Meerderheid tegen Betuwelijn CITO» •eden Slachtoffer van aanslag op snelweg blijkt topman grote xtc-bende I )e!re|yci Nederlandse bevolking wijst volgens enquête bovengrondse goederenlijn af: DE STEM Kerk en open 'Recordpoging' Oekels blijkt mediademonstratie 'De kerk heeft gelukkige priesters nodig' Werkgeversboete voor wao'er wordt verzacht A2i de stem BINNENLAND COMMENTAAR 'Stop de jacht op trekvogels' Sleepkabel van 2,5 milimeter doorsnee trekt 500 kilo omhoog BINNENLAND KORT ZATERDAG 22 MEI 1993 A3 FOTODPA azilie Ie mogelijkheid moeten m zich vóór of tegen de kelijkheid uit te spre- ar zal hij binnenkort p van enkele bevriende ntsleden een verzoek enen. het Congres echter ge- ;rd wordt door afge- den uit de arme delen zilië, maakt het pleidooi rx voor een referendum rans. nen met zijn plan zou ;in van het einde van betekenen. De drie zui- deelstaten vormen sa- ■t Sao Paulo de kip met en eieren. De regio staat voor bijna 70 procent federale belastinginkom- elooft dat hij later dit er succes kan boeken. In stelt het Congres de uit amraende .grondwet ter ie. Een steen des aan- ls de oververtegenwoor- van gedeputeerden uit de rme delen van Brazilië. Ie bank genomen heeft iticus uit het rijke zui- n keer zoveel stemmen om als parlementslid ge- te worden, als een collega verpauperde noorden, wanneer het systeem in is gebracht en meer zui gen in de parlements- mogen plaatsnemen, stem van de zwijgende erheid uit het zuiden lank vinden", filosofeert elangrijkste voor hem is Pampa-republiek vanaf ag in de steigers staat, [maar op mijn woorden, ■derale bolwerk zit nu al iet scheuren. Het uiteen van Brazilië is slechts iwestie van tijd." Amsterdam (anp) - De politie heeft de identiteit vastgesteld van de man die donderdagmiddag dood werd aangetroffen in een auto op een oprit van de Ringweg in Amster dam-Zuidoost. u Het is de 34-jarige Belgische arts D.L., een van de belangrijkste verdachten in een ge ruchtmakende xtc-zaak. De man is door pistoolschoten om het leven gekomen. Over het motief voor de moord op L. tast de politie nog in het duister. Ook is niets bekend over de daders. Een ver band met eerdere schietpartijen in de hoofdstad is er vooralsnog niet, aldus de politie. De xtc-bende waarvan L. deel uitmaak te - de grootste op het gebied van chemische drugs die ooit in Europa in de kraag werd gevat - werd in februari vorig jaar opgerold. Toen werden in elf gemeenten in de Randstad op 31 adres sen invallen gedaan. Daarbij werden 13 arrestaties verricht en er werd voor 150 miljoen gulden aan drugs in beslag genomen. De CRI becijferde de jaarom zet van de bende op 300 miljoen gulden. De Belgische arts werd half maart 1992 na betaling van een borgsom van 100.000 gulden vrijgelaten om de begra fenis van zijn oma in België te kunnen bijwonen. Daarna keerde hij niet terug. Volgens een politiewoordvoerder leidde hij sindsdien een zwervend bestaan. In november 1992 veroordeelde de rechtbank in Amsterdam L. bij verstek tot een gevangenisstraf van zes jaar. Bovendien moest hij ruim 1,5 miljoen gulden betalen aan de staat. L. had volgens de rechtbank een leidinggeven de rol bij de produktie van de xtc-pil- len. Het was zijn chemische kennis die werd gebruikt voor het bereiden van de chemische drug. De tweede hoofdverdachte, T. van D. liet zich in juni van het vorig jaar uit de Bijlmerbajes smokkelen door twee nep- agenten. Van D. werd bij verstek ver oordeeld tot tien jaar cel en het betalen van 72 miljoen gulden aan de staat. De moordaanslag op L. is de vierde dodelijke auto-aanslag, waarmee de Amsterdamse politie sinds eind maart is geconfronteerd. In totaal waren er vijf slachtoffers bij deze aanslagen. De poli tie ziet op dit moment geen aanleiding om verband te zien tussen de zaken, aldus een woordvoerder vrijdagoch tend. Van onze verslaggevers Nijmegen/Den Haag - Een meerderheid van de Neder landse bevolking ziet meer nadelen dan voordelen in een goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Duitsland door de Betuwe. Van alle Nederlanders is 57 pro cent het eens met de tegenstan ders, die te veel schade aan de natuur en het woongenot vrezen. 