'Veel kermis en weinig intellect' 'Fietsmensen zijn aparte 9 Gerrit Komrij tussen parachute en pantoffel suske wij hambone Jan Blokker bepaalde tien jaar filmklimaat in Nederland Duo-opera in Rotterdam: Mascagni en Leoncavallo Spelshow voor uitvinders met praktische ideeën Schimpscheuten bij P.C. Hooftprijs UIT GIDS de stem gids de stem ZATERDAG 22 MEI 1993 Amsterdam (anp) - Na 'heel veel gedoe en gezeur en gepieker en getob' heeft Jan Blokker onlangs de laatste hand gelegd aan een nieuw filmscenario. Verder is hij nog druk be zig met de laatste afleve ring van de VPRO-buiten- landrubriek 'Diogenes' (zuchtend: „Volgend sei zoen geen twee maar vier afleveringen per maand") en moet hij als bijzonder hoogleraar persgeschiede nis aan de Erasmus Uni versiteit in Rotterdam re gelmatig colleges voorbe reiden. Voldoende bezigheden dus voor de bijna 66-jarige publicist. Ge noeg oan een van zijn vele func ties, die van voorzitter van het Productiefonds voor de Neder landse Film, neer te kunnen leg gen. Een min of meer gedwongen vertrek, dat bepaald niet onop gemerkt is gebleven door een knallende ruzie tussen Blokker en minister D'Ancona van WVC. Blokkers Productiefonds houdt over enkele maanden op te be staan. Het wordt op last van de minister samengevoegd met het kleinere artistieke broertje, het Fonds voor de Nederlandse Film. Het nieuwe fonds mag jaarlijks vijftien miljoen gulden besteden aan film in de ruimste zin van het woord, met bijzondere aan dacht voor documentaires, ani matiefilms en jeugdfilms. Het nieuwe Nederlands Fonds voor de Film, zoals de werktitel luidt, biedt nieuwe carrièremo gelijkheden voor de scheidende voorzitter, zou je zeggen. Blok ker, sigaretten steeds binnen handbereik, in zijn met boeken geplamuurde studeerkamer aan de Oude Zijds Voorburgwal in Amsterdam: ,;Ik ambieer abso luut geen functie in dat nieuwe fonds. Daarvoor zou ik over mijn eigen schaduw heen moeten springen". Het verleden speelt Blokker parten, zoals later in het gesprek zou blijken. Blokker vertrekt, en wel per 1 juli, drie maanden voor de be oogde start van het nieuwe fonds. Langer blijven wilde hij niet, zeker niet toen bleek dat het ministerie achter zijn rug om andere adviezen inwon. Wel is hij na 'een verhelderend gesprek' met de minister bereid van ad vies te blijven dienen op basis van een nota die hij heeft ge schreven met de eveneens schei dende voorzitter van het andere fonds, Rinus Haks. Vijanden Blokker heeft als beheerder van Jan Blokker: „De Nederlandse producent noemt zich ondernemer,maar is dat helemaal niet. Hij is iemand die loketten afgaat." foto anefo de grootste van de twee filmpot- ten tien jaar lang mede bepaald welke films in Nederland wer den gemaakt en vooral welke niet. Hij heeft er vijanden van formaat aan overgehouden. Re gisseurs die keer op keer ver geefs met plannen aankwamen voor prachtfilms, die zonder mankeren door Blokker naar de prullemand werden verwezen. Onder hen is Paul Verhoeven, die na het zoveelste nee van het Productiefonds naar Hollywood vluchtte en daar fortuin maakte met superprodukties als Robo- cop en Basic instinct. Ook een hoop producenten kun nen Blokkers bloed wel drinken. De antipathie is wederzijds: „De Nederlandse producent noemt zich ondernemer, maar is dat helemaal niet. Het is iemand die loketten afgaat en met een goeie babbel centen bij elkaar haalt om een film te kunnen maken, zonder dat hij enig risico loopt". Ook de culturele bagage van de gemiddelde producent houdt volgens Blokker niet over, met uitzondering van een enkeling als Matthijs van Heijningen. „In dat opzicht ligt film zo ontzet tend achter bij theater. Ook daar heb je' veel charlatans, kletsmeiers en gekken, maar die hebben wel een boek gelezen". Kermis In de visie van Blokker moet een filmproducent genoeg intellec tuele bagage hebben om een vol waardige sparringpartner te vor men voor zijn regisseurs. Alleen