'Veel kermis en weinig intellect'
'Fietsmensen zijn aparte 9
Gerrit Komrij tussen
parachute en pantoffel
suske wij
hambone
Jan Blokker bepaalde tien jaar filmklimaat in Nederland
Duo-opera in Rotterdam:
Mascagni en Leoncavallo
Spelshow voor uitvinders met praktische ideeën
Schimpscheuten bij P.C. Hooftprijs
UIT GIDS
de stem gids
de stem
ZATERDAG 22 MEI 1993
Amsterdam (anp) - Na
'heel veel gedoe en gezeur
en gepieker en getob' heeft
Jan Blokker onlangs de
laatste hand gelegd aan
een nieuw filmscenario.
Verder is hij nog druk be
zig met de laatste afleve
ring van de VPRO-buiten-
landrubriek 'Diogenes'
(zuchtend: „Volgend sei
zoen geen twee maar vier
afleveringen per maand")
en moet hij als bijzonder
hoogleraar persgeschiede
nis aan de Erasmus Uni
versiteit in Rotterdam re
gelmatig colleges voorbe
reiden.
Voldoende bezigheden dus voor
de bijna 66-jarige publicist. Ge
noeg oan een van zijn vele func
ties, die van voorzitter van het
Productiefonds voor de Neder
landse Film, neer te kunnen leg
gen. Een min of meer gedwongen
vertrek, dat bepaald niet onop
gemerkt is gebleven door een
knallende ruzie tussen Blokker
en minister D'Ancona van WVC.
Blokkers Productiefonds houdt
over enkele maanden op te be
staan. Het wordt op last van de
minister samengevoegd met het
kleinere artistieke broertje, het
Fonds voor de Nederlandse Film.
Het nieuwe fonds mag jaarlijks
vijftien miljoen gulden besteden
aan film in de ruimste zin van
het woord, met bijzondere aan
dacht voor documentaires, ani
matiefilms en jeugdfilms.
Het nieuwe Nederlands Fonds
voor de Film, zoals de werktitel
luidt, biedt nieuwe carrièremo
gelijkheden voor de scheidende
voorzitter, zou je zeggen. Blok
ker, sigaretten steeds binnen
handbereik, in zijn met boeken
geplamuurde studeerkamer aan
de Oude Zijds Voorburgwal in
Amsterdam: ,;Ik ambieer abso
luut geen functie in dat nieuwe
fonds. Daarvoor zou ik over mijn
eigen schaduw heen moeten
springen". Het verleden speelt
Blokker parten, zoals later in het
gesprek zou blijken.
Blokker vertrekt, en wel per 1
juli, drie maanden voor de be
oogde start van het nieuwe
fonds. Langer blijven wilde hij
niet, zeker niet toen bleek dat
het ministerie achter zijn rug om
andere adviezen inwon. Wel is
hij na 'een verhelderend gesprek'
met de minister bereid van ad
vies te blijven dienen op basis
van een nota die hij heeft ge
schreven met de eveneens schei
dende voorzitter van het andere
fonds, Rinus Haks.
Vijanden
Blokker heeft als beheerder van
Jan Blokker: „De Nederlandse producent noemt zich ondernemer,maar is dat helemaal niet. Hij is iemand die loketten afgaat."
foto anefo
de grootste van de twee filmpot-
ten tien jaar lang mede bepaald
welke films in Nederland wer
den gemaakt en vooral welke
niet. Hij heeft er vijanden van
formaat aan overgehouden. Re
gisseurs die keer op keer ver
geefs met plannen aankwamen
voor prachtfilms, die zonder
mankeren door Blokker naar de
prullemand werden verwezen.
Onder hen is Paul Verhoeven,
die na het zoveelste nee van het
Productiefonds naar Hollywood
vluchtte en daar fortuin maakte
met superprodukties als Robo-
cop en Basic instinct.
Ook een hoop producenten kun
nen Blokkers bloed wel drinken.
