DE STEM Mk ben 'n beest op het toneel' 1 Amerika vandaag Arnoud de Blauw 4Mad Dog' in Cannes met Robert de Niro UIT gids Mariska van Kolck, hoofdrolspeelster in film 4De gulle minnaar' Japanse schilder Inokuma overleden Ky Songfestival trok 3,2 miljoen kijkers Entree IN BEELD Disney Selectie Catalogus Toets SUSKE WISK I rif Jf n'lf 1 li6mue lente hm hambone „Je Joint beter Imettergek zjjn, dan is bet normaal dat over je wordt geschreven". Dennis Bergkamp, voetballer de stem DINSDAG 18 MEI 1993 DEEL d Door Rein van Willigen Iedereen kan zondag zijn oordeel vellen over de erotisch getinte Nederlandse lachfilm 'De gulle minnaar' als hij op de televisie wordt gebracht. Ruim anderhalf jaar lag deze rolprent te schimmelen op de plank alvorens hij drie zomers geleden in de bioscoop werd uitgebracht. De gulle minnaar zelf wordt gespeeld door Peter Faber. Eén van zijn 'liefjes' is de zangeres, danseres en actrice Mariska van Kolck. Met deze rol maakte ze haar debuut op het witte doek. Hoe wel het camerawerk op zich haar niet vreemd was, getuige het aantal eerdere optredens in pro gramma's als 'Zeg 'ns AAA', 'Popformule' maar ook in video clips en het nationale Songfesti val van Duitsland. Op dit mo ment is ze te zien als leading lady in het Amsterdamse Lido. Mariska, blond, ambitieus, veel zijdig maar vooral optimistisch. „Ik vind het leuk hard te wer ken", lacht ze breed. „Er is niks leuker dan aan dingen te wer ken, die je zelf in je hebt. Ik weet wat ik kan, maar ook heel goed wat ik niet kan... Ik kan niet typen. De laatste tijd heb ik aan een aflevering van Tatort meege daan en aan een aantal delen van een Duitse serie. Duitsland vind ik een heel fijn land om te werken. Nu werk ik in het Lido. Vanuit Duitsland komen er men sen kijken, die me daar graag in een grote musical willen hebben. Maar dan ben je zo een paar maanden weg. Niet dat ik dat niet wil. Maar er zijn nog zoveel dingetjes tussendoor die al ge pland zijn. Het Lido doe ik 's avonds; overdag kan ik dan nog wat doen." Niet bang Bang uit beeld te zijnlnÏÏus niet meer gevraagd worden is Maris ka niet. „Het grote publiek heeft het idee dat ik de laatste tijd niets meer heb gedaan. Als je even geen plaatje maakt of geen televisie programma doet dan is er voor de mensen geen continuï teit in het zien. Dan hebben ze de indruk dat je niks doet. Maan dat vind ik niet zo erg. Ik ben er ook niet bang voor om niet in beeld te zijn;, maar ik wil wel bereikbaar zijn." Wauw In het Lido is Mariska zes maan den te zien. De eerste maanden zitten er op. „Ik ben de leading lady in een show, die anderhalf uur duurt. Ik zing alles; de zan geres van de show. Heel veel verschillende karakters. Ik werd gevraagd, met nog vier anderen, auditie te komen doen. Als je die namen hoort denk je: 'Wauw'". Balletopleiding „Maar ik vind het niet sportief die namen te noemen. Ze kozen voor mij, omdat ik de combina tie heb van dansen, zingen en acteren. Mijn balletopleiding blijft bruikbaar. Een heleboel zangeressen hebben moeite met het leren van een stapje. Vervol gens krijg je te horen: 'Maar ja, je moet wel live zingen!Maar ze onderschatten je altijd. Ik zing zeven shows in de week -acht tot negen liedjes live- en dat al drie maanden achter elkaar." De stad in Privé heeft ze zich daarvoor moeten aanpassen. „Tja, wat laat je ervoor... Alles. Wat ik niet meer doe, maar waar ik wel behoefte aan heb en wat ik zeker ga doen als deze periode voorbij is, is vreselijk de beest uithan gen. Met