I mens
:in
Treinramp gevolg slordigheid
Tankerbemanning legt beslag op eigen schip in Moerdijk
Fouten en grote onduidelijkheid leidden tot ongeluk bij Hoofddorp
CDA twijfelt aan vijfde parate brigade
DE STEM
'KNIL'ers werden gedwongen
kinderen in Indonesië te laten'
Maij praat zelf over waterverdragen
I JerelUü
Regeren op afstand
BINNENLAND
A3
Opnieuw
demonstratie
in Den Haag
COMMENTAAR
Agenda
GOBLET
BINNENLAND KORT
DE STEM
DINSDAG 18 MEI 1993
A2
het centraal akkoord, een
leis van 2,5 procent stelde
|De Vries des duivels. „Dezè I
veel te hoog."
bok de zorgsector, met e
jpjarig loonakkoord dat
ziet in een stijging met
i vier procent dit jaar, haalt I
l de woede van de rechtlijnj.
De Vries op de hals: „Ik ga
^n uit dat de mensen zich I
gers van dit land voelen, dat
rippen als solidariteit r
voorstellen. Dat men niet 1
jt: wij waren voor de bui
hen; de rest gaat ons niet
de collectieve reparatie van I
I wao in cao's zit De Vries
ars. Hij hecht er sterk aan I
werkgevers en werknemers
htstreeks verantwoordelijk
trden voor de gevolgen van
peidsongeschiktheid. De Vries
jrigde in te grijpen door cao's
It collectieve reparatie, zoals
voor de bouw, niet algemeen
tbindend te verklaren.
|het wao-debat heeft De Vries I
belangrijke politieke rol
ild. De coalitie sidderde
ld vorig jaar op haar grond-1
fcten toen de CDA-fractie on-
leiding van Brinkman ge-
eg had van de in haar ogen te I
Ippe opstelling van de PvdA
J een vrijage aanging met op-
Isitiepartij WD. Het kabinet
leigde in een onmogelijke po-
lie te belanden en De Vries'
aatssecretaris Ter Veld dreig-
er helemaal aan onder door
J gaan.
Ie Vries wist op het laatste I
loment de gemoederen te sus-
fn. Op een zaterdagavond reis
de ene na de andere hoofd-
blspeler in het wao-drama af I
aar huize De Vries in Berg-
bhenhoek. Niet alleen de plaat-
elijke Chinees, die het kabinet
rrocht voeden, deed goede za
len, maar ook De Vries. Hij
Jaagde erin een compromis te
ledenken dat de coalitie redde.
Pan de vwo'ers zegt Tanya
Janssen het het treffendst: „De
pelft van de tijd wist ik niet
vaar ik mee bezig was."
De natuurkunde-docenten leg-
ben de oorzaak van de ook vol
gens hen moeilijke examens bij
het nieuwe programma voor na- I
luurkunde. Vwo-docent R. Ma-
|thöt: „Het was een overladen
programma, er was geen tijd om
te repeteren. Er zijn nieuwe
bnderdelen bijgekomen terwijl
|er nauwelijks is geschrapt. Na
het derde schoolonderzoek zijn
ve doorgegaan met de lessen,
naar dan nog was het te veel.
Dpgave 5 bijvoorbeeld over
jkernfysica, met dosisequivalent
len activiteit, was het onderwerp
|van de laatste les."
Zijn havo-collega J. Gelderblom
kraakt drie van de zeven opf
ven. „Sommige vragen waren
ronduit ongelukkig. Dit examen
verdient geen schoonheidsprijs.
Vooral bij de laatste vragen
over moderne fysica stonden
hele open plekken. Daarbij heb
ben ze alles door elkaar ge
gooid. Als er al wat was inge
vuld, was het van een ontroe
rende onzin en vrijblijvend ge
klets."
Hoe zullen de resultaten zijn?
De natuurkunde-docenten aan
tafel lachen schamper. En be
sluiten met de wijze woorden:
„Je moet maar afwachten."
Vandaag Duits, aardrijkskunde,
scheikunde, economie en En
gels. Ik bezoek de Stedelijke
Scholengemeenschap Petrus
Hondius in Terneuzen en de
Rijksscholengemeenschap i»
Bergen op Zoom.
