Musical beheerst nieuwe seizoen
Biënnale Venetië
af van nationalisme
UIT gids
Shakespeare erg in trek bij toneelgezelschappen
Schoolkinderen en nonnen naar Songfestival
Duitse Hugo-Ballprijs
naar Cees Nooteboom
GIDS
Druif
Jiini-serie Brabants Orkest
met Haydn, Mozart en Beetho\f j
Nederland en België werken samen
DE STEM
VRIJDAG 14 ME11993
de stem
Mary Dresselhuys is het komende seizoen bijzonder actief. Ze
speelt niet alleen in het blijspel 'Koningin moeder' maar gaat ook
nog door met 'Hoog Tijd'.
Door Marjan Mes
Breda - Terwijl in de
meeste schouwburgen de
laatste voorstellingen wor
den gespeeld, vallen de
nieuw seizoenbrochures
alweer in de brievenbus.
Het theaterseizoen
1993/1994 belooft een
groot aantal amusements-
produkties en artistieke
toneelvoorstellingen,
waaruit de abonnemen
thouders en overige geïn
teresseerden ongetwijfeld
een ruime keuze kunnen
maken.
Alleen Joop van den Ende heeft
al twaalf verschillende voorstel
lingen in voorbereiding, met als
hoogtepunt de musical 'The
Phantom of the Opera' van
Andrew Lloyd Webber, die van-
Geen belangrijker wezen dan
de hulp. Zij dweilt de gang,
wast de vuilnisemmers om en
sopt de kastjes. Waar je zelf niet
aan toe wilt komen, wordt toch
gedaan en dat voor vijf rijks
daalders in het uur. Al twee
dagen voor haar komst, blijft de
rommel liggen, worden de ran
den in het bad niet meer ge
schuurd en de asbakken niet meer omgewassen. We houden haar in
ere. Verlangt ze een echte zeem, natuurproduct en zacht, wordt die
aangeschaft. Gebruikt ze wekelijks een fles chloor, zetten we het
milieubesef opzij. En wil ze 's ochtends om kwart over negen al thee,
drinken we die vrolijk mee.
Behalve als er iemand langs komt. Dan heet ze ineens mevrouw,
stellen we haar voor als hulp en kijken we niet naar haar op of om.
De kamer waar ontvangen wordt, is verboden gebied. 'Die doen we
morgen zelf wel even.
Op kantoor gaat het niet anders. Zelf legen we geen prullebak,
vergeten koffiebekers in de vensterbank en hebben geen zin de
rotzooi van een omgevallen asbak bij elkaar te vegen. De volgende
ochtend is alles weg en schoon. Wie het doen weten we niet. 'De
schoonmakers, de werksters', de kaboutertjes van het vroege uur. Als
ze twaalf en een halfjaar in dienst zijn, spreken we ze toe.
'Plichtsgetrouw, onmisbaar en door iedereen gewaardeerd', noemt de
directeur de jubilaris. Ze staat bedremmeld voor de felicitatierij,
geflankeerd door man en dochter. Verbaasd nu eindelijk eens te zien
wie bij welke werkplek hoort.
In jaarverslag, or-rapport en begroting komen ze niet voor. Daar
staat een bedrag voor de hele ploeg van het verhuurbedrijf. Behalve
bij Opera Zuid. Daar eert de directeur al zijn medewerkers. Bijlage 3
van de verantwoording over 1992 geeft het personeelsbestand. Onder
aan de lijst de interieurverzorgster, mevrouw Druif. Zij kuist en
cleant de schrijftafels en burelen in Maastricht voor zeven uur per
week.
Het verslag zat in de map die journalisten kregen bij de première van
Ariadne aufNaxos, de succesproductie die nu Zuid Nederland aan
doet. Daarin ook het programma met foto's, bio's, inhoud en
gedegen essays. 'Dansende zanni's en zingende satyrs' heet het
mooiste stuk. Het boekje gaat diep en geen detail lijkt vergeten. Net
zo volledig als het jaarverslag.