35 procent is het eens met de voorstanders, die de aanleg no dig vinden voor onze economie. Het economisch argument spreekt de helft van de mannen aan; het natuur- en woongenot argument krijgt zeer brede steun van vrouwen. Bij de mensen die wonen in het gebied waar de spoorlijn moet komen, is de afwijzing groter: 66 procent is het eens met de tegen standers, 28 procent met de voorstanders. Dit blijkt uit een landelijk repre sentatief onderzoek, dat het Til- burgse Buro M-4 deze week hield in opdracht van dagblad De Gelderlander. Het bureau vroeg telefonisch de mening van driehonderd mensen, verspreid over heel Nederland, en driehon derd mensen uit het gebied waar het goederenspoor moet komen. Een zeer grote meerderheid is tegen het eind vorige week geno men kabinetsbesluit, de Betuwe lijn bovengronds aan te leggen. 79 procent van alle Nederlanders is het oneens met dit besluit, 82 procent van de tracébewoners. 72 procent van de bevolking vindt dat minister Maij de haal baarheid van ondergrondse aan leg - zoals bepleit door de pro vincies Gelderland en Zuid-Hol land - onvoldoende heeft onder zocht. Wanneer zou blijken dat onder grondse aanleg meer kost en lan ger duurt, dan nog staat daar mee voor driekwart van de Ne derlanders niet vast dat de spoorlijn alsnog bovengronds moet worden aangelegd. De twijfel bij de Nederlandse bevolking over de noodzaak om de Betuwelijn aan te leggen, vindt echter geen weerklank in de Tweede Kamer. De komst van de goederenspoorlijn van Rotter dam naar Duitsland is onomstre den: meer goederen moeten over spoor en water worden vervoerd, omdat het wegtransport de groei van het goederenvervoer niet kan opvangen. „Het probleem is dat het profijt van de Betuwelijn niet direct zichtbaar is, terwijl de hinder wel duidelijk is. Daarom moeten we niet telkens praten over on derdeeltjes, maar straks het hele plan diepgaand bekijken. De en quête onderstreept de noodzaak van zorgvuldige besluitvor ming", zegt CD A-Kamerlid Leers. De PvdA verklaart de uitslag van de enquête uit de publiciteit rond het plan van Gelderland en Zuid-Holland en gemeenten. „Het verhaal dat het voor het zelfde geld onder de grond kan, is een eigen leven gaan leiden", aldus PvdA-woordvoerder Cas- tricum, die daarin overigens zelf niet gelooft. Een Kamermeerderheid van CDA en WD accepteert overi gens dat de groei van het goede renvervoer over spoor totdat de Betuwelijn er is, ten koste gaat van het reizigersverkeer op de Brabantroute van Rotterdam naar Venlo. Leers: „Dat kan ge woon niet anders, omdat de Ne derlandse Spoorwegen zich moe ten gaan ontwikkelen tot een betrouwbare partner voor het bedrijfsleven". Ook de PvdA vindt dat het goe derenvervoer over spoor nu al uitgebreid moet worden, maar Castricum hoopt dat dit niet ten koste van het reizigersverkeer hoeft te gaan. D66-woordvoerster Versnel- Schmitz vindt dat de spoorwe gen na jarenlange verwaarlozing van het goederenvervoer maar moeten wachten tot dat de Betu welijn er is. Betuwelijn protesteren g ervan. Inwoners van een trein een half uur foto anp Tweede Kamer snapt dat al roept de WD dat «e natief van ondergrondse ';g alle aandacht verdient alleen vanwege het miheU' ook omdat de daarna^ eboorde technologie, ne e Deltawerken, een parade- dje voor Nederland kan én genoeg; van de trein op n, het spoor in een sleuf w unnelbouwmachine van b ste professor Van d rn. En, ze zeggen het maar ook bij de NS sta denken niet stil. Voor e plete, honderd kilome le tunnel is de tijdgeest ec nog teveel no nonsens* rmalig topambtenaar Slag van Rijkswaterstaat, voo t van de stuurgroep °nde t Lds bouwen: „Een fie een grote stad aanlegg gepiept, maar het is of het wenselijk is". Wubbo Oekels keert terug op landingsbaan na zijn geslaagde vlucht. foto anp Zeist - Stop de jacht op trek vogels en maak een einde aan