I mens :in Treinramp gevolg slordigheid Tankerbemanning legt beslag op eigen schip in Moerdijk Fouten en grote onduidelijkheid leidden tot ongeluk bij Hoofddorp CDA twijfelt aan vijfde parate brigade DE STEM 'KNIL'ers werden gedwongen kinderen in Indonesië te laten' Maij praat zelf over waterverdragen I JerelUü Regeren op afstand BINNENLAND A3 Opnieuw demonstratie in Den Haag COMMENTAAR Agenda GOBLET BINNENLAND KORT DE STEM DINSDAG 18 MEI 1993 A2 het centraal akkoord, een leis van 2,5 procent stelde |De Vries des duivels. „Dezè I veel te hoog." bok de zorgsector, met e jpjarig loonakkoord dat ziet in een stijging met i vier procent dit jaar, haalt I l de woede van de rechtlijnj. De Vries op de hals: „Ik ga ^n uit dat de mensen zich I gers van dit land voelen, dat rippen als solidariteit r voorstellen. Dat men niet 1 jt: wij waren voor de bui hen; de rest gaat ons niet de collectieve reparatie van I I wao in cao's zit De Vries ars. Hij hecht er sterk aan I werkgevers en werknemers htstreeks verantwoordelijk trden voor de gevolgen van peidsongeschiktheid. De Vries jrigde in te grijpen door cao's It collectieve reparatie, zoals voor de bouw, niet algemeen tbindend te verklaren. |het wao-debat heeft De Vries I belangrijke politieke rol ild. De coalitie sidderde ld vorig jaar op haar grond-1 fcten toen de CDA-fractie on- leiding van Brinkman ge- eg had van de in haar ogen te I Ippe opstelling van de PvdA J een vrijage aanging met op- Isitiepartij WD. Het kabinet leigde in een onmogelijke po- lie te belanden en De Vries' aatssecretaris Ter Veld dreig- er helemaal aan onder door J gaan. Ie Vries wist op het laatste I loment de gemoederen te sus- fn. Op een zaterdagavond reis de ene na de andere hoofd- blspeler in het wao-drama af I aar huize De Vries in Berg- bhenhoek. Niet alleen de plaat- elijke Chinees, die het kabinet rrocht voeden, deed goede za len, maar ook De Vries. Hij Jaagde erin een compromis te ledenken dat de coalitie redde. Pan de vwo'ers zegt Tanya Janssen het het treffendst: „De pelft van de tijd wist ik niet vaar ik mee bezig was." De natuurkunde-docenten leg- ben de oorzaak van de ook vol gens hen moeilijke examens bij het nieuwe programma voor na- I luurkunde. Vwo-docent R. Ma- |thöt: „Het was een overladen programma, er was geen tijd om te repeteren. Er zijn nieuwe bnderdelen bijgekomen terwijl |er nauwelijks is geschrapt. Na het derde schoolonderzoek zijn ve doorgegaan met de lessen, naar dan nog was het te veel. Dpgave 5 bijvoorbeeld over jkernfysica, met dosisequivalent len activiteit, was het onderwerp |van de laatste les." Zijn havo-collega J. Gelderblom kraakt drie van de zeven opf ven. „Sommige vragen waren ronduit ongelukkig. Dit examen verdient geen schoonheidsprijs. Vooral bij de laatste vragen over moderne fysica stonden hele open plekken. Daarbij heb ben ze alles door elkaar ge gooid. Als er al wat was inge vuld, was het van een ontroe rende onzin en vrijblijvend ge klets." Hoe zullen de resultaten zijn? De natuurkunde-docenten aan tafel lachen schamper. En be sluiten met de wijze woorden: „Je moet maar afwachten." Vandaag Duits, aardrijkskunde, scheikunde, economie en En gels. Ik bezoek de Stedelijke Scholengemeenschap Petrus Hondius in Terneuzen en de Rijksscholengemeenschap i» Bergen op Zoom. Van onze rechtbankverslaggever Breda - Vijftien bemanningsleden van de buiktanker Mare Magnum hebben eind vorige week beslag laten leggen op hun schip om zich tot een bedrag van een