Wie aan de derde lessenaar bij de eerste violen zit, helstaat erin; wie
de muziekbibliotheek van het orkest beheert, het is te vinden en wie
de pruiken en kostuums verzorgt, het is vermeld. Maar één ding,
zoekt het publiek tevergeefs. Waarom de regisseur het stuk een dertig
jaar naar nu verplaatst heeft. Geen 1918, maar 1948. Waarom
Zerbinetta, de oogverblindend acterende Linda Kitchen, de vrouw
van de regisseur, een succesvolle kruising lijkt van vamp en
nachtclubzangeres. Waarom de excellerende Marie-Ange Todoro-
vitch, de komponist in de proloog, meer bedroefd en in haar
artistieke waarde aangetast dan woedend speelt als haar opera
gekortwiekt wordt.
De enscenering en interpretatie moeten voor zich zelf spreken, is het
standaard antwoord. Maar dat moeten muziek en pruiken ook. Toch
krijgen die extra informatie. Alsof ze meer toelichting vereisen dan
een nieuwe en hoogst interessante visie op een volgens de traditie
moeilijk werk.
De reden is als altijd simpel. Het programmaboek wordt niet
gemaakt voor het publiek. Dat moet zelf maar ontdekken hoe helder
en doorzichtig de nieuwe voorstelling is. Het programmaboek is voor
de makers. En die zijn bang iemand te vergeten. Vooral diegenen die
altijd vergelen dreigen te worden.
Vader en zoon Kraaykamp
zijn samen te zien in 'The
Sunshine Boys'.
foto's anp en anefo
foto archief de stem
af augustus in het volledig ver
nieuwde Circustheater in Sche-
veningen te zien zal zijn, met
Henk Poort in de titelrol. Deze
musical reist niet en zal zo mo
gelijk tenminste een jaar achter
een in Scheveningen blijven lo
pen.
'Cyrano - De Musical' zal wor
den geprolongeerd, terwijl Van
den Ende ook nog een nieuwe
musical produceert: de thriller
musical 'Sweeney Todd - de
Bloedbarbier van Fleet Street'
van Stephen Sondheim, met
Ernst Daniël Smid en Simone
Kleinsma in de hoofdrollen. An
dere musicals (van andere pro
ducenten) die het publiek kan
verwachten, zijn: 'De Man van
La Mancha' door het Koninklijk
Ballet van Vlaanderen met Ram
ses Shaffy en Janke Dekker in de
hoofdrollen, 'Jeans 4', 'Bubbling
Brown Sugar' in de Broadway-
versie van Billy Wilson en 'A
Chorus Line' van de Stichting
KunstWerk (van jonge, werkloze
Pierre Bokma gaat de titelrol vertolken in 'Richard III' van Shakespeare bij Toneelgroep
Amsterdam. In 1986 speelde hij daar de hoofdrol in 'Hamlet'. foto archief de stem
artiesten). Uit het buitenland
zijn toernees te verwachten van
de muziektheaterprodukties 'The
official tribute to The Blues
Brothers' en de Zuidafrikaanse
show 'Sikulu'.
Een groot aantal Nederlandse
artiesten van het lichte genre is
het komende seizoen zeer actief.
Zo zullen Jenny Arean en Adèle
Bloemendaal samen op het po
dium staan met nummers van
bekende Nederlandse tekst
schrijvers, die al jaren voor hen
beiden schrijven: Hans Dorres-
tijn, Willem Wilmink, Jan Boer
stoel en Jacques Klöters. Karin
Bloemen komt niet alleen met
een eigen muzikale show, 'La
Bloemen', maar staat ook samen
in een concertprogramma met
Mathilde Santing, Alexandra
van Marken en Gerda Haver
tong, 'Ladies Voices'.
Cabaret
Tineke Schouten heeft alweer
een nieuwe soloshow samenge
steld, 'All you need is lach'. Hans
Liberg gaat ditmaal op toernee
met 'Nu ook voor vrouwen' en
Vincent Bijlo presenteert 'De
Zeespiegel'. Cabaretiers gaan sa
menwerken in nieuwe formaties.