dan kan het eindresultaat een hoog niveau bereiken. „Het is nu zo van de TROS, zo alleen maar kermis." Let wel: Blokker heeft niets tegen kermis. Het aardige van cinema is juist dat ze ooit begon als kermisvermaak. In dat opzicht heeft film haar afkomst nooit verloochend, ook niet als hooggestemd cultureel produkt. Film, doceert Blokker, is een 'hybride medium', dat als het goed is balanceert tussen artisti citeit-én vulgariteit, maar in Ne derland is doorgeslagen naar de extreme uitersten. „Wat ik de afgelopen jaren aan aanvragen zag binnenkomen was steeds meer gespleten. Aan de ene kant prachtige artistieke films, die vijf dagen draaien in het filmhuis in Meppel en geen rooie cent opbrengen, en aan de andere kant steeds duurdere produkties van het type Flodder. Ook die miljoenenprodukties ha len op de Nederlandse markt nooit hun geld terug, hoe succes vol ze ook zijn". Evenwicht Een taak van het nieuwe film fonds is de balans weer in even wicht te krijgen, en ruimte te geven aan de 'middle of the road' film, films met produktie- kosten van maximaal 3,5 miljoen gulden. Daarvoor is het nodig dat er éen voorzitter komt met meer bevoegdheden dan zijn voorgangers, die producenten desgewenst een bepaalde rich ting in kan dwingen. Blokker: „In veel landen om ons heen zie je dat ook. Producenten die zich daar niet in willen voe gen, staat het vrij om films te maken, maar dan zonder over heidsgeld". De nieuwe voorzitter zal een 'ijkmeester' moeten zijn, en niet alleen hoofd van een loket. „Hij moet kunnen zeggen: ik heb hier een leuk script, ga jij dat eens maken." In zijn tijd moest Blokker zich noodgedwongen richten op 'maakcontinuïteit': als er maar acht tot tien films per jaar wer den geproduceerd in Nederland was het goed. In de toekomst zal gestreefd moeten worden naar makerscontinuïteit'talentvolle producenten, regisseurs en sce narioschrijvers moeten in staat worden gesteld om aan het werk te blijven. Ook hier ligt een mooie taak voor de ijkmeester. Weerspiegeling Inhoudelijk heeft Blokker ook wel een paar suggesties voor de toekomst. Nederlandse films moeten er komen en geen Euro pese soep met een Nederlands balletje erin. Blokker weet waar over hij praat, als schrijver van de scenario's van onder andere 'Fanfare' (Haanstra), 'Eline Vere' (Kiimel) en de veelgeprezen tele visieseries 'Op afbetaling' en 'Bij nader inzien' (Weisz). „Waarom vinden mensen 'Goede Tijden Slechte Tijden' en nog veel grotere AVRO-rommel zo leuk? Omdat ze een weerspiege ling vormen van onze samenle ving. Film is een buitengewoon nationaal medium. De Amerika nen hebben hun westerns, de Zweden hun rare tot zelfmoord geneigde dominees, noem maar op. Als het goed wordt gemaakt is het ook voor een buitenlander leuk om naar te kijken". Geldbron Blijft over, zoals altijd als er over kunst wordt gesproken, het geld. En dan vooral de rol van Hilversum als belangrijkste geldbron voor film, die volgens minister D'Ancona moet worden 'herzien'. De omroep zit al sinds jaar en dag voor een dubbeltje op de eerste rang. Miljoenenpro dukties worden voor een krats aangeschaft en als de omroep moet meebetalen aan een nieuwe film eist 'een of andere pluizige dramaturg' vergaande zeggen schap op. Blokker fulmineert te gen 'de schandelijke willekeur waarmee ze daar met filmma kers omspringen, inclusief mijn eigen filmminnende VPRO'. Het ministerie van WVC, volgens Blokker verscheurd door een stammenstrijd tussen de culture le afdelingen, kan daar weinig invloed op uitoefenen. In het nieuwe bestuur van het film fonds moet iemand komen die Hilversum op zijn duimpje kent en zaken kan regelen. Blokker loopt al jaren rond in Hilversum, maar hij zal dat be stuurslid niet worden. Hij draagt teveel verleden met zich mee en heeft teveel te doen. „Ik heb voor Fons Rademakers een sce nario geschreven naar een Ame rikaans boek. Een prachtig ver haal dat het midden houdt tus