Van onze rechtbankverslaggever
Breda - Vijftien bemanningsleden
van de buiktanker Mare Magnum
hebben eind vorige week beslag
laten leggen op hun schip om zich
tot een bedrag van een miljoen
gulden financieel in te dekken wan
neer hun werkgever Bulkchem BV
in Rotterdam failliet gaat.
De personeelsleden vrezen dat de tan
ker eind deze maand - net als eerder
met drie andere tankers is gebeurd-
naar Hamburg verdwijnt en daar wordt
verkocht. In dat geval kunnen ze naar
hun geld fluiten waarop zij, naar hun
zeggen, volgens hun cao recht hebben.
De Bredase rechtbank heeft het beslag
vrijdag goedgekeurd. Gistermorgen
probeerde Bulkchem het tijdens een
kort geding tegen de bemanningsleden
al weer opgeheven te krijgen. Recht
bankpresident mr. J. Mendlik zal zijn
standpunt vanmiddag bekendmaken.
Op een van zijn vragen moest raads
vrouwe mr. De Haas namens Bulkchem
toegeven dat het bedrijf geen zekerhe
den kan bieden. Alleen als de perso
neelsleden van Bulkchem meewerken
aan hun vertrek bij de bv, zal er 1,3
miljoen gulden zijn om de salarissen tot
31 mei te betalen. Volgens haar komt
dat geld van derden.
Zij stelde dat elke dag dat het beslag
voortduurt, de financiële positie van het
bedrijf alleen maar troostelozer wordt.
Het personeel van Bulkchem voelt zich
echter gepakt door de Duitse firma's
Rickmers en Bofort. Die hebben de
aandelen van Nedlloyd Bulkchem eind
1991 kunnen bemachtigen met de uit
drukkelijke belofte 2,5 miljoen gulden
garantie te geven om het personeel in
dienst te houden. Vier maanden na de
aandelenoverdracht ontdekte het perso
neel dat deze zekerheid niet bij de bank
gesteld was.
Gisteren was niet eens duidelijk wie de
eigenaren van de 83 meter lange Mare
Magnum zijn. Volgens raadsman mr.
Beker van de bemanning zijn dit de
twee Duitse firma's. Volgens De Haas is
dit Mare Magnum Shipping Limitid op
het Britse Maagdeneiland Anguilla.
Volgens Beker zitten daar echter weer
de Duitse firma's achter.
Voor mr. De Haas doet dit er weinig toe
omdat de bemanning niet ontslagen is
en er dus geen vorderingen kunnen
bestaan. Bovendien heeft het personeel,
volgens De Haas, een eerste recht op de
opbrengst van het schip voor het geval
de werkgever geen geld meer heeft.
Beslaglegging is dan helemaal niet no
dig, vond zij.
Rechtbankpresident Mendlik had daar
echter zo zijn tijfels over; „Als de
eigenaren op Anguilla zitten en de tan
kers van Bulkchem in Hamburg, wordt
dat in de praktijk wel moeilijk."
Beker zei dat de afvloeiing 1,6 miljoen
gulden gaat kosten. Opdrachten waar
De Haas het over had, waren eind
vorige week bij de kapitein van de Mare
Magnum niet bekend. De bemanning
heeft vanaf 31 mei verlof. Hij conclu
deerde, in tegenstelling tot zijn collega,
dat er wel degelijk een direct verband
bestaat tussen de vergoeding en de
tanker.
Van onze verslaggever
Schiphol - De treinramp op 30 november vorig jaar bij
Hoofddorp (vijf doden, 32 gewonden) is veroorzaakt
door een reeks van onzorgvuldige procedures bij de
aanleg van een noodlijn en onduidelijkheden over de
toegestane snelheid daarop. De schuldvraag ligt daar
mee zowel bij de machinist als bij de NS zelf.
Bij de zitting van de Spoorwe
gongevallenraad op Schiphol
bleek gisteren dat de Intercity
2127 Amsterdam-Vlissingen op
het stuk noodbaan bij Hoofd
dorp slechts 60 km/u mocht rij
den, maar waarschijnlijk tussen
de 120 en 130 km/u reed. Machi
nist F. Boersma (35) op zijn
beurt veronderstelde dat hij op
dit stuk 90 km/u mocht rijden en
nog geen 80 km/u reed.
