DE STEM
Mk ben 'n beest op het toneel'
1
Amerika
vandaag
Arnoud
de Blauw
4Mad Dog' in Cannes
met Robert de Niro
UIT gids
Mariska van Kolck,
hoofdrolspeelster in film
4De gulle minnaar'
Japanse
schilder
Inokuma
overleden
Ky
Songfestival trok
3,2 miljoen kijkers
Entree
IN BEELD
Disney
Selectie
Catalogus
Toets
SUSKE WISK
I rif Jf n'lf 1 li6mue lente hm
hambone
„Je Joint beter Imettergek zjjn, dan is
bet normaal dat over je wordt
geschreven".
Dennis Bergkamp, voetballer
de stem
DINSDAG 18 MEI 1993
DEEL d
Door Rein van Willigen
Iedereen kan zondag zijn oordeel vellen over de erotisch
getinte Nederlandse lachfilm 'De gulle minnaar' als hij
op de televisie wordt gebracht. Ruim anderhalf jaar lag
deze rolprent te schimmelen op de plank alvorens hij
drie zomers geleden in de bioscoop werd uitgebracht. De
gulle minnaar zelf wordt gespeeld door Peter Faber. Eén
van zijn 'liefjes' is de zangeres, danseres en actrice
Mariska van Kolck.
Met deze rol maakte ze haar
debuut op het witte doek. Hoe
wel het camerawerk op zich haar
niet vreemd was, getuige het
aantal eerdere optredens in pro
gramma's als 'Zeg 'ns AAA',
'Popformule' maar ook in video
clips en het nationale Songfesti
val van Duitsland. Op dit mo
ment is ze te zien als leading
lady in het Amsterdamse Lido.
Mariska, blond, ambitieus, veel
zijdig maar vooral optimistisch.
„Ik vind het leuk hard te wer
ken", lacht ze breed. „Er is niks
leuker dan aan dingen te wer
ken, die je zelf in je hebt. Ik weet
wat ik kan, maar ook heel goed
wat ik niet kan... Ik kan niet
typen. De laatste tijd heb ik aan
een aflevering van Tatort meege
daan en aan een aantal delen
van een Duitse serie. Duitsland
vind ik een heel fijn land om te
werken. Nu werk ik in het Lido.
Vanuit Duitsland komen er men
sen kijken, die me daar graag in
een grote musical willen hebben.
Maar dan ben je zo een paar
maanden weg. Niet dat ik dat
niet wil. Maar er zijn nog zoveel
dingetjes tussendoor die al ge
pland zijn. Het Lido doe ik 's
avonds; overdag kan ik dan nog
wat doen."
Niet bang
Bang uit beeld te zijnlnÏÏus niet
meer gevraagd worden is Maris
ka niet. „Het grote publiek heeft
het idee dat ik de laatste tijd
niets meer heb gedaan. Als je
even geen plaatje maakt of geen
televisie programma doet dan is
er voor de mensen geen continuï
teit in het zien. Dan hebben ze
de indruk dat je niks doet. Maan
dat vind ik niet zo erg. Ik ben er
ook niet bang voor om niet in
beeld te zijn;, maar ik wil wel
bereikbaar zijn."
Wauw
In het Lido is Mariska zes maan
den te zien. De eerste maanden
zitten er op. „Ik ben de leading
lady in een show, die anderhalf
uur duurt. Ik zing alles; de zan
geres van de show. Heel veel
verschillende karakters. Ik werd
gevraagd, met nog vier anderen,
auditie te komen doen. Als je die
namen hoort denk je: 'Wauw'".
Balletopleiding
„Maar ik vind het niet sportief
die namen te noemen. Ze kozen
voor mij, omdat ik de combina
tie heb van dansen, zingen en
acteren. Mijn balletopleiding
blijft bruikbaar. Een heleboel
zangeressen hebben moeite met
het leren van een stapje. Vervol
gens krijg je te horen: 'Maar ja,
je moet wel live zingen!Maar ze
onderschatten je altijd. Ik zing
zeven shows in de week -acht tot
negen liedjes live- en dat al drie
maanden achter elkaar."
