Eigen bedrijf vaak noodzaak De postbezorging rond Hemelvaartsdag. Nederlands bedrijfsleven terughoudend over Turkse samenwerking Veel starters vluchten voor baanverlies, het ongeluk tegemoet 'Havel' en 'Klaus' lokken toeristen Nog geen "vreugde en koeken' met Duits metaalakkoord Wij zorgen ervoor. P£ A5 ECONOMIE Grieks Tieners ^olle werkweek voor kleinere ondernemers KOP MUNT Airbag ECONOMIE KORT DE STEM DINSDAG 18 ME11993 A6 Wall Street allied signal imer brands jiner.tel.tel imoco corp isarco ine. lethl steel boeing co can pacific chevron chiquita chrysler Citicorp cons.edison digit equipm dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach int tel.tel. kim arrlmes mcdonnell merck co mobil oil penn central philips primerica royal dutch sears roebuck ï-south.pac. texacoinc united techn westinghouse whitman corp woolworth '4/05 '7/05 64Vb 64'/, 30 31% 54 54 56 55% IBVi 18% 20% 20% 39 40 16% 16 85 85% 12% 12% 41% 42% 26% 26% 33% 33% 46% 45 51% 51% 51% 51% 63 63% 53 54% 93% 93% 39% 39% 39 38% 78% 79% 47% 47% 81% 81% '5% '4% 62% 63% 37% 38% 69% 69% 28% 28 14 14% 44% 43 90% 90% 53% 52 16% 16 63% 63% 51 51% 15% 15% 13 13% 28% 28% Goud onbewerkt bewerkt Zilver onbewerkt bewerkt 21,060-21,660 per kg 23,260 per kg 220-290 per kg 330 per kg vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 00 217 1,40 1,20 00 204 0,20 0,10 00 250 7,90 a 7,60 00 230 0,20 a 0,10 00 262 1,80 1,40 00 226 3,40 3,50 00 292 1,20 1,30 00 846 3,00 1,70 ,00 1474 0,90 0,30 ,00 222 0,20 0,10 ,00 200 9,30 b 7,80 i,00 447 3,40 2,50 1,00 860 1,80 1,20 >,00 635 0,50 0,60 ,00 981 1,50 2,20 ,00 753 4,30 5,80 .00 719 3,90 4,90 1,00 218 5,10 5,90 1,00 171 17,50 19,50 1,00 206 13,00 14,20 ),00 267 11,00 11,00 3,00 243 4,50 5,70 0,00 198 2,70 2,90 5,00 189 2,90 1,90 7,50 268 1,40 0,70 0,00 304 0,50 0,30 5,00 254 0,80 1,00 7,50 435 1,60 2,50 10,00 233 3,50 a 4,50 25,00 307 1,00 1.70 25,00 175 2,00 1,70 45,00 179 0,40 0,40 7,50 568 0,80 0,90 7,50 295 2,30 2,50 0,00 165 2,60 3,30 0,00 576 6,50 6,00 5,00 386 3,40 2,80 0,00 194 1,30 1,00 15,00 340 5,60 5,00 5,00 230 23,70 23,00 10,00 215 1,40 1,50 >0,00 176 11,00 6,50 '0,00 584 3,70 1,10 '0,00 250 9,70 7,00 >0,00 300 0,80 1,10 70,00 266 3,00 5,00 10,00 261 1,10 0,80 95,00 514 1,00 1,20 00,00 263 3,60 5,00 95,00 673 4,20 5,00 Marcha v. achter. 100 cpm 06-9618 Ik vertel je een geheimpje. 100 cpm 06-320.320.10 nmiMitiT Ankara (anp) - De regering van Turkije ziet tal van mogelijkheden voor het Nederlands bedrijfsleven om projecten te verwerven in Tur kije. Het Nederlandse bedrijfsleven reageert echter vooralsnog terug houdend. De Turkse waarnemend premier Erdal Inönü overhandigde gisteren aan pre mier Lubbers - op werkbezoek in Tur kije met een Nederlandse delegatie uit het bedrijfsleven - een uitgebreide lijst van projecten die mogelijkheden bieden voor joint ventures tussen Turkse en Nederlandse bedrijven. De Turkse premier drong daarbij met name aan op Nederlandse betrokken heid bij een omvangrijk irrigatie- en elektriciteitsproject in het zuiden van Turkije. Met de realisatie van deze plannen is een bedrag van 26 miljard dollar gemoeid. Inönü noemde in dat verband tevens de bouw van een oliepijpleiding tussen de Azerbajdzjaanse hoofdstad Baku en Turkije en een gaspijpleiding van Turk menistan door Turkije naar Europa. Ook voorstellen voor projecten in de nieuwe Centraalaziatische landen als