Musical beheerst nieuwe seizoen Biënnale Venetië af van nationalisme UIT gids Shakespeare erg in trek bij toneelgezelschappen Schoolkinderen en nonnen naar Songfestival Duitse Hugo-Ballprijs naar Cees Nooteboom GIDS Druif Jiini-serie Brabants Orkest met Haydn, Mozart en Beetho\f j Nederland en België werken samen DE STEM VRIJDAG 14 ME11993 de stem Mary Dresselhuys is het komende seizoen bijzonder actief. Ze speelt niet alleen in het blijspel 'Koningin moeder' maar gaat ook nog door met 'Hoog Tijd'. Door Marjan Mes Breda - Terwijl in de meeste schouwburgen de laatste voorstellingen wor den gespeeld, vallen de nieuw seizoenbrochures alweer in de brievenbus. Het theaterseizoen 1993/1994 belooft een groot aantal amusements- produkties en artistieke toneelvoorstellingen, waaruit de abonnemen thouders en overige geïn teresseerden ongetwijfeld een ruime keuze kunnen maken. Alleen Joop van den Ende heeft al twaalf verschillende voorstel lingen in voorbereiding, met als hoogtepunt de musical 'The Phantom of the Opera' van Andrew Lloyd Webber, die van- Geen belangrijker wezen dan de hulp. Zij dweilt de gang, wast de vuilnisemmers om en sopt de kastjes. Waar je zelf niet aan toe wilt komen, wordt toch gedaan en dat voor vijf rijks daalders in het uur. Al twee dagen voor haar komst, blijft de rommel liggen, worden de ran den in het bad niet meer ge schuurd en de asbakken niet meer omgewassen. We houden haar in ere. Verlangt ze een echte zeem, natuurproduct en zacht, wordt die aangeschaft. Gebruikt ze wekelijks een fles chloor, zetten we het milieubesef opzij. En wil ze 's ochtends om kwart over negen al thee, drinken we die vrolijk mee. Behalve als er iemand langs komt. Dan heet ze ineens mevrouw, stellen we haar voor als hulp en kijken we niet naar haar op of om. De kamer waar ontvangen wordt, is verboden gebied. 'Die doen we morgen zelf wel even. Op kantoor gaat het niet anders. Zelf legen we geen prullebak, vergeten koffiebekers in de vensterbank en hebben geen zin de rotzooi van een omgevallen asbak bij elkaar te vegen. De volgende ochtend is alles weg en schoon. Wie het doen weten we niet. 'De schoonmakers, de werksters', de kaboutertjes van het vroege uur. Als ze twaalf en een halfjaar in dienst zijn, spreken we ze toe. 'Plichtsgetrouw, onmisbaar en door iedereen gewaardeerd', noemt de directeur de jubilaris. Ze staat bedremmeld voor de felicitatierij, geflankeerd door man en dochter. Verbaasd nu eindelijk eens te zien wie bij welke werkplek hoort. In jaarverslag, or-rapport en begroting komen ze niet voor. Daar staat een bedrag voor de hele ploeg van het verhuurbedrijf. Behalve bij Opera Zuid. Daar eert de directeur al zijn medewerkers. Bijlage 3 van de verantwoording over 1992 geeft het personeelsbestand. Onder aan de lijst de interieurverzorgster, mevrouw Druif. Zij kuist en cleant de schrijftafels en burelen in Maastricht voor zeven uur per week. Het verslag zat in de map die journalisten kregen bij de première van Ariadne aufNaxos, de succesproductie die nu Zuid Nederland aan doet. Daarin ook het programma met foto's, bio's, inhoud en gedegen essays. 'Dansende zanni's en zingende satyrs' heet het mooiste stuk. Het boekje gaat diep en geen detail lijkt vergeten. Net zo volledig als het jaarverslag. Wie aan de derde lessenaar bij de eerste violen zit, helstaat erin; wie de muziekbibliotheek van het orkest beheert, het is te vinden en wie de pruiken en kostuums verzorgt, het is vermeld. Maar één ding, zoekt het publiek tevergeefs. Waarom de regisseur het stuk een dertig jaar naar nu verplaatst heeft. Geen 1918, maar 1948. Waarom Zerbinetta, de oogverblindend acterende Linda Kitchen, de vrouw van de regisseur, een succesvolle kruising lijkt van vamp en nachtclubzangeres. Waarom de excellerende