Boersma, na het ongeluk uit zijn
functie ontheven, zei nog aange
slagen te zijn. „Nee, ik heb niet
geremd. Ik kwam de Schiphol-
tunnel uit en meende dat ik 110
reed. Ik dacht: ik laat hem uitlo
pen, dan rijdt hij straks netjes
90, zoals voorgeschreven. Bij het
passeren van het eerste snel
heidsbord schudde de trein al
hevig, maar ik dacht dat ik aan
deregels voldeed."
Voorzitter mr. Pieter van Vollen
hoven van de Spoorwegongeval
lenraad had eerst prijzende
woorden voor de 'meester'. Na
dat hij uit de cabine van zijn
ontspoorde, omgeklapte en vol
ledig vernielde treinstel gekro-
yy. i'J .«Jt
Den Haag (anp) - Het Landelijk
Actiecomité Jongeren wil op 12
juni met een stille tocht door
Den Haag opnieuw protesteren
tegen bezuinigingsplannen van
het kabinet op de bijstand en de
basisbeurs.
Op 8 mei liep het protest van
20.000 jongeren in Den Haag uit
de hand. De politie trad hard op,
waarbij tientallen gewonden vie
len.
De Nationale Ombudsman, Oos-
ting, maakte gisteren bekend in
derdaad een onderzoek in te
stellen naar het politie-optreden
I op 8 mei. Hij doet dat op basis
van klachten van studenten en
andere getuigen.
Over de uitvoering van de nieu
we demonstratie is nog geen
overleg gevoerd met de politie.
Maar burgemeester Havermans
van Den Haag staat het protest
in principe toe.
Illustratie Mat Rijnders
- net als dat van prinses Dia
na - niet noodgedwongen ei»
dag uit toneelspelen?
De Tweede Kamer houdt
deze - vanwege hemelvaar*-)
dag - korte vergaderweek
der meer bezig met de Priori'-6'
tennota van minister Ter Be6_ I
de notitie Aids en ontwik»
lingssamenwerking en de 0
derhandelingen over de
beidsvoorwaarden. t
De Eerste Kamer buigt
vandaag over de wet geluid®
der en de wet uitkeringen o
logsslachtoffers.
pen was, had hij de deuren van
de rijtuigen geopend. Maar hij
had wel veel te hard gereden,
voegde de voorzitter hem toe.
Overigens waren eerder al bij de
aanleg van het noodspoor fouten
gemaakt. Een week voor de
treinramp was een tijdelijke S-
boog bij Hoofddorp aangelegd,
na wissel 867 B. Die was ont
worpen voor 90 km/u. Maar om
dat een machine kapot ging,
werd de S-boog alsnog korter
gemaakt. Van toen af ging alles
fout.
Er bestond onduidelijkheid over
de snelheid die ter plekke veilig
was: er circuleerden getallen van
30, 40, 60 en 90 km/u. Ontwer
pers, technici en andere deskun
digen vlogen elkaar in de haren
en eisten ieder voor zich de juis
te oplossing op. De Nederlandse
Spoorwegen lieten vervolgens na
de juiste snelheid na te rekenen
en gingen uit van de intuïtie en
het vakmanschap van de betrok
ken ingenieurs.
Ook werden de machinisten ver
volgens niet of onvoldoende in
geseind over de snelheidswijzi
ging. De NS-directie verklaarde
gisteren, bij monde van J.
Schouten, zeker te weten dat
machinist Boersma op de hoogte
was. Echter, de medewerker die
de briefjes met aanwijzingen in
de postvakken van de machinis
ten stopte, zei dat hij mogelijk
een kastje had overgeslagen:
'Zou kunnen'.
De aanwijzingsborden langs de
lijn waren bovendien vanuit de
hoge treincabine niet of moeilijk
leesbaar.
Aanbevelingen
De NS-directie heeft inmiddels
een lange lijst met bijna dertig
aanbevelingen gedaan om her
haling van een dergelijke trein
ramp te voorkomen. Die aanbe
velingen betreffen de aanleg van
bochten in baanvakken, verbete
ren van veiligheid, scherpere
verantwoordelijkheden en dui
delijker procedures om aanwij
zingen door te geven aan machi
nisten.