sen treurigheid en scepsis over het lot van een ontwikkelings werker in Botswana. Radema kers gaat nu met de Engelse vertaling van het script in Can nes praten met de Amerikanen. Hij denkt dat we rijk worden". Rotterdam (anp) - In het sportpaleis Ahoy in Rotterdam worden in januari volgend jaar zes opvoeringen gegeven van de opera's 'Cavalleria Rusticana' van Mascagni en 'Pagliacci' van Leoncavallo. Het gaat om een speciaal voor Ahoy ontworpen enscenering, waarbij het publiek rondom het speelvlak zit. Na het overweldi gende succes van Verdi's 'Na- bucco' (30.000 bezoekers) in ja nuari van dit jaar wordt dit de tweede operaproduktie in Ahoy. De twee opera's, beide liefdes drama's, worden vaker samen opgevoerd wegens hun themati sche samenhang en hun lengte (ieder ongeveer 70 minuten). De Italiaans-Franse regisseur Bruno Stefano maakt gebruik van de zelfde enscenering, een zuid-Ita liaans dorpsplein met centraal de resten van een kerkgebouw.. De 'Cavalleria', begint bij zons opgang en eindigt op 'het heetst van de dag', 'Pagliacci' begint bij het vallen van de avond en eindigt in de nacht. Natuurlijk Bruno Stefano legt uit dat hij de situering op het speelvlak van 2600 vierkante meter zo natuur lijk mogelijk inricht; het dage lijks leven zal in alles meeade- men. De opera's behandelen beiden sociale problemen in de gesloten omgeving van een Siciliaans dorp. De dorpelingen houden el kaar voortdurend in de gaten en het rondom zittende publiek ver sterkt die onderlinge controle. Ondersteuning Net als bij 'Nabucco' zorgt het Opera Orkest uit Boedapest on der leiding van de Italiaaan Ro berto Paternostro voor muzikale ondersteuning van een koor van 170 stemmen en zeven interna tionaal befaamde solisten. Dat zijn de sopraan Nelly Miri- cioiu, de mezzo-sopranen Gisella Pasino en Marie-Ange Todoro- vitch, de tenoren Corneliu Mur- gu en Rein Kolpa en de bariton Claudio Otelli. Vijf miljoen Het is de bedoeling dat deze produktie ook buiten Rotterdam wordt vertoond. Er zijn onder handelingen met ondermeer En geland en België. De totale kosten belopen ruim vijf miljoen gulden. Met deze solisten en met het Boedapest er orkest worden bin nenkort opnamen van beide ope ra's gemaakt die in het najaar op cd uitkomen. 'Nabucco' telde de voor opera in ons land unieke bezoekersaan tallen van 30.000 bij vijf voor stellingen. De duo-opera wordt in Ahoy zes maal opgevoerd en de organisa tie hoopt op 36.000 bezoekers. Door Maarten van de Rakt „Auto's zijn de afgelopen jaren waanzinnig verbeterd. Ze zijn comfortabeler, snel ler en veiliger geworden. Maar met de fiets gebeurde niet veel. Fietsen kregen een leuk versnellingssysteem of grappige kleurtjes, maar daar bleef het bij. Dat is toch verbazingwekkend, ook omdat fietsen de meest eco nomische manier van voort bewegen is." Zo beschrijft producent Erik Latour de voedingsbodem voor wat uit zou monden in een vijfdelige reeks tv-shows: 'De Holland Super Show', gepre senteerd door Frank Kramer. Zondag is de eerste aflevering te zien bij de KRO. De shows zijn bedoeld om het fietsgebruik te stimuleren, te komen tot betere fietsen en voorzieningen. Een origineel onderdeel vormt de wedstrijd 'Maak de fiets om van te hou den'. Zo'n 350 mensen gaven gehoor aan de oproep om verbeterin gen van en voor de fiets te verzinnen. „Geen Willy Wor tels, maar gewoon mensen met goede, praktische en heldere ideeën, die mooi aansluiten bij de meeste klachten van fiet sers", vertelt Latour die zelf trouw gebruik maakt van een vooroorlogs karretje, nadat zijn mountain-bike in Amsterdam werd ontvreemd. Frank Kramer: mooi-weer fietser foto henny miltenburg Het meest is ingespeeld op eu vels met bagage, verlichting, diefstal en overstappen op openbaar vervoer. Van de 350 uiteenlopende, flitsende ideeën koos de ANWB er twaalf uit, die in de uitzendingen te zien zijn. Gelet werd daarbij op ori ginaliteit en uitvoerbaarheid. Zo