Justus van Oei en Diederik van
Vleuten en Erik van Muiswinkel
en Margot Bos vormen nieuwe
duo's. De laatste twee in het
programma 'De Heldenlul'. Ook
Waardenberg De Jong en Jan-
go Edwards hebben nieuw repe-
toire. Anderen, zoals Herman
Finkers, gaan door met hun be
staande voorstellingen.
Jasperina de Jong waagt zich
ditmaal aan het acteren, in twee
eenakters van Alan Bennett.
Hans Dorrestijn manifesteert
zich voor het eerst als toneel
schrijver, van 'Noodweer' met
o.a. Sjoerd Pleysier. Paul Hae-
nen is bezig met het schrijven
van een muzikale komedie,
waarin Brigitte Kaandorp en In
geborg Elsevier belangrijke rol
len vertolken. Yvonne Keuls'
psycho-drama 'Tommie' zal
worden opgevoerd met Paul
Röttger in de titelrol.
Ook Jos Brink heeft zich weer
als komedieschrijver gemanifes
teerd. Zijn 'Non-aktief', met
hemzelf en Lucy de Lange in de
hoofdrollen, gaat over een
schrijver, die net weduwnaar is
en dan contact krijgt met een
non, die het leven buiten de
kloostermuren wil uitproberen.
Dresselhuys
De grand old lady van het Ne
derlandse toneel, Mary Dressel
huys, kan het nog altijd niet
laten. Zij speelt het komende
seizoen opnieuw in 'Hoog Tijd'
en daarnaast in 'Koningin moe
der' van Manlio Santanelli,
waarin Carol van Herwijnen
haar tegenspeler is. Zij zullen te
zien zijn als een 75-jarige moe
der en haar 50-jarige zoon, die
verwikkeld zijn in een ingewik
kelde haat-liefdeverhouding.
Linda van Dyck keert terug op
de planken in het wrang-komi
sche drama 'Duet' van Tom
Kempinsky, dat is gebaseerd op
het leven van de jong gestorven
celliste Jacqueline du Pré, die
getrouwd was met de pianist en
dirigent Daniël Barenboim. Har
ry van Rijthoven is haar tegen
speler.
John Kraaykamp sr. en jr. zijn
samen te zien in 'The Sunshine
Boys' van Neil Simon, een oude
re Broadway-hit over ouderwet
se variété-artiesten. Berend Bou-
dewijn zal het regisseren.
Ayckbourn
De produktieve Engelse blij
spelauteur Alan Ayckbourn
heeft ook weer een nieuw stuk
geschreven, 'Nu sijt wellecome',
dat zich afspeelt in drie verschil
lende keukens van drie echtpa
ren tijdens de kerstdagen in drie
achtereenvolgende jaren. Trudy
Labij, Kitty Janssen en Kees
Coolen behoren tot de opvoeren-
den. De Hollandse Comedie is na
een serie ouderwetse thrillers
opnieuw van de partij, met 'Blijf
van mijn lijf' van Jack Popple-
well, onder regie van Dolf de
Vries. Andere vrije produkties
zijn ondermeer: 'Clair-Obscur'
van Marguerite Duras met Ellen
Vogel, Henk van Ulsen en Huib
Broos en 'Escapade' van Valérie
Bonnier met Henny Orri en Kees
Brusse.
Shakespeare staat in het seizoen
1993-1994 hoog op de ranglijst
van de belangrijke repertoirege
zelschappen. Bart Siegers zal
'Hamlet' spelen in de versie van
Ivo Van Hove bij Het Zuidelijk
Toneel, die volgende maand in
Antwerpen in première gaat en
vervolgens vanaf september een
toernee langs de Nederlandse
schouwburgen maakt. Het Na
tionale Toneel gaat 'Koning
Lear' opvoeren in de regie van
de Vlaming Franz Marijnen, met
André van den Heuvel in de
titelrol en verder onder anderen
Freek de Jonge (voor het eerst
als toneelspeler), Hans Croiset,
Peter Tuinman en Josée Ruiter.
