Eigen bedrijf vaak noodzaak
De postbezorging
rond
Hemelvaartsdag.
Nederlands bedrijfsleven terughoudend over Turkse samenwerking
Veel starters vluchten voor baanverlies, het ongeluk tegemoet
'Havel' en 'Klaus' lokken toeristen
Nog geen "vreugde en koeken' met Duits metaalakkoord
Wij zorgen ervoor. P£
A5
ECONOMIE
Grieks
Tieners
^olle werkweek
voor kleinere
ondernemers
KOP MUNT
Airbag
ECONOMIE KORT
DE STEM
DINSDAG 18 ME11993
A6
Wall Street
allied signal
imer brands
jiner.tel.tel
imoco corp
isarco ine.
lethl steel
boeing co
can pacific
chevron
chiquita
chrysler
Citicorp
cons.edison
digit equipm
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach
int tel.tel.
kim arrlmes
mcdonnell
merck co
mobil oil
penn central
philips
primerica
royal dutch
sears roebuck
ï-south.pac.
texacoinc
united techn
westinghouse
whitman corp
woolworth
'4/05 '7/05
64Vb 64'/,
30 31%
54 54
56 55%
IBVi 18%
20% 20%
39 40
16% 16
85 85%
12% 12%
41% 42%
26% 26%
33% 33%
46% 45
51% 51%
51% 51%
63 63%
53 54%
93% 93%
39% 39%
39 38%
78% 79%
47% 47%
81% 81%
'5% '4%
62% 63%
37% 38%
69% 69%
28% 28
14 14%
44% 43
90% 90%
53% 52
16% 16
63% 63%
51 51%
15% 15%
13 13%
28% 28%
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
onbewerkt
bewerkt
21,060-21,660 per kg
23,260 per kg
220-290 per kg
330 per kg
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
00
217
1,40
1,20
00
204
0,20
0,10
00
250
7,90 a
7,60
00
230
0,20 a
0,10
00
262
1,80
1,40
00
226
3,40
3,50
00
292
1,20
1,30
00
846
3,00
1,70
,00
1474
0,90
0,30
,00
222
0,20
0,10
,00
200
9,30 b
7,80
i,00
447
3,40
2,50
1,00
860
1,80
1,20
>,00
635
0,50
0,60
,00
981
1,50
2,20
,00
753
4,30
5,80
.00
719
3,90
4,90
1,00
218
5,10
5,90
1,00
171
17,50
19,50
1,00
206
13,00
14,20
),00
267
11,00
11,00
3,00
243
4,50
5,70
0,00
198
2,70
2,90
5,00
189
2,90
1,90
7,50
268
1,40
0,70
0,00
304
0,50
0,30
5,00
254
0,80
1,00
7,50
435
1,60
2,50
10,00
233
3,50 a
4,50
25,00
307
1,00
1.70
25,00
175
2,00
1,70
45,00
179
0,40
0,40
7,50
568
0,80
0,90
7,50
295
2,30
2,50
0,00
165
2,60
3,30
0,00
576
6,50
6,00
5,00
386
3,40
2,80
0,00
194
1,30
1,00
15,00
340
5,60
5,00
5,00
230
23,70
23,00
10,00
215
1,40
1,50
>0,00
176
11,00
6,50
'0,00
584
3,70
1,10
'0,00
250
9,70
7,00
>0,00
300
0,80
1,10
70,00
266
3,00
5,00
10,00
261
1,10
0,80
95,00
514
1,00
1,20
00,00
263
3,60
5,00
95,00
673
4,20
5,00
Marcha v. achter. 100 cpm
06-9618
Ik vertel je een geheimpje.
100 cpm
06-320.320.10
nmiMitiT
Ankara (anp) - De regering van
Turkije ziet tal van mogelijkheden
voor het Nederlands bedrijfsleven
om projecten te verwerven in Tur
kije. Het Nederlandse bedrijfsleven
reageert echter vooralsnog terug
houdend.
De Turkse waarnemend premier Erdal
Inönü overhandigde gisteren aan pre
mier Lubbers - op werkbezoek in Tur
kije met een Nederlandse delegatie uit
het bedrijfsleven - een uitgebreide lijst
van projecten die mogelijkheden bieden
voor joint ventures tussen Turkse en
Nederlandse bedrijven.