vielen de zadellift, de wa terdichte kofferruimte en de meefietsende aanhanger af. Ook de fiets waar een beschei den kampeerameublement aan te monteren is, haalde het niet. Evenmin de digitale beveiliging met een zendertje naar een po litiebureau. Tot de twaalf lumineuze ideeën behoren: een gemakkelijk de montabel stuur dat te gebrui- Gerrie Knetemann: panel voorzitter foto cor vos ken is als slot, een soort alles- drager, nieuwe wielophanging, een compacte lichtgewicht fiets en de trap-as dynamo. De twaalf uitverkoren sugges ties strijden om een plaatsje in de finale, de vijfde en laatste aflevering, waarin 10.000 gul den te winnen is. Elke keer beoordeelt een jury de inzen dingen. Voorzitter Gerrie Kne temann (bondscoach, oud-we reldkampioen wielrennen en 700.000 kilometers in de benen) weet zich verzekerd van twee telkens wisselende krachten. Zo draven onder anderen An- nemiek Verdoorn (Medisch Centrum West), Klaas Dantu- ma (stichting Fiets), Luud Schimmelpennink (oud-provo) en Tanja van Beek (plaatsver vangend secretaris-generaal Verkeer en Waterstaat) op. Naast deze wedstrijd is er nog een andere: in de shows moeten kandidatenkoppels allerlei op drachten uitvoeren die te ma ken hebben met de fiets en de dagelijkse ongemakken. „Fietsmensen zijn aparte men sen", ontdekte presentator Frank Kramer, die zichzelf een mooi weer-fietser noemt, over de kandidaten. „Het zijn be schaafde, sportieve en slimme mensen. Hun niveau is bijzon der hoog." 'De Holland Super Show' kent ook een Wedden Dat-achtig be standdeel: mensen die iets aparts kunnen, zoals alle Tour de France-uitslagen kennen. De show gaat voorts gepaard met een 'fiets-afstelplan'. De fiets- bond ENFB gaat op zaterdagen het land in om fietsen af te stellen en vragen te beantwoor den. Al met al is de Holland Super in de ogen van Latour meer dan een doorsnee spelletjespro gramma. „De show is ook een signaal voor de vakhandel en fabrikanten. Die slagen er prachtig in om fietsen met leu ke kleurtjes of dikke banden aan de man te brengen. Maar compleet voorbijgegaan wordt aan de behoefte van de gebrui kers. Dat is absurd in een land, waar even veel fietsen zijn als mensen." ('Holland Super Show', zondag, Nederland 1, 20.16 uur) Jacobse en Van Es toveren Komrij uit een boekenkist mofa Hugo de Groot. FOTOa[ Van onze verslaggever Camiel Hamans Den Haag - 'Winterswijk feliciteert oud-inwoner Gerri Komrij', was de binnenkomer aan de deur van het Letterkm dig Museum in Den Haag. Komrij (49) kreeg de P.C. Hooft prijs voor beschouwend proza 1993, de vroegere staatsprijs voor letterkunde die na de wei gering van CDA-minister Brink man, toentertijd nog verant woordelijk voor Welzijn, Volks gezondheid en Cultuur, om Hugo Brandt Corstius te bekronen in handen van een stichting is over gegaan. Van staatswege was niemand aanwezig, Brandt Corstius was er wel. Hij hield de feestrede en spaarde niemand. Brinkman moest het ontgelden, diens aquarellerende echtgenote Janneke, en juryvoorzitter Carel Peeters. In hem kritiseerde hij het vader landse recensentendom, dat niet de verwijzing naar Thomas Manns 'Toverberg' herkend had in Komrij's 'Over de bergen', maar zich wel bewonderend ter aarde wierp voor het laatste boek van de 'megalomane en over het paard getilde' Harry Mulisch, die de plechtigheid met zijn aanwezigheid opluisterde. „Wat moet een romanschrijver als zijn critici de grootste Duitse roman niet kennen?" I^omrij als Nationaal Geweten', zöals een weekblad opgaf als reden voor zijn bekroning, klonk Brandt Corstius als een gotspe in de oren. „Het geweten, zo menen kleine kinderen en Nederlan ders, dat is een stemmetje in je hoofd dat je zegt wat goed en kwaad is." Komrij wil die rol niet, maar hij wordt ervoor gehouden „omdat hij iets doet dat heel weinig voorkomt. Hij denkt na en dan schrijft hij op wat hij heeft ge dacht. Hij denkt bij het schrijven aan geen enkele consequentie." Hij is als een 'adelaar die van grote hoogte een bunzing ziet en zich niet kan weerhouden in scheervlucht het stinkend dier van de grond te pakken.' Komrij zelf was milder in zijn dankwoord voor de prijs, de er- ZATERDAG FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Distinguised gentle man. