weekend Onze man in Goa Na de brand Op dinsdag 4 mei publiceerde De Stem een artikel over joodse tekenaar Leo Kok die kort na de bevrijding in een Duits concentratiekamp overleed. Bij het schrijven van dat artikel was niet bekend dat Kok banden met West-Brabant had. Een telefoontje op de dag van publicatie leerde dat die banden er wel degelijk waren. Er bleek zich in Breda bovendien onbekend tekenwerk van Leo Kok te bevinden. De kort na de oorlog overleden Joodse tekenaar Leo Kok blijkt banden met Breda te hebben Dat vader joods was, hebben we ook nooit geweten. DE STEM W W Bm, ZATERDAG 15 MEI 1993 De ontbrekende schakel Wij hebben besloten, mijn vrouw en ik, om het voor beeld van koningin Elizabeth te volgen en ons huis open te stel len voor het publiek. De brand, die vorig jaar in onze balkonkast heeft gewoed, heeft ons een forse schade bezorgd, die helaas niet op de belastingbe taler kan worden afgewenteld. Landgenoten en toeristen kunnen nu bijdragen aan het herstel van het historische bouwwerk, door tegen betaling ons huis, inclusief de balkons die er aan hangen, te bezichtigen. De balkons, waarop de bezoekers in groepjes van drie kunnen worden toegelaten, zijn van vers kunstgras voorzien ter verhulling van ruim een halve eeuw betonrot. Ons gebaar naar het grote pu bliek toe heeft, evenals in Enge land, aanleiding gegeven tot con troverse. In augustus en septem ber mogen bezoekers een stipen dium van twintig gulden betalen voor een rondleiding. In tegen stelling tot de Britse vorstin ver zorg ik die zelf. De opbrengst gaat naar het fonds voor de restauratie van het vorig jaar gedeeltelijk afgebrande bouwwerk, waarvan de geblakerde deur nog aan de ramp herinnert. Aanhangers bejubelen 'de briljan te inventiviteit en de sociale be trokkenheid van deze geste', maar afgunstig tuig, dat de zon niet in het water kan zien schijnen en dat fluistert dat wij de brand zelf hebben aangestoken, vindt de prijs, met name voor mensen met uitkeringen, veel te hoog. Dat de bezoekers bij de uitgang op gebloemd plastic een boterham tevredenheid krijgen aangeboden wordt voor het gemak over het hoofd gezien. Geklaagd wordt niettemin dat de prijs 'absurd hoog' is. Voor een gezin met twee kinderen vergt een bezoek tachtig gulden. Alleen Japanners en Amerikanen kun nen dit betalen, zo luidde de klacht van linkse zielen in Londen, die van oordeel zijn dat koningin Elizabeth Buckingham Palace al lang, en geheel gratis, had moe ten openstellen. Ik voel daar niets voor en ik heb liever Japanners en Amerikanen in huis dan het plunderende proletariaat. Op Buckingham Palace verwach ten ze deze zomer minstens vijf tigduizend bezoekers. Mijn vrouw en ik zijn met vijfduizend bezoe kers al redelijk tevreden. Dat le vert een ton op, minus vijfdui zend sneden brood, die we van tweehonderdvijftig bruine broden afzagen. Het beleg, in de vorm van tevredenheid, graaien we uit de lucht. Ons huis zal voorlopig vijf jaar toegankelijk zijn, tenzij er ongeregeldheden uitbreken. De Windsors gaan tijdens de pe riode van de bezichtigingen op vakantie, maar wij houden een oogje in het zeil. Voor al het prachtige dat men kan zien, onze staatsi.evertrekken, slaapkamers, de wijncollecties in de keuken kastjes, de twee toiletten, mijn garderobe, een boekerij en een vermaarde kunstcollectie, is de toegangsprijs niet te hoog. Mada me Tussaud is acht procent duur der. Zoals koningin Elizabeth het niet goed vindt dat horden toeris ten