Zeventig kilometer lelijkheid a 'Stel Betuw een ja; Ierland wii DE STEM E 'Euro-getto' slokt negentiende-eeuwse buurt in Brussel ofÉ5tlis5SS et,ondtocha'vaat- De Belgische kust als een Atlantische wal van beton en glas Gelderland te Italië van het N* de stem EXTRA OP MAANDAG maandag 17 mei 1993 A2 Vogelvrij Erasmus van Rotterdam L0SSE FLODDERS de stem 'Nederlands euthanasiemodel wint aanhang in EG' Door die nieuwe hal van Schiphol kun nen ze 27 miljoen reizigers per jaar verwerken. Op de grond en over 365 dagen gespreid is daar nog wel iets bij voor te stellen. Een dagelijkse gigantische mierenhoop, waar alles schijnbaar chaotisch en toch doelgericht door elkaar kri oelt. Datzelfde getal, diezelfde massa's moeten ook de lucht in; dan zie je ze vliegen en je krijgt het spaans benauwd. Als je dat al niet was bij de wetenschap, dat het nieuwe pakhuis 150 meter lang is, eventueel aan te breien tot 350 meter. Eer die afstand is afgelegd, zou de reiziger al halverwege de bestemming kunnen zijn. Vliegmachines heetten ze vroeger. In het familie-album zit een foto van mijn ouders in destijdse vrijetijdskleding met mij erbij op een strook gras tussen boterbloemen en madelieven, fietsen en pick nickmand ernaast. De gezich ten niet naar de zon geheven, maar richting grootmazig hek waarachter een schattig mini- vliegveld. „Dan gingen we lekker naar buiten, bij Schiphol was het gezellig, daar zat het vol dag jesmensen, allemaal kijken naar die grote vliegmachines, monteurs waren bezig of ze taxieden naar een andere plek, als je geluk had zag je er een opstijgen, soms twee maar dat was héél bijzonder." Het jongetje van toen weet nog, dat-ie er een keer in mocht om te kijken, ook in de cockpit. Want één zo'n ding stond permanent ter bezichti ging. Dat geluk is mij nooit toegevallen. Hij is net ietsje ouder, misschien was ik nog te klein. Of hadden mijn ouders er het entreegeld niet voor over. Ik betrad een vliegtuig pas bij mijn eerste luchtreisje. Naar Parijs. Ge wéldig - je kreeg zelfs eten onderweg. En mededelingen over de hoogte of welke stad dat groepje lego-huisjes was en welke rivier als zilveren lint tussen groen slingerde. Ogen en oren tekort. „Waarom klappen ze Mijn dochter - bij haar eerste vlucht. Ook zij kon haar ver rukking niet op om zon op watten wolken en besneeuw de bergtoppen, om die ge waarwording zo los van de aarde te zijn. Als kind van haar tijd was zij gestroomlijd geëvolueerd van driewielertje tot vliegtuig en daarom vond zij ondanks de sensatie vlie gen toch de doodnormaalste zaak van de wereld. En con cludeerde nuchter, dat ap plaus geen compliment voor de bestuurder inhield maar ontlading van de spanning was, gewoon opluchting dat we veilig aan de grond staan. Zij klapte dus niet. En ik Ergens in een la ligt die uitgeknipte advertentie van Hoogovens; 'Ons alumi nium leer je kennen op 10.000 meter hoogte - flexibel en sterk - bestand tegen atmo sferische invloeden - weegt geen gram te veel'. Wat is één zo'n grammetje helemaal. Ze hoeven maar een vette drup pel olie vergeten weg te ve gen, denk ik dan. En een dooie vlieg komt op het brie- venwegertje al verder dan dat eerste streepje. Inwendig klap ik mijn handen aan flarden. De KLM houdt ons voor, dat de luxe en het comfort van het moderne vliegen het beeld oproepen van een gra cieuze zwaan die zo sierlijk golvend landt. Daarboven tussen wolken en zon met veel blauw rondom, wil dat. misschien wel lukken. Kun je je voelen als Nils Holggerson, vrij in de lucht tussen veilige, vleugels. Eenmaal geland op nachtelijk Schiphol is dat sprookje definitief ten einde. Eigenlijk zat het al fout bij het begin: er was eens... Er was eens een internationale luchthaven, die vanuit vele plaatsen in het land 's nachts niet per trein te bereiken is. De reiziger die zich toch al bezwaard voelt omdat de zil veren vogel zoveel rotzooi in de lucht uitbraakt, zal er nog eens ettelijjke milieuvervui lende