De antipathie is wederzijds: „De
Nederlandse producent noemt
zich ondernemer, maar is dat
helemaal niet. Het is iemand die
loketten afgaat en met een goeie
babbel centen bij elkaar haalt
om een film te kunnen maken,
zonder dat hij enig risico loopt".
Ook de culturele bagage van de
gemiddelde producent houdt
volgens Blokker niet over, met
uitzondering van een enkeling
als Matthijs van Heijningen. „In
dat opzicht ligt film zo ontzet
tend achter bij theater. Ook daar
heb je' veel charlatans,
kletsmeiers en gekken, maar die
hebben wel een boek gelezen".
Kermis
In de visie van Blokker moet een
filmproducent genoeg intellec
tuele bagage hebben om een vol
waardige sparringpartner te vor
men voor zijn regisseurs. Alleen
dan kan het eindresultaat een
hoog niveau bereiken. „Het is nu
zo van de TROS, zo alleen maar
kermis." Let wel: Blokker heeft
niets tegen kermis. Het aardige
van cinema is juist dat ze ooit
begon als kermisvermaak. In dat
opzicht heeft film haar afkomst
nooit verloochend, ook niet als
hooggestemd cultureel produkt.
Film, doceert Blokker, is een
'hybride medium', dat als het
goed is balanceert tussen artisti
citeit-én vulgariteit, maar in Ne
derland is doorgeslagen naar de
extreme uitersten.
„Wat ik de afgelopen jaren aan
aanvragen zag binnenkomen
was steeds meer gespleten. Aan
de ene kant prachtige artistieke
films, die vijf dagen draaien in
het filmhuis in Meppel en geen
rooie cent opbrengen, en aan de
andere kant steeds duurdere
produkties van het type Flodder.
Ook die miljoenenprodukties ha
len op de Nederlandse markt
nooit hun geld terug, hoe succes
vol ze ook zijn".
Evenwicht
Een taak van het nieuwe film
fonds is de balans weer in even
wicht te krijgen, en ruimte te
geven aan de 'middle of the
road' film, films met produktie-
kosten van maximaal 3,5 miljoen
gulden. Daarvoor is het nodig
dat er éen voorzitter komt met
meer bevoegdheden dan zijn
voorgangers, die producenten
desgewenst een bepaalde rich
ting in kan dwingen.
Blokker: „In veel landen om ons
heen zie je dat ook. Producenten
die zich daar niet in willen voe
gen, staat het vrij om films te
maken, maar dan zonder over
heidsgeld". De nieuwe voorzitter
zal een 'ijkmeester' moeten zijn,
en niet alleen hoofd van een
loket. „Hij moet kunnen zeggen:
ik heb hier een leuk script, ga jij
dat eens maken."
In zijn tijd moest Blokker zich
noodgedwongen richten op
'maakcontinuïteit': als er maar
acht tot tien films per jaar wer
den geproduceerd in Nederland
was het goed. In de toekomst zal
gestreefd moeten worden naar
makerscontinuïteit'talentvolle
producenten, regisseurs en sce
narioschrijvers moeten in staat
worden gesteld om aan het werk
te blijven. Ook hier ligt een
mooie taak voor de ijkmeester.
Weerspiegeling
Inhoudelijk heeft Blokker ook
wel een paar suggesties voor de
toekomst. Nederlandse films
moeten er komen en geen Euro
pese soep met een Nederlands
balletje erin. Blokker weet waar
over hij praat, als schrijver van
de scenario's van onder andere
'Fanfare' (Haanstra), 'Eline Vere'
(Kiimel) en de veelgeprezen tele
visieseries 'Op afbetaling' en 'Bij
nader inzien' (Weisz).
„Waarom vinden mensen 'Goede
Tijden Slechte Tijden' en nog
veel grotere AVRO-rommel zo
leuk? Omdat ze een weerspiege
ling vormen van onze samenle
ving. Film is een buitengewoon
nationaal medium. De Amerika
nen hebben hun westerns, de
Zweden hun rare tot zelfmoord
geneigde dominees, noem maar
op. Als het goed wordt gemaakt
is het ook voor een buitenlander
leuk om naar te kijken".