Marie-Ange Todoro- vitch, de komponist in de proloog, meer bedroefd en in haar artistieke waarde aangetast dan woedend speelt als haar opera gekortwiekt wordt. De enscenering en interpretatie moeten voor zich zelf spreken, is het standaard antwoord. Maar dat moeten muziek en pruiken ook. Toch krijgen die extra informatie. Alsof ze meer toelichting vereisen dan een nieuwe en hoogst interessante visie op een volgens de traditie moeilijk werk. De reden is als altijd simpel. Het programmaboek wordt niet gemaakt voor het publiek. Dat moet zelf maar ontdekken hoe helder en doorzichtig de nieuwe voorstelling is. Het programmaboek is voor de makers. En die zijn bang iemand te vergeten. Vooral diegenen die altijd vergelen dreigen te worden. Vader en zoon Kraaykamp zijn samen te zien in 'The Sunshine Boys'. foto's anp en anefo foto archief de stem af augustus in het volledig ver nieuwde Circustheater in Sche- veningen te zien zal zijn, met Henk Poort in de titelrol. Deze musical reist niet en zal zo mo gelijk tenminste een jaar achter een in Scheveningen blijven lo pen. 'Cyrano - De Musical' zal wor den geprolongeerd, terwijl Van den Ende ook nog een nieuwe musical produceert: de thriller musical 'Sweeney Todd - de Bloedbarbier van Fleet Street' van Stephen Sondheim, met Ernst Daniël Smid en Simone Kleinsma in de hoofdrollen. An dere musicals (van andere pro ducenten) die het publiek kan verwachten, zijn: 'De Man van La Mancha' door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen met Ram ses Shaffy en Janke Dekker in de hoofdrollen, 'Jeans 4', 'Bubbling Brown Sugar' in de Broadway- versie van Billy Wilson en 'A Chorus Line' van de Stichting KunstWerk (van jonge, werkloze Pierre Bokma gaat de titelrol vertolken in 'Richard III' van Shakespeare bij Toneelgroep Amsterdam. In 1986 speelde hij daar de hoofdrol in 'Hamlet'. foto archief de stem artiesten). Uit het buitenland zijn toernees te verwachten van de muziektheaterprodukties 'The official tribute to The Blues Brothers' en de Zuidafrikaanse show 'Sikulu'. Een groot aantal Nederlandse artiesten van het lichte genre is het komende seizoen zeer actief. Zo zullen Jenny Arean en Adèle Bloemendaal samen op het po dium staan met nummers van bekende Nederlandse tekst schrijvers, die al jaren voor hen beiden schrijven: Hans Dorres- tijn, Willem Wilmink, Jan Boer stoel en Jacques Klöters. Karin Bloemen komt niet alleen met een eigen muzikale show, 'La Bloemen', maar staat ook samen in een concertprogramma met Mathilde Santing, Alexandra van Marken en Gerda Haver tong, 'Ladies Voices'. Cabaret Tineke Schouten heeft alweer een nieuwe soloshow samenge steld, 'All you need is lach'. Hans Liberg gaat ditmaal op toernee met 'Nu ook voor vrouwen' en Vincent Bijlo presenteert 'De Zeespiegel'. Cabaretiers gaan sa menwerken in nieuwe formaties. Justus van Oei en Diederik van Vleuten en Erik van Muiswinkel en Margot Bos vormen nieuwe duo's. De laatste twee in het programma 'De Heldenlul'. Ook Waardenberg De Jong en Jan- go Edwards hebben nieuw repe- toire. Anderen, zoals Herman Finkers, gaan door met hun be staande voorstellingen. Jasperina de Jong waagt zich ditmaal aan het acteren, in twee eenakters van Alan Bennett. Hans Dorrestijn manifesteert zich voor het eerst als toneel schrijver, van 'Noodweer' met o.a. Sjoerd Pleysier. Paul Hae- nen is bezig met het schrijven van een muzikale komedie, waarin Brigitte Kaandorp en In geborg Elsevier belangrijke rol len vertolken. Yvonne Keuls' psycho-drama 'Tommie' zal worden opgevoerd met Paul Röttger in de titelrol. Ook Jos Brink heeft zich weer als komedieschrijver gemanifes teerd. Zijn 'Non-aktief', met hemzelf en Lucy de Lange in de hoofdrollen, gaat over een schrijver, die net weduwnaar is en dan contact krijgt met