vrienden de stad in en lekker een drankje drinken. Kei hard lachen. Ik leid nu een keu rig leven. De twee dagen in de week dat ik vrij ben, blijf ik thuis. Als ik 's avonds klaar ben met mijn werk is het al laat. Bijna iedereen gaat dan de stad in. Dat doe ik niet. Ik ben een beest op het toneel." Te slap We kaarten haar optreden in 'De gulle minnaar' aan. „Ik vind het niet leuk, dat-ie nu op televisie komt", zegt Mariska triest. „Het is niet, dat ik me schaam. Het filmen was leuk om te doen. Maar het was toen al niet leuk, dat ie pas na een jaar in de bioscoop kwam. Het was mijn eerste film. Je groeit in een jaar. Ik had hem daarom graag op nieuw willen filmen. In die tus sentijd was ik veel beter gewor den. Ik heb drie banden van 'De gulle minnaar' thuis, maar ik heb hem na de première nooit meer teruggezien. Vrienden wil den hem een keer zien, maar dat wilde ik niet. Niet als ik er bij ben. Ik ben er niet echt trots op. Het is voor mij geen hoogtepunt in mijn carrière; een misstap wil ik het ook niet noemen. Ik heb destijds 'ja' gezegd, omdat het een film van Rob Houer was. De andere hoofdrolspeelsters waren Peter Faber, Adèle Bloemendaal en Jan Lenferink deed mee. Ik dacht: 'Een mooier debuut kun je bijna niet hebben.' Ik vind de film te slap. Het had sneller gemoeten. Pittiger ook." Bloot Over de trailer, de aankondi gingsfilm, is Mariska helemaal niet te spreken. „Van kennissen hoor ik: 'Zo Maris, jij gaat uit de kleren! Dat hebben we op televi sie gezien.' In de shot dat ze mijn naam noemen zit Peter Faber met iemand te wippen. Maar dat ben ik helemaal niet!!! Ik heb altiM gezsgd.dat ik nietjy.0p.tg3. Eri.is één 'scène vanaf mijn rug gefilmd. That's all! Bij mij. 31e jp de voorkant niet. Ook de bewe gingen niet; dat hele gedoe. Als ik dat zou willen, zou ik een ton kunnen verdienen bij Playboy of Penthouse. Mij in een of ander standje in zo'n blad te zien, bevredigt mij totaal niet. Voor wie? Voor het geld... Da's dan wel leuk, maar dan wel zwart." Niet te koop Op de vraag 'ben je te koop?' antwoordt ze resoluut: „Abso luut niet. Ik ben nooit op iets puur vanwege het geld in ge gaan. Ik ben al jaren bezig, maar ik ben altijd eerlijk geweest. Ze ker in de beginfase heb ik daar mee mijn eigen glazen ingegooid. Men had zoiets van: 'Wie denk je wel, wie je bent. Je komt net kijken.' Je mocht blij zijn, dat je een kans kreeg. Maar als ik het produkt niet goed vind, houd het op. Dan vinden ze je een wijs neus, een bijdehandje. Nu accep teren ze dat. Ze krijgen respect voor je." Energie Boos is Mariska nauwelijks te krijgen, behalve als je tegen haar zegt: 'Je hebt geluk gehad!'. „Bullshit. Ik heb me de pleuris gewerkt. En alles alleen. Ik heb nu, sinds een half jaar, een ma nagement-bureau. Dat neemt wat druk van de ketel. Ik hield de mensen continue op de hoogte waarmee ik bezig was. Al die investeringen. De pers belde zelf wel, maar de platenmaatschap pijen en noem maar op... Dat vreet energie. Maar ik ben ook niet iemand die gaat zitten en denkt: Oh, dat regelt mijn mana-^ ger wel even." Anders We keren terug bij 'De gulle minaar'. Haar debuut, dat deu ren had moeten openen, pakte anders uit. „De film sloeg niet aan en dat maakte het moeilijker andere dingen te doen. De pers vond het niet iets bijzonders. Het was niet echt een flop. De film draaide een week of zes, zeven. En, zoals gezegd, dacht men dat ik zo'n blote rol speelde. Ik werd daardoor in de categorie 'dom blondje' geplaatst. Sylvester Stallone