autokilometers tegen aan moeten gooien om bij nacht en ontij het vakantie vliegtuig te halen. Per dure taxi of per vriendelij ke buurman, die óók van twaalf tot twee met drie wek kers naast z'n bed natuurlijk geen oog dichtdeed. En die slaperig en al nog terug moet rijden. De vakantievierder zélf staat om vier uur 's nachts op een lichtzoevende voetjes voortschuivend loopband 150 m lang wat dommelig te dro men over vakantie en wat dat nu eigenlijk is. Uit ben je. Tussen zijn 40e en 50e levens jaar bereikte Desiderius Er asmus van Rotterdam het hoogtepunt van zijn roem. In eeuwen had Europa niet zo'n groot man gekend als de tengere bastaardzoon van een Rotterdams dagloners-echt paar. Desiderius is Latijn voor: de gewenste, de verlang de, en dat was hij nou net niet, dit ongewenste jongetje, ver wekt door een onbekend ge bleven priester. Dag en omstandigheden van zijn geboorte zijn in zorgvul dig duister gehuld gebleven, maar het jaar van zijn geboor te staat vast: 1466. Zijn ouders stierven jong en de nabestaan den hebben met grote haast de kleine bastaard in handen ge speeld van de kerk, die zich graag ontfermde over het hoogbegaafde knaapje. Op zijn 21-e gaat hij het klooster in, het Augustijner klooster in Steijn, en niet zo zeer uit religieuze roeping, maar omdat het klooster de grootste klassieke boekerij be zat van die dagen. Boeken waren de hartstocht van de niet hartstochtelijke Erasmus van Rotterdam en ze bleven dat tot zijn dood, toen hijer verscheidene aan had toegevoegd. Hoewel hij in 1492 tot priester was gewijd hebben weiningen hem gedurende zijn leven in priestergewaad gezien. Velen zagen hem in een besmeurde drukkerskiel, blij aan het werk temidden der drukkers gezellen van de grootste druk kerijen van Bazel en Venetië. Als corrector speurde hij daar in de nog vochtige vellen en samen met de meesters teken de hij fijne initialen op de fraai bedrukte perkamenten. Het waren de gelukkigste uren van zijn leven. Na zijn eigen als kwinkslag geschreven best-seller Lof der Zotheid, in het humanisten Latijn dat hij had gemaakt tot het Esperanto van Europa, be reikte hij de wereldroem die hem maakte tot de meest ge- door John O'Mill zochte eregast van de groten der aarde. Melanchton prijst hem in zijn Latijns loflied als: de onweer legbaar grootste autoriteit in wereldse en geestelije zaken. Elders heet hij Prins der We tenschap, doctor Universalis, Vader aller Studies, Licht van de Wereld, vir incomparabilis et doctorum Phoenix. Kon men hem een brief ont lokken dan was men als bezit ter daarvan al en man van roem en aanzien. Een brief van Erasmus gold als een on betaalbaar bezit. Gewikkeld in brokaat werd zo'n vel per kament bewaard als een reli kwie bij de aristocratie van de geest in Groot Brittannië (les grand mylords, magnanimes et forts) en op het vasteland... behalve bij Maarten Luther. Die veegde zijn gat eraan af, zoals hij schreef in een goed- bewaarde brief uit het jaar 1524. Dit alles vermeldt Ste fan Zweig in zijn biografie 'Triumph und Tragik des Er asmus von Rotterdam'. De vermelding van de gatafve- gerij is wel bedoeld om het verschil te accentueren tussen de broze kamergeleerde en de onbehouwen boerenmonnik, de 'Grobian', die stampvoe tend, vuistenballend en brie send, gevulde inktpotten smeet naar vermeende duivels in werkkamer. Toch wilde ik hier, handelend in de geest van de immer ver zoenende humanist, ergo in het licht van het audiatur et altera pars and all that een goed woordje doen voor de grove gatveger, en wel een woordje over die aarsreini ging. Maarten kan dat eenvoudig niet leterlijk bedoeld hebben. Voor het annale reinigings-ri- tueel heeft hij net als confra ters 'den aerswisch'. i Obers in actie op de boulevard langs het Albertstrand. De betere Frans-talige klasse verkiest het casino. Door onze correspondent Bert Schampers Knokke is al lang ont waakt als ik er op een lentemorgen doorheen raas. Het Monaco van