op haar koinklijke wc gaan zitten - zij worden verwezen naar de latrines in de koninklijke stal len - zo verwijzen wij onze gasten in hoge nood naar de bosjes aan de overzijde van de straat, waar een buurjongetje toiletpapier per strekkende el verkoopt. Tegen extra betaling kunnen Ja panners en Amerikanen bij ons logeren - en hier gaan we een enorme stap verder dan de Windsors. Voor dit doel hebben we slaapdozen in Rotterdam be steld, die op straat zullen worden geplaatst. In die dozen komt een Gideonsbijbeltje te liggen. Bij nachtvorst serveren wij bouillon met croutons tevredenheid. Ook wij worden thans, evenals de Britse vorstin, van afzetterij be ticht. Wij wijten dat aan het slech te economische klimaat. Men zal kunnen zien hoe sober er op Buckingham Palace wordt ge leefd. Bij de uitgang staat mijn fiets, waarop Japanners zich, ui teraard tegen betaling, kunnen laten fotograferen. Evenals prins Philip ben ik een sportief type. VERVOLG VAN WEEKEND 1 Negentigduizend inwoners telt Ma lakka nu en de meesten zijn van Chinese afkomst. De mooie Oudhol landse huizen in de Heerenstraat en de Jonkerstraat zijn vrijwel al lemaal ur het bezit van Baba Nyonya's, het mooie halfbloedras dat ontstond toen Chinezen zich met Maleiers vermengden. En de Jonkerstraat is een antiekbuurt ge worden, waar glimlachende Baba's nu aan Hollandse toeristen voor een paar gulden oude VOC-duiten verkopen. Een steenworp verder staat het Stadthuys dat in Malakka drie eeu wen lang de zetel van de macht vormde. De VOC bouwde het mas- sieve rode gebouw in 1650 als een onderkomen voor haar gouverneur en diens officieren. In 1982 maakte Maleisië er een museum van, met bijdragen van enkele sponsors, die ook nu nog zo hun belangen in Malakka hebben: ABN, Akzo, Fok ker en Philips. Dankzij hun gulle steun'is de ka mer van de VOC-gouverneur in ere hersteld, met aan de wand enkele foeilelijke familieportretten, een kapotte Zaanse klok en een slechte kopie van Vrooms beroemde Zee gezicht op Hoorn. Er is nóg een Nederlands concern dat hier in Zuidoost-Azië goede zaken doet. Op een avond, in een bar van nogal duister allooi, roept een halfdronken man als hij hoort waar wij vandaan komen: „Ha! Netherlands. Good! Dutch Baby!" Dutch Baby, een naam als een vloek. Maar Dutch Baby bestond toch niet meer? Friesche Vlag had toch al bijna tien jaar geleden publieke lijk bekendgemaakt dat het in ont wikkelingslanden zou stoppen met de verkoop van blikjes melkpoeder met daarop een rozige baby? Talloze kinderen in de Derde We reld waren toch aan diarree, onder voeding en mineralengebrek ge storven doordat hun moeders meenden dat een met water aange lengd blik 'Dutch Baby' volwaardi ge babyvoeding bevatte in plaats van doodgewone magere melk? We kijken in het telefoonboek en vinden: 'Dutch Baby', met een adres op een bedrijventerrein in een buitenwijk van Malakka. De volgende ochtend staan we er op de stoep en verbazen we ons over de wijze waarop de Coöperatieve Con- densfabriek Friesland zich, in dit land waar het drinkwater onbe trouwbaar is, tot werkelijk op de rand van het oirbare heeft terugge trokken. Daar staan nog altijd de i blikjes met doodgewoon - der. Alleen: op het etiket heen ch Baby nu Dutch Lady blozende boerinnetje met vervangen door een even boerinnetje met melkemmers Boven het boerinnetje staat, wat kleiner lettertype: Dutch Baby'. Voor wie gee»; kent wordt het nog een keer' in het Engels herhaald: 'A Baby product'. In 