een non, die het leven buiten de kloostermuren wil uitproberen. Dresselhuys De grand old lady van het Ne derlandse toneel, Mary Dressel huys, kan het nog altijd niet laten. Zij speelt het komende seizoen opnieuw in 'Hoog Tijd' en daarnaast in 'Koningin moe der' van Manlio Santanelli, waarin Carol van Herwijnen haar tegenspeler is. Zij zullen te zien zijn als een 75-jarige moe der en haar 50-jarige zoon, die verwikkeld zijn in een ingewik kelde haat-liefdeverhouding. Linda van Dyck keert terug op de planken in het wrang-komi sche drama 'Duet' van Tom Kempinsky, dat is gebaseerd op het leven van de jong gestorven celliste Jacqueline du Pré, die getrouwd was met de pianist en dirigent Daniël Barenboim. Har ry van Rijthoven is haar tegen speler. John Kraaykamp sr. en jr. zijn samen te zien in 'The Sunshine Boys' van Neil Simon, een oude re Broadway-hit over ouderwet se variété-artiesten. Berend Bou- dewijn zal het regisseren. Ayckbourn De produktieve Engelse blij spelauteur Alan Ayckbourn heeft ook weer een nieuw stuk geschreven, 'Nu sijt wellecome', dat zich afspeelt in drie verschil lende keukens van drie echtpa ren tijdens de kerstdagen in drie achtereenvolgende jaren. Trudy Labij, Kitty Janssen en Kees Coolen behoren tot de opvoeren- den. De Hollandse Comedie is na een serie ouderwetse thrillers opnieuw van de partij, met 'Blijf van mijn lijf' van Jack Popple- well, onder regie van Dolf de Vries. Andere vrije produkties zijn ondermeer: 'Clair-Obscur' van Marguerite Duras met Ellen Vogel, Henk van Ulsen en Huib Broos en 'Escapade' van Valérie Bonnier met Henny Orri en Kees Brusse. Shakespeare staat in het seizoen 1993-1994 hoog op de ranglijst van de belangrijke repertoirege zelschappen. Bart Siegers zal 'Hamlet' spelen in de versie van Ivo Van Hove bij Het Zuidelijk Toneel, die volgende maand in Antwerpen in première gaat en vervolgens vanaf september een toernee langs de Nederlandse schouwburgen maakt. Het Na tionale Toneel gaat 'Koning Lear' opvoeren in de regie van de Vlaming Franz Marijnen, met André van den Heuvel in de titelrol en verder onder anderen Freek de Jonge (voor het eerst als toneelspeler), Hans Croiset, Peter Tuinman en Josée Ruiter. Rijnders 'Naar het u lijkt' wordt in de regie van Erik Vos gespeeld door vrijwel het gehele ensemble van De Appel. Toneelgroep Amster dam zal onder regie van Gerard- jan Rijnders 'Richard III' van Shakespeare uitbrengen. Pierre Bokma gaat de gewetenloze, kreupele koning spelen, die moordt om de troon te behou den. Een keur van belangrijke acteurs treedt er in op; Joop Admiraal, Marjon Brandsma, Kitty Courbois, Kees Hulst, Si- grid Koetse, Lineke Rijxman en Hajo Bruins. Het Nationale Toneel komt be halve met 'Koning Lear' met vier andere grote zaalprodukties. 'Kleine Zielen' is een bewerking van Ger Thijs van 'De Boeken der Kleine Zielen' van Louis Couperus waarin o.a. Anne-Wil Blankers, Willem Nijholt, Hans Croiset, Anne-Marie Heyligers, Josée Ruiter en nog een zestien tal andere spelers te zien 'zullen zijn. Daarnaast staan op het re pertoire: 'Mevrouw Warrens Be roep' van George Bernard Shaw (Anne-Wil Blankers, Jules Roy- aards, Wim van den Heuvel e.a.), 'Duifje Klok' van Karst Woud- Door René de Cocq Millstreet - Je kunt uitge breid klagen over de onhan dige afgelegen ligging van Millstreet als locatie van het Eurovisie Songfestival van zaterdag. Maar heel apart is de manier waarop de Ierse dorp- en streekgenoten het liedjesfeest in het hart heb ben gesloten. Het fungeert vanaf de eerste repetitiedag als een attractie van for maat. Geharde festivalgangers zien zich met enige verbazing voor de voeten gelopen door tiental len van dagpasjes voorziene landbouwers, plattelandsvrou wen, nonnen en niet te vergeten onafzienbare rijen in fletse