miljoen gulden financieel in te dekken wan neer hun werkgever Bulkchem BV in Rotterdam failliet gaat. De personeelsleden vrezen dat de tan ker eind deze maand - net als eerder met drie andere tankers is gebeurd- naar Hamburg verdwijnt en daar wordt verkocht. In dat geval kunnen ze naar hun geld fluiten waarop zij, naar hun zeggen, volgens hun cao recht hebben. De Bredase rechtbank heeft het beslag vrijdag goedgekeurd. Gistermorgen probeerde Bulkchem het tijdens een kort geding tegen de bemanningsleden al weer opgeheven te krijgen. Recht bankpresident mr. J. Mendlik zal zijn standpunt vanmiddag bekendmaken. Op een van zijn vragen moest raads vrouwe mr. De Haas namens Bulkchem toegeven dat het bedrijf geen zekerhe den kan bieden. Alleen als de perso neelsleden van Bulkchem meewerken aan hun vertrek bij de bv, zal er 1,3 miljoen gulden zijn om de salarissen tot 31 mei te betalen. Volgens haar komt dat geld van derden. Zij stelde dat elke dag dat het beslag voortduurt, de financiële positie van het bedrijf alleen maar troostelozer wordt. Het personeel van Bulkchem voelt zich echter gepakt door de Duitse firma's Rickmers en Bofort. Die hebben de aandelen van Nedlloyd Bulkchem eind 1991 kunnen bemachtigen met de uit drukkelijke belofte 2,5 miljoen gulden garantie te geven om het personeel in dienst te houden. Vier maanden na de aandelenoverdracht ontdekte het perso neel dat deze zekerheid niet bij de bank gesteld was. Gisteren was niet eens duidelijk wie de eigenaren van de 83 meter lange Mare Magnum zijn. Volgens raadsman mr. Beker van de bemanning zijn dit de twee Duitse firma's. Volgens De Haas is dit Mare Magnum Shipping Limitid op het Britse Maagdeneiland Anguilla. Volgens Beker zitten daar echter weer de Duitse firma's achter. Voor mr. De Haas doet dit er weinig toe omdat de bemanning niet ontslagen is en er dus geen vorderingen kunnen bestaan. Bovendien heeft het personeel, volgens De Haas, een eerste recht op de opbrengst van het schip voor het geval de werkgever geen geld meer heeft. Beslaglegging is dan helemaal niet no dig, vond zij. Rechtbankpresident Mendlik had daar echter zo zijn tijfels over; „Als de eigenaren op Anguilla zitten en de tan kers van Bulkchem in Hamburg, wordt dat in de praktijk wel moeilijk." Beker zei dat de afvloeiing 1,6 miljoen gulden gaat kosten. Opdrachten waar De Haas het over had, waren eind vorige week bij de kapitein van de Mare Magnum niet bekend. De bemanning heeft vanaf 31 mei verlof. Hij conclu deerde, in tegenstelling tot zijn collega, dat er wel degelijk een direct verband bestaat tussen de vergoeding en de tanker. Van onze verslaggever Schiphol - De treinramp op 30 november vorig jaar bij Hoofddorp (vijf doden, 32 gewonden) is veroorzaakt door een reeks van onzorgvuldige procedures bij de aanleg van een noodlijn en onduidelijkheden over de toegestane snelheid daarop. De schuldvraag ligt daar mee zowel bij de machinist als bij de NS zelf. Bij de zitting van de Spoorwe gongevallenraad op Schiphol bleek gisteren dat de Intercity 2127 Amsterdam-Vlissingen op het stuk noodbaan bij Hoofd dorp slechts 60 km/u mocht rij den, maar waarschijnlijk tussen de 120 en 130 km/u reed. Machi nist F. Boersma (35) op zijn beurt veronderstelde dat hij op dit stuk 90 km/u mocht rijden en nog geen 80 km/u reed. Boersma, na het ongeluk uit zijn functie ontheven, zei nog aange slagen te zijn. „Nee, ik heb niet geremd. Ik kwam de Schiphol- tunnel uit en meende dat ik 110 reed. Ik dacht: ik laat hem uitlo pen, dan rijdt hij straks netjes 90, zoals voorgeschreven. Bij het passeren van het eerste snel heidsbord schudde de trein al hevig, maar ik dacht dat ik aan deregels voldeed." Voorzitter mr. Pieter van Vollen hoven van de Spoorwegongeval lenraad had eerst prijzende woorden voor de 'meester'. Na dat hij uit de cabine van zijn ontspoorde, omgeklapte en vol ledig vernielde treinstel gekro- yy. i'J .