Maar NS-hoofddirecteur ir. T.
Regtuijt deed nog geen enkele
concrete belofte, zoals over ver
betering van de automatische
treinbeïnvloeding ATB en van de
seingeving.
Minister Ter Beek van Defensie was gisteren tijdens de bespreking van zijn prioriteitennota goedgemutst. Nadat eerder de
CD A-partijraad zich voor een vijfde brigade had uitgesproken, lijkt de CDA-fractie te willen vasthouden aan Ter Beeks nota. foto anp
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Binnen de CDA-
fractie w.ordt openlijk getwij
feld aan de noodzaak en be
taalbaarheid van het paraat
houden van de vijfde brigade
na 1998. Als de CDA-fractie
zich vandaag tegen de pa
raatheid van de vijfde briga
de uitspreekt, negeert de
fractie een resolutie van de
eigen partijraad.
Het paraat houden van de vijfde
brigade kost volgens minister
Ter Beek (PvdA, Defensie) mini
maal 400 miljoen gulden extra.
Bovendien vreest Ter Beek dat er
te weinig beroepsmilitairen met
een kort contract geworven kun
nen worden.
De CDA-woordvoerders Koffe-
man en Van Vlijmen toonden
zich niet verrast door de uitla
tingen van Ter Beek. „Alleen de
personeelsuitgaven voor het pa
raat houden van de vijfde briga
de kosten al 240 miljoen gulden.
De fractie moet maar zeggen
waar we dat geld vandaan ha
len", aldus Koffeman.
Van Vlijmen, die vandaag het
woord voert tijdens de voortzet
ting van het defensiedebat, ver
wacht meer heil van het paraat
stellen van een derde mariniers
bataljon dan van een vijfde pa
rate brigade. „Voor het uitvoe
ren van vredesoperaties heb je
meer aan mariniers. Het vergro
ten van het aantal troepen voor
vredesoperaties kan niet met een
vijfde brigade."
Van Vlijmen gaat met deze stel-
lingname lijnrecht in tegen de
resolutie die de CDA-partijraad
zaterdag aanvaardde. Volgens
die resolutie moet de vijfde bri
gade paraat gesteld worden zo
dat Nederland méér direct inzet
bare grondstrijdkrachten met
adequate bewapening voor vre
desoperaties heeft. Het officiële
standpunt van de CDA-fractie
wordt vandaag echter pas geno
men.
De Tweede Kamer ging gisteren
wel akkoord met het voorstel
van Ter Beek om de dienstplicht
met ingang van 1 januari 1994 te
verkorten van 12 naar 9 maan
den. Voor dienstplichtigen die
dan al dienst zitten geldt dezelf
de verkorting van de diensttijd
met uitzondering van een aantal
dienstplichtigen dat zogeheten
kritische functies bezet.
(ADVERTENTIE:
CONGRESSEN KOPEN geen straaljagers', was de reactie van ir.
Henk Vredeling, toen zijn eigen PvdA-congres indertijd een stokje
trachtte te steken voor de aanschaf van nieuwe F-16's. Daarmee
aangevend dat wat congressen ook opmerken, de verantwoorde-
hjkheid bij regering en parlement ligt. De toenmalige minister
van Defensie had het aan de stok met zijn eigen partijcongres.
Minister Ter Beek met dat van coalitiegenoot CDA. Dat maakt de
raak wat gecompliceerder.
Het partijcongres van het CDA, normaal een volgzaam gezel
schap, heeft zich de rol aangemeten die normaliter voor PvdA-
h'ieenkomsten leek weggelegd: op afstand meeregeren.
ue kritiek van de CDA-vergaderaars op de prioriteitennota van
dimster Ter Beek concentreert zich op twee zaken. Er moet, ook
"a 1998, een vijfde parate brigade blijven en aan de afschaffing
•an de opkomstplicht wordt getornd.