Bel gië maakt zich mooi voor het zomerseizoen, wat leidt tot allerlei ongemak ken voor de automobilist. Knokke is de eerste badplaats voorbij Nederlands grondgebied. Aan de rand van het grensover schrijdende natuurreservaat Het Zwin begint de vrijwel ononder broken boulevard met tearooms, gokpaleizen, fietsverhuurders en flatgebouwen. Zeventig kilome ter lelijkheid. De gemeente Knokke-Heist is, naar rang en stand, opgedeeld in drie woongebieden. De nieuwe rijken - de patsers, slagers en bakkers- vertoeven in Het Zou te. Daar hangt de dure merkkle ding in de etalages en liggen de Cartier-uurwerken te blinken. De betere Franstalige klasse ver kiest Duinbergen, vooral dan rond het Casino en het Albert strand. Het gewone volk is gedoemd te verblijven in Heist, het oude vis serdorp met minder luxe en van af de zeedijk een weinig aan trekkelijk uitzicht op de haven van Zeebrugge. De burgemeester van Knokke is graaf Leopold Lippens. Deze in het Frans opgegroeide edelman verfoeit de arbeider-dagjestoe- rist die met kroost en koelbox vanuit de provincie naar zijn gemeente trekt om er aange naam te verpozen. De graaf vond er het woord frigobox-toerist voor uit. Place-m'as-tu-vu Lippens prefereert het volk dat zijn rijkdom etaleert en met hun Ferrari's Testa Rossa en Por sches rondjes rijden langs de terrassen van het Albertplein, in de volksmond Place-m'as-tu-vu. En wie niet per se gezien hoeft te worden, kan de hele dag door winkelen. Knokke is zeven da gen per week één groot winkel centrum, van de lang uitgestrek te Lippenslaan tot aan Het Zou te. Dit is het soort vertier dat ook een bepaald type Nederlander aantrekt: mooie gelukkige men sen, die de artificiële wereld van Ralph Lauren en Rolex nodig hebben om mee te tellen. Vertoeft de snel rijk geworden slager doorgaans in een apparte ment van 7,5 miljoen frank aan de zeedijk,, mensen met méér klasse en geld verkiezen het groen. Wie in Het Zoute van de kust wegrijdt, richting Royal Club du Golf, belandt in een paradijs met schitterende witte villa's, cottage-woningen en ju weeltjes van bouwsels in Nor- mandische stijl. Een oase van wit en groen. Door René de Cocq Millstreet - „Als we winnen ben ik de luidruchtigste feestvierder in Millstreet", verkondigde Conamus-direc- teur John de Mol vlak voor het Eurovisie Songfestival zou beginnen. „Maar nu durf ik er nog niets op lia te zetten, ik ben nog maar even rustig." De Mol behoorde na afloop in derdaad niet tot de uitbundigste gasten op de slotpartij, waar de Nederlandse delegatie met ge- laars en onroerend goedseeto geven volgens Vandaele hun zet snel op als er een besl mingsplan moet worden gem zigd. Het massa-toerisme heeft alleen de Belgische of Vlaams kust verpest - omdat ieder® wilde wonen met zicht op z« nu daar eenvoudig geen ruim meer is, wordt in de polders na hartelust getimmerd en gene seld. Volgens Wilfried Vandaele is! Haan, maar eigenlijk de kust, verzadigd. „De Haan te 10.800 inwoners, maar we hei ben wel een infrastructuur »i meer dan 100.000 mensen, de middenstanders vertel dat nu wel vol genoeg is, halen zei schouders op. Maar als je 4 praat, geven ze me diep in hart wel gelijk." De autosnelwegen van Bi en Antwerpen naar de kust sl ben elk weekeinde dicht. Ei jaren geleden vond de rijkswat zelfs het 'blok-rijden' uit. betekent dat de stroom auto's: mootjes wordt gehakt en een peloton vierwielers out begeleiding van motoragi kan doorrijden. Iedereen wil blik praktisch aan het sti parkeren. De kustgemeea! doen er weinig aan om dat der aantrekkelijk te maken Van onze Haagse redactie Den Haag - Er moet een jaar onderzoek of de Betuwelijn ondi legd. „Als het belang van de Betuwe lijn voor de volgende eeuw zo groot is, kun je toch best een jaartje wachten", hekelde de Gelderse Commissaris der Ko ningin, J. Terlouw het vrijdag genomen besluit van het kabinet om de Betuwelijn bovengronds aan te leggen. Terlouw kondigde in het tv-pro- gramma Het