De stad in
Privé heeft ze zich daarvoor
moeten aanpassen. „Tja, wat
laat je ervoor... Alles. Wat ik niet
meer doe, maar waar ik wel
behoefte aan heb en wat ik zeker
ga doen als deze periode voorbij
is, is vreselijk de beest uithan
gen. Met vrienden de stad in en
lekker een drankje drinken. Kei
hard lachen. Ik leid nu een keu
rig leven. De twee dagen in de
week dat ik vrij ben, blijf ik
thuis. Als ik 's avonds klaar ben
met mijn werk is het al laat.
Bijna iedereen gaat dan de stad
in. Dat doe ik niet. Ik ben een
beest op het toneel."
Te slap
We kaarten haar optreden in 'De
gulle minnaar' aan. „Ik vind het
niet leuk, dat-ie nu op televisie
komt", zegt Mariska triest. „Het
is niet, dat ik me schaam. Het
filmen was leuk om te doen.
Maar het was toen al niet leuk,
dat ie pas na een jaar in de
bioscoop kwam. Het was mijn
eerste film. Je groeit in een jaar.
Ik had hem daarom graag op
nieuw willen filmen. In die tus
sentijd was ik veel beter gewor
den. Ik heb drie banden van 'De
gulle minnaar' thuis, maar ik
heb hem na de première nooit
meer teruggezien. Vrienden wil
den hem een keer zien, maar dat
wilde ik niet. Niet als ik er bij
ben. Ik ben er niet echt trots op.
Het is voor mij geen hoogtepunt
in mijn carrière; een misstap wil
ik het ook niet noemen. Ik heb
destijds 'ja' gezegd, omdat het
een film van Rob Houer was. De
andere hoofdrolspeelsters waren
Peter Faber, Adèle Bloemendaal
en Jan Lenferink deed mee. Ik
dacht: 'Een mooier debuut kun
je bijna niet hebben.' Ik vind de
film te slap. Het had sneller
gemoeten. Pittiger ook."
Bloot
Over de trailer, de aankondi
gingsfilm, is Mariska helemaal
niet te spreken. „Van kennissen
hoor ik: 'Zo Maris, jij gaat uit de
kleren! Dat hebben we op televi
sie gezien.' In de shot dat ze mijn
naam noemen zit Peter Faber
met iemand te wippen. Maar dat
ben ik helemaal niet!!! Ik heb
altiM gezsgd.dat ik nietjy.0p.tg3.
Eri.is één 'scène vanaf mijn rug
gefilmd. That's all! Bij mij. 31e jp
de voorkant niet. Ook de bewe
gingen niet; dat hele gedoe. Als
ik dat zou willen, zou ik een ton
kunnen verdienen bij Playboy of
Penthouse. Mij in een of ander
standje in zo'n blad te zien,
bevredigt mij totaal niet. Voor
wie? Voor het geld... Da's dan
wel leuk, maar dan wel zwart."
Niet te koop
Op de vraag 'ben je te koop?'
antwoordt ze resoluut: „Abso
luut niet. Ik ben nooit op iets
puur vanwege het geld in ge
gaan. Ik ben al jaren bezig, maar
ik ben altijd eerlijk geweest. Ze
ker in de beginfase heb ik daar
mee mijn eigen glazen ingegooid.
Men had zoiets van: 'Wie denk je
wel, wie je bent. Je komt net
kijken.' Je mocht blij zijn, dat je
een kans kreeg. Maar als ik het
produkt niet goed vind, houd het
op. Dan vinden ze je een wijs
neus, een bijdehandje. Nu accep
teren ze dat. Ze krijgen respect
voor je."
Energie
Boos is Mariska nauwelijks te
krijgen, behalve als je tegen haar
zegt: 'Je hebt geluk gehad!'.
„Bullshit. Ik heb me de pleuris
gewerkt. En alles alleen. Ik heb
nu, sinds een half jaar, een ma
nagement-bureau. Dat neemt
wat druk van de ketel. Ik hield
de mensen continue op de hoogte
waarmee ik bezig was. Al die
investeringen. De pers belde zelf
wel, maar de platenmaatschap
pijen en noem maar op... Dat
vreet energie. Maar ik ben ook
niet iemand die gaat zitten en
denkt: Oh, dat regelt mijn mana-^
ger wel even."