1641 ging de VOC over lij hier winst te maken. Ergvl anderd is de Nederlandse h geest in die drieëneenhalve niet. Door Camiel Hamans Het is 4 mei. De krant is net gelezen, de tele foon gaat. „Met me vrouw Beekers. Die Leo Kok, waar u van daag over in De Stem schrijft, kan dat mijn oom zijn?" Verbaasde stilte. De Leo Kok van het artikel was een jonge joodse tekenaar die twee jaar in kamp Westerbork gezeten heeft. Na de oorlog doken een dikke 150 teke ningen en portretten uit de kamp tijd van hem op. Kok heeft de Duitse bezetting niet overleefd. In Ebensee, een dependance van het gruwelkamp Mauthausen, is hij vlak na de bevrijding bezweken. Van enige verbinding met West- Brabant is bij alle voorbereiding nimmer iets gebleken. Geen infor mant die ooit iets over een nichtje heeft gezegd. Het gesprek gaat verder: „Kok is een veel voorkomende naam, Leo ook. Dus of eh... Leo Kok had een broer, Charles, was dat uw vader?" „Ja, ons vader heette Charles." „Kwam hij uit Berchem?" „Ja, Ber- chem bij Antwerpen." „En uw grootouders, hebben die in de oor log in Suriname gezeten?" „Ja, dat klopt ook." „Het kan niet anders, u moet een nichtje van Leo Kok zijn. Wat weet u van uw oom?" „Niets, bijna niets. Thuis werd er niet over die tijd gesproken. Maar het zelf portret dat in de krant stond, dat lijkt op een foto die bij oma en opa op het buffet stond. En we hebben ook nog een tekening die vader altijd bewaard heeft." Een afspraak is gauw gemaakt. Op weg naar de Bredase Vuchtstraat worden de aantekeningen voor het eerste stuk nog eens doorgenomen. Werner Löwenhardt, Amsterdams reclameman en kampgenoot van Leo Kok beschreef zijn vriend als een knappe jongenman. „Heel knap, kun je beter zeggen. Niet groot, zo'n 1 meter 65. Donker krullend, springerig haar, grote donkere ogen. Altijd goed gehu meurd, vriendelijk." Mevrouw Betsy Beekers-Kok doet open. In de keukendeur staat een man, niet groot, zo'n 1 meter 65, donker krullend, springerig haar, grote donkere ogen. Vriendelijk glimlachend. Met een hoffelijk ge baar steekt hij zijn hand uit: „Leo Kok." Op tafel ligt een boek. 'Bartje', het succesnummer van Anne de Vries uit 1935. Er omheen een onbekend kleurig stofomslag. In de rechter benedenhoek een signatuur: Leo Kok Feb.41. Het is een origineel. Een eigen kaft voor een veelgelezen boek. Op de titelpagina nog een Leo Kok, ook februari 1941. „Over Leo, oom Leo bedoel ik, weten we niet veel. Vader sprak nooit over zijn broer. Oma had het over hem. Hij was vermist. Het wezig in hun huis. Op de buffelt» stond een foto. Daarop keek - over de schouder van een meisje. De foto is binnen een sec» de teruggevonden in oeuvre-catalogus die Nijstad, de zoon van Kin uit haar tweede huwelijk, in uitgegeven heeft. Het blijkt s dubbelportret van Leo en Kitty Wijze. De foto is gemaakt in \ys terbork door Rudolf Werner Bic slauer. Een fotograaf die een ti beklante praktijk had in het k® en die tegen betaling van een kop- suiker of een potje jam portrette maakte. Leo was een goede vriendg Breslauer. Mischa, zijn jonge z® tje, is in februari 1944 door li geschilderd. Vader Breslauer lot; grafeerde veel van Leo's werk. Zij decors voor de kamprevues i voor een deel zo overgeleverd, „Hoe die foto bij opa en terecht gekomen is, weten we® Wel dat hij op een gegeven mom« van het buffet verdwenen was, 8 hing toen op mijn kamertje. 