Geldbron
Blijft over, zoals altijd als er
over kunst wordt gesproken, het
geld. En dan vooral de rol van
Hilversum als belangrijkste
geldbron voor film, die volgens
minister D'Ancona moet worden
'herzien'. De omroep zit al sinds
jaar en dag voor een dubbeltje
op de eerste rang. Miljoenenpro
dukties worden voor een krats
aangeschaft en als de omroep
moet meebetalen aan een nieuwe
film eist 'een of andere pluizige
dramaturg' vergaande zeggen
schap op. Blokker fulmineert te
gen 'de schandelijke willekeur
waarmee ze daar met filmma
kers omspringen, inclusief mijn
eigen filmminnende VPRO'.
Het ministerie van WVC, volgens
Blokker verscheurd door een
stammenstrijd tussen de culture
le afdelingen, kan daar weinig
invloed op uitoefenen. In het
nieuwe bestuur van het film
fonds moet iemand komen die
Hilversum op zijn duimpje kent
en zaken kan regelen.
Blokker loopt al jaren rond in
Hilversum, maar hij zal dat be
stuurslid niet worden. Hij draagt
teveel verleden met zich mee en
heeft teveel te doen. „Ik heb
voor Fons Rademakers een sce
nario geschreven naar een Ame
rikaans boek. Een prachtig ver
haal dat het midden houdt tus
sen treurigheid en scepsis over
het lot van een ontwikkelings
werker in Botswana. Radema
kers gaat nu met de Engelse
vertaling van het script in Can
nes praten met de Amerikanen.
Hij denkt dat we rijk worden".
Rotterdam (anp) - In het sportpaleis Ahoy in Rotterdam
worden in januari volgend jaar zes opvoeringen gegeven van
de opera's 'Cavalleria Rusticana' van Mascagni en 'Pagliacci'
van Leoncavallo.
Het gaat om een speciaal voor
Ahoy ontworpen enscenering,
waarbij het publiek rondom het
speelvlak zit. Na het overweldi
gende succes van Verdi's 'Na-
bucco' (30.000 bezoekers) in ja
nuari van dit jaar wordt dit de
tweede operaproduktie in Ahoy.
De twee opera's, beide liefdes
drama's, worden vaker samen
opgevoerd wegens hun themati
sche samenhang en hun lengte
(ieder ongeveer 70 minuten). De
Italiaans-Franse regisseur Bruno
Stefano maakt gebruik van de
zelfde enscenering, een zuid-Ita
liaans dorpsplein met centraal
de resten van een kerkgebouw..
De 'Cavalleria', begint bij zons
opgang en eindigt op 'het heetst
van de dag', 'Pagliacci' begint
bij het vallen van de avond en
eindigt in de nacht.
Natuurlijk
Bruno Stefano legt uit dat hij de
situering op het speelvlak van
2600 vierkante meter zo natuur
lijk mogelijk inricht; het dage
lijks leven zal in alles meeade-
men.
De opera's behandelen beiden
sociale problemen in de gesloten
omgeving van een Siciliaans
dorp. De dorpelingen houden el
kaar voortdurend in de gaten en
het rondom zittende publiek ver
sterkt die onderlinge controle.
Ondersteuning
Net als bij 'Nabucco' zorgt het
Opera Orkest uit Boedapest on
der leiding van de Italiaaan Ro
berto Paternostro voor muzikale
ondersteuning van een koor van
170 stemmen en zeven interna
tionaal befaamde solisten.
Dat zijn de sopraan Nelly Miri-
cioiu, de mezzo-sopranen Gisella
Pasino en Marie-Ange Todoro-
vitch, de tenoren Corneliu Mur-
gu en Rein Kolpa en de bariton
Claudio Otelli.
Vijf miljoen
Het is de bedoeling dat deze
produktie ook buiten Rotterdam
wordt vertoond. Er zijn onder
handelingen met ondermeer En
geland en België.
De totale kosten belopen ruim
vijf miljoen gulden.