Anders
We keren terug bij 'De gulle
minaar'. Haar debuut, dat deu
ren had moeten openen, pakte
anders uit. „De film sloeg niet
aan en dat maakte het moeilijker
andere dingen te doen. De pers
vond het niet iets bijzonders. Het
was niet echt een flop. De film
draaide een week of zes, zeven.
En, zoals gezegd, dacht men dat
ik zo'n blote rol speelde. Ik werd
daardoor in de categorie 'dom
blondje' geplaatst. Sylvester
Stallone heeft aan het begin van
z'n carrière in een sexfilm mee
gespeeld. Hij geeft daarop nu als
antwoord: 'Ik moet toch ook eten
en geldverdienen.' Dat wordt ge
accepteerd. Maar 0 wee, als ik
dat nu zou zeggen. Dat mag niet.
Maar zou ik over 20 jaar nog
bestaan, dan zeggen ze: 'Ma
riska, dat was een karakterwijf."
Mariska vap f£oJ$kfafyanuit Duitslapidrkomen er mensen kijken...
FOTO 'T STICHT
Tokyo (ap) - De Japanse
schilder Genichiro Inokuma,
de verpersoonlijking van de
moderne Japanse schilder
kunst, is maandag op
90-jarige leeftijd overleden.
Inokuma werd in 1902 in Taka-
matsu, Zuid-Japan, geboren als
zoon van een onderwijzer. Hij
studeerde in Tokyo aan de hoge
school voor de kunsten. In 1936
vormde Inokuma samen met an
dere schilders de Shin Seisakuha
Kyokai (Nieuwe Creatieve Asso
ciatie). Twee jaar later ging Ino
kuma naar Frankrijk om onder
richt te volgen bij Henri Matisse.
Inokuma vertrok in 1955 naar
New York, waar hij een atelier
stichtte en twintig jaar zou blij
ven. In 1975 verplaatste de schil
der zijn studio naar Hawaii.
Bekende werken van Inokuma
zijn onder meer 'Gezichten 80',
'Lied voor katten' en 'Jiyu' (Vrij
heid). In Marugame werd in 1991
een museum voor Inokuma inge
richt, waar 1.000 werken te zien
zijn.
Hilversum (anp) - Het Eurovisie
Songfestival heeft zaterdag
avond 3.280.000 kijkers aan de
buis gekluisterd. Het evenement
werd daarmee het best bekeken
programma van de afgelopen
week, zo heeft de NOS becijferd.
De kijkers waardeerden het pro
gramma met een 7,0, te weinig
voor een plaats in de top tien
van de afgelopen week.
Het omlijstende programma van
Paul de Leeuw haalde wel een
hoge (7,7) waardering, goed voor
een derde plaats.
In het Textielmuseum in Til
burg is het verbeelde landschap
te zien van de Amerikaanse
cultuur. En zo divers de uiteen
lopende wortels zijn van de
moderne Amerikaanse samen
leving, zo verscheiden is ook de
tentoonstelling USA Today.
Dat beeld is gevormd vanuit
eenentwintig kunstenaars die
op de een of andere wijze tex
tiel als materiaal gebruiken.
En die vooral in hun textiele
werk reageren op de omgeving
en de tijd waarin ze leven,
vanuit de culturele traditie
waarvan ze deel uit maken. Dat
betekent een bonte verschei
denheid. Amerika is een sa
menstelling van vele, zeer uit
eenlopende culturen, sommige
daterend van ver voor de offi
ciële aanvang van het moderne
Amerika. Daar zijn in de loop
van de 19e en 20e eeuw vooral
culturele tradities bijgekomen,
en enkele nagenoeg verdwenen,
zoals de Indiaanse.
Vele van die culturen, afkom
stig vanuit de hele wereld, zijn
geassimileerd. Tekens en sym
bolen zijn los geraakt van hun
bronnen en vermengd met an
dere tot een beeldtaal, die mede
het gezicht van de Amerikaanse
kunst van nu bepaalt. Dat ge
zicht, dat is een smeltkroes
waarvan deze tentoonstelling
een van de mogelijke weergaves
vormt.