8 logeerkamertje waar ik alü sliep." „Er waren meer foto's, maari zijn van eerder. Ze zitten nu hier het album. Mijn broer heeft er# een paar." Charles als blote bil Broer Leo heeft een blote oomLe eveneens op een vachtje. Het gei aan zee. Statieportretten met der en grootmoeder en een g geposeerde familie-opname. Vsrj moeder en de beide zoons. Chari als oudste, hij was van 1921 enk van 1923, voorop. Leo iets i® naar achter, maar quasi ongedwi gen steunend op de schouders s wie hem voorgingen, zijn mod en zijn oudere broer. De foto m uit '27 '28 zijn. Leo heeft laf van een jochie van een jaar of vis En dan ineens een minuskuultói je. Een bruiloft in een achterti De bruid in het wit met sluier,! boek in de hand. Missaal? Tra boekje? Charles in donker paki lefdoek naast de bruid. Eenzei! boekje in de hand. Een bruidegi is nergens te zien. Op de acrii kant in spiegelschrift: august 194. Het laatste cijfer is in lijm ten opgelost. „Wat het voorstelt weten we li Wie het zijn, behalve vader, en min. Het enige dat we ervan «e! is dat het een foto uit de onderra moet zijn. De foto hebben wes kregen in juni 1980, na het ovai den van ons moeder. Het is eeij verhaal. De advertentie had ii krant gestaan, met ons adres® En toen komt er een mevrouw i de deur. Die gaf een enveloppe „Als het allemaal afgelopen moet u dit maar eens bekijken,! vader heeft bij ons ondergeifl! gezeten." Weg was ze. Het bli van een familie Van Soest gen te zijn, Gastakker 15. We hebb daarna noot meer contact gek Jammer eigenlijk. Want nu we! we nog niets." „Vader sprak nergens over. Wal weten is dat hij uit België kort volgens ons was hij Belg. 8 oorlog zou hij Nederlander ge» den zijn. Opa, Leon Kok, heeft 1928 nog voor België geturnd op Olympische Spelen in Amsterè Maar in de krant staat dat Nederlanders waren, die in Bt, woonden. Vader was net als diamantslijper. Na de bevrijd»! hij meteen in het leger gegaan gebleven." „Hij heeft zelf een keer een» slagje van zijn militaire loopb geschreven. Daarin staat dat h; 6 juni als OVW dienst genot heeft bij de mijnopruimingsft In die hoek is hij altijd gebleu Hij was munitie-inspecteur. 1 officiële legerplaats was Go® maar daar kwam hij bijna Altijd in opleiding of op kto heeft het gebracht tot sergeanH joor. Eigenlijk had hij vakoli» moeten worden, maar daarvo® hij te jong gestorven. Hij I® desondanks veel bereikt: ridde de orde van Oranje-Nassau burger van Zierikzee, vanwege» moedige gedrag bij de waters»® ramp." „In '46 is hij met ons O* getrouwd, Gerarda Struyer.' echte Bredase. Ze woonden», begin Beyerd 25, later in hel" velkwartier. Vader was katholiek als moeder. Op W geen joodse kippesoep, maaI1 Zelf liepen ze niet hard naai i kerk, maar wij moesten alle®' j gen." Een geposeerde familie-opname uit 1927/ 28. Links grootvader Leon Kok, midden voor Charles, midden achter Leo en rechts grootmoeder Rachel Kok-Swaab, die zich voor dagelijks gebruik Kitty noemen liet. Rode Kruis was naar hem op zoek. Bericht hebben ze nooit gekregen. Toen oma dement werd, herhaalde ze dat steeds: 'vermist'. Oma is aan het eind van de jaren zeventig overleden. Toen wist niemand nog iets." „Op de begrafenis van opa, dat moet zo rond '85 geweest zijn, heb ik van een neef van vader, ook een Charles Kok, maar uit Zutphen, gehoord dat Leo in een kamp geze ten heeft. Welk wist ik tot gisteren niet. En dat hij daar vrij mocht tekenen. Op diezelfde begrafenis hoorden we ook dat er een tentoon stelling geweest was. Opa heeft die misschien nog gezien." Het moet de tentoonstelling 'Getekend in