heeft aan het begin van z'n carrière in een sexfilm mee gespeeld. Hij geeft daarop nu als antwoord: 'Ik moet toch ook eten en geldverdienen.' Dat wordt ge accepteerd. Maar 0 wee, als ik dat nu zou zeggen. Dat mag niet. Maar zou ik over 20 jaar nog bestaan, dan zeggen ze: 'Ma riska, dat was een karakterwijf." Mariska vap f£oJ$kfafyanuit Duitslapidrkomen er mensen kijken... FOTO 'T STICHT Tokyo (ap) - De Japanse schilder Genichiro Inokuma, de verpersoonlijking van de moderne Japanse schilder kunst, is maandag op 90-jarige leeftijd overleden. Inokuma werd in 1902 in Taka- matsu, Zuid-Japan, geboren als zoon van een onderwijzer. Hij studeerde in Tokyo aan de hoge school voor de kunsten. In 1936 vormde Inokuma samen met an dere schilders de Shin Seisakuha Kyokai (Nieuwe Creatieve Asso ciatie). Twee jaar later ging Ino kuma naar Frankrijk om onder richt te volgen bij Henri Matisse. Inokuma vertrok in 1955 naar New York, waar hij een atelier stichtte en twintig jaar zou blij ven. In 1975 verplaatste de schil der zijn studio naar Hawaii. Bekende werken van Inokuma zijn onder meer 'Gezichten 80', 'Lied voor katten' en 'Jiyu' (Vrij heid). In Marugame werd in 1991 een museum voor Inokuma inge richt, waar 1.000 werken te zien zijn. Hilversum (anp) - Het Eurovisie Songfestival heeft zaterdag avond 3.280.000 kijkers aan de buis gekluisterd. Het evenement werd daarmee het best bekeken programma van de afgelopen week, zo heeft de NOS becijferd. De kijkers waardeerden het pro gramma met een 7,0, te weinig voor een plaats in de top tien van de afgelopen week. Het omlijstende programma van Paul de Leeuw haalde wel een hoge (7,7) waardering, goed voor een derde plaats. In het Textielmuseum in Til burg is het verbeelde landschap te zien van de Amerikaanse cultuur. En zo divers de uiteen lopende wortels zijn van de moderne Amerikaanse samen leving, zo verscheiden is ook de tentoonstelling USA Today. Dat beeld is gevormd vanuit eenentwintig kunstenaars die op de een of andere wijze tex tiel als materiaal gebruiken. En die vooral in hun textiele werk reageren op de omgeving en de tijd waarin ze leven, vanuit de culturele traditie waarvan ze deel uit maken. Dat betekent een bonte verschei denheid. Amerika is een sa menstelling van vele, zeer uit eenlopende culturen, sommige daterend van ver voor de offi ciële aanvang van het moderne Amerika. Daar zijn in de loop van de 19e en 20e eeuw vooral culturele tradities bijgekomen, en enkele nagenoeg verdwenen, zoals de Indiaanse. Vele van die culturen, afkom stig vanuit de hele wereld, zijn geassimileerd. Tekens en sym bolen zijn los geraakt van hun bronnen en vermengd met an dere tot een beeldtaal, die mede het gezicht van de Amerikaanse kunst van nu bepaalt. Dat ge zicht, dat is een smeltkroes waarvan deze tentoonstelling een van de mogelijke weergaves vormt. Het eerste beeld dat je ontmoet, bijna uitdagend opgesteld bij de entree en dus nog voor de tentoonstellingsruimte, stelt een typisch kenmerk van de Amerikaanse mentaliteit aan de orde: de trots, het zelfbe wustzijn, de overtuiging de beste te zijn, eigenschappen die de Europeaan typisch Ameri kaans noemt, eigenlijk alleen maar omdat ze in de Europese cultuur als chauvinistisch gel den. Het is een grote bal van repen Amerikaanse vlag, opge vuld met watten, van Donald Lipski, werkend voor de The Fabric Workshop uit Philadel phia. Dat beeld zet luid en duidelijk de Amerikaanse toon van de expositie. Bij vrijwel alle kunstenaars is er sprake