Het eerste beeld dat je ontmoet,
bijna uitdagend opgesteld bij
de entree en dus nog voor de
tentoonstellingsruimte, stelt
een typisch kenmerk van de
Amerikaanse mentaliteit aan
de orde: de trots, het zelfbe
wustzijn, de overtuiging de
beste te zijn, eigenschappen die
de Europeaan typisch Ameri
kaans noemt, eigenlijk alleen
maar omdat ze in de Europese
cultuur als chauvinistisch gel
den. Het is een grote bal van
repen Amerikaanse vlag, opge
vuld met watten, van Donald
Lipski, werkend voor de The
Fabric Workshop uit Philadel
phia. Dat beeld zet luid en
duidelijk de Amerikaanse toon
van de expositie.
Bij vrijwel alle kunstenaars is
er sprake van een directe reac
tie op de omgeving waarin ze
leven. Het duidelijkst gebeurt
98'U^
door Frits de Coninck
dat bij iemand als Faith Ring
gold die vanuit haar zwarte
cultuur commentaar geeft in de
vorm van beschilderde lappen
textiel die veel weg hebben van
een patchwork-quilt. Een quilt,
een soort van lappendeken, is
het traditionele middel van de
Amerikaanse vrouw om zich'
creatief te uiten en vaak ge
bruikt als instrument voor een
maatschappelijke boodschap.
Ringgold verbeeldt op haar
textielschilderingen het leven
van de zwarte burgerij, op een
figuratieve manier die neigt
naar naïeve kunst.
Bonnie Lucas probeert in haar
werk een ironisch-kritische be
nadering te realiseren op de
Amerikaanse Disney-cultuur.
Zij bewerkt het roze en mier
zoete beeld van de kinderkamer
en zo de manier waarop de
Amerikaan het kind ziet. In
haar textielcollages verbindt ze
stoffen en prullaria uit de kin
derkamer tot een voorstelling
die spot met wat de burgelijke
Amerikaan dierbaar is. Zo be
zien lijkt deze kunst als kriti
sche reflectie thuis te horen in
de rijen van Jeff Koons c.s.
Lijkt, en daarmee zijn we be
land op een kritiek punt in de
beschouwing van deze overi
gens aardige tentoonstelling.
De geselecteerde kunstenaars
zijn kennelijk niet gezocht op
gronden van zuiver beeldende
kwaliteit. Het zijn allemaal ar
tiesten die werken met textiel
als beeldend materiaal, en als
je dat als eerste grondslag ver
kiest, verkies je het materiaal
boven de inhoudelijke overtui
ging. Veel van de werken zijn
in Tilburg schitterend tentoon
gesteld, zijn bijzonder aardig
om te zien maar wat bij vrijwel
alles ontbreekt, is een graad
van abstractie die het werk een
meer algemene betekenis ver
schaft. Een betekenis die uni
verseel is en die het werk uittilt
boven het niveau van de vertel
ling, of van de afbeelding of
van de ambachtelijkheid. Wat
hier aan Amerikaanse kunst
getoond wordt, functioneert op
het niveau van het commen
taar, van de vertelling zo men
wil. Het materiaal, textiel,
staat hierbij centraal en is op
vaak verrassende manieren
aangewend.
Maar één ding gebeurt duide
lijk niet: het kunstwerk zegt
niks over het textiel zelf, doet
er niks afwijkends mee, verrast
niet, zet niet aan tot verwonde
ring. Dit overzicht van eigen
tijdse textiele kunst uit Ameri
ka volgt Ijet spoor van de
volkskunst, de wortel die in de
interessante catalogus uitvoerig
aan de orde komt. Maar het
leuke is dat de artistieke beper
king een sympathieke tentoon-
De basis van een schilderij van Arnoud de Blauw is het
platte vlak.
to LOW an Hfswiij)
stelling niet in de weg staat. En
wat niet onbelangrijk is, ook
dit is Amerika.
USA Today in het Textielmu
seum in Tilburg, Goirkestraat 96,
tot 14 juni.
De basis van het schilderij van
Arnoud de Blauw is het platte
vlak. Eenvoudig en duidelijk.