Capitool aan dat de provincie Gelderland 'alle wette lijke mogelijkheden zal gebrui ken' om het besluit van het kabi net te bestrijden. Het provincie bestuur van Gelderland doet dat, omdat het besluit tot boven- Koelbox-toerisme langs de kust. Omdat Knokke, in tegenstelling tot de meeste andere Belgische gemeenten, zijn rijke inwoners geen 'personenbelasting' aanre kent, hebben heel wat welgestel de Belgen deze gemeente tot hun hoofd-verblijfplaats uitgekozen. Doordeweek wonen zij in hun 'tweede huis' in Brussel of Ant werpen, waar zij hun brood ver dienen, al is vrouw-lief in het seizoen meestal wel op de ten nisbaan in Knokke. Kwaad geschied De Belgische kust is praktisch volgebouwd. Elk stukje duinge bied is verkaveld, al wordt nu dan getracht om via een decreet te redden .wat er nog aan natuur te redden valt. Het kwaad is natuurlijk al lang geschied. Triomfeert objectief gezien de lelijkheid - de meeste bewoners en toeristen vinden het zelf on getwijfeld prachtig en gezellig - er zijn toch ook nog idyllische plekjes. Neem een dorp als De Haan, gelegen tussen Blankenberge en Oostende. In tegenstelling tot Blankenberge staat in De Haan' op maandagochtend geen ma dammeke in regenjas met tijger motief aan de gokkast haar frankskes te verspelen. Nee, De Haan heeft niet dat schreeuwerige van de andere badplaatsen, niet het bekakte van Knokke en niet het volkse van Oostende, Blankenberge of De Panne. De Haan heeft stijl en is bovendien de enige badplaats foto's archief de stem Speculatie waarvoor de procedure 'be schermd dorpsgezicht' loopt. Vlaams Spreken over 'de Belgische kust staat in het nieuwe België gelijk met de doodzonde. Wilfried Van daele, gemeenteraadslid in De Haan, heeft het consequent ovei 'de Vlaamse kust', al converseert in het lange zomerseizoen mis schien veertig procent in de an dere landstaal. Vandaele is behalve raadslid ook secretaris van het Algemeen Ne derlands Congres, de stichting die alle mogelijke vormen van Vlaams-Nederlandse samenwer king coördineert en stimuleert. Hij voelt zich derhalve een beet je meer Vlaming dan Belg. We rijden samen rond in De Haan, vroeger bij de gegoede burgerij beter bekend als Coq- sur-Mer. Is Knokke het Monaco van België, dan mag De Haan het Deauville van België zijn. Dat heeft te maken met de con- sessie die de Société Anonyme Coq-sur-Mer in 1889 voor een periode van negentig jaar ver leende aan een Gentse vennoot schap. Er mocht binnen een bepaalde oppervlakte alleen onder strenge voorwaarden worden gebouwd. Het resultaat waren majestueuze huizen en hotels, stijl-Belle Epo que met torentjes en vakwerk in de nok. De Belgische journalist Gerrit Six typeert de huizen en de architectuur in De Haan als een Disney World avant-la-let- tre. Toen het erfpacht afliep en er een nieuw bestemmingsplan moest komen, werd naar harte lust gebruik gemaakt van de overgangsperiode om aan de be palingen te ontsnappen. Maar tot uitwassen is het nauwelijks gekomen, al kon een projectont wikkelaar het niet laten in de duinen een grijze bunker van beton neer te zetten. Einstein De bekendste inwoner van De Haan is Albert Einstein geweest. De geleerde keerde in 1933 uit de Verenigde Staten terug naar Europa, maar wilde onder geen beding naar Nazi-Duitsland. Hij verkoos daarom in België te blij ven en De Haan werd zijn toe-, vluchtsoord. Op 28 maart 1933 arriveerde Einstein in Antwerpen met de pakketboot 'Belgenland' en spoorde meteen naar Oostende. Een dag later nam hij de tram naar De Haan, waar hij om 17 uur aankwam, naar verluidt met zestien koffers. Einstein woonde gedurende zes maanden in een villa aan de Shakespearelaan. Hij trok op met de kunstschilder James En- sor en nodige Franse ministers uit in de tuin van de villa Savoyarde. In de herfst keerde Einstein terug naar de VS. Golf De burgemeester van De Haan is een fietsenmaker- en verhuur der. En omdat dit België is - en de burgemeester gekozen wordt uit de