auto op een
oprit van de Ringweg in Amster
dam-Zuidoost.
u Het is de 34-jarige
Belgische arts D.L., een van de
belangrijkste verdachten in een ge
ruchtmakende xtc-zaak. De man is
door pistoolschoten om het leven
gekomen.
Over het motief voor de moord op L.
tast de politie nog in het duister. Ook is
niets bekend over de daders. Een ver
band met eerdere schietpartijen in de
hoofdstad is er vooralsnog niet, aldus
de politie.
De xtc-bende waarvan L. deel uitmaak
te - de grootste op het gebied van
chemische drugs die ooit in Europa in
de kraag werd gevat - werd in februari
vorig jaar opgerold. Toen werden in elf
gemeenten in de Randstad op 31 adres
sen invallen gedaan. Daarbij werden 13
arrestaties verricht en er werd voor 150
miljoen gulden aan drugs in beslag
genomen. De CRI becijferde de jaarom
zet van de bende op 300 miljoen gulden.
De Belgische arts werd half maart 1992
na betaling van een borgsom van
100.000 gulden vrijgelaten om de begra
fenis van zijn oma in België te kunnen
bijwonen. Daarna keerde hij niet terug.
Volgens een politiewoordvoerder leidde
hij sindsdien een zwervend bestaan.
In november 1992 veroordeelde de
rechtbank in Amsterdam L. bij verstek
tot een gevangenisstraf van zes jaar.
Bovendien moest hij ruim 1,5 miljoen
gulden betalen aan de staat. L. had
volgens de rechtbank een leidinggeven
de rol bij de produktie van de xtc-pil-
len. Het was zijn chemische kennis die
werd gebruikt voor het bereiden van de
chemische drug.
De tweede hoofdverdachte, T. van D.
liet zich in juni van het vorig jaar uit de
Bijlmerbajes smokkelen door twee nep-
agenten. Van D. werd bij verstek ver
oordeeld tot tien jaar cel en het betalen
van 72 miljoen gulden aan de staat.
De moordaanslag op L. is de vierde
dodelijke auto-aanslag, waarmee de
Amsterdamse politie sinds eind maart is
geconfronteerd. In totaal waren er vijf
slachtoffers bij deze aanslagen. De poli
tie ziet op dit moment geen aanleiding
om verband te zien tussen de zaken,
aldus een woordvoerder vrijdagoch
tend.
Van onze verslaggevers
Nijmegen/Den Haag - Een meerderheid van de Neder
landse bevolking ziet meer nadelen dan voordelen in een
goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Duitsland door
de Betuwe.
Van alle Nederlanders is 57 pro
cent het eens met de tegenstan
ders, die te veel schade aan de
natuur en het woongenot vrezen.
35 procent is het eens met de
voorstanders, die de aanleg no
dig vinden voor onze economie.
Het economisch argument
spreekt de helft van de mannen
aan; het natuur- en woongenot
argument krijgt zeer brede steun
van vrouwen.
Bij de mensen die wonen in het
gebied waar de spoorlijn moet
komen, is de afwijzing groter: 66
procent is het eens met de tegen
standers, 28 procent met de
voorstanders.
Dit blijkt uit een landelijk repre
sentatief onderzoek, dat het Til-
burgse Buro M-4 deze week
hield in opdracht van dagblad
De Gelderlander. Het bureau
vroeg telefonisch de mening van
driehonderd mensen, verspreid
over heel Nederland, en driehon
derd mensen uit het gebied waar
het goederenspoor moet komen.
Een zeer grote meerderheid is
tegen het eind vorige week geno
men kabinetsbesluit, de Betuwe
lijn bovengronds aan te leggen.
79 procent van alle Nederlanders
is het oneens met dit besluit, 82
procent van de tracébewoners.
72 procent van de bevolking
vindt dat minister Maij de haal
baarheid van ondergrondse aan
leg - zoals bepleit door de pro
vincies Gelderland en Zuid-Hol
land - onvoldoende heeft onder
zocht.
Wanneer zou blijken dat onder
grondse aanleg meer kost en lan
ger duurt, dan nog staat daar
mee voor driekwart van de Ne
derlanders niet vast dat de
spoorlijn alsnog bovengronds
moet worden aangelegd.