De Turkse premier drong daarbij met
name aan op Nederlandse betrokken
heid bij een omvangrijk irrigatie- en
elektriciteitsproject in het zuiden van
Turkije. Met de realisatie van deze
plannen is een bedrag van 26 miljard
dollar gemoeid.
Inönü noemde in dat verband tevens de
bouw van een oliepijpleiding tussen de
Azerbajdzjaanse hoofdstad Baku en
Turkije en een gaspijpleiding van Turk
menistan door Turkije naar Europa.
Ook voorstellen voor projecten in de
nieuwe Centraalaziatische landen als
Azerbajdzjan en Turkmenistan komen
op de lijst voor.
VNO-voorzitter Rinnooy Kan vindt de
Turkse lijst echter incompleet en Tur
kije in het algemeen 'een lastige han
delspartner'. Volgens de werkgevers
voorzitter worden de projecten op de
lijst 'uiterst summier' omschreven, zo
dat nadere studie zal moeten uitwijzen
in hoeverre ze interessant zijn. Ook had
hij de lijst liever eerder gehad, zodat nu
al concretere afspraken gemaakt had
den kunnen worden.
De economische delegatie heeft in de
besprekingen met nadruk een aantal
punten aan de orde gesteld die voor
Nederlandse bedrijven lastige obstakels
zijn voor verdere investeringen. Het
spitst zich daarbij toe op de hoge infla
tie (tussen de 50 en 60 procent) en een
aantal hindernissen in de fiscale sfeer.
Desondanks is Nederland momenteel de
grootste buitenlandse investeerder in
Turkije met een aandeel van 14,2 pro
cent in het totale buitenlandse kapitaal.
Volgens Rinnooy Kan liggen er in Tur
kije vooral kansen op het terrein van de
infrastructuur. Het gaat daarbij om
havenvoorzieningen, nieuwe vliegvel
den, wegen en irrigatieprojecten. „Het
lijdt geen enkele twijfel dat de Turkse
overheid erop gebrand is het Neder
landse bedrijfsleven te interesseren",
aldus de VNO-voorzitter. „Wij zijn ons
ook bewust van de kansen die er zijn".
Aan de andere kant wijst hij erop dat
het voor Nederlandse bedrijven niet
eenvoudig is goede en betrouwbare
partners in Turkije te vinden. Veel
Turkse bedrijven hebben het er nog
moeilijk mee dat de vroegere protectio
nistische politiek is verlaten.
Van onze verslaggever
Breda - Bijna de helft van de nieuwe ondernemers in
Nederland kiest gedwongen voor een eigen bedrijf. Zij
vluchten in het ondernemerschap, omdat ze dreigen hun
baan kwijt te raken.
ZffgB
Op 13 mei 1993 is door de
gerechtsdeurwaarder
J.H.Voeten uitgebracht
een exploit ten verzoek'
van D.A. Gomez, wonenu
te Tilburg, te dezer zake
o.m. aldaar woonplaats kie
zende aan het Wilhelm"1*)
park 122 ten kantore van
advocaat en procureur m»
J.M.A. Engels, bij welk ex
ploit aan Orlando lïienve
ido Recio, zonder beken
woon-/verblijfplaats zoW
in als buiten Nederland
betekend een afschrift v
een verzoekschrift stre
kende o.m. tot echtsche»™
van partijen, waarmede
quirante zich op 4 mei
heeft gewend tot de AhO
dissementsrechtbank te
da, onder aanzegging ua
gerequireerde, niet z
doch enkel bij procure^
uiterlijk .vrijdag 25-6-t
des middags om L2-00
hetzij eeh verweerschri
kan dienen, hetzij om
I uitstel voor het indjj
van een verweerschrift
verzoeken bij de Arron
sementsrechtbank te B
aan de Sluissingel no. 4
Een afschrift van het on
havige exploit kan w0 n
bekomen ten kantore
voormelde
advocaat/procureur.