jagen in natuurgebieden. Met die oproep hopen drie na tuurbeschermingsorganisa ties hun achterban te mobili seren tegen de nota Jacht en Wildbeheer van staatssecre taris Gabor van Landbouw. De nota wordt naar verwachting I dit najaar besproken in de Ka mer. Tegen die tijd hopen de drie organisaties - Vogelbescherming Nederland, de Vereniging Na- t'Jurmomumenten en het Wereld Natuur Fonds Nederland - hon derdduizenden handtekeningen aan te bieden aan de bewinds man. De natuurbeschermers vinden dat Gabor zijn oren teveel laat hangen naar de 35.000 jagers in dit land. In de visie van de natuurbeschermers komt de nota aeer op 'schieten voor plezier moet kunnen, zolang de vogels maar niet uitsterven'. Een ecolo gisch evenwicht vergt evenwel meer dan het simpelweg niet •aten uitsterven van een soort, j aldus de organisaties. •HET IS goed voor een mens niet aan een vrouw verbonden te !lin," schreef Paulus in zijn eerste brief aan de Korintiërs. Slechts voor wie zich niet kunnen beheersen, staat de weg van het huwelijk open. deze bijbelse richtlijn vormt de basis voor de voorkeur van de "ooms Katholieke kerk voor de ongehuwde staat. Trouwen is jbed, want Paulus zegt immers „het is beter te trouwen dan van begeerte te branden", maar celibatair blijven is nog beter, "andaar dat de R.K.kerk de celibaatsverplichting oplegt aan Pnesters en religieuzen. seksualiteit, volgt uit dezelfde brief van Paulus, is zeker niet iets I Sswijds. Beheersing en onthouding verdienen de voorkeur, wken over seksualiteit gaat de kerk daarom niet makkelijk af. d "et nu gaat om hetero- of homoseksualiteit. En helemaal niet °'s celibatairen of aankomend celibatairen in het geding zijn. d®.ti|d is echter niet bij Paulus stil blijven staan. Seksualiteit, in riiwel elke vorm, is een maatschappelijk bespreekbaar feno meen. Het vasthouden van de kerk aan het niet bestaan van cotische of zelfs seksuele gevoelens van priesters en seminaris- en heeft daardoor iets verkrampts. De 'affaire Bar' heeft het "Pnieuw aangetoond. wh hebben priesters, broeders en nonnen als alle mensen Qe i e en seKsue'e emoties. Het ontkennen daarvan laat de I Roelens niet verdwijnen. Integendeel, bespreekbaar maken is Jhegin van problemen oplossen. vanhCt0r van het Ariënskonvikt, het priesteropleidingsinstituut het aartsbisdom Utrecht en het bisdom Groningen, mag dan I Drio fe"en dat er binnen de muren van zijn instelling door ^kandidaten en begeleiders vrijelijk over seksualiteit en de Ari problemen van onthouding gesproken wordt, het j^hskonvikt is niet de R.K.kerk. 1 j *9rk, en zeker de traditionelere seminaria, doen besmuikt over I o„;,Zaken' Waardoor er een sfeer van achterdocht en achterklap alle ill ^en on9elukkig incident kan zodoende genoeg zijn om 1 celibatairen in een geur van verdachtmaking te plaatsen. I vonrIS 8r te9en a's een kerkelijk hoogwaardigheidsbekleder eens fe *[jn latente hetero- of homoseksuele gerichtheid uit zou I en< Aan openheid is nog nimmer een instelling ten gronde Paulus' tijd is voorbij. Door Saskia Belleman (anp) Lelystad - In de hangar in Lelystad druppelen slaperige journalisten binnen. Een cameraman perst zijn lens bijna door de ruit waarachter de hoofdrolspe ler van de dag, wetenschapper en astro naut Wubbo Oekels, de laatste gegevens doorneemt met zijn ploeg. Een fotograaf vist een dun touwtje uit een persmap, blikt er ongelovig naar. „Is dit de sleep kabel die 500 kilo kan hebben? Ik durf er m'n haar nog niet eens mee op te binden." Bijna klokslag acht uur („drie seconden te laat", zegt Oekels later serieus) wordt de ex-astronaut en tegenwoordig hoogleraar ruimtewetenschappen in zijn ranke zweef vliegtuigje de lucht ingetrokken. Een kara vaan van zeven Cessna's en andere kleine vliegtuigen met journalisten en fotografen in zijn kielzog. De vlucht van vrijdag is louter een demon stratievlucht voor de pers, bedoeld om de werking van de ultra-dunne kabel te demon streren, heeft Oekels even daarvoor uitge legd. Hoger dan 