De twijfel bij de Nederlandse
bevolking over de noodzaak om
de Betuwelijn aan te leggen,
vindt echter geen weerklank in
de Tweede Kamer. De komst van
de goederenspoorlijn van Rotter
dam naar Duitsland is onomstre
den: meer goederen moeten over
spoor en water worden vervoerd,
omdat het wegtransport de groei
van het goederenvervoer niet
kan opvangen.
„Het probleem is dat het profijt
van de Betuwelijn niet direct
zichtbaar is, terwijl de hinder
wel duidelijk is. Daarom moeten
we niet telkens praten over on
derdeeltjes, maar straks het hele
plan diepgaand bekijken. De en
quête onderstreept de noodzaak
van zorgvuldige besluitvor
ming", zegt CD A-Kamerlid
Leers.
De PvdA verklaart de uitslag
van de enquête uit de publiciteit
rond het plan van Gelderland en
Zuid-Holland en gemeenten.
„Het verhaal dat het voor het
zelfde geld onder de grond kan,
is een eigen leven gaan leiden",
aldus PvdA-woordvoerder Cas-
tricum, die daarin overigens zelf
niet gelooft.
Een Kamermeerderheid van
CDA en WD accepteert overi
gens dat de groei van het goede
renvervoer over spoor totdat de
Betuwelijn er is, ten koste gaat
van het reizigersverkeer op de
Brabantroute van Rotterdam
naar Venlo. Leers: „Dat kan ge
woon niet anders, omdat de Ne
derlandse Spoorwegen zich moe
ten gaan ontwikkelen tot een
betrouwbare partner voor het
bedrijfsleven".
Ook de PvdA vindt dat het goe
derenvervoer over spoor nu al
uitgebreid moet worden, maar
Castricum hoopt dat dit niet ten
koste van het reizigersverkeer
hoeft te gaan.
D66-woordvoerster Versnel-
Schmitz vindt dat de spoorwe
gen na jarenlange verwaarlozing
van het goederenvervoer maar
moeten wachten tot dat de Betu
welijn er is.
Betuwelijn protesteren
g ervan. Inwoners van
een trein een half uur
foto anp
Tweede Kamer snapt dat
al roept de WD dat «e
natief van ondergrondse
';g alle aandacht verdient
alleen vanwege het miheU'
ook omdat de daarna^
eboorde technologie, ne
e Deltawerken, een parade-
dje voor Nederland kan
én genoeg; van de trein op
n, het spoor in een sleuf w
unnelbouwmachine van b
ste professor Van d
rn. En, ze zeggen het
maar ook bij de NS sta
denken niet stil. Voor e
plete, honderd kilome
le tunnel is de tijdgeest ec
nog teveel no nonsens*
rmalig topambtenaar Slag
van Rijkswaterstaat, voo
t van de stuurgroep °nde t
Lds bouwen: „Een fie
een grote stad aanlegg
gepiept, maar het is
of het wenselijk is".
Wubbo Oekels keert terug op landingsbaan na zijn geslaagde vlucht.
foto anp
Zeist - Stop de jacht op trek
vogels en maak een einde aan
jagen in natuurgebieden. Met
die oproep hopen drie na
tuurbeschermingsorganisa
ties hun achterban te mobili
seren tegen de nota Jacht en
Wildbeheer van staatssecre
taris Gabor van Landbouw.
De nota wordt naar verwachting
I dit najaar besproken in de Ka
mer. Tegen die tijd hopen de drie
organisaties - Vogelbescherming
Nederland, de Vereniging Na-
t'Jurmomumenten en het Wereld
Natuur Fonds Nederland - hon
derdduizenden handtekeningen
aan te bieden aan de bewinds
man.
De natuurbeschermers vinden
dat Gabor zijn oren teveel laat
hangen naar de 35.000 jagers in
dit land. In de visie van de
natuurbeschermers komt de nota
aeer op 'schieten voor plezier
moet kunnen, zolang de vogels
maar niet uitsterven'. Een ecolo
gisch evenwicht vergt evenwel
meer dan het simpelweg niet
•aten uitsterven van een soort,
j aldus de organisaties.