uni formpjes gestoken schoolkinde ren. Een heel ander fenomeen is de speciale beveiliging die is opge trokken rond de delegaties van de voormalige Joegoslavische deelstaten, Slovenië, Kroatië en vooral Bosnië-Herzegovina. De groepjes artisten en gedelegeer den van deze inzendingen (die gedrieën de Oosteuropese voor selectie overleefden) worden steeds omgeven door veilig heidsmensen met draagbare te lefoons die alert om zich heen blikken op zoek naar (Ser vische?) belagers. De ex-Joegoslaven mogen ook niet met de andere festivalgan gers in de bus stappen (zoals de ook aan politieke cfreiging on derhevige Israëli's gewoon zijn te doen), maar worden apart vervoerd. Hun bussen mogen ook niet zomaar stilstaan op de openbare weg, zodat ze worden voorafgegaan door motoragen ten die met sirenes en gebaren de landelijke weggetjes vrij maken voor 'hun' bus. Dat gaat trouwens maar net zolang goed tot er een flegma tieke Ierse boer met een kudde koeien de weg verspert, op weg naar de melkmachine. Dan moet ook de bus-met-escorte op zijn beurt wachten. Of zo'n afwijkende behandeling echt zinvol is, mag je betwijfelen. Iemand die het echt op hen gemunt heeft, wordt op zijn minst aardig geholpen bij de herkenning van zijn doelwit. De drukstbezochte persconfe rentie was uiteraard die van het in oorlog zijnde Bosnië. Na de repetitie van hun liedje kwamen de leden van de groep Fazla met ernstige gezichten tegenover een leger van came ra's microfoons en bloknotes te zitten en lichtten met geladen retoriek toe waarom ze eigen lijk meedoen. „Om te laten zien dat we leven, dat we een volk zijn, dat we recht en reden van bestaan hebben", dat was de boodschap. De delegatieleidster schetste hoe de nationale Bosnische fi nale was gehouden in een onder vuur liggend Sarajevo, hoe de uitzending door generatoren aan de gang moest worden ge houden, hoe de winnende dele gatie midden in de nacht uit Sarajevo is weggeglipt tussen beschietingen door en hoe de leden van Fazla deze week in onzekerheid verkeren over de situatie thuis. „We hebben hulp nodig, niet morgen of volgende week, maar nu, en dan zijn een paar voed selpakketten en een gebed niet genoeg. Er moet een eind ko men aan de beschietingen, aan de zuiveringen, aan de moor den. We zijn geen moslims of christenen of Serviërs of Kroa- ten, we zijn Bosniërs, en zo willen we in vrede en vrijheid ook leven." Duidelijke taal, ko mende zaterdag ook geïllus treerd door een liedje dat de titel 'De pijn van de hele we reld' voert. Er is flink gerepeteerd door de Nederlandse afvaardiging, die zaterdagavond als twintigste op het podium komt. De ma kers van het liedje hoopten dat hun energieke aanpak van 'Vrede' zou worden voorafge gaan door een langzaam liedje, zodat het extra zou opvallen. Dat is niet gelukt, want num mer 19 is de Liverpoolse spring-in-het-veld Sonia met een heel opgewekt nummertje. Van onze kunstredactie Breda - Op drie zaterdagavonden in juni brengt Het BrafcJ Orkest de jaarlijkse Haydn-Beethoven-Mozart-serie stadsschouwburg Concordia in Breda. De serie begint op 12 juni. Geleid door Heinz Friesen speel; 1 orkest Haydns Symfonie nr. 94 (Paukenslag), Mozarts 4e Vioc. l eert (solist Ilja Konovalov) en Beethovens 7e Symfonie. Op 19 juni staat Thomas Sanderling voor het orkest. Pianiste InJ Cooper is dan soliste in Beethovens 5e Pianoconcert (Kaiserfcoii J Het orkest speelt eerst Eine Kleine Nachtmusik (Mozart) en Sy:-| nie nr. 102 van Haydn. Het derde concert in deze Weens-Klassieke reeks vindt plaats o juni, met twee grote werken: het Concert voor 2 piano's en orkest Mozart en tenslotte Beethovens 9e Symfonie (met de Ode a 1 Freude). Een abonnement voor deze drie concerten kost 42,- of 54,-. ij kaarten 25,-. Alle concerten beginnen om 20.00. ProgrammaI lichting 