«Jt Den Haag (anp) - Het Landelijk Actiecomité Jongeren wil op 12 juni met een stille tocht door Den Haag opnieuw protesteren tegen bezuinigingsplannen van het kabinet op de bijstand en de basisbeurs. Op 8 mei liep het protest van 20.000 jongeren in Den Haag uit de hand. De politie trad hard op, waarbij tientallen gewonden vie len. De Nationale Ombudsman, Oos- ting, maakte gisteren bekend in derdaad een onderzoek in te stellen naar het politie-optreden I op 8 mei. Hij doet dat op basis van klachten van studenten en andere getuigen. Over de uitvoering van de nieu we demonstratie is nog geen overleg gevoerd met de politie. Maar burgemeester Havermans van Den Haag staat het protest in principe toe. Illustratie Mat Rijnders - net als dat van prinses Dia na - niet noodgedwongen ei» dag uit toneelspelen? De Tweede Kamer houdt deze - vanwege hemelvaar*-) dag - korte vergaderweek der meer bezig met de Priori'-6' tennota van minister Ter Be6_ I de notitie Aids en ontwik» lingssamenwerking en de 0 derhandelingen over de beidsvoorwaarden. t De Eerste Kamer buigt vandaag over de wet geluid® der en de wet uitkeringen o logsslachtoffers. pen was, had hij de deuren van de rijtuigen geopend. Maar hij had wel veel te hard gereden, voegde de voorzitter hem toe. Overigens waren eerder al bij de aanleg van het noodspoor fouten gemaakt. Een week voor de treinramp was een tijdelijke S- boog bij Hoofddorp aangelegd, na wissel 867 B. Die was ont worpen voor 90 km/u. Maar om dat een machine kapot ging, werd de S-boog alsnog korter gemaakt. Van toen af ging alles fout. Er bestond onduidelijkheid over de snelheid die ter plekke veilig was: er circuleerden getallen van 30, 40, 60 en 90 km/u. Ontwer pers, technici en andere deskun digen vlogen elkaar in de haren en eisten ieder voor zich de juis te oplossing op. De Nederlandse Spoorwegen lieten vervolgens na de juiste snelheid na te rekenen en gingen uit van de intuïtie en het vakmanschap van de betrok ken ingenieurs. Ook werden de machinisten ver volgens niet of onvoldoende in geseind over de snelheidswijzi ging. De NS-directie verklaarde gisteren, bij monde van J. Schouten, zeker te weten dat machinist Boersma op de hoogte was. Echter, de medewerker die de briefjes met aanwijzingen in de postvakken van de machinis ten stopte, zei dat hij mogelijk een kastje had overgeslagen: 'Zou kunnen'. De aanwijzingsborden langs de lijn waren bovendien vanuit de hoge treincabine niet of moeilijk leesbaar. Aanbevelingen De NS-directie heeft inmiddels een lange lijst met bijna dertig aanbevelingen gedaan om her haling van een dergelijke trein ramp te voorkomen. Die aanbe velingen betreffen de aanleg van bochten in baanvakken, verbete ren van veiligheid, scherpere verantwoordelijkheden en dui delijker procedures om aanwij zingen door te geven aan machi nisten. Maar NS-hoofddirecteur ir. T. Regtuijt deed nog geen enkele concrete belofte, zoals over ver betering van de automatische treinbeïnvloeding ATB en van de seingeving. Minister Ter Beek van Defensie was gisteren tijdens de bespreking