Azerbajdzjan en Turkmenistan komen op de lijst voor. VNO-voorzitter Rinnooy Kan vindt de Turkse lijst echter incompleet en Tur kije in het algemeen 'een lastige han delspartner'. Volgens de werkgevers voorzitter worden de projecten op de lijst 'uiterst summier' omschreven, zo dat nadere studie zal moeten uitwijzen in hoeverre ze interessant zijn. Ook had hij de lijst liever eerder gehad, zodat nu al concretere afspraken gemaakt had den kunnen worden. De economische delegatie heeft in de besprekingen met nadruk een aantal punten aan de orde gesteld die voor Nederlandse bedrijven lastige obstakels zijn voor verdere investeringen. Het spitst zich daarbij toe op de hoge infla tie (tussen de 50 en 60 procent) en een aantal hindernissen in de fiscale sfeer. Desondanks is Nederland momenteel de grootste buitenlandse investeerder in Turkije met een aandeel van 14,2 pro cent in het totale buitenlandse kapitaal. Volgens Rinnooy Kan liggen er in Tur kije vooral kansen op het terrein van de infrastructuur. Het gaat daarbij om havenvoorzieningen, nieuwe vliegvel den, wegen en irrigatieprojecten. „Het lijdt geen enkele twijfel dat de Turkse overheid erop gebrand is het Neder landse bedrijfsleven te interesseren", aldus de VNO-voorzitter. „Wij zijn ons ook bewust van de kansen die er zijn". Aan de andere kant wijst hij erop dat het voor Nederlandse bedrijven niet eenvoudig is goede en betrouwbare partners in Turkije te vinden. Veel Turkse bedrijven hebben het er nog moeilijk mee dat de vroegere protectio nistische politiek is verlaten. Van onze verslaggever Breda - Bijna de helft van de nieuwe ondernemers in Nederland kiest gedwongen voor een eigen bedrijf. Zij vluchten in het ondernemerschap, omdat ze dreigen hun baan kwijt te raken. ZffgB Op 13 mei 1993 is door de gerechtsdeurwaarder J.H.Voeten uitgebracht een exploit ten verzoek' van D.A. Gomez, wonenu te Tilburg, te dezer zake o.m. aldaar woonplaats kie zende aan het Wilhelm"1*) park 122 ten kantore van advocaat en procureur m» J.M.A. Engels, bij welk ex ploit aan Orlando lïienve ido Recio, zonder beken woon-/verblijfplaats zoW in als buiten Nederland betekend een afschrift v een verzoekschrift stre kende o.m. tot echtsche»™ van partijen, waarmede quirante zich op 4 mei heeft gewend tot de AhO dissementsrechtbank te da, onder aanzegging ua gerequireerde, niet z doch enkel bij procure^ uiterlijk .vrijdag 25-6-t des middags om L2-00 hetzij eeh verweerschri kan dienen, hetzij om I uitstel voor het indjj van een verweerschrift verzoeken bij de Arron sementsrechtbank te B aan de Sluissingel no. 4 Een afschrift van het on havige exploit kan w0 n bekomen ten kantore voormelde advocaat/procureur. Gerechtsdeur waarderskantoor Pieters en Voeten, Nieuwe Boschstr- te Breda Het eigen bedrijf is vaak een I laatste strohalm: een wanhopige u ïg om uit ww, wao of bij- I stand te blijven. Per jaar komen er in Nederland 40.000 bedrijven bij. Zo'n 60 procent stopt of gaat failliet binnen vijf jaar. De maatschappelijke schade: dik 4,6 miljard gulden. Dat blijkt uit een onderzoek van Robert Blom, hoofdredacteur van het Nederlands Faillisse- mentenregister. Blom vind daar om dat het beginnen van een eigen bedrijf best wat ontmoe- t mag worden, aangezien 'te I veel beginnende ondernemers te onnozel en lichtzinnig bezig I zijn'. Blom: „Het aantal faillissemen ten neemt weer toe en dat komt