45 minuten voor aanvang van het concert. Door Paul Kokke Amsterdam - Het thema van de 45e Biënnale van Venetiêl 'Punti cardinale dell'arte', wat zich ongeveer laat vertak; T 'wezenlijke punten in de kunst'. President Achille Boni Oliva heeft de wisselwerking tussen verschillende cultures! uitgangspunt genomen door middel van twee denkbeeld) assen: noord-zuid en oost-west. stra over vier Haagse dames in Toscane (Annet Nieuwenhuijzen, Diane Lensink, Anne-Marie Heyligers, Els Ingeborg Smits) en 'De Perzen, van Aischylos in de regie en vormgeving van Hans Croiset en Toer van Schayk (Annet Nieuwenhuijzen, Jules Croiset, Will van Kralin gen, Bram van der Vlugt e.a.). Toneelgroep Amsterdam zal op nieuw een eigen stuk van Ger- ardjan Rijnders presenteren, 'Cocktail', onder regie van Titus Muizelaar, met Marjon Brands ma, Catherine ten Bruggencate, Chris Nietveld, Lineke Rijxman in belangrijke rollen. Verder brengt het Amsterdamse gezel schap ondermeer 'Nirvana' van Arthur Kopit uit, in de regie van Lidwien Roothaan en 'Elisabeth II' van Thomas Bernhard, gere gisseerd door Titus Muizelaar. Van der Groen Het RO Theater gaat vier grote toneelprodukties produceren: 'De Dood en het Meisje' van Ariel Dorfman, 'Andorra gegij zeld' van Maxi Frisch, 'De Groe ne Vogel' van Carlo Gozzi en 'De Vuurproef' van Arthur Miller. Het Zuidelijk Toneel speelt naast de 'Hamlet' ook 'De Bede laarsopera' van John Gay in een visueel bijzondere uitmonstering van Rieks Swarte, 'Decadence' van Steven Berkoff in de regie van Dora van der Groen en 'Een zweem van de poëet' van Eugene O'Neill geregisseerd door Ivo van Hove, met o.a. Chris Niet veld, Frieda Pittoors en de fil mactrice Johanna ter Steege. Vlaamse gezelschappen als De Tijd, De Korre, Stan en De Blau we Maandag Compagnie zullen de Nederlandse schouwburgen ook veelvuldig bespelen, terwijl het Theater an der Ruhr ('König Oidipus') en The English Shake speare Company ('Romeo and Juliet') eveneens tot de buiten landse optredende gasten beho ren. Bovenstaande was nog maar een beperkte greep uit een zeer omvangrijk theaterprogramma waarvan ook opera en lichte mu ziek deel uitmaken. Was de Biënnale eerst een louter nationale promotie door de deel nemende landen van hun op dat moment meest belangwekkende of spraakmakende kunstenaars, nu gaat het er om dat de presen taties gevestigde grenzen door breken en overstijgen. Verschillende landen vaardigen nu niet alleen hun eigen kunste naars af, maar tonen ook werk van buitenlandse kunstenaars. Zo brengt Duitsland niet alleen de Duitse kunstenaar Hans Haacke, maar ook de Koreaanse videokunstenaar Nam June Paik. Hongarije presenteert de Amerikaan Joseph Kosuth, De Verenigde Staten de in Frankrijk geboren Louise Bourgeois. Toch heeft niet elk deelnemend land zich met dat thema verbonden, deels omdat de Biënnale-organi satie te laat met dat thema op de proppen kwam. Nederland en Vlaanderen hante ren weliswaar één enkele organi satie onder leiding van de direc teur van het Eindhovense Van Abbemuseum, Jan Debbaut, maar brengen elk een solo-pre sentatie met werken van Niek Kemps en de Vlaamse kunste naar Jan Vercruysse. Buiten de Biënnale om brengen Nederland en België nog de zogenaamde Scuola-tenteonstelling met werk van verschillende jonge gische en Nederlandse kuns| naars. De Nederlandse inbreng i Aperto, het Biënnale-ondenij voor jonge kunst, is minim: drie jaar geleden was Neder])] vertegenwoordigd door vijf stenaars, nu slechts /e/en, neo-constructivist Niek van] Steeg. „Er heerst internationaal bijl een stammenoorlog", aldus! nito Oliva. „Cultuur moet J nationalistische tendensen ov) stijgen en een beeld van een vreedzame coexistent) Kunst is de enige vorm waaj dat kan. De tentoonstelliq buiten de landenpresentatJ gaan daar