Gerechtsdeur
waarderskantoor
Pieters en Voeten,
Nieuwe Boschstr-
te Breda
Het eigen bedrijf is vaak een
I laatste strohalm: een wanhopige
u ïg om uit ww, wao of bij-
I stand te blijven. Per jaar komen
er in Nederland 40.000 bedrijven
bij. Zo'n 60 procent stopt of gaat
failliet binnen vijf jaar. De
maatschappelijke schade: dik 4,6
miljard gulden.
Dat blijkt uit een onderzoek van
Robert Blom, hoofdredacteur
van het Nederlands Faillisse-
mentenregister. Blom vind daar
om dat het beginnen van een
eigen bedrijf best wat ontmoe-
t mag worden, aangezien 'te
I veel beginnende ondernemers te
onnozel en lichtzinnig bezig
I zijn'.
Blom: „Het aantal faillissemen
ten neemt weer toe en dat komt
echt niet alleen door de slechte
economie. De meeste startende
ondernemers weten gewoon van
toeten noch blazen, hebben geen
I tdee hoeveel geld ze uitgeven",
I betoogt hij.
Inschrijving
I Van de 100 opgerichte bedrijven
I worden er zestig niet ouder dan
vijf jaar. De ondernemers stop-
I pen of gaan failliet. Krap veertig
[procent overleeft met moeite,
maar een vetpot is ook het leven
van die 'succesrijken' niet.
I Blom: „Tegen een dramatisch
Iderd inkomen maakt de
I startende ondernemer al snel
werkweken van zestig tot tach
tig uur". Ruim 63 procent van de
starters verdient niet meer dan
00 gulden. Tien procent
t aan helemaal niets te ver-
I dienen. Slechts een achtste deel
I verdient meer dan 80.000 gul-
I den.
[Ruim een miljoen ondernemers
staat ingeschreven bij de han-
I delsregisters van de Kamers van
Koophandel. Dat lijkt veel, maar
zo'n 35 procent komt nooit uit
I de startblokken. Weet na de in-
schrijving niet hoe het verder
I moet.
I Blom: „Het is flauwekul dat on-
|dernemers failliet gaan, omdat
het minder gaat met de econo-
Imie. De voorbereiding van de
I meeste nieuwe bedrijven is ge-
I woon slecht. Duizenden keren
lper week gaan mensen tussen de
I middag even naar de Kamer van
Koophandel en dan zijn ze direc-
teur. Wat dat inhoudt weten ze
I vaak niet."
I Bitterheid
I Woede, bitterheid, teleurstelling
I ffl verdriet is Blom tegengeko-
I men bij de 48 procent van star
tlers die door de arbeidsmarkt
lajn uitgekotst en zich in het
I avontuur van een eigen bedrijf
I lebben gestort.
I-Het bedrijf waar zij werkten
ISmg failliet of zij zagen een
faillissement of een conflict met
Den Haag - Kleine onderne
mers^ werken gemiddeld
20 n 55 uur per week, waar-
j.ah ongeveer 15 uur aan
'nanciële beslommeringen,
rikoop en verkoop laten ze
let graag aan anderen
ver. in tegenstelling tot sa-
lansadministratie en het
"Pniaken van de jaarreke
ning.
blijkt uit een onderzoek
het ministerie van Eco-
nonusche Zaken heeft laten
""voeren onder ruim 2.300
eiI)e ondernemers met
aximaal vijf medewerkers
bL l'°n§eveer honderd
Wanbedrijf.het midden"
je resultaten van het on-
jozoek worden gebruikt bij
leiding1611611 van de °P"
ïtier? AJgemene Onderne-
af lflQfi gjeden''die van"
Van 111 de Plaats komt
stans huidige midden-
standsopleiding
hun werkgever aankomen. Aan
een eigen bedrijf hadden ze nooit
gedacht, maar als je boven de 35
jaar bent, wil niemand je meer
hebben. De keus is dan een eigen
bedrijf of ww en later de bij
stand."
„Deze mensen zitten dan plotse
ling met een bedrijf dat ze niet
echt wilden, een drastisch gekel
derd inkomen waar ze harder
voor moeten werken dan ze ooit
voor mogelijk hadden gehouden
en een uiterst ongewisse toe
komst."
Dat gedwongen ondernemer
schap zou allemaal nog niet zo
erg zijn, meent Blom, als de
starters zich wat beter zouden
voorbereiden. Meer dan 67 pro
cent van zowel de gedwongen als
de 'vrijwillige' ondernemers ver
telt zich helemaal niet te hebben
voorbereid.