6.000 voet - 2.000 meter - gaat hij niet. Die mededeling komt persvoorlichter B. Herbergs van de Technische Universiteit Delft op een storm van kritiek te staan. „In een zweefvliegtuig zal Oekels zich aan een 2,5 milimeter dunne draad, die tien kilome ter lang is, de stratosfeer laten binnenslepen. In eerste instantie zal hij proberen tot een hoogte van 8.000 meter te stijgen", luidde de wervende tekst in het tevoren verzonden persbericht. Ja, beaamt Oekels, het is uiteindelijk zelfs de bedoeling om een hoogte van vijftien ft twintig kilometer te bereiken. Maar pas over een paar maanden, zeker niet vandaag. Licht mokkend klimmen de mediavertegen woordigers in de gereedstaande vliegtuigjes. De zon prikt uitdagend door de bewolking en een rondvlucht is nooit weg. Oekels is zich niet echt bewust van de commotie. Voor hem telt alleen Stratow, een project met een tweeledig doel: TU-studenten van de facul teit ruimtewetenschappen laten zien hoe hun. .berekeningen in werkelijkheid uitpakken èn het uittesten van een goedkoop en veelbelo vend alternatief om in de stratosfeer te kunnen vliegen. Dat is van belang om bijvoorbeeld de ozon concentraties te kunnen meten, of infrarood- opnamen te maken van ecologische pro bleemgebieden. Nu gebeurt dat met behulp van luchtballonnen die het nadeel hebben dat ze stil hangen. Het nadeel van vliegtui gen is juist dat ze met grote snelheid moeten vliegen, omdat er in de stratosfeer te weinig zuurstof is om de motoren goed te laten functioneren. In Duitsland poogt men daar om een motor te ontwikkelen die geschikt is voor vliegen op grote hoogten. Voor het onderzoek is 125 miljoen Mark gereserveerd. Dat moet goedkoper kunnen, dachten Oekels en de zijnen. Het leidde tot het idee om een zweefvliegtuig als een soort vlieger aan een touwtje voort te laten slepen door een trek- vliegtuig dat zich op normale hoogte zou voortbewegen. Probleem was de sleepkabel. Een standaard- kahel van een centimeter dik zou te veel luchtweerstand veroorzaken. DSM ontwik kelde een slechts 2,5 millimeter dikke kabel van polyetheen; een materiaal dat ook wordt gebruikt voor de vervaardiging van surf planken en tennisrackets. De firma Heyboer in Lelystad verbouwde een insektenverdelgingsvliegtuigje zodanig dat er een katrol met elf kilometer kabel in kon worden aangebracht en gisteren was het de tweede keer dat Oekels de lijn uitprobeer de. Het KNMI voorspelde opklaringen en een 'clear sky'. De praktijk bleek weerbarstiger. Het eerste kwartier van de vlucht prikte de zon af en toe door het wolkendek. Ergens ter hoogte van de Ketelburg scheert het sproei- vliegtuig met Oekels aan de lijn plotsklaps voor de Cessna's uit. Maar al na enkele minuten trekt de hemel dicht en wordt de combinatie uit het oog verloren. Via de boordradio kunnen de journalisten de con versatie tussen Oekels en piloot Gerard Post nog wel horen. De Cessna's kriskrassen door het luchtruim, over de Ketelbrug, Urk, in een poging Oekels nog ergens op te sporen. Vergeefs. De omge ving is bruin, ondoorzichtig. Via de radio wordt duidelijk dat het experiment perfect verloopt. Jammer dat er niets van te zien is. Tegen 9 uur wordt besloten ermee op te houden. Ook door Oekels. Over het verloop van de vlucht - alleen het oprollen van de kabel leverde probelemen op - is Oekels uiterst tevreden. „De kabel werd met een snelheid van 40 kilometer per uur afgerold. Dat was sneller dan we hoopten. En vanaf een lengte van 500 meter werd de lijn steeds stabieler." Wat Oekels betreft staat het nu al vast dat hij de vijftien kilometer hoogte haalt. In het najaar weliswaar, want in de zomermaanden moet het trekvliegtuig gewoon landerijen besproeien. Werk gaat vóór wetenschap. (ADVERTENTIE) Van onze verslaggever Utrecht/Huissen - „We heb ben in de kerk behoefte aan gelukkige priesters. Daarom moet de keuze voor het celi baat in volle vrijheid geschie den. De vorming van onze kandidaten is erop gericht dat ze in het celibataire priesterschap