ïpmd deze beide bezwaren. CDA-minister van Buitenlandse
(aken Kooijmans onderschrijft het eerste punt niet. Het is te
™ur, vindt hij. Het CDA zal voor het minister Ter Beek dwingt op
Jn schreden terug te keren, toch eerst partijgenoot Kooijmans
raceten bekeren.
et andere punt van kritiek is zo mogelijk nog vreemder. Toen de
hMrnSS'e Meijer adviseerde de dienstplicht te handhaven, was
Cha i er a's de kippen bij om voor afschaffing te pleiten.
uA-ieider Brinkman ging voor in de kritiek op Meijer en zijn
caskundigen.
uitrM 1161 'nc'us'ef Brinkman, om. Waarom wordt niet
q6z ePd- Daarmee de verdenking op zich ladend dat de partij
mirTt 's voor 'nv'°edrijke oud-soldaten als de vroegere
hnni er'president De Jon9 die det niet kunnen verkroppen dat
Zola ?nswerk ter discussie staat.
van Partijcongressen zijn die lijden aan zulke oprispingen
ho,,HnCOnsepuentie 9aat het om een intern partij-probleem. De
Sar, 'n9 van de CDA-fractie in de Kamer suggereert echter dat de
naar vanwe9e de lieve interne vrede zijn oren laat hangen
ee de afdelingen Achterklapperadeel en Invloedistan op
achternamiddag bedacht hebben.
"darmee u/nrH» i?»:u_>.
Cd hof66 worclt de c°alitie op het spel gezet. Brinkman had dat
dat "'congres behoren te zeggen. Ook de CDA-leden moet leren
e9eren water bij de wijn doen, is.
OP DEZE PLAAT5EVEN
GEEN NIEUWS OVER
VOETBALSUPPORTERS,
HET VERENIGD EUROPA
OF DE OZONLAAG.
U KUNT NU DUS
EVEN ONGESTOORD
GENIETEN.
JONGE CRAANJ EN EVER
Van onze verslaggever
Doetinchem - De oud-Indië-
veteranen eisen dat de Ne
derlandse politiek opening
van zaken geeft over de ge
ruchten dat KNIL-militairen,
die rond 1950 naar Neder
land werden overgebracht,
slechts één kind mee mochten
nemen. Hun andere kinderen
moesten gedwongen in het
tegenwoordige Indonesië
achterblijven.
Het ging om soldaten van het
Koninklijk Nederlands Indische
Leger. Dat waren Indische sol
daten die in de voormalige kolo
nie samen met het Nederlandse
leger tegen de opstandige pa
triotten vochten in de periode
1946-1950. Toen Nederland de
oorlog verloor, konden veel
KNIL'ers niet in Indonesië blij
ven.
Tijdens een bijeenkomst gisteren
in Doetinchem eiste veteraan J.
van Strien namens de oud-Indië-
gangers van Tweede Kamerlid
Zijlstra (PvdA) dat hij voor de
gevraagde openheid zorgt.
Zijlstra zou gisteren de bijeen
komst hebben bijgewoond, maar
meldde zich op het laatste mo
ment af. Hij zal de eis om open
heid van de oud-KNIL-militai-
ren daarom schriftelijk krijgen.
De KNIL'ers willen vooral weten
wie destijds in 1950 de opdracht
gaf voor de kinder-regeling. Van
Strien vroeg zich gisteren hard
op af of de opdracht is uitgegaan
van de toenmalige Indonesische
regering van Soekarno, of van
het Nederlandse gezag.
Van Strien.' „Indien blijkt dat de
opdracht inderdaad van de Ne
derlandse regering afkomstig
was, dan schaam ik mij Neder
lander te zijn." Hij noemde de
opdracht 'een crimineel besluit
en een schending van de men
senrechten van de eerste orde'.
Kritiek was er ook over de gang
van zaken rond de invoering van
de veteranenpas. Die pas zal in
1994 worden ingevoerd, maar
wat de houder aan faciliteiten
krijgt, is nog onbekend. Waar
schijnlijk kortingen op het rei
zen naar en van bijeenkomsten
van veteranen.
Waarschijnlijk zal de waarde
van de pas meer worden bepaald
door particuliere ondernemingen
dan door de overheid. Zo hebben
zich bij de organisaties voor
oud-Indië-militairen al benzine
pomphouders gemeld die bereid
zijn op vertoning van de vetera
nenpas kortingen van vier cent
te geven op elke liter benzine.
Verwacht wordt dat uit particu
liere bron meer van dergelijke
aanbiedingen komen.