•HET IS goed voor een mens niet aan een vrouw verbonden te
!lin," schreef Paulus in zijn eerste brief aan de Korintiërs. Slechts
voor wie zich niet kunnen beheersen, staat de weg van het
huwelijk open.
deze bijbelse richtlijn vormt de basis voor de voorkeur van de
"ooms Katholieke kerk voor de ongehuwde staat. Trouwen is
jbed, want Paulus zegt immers „het is beter te trouwen dan van
begeerte te branden", maar celibatair blijven is nog beter,
"andaar dat de R.K.kerk de celibaatsverplichting oplegt aan
Pnesters en religieuzen.
seksualiteit, volgt uit dezelfde brief van Paulus, is zeker niet iets
I Sswijds. Beheersing en onthouding verdienen de voorkeur,
wken over seksualiteit gaat de kerk daarom niet makkelijk af.
d "et nu gaat om hetero- of homoseksualiteit. En helemaal niet
°'s celibatairen of aankomend celibatairen in het geding zijn.
d®.ti|d is echter niet bij Paulus stil blijven staan. Seksualiteit, in
riiwel elke vorm, is een maatschappelijk bespreekbaar feno
meen. Het vasthouden van de kerk aan het niet bestaan van
cotische of zelfs seksuele gevoelens van priesters en seminaris-
en heeft daardoor iets verkrampts. De 'affaire Bar' heeft het
"Pnieuw aangetoond.
wh hebben priesters, broeders en nonnen als alle mensen
Qe i e en seKsue'e emoties. Het ontkennen daarvan laat de
I Roelens niet verdwijnen. Integendeel, bespreekbaar maken is
Jhegin van problemen oplossen.
vanhCt0r van het Ariënskonvikt, het priesteropleidingsinstituut
het aartsbisdom Utrecht en het bisdom Groningen, mag dan
I Drio fe"en dat er binnen de muren van zijn instelling door
^kandidaten en begeleiders vrijelijk over seksualiteit en de
Ari problemen van onthouding gesproken wordt, het
j^hskonvikt is niet de R.K.kerk.
1 j *9rk, en zeker de traditionelere seminaria, doen besmuikt over
I o„;,Zaken' Waardoor er een sfeer van achterdocht en achterklap
alle ill ^en on9elukkig incident kan zodoende genoeg zijn om
1 celibatairen in een geur van verdachtmaking te plaatsen.
I vonrIS 8r te9en a's een kerkelijk hoogwaardigheidsbekleder eens
fe *[jn latente hetero- of homoseksuele gerichtheid uit zou
I en< Aan openheid is nog nimmer een instelling ten gronde
Paulus' tijd is voorbij.
Door Saskia Belleman (anp)
Lelystad - In de hangar in Lelystad
druppelen slaperige journalisten binnen.
Een cameraman perst zijn lens bijna
door de ruit waarachter de hoofdrolspe
ler van de dag, wetenschapper en astro
naut Wubbo Oekels, de laatste gegevens
doorneemt met zijn ploeg. Een fotograaf
vist een dun touwtje uit een persmap,
blikt er ongelovig naar. „Is dit de sleep
kabel die 500 kilo kan hebben? Ik durf
er m'n haar nog niet eens mee op te
binden."
Bijna klokslag acht uur („drie seconden te
laat", zegt Oekels later serieus) wordt de
ex-astronaut en tegenwoordig hoogleraar
ruimtewetenschappen in zijn ranke zweef
vliegtuigje de lucht ingetrokken. Een kara
vaan van zeven Cessna's en andere kleine
vliegtuigen met journalisten en fotografen in
zijn kielzog.
De vlucht van vrijdag is louter een demon
stratievlucht voor de pers, bedoeld om de
werking van de ultra-dunne kabel te demon
streren, heeft Oekels even daarvoor uitge
legd. Hoger dan 6.000 voet - 2.000 meter -
gaat hij niet.
Die mededeling komt persvoorlichter B.
Herbergs van de Technische Universiteit
Delft op een storm van kritiek te staan. „In
een zweefvliegtuig zal Oekels zich aan een
2,5 milimeter dunne draad, die tien kilome
ter lang is, de stratosfeer laten binnenslepen.
In eerste instantie zal hij proberen tot een
hoogte van 8.000 meter te stijgen", luidde de
wervende tekst in het tevoren verzonden
persbericht.
Ja, beaamt Oekels, het is uiteindelijk zelfs de
bedoeling om een hoogte van vijftien ft
twintig kilometer te bereiken. Maar pas over
een paar maanden, zeker niet vandaag.
Licht mokkend klimmen de mediavertegen
woordigers in de gereedstaande vliegtuigjes.