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Sommersby. 19.30 en 22 u. Nowhere to run. 19.30 en 22 u. Fortress. 19.30 en 22 u. Forever young. 21.30 u. Scent of a woman. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Under Siege. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. A few good men. 20 u. Daens. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21,30 u. Sommersby. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Nowhere to run, - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Passenger 57. - Alhambra 4 14 u. Jungle book. 19 en 21.45 u. Daens. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Forever young. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The miracle. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Passenger 57. -Quellin H - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Peter's friends. -Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. - Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. - Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. - Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21,30 u. Under siege. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30, 20 en 22.30 u. Passenger 57. 20 en 22.30 u. The crying game. 20 en 22.30 u. Love crimes. bij behorende 75.000 gulden ei de extra halve ton die hij m besteden aan een volksuitg» van zijn poëtisch werk. Hij dankte de jury ervoor hem niet een essayprijs tou kend was, zoals tot nu toe ge bruikelijk, maar een voor te schouwend proza. „Een essaj heeft iets rechtlijnigs, iets vil hou-me-vast-ik-heb-een-me- ning." Komrij beschreef zichzelf als te schouwer, verknipt als iede vol tegenspraak: „Heen en geslingerd tussen parachute ei pantoffel." „We dromen beurte lings van het een en van te ander, onze heroïsche tweestrij tussen parachute en pantoffe loopt meestal uit op het compro mis van de sta-caravan, maar»* zijn tenminste in staat toe li geven dat er in onze borst tegen strijdigheden huizen, vechten om voorrang." In Komrij's contrastrijke zin ein digde de bijeenkomst. In j van een serieus strijkje, besteej 'Partybureau Jacobse en ners', Kees van Kooten en Win de Bie, het podium. Opnieu» schimpscheuten aan het adn van Harry Mulisch en Jannet Brinkman en als finale prijswin naar Gerrit Komrij oprijzend ui een eigentijdse Hugo de Groot boekenkist. Bij de uitgang deelden Winters- wijkse stadhuisbediendes mi lieuvriendelijke tasjes uit. Eria een kaartje: 'Winterswijk feliti teert oud-inwoner Gerrit Komri met de P.C.Hooftprijs 1993 es wil u laten delen in de vre Die vreugde kwam van een extra boekje in de tas: een schotschrift van de laureaat tegen tekstwe tenschapper Teun A. van Dijt, die enige jaren geleden Komri; op basis van zijn 'international erkende deskundigheid' aanwas als de schrijver van een racis tisch pamflet. Ten onrechte, fc excuus kon er nooit af. ft P.C.Hooft-staf is nu over hen gebroken. 14.30 u. Junglebook. 14.30 u. Champions. - Memling 14.30, 20 en 22.30 u. Inde™ proposal. - Van Eyk 14.30. 20 en 22.30 u. Alive. ZONDAG FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Junglebook. 19 en 21.30 u. Distinguised gen» man. HULST - De Koning van Engeland 13.45 u. Tom and Jerry the move. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. 5» mersby. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Now» to run. 13.45, 16.15 en 19 u. The dist# sed gentleman. 19 en 21.30 u. Fortress. 13.45, 16.15 en 21.30 u. Fort® young. 20 u. Scent of a woman. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Fernguliy. 20 u. Under Siege. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. A few good men. 20 u. Daens. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Sommersby. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Nowhere to run- - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Passenger 57. - Alhambra 4 14 u. Jungle book. 19 en 21.45 u. Daens. ANTWERPEN zie zaterdag BRUGGE - Complex Zwart Huis ,7 14.30, 17.15 en 20 u. Passenger!"' 17.15 en 20 u. The crying gan^ 20 u. Love crimes. 14.30 u. Junglebook. 14.30 u. Champions. 17.15 u. Daens. - Memling nr 14.30, 17.15 en 20 u. Indecent p posal. - Van Eyk 14.30, 17.15 en 20 u. Alive. RADIO 1 Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13 30, 16,30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. TROS: 7.07 Nieuwsshow. 1105 Kamerbreed. 12.07 Aktua. NOS: 14.05 Langs de lijn, sport en muziek. EO: 17.04 Tijdsein. KRO: 1810 Echo. NOS: 19.04 Tegengas. 20 04 Langs de lijn, sport en muziek. 23.07 Met het oog op morgen. AVRO: 0.04 Easy listening. 2.02 AVRO Nachtdienst. 6.02-7.00 Van nacht naar morgen RADIO 2 Elk heel uur nieuws. VARA: 7.04 Intro. 9.04 De tweede ronde. 12.04 Spi|kers met koppen. 14.04 Uitge licht. 16.04 Happy hour. 17.04 Ophef en vertier. VARA: 18.04 Ophef en vertier, vervelg. 19.04 Voor wie niet kijken wil. NOS: 22.04 Podium van de Nederlandse lichte muziek. 23.04-24.00 The bands RADIO 3 Elk heel uur nieuws. VOO: 6.02 Ook goeiemorgen. 8.04 Goud van oud. 10,04 D'Rob of d'ronder. 12.04 Evers in het wild. 14.04 De Nederlandse Top 40. 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18,04 De avondspits. V00: 19.04 Rave radio. KRO: 20.04 Leidsekade live. VARA: 22.04 Twee meter de avond in. VOO: 004 Shock radio. 2.02-6.00 Oh, wat een nacht RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor den... 8.04 Fiori musicali. 9.00 Pick up. 10.00 Caroline. 11.00 Kurhaus- concert: Pianomuz. 12.00 Platen zaak. NOS: 14.00 Het middagcon cert. L'amor rende sagace, opera van Cimarosa. Ork. van Teatro Communale Bologna o.l.v. Paolo Carignani met sol. Aansl. De Neder landen. Syrinx Saxofoon Kwartet. VPRO: 17.02 Het witte doek. VPRO: 18.04 De wandelende tak. Amazone indianen. 19.00 De koffer. 20.02 Avondconcert. A. Muz. voor so praan, blokfluit, cello en klavecim bel: B. Nieuw Ens. 22.00 Jazz op Vier. 22.30 Jazzgeschiedenis. 23.00-24.00 VPRO Jazz op Vier con cert RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 en 20.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepsvaartberichten. EO: 7.05 Opa doro. 8.08 Zeggus. 8.30 Ronduit magazine. NOS: 8.55 Wa terstanden. EO. 9.02 Vrouw-zijn. 10.02 De muzikale fruitmand. 11.02 Het interview. 12.02 Meer dan een lied alleen..l 12.44 E0-Metterdaad hulpverlening. 12.45 Vragen naar de weg. 13.11 Residentie-pauzedienst. 13.56 EO-Metterdaad hulpverlening. NOS: 14.02 Start. 14.30 NOS Taai. 15.02 De schrijftafel. TROS: 16.02 Finale. NOS: 17.10 Radio UIT. KZG: 17.45 De kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Da- gen.NCRV: 18.02 Rondom het woord. 18.30 Voor de eerste dag. NOS: 19.00 Homonos. 19.30 Nieuws in het Turks, Marokkaans en Chi nees. 19.45 Onder de groene linde. EO; 20.02 Jubilate. 20.30 Laat ons de rustdag wijden. 21.14 EO-Metter daad hulpverlening. 21.15 Bijeen komst van bezinning en gebed. 22.00 Een ontmoeting. 23.00-24.00 Zaterdagavonduur OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. 9.00 Kin-' derprogramma Op stelten. Vanaf 9.30 De Boekenboom. 10.00 Bra bants nieuws. 10.07 Actualiteiten en De krant in Brabant en weerman Johan Verschuuren. 10.20 De Bra bantse agenda. 11.00 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.00 Bra bants nieuws. 12.07-13.00 Muziek beneden de Moerdijk. 17.00-18.00 Omroep Brabant Sport OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1.10.00 Dag week! 12.00-18.00 Omroep Zeeland sport. i [Uit benjt mpijn, iimbïii aiasjHt .fes: JBPBOOO 5ES Schonen bootjd: teer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 30