Namens het ministerie van De
fensie gaf topambtenaar Van
Kessel toe dat de oud-Indiëgan-
gers te lang op eerherstel hebben
moeten wachten. „Het mea cul
pa is veel te laat gekomen. In de
toekomst zal de Nederlandse
overheid beter voor haar vetera
nen zorgen. De militairen die
tegenwoordig worden uitgezon
den naar brandhaarden in de
wereld kunnen op een betere
nazorg rekenen. De Nederlandse
overheid heeft haar lesje ge
leerd".
Overigens hoeven de honderd
duizend nog levende oud-Indië-
gangers nauwelijks op compen
satie te rekenen, voegde Van
Kessel er aan toe. Alleen de
militairen die vijf jaar of langer
hebben gediend, krijgen een na
betaling van 7.500 gulden als
compensatie voor gemiste pen
sioenjaren.
Van onze Haagse redactie
Den Haag/Brussel - Minister Maij (Verkeer en
Waterstaat) gaat samen met haar collega
Kooijmans (Buitenlandse Zaken) verder on
derhandelen met de Belgen over de Maas- en
Scheldeverdragen.
Ex-premier Biesheuvel, tot nu toe hoofd van de
onderhandelingsdelegatie, blijft als adviseur be
trokken bij de gesprekken met de zuiderburen.
Volgens een woordvoerder van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat is 'in goed overleg' met
Biesheuvel besloten een punt te zetten achter diens
functie. „De onderhandelingen zijn nu in een
stadium gekomen dat wij verder willen praten op
ministersniveau", aldus de zegsman.
Maij is vooral optimistisch over een verdrag over
het uitdiepen en schoonmaken van de Schelde. De
onderhandelingen met de Waalse regering over het
schoonmaken van de Maas verlopen daarentegen
veel stroever.
i/ €7 15
Een van de vermakelij kste onderdelen van de heden
daagse journalistiek vind ik de schatting. In hun drang
naar volledigheid gaan journalisten zo ver dat ze op
het oog indrukwekkende, maar eigenlijk weinig zeg
gende cijfers melden.
Zodoende kun je soms lezen dat er 'enige honderden
tot duizenden banen zouden kunnen verdwijnen.Im
ponerend, maar volstrekt vaag, want in het gunstigste
geval verdwijnen er maar 200 banen, maar als het echt
erg wordt zou het wel eens om tweeduizend banen of
meer kunnen gaan.
Een dergelijke schatting is tamelijk zinloos. Nog erger
zijn de schattingen, waarin geldbedragen ter sprake
komen. Als het om iets heel groots gaat. wordt rustig
geschreven: 'Het gaat naar schatting tussen de 500
miljoen en 1 miljard kosten'.
Gisteren stond er een bericht over de Oosterschelde-
dam in de krant. Daar in werd geschat wat het
opschilderen van wat schuiven moest gaan kosten. 'De
tegenvaller kost rijkswaterstaat 45 tot 90 miljoen gul
den. Het kan dus dubbel zo duur worden.
De journalist die braaf dit soort vaagheden verspreidt,
verdient een draai om z'n oren. Maar ja, ik schat dat
50 tot 100 procent van de journalisten er zich aan
schuldig maakt, dus daar is geen beginnen aan.
MERIJN
Vrijspraak leden Centrumpartij
Leeuwarden - Het gerechtshof in Leeuwarden heeft, vier leden
van de Centrumpartij vrijgesproken van belediging en racisme
via het verspreiden van folders. De vier hadden in november
1989 folders met discriminerende teksten verspreid in Drachten.
Volgens het hof zijn de vier niet strafbaar. Hun uitlatingen
waren niet beledigend, maar 'overschreden soms wel de grenzen
van het algemeen fatsoen'. De procureur generaal had een boete
van tweeduizend gulden en drie weken voorwaardelijk geëist.
Fouten bij actie Blokker Geldermalsen
Geldermalsen - Burgemeester G. Baris van Geldermalsen vindt
dat de controle op illegale werknemers bij Blokker in Gelder
malsen op 23 maart vorig jaar gezien het magere resultaat een
beetje overdreven van omvang was. Baris acht zijn eigen
optreden zorgvuldig en correct, omdat hij zelf niet de opdracht
tot de actie heeft gegeven. De burgemeester stelt dat er enkele
fouten zijn gemaakt bij het aanhouden en horen van de
vreemdelingen die bij Blokker werkten. Zo is er niet gewezen op
het recht op een advocaat. De actie bij Blokker veroorzaakte
door zijn omvang en aanpak vorig jaar veel commotie. Er
werden ook kamervragen aan de minister over gesteld.