echt niet alleen door de slechte economie. De meeste startende ondernemers weten gewoon van toeten noch blazen, hebben geen I tdee hoeveel geld ze uitgeven", I betoogt hij. Inschrijving I Van de 100 opgerichte bedrijven I worden er zestig niet ouder dan vijf jaar. De ondernemers stop- I pen of gaan failliet. Krap veertig [procent overleeft met moeite, maar een vetpot is ook het leven van die 'succesrijken' niet. I Blom: „Tegen een dramatisch Iderd inkomen maakt de I startende ondernemer al snel werkweken van zestig tot tach tig uur". Ruim 63 procent van de starters verdient niet meer dan 00 gulden. Tien procent t aan helemaal niets te ver- I dienen. Slechts een achtste deel I verdient meer dan 80.000 gul- I den. [Ruim een miljoen ondernemers staat ingeschreven bij de han- I delsregisters van de Kamers van Koophandel. Dat lijkt veel, maar zo'n 35 procent komt nooit uit I de startblokken. Weet na de in- schrijving niet hoe het verder I moet. I Blom: „Het is flauwekul dat on- |dernemers failliet gaan, omdat het minder gaat met de econo- Imie. De voorbereiding van de I meeste nieuwe bedrijven is ge- I woon slecht. Duizenden keren lper week gaan mensen tussen de I middag even naar de Kamer van Koophandel en dan zijn ze direc- teur. Wat dat inhoudt weten ze I vaak niet." I Bitterheid I Woede, bitterheid, teleurstelling I ffl verdriet is Blom tegengeko- I men bij de 48 procent van star tlers die door de arbeidsmarkt lajn uitgekotst en zich in het I avontuur van een eigen bedrijf I lebben gestort. I-Het bedrijf waar zij werkten ISmg failliet of zij zagen een faillissement of een conflict met Den Haag - Kleine onderne mers^ werken gemiddeld 20 n 55 uur per week, waar- j.ah ongeveer 15 uur aan 'nanciële beslommeringen, rikoop en verkoop laten ze let graag aan anderen ver. in tegenstelling tot sa- lansadministratie en het "Pniaken van de jaarreke ning. blijkt uit een onderzoek het ministerie van Eco- nonusche Zaken heeft laten ""voeren onder ruim 2.300 eiI)e ondernemers met aximaal vijf medewerkers bL l'°n§eveer honderd Wanbedrijf.het midden" je resultaten van het on- jozoek worden gebruikt bij leiding1611611 van de °P" ïtier? AJgemene Onderne- af lflQfi gjeden''die van" Van 111 de Plaats komt stans huidige midden- standsopleiding hun werkgever aankomen. Aan een eigen bedrijf hadden ze nooit gedacht, maar als je boven de 35 jaar bent, wil niemand je meer hebben. De keus is dan een eigen bedrijf of ww en later de bij stand." „Deze mensen zitten dan plotse ling met een bedrijf dat ze niet echt wilden, een drastisch gekel derd inkomen waar ze harder voor moeten werken dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden en een uiterst ongewisse toe komst." Dat gedwongen ondernemer schap zou allemaal nog niet zo erg zijn, meent Blom, als de starters zich wat beter zouden voorbereiden. Meer dan 67 pro cent van zowel de gedwongen als de 'vrijwillige' ondernemers ver telt zich helemaal niet te hebben voorbereid. Ook heeft Blom kanttekeningen bij de hulp die de Kamers van Koophandel bieden. „Vaak stel len zij de zaak veel te rooskleu ring voor. Over een mogelijk bankroet wordt nauwelijks ge sproken. Mensen weten niet wat ze boven het hoofd hangt na een faillissement. Beseffen niet dat ze hun huis kunnen kwijtraken en dat him kind van paardrijles moet." Ruim 53 procent van de starters zegt niet te weten wat hen te