van een directe reac tie op de omgeving waarin ze leven. Het duidelijkst gebeurt 98'U^ door Frits de Coninck dat bij iemand als Faith Ring gold die vanuit haar zwarte cultuur commentaar geeft in de vorm van beschilderde lappen textiel die veel weg hebben van een patchwork-quilt. Een quilt, een soort van lappendeken, is het traditionele middel van de Amerikaanse vrouw om zich' creatief te uiten en vaak ge bruikt als instrument voor een maatschappelijke boodschap. Ringgold verbeeldt op haar textielschilderingen het leven van de zwarte burgerij, op een figuratieve manier die neigt naar naïeve kunst. Bonnie Lucas probeert in haar werk een ironisch-kritische be nadering te realiseren op de Amerikaanse Disney-cultuur. Zij bewerkt het roze en mier zoete beeld van de kinderkamer en zo de manier waarop de Amerikaan het kind ziet. In haar textielcollages verbindt ze stoffen en prullaria uit de kin derkamer tot een voorstelling die spot met wat de burgelijke Amerikaan dierbaar is. Zo be zien lijkt deze kunst als kriti sche reflectie thuis te horen in de rijen van Jeff Koons c.s. Lijkt, en daarmee zijn we be land op een kritiek punt in de beschouwing van deze overi gens aardige tentoonstelling. De geselecteerde kunstenaars zijn kennelijk niet gezocht op gronden van zuiver beeldende kwaliteit. Het zijn allemaal ar tiesten die werken met textiel als beeldend materiaal, en als je dat als eerste grondslag ver kiest, verkies je het materiaal boven de inhoudelijke overtui ging. Veel van de werken zijn in Tilburg schitterend tentoon gesteld, zijn bijzonder aardig om te zien maar wat bij vrijwel alles ontbreekt, is een graad van abstractie die het werk een meer algemene betekenis ver schaft. Een betekenis die uni verseel is en die het werk uittilt boven het niveau van de vertel ling, of van de afbeelding of van de ambachtelijkheid. Wat hier aan Amerikaanse kunst getoond wordt, functioneert op het niveau van het commen taar, van de vertelling zo men wil. Het materiaal, textiel, staat hierbij centraal en is op vaak verrassende manieren aangewend. Maar één ding gebeurt duide lijk niet: het kunstwerk zegt niks over het textiel zelf, doet er niks afwijkends mee, verrast niet, zet niet aan tot verwonde ring. Dit overzicht van eigen tijdse textiele kunst uit Ameri ka volgt Ijet spoor van de volkskunst, de wortel die in de interessante catalogus uitvoerig aan de orde komt. Maar het leuke is dat de artistieke beper king een sympathieke tentoon- De basis van een schilderij van Arnoud de Blauw is het platte vlak. to LOW an Hfswiij) stelling niet in de weg staat. En wat niet onbelangrijk is, ook dit is Amerika. USA Today in het Textielmu seum in Tilburg, Goirkestraat 96, tot 14 juni. De basis van het schilderij van Arnoud de Blauw is het platte vlak. Eenvoudig en duidelijk. Door dat monochroom beschil derde vlak vervolgens op te delen in kleinere vlakken, in zijn geval geometrische vormen schept hij in het schilderij een ruimte. Dat wordt versterkt door sommige vlakken te vullen met een raster van strepen waardoor er een diepte in het doek ontstaat. Het is een zuiver schilderkun stige ruimte die op geen enkele wijze verwijst naar de werkelij ke ruimte om ons heen, alhoe wel de verleiding soms groot is om dat wel te veronderstellen. Maar uiteindelijk blijft een schilderij in de handen van De Blauw zijn eigen natuur trouw. Het blijft een plat vlak dat beschilderd wordt. De Blauw is in een bepaald opzicht academisch. Hij zet kleuren naast