van zijn prioriteitennota goedgemutst. Nadat eerder de CD A-partijraad zich voor een vijfde brigade had uitgesproken, lijkt de CDA-fractie te willen vasthouden aan Ter Beeks nota. foto anp Van onze Haagse redactie Den Haag - Binnen de CDA- fractie w.ordt openlijk getwij feld aan de noodzaak en be taalbaarheid van het paraat houden van de vijfde brigade na 1998. Als de CDA-fractie zich vandaag tegen de pa raatheid van de vijfde briga de uitspreekt, negeert de fractie een resolutie van de eigen partijraad. Het paraat houden van de vijfde brigade kost volgens minister Ter Beek (PvdA, Defensie) mini maal 400 miljoen gulden extra. Bovendien vreest Ter Beek dat er te weinig beroepsmilitairen met een kort contract geworven kun nen worden. De CDA-woordvoerders Koffe- man en Van Vlijmen toonden zich niet verrast door de uitla tingen van Ter Beek. „Alleen de personeelsuitgaven voor het pa raat houden van de vijfde briga de kosten al 240 miljoen gulden. De fractie moet maar zeggen waar we dat geld vandaan ha len", aldus Koffeman. Van Vlijmen, die vandaag het woord voert tijdens de voortzet ting van het defensiedebat, ver wacht meer heil van het paraat stellen van een derde mariniers bataljon dan van een vijfde pa rate brigade. „Voor het uitvoe ren van vredesoperaties heb je meer aan mariniers. Het vergro ten van het aantal troepen voor vredesoperaties kan niet met een vijfde brigade." Van Vlijmen gaat met deze stel- lingname lijnrecht in tegen de resolutie die de CDA-partijraad zaterdag aanvaardde. Volgens die resolutie moet de vijfde bri gade paraat gesteld worden zo dat Nederland méér direct inzet bare grondstrijdkrachten met adequate bewapening voor vre desoperaties heeft. Het officiële standpunt van de CDA-fractie wordt vandaag echter pas geno men. De Tweede Kamer ging gisteren wel akkoord met het voorstel van Ter Beek om de dienstplicht met ingang van 1 januari 1994 te verkorten van 12 naar 9 maan den. Voor dienstplichtigen die dan al dienst zitten geldt dezelf de verkorting van de diensttijd met uitzondering van een aantal dienstplichtigen dat zogeheten kritische functies bezet. (ADVERTENTIE: CONGRESSEN KOPEN geen straaljagers', was de reactie van ir. Henk Vredeling, toen zijn eigen PvdA-congres indertijd een stokje trachtte te steken voor de aanschaf van nieuwe F-16's. Daarmee aangevend dat wat congressen ook opmerken, de verantwoorde- hjkheid bij regering en parlement ligt. De toenmalige minister van Defensie had het aan de stok met zijn eigen partijcongres. Minister Ter Beek met dat van coalitiegenoot CDA. Dat maakt de raak wat gecompliceerder. Het partijcongres van het CDA, normaal een volgzaam gezel schap, heeft zich de rol aangemeten die normaliter voor PvdA- h'ieenkomsten leek weggelegd: op afstand meeregeren. ue kritiek van de CDA-vergaderaars op de prioriteitennota van dimster Ter Beek concentreert zich op twee zaken. Er moet, ook "a 1998, een vijfde parate brigade blijven en aan de afschaffing •an de opkomstplicht wordt getornd. ïpmd deze beide bezwaren. CDA-minister van Buitenlandse (aken Kooijmans onderschrijft het eerste punt niet. Het is te ™ur, vindt hij. Het CDA zal voor het minister Ter Beek dwingt op Jn schreden terug te keren, toch eerst partijgenoot Kooijmans raceten bekeren. et andere punt van kritiek is zo mogelijk nog vreemder. Toen de hMrnSS'e Meijer adviseerde de dienstplicht te handhaven, was Cha i er a's de kippen bij om voor afschaffing te pleiten. uA-ieider Brinkman ging