wachten staat bij een faillisse ment. Wie het ondanks zijn waarschu wingen toch wil proberen krijgt van Blom een welgemeend ad vies: „Hou het klein en geef niet te veel geld uit. Dat grote Euro pa wacht nog wel even." De Tsjechische president Vaclav Havel en zijn premier Vaclav Klaus als geldwisselaars? Dat zou mooi zijn, maar vooralsnog gebruiken deze man en vrouw in Praag maskers om meer toeristen naar hun wisselkantoortje te lokken. De maskers zelf zijn ook te koop, en wel tegen de niet geringe somma van 35 gulden per stuk. foto ap Van onze correspondent Frans Wijnands Dresden - „Twee weken gele den was ruim negentig pro cent van de mensen vóór sta king. Vanavond zal blijken dat meer dan de vereiste 25 procent van de mensen de staking nu wil beëindigen." Voor de 43-jarige Burghard Kurt is de race gelopen. Wat hem betreft kan de portier van Sach- sen Werk - het prestigieuze elek- tro-metaalbedrijf aan de stads rand van Dresden - de poorten vanaf morgen weer gewoon ope nen. Nu zit de man nog wat doelloos in zijn portiersloge, ter wijl op het veldje voor hem leden van het stakingspiket in luchtige zomerkledij een zonnebad ne men. Op de wooncontainer waarin het stakingcomité de afgelopen twee weken op het parkeerterrein voor de hoofdpoort permanent zitting heeft gehouden, is het einde van de staking in bedekte termen te lezen. In een handge schreven oproep worden vrijwil ligers gevraagd om deze morgen het parkeerterrein voor de poort op te ruimen. Al 27 jaar werkt Burghard Kurt bij de de Sachsen Werk, 'maar eerst een klap op je kop en dan een trap na vind ik voldoende aanleiding om eindelijk eens te staken'. Of, zoals zijn boezemvriend Lot- har Schnitzer, die samen met Kurt de bedrijfspoorten van Sachsen Werk binnenstapte het zegt: „Er komt een moment waarop alle grenzen van in schikkelijkheid bereikt zijn." Dat was onlangs het geval toen de Oostduitse metaal/staalwerk- gevers eenzijdig het contract op zegden, waarin bij de Duitse hereniging geregeld was, wan neer en hoe de Oostduitse werk nemers zouden worden gelijkge schakeld met hun westerse colle ga's. Honderd jaar Ze konden die reusachtige loon- stappen niet meer maken, was het werkgeversargument. De ar beiders maakten onder de rode vaandels van de IG Metall-vak- bond onverwacht een vuist: de Oostduitse metaal-, staal- en elektrotechniek gingen plat. Sachsen Werk is een gerenom meerd bedrijf, 'meer dan hon derd jaar traditie' zegt Burghard Kurt met de kenmerkende arbei- derstrots alsof het bedrijf van hem zelf is. De onderneming ge specialiseerd in elektrotechniek, elektronische aandrijvingen, transformatoren, hydrogenera- toren. Opgericht in de koninklijk-kei zerlijke periode rond de eeuw wisseling, daarna een nv onder de naam 'Licht und Kraft' om tenslotte in DDR-tijden voort te bestaan onder de naam Sachsen Werk. Ruim 3.200 werknemers vlak vóór de hereniging. Nu, drie jaar later, werken er nauwelijks nog 900 mensen. De rest is afge vloeid met alles behalve gouden handdrukken. Wie over de vijftig was, kon het wel schudden. Het bedrijf bleef bestaan, maar niet echt geprivatiseerd. Het kwam onder curatele van de Treuhand; de onderneming die in opdracht van de Duitse over heid het Oostduitse bedrijfsleven op alle mogelijke manieren moet saneren. Volle pond Aan de rand van Dresden is er de afgelopen weken zakelijk, zelfs fair onderhandeld tussen