Ook heeft Blom kanttekeningen
bij de hulp die de Kamers van
Koophandel bieden. „Vaak stel
len zij de zaak veel te rooskleu
ring voor. Over een mogelijk
bankroet wordt nauwelijks ge
sproken. Mensen weten niet wat
ze boven het hoofd hangt na een
faillissement. Beseffen niet dat
ze hun huis kunnen kwijtraken
en dat him kind van paardrijles
moet."
Ruim 53 procent van de starters
zegt niet te weten wat hen te
wachten staat bij een faillisse
ment.
Wie het ondanks zijn waarschu
wingen toch wil proberen krijgt
van Blom een welgemeend ad
vies: „Hou het klein en geef niet
te veel geld uit. Dat grote Euro
pa wacht nog wel even."
De Tsjechische president Vaclav Havel en zijn premier Vaclav Klaus als geldwisselaars? Dat zou mooi zijn, maar vooralsnog
gebruiken deze man en vrouw in Praag maskers om meer toeristen naar hun wisselkantoortje te lokken. De maskers zelf zijn ook te
koop, en wel tegen de niet geringe somma van 35 gulden per stuk. foto ap
Van onze correspondent
Frans Wijnands
Dresden - „Twee weken gele
den was ruim negentig pro
cent van de mensen vóór sta
king. Vanavond zal blijken
dat meer dan de vereiste 25
procent van de mensen de
staking nu wil beëindigen."
Voor de 43-jarige Burghard Kurt
is de race gelopen. Wat hem
betreft kan de portier van Sach-
sen Werk - het prestigieuze elek-
tro-metaalbedrijf aan de stads
rand van Dresden - de poorten
vanaf morgen weer gewoon ope
nen. Nu zit de man nog wat
doelloos in zijn portiersloge, ter
wijl op het veldje voor hem leden
van het stakingspiket in luchtige
zomerkledij een zonnebad ne
men.
Op de wooncontainer waarin het
stakingcomité de afgelopen twee
weken op het parkeerterrein
voor de hoofdpoort permanent
zitting heeft gehouden, is het
einde van de staking in bedekte
termen te lezen. In een handge
schreven oproep worden vrijwil
ligers gevraagd om deze morgen
het parkeerterrein voor de poort
op te ruimen.
Al 27 jaar werkt Burghard Kurt
bij de de Sachsen Werk, 'maar
eerst een klap op je kop en dan
een trap na vind ik voldoende
aanleiding om eindelijk eens te
staken'.
Of, zoals zijn boezemvriend Lot-
har Schnitzer, die samen met
Kurt de bedrijfspoorten van
Sachsen Werk binnenstapte het
zegt: „Er komt een moment
waarop alle grenzen van in
schikkelijkheid bereikt zijn."
Dat was onlangs het geval toen
de Oostduitse metaal/staalwerk-
gevers eenzijdig het contract op
zegden, waarin bij de Duitse
hereniging geregeld was, wan
neer en hoe de Oostduitse werk
nemers zouden worden gelijkge
schakeld met hun westerse colle
ga's.
Honderd jaar
Ze konden die reusachtige loon-
stappen niet meer maken, was
het werkgeversargument. De ar
beiders maakten onder de rode
vaandels van de IG Metall-vak-
bond onverwacht een vuist: de
Oostduitse metaal-, staal- en
elektrotechniek gingen plat.
Sachsen Werk is een gerenom
meerd bedrijf, 'meer dan hon
derd jaar traditie' zegt Burghard
Kurt met de kenmerkende arbei-
derstrots alsof het bedrijf van
hem zelf is. De onderneming ge
specialiseerd in elektrotechniek,
elektronische aandrijvingen,
transformatoren, hydrogenera-
toren.
Opgericht in de koninklijk-kei
zerlijke periode rond de eeuw
wisseling, daarna een nv onder
de naam 'Licht und Kraft' om
tenslotte in DDR-tijden voort te
bestaan onder de naam Sachsen
Werk.
Ruim 3.200 werknemers vlak
vóór de hereniging. Nu, drie jaar
later, werken er nauwelijks nog
900 mensen. De rest is afge
vloeid met alles behalve gouden
handdrukken. Wie over de vijftig
was, kon het wel schudden.