De zon prikt uitdagend door de bewolking
en een rondvlucht is nooit weg. Oekels is
zich niet echt bewust van de commotie. Voor
hem telt alleen Stratow, een project met een
tweeledig doel: TU-studenten van de facul
teit ruimtewetenschappen laten zien hoe hun.
.berekeningen in werkelijkheid uitpakken èn
het uittesten van een goedkoop en veelbelo
vend alternatief om in de stratosfeer te
kunnen vliegen.
Dat is van belang om bijvoorbeeld de ozon
concentraties te kunnen meten, of infrarood-
opnamen te maken van ecologische pro
bleemgebieden. Nu gebeurt dat met behulp
van luchtballonnen die het nadeel hebben
dat ze stil hangen. Het nadeel van vliegtui
gen is juist dat ze met grote snelheid moeten
vliegen, omdat er in de stratosfeer te weinig
zuurstof is om de motoren goed te laten
functioneren. In Duitsland poogt men daar
om een motor te ontwikkelen die geschikt is
voor vliegen op grote hoogten. Voor het
onderzoek is 125 miljoen Mark gereserveerd.
Dat moet goedkoper kunnen, dachten Oekels
en de zijnen. Het leidde tot het idee om een
zweefvliegtuig als een soort vlieger aan een
touwtje voort te laten slepen door een trek-
vliegtuig dat zich op normale hoogte zou
voortbewegen.
Probleem was de sleepkabel. Een standaard-
kahel van een centimeter dik zou te veel
luchtweerstand veroorzaken. DSM ontwik
kelde een slechts 2,5 millimeter dikke kabel
van polyetheen; een materiaal dat ook wordt
gebruikt voor de vervaardiging van surf
planken en tennisrackets.
De firma Heyboer in Lelystad verbouwde
een insektenverdelgingsvliegtuigje zodanig
dat er een katrol met elf kilometer kabel in
kon worden aangebracht en gisteren was het
de tweede keer dat Oekels de lijn uitprobeer
de.
Het KNMI voorspelde opklaringen en een
'clear sky'. De praktijk bleek weerbarstiger.
Het eerste kwartier van de vlucht prikte de
zon af en toe door het wolkendek. Ergens ter
hoogte van de Ketelburg scheert het sproei-
vliegtuig met Oekels aan de lijn plotsklaps
voor de Cessna's uit. Maar al na enkele
minuten trekt de hemel dicht en wordt de
combinatie uit het oog verloren. Via de
boordradio kunnen de journalisten de con
versatie tussen Oekels en piloot Gerard Post
nog wel horen.
De Cessna's kriskrassen door het luchtruim,
over de Ketelbrug, Urk, in een poging Oekels
nog ergens op te sporen. Vergeefs. De omge
ving is bruin, ondoorzichtig. Via de radio
wordt duidelijk dat het experiment perfect
verloopt. Jammer dat er niets van te zien is.
Tegen 9 uur wordt besloten ermee op te
houden. Ook door Oekels.
Over het verloop van de vlucht - alleen het
oprollen van de kabel leverde probelemen op
- is Oekels uiterst tevreden. „De kabel werd
met een snelheid van 40 kilometer per uur
afgerold. Dat was sneller dan we hoopten.
En vanaf een lengte van 500 meter werd de
lijn steeds stabieler."
Wat Oekels betreft staat het nu al vast dat
hij de vijftien kilometer hoogte haalt. In het
najaar weliswaar, want in de zomermaanden
moet het trekvliegtuig gewoon landerijen
besproeien. Werk gaat vóór wetenschap.
(ADVERTENTIE)
Van onze verslaggever
Utrecht/Huissen - „We heb
ben in de kerk behoefte aan
gelukkige priesters. Daarom
moet de keuze voor het celi
baat in volle vrijheid geschie
den. De vorming van onze
kandidaten is erop gericht
dat ze in het celibataire
priesterschap gelukkig wor
den."
Zo reageert drs. G. de Korte,
rector van het Ariënskonvikt van
het aartsbisdom Utrecht en het
bisdom Groningen, op uitlatin
gen van het Werkverband van
Katholieke Homopastores.
Volgens een verklaring van het
werkverband zou er in de huidi
ge seminaries/convicten een
'broeierige sfeer' heersen. Vooral
homoseksuelen zouden zich mo
menteel tot het priesterschap
aangetrokken voelen. Maar over
homoseksualiteit zou op de se
minaries/convicten niet gespro
ken worden. Bovendien moet
volgens het werkverband ge
vreesd worden dat er te weinig
op wordt gelet of priesterkandi
daten vrij genoeg en rijp genoeg
zijn om voor het celibaat te
kiezen.