vakbond en directie, 'want die zitten er ook maar als voorpost van de Treuhand', meent Lothar Fribel, eveneens lid van het sta kingscomité. De vraag of hij content is met het eind vorige week afgesloten akkoord van Dresden beantwoordt hij met 'Jein', een samentrekking van 'ja' en 'nein'. In Sachsen is het naderende einde van de stakingen van de gezichten af te legen. foto ap De stapjes naar het westelijk loonniveau worden kleiner gezet. Zo zullen de lonen dit jaar niet in een klap tot 80 procent wor den opgetrokken zoals was voor zien, maar uitgesmeerd over dit jaar. De totale gelijkschakeling zal niet in 1995 maar pas een jaar later plaatsvinden. Uiteindelijk, zo zeggen de sta kers aan de poort van Sachsen Werk, krijgen we daarmee het volle pond. alleen wat later. Overigens waarschuwen politici dat het 'volle pond' niet zo vol zal zijn als het begrip aanduidt, omdat een aantal sociale rand- voorzieningen zoals de dertiende maand, niet in het afgesproken pakket zitten. Voor Burghard Kurt en zijn companen is dat nu minder be langrijk. Staken is mooi, maar werken nog mooier. Ze willen weer aan de slag. Ze prijzen - tussen de vele vakbondstermen in- het regionale Radeberger Bier dat goed gekoeld op tafel komt en ze tonen zich tevreden met de onverwacht grote belang stelling en solidariteit uit het 'verre westen'. Met bussen vol zijn vakbondsle den en metaalarbeiders uit de oude Bondsrepubliek gekomen. Met dozen levensmiddelen en al coholvrije hartversterkertjes. Met armen vol bloemen en be scheiden, maar daarom des te meer gewaardeerde bijdragen voor de stakingskas. Terwijl in datzelfde Westen toch tamelijk laatdunkend kan wor den gepraat over die veeleisende 'Ossi's', zoals de burgers van de oostelijke deelstaten worden ge noemd. Westerse lonen verdie nen in een oostelijke, dus nog lage levensstandaard. Zo kan ie dereen in de DDR rijk worden. Eierkoeken Het is een opmerking die voor vuurwerk zorgt in de container van het stakingscomité. Isolde Meier, moeder van een 4-jarig kind en getrouwd met een man in een werkverschaffingsbaantje, somt met vlammende ogen de problemen op waarmee met na me de vele alleenstaande moe ders in oostelijk Duitsland te kampen hebben. „Ik heb het goed, omdat ik mijn kind in een Kindergarten kan onderbrengen. Maar dat wordt steeds moeilijker en dus zijn steeds meer vroeger werkende vrouwen nu aan huis gebonden. Gevolg: minder inkomen." Isolde Meier is secretaresse van de vijf- tienkoppige ondernemingsraad van Sachsen Werk. Lothar Fribel en Hans Binder struikelen bijna over de voor beelden die ze aandragen. „Wie in Dresden een lapje grond wil kopen voor een eigen huisje, be taalt meer dan iemand in het dure München; alle prijzen zijn intussen op westers niveau ge tild. In de apotheek evengoed als in de supermarkt; de benzine is geen pfennig meer goedkoper. Alleen de huren zijn nog lager, maar welke verwende Wester ling wil voor dat geld in onze oncomfortabele flatjes wonen?" „In 1996 zijn we op westers niveau, maar dat betekent nog lang niet dat het dan allemaal 'vrede, vreugde en eierkoeken' is", merkt Lothar Fribel op. Verwarring De staking in de Saksische me taal loopt af, dat staat zo vast als een huis. De werknemers die, van transportarbeider tot chef constructeur, eensgezind hebben gestaakt, zijn noodgedwongen tevreden met het bereikte ak koord. Wat hun kornuiten in de andere