Rijnders
'Naar het u lijkt' wordt in de
regie van Erik Vos gespeeld door
vrijwel het gehele ensemble van
De Appel. Toneelgroep Amster
dam zal onder regie van Gerard-
jan Rijnders 'Richard III' van
Shakespeare uitbrengen. Pierre
Bokma gaat de gewetenloze,
kreupele koning spelen, die
moordt om de troon te behou
den. Een keur van belangrijke
acteurs treedt er in op; Joop
Admiraal, Marjon Brandsma,
Kitty Courbois, Kees Hulst, Si-
grid Koetse, Lineke Rijxman en
Hajo Bruins.
Het Nationale Toneel komt be
halve met 'Koning Lear' met vier
andere grote zaalprodukties.
'Kleine Zielen' is een bewerking
van Ger Thijs van 'De Boeken
der Kleine Zielen' van Louis
Couperus waarin o.a. Anne-Wil
Blankers, Willem Nijholt, Hans
Croiset, Anne-Marie Heyligers,
Josée Ruiter en nog een zestien
tal andere spelers te zien 'zullen
zijn. Daarnaast staan op het re
pertoire: 'Mevrouw Warrens Be
roep' van George Bernard Shaw
(Anne-Wil Blankers, Jules Roy-
aards, Wim van den Heuvel e.a.),
'Duifje Klok' van Karst Woud-
Door René de Cocq
Millstreet - Je kunt uitge
breid klagen over de onhan
dige afgelegen ligging van
Millstreet als locatie van het
Eurovisie Songfestival van
zaterdag. Maar heel apart is
de manier waarop de Ierse
dorp- en streekgenoten het
liedjesfeest in het hart heb
ben gesloten. Het fungeert
vanaf de eerste repetitiedag
als een attractie van for
maat.
Geharde festivalgangers zien
zich met enige verbazing voor
de voeten gelopen door tiental
len van dagpasjes voorziene
landbouwers, plattelandsvrou
wen, nonnen en niet te vergeten
onafzienbare rijen in fletse uni
formpjes gestoken schoolkinde
ren.
Een heel ander fenomeen is de
speciale beveiliging die is opge
trokken rond de delegaties van
de voormalige Joegoslavische
deelstaten, Slovenië, Kroatië en
vooral Bosnië-Herzegovina. De
groepjes artisten en gedelegeer
den van deze inzendingen (die
gedrieën de Oosteuropese voor
selectie overleefden) worden
steeds omgeven door veilig
heidsmensen met draagbare te
lefoons die alert om zich heen
blikken op zoek naar (Ser
vische?) belagers.
De ex-Joegoslaven mogen ook
niet met de andere festivalgan
gers in de bus stappen (zoals de
ook aan politieke cfreiging on
derhevige Israëli's gewoon zijn
te doen), maar worden apart
vervoerd. Hun bussen mogen
ook niet zomaar stilstaan op de
openbare weg, zodat ze worden
voorafgegaan door motoragen
ten die met sirenes en gebaren
de landelijke weggetjes vrij
maken voor 'hun' bus.
Dat gaat trouwens maar net
zolang goed tot er een flegma
tieke Ierse boer met een kudde
koeien de weg verspert, op weg
naar de melkmachine. Dan
moet ook de bus-met-escorte
op zijn beurt wachten. Of zo'n
afwijkende behandeling echt
zinvol is, mag je betwijfelen.
Iemand die het echt op hen
gemunt heeft, wordt op zijn
minst aardig geholpen bij de
herkenning van zijn doelwit.