elkaar die elkaar absorberen. Kleur in zijn werk is nergens een vaste, altijd de zelfde waarde. Een rode streep verandert in onze waarneming van kleurwaarde als hij afwis selend grenst aan een blauw of aan een grijs vlak. Dezelfde kleur verandert van wezen door onze andere waarneming, en in die zin gaan deze schilderijen over de schilderkunst zelf. De Blauw doet daarmee zeker niet iets nieuws. Hij brengt non-figuratief de kleurleer in praktijk die Bauhaustheoreti- cus Johannes Itten heel exact heeft beschreven, en die bij voorbeeld ook het onderwerp is geweest van Amerikaanse co- lourfield painters als Barnett Newman. De Blauw brengt wel een persoonlijke toets aan door de verf borstelig te gebruiken en de beweging te laten zien van het schilderen. Dat levert een schilderkunst op die stil is en wat stug van uiterlijk, maar die zich langzaam prijs geeft door de activiteit van het kij ken. Galerie Molenaars, Ginneken- weg 79, Breda, tot 13 juni. Robert de Niro speelt een nieuwe rol in de filmindustrie. FOTOAFPI Door Jos Kessels Cannes - Er was een tijd dat Robert de Niro voor heel wat deining aan de Middellandse Zee zorgde. De bezoeken aan het Filmfestival van Cannes waren nog schaarser dan films waarin de Amerikaanse acteur figureerde. 'Body of Snatchers' was opge nomen in het hoofdprogram ma. Dat betekende dus eet gala-premiere en feestelijke j optocht naar het festivalpa-1 leis. De rauwe, ongeschoren Ferra-1 ra droeg weliswaar de ver-1 plichte smoking, maar ook met een fles cognac tel zwaaien en was volkomen I stoned. Toen hem de fles uit de handen gegraaid werd, liet I hij zich aangedaan de trappen J opslepen. Ondertussen zette I hij ook nog snel een vuurrode baseball-pet op, wat in c sjieke entourage een komisch] effect had. Sinds De Niro in 1988 in New York zijn eigen filmmaat schappij Tribeca oprichtte, heeft hij het over een andere boeg gegooid. In plaats van een gemiddelde van een film per jaar, en doorgaans was dat meteen geen onvergetelijke film, doet hij er nu drie vier 'per jaar, waarvan je het gros het liefst vergeet, met uitzon dering van 'Cape fear' en 'Goodfellas'. Hij heeft dat geld nodig om de niet bijster florerende film maatschappij draaiend te hou den. Daarbij wil het ook niet vlotten met zijn regiedebuut 'A. Bronx Tale', waarbij hij de hulp heeft ingeroepen van col lega's als Coppola, omdat hij er zelf niet meer uit komt. Een andere consequentie van zijn nieuwe rol in de filmin dustrie is dat De Niro wat meer aan public relations doet. Voor een man die be rucht is om zijn sprakeloos heid en schuwheid een hele opgave. Dat kon je weer goed merken bij zijn ontmoeting met de media dit weekend op het Filmfestival van Cannes. Hij deed zichtbaar moeite maar er kwam niets uit. Mad dog Aanleiding was 'Mad Dog and Glory', een zwarte komedie van John McNaughton. De Ni ro speelt daarin een eenzame politieagent die vanwege zijn timide karakter spottend 'Mad Dog' genoemd wordt. Als hij bij toeval het leven van een gangster redt, krijgt hij als dank een week de jonge vrien din van de gangster in huis, een rol van Uma Thurman. Een heel redelijk geslaagde komedie. In de onderkoelde humor en het terughoudende spel herken je duidelijk de hand van regisseur Mc Naughton, die bekend werd met de uiterst beklemmende 'Henry, portrait of a serialkil- ler'. Dol Zo rustig en gelaten als Robert de Niro op Cannes regageerde en omgekeerd, zo dol ging dit weekend de jonge Amerikaan se regisseur Abel Ferrara te keer. Diens