Met deze solisten en met het
Boedapest er orkest worden bin
nenkort opnamen van beide ope
ra's gemaakt die in het najaar op
cd uitkomen.
'Nabucco' telde de voor opera in
ons land unieke bezoekersaan
tallen van 30.000 bij vijf voor
stellingen.
De duo-opera wordt in Ahoy zes
maal opgevoerd en de organisa
tie hoopt op 36.000 bezoekers.
Door Maarten van de Rakt
„Auto's zijn de afgelopen
jaren waanzinnig verbeterd.
Ze zijn comfortabeler, snel
ler en veiliger geworden.
Maar met de fiets gebeurde
niet veel. Fietsen kregen een
leuk versnellingssysteem of
grappige kleurtjes, maar
daar bleef het bij. Dat is
toch verbazingwekkend, ook
omdat fietsen de meest eco
nomische manier van voort
bewegen is."
Zo beschrijft producent Erik
Latour de voedingsbodem voor
wat uit zou monden in een
vijfdelige reeks tv-shows: 'De
Holland Super Show', gepre
senteerd door Frank Kramer.
Zondag is de eerste aflevering
te zien bij de KRO.
De shows zijn bedoeld om het
fietsgebruik te stimuleren, te
komen tot betere fietsen en
voorzieningen. Een origineel
onderdeel vormt de wedstrijd
'Maak de fiets om van te hou
den'.
Zo'n 350 mensen gaven gehoor
aan de oproep om verbeterin
gen van en voor de fiets te
verzinnen. „Geen Willy Wor
tels, maar gewoon mensen met
goede, praktische en heldere
ideeën, die mooi aansluiten bij
de meeste klachten van fiet
sers", vertelt Latour die zelf
trouw gebruik maakt van een
vooroorlogs karretje, nadat zijn
mountain-bike in Amsterdam
werd ontvreemd.
Frank Kramer: mooi-weer
fietser foto henny miltenburg
Het meest is ingespeeld op eu
vels met bagage, verlichting,
diefstal en overstappen op
openbaar vervoer. Van de 350
uiteenlopende, flitsende ideeën
koos de ANWB er twaalf uit,
die in de uitzendingen te zien
zijn. Gelet werd daarbij op ori
ginaliteit en uitvoerbaarheid.
Zo vielen de zadellift, de wa
terdichte kofferruimte en de
meefietsende aanhanger af.
Ook de fiets waar een beschei
den kampeerameublement aan
te monteren is, haalde het niet.
Evenmin de digitale beveiliging
met een zendertje naar een po
litiebureau.
Tot de twaalf lumineuze ideeën
behoren: een gemakkelijk de
montabel stuur dat te gebrui-
Gerrie Knetemann: panel
voorzitter foto cor vos
ken is als slot, een soort alles-
drager, nieuwe wielophanging,
een compacte lichtgewicht fiets
en de trap-as dynamo.
De twaalf uitverkoren sugges
ties strijden om een plaatsje in
de finale, de vijfde en laatste
aflevering, waarin 10.000 gul
den te winnen is. Elke keer
beoordeelt een jury de inzen
dingen. Voorzitter Gerrie Kne
temann (bondscoach, oud-we
reldkampioen wielrennen en
700.000 kilometers in de benen)
weet zich verzekerd van twee
telkens wisselende krachten.
Zo draven onder anderen An-
nemiek Verdoorn (Medisch
Centrum West), Klaas Dantu-
ma (stichting Fiets), Luud
Schimmelpennink (oud-provo)
en Tanja van Beek (plaatsver
vangend secretaris-generaal
Verkeer en Waterstaat) op.
Naast deze wedstrijd is er nog
een andere: in de shows moeten
kandidatenkoppels allerlei op
drachten uitvoeren die te ma
ken hebben met de fiets en de
dagelijkse ongemakken.
„Fietsmensen zijn aparte men
sen", ontdekte presentator
Frank Kramer, die zichzelf een
mooi weer-fietser noemt, over
de kandidaten. „Het zijn be
schaafde, sportieve en slimme
mensen. Hun niveau is bijzon
der hoog."