De drukstbezochte persconfe
rentie was uiteraard die van
het in oorlog zijnde Bosnië. Na
de repetitie van hun liedje
kwamen de leden van de groep
Fazla met ernstige gezichten
tegenover een leger van came
ra's microfoons en bloknotes te
zitten en lichtten met geladen
retoriek toe waarom ze eigen
lijk meedoen. „Om te laten zien
dat we leven, dat we een volk
zijn, dat we recht en reden van
bestaan hebben", dat was de
boodschap.
De delegatieleidster schetste
hoe de nationale Bosnische fi
nale was gehouden in een onder
vuur liggend Sarajevo, hoe de
uitzending door generatoren
aan de gang moest worden ge
houden, hoe de winnende dele
gatie midden in de nacht uit
Sarajevo is weggeglipt tussen
beschietingen door en hoe de
leden van Fazla deze week in
onzekerheid verkeren over de
situatie thuis.
„We hebben hulp nodig, niet
morgen of volgende week, maar
nu, en dan zijn een paar voed
selpakketten en een gebed niet
genoeg. Er moet een eind ko
men aan de beschietingen, aan
de zuiveringen, aan de moor
den. We zijn geen moslims of
christenen of Serviërs of Kroa-
ten, we zijn Bosniërs, en zo
willen we in vrede en vrijheid
ook leven." Duidelijke taal, ko
mende zaterdag ook geïllus
treerd door een liedje dat de
titel 'De pijn van de hele we
reld' voert.
Er is flink gerepeteerd door de
Nederlandse afvaardiging, die
zaterdagavond als twintigste
op het podium komt. De ma
kers van het liedje hoopten dat
hun energieke aanpak van
'Vrede' zou worden voorafge
gaan door een langzaam liedje,
zodat het extra zou opvallen.
Dat is niet gelukt, want num
mer 19 is de Liverpoolse
spring-in-het-veld Sonia met
een heel opgewekt nummertje.
Van onze kunstredactie
Breda - Op drie zaterdagavonden in juni brengt Het BrafcJ
Orkest de jaarlijkse Haydn-Beethoven-Mozart-serie
stadsschouwburg Concordia in Breda.
De serie begint op 12 juni. Geleid door Heinz Friesen speel; 1
orkest Haydns Symfonie nr. 94 (Paukenslag), Mozarts 4e Vioc. l
eert (solist Ilja Konovalov) en Beethovens 7e Symfonie.
Op 19 juni staat Thomas Sanderling voor het orkest. Pianiste InJ
Cooper is dan soliste in Beethovens 5e Pianoconcert (Kaiserfcoii J
Het orkest speelt eerst Eine Kleine Nachtmusik (Mozart) en Sy:-|
nie nr. 102 van Haydn.
Het derde concert in deze Weens-Klassieke reeks vindt plaats o
juni, met twee grote werken: het Concert voor 2 piano's en orkest
Mozart en tenslotte Beethovens 9e Symfonie (met de Ode a 1
Freude).
Een abonnement voor deze drie concerten kost 42,- of 54,-. ij
kaarten 25,-. Alle concerten beginnen om 20.00. ProgrammaI
lichting 45 minuten voor aanvang van het concert.
Door Paul Kokke
Amsterdam - Het thema van de 45e Biënnale van Venetiêl
'Punti cardinale dell'arte', wat zich ongeveer laat vertak; T
'wezenlijke punten in de kunst'. President Achille Boni
Oliva heeft de wisselwerking tussen verschillende cultures!
uitgangspunt genomen door middel van twee denkbeeld)
assen: noord-zuid en oost-west.
stra over vier Haagse dames in
Toscane (Annet Nieuwenhuijzen,
Diane Lensink, Anne-Marie
Heyligers, Els Ingeborg Smits)
en 'De Perzen, van Aischylos in
de regie en vormgeving van
Hans Croiset en Toer van
Schayk (Annet Nieuwenhuijzen,
Jules Croiset, Will van Kralin
gen, Bram van der Vlugt e.a.).