gelukkig wor den." Zo reageert drs. G. de Korte, rector van het Ariënskonvikt van het aartsbisdom Utrecht en het bisdom Groningen, op uitlatin gen van het Werkverband van Katholieke Homopastores. Volgens een verklaring van het werkverband zou er in de huidi ge seminaries/convicten een 'broeierige sfeer' heersen. Vooral homoseksuelen zouden zich mo menteel tot het priesterschap aangetrokken voelen. Maar over homoseksualiteit zou op de se minaries/convicten niet gespro ken worden. Bovendien moet volgens het werkverband ge vreesd worden dat er te weinig op wordt gelet of priesterkandi daten vrij genoeg en rijp genoeg zijn om voor het celibaat te kiezen. Rector De Korte ziet maar heel weinig overeenkomsten tussen de uitlatingen van het werkver band en de werkelijkheid die hij kent. „Feiten", zegt hij, „mogen bekend zijn." Zo is het waar dat het Ariënskonvikt vijf jaar gele den studenten wegens seksuele relaties heeft verwijderd. Maar de verklaring van het werkver band is volgens hem een won derlijke mengeling van feiten, insinuaties en generaliseringen. Dat bedroeft hem. Dat het priesterschap tegen woordig meer aantrekkings kracht op homoseksuelen uitoe fent dan op heteroseksuelen, strookt volgens rector De Korte niet met de feiten. Ten aanzien van seksualiteit heerst op de se minaries/convicten zeker geen sfeer van de deksel op de ketel houden. Er wordt in volle vrij heid over gesproken. Dat ge beurt in het Ariënskonvikt ook in groepsverband. Maar ook in de individuele bege leiding van elke priesterkandi daat zijn zaken als intimiteit, relaties en vriendschap voortdu rend aan de orde. Daartoe heeft iedere priesterstudent een per soonlijke geestelijke leidsman van zijn eigen keuze. Het hele beleid is er volgens De Korte juist op gericht dat kandidaten in volle vrijheid kiezen voor het celibaat, want het gaat om hun persoonlijk geluk. Wie kramp achtig tegenover het celibaat staat, moet je voor hun eigen geluk en dat van anderen behoe den voor het priesterschap. In een nadere toelichting zegt secretaris Theo Koster van het Werkverband van Katholieke Homopastores desgevraagd het beleid van het Ariënskonvikt het juiste beleid te vinden. In de convicten is het klimaat ook veel opener dan in de twee semina ries die de kerkprovincie weer telt. Het werkverband weet dat van mensen die daar hun oplei ding hebben genoten. official dealer Vogue SE, aut„ airco, leer11-91 Vogue, aut.. airco, groen10-87 Vogue aut., airco, groen1989 Vogue, 2-drs.. V8i, al. velgen, LPG .1991 Discovery TDi, grijs kent1990 Discovery TDi, Hi-roof1991 Discovery TDi, Hi-roof10-92 Vaalserbergweg 293, Eindhoven ("Autowijk"). Telefoon 040-424055 15 Bill Clinton is eindelijk geknipt voor het president schap van Amerika. Nu pas? Ja, want hij heeft tijd gevonden om tussen zijn drukke werkzaamheden door de kapper 'even' langs te laten komen. Dat 'even' was dinsdag j.l. in Los Angeles, om precie zer te zijn in het presidentiële vliegtuig dat op de startbaan stil stond. Het knippen duurde een uurtje of twee en al die tijd moest het luchtverkeer, Los Angeles heeft een van de druktste luchthavens ter wereld, wachten. De kapper was een van de allerduurste hairstylisten van Beverly Hills dus de president ziet er nu uit om door een ringetje te halen, maar Clintons watjes-ima go is er wel weer eens mee bevestigd. Moet zo'n gesoigneerd heertje bijvoorbeeld ruige Serviërs onder druk zetten? De mooiste woordspeling op het voorval is gemaakt door de Washington Post die het presidentiële vliegtuig, de Air Force One, omdoopte in Hair Force One. Het gedrag van Clinton is inmiddels is de States onderwerp van haarkloverijen en terecht natuurlijk, want een wereldleider moet zich zo niet laten kennen. Afkammen die man. MERIJN Held van 'Slag om Arnhem' overleden Londen - De held van de geallieerden tijdens de verloren Slag om Arnhem aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, de Britse generaal-majoor John Frost, is gisteren op 80-jarige leeftijd