Rector De Korte ziet maar heel
weinig overeenkomsten tussen
de uitlatingen van het werkver
band en de werkelijkheid die hij
kent. „Feiten", zegt hij, „mogen
bekend zijn." Zo is het waar dat
het Ariënskonvikt vijf jaar gele
den studenten wegens seksuele
relaties heeft verwijderd. Maar
de verklaring van het werkver
band is volgens hem een won
derlijke mengeling van feiten,
insinuaties en generaliseringen.
Dat bedroeft hem.
Dat het priesterschap tegen
woordig meer aantrekkings
kracht op homoseksuelen uitoe
fent dan op heteroseksuelen,
strookt volgens rector De Korte
niet met de feiten. Ten aanzien
van seksualiteit heerst op de se
minaries/convicten zeker geen
sfeer van de deksel op de ketel
houden. Er wordt in volle vrij
heid over gesproken. Dat ge
beurt in het Ariënskonvikt ook
in groepsverband.
Maar ook in de individuele bege
leiding van elke priesterkandi
daat zijn zaken als intimiteit,
relaties en vriendschap voortdu
rend aan de orde. Daartoe heeft
iedere priesterstudent een per
soonlijke geestelijke leidsman
van zijn eigen keuze. Het hele
beleid is er volgens De Korte
juist op gericht dat kandidaten
in volle vrijheid kiezen voor het
celibaat, want het gaat om hun
persoonlijk geluk. Wie kramp
achtig tegenover het celibaat
staat, moet je voor hun eigen
geluk en dat van anderen behoe
den voor het priesterschap.
In een nadere toelichting zegt
secretaris Theo Koster van het
Werkverband van Katholieke
Homopastores desgevraagd het
beleid van het Ariënskonvikt het
juiste beleid te vinden. In de
convicten is het klimaat ook veel
opener dan in de twee semina
ries die de kerkprovincie weer
telt. Het werkverband weet dat
van mensen die daar hun oplei
ding hebben genoten.
official dealer
Vogue SE, aut„ airco, leer11-91
Vogue, aut.. airco, groen10-87
Vogue aut., airco, groen1989
Vogue, 2-drs.. V8i, al. velgen, LPG .1991
Discovery TDi, grijs kent1990
Discovery TDi, Hi-roof1991
Discovery TDi, Hi-roof10-92
Vaalserbergweg 293,
Eindhoven ("Autowijk").
Telefoon 040-424055
15
Bill Clinton is eindelijk geknipt voor het president
schap van Amerika. Nu pas? Ja, want hij heeft tijd
gevonden om tussen zijn drukke werkzaamheden door
de kapper 'even' langs te laten komen.
Dat 'even' was dinsdag j.l. in Los Angeles, om precie
zer te zijn in het presidentiële vliegtuig dat op de
startbaan stil stond. Het knippen duurde een uurtje of
twee en al die tijd moest het luchtverkeer, Los Angeles
heeft een van de druktste luchthavens ter wereld,
wachten.
De kapper was een van de allerduurste hairstylisten
van Beverly Hills dus de president ziet er nu uit om
door een ringetje te halen, maar Clintons watjes-ima
go is er wel weer eens mee bevestigd. Moet zo'n
gesoigneerd heertje bijvoorbeeld ruige Serviërs onder
druk zetten?
De mooiste woordspeling op het voorval is gemaakt
door de Washington Post die het presidentiële vliegtuig,
de Air Force One, omdoopte in Hair Force One. Het
gedrag van Clinton is inmiddels is de States onderwerp
van haarkloverijen en terecht natuurlijk, want een
wereldleider moet zich zo niet laten kennen.
Afkammen die man.
MERIJN
Held van 'Slag om Arnhem' overleden
Londen - De held van de geallieerden tijdens de verloren Slag
om Arnhem aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, de
Britse generaal-majoor John Frost, is gisteren op 80-jarige
leeftijd overleden.
Frost was de geallieerde generaal die met 600 troepen op het
noordelijke gedeelte van de brug over de Rijn tegen een
overmacht aan Duitse soldaten vier dagen lang stand wist te
houden, voor hij zich overgaf en door de Duitsers gevangen
werd genomen. John Frost werd in 1977 in de film 'A Bridge Too
Far' uitgebeeld door acteur Anthony Hopkins.