'De Holland Super Show' kent
ook een Wedden Dat-achtig be
standdeel: mensen die iets
aparts kunnen, zoals alle Tour
de France-uitslagen kennen. De
show gaat voorts gepaard met
een 'fiets-afstelplan'. De fiets-
bond ENFB gaat op zaterdagen
het land in om fietsen af te
stellen en vragen te beantwoor
den.
Al met al is de Holland Super
in de ogen van Latour meer dan
een doorsnee spelletjespro
gramma. „De show is ook een
signaal voor de vakhandel en
fabrikanten. Die slagen er
prachtig in om fietsen met leu
ke kleurtjes of dikke banden
aan de man te brengen. Maar
compleet voorbijgegaan wordt
aan de behoefte van de gebrui
kers. Dat is absurd in een land,
waar even veel fietsen zijn als
mensen."
('Holland Super Show', zondag,
Nederland 1, 20.16 uur)
Jacobse en Van Es toveren Komrij uit een boekenkist mofa
Hugo de Groot. FOTOa[
Van onze verslaggever Camiel Hamans
Den Haag - 'Winterswijk feliciteert oud-inwoner Gerri
Komrij', was de binnenkomer aan de deur van het Letterkm
dig Museum in Den Haag.
Komrij (49) kreeg de P.C. Hooft
prijs voor beschouwend proza
1993, de vroegere staatsprijs
voor letterkunde die na de wei
gering van CDA-minister Brink
man, toentertijd nog verant
woordelijk voor Welzijn, Volks
gezondheid en Cultuur, om Hugo
Brandt Corstius te bekronen in
handen van een stichting is over
gegaan.
Van staatswege was niemand
aanwezig, Brandt Corstius was
er wel. Hij hield de feestrede en
spaarde niemand.
Brinkman moest het ontgelden,
diens aquarellerende echtgenote
Janneke, en juryvoorzitter Carel
Peeters.
In hem kritiseerde hij het vader
landse recensentendom, dat niet
de verwijzing naar Thomas
Manns 'Toverberg' herkend had
in Komrij's 'Over de bergen',
maar zich wel bewonderend ter
aarde wierp voor het laatste
boek van de 'megalomane en
over het paard getilde' Harry
Mulisch, die de plechtigheid met
zijn aanwezigheid opluisterde.
„Wat moet een romanschrijver
als zijn critici de grootste Duitse
roman niet kennen?"
I^omrij als Nationaal Geweten',
zöals een weekblad opgaf als
reden voor zijn bekroning, klonk
Brandt Corstius als een gotspe in
de oren. „Het geweten, zo menen
kleine kinderen en Nederlan
ders, dat is een stemmetje in je
hoofd dat je zegt wat goed en
kwaad is."
Komrij wil die rol niet, maar hij
wordt ervoor gehouden „omdat
hij iets doet dat heel weinig
voorkomt. Hij denkt na en dan
schrijft hij op wat hij heeft ge
dacht. Hij denkt bij het schrijven
aan geen enkele consequentie."
Hij is als een 'adelaar die van
grote hoogte een bunzing ziet en
zich niet kan weerhouden in
scheervlucht het stinkend dier
van de grond te pakken.'
Komrij zelf was milder in zijn
dankwoord voor de prijs, de er-
ZATERDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. Distinguised gentle
man.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Sommersby.
19.30 en 22 u. Nowhere to run.
19.30 en 22 u. Fortress.
19.30 en 22 u. Forever young.
21.30 u. Scent of a woman.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Under Siege.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. A few good men.
20 u. Daens.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21,30 u. Sommersby.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Nowhere to run,
- Alhambra 3
14, 19 en 21.30 u. Passenger 57.
- Alhambra 4
14 u. Jungle book.
19 en 21.45 u. Daens.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sommersby.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Forever young.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The miracle.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Passenger 57.
-Quellin H - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Peter's friends.
-Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 20 en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
- Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Indecent proposal.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Alive.
Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u.
Scent of a woman.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. De zevende hemel.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Consenting adults.