horror-remake Dure film Verder zijn de grote jongens op het 46e filmfestival van I Cannes geen acteurs die mt-[ blinken door hun stijl, maaij die wel een halve wei doorbrengen in een fitnes-1 sclub. Arnold Schwarzenegger! en Jean-Claude van Damme trekken in de Franse ba plaats de meeste aandacht. Schwarzenegger kwam l feest luister bijzetten rond 'Last action hero', waarin) de hoofdrol speelt. Genodig den konden alvast een voor-j proefje krijgen van een kwar-j tier uit deze actiefilm, die III juni in Amerika uitgebrachl I wordt en rond dezelfde tijd in Europa. 'Last action hero' moet de gro-1 te zomerhit worden dit Dat mag ook wel, want defitel heeft ruim 100 miljoen dollar I gekost en is daarmee de duur-| ste film uit de geschiedenis, Krachtpatser De regisseur van de film, Jotai McTiernan zal overigens nie'J aanwezig zijn in Cannes. Dij maker van bekende actiefilms# als 'Die hard' en 'Predator De bedeesde Amerikaan is be paald geen feestvarken e gruuwt van dit soort verpM-| tingen. Voordat Schwarzenegger I kwam, mocht krachtpatser! Jean-Claude van Damme even! de show stelen. Met een re»| achtige ballon streek de I neer op de boulevard van ire| Franse badplaats. FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Scent of a woman. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sommersby. 20 u. Nowhere to run. 20 u. The distinguished gentleman. 20 u. Scent of a woman. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Sommersby. - Alhambra 2 20 u. Nowhere to run. - Alhambra 3 20 u. Passenger 57. - Alhambra 4 20 u. Daens. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Forever young. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under Siege. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Passenger 57. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Peter's friends. -Quellin ID - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. -Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Indecent proposal. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 j Scent of a woman. I -Ambassades Club 1 - 14, '01 19 en 21.30 u. De zevende hentfl-1 -Ambassades Club 2 - 14, 19en21.30u. ConsentingaduiM -Ambassades Club 3 - 14, 19 en 21.30 u. The bodyguard. I -Ambassades Club 4 - 14, 16J| 19 en 21.30 u. Marie. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Passenger 57. 20 u. The crying game. 20 u. The lawnmower man. - Memling 20 u. Indecent proposal. - Van Eyk 20 u. Alive. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. proposal. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The a.' sin. 20 en 22.30 u. School ties. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Pa*' 57. 14.30 en 20 u. Malcolm X. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Somfl 14.30, 17,20 en 22.30 u.Thedtf uished gentleman. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jen®»'! 20 u. Forever young. - 14.30, 17 en 22.30 u. Now*! run. dt 14.30 en 17 u. Jungle book versie). 20 en 22.30 u. Scent of a wom* 22.30 u. Unforgiven. 20 u. Daens. RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. KRO: 7.05 Echo. 9.05 Dingen die gebeuren. NCRV: 12.07 Hier en Nu. (12.45 Aandacht voor agrarische actualiteiten). V00: 14.05 Nieuws radio. TROS: T9.04 Interaktief. 20.04 Klantenservice. V00:22.04 Sportra dio. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VARA: 0.02 Of the record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendhu meur RADIO 2 Elk heel uur nieuws. AVRO: 7.04 Sugar in the morning. 