Toneelgroep Amsterdam zal op
nieuw een eigen stuk van Ger-
ardjan Rijnders presenteren,
'Cocktail', onder regie van Titus
Muizelaar, met Marjon Brands
ma, Catherine ten Bruggencate,
Chris Nietveld, Lineke Rijxman
in belangrijke rollen. Verder
brengt het Amsterdamse gezel
schap ondermeer 'Nirvana' van
Arthur Kopit uit, in de regie van
Lidwien Roothaan en 'Elisabeth
II' van Thomas Bernhard, gere
gisseerd door Titus Muizelaar.
Van der Groen
Het RO Theater gaat vier grote
toneelprodukties produceren:
'De Dood en het Meisje' van
Ariel Dorfman, 'Andorra gegij
zeld' van Maxi Frisch, 'De Groe
ne Vogel' van Carlo Gozzi en 'De
Vuurproef' van Arthur Miller.
Het Zuidelijk Toneel speelt
naast de 'Hamlet' ook 'De Bede
laarsopera' van John Gay in een
visueel bijzondere uitmonstering
van Rieks Swarte, 'Decadence'
van Steven Berkoff in de regie
van Dora van der Groen en 'Een
zweem van de poëet' van Eugene
O'Neill geregisseerd door Ivo
van Hove, met o.a. Chris Niet
veld, Frieda Pittoors en de fil
mactrice Johanna ter Steege.
Vlaamse gezelschappen als De
Tijd, De Korre, Stan en De Blau
we Maandag Compagnie zullen
de Nederlandse schouwburgen
ook veelvuldig bespelen, terwijl
het Theater an der Ruhr ('König
Oidipus') en The English Shake
speare Company ('Romeo and
Juliet') eveneens tot de buiten
landse optredende gasten beho
ren. Bovenstaande was nog maar
een beperkte greep uit een zeer
omvangrijk theaterprogramma
waarvan ook opera en lichte mu
ziek deel uitmaken.
Was de Biënnale eerst een louter
nationale promotie door de deel
nemende landen van hun op dat
moment meest belangwekkende
of spraakmakende kunstenaars,
nu gaat het er om dat de presen
taties gevestigde grenzen door
breken en overstijgen.
Verschillende landen vaardigen
nu niet alleen hun eigen kunste
naars af, maar tonen ook werk
van buitenlandse kunstenaars.
Zo brengt Duitsland niet alleen
de Duitse kunstenaar Hans
Haacke, maar ook de Koreaanse
videokunstenaar Nam June
Paik. Hongarije presenteert de
Amerikaan Joseph Kosuth, De
Verenigde Staten de in Frankrijk
geboren Louise Bourgeois. Toch
heeft niet elk deelnemend land
zich met dat thema verbonden,
deels omdat de Biënnale-organi
satie te laat met dat thema op de
proppen kwam.
Nederland en Vlaanderen hante
ren weliswaar één enkele organi
satie onder leiding van de direc
teur van het Eindhovense Van
Abbemuseum, Jan Debbaut,
maar brengen elk een solo-pre
sentatie met werken van Niek
Kemps en de Vlaamse kunste
naar Jan Vercruysse. Buiten de
Biënnale om brengen Nederland
en België nog de zogenaamde
Scuola-tenteonstelling met werk
van verschillende jonge
gische en Nederlandse kuns|
naars.
De Nederlandse inbreng i
Aperto, het Biënnale-ondenij
voor jonge kunst, is minim:
drie jaar geleden was Neder])]
vertegenwoordigd door vijf
stenaars, nu slechts /e/en,
neo-constructivist Niek van]
Steeg.
„Er heerst internationaal bijl
een stammenoorlog", aldus!
nito Oliva. „Cultuur moet J
nationalistische tendensen ov)
stijgen en een beeld
van een vreedzame coexistent)
Kunst is de enige vorm waaj
dat kan. De tentoonstelliq
buiten de landenpresentatJ
gaan daar vrijwel allemaal ia
uit. Je kunt het totaal zien if
een moza"iek, waar de versé
lende tentoonstellingen ond
deel van zijn."