overleden. Frost was de geallieerde generaal die met 600 troepen op het noordelijke gedeelte van de brug over de Rijn tegen een overmacht aan Duitse soldaten vier dagen lang stand wist te houden, voor hij zich overgaf en door de Duitsers gevangen werd genomen. John Frost werd in 1977 in de film 'A Bridge Too Far' uitgebeeld door acteur Anthony Hopkins. Universiteiten ongerust over tempobeurs Utrecht - Forse uitvoeringsproblemen en veel vertragingen in de verwerking. Dat vrezen de universiteiten als per 1 augustus de tempobeurs wordt ingevoerd. Zij vinden dat het hoog tijd is voor een drastische herziening en vereenvoudiging van het stelsel van studiefinanciering. Dat schrijft de vereniging van universiteiten VSNU in een reactie op het besluit van de Tweede Kamer om de normen voor de tempobeurs op te schroeven. De VSNU vindt het ook heel vreemd dat minister Ritzen van onderwijs wel een onderzoek heeft gepubliceerd over de stand van zaken bij de universiteiten, maar niet over de situatie bij de Informatiseringsbank. Uit eerstgenoemd onderzoek bleek dat de meeste universiteiten met enige moeite wel in staat zijn de invoering van de tempobeurs op zich te nemen. Maar het onderzoek naar de capaciteit bij de Informatiseringsbank wordt niet openbaar gemaakt. Meldpunt discriminatie in horeca Den Haag - Vanaf 1 juli kunnen gasten, personeel en onderne mers in de horeca klachten over discriminatie melden op een centraal meldpunt. De horeca is daarmee de eerste bedrijfstak die duidelijk maakt hoe hij denkt discriminatie aan te pakken. De landelijke bedrijfscommissie van het bedrijfschap zorgt voor de afhandeling van de klachten. Wanneer er een klacht binnen komt over een bedrijf, zal de klacht in eerste instantie in overleg met de betrokken ondernemer worden opgelost. Als dat niet helpt of als een bedrijf meerdere keren betrapt wordt op overtreding van de code, loopt de ondernemer bijvoorbeeld de kans zijn vergunning kwijt te raken. Koningin opent spoortraject Koningin Beatrix loopt met NS-directeur Den Besten op het perron van het nieuwe spoorwegstation Diemen-Zuid. De koningin maakt een korte rit met de trein alvorens de Zuidtak officieel te openen. De Zuidtak is de nieuwe spoorlijn tussen de stations Amsterdam-Rai en Weesp. foto anp Den Haag (anp) - De boete die een werkgever krijgt wanneer hij een werknemer de wao in ziet verdwijnen, wordt verzacht voor dienstverbanden die nog maar kort lopen. Dat blijkt uit een nota van wijzi ging op het wetsvoorstel Terug dringing Ziekteverzuim, die staatssecretaris Ter Veld van so ciale zaken gisteren bij de Twee de Kamer heeft ingediend. Wanneer een werknemer in zijn eerste dienstjaar arbeidsonge schikt wordt, zal geen boete worden opgelegd. In het tweede jaar wordt de boete gehalveerd. Daarna wordt de volle boete verlangd. Een werkgever die een arbeids ongeschikte in dienst neemt, krijgt daarvoor een premie. Als die werknemer binnen een jaar weer arbeidsongeschikt wordt zal geen boete worden geheven. Bij arbeidsongeschiktheid in het tweede dienstjaar wordt een kwart van de normale boete op gelegd. Vanaf het derde dienst jaar bedraagt de boete de helft van het normale bedrag. Hierdoor zal de boete nooit ho ger kunnen uitvallen dan de pre mie die de werkgever eerder kreeg omdat hij een afgekeurde werknemer in dienst heeft geno men. De verzachting van de boe tes voor deze gevallen zal ingaan met terugwerkende kracht tot 1 maart 1992. Ter Veld stelt verder voor dat' een werknemer die in de eerste drie of zes weken geen loon krijgt uitbetaald bij een ziekmel ding, omdat de werkgever meent dat er geen sprake is van ziekte, een uitkering kan aanvragen bij de bedrijfsvereniging. Die kan op basis van een tweede onderzoek besluiten dat er een uitkering wordt toegekend. Dat onderzoek zal de werknemer honderd gulden kosten. Het geld wordt terugbetaald als de be drijfsvereniging vindt dat er in derdaad sprake is van ziekte.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 3