raad - is de eerste burger van de buurgemeente Bredene tegelijk ambtenaar bij de ge meente De Haan. Het gemeentehuis van De Haan zit in het voormalige Grand Ho tel du Coq, vroeger een van de meest luxueuze hotels aan de Belgische kust, met een prachtig tenniscomplex voor de deur en een eigen koetsverbinding met Oostende. Koning Leopold II heeft zijn stempel gedrukt op De Haan. Mede om de koninklijke familie en de gegoede burgerij te beha gen kwam er een tramlijn langs de kust. De vorst liet in De Haan ook het eerste golfterrein van België aanleggen. De gezonde zeelucht had ook een explosie van zogenoemde preva- toria tot gevolg. Oorden waar bleke, verwaarloosde of astmas- tische kinderen nieuwe krachten konden opdoen. Vakantiedorpen Wilfried Vandaele stuurt zijn be jaarde Volkwagen door de pol ders. Van ver zijn de vakantie parken te zien, die de laatste jaren als paddestoelen uit de grond zijn gekomen. Honderden witte huisjes in het open land schap, aan de rand van De Haan. Ooit was dit landbouwgrond, maar de boeren waren er als de kippen bij om hun eigendom voor recreatieve doelen te ver kwanselen. Sommige gemeente raadslieden, die nauwe banden hebben met de projectontwikke- De Haan probeert zuinig te j op zijn monumenten, slaagt daar niet altijd in. speculant blijkt soms stevige:| zijn schoenen te staan burgemeester-fietsenmaker, I de Normandiëlaan staat de vJ 'Le coeur volant' er troostelij bij. Een stuk gevel is alles i over is gebleven van dit kelijke pand. Jarenlang stil het leeg, de speculant liet era ratten in los om de rottingspj ces sneller te doen verlopen 1 compromis is dat een stukje] vel blijft staan en dat daaracfc een nieuw appartementen» plex wordt opgetrokken. Van het aaneengesloten schap, het ongerepte natuur bied met kleine woonkern»| aan de Belgische kust niets j over. „Vergeet ook de niet van een dwaas geslacht,] voor klaterend goud de heeft verkracht", zong de ®l vlaamse troubadour Willem mandere. Toch maakt iedereen aan t een tevreden indruk, oudjes in Blankenberge fk' met een brede grijns o' zeedijk. In het korfje ar stuur verse broodjes en Het trainingspak is het pop® ste kledingstuk hier, zelfs W het seizoen. Het geeft de si® tie van bewegingsvrijheid,! dat op zich merkwaardig it® claustrofobisch landschap hoge flatgebouwen. In del vaart de ferry. Wie ooit de] nam in Oostende of Zeebn weet hoe België er vanopj uitziet: als een Atlantische] van glas en beton. V P H H a: te 01 d:i 01 V v, V vi gl V. ri ta Bergen - Het Nederlandse debat over euthanasie wordt 'met groeiende belangstelling' ge volgd in andere Europese landen en betekent een forse stimulans voor de euthanasieverenigingen elders in Europa. Dat is één van de bevindingen van het congres van Europese Euthanasieverenigingen dat dit weekeinde in Bergen is gehou den. Volgens de chirurg-oncoloog dr. A. Smook, die het congres leid de, is gebleken dat de gedachte achter vrijwillige euthanasie in andere EG-landen snel terrein wint. In vanouds behoudend katholieke landen als Spanje boekt de daar werkzame vereni ging zelfs een ledenwinst van enkele honderden per week. Ook meldden diverse vertegen woordigers van andere landen een toenemende discussie en groeiende politieke invloed, waarbij Nederland steevast als voorbeeld dient. fep fn Politiek, het zou niet de hilt 1 van alles en iedereen i De S re,s'uiten komen. Zo zou he* rvarfnn8- J ,d ,s anders- suggereei '»n a Par'ementaire enquêtes. ,n" i%!e,tawel'in hebben de belai wet ook een r0' gespeeld, zi nniietn' n?9 voor er een schandtf puete gehouden worden. an vort idee' want de argumenten ie Ijjn keer'op .tafel legde om haar )e nr„ -ve. edigen klinken niet al tq ndor Hincies Gelderland en Zuid-h oevooi t grond. Ze hebben laten 1 srvan?h009leraar als f|odderwe Minister beweert dat het plan V, hinisto? hV6ï moet kosten- Maar W haar Keft ongetwijfeld uitsteken. ,ereageerdeShPhhm9' Die. moeten n Unistor o hebben op het werk )an itiinn Papieren en berekeninge Pinle S",tmi P bi ki M Door Paul Ames(ap) Brussel - Koning Leopold II was rond de eeuwwisseling goed op weg om met brede lanen, parken en statige hui zen van Brussel een tweede Parijs te maken. Dat het ademende hart van de stad later dicht zou slibben met EG-instellingen, kon toen nie mand nog bevroeden. De Wetstraat, waar Leopold bo men liet planten en waar het Belgische parlement zetelt, loopt nu dwars door het 'Euro getto', de negentiende-eeuwse buurt waar de EG kantoor houdt in 59 gebouwen. In het getto wordt bijna con stant gebouwd. Woonhuizen worden opgeslokt, hoge kranen zetten er hoge kantoren voor in de plaats. Die werkruimte is niet alleen bestemd voor de EG, maar ook voor de bedrijven en diensten die de EG - maar ook de in Brussel gevestigde NAVO - als een magneet heeft aange trokken: 230 multinationals, 5.000 lobbyisten, 536 handels maatschappijen, 90 groeperin gen voor speciale belangen, 48 internationale organisaties en 150 internationale advocaten kantoren. In Brussel bivakkeert bovendien het op een na groot ste contingent journalisten in de hele wereld; alleen rond het Witte Huis in Washington zijn er meer aan het werk. Brussel, de hoofdstad van Euro pa. Dat streven brengt wellicht kansen voor de toekomst, maar op dit moment is het slechts traumatisch, zegt Herve Cnud- de. Hij leidt de Werkgroep voor Stedelijk Onderzoek, die met gemengd succes opkomt voor het behoud van het Brusselse erfgoed. „Hoe meer Europa groeit, hoe meer het zijn omge ving vernietigt", zegt Cnudde. En groeien zal de EG. Nu wer ken in Brussel al 26.000 Euro- craten uit de 12 lidstaten. Dat zal alleen maar meer worden, want Zweden, Finland en Oos tenrijk hopen in 1995 tot de EG toe te treden en zullen mogelijk worden gevolgd door Noorwe gen, Hongarije, Polen, de Balti- sche staten, Tsjechië en Slowa kije. Om die groei aan te kunnen worden in Brussel gigantische gebouwen neergezet, waarvan er twee - het vergadergebouw van het Europarlement en het kantoor van de ministerraad - conferentie- en werkruimten zullen hebben met een opper vlakte van meer dan 2.000 ten nisvelden. Het plan van architecten om de Europese Commissie, het dage lijkse EG-bestuur, in een toren gebouw van. 1.100 meter onder te brengen, heeft het niet ge haald. De wolkenkrabber zou de hoogste ter wereld zijn ge worden en ruim 2,3 miljard gul den gekost hebben. Karei van Miert, de EG-com- missaris die over de gebouwen gaat, wees het plan als een 'totale absurditeit' van de hand. De commissie is echter hard aan een nieuw onderkomen toe, want in januari 1992 verliet zij haar kantoren in het Berlay- mont-gebouw. Het gebouw, in de volksmond bekend als het 'Berlaymonster', is vergeven van de kankerverwekkende stof asbest. Als eigenaar van het gebouw onderhandelt België met de EG over de toekomst van het Ber- laymont. De regering wil het gebouw niet zonder meer afbre ken. Het verwijderen van de asbest en het opnieuw inricWJf zou echter tot het einde van], eeuw kunnen duren, heeft vervangende kantoren f huurd in dichtbijzijnde geb]*| wen, wat de belastingleg jaarlijks meer dan 50. mi'r gulden kost. De Belgische vice-premier t me vindt dat de EG goed nadenken om te voorkomen er een tweede 'Berlaymo®'] wordt gebouwd. De EG-g' wen zullen worden geïntegi in het stedelijke weefsel' Brussel, beloofde Coeme. oh de twijfelt aan die mooie w den. „In principe zou het moeten zijn, maar in dit 1 bestaan geen principes." <u laadt wP reageren- 'e Proving mmister de verdenking i üe' Cm hlf9emeer|ten niet set besluit _,ad kunnen berekenen ver bbift„,0mdat zoals Ma'i P|a'n v.°nor de TGV? Dat klinkt on: rift qeld nvo wminister is duurde' Jen heeft tï Vanwege de precede r'ernatief u en een nieuw traject, !ewicht van nnnen eisen? Eveneen: daarom rUn a!$umenten, ook in dl 'kt e°op Daarnm Yanwege lobby's d ]ee H- uaarom is een enquête, v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2