Door dat monochroom beschil
derde vlak vervolgens op te
delen in kleinere vlakken, in
zijn geval geometrische vormen
schept hij in het schilderij een
ruimte. Dat wordt versterkt
door sommige vlakken te vullen
met een raster van strepen
waardoor er een diepte in het
doek ontstaat.
Het is een zuiver schilderkun
stige ruimte die op geen enkele
wijze verwijst naar de werkelij
ke ruimte om ons heen, alhoe
wel de verleiding soms groot is
om dat wel te veronderstellen.
Maar uiteindelijk blijft een
schilderij in de handen van De
Blauw zijn eigen natuur trouw.
Het blijft een plat vlak dat
beschilderd wordt.
De Blauw is in een bepaald
opzicht academisch. Hij zet
kleuren naast elkaar die elkaar
absorberen. Kleur in zijn werk
is nergens een vaste, altijd de
zelfde waarde. Een rode streep
verandert in onze waarneming
van kleurwaarde als hij afwis
selend grenst aan een blauw of
aan een grijs vlak. Dezelfde
kleur verandert van wezen door
onze andere waarneming, en in
die zin gaan deze schilderijen
over de schilderkunst zelf.
De Blauw doet daarmee zeker
niet iets nieuws. Hij brengt
non-figuratief de kleurleer in
praktijk die Bauhaustheoreti-
cus Johannes Itten heel exact
heeft beschreven, en die bij
voorbeeld ook het onderwerp is
geweest van Amerikaanse co-
lourfield painters als Barnett
Newman. De Blauw brengt wel
een persoonlijke toets aan door
de verf borstelig te gebruiken
en de beweging te laten zien
van het schilderen. Dat levert
een schilderkunst op die stil is
en wat stug van uiterlijk, maar
die zich langzaam prijs geeft
door de activiteit van het kij
ken.
Galerie Molenaars, Ginneken-
weg 79, Breda, tot 13 juni.
Robert de Niro speelt een nieuwe rol in de filmindustrie.
FOTOAFPI
Door Jos Kessels
Cannes - Er was een tijd dat Robert de Niro voor heel wat
deining aan de Middellandse Zee zorgde. De bezoeken aan
het Filmfestival van Cannes waren nog schaarser dan
films waarin de Amerikaanse acteur figureerde.
'Body of Snatchers' was opge
nomen in het hoofdprogram
ma. Dat betekende dus eet
gala-premiere en feestelijke j
optocht naar het festivalpa-1
leis.
De rauwe, ongeschoren Ferra-1
ra droeg weliswaar de ver-1
plichte smoking, maar
ook met een fles cognac tel
zwaaien en was volkomen I
stoned. Toen hem de fles uit
de handen gegraaid werd, liet I
hij zich aangedaan de trappen J
opslepen. Ondertussen zette I
hij ook nog snel een vuurrode
baseball-pet op, wat in c
sjieke entourage een komisch]
effect had.
Sinds De Niro in 1988 in New
York zijn eigen filmmaat
schappij Tribeca oprichtte,
heeft hij het over een andere
boeg gegooid. In plaats van
een gemiddelde van een film
per jaar, en doorgaans was dat
meteen geen onvergetelijke
film, doet hij er nu drie vier
'per jaar, waarvan je het gros
het liefst vergeet, met uitzon
dering van 'Cape fear' en
'Goodfellas'.
Hij heeft dat geld nodig om de
niet bijster florerende film
maatschappij draaiend te hou
den. Daarbij wil het ook niet
vlotten met zijn regiedebuut
'A. Bronx Tale', waarbij hij de
hulp heeft ingeroepen van col
lega's als Coppola, omdat hij
er zelf niet meer uit komt.
Een andere consequentie van
zijn nieuwe rol in de filmin
dustrie is dat De Niro wat
meer aan public relations
doet. Voor een man die be
rucht is om zijn sprakeloos
heid en schuwheid een hele
opgave. Dat kon je weer goed
merken bij zijn ontmoeting
met de media dit weekend op
het Filmfestival van Cannes.
Hij deed zichtbaar moeite
maar er kwam niets uit.