voor in de kritiek op Meijer en zijn caskundigen. uitrM 1161 'nc'us'ef Brinkman, om. Waarom wordt niet q6z ePd- Daarmee de verdenking op zich ladend dat de partij mirTt 's voor 'nv'°edrijke oud-soldaten als de vroegere hnni er'president De Jon9 die det niet kunnen verkroppen dat Zola ?nswerk ter discussie staat. van Partijcongressen zijn die lijden aan zulke oprispingen ho,,HnCOnsepuentie 9aat het om een intern partij-probleem. De Sar, 'n9 van de CDA-fractie in de Kamer suggereert echter dat de naar vanwe9e de lieve interne vrede zijn oren laat hangen ee de afdelingen Achterklapperadeel en Invloedistan op achternamiddag bedacht hebben. "darmee u/nrH» i?»:u_>. Cd hof66 worclt de c°alitie op het spel gezet. Brinkman had dat dat "'congres behoren te zeggen. Ook de CDA-leden moet leren e9eren water bij de wijn doen, is. OP DEZE PLAAT5EVEN GEEN NIEUWS OVER VOETBALSUPPORTERS, HET VERENIGD EUROPA OF DE OZONLAAG. U KUNT NU DUS EVEN ONGESTOORD GENIETEN. JONGE CRAANJ EN EVER Van onze verslaggever Doetinchem - De oud-Indië- veteranen eisen dat de Ne derlandse politiek opening van zaken geeft over de ge ruchten dat KNIL-militairen, die rond 1950 naar Neder land werden overgebracht, slechts één kind mee mochten nemen. Hun andere kinderen moesten gedwongen in het tegenwoordige Indonesië achterblijven. Het ging om soldaten van het Koninklijk Nederlands Indische Leger. Dat waren Indische sol daten die in de voormalige kolo nie samen met het Nederlandse leger tegen de opstandige pa triotten vochten in de periode 1946-1950. Toen Nederland de oorlog verloor, konden veel KNIL'ers niet in Indonesië blij ven. Tijdens een bijeenkomst gisteren in Doetinchem eiste veteraan J. van Strien namens de oud-Indië- gangers van Tweede Kamerlid Zijlstra (PvdA) dat hij voor de gevraagde openheid zorgt. Zijlstra zou gisteren de bijeen komst hebben bijgewoond, maar meldde zich op het laatste mo ment af. Hij zal de eis om open heid van de oud-KNIL-militai- ren daarom schriftelijk krijgen. De KNIL'ers willen vooral weten wie destijds in 1950 de opdracht gaf voor de kinder-regeling. Van Strien vroeg zich gisteren hard op af of de opdracht is uitgegaan van de toenmalige Indonesische regering van Soekarno, of van het Nederlandse gezag. Van Strien.' „Indien blijkt dat de opdracht inderdaad van de Ne derlandse regering afkomstig was, dan schaam ik mij Neder lander te zijn." Hij noemde de opdracht 'een crimineel besluit en een schending van de men senrechten van de eerste orde'. Kritiek was er ook over de gang van zaken rond de invoering van de veteranenpas. Die pas zal in 1994 worden ingevoerd, maar wat de houder aan faciliteiten krijgt, is nog onbekend. Waar schijnlijk kortingen op het rei zen naar en van bijeenkomsten van veteranen. Waarschijnlijk zal de waarde van de pas meer worden bepaald door particuliere ondernemingen dan door de overheid. Zo hebben zich bij de organisaties voor oud-Indië-militairen al benzine pomphouders gemeld die bereid zijn op vertoning van de vetera nenpas kortingen van vier cent te geven op elke liter benzine. Verwacht wordt dat uit particu liere bron meer van dergelijke aanbiedingen komen. Namens het ministerie van De fensie gaf topambtenaar Van Kessel toe dat de oud-Indiëgan- gers te lang op eerherstel hebben moeten wachten. „Het mea cul pa is veel te laat gekomen. In de toekomst zal de Nederlandse overheid beter voor haar vetera nen zorgen. De militairen die tegenwoordig worden uitgezon den naar brandhaarden in de