Het bedrijf bleef bestaan, maar
niet echt geprivatiseerd. Het
kwam onder curatele van de
Treuhand; de onderneming die
in opdracht van de Duitse over
heid het Oostduitse bedrijfsleven
op alle mogelijke manieren moet
saneren.
Volle pond
Aan de rand van Dresden is er
de afgelopen weken zakelijk,
zelfs fair onderhandeld tussen
vakbond en directie, 'want die
zitten er ook maar als voorpost
van de Treuhand', meent Lothar
Fribel, eveneens lid van het sta
kingscomité. De vraag of hij
content is met het eind vorige
week afgesloten akkoord van
Dresden beantwoordt hij met
'Jein', een samentrekking van
'ja' en 'nein'.
In Sachsen is het naderende einde van de stakingen van de
gezichten af te legen. foto ap
De stapjes naar het westelijk
loonniveau worden kleiner gezet.
Zo zullen de lonen dit jaar niet
in een klap tot 80 procent wor
den opgetrokken zoals was voor
zien, maar uitgesmeerd over dit
jaar. De totale gelijkschakeling
zal niet in 1995 maar pas een
jaar later plaatsvinden.
Uiteindelijk, zo zeggen de sta
kers aan de poort van Sachsen
Werk, krijgen we daarmee het
volle pond. alleen wat later.
Overigens waarschuwen politici
dat het 'volle pond' niet zo vol
zal zijn als het begrip aanduidt,
omdat een aantal sociale rand-
voorzieningen zoals de dertiende
maand, niet in het afgesproken
pakket zitten.
Voor Burghard Kurt en zijn
companen is dat nu minder be
langrijk. Staken is mooi, maar
werken nog mooier. Ze willen
weer aan de slag. Ze prijzen
- tussen de vele vakbondstermen
in- het regionale Radeberger
Bier dat goed gekoeld op tafel
komt en ze tonen zich tevreden
met de onverwacht grote belang
stelling en solidariteit uit het
'verre westen'.
Met bussen vol zijn vakbondsle
den en metaalarbeiders uit de
oude Bondsrepubliek gekomen.
Met dozen levensmiddelen en al
coholvrije hartversterkertjes.
Met armen vol bloemen en be
scheiden, maar daarom des te
meer gewaardeerde bijdragen
voor de stakingskas.
Terwijl in datzelfde Westen toch
tamelijk laatdunkend kan wor
den gepraat over die veeleisende
'Ossi's', zoals de burgers van de
oostelijke deelstaten worden ge
noemd. Westerse lonen verdie
nen in een oostelijke, dus nog
lage levensstandaard. Zo kan ie
dereen in de DDR rijk worden.
Eierkoeken
Het is een opmerking die voor
vuurwerk zorgt in de container
van het stakingscomité. Isolde
Meier, moeder van een 4-jarig
kind en getrouwd met een man
in een werkverschaffingsbaantje,
somt met vlammende ogen de
problemen op waarmee met na
me de vele alleenstaande moe
ders in oostelijk Duitsland te
kampen hebben.
„Ik heb het goed, omdat ik mijn
kind in een Kindergarten kan
onderbrengen. Maar dat wordt
steeds moeilijker en dus zijn
steeds meer vroeger werkende
vrouwen nu aan huis gebonden.
Gevolg: minder inkomen." Isolde
Meier is secretaresse van de vijf-
tienkoppige ondernemingsraad
van Sachsen Werk.
Lothar Fribel en Hans Binder
struikelen bijna over de voor
beelden die ze aandragen. „Wie
in Dresden een lapje grond wil
kopen voor een eigen huisje, be
taalt meer dan iemand in het
dure München; alle prijzen zijn
intussen op westers niveau ge
tild. In de apotheek evengoed als
in de supermarkt; de benzine is
geen pfennig meer goedkoper.
Alleen de huren zijn nog lager,
maar welke verwende Wester
ling wil voor dat geld in onze
oncomfortabele flatjes wonen?"
„In 1996 zijn we op westers
niveau, maar dat betekent nog
lang niet dat het dan allemaal
'vrede, vreugde en eierkoeken'
is", merkt Lothar Fribel op.