Mad dog
Aanleiding was 'Mad Dog and
Glory', een zwarte komedie
van John McNaughton. De Ni
ro speelt daarin een eenzame
politieagent die vanwege zijn
timide karakter spottend 'Mad
Dog' genoemd wordt. Als hij
bij toeval het leven van een
gangster redt, krijgt hij als
dank een week de jonge vrien
din van de gangster in huis,
een rol van Uma Thurman.
Een heel redelijk geslaagde
komedie. In de onderkoelde
humor en het terughoudende
spel herken je duidelijk de
hand van regisseur Mc
Naughton, die bekend werd
met de uiterst beklemmende
'Henry, portrait of a serialkil-
ler'.
Dol
Zo rustig en gelaten als Robert
de Niro op Cannes regageerde
en omgekeerd, zo dol ging dit
weekend de jonge Amerikaan
se regisseur Abel Ferrara te
keer. Diens horror-remake
Dure film
Verder zijn de grote jongens
op het 46e filmfestival van I
Cannes geen acteurs die mt-[
blinken door hun stijl, maaij
die wel een halve wei
doorbrengen in een fitnes-1
sclub. Arnold Schwarzenegger!
en Jean-Claude van Damme
trekken in de Franse ba
plaats de meeste aandacht.
Schwarzenegger kwam l
feest luister bijzetten rond
'Last action hero', waarin)
de hoofdrol speelt. Genodig
den konden alvast een voor-j
proefje krijgen van een kwar-j
tier uit deze actiefilm, die III
juni in Amerika uitgebrachl I
wordt en rond dezelfde tijd in
Europa.
'Last action hero' moet de gro-1
te zomerhit worden dit
Dat mag ook wel, want defitel
heeft ruim 100 miljoen dollar I
gekost en is daarmee de duur-|
ste film uit de geschiedenis,
Krachtpatser
De regisseur van de film, Jotai
McTiernan zal overigens nie'J
aanwezig zijn in Cannes. Dij
maker van bekende actiefilms#
als 'Die hard' en 'Predator
De bedeesde Amerikaan is be
paald geen feestvarken e
gruuwt van dit soort verpM-|
tingen.
Voordat Schwarzenegger I
kwam, mocht krachtpatser!
Jean-Claude van Damme even!
de show stelen. Met een re»|
achtige ballon streek de I
neer op de boulevard van ire|
Franse badplaats.
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Scent of a woman.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sommersby.
20 u. Nowhere to run.
20 u. The distinguished gentleman.
20 u. Scent of a woman.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Sommersby.
- Alhambra 2
20 u. Nowhere to run.
- Alhambra 3
20 u. Passenger 57.
- Alhambra 4
20 u. Daens.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sommersby.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Forever young.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Under Siege.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Passenger 57.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Peter's friends.
-Quellin ID - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 20 en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Indecent proposal.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Alive.
Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 j
Scent of a woman. I
-Ambassades Club 1 - 14, '01
19 en 21.30 u. De zevende hentfl-1
-Ambassades Club 2 - 14,
19en21.30u. ConsentingaduiM
-Ambassades Club 3 - 14,
19 en 21.30 u. The bodyguard. I
-Ambassades Club 4 - 14, 16J|
19 en 21.30 u. Marie.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Passenger 57.
20 u. The crying game.
20 u. The lawnmower man.
- Memling
20 u. Indecent proposal.
- Van Eyk
20 u. Alive.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
proposal.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The a.'
sin.
20 en 22.30 u. School ties.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Pa*'
57.
14.30 en 20 u. Malcolm X.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Somfl
14.30, 17,20 en 22.30 u.Thedtf
uished gentleman.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jen®»'!
20 u. Forever young. -
14.30, 17 en 22.30 u. Now*!
run. dt
14.30 en 17 u. Jungle book
versie).
20 en 22.30 u. Scent of a wom*
22.30 u. Unforgiven.
20 u. Daens.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws.
KRO: 7.05 Echo. 9.05 Dingen die
gebeuren. NCRV: 12.07 Hier en Nu.
(12.45 Aandacht voor agrarische
actualiteiten). V00: 14.05 Nieuws
radio. TROS: T9.04 Interaktief. 20.04
Klantenservice. V00:22.04 Sportra
dio. NOS: 23.07 Met het oog op
morgen. VARA: 0.02 Of the record.