wereld kunnen op een betere nazorg rekenen. De Nederlandse overheid heeft haar lesje ge leerd". Overigens hoeven de honderd duizend nog levende oud-Indië- gangers nauwelijks op compen satie te rekenen, voegde Van Kessel er aan toe. Alleen de militairen die vijf jaar of langer hebben gediend, krijgen een na betaling van 7.500 gulden als compensatie voor gemiste pen sioenjaren. Van onze Haagse redactie Den Haag/Brussel - Minister Maij (Verkeer en Waterstaat) gaat samen met haar collega Kooijmans (Buitenlandse Zaken) verder on derhandelen met de Belgen over de Maas- en Scheldeverdragen. Ex-premier Biesheuvel, tot nu toe hoofd van de onderhandelingsdelegatie, blijft als adviseur be trokken bij de gesprekken met de zuiderburen. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is 'in goed overleg' met Biesheuvel besloten een punt te zetten achter diens functie. „De onderhandelingen zijn nu in een stadium gekomen dat wij verder willen praten op ministersniveau", aldus de zegsman. Maij is vooral optimistisch over een verdrag over het uitdiepen en schoonmaken van de Schelde. De onderhandelingen met de Waalse regering over het schoonmaken van de Maas verlopen daarentegen veel stroever. i/ €7 15 Een van de vermakelij kste onderdelen van de heden daagse journalistiek vind ik de schatting. In hun drang naar volledigheid gaan journalisten zo ver dat ze op het oog indrukwekkende, maar eigenlijk weinig zeg gende cijfers melden. Zodoende kun je soms lezen dat er 'enige honderden tot duizenden banen zouden kunnen verdwijnen.Im ponerend, maar volstrekt vaag, want in het gunstigste geval verdwijnen er maar 200 banen, maar als het echt erg wordt zou het wel eens om tweeduizend banen of meer kunnen gaan. Een dergelijke schatting is tamelijk zinloos. Nog erger zijn de schattingen, waarin geldbedragen ter sprake komen. Als het om iets heel groots gaat. wordt rustig geschreven: 'Het gaat naar schatting tussen de 500 miljoen en 1 miljard kosten'. Gisteren stond er een bericht over de Oosterschelde- dam in de krant. Daar in werd geschat wat het opschilderen van wat schuiven moest gaan kosten. 'De tegenvaller kost rijkswaterstaat 45 tot 90 miljoen gul den. Het kan dus dubbel zo duur worden. De journalist die braaf dit soort vaagheden verspreidt, verdient een draai om z'n oren. Maar ja, ik schat dat 50 tot 100 procent van de journalisten er zich aan schuldig maakt, dus daar is geen beginnen aan. MERIJN Vrijspraak leden Centrumpartij Leeuwarden - Het gerechtshof in Leeuwarden heeft, vier leden van de Centrumpartij vrijgesproken van belediging en racisme via het verspreiden van folders. De vier hadden in november 1989 folders met discriminerende teksten verspreid in Drachten. Volgens het hof zijn de vier niet strafbaar. Hun uitlatingen waren niet beledigend, maar 'overschreden soms wel de grenzen van het algemeen fatsoen'. De procureur generaal had een boete van tweeduizend gulden en drie weken voorwaardelijk geëist. Fouten bij actie Blokker Geldermalsen Geldermalsen - Burgemeester G. Baris van Geldermalsen vindt dat de controle op illegale werknemers bij Blokker in Gelder malsen op 23 maart vorig jaar gezien het magere resultaat een beetje overdreven van omvang was. Baris acht zijn eigen optreden zorgvuldig en correct, omdat hij zelf niet de opdracht tot de actie heeft gegeven. De burgemeester stelt dat er enkele fouten zijn gemaakt bij het aanhouden en horen van de vreemdelingen die bij Blokker werkten. Zo is er niet gewezen