deelstaten en branches er ook van vinden. In elke deelstaat bestaan ver schillende basisregels, gekoppeld aan de eveneens verschillende tariefstelselk in de westelijke deelstaten. Zo zijn de arbeids voorwaarden in de vrijstaat Sak sen op den duur en in ontwikke ling gekoppeld aan die van de vrijstaat Beieren. Als de metaal in bijvoorbeeld Mecklenburg-Vorpommern nog verder wil onderhandelen en/of staken, vinden ze dat in Saksen prima. En ook voor de collega's in de staal is veel begrip, omdat die in honorering toch al achter liggen bij de metaal-collega's. Maar ondanks alle begrip is er geen behoefte aan verdere soli- dariteitsstakingen. Het begrip solidariteit blijkt zich ook aan fabriekspoorten te kunnen ver talen in 'ieder voor zich'. Autofabrikanten stellen deze dagen een nieuw (maar toch een beetje oud) thema centraal in hun reclamecam pagnes: de veiligheid. Dat is een logische stap na een periode dat de consument werd bedolven onder turbo's en zestienkleppers met bijbe horende topsnelheden van 200 km/u en acceleraties van tien seconden. Wat dat betreft lijken de au toproducenten wel van de werkverschaffing. Want nu gaat het dus over veiligheid. Er zijn zo een paar onderwer pen. waarbij je tamelijk kwis tig met bijeengeschraapte stellingen kunt strooien, die zich oppervlakkig bekeken gemakkelijk voor waarheden laten houden. Milieu is zo'n onderwerp, veiligheid een an der. En in beide gevallen is het eenvoudig om klinkklare nonsens als ernstige berichten te verkopen. 1. Chloorverbindingen zijn slecht voor het menselijk lichaam (keukenzout is een chloorverbinding). 2. Plastic vernietigt het milieu (veel plastics zijn afbreekbaar dan wel zonder schadelijke gevolgen verbrandbaar). 3. De trein vervuilt niet (en de uitstoot van de elektriciteits centrale dan?). 4. Tachtig is een goede snel heid voor de auto (maar toch niet op een woonerf). 5. Een anti-blokkeer-systeem voor de remmen verhoogt de veiligheid. Bij die laatste stelling moeten we even stilstaan. Dit ABS was een mooie uitvinding van de auto-industrie. Een klein computertje zorgt ervoor dat de wielen blijven draaien bij het remmen. Want als de wie len blokkeren, schuift een au to gewoon door en komt er van remmen weinig meer te recht. Dat is mooi, vonden de Duit se autoverzekeraars en zij schonken de bezitters van een ABS-auto korting op hun pre mie. Hun wagen was immers veiliger. Neen hoor, zo bleek in prak tijk. De berijders dachten dat hen niets kon overkomen, want als ze remden, stonden ze gelijk stil. Dachten ze dus. De ABS-rijders maakten ver volgens meer schade dan de normale automobilisten en de verzekeringen trokken hun korting schielijk in. Nu stoppen de autoproducen ten in de deuren zware bal ken. Veiligheid gaat ten koste van het milieu, want de auto's worden zwaarder en gebrui ken meer brandstof. Dat is door Willem Reijn ook het geval met de kataly sator. De nieuwste uit de Verenigde Staten overgewaaide mode is de airbag (voor de Hollanders onder ons: de luchtzak, ware het niet dat dat iets heel an ders betekent). Als u uw wa gen in de prak rijdt, komt er uit het stuur bliksemsnel een kussen dat uw hoofd opvangt. U vermijdt daarmee ernstig hoofd- en nek-kwetsuren. Ford monteert de voorziening standaard in de nieuwe Mon- deo, zoals Ford trouwens met het ABS-remsysteem op de Scorpio ook voorop liep. Volkswagen adverteert pagi nagroot