- Ambassades Club 3 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. The bodyguard.
- Ambassades Club 4 - 14, 16.30,
19 en 21,30 u. Under siege.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 20 en 22.30 u. Passenger 57.
20 en 22.30 u. The crying game.
20 en 22.30 u. Love crimes.
bij behorende 75.000 gulden ei
de extra halve ton die hij m
besteden aan een volksuitg»
van zijn poëtisch werk.
Hij dankte de jury ervoor
hem niet een essayprijs tou
kend was, zoals tot nu toe ge
bruikelijk, maar een voor te
schouwend proza. „Een essaj
heeft iets rechtlijnigs, iets vil
hou-me-vast-ik-heb-een-me-
ning."
Komrij beschreef zichzelf als te
schouwer, verknipt als iede
vol tegenspraak: „Heen en
geslingerd tussen parachute ei
pantoffel." „We dromen beurte
lings van het een en van te
ander, onze heroïsche tweestrij
tussen parachute en pantoffe
loopt meestal uit op het compro
mis van de sta-caravan, maar»*
zijn tenminste in staat toe li
geven dat er in onze borst tegen
strijdigheden huizen, vechten
om voorrang."
In Komrij's contrastrijke zin ein
digde de bijeenkomst. In j
van een serieus strijkje, besteej
'Partybureau Jacobse en
ners', Kees van Kooten en Win
de Bie, het podium. Opnieu»
schimpscheuten aan het adn
van Harry Mulisch en Jannet
Brinkman en als finale prijswin
naar Gerrit Komrij oprijzend ui
een eigentijdse Hugo de Groot
boekenkist.
Bij de uitgang deelden Winters-
wijkse stadhuisbediendes mi
lieuvriendelijke tasjes uit. Eria
een kaartje: 'Winterswijk feliti
teert oud-inwoner Gerrit Komri
met de P.C.Hooftprijs 1993 es
wil u laten delen in de vre
Die vreugde kwam van een extra
boekje in de tas: een schotschrift
van de laureaat tegen tekstwe
tenschapper Teun A. van Dijt,
die enige jaren geleden Komri;
op basis van zijn 'international
erkende deskundigheid' aanwas
als de schrijver van een racis
tisch pamflet. Ten onrechte, fc
excuus kon er nooit af. ft
P.C.Hooft-staf is nu over hen
gebroken.
14.30 u. Junglebook.
14.30 u. Champions.
- Memling
14.30, 20 en 22.30 u. Inde™
proposal.
- Van Eyk
14.30. 20 en 22.30 u. Alive.
ZONDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Junglebook.
19 en 21.30 u. Distinguised gen»
man.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45 u. Tom and Jerry the move.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. 5»
mersby.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Now»
to run.
13.45, 16.15 en 19 u. The dist#
sed gentleman.
19 en 21.30 u. Fortress.
13.45, 16.15 en 21.30 u. Fort®
young.
20 u. Scent of a woman.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Fernguliy.
20 u. Under Siege.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. A few good men.
20 u. Daens.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Sommersby.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Nowhere to run-
- Alhambra 3
14, 19 en 21.30 u. Passenger 57.
- Alhambra 4
14 u. Jungle book.
19 en 21.45 u. Daens.
ANTWERPEN
zie zaterdag
BRUGGE
- Complex Zwart Huis ,7
14.30, 17.15 en 20 u. Passenger!"'
17.15 en 20 u. The crying gan^
20 u. Love crimes.
14.30 u. Junglebook.
14.30 u. Champions.
17.15 u. Daens.
- Memling nr
14.30, 17.15 en 20 u. Indecent p
posal.
- Van Eyk
14.30, 17.15 en 20 u. Alive.
RADIO 1
Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13 30, 16,30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. TROS: 7.07 Nieuwsshow.
1105 Kamerbreed. 12.07 Aktua.
NOS: 14.05 Langs de lijn, sport en
muziek. EO: 17.04 Tijdsein. KRO:
1810 Echo. NOS: 19.04 Tegengas.
20 04 Langs de lijn, sport en muziek.