vrijwel allemaal ia uit. Je kunt het totaal zien if een moza"iek, waar de versé lende tentoonstellingen ond deel van zijn." De situatie in het voon Joegoslavië illustreert het 1 het dilemma van de kom Biënnale. Het Joegoslavische^ viljoen vormt nu een internat) nale ruimte 'voor de vrede', dus Oliva, waar de etnisch; nationalistische grenzen vena) len. Kunstenaars uit de vers lende regio's van het Balkar werken op een andere lokatfl samen aan een tentoonstelling Pirmasens (dpa) - De door de Westduitse stad Pirma sens verleende literaire Hu go-Ballprijs is dit jaar toe gekend aan de Nederlandse auteur Cees Nooteboom. Nooteboom heeft zich ge voegd in de grote traditie van de moderne poëzie en verbindt als verteller poë tisch reflecties met heldere taal, liet de stad gisteren weten. Net zo weinig als door de afbrokkelende landsgrenzen laat Nooteboom zich hinderen door overleefde, achterhaalde gedragsvormen. De reis is daarom in zijn werk een cen traal thema. De prijs is genoemd naar de in Pirmasens geboren Hugo Ball Cees Nooteboom foto du (1886-1927). Hij gold als eet scherpe tijdscriticus en paci fist en behoorde tot de oprich ters van het Dadaïsme. 9' prijs wordt op 19 september ia Pirmasens uitgereikt.I FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.45 u. Scent of a woman. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Sommersby. 19.30 en 22 u, Nowhere to run. 19.30 en 22 u. The distinguished gentleman. 19.30 en 22 u. Fortress. 19.30 u. Forever young. 21.30 u. Scent of a woman. OOSTBURG - Ledeltfceater 20 u. De kleine blonde dood. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. Daens. 20 u. A few good men. VLISSÏNGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Sommersby. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Nowhere to run. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Passenger 57. - Alhambra 4 19 en 21.45 u. Daens. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Rex-Chib - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Forever young. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under Siege. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. - Quell in I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Passenger 57. - Quell in II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Peter's friends. - Quellin |H - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 2t) en 22 u. Eng. versie The jungle book. -Metro I - 14, 16.30, 19 en2l3t| Indecent proposal. J -Metro II - 14, 16.30, 19 enM u. Alive. J Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 Scent of a woman. aJ -Ambassades Club 1 - 14. I", 19 en 21.30 u. De zevende he#. -Ambassades Club 2 - 14, 19 en 21.30 u. Consenting ad#. -Ambassades Club 3 - 14, i®' 19 en 21.30 u. The bodyguard- - Ambassades Club 4 - 14, 16 19 en 21.30 u. Marie. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 en 22.30 u. Passenger 57. 20 u. The crying game. 22.30 u. Forever young. 22.30 u. The lawnmower man 20 u. Daens. - Memling 20 en 22.30 u. Indecent propoJ - Van Eyk 20 en 22.30 u. Alive. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ind^ proposal. flj 14.30, 17, 20 en 22.30 u. assassin. -.u 14.30, 17, 20 en 22.30 u. ties. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. P* 57. 14.30 en 20 u. Malcolm X. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Son#" 14.30, 17, 20 en 22.30 u. J" distinguished gentleman. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive- 14.30, 17, 20 en 22.30 u.Jen#3 20 u. Forever young. 14.30, 17 en 22.30 u. Nowf# 14.30 en 17 u. Jungle book V versie). all 20 en 22.30 u. Scent of a wo# 22.30 u. Unforgiven. 