2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendhu
meur
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04
Het beleg van Hilversum. EO: 14.04
De gouden greep. 15.04 Formule 2.
17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
kel horizontaal. AVRO: 19.04 Neder
lands op AVRO Twee. 20.04 Album.
22.04 Met mij valt te praten. 23.
04-24.00 Bluefunk 'n soul
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN: 15.04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin-
keldekinkel. NOS: 18.04 De
avondspits. EO: 19.04 Spoor 7
AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa
65. TROS: 0.04 TROS Nachtwacht.
VPRO: 2.02 Zone. AKN: 4.02-6.00
Pyjama-FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met drs. F. Smulders, oogarts.
9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00
Ochtendconcert I: Radio Symfonie
Orkest Saarbrücken. 12.05 Och
tendconcert II: Pianomuz. 13.04 De
klassieke top 10 en nieuwe klassie
ke cd's. 14.00 Middagconcert: Ra
dio Kamerork. en Groot Omroep
koor met sol. NCRV: 16.00 De Ne
derlanden: Muz. voor viool en pia
no. 17.00 Leger des Heilskwartier:
Muzikantencongres 93. 17.15 Mu
ziek in vrije tijd: Nationaal Slagwer
kensemble. NCRV: 18.04 Geloven in
muziek. 18.30 Orgelconcert: Orgels
van Oranje 19.10 Klassiek in vogel
vlucht. 20.02 Avondconcert: Le sa
lon de Rossini: Duetten en kwartet
ten. 21.30 Festival voor eigentijdse
muziek 9t in Alicante. EO: 22.30
Orgelbespeling. 23.00 De oratoria
van G.F. Handel. 23.30-24.00 Songs
of praise
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke
Roorda is in gesprek; 9.45 Instituut
Schreuders; 10.02 Ontmoetingen in
de natuur met Gied Jaspars; 10.42
De jazz van Pete Felleman; 11.02
Ischa; 12.02 De omgekeerde we
reld; 13.10 Aardse zaken; 14.02 Pas
sages passanten: 15.02 Boeken;
16.02 Stenen des aanstoots; 16.20
Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT
PP: 17.50 D'66. KRO: 18.02 De on
derstroom. 18.25 Scheepspraat
18.30 Taal en teken. 18.50 Het le
vend woord. EO: 19.00 Waar waren
we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws
en actualiteiten in het Turks. 19 50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Actuali
teiten in het Chinees. TELEAC: 21.00
Frans voor bedrijf en beroep. 21.30
Moshi moshi, Japanse taal. 22.00
Como vai, Portugees voor begin
ners. 22.30 Olga, Spaans voor op
vakantie. VPRO: 23.00-24.00 Het pa
radijs
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 AN P-nieuws,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten (behalve 08.00 en
13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51
Weerman Johan Verschuuren.
7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32
Brabants nieuws en actualiteiten.
907 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank.
11.07 Van harte. 12.53 Bericht voor
boer en tuinder. 12.55-13.00
Nieuwsoverzicht. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse
produkties. 14.07 Muziekkiosk. 15.07
Prikbord. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-meuws: Zie Radio 1. - 7 00
Nieuws en actualiteiten. 7.32 Re
gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
v»n- 7.50-8.00 De agenda.
12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.15
net weer in de provincie. 12.32
Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35
besprek van de week. 12.55-13.00
aSen6a- '6.00 Gefeliciteerd!
i'.OO Nieuws en actualiteiten. 17.15
het weer in de provincie. 17.32
jtegionaal nieuwsoverzicht. 17.35
vogels, vissen en Piet Smeerpoets.
17.55-18.00 De agenda
19.5
20.|
06.i
09.1
091
094
10.1
!0.(
10.4
n.<
11.
12.4
12.!
13.1]
T3.([
13.4
14.0
14.
14.3
14.!
15.C
15.(1
15.3
16.C
16.®
16.3
|J« ben ddn't Pi, -ttrT/nrwmm
inpakken ÏOÜ W
[ffr/ ten je toch een lieve Dmbik i I