Universiteiten ongerust over tempobeurs
Utrecht - Forse uitvoeringsproblemen en veel vertragingen in de
verwerking. Dat vrezen de universiteiten als per 1 augustus de
tempobeurs wordt ingevoerd. Zij vinden dat het hoog tijd is voor
een drastische herziening en vereenvoudiging van het stelsel van
studiefinanciering. Dat schrijft de vereniging van universiteiten
VSNU in een reactie op het besluit van de Tweede Kamer om de
normen voor de tempobeurs op te schroeven.
De VSNU vindt het ook heel vreemd dat minister Ritzen van
onderwijs wel een onderzoek heeft gepubliceerd over de stand
van zaken bij de universiteiten, maar niet over de situatie bij de
Informatiseringsbank. Uit eerstgenoemd onderzoek bleek dat de
meeste universiteiten met enige moeite wel in staat zijn de
invoering van de tempobeurs op zich te nemen. Maar het
onderzoek naar de capaciteit bij de Informatiseringsbank wordt
niet openbaar gemaakt.
Meldpunt discriminatie in horeca
Den Haag - Vanaf 1 juli kunnen gasten, personeel en onderne
mers in de horeca klachten over discriminatie melden op een
centraal meldpunt. De horeca is daarmee de eerste bedrijfstak
die duidelijk maakt hoe hij denkt discriminatie aan te pakken.
De landelijke bedrijfscommissie van het bedrijfschap zorgt voor
de afhandeling van de klachten. Wanneer er een klacht binnen
komt over een bedrijf, zal de klacht in eerste instantie in overleg
met de betrokken ondernemer worden opgelost. Als dat niet
helpt of als een bedrijf meerdere keren betrapt wordt op
overtreding van de code, loopt de ondernemer bijvoorbeeld de
kans zijn vergunning kwijt te raken.
Koningin opent spoortraject
Koningin Beatrix loopt met NS-directeur Den Besten op
het perron van het nieuwe spoorwegstation Diemen-Zuid.
De koningin maakt een korte rit met de trein alvorens de
Zuidtak officieel te openen. De Zuidtak is de nieuwe
spoorlijn tussen de stations Amsterdam-Rai en Weesp.
foto anp
Den Haag (anp) - De boete die een werkgever krijgt wanneer
hij een werknemer de wao in ziet verdwijnen, wordt verzacht
voor dienstverbanden die nog maar kort lopen.
Dat blijkt uit een nota van wijzi
ging op het wetsvoorstel Terug
dringing Ziekteverzuim, die
staatssecretaris Ter Veld van so
ciale zaken gisteren bij de Twee
de Kamer heeft ingediend.
Wanneer een werknemer in zijn
eerste dienstjaar arbeidsonge
schikt wordt, zal geen boete
worden opgelegd. In het tweede
jaar wordt de boete gehalveerd.
Daarna wordt de volle boete
verlangd.
Een werkgever die een arbeids
ongeschikte in dienst neemt,
krijgt daarvoor een premie. Als
die werknemer binnen een jaar
weer arbeidsongeschikt wordt
zal geen boete worden geheven.
Bij arbeidsongeschiktheid in het
tweede dienstjaar wordt een
kwart van de normale boete op
gelegd. Vanaf het derde dienst
jaar bedraagt de boete de helft
van het normale bedrag.
Hierdoor zal de boete nooit ho
ger kunnen uitvallen dan de pre
mie die de werkgever eerder
kreeg omdat hij een afgekeurde
werknemer in dienst heeft geno
men. De verzachting van de boe
tes voor deze gevallen zal ingaan
met terugwerkende kracht tot 1
maart 1992.
Ter Veld stelt verder voor dat'
een werknemer die in de eerste
drie of zes weken geen loon
krijgt uitbetaald bij een ziekmel
ding, omdat de werkgever meent
dat er geen sprake is van ziekte,
een uitkering kan aanvragen bij
de bedrijfsvereniging.
Die kan op basis van een tweede
onderzoek besluiten dat er een
uitkering wordt toegekend. Dat
onderzoek zal de werknemer
honderd gulden kosten. Het geld
wordt terugbetaald als de be
drijfsvereniging vindt dat er in
derdaad sprake is van ziekte.