14.30, 17 en 20 u. Daens. RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 1330 1630, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws VPRO: 7.07 Het Gebouw, met om 7.07 0e nieuwstafel; 9.05 Standplaats Kazachstan; 9.35 De nieuwstafel; 10 05 Het interview: 11.05 De achtergrond reportage; 1150 De nieuwstafel. VARA: 12.07 Radio I Vrijdageditie. VPRO: 14.05 Argos 15.05 NL-Magazine. 16.05 Welingelichte kringen. TROS: 17.07 TROS Aktua. VPRO: 19.04 God zij met ons. NCRV: 21.04 Vrijdag-sport. NOS- 23.07 Met het oog op morgen. TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht RADIO 2 Elk heel uur nieuws. KRO: 7.04 Ont- bijtshow. 8.50 Postbus 900 (1). 9.04 Licht te verteren. 10.50 Postbus 900 11 04 Adres onbekend. 12.04 Alleen OD vrijdag. 14.04 In antwoord op. 15 04 Ratel plus. VPRO: 17.04 Het Music hall-archief. 18.04 Ekkel hori zontaal. VOO: 19-04 De hits van... 21.04-24.00 Listen to the Music RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. 11 04 Baas van de dag. VARA: 12 04 Steen Been show. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop. V00: 17 04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De avondspits EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65. VOO: 0.04 Countdown café. 2.02-6.00 Oh, wat een nacht RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. EO: 7.02 Ouverture. Barok- muz. 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Het ochtendcon cert. I. Omroep Ork. met piano. II. Radio Filh. Ork. met klarinet en viool. 13.04 En nu...mijn verzoek. VARA: 14.00 Middagconcert: Het internationale concertcircuit. Trio Sonnerie. 15.15 Engelse componis ten dirigeren eigen werk. 16.00 De Nederlanden: Ciconia en Dufay. 17.00 Operette. De onbekende Kün- neke. 18.04 De klassieken. 19.00 Uit VARA's matinee archief: De onbe kende Tsjaikovski Nederlands Ka- merork. met fluit en cello. 20.02 Avondconcert: De VARA matinee. Radio Filh. Ork. met hobo. 22.00 Het strijkkwartet 23.20-24.00 Muziek van deze eeuw RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden. NCRV: 9.02 Plein pu bliek. NOS: 11.02 Hans Brinker. RVU; 12.02 Werken aan werk. 13.10 Gebeurtenissen. NOS: 14.02 De ron de tafel van Pam. AVRO: 15.02 Opium NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17,50 CD.I0S: 18.02 Religieus pro gramma: 18.02 De onbekende islam; 18.20 Hoda als islam; 18.40 Dinimiz islam. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actulaiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Actuali teiten in het Chinees. EO: 21.00 Licht en uitzicht. 21.39 EO-Metter- daad. 21.40 Boeken wijzer. 22.00 Zicht op Israël. 22.20 De psalmen. 22.40 Theologische verkenningen. NCRV: 23.00-24.00 Fresko OMROEP BRABANT Elk heel udr én 07.30 ANP-nieuWs, gevolgd door Brabants nieuws en actualiteiten (behalve 08.00 en 13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51 Weerman Johan Verschuuren. 7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32 Brabants nieuws en actualiteiten. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.07 Muziekkiosk. 16.07 Toeristisch programma. 17.00 Bra bants nieuws en actualiteiten. 17.45 Agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover zicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.00 Nieuws en actualiteiten. 7.32 Re gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.50-8.00 De agenda. 12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.15 Het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Het Fort Zeelandia. 12.55-13.00 De agenda. 16.00 Uit. 17.00 Nieuws en actualiteiten. 17.15 Het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuws overzicht. 17.35-18.00 Zeeuws Diep 21. 21. 22J 23j 23. 23. 01 j 08. 12.9 13.0 13 z 14.4 15.4 16.1 22.1I 22.6 23.0 19.3i 20.11 22.ll 22.4 06.0 ■09.0' 09.0: 09.4 10.0' IO.O: 10.51 12.31- 12.51 13.01 13.49 14.01' 14.01 T4.3C 15.1! 15.2C

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22