9.04 Arbeids vitaminen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04 Het beleg van Hilversum. EO: 14.04 De gouden greep. 15.04 Formule 2. 17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek- kel horizontaal. AVRO: 19.04 Neder lands op AVRO Twee. 20.04 Album. 22.04 Met mij valt te praten. 23. 04-24.00 Bluefunk 'n soul RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. 11.04 Baas van de dag. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin- keldekinkel. NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04 Spoor 7 AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 TROS Nachtwacht. VPRO: 2.02 Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor gen met drs. F. Smulders, oogarts. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Ochtendconcert I: Radio Symfonie Orkest Saarbrücken. 12.05 Och tendconcert II: Pianomuz. 13.04 De klassieke top 10 en nieuwe klassie ke cd's. 14.00 Middagconcert: Ra dio Kamerork. en Groot Omroep koor met sol. NCRV: 16.00 De Ne derlanden: Muz. voor viool en pia no. 17.00 Leger des Heilskwartier: Muzikantencongres 93. 17.15 Mu ziek in vrije tijd: Nationaal Slagwer kensemble. NCRV: 18.04 Geloven in muziek. 18.30 Orgelconcert: Orgels van Oranje 19.10 Klassiek in vogel vlucht. 20.02 Avondconcert: Le sa lon de Rossini: Duetten en kwartet ten. 21.30 Festival voor eigentijdse muziek 9t in Alicante. EO: 22.30 Orgelbespeling. 23.00 De oratoria van G.F. Handel. 23.30-24.00 Songs of praise RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke Roorda is in gesprek; 9.45 Instituut Schreuders; 10.02 Ontmoetingen in de natuur met Gied Jaspars; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Ischa; 12.02 De omgekeerde we reld; 13.10 Aardse zaken; 14.02 Pas sages passanten: 15.02 Boeken; 16.02 Stenen des aanstoots; 16.20 Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT PP: 17.50 D'66. KRO: 18.02 De on derstroom. 18.25 Scheepspraat 18.30 Taal en teken. 18.50 Het le vend woord. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19 50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Actuali teiten in het Chinees. TELEAC: 21.00 Frans voor bedrijf en beroep. 21.30 Moshi moshi, Japanse taal. 22.00 Como vai, Portugees voor begin ners. 22.30 Olga, Spaans voor op vakantie. VPRO: 23.00-24.00 Het pa radijs OMROEP BRABANT Elk heel uur en 07.30 AN P-nieuws, gevolgd door Brabants nieuws en actualiteiten (behalve 08.00 en 13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51 Weerman Johan Verschuuren. 7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32 Brabants nieuws en actualiteiten. 907 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.07 Muziekkiosk. 15.07 Prikbord. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-meuws: Zie Radio 1. - 7 00 Nieuws en actualiteiten. 7.32 Re gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De v»n- 7.50-8.00 De agenda. 12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.15 net weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 besprek van de week. 12.55-13.00 aSen6a- '6.00 Gefeliciteerd! i'.OO Nieuws en actualiteiten. 17.15 het weer in de provincie. 17.32 jtegionaal nieuwsoverzicht. 17.35 vogels, vissen en Piet Smeerpoets. 17.55-18.00 De agenda 19.5 20.| 06.i 09.1 091 094 10.1 !0.( 10.4 n.< 11. 12.4 12.! 13.1] T3.([ 13.4 14.0 14. 14.3 14.! 15.C 15.(1 15.3 16.C 16.® 16.3 |J« ben ddn't Pi, -ttrT/nrwmm inpakken ÏOÜ W [ffr/ ten je toch een lieve Dmbik i I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18