met een actie waarbij de consument slechts f777,77 voor het kussen hoeft te beta len. Wat absoluut heel goed koop is voor dit ingenieuze systeem. Wij schijnen te willen betalen voor dit soort voorzieningen. Maar zouden we echt wel zo veel om veiligheid geven? Stel nou 'ns dat een autofabri kant voor driehonderd gulden bij zijn auto een cursus veili- grijden zou verkopen. Zodat de koper alle knopjes goed weet te bedienen en niet met beslagen ruiten rondrijdt. Niet met mistachterlichten op een heldere dag in de file tuft. Ver vooruit leert kijken, zo dat hij ver tevoren al spelende kinderen in de gaten heeft. Misschien wel zijn sportieve alures afleert, die de verkoper hem net met zestien kleppen had ingeprent. Welke consument zou deze software van de veiligheid willen aanschaffen? Welke producent zou deze software willen leveren, waarmee hij niet een paar kilo intelligent produkt verkoopt, maar iets aan de zwakste veiligheids schakel doet? Niks niet. 'Ik heb een airbag', is een interessanter verhaal, dan dat de instructeur je heeft geleerd defensief te rijden. En de fabrikant verdient er niets aan. Bovendien, hoe zou je te we ten komen of die airbag het wel doet? Extra EG-heffing op Oosteuropees staal Brussel - De Europese Gemeenschap heeft met ingang van vandaag een extra anti-dumpingheffing van 21,7 procent inge voerd voor stalen pijpen uit Hongarije, Polen en Kroatië. De EG nam die beslissing na een onderzoek naar dumpingpraktijken door de genoemde landen. In sommige gevallen boden de landen de pijpen wel 50 procent onder de gangbare prijs aan. Alhoewel Tsjechische en Slowaakse bedrijven zich ook aan dumping schuldig maakten, werden voor die twee landen geen extra heffingen ingevoerd omdat zoiets nu 'niet passend is'. Verkoop pc's blijft sterk groeien Londen - De verkoop van personal computers in Europa is in het eerste kwartaal van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode van 1992 gegroeid met 19,4 procent tot 2,5 miljoen stuks. Dit blijkt uit een onderzoek van het bureau Dataquest en de Europese editie van The Wall Street Journal. In Nederland nam de afzet toe met 13,2 procent tot 142.550 computers. De hoge groeicijfers zijn toe te schrijven aan de scherpe prijscon currentie. Doordat de prijzen fors omlaag gingen, voor sommige computermodellen met zeventig procent, zagen de producenten hun omzet in het eerste kwartaal ondanks de sterke toeneming van de afzet met 3,3 procent dalen tot 5,1 miljard dollar. IBM ging van 10,5 naar 12,6 procent en bleef daarmee de belangrijkste leverancier in Europa. Ook Olivetti, Dell en Siemens-Nixdorf boekten terreinwinst. Apple en Commodore daarentegen zagen hun marktaandeel in Europa kleiner worden. (ADVERTENTIE) Op donderdag 20 mei -Hemelvaartsdag- zal er geen bezorging plaatsvinden. De dag waarop uw post wordt bezorgd kunt u terugvinden in onder staande tabel. Heeft u vragen over postzaken in 't algemeen, belt u dan met PTT Post Klantenservice: 06-0417. Gepost op woensdag 19 mei voor de middag-/avondbuslichting" Streekpost Overige bestemmingen Bezorgd op vrijdag 21 mei Gepost op woensdag 19 mei na de middag-/avondbuslichting* of donderdag 20 mei Streekpost Overige bestemmingen Bezorgd op vrijdag 21 mei Bezorgd op zaterdag 22 mei "Voor tijdstip zie buslichtingsbord boven onze rode brievenbussen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7