Verwarring
De staking in de Saksische me
taal loopt af, dat staat zo vast
als een huis. De werknemers die,
van transportarbeider tot chef
constructeur, eensgezind hebben
gestaakt, zijn noodgedwongen
tevreden met het bereikte ak
koord. Wat hun kornuiten in de
andere deelstaten en branches er
ook van vinden.
In elke deelstaat bestaan ver
schillende basisregels, gekoppeld
aan de eveneens verschillende
tariefstelselk in de westelijke
deelstaten. Zo zijn de arbeids
voorwaarden in de vrijstaat Sak
sen op den duur en in ontwikke
ling gekoppeld aan die van de
vrijstaat Beieren.
Als de metaal in bijvoorbeeld
Mecklenburg-Vorpommern nog
verder wil onderhandelen en/of
staken, vinden ze dat in Saksen
prima. En ook voor de collega's
in de staal is veel begrip, omdat
die in honorering toch al achter
liggen bij de metaal-collega's.
Maar ondanks alle begrip is er
geen behoefte aan verdere soli-
dariteitsstakingen. Het begrip
solidariteit blijkt zich ook aan
fabriekspoorten te kunnen ver
talen in 'ieder voor zich'.
Autofabrikanten
stellen deze dagen
een nieuw (maar
toch een beetje oud) thema
centraal in hun reclamecam
pagnes: de veiligheid.
Dat is een logische stap na
een periode dat de consument
werd bedolven onder turbo's
en zestienkleppers met bijbe
horende topsnelheden van
200 km/u en acceleraties van
tien seconden.
Wat dat betreft lijken de au
toproducenten wel van de
werkverschaffing. Want nu
gaat het dus over veiligheid.
Er zijn zo een paar onderwer
pen. waarbij je tamelijk kwis
tig met bijeengeschraapte
stellingen kunt strooien, die
zich oppervlakkig bekeken
gemakkelijk voor waarheden
laten houden. Milieu is zo'n
onderwerp, veiligheid een an
der. En in beide gevallen is
het eenvoudig om klinkklare
nonsens als ernstige berichten
te verkopen.
1. Chloorverbindingen zijn
slecht voor het menselijk
lichaam (keukenzout is een
chloorverbinding).
2. Plastic vernietigt het milieu
(veel plastics zijn afbreekbaar
dan wel zonder schadelijke
gevolgen verbrandbaar).
3. De trein vervuilt niet (en de
uitstoot van de elektriciteits
centrale dan?).
4. Tachtig is een goede snel
heid voor de auto (maar toch
niet op een woonerf).
5. Een anti-blokkeer-systeem
voor de remmen verhoogt de
veiligheid.
Bij die laatste stelling moeten
we even stilstaan. Dit ABS
was een mooie uitvinding van
de auto-industrie. Een klein
computertje zorgt ervoor dat
de wielen blijven draaien bij
het remmen. Want als de wie
len blokkeren, schuift een au
to gewoon door en komt er
van remmen weinig meer te
recht.
Dat is mooi, vonden de Duit
se autoverzekeraars en zij
schonken de bezitters van een
ABS-auto korting op hun pre
mie. Hun wagen was immers
veiliger.
Neen hoor, zo bleek in prak
tijk. De berijders dachten dat
hen niets kon overkomen,
want als ze remden, stonden
ze gelijk stil. Dachten ze dus.
De ABS-rijders maakten ver
volgens meer schade dan de
normale automobilisten en de
verzekeringen trokken hun
korting schielijk in.
Nu stoppen de autoproducen
ten in de deuren zware bal
ken. Veiligheid gaat ten koste
van het milieu, want de auto's
worden zwaarder en gebrui
ken meer brandstof. Dat is
door Willem Reijn
ook het geval met de kataly
sator.
De nieuwste uit de Verenigde
Staten overgewaaide mode is
de airbag (voor de Hollanders
onder ons: de luchtzak, ware
het niet dat dat iets heel an
ders betekent). Als u uw wa
gen in de prak rijdt, komt er
uit het stuur bliksemsnel een
kussen dat uw hoofd opvangt.
U vermijdt daarmee ernstig
hoofd- en nek-kwetsuren.