Wes terbork' geweest zijn. Een expositie in het Amsterdamse Joods Histo risch Museum in 1982-83. „Op de begrafenis heeft mijn broer nog staan praten met een donkere mevrouw. Leo zei dat we een boek en een tekening van Leo Kok had den. Ze wilde weten hoe we daar aan kwamen. Naderhand hebben we begrepen dat die mevrouw Kit ty geweest moet zijn, de weduwe van Leo Kok. We hebben nooit meer iets van haar gehoord." De tekening komt op tafel. Een rafelig en geplakt film beeld. Herkenbaar penseel werk. Een grote paarse inktvlek ontsiert de linkeronder kant. In het midden een naam: Leo Kok '40. Het lijkt een scène uit een film. Conquest uit 1938 misschien. De costumering van Greta Garbo doet er aan denken. Naast haar staan Robert Taylor en Clark Gable, ui terst links. Een film waar ze met zijn drieën in gezeten hebben be staat niet. De situatie moet ont sproten zijn aan de fantasie van Leo. Hij wist veel van film en bioscoop. In zijn Vlaamse jaren, die duurden tot de oorlog, verdiende hij zijn jeugdig brood met het schilderen van bioscoopreclames. „Ons vader had een bruine kist, daarin had hij al zijn privé spullen zitten. Zijn militaire zaken. Vader was beroepsmilitair. We mochten er niet aan komen. In de deksel zat die tekening geplakt. Je kunt het nog zien. D'r zitten nog overal stukjes plakband aan." „De familie moet meer geweten hebben. Een zuster van mijn moe der wist dat Leo met een verpleeg ster getrouwd was. Dat is in de oorlog, in het kamp gebeurd, heb ik nu in de krant gelezen. Vader en opa en oma waren daar niet bij. Vader was in Breda ondergedoken. Mijn grootouders zijn per boot via de Antillen en Jamaica in Surina me terecht gekomen. We hebben nog een menu van dat schip. Vader zal het dus wel na de oorlog ge hoord hebben. Met de familie moet erover gesproken zijn. Met ons niet." „Dat vader joods was, hebben we ook nooit geweten. Hij is gestorven in 1967. Leo was toen 18, ik 20. Op de begrafenis verschenen ineens al lerlei beroemde mensen: Max van Praag, die zanger en zijn broer Jaap van Ajax en meneer Van Moppes, de diamantair uit Amster dam. Vragen hebben we ons toen daar niet over gesteld. Meneer Van Moppes was de baas van opa. Die was diamantslijper en heeft bij hem gewerkt tot hij ver in de 70 was." „Op de begrafenis van oma hebben we pas iets gemerkt, maar dat was meer dan tien jaar later. De begra fenis was heel anders dan bij de katholieken en er liepen mannen met van die kleine ronde hoedjes op hun hoofd. Op het kerkhof be grepen we het helemaal. Dat was in Diemen. Die begraafplaats staat vol met van die joodse kruisen." „Maar ook de joodse kennissen en relaties wisten niet van ons be staan. Dat er twee kleinkinderen waren, kwam daar pas uit. Toch ben ik toen ik klein was vaak bij opa en oma in Amsterdam geweest. Leo niet. Die had heimwee. Vader bracht me, bleef een nachtje slapen en ging weer terug. Ik bleef de hele vakantie. Toen vader gestorven was, is het contact een beetje ver waterd. Opa en oma zaten toen in een bejaardentehuis. Een joods verzorgingshuis, denk ik. Op de Plantage Middenlaan." „In zo'n vakantie heb ik dat boek gekregen. Het was van opa en oma. Ik was er nog te klein voor. Dus zeiden ze dat ik het later maar eens lezen moest, maar wel dat ik er zuinig op moest zijn. Waarom, dat bleef vaag. Toch was Leo niet af- De tekening uit vaders kist. Een filmscène, links Clark Gable, rechts Greta Garbo.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 30