De situatie in het voon
Joegoslavië illustreert het 1
het dilemma van de kom
Biënnale. Het Joegoslavische^
viljoen vormt nu een internat)
nale ruimte 'voor de vrede',
dus Oliva, waar de etnisch;
nationalistische grenzen vena)
len. Kunstenaars uit de vers
lende regio's van het Balkar
werken op een andere lokatfl
samen aan een tentoonstelling
Pirmasens (dpa) - De door
de Westduitse stad Pirma
sens verleende literaire Hu
go-Ballprijs is dit jaar toe
gekend aan de Nederlandse
auteur Cees Nooteboom.
Nooteboom heeft zich ge
voegd in de grote traditie
van de moderne poëzie en
verbindt als verteller poë
tisch reflecties met heldere
taal, liet de stad gisteren
weten.
Net zo weinig als door de
afbrokkelende landsgrenzen
laat Nooteboom zich hinderen
door overleefde, achterhaalde
gedragsvormen. De reis is
daarom in zijn werk een cen
traal thema.
De prijs is genoemd naar de in
Pirmasens geboren Hugo Ball
Cees Nooteboom foto du
(1886-1927). Hij gold als eet
scherpe tijdscriticus en paci
fist en behoorde tot de oprich
ters van het Dadaïsme. 9'
prijs wordt op 19 september ia
Pirmasens uitgereikt.I
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.45 u. Scent of a woman.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Sommersby.
19.30 en 22 u, Nowhere to run.
19.30 en 22 u. The distinguished
gentleman.
19.30 en 22 u. Fortress.
19.30 u. Forever young.
21.30 u. Scent of a woman.
OOSTBURG
- Ledeltfceater
20 u. De kleine blonde dood.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Daens.
20 u. A few good men.
VLISSÏNGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Sommersby.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Nowhere to run.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Passenger 57.
- Alhambra 4
19 en 21.45 u. Daens.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sommersby.
-Rex-Chib - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Forever young.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Under Siege.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
- Quell in I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Passenger 57.
- Quell in II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Peter's friends.
- Quellin |H - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 2t) en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en2l3t|
Indecent proposal. J
-Metro II - 14, 16.30, 19 enM
u. Alive. J
Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30
Scent of a woman. aJ
-Ambassades Club 1 - 14. I",
19 en 21.30 u. De zevende he#.
-Ambassades Club 2 - 14,
19 en 21.30 u. Consenting ad#.
-Ambassades Club 3 - 14, i®'
19 en 21.30 u. The bodyguard-
- Ambassades Club 4 - 14, 16
19 en 21.30 u. Marie.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 en 22.30 u. Passenger 57.
20 u. The crying game.
22.30 u. Forever young.
22.30 u. The lawnmower man
20 u. Daens.
- Memling
20 en 22.30 u. Indecent propoJ
- Van Eyk
20 en 22.30 u. Alive.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ind^
proposal. flj
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
assassin. -.u
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
ties.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. P*
57.
14.30 en 20 u. Malcolm X.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Son#"
14.30, 17, 20 en 22.30 u. J"
distinguished gentleman.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive-
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Jen#3
20 u. Forever young.
14.30, 17 en 22.30 u. Nowf#
14.30 en 17 u. Jungle book V
versie). all
20 en 22.30 u. Scent of a wo#
22.30 u. Unforgiven.
14.30, 17 en 20 u. Daens.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
1330 1630, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws VPRO: 7.07 Het Gebouw,
met om 7.07 0e nieuwstafel; 9.05
Standplaats Kazachstan; 9.35 De
nieuwstafel; 10 05 Het interview:
11.05 De achtergrond reportage;
1150 De nieuwstafel. VARA: 12.07
Radio I Vrijdageditie. VPRO: 14.05
Argos 15.05 NL-Magazine. 16.05
Welingelichte kringen. TROS: 17.07
TROS Aktua. VPRO: 19.04 God zij
met ons. NCRV: 21.04 Vrijdag-sport.