Ford monteert de voorziening
standaard in de nieuwe Mon-
deo, zoals Ford trouwens met
het ABS-remsysteem op de
Scorpio ook voorop liep.
Volkswagen adverteert pagi
nagroot met een actie waarbij
de consument slechts f777,77
voor het kussen hoeft te beta
len. Wat absoluut heel goed
koop is voor dit ingenieuze
systeem.
Wij schijnen te willen betalen
voor dit soort voorzieningen.
Maar zouden we echt wel zo
veel om veiligheid geven?
Stel nou 'ns dat een autofabri
kant voor driehonderd gulden
bij zijn auto een cursus veili-
grijden zou verkopen. Zodat
de koper alle knopjes goed
weet te bedienen en niet met
beslagen ruiten rondrijdt.
Niet met mistachterlichten op
een heldere dag in de file tuft.
Ver vooruit leert kijken, zo
dat hij ver tevoren al spelende
kinderen in de gaten heeft.
Misschien wel zijn sportieve
alures afleert, die de verkoper
hem net met zestien kleppen
had ingeprent.
Welke consument zou deze
software van de veiligheid
willen aanschaffen? Welke
producent zou deze software
willen leveren, waarmee hij
niet een paar kilo intelligent
produkt verkoopt, maar iets
aan de zwakste veiligheids
schakel doet?
Niks niet. 'Ik heb een airbag',
is een interessanter verhaal,
dan dat de instructeur je heeft
geleerd defensief te rijden. En
de fabrikant verdient er niets
aan.
Bovendien, hoe zou je te we
ten komen of die airbag het
wel doet?
Extra EG-heffing op Oosteuropees staal
Brussel - De Europese Gemeenschap heeft met ingang van
vandaag een extra anti-dumpingheffing van 21,7 procent inge
voerd voor stalen pijpen uit Hongarije, Polen en Kroatië. De EG
nam die beslissing na een onderzoek naar dumpingpraktijken
door de genoemde landen. In sommige gevallen boden de landen
de pijpen wel 50 procent onder de gangbare prijs aan. Alhoewel
Tsjechische en Slowaakse bedrijven zich ook aan dumping
schuldig maakten, werden voor die twee landen geen extra
heffingen ingevoerd omdat zoiets nu 'niet passend is'.
Verkoop pc's blijft sterk groeien
Londen - De verkoop van personal computers in Europa is in
het eerste kwartaal van dit jaar ten opzichte van dezelfde
periode van 1992 gegroeid met 19,4 procent tot 2,5 miljoen
stuks. Dit blijkt uit een onderzoek van het bureau Dataquest en
de Europese editie van The Wall Street Journal. In Nederland
nam de afzet toe met 13,2 procent tot 142.550 computers. De
hoge groeicijfers zijn toe te schrijven aan de scherpe prijscon
currentie. Doordat de prijzen fors omlaag gingen, voor sommige
computermodellen met zeventig procent, zagen de producenten
hun omzet in het eerste kwartaal ondanks de sterke toeneming
van de afzet met 3,3 procent dalen tot 5,1 miljard dollar.
IBM ging van 10,5 naar 12,6 procent en bleef daarmee de
belangrijkste leverancier in Europa. Ook Olivetti, Dell en
Siemens-Nixdorf boekten terreinwinst. Apple en Commodore
daarentegen zagen hun marktaandeel in Europa kleiner worden.
(ADVERTENTIE)
Op donderdag 20 mei -Hemelvaartsdag- zal
er geen bezorging plaatsvinden. De dag waarop uw
post wordt bezorgd kunt u terugvinden in onder
staande tabel.
Heeft u vragen over postzaken in 't algemeen,
belt u dan met PTT Post Klantenservice: 06-0417.
Gepost op woensdag 19 mei
voor de middag-/avondbuslichting"
Streekpost
Overige
bestemmingen
Bezorgd op vrijdag 21 mei
Gepost op woensdag 19 mei
na de middag-/avondbuslichting* of
donderdag 20 mei
Streekpost
Overige
bestemmingen
Bezorgd op
vrijdag 21 mei
Bezorgd op
zaterdag 22 mei
"Voor tijdstip zie buslichtingsbord boven onze rode brievenbussen.