In 1992 meer aanslagen opgelegd
Den Haag - Vorig jaar werden er door de Belastingdienst meer
voorlopige aanslagen opgelegd. Met de afhandeling van be
zwaarschriften ging het echter niet de gewenste kant op, erkent
directeur-generaal C. Boersma in zijn Beheersverslag Belasting
dienst. In 1992 werden er 2.143.000 vporlopige aanslagen
opgelegd tegen 1.745.000 in 1991. Daarmee was vorig jaar een
bedrag gemoeid van 8,3 miljard gulden tegen acht miljard in
1991. Bij de definitieve aanslag nam het aantal correcties dat
hoger uitviel dan de voorlopige aanslag met ruim 350 miljoen
gulden toe tot uiteindelijk ruim 5,3 miljard gulden.
De Belastingdienst werkt beter, maar dat is ten koste gegaan
van de protesterende burger en het bedrijfsleven. De afdoening
van bezwaarschriften over administratieve fouten bij inkom
sten- en vermogensbelasting nam af van 70 tot 68 procent. De
rest bleef langer liggen.
Gorbatsjov opent milieu-hoofdkwartier
Den Haag - Michael Gorbatsjov, voormalig Sovjet-president en
voorzitter van de nieuwe milieu-organisatie International Green
Cross (IGC), zal komende maandag het nieuwe hoofdkwartier
van deze organisatie in Den Haag openen. Het Green Cross wil
het milieubewustzijn bevorderen en inspringen bij milieuram
pen. Daarnaast wil het IGC zijn invloed aanwenden bij beslis
sers en politici. Het IGC, waarin een groot aantal gezaghebben
de personen zitting hebben, hoopt deuren te kunnen openen die
voor andere natuur- en milieuorganisaties doorgaans gesloten
blijven.
Het Green Cross vestight zich in Den Haag omdat, aldus
Gorbatsjov, 'het milieubewustzijn in Nederland diep geworteld
is'. Bovendien onderhoudt Nederland goede contacten met de
meeste ontwikkelingslanden.
Banden van dienstauto Maij lekgestoken
Giessenburg - Onder luid gejoel en gefluit heeft minister
Maij-Weggen (Verkeer) gisteravond in het Zuidhollandse Gies
senburg de bovengrondse aanleg van de Betuwelijn verdedigd.
Naar schatting 1.000 mensen waren naar een informatie-bijeen
komst gekomen om hun afkeuring over de kabinetsplannen te
laten blijken. Bij aankomst werden de chauffeur en de auto van
een topambtenaar van Maij's departement bekogeld met eieren.
Haar eigen auto bleek in de loop van de avond twee lekke
banden te hebben. Maij zelf werd tijdens haar toespraak op een
CDA-bijeenkomst regelmatig onderbroken door kreten als 'On
der de grond' en 'De leefbaarheid van onze burgers dan?' De
minister slaagde er niet in de menigte te overtuigen en liet zich
uiteindelijk door de politie terug naar Den Haag brengen.
Brandweerkorpsen betogen in Helmond
Met behulp van een frituurpan en een gasbrander zetten
brandweerlui uit Oost-Brabant en Limburg gisteren in
Helmond hun eisen voor een betere cao kracht bij. „De vlam
slaat in de pan als onze eisen niet worden ingewilligd", was
de bijbehorende leuze. Met 25 brandweerwagens en 140
brandweerlieden werd gistermorgen voor het Helmondse
Stadskantoor gedemonstreerd tegen de geplande bezuinigin
gen op ambtenarensalarissen. Helmond was uitgekozen door
Brabantse en Limburgse brandweerlieden vanwege de cen
trale ligging. De brandweerlieden onderstreepten hun eisen
ook met loeiende sirenes, die een hels kabaal veroorzaakten;
een geluidsmeter wees 116 decibellen aan. foto anp