NOS- 23.07 Met het oog op morgen.
TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. KRO: 7.04 Ont-
bijtshow. 8.50 Postbus 900 (1). 9.04
Licht te verteren. 10.50 Postbus 900
11 04 Adres onbekend. 12.04 Alleen
OD vrijdag. 14.04 In antwoord op.
15 04 Ratel plus. VPRO: 17.04 Het
Music hall-archief. 18.04 Ekkel hori
zontaal. VOO: 19-04 De hits van...
21.04-24.00 Listen to the Music
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11 04 Baas van de dag. VARA:
12 04 Steen Been show. 14.04
Carola. AKN: 15.04 Popsjop. V00:
17 04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De
avondspits EO: 19.04 Spoor 7.
NCRV: 20.04 Paperclip magazine.
VPRO: 21.04 Villa 65. VOO: 0.04
Countdown café. 2.02-6.00 Oh, wat
een nacht
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. EO: 7.02 Ouverture. Barok-
muz. 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Het ochtendcon
cert. I. Omroep Ork. met piano. II.
Radio Filh. Ork. met klarinet en
viool. 13.04 En nu...mijn verzoek.
VARA: 14.00 Middagconcert: Het
internationale concertcircuit. Trio
Sonnerie. 15.15 Engelse componis
ten dirigeren eigen werk. 16.00 De
Nederlanden: Ciconia en Dufay.
17.00 Operette. De onbekende Kün-
neke. 18.04 De klassieken. 19.00 Uit
VARA's matinee archief: De onbe
kende Tsjaikovski Nederlands Ka-
merork. met fluit en cello. 20.02
Avondconcert: De VARA matinee.
Radio Filh. Ork. met hobo. 22.00 Het
strijkkwartet 23.20-24.00 Muziek
van deze eeuw
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. NCRV: 9.02 Plein pu
bliek. NOS: 11.02 Hans Brinker.
RVU; 12.02 Werken aan werk. 13.10
Gebeurtenissen. NOS: 14.02 De ron
de tafel van Pam. AVRO: 15.02
Opium NOS: 17.10 Radio UIT. PP:
17,50 CD.I0S: 18.02 Religieus pro
gramma: 18.02 De onbekende islam;
18.20 Hoda als islam; 18.40 Dinimiz
islam. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actulaiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Actuali
teiten in het Chinees. EO: 21.00
Licht en uitzicht. 21.39 EO-Metter-
daad. 21.40 Boeken wijzer. 22.00
Zicht op Israël. 22.20 De psalmen.
22.40 Theologische verkenningen.
NCRV: 23.00-24.00 Fresko
OMROEP BRABANT
Elk heel udr én 07.30 ANP-nieuWs,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten (behalve 08.00 en
13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51
Weerman Johan Verschuuren.
7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32
Brabants nieuws en actualiteiten.
9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank.
11.07 Van harte. 12.53 Bericht voor
boer en tuinder. 12.55-13.00
Nieuwsoverzicht. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse
produkties. 14.07 Muziekkiosk. 16.07
Toeristisch programma. 17.00 Bra
bants nieuws en actualiteiten. 17.45
Agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.00
Nieuws en actualiteiten. 7.32 Re
gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
dag van... 7.50-8.00 De agenda.
12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.15
Het weer in de provincie. 12.32
Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35
Het Fort Zeelandia. 12.55-13.00 De
agenda. 16.00 Uit. 17.00 Nieuws en
actualiteiten. 17.15 Het weer in de
provincie. 17.32 Regionaal nieuws
overzicht. 17.35-18.00 Zeeuws Diep
21.
21.
22J
23j
23.
23.
01 j
08.
12.9
13.0
13 z
14.4
15.4
16.1
22.1I
22.6
23.0
19.3i
20.11
22.ll
22.4
06.0
■09.0'
09.0:
09.4
10.0'
IO.O:
10.51
12.31-
12.51
13.01
13.49
14.01'
14.01
T4.3C
15.1!
15.2C