op het recht op een advocaat. De actie bij Blokker veroorzaakte door zijn omvang en aanpak vorig jaar veel commotie. Er werden ook kamervragen aan de minister over gesteld. In 1992 meer aanslagen opgelegd Den Haag - Vorig jaar werden er door de Belastingdienst meer voorlopige aanslagen opgelegd. Met de afhandeling van be zwaarschriften ging het echter niet de gewenste kant op, erkent directeur-generaal C. Boersma in zijn Beheersverslag Belasting dienst. In 1992 werden er 2.143.000 vporlopige aanslagen opgelegd tegen 1.745.000 in 1991. Daarmee was vorig jaar een bedrag gemoeid van 8,3 miljard gulden tegen acht miljard in 1991. Bij de definitieve aanslag nam het aantal correcties dat hoger uitviel dan de voorlopige aanslag met ruim 350 miljoen gulden toe tot uiteindelijk ruim 5,3 miljard gulden. De Belastingdienst werkt beter, maar dat is ten koste gegaan van de protesterende burger en het bedrijfsleven. De afdoening van bezwaarschriften over administratieve fouten bij inkom sten- en vermogensbelasting nam af van 70 tot 68 procent. De rest bleef langer liggen. Gorbatsjov opent milieu-hoofdkwartier Den Haag - Michael Gorbatsjov, voormalig Sovjet-president en voorzitter van de nieuwe milieu-organisatie International Green Cross (IGC), zal komende maandag het nieuwe hoofdkwartier van deze organisatie in Den Haag openen. Het Green Cross wil het milieubewustzijn bevorderen en inspringen bij milieuram pen. Daarnaast wil het IGC zijn invloed aanwenden bij beslis sers en politici. Het IGC, waarin een groot aantal gezaghebben de personen zitting hebben, hoopt deuren te kunnen openen die voor andere natuur- en milieuorganisaties doorgaans gesloten blijven. Het Green Cross vestight zich in Den Haag omdat, aldus Gorbatsjov, 'het milieubewustzijn in Nederland diep geworteld is'. Bovendien onderhoudt Nederland goede contacten met de meeste ontwikkelingslanden. Banden van dienstauto Maij lekgestoken Giessenburg - Onder luid gejoel en gefluit heeft minister Maij-Weggen (Verkeer) gisteravond in het Zuidhollandse Gies senburg de bovengrondse aanleg van de Betuwelijn verdedigd. Naar schatting 1.000 mensen waren naar een informatie-bijeen komst gekomen om hun afkeuring over de kabinetsplannen te laten blijken. Bij aankomst werden de chauffeur en de auto van een topambtenaar van Maij's departement bekogeld met eieren. Haar eigen auto bleek in de loop van de avond twee lekke banden te hebben. Maij zelf werd tijdens haar toespraak op een CDA-bijeenkomst regelmatig onderbroken door kreten als 'On der de grond' en 'De leefbaarheid van onze burgers dan?' De minister slaagde er niet in de menigte te overtuigen en liet zich uiteindelijk door de politie terug naar Den Haag brengen. Brandweerkorpsen betogen in Helmond Met behulp van een frituurpan en een gasbrander zetten brandweerlui uit Oost-Brabant en Limburg gisteren in Helmond hun eisen voor een betere cao kracht bij. „De vlam slaat in de pan als onze eisen niet worden ingewilligd", was de bijbehorende leuze. Met 25 brandweerwagens en 140 brandweerlieden werd gistermorgen voor het Helmondse Stadskantoor gedemonstreerd tegen de geplande bezuinigin gen op ambtenarensalarissen. Helmond was uitgekozen door Brabantse en Limburgse brandweerlieden vanwege de cen trale ligging. De brandweerlieden onderstreepten hun eisen ook met loeiende sirenes, die een hels kabaal veroorzaakten; een geluidsmeter wees 116 decibellen aan. foto anp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 3