23.07 Met het oog op morgen.
AVRO: 0.04 Easy listening. 2.02
AVRO Nachtdienst. 6.02-7.00 Van
nacht naar morgen
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. VARA: 7.04
Intro. 9.04 De tweede ronde. 12.04
Spi|kers met koppen. 14.04 Uitge
licht. 16.04 Happy hour. 17.04 Ophef
en vertier. VARA: 18.04 Ophef en
vertier, vervelg. 19.04 Voor wie niet
kijken wil. NOS: 22.04 Podium van
de Nederlandse lichte muziek.
23.04-24.00 The bands
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. VOO: 6.02 Ook
goeiemorgen. 8.04 Goud van oud.
10,04 D'Rob of d'ronder. 12.04 Evers
in het wild. 14.04 De Nederlandse
Top 40. 17.04 Rinkeldekinkel. NOS:
18,04 De avondspits. V00: 19.04
Rave radio. KRO: 20.04 Leidsekade
live. VARA: 22.04 Twee meter de
avond in. VOO: 004 Shock radio.
2.02-6.00 Oh, wat een nacht
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor
den... 8.04 Fiori musicali. 9.00 Pick
up. 10.00 Caroline. 11.00 Kurhaus-
concert: Pianomuz. 12.00 Platen
zaak. NOS: 14.00 Het middagcon
cert. L'amor rende sagace, opera
van Cimarosa. Ork. van Teatro
Communale Bologna o.l.v. Paolo
Carignani met sol. Aansl. De Neder
landen. Syrinx Saxofoon Kwartet.
VPRO: 17.02 Het witte doek. VPRO:
18.04 De wandelende tak. Amazone
indianen. 19.00 De koffer. 20.02
Avondconcert. A. Muz. voor so
praan, blokfluit, cello en klavecim
bel: B. Nieuw Ens. 22.00 Jazz op
Vier. 22.30 Jazzgeschiedenis.
23.00-24.00 VPRO Jazz op Vier con
cert
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 20.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepsvaartberichten.
EO: 7.05 Opa doro. 8.08 Zeggus. 8.30
Ronduit magazine. NOS: 8.55 Wa
terstanden. EO. 9.02 Vrouw-zijn.
10.02 De muzikale fruitmand. 11.02
Het interview. 12.02 Meer dan een
lied alleen..l 12.44 E0-Metterdaad
hulpverlening. 12.45 Vragen naar de
weg. 13.11 Residentie-pauzedienst.
13.56 EO-Metterdaad hulpverlening.
NOS: 14.02 Start. 14.30 NOS Taai.
15.02 De schrijftafel. TROS: 16.02
Finale. NOS: 17.10 Radio UIT. KZG:
17.45 De kerk van Jezus Christus
van de Heiligen der Laatste Da-
gen.NCRV: 18.02 Rondom het
woord. 18.30 Voor de eerste dag.
NOS: 19.00 Homonos. 19.30 Nieuws
in het Turks, Marokkaans en Chi
nees. 19.45 Onder de groene linde.
EO; 20.02 Jubilate. 20.30 Laat ons de
rustdag wijden. 21.14 EO-Metter
daad hulpverlening. 21.15 Bijeen
komst van bezinning en gebed.
22.00 Een ontmoeting. 23.00-24.00
Zaterdagavonduur
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 9.00 Kin-'
derprogramma Op stelten. Vanaf
9.30 De Boekenboom. 10.00 Bra
bants nieuws. 10.07 Actualiteiten
en De krant in Brabant en weerman
Johan Verschuuren. 10.20 De Bra
bantse agenda. 11.00 Brabants
nieuws. 11.07 Van harte. 12.00 Bra
bants nieuws. 12.07-13.00 Muziek
beneden de Moerdijk. 17.00-18.00
Omroep Brabant Sport
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1.10.00 Dag
week! 12.00-18.00 Omroep Zeeland
sport. i
[Uit benjt mpijn, iimbïii
aiasjHt
.fes:
JBPBOOO
5ES
Schonen bootjd:
teer